1100 lukt ook wel als je de cellen tussen 2 balken klemtquote:Op vrijdag 25 juli 2025 14:00 schreef Party_P het volgende:
[..]
Zelfbouw bouw je voor ¤ 1300, dus dat scheelt zeker zo'n ¤ 500, procentueel redelijk wat (~30%), maar op een heel systeem valt het mee, een Deye of Victron erbij kost ook aardig wat namelijk. En niet te vergeten de busbars en fatsoenlijke zekeringen, niet van die Mega fuses, maar mespatroon of T-class zekeringen.
Is die een beetje eenvoudig te plaatsen?quote:Op vrijdag 25 juli 2025 00:29 schreef zalkc het volgende:
[..]
Het is een heel systeem, met een redelijk zware hybride omvormer die ook in eilandbedrijf kan, Deye 12k SG04LP3 in combinatie met een voorloper van deze Degene die ik link komt vanuit Nederland en is gewoon erg goed geprijsd. Die van mij is nagenoeg hetzelfde.
Even voor mijn Gira wcd's gekeken maar die hebben een nominale rating van 16a.quote:Op donderdag 24 juli 2025 21:31 schreef Party_P het volgende:
[..]
¤10.000 voor 52kwh vind ik niet goedkoop, het zijn cellen een BMS, de inverter/charger mis je nog. Een 45kwh accu o.b.v. EVE LFP cellen incl BMS kost je zo'n ¤5.000
[..]
Mijn oven trekt ook al richting de 3500w met snel voorverwarmen, maar dat is hooguit 10min. Ik voorzie daarin minder snel problemen dan 3 uur lang 3200w met 4 thuis accu's, want van leeg naar vol (of vice versa) kom je aan 3 uur continue verbruik.
Al zou het mogen, ik zou mij er zelf niet aan wagen. Dan splitten over 2 stopcontacten en die fatsoenlijk aansluiten op de meterkast.
Grootste oorzaak blijft haardvuur, daar hoor je niks over.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 17:47 schreef freak1 het volgende:
ik ben zeer zeer benieuwd met de thuis accus wanneer de wetgever dan wel de verzekeraars gaan ingrijpen..
lithium in je huis met zulke capaciteiten dan ben je redelijk gestoord, maargoed, het gaat goed zolang het goed gaat, en lifepo4 is leuk en aardig, maar als die krengen volzitten, ze staan naast je wasdroger en die vliegt in de fik dan gaan die krengen afgassen en daar wil je niet bij in de buurt zijn..
ik verwacht persoonlijk 2026, als die hele thuisbatterij business een vlucht gaat nemen dat we een lobby gaan zien van verzekeraars en brandweer omdaar paal en perk aan te stellen.. zeker in combinatie met omvormers die backup modus kunnen draaien..
dan gaan we gegarandeerd verplichtingen krijgen dat de brandweer makkelijk het pand stroomloos moet kunnen maken en waar de accus wel en niet geplaatst mogen worden..
maargoed, wellicht doemscenario.. toch ben ik er sceptisch over.. ik denk dat de voorlopers nu straks een uitdaging gaan krijgen. en als je een keer brand krijgt ben ik zeer benieuwd wat de verzekeraar gaat zeggen
zeker wel!quote:Op vrijdag 25 juli 2025 18:02 schreef zalkc het volgende:
[..]
Grootste oorzaak blijft haardvuur, daar hoor je niks over.
Gaaf, succes ermee!quote:Op zaterdag 26 juli 2025 11:15 schreef zalkc het volgende:
Zonnepanelen worden vandaag vervangen, en nu al blij mee. Al het kabelwerk was niet vastgezet en er zat ook een inductielus in, en de vereffening zat alleen op de bovenste rail...
Altijd fijn die nieuwbouwproject-rammers.
Tja, dat gebeurd in de praktijk heel veel.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 11:15 schreef zalkc het volgende:
Zonnepanelen worden vandaag vervangen, en nu al blij mee. Al het kabelwerk was niet vastgezet en er zat ook een inductielus in, en de vereffening zat alleen op de bovenste rail...
Altijd fijn die nieuwbouwproject-rammers.
het was meer de losse kabels en connectoren die op de pannen liggen weg te roesten wat mij irriteerde.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 14:04 schreef bambino het volgende:
[..]
Tja, dat gebeurd in de praktijk heel veel.
En het gaat 99% van de tijd ook gewoon goed. Want heel veel kwaad kan het niet.
Inductielus is ook alleen interessant bij grote systemen. 12 paneeltjes maakt het echt geen zak uit.
Ik gok dat 90% van de normale woningen met 4-15 panelen het op die manier op het dak heeft liggen.
Onderste foto is oud, bovenste nieuwe situatie?quote:Op zaterdag 26 juli 2025 14:05 schreef zalkc het volgende:
[..]
het was meer de losse kabels en connectoren die op de pannen liggen weg te roesten wat mij irriteerde.
Mooi stukje dak extra bedekt en behoorlijk wat meer WP (4800 > 7650)
[ afbeelding ]
Jup, had er wel bij gemogen als uitlegquote:Op zaterdag 26 juli 2025 20:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Onderste foto is oud, bovenste nieuwe situatie?
Nee hoor, zelfs mij duidelijk.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 21:30 schreef zalkc het volgende:
[..]
Jup, had er wel bij gemogen als uitleg
2000 per jaar. Ben benieuwd hoe dat getal zich dat verhoudt tot batterij geïnduceerde branden.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 18:02 schreef zalkc het volgende:
Grootste oorzaak blijft haardvuur, daar hoor je niks over.
Mijn verzekeringen hebben nooit gevraagd naar mijn haard. Wel opgegeven maar geen aanvullende eisen. Nog specifiek naar gevraagd.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 10:24 schreef freak1 het volgende:
[..]
zeker wel!
ik heb zelf een kachel en een tweetal open haarden. ik moet o.a.
-jaarlijks veegrapport beschikbaar hebben
-bewijs van dubbelwandige pijp, geplaatst door erkende installateur, binnen het woonhuis
-op de plaatsen waar nog orgineel rookkanaal zit, inspectierapport en bewijs van plaatsing van een nieuwe pijp in dat kanaal.
-bewijs van controle van vonkenvanger als onderdeel van het veegrapport
dus daar zit je echt fout. als je thuis een "haardvuur" hebt dan stelt de verzekering daar harde eisen aan. als mijn huis affikt en ik heb die rapporten niet en ze wijzen naar de haard of de kachel dan ga ik nat. bij overstappen verzekering heb ik ook alles moeten opsturen als bewijs dat ik onderhoud eraan deed.
dus "daar hoor je niks over" is niet waar. verder worden haarden en kachels in steeds meer plaatsen verboden....
maargoed, wat ik meer met het geheel bedoel;
ik wil ook accu';s. en meer dan 50kWh. ik zie daar vooral voordelen in, zeker na einde salderen. maar ik vrees er ook voor dat de verzekeringsmaatschappijen daar meer en meer een mening over gaan hebben. en mensen schatten het gevaar van die krengen gewoon foutief in.
kijk eens op de zelfbouw accu pagina's op tweakers, gasten die gewoon 40kWh aan lithium cellen aan elkaar lassen. en die dan op zolder in een hoekje, ongeventileerd neerzetten. het zou je buurman zijn.
accucellen uit laptops, fietsen etc. halen.
of mensen die lifepo4 kopen want "dat is onbrandbaar" en dan even vergeten als ze vol zitten ze bij brand wel gaan afgassen. je zou een buurman hebben die dat op zijn zolder zet.. of hobby kamertje... daar ben je lekker mee..
en de gevaren vallen ook wel mee. de kans dat er iets misgaat is niet groot bij lifepo4.. maar als het dat wel gaat.. en raad eens waar de verzekeraars zich op focussen? voor als het wel misgaat.
zogauw de 10kWh+ accu's meer gemeengoed gaan worden, en met de warmtepompen en full electric huizen gaan we dat meer en meer zien, vermoed ik echt dat er pas op de plaats gemaakt gaat worden. je zou toch net zo;n kreng geinstalleerd hebben en de verzekering meld je dat je voor 5K aan aanpassingen moet doen omdat je anders niet meer verzekerd bent..
om nog maar te zwijgen over de zooi die via ali geimporteerd wordt, met een mooi China Export certificate, aangehaakt wordt door een handige harry.. brr
ik durf er bijna vergif op in te nemen dat jij jaarlijks de schoonsteen moet laten vegen en een veegrapport moet hebben van dat vegen. dat zal in je voorwaarden staan. anders zou je ongeveer de enige in NL zijn waarvan de verzekering zegt, joh, doe maar wat.quote:Op zondag 27 juli 2025 08:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Mijn verzekeringen hebben nooit gevraagd naar mijn haard. Wel opgegeven maar geen aanvullende eisen. Nog specifiek naar gevraagd.
Dat zelfde zie ik ook gebeuren bij de beperkte PV en accu installaties. Zakelijk is dat anders.
Overigens zou ik mijn accu's nooit op zolder zetten. Mijne komen in de berging.
Idem voor mijn houtkachel; met heel lang rookkanaal over de slaapverdieping en de zolder: geen punt voor de opstal/inboedelverzekering. Vegen doe ik uiteraard zelf.quote:Op zondag 27 juli 2025 08:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Mijn verzekeringen hebben nooit gevraagd naar mijn haard. Wel opgegeven maar geen aanvullende eisen. Nog specifiek naar gevraagd.
Slim, zit ik ook aan te denken. Moet ik wel 3-fasen naar toe trekken.....quote:Op zondag 27 juli 2025 08:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Overigens zou ik mijn accu's nooit op zolder zetten. Mijne komen in de berging.
Zal wel een verslagje maken zodra de installateur hier los gaat met 40kWh en 10mm2 kabelsquote:Op zondag 27 juli 2025 08:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Idem voor mijn houtkachel; met heel lang rookkanaal over de slaapverdieping en de zolder: geen punt voor de opstal/inboedelverzekering. Vegen doe ik uiteraard zelf.
[..]
Slim, zit ik ook aan te denken. Moet ik wel 3-fasen naar toe trekken.....
Fijn! Welk vermogen zit je dan aan te denken?quote:Op zondag 27 juli 2025 09:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zal wel een verslagje maken zodra de installateur hier los gaat met 40kWh en 10mm2 kabels
Standaard 3x 25A.quote:Op zondag 27 juli 2025 09:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Fijn! Welk vermogen zit je dan aan te denken?
Dat denk ik dan want dat heb ik dus niet. Verzekering zegt ook dat het er niet toe doet voor de dekking en die bewijzen zeer mager zijn. Overigens nooit geveegd want een 7 jaar oud kanaal wat zelden gebruikt wordt.quote:Op zondag 27 juli 2025 08:32 schreef freak1 het volgende:
[..]
ik durf er bijna vergif op in te nemen dat jij jaarlijks de schoonsteen moet laten vegen en een veegrapport moet hebben van dat vegen. dat zal in je voorwaarden staan. anders zou je ongeveer de enige in NL zijn waarvan de verzekering zegt, joh, doe maar wat.
verder durf ik je ook te garanderen dat, mocht er ooit brand komen, ze zeker gaan vragen naar wat voor haard en wie die destijds heeft aangelegd. maargoed, ik ken je verzekering niet en wellicht ben jij de uitzondering op de regel.
Hier ook nooit geveegd maar heb de houtkachel ook sinds aanschaf van de woning niet gebruikt.quote:Op zondag 27 juli 2025 09:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat denk ik dan want dat heb ik dus niet. Verzekering zegt ook dat het er niet toe doet voor de dekking en die bewijzen zeer mager zijn. Overigens nooit geveegd want een 7 jaar oud kanaal wat zelden gebruikt wordt.
Tot je huis aftikt en ze een reden zoeken niet te hoeven betalenquote:Op zondag 27 juli 2025 09:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat denk ik dan want dat heb ik dus niet. Verzekering zegt ook dat het er niet toe doet voor de dekking en die bewijzen zeer mager zijn. Overigens nooit geveegd want een 7 jaar oud kanaal wat zelden gebruikt wordt.
https://www.schoorsteenve(...)gelmatig%20onderhoud.
Hier hetzelfde.
Dan moeten ze grove nalatigheid kunnen aantonen, en dat het daardoor is ontstaan. Als de brand niet door de schoorsteen is ontstaan, maar gewoon een vonk uit de haard, dan is dat gewoon verzekerd.quote:Op zondag 27 juli 2025 10:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Tot je huis aftikt en ze een reden zoeken niet te hoeven betalen
Zeg je dat de bonnetjes van de schoorsteenveger mee verbrand zijn.quote:Op zondag 27 juli 2025 10:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Tot je huis aftikt en ze een reden zoeken niet te hoeven betalen
pak dan de hele quote en vooral dit stukquote:Op zondag 27 juli 2025 09:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Hier hetzelfde.
zie je eigen stukje wat je eerder hebt gequote. als jij een open haard hebt en niet een vonkenvanger ervoor en wel een brandbaar kleed ervoor, dan is dat gewoon nalatig.quote:Op zondag 27 juli 2025 11:18 schreef zalkc het volgende:
[..]
Dan moeten ze grove nalatigheid kunnen aantonen, en dat het daardoor is ontstaan. Als de brand niet door de schoorsteen is ontstaan, maar gewoon een vonk uit de haard, dan is dat gewoon verzekerd.
ik denk dat het qua draconische maatregelen wel mee zal vallen. maar dat er wel gewone maatregelen vereist gaan worden. en mijn gok is, omdat de verzekering geen fan is van het wiel twee maal uitvinden, dat veel ervan op pgs-37-2 gebaseerd zal zijn.. en dat houd o.a. in dat de scheiding tussen accu's en omgeving minimaal 60 minuten brandwerend moet zijn en dat er een ventilatie optie dan wel plofluik naar buiten aanwezig moet zijn. beiden vrij simpele zaken die te regelen zijn.quote:Ik denk daarom ook wel dat het wel mee zal vallen met verzekeraars die ineens draconische maatregelen gaan treffen.
Mijn accu heeft een aerosolblusser, is actief geventileerd, van de grond af, en geplaatst in een met fermacell beklede kist. Aansluitingen zijn volgens de leverancier bepaalde momenten aangedraaid en aangestipt. En dat voor een systeem dat niet uit zichzelf kan ontbranden, hoe goed je je best ook doet met overladen.
Ik maak me dan toch echt meer zorgen over de goedkope kabeltjes en laders die overal op slaapkamers liggen.
de verzekering expert van o.a. nu.nl , ad.nl en independer is het overigens niet heel erg eens met jequote:Op zondag 27 juli 2025 09:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Hier hetzelfde.
AC, geloof ik, dat klinkt wel erg heftig.quote:Op zondag 27 juli 2025 11:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Iets anders ik zat in mijn voorwerk alvast een begroting te maken en wilde weten wat de kabeldikte zou zijn wanneer ik 11kW 30m verder in mijn berging kan krijgen.
Gebruikte dit maar die kwam met 5x 25mm2 aan kabel. Behalve dat het duur is is het ook nog eens onhandelbaar dik. Klopt dat wel? Ik zat zelf eerder aan een 6 a 8 mm2 te denken.
https://acdesigner.app/kabel
Voorwaarden voor vergoeding schoorsteenbrandquote:Op zondag 27 juli 2025 11:34 schreef freak1 het volgende:
[..]
de verzekering expert van o.a. nu.nl , ad.nl en independer is het overigens niet heel erg eens met je
https://www.independer.nl(...)ade/schoorsteenbrand
Reinste onzin. Ik heb de voorwaarden van zowel mij SNS als Aegon erbij gepakt en wordt nergens vernoemd. Bewijslast is trouwens ook andersom die facturen zijn leuk maar bij een flinke brand zijn die ook weg.quote:de schoorsteen moet goed onderhouden zijn;
je hebt er alles aan gedaan om de schoorsteenbrand te voorkomen;
je kunt met een factuur aantonen dat de schoorsteen het afgelopen jaar is geveegd;
een aantal verzekeraars eist dat het schoorsteenveegbedrijf is aangesloten bij de Kamer van Koophandel.
11KW, ik neem even aan 3 fase?quote:Op zondag 27 juli 2025 11:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Iets anders ik zat in mijn voorwerk alvast een begroting te maken en wilde weten wat de kabeldikte zou zijn wanneer ik 11kW 30m verder in mijn berging kan krijgen.
Gebruikte dit maar die kwam met 5x 25mm2 aan kabel. Behalve dat het duur is is het ook nog eens onhandelbaar dik. Klopt dat wel? Ik zat zelf eerder aan een 6 a 8 mm2 te denken.
Ja dat vond ik ook.quote:Op zondag 27 juli 2025 11:34 schreef zalkc het volgende:
[..]
AC, geloof ik, dat klinkt wel erg heftig.
Zouden in mijn tool de amperage per ader bedoelen ipv per kabel?quote:Op zondag 27 juli 2025 11:36 schreef freak1 het volgende:
[..]
11KW, ik neem even aan 3 fase?
en is 30 meter de hele lengte of alleen het verlengstuk?
je moet altijd uitgaan van de gehele lengte.
11kw is maar "gewone" krachtstroom, 3 x16A
daar mag je over 30 meter gewoon 2.5mm2 voor gebruiken hoor
https://www.vekto.nl/info/kabelberekening
Als je iets door scrollt zie je dat voor 30m de spanningsval ervoor zorgt dat je 4mm in plaats van 2.5mm nodig gaat hebbenquote:Op zondag 27 juli 2025 11:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Zouden in mijn tool de amperage per ader bedoelen ipv per kabel?
kan, ik gebruik de vuistregels waar ik ook naar linkte. overigens heeft @zalkc een terecht punt mbt spanningsval, je gaat wat volt kwijtraken onderweg en dat ligt eraan of dat een probleem is. ga je je PV of accu installatie erop aansluiten, dan zou ik zeker voor 4mm2 gaan. ga je een lasapparaat aansluiten zouden mij die paar volt niet boeien en lekker op 2.5mm2 houden.quote:Op zondag 27 juli 2025 11:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Zouden in mijn tool de amperage per ader bedoelen ipv per kabel?
Ja dat zag ik maar ze vragen om 1 of 3 fase. Idee is idd een verdeelstation in de berging te realiseren waar de PV en accus op komen. En later eventueel de 11kW lader van de auto.quote:Op zondag 27 juli 2025 11:39 schreef zalkc het volgende:
[..]
Als je iets door scrollt zie je dat voor 30m de spanningsval ervoor zorgt dat je 4mm in plaats van 2.5mm nodig gaat hebben
in dat geval zou ik voor 4mm2 gaan. eventueel nog eentje dikker als je je PV installatie er ook op gaat hangen en de kabel de verbinding naar de hoofdaansluiting gaat zijn. hoe minder spanningsval des te beter.quote:Op zondag 27 juli 2025 11:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja dat zag ik maar ze vragen om 1 of 3 fase. Idee is idd een verdeelstation in de berging te realiseren waar de PV en accus op komen. En later eventueel de 11kW lader van de auto.
Ik zat er wel aan te denken om alleen de berging op island mode te laten draaien. Heel mijn huisinstallatie op een 10kWH accu zal niet zinnig zijn.
Hoe kom je op 25mm2? Het is 3-fase toch?quote:Op zondag 27 juli 2025 11:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Iets anders ik zat in mijn voorwerk alvast een begroting te maken en wilde weten wat de kabeldikte zou zijn wanneer ik ~11kW 30m verder in mijn berging kan krijgen.
De helptekst heeft het over het amperage/verbruik van het apparaat.quote:Op zondag 27 juli 2025 12:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hoe kom je op 25mm2? Het is 3-fase toch?
Je hebt het over 11kW, dus 3.680Watt (16A bij 230 volt) per fase.
Dat zou beter zijn maar ik moet eens kijken hoe en wat want ik kan niet alles door die 75mm buizen duwen.quote:Ik zou 6mm2 aanhouden idd, als je toch bezig bent, dat is nog wel handelbaar en betaalbaar.
En als je de grond in gaat, grondkabel leggen en waarschuwingslint erboven zodat iemand die daar rondschept ziet dat er wat ligt.
Ga je zonnepanelen leggen of een laadpaal plaatsen, dan kan een extra kabel trekken ook geen kwaad. Je kan dat in de garage wel weer opsplitsen maar het geeft je opties in de toekomst en het is vaak "makkelijk" om er nu 2 te leggen, later is dat wéér hetzelfde werk.
Nee woning in islandmode ga ik niet doen want volgens mij trekt de Victron multiplus II dat niet.quote:Als je er internet wil (voor omvormer of laadpaal soms ook handig), ook gelijk een UTP CAT6a grondkabel in leggen (tot 10Gigabit) of een glasvezel grondkabel met 2 mediaconverters (daar kan ik je mee helpen als je er niet uitkomt qua materiaal).
Als je de P1-meter wil verlengen voor de laadpaal (ivm dynamisch op beschikbare capaciteit laden) of thuisaccu dan kan daar ook een UTP-kabel voor nodig zijn. Informeer daar ook eerst over. Die UTP-kabel kan je (meestal) niet delen met de netwerkkabel, dus een extra (!) UTP-kabel is dan nodig.
Als je daar een thuisaccu wil plaatsen en deze wil kunnen ontkoppelen van het stroomnet, dan heb je sowieso nog een extra 3-fase kabel nodig (want je moet ook weer retour naar de woning). Maar dan zou ik al eerder er voor kiezen om eerst contact op te nemen met een installateur die kan adviseren wat er moet komen, afhankelijk van je wensen.
Bedankt.quote:Dus:
- wat zijn je wensen?
- hoeveel stroomkabels zijn daar optimaal voor? (nu bezuinigen is irritatie en extra werk in de toekomst)
- hoeveel UTP-kabels heb je nodig? (minimaal 1 voor internet, eventueel extra voor datasignalen van P1-meter)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb even in het Polytechnische zakboekje gekeken: de Imax is mede afh. van diverse omgevingsfactoren, o.a. isolatie, gemonteerd tegen muur of in de grond, in PVC buis etc. Ook horizontaal of vertikaal maakt uit, net als de omgevingstemperatuur en de max. kerntemperatuur. Die laatste laten ze - tot mijn verbazing - oplopen tot 90 graden.quote:Op zondag 27 juli 2025 11:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja dat zag ik maar ze vragen om 1 of 3 fase. Idee is idd een verdeelstation in de berging te realiseren waar de PV en accus op komen. En later eventueel de 11kW lader van de auto.
Ik zat er wel aan te denken om alleen de berging op island mode te laten draaien. Heel mijn huisinstallatie op een 10kWH accu zal niet zinnig zijn en een enkele Victron multiplus gaat dat ook niet trekken.
Wegens spanningsval zat ik daarom ook aan 6 of 8 mm2 te denken.
Maar dan komt de omvormer er nog bij?quote:Op vrijdag 25 juli 2025 08:19 schreef Party_P het volgende:
¤ 1799 is een best nette prijs, zelfbouw zal net wat goedkoper kunnen. De cellen zullen EVE 314ah zijn, wat al minstens ¤ 1000 kost, BMS erbij zit je op ¤ 1100. Dan is zijn de kast en breaker voor de resterende ¤ 700
En met een Seplos BMS (en aparte JK balancer??) is die ook te koppelen aan Victron Multiplus én home assistant. Interessant wel!
Jep, in beide gevallen (nkon complete accu t.o.v. zelfbouw) mist de omvormer. Koop er een Victron Multiplux GX 3000 van ¤ 600 bij, een SmartShunt, T-class zekering en een powermeter. Dan ben je voor ¤ 3000 een heel eind. Nette prijs voor een 16kWh accu.quote:
Omdat ik zelf mijn huis ook met de kachel en openhaard verwarmde heb ik dit toen nog speciaal uitgezocht (+- 6 jaar geleden). Meeste verzekeringen hebben dit niet als eisquote:Op zondag 27 juli 2025 08:32 schreef freak1 het volgende:
[..]
ik durf er bijna vergif op in te nemen dat jij jaarlijks de schoonsteen moet laten vegen en een veegrapport moet hebben van dat vegen. dat zal in je voorwaarden staan. anders zou je ongeveer de enige in NL zijn waarvan de verzekering zegt, joh, doe maar wat.
verder durf ik je ook te garanderen dat, mocht er ooit brand komen, ze zeker gaan vragen naar wat voor haard en wie die destijds heeft aangelegd. maargoed, ik ken je verzekering niet en wellicht ben jij de uitzondering op de regel.
Bij het niet willen uitkeren ligt vervolgens het bewijslast bij interpolis.quote:Het advies van Interpolis is om de schoorsteen één keer per jaar te laten vegen door een gespecialiseerd bedrijf. Dit is geen verplichting, maar wordt wel aangeraden om problemen zoals brand te voorkomen. Interpolis vergoedt bij de woonhuisverzekering ook schade door brand, inclusief schade door blussen, maar dan is het belangrijk dat de schade niet is ontstaan door slecht onderhoud
De spec's (Wp) zijn opgegeven bij bepaalde omgevingscondities qua temperatuur, veroudering en zonneinstraling. Indien gunstiger, dan haal je er meer uit, hoewel ik + 25% wel fors vindt.quote:Op woensdag 30 juli 2025 13:57 schreef zalkc het volgende:
Is dat paneel dan iets rendabeler als de specs? Of hoe moet ik dit zien?
Het is nu gewoon erg wisselvallig, maar ik heb ze vandaag echt 5-10 minuten continu boven de 600 (9000) zien gaan.quote:Op woensdag 30 juli 2025 15:09 schreef blomke het volgende:
[..]
De spec's (Wp) zijn opgegeven bij bepaalde omgevingscondities qua temperatuur, veroudering en zonneinstraling. Indien gunstiger, dan haal je er meer uit, hoewel ik + 25% wel fors vindt.
Solaredge?quote:Op woensdag 30 juli 2025 15:56 schreef zalkc het volgende:
[..]
Het is nu gewoon erg wisselvallig, maar ik heb ze vandaag echt 5-10 minuten continu boven de 600 (9000) zien gaan.
Gewoon een klassieke string met 15 panelen.quote:
Merk omvormer?quote:Op woensdag 30 juli 2025 20:18 schreef zalkc het volgende:
[..]
Gewoon een klassieke string met 15 panelen.
DEYE Sun 12K SG04LP3, dat is ook niet mijn punt, het apparaat kan zat aan, is gebouwd voor 12kW. En als ik kijk naar wat het apparaat meet en wat er werkelijk gebeurd zie ik geen afwijkingen.quote:
Je kan het inderdaad vergelijken met de waarden die je slimme meter aangeeft. Als dat klopt, is er weinig reden te twijfelen aan de werkelijke vermogens.quote:Op donderdag 31 juli 2025 00:03 schreef zalkc het volgende:
En als ik kijk naar wat het apparaat meet en wat er werkelijk gebeurd zie ik geen afwijkingen.
Ja, dat zijn zaken die je ook niet wil uitstellen tot de winter omdat je wat opbrengst misloopt 😇quote:Op donderdag 31 juli 2025 09:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Meh, mijn zonnepanelen worden nu afgekoppeld en van het dak gehaald. Het dak er onder moet vernieuwd worden.
Pannen gaan er af, 12 cm isolatie erop, nieuwe pannen er op, PV er weer op. Gaat flink in de stookkosten schelenquote:Op donderdag 31 juli 2025 09:34 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ja, dat zijn zaken die je ook niet wil uitstellen tot de winter omdat je wat opbrengst misloopt 😇
Succes!
Wat een amateurs!!quote:Op donderdag 31 juli 2025 13:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Na bravo. Komen er achter dat de elektrische kabels zonder zonder buis of andere bescherming getrokken zijn. De ommanteling is op sommigen plekken al beschadigd. Lekker brandgevaar
quote:Op donderdag 31 juli 2025 14:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Prutswerk en brandgevaarlijk
Dat is wel mager idd.quote:Op donderdag 31 juli 2025 14:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Prutswerk en brandgevaarlijk
quote:Op donderdag 31 juli 2025 17:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
M'n zus huurt een appartement in een flatgebouw, in de badkamer is een draad voor de randaarde (!) gebruikt om ergens stroom heen te krijgen. Het stopcontact had geen randaarde aangesloten. Achter de tegels was een geul gehakt met een schroevendraaier en daar lagen de kabels los in geprutst en er zat een lasdoos achter met een kroonsteen.
Nou, lekker gevaarlijk..quote:Op donderdag 31 juli 2025 17:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is wel mager idd.
Wel goed dat je het iig ontdekt voor er problemen door ontstaan.
M'n zus huurt een appartement in een flatgebouw, in de badkamer is een draad voor de randaarde (!) gebruikt om ergens stroom heen te krijgen. Het stopcontact had geen randaarde aangesloten. Achter de tegels was een geul gehakt met een schroevendraaier en daar lagen de kabels los in geprutst en er zat een lasdoos achter met een kroonsteen.
Het was echt om te huilen...
Een klein deel van haar flat is ooit verkocht geweest maar later is de woningbouw toch maar weer woningen terug gaan kopen. En bij een lekkage van de badkamer, is besloten dat deze vervangen zou worden en toen kwam al dat prutswerk aan het licht.
Er waren meer vage dingen, zoals een niet meer werkende hotelschakeling (flat met 2 verdiepingen per woning), etc.
Ik heb je adviezen opgevolgd, de enkel fase omvormer hangt er nu bij en de string van 4 zit nu tijdelijk daarop aangesloten. (zodra het beter word gaan de extra panelen erbij).quote:Op vrijdag 25 juli 2025 08:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zou het bij 16A houden bij een 3x25A aansluiting als je voor een 1-fase omvormer gaat.
Dus 16A x 230 volt = 3.680 Watt maximaal.
Je mag bij de meeste omvormers wel overdimensioneren dus je kan er dan vaak wel ~5.500WP aan panelen op aansluiten, daar zal je per omvormer even op moeten zoeken.
Bijna 14.000 euro voor 12 zonnepanelenquote:De consumenten sloten in december 2023 een overeenkomst met een leverancier voor 12 zonnepanelen. Voor de financiering vroegen ze een Energiebespaarlening aan bij het Warmtefonds. Na goedkeuring stelde het Warmtefonds een bedrag van 13.980 euro beschikbaar in een bouwdepot.
De leverancier stuurde een factuur van 13.930 euro waarop stond: ‘Er hebben reeds werkzaamheden plaatsgevonden’. De consumenten dienden deze factuur in bij het Warmtefonds met het verzoek om betaling.
Het Warmtefonds waarschuwde de consumenten expliciet voor het risico van betaling voorafgaand aan de werkzaamheden: ‘Wij wijzen je graag op het risico om de betaling van de factuur voorafgaand aan de werkzaamheden te voldoen. Wij kunnen helaas van de factuur niet aflezen of de werkzaamheden zijn uitgevoerd.’
Nee zo hoog lagen ze niet al waren ze wel behoorlijk hoog toen wij hebben toen 10,5k voor 15 panelen betaald.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 19:22 schreef Wantie het volgende:
Zonnepaneelinstallateur failliet, maar consument moet lening Warmtefonds terugbetalen
[..]
Bijna 14.000 euro voor 12 zonnepanelen
Lagen die prijzen zo hoog in 2023?
Trouwens, terecht dat het Warmtefonds in deze gelijk krijgt.
Mensen hebben ook nog altijd eigen verantwoordelijkheid.
Ga jij m zelf op het dak leggen en aansluiten dan ?quote:Op zondag 3 augustus 2025 22:11 schreef ikweethetookniet het volgende:
Paneel 400 watt kost tegenwoordig 50 euries
Prijzen piekte in 2023. Prijs was trouwens montage op 3 dakvlakken en met microomvormers.quote:Op zondag 3 augustus 2025 22:56 schreef 215 het volgende:
En toch... Ik schrik wat van die bedragen. Ik heb in 2020 of 2021 negen panelen laten plaatsen voor iets meer dan drie ruggen, de BTW heb ik daarna nog terug gekregen dus iets van 2600 euro voor negen panelen verdeeld over twee dakvlakken inclusief een omvormer met wifimodule en het leveren en plaatsen van een extra zekering. Het enige wat ik zelf heb gedaan is een draad trekken van de meterkast naar zolder, aansluiten heeft die firma gedaan.
Ik schrik dan een beetje van bedragen die ruim drie keer zo hoog zijn voor soms minder dan het dubbelle aan panelen.
Ook in 2021, nieuwbouw 15 x 320wp 8.250 (volgens de factuur voor de BTW teruggave)quote:Op zondag 3 augustus 2025 23:15 schreef Leandra het volgende:
Wij in april 2021 21 panelen van 330 Wp voor minder dan 10K volgens mij (onderdeel van de bouw maar uiteraard wel een aparte factuur gehad om de BTW terug te vragen).
Maar goed, dat zal vast goedkoper zijn geweest dan los, omdat het aanleggen van de aansluiting op de omvormer ook al onderdeel was van de bouw (de elektricien die door e3 aannemer ingehuurd werd deed de panelen ook).
Tijdens de piek heb ik 16 *410wp in 2 strings laten leggen voor ¤4600. Ik heb overigens 6 aanbieders over de vloer gehad die voor vergelijkbare setups ¤7k vroegen.quote:
Geen probleemquote:Op zondag 3 augustus 2025 22:25 schreef Sport_Life het volgende:
Ga jij m zelf op het dak leggen en aansluiten dan ?
ja en worden op alle huurhuizen en varkensschuren die zonnepanelen neergelegd omdat men de panelen niet meer kwijt kan.quote:Op zondag 3 augustus 2025 22:11 schreef ikweethetookniet het volgende:
Paneel 400 watt kost tegenwoordig 50 euries
Dat is goedkoop. Zelfs nu nog. Heb voor mijn nieuwbouw ook offertes gehad. Zal die zo eens opzoeken.quote:Op maandag 4 augustus 2025 00:27 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Tijdens de piek heb ik 16 *410wp in 2 strings laten leggen voor ¤4600. Ik heb overigens 6 aanbieders over de vloer gehad die voor vergelijkbare setups ¤7k vroegen.
Waar gekocht en met welke materialen? Mij valt op dat de frames nog steeds prijzig zijn.quote:Op maandag 4 augustus 2025 07:18 schreef boegschroef het volgende:
Hier ook in 22 voor 7000 euro betaald voor 9*390 + omvormer en optimizers. Maar dit was ook het moment dat een kwh 4*zo duur was als nu.
Dit weekend zelf 8*450 + omvormer bijgeplaatst op het nieuwe huis voor 1100 euro.
Dit is ook waarom ik nu twijfel over de thuis batterij, nu totaal niet rendabel voor mijn situatie, maar ik ben bang dat eind 2026 die prijzen door de vraag enorm gaan stijgen.
Ik heb ze gekocht op zonnigewinkel.nl ik was 280 euro kwijt voor de frames voor 8 panelen super handig systeem.quote:Op maandag 4 augustus 2025 07:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Waar gekocht en met welke materialen? Mij valt op dat de frames nog steeds prijzig zijn.
Valt toch tegen hoor. Eerst moet je meerdere offertes opvragen, vervolgens komt iemand langs om te oordelen of de koffie überhaupt gezet kan worden en zo ja of het veilig kan. Dan duurt het nog ongeveer 3 maanden voordat ze tijd hebben. Kost allemaal tijd = geld.quote:Op zondag 3 augustus 2025 23:47 schreef Isdatzo het volgende:
Een kopje koffie kost 10 cent als je 'm zelf zet, en als je het laat doen betaal je een paar euro.
Welke had je dan exact?quote:Op maandag 4 augustus 2025 08:03 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ik heb ze gekocht op zonnigewinkel.nl ik was 280 euro kwijt voor de frames voor 8 panelen super handig systeem.
Dat is een hele simpele conclusie.quote:Op maandag 4 augustus 2025 02:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja en worden op alle huurhuizen en varkensschuren die zonnepanelen neergelegd omdat men de panelen niet meer kwijt kan.
Dus gaat er gigantisch veel stroom het net op, op tijden dat geen mens stroom verbruikt
Op piektijden verbruikt iedereen stroom met koken en airco en EV opladen, want saldering,
ja dat moet wel fout gaan
Er zit een grote fout in het systeem , dus moest asap de saldering eraf, om mensen stroom te laten gebruiken met hun eigen panelen en rust te brengen
De saldering is de oorzaak van de netcongestie
daar gaat niet om, we denken allemaal , ach we hebben toch saldering zet maar aan op spitsuur, ik ookquote:Op maandag 4 augustus 2025 09:22 schreef Trademarker het volgende:
[..]
Dat is een hele simpele conclusie.
Als er door de regering gekozen wordt voor een salderingsregeling mag ik aannemen dat er ook aan de gevolgen van zo een regeling worden gedacht. (maar ja ambtenaren en nadenken over gevolgen!!!)
De netbeheerders weten ook al jaren dat er steeds meer zonnepanelen bijkomen en dat er steeds meer elektra gebruikt gaat worden voor EV, koken, verwarmen. Er is jaren te weinig gedaan om de infrastructuur te verzwaren en uit te breiden. Nu krijgt de consument welke door de regering gestimuleerd en verplicht wordt meer elektra te gaan/moeten verbruiken de kosten gepresenteerd.
Ik bergijp je standpunt heel goed. Ik heb zelf 10 panelen van 325 op de woning. Ik heb een gasaansluiting waarmee ik kan verwarmen en koken. Ik kan een kleine thuisaccu aanschaffen en verder mijn elektra zo veel mogelijk zelf verbruiken en/of opslaan. Het wordt een ander verhaal als de regering me VERPLICHT bij een nieuwbouwwoning geen gasaansluiting te mogen aanleggen. Ik hierdoor alles op elektra te moeten doen. Ik kan hiervoor nooit voldoende spreiding van mijn elektra krijgen om dit zelf op te lossen zonder veel terug te leveren of af te nemen van het net. Nu gaat men hele wijken bouwen full electric, maar kunnen dit niet aansluiten op het elektra-net omdat er geen of een te kleine capaciteit is hiervoor. Als men de salderingsregeling nu afschaft of niet. Dit lost niet het probleem op.quote:Op maandag 4 augustus 2025 09:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
daar gaat niet om, we denken allemaal , ach we hebben toch saldering zet maar aan op spitsuur, ik ook
Het denken moet veranderen, daar kunnen de net beheerders niets aan doen, dat kan alleen als je de stroom zelf moet gebruiken
Als je zonnepanelen hebt en je moet zelf de panelenstroom gebruiken dan zet je de wasmachine om 12:00 smiddags aan en daarna de droger, dan is om 16:00 uur de was gedaan, en gaat de afwasser de volgende dag aan om 10:00 uur
Nu moet er nog iemand iets uitvinden die er voor zorgt dat als de wasmachine om 1 uur klaar is, de was vanuit de wasmachine in de droger terecht komt.quote:Op maandag 4 augustus 2025 09:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
daar gaat niet om, we denken allemaal , ach we hebben toch saldering zet maar aan op spitsuur, ik ook
Het denken moet veranderen, daar kunnen de net beheerders niets aan doen, dat kan alleen als je de stroom zelf moet gebruiken
Als je zonnepanelen hebt en je moet zelf de panelenstroom gebruiken dan zet je de wasmachine om 12:00 smiddags aan en daarna de droger, dan is om 16:00 uur de was gedaan, en gaat de afwasser de volgende dag aan om 10:00 uur
Nu is aan het eind van het jaar de stroomrekening toch 0,0 dan niet
weer gevondenquote:Op maandag 4 augustus 2025 09:52 schreef Trademarker het volgende:
[..]
Nu moet er nog iemand iets uitvinden die er voor zorgt dat als de wasmachine om 1 uur klaar is, de was vanuit de wasmachine in de droger terecht komt.
Dat noemen ze 'vrouw' volgens mij.quote:Op maandag 4 augustus 2025 09:52 schreef Trademarker het volgende:
[..]
Nu moet er nog iemand iets uitvinden die er voor zorgt dat als de wasmachine om 1 uur klaar is, de was vanuit de wasmachine in de droger terecht komt.
Heb hiervan ooit ergens een berekening gezien.quote:Op maandag 4 augustus 2025 10:09 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat noemen ze 'vrouw' volgens mij.
Ik dacht altijd begrepen te hebben dat die combi's meer kunnen wassen dan mogen drogen? Dus stel je mag 8kg wassen, dan mag je maar 6kg drogen. Tenminste, een vriend van me had ooit zo'n ding, en die moest dat. Dus dat betekent dan dat je 2kg natte was ergens neer moet gaan leggen zo lang, tot de droger klaar is, om vervolgens de resterende 2kg te drogen, voor je weer een wasmachine aan kunt zetten?quote:Op maandag 4 augustus 2025 10:21 schreef Trademarker het volgende:
[..]
Top product.
Alles 1 op 1 vanuit het wasprogramma in de droger!
andersom, dacht ikquote:Op maandag 4 augustus 2025 13:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik dacht altijd begrepen te hebben dat die combi's meer kunnen wassen dan mogen drogen? Dus stel je mag 8kg wassen, dan mag je maar 6kg drogen. Tenminste, een vriend van me had ooit zo'n ding, en die moest dat. Dus dat betekent dan dat je 2kg natte was ergens neer moet gaan leggen zo lang, tot de droger klaar is, om vervolgens de resterende 2kg te drogen, voor je weer een wasmachine aan kunt zetten?
Of werkt dat zo niet meer inmiddels?
Klik jij de informatie op je eigen links wel eens aan? Want daar staat in ieder geval bij meerdere machines dat het gewicht voor te wassen > gewicht voor te drogen.quote:Op maandag 4 augustus 2025 13:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
andersom, dacht ik
mijn wasser die gaat 1400 toeren nou dan is het al bijna droog
beter laten zitten en als je thuis bent buiten ophangen, dat scheelt pas energy
net handdoeken die is beter als ze door de droger gaan
kloptquote:Op maandag 4 augustus 2025 13:32 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Klik jij de informatie op je eigen links wel eens aan? Want daar staat in ieder geval bij meerdere machines dat het gewicht voor te wassen > gewicht voor te drogen.
De rest is een hoop blabla, want als je zonnepanelen hebt hoef je als de zon ook maar een beetje schijnt niet de was buiten op te hangen, als je doel is om zo veel mogelijk van je eigen energie te verbruiken.
quote:Met de Samsung WD90DG6B85BB was-droogcombinatie was je 9 kilogram en droog je 5 kilogram wasgoed in één trommel.
Tijdens het wassen heb je ruimte voor grote ladingen wasgoed, zoals een stapel beddengoed of kleding van meerdere dagen.
Dankzij AI Wash doseert de was-droogcombinatie het wasmiddel automatisch.
Zo gebruik je nooit te veel en bespaar je op wasmiddel, water en energie.
Heb je snel een schone outfit nodig?
Met Super Speed was je een halve trommel was in maar 39 minuten.
Wanneer je last hebt van allergieën, kies je voor Steam Wash.
De stoom verwijdert bacteriën en allergenen uit je lakens.
Zo slaap jij 's nachts beter.
Je verbindt de was-droogcombinatie ook met de SmartThings app op je smartphone.
Hiermee bedien je de was-droogcombinatie ook op afstand.
Geweldig dat het een 'goed ding' is, maar wat heb ik daar aan als ik meer mag wassen dan drogen? Dan moet ik dus in principe de droger 2x aanzetten, want die 2e keer is voor het kleine deel was dat ik dus niét kon drogen tijdens de eerste run, en als de droger aan is kan ik geen verdere was wassen.quote:Op maandag 4 augustus 2025 13:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt![]()
goed ding wel
ik lees ook nooit gebruiksaanwijzingen
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |