en DAT is nu juist het probleem in een kleine zin samengevatquote:Op donderdag 24 juli 2025 08:45 schreef namliam het volgende:
[..]
Grote verschil is wel dat die accu jou geld kost, saldering per dag is gratis.
natuurlijk kost die saldering je geld. je kunt pas salderen wanneer je geinvesteerd hebt in zonnepanelen. het salderen was een beloning voor het investeren in zonnepanelen.quote:Op donderdag 24 juli 2025 09:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en DAT is nu juist het probleem in een zin samengevat
om je edit dan ook maar even te addresseren;quote:Op donderdag 24 juli 2025 09:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het energiebedrijf aardgas stoken avonds en in de winter en jij stuurt onverkoopbare stroom terug op zaterdag en in de zomer
He Bedankt he
Ik doe het zelf ook hoor, dat ik denk ach kan mij het schelen saldering dus laat naar gaan
Maar waar je met een dynamisch contract ook achterkomt is dat de invloed van wind en de afname door industrie echt veel meer invloed op de prijs heeft dan de opbrengst van zonnepanelen. Dus ergens is het wel krom dat particulieren gestimuleerd worden om op andere tijden af te nemen terwijl hun invloed niet zo groot lijkt te zijn.quote:Op donderdag 24 juli 2025 09:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en DAT is nu juist het probleem in een kleine zin samengevat
Het energiebedrijf aardgas stoken avonds en in de winter en jij stuurt onverkoopbare stroom terug op zaterdag en in de zomer
He Bedankt he
Ik doe het zelf ook hoor, dat ik denk ach kan mij het schelen saldering dus laat naar gaan
Niet alleen een particulier heeft zonnepanelen he, heel nederland ligt er vol meequote:Op donderdag 24 juli 2025 09:28 schreef d.k. het volgende:
[..]
Maar waar je met een dynamisch contract ook achterkomt is dat de invloed van wind en de afname door industrie echt veel meer invloed op de prijs heeft dan de opbrengst van zonnepanelen. Dus ergens is het wel krom dat particulieren gestimuleerd worden om op andere tijden af te nemen terwijl hun invloed niet zo groot lijkt te zijn.
Een van de mooiste voorbeelden; oudjaarsavond koste stroom niets bij onze aanbieder ondanks dat heel Nederland aan de gourmet zat. Maar ja, heel de industrie lag plat en misschien waaide het ook nog wat (kan me niet herinneren) maar de zon opbrengst was in ieder geval nihil. Dus zoveel invloed hebben we als particulier kennelijk niet.
quote:Enexis liet eerder weten dat er op sommige locaties steeds meer maatregelen nodig zijn om overbelasting te voorkomen en, in het uiterste geval, afschakeling van klanten te voorkomen.
Dit komt vooral voor op heel zonnige dagen, wanneer veel elektriciteit wordt teruggeleverd door zonnepanelen en weinig elektriciteit wordt afgenomen
Netbeheerders steken honderden miljoenen in de uitbreiding van het stroomnet, maar stuiten daarbij op diverse knelpunten.
Het probleem draait om ruimtegebrek, een tekort aan technisch personeel, complexe vergunningsprocedures en beperkingen door stikstofregels, meldt Enexis,
.
https://www.telegraaf.nl/(...)uiting/79607172.htmlquote:Op donderdag 24 juli 2025 09:38 schreef d.k. het volgende:
En ja, ook daar is men heus wel bezig met batterijen etc, maar je lost dit niet op als je niet iedereen aan het werk zet en de infrastructuur aanpast.
quote:Netbeheerders steken honderden miljoenen in de uitbreiding van het stroomnet, maar stuiten daarbij op diverse knelpunten.
Het probleem draait om ruimtegebrek, een tekort aan technisch personeel, complexe vergunningsprocedures en beperkingen door stikstofregels, meldt Enexis
Die smilies waren met opzet, ik snap ook wel dat het geen echte oplossing is.quote:Op donderdag 24 juli 2025 08:45 schreef namliam het volgende:
Mooie NIMBY redenatie, je kan ook zelf een accu kopen zodat je de energie van de panelen opslaat in de accu en die weer leeg trekt naar de auto toe
Grote verschil is wel dat die accu jou geld kost, saldering per dag is gratis.
Heb sinds maart een thuisaccu en dat werkt best wel aardig.quote:Op donderdag 24 juli 2025 10:18 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik ben eigenlijk altijd thuis, in een all-electric huis, dus ik kan echt wel sturen qua verbruik, maar het zet nog steeds niet veel zoden aan de dijk. Sinds bijna een jaar hebben we die terugleverkosten en heb ik er echt op gelet. Ik zet de vaatwasser en wasmachine alleen aan als de zon op de panelen staat en probeer de warmtepomp ook zo te gebruiken. Zelfs de kleine dingetjes zoals opladen van ipad, robotstofzuiger en electrische tandenborstels doe ik zoveel mogelijk met energie van de zonnepanelen. Maar nog steeds fikse terugleverkosten ookal hebben we maar 6 panelen. De panelen liggen op een schuin dak in de richting Oost/Zuidoost.
Ik heb besloten om me er niet meer zo mee bezig te houden, ooit overwogen we om extra panelen op andere daken erbij te laten plaatsen, maar voor nu laten we het maar zo
¤10.000 voor 52kwh vind ik niet goedkoop, het zijn cellen een BMS, de inverter/charger mis je nog. Een 45kwh accu o.b.v. EVE LFP cellen incl BMS kost je zo'n ¤5.000quote:Op dinsdag 22 juli 2025 12:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het vervangen van een accu voor een ID.4 kost tussen de ¤10.000 en ¤15.000 en dan heb je een 52 of 77kWh accu.
Dat is ¤192,31 tot ¤194,80 per kWh.
Dat is niet kostbaarder dan het vervangen van je thuisaccu en het bespaart je ook nog eens de extra uitgave voor een thuisaccu.
Mijn oven trekt ook al richting de 3500w met snel voorverwarmen, maar dat is hooguit 10min. Ik voorzie daarin minder snel problemen dan 3 uur lang 3200w met 4 thuis accu's, want van leeg naar vol (of vice versa) kom je aan 3 uur continue verbruik.quote:Op maandag 21 juli 2025 12:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Bij continue gebruik kan ik het mij engizins voorstellen maar in principe zou een wcd gewoon 3600W moeten kunnen trekken of heb jij je ovens en wasmachine ook zonder stekker aangesloten?
https://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=23
Zou je dat ergens bij Gira terug kunnen vinden tot welke waarden hun stopcontacten zijn bedoeld?
Dat dus. De E-productie uit wind e.d. stijgt exponentieel, uitbreiding van het net naar nieuwe afnemers stagneert volledig en de prijzen dalen steeds vaker en langer onder nul. Ik weet van bedrijven die hun verwarming op elektrisch hebben (dus geen warmtepomp, maar met een weerstand in de CV) vanwege de negatieve prijzen.quote:Op donderdag 24 juli 2025 09:28 schreef d.k. het volgende:
Maar waar je met een dynamisch contract ook achterkomt is dat de invloed van wind en de afname door industrie echt veel meer invloed op de prijs heeft dan de opbrengst van zonnepanelen. Dus ergens is het wel krom dat particulieren gestimuleerd worden om op andere tijden af te nemen terwijl hun invloed niet zo groot lijkt te zijn.
Slim!quote:Op donderdag 24 juli 2025 10:18 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb besloten om me er niet meer zo mee bezig te houden, ooit overwogen we om extra panelen op andere daken erbij te laten plaatsen, maar voor nu laten we het maar zo
Als ik vragen mag: welke accu heb je?quote:Op donderdag 24 juli 2025 11:10 schreef zalkc het volgende:
[..]
Heb sinds maart een thuisaccu en dat werkt best wel aardig.
Als ik kijk naar het eigenverbruik (van zonneenergie) / zelfvoorziening (verhouding eigen productie en netafname) wat ik nu heb kom ik op het volgende uit
• 87% / 81/% Maart
• 65% / 62% April
• 67% / 61% Mei
• 82% / 72% Juni
• 88% / 72% Juli
• 73% / 65% jaartotaal (maart-juli)
[ afbeelding ]
April en mei waren een stuk zonniger en stabieler als juni en juli, het is nu een stuk moeilijker om de accu vol te krijgen op een dag. Daarnaast heb ik maar 6 kWP aan PV op dit moment, terwijl ik 11.000 kWh verbruik voor een full-electric huis en EV met 36.0000 km/j, dus complete zelfvoorziening zit er niet echt in.
Zaterdag word de `PV installatie vervangen voor een 9 kWP
Het is een heel systeem, met een redelijk zware hybride omvormer die ook in eilandbedrijf kan, Deye 12k SG04LP3 in combinatie met een voorloper van deze Degene die ik link komt vanuit Nederland en is gewoon erg goed geprijsd. Die van mij is nagenoeg hetzelfde.quote:Op donderdag 24 juli 2025 23:39 schreef blomke het volgende:
[..]
Als ik vragen mag: welke accu heb je?
Ik heb juist het idee dat negatieve prijzen vorig jaar vaker voorkwamen dan dit jaar. En 's nachts zijn er praktisch nooit negatieve prijzen, die zijn "altijd" in de middag.quote:Op donderdag 24 juli 2025 23:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat dus. De E-productie uit wind e.d. stijgt exponentieel, uitbreiding van het net naar nieuwe afnemers stagneert volledig en de prijzen dalen steeds vaker en langer onder nul. Ik weet van bedrijven die hun verwarming op elektrisch hebben (dus geen warmtepomp, maar met een weerstand in de CV) vanwege de negatieve prijzen.
In mijn perceptie is investeren in een thuisaccu om 's nachts bij negatieve prijzen te accumuleren en overdag te leveren/gebruiken, een betere BC dan zonnepanelen.
¤ 1799 is een best nette prijs, zelfbouw zal net wat goedkoper kunnen. De cellen zullen EVE 314ah zijn, wat al minstens ¤ 1000 kost, BMS erbij zit je op ¤ 1100. Dan is zijn de kast en breaker voor de resterende ¤ 700quote:Op vrijdag 25 juli 2025 00:29 schreef zalkc het volgende:
[..]
Het is een heel systeem, met een redelijk zware hybride omvormer die ook in eilandbedrijf kan, Deye 12k SG04LP3 in combinatie met een voorloper van deze Degene die ik link komt vanuit Nederland en is gewoon erg goed geprijsd. Die van mij is nagenoeg hetzelfde.
Mee eens.quote:Op donderdag 24 juli 2025 23:36 schreef blomke het volgende:
[..]
In mijn perceptie is investeren in een thuisaccu om 's nachts bij negatieve prijzen te accumuleren en overdag te leveren/gebruiken, een betere BC dan zonnepanelen.
You are right, I'm wrong: https://www.datadame.nl/e(...)n-eerste-helft-2025/quote:Op vrijdag 25 juli 2025 08:19 schreef Party_P het volgende:
[..]
Ik heb juist het idee dat negatieve prijzen vorig jaar vaker voorkwamen dan dit jaar. En 's nachts zijn er praktisch nooit negatieve prijzen, die zijn "altijd" in de middag.
Weegt die accu in de link bijna 120 kg??quote:Op vrijdag 25 juli 2025 00:29 schreef zalkc het volgende:
[..]
Het is een heel systeem, met een redelijk zware hybride omvormer die ook in eilandbedrijf kan, Deye 12k SG04LP3 in combinatie met een voorloper van deze Degene die ik link komt vanuit Nederland en is gewoon erg goed geprijsd. Die van mij is nagenoeg hetzelfde.
Om mijn installatie efficienter te maken ga ik denk ik toch voor de andere omvormer, maar ik overweeg om de 4 panelen die nu op het platte dak liggen bij de panelen op het schuine dak te leggen en een string van 22 te maken.quote:Op zondag 13 juli 2025 23:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
4 panelen is inderdaad erg weinig voor zo'n omvormer, zeker als het een 3-fase omvormer is, die verwachten, afhankelijk van merk / model vaak wel iets van 500-800 volt per string om optimaal te werken.
Simpelste is om er een paar panelen bij te leggen in de string of ergens een kleine 1-fase omvormer scoren die met 4 panelen overweg kan en die op een eigen groep zetten.
Bijvoorbeeld zoiets:
https://zonnigewinkel.nl/product/goodwe-2000-xs-11-enkelfase-1-mppt-omvormer/
Dat is nog niet optimaal, zou er alsnog wel minimaal 2 panelen bij knopen.
Ik zou het bij 16A houden bij een 3x25A aansluiting als je voor een 1-fase omvormer gaat.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 08:48 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Om mijn installatie efficienter te maken ga ik denk ik toch voor de andere omvormer, maar ik overweeg om de 4 panelen die nu op het platte dak liggen bij de panelen op het schuine dak te leggen en een string van 22 te maken.
Dan zou ik 4 of 6 nieuwe panelen op het platte dak leggen en ook nog eens 4 tot 6 panelen op de garage. Voor de 2 sets van 4 tot 6 panelen (8-12 in totaal) koop ik dan een losse omvormer (enkelfase).
Nu vraag ik me af, ik zie de goodwe 3600 en de 5000 https://zonnigewinkel.nl/(...)0DNS-30-omvormer.pdf De 5000 is in alle opzichten beter volgensmij, en hij is ook nog eens goedkoper, echter zal deze op een 25A automaat moeten ipv een 16A voor de 3600.
Maakt het verder nog iets uit? anders lijkt me de 5000 een betere keuze?
Edit: Dit lijkt me anders ook wel een mooie deal https://zonnigewinkel.nl/(...)rEAQYASABEgJiq_D_BwE
Is zelfs nog licht, deze cellen wegen 5.5 kg/kWhquote:Op vrijdag 25 juli 2025 08:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Weegt die accu in de link bijna 120 kg??
Zelfbouw zou ik niet aan beginnen, het prijsverschil is gewoon te klein. Tenzij je specifieke wensen hebt. Het is te koppelen aan een Victron maar ook veel andere LV systemen heb ik gezien.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 08:19 schreef Party_P het volgende:
¤ 1799 is een best nette prijs, zelfbouw zal net wat goedkoper kunnen. De cellen zullen EVE 314ah zijn, wat al minstens ¤ 1000 kost, BMS erbij zit je op ¤ 1100. Dan is zijn de kast en breaker voor de resterende ¤ 700
En met een Seplos BMS (en aparte JK balancer??) is die ook te koppelen aan Victron Multiplus én home assistant. Interessant wel!
Zelfbouw bouw je voor ¤ 1300, dus dat scheelt zeker zo'n ¤ 500, procentueel redelijk wat (~30%), maar op een heel systeem valt het mee, een Deye of Victron erbij kost ook aardig wat namelijk. En niet te vergeten de busbars en fatsoenlijke zekeringen, niet van die Mega fuses, maar mespatroon of T-class zekeringen.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 11:05 schreef zalkc het volgende:
[..]
Zelfbouw zou ik niet aan beginnen, het prijsverschil is gewoon te klein. Tenzij je specifieke wensen hebt. Het is te koppelen aan een Victron maar ook veel andere LV systemen heb ik gezien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |