Wat een onnozel jankverhaal weer: die zogenoemde 'obstakels' zijn vooral een kwestie van niet willen in plaats van niet kunnen.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 11:14 schreef ikweethetookniet het volgende:
Zonnepaneeleigenaar wil stroom zelf verbruiken, maar stuit op obstakels
Zucht. De grootste (en echt veruit de grootste) verbruiker is onze auto. De ideale oplaadtijd is ergens tussen 11 en 18 uur (zo tussen april en oktober) en precies dan staat die grootverbruiker vrolijk bij een werkgever geparkeerd. Dus fijn dat jij daar geen last van hebt, maar een behoorlijk deel van de paneel bezitters wel. En ja, op een dag als vandaag (auto thuis want vakantie en de zon schijnt) laad ik em overdag op en hetzelfde probeer ik zoveel mogelijk te doen in het weekend, maar het zet beperkt zoden aan de dijk. De ev bezitter met een nachtbaan die komt een heel eind denk ik. Zeker met ook nog een airco aan omdat ie overdag moet slapen.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 12:48 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wat een onnozel jankverhaal weer: die zogenoemde 'obstakels' zijn vooral een kwestie van niet willen in plaats van niet kunnen.
Het lukt mij prima om de grote verbruikers af te stemmen op de productie van de panelen, ook wanneer er niemand thuis is. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Nu nog even een quote van Hugo de Jonge erover heenquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 17:22 schreef freak1 het volgende:
https://tweakers.net/nieu(...)gend-jaar-boete.html
zoals voorspeld...
quote:Op zondag 7 september 2025 19:05 schreef Estate2 het volgende:
Wat doen jullie, dimmen of maximaal terug leveren?
Je bent natuurlijk niet verplicht om stroom af te nemen en/of terug te leveren.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 17:48 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Nu nog even een quote van Hugo de Jonge erover heen
We weten precies om wie het gaat en achter welke voordeur
Dus we pakken je hoe dan ook
Kijk even in mijn greenchoice, de mail is wat onnauwkeurig zacht gezegd. Ik 40 euro verschil zitten tussen die 2quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 12:39 schreef Doedezemaar het volgende:
Zelfs in deze zonnige maanden met ook nog eens weinig verbruik hebben we volgens de maandoverzichten van Greenchoice per maand geen negatieve stroomrekening door die achterlijke terugleverkosten.
Zo mooi is het bij mij niet. Panelen leveren 1 KW, auto laden met 3,4 KW. Dus nu twee uurtjes 2,5 KW van het net à 25 ct. Morgen van 11 tot 17 de batterij geheel optoppen a 14 ct per kwh minus mijn eigen opbrengst.quote:Op woensdag 10 september 2025 11:16 schreef CoolGuy het volgende:
Auto opladen @ 3,4kW, droger aan @ 700w en dan is mijn verbruik 65 watt per uur schijnbaar![]()
Bij mij nu ook niet meer want auto vol, en nu staat alleen de vaatwasser aan dus nu 3 kW aan het terugleveren, maar goed, nog geen terugleverkosten dus whatever.quote:Op woensdag 10 september 2025 15:24 schreef 215 het volgende:
[..]
Zo mooi is het bij mij niet. Panelen leveren 1 KW, auto laden met 3,4 KW. Dus nu twee uurtjes 2,5 KW van het net à 25 ct. Morgen van 11 tot 17 de batterij geheel optoppen a 14 ct per kwh minus mijn eigen opbrengst.
Ik denk dat er weinig mensen zijn die de situatie hebben dat ze 60 kWh aan accu capaciteit thuis hebben staan.quote:Op dinsdag 2 december 2025 10:27 schreef boegschroef het volgende:
Topic is een beetje aan het uitsterven? Ik mag het hier ook over thuis accu's heben toch? Dan heb ik een kleine uitdaging waar ik nog niet uit kom.
Ik heb dit weekend mijn nieuwe installatie gemonteerd (solis 15kw inverter, 60kwh accu's) en nu zit ik met het laden van de auto, ik verbruik zo'n 40kwh aan de auto per werkdag, is prive dus thuisladen is een pre.
De gedachte van de setup was met name voor de zomer, zonnenenergie in de thuisaccu's en dan s'avonds laden van eigen energie. Maar nu snij ik mezelf een beetje in de vingers voor de winter periode.
De accu's laden bij in de goedkoopste periode gedurende de nacht, de auto gebruikt dezelfde instellingen en begint ook te laden. Nu is de thuisaccu domminant te opzichte van de (ratio) laadpaal dus de thuisaccu laad zichzelf eerst op en als die vol is gaat de autoladen. Wat er nu gebeurd was onverwacht:
Eerst gaat de accu laden in de nacht, zodra die vol is gaat de auto laden, echter die trekt het uit de thuisaccu die vervolgens gaat laden van het net en de modules gaan constant aan/uit (accu laden, auto laden, accu laden, autoladen), dat kan nooit goed zijn.
Ik heb dat nu manueel overruled door de auto eerst te laden (vanuit de accu's) en zorgen dat deze klaar is voordat de accu's gaan bijladen in de goedkope uurtjes.
Maar dit is super inefficient, de auto laad nu meteen als ik thuis kom vanuit de accu's, wat dus een conversie van AC(net)-DC(thuisaccu)-AC(laadpaal)-DC(auto) is naast de slijtage op de accu's. Efficienter zou zijn auto laden van het net en dan de accu's laden maar dat gaat niet omdat zodra de auto wil laden de accu's gaan voeden ipv dat hij het van het net haalt.
Ik ben helemaal nieuw hiermee dus ik moet nog wat uittekenen en uitvogelen, maar misschien heeft hier al iemand met hetzelfde idee geworsteld?
Dat is op zich wel een goede, alleen kan ik dan niet echt flexibel meebewegen met de epex, dan zou ik beide moeten instellen op dezelfde tijden waar de auto moet laden en de accu niet mag ontladen. Ik denk dat dit wel een mooie tussenweg is voor nu. Alleen loop ik dan een risico dat er niet genoeg stroom in de auto zit zodra ik vertrek (om half 7 in de ochtend)quote:Op dinsdag 2 december 2025 11:17 schreef Deepfreeze het volgende:
@:boegschroef We hebben pas net thuisbatterijen. Wij hebben victron spul hangen. Maar zag wel dat daar scheduled charge levels inzitten. Je zou kunnen kijken wat er gebeurd als je bijv tussen 2:00&6:00 zegt dat de batterij 100% zou moeten zijn. In theorie verwacht ik dat de auto dan wel van het net moet trekken, omdat de batterij niet lager mag komen. Alleen als de batterij nog niet vol is, zal hij de auto overrullen qua laden.
De laadpaal heeft een eigen p1 meter, de omvormer heeft een meter met amp klemmetjes (CT klemmen)quote:Op dinsdag 2 december 2025 11:47 schreef Isdatzo het volgende:
Hoe stuur je de omvormer en je laadpaal aan?
Maar hoe stuur je ze aan? Kijk, zo'n omvormer doet precies niks als hij geen signaal krijgt om iets te doen. Dus de vraag is: wat vertel je de omvormer om te doen, en hoe doe je dat?quote:Op dinsdag 2 december 2025 11:49 schreef boegschroef het volgende:
[..]
De laadpaal heeft een eigen p1 meter, de omvormer heeft een meter met amp klemmetjes (CT klemmen)
De laadpaal is vrij eenvoudig, die meet de waarde op de fases, en heeft een minimale ruimte nodig om te werken. Met andere woorden, deze staat ingesteld op een 20 amp hoofd zekering (ja ik heb een 25A, maar dit is een veligheids marge) en een 16A aardlek,quote:Op dinsdag 2 december 2025 11:53 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar hoe stuur je ze aan? Kijk, zo'n omvormer doet precies niks als hij geen signaal krijgt om iets te doen. Dus de vraag is: wat vertel je de omvormer om te doen, en hoe doe je dat?
Ok, ik heb het na wat knutselen zo ingesteldquote:Op dinsdag 2 december 2025 11:17 schreef Deepfreeze het volgende:
@:boegschroef We hebben pas net thuisbatterijen. Wij hebben victron spul hangen. Maar zag wel dat daar scheduled charge levels inzitten. Je zou kunnen kijken wat er gebeurd als je bijv tussen 2:00&6:00 zegt dat de batterij 100% zou moeten zijn. In theorie verwacht ik dat de auto dan wel van het net moet trekken, omdat de batterij niet lager mag komen. Alleen als de batterij nog niet vol is, zal hij de auto overrullen qua laden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |