Hij topt een beetje af op de omvormer maar dat is niet erg. Piekstroom rond het middaguur is toch niet veel waard.quote:Op maandag 11 augustus 2025 08:26 schreef boegschroef het volgende:
Dit weekend voor het eerst sinds ik het nieuwe huis heb een redelijk onbewolkte dag gehad.
De grafiek ziet er aardig uit (negeer de dal naar nul, ik moest de stroom er 2 keer vanaf halen om andere aanpassingen in de meterkast te doen)
[ afbeelding ]
De vraag is, met 22*400 wph, is 6600 dan niet wat laag voor 8800wph? Of is het de helling van de panelen op het schuine dak? Uiteindelijk heb ik maar 75% van het opgegeven vermogen.
Even voor de zekerheid, je schrijft 9000wph maar dat is niet echt een term die we gebruiken.quote:Op maandag 11 augustus 2025 13:22 schreef boegschroef het volgende:
Het is een Solax x3 9T hij zou 9000wph aan moeten kunnen, ik ben in gesprek met een techneut van Solax. Die kijkt mee op de omvormer maar geeft aan dat er niets met de omvormer lijkt te zijn maar dat de panelen door de hitte op een laag voltage draaien. Ik ga het nog testen door een set van 4 door te koppelen morgen, als ik dan wel boven de 6600 kom dan ligt het inderdaad aan de panelen, blijf ik er onder dan zal het toch in de omvormer zitten.
Ik zit nu op 600V - 10.9A volgens de omvormer (600/22 = 27V)
Maar als je rekent wat het aftoppen je op jaarbasis kost (100-150kWh per jaar) dan verdien je een nieuwe omvormer niet terug natuurlijk.quote:Op maandag 11 augustus 2025 17:54 schreef bambino het volgende:
[..]
Even voor de zekerheid, je schrijft 9000wph maar dat is niet echt een term die we gebruiken.
Deze omvormer mag 10800W aan DC input krijgen (dan haal je met 11500wp of meer). daarboven kan hij simpelweg niet aan.
Hij kan als output 9000W (zoals het type doet vermoeden) omvormer.
Dus voed je 10500W in, komt er 9000W uit (voed je 9001W in, ook, theoretisch). Even zonder verliezen mee te rekenen.
Er mag max 1000V DC in, nominaal 600V
11A per ingang (heeft er 2, dus 11/11)
MPPT bereik is 425-800V
En heeft 140V nodig om op te starten en 180V om te beginnen met omvormen
Je ziet op 10,9A schrijf je, dus daar zit je bottleneck.
Je hebt ook 22 panelen (neem aan 2 strings van 11?) van 400WP dus zit je op 8800WP. Dat is allemaal binnen de limieten.
Je moet dus ff kijken naar de specs van je panelen, ik denk dat dat rond de 12A ligt.
Maal 11, is dus te hoog voor je MPP bereik.
Waardoor hij een deel van je panelen omlaag schroeft = ook minder opwek.
Hij limiteert hem dus op 11A per ingang.
M.a.w. dit is niet de juiste omvormer voor deze panelen.
Een Growatt kan bijvoorbeeld 16A per tracker, en was in jouw setup de betere keuze.
Ik heb alles op 1 string zitten, maar die 11A is wel een dingetje, ik heb de panelen opgezocht en die werken op max 31.17V en 12.84A. Als de omvormer nu knijpt op 11A en door de hitte op de panelen gaat de voltage naar beneden dan snap ik wat er gebeurd. Die instalatie van dit huis is ook gelegd door een beunhaas dus het verbaast me niets dat er ook een verkeerde omvormer gekozen is.quote:Op maandag 11 augustus 2025 17:54 schreef bambino het volgende:
[..]
Even voor de zekerheid, je schrijft 9000wph maar dat is niet echt een term die we gebruiken.
Deze omvormer mag 10800W aan DC input krijgen (dan haal je met 11500wp of meer). daarboven kan hij simpelweg niet aan.
Hij kan als output 9000W (zoals het type doet vermoeden) omvormer.
Dus voed je 10500W in, komt er 9000W uit (voed je 9001W in, ook, theoretisch). Even zonder verliezen mee te rekenen.
Er mag max 1000V DC in, nominaal 600V
11A per ingang (heeft er 2, dus 11/11)
MPPT bereik is 425-800V
En heeft 140V nodig om op te starten en 180V om te beginnen met omvormen
Je ziet op 10,9A schrijf je, dus daar zit je bottleneck.
Je hebt ook 22 panelen (neem aan 2 strings van 11?) van 400WP dus zit je op 8800WP. Dat is allemaal binnen de limieten.
Je moet dus ff kijken naar de specs van je panelen, ik denk dat dat rond de 12A ligt.
Maal 11, is dus te hoog voor je MPP bereik.
Waardoor hij een deel van je panelen omlaag schroeft = ook minder opwek.
Hij limiteert hem dus op 11A per ingang.
M.a.w. dit is niet de juiste omvormer voor deze panelen.
Een Growatt kan bijvoorbeeld 16A per tracker, en was in jouw setup de betere keuze.
ik moest lachen metquote:Op dinsdag 12 augustus 2025 10:00 schreef Isdatzo het volgende:
Ja ok nu weten we het wel: ZONNEPANELEN BAD!!!
* Isdatzo nog dagelijks geniet van gratis stroom van panelen die zichzelf al driedubbel hebben terugverdiend.
Idem.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 10:06 schreef Sport_Life het volgende:
Ik heb nog steeds een contract uit 2023 met tarieven van 50 ct of zo.
Maar geen TLV boete.
De omvormer is blijkbaar meer geschikt voor oudere panelen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 08:29 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ik heb alles op 1 string zitten, maar die 11A is wel een dingetje, ik heb de panelen opgezocht en die werken op max 31.17V en 12.84A. Als de omvormer nu knijpt op 11A en door de hitte op de panelen gaat de voltage naar beneden dan snap ik wat er gebeurd. Die instalatie van dit huis is ook gelegd door een beunhaas dus het verbaast me niets dat er ook een verkeerde omvormer gekozen is.
Ik denk inderdaad dat het aanschaffen van een andere omvormer geen echte optie is, dat verdien ik niet terug.
Hier ook verbruik van zo'n 9.000 kwh inc electrische auto en warmtepomp.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 10:21 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Idem.
Toen ze met die onzin begonnen zo snel mogelijk een meerjarig contract afgesloten. Zit ook op 46ct per kWh of zo, maar mijn saldo is op jaarbasis negatief (ja ja, ook mét warmtepomp) en vang nog 9 cent TLV per kWh.
Wat een onnozel jankverhaal weer: die zogenoemde 'obstakels' zijn vooral een kwestie van niet willen in plaats van niet kunnen.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 11:14 schreef ikweethetookniet het volgende:
Zonnepaneeleigenaar wil stroom zelf verbruiken, maar stuit op obstakels
Zucht. De grootste (en echt veruit de grootste) verbruiker is onze auto. De ideale oplaadtijd is ergens tussen 11 en 18 uur (zo tussen april en oktober) en precies dan staat die grootverbruiker vrolijk bij een werkgever geparkeerd. Dus fijn dat jij daar geen last van hebt, maar een behoorlijk deel van de paneel bezitters wel. En ja, op een dag als vandaag (auto thuis want vakantie en de zon schijnt) laad ik em overdag op en hetzelfde probeer ik zoveel mogelijk te doen in het weekend, maar het zet beperkt zoden aan de dijk. De ev bezitter met een nachtbaan die komt een heel eind denk ik. Zeker met ook nog een airco aan omdat ie overdag moet slapen.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 12:48 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wat een onnozel jankverhaal weer: die zogenoemde 'obstakels' zijn vooral een kwestie van niet willen in plaats van niet kunnen.
Het lukt mij prima om de grote verbruikers af te stemmen op de productie van de panelen, ook wanneer er niemand thuis is. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Nu nog even een quote van Hugo de Jonge erover heenquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 17:22 schreef freak1 het volgende:
https://tweakers.net/nieu(...)gend-jaar-boete.html
zoals voorspeld...
quote:Op zondag 7 september 2025 19:05 schreef Estate2 het volgende:
Wat doen jullie, dimmen of maximaal terug leveren?
Je bent natuurlijk niet verplicht om stroom af te nemen en/of terug te leveren.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 17:48 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Nu nog even een quote van Hugo de Jonge erover heen
We weten precies om wie het gaat en achter welke voordeur
Dus we pakken je hoe dan ook
Kijk even in mijn greenchoice, de mail is wat onnauwkeurig zacht gezegd. Ik 40 euro verschil zitten tussen die 2quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 12:39 schreef Doedezemaar het volgende:
Zelfs in deze zonnige maanden met ook nog eens weinig verbruik hebben we volgens de maandoverzichten van Greenchoice per maand geen negatieve stroomrekening door die achterlijke terugleverkosten.
Zo mooi is het bij mij niet. Panelen leveren 1 KW, auto laden met 3,4 KW. Dus nu twee uurtjes 2,5 KW van het net à 25 ct. Morgen van 11 tot 17 de batterij geheel optoppen a 14 ct per kwh minus mijn eigen opbrengst.quote:Op woensdag 10 september 2025 11:16 schreef CoolGuy het volgende:
Auto opladen @ 3,4kW, droger aan @ 700w en dan is mijn verbruik 65 watt per uur schijnbaar![]()
Bij mij nu ook niet meer want auto vol, en nu staat alleen de vaatwasser aan dus nu 3 kW aan het terugleveren, maar goed, nog geen terugleverkosten dus whatever.quote:Op woensdag 10 september 2025 15:24 schreef 215 het volgende:
[..]
Zo mooi is het bij mij niet. Panelen leveren 1 KW, auto laden met 3,4 KW. Dus nu twee uurtjes 2,5 KW van het net à 25 ct. Morgen van 11 tot 17 de batterij geheel optoppen a 14 ct per kwh minus mijn eigen opbrengst.
Ik denk dat er weinig mensen zijn die de situatie hebben dat ze 60 kWh aan accu capaciteit thuis hebben staan.quote:Op dinsdag 2 december 2025 10:27 schreef boegschroef het volgende:
Topic is een beetje aan het uitsterven? Ik mag het hier ook over thuis accu's heben toch? Dan heb ik een kleine uitdaging waar ik nog niet uit kom.
Ik heb dit weekend mijn nieuwe installatie gemonteerd (solis 15kw inverter, 60kwh accu's) en nu zit ik met het laden van de auto, ik verbruik zo'n 40kwh aan de auto per werkdag, is prive dus thuisladen is een pre.
De gedachte van de setup was met name voor de zomer, zonnenenergie in de thuisaccu's en dan s'avonds laden van eigen energie. Maar nu snij ik mezelf een beetje in de vingers voor de winter periode.
De accu's laden bij in de goedkoopste periode gedurende de nacht, de auto gebruikt dezelfde instellingen en begint ook te laden. Nu is de thuisaccu domminant te opzichte van de (ratio) laadpaal dus de thuisaccu laad zichzelf eerst op en als die vol is gaat de autoladen. Wat er nu gebeurd was onverwacht:
Eerst gaat de accu laden in de nacht, zodra die vol is gaat de auto laden, echter die trekt het uit de thuisaccu die vervolgens gaat laden van het net en de modules gaan constant aan/uit (accu laden, auto laden, accu laden, autoladen), dat kan nooit goed zijn.
Ik heb dat nu manueel overruled door de auto eerst te laden (vanuit de accu's) en zorgen dat deze klaar is voordat de accu's gaan bijladen in de goedkope uurtjes.
Maar dit is super inefficient, de auto laad nu meteen als ik thuis kom vanuit de accu's, wat dus een conversie van AC(net)-DC(thuisaccu)-AC(laadpaal)-DC(auto) is naast de slijtage op de accu's. Efficienter zou zijn auto laden van het net en dan de accu's laden maar dat gaat niet omdat zodra de auto wil laden de accu's gaan voeden ipv dat hij het van het net haalt.
Ik ben helemaal nieuw hiermee dus ik moet nog wat uittekenen en uitvogelen, maar misschien heeft hier al iemand met hetzelfde idee geworsteld?
Dat is op zich wel een goede, alleen kan ik dan niet echt flexibel meebewegen met de epex, dan zou ik beide moeten instellen op dezelfde tijden waar de auto moet laden en de accu niet mag ontladen. Ik denk dat dit wel een mooie tussenweg is voor nu. Alleen loop ik dan een risico dat er niet genoeg stroom in de auto zit zodra ik vertrek (om half 7 in de ochtend)quote:Op dinsdag 2 december 2025 11:17 schreef Deepfreeze het volgende:
@:boegschroef We hebben pas net thuisbatterijen. Wij hebben victron spul hangen. Maar zag wel dat daar scheduled charge levels inzitten. Je zou kunnen kijken wat er gebeurd als je bijv tussen 2:00&6:00 zegt dat de batterij 100% zou moeten zijn. In theorie verwacht ik dat de auto dan wel van het net moet trekken, omdat de batterij niet lager mag komen. Alleen als de batterij nog niet vol is, zal hij de auto overrullen qua laden.
De laadpaal heeft een eigen p1 meter, de omvormer heeft een meter met amp klemmetjes (CT klemmen)quote:Op dinsdag 2 december 2025 11:47 schreef Isdatzo het volgende:
Hoe stuur je de omvormer en je laadpaal aan?
Maar hoe stuur je ze aan? Kijk, zo'n omvormer doet precies niks als hij geen signaal krijgt om iets te doen. Dus de vraag is: wat vertel je de omvormer om te doen, en hoe doe je dat?quote:Op dinsdag 2 december 2025 11:49 schreef boegschroef het volgende:
[..]
De laadpaal heeft een eigen p1 meter, de omvormer heeft een meter met amp klemmetjes (CT klemmen)
De laadpaal is vrij eenvoudig, die meet de waarde op de fases, en heeft een minimale ruimte nodig om te werken. Met andere woorden, deze staat ingesteld op een 20 amp hoofd zekering (ja ik heb een 25A, maar dit is een veligheids marge) en een 16A aardlek,quote:Op dinsdag 2 december 2025 11:53 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar hoe stuur je ze aan? Kijk, zo'n omvormer doet precies niks als hij geen signaal krijgt om iets te doen. Dus de vraag is: wat vertel je de omvormer om te doen, en hoe doe je dat?
Ok, ik heb het na wat knutselen zo ingesteldquote:Op dinsdag 2 december 2025 11:17 schreef Deepfreeze het volgende:
@:boegschroef We hebben pas net thuisbatterijen. Wij hebben victron spul hangen. Maar zag wel dat daar scheduled charge levels inzitten. Je zou kunnen kijken wat er gebeurd als je bijv tussen 2:00&6:00 zegt dat de batterij 100% zou moeten zijn. In theorie verwacht ik dat de auto dan wel van het net moet trekken, omdat de batterij niet lager mag komen. Alleen als de batterij nog niet vol is, zal hij de auto overrullen qua laden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |