abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 24 juli 2025 @ 09:16:45 #76
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218304666
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 08:45 schreef namliam het volgende:
[..]

Grote verschil is wel dat die accu jou geld kost, saldering per dag is gratis.
en DAT is nu juist het probleem in een kleine zin samengevat

Het energiebedrijf aardgas stoken avonds en in de winter en jij stuurt onverkoopbare stroom terug op zaterdag en in de zomer
He Bedankt he

Ik doe het zelf ook hoor, dat ik denk ach kan mij het schelen saldering dus laat naar gaan

[ Bericht 7% gewijzigd door michaelmoore op 24-07-2025 09:22:52 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218304695
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 09:16 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
en DAT is nu juist het probleem in een zin samengevat
natuurlijk kost die saldering je geld. je kunt pas salderen wanneer je geinvesteerd hebt in zonnepanelen. het salderen was een beloning voor het investeren in zonnepanelen.
een goedmakertje. een voorm van verrekening van je investering.

dat salderen is helemaal niet gratis maar een motivering om zonnepanelen te nemen.

dat die beloning minder gaat worden, prima. dat wist iedereen vanaf het begin. daar was de overheid dan ook super duidelijk vanaf het begin.
nu zeuren over afschaffen saldering is boter op je hoofd hebben.

ik heb 0 problemen met afschaffen saldering. dat was vanaf het begin duidelijk.

waar voor mij het probleem zit is dat de overheid de deur open heeft gezet om allereerst maar iedereen aant emoedigen om zonnepanelen te nemen met dien verstande dat de saldering afgeschaft werd.

nu is de poort opengezet dat energiemaatschappijen de consument mogen "terugpakken" met terugleververgoedingen. als de energiemaatschappijen de stroom niet kwijt kunnen (wat onzin is, kijk eens hoe ontzettend weinig de prijs negatief is en wat voor enorm korte momenten ook nog eens) kun je het tarief desnoods op 0 zetten. maar dan per maand geld gaan rekenen voor dat terugleveren is waanzin. dat is echt terugpakken van de consument omdat je moest salderen. en de overheid is lachende derde.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_218304698
quote:

[..]
Het energiebedrijf aardgas stoken avonds en in de winter en jij stuurt onverkoopbare stroom terug op zaterdag en in de zomer
He Bedankt he

Ik doe het zelf ook hoor, dat ik denk ach kan mij het schelen saldering dus laat naar gaan
om je edit dan ook maar even te addresseren;

dat is een probleem wat het energiebedrijf met de overheid moet uitvechten, niet met de consument die zich daar niet tegen kan verdedigen.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_218304730
quote:

[..]
en DAT is nu juist het probleem in een kleine zin samengevat

He Bedankt he

Maar waar je met een dynamisch contract ook achterkomt is dat de invloed van wind en de afname door industrie echt veel meer invloed op de prijs heeft dan de opbrengst van zonnepanelen. Dus ergens is het wel krom dat particulieren gestimuleerd worden om op andere tijden af te nemen terwijl hun invloed niet zo groot lijkt te zijn.

Een van de mooiste voorbeelden; oudjaarsavond koste stroom niets bij onze aanbieder ondanks dat heel Nederland aan de gourmet zat. Maar ja, heel de industrie lag plat en misschien waaide het ook nog wat (kan me niet herinneren) maar de zon opbrengst was in ieder geval nihil. Dus zoveel invloed hebben we als particulier kennelijk niet.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  donderdag 24 juli 2025 @ 09:32:05 #80
323876 michaelmoore
pi_218304747
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juli 2025 09:28 schreef d.k. het volgende:

[..]
Maar waar je met een dynamisch contract ook achterkomt is dat de invloed van wind en de afname door industrie echt veel meer invloed op de prijs heeft dan de opbrengst van zonnepanelen. Dus ergens is het wel krom dat particulieren gestimuleerd worden om op andere tijden af te nemen terwijl hun invloed niet zo groot lijkt te zijn.

Een van de mooiste voorbeelden; oudjaarsavond koste stroom niets bij onze aanbieder ondanks dat heel Nederland aan de gourmet zat. Maar ja, heel de industrie lag plat en misschien waaide het ook nog wat (kan me niet herinneren) maar de zon opbrengst was in ieder geval nihil. Dus zoveel invloed hebben we als particulier kennelijk niet.
Niet alleen een particulier heeft zonnepanelen he, heel nederland ligt er vol mee

Het komt de overheid wel goed uit als al die zonnepanelen flink minder stroom gaan leveren en je bij een negatieve prijs gaat afschakelen of de af-wasmachine aanzet om 14:00 uur ipv om 18:00 uur
Dus weg met die saldering
https://www.telegraaf.nl/(...)uiting/79607172.html
quote:
Enexis liet eerder weten dat er op sommige locaties steeds meer maatregelen nodig zijn om overbelasting te voorkomen en, in het uiterste geval, afschakeling van klanten te voorkomen.

Dit komt vooral voor op heel zonnige dagen, wanneer veel elektriciteit wordt teruggeleverd door zonnepanelen en weinig elektriciteit wordt afgenomen

Netbeheerders steken honderden miljoenen in de uitbreiding van het stroomnet, maar stuiten daarbij op diverse knelpunten.

Het probleem draait om ruimtegebrek, een tekort aan technisch personeel, complexe vergunningsprocedures en beperkingen door stikstofregels, meldt Enexis,

.

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 24-07-2025 09:38:12 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218304804
Ja het zijn niet alleen particulieren maar zij leveren als geheel wel veel minder terug dan zonneparken en de industrie. Dus wij doen ons best met op andere tijden gebruiken, maar hoeveel levert dat nou op als de andere gebruikers (de parken en de industrie en de kantoren etc) dat niet doen?

En ja, ook daar is men heus wel bezig met batterijen etc, maar je lost dit niet op als je niet iedereen aan het werk zet en de infrastructuur aanpast.
pi_218304813
Overigens, bij de industrie is dat afschakelen en/of niet aansluiten al aan de orde.
  donderdag 24 juli 2025 @ 09:39:27 #83
323876 michaelmoore
pi_218304814
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juli 2025 09:38 schreef d.k. het volgende:

En ja, ook daar is men heus wel bezig met batterijen etc, maar je lost dit niet op als je niet iedereen aan het werk zet en de infrastructuur aanpast.
https://www.telegraaf.nl/(...)uiting/79607172.html
maar dat kan niet vanwege locatie gebrek, stikstof crisis en vergunningen, schuld van de overheid ?? JA

Schuld van Groen Links ? JA

quote:
Netbeheerders steken honderden miljoenen in de uitbreiding van het stroomnet, maar stuiten daarbij op diverse knelpunten.
Het probleem draait om ruimtegebrek, een tekort aan technisch personeel, complexe vergunningsprocedures en beperkingen door stikstofregels, meldt Enexis

[ Bericht 11% gewijzigd door michaelmoore op 24-07-2025 10:08:33 ]
pi_218304894
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 08:45 schreef namliam het volgende:

Mooie NIMBY redenatie, je kan ook zelf een accu kopen zodat je de energie van de panelen opslaat in de accu en die weer leeg trekt naar de auto toe
Grote verschil is wel dat die accu jou geld kost, saldering per dag is gratis.
Die smilies waren met opzet, ik snap ook wel dat het geen echte oplossing is.

Het probleem is dat ik in mijn situatie een 50kwh aan accu moet hebben, naast dat ik daar niet weet waar ik ze neer zou moeten zetten, verdien je dit gewoon nooit terug. Ik kan er dan niet mee handelen, ik heb de stroom zelf nodig. En dan gerekend dat ze in de winter niet mee helpen want dan krijg ik ze niet meer vol, gaat de terugverdien periode richting de 30 jaar (op basis van de nu bekende regelingen en kosten) tegen die tijd zijn ze al lang versleten.

Zeker nu de belasting op de electrische auto is gekomen is het voor mij als prive persoon weer interessanter (helemaal omdat ik tegen de belgische grens woon) weer terug te gaan naar een benzine wagen en de zonnestroom maar te verstoken om het zwembad de hele zomer op 28-30 graden te hebben, dat kan ook niet de bedoeling zijn.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_218305123
Ik ben eigenlijk altijd thuis, in een all-electric huis, dus ik kan echt wel sturen qua verbruik, maar het zet nog steeds niet veel zoden aan de dijk. Sinds bijna een jaar hebben we die terugleverkosten en heb ik er echt op gelet. Ik zet de vaatwasser en wasmachine alleen aan als de zon op de panelen staat en probeer de warmtepomp ook zo te gebruiken. Zelfs de kleine dingetjes zoals opladen van ipad, robotstofzuiger en electrische tandenborstels doe ik zoveel mogelijk met energie van de zonnepanelen. Maar nog steeds fikse terugleverkosten ookal hebben we maar 6 panelen. De panelen liggen op een schuin dak in de richting Oost/Zuidoost.
Ik heb besloten om me er niet meer zo mee bezig te houden, ooit overwogen we om extra panelen op andere daken erbij te laten plaatsen, maar voor nu laten we het maar zo
  donderdag 24 juli 2025 @ 11:10:38 #86
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_218305666
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juli 2025 10:18 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik ben eigenlijk altijd thuis, in een all-electric huis, dus ik kan echt wel sturen qua verbruik, maar het zet nog steeds niet veel zoden aan de dijk. Sinds bijna een jaar hebben we die terugleverkosten en heb ik er echt op gelet. Ik zet de vaatwasser en wasmachine alleen aan als de zon op de panelen staat en probeer de warmtepomp ook zo te gebruiken. Zelfs de kleine dingetjes zoals opladen van ipad, robotstofzuiger en electrische tandenborstels doe ik zoveel mogelijk met energie van de zonnepanelen. Maar nog steeds fikse terugleverkosten ookal hebben we maar 6 panelen. De panelen liggen op een schuin dak in de richting Oost/Zuidoost.
Ik heb besloten om me er niet meer zo mee bezig te houden, ooit overwogen we om extra panelen op andere daken erbij te laten plaatsen, maar voor nu laten we het maar zo
Heb sinds maart een thuisaccu en dat werkt best wel aardig.
Als ik kijk naar het eigenverbruik (van zonneenergie) / zelfvoorziening (verhouding eigen productie en netafname) wat ik nu heb kom ik op het volgende uit

• 87% / 81/% Maart
• 65% / 62% April
• 67% / 61% Mei
• 82% / 72% Juni
• 88% / 72% Juli

• 73% / 65% jaartotaal (maart-juli)

April en mei waren een stuk zonniger en stabieler als juni en juli, het is nu een stuk moeilijker om de accu vol te krijgen op een dag. Daarnaast heb ik maar 6 kWP aan PV op dit moment, terwijl ik 11.000 kWh verbruik voor een full-electric huis en EV met 36.0000 km/j, dus complete zelfvoorziening zit er niet echt in.

Zaterdag word de `PV installatie vervangen voor een 9 kWP 8-)

[ Bericht 1% gewijzigd door zalkc op 24-07-2025 11:17:46 ]
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  donderdag 24 juli 2025 @ 21:31:25 #87
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_218313271
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 12:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het vervangen van een accu voor een ID.4 kost tussen de ¤10.000 en ¤15.000 en dan heb je een 52 of 77kWh accu.
Dat is ¤192,31 tot ¤194,80 per kWh.

Dat is niet kostbaarder dan het vervangen van je thuisaccu en het bespaart je ook nog eens de extra uitgave voor een thuisaccu.
¤10.000 voor 52kwh vind ik niet goedkoop, het zijn cellen een BMS, de inverter/charger mis je nog. Een 45kwh accu o.b.v. EVE LFP cellen incl BMS kost je zo'n ¤5.000

quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 12:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Bij continue gebruik kan ik het mij engizins voorstellen maar in principe zou een wcd gewoon 3600W moeten kunnen trekken of heb jij je ovens en wasmachine ook zonder stekker aangesloten?

https://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=23

Zou je dat ergens bij Gira terug kunnen vinden tot welke waarden hun stopcontacten zijn bedoeld?
Mijn oven trekt ook al richting de 3500w met snel voorverwarmen, maar dat is hooguit 10min. Ik voorzie daarin minder snel problemen dan 3 uur lang 3200w met 4 thuis accu's, want van leeg naar vol (of vice versa) kom je aan 3 uur continue verbruik.

Al zou het mogen, ik zou mij er zelf niet aan wagen. Dan splitten over 2 stopcontacten en die fatsoenlijk aansluiten op de meterkast.
Drugs are good mkay?
pi_218314550
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juli 2025 09:28 schreef d.k. het volgende:

Dat dus. De E-productie uit wind e.d. stijgt exponentieel, uitbreiding van het net naar nieuwe afnemers stagneert volledig en de prijzen dalen steeds vaker en langer onder nul. Ik weet van bedrijven die hun verwarming op elektrisch hebben (dus geen warmtepomp, maar met een weerstand in de CV) vanwege de negatieve prijzen.

In mijn perceptie is investeren in een thuisaccu om 's nachts bij negatieve prijzen te accumuleren en overdag te leveren/gebruiken, een betere BC dan zonnepanelen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218314561
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juli 2025 10:18 schreef Doedezemaar het volgende:
Slim!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218314564
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 11:10 schreef zalkc het volgende:

[..]
Heb sinds maart een thuisaccu en dat werkt best wel aardig.
Als ik kijk naar het eigenverbruik (van zonneenergie) / zelfvoorziening (verhouding eigen productie en netafname) wat ik nu heb kom ik op het volgende uit

• 87% / 81/% Maart
• 65% / 62% April
• 67% / 61% Mei
• 82% / 72% Juni
• 88% / 72% Juli

• 73% / 65% jaartotaal (maart-juli)

[ afbeelding ]

April en mei waren een stuk zonniger en stabieler als juni en juli, het is nu een stuk moeilijker om de accu vol te krijgen op een dag. Daarnaast heb ik maar 6 kWP aan PV op dit moment, terwijl ik 11.000 kWh verbruik voor een full-electric huis en EV met 36.0000 km/j, dus complete zelfvoorziening zit er niet echt in.

Zaterdag word de `PV installatie vervangen voor een 9 kWP 8-)
Als ik vragen mag: welke accu heb je?
  vrijdag 25 juli 2025 @ 00:29:36 #91
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_218314677
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 23:39 schreef blomke het volgende:

[..]
Als ik vragen mag: welke accu heb je?
Het is een heel systeem, met een redelijk zware hybride omvormer die ook in eilandbedrijf kan, Deye 12k SG04LP3 in combinatie met een voorloper van deze Degene die ik link komt vanuit Nederland en is gewoon erg goed geprijsd. Die van mij is nagenoeg hetzelfde.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  vrijdag 25 juli 2025 @ 08:19:46 #92
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_218315584
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 23:36 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat dus. De E-productie uit wind e.d. stijgt exponentieel, uitbreiding van het net naar nieuwe afnemers stagneert volledig en de prijzen dalen steeds vaker en langer onder nul. Ik weet van bedrijven die hun verwarming op elektrisch hebben (dus geen warmtepomp, maar met een weerstand in de CV) vanwege de negatieve prijzen.

In mijn perceptie is investeren in een thuisaccu om 's nachts bij negatieve prijzen te accumuleren en overdag te leveren/gebruiken, een betere BC dan zonnepanelen.
Ik heb juist het idee dat negatieve prijzen vorig jaar vaker voorkwamen dan dit jaar. En 's nachts zijn er praktisch nooit negatieve prijzen, die zijn "altijd" in de middag.

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 00:29 schreef zalkc het volgende:

[..]
Het is een heel systeem, met een redelijk zware hybride omvormer die ook in eilandbedrijf kan, Deye 12k SG04LP3 in combinatie met een voorloper van deze Degene die ik link komt vanuit Nederland en is gewoon erg goed geprijsd. Die van mij is nagenoeg hetzelfde.
¤ 1799 is een best nette prijs, zelfbouw zal net wat goedkoper kunnen. De cellen zullen EVE 314ah zijn, wat al minstens ¤ 1000 kost, BMS erbij zit je op ¤ 1100. Dan is zijn de kast en breaker voor de resterende ¤ 700

En met een Seplos BMS (en aparte JK balancer??) is die ook te koppelen aan Victron Multiplus én home assistant. Interessant wel!

[ Bericht 19% gewijzigd door Party_P op 25-07-2025 08:25:58 ]
Drugs are good mkay?
pi_218315595
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 23:36 schreef blomke het volgende:

[..]

Mee eens.
Als ik nu in een bestaand huis waar nog niets is zou moeten beginnen dan zou ik ook niet meer investeren in zonnepanelen maar enkel voor een accu gaan. Niks geen gaten in je dak, lelijke panelen op je dak, schoonmaken panelen of reparaties aan de installatie. Maar goed, toen een hele ruime 10 jaar geleden mijn 36 panelen liet leggen was het natuurlijk een hele andere situatie. Zo is iedere situatie ook weer anders en nu denk ik om er eind 2026/begin 2027 een wat kleinere accu bij te nemen om ongeveer 8 maanden per jaar mijn nachtverbruik af te dekken met eigen zonnestroom die ik toch al heb.

Maar nogmaals ieder huis/situatie is weer anders en iedereen moet daar de voor hem/haar beste afweging bij maken.
pi_218315683
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 08:19 schreef Party_P het volgende:

[..]
Ik heb juist het idee dat negatieve prijzen vorig jaar vaker voorkwamen dan dit jaar. En 's nachts zijn er praktisch nooit negatieve prijzen, die zijn "altijd" in de middag.
You are right, I'm wrong: https://www.datadame.nl/e(...)n-eerste-helft-2025/
pi_218315710
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 00:29 schreef zalkc het volgende:

[..]
Weegt die accu in de link bijna 120 kg??
pi_218315731
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 23:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
4 panelen is inderdaad erg weinig voor zo'n omvormer, zeker als het een 3-fase omvormer is, die verwachten, afhankelijk van merk / model vaak wel iets van 500-800 volt per string om optimaal te werken.

Simpelste is om er een paar panelen bij te leggen in de string of ergens een kleine 1-fase omvormer scoren die met 4 panelen overweg kan en die op een eigen groep zetten.

Bijvoorbeeld zoiets:

https://zonnigewinkel.nl/product/goodwe-2000-xs-11-enkelfase-1-mppt-omvormer/

Dat is nog niet optimaal, zou er alsnog wel minimaal 2 panelen bij knopen.
Om mijn installatie efficienter te maken ga ik denk ik toch voor de andere omvormer, maar ik overweeg om de 4 panelen die nu op het platte dak liggen bij de panelen op het schuine dak te leggen en een string van 22 te maken.

Dan zou ik 4 of 6 nieuwe panelen op het platte dak leggen en ook nog eens 4 tot 6 panelen op de garage. Voor de 2 sets van 4 tot 6 panelen (8-12 in totaal) koop ik dan een losse omvormer (enkelfase).
Nu vraag ik me af, ik zie de goodwe 3600 en de 5000 https://zonnigewinkel.nl/(...)0DNS-30-omvormer.pdf De 5000 is in alle opzichten beter volgensmij, en hij is ook nog eens goedkoper, echter zal deze op een 25A automaat moeten ipv een 16A voor de 3600.
Maakt het verder nog iets uit? anders lijkt me de 5000 een betere keuze?

Edit: Dit lijkt me anders ook wel een mooie deal https://zonnigewinkel.nl/(...)rEAQYASABEgJiq_D_BwE
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_218315785
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 08:48 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Om mijn installatie efficienter te maken ga ik denk ik toch voor de andere omvormer, maar ik overweeg om de 4 panelen die nu op het platte dak liggen bij de panelen op het schuine dak te leggen en een string van 22 te maken.

Dan zou ik 4 of 6 nieuwe panelen op het platte dak leggen en ook nog eens 4 tot 6 panelen op de garage. Voor de 2 sets van 4 tot 6 panelen (8-12 in totaal) koop ik dan een losse omvormer (enkelfase).
Nu vraag ik me af, ik zie de goodwe 3600 en de 5000 https://zonnigewinkel.nl/(...)0DNS-30-omvormer.pdf De 5000 is in alle opzichten beter volgensmij, en hij is ook nog eens goedkoper, echter zal deze op een 25A automaat moeten ipv een 16A voor de 3600.
Maakt het verder nog iets uit? anders lijkt me de 5000 een betere keuze?

Edit: Dit lijkt me anders ook wel een mooie deal https://zonnigewinkel.nl/(...)rEAQYASABEgJiq_D_BwE
Ik zou het bij 16A houden bij een 3x25A aansluiting als je voor een 1-fase omvormer gaat.

Dus 16A x 230 volt = 3.680 Watt maximaal.

Je mag bij de meeste omvormers wel overdimensioneren dus je kan er dan vaak wel ~5.500WP aan panelen op aansluiten, daar zal je per omvormer even op moeten zoeken.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 25-07-2025 09:04:20 ]
  vrijdag 25 juli 2025 @ 11:00:41 #98
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_218316744
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 08:43 schreef blomke het volgende:

[..]
Weegt die accu in de link bijna 120 kg??
Is zelfs nog licht, deze cellen wegen 5.5 kg/kWh

En ik kan je vertellen dat het geen pretje is om op zolder te krijgen. Deze unit is leuk voor gebruik buiten in een fietsenhok of schuur. Als je het op zolder moet is eigenlijk alleen een kleine unit mogelijk die je kan uitbreiden, zoals een pylontech of dyness serverrack systeem van 2.5kWh (of je zet zelf een DIY kit in elkaar, maar dat is wel andere koek)
  vrijdag 25 juli 2025 @ 11:05:20 #99
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_218316767
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 08:19 schreef Party_P het volgende:

¤ 1799 is een best nette prijs, zelfbouw zal net wat goedkoper kunnen. De cellen zullen EVE 314ah zijn, wat al minstens ¤ 1000 kost, BMS erbij zit je op ¤ 1100. Dan is zijn de kast en breaker voor de resterende ¤ 700

En met een Seplos BMS (en aparte JK balancer??) is die ook te koppelen aan Victron Multiplus én home assistant. Interessant wel!
Zelfbouw zou ik niet aan beginnen, het prijsverschil is gewoon te klein. Tenzij je specifieke wensen hebt. Het is te koppelen aan een Victron maar ook veel andere LV systemen heb ik gezien.
  vrijdag 25 juli 2025 @ 14:00:22 #100
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_218318214
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 11:05 schreef zalkc het volgende:

[..]
Zelfbouw zou ik niet aan beginnen, het prijsverschil is gewoon te klein. Tenzij je specifieke wensen hebt. Het is te koppelen aan een Victron maar ook veel andere LV systemen heb ik gezien.
Zelfbouw bouw je voor ¤ 1300, dus dat scheelt zeker zo'n ¤ 500, procentueel redelijk wat (~30%), maar op een heel systeem valt het mee, een Deye of Victron erbij kost ook aardig wat namelijk. En niet te vergeten de busbars en fatsoenlijke zekeringen, niet van die Mega fuses, maar mespatroon of T-class zekeringen.
Drugs are good mkay?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')