JA Solar 450Wp | Glas-Glas/All Black 8* ¤ 62,00quote:
Ik heb ook nooit een droger gehad. De vrij nieuwe van mijn overleden schoonmoeder hoefde ik ook echt niet en hebben we voor een heel klein prijsje verkocht aan iemand die ‘m wel graag wilde hebben.quote:Op maandag 4 augustus 2025 14:55 schreef Isdatzo het volgende:
Tja, ik hang de boel ook gewoon op en heb het ontbreken van een wasdroger nog nooit als gemis ervaren. Misschien is het anders wanneer je 34 peuters rond hebt kruipen.
Net als met de vaatwasser en het opwarmen van het boilervat met de warmtepomp heb ik de boel zo geautomatiseerd dat ik maximaal gebruikmaak van de stroom uit de panelen.
Ah schuindak. Voor platdak zijn de frames veel duurder.quote:Op maandag 4 augustus 2025 15:59 schreef boegschroef het volgende:
[..]
JA Solar 450Wp | Glas-Glas/All Black 8* ¤ 62,00
Goodwe 3600DNS Enkelfase 2 MPPT omvormer oudere voorraad ¤ 249,00
Set 4 Clickfit Evo Pannendak Portrait 2* ¤ 140,40
= 1025 En nog 75 Euro aan kabels en connectors.
(werkschakelaar en automaat had ik nog van een oude installatie)
Je weet niet wat je mist.quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:23 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik heb ook nooit een droger gehad. De vrij nieuwe van mijn overleden schoonmoeder hoefde ik ook echt niet en hebben we voor een heel klein prijsje verkocht aan iemand die ‘m wel graag wilde hebben.
Precies, alleen voor de zachte handdoeken zou ik hem al nemen.quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Je weet niet wat je mist.
Oh ik ben opgegroeid met een droger en ook in mijn omgeving ben ik de enige zonder. Ik heb er zelf geen enkele behoefte aan. Alle was kan hier prima op de zolder drogen, in het vorige huis daarnaast ook regelmatig buiten aan de droogmolen.quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik heb ruimte zat maar ga mijn sokken en zo niet apart ophangen. Ook zijn handdoeken dan fijner plus het heeft een ontsmettende functie.quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:27 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Oh ik ben opgegroeid met een droger en ook in mijn omgeving ben ik de enige zonder. Ik heb er zelf geen enkele behoefte aan. Alle was kan hier prima op de zolder drogen, in het vorige huis daarnaast ook regelmatig buiten aan de droogmolen.
Moderne warmtepompdrogers drogen bij maximaal zo'n 50-55 graden Celsius, dus denk niet dat dat ontsmet.quote:Op maandag 4 augustus 2025 20:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik heb ruimte zat maar ga mijn sokken en zo niet apart ophangen. Ook zijn handdoeken dan fijner plus het heeft een ontsmettende functie.
Sokken en onderbroeken 'werp' ik op mijn droogrek. Dus niet netjes ophangen maar naast elkaar neerleggen.quote:Op maandag 4 augustus 2025 20:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik heb ruimte zat maar ga mijn sokken en zo niet apart ophangen. Ook zijn handdoeken dan fijner plus het heeft een ontsmettende functie.
Om je vrouw in de droger te doen is ook weer zo wat.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 00:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Heb een droger en alles gaat erin. Geen zin in vochtigheid in huis.
Vrouw? Ik zei toch, ik wil geen vochtigheid in huisquote:Op woensdag 6 augustus 2025 11:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Om je vrouw in de droger te doen is ook weer zo wat.
Scrubcreme werkt ookquote:Op dinsdag 5 augustus 2025 00:33 schreef 215 het volgende:
Een beetje ruige handdoek word je een kerel van
Een Droger die het water condenseert is volgens mij zuiniger, bovendien kan je dat gedistilleerde water weer in de wasmachine gooien, waardoor je minder wasmiddel nodig hebtquote:Op woensdag 6 augustus 2025 13:55 schreef blomke het volgende:
Ook het in huis drogen, kost energie in de herfst/winter/voorjaar. Plus de nadelen van het vocht. Ik vind een droger met afvoer naar buiten, wel opwegen tegen het verbruik. Plus het gemak.
Dat zou voor mij ook een reden zijn om een droger an te schaffen. Echter komt het bij mij nauwelijks voor dat de was niet snel genoeg droog is en voor die periodes heb ik dus een losse luchtdroger die ik dan naast het wasrek kan zetten. Omdat het slechts bij uitzondering nodig is accepteer ik het minder efficiënte dan maar even.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 12:54 schreef SEMTEX het volgende:
Vooral in de winter wordt het op mijn zoldertje niet droog genoeg om het maar uit te hangen en af te wachten.
Een WP droger is nog weer veel zuiniger en ook daarvan kan je water hergebruiken.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 14:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Een Droger die het water condenseert is volgens mij zuiniger, bovendien kan je dat gedistilleerde water weer in de wasmachine gooien, waardoor je minder wasmiddel nodig hebt
Een WP droger laat waterdamp ook condenseren, produceert alleen de warmte op een andere manierquote:Op woensdag 6 augustus 2025 16:41 schreef 215 het volgende:
[..]
Een WP droger is nog weer veel zuiniger en ook daarvan kan je water hergebruiken.
Ik heb een zon- en winddroger.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 17:02 schreef Horsemen het volgende:
Nou, tot zover de verschillende drogers?
Nu maar weer over zonnepanelen 😀
tja, denk dat het "oude" nieuws nog altijd hetzelfde blijft..quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 23:13 schreef leolinedance het volgende:
Is dit het drogertopic?![]()
Vroeg mij af of er nog nieuws is over de ferrarismeter. Ik heb deze (gelukkig) nog altijd naar tevredenheid in gebruik en heb de laatste jaren ook geen brieven meer ontvangen over het mogelijk vervangen ervan. Het zal er vast een keer van komen, maar is het al bekend per wanneer dit zou moeten zijn? En is dit ook haalbaar? Een tijd terug was er een groot tekort aan zowel meters als personeel wat ik heb gehoord.
Zal niets met gevaar te maken gaan hebbenquote:Op zaterdag 9 augustus 2025 08:34 schreef freak1 het volgende:
[..]
tja, denk dat het "oude" nieuws nog altijd hetzelfde blijft..
er gaat een datum komen dat de (goed)keuring voor die meters verloopt. en als je er dan nog eentje hebt dan kun je er op rekenen dat de leverancier een treitercampagne gaat beginnen. feitelijk heb je niet langer een gekeurde meter en kan dit gevaar opleveren. tenminste, dat gaat men claimen. en dan wordt het een simpel een-tweetje met "vervangen of afsluiten" . en dat ga je niet winnen. tekorten van de meters zijn, voor zover ik weet, niet lange rhet probleem, personeelstekort is dat wel..
even uit interesse;
waarom wil je dat kreng ze graag houden? ben oprecht benieuwd wat je zelf als voordeel ziet?
we hebben nog anderhalf jaar saldering, dus dat maakt weinig uit.. qua terugleververgoeding is het enkel uitstel van executie want dan verrekenen ze het wel op jaarbasis met een gok (en bewijs jij maar eens het tegendeel) en als ze je echt willen pesten laten ze je wekelijks de standen opsturen of sturen ze inspecties...
dan heb je een meter die terugdraait als je netto teruglevert, iets waar ze nooit op getest of gekeurd zijn dus daar moet je maar hopen dat dat goed gaat..
dus, geen aanvallende maar een oprecht geinteresseerde vraag, vanwaar de liefde voor die meter?
ja die wasmachines die centrifugeren allemaal op 1400 a 1600 toeren tegenwoordig, dat is echt al gruwelijk droog heb je vaak geen droger nodig , net voor de handdoekenquote:Op woensdag 6 augustus 2025 16:41 schreef 215 het volgende:
[..]
Dat zou voor mij ook een reden zijn om een droger an te schaffen. Echter komt het bij mij nauwelijks voor dat de was niet snel genoeg droog is en voor die periodes heb ik dus een losse luchtdroger die ik dan naast het wasrek kan zetten. Omdat het slechts bij uitzondering nodig is accepteer ik het minder efficiënte dan maar even.
[..]
Een WP droger is nog weer veel zuiniger en ook daarvan kan je water hergebruiken.
hun vrienden zitten met de zonnepanelen in hun maagquote:Op zondag 10 augustus 2025 00:05 schreef ikweethetookniet het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hoe kan je dit nou serieus nemen?
Zonnepanelen leveren gemiddeld meer stroom dan de wasmachine verbruikt.quote:Op zondag 10 augustus 2025 00:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja die wasmachines die centrifugeren allemaal op 1400 a 1600 toeren tegenwoordig, dat is echt al gruwelijk droog heb je vaak geen droger nodig , net voor de handdoeken
Overigens als de saldering eraf is dan gaat iedereen een tijdschakelaar gebruiken voor de wasmachine , is de netcongestie ook opgelost
Nou, omdat je dan geen terugleverkosten hebt bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 08:34 schreef freak1 het volgende:
[..]
..
even uit interesse;
waarom wil je dat kreng ze graag houden?
Zo werkt dat niet, het energiebedrijf moet het aantonen. Niet andersom.quote:ben oprecht benieuwd wat je zelf als voordeel ziet?
we hebben nog anderhalf jaar saldering, dus dat maakt weinig uit.. qua terugleververgoeding is het enkel uitstel van executie want dan verrekenen ze het wel op jaarbasis met een gok (en bewijs jij maar eens het tegendeel)
Dat is nog steeds minder precies dan de slimme meter die per uur kijkt.quote:en als ze je echt willen pesten laten ze je wekelijks de standen opsturen of sturen ze inspecties...
Dat gaat al jaren goed.quote:dan heb je een meter die terugdraait als je netto teruglevert, iets waar ze nooit op getest of gekeurd zijn dus daar moet je maar hopen dat dat goed gaat..
uiteraard niet. maar zal wel als argument gebruikt worden om het er doorheen te drukken.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 23:38 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Zal niets met gevaar te maken gaan hebben
dat is natuurlijk niet zo. je hebt ze nog steeds, je hebt een overeenkomst met de energieleverancier en daar staan wel of geen terugleverkosten in. en daarmee ga jij akkoord. ze kunnen ze alleen niet meten op de manier die ze gewend zijn. klinkt zeikerig misschien maar het ontslaat je niet van de overeenkomst.quote:Op zondag 10 augustus 2025 02:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nou, omdat je dan geen terugleverkosten hebt bijvoorbeeld.
wederom, oprechte interesse, waarop baseer je dat? je hebt een overeenkomst met de leverancier en dan heb je die beiden na te komen. waarom denk je dat dan alle bewijslast ineens bij de leverancier komt te liggen en het jou van alle verplichtingen ontslaat?quote:[..]
Zo werkt dat niet, het energiebedrijf moet het aantonen. Niet andersom.
check. dat punt snap ik.quote:[..]
Dat is nog steeds minder precies dan de slimme meter die per uur kijkt.
Dus dat scheelt toch weer terugleverkosten.
Los van de rompslomp voor het energiebedrijf, wat ze meer gaat kosten dan het oplevert.
denk je. dat is de pest toch? je gaat er vanuit dat die meters goed zijn.quote:[..]
Dat gaat al jaren goed.
Kosten die niet in rekening worden gebracht heb je niet.quote:Op zondag 10 augustus 2025 07:56 schreef freak1 het volgende:
[..]
[..]
dat is natuurlijk niet zo. je hebt ze nog steeds, je hebt een overeenkomst met de energieleverancier en daar staan wel of geen terugleverkosten in. en daarmee ga jij akkoord. ze kunnen ze alleen niet meten op de manier die ze gewend zijn. klinkt zeikerig misschien maar het ontslaat je niet van de overeenkomst.
[..]
Dat is altijd zo.quote:wederom, oprechte interesse, waarop baseer je dat? je hebt een overeenkomst met de leverancier en dan heb je die beiden na te komen. waarom denk je dat dan alle bewijslast ineens bij de leverancier komt te liggen en het jou van alle verplichtingen ontslaat?
[..]
Vrijwel niemand vraagt de gegevens op als die is geflitst.quote:.
[..]
denk je. dat is de pest toch? je gaat er vanuit dat die meters goed zijn.
vind het altijd wel een beetje bijzonder. als mensen geflitst zijn dan is het altijd "wel het ijkrapport opvragen!!!!" maar bij een ferraris meter geloven we wel dat het ding het goed doet bij zaken waar het nooit voor gebouwd is.
Uiteindelijk zal de Ferrarismeter verdwijnen.quote:dank voor de antwoorden iig. je geeft wel antwoord in de regio die ik al een beetje vermoedde. heb zelf toch het donkerbruine vermoeden dat, wanneer de keuring is verlopen en de energiemaatschappij gaat duwen op dat je je meter moet gaan vervangen, je geen poot hebt om op te staan. juridisch moet je ze gewoon toegang verlenen tot hun infrastructuur dus als ze hem willen vervangen, mogen ze dat... en voor we de discussie aangaan daarover, ik heb het dan gewoon over een ferrarismeter vervangen voor een digitale meter, met de slimme uitleesmogelijkheden uitgeschakeld. want dat "Slimme" stuk mag je uiteraard weigeren.
dat is een tijdlang te traineren, maar stopt ergens..
dat zeg ik ook zeker niet. wil je ook niet tegen de haren instrijken of aanvallend zijn maar een normale discussie voerenquote:Op zondag 10 augustus 2025 09:37 schreef Wantie het volgende:
[..]
Kosten die niet in rekening worden gebracht heb je niet.
En tot nu toe heb je op geen enkele wijze aangetoond dat energiemaatschappijen kosten in rekening brengen bij een Ferrarismeter.
ik weet niet waarom dat altijd maar zo is? als de energieleverancier toch zegt, joh die meter van jou heeft geen losse teruglevermeter, maar volgens je contract moet je dat wel betalen, ofwel we maken een schatting en daar moet je amar mee akkoord gaan, ofwel we vervangen je meter, wat houd ze daarin tegen?quote:[..]
Dat is altijd zo.
Bij het berekenen van de wordt uitgegaan van de gegevens van de energiemeter, en niet een of andere schatting waarbij dan de consument moet aantonen dat die schatting onjuist is.
dat werd zelfs zo weinig gedaan dat het nu standaard bij je boete staat onlinequote:[..]
Vrijwel niemand vraagt de gegevens op als die is geflitst.
terecht punt. snap het ook. ben wel benieuwd als je leverancier je een berichtje stuurt dat ze gaan schatten op basis van je zonnepanelen hoe daar dan mee omgegaan wordt. je bent immers die contractuele verplichting aangegaan die nu niet meetbaar is, dat zal op een punt meetbaar gemaakt moeten worden. tot die tijd zal het lastig zijn, tenzij er een netto teruglevering is einde jaar, om dat idd meetbaar te maken.quote:En wat betreft de Ferrarismeter: ik heb zelf gezien dat de meter terug draait als er stroom wordt terug geleverd..
Mensen zagen en stroomrekening afnemen dankzij de zonnepanelen.
Of die meting 100% accuraat was, soit.
En nu scheelt het je enkele honderden euros aan terugleverkosten.
Ik zie dan weinig motivatie om over te gaan op een energiemeter die misschien iets accurater is, maar tegelijkertijd meer geld gaat kosten.
nee, die infra is uiteraard eigendom van de Lianders van deze wereld. maar die kunnen wel aangespoord worden door de energiemaatschappij om sneller te vervangen. ben ook wel benieuwd eigenlijk wanneer je metergoedkeuring verlopen is, of een energieleverancier of een infra beheerder daar dan iets mee gaat doen...quote:[..]
Uiteindelijk zal de Ferrarismeter verdwijnen.
Maar tot die tijd kunnen gebruikers van die meters blijven profiteren van het feit dat de energiemaatschappij ze niet kan aanslaan op extra kosten.
De infrastructuur is overigens niet van de energieleverancier.
Die gaat hem niet vervangen.
Dit is je oorspronkelijke vraag:quote:Op zondag 10 augustus 2025 09:51 schreef freak1 het volgende:
[..]
dat zeg ik ook zeker niet. wil je ook niet tegen de haren instrijken of aanvallend zijn maar een normale discussie voeren![]()
uiteindelijk heb je een contract met je leverancier. in de recentere contracten staat gewoon, je moet terugleverkosten betalen (bij de leveranciers die dat berekenen) en die zijn zoveel per kWh. het issue met de ferrarismeter is dat men dat niet kan meten met die meter op de huidige manier. dat ontslaat je niet van je overeenkomst. dat de energiemaatschappijen het er nu bij laten omdat het, zoals je terecht aangeeft, waarschijnlijk meer kost dan wat het oplevert, idd soit, maar daar gaat een omslag komen, die laten zich niet tot het bittere eind op die manier piepelen. zeg niet dat het eerlijk is, maar de overeenkomst werkt 2 kanten op. als ze ineens allerlei kosten gaan berekenen die zij meten maar jij niet omdat hun meter niet goed kan meten en de jouwe wel, ga jij daar ook tegen protesteren toch? mensen met een ferrarismeter hebben nu voordeel en ik gun het ze van harte, maar ik blijf erbij dat het je niet ontslaat van de verplichtingen die je ten tijde van het contract bent aangegaan. daar kunnen we het toch over eens zijn?
[..]
ik weet niet waarom dat altijd maar zo is? als de energieleverancier toch zegt, joh die meter van jou heeft geen losse teruglevermeter, maar volgens je contract moet je dat wel betalen, ofwel we maken een schatting en daar moet je amar mee akkoord gaan, ofwel we vervangen je meter, wat houd ze daarin tegen?
wederom, oprechte interesse![]()
ben benieuwd waarom zij zich aan een contract moeten houden maar jij niet? niet aanvallend bedoeld, simpelweg uit interesse.
[..]
dat werd zelfs zo weinig gedaan dat het nu standaard bij je boete staat online
https://www.cjib.nl/ik-wi(...)er-document-bekijken
even zonder grappen, dat werd zo vaak gedaan om het proces te frustreren dat daar standaard brieven voor werden gemaakt en uitgestuurd om het ambtelijk apparaat niet te laten verzanden.
[..]
terecht punt. snap het ook. ben wel benieuwd als je leverancier je een berichtje stuurt dat ze gaan schatten op basis van je zonnepanelen hoe daar dan mee omgegaan wordt. je bent immers die contractuele verplichting aangegaan die nu niet meetbaar is, dat zal op een punt meetbaar gemaakt moeten worden. tot die tijd zal het lastig zijn, tenzij er een netto teruglevering is einde jaar, om dat idd meetbaar te maken.
[..]
nee, die infra is uiteraard eigendom van de Lianders van deze wereld. maar die kunnen wel aangespoord worden door de energiemaatschappij om sneller te vervangen. ben ook wel benieuwd eigenlijk wanneer je metergoedkeuring verlopen is, of een energieleverancier of een infra beheerder daar dan iets mee gaat doen...
gewoon benieuwd...
De accuratesse is voor terugleveren net zo groot als voor leveren; intern/fysisch maakt het voor die meter geen verschil welke kant de wisselstroom oploopt; draaien doet heen of terug op dezelfde manier.quote:Op zondag 10 augustus 2025 09:37 schreef Wantie het volgende:
En wat betreft de Ferrarismeter: ik heb zelf gezien dat de meter terug draait als er stroom wordt terug geleverd..
Mensen zagen en stroomrekening afnemen dankzij de zonnepanelen.
Of die meting 100% accuraat was, soit.
fair!quote:Op zondag 10 augustus 2025 10:11 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dit is je oorspronkelijke vraag:
waarom wil je dat kreng ze graag houden? ben oprecht benieuwd wat je zelf als voordeel ziet?
Nou, omdat iemand op dit moment financieel voordeliger uit is met een Ferrarismeter.
In theorie kan dat in de toekomst veranderen.
Maar waarom zou je nu geld weggooien ivm met speculaties over wat er in de toekomst kan gebeuren met eigenaren van dergelijke meters.
En wat verkeersboetes betreft: je geeft zelf aan dat mensen de gegevens opvragen om het proces te frustreren, niet omdat ze daadwerkelijk denken dat de boete niet klopt.
Slechts een heel klein gedeelte doet dat om die reden.
Dat kan dus niet.quote:Op zondag 10 augustus 2025 11:03 schreef freak1 het volgende:
[..]
fair!
zit zel;f ook een beetje te brainstormen. de energiemaatschappijen hebben zich niet de meest betrouwbare partner in het geheel getoond. ben gewoon benieuwd of er straks niet ineens een aap uit de mouw komt met "haha we gaan de afgelopen jaren nog even terugpakken" .
nee dat is onzinquote:Op zondag 10 augustus 2025 11:03 schreef freak1 het volgende:
[..]
fair!
zit zel;f ook een beetje te brainstormen. de energiemaatschappijen hebben zich niet de meest betrouwbare partner in het geheel getoond. ben gewoon benieuwd of er straks niet ineens een aap uit de mouw komt met "haha we gaan de afgelopen jaren nog even terugpakken" .
Ze kunnen hooguit gaan eisen dat je een slimme meter hebt, en dat je anders geen nieuw contract kunt krijgen. En mogelijk gaan steeds meer leveranciers dit verplicht stellen. In het extreme geval dat geen enkele leverancier een domme meter accepteert blijf je dus vastzitten aan je huidige contract.quote:Op zondag 10 augustus 2025 11:03 schreef freak1 het volgende:
[..]
fair!
Een leverancier kan je niet dwingen om een digitale meter te nemen.quote:Op zondag 10 augustus 2025 14:44 schreef blomke het volgende:
Vraag me nou nog steeds af: de Ferrariselectriciteitsmeter is van de netbeheerder; kan een leverancier (= een heel andere company) jou dan verplichten om een digitale te nemen?
Duidelijk bedankt.quote:Op zondag 10 augustus 2025 14:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een leverancier kan je niet dwingen om een digitale meter te nemen.
Ze kunnen je wel weigeren als klant als je geen digitale meter hebt.
dat dusquote:Op maandag 4 augustus 2025 16:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
als je van de zonnepanelen straks 20% stroom zelf kan gebruiken dan ben je een heldquote:Op zondag 10 augustus 2025 02:28 schreef Wantie het volgende:
[..]
Zonnepanelen leveren gemiddeld meer stroom dan de wasmachine verbruikt.
Op het moment gebruik ik meer stroom dan de panelen opwekken.quote:Op zondag 10 augustus 2025 15:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als je van de zonnepanelen straks 20% stroom zelf kan gebruiken dan ben je een held
Ik lever 31% van de door mijn panelen opgewekte elektriciteit terug. Ik gebruik dus 69% zelf.quote:Op zondag 10 augustus 2025 15:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als je van de zonnepanelen straks 20% stroom zelf kan gebruiken dan ben je een held
Dat is over het hele jaar heen? Hoe is het verdeeld over zomer <-> winter?quote:Op zondag 10 augustus 2025 15:54 schreef qltel het volgende:
[..]
Ik lever 31% van de door mijn panelen opgewekte elektriciteit terug. Ik gebruik dus 69% zelf.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |