abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 augustus 2025 @ 14:55:57 #201
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_218415578
Tja, ik hang de boel ook gewoon op en heb het ontbreken van een wasdroger nog nooit als gemis ervaren. Misschien is het anders wanneer je 34 peuters rond hebt kruipen.

Net als met de vaatwasser en het opwarmen van het boilervat met de warmtepomp heb ik de boel zo geautomatiseerd dat ik maximaal gebruikmaak van de stroom uit de panelen.
Huilen dan.
pi_218416063
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 09:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Welke had je dan exact?
JA Solar 450Wp | Glas-Glas/All Black 8* ¤ 62,00
Goodwe 3600DNS Enkelfase 2 MPPT omvormer oudere voorraad ¤ 249,00
Set 4 Clickfit Evo Pannendak Portrait 2* ¤ 140,40

= 1025 En nog 75 Euro aan kabels en connectors.

(werkschakelaar en automaat had ik nog van een oude installatie)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_218416222
quote:
7s.gif Op maandag 4 augustus 2025 14:55 schreef Isdatzo het volgende:
Tja, ik hang de boel ook gewoon op en heb het ontbreken van een wasdroger nog nooit als gemis ervaren. Misschien is het anders wanneer je 34 peuters rond hebt kruipen.

Net als met de vaatwasser en het opwarmen van het boilervat met de warmtepomp heb ik de boel zo geautomatiseerd dat ik maximaal gebruikmaak van de stroom uit de panelen.
Ik heb ook nooit een droger gehad. De vrij nieuwe van mijn overleden schoonmoeder hoefde ik ook echt niet en hebben we voor een heel klein prijsje verkocht aan iemand die ‘m wel graag wilde hebben.
pi_218416300
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 15:59 schreef boegschroef het volgende:

[..]
JA Solar 450Wp | Glas-Glas/All Black 8* ¤ 62,00
Goodwe 3600DNS Enkelfase 2 MPPT omvormer oudere voorraad ¤ 249,00
Set 4 Clickfit Evo Pannendak Portrait 2* ¤ 140,40

= 1025 En nog 75 Euro aan kabels en connectors.

(werkschakelaar en automaat had ik nog van een oude installatie)
Ah schuindak. Voor platdak zijn de frames veel duurder.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_218416303
quote:
1s.gif Op maandag 4 augustus 2025 16:23 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ik heb ook nooit een droger gehad. De vrij nieuwe van mijn overleden schoonmoeder hoefde ik ook echt niet en hebben we voor een heel klein prijsje verkocht aan iemand die ‘m wel graag wilde hebben.
Je weet niet wat je mist.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_218416317
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 16:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Precies, alleen voor de zachte handdoeken zou ik hem al nemen.
  maandag 4 augustus 2025 @ 17:01:59 #207
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_218416525
Mijn moeder had al een droger toen ze zwanger was van mij (1966), ik heb het de eerste 8 jaar op mezelf zonder droger gedaan en toen kreeg ik er een van mijn ouders, omdat mijn zusje voor de tweede keer trouwde en ik nog nooit getrouwd was en ze dus nog geen trouwcadeau voor mij hadden hoeven kopen en voor haar 2 keer :D :')

Inmiddels bijna 26 jaar een droger (nee, die eerste niet meer).
En als die kapot gaat komt er echt direct een nieuwe, dat zit in dezelfde categorie als een wasmachine en vaatwasser, qua direct vervangen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_218417332
quote:

[..]
Oh ik ben opgegroeid met een droger en ook in mijn omgeving ben ik de enige zonder. Ik heb er zelf geen enkele behoefte aan. Alle was kan hier prima op de zolder drogen, in het vorige huis daarnaast ook regelmatig buiten aan de droogmolen.
pi_218417398
Wij hadden thuis geen droger, gewoon alles aan waslijn en rekje.
Buiten als het mooi weer was, op zolder als het regende.

En als het hard genoeg vroor kon je de spijkerbroeken staand in de kast zetten :P

Zelf ook nooit een droger gehad.
Ben wel alleen, kan me voorstellen als je een gezin hebt dat het wel makkelijk is.
  maandag 4 augustus 2025 @ 20:01:27 #210
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_218418252
Ondergoed, sokken, theedoeken, keukendoeken, vaatdoeken en handdoeken in de droger. Als ik dat allemaal op zou moeten hangen heb ik er een dagtaak bij denk ik.
Alle boven kleding wordt direct uit de wasmachine opgehangen op kleerhangers.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_218418288
quote:
1s.gif Op maandag 4 augustus 2025 18:27 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Oh ik ben opgegroeid met een droger en ook in mijn omgeving ben ik de enige zonder. Ik heb er zelf geen enkele behoefte aan. Alle was kan hier prima op de zolder drogen, in het vorige huis daarnaast ook regelmatig buiten aan de droogmolen.
Ik heb ruimte zat maar ga mijn sokken en zo niet apart ophangen. Ook zijn handdoeken dan fijner plus het heeft een ontsmettende functie.
pi_218418310
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 20:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik heb ruimte zat maar ga mijn sokken en zo niet apart ophangen. Ook zijn handdoeken dan fijner plus het heeft een ontsmettende functie.
Moderne warmtepompdrogers drogen bij maximaal zo'n 50-55 graden Celsius, dus denk niet dat dat ontsmet.

Als je iets hebt dat ontsmet moet worden, zou ik het op >60 graden Celsius wassen.
pi_218420649
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 20:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Sokken en onderbroeken 'werp' ik op mijn droogrek. Dus niet netjes ophangen maar naast elkaar neerleggen.

Een beetje ruige handdoek word je een kerel van en na het wassen en drogen is het sowieso wel vrij van bacteriën. Meer zelfs dan die boterham die je even op het aanrecht hebt gelegd.

Maar goed, gelukkig mag iedereen de eigen keus maken. ik kies voor gemak en toch energie zuinig. Het droogrek dus voor sokken, onderbroeken en hand- en theedoeken. Lakens over een deur en de rest aan knaapjes.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  dinsdag 5 augustus 2025 @ 00:48:49 #214
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218420684
Heb een droger en alles gaat erin. Geen zin in vochtigheid in huis.
pi_218431508
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 00:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Heb een droger en alles gaat erin. Geen zin in vochtigheid in huis.
Om je vrouw in de droger te doen is ook weer zo wat.
  woensdag 6 augustus 2025 @ 12:25:05 #216
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218432034
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 11:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Om je vrouw in de droger te doen is ook weer zo wat.
Vrouw? Ik zei toch, ik wil geen vochtigheid in huis
  woensdag 6 augustus 2025 @ 12:54:23 #217
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_218432325
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 00:33 schreef 215 het volgende:

Een beetje ruige handdoek word je een kerel van
Scrubcreme werkt ook :') . Mijn handdoeken en beddengoed gaan ook in de droger. Katoenen sokken, t-shirts e.d. ook. Vooral in de winter wordt het op mijn zoldertje niet droog genoeg om het maar uit te hangen en af te wachten.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_218432812
Ook het in huis drogen, kost energie in de herfst/winter/voorjaar. Plus de nadelen van het vocht. Ik vind een droger met afvoer naar buiten, wel opwegen tegen het verbruik. Plus het gemak.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 6 augustus 2025 @ 14:42:55 #219
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218433314
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 13:55 schreef blomke het volgende:
Ook het in huis drogen, kost energie in de herfst/winter/voorjaar. Plus de nadelen van het vocht. Ik vind een droger met afvoer naar buiten, wel opwegen tegen het verbruik. Plus het gemak.
Een Droger die het water condenseert is volgens mij zuiniger, bovendien kan je dat gedistilleerde water weer in de wasmachine gooien, waardoor je minder wasmiddel nodig hebt
pi_218433685
- weg -
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218434211
quote:
2s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 12:54 schreef SEMTEX het volgende:
Vooral in de winter wordt het op mijn zoldertje niet droog genoeg om het maar uit te hangen en af te wachten.
Dat zou voor mij ook een reden zijn om een droger an te schaffen. Echter komt het bij mij nauwelijks voor dat de was niet snel genoeg droog is en voor die periodes heb ik dus een losse luchtdroger die ik dan naast het wasrek kan zetten. Omdat het slechts bij uitzondering nodig is accepteer ik het minder efficiënte dan maar even.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 14:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Een Droger die het water condenseert is volgens mij zuiniger, bovendien kan je dat gedistilleerde water weer in de wasmachine gooien, waardoor je minder wasmiddel nodig hebt
Een WP droger is nog weer veel zuiniger en ook daarvan kan je water hergebruiken.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  woensdag 6 augustus 2025 @ 16:44:05 #222
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218434229
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 16:41 schreef 215 het volgende:

[..]
Een WP droger is nog weer veel zuiniger en ook daarvan kan je water hergebruiken.
Een WP droger laat waterdamp ook condenseren, produceert alleen de warmte op een andere manier
pi_218434337
Nou, tot zover de verschillende drogers?
Nu maar weer over zonnepanelen 😀
pi_218434412
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 17:02 schreef Horsemen het volgende:
Nou, tot zover de verschillende drogers?
Nu maar weer over zonnepanelen 😀
Ik heb een zon- en winddroger.
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 23:13:07 #225
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_218455648
Is dit het drogertopic? :P

Vroeg mij af of er nog nieuws is over de ferrarismeter. Ik heb deze (gelukkig) nog altijd naar tevredenheid in gebruik en heb de laatste jaren ook geen brieven meer ontvangen over het mogelijk vervangen ervan. Het zal er vast een keer van komen, maar is het al bekend per wanneer dit zou moeten zijn? En is dit ook haalbaar? Een tijd terug was er een groot tekort aan zowel meters als personeel wat ik heb gehoord.

[ Bericht 4% gewijzigd door leolinedance op 08-08-2025 23:19:37 ]
pi_218456751
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 23:13 schreef leolinedance het volgende:
Is dit het drogertopic? :P

Vroeg mij af of er nog nieuws is over de ferrarismeter. Ik heb deze (gelukkig) nog altijd naar tevredenheid in gebruik en heb de laatste jaren ook geen brieven meer ontvangen over het mogelijk vervangen ervan. Het zal er vast een keer van komen, maar is het al bekend per wanneer dit zou moeten zijn? En is dit ook haalbaar? Een tijd terug was er een groot tekort aan zowel meters als personeel wat ik heb gehoord.
tja, denk dat het "oude" nieuws nog altijd hetzelfde blijft..
er gaat een datum komen dat de (goed)keuring voor die meters verloopt. en als je er dan nog eentje hebt dan kun je er op rekenen dat de leverancier een treitercampagne gaat beginnen. feitelijk heb je niet langer een gekeurde meter en kan dit gevaar opleveren. tenminste, dat gaat men claimen. en dan wordt het een simpel een-tweetje met "vervangen of afsluiten" . en dat ga je niet winnen. tekorten van de meters zijn, voor zover ik weet, niet lange rhet probleem, personeelstekort is dat wel..

even uit interesse;
waarom wil je dat kreng ze graag houden? ben oprecht benieuwd wat je zelf als voordeel ziet?
we hebben nog anderhalf jaar saldering, dus dat maakt weinig uit.. qua terugleververgoeding is het enkel uitstel van executie want dan verrekenen ze het wel op jaarbasis met een gok (en bewijs jij maar eens het tegendeel) en als ze je echt willen pesten laten ze je wekelijks de standen opsturen of sturen ze inspecties...
dan heb je een meter die terugdraait als je netto teruglevert, iets waar ze nooit op getest of gekeurd zijn dus daar moet je maar hopen dat dat goed gaat..
dus, geen aanvallende maar een oprecht geinteresseerde vraag, vanwaar de liefde voor die meter?
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_218464284
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 08:34 schreef freak1 het volgende:

[..]
tja, denk dat het "oude" nieuws nog altijd hetzelfde blijft..
er gaat een datum komen dat de (goed)keuring voor die meters verloopt. en als je er dan nog eentje hebt dan kun je er op rekenen dat de leverancier een treitercampagne gaat beginnen. feitelijk heb je niet langer een gekeurde meter en kan dit gevaar opleveren. tenminste, dat gaat men claimen. en dan wordt het een simpel een-tweetje met "vervangen of afsluiten" . en dat ga je niet winnen. tekorten van de meters zijn, voor zover ik weet, niet lange rhet probleem, personeelstekort is dat wel..

even uit interesse;
waarom wil je dat kreng ze graag houden? ben oprecht benieuwd wat je zelf als voordeel ziet?
we hebben nog anderhalf jaar saldering, dus dat maakt weinig uit.. qua terugleververgoeding is het enkel uitstel van executie want dan verrekenen ze het wel op jaarbasis met een gok (en bewijs jij maar eens het tegendeel) en als ze je echt willen pesten laten ze je wekelijks de standen opsturen of sturen ze inspecties...
dan heb je een meter die terugdraait als je netto teruglevert, iets waar ze nooit op getest of gekeurd zijn dus daar moet je maar hopen dat dat goed gaat..
dus, geen aanvallende maar een oprecht geinteresseerde vraag, vanwaar de liefde voor die meter?
Zal niets met gevaar te maken gaan hebben
  zondag 10 augustus 2025 @ 00:00:07 #228
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218464450
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 16:41 schreef 215 het volgende:

[..]
Dat zou voor mij ook een reden zijn om een droger an te schaffen. Echter komt het bij mij nauwelijks voor dat de was niet snel genoeg droog is en voor die periodes heb ik dus een losse luchtdroger die ik dan naast het wasrek kan zetten. Omdat het slechts bij uitzondering nodig is accepteer ik het minder efficiënte dan maar even.
[..]
ja die wasmachines die centrifugeren allemaal op 1400 a 1600 toeren tegenwoordig, dat is echt al gruwelijk droog heb je vaak geen droger nodig , net voor de handdoeken

Overigens als de saldering eraf is dan gaat iedereen een tijdschakelaar gebruiken voor de wasmachine , is de netcongestie ook opgelost
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 10 augustus 2025 @ 00:05:46 #229
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218464484

Hoe kan je dit nou serieus nemen?
  zondag 10 augustus 2025 @ 00:10:16 #230
323876 michaelmoore
pi_218464504
quote:
6s.gif Op zondag 10 augustus 2025 00:05 schreef ikweethetookniet het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Hoe kan je dit nou serieus nemen?
hun vrienden zitten met de zonnepanelen in hun maag
dus iedere zot moet ze op het dak leggen ,
laat de saldering nu maar stoppen dan
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218464833
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 00:00 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja die wasmachines die centrifugeren allemaal op 1400 a 1600 toeren tegenwoordig, dat is echt al gruwelijk droog heb je vaak geen droger nodig , net voor de handdoeken

Overigens als de saldering eraf is dan gaat iedereen een tijdschakelaar gebruiken voor de wasmachine , is de netcongestie ook opgelost
Zonnepanelen leveren gemiddeld meer stroom dan de wasmachine verbruikt.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218464848
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 08:34 schreef freak1 het volgende:

[..]
..

even uit interesse;
waarom wil je dat kreng ze graag houden?
Nou, omdat je dan geen terugleverkosten hebt bijvoorbeeld.

quote:
ben oprecht benieuwd wat je zelf als voordeel ziet?
we hebben nog anderhalf jaar saldering, dus dat maakt weinig uit.. qua terugleververgoeding is het enkel uitstel van executie want dan verrekenen ze het wel op jaarbasis met een gok (en bewijs jij maar eens het tegendeel)
Zo werkt dat niet, het energiebedrijf moet het aantonen. Niet andersom.

quote:
en als ze je echt willen pesten laten ze je wekelijks de standen opsturen of sturen ze inspecties...
Dat is nog steeds minder precies dan de slimme meter die per uur kijkt.

Dus dat scheelt toch weer terugleverkosten.

Los van de rompslomp voor het energiebedrijf, wat ze meer gaat kosten dan het oplevert.

quote:
Dat gaat al jaren goed.
pi_218465246
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 23:38 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Zal niets met gevaar te maken gaan hebben
uiteraard niet. maar zal wel als argument gebruikt worden om het er doorheen te drukken.
even een paar dingen om toch wat recht te zetten, en dank voor de antwoorden
quote:
1s.gif Op zondag 10 augustus 2025 02:35 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nou, omdat je dan geen terugleverkosten hebt bijvoorbeeld.
dat is natuurlijk niet zo. je hebt ze nog steeds, je hebt een overeenkomst met de energieleverancier en daar staan wel of geen terugleverkosten in. en daarmee ga jij akkoord. ze kunnen ze alleen niet meten op de manier die ze gewend zijn. klinkt zeikerig misschien maar het ontslaat je niet van de overeenkomst.
quote:
[..]
Zo werkt dat niet, het energiebedrijf moet het aantonen. Niet andersom.
wederom, oprechte interesse, waarop baseer je dat? je hebt een overeenkomst met de leverancier en dan heb je die beiden na te komen. waarom denk je dat dan alle bewijslast ineens bij de leverancier komt te liggen en het jou van alle verplichtingen ontslaat?
quote:
[..]
Dat is nog steeds minder precies dan de slimme meter die per uur kijkt.

Dus dat scheelt toch weer terugleverkosten.

Los van de rompslomp voor het energiebedrijf, wat ze meer gaat kosten dan het oplevert.
check. dat punt snap ik.
quote:
[..]
Dat gaat al jaren goed.
denk je. dat is de pest toch? je gaat er vanuit dat die meters goed zijn.
vind het altijd wel een beetje bijzonder. als mensen geflitst zijn dan is het altijd "wel het ijkrapport opvragen!!!!" maar bij een ferraris meter geloven we wel dat het ding het goed doet bij zaken waar het nooit voor gebouwd is.

dank voor de antwoorden iig. je geeft wel antwoord in de regio die ik al een beetje vermoedde. heb zelf toch het donkerbruine vermoeden dat, wanneer de keuring is verlopen en de energiemaatschappij gaat duwen op dat je je meter moet gaan vervangen, je geen poot hebt om op te staan. juridisch moet je ze gewoon toegang verlenen tot hun infrastructuur dus als ze hem willen vervangen, mogen ze dat... en voor we de discussie aangaan daarover, ik heb het dan gewoon over een ferrarismeter vervangen voor een digitale meter, met de slimme uitleesmogelijkheden uitgeschakeld. want dat "Slimme" stuk mag je uiteraard weigeren.

dat is een tijdlang te traineren, maar stopt ergens..
en dank u meneer Dood,
pi_218465991
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 07:56 schreef freak1 het volgende:

[..]

[..]
dat is natuurlijk niet zo. je hebt ze nog steeds, je hebt een overeenkomst met de energieleverancier en daar staan wel of geen terugleverkosten in. en daarmee ga jij akkoord. ze kunnen ze alleen niet meten op de manier die ze gewend zijn. klinkt zeikerig misschien maar het ontslaat je niet van de overeenkomst.
[..]
Kosten die niet in rekening worden gebracht heb je niet.

En tot nu toe heb je op geen enkele wijze aangetoond dat energiemaatschappijen kosten in rekening brengen bij een Ferrarismeter.

quote:
wederom, oprechte interesse, waarop baseer je dat? je hebt een overeenkomst met de leverancier en dan heb je die beiden na te komen. waarom denk je dat dan alle bewijslast ineens bij de leverancier komt te liggen en het jou van alle verplichtingen ontslaat?
[..]
Dat is altijd zo.

Bij het berekenen van de wordt uitgegaan van de gegevens van de energiemeter, en niet een of andere schatting waarbij dan de consument moet aantonen dat die schatting onjuist is.

quote:
.
[..]
denk je. dat is de pest toch? je gaat er vanuit dat die meters goed zijn.
vind het altijd wel een beetje bijzonder. als mensen geflitst zijn dan is het altijd "wel het ijkrapport opvragen!!!!" maar bij een ferraris meter geloven we wel dat het ding het goed doet bij zaken waar het nooit voor gebouwd is.
Vrijwel niemand vraagt de gegevens op als die is geflitst.

En wat betreft de Ferrarismeter: ik heb zelf gezien dat de meter terug draait als er stroom wordt terug geleverd..
Mensen zagen en stroomrekening afnemen dankzij de zonnepanelen.

Of die meting 100% accuraat was, soit.

En nu scheelt het je enkele honderden euros aan terugleverkosten.

Ik zie dan weinig motivatie om over te gaan op een energiemeter die misschien iets accurater is, maar tegelijkertijd meer geld gaat kosten.

quote:
dank voor de antwoorden iig. je geeft wel antwoord in de regio die ik al een beetje vermoedde. heb zelf toch het donkerbruine vermoeden dat, wanneer de keuring is verlopen en de energiemaatschappij gaat duwen op dat je je meter moet gaan vervangen, je geen poot hebt om op te staan. juridisch moet je ze gewoon toegang verlenen tot hun infrastructuur dus als ze hem willen vervangen, mogen ze dat... en voor we de discussie aangaan daarover, ik heb het dan gewoon over een ferrarismeter vervangen voor een digitale meter, met de slimme uitleesmogelijkheden uitgeschakeld. want dat "Slimme" stuk mag je uiteraard weigeren.

dat is een tijdlang te traineren, maar stopt ergens..
Uiteindelijk zal de Ferrarismeter verdwijnen.
Maar tot die tijd kunnen gebruikers van die meters blijven profiteren van het feit dat de energiemaatschappij ze niet kan aanslaan op extra kosten.

De infrastructuur is overigens niet van de energieleverancier.
Die gaat hem niet vervangen.
pi_218466181
quote:
1s.gif Op zondag 10 augustus 2025 09:37 schreef Wantie het volgende:

[..]
Kosten die niet in rekening worden gebracht heb je niet.

En tot nu toe heb je op geen enkele wijze aangetoond dat energiemaatschappijen kosten in rekening brengen bij een Ferrarismeter.
dat zeg ik ook zeker niet. wil je ook niet tegen de haren instrijken of aanvallend zijn maar een normale discussie voeren :)

uiteindelijk heb je een contract met je leverancier. in de recentere contracten staat gewoon, je moet terugleverkosten betalen (bij de leveranciers die dat berekenen) en die zijn zoveel per kWh. het issue met de ferrarismeter is dat men dat niet kan meten met die meter op de huidige manier. dat ontslaat je niet van je overeenkomst. dat de energiemaatschappijen het er nu bij laten omdat het, zoals je terecht aangeeft, waarschijnlijk meer kost dan wat het oplevert, idd soit, maar daar gaat een omslag komen, die laten zich niet tot het bittere eind op die manier piepelen. zeg niet dat het eerlijk is, maar de overeenkomst werkt 2 kanten op. als ze ineens allerlei kosten gaan berekenen die zij meten maar jij niet omdat hun meter niet goed kan meten en de jouwe wel, ga jij daar ook tegen protesteren toch? mensen met een ferrarismeter hebben nu voordeel en ik gun het ze van harte, maar ik blijf erbij dat het je niet ontslaat van de verplichtingen die je ten tijde van het contract bent aangegaan. daar kunnen we het toch over eens zijn?
quote:
[..]
Dat is altijd zo.

Bij het berekenen van de wordt uitgegaan van de gegevens van de energiemeter, en niet een of andere schatting waarbij dan de consument moet aantonen dat die schatting onjuist is.
ik weet niet waarom dat altijd maar zo is? als de energieleverancier toch zegt, joh die meter van jou heeft geen losse teruglevermeter, maar volgens je contract moet je dat wel betalen, ofwel we maken een schatting en daar moet je amar mee akkoord gaan, ofwel we vervangen je meter, wat houd ze daarin tegen?
wederom, oprechte interesse :)
ben benieuwd waarom zij zich aan een contract moeten houden maar jij niet? niet aanvallend bedoeld, simpelweg uit interesse.
quote:
[..]
Vrijwel niemand vraagt de gegevens op als die is geflitst.
dat werd zelfs zo weinig gedaan dat het nu standaard bij je boete staat online
https://www.cjib.nl/ik-wi(...)er-document-bekijken
even zonder grappen, dat werd zo vaak gedaan om het proces te frustreren dat daar standaard brieven voor werden gemaakt en uitgestuurd om het ambtelijk apparaat niet te laten verzanden.
quote:
En wat betreft de Ferrarismeter: ik heb zelf gezien dat de meter terug draait als er stroom wordt terug geleverd..

En nu scheelt het je enkele honderden euros aan terugleverkosten.

Ik zie dan weinig motivatie om over te gaan op een energiemeter die misschien iets accurater is, maar tegelijkertijd meer geld gaat kosten.
terecht punt. snap het ook. ben wel benieuwd als je leverancier je een berichtje stuurt dat ze gaan schatten op basis van je zonnepanelen hoe daar dan mee omgegaan wordt. je bent immers die contractuele verplichting aangegaan die nu niet meetbaar is, dat zal op een punt meetbaar gemaakt moeten worden. tot die tijd zal het lastig zijn, tenzij er een netto teruglevering is einde jaar, om dat idd meetbaar te maken.
quote:
[..]
Uiteindelijk zal de Ferrarismeter verdwijnen.
Maar tot die tijd kunnen gebruikers van die meters blijven profiteren van het feit dat de energiemaatschappij ze niet kan aanslaan op extra kosten.

De infrastructuur is overigens niet van de energieleverancier.
Die gaat hem niet vervangen.
nee, die infra is uiteraard eigendom van de Lianders van deze wereld. maar die kunnen wel aangespoord worden door de energiemaatschappij om sneller te vervangen. ben ook wel benieuwd eigenlijk wanneer je metergoedkeuring verlopen is, of een energieleverancier of een infra beheerder daar dan iets mee gaat doen...

gewoon benieuwd...
en dank u meneer Dood,
  zondag 10 augustus 2025 @ 10:02:19 #236
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_218466363
Het is wachten natuurlijk tot de eerste consument of gehaaide no cure no pay organisatie of zo vindt dat er sprake is van een oneerlijke situatie tussen slimme meter en ferrarismeter en er een zaak van maakt.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_218466523
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 09:51 schreef freak1 het volgende:

[..]
dat zeg ik ook zeker niet. wil je ook niet tegen de haren instrijken of aanvallend zijn maar een normale discussie voeren :)

uiteindelijk heb je een contract met je leverancier. in de recentere contracten staat gewoon, je moet terugleverkosten betalen (bij de leveranciers die dat berekenen) en die zijn zoveel per kWh. het issue met de ferrarismeter is dat men dat niet kan meten met die meter op de huidige manier. dat ontslaat je niet van je overeenkomst. dat de energiemaatschappijen het er nu bij laten omdat het, zoals je terecht aangeeft, waarschijnlijk meer kost dan wat het oplevert, idd soit, maar daar gaat een omslag komen, die laten zich niet tot het bittere eind op die manier piepelen. zeg niet dat het eerlijk is, maar de overeenkomst werkt 2 kanten op. als ze ineens allerlei kosten gaan berekenen die zij meten maar jij niet omdat hun meter niet goed kan meten en de jouwe wel, ga jij daar ook tegen protesteren toch? mensen met een ferrarismeter hebben nu voordeel en ik gun het ze van harte, maar ik blijf erbij dat het je niet ontslaat van de verplichtingen die je ten tijde van het contract bent aangegaan. daar kunnen we het toch over eens zijn?
[..]
ik weet niet waarom dat altijd maar zo is? als de energieleverancier toch zegt, joh die meter van jou heeft geen losse teruglevermeter, maar volgens je contract moet je dat wel betalen, ofwel we maken een schatting en daar moet je amar mee akkoord gaan, ofwel we vervangen je meter, wat houd ze daarin tegen?
wederom, oprechte interesse :)
ben benieuwd waarom zij zich aan een contract moeten houden maar jij niet? niet aanvallend bedoeld, simpelweg uit interesse.
[..]
dat werd zelfs zo weinig gedaan dat het nu standaard bij je boete staat online
https://www.cjib.nl/ik-wi(...)er-document-bekijken
even zonder grappen, dat werd zo vaak gedaan om het proces te frustreren dat daar standaard brieven voor werden gemaakt en uitgestuurd om het ambtelijk apparaat niet te laten verzanden.
[..]
terecht punt. snap het ook. ben wel benieuwd als je leverancier je een berichtje stuurt dat ze gaan schatten op basis van je zonnepanelen hoe daar dan mee omgegaan wordt. je bent immers die contractuele verplichting aangegaan die nu niet meetbaar is, dat zal op een punt meetbaar gemaakt moeten worden. tot die tijd zal het lastig zijn, tenzij er een netto teruglevering is einde jaar, om dat idd meetbaar te maken.
[..]
nee, die infra is uiteraard eigendom van de Lianders van deze wereld. maar die kunnen wel aangespoord worden door de energiemaatschappij om sneller te vervangen. ben ook wel benieuwd eigenlijk wanneer je metergoedkeuring verlopen is, of een energieleverancier of een infra beheerder daar dan iets mee gaat doen...

gewoon benieuwd...
Dit is je oorspronkelijke vraag:

Nou, omdat iemand op dit moment financieel voordeliger uit is met een Ferrarismeter.

In theorie kan dat in de toekomst veranderen.

Maar waarom zou je nu geld weggooien ivm met speculaties over wat er in de toekomst kan gebeuren met eigenaren van dergelijke meters.

En wat verkeersboetes betreft: je geeft zelf aan dat mensen de gegevens opvragen om het proces te frustreren, niet omdat ze daadwerkelijk denken dat de boete niet klopt.
Slechts een heel klein gedeelte doet dat om die reden.
pi_218466771
quote:
1s.gif Op zondag 10 augustus 2025 09:37 schreef Wantie het volgende:

De accuratesse is voor terugleveren net zo groot als voor leveren; intern/fysisch maakt het voor die meter geen verschil welke kant de wisselstroom oploopt; draaien doet heen of terug op dezelfde manier.

Er is echter 1 grote maar: er zijn Ferrarismeters met een terugloopblokkering, dan staat ie stil bij terugleveren.

Ook werkt ie niet op gelijkstroom.
pi_218467237
quote:
1s.gif Op zondag 10 augustus 2025 10:11 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dit is je oorspronkelijke vraag:

Nou, omdat iemand op dit moment financieel voordeliger uit is met een Ferrarismeter.

In theorie kan dat in de toekomst veranderen.

Maar waarom zou je nu geld weggooien ivm met speculaties over wat er in de toekomst kan gebeuren met eigenaren van dergelijke meters.

En wat verkeersboetes betreft: je geeft zelf aan dat mensen de gegevens opvragen om het proces te frustreren, niet omdat ze daadwerkelijk denken dat de boete niet klopt.
Slechts een heel klein gedeelte doet dat om die reden.

fair!

zit zel;f ook een beetje te brainstormen. de energiemaatschappijen hebben zich niet de meest betrouwbare partner in het geheel getoond. ben gewoon benieuwd of er straks niet ineens een aap uit de mouw komt met "haha we gaan de afgelopen jaren nog even terugpakken" .
en dank u meneer Dood,
pi_218467646
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 11:03 schreef freak1 het volgende:

[..]
fair!

zit zel;f ook een beetje te brainstormen. de energiemaatschappijen hebben zich niet de meest betrouwbare partner in het geheel getoond. ben gewoon benieuwd of er straks niet ineens een aap uit de mouw komt met "haha we gaan de afgelopen jaren nog even terugpakken" .
Dat kan dus niet.
  zondag 10 augustus 2025 @ 12:19:09 #241
323876 michaelmoore
pi_218467785
quote:

[..]
fair!

nee dat is onzin
  zondag 10 augustus 2025 @ 14:02:21 #242
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_218468622
quote:

[..]
fair!

Ze kunnen hooguit gaan eisen dat je een slimme meter hebt, en dat je anders geen nieuw contract kunt krijgen. En mogelijk gaan steeds meer leveranciers dit verplicht stellen. In het extreme geval dat geen enkele leverancier een domme meter accepteert blijf je dus vastzitten aan je huidige contract.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_218468960
Vraag me nou nog steeds af: de Ferrariselectriciteitsmeter is van de netbeheerder; kan een leverancier (= een heel andere company) jou dan verplichten om een digitale te nemen?
pi_218469025
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 14:44 schreef blomke het volgende:
Vraag me nou nog steeds af: de Ferrariselectriciteitsmeter is van de netbeheerder; kan een leverancier (= een heel andere company) jou dan verplichten om een digitale te nemen?
Een leverancier kan je niet dwingen om een digitale meter te nemen.
Ze kunnen je wel weigeren als klant als je geen digitale meter hebt.
pi_218469058
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 14:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Een leverancier kan je niet dwingen om een digitale meter te nemen.
Ze kunnen je wel weigeren als klant als je geen digitale meter hebt.
Duidelijk bedankt.
  zondag 10 augustus 2025 @ 15:20:11 #246
323876 michaelmoore
pi_218469312
quote:

[..]
dat dus
  zondag 10 augustus 2025 @ 15:22:51 #247
323876 michaelmoore
pi_218469323
quote:
1s.gif Op zondag 10 augustus 2025 02:28 schreef Wantie het volgende:

[..]
Zonnepanelen leveren gemiddeld meer stroom dan de wasmachine verbruikt.
als je van de zonnepanelen straks 20% stroom zelf kan gebruiken dan ben je een held
pi_218469436
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 15:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
als je van de zonnepanelen straks 20% stroom zelf kan gebruiken dan ben je een held
Op het moment gebruik ik meer stroom dan de panelen opwekken.
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 10 augustus 2025 @ 15:54:30 #249
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_218469587
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 15:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Ik lever 31% van de door mijn panelen opgewekte elektriciteit terug. Ik gebruik dus 69% zelf.
pi_218469597
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 15:54 schreef qltel het volgende:

[..]
Ik lever 31% van de door mijn panelen opgewekte elektriciteit terug. Ik gebruik dus 69% zelf.
Dat is over het hele jaar heen? Hoe is het verdeeld over zomer <-> winter?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')