tja, denk dat het "oude" nieuws nog altijd hetzelfde blijft..quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 23:13 schreef leolinedance het volgende:
Is dit het drogertopic?![]()
Vroeg mij af of er nog nieuws is over de ferrarismeter. Ik heb deze (gelukkig) nog altijd naar tevredenheid in gebruik en heb de laatste jaren ook geen brieven meer ontvangen over het mogelijk vervangen ervan. Het zal er vast een keer van komen, maar is het al bekend per wanneer dit zou moeten zijn? En is dit ook haalbaar? Een tijd terug was er een groot tekort aan zowel meters als personeel wat ik heb gehoord.
Zal niets met gevaar te maken gaan hebbenquote:Op zaterdag 9 augustus 2025 08:34 schreef freak1 het volgende:
[..]
tja, denk dat het "oude" nieuws nog altijd hetzelfde blijft..
er gaat een datum komen dat de (goed)keuring voor die meters verloopt. en als je er dan nog eentje hebt dan kun je er op rekenen dat de leverancier een treitercampagne gaat beginnen. feitelijk heb je niet langer een gekeurde meter en kan dit gevaar opleveren. tenminste, dat gaat men claimen. en dan wordt het een simpel een-tweetje met "vervangen of afsluiten" . en dat ga je niet winnen. tekorten van de meters zijn, voor zover ik weet, niet lange rhet probleem, personeelstekort is dat wel..
even uit interesse;
waarom wil je dat kreng ze graag houden? ben oprecht benieuwd wat je zelf als voordeel ziet?
we hebben nog anderhalf jaar saldering, dus dat maakt weinig uit.. qua terugleververgoeding is het enkel uitstel van executie want dan verrekenen ze het wel op jaarbasis met een gok (en bewijs jij maar eens het tegendeel) en als ze je echt willen pesten laten ze je wekelijks de standen opsturen of sturen ze inspecties...
dan heb je een meter die terugdraait als je netto teruglevert, iets waar ze nooit op getest of gekeurd zijn dus daar moet je maar hopen dat dat goed gaat..
dus, geen aanvallende maar een oprecht geinteresseerde vraag, vanwaar de liefde voor die meter?
ja die wasmachines die centrifugeren allemaal op 1400 a 1600 toeren tegenwoordig, dat is echt al gruwelijk droog heb je vaak geen droger nodig , net voor de handdoekenquote:Op woensdag 6 augustus 2025 16:41 schreef 215 het volgende:
[..]
Dat zou voor mij ook een reden zijn om een droger an te schaffen. Echter komt het bij mij nauwelijks voor dat de was niet snel genoeg droog is en voor die periodes heb ik dus een losse luchtdroger die ik dan naast het wasrek kan zetten. Omdat het slechts bij uitzondering nodig is accepteer ik het minder efficiënte dan maar even.
[..]
Een WP droger is nog weer veel zuiniger en ook daarvan kan je water hergebruiken.
hun vrienden zitten met de zonnepanelen in hun maagquote:Op zondag 10 augustus 2025 00:05 schreef ikweethetookniet het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hoe kan je dit nou serieus nemen?
Zonnepanelen leveren gemiddeld meer stroom dan de wasmachine verbruikt.quote:Op zondag 10 augustus 2025 00:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja die wasmachines die centrifugeren allemaal op 1400 a 1600 toeren tegenwoordig, dat is echt al gruwelijk droog heb je vaak geen droger nodig , net voor de handdoeken
Overigens als de saldering eraf is dan gaat iedereen een tijdschakelaar gebruiken voor de wasmachine , is de netcongestie ook opgelost
Nou, omdat je dan geen terugleverkosten hebt bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 08:34 schreef freak1 het volgende:
[..]
..
even uit interesse;
waarom wil je dat kreng ze graag houden?
Zo werkt dat niet, het energiebedrijf moet het aantonen. Niet andersom.quote:ben oprecht benieuwd wat je zelf als voordeel ziet?
we hebben nog anderhalf jaar saldering, dus dat maakt weinig uit.. qua terugleververgoeding is het enkel uitstel van executie want dan verrekenen ze het wel op jaarbasis met een gok (en bewijs jij maar eens het tegendeel)
Dat is nog steeds minder precies dan de slimme meter die per uur kijkt.quote:en als ze je echt willen pesten laten ze je wekelijks de standen opsturen of sturen ze inspecties...
Dat gaat al jaren goed.quote:dan heb je een meter die terugdraait als je netto teruglevert, iets waar ze nooit op getest of gekeurd zijn dus daar moet je maar hopen dat dat goed gaat..
uiteraard niet. maar zal wel als argument gebruikt worden om het er doorheen te drukken.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 23:38 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Zal niets met gevaar te maken gaan hebben
dat is natuurlijk niet zo. je hebt ze nog steeds, je hebt een overeenkomst met de energieleverancier en daar staan wel of geen terugleverkosten in. en daarmee ga jij akkoord. ze kunnen ze alleen niet meten op de manier die ze gewend zijn. klinkt zeikerig misschien maar het ontslaat je niet van de overeenkomst.quote:Op zondag 10 augustus 2025 02:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nou, omdat je dan geen terugleverkosten hebt bijvoorbeeld.
wederom, oprechte interesse, waarop baseer je dat? je hebt een overeenkomst met de leverancier en dan heb je die beiden na te komen. waarom denk je dat dan alle bewijslast ineens bij de leverancier komt te liggen en het jou van alle verplichtingen ontslaat?quote:[..]
Zo werkt dat niet, het energiebedrijf moet het aantonen. Niet andersom.
check. dat punt snap ik.quote:[..]
Dat is nog steeds minder precies dan de slimme meter die per uur kijkt.
Dus dat scheelt toch weer terugleverkosten.
Los van de rompslomp voor het energiebedrijf, wat ze meer gaat kosten dan het oplevert.
denk je. dat is de pest toch? je gaat er vanuit dat die meters goed zijn.quote:[..]
Dat gaat al jaren goed.
Kosten die niet in rekening worden gebracht heb je niet.quote:Op zondag 10 augustus 2025 07:56 schreef freak1 het volgende:
[..]
[..]
dat is natuurlijk niet zo. je hebt ze nog steeds, je hebt een overeenkomst met de energieleverancier en daar staan wel of geen terugleverkosten in. en daarmee ga jij akkoord. ze kunnen ze alleen niet meten op de manier die ze gewend zijn. klinkt zeikerig misschien maar het ontslaat je niet van de overeenkomst.
[..]
Dat is altijd zo.quote:wederom, oprechte interesse, waarop baseer je dat? je hebt een overeenkomst met de leverancier en dan heb je die beiden na te komen. waarom denk je dat dan alle bewijslast ineens bij de leverancier komt te liggen en het jou van alle verplichtingen ontslaat?
[..]
Vrijwel niemand vraagt de gegevens op als die is geflitst.quote:.
[..]
denk je. dat is de pest toch? je gaat er vanuit dat die meters goed zijn.
vind het altijd wel een beetje bijzonder. als mensen geflitst zijn dan is het altijd "wel het ijkrapport opvragen!!!!" maar bij een ferraris meter geloven we wel dat het ding het goed doet bij zaken waar het nooit voor gebouwd is.
Uiteindelijk zal de Ferrarismeter verdwijnen.quote:dank voor de antwoorden iig. je geeft wel antwoord in de regio die ik al een beetje vermoedde. heb zelf toch het donkerbruine vermoeden dat, wanneer de keuring is verlopen en de energiemaatschappij gaat duwen op dat je je meter moet gaan vervangen, je geen poot hebt om op te staan. juridisch moet je ze gewoon toegang verlenen tot hun infrastructuur dus als ze hem willen vervangen, mogen ze dat... en voor we de discussie aangaan daarover, ik heb het dan gewoon over een ferrarismeter vervangen voor een digitale meter, met de slimme uitleesmogelijkheden uitgeschakeld. want dat "Slimme" stuk mag je uiteraard weigeren.
dat is een tijdlang te traineren, maar stopt ergens..
dat zeg ik ook zeker niet. wil je ook niet tegen de haren instrijken of aanvallend zijn maar een normale discussie voerenquote:Op zondag 10 augustus 2025 09:37 schreef Wantie het volgende:
[..]
Kosten die niet in rekening worden gebracht heb je niet.
En tot nu toe heb je op geen enkele wijze aangetoond dat energiemaatschappijen kosten in rekening brengen bij een Ferrarismeter.
ik weet niet waarom dat altijd maar zo is? als de energieleverancier toch zegt, joh die meter van jou heeft geen losse teruglevermeter, maar volgens je contract moet je dat wel betalen, ofwel we maken een schatting en daar moet je amar mee akkoord gaan, ofwel we vervangen je meter, wat houd ze daarin tegen?quote:[..]
Dat is altijd zo.
Bij het berekenen van de wordt uitgegaan van de gegevens van de energiemeter, en niet een of andere schatting waarbij dan de consument moet aantonen dat die schatting onjuist is.
dat werd zelfs zo weinig gedaan dat het nu standaard bij je boete staat onlinequote:[..]
Vrijwel niemand vraagt de gegevens op als die is geflitst.
terecht punt. snap het ook. ben wel benieuwd als je leverancier je een berichtje stuurt dat ze gaan schatten op basis van je zonnepanelen hoe daar dan mee omgegaan wordt. je bent immers die contractuele verplichting aangegaan die nu niet meetbaar is, dat zal op een punt meetbaar gemaakt moeten worden. tot die tijd zal het lastig zijn, tenzij er een netto teruglevering is einde jaar, om dat idd meetbaar te maken.quote:En wat betreft de Ferrarismeter: ik heb zelf gezien dat de meter terug draait als er stroom wordt terug geleverd..
Mensen zagen en stroomrekening afnemen dankzij de zonnepanelen.
Of die meting 100% accuraat was, soit.
En nu scheelt het je enkele honderden euros aan terugleverkosten.
Ik zie dan weinig motivatie om over te gaan op een energiemeter die misschien iets accurater is, maar tegelijkertijd meer geld gaat kosten.
nee, die infra is uiteraard eigendom van de Lianders van deze wereld. maar die kunnen wel aangespoord worden door de energiemaatschappij om sneller te vervangen. ben ook wel benieuwd eigenlijk wanneer je metergoedkeuring verlopen is, of een energieleverancier of een infra beheerder daar dan iets mee gaat doen...quote:[..]
Uiteindelijk zal de Ferrarismeter verdwijnen.
Maar tot die tijd kunnen gebruikers van die meters blijven profiteren van het feit dat de energiemaatschappij ze niet kan aanslaan op extra kosten.
De infrastructuur is overigens niet van de energieleverancier.
Die gaat hem niet vervangen.
Dit is je oorspronkelijke vraag:quote:Op zondag 10 augustus 2025 09:51 schreef freak1 het volgende:
[..]
dat zeg ik ook zeker niet. wil je ook niet tegen de haren instrijken of aanvallend zijn maar een normale discussie voeren![]()
uiteindelijk heb je een contract met je leverancier. in de recentere contracten staat gewoon, je moet terugleverkosten betalen (bij de leveranciers die dat berekenen) en die zijn zoveel per kWh. het issue met de ferrarismeter is dat men dat niet kan meten met die meter op de huidige manier. dat ontslaat je niet van je overeenkomst. dat de energiemaatschappijen het er nu bij laten omdat het, zoals je terecht aangeeft, waarschijnlijk meer kost dan wat het oplevert, idd soit, maar daar gaat een omslag komen, die laten zich niet tot het bittere eind op die manier piepelen. zeg niet dat het eerlijk is, maar de overeenkomst werkt 2 kanten op. als ze ineens allerlei kosten gaan berekenen die zij meten maar jij niet omdat hun meter niet goed kan meten en de jouwe wel, ga jij daar ook tegen protesteren toch? mensen met een ferrarismeter hebben nu voordeel en ik gun het ze van harte, maar ik blijf erbij dat het je niet ontslaat van de verplichtingen die je ten tijde van het contract bent aangegaan. daar kunnen we het toch over eens zijn?
[..]
ik weet niet waarom dat altijd maar zo is? als de energieleverancier toch zegt, joh die meter van jou heeft geen losse teruglevermeter, maar volgens je contract moet je dat wel betalen, ofwel we maken een schatting en daar moet je amar mee akkoord gaan, ofwel we vervangen je meter, wat houd ze daarin tegen?
wederom, oprechte interesse![]()
ben benieuwd waarom zij zich aan een contract moeten houden maar jij niet? niet aanvallend bedoeld, simpelweg uit interesse.
[..]
dat werd zelfs zo weinig gedaan dat het nu standaard bij je boete staat online
https://www.cjib.nl/ik-wi(...)er-document-bekijken
even zonder grappen, dat werd zo vaak gedaan om het proces te frustreren dat daar standaard brieven voor werden gemaakt en uitgestuurd om het ambtelijk apparaat niet te laten verzanden.
[..]
terecht punt. snap het ook. ben wel benieuwd als je leverancier je een berichtje stuurt dat ze gaan schatten op basis van je zonnepanelen hoe daar dan mee omgegaan wordt. je bent immers die contractuele verplichting aangegaan die nu niet meetbaar is, dat zal op een punt meetbaar gemaakt moeten worden. tot die tijd zal het lastig zijn, tenzij er een netto teruglevering is einde jaar, om dat idd meetbaar te maken.
[..]
nee, die infra is uiteraard eigendom van de Lianders van deze wereld. maar die kunnen wel aangespoord worden door de energiemaatschappij om sneller te vervangen. ben ook wel benieuwd eigenlijk wanneer je metergoedkeuring verlopen is, of een energieleverancier of een infra beheerder daar dan iets mee gaat doen...
gewoon benieuwd...
De accuratesse is voor terugleveren net zo groot als voor leveren; intern/fysisch maakt het voor die meter geen verschil welke kant de wisselstroom oploopt; draaien doet heen of terug op dezelfde manier.quote:Op zondag 10 augustus 2025 09:37 schreef Wantie het volgende:
En wat betreft de Ferrarismeter: ik heb zelf gezien dat de meter terug draait als er stroom wordt terug geleverd..
Mensen zagen en stroomrekening afnemen dankzij de zonnepanelen.
Of die meting 100% accuraat was, soit.
fair!quote:Op zondag 10 augustus 2025 10:11 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dit is je oorspronkelijke vraag:
waarom wil je dat kreng ze graag houden? ben oprecht benieuwd wat je zelf als voordeel ziet?
Nou, omdat iemand op dit moment financieel voordeliger uit is met een Ferrarismeter.
In theorie kan dat in de toekomst veranderen.
Maar waarom zou je nu geld weggooien ivm met speculaties over wat er in de toekomst kan gebeuren met eigenaren van dergelijke meters.
En wat verkeersboetes betreft: je geeft zelf aan dat mensen de gegevens opvragen om het proces te frustreren, niet omdat ze daadwerkelijk denken dat de boete niet klopt.
Slechts een heel klein gedeelte doet dat om die reden.
Dat kan dus niet.quote:Op zondag 10 augustus 2025 11:03 schreef freak1 het volgende:
[..]
fair!
zit zel;f ook een beetje te brainstormen. de energiemaatschappijen hebben zich niet de meest betrouwbare partner in het geheel getoond. ben gewoon benieuwd of er straks niet ineens een aap uit de mouw komt met "haha we gaan de afgelopen jaren nog even terugpakken" .
nee dat is onzinquote:Op zondag 10 augustus 2025 11:03 schreef freak1 het volgende:
[..]
fair!
zit zel;f ook een beetje te brainstormen. de energiemaatschappijen hebben zich niet de meest betrouwbare partner in het geheel getoond. ben gewoon benieuwd of er straks niet ineens een aap uit de mouw komt met "haha we gaan de afgelopen jaren nog even terugpakken" .
Ze kunnen hooguit gaan eisen dat je een slimme meter hebt, en dat je anders geen nieuw contract kunt krijgen. En mogelijk gaan steeds meer leveranciers dit verplicht stellen. In het extreme geval dat geen enkele leverancier een domme meter accepteert blijf je dus vastzitten aan je huidige contract.quote:Op zondag 10 augustus 2025 11:03 schreef freak1 het volgende:
[..]
fair!
Een leverancier kan je niet dwingen om een digitale meter te nemen.quote:Op zondag 10 augustus 2025 14:44 schreef blomke het volgende:
Vraag me nou nog steeds af: de Ferrariselectriciteitsmeter is van de netbeheerder; kan een leverancier (= een heel andere company) jou dan verplichten om een digitale te nemen?
Duidelijk bedankt.quote:Op zondag 10 augustus 2025 14:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een leverancier kan je niet dwingen om een digitale meter te nemen.
Ze kunnen je wel weigeren als klant als je geen digitale meter hebt.
dat dusquote:Op maandag 4 augustus 2025 16:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Je weet niet wat je mist.
als je van de zonnepanelen straks 20% stroom zelf kan gebruiken dan ben je een heldquote:Op zondag 10 augustus 2025 02:28 schreef Wantie het volgende:
[..]
Zonnepanelen leveren gemiddeld meer stroom dan de wasmachine verbruikt.
Op het moment gebruik ik meer stroom dan de panelen opwekken.quote:Op zondag 10 augustus 2025 15:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als je van de zonnepanelen straks 20% stroom zelf kan gebruiken dan ben je een held
Ik lever 31% van de door mijn panelen opgewekte elektriciteit terug. Ik gebruik dus 69% zelf.quote:Op zondag 10 augustus 2025 15:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als je van de zonnepanelen straks 20% stroom zelf kan gebruiken dan ben je een held
Dat is over het hele jaar heen? Hoe is het verdeeld over zomer <-> winter?quote:Op zondag 10 augustus 2025 15:54 schreef qltel het volgende:
[..]
Ik lever 31% van de door mijn panelen opgewekte elektriciteit terug. Ik gebruik dus 69% zelf.
Over de gehele looptijd. Mijn inverter houd de totaalstand bij en mijn meter de teruglevering.quote:Op zondag 10 augustus 2025 15:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is over het hele jaar heen? Hoe is het verdeeld over zomer <-> winter?
Reeds beantwoord door @Wantie.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 08:34 schreef freak1 het volgende:
[..]
tja, denk dat het "oude" nieuws nog altijd hetzelfde blijft..
er gaat een datum komen dat de (goed)keuring voor die meters verloopt. en als je er dan nog eentje hebt dan kun je er op rekenen dat de leverancier een treitercampagne gaat beginnen. feitelijk heb je niet langer een gekeurde meter en kan dit gevaar opleveren. tenminste, dat gaat men claimen. en dan wordt het een simpel een-tweetje met "vervangen of afsluiten" . en dat ga je niet winnen. tekorten van de meters zijn, voor zover ik weet, niet lange rhet probleem, personeelstekort is dat wel..
even uit interesse;
we hebben nog anderhalf jaar saldering, dus dat maakt weinig uit.. qua terugleververgoeding is het enkel uitstel van executie want dan verrekenen ze het wel op jaarbasis met een gok (en bewijs jij maar eens het tegendeel) en als ze je echt willen pesten laten ze je wekelijks de standen opsturen of sturen ze inspecties...
dan heb je een meter die terugdraait als je netto teruglevert, iets waar ze nooit op getest of gekeurd zijn dus daar moet je maar hopen dat dat goed gaat..
dus, geen aanvallende maar een oprecht geinteresseerde vraag, vanwaar de liefde voor die meter?
Gebaseerd op die grafiek zou ik verwachten dat je wordt afgetopt (of hoe dat ook heet). Of nou ja, dat doet je omvormer. Want ik zou een mooie ronde top van die parabool verwachten, en dat heb je niet.quote:Op maandag 11 augustus 2025 08:26 schreef boegschroef het volgende:
Dit weekend voor het eerst sinds ik het nieuwe huis heb een redelijk onbewolkte dag gehad.
De grafiek ziet er aardig uit (negeer de dal naar nul, ik moest de stroom er 2 keer vanaf halen om andere aanpassingen in de meterkast te doen)
[ afbeelding ]
De vraag is, met 22*400 wph, is 6600 dan niet wat laag voor 8800wph? Of is het de helling van de panelen op het schuine dak? Uiteindelijk heb ik maar 75% van het opgegeven vermogen.
Hangt i.d.d. van de orientatie en de hellingshoek af. Ik heb 7310 Wp geïnstalleerd en gisteren max 3,55kW genoteerd; nog amper 50%. Met 16 panelen oost & West en 70 graden hoek.quote:Op maandag 11 augustus 2025 08:26 schreef boegschroef het volgende:
De vraag is, met 22*400 wph, is 6600 dan niet wat laag voor 8800wph? Of is het de helling van de panelen op het schuine dak? Uiteindelijk heb ik maar 75% van het opgegeven vermogen.
Hij topt een beetje af op de omvormer maar dat is niet erg. Piekstroom rond het middaguur is toch niet veel waard.quote:Op maandag 11 augustus 2025 08:26 schreef boegschroef het volgende:
Dit weekend voor het eerst sinds ik het nieuwe huis heb een redelijk onbewolkte dag gehad.
De grafiek ziet er aardig uit (negeer de dal naar nul, ik moest de stroom er 2 keer vanaf halen om andere aanpassingen in de meterkast te doen)
[ afbeelding ]
Even voor de zekerheid, je schrijft 9000wph maar dat is niet echt een term die we gebruiken.quote:Op maandag 11 augustus 2025 13:22 schreef boegschroef het volgende:
Het is een Solax x3 9T hij zou 9000wph aan moeten kunnen, ik ben in gesprek met een techneut van Solax. Die kijkt mee op de omvormer maar geeft aan dat er niets met de omvormer lijkt te zijn maar dat de panelen door de hitte op een laag voltage draaien. Ik ga het nog testen door een set van 4 door te koppelen morgen, als ik dan wel boven de 6600 kom dan ligt het inderdaad aan de panelen, blijf ik er onder dan zal het toch in de omvormer zitten.
Ik zit nu op 600V - 10.9A volgens de omvormer (600/22 = 27V)
Maar als je rekent wat het aftoppen je op jaarbasis kost (100-150kWh per jaar) dan verdien je een nieuwe omvormer niet terug natuurlijk.quote:Op maandag 11 augustus 2025 17:54 schreef bambino het volgende:
[..]
Even voor de zekerheid, je schrijft 9000wph maar dat is niet echt een term die we gebruiken.
Deze omvormer mag 10800W aan DC input krijgen (dan haal je met 11500wp of meer). daarboven kan hij simpelweg niet aan.
Hij kan als output 9000W (zoals het type doet vermoeden) omvormer.
Dus voed je 10500W in, komt er 9000W uit (voed je 9001W in, ook, theoretisch). Even zonder verliezen mee te rekenen.
Er mag max 1000V DC in, nominaal 600V
11A per ingang (heeft er 2, dus 11/11)
MPPT bereik is 425-800V
En heeft 140V nodig om op te starten en 180V om te beginnen met omvormen
Je ziet op 10,9A schrijf je, dus daar zit je bottleneck.
Je hebt ook 22 panelen (neem aan 2 strings van 11?) van 400WP dus zit je op 8800WP. Dat is allemaal binnen de limieten.
Je moet dus ff kijken naar de specs van je panelen, ik denk dat dat rond de 12A ligt.
Maal 11, is dus te hoog voor je MPP bereik.
Waardoor hij een deel van je panelen omlaag schroeft = ook minder opwek.
Hij limiteert hem dus op 11A per ingang.
M.a.w. dit is niet de juiste omvormer voor deze panelen.
Een Growatt kan bijvoorbeeld 16A per tracker, en was in jouw setup de betere keuze.
Ik heb alles op 1 string zitten, maar die 11A is wel een dingetje, ik heb de panelen opgezocht en die werken op max 31.17V en 12.84A. Als de omvormer nu knijpt op 11A en door de hitte op de panelen gaat de voltage naar beneden dan snap ik wat er gebeurd. Die instalatie van dit huis is ook gelegd door een beunhaas dus het verbaast me niets dat er ook een verkeerde omvormer gekozen is.quote:Op maandag 11 augustus 2025 17:54 schreef bambino het volgende:
[..]
Even voor de zekerheid, je schrijft 9000wph maar dat is niet echt een term die we gebruiken.
Deze omvormer mag 10800W aan DC input krijgen (dan haal je met 11500wp of meer). daarboven kan hij simpelweg niet aan.
Hij kan als output 9000W (zoals het type doet vermoeden) omvormer.
Dus voed je 10500W in, komt er 9000W uit (voed je 9001W in, ook, theoretisch). Even zonder verliezen mee te rekenen.
Er mag max 1000V DC in, nominaal 600V
11A per ingang (heeft er 2, dus 11/11)
MPPT bereik is 425-800V
En heeft 140V nodig om op te starten en 180V om te beginnen met omvormen
Je ziet op 10,9A schrijf je, dus daar zit je bottleneck.
Je hebt ook 22 panelen (neem aan 2 strings van 11?) van 400WP dus zit je op 8800WP. Dat is allemaal binnen de limieten.
Je moet dus ff kijken naar de specs van je panelen, ik denk dat dat rond de 12A ligt.
Maal 11, is dus te hoog voor je MPP bereik.
Waardoor hij een deel van je panelen omlaag schroeft = ook minder opwek.
Hij limiteert hem dus op 11A per ingang.
M.a.w. dit is niet de juiste omvormer voor deze panelen.
Een Growatt kan bijvoorbeeld 16A per tracker, en was in jouw setup de betere keuze.
ik moest lachen metquote:Op dinsdag 12 augustus 2025 10:00 schreef Isdatzo het volgende:
Ja ok nu weten we het wel: ZONNEPANELEN BAD!!!
* Isdatzo nog dagelijks geniet van gratis stroom van panelen die zichzelf al driedubbel hebben terugverdiend.
Idem.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 10:06 schreef Sport_Life het volgende:
Ik heb nog steeds een contract uit 2023 met tarieven van 50 ct of zo.
Maar geen TLV boete.
De omvormer is blijkbaar meer geschikt voor oudere panelen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 08:29 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ik heb alles op 1 string zitten, maar die 11A is wel een dingetje, ik heb de panelen opgezocht en die werken op max 31.17V en 12.84A. Als de omvormer nu knijpt op 11A en door de hitte op de panelen gaat de voltage naar beneden dan snap ik wat er gebeurd. Die instalatie van dit huis is ook gelegd door een beunhaas dus het verbaast me niets dat er ook een verkeerde omvormer gekozen is.
Ik denk inderdaad dat het aanschaffen van een andere omvormer geen echte optie is, dat verdien ik niet terug.
Hier ook verbruik van zo'n 9.000 kwh inc electrische auto en warmtepomp.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 10:21 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Idem.
Toen ze met die onzin begonnen zo snel mogelijk een meerjarig contract afgesloten. Zit ook op 46ct per kWh of zo, maar mijn saldo is op jaarbasis negatief (ja ja, ook mét warmtepomp) en vang nog 9 cent TLV per kWh.
Wat een onnozel jankverhaal weer: die zogenoemde 'obstakels' zijn vooral een kwestie van niet willen in plaats van niet kunnen.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 11:14 schreef ikweethetookniet het volgende:
Zonnepaneeleigenaar wil stroom zelf verbruiken, maar stuit op obstakels
Zucht. De grootste (en echt veruit de grootste) verbruiker is onze auto. De ideale oplaadtijd is ergens tussen 11 en 18 uur (zo tussen april en oktober) en precies dan staat die grootverbruiker vrolijk bij een werkgever geparkeerd. Dus fijn dat jij daar geen last van hebt, maar een behoorlijk deel van de paneel bezitters wel. En ja, op een dag als vandaag (auto thuis want vakantie en de zon schijnt) laad ik em overdag op en hetzelfde probeer ik zoveel mogelijk te doen in het weekend, maar het zet beperkt zoden aan de dijk. De ev bezitter met een nachtbaan die komt een heel eind denk ik. Zeker met ook nog een airco aan omdat ie overdag moet slapen.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 12:48 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wat een onnozel jankverhaal weer: die zogenoemde 'obstakels' zijn vooral een kwestie van niet willen in plaats van niet kunnen.
Het lukt mij prima om de grote verbruikers af te stemmen op de productie van de panelen, ook wanneer er niemand thuis is. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Nu nog even een quote van Hugo de Jonge erover heenquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 17:22 schreef freak1 het volgende:
https://tweakers.net/nieu(...)gend-jaar-boete.html
zoals voorspeld...
quote:Op zondag 7 september 2025 19:05 schreef Estate2 het volgende:
Wat doen jullie, dimmen of maximaal terug leveren?
Je bent natuurlijk niet verplicht om stroom af te nemen en/of terug te leveren.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 17:48 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Nu nog even een quote van Hugo de Jonge erover heen
We weten precies om wie het gaat en achter welke voordeur
Dus we pakken je hoe dan ook
Kijk even in mijn greenchoice, de mail is wat onnauwkeurig zacht gezegd. Ik 40 euro verschil zitten tussen die 2quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 12:39 schreef Doedezemaar het volgende:
Zelfs in deze zonnige maanden met ook nog eens weinig verbruik hebben we volgens de maandoverzichten van Greenchoice per maand geen negatieve stroomrekening door die achterlijke terugleverkosten.
Zo mooi is het bij mij niet. Panelen leveren 1 KW, auto laden met 3,4 KW. Dus nu twee uurtjes 2,5 KW van het net à 25 ct. Morgen van 11 tot 17 de batterij geheel optoppen a 14 ct per kwh minus mijn eigen opbrengst.quote:Op woensdag 10 september 2025 11:16 schreef CoolGuy het volgende:
Auto opladen @ 3,4kW, droger aan @ 700w en dan is mijn verbruik 65 watt per uur schijnbaar![]()
Bij mij nu ook niet meer want auto vol, en nu staat alleen de vaatwasser aan dus nu 3 kW aan het terugleveren, maar goed, nog geen terugleverkosten dus whatever.quote:Op woensdag 10 september 2025 15:24 schreef 215 het volgende:
[..]
Zo mooi is het bij mij niet. Panelen leveren 1 KW, auto laden met 3,4 KW. Dus nu twee uurtjes 2,5 KW van het net à 25 ct. Morgen van 11 tot 17 de batterij geheel optoppen a 14 ct per kwh minus mijn eigen opbrengst.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |