Ik vind het vaak wel fijn om grote verbruikers achter een eigen groep te hebben, vooral ook omdat dan niet je koelkast en vriezer ineens uitgeschakeld zijn als je sluiting hebt gehad in je oven, wasmachine ander apparaat.quote:Op maandag 21 juli 2025 14:55 schreef 215 het volgende:
Ik kan dat grote elektra topic niet meer vinden. Iemand met betere zoek kwaliteiten?
Dit is ook even hier ter sprake geweest:
K&W / NEN 1010:2015, Aparte groep voor apparaten >2kW?
Dat van aparte groepen voor grote gebruikers hoeft dus al (minimaal) tien jaar niet meer.
Marstek is wel de helft goedkoper.... die andere twee lijken niet veel te verschillen.quote:Op maandag 21 juli 2025 14:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er zijn goedkopere oplossingen zoals van Marstek en Zendure. En ik zag ook Anker al met de Solix lijn. Let wel op dat je (ivm garantie) via de officiële importkanalen koopt.
Krijg je op de refurbished batterijen van homewizard redelijke garanties?quote:Op maandag 21 juli 2025 14:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
Voor de algehele geruststelling zal ik binnenkort (na zonsondergang) enkele gebruikers in de woning inschakelen zodat de batterijen alle 4 op vol vermogen leveren en dan een uur lang met m'n FLIR (warmtebeeldcamera) het stopcontact, automaat en bekabeling monitoren.
Garantie is gelijk, zover ik me heb ingelezen.quote:Op maandag 21 juli 2025 15:58 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Krijg je op de refurbished batterijen van homewizard redelijke garanties?
Bij de 2 anderen kan je uitbreiden met losse accu-modules geloof ik, dus bij 1 accu in verhouding mss iets duurder omdat je ook 1x die controller module nodig hebt maar per volgende accu zal het dan weinig schelen.quote:Op maandag 21 juli 2025 15:53 schreef namliam het volgende:
[..]
Marstek is wel de helft goedkoper.... die andere twee lijken niet veel te verschillen.
Maargoed, voorlopig denk ik toch nog te vroeg voor dit soort dingen.
Vanaf 1-1-2027 zal het terugverdienen (als je opladen alleen via je zonnepanelen doet) uit twee delen bestaan. De besparing op de terugleverkosten en je lagere afname van het energiebedrijf. Wat je er in stopt hoef je natuurlijk ook minder af te nemen. Wel in je berekening nog even rekeninghouden met de conversieverlies van ongeveer 25%. Dit soort kleine accu's gebruik je vooral om je nachtverbruik (meestal zonder de wintermaanden) af te dekken.quote:Op maandag 21 juli 2025 13:58 schreef namliam het volgende:
OK dus 2 dan, a 1400 per stuk, bespaart dan ongeveer 300 euro aan terugleverkosten... .schiet dan aan euro's niet heel veel op.
Dat is dan ook precies mijn bedoeling, al ligt er misschien nog ergens een EV in de toekomst....quote:Op maandag 21 juli 2025 16:32 schreef Horsemen het volgende:
[..]Dit soort kleine accu's gebruik je vooral om je nachtverbruik (meestal zonder de wintermaanden) af te dekken.
Zelf overweeg ik er eind 2026 begin 2027 ook 2 te nemen. Mijn verwachting is dat ik daar van het voorjaar tot het najaar 90% a 95% van mijn nachtverbruik mee kan opvangen. Mocht blijken dat ik iets meer te kort kom dan mijn inschatting dan kan ik er een jaar later er altijd nog een bij kopen.quote:Op maandag 21 juli 2025 21:02 schreef namliam het volgende:
[..]
Dat is dan ook precies mijn bedoeling, al ligt er misschien nog ergens een EV in de toekomst....
Dus daar is dan nog wat extra energie voor nodig maar kan wellicht (ook) als mobiele accu dienen
quote:Op maandag 21 juli 2025 21:42 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Zelf overweeg ik er eind 2026 begin 2027 ook 2 te nemen. Mijn verwachting is dat ik daar van het voorjaar tot het najaar 90% a 95% van mijn nachtverbruik mee kan opvangen. Mocht blijken dat ik iets meer te kort kom dan mijn inschatting dan kan ik er een jaar later er altijd nog een bij kopen.
om even aan te haken;quote:Op maandag 21 juli 2025 21:02 schreef namliam het volgende:
[..]
Dat is dan ook precies mijn bedoeling, al ligt er misschien nog ergens een EV in de toekomst....
Dus daar is dan nog wat extra energie voor nodig maar kan wellicht (ook) als mobiele accu dienen
Het vervangen van een accu voor een ID.4 kost tussen de ¤10.000 en ¤15.000 en dan heb je een 52 of 77kWh accu.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 11:42 schreef 215 het volgende:
Het klinkt wel leuk om je autoaccu te gebruiken als huisaccu maar dat impliceert dat je altijd thuis bent, overdag om in de zon het ding te laden en in de avond om weer te ontladen.
Daarnaast is het wel een erg kostbare batterij als ie daardoor wel voortijdig verslijt of stuk gaat. Onderweg koffie zetten of een maaltje opwarmen vind ik geweldig maar om je huis van energie te voorzien anders dan in een echte noodsituatie lijkt mij niet echt een verstandige keus. Maar we wachten af wat de ontwikkelingen zijn.
Voor huurders is het idd zuur en die hebben niet echt een keuze (ook mijn huurder niet, die 20 panelen liggen er).quote:Op dinsdag 22 juli 2025 12:55 schreef zalkc het volgende:
Telegraaf¤ haalt weer wat belanghebbenden (consumentenbond, Holland Solar, 1Komma5) van stal om zonnepanelen en thuisaccu's weer te gaan subsidiëren.
Hou gewoon de btw op 0% en breid die uit voor accu's. Ik heb dit jaar alles vervangen en een accu geplaatst voor 7.000¤ en heb 5.000kWh (65%) eigen gebruik straks. Terugverdientijd is dan 6 jaar.
Compenseer misschien nog de huurders die nu per maand extra huur betalen voor ongebufferde panelen die het niet meer waard zijn. Maar ga alsjeblieft niet nog een keer mij sponsoren met salderen-light
gaat niet gebeurenquote:Op dinsdag 22 juli 2025 12:55 schreef zalkc het volgende:
Telegraaf¤ haalt weer wat belanghebbenden (consumentenbond, Holland Solar, 1Komma5) van stal om zonnepanelen en thuisaccu's weer te gaan subsidiëren.
Hou gewoon de btw op 0% en breid die uit voor accu's. Ik heb dit jaar alles vervangen en een accu geplaatst voor 7.000¤ en heb 5.000kWh (65%) eigen gebruik straks. Terugverdientijd is dan 6 jaar.
Compenseer misschien nog de huurders die nu per maand extra huur betalen voor ongebufferde panelen die het niet meer waard zijn. Maar ga alsjeblieft niet nog een keer mij sponsoren met salderen-light
quote:Beperkt salderen lost problemen niet op’
Intussen gaan er ook stemmen op om de salderingsregeling niet af te schaffen, maar te beperken tot ongeveer 1500 kWh per jaar.
Van Hooff van Holland Solar ziet dat echter niet zitten. „
Een gedeeltelijke handhaving van het salderen lijkt sympathiek, maar het lost structurele problemen niet op.
Het houdt consumenten afhankelijk van het stroomnet, en voorkomt dat zij investeren in slimme oplossingen zoals thuisbatterijen of energiemanagementsystemen.”
Het gedeeltelijk handhaven van de salderingsregeling remt bewust energieverbruik af en verergert de netproblemen.”
Maar het voorstel met een terug lever bedrag van 10 cent per kwh bemoedig je nog steeds om het zelf zoveel mogelijk te gebruiken en daarbij motiveer je ook eventueel nieuwe zonnepaneel geinteresseerden.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 14:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
gaat niet gebeuren
salderen is sowieso de oorzaak van de huidige netcongestie met het heen en weer sturen van ongewenste stroom
We moeten van de netcongestie af, dus iedereen moet de opgewekte stroom zelf gaan gebruiken
Laat het energiebedrijf maar een wijk batterij gaan plaatsen als dat uit kan commercieel met wat subsidie
[..]
Het energiebedrijf 10 cent laten betalen en die mag het tegen een negatief bedrag zien kwijt te raken ?/quote:Op dinsdag 22 juli 2025 14:34 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Maar het voorstel met een terug lever bedrag van 10 cent per kwh bemoedig je nog steeds om het zelf zoveel mogelijk te gebruiken en daarbij motiveer je ook eventueel nieuwe zonnepaneel geinteresseerden.
Het gedeeltelijk volledig salderen van 1500 KWH is idd onzin en lost niks op. Dat werkt dan nog steeds niet motiverend om stroom te gebruiken op het moment dat je het opwekt.
Verder is het idd belangrijk om altijd duidelijkheid te geven over de 10 komende jaren zodat mensen weloverwogen beslissingen kunnen blijven nemen.
quote:Flexbonus
Directeur Wijnand van Hooff van branchevereniging Holland Solar sluit zich daarbij aan.
Maar hij heeft een andere oplossing voor ogen. „
De salderingsregeling was altijd bedoeld als tijdelijke stimulans.
Nu die haar werk heeft gedaan, is het tijd voor de volgende stap in de energietransitie: het stimuleren van het eigen verbruik van zonnestroom.”
Overstappen, salderen en terugleverkosten: dit moet je weten over zonnepanelen
Terugleverkosten zijn veel huishoudens met zonnepanelen een doorn in het oog.
Van Hooff pleit daarom voor de invoering van een zogenoemde flexbonus voor zonnepanelenbezitters.
„Daarmee worden huishoudens beloond als zij hun zelf opgewekte stroom direct verbruiken of opslaan.
Dat verlaagt hun energierekening, voorkomt netcongestie en maakt het aantrekkelijk om te blijven investeren in zonne-energie”, somt hij op.
Thuisbatterij
Volgens Van Hooff kan de flexbonus worden uitgekeerd in de vorm van subsidie of een belastingkorting. „
Wie investeert in slimme apparatuur, zoals een thuisbatterij of energiemanagementsysteem en aantoont dat deze effectief wordt ingezet, krijgt hiervoor een bonus of belastingvoordeel.
Oprichter Koen Rozendom van energietechnologiebedrijf 1komma5 Nederland denkt in een soortgelijke richting. Als het aan hem ligt, worden de subsidies op fossiele brandstoffen afgebouwd. „
Dat geld zouden we moeten inzetten voor een eenmalige aankoop- of stimuleringsbijdrage voor thuisbatterijen.
Zo verlaag je de druk op het stroomnet en stimuleer je duurzame zelfvoorziening op een structurele manier.”
Beperkt salderen lost problemen niet op’
Intussen gaan er ook stemmen op om de salderingsregeling niet af te schaffen, maar te beperken tot ongeveer 1500 kWh per jaar.
Van Hooff van Holland Solar ziet dat echter niet zitten. „
Een gedeeltelijke handhaving van het salderen lijkt sympathiek, maar het lost structurele problemen niet op.
Het houdt consumenten afhankelijk van het stroomnet, en voorkomt dat zij investeren in slimme oplossingen zoals thuisbatterijen of energiemanagementsystemen.”
Dat zou opgaan als de overheid niet had verplicht om iedereen in de toekomst van het gas af te hebben. Hierdoor hebben wij tijdens de verbouwing een warmtepomp aangeschaft ipv een cv ketel. Maar die verbruikt nu eenmaal vooral stroom in de winter en de zonnepanelen die dat dekken vooral in de zomer. Daar kan geen eigen verbruik tegenop.quote:Op woensdag 23 juli 2025 12:05 schreef michaelmoore het volgende:
Je moet gewoon leren om de was te doen als de zon schijnt , en op zaterdag de auto laden en op de fiets naar het sportveld
En anders dan had je geen zonnepanelen moeten nemen
[..]
verplicht ? , niks verplicht , heb net een nieuwe CV ketel aangeschoftquote:Op woensdag 23 juli 2025 18:16 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Dat zou opgaan als de overheid niet had verplicht om iedereen in de toekomst van het gas af te hebben. Hierdoor hebben wij tijdens de verbouwing een warmtepomp aangeschaft ipv een cv ketel.
Maar die verbruikt nu eenmaal vooral stroom in de winter en de zonnepanelen die dat dekken vooral in de zomer. Daar kan geen eigen verbruik tegenop.
Ik heb in 2022 een warmtepomp laten installeren, die was zo'n 8k duurder dan een nieuwe cv ketel.quote:Op woensdag 23 juli 2025 18:16 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Dat zou opgaan als de overheid niet had verplicht om iedereen in de toekomst van het gas af te hebben. Hierdoor hebben wij tijdens de verbouwing een warmtepomp aangeschaft ipv een cv ketel. Maar die verbruikt nu eenmaal vooral stroom in de winter en de zonnepanelen die dat dekken vooral in de zomer. Daar kan geen eigen verbruik tegenop.
wat een scheve vergelijking.quote:Op woensdag 23 juli 2025 12:05 schreef michaelmoore het volgende:
Ik begrijp niet waarom overal bonussen voor moeten zijn
Als ik besluit om wortels en uien te gaan verbouwen en ik lever die aan de groenteboer en ik zeg , nu moet jij mij daarvoor gaan betalen , en graag de geldende marktprijs
Zegt de groenteboer , ik kan niet zoveel kwijt voor die prijs ,
Dan moet ie dus toch betalen ???
Zeg jij , ja dan geef je ze maar weg aan iemand , ik heb het wortel zaad gekocht , ik wil betaald worden
Dat gaat toch dwars in tegen alle economische wetten?/
Vreet ze gewoon lekker zelf op met je familie zegt die groenteboer , en terecht
Je moet gewoon leren om de was te doen als de zon schijnt , en op zaterdag de auto laden en op de fiets naar het sportveld
[..]
zeg jij, lieve groenteboer, de overheid heeft mij beloofd dat je die wortels van mij zou kopen, heeft mij aangemoedigd die wortels te verbouwen en te investeren in een worteltjesboerderij, daar zit grof geld van mij in op de belofte van de overheid. en de overheid heeft jou gedwongen ze de afgelopen 10 jaar in te kopen voor bedrag x, als je daar moeite mee hebt moet je lekker bij de overheid zijn en niet bij mij. verder lieve worteltjesboer toen de worteltjes schaars waren had je er anders 0 problemen mee omde worteltjes extra duur te maken , zeker in vergelijking met omliggende landen, en andere te naaien.quote:Zeg jij , ja dan geef je ze maar weg aan iemand , ik heb het wortel zaad gekocht , ik wil betaald worden
Er wordt vaak alleen naar een aanschafprijs gekeken, niet naar de verbruikskosten.quote:Op donderdag 24 juli 2025 00:11 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik heb in 2022 een warmtepomp laten installeren, die was zo'n 8k duurder dan een nieuwe cv ketel.
Gasverbruik was 2000m3 ongeveer, dus even makkelijk rekenen 2500-3000 euro per jaar aan verbruik inc vastrecht. We salderen volledig (zonder warmtepomp had ik mijn dak ook vol gelegd).
De besparing is inmiddels dus 7500-9000 en de warmtepomp gaat nog makkelijk 15 jaar mee. Daarnaast is de woning nu A+++ dus de rente ging 90 euro per maand naar beneden.
Als je er nu 1 aanschaft is de business case wel anders, al zou ik dan alsnog kiezen voor een warmtepomp vanwege het koelen en hoger energielabel.
Dat werkt natuurlijk niet voor iedereen, als je zoals ik elke dag 40% van je accu leeg rijd moet je hem wel elke dag aan de lader hangen en ik ben natuurlijk niet thuis wanneer mijn paneeltjes die energie opwekken.quote:Je moet gewoon leren om de was te doen als de zon schijnt , en op zaterdag de auto laden en op de fiets naar het sportveld
[..]
Ja verplicht, hele wijken, steden gaat gewoon het gas uit, weg, bestaat niet meerquote:Op woensdag 23 juli 2025 18:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
verplicht ? , niks verplicht , heb net een nieuwe CV ketel aangeschoft
Niet alleen maar "want saldering", dan komt gewoon iedereen thuis... dan wordt er gekookt, ev op de lader gezet, airco aan (want huis is warm), was gestart, etc.quote:Op woensdag 23 juli 2025 18:19 schreef michaelmoore het volgende:
Iedereen gaat om 18:00 uur elektra gebruiken , want saldering
Mooie NIMBY redenatie, je kan ook zelf een accu kopen zodat je de energie van de panelen opslaat in de accu en die weer leeg trekt naar de auto toequote:Op donderdag 24 juli 2025 08:30 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ik snap best dat de opgewekte energie in de zomer niet verrekend moet worden tegen de wintermaanden, maar zou het niet een mooie tussenweg zijn als ze een soort van saldering per dag kunnen invoeren. Dan zou ik geholpen zijn![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |