abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218510030
Zelfs in deze zonnige maanden met ook nog eens weinig verbruik hebben we volgens de maandoverzichten van Greenchoice per maand geen negatieve stroomrekening door die achterlijke terugleverkosten.
  vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:48:21 #277
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_218510103
quote:
6s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 11:14 schreef ikweethetookniet het volgende:
Zonnepaneeleigenaar wil stroom zelf verbruiken, maar stuit op obstakels
Wat een onnozel jankverhaal weer: die zogenoemde 'obstakels' zijn vooral een kwestie van niet willen in plaats van niet kunnen.


Het lukt mij prima om de grote verbruikers af te stemmen op de productie van de panelen, ook wanneer er niemand thuis is. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Huilen dan.
  vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:07:27 #278
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_218510639
Nog meer reden om dat salderen af te schaffen. Zal je zien dat zodra het een effect heeft op de portemonnee die onoverkomelijke obstakels ineens als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Huilen dan.
pi_218510741
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 12:48 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Wat een onnozel jankverhaal weer: die zogenoemde 'obstakels' zijn vooral een kwestie van niet willen in plaats van niet kunnen.


Het lukt mij prima om de grote verbruikers af te stemmen op de productie van de panelen, ook wanneer er niemand thuis is. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Zucht. De grootste (en echt veruit de grootste) verbruiker is onze auto. De ideale oplaadtijd is ergens tussen 11 en 18 uur (zo tussen april en oktober) en precies dan staat die grootverbruiker vrolijk bij een werkgever geparkeerd. Dus fijn dat jij daar geen last van hebt, maar een behoorlijk deel van de paneel bezitters wel. En ja, op een dag als vandaag (auto thuis want vakantie en de zon schijnt) laad ik em overdag op en hetzelfde probeer ik zoveel mogelijk te doen in het weekend, maar het zet beperkt zoden aan de dijk. De ev bezitter met een nachtbaan die komt een heel eind denk ik. Zeker met ook nog een airco aan omdat ie overdag moet slapen.
En dus doe ik echt mijn best en gaan andere stroom gebruikers als wasmachine en droger en vaatwasser zo veel mogelijk op zonnestroom aan, maar dat heeft gewoon niet zoveel invloed.

Terugleverkosten heb ik niet, het voordeel van een dynamisch contract. Niet nagerekend of het echt veel verschil is, maar het bevalt. Voor stroom dan, want voor gas staat het inmiddels vast.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_218512048
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:48:30 #281
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218512201
quote:
Nu nog even een quote van Hugo de Jonge erover heen :r
We weten precies om wie het gaat en achter welke voordeur
Dus we pakken je hoe dan ook
pi_218708197
Sinds kort heb ik een contract met dynamische stroomprijzen en vandaag zijn voor het eerst mijn zonnepanelen gedimd via zonnedimmer.nl 7,1 kWh gedimd en bespaard 0,22 euro.

Aan de ene kant vindt ik het ook weer zonde voor de statistieken en terug geleverde kWh's
Wat doen jullie, dimmen of maximaal terug leveren?
Voorheen Post ID 101472
pi_218708290
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 19:05 schreef Estate2 het volgende:

Wat doen jullie, dimmen of maximaal terug leveren?
pi_218709448
quote:
6s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 17:48 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
Nu nog even een quote van Hugo de Jonge erover heen :r
We weten precies om wie het gaat en achter welke voordeur
Dus we pakken je hoe dan ook
Je bent natuurlijk niet verplicht om stroom af te nemen en/of terug te leveren.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218709947
quote:
Dat is duidelijk ja :)
Voorheen Post ID 101472
pi_218712984
Zolang de saldering nog bestaat is een negatief tarief (inclusief belasting dus) een zeer grote uitzondering. Als ik thuis ben dan kan ik best even naar zolder om de omvormer uit te zetten en anders is het jammer. Na afloop saldering maak ik wel iets dat het automatisch gaat. Ongeveer iedere omvormer die wereldwijd verkocht wordt heeft met een kleine aanpassing die mogelijkheid namelijk.

Auto laden, (vaat)wassen en dergelijke doe ik wel als de prijs laag is, dan leveren mijn panelen ook wel maximaal denk ik en gebruik ik dus maximaal eigen stroom. Sinds de aanschaf van een ev ga is hoe dan ook geen stroom over houden per jaar.

Ik heb sinds deze week dynamische stroom. Na enige ervaring, lees over een paar maanden komt er wel een batterij bij verwacht ik. Eerst ff ervaring opdoen en dan pas beslissen hoeveel KWh en KW het ding moet hebben. Extra panelen is wel ruimte voor maar is best een kostbare optie dus dat nog maar even langen uitstellen.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  dinsdag 9 september 2025 @ 14:59:36 #287
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_218722656
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 12:39 schreef Doedezemaar het volgende:
Zelfs in deze zonnige maanden met ook nog eens weinig verbruik hebben we volgens de maandoverzichten van Greenchoice per maand geen negatieve stroomrekening door die achterlijke terugleverkosten.
Kijk even in mijn greenchoice, de mail is wat onnauwkeurig zacht gezegd. Ik 40 euro verschil zitten tussen die 2
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  Moderator woensdag 10 september 2025 @ 11:16:15 #288
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_218729334
Auto opladen @ 3,4kW, droger aan @ 700w en dan is mijn verbruik 65 watt per uur schijnbaar _O_ *O*
Breitling - Instruments for Professionals
pi_218731240
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 11:16 schreef CoolGuy het volgende:
Auto opladen @ 3,4kW, droger aan @ 700w en dan is mijn verbruik 65 watt per uur schijnbaar _O_ *O*
Zo mooi is het bij mij niet. Panelen leveren 1 KW, auto laden met 3,4 KW. Dus nu twee uurtjes 2,5 KW van het net à 25 ct. Morgen van 11 tot 17 de batterij geheel optoppen a 14 ct per kwh minus mijn eigen opbrengst.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  Moderator woensdag 10 september 2025 @ 15:28:20 #290
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_218731267
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 15:24 schreef 215 het volgende:

[..]
Zo mooi is het bij mij niet. Panelen leveren 1 KW, auto laden met 3,4 KW. Dus nu twee uurtjes 2,5 KW van het net à 25 ct. Morgen van 11 tot 17 de batterij geheel optoppen a 14 ct per kwh minus mijn eigen opbrengst.
Bij mij nu ook niet meer want auto vol, en nu staat alleen de vaatwasser aan dus nu 3 kW aan het terugleveren, maar goed, nog geen terugleverkosten dus whatever. :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_218733992
Wij hebben sinds een aantal weken een vw e-up als 2e auto. Eindelijk gebruiken we ons eigen stroom optimaal. Auto kan overdag vaak laden. Willen er nog een plugin hybride bij. Onze panelen wekken op zonnige dagen tussen 11 en 18u ongeveer 3000-5000w constant. Dus laden op 10 of 13A, afhankelijk hoe snel de accu vol moet.

Vandaag van de 26kwh opwek, maar 11kwh het net opgestuurd en de rest verbruikt. Ons direct verbruik zit nu in september al op 40%. Daarvoor kwamen we niet hoger dan 15% door veel opwek.

Heb nu ook een Energy Socket van Homewizard er tussen met slimme taak. Begint automatisch te laden als ik meer dan 2300w teruglever en zodra er 100w van het net wordt gehaalt voor langer dan 2min gaat die uit. Je kan daar instellen wat je wil. Bijv ook dat als de oplader zakt onder de 500w, dan schakelt de adapter uit. Dan is namelijk de baterij bijna vol.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_219392114
Topic is een beetje aan het uitsterven? Ik mag het hier ook over thuis accu's heben toch? Dan heb ik een kleine uitdaging waar ik nog niet uit kom.

Ik heb dit weekend mijn nieuwe installatie gemonteerd (solis 15kw inverter, 60kwh accu's) en nu zit ik met het laden van de auto, ik verbruik zo'n 40kwh aan de auto per werkdag, is prive dus thuisladen is een pre.

De gedachte van de setup was met name voor de zomer, zonnenenergie in de thuisaccu's en dan s'avonds laden van eigen energie. Maar nu snij ik mezelf een beetje in de vingers voor de winter periode.

De accu's laden bij in de goedkoopste periode gedurende de nacht, de auto gebruikt dezelfde instellingen en begint ook te laden. Nu is de thuisaccu domminant te opzichte van de (ratio) laadpaal dus de thuisaccu laad zichzelf eerst op en als die vol is gaat de autoladen. Wat er nu gebeurd was onverwacht:
Eerst gaat de accu laden in de nacht, zodra die vol is gaat de auto laden, echter die trekt het uit de thuisaccu die vervolgens gaat laden van het net en de modules gaan constant aan/uit (accu laden, auto laden, accu laden, autoladen), dat kan nooit goed zijn.
Ik heb dat nu manueel overruled door de auto eerst te laden (vanuit de accu's) en zorgen dat deze klaar is voordat de accu's gaan bijladen in de goedkope uurtjes.
Maar dit is super inefficient, de auto laad nu meteen als ik thuis kom vanuit de accu's, wat dus een conversie van AC(net)-DC(thuisaccu)-AC(laadpaal)-DC(auto) is naast de slijtage op de accu's. Efficienter zou zijn auto laden van het net en dan de accu's laden maar dat gaat niet omdat zodra de auto wil laden de accu's gaan voeden ipv dat hij het van het net haalt.

Ik ben helemaal nieuw hiermee dus ik moet nog wat uittekenen en uitvogelen, maar misschien heeft hier al iemand met hetzelfde idee geworsteld?
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  Moderator dinsdag 2 december 2025 @ 11:06:37 #293
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219392689
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 10:27 schreef boegschroef het volgende:
Topic is een beetje aan het uitsterven? Ik mag het hier ook over thuis accu's heben toch? Dan heb ik een kleine uitdaging waar ik nog niet uit kom.

Ik heb dit weekend mijn nieuwe installatie gemonteerd (solis 15kw inverter, 60kwh accu's) en nu zit ik met het laden van de auto, ik verbruik zo'n 40kwh aan de auto per werkdag, is prive dus thuisladen is een pre.

De gedachte van de setup was met name voor de zomer, zonnenenergie in de thuisaccu's en dan s'avonds laden van eigen energie. Maar nu snij ik mezelf een beetje in de vingers voor de winter periode.

De accu's laden bij in de goedkoopste periode gedurende de nacht, de auto gebruikt dezelfde instellingen en begint ook te laden. Nu is de thuisaccu domminant te opzichte van de (ratio) laadpaal dus de thuisaccu laad zichzelf eerst op en als die vol is gaat de autoladen. Wat er nu gebeurd was onverwacht:
Eerst gaat de accu laden in de nacht, zodra die vol is gaat de auto laden, echter die trekt het uit de thuisaccu die vervolgens gaat laden van het net en de modules gaan constant aan/uit (accu laden, auto laden, accu laden, autoladen), dat kan nooit goed zijn.
Ik heb dat nu manueel overruled door de auto eerst te laden (vanuit de accu's) en zorgen dat deze klaar is voordat de accu's gaan bijladen in de goedkope uurtjes.
Maar dit is super inefficient, de auto laad nu meteen als ik thuis kom vanuit de accu's, wat dus een conversie van AC(net)-DC(thuisaccu)-AC(laadpaal)-DC(auto) is naast de slijtage op de accu's. Efficienter zou zijn auto laden van het net en dan de accu's laden maar dat gaat niet omdat zodra de auto wil laden de accu's gaan voeden ipv dat hij het van het net haalt.

Ik ben helemaal nieuw hiermee dus ik moet nog wat uittekenen en uitvogelen, maar misschien heeft hier al iemand met hetzelfde idee geworsteld?
Ik denk dat er weinig mensen zijn die de situatie hebben dat ze 60 kWh aan accu capaciteit thuis hebben staan. :P Ik ben wel in de markt voor een accu, maar het is nog te vroeg, want het levert financieel nog niks op, en als ik dan aan de accu ga, dan is het maximaal 10kWh. Waarom?

Omdat ik niet de auto wil laden vanuit een accu, ik heb die accu puur voor het avond/nacht/ochtendgebruik als de zon nog niet schijnt, en dan heb je het dus over relatief weinig stroom. Zelfs in de zomer als zowel wij als ons dochtertje de airco aan hebben op de slaapkamers is 10kWh meer dan voldoende, en dan is daar de TV en de verlichting al vanaf, en dan kan er ook nog met gemak een rondje wasmachine & droger vanaf.

In de winter ga ik niet zoveel accu capaciteit neerzetten dat ik de nacht door kom, want dat is te veel wat ik dan aan verbruik heb, dat is de investering momenteel nog niet waard.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_219392820
@boegschroef We hebben pas net thuisbatterijen. Wij hebben victron spul hangen. Maar zag wel dat daar scheduled charge levels inzitten. Je zou kunnen kijken wat er gebeurd als je bijv tussen 2:00&6:00 zegt dat de batterij 100% zou moeten zijn. In theorie verwacht ik dat de auto dan wel van het net moet trekken, omdat de batterij niet lager mag komen. Alleen als de batterij nog niet vol is, zal hij de auto overrullen qua laden.
pi_219393142
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 11:17 schreef Deepfreeze het volgende:
@:boegschroef We hebben pas net thuisbatterijen. Wij hebben victron spul hangen. Maar zag wel dat daar scheduled charge levels inzitten. Je zou kunnen kijken wat er gebeurd als je bijv tussen 2:00&6:00 zegt dat de batterij 100% zou moeten zijn. In theorie verwacht ik dat de auto dan wel van het net moet trekken, omdat de batterij niet lager mag komen. Alleen als de batterij nog niet vol is, zal hij de auto overrullen qua laden.
Dat is op zich wel een goede, alleen kan ik dan niet echt flexibel meebewegen met de epex, dan zou ik beide moeten instellen op dezelfde tijden waar de auto moet laden en de accu niet mag ontladen. Ik denk dat dit wel een mooie tussenweg is voor nu. Alleen loop ik dan een risico dat er niet genoeg stroom in de auto zit zodra ik vertrek (om half 7 in de ochtend)

Ik zat ook te denken om eventueel de aardlekautomaat van de laadpaal te verplaatsen parallel aan de meter voor de omvormer, dan zou die (in theorie?) de load van de laadpaal niet meten en dus ook niet gaan leveren, maar dan zou ik dat in de zomer wel de meet kabeltjes (zijn 3 kleine amp klemmetjes) weer moeten verplaatsen, dat is ook niet heel handig...
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  dinsdag 2 december 2025 @ 11:47:57 #296
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219393156
Hoe stuur je de omvormer en je laadpaal aan?
Huilen dan.
pi_219393167
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 december 2025 11:47 schreef Isdatzo het volgende:
Hoe stuur je de omvormer en je laadpaal aan?
De laadpaal heeft een eigen p1 meter, de omvormer heeft een meter met amp klemmetjes (CT klemmen)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  dinsdag 2 december 2025 @ 11:53:02 #298
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219393184
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 11:49 schreef boegschroef het volgende:

[..]
De laadpaal heeft een eigen p1 meter, de omvormer heeft een meter met amp klemmetjes (CT klemmen)
Maar hoe stuur je ze aan? Kijk, zo'n omvormer doet precies niks als hij geen signaal krijgt om iets te doen. Dus de vraag is: wat vertel je de omvormer om te doen, en hoe doe je dat?
Huilen dan.
pi_219393245
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 december 2025 11:53 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Maar hoe stuur je ze aan? Kijk, zo'n omvormer doet precies niks als hij geen signaal krijgt om iets te doen. Dus de vraag is: wat vertel je de omvormer om te doen, en hoe doe je dat?
De laadpaal is vrij eenvoudig, die meet de waarde op de fases, en heeft een minimale ruimte nodig om te werken. Met andere woorden, deze staat ingesteld op een 20 amp hoofd zekering (ja ik heb een 25A, maar dit is een veligheids marge) en een 16A aardlek,
Dit betekend dat hij gaat laden zodra er een minimale hoeveelheid ruimte is onder de 20A (dus als 1 van de fases 14 A aan het verbruiken is (airco, warmteboiler induct, wat dan ook) dan laad mijn auto max 6A, (20A - 14A) Is de hoogste fase 2A dan laad hij 16A (20-2 =18, max is 16 dus 16).

De omvormer heeft een hele waslijst aan opties waar ik nog niet uit ben, waaronder (max profit, off-grid, self-use, manual, solisAI) en onder deze opties nog een waslijst met manuele settings :>

[ Bericht 0% gewijzigd door boegschroef op 02-12-2025 12:29:04 ]
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_219393489
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 11:17 schreef Deepfreeze het volgende:
@:boegschroef We hebben pas net thuisbatterijen. Wij hebben victron spul hangen. Maar zag wel dat daar scheduled charge levels inzitten. Je zou kunnen kijken wat er gebeurd als je bijv tussen 2:00&6:00 zegt dat de batterij 100% zou moeten zijn. In theorie verwacht ik dat de auto dan wel van het net moet trekken, omdat de batterij niet lager mag komen. Alleen als de batterij nog niet vol is, zal hij de auto overrullen qua laden.
Ok, ik heb het na wat knutselen zo ingesteld :)

0-6 laden tot max 90% op max 25A (dit is accu D-C Ampere) wat in praktijk zo'n 10kwh is (gezien mijn accu's draaien op 400v). Dan blijft er nog een beetje ruimte over voor de auto om te laden op een laag pitje, tot de accu's vol zijn (90%) en dan gaat de auto vol van het net laden tot 6 en vanaf 6 nemen de accu's het weer over. vannacht eens kijken hoe dit werkt.

Enige nadeel is dat dan tussen 0-6 ook het huis op import stroom loopt (wat eigenlijk nieteens echt een nadeel is)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')