Ja je zorgen maken over verzonnen gevallen van mensen die een andere gender zouden aannemen om een bepaald baantje te krijgen. Of verzonnen gevallen van mensen die vrouwen op kleedkamers gaan lastig vallenen daarvoor eerst omslachtig van geslacht veranderen, in plaats van gewoon binnen te lopen als je toch al de regels wilde overtreden.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 15:46 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ach ja, als je een beetje kritisch bent over de genderideologie, dan ben je al gauw transfoob.
Verder zou ik het geen non-discussies noemen. Veel mensen maken zich terecht en oprecht zorgen over de implicaties van de genderideologie voor zaken als vrouwensport en voor vrouweenruimtes zoals vrouwentoiletten, vrouwenkleedkamers, vrouwengevangenissen,
Maar het is natuurlijk niet uitgesloten dat er een keer een geval komt van een man die zich als vrouw identificeert en vervolgens wil toetreden tot een vrouwenklooster. Dan wordt het uiteraard wel een non-discussie.
Nu is het natuurlijk ook al mogelijk dat een man de vrouwenkleedkamer binnenloopt, maar dan kunnen de vrouwen die daar last van hebben zich beklagen bij het personeel van de sportschool en het personeel kan die man er dan uit zetten.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 16:51 schreef Hexagon het volgende:
Of verzonnen gevallen van mensen die vrouwen op kleedkamers gaan lastig vallenen daarvoor eerst omslachtig van geslacht veranderen, in plaats van gewoon binnen te lopen als je toch al de regels wilde overtreden.
het is zoals het is,quote:Op zaterdag 15 maart 2025 14:41 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Dit is wel heel stigmatiserend wat je nu zegt over mensen die een wajong uitkering krijgen.
Toegegeven, voor een deel heb je wel gelijk dat gemeenten vroeger veel gedaan hebben om bijstandsgerechtigden naar de wajong door te schuiven, om kosten op de bijstand te besparen.
Gelukkig mag personeel van een sportschool ook gewoon vervelende vrouwen uit de vrouwenkleedkamer zetten. Dus het heeft niet zoveel meerwaarde om jezelf om te dopen tot vrouw voor vervelende mannetjes.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 17:04 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Nu is het natuurlijk ook al mogelijk dat een man de vrouwenkleedkamer binnenloopt, maar dan kunnen de vrouwen die daar last van hebben zich beklagen bij het personeel van de sportschool en het personeel kan die man er dan uit zetten.
Maar als een man administratief van geslacht is veranderd en als vrouw geregistreerd staat, dan mag hij, als het aan de aanhangers van de genderideologie ligt, dus legaal van de vrouwenkleedkamer gebruik maken.
Stel je voor dat je het eens in je leven zou meemaken. Dat een transgender overlast geeft. Laten we er elke dag over uitgebreid discussieren. Inderdaad ook door het recyclen van alle argumenten die men ook gebruikte bij vrouwen, zwarten, homos. Stel je voor dat je met mensen met een andere huidskleur een toilet moet delen, dan kun je je toch niet veilig voelenquote:Op zaterdag 15 maart 2025 17:10 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Gelukkig mag personeel van een sportschool ook gewoon vervelende vrouwen uit de vrouwenkleedkamer zetten. Dus het heeft niet zoveel meerwaarde om jezelf om te dopen tot vrouw voor vervelende mannetjes.
Het is zoeken naar spijkers op laag water. Enkel om mensen bang te maken. Mensen bang maken voor homo's werkt niet meer, dan maar transgenders.
En wat dit verder te maken heeft met de PvdA/GL die al dan niet opkomen voor lage inkomens is me al helemaal een raadsel.
Hier speelt dan weer waar we het ook in het topic over lidmaatschappen over hadden: ook voor de PvdA en GL speelt dat het steeds lastiger is om vrijwilligers te vinden voor zulke dingen.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 17:27 schreef Hexagon het volgende:
Inderdaad terug naar waar de PvdA en Groenlinks voor op aarde zijn.
Maar wat ik al zei. Ik denk dat de herbouw van een sterke linkse partij deels zal moeten komen uit sterke organisatie in de haarvaten van de samenleving, die inzet op verheffing. Een beetje het oude recept.
Dat is zeker zo. Maar ik ben er toch niet zo pessimistisch en gelaten over als velen. Een groep mensen enthousiast en actief maken is een vaardigheid op zich. Ik denk dat er voor veel mensen ook best behoefte is aan dingen die verbinden. Maar je hebt dan wel een inspirerend leiderschap nodig dat er op stuurt, en initiatiefnemers nodig die ook weten wat mensen graag zoeken om gemotiveerd te zijn.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 17:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hier speelt dan weer waar we het ook in het topic over lidmaatschappen over hadden: ook voor de PvdA en GL speelt dat het steeds lastiger is om vrijwilligers te vinden voor zulke dingen.
Je bedoelt zoals de SP het jarenlang heeft gedaan?quote:Op zaterdag 15 maart 2025 17:27 schreef Hexagon het volgende:
Maar wat ik al zei. Ik denk dat de herbouw van een sterke linkse partij deels zal moeten komen uit sterke organisatie in de haarvaten van de samenleving, die inzet op verheffing. Een beetje het oude recept.
Zekerquote:Op zaterdag 15 maart 2025 17:57 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Je bedoelt zoals de SP het jarenlang heeft gedaan?
Ja volgens mij zit daar de kern. Meer mensen activeren, teveel mensen waaronder ik trouwens hebben de politiek teveel beschouwd als consument. Dus alleen vergelijken en stemmen. Misschien af en toe een keer naar een demo'tje. Nu heb ik het idee dat als bijna iedereen alleen stemt, veel zullen niet eens vergelijken. Dat dit niet genoeg is. Er is meer participatie nodig, dat begint uiteraard bij jezelf teveel mensen wachten tot een messias het gaat doen. Nee we zullen het met zijn allen moeten doen.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 17:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is zeker zo. Maar ik ben er toch niet zo pessimistisch en gelaten over als velen. Een groep mensen enthousiast en actief maken is een vaardigheid op zich. Ik denk dat er voor veel mensen ook best behoefte is aan dingen die verbinden. Maar je hebt dan wel een inspirerend leiderschap nodig dat er op stuurt, en initiatiefnemers nodig die ook weten wat mensen graag zoeken om gemotiveerd te zijn.
Om een voorbeeld te noemen. Een D66 bestuurslid uit een bepaalde gemeente klaagde dat leden van hem nooit wilden komen folderen. Maar wat bleek, die leden kennen hem ook helemaal niet, en het bestuur organiseerde ook nooit activiteiten die aantrekkelijk waren om te komen en elkaar te leren kennen. Dus er was ook helemaal geen sprake van enige cohesie in die afdeling. Daar wil niemand voor de straat op. Mijn eigen ervaring als bestuurslid was vooral dat mensen wat gaan doen als ze een warme band met je hebben gekregen. Dus een paar keer op een borrel gezellig met ze hebben, en ze gaan met plezier met je de straat op. Ik nam ook wel een beetje de studentenverenigingsvibe mee toen ik begon, dat hielp wel moet ik zeggen.
Ja, want zwarte mensen hebben een mentaal probleem dat ze zichzelf als zwart zienquote:Op zaterdag 15 maart 2025 17:16 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Stel je voor dat je het eens in je leven zou meemaken. Dat een transgender overlast geeft. Laten we er elke dag over uitgebreid discussieren. Inderdaad ook door het recyclen van alle argumenten die men ook gebruikte bij vrouwen, zwarten, homos. Stel je voor dat je met mensen met een andere huidskleur een toilet moet delen, dan kun je je toch niet veilig voelen
Volgens mensen die het over niets anders dan dit hebben ligt focus van PvdA op dit soort issues.
Ah dus nu ben je die mensen aan het problematiseren. Nou flikker maar op dan, niemand zit te wachten op je non discussie.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 18:57 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Ja, want zwarte mensen hebben een mentaal probleem dat ze zichzelf als zwart zien![]()
Dit argument is zo fout, en je weet gewoon dat alleen een witte blanke dit kan verzinnen.
Ik ben wel ergens wel blij, toch een bewijs dat aan beide extreme kanten je dubieus gedrag hebt.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 19:10 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ah dus nu ben je die mensen aan het problematiseren. Nou flikker maar op dan, niemand zit te wachten op je non discussie.
Ja als je gaat ontkennen dat toen segregatie stopte dezelfde argumeten tegen zwarten werden gebruikt ben je inderdaad extreem dubieus. Zwarten mochten niet in badkamers voor blanken want dat zou onveilig zijn. Precies wat men nu bij trans mensen beweert. De geschiedenis komt je niet uit dus je verwerpt maar wat er is gebeurd. Je kan het zelfs niet eens gelovenquote:Op zaterdag 15 maart 2025 19:19 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Ik ben wel ergens wel blij, toch een bewijs dat aan beide extreme kanten je dubieus gedrag hebt.
Ook op 'borrels' komen de meeste mensen niet meer. Verder zullen ook bij deze partijen de leden eerder 50/60+ zijn dan studentikoos. Maar goed, misschien komt er inderdaad wel wat op gang, een tegenbeweging tegen Wilders.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 17:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is zeker zo. Maar ik ben er toch niet zo pessimistisch en gelaten over als velen. Een groep mensen enthousiast en actief maken is een vaardigheid op zich. Ik denk dat er voor veel mensen ook best behoefte is aan dingen die verbinden. Maar je hebt dan wel een inspirerend leiderschap nodig dat er op stuurt, en initiatiefnemers nodig die ook weten wat mensen graag zoeken om gemotiveerd te zijn.
Om een voorbeeld te noemen. Een D66 bestuurslid uit een bepaalde gemeente klaagde dat leden van hem nooit wilden komen folderen. Maar wat bleek, die leden kennen hem ook helemaal niet, en het bestuur organiseerde ook nooit activiteiten die aantrekkelijk waren om te komen en elkaar te leren kennen. Dus er was ook helemaal geen sprake van enige cohesie in die afdeling. Daar wil niemand voor de straat op. Mijn eigen ervaring als bestuurslid was vooral dat mensen wat gaan doen als ze een warme band met je hebben gekregen. Dus een paar keer op een borrel gezellig met ze hebben, en ze gaan met plezier met je de straat op. Ik nam ook wel een beetje de studentenverenigingsvibe mee toen ik begon, dat hielp wel moet ik zeggen.
Het is gewoon het gevolg van de ontzuiling en individualisering.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 19:43 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Zou de afgenomen betrokkenheid bij het partijwerk niet ook gewoon daardoor komen dat het bij de meeste partijen zo is dat het bij de meeste partijen toch zo is dat de partijbonzen van bovenaf alles in de partij bepalen en dat je als gewoon lid uiteindelijk maar weinig te zeggen hebt en er niet echt naar de gewone leden geluisterd wordt, ondanks dat de meeste partijen een democratische structuur hebben?
Maakt niet eens zo heel veel uit. Ik ga even terug naar omstreeks 2012. Als eind-twintiger in de gemeenteraad was ik er dol op om bijeenkomsten van andere partijen te bezoeken om inspiratie op te doen. Een vergelijking van de PvdA en de SP (dat toen nog een bloeiende partij was).quote:Op zaterdag 15 maart 2025 19:43 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Zou de afgenomen betrokkenheid bij het partijwerk niet ook gewoon daardoor komen dat het bij de meeste partijen zo is dat het bij de meeste partijen toch zo is dat de partijbonzen van bovenaf alles in de partij bepalen en dat je als gewoon lid uiteindelijk maar weinig te zeggen hebt en er niet echt naar de gewone leden geluisterd wordt, ondanks dat de meeste partijen een democratische structuur hebben?
Het is zeker dat mensen zich minder snel geroepen voelen om zich belangeloos in te zetten. Maar ik vind het te gemakkelijk om dan de concluderen dat dat niet meer kan door de tijdsgeest. Ik denk vooral dat er andere dingen nodig zijn die mensen gemotiveerd maken om iets te doen.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 19:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is gewoon het gevolg van de ontzuiling en individualisering.
De ontzuiling: als je niet meer altijd op dezelfde partij stemt, wordt je ook geen lid van een partij en doe je dus ook geen vrijwilligerswerk. En de individualisering heeft sowieso tot effect dat vrijwilligerswerk bijna nergens meer wordt gedaan, sportverenigingen, buurthuizen, kerken e.d. hebben dat probleem ook.
Probleem is alleen: het organiseren van leuke dingen kost ook veel tijd, daar vinden ze al geen mensen voor. En als er geen opkomst is, is het ook al veel minder leuk. Ook die SP kroeg zitten tegenwoordig nog maar 10 man en dan is de lol er ook wel vanaf.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 21:24 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is zeker dat mensen zich minder snel geroepen voelen om zich belangeloos in te zetten. Maar ik vind het te gemakkelijk om dan de concluderen dat dat niet meer kan door de tijdsgeest. Ik denk vooral dat er andere dingen nodig zijn die mensen gemotiveerd maken om iets te doen.
Mijn ervaring is dat wanneer mensen het gevoel hebben bij een fijne club mensen te horen, waar ze verbondenheid bij voelen, dat ze dan ook bereid zijn er zelf in te investeren.
Ja consumentisme is wel een probleem. Een heel goed voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld de FNV. Mensen verwachten er van alles van. Maar lid worden of actief zijn, ho maar.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 18:31 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja volgens mij zit daar de kern. Meer mensen activeren, teveel mensen waaronder ik trouwens hebben de politiek teveel beschouwd als consument. Dus alleen vergelijken en stemmen. Misschien af en toe een keer naar een demo'tje. Nu heb ik het idee dat als bijna iedereen alleen stemt, veel zullen niet eens vergelijken. Dat dit niet genoeg is. Er is meer participatie nodig, dat begint uiteraard bij jezelf teveel mensen wachten tot een messias het gaat doen. Nee we zullen het met zijn allen moeten doen.
Volgens mij komt dit inzicht op dit moment meer aan, ik zie in ieder geval op het moment steeds meer mensen zich afvragen waar kan ik mijn steentje bijdragen. We 'linksen' hebben politiek teveel uit handen gegeven, zo van Timmermans ga het maar fixen natuurlijk lukt hem dat niet.
door het bestaan van vakbonden blijft het pensioensparen verplichtquote:Op zaterdag 15 maart 2025 21:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja consumentisme is wel een probleem. Een heel goed voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld de FNV. Mensen verwachten er van alles van. Maar lid worden of actief zijn, ho maar.
Anderzijds kun je ook wel weer stellen dat de FNV heel erg zijn best doet om uit te stralen dat het geen fijne organisatie is om bij te horen en energie van te krijgen.
Andere discussie, dit gaat over een herbouw van een sterke sociaaldemocratische beweging.quote:Op zondag 16 maart 2025 00:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
door het bestaan van vakbonden blijft het pensioensparen verplicht
Pensioenfondsen en vakbonden zijn tot elkaar veroordeeld in hun voortbestaan, zonder elkaar zijn ze beiden verloren
Samen houden ze de werkgevers en werknemers in een financiele wurggreep
Beiden worden voortgedreven door groene dwangmatigheid en groen geloof , door het aanstellen van linkse groene politici
michaelmoore in NWS / Pensioenfonds ABP stapt ook uit Alphabet en Meta
Ja dat moet zeker , want de restanten van de pvda zijn nu ook verloren , de linkse wolven zijn er bovenop gedokenquote:Op zondag 16 maart 2025 08:14 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Andere discussie, dit gaat over een herbouw van een sterke sociaaldemocratische beweging.
Je denkt teveel in allerlei hokjes en tegenstellingen. Niemand heeft wat aan puristische splinters.quote:Op zondag 16 maart 2025 08:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja dat moet zeker , want de restanten van de pvda die zijn nu ook verloren , de linkse wolven zijn er bovenop gedoken
Zeg mij, wat is er mis met dit verhaal:quote:Op zondag 16 maart 2025 08:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja dat moet zeker , want de restanten van de pvda zijn nu ook verloren , de linkse wolven zijn er bovenop gedoken
Partij voor de arbeid is wel een toepasselijke naam voor een brede democratische regeringspartij die niets met een C heeft
Met als speerpunt de eerste 30.000 euro arbeid moet zonder belastingheffing zijn en de pensioenspaarplicht moet weg
Arbeid moet weer lonen en voldoende nette woningbouw moet er zijn voor nederlandse jongeren, dit om de kiezers terug te halen bij de PVV
De zaken die jij noemt (minder belasting bij lage lonen en meer woningbouw) komen trouwens rechtstreeks uit het gezamelijke partijprogramma van PvdA en GL.quote:Onze toekomst is sociaal, groen en gelijkwaardig. Onze idealen zijn van wezenlijk belang voor miljoenen mensen. Met hen moeten, kunnen en willen we knokken. Samen zullen we dus kleur moeten bekennen en een nieuw verhaal gaan vertellen. Het overkoepelende en eerlijke verhaal over een socialer, duurzamer en gelijkwaardiger Nederland. Een verhaal tegen racisme en fascisme; met een levendige democratie en een rechtvaardige overheid. Een verhaal over een Nederland dat niet bang is voor Europa, maar hier juist een leidende rol pakt. Een verhaal over een sociale en eerlijke klimaattransitie. Een samenleving waarin we durven ondernemen en werken, maar waar we er ook voor elkaar zijn als het fout gaat. Een samenleving zonder armoede. Een land met liefdevolle zorg, verheffend onderwijs zonder lerarentekort en waar goede en betaalbare woningen de norm zijn. Een land waarin je veilig kan zijn wie je bent.
het woordje groen, daar gaat het al foutquote:Op zondag 16 maart 2025 08:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zeg mij, wat is er mis met dit verhaal:
[..]
op plek 6 en 7quote:Op zondag 16 maart 2025 08:34 schreef Hanca het volgende:
De zaken die jij noemt (minder belasting bij lage lonen en meer woningbouw) komen trouwens rechtstreeks uit het gezamelijke partijprogramma van PvdA en GL.
Als je niks hebt met groene politiek, hoor je niet bij de PvdA en bij de sociaal-democratie. Dat is dan simpel, maar dan moet je ook niet wensen dat de sociaal-democratie zich aan jou gaat aanpassen. Groen is van oudsher extreem belangrijk in de sociaal-democratie.quote:Op zondag 16 maart 2025 08:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het woordje groen, daar gaat het al fout
zoals gezegd groen op plek 20, nou ok, op plek 10 en geen Cquote:Op zondag 16 maart 2025 08:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je niks hebt met groene politiek, hoor je niet bij de PvdA en bij de sociaal-democratie. Dat is dan simpel, maar dan moet je ook niet wensen dat de sociaal-democratie zich aan jou gaat aanpassen. Groen is van oudsher extreem belangrijk in de sociaal-democratie.
Tip: zoek een andere partij, ga niet je verlangens op de PvdA projecteren. Verwachten dat de PvdA groene politiek los gaat laten is als verwachten dat SGP christelijk onderwijs los gaat laten. Ze zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden.
Als de PvdA groene politiek los laat of er niet meer wil zijn voor alle mensen in Nederland (en mensen voor gaat trekken op basis van afkomst of paspoort), zijn ze geen sociaaldemocraten meer.
Dan weet je echt helemaal niets van de geschiedenis van de sociaaldemocratie en de PvdA. Het heeft daar altijd in de top 3 gestaan. En het is nu belangrijker dan ooit met zowel het slopen van het klimaat als de natuur in Nederland, dus zou gek zijn het nu naar beneden te duwen.quote:
nee de partij van de arbeid met ver van klimaatgekte en stikstofwaanzin blijvenquote:Op zondag 16 maart 2025 08:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan weet je echt helemaal niets van de geschiedenis van de sociaaldemocratie en de PvdA. Het heeft daar altijd in de top 3 gestaan. En het is nu belangrijker dan ooit met zowel het slopen van het klimaat als de natuur in Nederland, dus zou gek zijn het nu naar beneden te duwen.
We hebben het hier al meerdere keren gehad over het probleem dat politieke partijen er steeds minder goed in slagen om hun achterban bij de partij te betrekken en mensen bereid te vinden om partijwerk te doen. Misschien moeten politieke partijen dan toch eens kijken hoe de grootste ledenpartij van het land dat doet, want die schijnt daar minder problemen mee te hebben.quote:Op zondag 16 maart 2025 08:14 schreef Hexagon het volgende:
Andere discussie, dit gaat over een herbouw van een sterke sociaaldemocratische beweging.
Ja dat is ook wat ik bedoel. De SP was er ook lang succesvol mee. Dat dat is verdwenen ligt niet aan de samenleving, maar geheel aan hun eigen handelen.quote:Op zondag 16 maart 2025 09:34 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
We hebben het hier al meerdere keren gehad over het probleem dat politieke partijen er steeds minder goed in slagen om hun achterban bij de partij te betrekken en mensen bereid te vinden om partijwerk te doen. Misschien moeten politieke partijen dan toch eens kijken hoe de grootste ledenpartij van het land dat doet, want die schijnt daar minder problemen mee te hebben.
Als je op de website van de grootste ledenpartij kijkt, dan zie je dat ze best wel veel bijeenkomsten organiseren, en dan zowel serieus zoals een lezing of een politiek debat als meer gericht op ontspanning en gezelligheid zoals een bierproeverij of een natuurwandeling. De grootste ledenpartij heeft ook een aktieve jongerenafdeling die onder andere jaarlijks een zomerkamp voor jongeren organiseert.
Als je de verslagen van hun bijeenkomsten leest en de filmpjes bekijkt, dan krijg je de indruk dat het daar behalve serieus ook gewoon gezellig is en er een goede sfeer hangt.
Als je weer een sterke sociaaldemocratische partij wil opbouwen, dan moet je het misschien ook op die manier doen. Zo deed de sociaaldemocratie het vroeger toch ook?
juist plaatst die focus op de kiezer, die weet de kiezer te raken,quote:Op zondag 16 maart 2025 09:34 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
We hebben het hier al meerdere keren gehad over het probleem dat politieke partijen er steeds minder goed in slagen om hun achterban bij de partij te betrekken en mensen bereid te vinden om partijwerk te doen. Misschien moeten politieke partijen dan toch eens kijken hoe de grootste ledenpartij van het land dat doet, want die schijnt daar minder problemen mee te hebben.
Als je op de website van de grootste ledenpartij kijkt, dan zie je dat ze best wel veel bijeenkomsten organiseren, en dan zowel serieus zoals een lezing of een politiek debat als meer gericht op ontspanning en gezelligheid zoals een bierproeverij of een natuurwandeling. De grootste ledenpartij heeft ook een aktieve jongerenafdeling die onder andere jaarlijks een zomerkamp voor jongeren organiseert.
Als je de verslagen van hun bijeenkomsten leest en de filmpjes bekijkt, dan krijg je de indruk dat het daar behalve serieus ook gewoon gezellig is en er een goede sfeer hangt.
Als je weer een sterke sociaaldemocratische partij wil opbouwen, dan moet je het misschien ook op die manier doen. Zo deed de sociaaldemocratie het vroeger toch ook?
Dat is de SP en socialisme, geen sociaaldemocratie. Jij zegt 'blijven', maar je wil dat ze een partij worden die ze nooit zijn geweest.quote:Op zondag 16 maart 2025 09:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee de partij van de arbeid met ver van klimaatgekte en stikstofwaanzin blijven
Arbeid op 1
premie A woningbouw op 2
Toeslagen op 12
stikstofwaanzin op plek 36
De veelgeprezen Den Uyl was de grootste voorstander van welvaart inleveren voor klimaatmaatregelen die Nederland in alle kabinetten gehad heeft.quote:Op zondag 16 maart 2025 09:03 schreef Hexagon het volgende:
De PvdA had vroeger zelfs milieuminister Alders
Bekijk deze YouTube-video
Maar toch herinneren veel mensen zich eerder de uitspraak van Den Uyl dat iedere arbeider een auto moest kunnen kopen.quote:Op zondag 16 maart 2025 14:32 schreef Hanca het volgende:
De veelgeprezen Den Uyl was de grootste voorstander van welvaart inleveren voor klimaatmaatregelen die Nederland in alle kabinetten gehad heeft.
Sterker nog, hij vond het geen probleem om delen van Amsterdam te slopen om ruimte te geven voor autowegen en parkeerplaatsenquote:Op zondag 16 maart 2025 15:05 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Maar toch herinneren veel mensen zich eerder de uitspraak van Den Uyl dat iedere arbeider een auto moest kunnen kopen.
https://historiek.net/het(...)or-amsterdam/164444/quote:Er waren nog meer doorbraakplannen voor autowegen, zo blijkt uit de nalatenschap van Joop den Uyl, de latere premier van Nederland, die van 1963 tot 1965 wethouder Stadsontwikkeling was. Zo konden de Utrechtsestraat en Bakkerstraat (bij het Rembrandtplein) worden verbreed en daarvandaan een autoweg worden doorgetrokken naar de Zwanenburgwal (bij het huidige stadhuis). Ook langs de Kloveniersburgwal kon een snelle weg komen.
Dat was voor de club van Romequote:Op zondag 16 maart 2025 18:44 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Sterker nog, hij vond het geen probleem om delen van Amsterdam te slopen om ruimte te geven voor autowegen en parkeerplaatsen
[..]
https://historiek.net/het(...)or-amsterdam/164444/
nee niet met de VVD, gewoon overnieuw beginnen , met Partij van de Aanvangquote:Op zondag 16 maart 2025 20:02 schreef -XOR- het volgende:
Rob "Kutmarokkanen" Oudkerk ziet niets in een fusie met GroenLinks en wil om de sociaal-democratie te redden fuseren met de VVD.
Ergens in Amsterdam doet een Gall & Gall goede zaken.
Wat doet Rob Oudkerk eigenlijk nog in de PvdA ? Waarom is hij niet al lang overgestapt naar een andere partij? Hij zou best goed bij de PVV passen. Voor de oud-leerling van Hans Janmaat geldt overigens hetzelfde.quote:Op zondag 16 maart 2025 20:02 schreef -XOR- het volgende:
Rob "Kutmarokkanen" Oudkerk ziet niets in een fusie met GroenLinks en wil om de sociaal-democratie te redden fuseren met de VVD.
nee , oudkerk, is afgezien van een enkele dwaling op de wallen, een goede manquote:Op zondag 16 maart 2025 20:44 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Wat doet Rob Oudkerk eigenlijk nog in de PvdA ? Waarom is hij niet al lang overgestapt naar een andere partij? Hij zou best goed bij de PVV passen. Voor de oud-leerling van Hans Janmaat geldt overigens hetzelfde.
https://www.pvda.nl/word-lid/quote:Niet opschuiven naar links , maar naar het midden !! Om regeringspartij te worden, geen snelwegzitters
Dwaling op de wallen?quote:Op zondag 16 maart 2025 20:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee , oudkerk, is afgezien van een enkele dwaling op de wallen, een goede man
[..]
Goed verhaal van oudkerk
Hij ging ook niet naar de Wallen, maar naar de tippelzone op de Theemsweg. Als hij gewoon naar een legaal bordeel was geweest, dan was er niets aan de hand, maar in plaats daarvan ging hij naar de minderjarige verslaafde heroïneprostituées op de Theemsweg.quote:
Och, een slippertje zullen we maar zeggen.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:00 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Hij ging ook niet naar de Wallen, maar naar de tippelzone op de Theemsweg. Als hij gewoon naar een legaal bordeel was geweest, dan was er niets aan de hand, maar in plaats daarvan ging hij naar de minderjarige verslaafde heroïneprostituées op de Theemsweg.
nou dat ben ik met hem eens , de VVD (is ook niks) maar komt dichterbij dan Groen Linksquote:Op zondag 16 maart 2025 21:08 schreef VoMy het volgende:
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lkimiovryk2f
Als ik kijk naar sommige mensen in de VVD (...) dan vind ik dat een eerder voor de hand liggende fusie.
Maar wat staat hij aan de kant van de onderkant van de maatschappij he.
Als 3 jaar overleeft dan zal het blijven bestaan, maar de eerste jaren worden crusiaal.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:04 schreef Hexagon het volgende:
Welnee, als de fusie er komt, is dat over een paar jaar gewoon normaal en is iedereen vergeten dat het ooit 2 partijen waren.
We zullen het wel zien als het zover is.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:04 schreef Hexagon het volgende:
Welnee, als de fusie er komt, is dat over een paar jaar gewoon normaal en is iedereen vergeten dat het ooit 2 partijen waren.
En dan opgeklopt vanuit een bepaalde hoek...quote:Op zondag 16 maart 2025 21:20 schreef VoMy het volgende:
Er is overdreven veel aandacht voor de klachten binnen de PvdA over de fusie
Precies, dat is ook het argument waarom ik voor een fusie ben.quote:terwijl de PvdA een zieltogende kutpartij is die alles welbeschouwd, enkel vanwege een premierskandidaat in Cohen en een onverwachte remontada in de weken voor de verkiezingen in 2012, de teloorgang nog wat had uitgesteld.
Daar waar GroenLinks nog echte populariteit en levendigheid geniet op bepaalde plekken, onder een electoraat waar je de komende 50 jaar bij de verkiezingen eventueel nog wat aan hebt. Kijk eens naar de gemeenteraadsverkieizingen in steden als Utrecht, Nijmegen, maar ook Groningen, Amersfoort, ga zo maar door: De PvdA is al meerdere verkiezingen op een rij kleiner dan GroenLinks.
Omdat GroenLinks nog een partij is/was met enige schwung. Waar je nog op kan stemmen omdat er een positieve, optimistische sfeer omheen hangt, niet een sfeer van uitgelubberde figuren als Rob Oudkerk of Hans Spekman. Jesse Klaver ziet er gewoon beter uit dan Gerdi Verbeet.
Een onderbelicht risico bij deze fusie is dat je je aantrekkingskracht in de progressief-linkse bolwerken verliest, ten koste van "jongere" partijen als VOLT, PvdD of zelfs D66, omdat de GroenLinks-fractie het sleetse imago van de lokale PvdA overneemt.
Als de fusiepartij teveel gaat luisteren naar de mastodonten van de PvdA dan gaat dat alleen maar sneller gebeuren. Daarom zouden ze er goed aan doen om die seniele bejaarden gewoon uit de partij te flikkeren en een speciaal moment te organiseren om ze gezamnelijk keihard uit te lachen.
quote:Amsterdam - Meerdere PvdA-coryfeeën verzetten zich hardhandig tegen de plannen om de eigen partij net als GL op te doeken en samen te gaan in een nieuwe club.
Maar volgens PvdA/GL-leider Frans Timmermans gaat het om een kleine groep die in het verleden leeft.
Hij sneert in een gesprek met fusie-criticus Ad Melkert naar de voormalig PvdA-leider die volgens hem ruim in de minderheid is:
,,Jij vertegenwoordigt misschien 10 procent van de leden."
quote:De twee geluiden clashen zondag in het Amsterdamse debatcentrum De Balie als Timmermans in 'Operatie Interview' aan de tand wordt gevoeld door Melkert. Even daarvoor heeft de PvdA/GL-leider al gesneerd naar de fusie-criticasters, die volgens hem in het verleden leven: ,,Nostalgie is niet iets waar we de toekomst mee kunnen bouwen." Volgens Timmermans 'is er niet echt ruzie': ,,Er is een aantal mensen dat hier grote moeite mee heeft. Als je vraagt: wat willen jullie inhoudelijk? Dan noemen ze dingen die we doen."
'In grotten wonen en op gras kauwen'
Daar denkt Rood Vooruit anders over, dat noemt het samensmeltingsplan 'onbehoorlijk, ondoordacht, onnodig, onverantwoord en onlogisch'.
Grootste steen des aanstoots zijn de verschillen die de initiatiefnemers zien tussen PvdA en GL.
Maar die verschillen zijn volgens Timmermans gebaseerd op 'karikaturen die niet kloppen'. ,,
Alsof ze allemaal zouden willen dat we in grotten gingen wonen en op gras zouden kauwen", zegt hij over het beeld dat volgens hem door GL'ers wordt geschetst.
Het leidt tot een stevige clash tussen Timmermans en Melkert, waarbij eerstgenoemde de voormalig partijleider aanwrijft dat hij dik in de minderheid zou zijn: ,,
Jij vertegenwoordigt misschien 10 procent van onze leden." Melkert beet meteen terug: ,,Hoe weet je dat?"
Lijsttrekkersverkiezing
Timmermans liet in een eerder gesprek ook weten dat hij het prima vindt als er een lijsttrekkersverkiezing komt voor de nieuwe partij. .
Die suggestie werd al gedaan door de Amsterdamse GL-leider Rutger Groot Wassink. ,,
Wie gaat ons leiden? Tot nu toe is er in Den Haag nog geen enorm succes, dan hadden we wel hoger in de peilingen gestaan", sneerde hij in Het Parool.
Vreemd dat hij niks moet weten van mensen als Halsema dan, die is ook sociaal-liberaalquote:Op zondag 16 maart 2025 21:08 schreef VoMy het volgende:
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lkimiovryk2f
Als ik kijk naar sommige mensen in de VVD (...) dan vind ik dat een eerder voor de hand liggende fusie.
Maar wat staat hij aan de kant van de onderkant van de maatschappij he.
https://www.nu.nl/algemee(...)al-van-het-jaar.htmlquote:Halsema krijgt de prijs wegens haar vorig jaar verschenen manifest Vrijheid eerlijk delen, waarin ze pleit voor een drastische modernisering van de 'krachteloze verzorgingsstaat'. Ze stelt onder meer voor om de duur van de WW te bekorten en het ontslagrecht te versoepelen.
Liberale lente
Volgens de JOVD wijst de sterk toegenomen aandacht in het manifest voor de individuele vrijheid op "een nieuwe liberale lente" bij GroenLinks. "Er is duidelijk sprake van een ommekeer bij de partij met socialistische wortels." De titel 'liberaal van het jaar' ging vorig jaar naar VVD-minister Dekker van VROM en in 2004 naar CDA-minister De Geus van Sociale Zaken.
Dat zijn inderdaad dubbellidmaatschappen en die zijn vooral van voorstanders, vanuit die hoek is immers aangedrongen op een dubbellidmaatschap.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:23 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
We zullen het wel zien als het zover is.
Het is ten eerste echt nog maar de vraag of de fusie er komt. Zowel GroenLinks als PvdA hebben er de afgelopen twee jaar duizenden leden bij gekregen. Het zou me niets verbazen als daar veel dubbellidmaatschappen tussen zitten, en het zou me ook niets verbazen als daar juist veel tegenstanders van de fusie bij zitten. Uiteindelijk hebben de tegenstanders van de fusie meer te verliezen dan dat de voorstanders te winnen hebben.
Maar goed, als het ooit zover komt, dan verwacht ik niet dat het vlekkeloos verloopt. Er zullen wel de nodige afsplitsingen komen en er zullen wel mensen de partij verlaten of overstappen naar een andere partij.
Maar daarmee hebben ze de tegenstanders natuurlijk wel op een idee gebracht.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:25 schreef -XOR- het volgende:
Dat zijn inderdaad dubbellidmaatschappen en die zijn vooral van voorstanders, vanuit die hoek is immers aangedrongen op een dubbellidmaatschap.
Maar ben je al lid geworden om tegen de fusie te stemmen?quote:Op zondag 16 maart 2025 21:24 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)n-toekomst-te-bouwen
goede zaak er komt steeds meer verzet
Timmermans die wil graag MP worden, daar vergooit ie de pvda voor
Maar hijh gaat er niet mee weg komen
\
[..]
[..]
Maar tot die tijd gaan de oudgedienden, geheel volgens de linkse traditie, nog rollebollend over straat. Van die types als Oudkerk zien nog liever de VVD winnen dan een fusie met GroenLinks, en dat zullen ze laten weten ook.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:04 schreef Hexagon het volgende:
nou , dat zeg je maar daar was ik wel mee bezig net jaquote:Op zondag 16 maart 2025 21:38 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar ben je al lid geworden om tegen de fusie te stemmen?
terechtquote:Op zondag 16 maart 2025 21:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar tot die tijd gaan de oudgedienden, geheel volgens de linkse traditie, nog rollebollend over straat. Van die types als Oudkerk zien nog liever de VVD winnen dan een fusie met GroenLinks, en dat zullen ze laten weten ook.
De eerste verkiezing zullen ze daar inderdaad nog wel last van hebben. Maar daarna ebt dat wel weg. Dan is het simpelweg oud nieuws geworden.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar tot die tijd gaan de oudgedienden, geheel volgens de linkse traditie, nog rollebollend over straat. Van die types als Oudkerk zien nog liever de VVD winnen dan een fusie met GroenLinks, en dat zullen ze laten weten ook.
En ben jij al lid geworden om voor de fusie te stemmen? Of ben je al lid van een partij en mag je volgens de regels van die partij geen lid van een andere partij worden?quote:Op zondag 16 maart 2025 21:38 schreef Hexagon het volgende:
Maar ben je al lid geworden om tegen de fusie te stemmen?
Nee ik stem nooit op beide partijen. Ook al zou ik een fusie een goede ontwikkeling vinden, dat moet echt hun achterban zelf beslissen.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:59 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
En ben jij al lid geworden om voor de fusie te stemmen? Of ben je al lid van een partij en mag je volgens de regels van die partij geen lid van een andere partij worden?
Je wil het waarschijnlijk niet horen, maar niet alle GL-PvdA stemmers vallen in de door jouw genoemde categorieën. Niet eens een meerderheid.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als 3 jaar overleeft dan zal het blijven bestaan, maar de eerste jaren worden crusiaal.
Je wil het waarschijnlijk niet horen, maar niet iedereen is docent op een school in Amsterdam, of rijke (witte) boomer van achterin de 60, of vrouw in Leiden met rijke man. En dat is wel het publiek waar ze op deze manier op mikken.
Je kunt de Amerikaanse Democratische Partij in Amerika op meerdere vlakken echter amper links noemen, als je het vergelijkt met Nederland.quote:Op zondag 16 maart 2025 22:06 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
Een fusie zal leiden tot de huidige Democratische partij in Amerika (als het dat al niet is). Kan SS berichten uitwisselen met The Squad.
Als ze slim zijn gaan ze gewoon achter de Wilders stemmers aan door ze een ander extreem aan te bieden (dat zijn toch de stemmers die voor een uitdagende stem gaan).
En juist (onder meer) vanwege dat ze volgens sommige mensen te links waren hebben ze de verkiezingen verloren.quote:Op zondag 16 maart 2025 22:16 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Je kunt de Amerikaanse Democratische Partij in Amerika op meerdere vlakken echter amper links noemen, als je het vergelijkt met Nederland.
Als de PvdA ooit weer een grote partij wil worden worden, dan zal er binnen de PvdA toch heel wat moeten veranderen en zal de PvdA op een aantal punten toch echt een heel andere koers moeten gaan volgen. De afgelopen decennia is de PvdA vooral bezig geweest om grote groepen kiezers van zich te vervreemden.quote:Op zondag 16 maart 2025 22:14 schreef Tomatenboer het volgende:
Maar in welke hoedanigheid de PvdA het meeste kans maakt om weer die enorme sociaal-democratische partij van weleer te worden, dat weet ik niet.
De PvdA heeft bij Tweede Kamerverkiezingen nooit een lijstverbinding gehad met de VVD, wel met GroenLinks en de SPquote:Op zondag 16 maart 2025 21:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
terecht
de Pvda heeft meer met de VVD dan met Groen Slinks
anders gaan we straks nog op de snelweg zitten ook
https://www.nrc.nl/nieuws(...)iggen-dwars-a4886536quote:Nachtmerriescenario
Maar dát is nu juist de angst bij de oude garde van de PvdA: dat hun sociaal-democratische partij opgaat in een amorfe en elitaire partij. Het nachtmerriescenario voor de partijbesturen is dat hun fusie leidt tot afsplitsingen van ontevreden leden. Verbeet wil niet uitsluiten dat ze zich bij een afsplitsing zou aansluiten: „Ik neem die brug als ik ervoor sta.” En wat Ad Melkert gaat doen, weet hij nog niet. Zondag in De Balie wilde hij niet zeggen of hij lid wordt van de nieuwe partij.
Het lukt Timmermans niet om zijn oude partijleider voor zich te winnen, maar dat Melkert vroeg of laat lid zal worden, is volgens Timmermans onvermijdelijk. „Wij worden gewoon groene sociaal-democraten, Ad, dat beloof ik je.”
vreselijk , waarom niet de stikstof partij ?/quote:Op zondag 16 maart 2025 23:10 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Zo te lezen heeft Frans Timmermans de naam van de fusiepartij ook al bepaald: Groene Sociaal-Democraten.
vreselijk en allemaal met een aardappel in de mond praten over de stikstof dispositie in de natura en de stad verdichten met kleine flatjes van 1600 euro voor het HBO plebs dat ook Groen Slinks stemtquote:Op zondag 16 maart 2025 22:57 schreef zakjapannertje het volgende:
Nachtmerriescenario
Maar dát is nu juist de angst bij de oude garde van de PvdA: dat hun sociaal-democratische partij opgaat in een amorfe en elitaire partij
Nogmaals, Timmermans is slechts een passant. Te vergelijken met een trainer bij een voetbalclub. Het ego van de beste man mag dan enorm zijn, maar hij is niet de partij.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:24 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)n-toekomst-te-bouwen
goede zaak er komt steeds meer verzet
Timmermans die wil graag MP worden, daar vergooit ie de pvda voor
Maar hijh gaat er niet mee weg komen
\
[..]
[..]
Timmermans is een koekoekquote:Op zondag 16 maart 2025 23:16 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Nogmaals, Timmermans is slechts een passant. Te vergelijken met een trainer bij een voetbalclub. Het ego van de beste man mag dan enorm zijn, maar hij is niet de partij.
Naamsveranderingen zijn not done in POL. Ik pas hem uit respect voor jou aan.quote:Op zondag 16 maart 2025 23:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Timmermans is een koekoek
Samsom heeft de eerste helft de pvda verloochend en nu gaat Timmermans de rest verraden in de hoop op een topjob als MP
Helaas heeft Groen links die baan allang vergeven aan een van hullie
Je bedoelt de Deense koers van hun (voormalige) sociaaldemocraten?quote:Op zondag 16 maart 2025 22:32 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Als de PvdA ooit weer een grote partij wil worden worden, dan zal er binnen de PvdA toch heel wat moeten veranderen en zal de PvdA op een aantal punten toch echt een heel andere koers moeten gaan volgen. De afgelopen decennia is de PvdA vooral bezig geweest om grote groepen kiezers van zich te vervreemden.
De PvdA moet voorkomen dat ze zichzelf wéér zo verloochenen als in de periodes dat ze met de VVD samenwerkten. Vooral Rutte II is erg schadelijk geweest (invoering participatiewet, sluiten bejaardenhuizen en afschaffen toegang sociale werkvoorziening oa).quote:Op zondag 16 maart 2025 22:32 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Als de PvdA ooit weer een grote partij wil worden worden, dan zal er binnen de PvdA toch heel wat moeten veranderen en zal de PvdA op een aantal punten toch echt een heel andere koers moeten gaan volgen. De afgelopen decennia is de PvdA vooral bezig geweest om grote groepen kiezers van zich te vervreemden.
Aan de andere kant: als de PvdA de komende jaren nog wil regeren, is de kans toch best groot dat dat met de VVD zal moeten. Bontenbal doet het leuk en brengt CDA weer richting 20, maar dat is dan samen met PvdA/GL iets van 50 zetels. Om dan met bijvoorbeeld D66 en wellicht CU te regeren kom je toch nog wel een zetel of 10 tekort. Regeren met PvdD of SP lijkt me niet realistisch.quote:Op maandag 17 maart 2025 09:37 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
De PvdA moet voorkomen dat ze zichzelf wéér zo verloochenen als in de periodes dat ze met de VVD samenwerkten. Vooral Rutte II is erg schadelijk geweest (invoering participatiewet, sluiten bejaardenhuizen en afschaffen toegang sociale werkvoorziening oa).
Aan de andere kant is er voor links het belang om ook kiezers aan te spreken die vanuit het midden of vanaf centrum-rechts komen. Dat wordt lastiger als je je gaat verbinden met een partij als GroenLinks met een fel linkser imago (zeg maar een extreemlinks imago).
Dus ik zie de spagaat waar de PvdA in zit wel.
Wat mij betreft moet de VVD de komende jaren (decenium ofzo) maar even in het strafbankje. Net zoals we in de jaren 90 even CDA moe waren.quote:Op maandag 17 maart 2025 09:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Aan de andere kant: als de PvdA de komende jaren nog wil regeren, is de kans toch best groot dat dat met de VVD zal moeten. Bontenbal doet het leuk en brengt CDA weer richting 20, maar dat is dan samen met PvdA/GL iets van 50 zetels. Om dan met bijvoorbeeld D66 en wellicht CU te regeren kom je toch nog wel een zetel of 10 tekort. Regeren met PvdD of SP lijkt me niet realistisch.
Maar goed, een goede campagne en wellicht zijn die 10 zetels wel haalbaar. Al lijkt D66 meer voorkeur voor VVD dan CDA te hebben.
Belangrijk is dan voor PvdA in elk geval om de grootste (of de grootste buiten PVV om) te worden, daarom is die fusie zo belangrijk. Anders heb je net zo snel weer een motorblok VVD-CDA-D66. Die fusie is echt essentieel om eens de leiding te kunnen pakken in het formatieproces.quote:Op maandag 17 maart 2025 10:00 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Wat mij betreft moet de VVD de komende jaren (decenium ofzo) maar even in het strafbankje. Net zoals we in de jaren 90 even CDA moe waren.
Ik zie een coalitie PvdA - CDA - D66 wel zitten in de toekomst ja. Maar wellicht is dat niet progressief genoeg voor D66, of juist te progressief voor het CDA. We zullen zien.
Ze moeten een linkse koers gaan varen, een alternatief zijn. Niet zich richten op centrumrechtse kiezers, er zijn al 10 centrumrechtse partijen in Nederland. Je op die kiezers richten is ook een bewezen ineffectieve strategie het werkt nooit. Maar goed dan heb je types als oudkerk die liever met de VVD samen gaan, tja ik zou zeggen vraag hem vriendelijk richting VVD op te hoepelen. Juist door telkens te proberen die centrumrechtse kiezers aan te spreken bijvoorbeeld door gezellig met de VVD mee te doen zijn de kiezers weggelopen. Logisch want daarvoor stemt het merendeel uiteraard niet op een linkse partij.quote:Op maandag 17 maart 2025 09:37 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
De PvdA moet voorkomen dat ze zichzelf wéér zo verloochenen als in de periodes dat ze met de VVD samenwerkten. Vooral Rutte II is erg schadelijk geweest (invoering participatiewet, sluiten bejaardenhuizen en afschaffen toegang sociale werkvoorziening oa).
Aan de andere kant is er voor links het belang om ook kiezers aan te spreken die vanuit het midden of vanaf centrum-rechts komen. Dat wordt lastiger als je je gaat verbinden met een partij als GroenLinks met een fel linkser imago (zeg maar een extreemlinks imago).
Dus ik zie de spagaat waar de PvdA in zit wel.
Daar zit ook wel wat in, maar ik denk toch dat het belangrijk is wat midden en centrum-rechtse kiezers naar je toe te halen. Als je een brede centrum-linkse partij kunt worden kun je wellicht andere rechtse kiezers van hun koud watervrees afhelpen. Want ik zie bij veel rechtse kiezers ook veel linkse overtuigingen, maar omdat links tegenwoordig de bron van al het kwaad is stemmen ze desondanks toch rechts.quote:Op maandag 17 maart 2025 10:09 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ze moeten een linkse koers gaan varen, een alternatief zijn. Niet zich richten op centrumrechtse kiezers, er zijn al 10 centrumrechtse partijen in Nederland. Je op die kiezers richten is ook een bewezen ineffectieve strategie het werkt nooit. Maar goed dan heb je types als oudkerk die liever met de VVD samen gaan, tja ik zou zeggen vraag hem vriendelijk richting VVD op te hoepelen. Juist door telkens te proberen die centrumrechtse kiezers aan te spreken bijvoorbeeld door gezellig met de VVD mee te doen zijn de kiezers weggelopen. Logisch want daarvoor stemt het merendeel uiteraard niet op een linkse partij.
Ik snap de weerstand nu wel beter. Een linkse partij die electoraal wat zou kunnen scoren, krijgt alle media tegen zich. Opeens krijgt elke criticaster een microfoon in het gezicht gedrukt.
De bekende foto van Roemer met een rietje terwijl Rutte rechtstreeks uit het flesje dronk (toen hij de fotograaf zag haalde hij het rietje uit zijn fles).quote:Op maandag 17 maart 2025 10:22 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Daar zit ook wel wat in, maar ik denk toch dat het belangrijk is wat midden en centrum-rechtse kiezers naar je toe te halen. Als je een brede centrum-linkse partij kunt worden kun je wellicht andere rechtse kiezers van hun koud watervrees afhelpen. Want ik zie bij veel rechtse kiezers ook veel linkse overtuigingen, maar omdat links tegenwoordig de bron van al het kwaad is stemmen ze desondanks toch rechts.
Wat die hetze betreft denk ik wel dat je gelijk hebt. Je zag het ook toen de SP dreigde de grootste te worden met Emiel Roemer. Ongekend wat voor mediacampagne er toen van de grond kwam om hem kapot te maken (bij de Wereld Draait Door notabene, of die afbeelding van de kettingzaag in Elsevier meen ik).
Dat hele GL-PvdA is volstrekt onhoudbaar geworden want de mensen lusten geen linkse politiek meer. Iedereen beseft dat Rechts door hun culturele hegemonie de winnaar is van de meningenoorlog.quote:Op maandag 17 maart 2025 08:17 schreef Hexagon het volgende:
Mochten de PvdA-leden dit trouwens alsnog afwijzen (wat ik niet verwacht) dan denk ik dat Timmermans ook wel onhoudbaar is geworden.
Bedankt ome Harry, pak nog een borrel.quote:Op maandag 17 maart 2025 10:42 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Dat hele GL-PvdA is volstrekt onhoudbaar geworden want de mensen lusten geen linkse politiek meer. Iedereen beseft dat Rechts door hun culturele hegemonie de winnaar is van de meningenoorlog.
Staan nog 3 zetels af van de Pvv in de peilingen. Maar echt volstrekt onhoudbaar inderdaadquote:Op maandag 17 maart 2025 10:42 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Dat hele GL-PvdA is volstrekt onhoudbaar geworden
Nouja als ik dit topic moet geloven moeten ze maar weer opsplitsen. Leuk geprobeerd maar de PvdA was toch echt beter dan deze samenwerking omdat ze de juiste snaar beter raken.quote:Op maandag 17 maart 2025 12:22 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Staan nog 3 zetels af van de Pvv in de peilingen. Maar echt volstrekt onhoudbaar inderdaad
Ja onder oude conservatieve mannen is Groenlinks niet de ideale partner, maar dat moet geen verbazing zijn.quote:Op maandag 17 maart 2025 12:28 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nouja als ik dit topic moet geloven moeten ze maar weer opsplitsen. Leuk geprobeerd maar de PvdA was toch echt beter dan deze samenwerking omdat ze de juiste snaar beter raken.
In hun tijd wisten ze nog wel wat de arbeider nodig heeft. Dat was blijkbaar vooral afstand van activistische types. Daarbij alleen wat zij toen ze jeugdig waren belangrijk vonden dat ging echt ergens over. Die jongere mensen van nu zijn maar stom want het systeem is perfect achter gelaten door de oude generatie. De nieuwere generatie moet vooral heel dankbaar zijn en luisteren naar de fossielen.quote:Op maandag 17 maart 2025 13:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja onder oude conservatieve mannen is Groenlinks niet de ideale partner, maar dat moet geen verbazing zijn.
Ik zie geen reden waarom er geen behoefte zou zijn aan een dergelijke partij. De meeste mensen stemmen uiteindelijk toch vanuit hun eigen belang, en niet vanuit idealisme of wat ze goed voor het land vinden. De aanhang van sociaaldemocratische partijen bestaat traditioneel dan ook uit mensen uit de lagere inkomensgroepen. Die mensen hebben niet per se ook belang bij allerlei andere linkse standpunten, zoals bijvoorbeeld over immigratie en integratie, over justitie en veiligheid, of over woke.quote:Op maandag 17 maart 2025 08:08 schreef Hanca het volgende:
Je bedoelt de Deense koers van hun (voormalige) sociaaldemocraten?
Die zijn in de peilingen inmiddels gehalveerd, de laatste Europese verkiezingen waren de groenen de grootste, dat weet je?
Want nee, er is geen interesse in een zogenaamd linkse partij met rechtse standpunten of die het klimaat negeren, nergens.
Want mensen uit lagere inkomensgroepen hebben niet te maken met immigratie, integratie, justitie, lopen nergens tegenaan met hun geaardheid?quote:Op maandag 17 maart 2025 18:29 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik zie geen reden waarom er geen behoefte zou zijn aan een dergelijke partij. De meeste mensen stemmen uiteindelijk toch vanuit hun eigen belang, en niet vanuit idealisme of wat ze goed voor het land vinden. De aanhang van sociaaldemocratische partijen bestaat traditioneel dan ook uit mensen uit de lagere inkomensgroepen. Die mensen hebben niet per se ook belang bij allerlei andere linkse standpunten, zoals bijvoorbeeld over immigratie en integratie, over justitie en veiligheid, of over woke.
Een hoop figuren verwarren een linkse partij met een partij die enkel voor hun eigen belangen opkomt.quote:Op maandag 17 maart 2025 18:31 schreef VoMy het volgende:
[..]
Want mensen uit lagere inkomensgroepen hebben niet te maken met immigratie, integratie, justitie, lopen nergens tegenaan met hun geaardheid?
Wie ben jij eigenlijk om dat voor die mensen te bepalen?
Het is maar hoe je de begrippen links en rechts in de politiek definieert. In Nederland heeft de betekenis van de begrippen links en rechts een paar keer een verandering doorgemaakt.quote:Op maandag 17 maart 2025 18:37 schreef Hexagon het volgende:
Een hoop figuren verwarren een linkse partij met een partij die enkel voor hun eigen belangen opkomt.
Dat klopt wel ongeveer, echter zit hier theoretisch natuurlijk een diepere laag onder.quote:Op maandag 17 maart 2025 19:08 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Het is maar hoe je de begrippen links en rechts in de politiek definieert. In Nederland heeft de betekenis van de begrippen links en rechts een paar keer een verandering doorgemaakt.
Voor 1940 werden de seculiere partijen links genoemd en de confessionele partijen rechts.
Na 1945 is de indeling links-rechts vooral gebaseerd op sociaal-economische thema's, waarbij links opkwam voor de belangen van de mensen met lagere inkomens, en rechts voor de belangen van mensen met hogere inkomens.
Tegenwoordig is de indeling links-rechts eerder gebaseerd op het standpunt over immigratie en integratie. Politieke partijen die positief staan tegenover immigratie en de komst van mensen uit andere culturen worden al gauw als links beschouwd, en politieke partijen die de immigratie zoveel mogelijk willen beperken worden al gauw als rechts beschouwd. Als je vandaag een partij zou oprichten die een heel stringent immigratiebeleid wil voeren, maar voor de rest allemaal typisch linkse standpunten zou innemen, dan zou die toch als rechts beschouwd worden.
Maar goed, wat is dan jouw definitie van links?
Denk dat net zoals in Amerika (zie het hele Laken Riley gebeuren) immigratie en integratie wel een ding is voor een deel van die stemmers. Dat is het deel dat je bij Wilders (theoretisch) vandaan kan trekken.quote:Op maandag 17 maart 2025 18:29 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik zie geen reden waarom er geen behoefte zou zijn aan een dergelijke partij. De meeste mensen stemmen uiteindelijk toch vanuit hun eigen belang, en niet vanuit idealisme of wat ze goed voor het land vinden. De aanhang van sociaaldemocratische partijen bestaat traditioneel dan ook uit mensen uit de lagere inkomensgroepen. Die mensen hebben niet per se ook belang bij allerlei andere linkse standpunten, zoals bijvoorbeeld over immigratie en integratie, over justitie en veiligheid, of over woke.
mensen die niet rechts stemmen, willen een goede woning voor zichzelf en voor hun kinderen , met een ruime tuin.quote:Op maandag 17 maart 2025 18:29 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
De smeercampagne van de Telegraaf mist zijn uitwerking blijkbaar niet.quote:Op maandag 17 maart 2025 09:37 schreef Tomatenboer het volgende:
met een partij als GroenLinks met een fel linkser imago (zeg maar een extreemlinks imago).
Ik zeg niet dat ik het daar mee eens ben hoor, maar ik merk overal wel dat GroenLinks inderdaad een extreem links imago heeft.quote:Op maandag 17 maart 2025 20:34 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De smeercampagne van de Telegraaf mist zijn uitwerking blijkbaar niet.
nou Spekman is te links voor de pvda, voor Groen Links issie niet elitair genoegquote:Op maandag 17 maart 2025 21:45 schreef kladderadatsch het volgende:
Er staat op de JOOP trouwens ook een giftig stukkie van iemand die bang is dat hij z'n zin niet krijgt. Spekman zou een neo-liberale hypocriet zijn enzo. LOL Spekman, hoe verzin je het!? Maar goed, het gaat heus wel gebeuren hoor, wees maar niet bang. Laten ze eerst maar eens met een fatsoenlijk partijprogramma komen, dan zie ik daarna wel wat ik ervan vind. En dan het liefst vóór eind juni natuurlijk!
Jij ziet geen reden, maar stemmen trekt het niet. Nergens.quote:Op maandag 17 maart 2025 18:29 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Onbegrijpelijk, inderdaad.quote:Op maandag 17 maart 2025 20:50 schreef Tomatenboer het volgende:
Vrijwel iedereen lijkt bijvoorbeeld te denken dat GroenLinks een nietsontziende vergroening van de samenleving wil bereiken waarbij we massaal welvaart moeten gaan inleveren en de modale burgers zich bijvoorbeeld geen auto meer kunnen veroorloven of dat de energie onbetaalbaar wordt.
Ben je trouwens een actief lid?quote:Op maandag 17 maart 2025 22:32 schreef kladderadatsch het volgende:
Het zal allemaal wel, ik ga gewoon absoluut niet ergens mee instemmen zonder dat er een partijprogramma ligt. Te gek voor woorden natuurlijk. Zouden ze eens moeten doen bij partijen waar de niet PvdA stemmende voorstanders zélf op stemmen, kijken of ze het dan nog zo normaal vinden. Denk het niet eigenlijk.
Er ligt een partijprogramma, zie afgelopen landelijke en europese verkiezingen.quote:Op maandag 17 maart 2025 22:32 schreef kladderadatsch het volgende:
Het zal allemaal wel, ik ga gewoon absoluut niet ergens mee instemmen zonder dat er een partijprogramma ligt. Te gek voor woorden natuurlijk. Zouden ze eens moeten doen bij partijen waar de niet PvdA stemmende voorstanders zélf op stemmen, kijken of ze het dan nog zo normaal vinden. Denk het niet eigenlijk.
Niet voor die nieuw op te richten partij, waar jij het over hebt was die (tijdelijke) fusie. En partijbeginselen zijn er ook niet, er is gewoon helemaal niets!quote:Op maandag 17 maart 2025 23:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er ligt een partijprogramma, zie afgelopen landelijke en europese verkiezingen.
Wat bedoel je, of ik rond verkiezingstijd flyers uit loop te delen of zo? Nee, geen tijd voor. Ga meestal wel naar bijeenkomsten, met name die hier in de gemeente worden gehouden, of ik moet toevallig voor werk in het buitenland zijn.quote:
De nieuw op te richten partij is de fusiepartij.quote:Op maandag 17 maart 2025 23:23 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Niet voor die nieuw op te richten partij, waar jij het over hebt was die (tijdelijke) fusie. En partijbeginselen zijn er ook niet, er is gewoon helemaal niets!
Ja zoiets bedoel ik, dus niet enkel papieren donateur maar ook iemand die zijn gezicht laat zien.quote:Op maandag 17 maart 2025 23:26 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Wat bedoel je, of ik rond verkiezingstijd flyers uit loop te delen of zo? Nee, geen tijd voor. Ga meestal wel naar bijeenkomsten, met name die hier in de gemeente worden gehouden, of ik moet toevallig voor werk in het buitenland zijn.
De cultuurstrijd is gewonnen door Rechts, Als Timmermans dus MP wil worden zal hij moeten tekenen bij het kruisje van de cultuurpargraaf van het nieuwe regeerakkoord. Dus een onmenselijk streng migratiebeleid, verbod tegen pro-Hamas betogingen en alle woke-gekte het land uitschoppen. Om de VVD te pleasen zal hij lief moeten zijn tegen het bedrijfsleven en de hardwerkende Nederlanders.quote:Op maandag 17 maart 2025 22:10 schreef Tomatenboer het volgende:
Omdat mensen te beroerd zijn om een keer oprecht het verkiezingsprogramma te bekijken van GroenLinks of de doorrekening van het CPB blijven deze discussies verzanden in kinderachtige oneliners zonder daadwerkelijk op de inhoud in te gaan.
Zo houdt dat vooroordeel zich dus in stand.
Terwijl de modale burger dus veel harder genaaid wordt door een partij als de VVD bijvoorbeeld. Maar daar kleeft geen desastreus imago aan.
De cultuurstrijd is gewonnen als Timmermans premier wordt?quote:Op woensdag 19 maart 2025 06:44 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
De cultuurstrijd is gewonnen door Rechts, Als Timmermans dus MP wil worden zal hij moeten tekenen bij het kruisje van de cultuurpargraaf van het nieuwe regeerakkoord. Dus een onmenselijk streng migratiebeleid, verbod tegen pro-Hamas betogingen en alle woke-gekte het land uitschoppen. Om de VVD te pleasen zal hij lief moeten zijn tegen het bedrijfsleven en de hardwerkende Nederlanders.
Wil hij dat doen om MP te worden? Ja, natuurlijk.
Klopt maar als hij zijn gekke ideeën naast zich neer legt dan valt er zeker zaken te doen. Maar ja, de woke groenlinksers zullen in opstand komen. Dus die rebellie zal met harde hand moeten worden neergeslagen. Zo zouden wij Rechtsen dat intern oplossen.quote:Op woensdag 19 maart 2025 07:25 schreef capricia het volgende:
[..]
De cultuurstrijd is gewonnen als Timmermans premier wordt?
Timmermans lijkt me een nachtmerrie voor de cultuurstrijders.
Nee, ik wil dat het gezond verstand heerst in dit land.quote:Op woensdag 19 maart 2025 07:17 schreef Hexagon het volgende:
Ah Bassie wil een schurkenstaat invoeren hier.
Hoe reëel lijkt je dit?quote:Op woensdag 19 maart 2025 09:06 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Klopt maar als hij zijn gekke ideeën naast zich neer legt dan valt er zeker zaken te doen. Maar ja, de woke groenlinksers zullen in opstand komen. Dus die rebellie zal met harde hand moeten worden neergeslagen. Zo zouden wij Rechtsen dat intern oplossen.
0% want je hebt te maken met doorgedraaide ideologische groenlinksers en die willen alleen maar dat anderen naar hen luisteren. "Anders doen we niet mee", zeggen ze. Ze zijn niet voor niets weggelopen bij eerdere formatiebesprekingen.quote:
Dus dat met harde hand neerslaan is gewoon een fantasie van jou.quote:Op woensdag 19 maart 2025 09:10 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
0% want je hebt te maken met doorgedraaide ideologische groenlinksers en die willen alleen maar dat anderen naar hen luisteren. "Anders doen we niet mee", zeggen ze.
"Met harde hand" is een multi-interrpretabel begrip. Gewoon de partij uitgooien kan een optie zijn.quote:Op woensdag 19 maart 2025 09:11 schreef capricia het volgende:
[..]
Dus dat met harde hand neerslaan is gewoon een fantasie van jou.
Onder premier Timmermans?quote:Op woensdag 19 maart 2025 09:13 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
"Met harde hand" is een multi-interrpretabel begrip. Gewoon de partij uitgooien kan een optie zijn.
De zogenaamd volkomen onwerkbare combinatie tussen PvdA en de klimaatterroristen van GroenLinks, is meer dan 2x zo populair om mee samen te werken bij de VVD-stemmer als de landverradende dombo's van de PVV. En dat zonder enige toezegging over een keihard migratiebeleid, over anti-woke, of wat dan ook. Zelfs Timmermans mag gewoon blijven zitten van de VVD'ers.quote:Vooral de VVD-kiezers zijn wel klaar met dit kabinet met PVV, NSC, BBB. "Ik durf wel aan dat veel VVD-kiezers inmiddels grote bedenkingen hebben bij deze coalitie", zegt RTL-opiniepeiler Gijs Rademaker. "Vorig jaar zagen we nog dat een grote meerderheid graag wilde regeren met Wilders' PVV. Dat lijkt nu voorbij: als we ze vragen of ze in een volgend kabinet liever samenwerken met de PVV, of met GL-PvdA, dan kiest de helft voor de partij van Timmermans en slechts een vijfde voor die van Wilders."
Ik als VVD'er ben er al lang klaar mee. Dus Timmermans, kom er maar in. Maar neem die gekke groenlinksers aub niet mee want dan zijn we 3 jaar aan het formeren voordat jullie uiteindelijk weglopen en die tijd hebben we in deze tijden niet.quote:Op woensdag 19 maart 2025 09:28 schreef VoMy het volgende:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ders-minder-populair
[..]
De zogenaamd volkomen onwerkbare combinatie tussen PvdA en de klimaatterroristen van GroenLinks, is meer dan 2x zo populair om mee samen te werken bij de VVD-stemmer als de landverradende dombo's van de PVV. En dat zonder enige toezegging over een keihard migratiebeleid, over anti-woke, of wat dan ook. Zelfs Timmermans mag gewoon blijven zitten van de VVD'ers.
Maar Timmermans neemt de GroenLinksers wel mee en dat vinden de meeste VVD'ers dus gewoon prima. Balen voor je, ik heb niet met je te doen.quote:Op woensdag 19 maart 2025 09:52 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik als VVD'er ben er al lang klaar mee. Dus Timmermans, kom er maar in. Maar neem die gekke groenlinksers aub niet mee want dan zijn we 3 jaar aan het formeren voordat jullie uiteindelijk weglopen en die tijd hebben we in deze tijden niet.
Ik kom er wel over heen maar het is verschrikkelijk voor Nederland dat straks mafkezen de toekomst van dit land gaan bepalen.quote:Op woensdag 19 maart 2025 10:04 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar Timmermans neemt de GroenLinksers wel mee en dat vinden de meeste VVD'ers dus gewoon prima. Balen voor je, ik heb niet met je te doen.
Het is jouw partij die dat mogelijk gaat maken, omdat de meerderheid van de mensen het wil.quote:Op woensdag 19 maart 2025 10:11 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik kom er wel over heen maar het is verschrikkelijk voor Nederland dat straks mafkezen de toekomst van dit land gaan bepalen.
Droom lekker verder.quote:Op woensdag 19 maart 2025 10:16 schreef VoMy het volgende:
[..]
Het is jouw partij die dat mogelijk gaat maken, omdat de meerderheid van de mensen het wil.
En dat allemaal zonder keihard te zijn op migratie, zonder de cultuurstrijd gewonnen te hebben, gewoon met een dosis woke en alles. Pijnlijk zeg.
De cultuurstrijd is gewonnen door Rechts, Als Timmermans dus MP wil worden zal hij moeten tekenen bij het kruisje van de cultuurpargraaf van het nieuwe regeerakkoord. Dus een onmenselijk streng migratiebeleid, verbod tegen pro-Hamas betogingen en alle woke-gekte het land uitschoppen. Om de VVD te pleasen zal hij lief moeten zijn tegen het bedrijfsleven en de hardwerkende Nederlanders.
Dit gaat dus allemaal niet door. De VVD is al genoeg gepleased. Zonder onderhandelen heeft de achterban al aangegeven dat ze met PvdA-GL willen samenwerken.
Bedankt dat je dit met je VVD-stem mogelijk gaat maken. Een woke Nederland, allemaal dankzij Bassie.
Ik droom niet, ik kijk gewoon naar wat het volk, de VVD'er wil.quote:
Nou nee "Woke" (oftwel mensen dievoor jou te links zijn) het land uitflikkeren en beleid dat "onmenselijk" is hoort bij schurkenstaten.quote:Op woensdag 19 maart 2025 09:08 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Nee, ik wil dat het gezond verstand heerst in dit land.
In oorlogstijd heb geen ruimte meer voor nuances, een rechts beleid biedt een veel grotere kans om te overleven. Woke-mensen zijn zwak, daar win je geen oorlog mee. Zie jij een transgender of dragqueen tegen de Russen vechten? Ik niet.quote:Op woensdag 19 maart 2025 10:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou nee "Woke" (oftwel mensen dievoor jou te links zijn) het land uitflikkeren en beleid dat "onmenselijk" is hoort bij schurkenstaten.
De VVD'ers zien dat in meerderheid wel. Woke gaat Poetin slopen. De VVD gaat liever met transgenders de oorlog in dan met rechtse landverraders zoals Wilders.quote:Op woensdag 19 maart 2025 10:37 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
In oorlogstijd heb geen ruimte meer voor nuances, een rechts beleid biedt een veel grotere kans om te overleven. Woke-mensen zijn zwak, daar win je geen oorlog mee. Zie jij een transgender of dragqueen tegen de Russen vechten? Ik niet.
Dus iedereen die "zwak" is het land uitflikkeren. Dat doen ze in de ergste schurkenstaten op dit moment nog niet eens.quote:Op woensdag 19 maart 2025 10:37 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
In oorlogstijd heb geen ruimte meer voor nuances, een rechts beleid biedt een veel grotere kans om te overleven. Woke-mensen zijn zwak, daar win je geen oorlog mee. Zie jij een transgender of dragqueen tegen de Russen vechten? Ik niet.
In tijden van oorlog is nu eenmaal behoefte aan sterke, weerbare mensen.quote:Op woensdag 19 maart 2025 10:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dus iedereen die "zwak" is het land uitflikkeren. Dat doen ze in de ergste schurkenstaten op dit moment nog niet eens.
Ik hoop inderdaad dat dragqueens Poetin van voren en achteren nemen.quote:Op woensdag 19 maart 2025 10:51 schreef VoMy het volgende:
[..]
De VVD'ers zien dat in meerderheid wel. Woke gaat Poetin slopen. De VVD gaat liever met transgenders de oorlog in dan met rechtse landverraders zoals Wilders.
In mijn persoonlijke ervaring zijn mensen die hebben geworsteld met hun geaardheid een stuk weerbaarder dan de gemiddelde Kevin die z'n hele leven leeft in en met het derde elftal van Drontense Boys.quote:Op woensdag 19 maart 2025 11:08 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
In tijden van oorlog is nu eenmaal behoefte aan sterke, weerbare mensen.
Ja natuurlijk wil de telegraaf stoken. Lekker met die bejaarden aan komen zetten. Alsof dat een serieuze tegenbeweging is.quote:Op woensdag 19 maart 2025 18:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Timmermans krijgt mogelijk concurrentie op links: Rood Vooruit overweegt nieuwe partij
The People's Front of Judea VS Judean Peoples Front, VS Judean Popular Peoples front
In deze tijden van oorlog zou je dus kunnen denken dat GroenLinks een potentieel broeinest is van landverraad. Dus PvdA, denk goed na voordat je stappen neemt. Anders bestaat de kans dat je straks aan de verkeerde kant van de geschiedenis staat.quote:GroenLinkser ’wereldvreemde wittekijker’
Het clichébeeld van de GroenLinkser is een wat wereldvreemde wittewijker die hoog van de toren blaast maar de gevolgen van zijn of haar ideologische route graag neerlegt in de minder kansrijke wijken. Bij de ’witte’ inwoners daarvan en bij die ’van kleur’. Datzelfde cliché tekent een profiel van iemand die alleen dan feministisch is, wanneer het patriarchaat als westers te omschrijven is.
Nu gaat dat beeld zeker niet voor alle GroenLinksers op. Ze hebben soms zelfs uitstekende politici zoals Lisa Westerveld en ook Jesse Klaver is een goede communicator. Maar binnen GroenLinks zijn er teveel krachten die nadrukkelijk anti-westers zijn.
En met westers bedoel ik uiteraard niet een etnisch of geografisch concept, maar een moreel concept. Dat van rechtsstaat en van een vrije markt van ideeën. Dat van individuele verantwoordelijkheid. Van compromisloze anti-discriminatie en huldiging van het mondige individu. Van het bevragen en confronteren van macht. Ook wanneer deze religieus is. Ongeacht de religie. En dat progressief-liberale mensbeeld is een van de hoekstenen van de sociaaldemocratie. En de basis van de verheffing van het individu.
En dat mensbeeld is, in ieder geval in beeld, niet leidend bij GroenLinks. Dat heeft misschien te maken met het feit dat bepaalde partijen van waaruit GroenLinks is ontstaan gevoelig waren voor totalitarisme of het zelfs als grondslag hadden. Zoals de CPN. Menigeen uit die hoek steunde toentertijd Mao, stond weinig kritisch tegenover Pol Pot en had een poster van Che Guevara boven het bed.
Man man wat een intense droefenis die Oudkerk. ls hij met dat soort holle karikaturen en allerlei onwaarheden de strijd aan moet gaan, dan lijkt dat wel een verloren zaak. Zelfs Chris Aalberts, die fel tegen de fusie is, wordt helemaal moe van die vent.quote:Op woensdag 19 maart 2025 18:54 schreef phpmystyle het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)rweegt-nieuwe-partij
Die Oudkerk kan nog wel eens bedreigend worden.
Wel een aimabele kerel met een zachte en goede inborst. Ik zou nooit op sociaaldemocraten stemmen omdat dat veel te ver van mij af staat. Maar anders zou ik het nog overwegen ook.
Misschien moet hij iets gaan proberen (roodvooruiting followers) met de SP.
NPM-garde?quote:Op woensdag 19 maart 2025 19:23 schreef -XOR- het volgende:
Tientjeshoerenneuker Oudkerk
De kritiek van de NPM-garde is een stuk serieuzer en verdient het om gehoord en meegenomen te worden in de deliberatie itt tot het gejank van 'Pim' Oudkerk.
Oudkerk is een scherp denker. Hij is terecht faliekant tegen een fusie van zijn partij met een wereldvreemde, anti-Westerse, anti-Nederlandse en anti-wittemensen partij.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 07:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Man man wat een intense droefenis die Oudkerk. ls hij met dat soort holle karikaturen en allerlei onwaarheden de strijd aan moet gaan, dan lijkt dat wel een verloren zaak. Zelfs Chris Aalberts, die fel tegen de fusie is, wordt helemaal moe van die vent.
https://chrisaalberts.nl/(...)se-fusie-niet-tegen/
Maar lijkt me wel leuk als hij een partijtje opricht om vervolgens een flinke koude douche te krijgen van 0 zetels.
Als Oudkerk een soort rechtsere, conservatievere PvdA wil kan hij beter gewoon lid worden van het CDA.
New public management, zeg maar Melkert et al.quote:
Scherp denkerquote:Op vrijdag 21 maart 2025 07:58 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Oudkerk is een scherp denker. Hij is terecht faliekant tegen een fusie van zijn partij met een wereldvreemde, anti-Westerse, anti-Nederlandse en anti-wittemensen partij.
Dat kan wel zo zijn maar hij ziet wel de grote gevaren om in zee te gaan met mafketels.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 08:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Scherp denker![]()
Hij snapt de procedures van zijn eigen partij niet eens.
https://www.omroepwest.nl(...)p-verkiezingspeilingquote:GroenLinks en de PvdA doen volgend jaar voor het eerst mee met een gezamenlijke lijst. De samengevoegde partij GroenLinks/PvdA wint 1 zetel en komt in de peiling uit op 9 zetels. Daarmee zou de partij de tweede van de stad worden.
'De gezamenlijke lijst is groter dan de huidige som der delen, dus dat is goed nieuws', reageert GroenLinks-fractievoorzitter Maarten De Vuyst. 'We kunnen samen een grote en sterke links-progressieve vuist maken in de stad en de kiezers zien dat.'
'Dat gaan we niet laten gebeuren'
PvdA-fractievoorzitter Janneke Holman sluit zich daarbij aan. 'We zien in het andere Den Haag wat er gebeurt wanneer populisten besturen', zegt zij. 'Cadeautjes aan de rijken ten koste van de meest kwetsbare groepen, de rechten van minderheden worden ingeperkt en broodnodig duurzaamheidsbeleid gaat door de versnipperaar. Dat gaan we in Den Haag niet laten gebeuren.'
Oudkerk heeft gelijk. Een nieuwe partij met geradicaliseerde elementen (GroenLinks) is geen middenpartij. Buitenbeentjes hebben we al genoeg, zie PvdD, SP en Denk.quote:Op woensdag 19 maart 2025 18:54 schreef phpmystyle het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)rweegt-nieuwe-partij
Die Oudkerk kan nog wel eens bedreigend worden.
Wel een aimabele kerel met een zachte en goede inborst. Ik zou nooit op sociaaldemocraten stemmen omdat dat veel te ver van mij af staat. Maar anders zou ik het nog overwegen ook.
Misschien moet hij iets gaan proberen (roodvooruiting followers) met de SP.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-verstandig-a4887272quote:Een fusie tussen GroenLinks en PvdA is juist verstandig
+ Leeslijst
OPINIE
Politiek De tijd is gekomen om vooruit te kijken, vinden Tineke Netelenbos en Jan Pronk. Zorg voor een sterk links antwoord op de problemen van deze tijd en laat de jongeren aan het woord.
Gepubliceerd op
21 maart 2025 om 20:00
Leestijd
3 minuten
quote:Ongelooflijk domlinks conservatisme
https://www.bnnvara.nl/jo(...)mlinks-conservatisme
Wat een staaltje van ongelooflijk domlinks conservatisme dat we de laatste weken zien van enkele eminente, maar uitgerangeerde linkse oud-politici van de PvdA. Ze waren het al lang niet eens met de samenwerking in de huidige vorm tussen GroenLinks en PvdA, maar zijn woest door de aankondiging dat de leden in juni aanstaande gevraagd wordt te stemmen over het samengaan in een nieuwe partij, die we voorlopig even Verenigd Links zullen noemen.
Hans Spekman, Gerdi Verbeet, Ad Melkert en Rob Oudkerk, vier sociaaldemocraten die zich zorgen maken over de toekomst van de sociaaldemocratie in Nederland. Hoewel al lang duidelijk is dat een overgrote meerderheid van de PvdA-leden voor dit samengaan is, blijven zij zich in een achterhoedegevecht verzetten tegen deze vorm van linkse samenwerking. En tot mijn grote verbazing overwegen zij een nieuwe sociaaldemocratische partij op te richten, zodat de verweesde arbeider toch nog een mogelijkheid heeft zich ergens bij aan te sluiten.
Waarom conservatief? De dame en heren geloven dat er straks geen partij meer is voor de “gewone Nederlander” die moet sabbelen met een klein inkomen. Dat is de “oude” arbeider die vroeger traditiegetrouw voor de PvdA koos omdat die partij hen deed verheffen boven hun armoedige bestaan. Alleen, die arbeider van toen bestaat niet meer, en voor zover ze wel bestaan, zijn ze al lang overgestapt naar de PVV, of beter, de SP. De kiezer van de huidige PvdA (en GroenLinks) zijn de overwegend sociaaldenkende hoogopgeleiden. Dat zijn mensen die het zelf (best) goed hebben en dat een ander ook gunnen. Die bestaanszekerheid niet alleen zien als “brood op de plank” en “een dak boven je hoofd”, maar ook redeneren dat van bestaanszekerheid geen sprake kan zijn in een ongezond leefmilieu en met almaar stijgende klimaatproblemen.
Waarom dom? Als zij het hierbij zouden laten is het te zien als een mening waar ik zelfs waardering voor zou kunnen hebben. Het kwalijke zit hem in het voornemen een nieuwe partij op te richten, een partij die zomaar twee zetels zou kunnen halen. En die twee zetels zouden Verenigd Links zomaar de tweede of derde partij kunnen maken na verkiezingen.
De PVV en GroenLinks-PvdA zitten elkaar in de huidige peilingen op de hielen, De VVD is bezig aan een voorzichtige opmars. Een van deze partijen wordt de grootste, en zal daarmee de regie krijgen over de vorming van een nieuwe regering. En laten we eerlijk zijn, In deze onzekere tijd met grote geopolitieke problemen, wil je toch een degelijk bestuur met een minister-president die ervaring heeft in Europa en de wereld? En die meest ervaren minister-president zit nu toevallig bij Verenigd Links. De, door de vier verguisde, huidige leider van GroenLinks-PvdA.
De dame en heren houden niet van verandering. Ze houden het liefst vast aan een werkelijkheid die al lang niet meer bestaat. En met hun kwalijke acties lopen zij het risico dat Nederland straks een wat minder sociale regering krijgt. Dus Ad, Hans, Gerdi en Rob, als oud-collega en bewonderaar van alles wat jullie hebben betekend voor Nederland, stop met jullie domlinks conservatisme!
Nee, het is een slecht stuk. De analyse gaat mank want GL betekent het einde van de PvdA als middenpartij. PvdA heeft altijd goede politici en bestuurders gehad. Met name de positie van minster van Financiën is altijd goed ingevuld geweest door de sociaaldemocraten. Groenlinks heeft nog nooit wat gepresteerd. Het zijn domme actievoerders, meer niet. Hun voorman Klaver heeft nog nooit een serieuze baan gehad maar is inmiddels uitgegroeid tot vijand no.1 van het Nederlandse bedrijfsleven. Met zo'n figuur bereik je dus helemaal niks.quote:
klopt, de Pvda is niet van de CO2 taks en stikstof waanzin, milieuzones en snelweg zittenquote:Op dinsdag 25 maart 2025 08:54 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Nee, het is een slecht stuk. De analyse gaat mank want GL betekent het einde van de PvdA als middenpartij. PvdA heeft altijd goede politici en bestuurders gehad.
Met name de positie van minster van Financiën is altijd goed ingevuld geweest door de sociaaldemocraten. Groenlinks heeft nog nooit wat gepresteerd.
Het zijn domme actievoerders, meer niet. Hun voorman Klaver heeft nog nooit een serieuze baan gehad maar is inmiddels uitgegroeid tot vijand no.1 van het Nederlandse bedrijfsleven.
Met zo'n figuur bereik je dus helemaal niks.
Nee hoor, de oudgedienden van de PvdA hebben groot gelijk met hun weerstand tegen de fusie.
In principe is alles onecht aan Timmermans, Klaver en Jetten. Dat van de belangrijke figuren op links.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 09:31 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Ben niet per se tegen een fusie (kan op de langere termijn goed uitpakken) maar ik ga sowieso niet stemmen op een partij waar Timmermans een prominente rol speelt. Alles is zo onecht aan die man terwijl authenticiteit juist zo belangrijk is voor een politicus. Wat dat betreft kijk ik jaloersmakend naar de VS naar mensen als Sanders, AOC en Walz. Die zouden hier meteen mijn stem krijgen.
Henri "het is maar net hoe de wind waait" Bontebal?quote:Op donderdag 27 maart 2025 07:49 schreef Richestorags het volgende:
[..]
In principe is alles onecht aan Timmermans, Klaver en Jetten. Dat van de belangrijke figuren op links.
Wie is wel authentiek? Yesilgöz acteert ook regelmatig, Wilders schreeuwt alleen maar, Lientje heeft wat authentieks als persoon maar staat voor een walgelijke lobby, Omtzigt is redelijk authentiek maar een slechte leider en visionair.
Denk, SGP, JA21, CU, Volt, PvdD, SP zijn allemaal te irrelevant.
Komen we dan uit op Henri fucking Bontenbal?
Exact.quote:Op donderdag 27 maart 2025 08:12 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Henri "het is maar net hoe de wind waait" Bontebal?
heb ik ook aan gedacht maar de C staat me niet aan,en het CDA is niet voor de jonge nederlander die een gezin wil stichten en wil wonenquote:Op vrijdag 21 maart 2025 07:52 schreef Hexagon het volgende:
Als Oudkerk een soort rechtsere, conservatievere PvdA wil kan hij beter gewoon lid worden van het CDA.
nee op rood vooruit, voor de werkende klasse die vooruit wil met een ruim huis voor hun kinderen en kleinkinderen , op weilandgrondquote:Op donderdag 27 maart 2025 07:49 schreef Richestorags het volgende:
[..]
In principe is alles onecht aan Timmermans, Klaver en Jetten. Dat van de belangrijke figuren op links.
Wie is wel authentiek? Yesilgöz acteert ook regelmatig, Wilders schreeuwt alleen maar, Lientje heeft wat authentieks als persoon maar staat voor een walgelijke lobby, Omtzigt is redelijk authentiek maar een slechte leider en visionair.
Dat is nog geen partij. Beetje moeilijk stemmen.quote:Op donderdag 27 maart 2025 11:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee op rood vooruit, voor de werkende klasse die vooruit wil met een ruim huis voor hun kinderen en kleinkinderen , op weilandgrond
geen belasting op arbeid onder modaal
komt goedquote:Op donderdag 27 maart 2025 11:08 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Dat is nog geen partij. Beetje moeilijk stemmen.
quote:IOAW Norm Vanaf 1/1/2025 Per maand Totaal 2025
Alleenstaande (ouder) van 23 jaar en ouder ¤ 1.697 ¤ 20.364
Alleenstaande (ouder) van 23 jaar en ouder, met kostendelende medebewoner ¤ 1.097 ¤ 13.164
Het is allemaal vrij matig maar toch blijf ik geloven in Yesilgöz. Zij snapt ook wel dat het strategisch fout was om met totale onbenullen in zee te gaan maar ze is sluw genoeg om nu door te pakken en enerzijds PVV kalt te stellen en anderzijds BBB en NSC naar de afgrond te duwen.quote:Op donderdag 27 maart 2025 07:49 schreef Richestorags het volgende:
[..]
en verder met rood vooruit en CDAquote:Op donderdag 27 maart 2025 11:28 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Het is allemaal vrij matig maar toch blijf ik geloven in Yesilgöz. Zij snapt ook wel dat het strategisch fout was om met totale onbenullen in zee te gaan maar ze is sluw genoeg om nu door te pakken en enerzijds PVV kalt te stellen en anderzijds BBB en NSC naar de afgrond te duwen.
Bekijk deze YouTube-videoquote:En nu komt de ober afrekenen bij Frans Timmermans!
Ik vind Yesilgöz vrij verfrissend ten opzichte van Markie Mark. Ik denk dat ze internationaal ook meer kan bereiken dan Schoof.quote:Op donderdag 27 maart 2025 11:28 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Het is allemaal vrij matig maar toch blijf ik geloven in Yesilgöz. Zij snapt ook wel dat het strategisch fout was om met totale onbenullen in zee te gaan maar ze is sluw genoeg om nu door te pakken en enerzijds PVV kalt te stellen en anderzijds BBB en NSC naar de afgrond te duwen.
Yesilgoz dat is toch die swiftie??quote:Op donderdag 27 maart 2025 12:12 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik vind Yesilgöz vrij verfrissend ten opzichte van Markie Mark. Ik denk dat ze internationaal ook meer kan bereiken dan Schoof.
Yesilgöz heeft in ieder geval een goede visie op asielmigratie. Als succesvolle asielzoeker heeft zij nog meer een broertje dood aan ongeletterden en geloofsextremisten die hier de staatsruif komen leegvreten, niet integreren en de veiligheid aantasten. In principe zou ze een match kunnen zijn met de oude PvdA kliek, helaas zit daar GL bij wat bestaat uit een combinatie van Marxisten en Moslimbroederschap aanhangers / faciliteerders en een nitwit als Klaver aan het hoofd. Die gaan niet buigen op punten als Hamas, asiel, religieus extremisme en ondoordachte energietransitiemaatregelen.
Timmermans is de Swiftie.quote:Op donderdag 27 maart 2025 13:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Yesilgoz dat is toch die swiftie??
Ze doet me iets aan Harris denken
Ze is goed in haar oneliners dat weet ik
klopt , Timmermans is een domme man die de koekoek Groen Links het Pvda nest heeft laten overnemenquote:
En meer en hogere uitkeringen want links vindt dat belangrijker dan banen.quote:Op donderdag 27 maart 2025 22:11 schreef michaelmoore het volgende:
Timmermans wil een basisbaan voor iedereen ,is daar behoefte aan dan?
Iedereen ambtenaar
https://youtube.com/shorts/LK-J2g_fD98?si=wyTGC93PnsYaLP3o
groenlinks is voor hogere toeslagen voor gehandicapten,, snelwegzitters en asielzoekers en meer belasting voor mensen die elke dag werkenquote:Op vrijdag 28 maart 2025 11:04 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
En meer en hogere uitkeringen want links vindt dat belangrijker dan banen.
Het gewoon Melkert-banen noemen is momenteel niet zo handig.quote:Op donderdag 27 maart 2025 22:11 schreef michaelmoore het volgende:
Timmermans wil een basisbaan voor iedereen ,is daar behoefte aan dan?
Iedereen ambtenaar
https://youtube.com/shorts/LK-J2g_fD98?si=wyTGC93PnsYaLP3o
heel nederland is dan ambtenaar en werkt voor de ecologie van nederland , onder beheer van Groen Links , in gevecht tegen het grote stikstof monsterquote:Op vrijdag 28 maart 2025 13:43 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het gewoon Melkert-banen noemen is momenteel niet zo handig.
Je hebt inderdaad een vrij rijke fantasie. Je laatste posts hier komen niet echt overeen met de werkelijkheid.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 14:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
heel nederland is dan ambtenaar en werkt voor de ecologie van nederland , onder beheer van Groen Links , in gevecht tegen het grote stikstof monster
Allemaal druk met nieuwe natuur maken
Het is weer fraai
De hele politiek die staat al jaren ver af van de realiteitquote:Op vrijdag 28 maart 2025 15:35 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Je hebt inderdaad een vrij rijke fantasie. Je laatste posts hier komen niet echt overeen met de werkelijkheid.
We hebben al meer dan 10 jaar VVD aan de knoppen, dus links de schuld geven is een beetje gek.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 15:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De hele politiek die staat al jaren ver af van de realiteit
wolven, stikstof, CO2 tax, Schiphol sluiten, gloednieuw Airport Lelystad niet open wilen doen, bakken subsidie voor ene smerige verliesdraaiende staalfabriek aan zee , snelweg zitters , Universiteiten die extremist IS ers uitnodigen , bejaardenhuizen sluiten, Asielzoekers voorrang geven op een huurwoning en geen woningen bouwen
Het kan niet op
Misschien is nederland een tikkie te veel linksaf gegaan, en moet hier ook het realisme weer terug keren, anders is over 10 jaar iedereen ambtenaar en druk met vergunningen en vergaderen
Bejaardenhuizen sluiten, Ruimtelijk Ordening bij de provincies laten en het Ministerie van Volkshuisvesting opheffen dat was een VVD dwaling in 2013 , de rest is van linkse originequote:Op vrijdag 28 maart 2025 19:16 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
We hebben al meer dan 10 jaar VVD aan de knoppen, dus links de schuld geven is een beetje gek.
En wat wordt er dan precies bedoeld met “de rest”?quote:Op vrijdag 28 maart 2025 19:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Bejaardenhuizen sluiten en Ruimtelijk Ordening bij de provincies laten en het Ministerie van Volkshuisvesting opheffen dat was een VVD dwaling, in 2013 , de rest is van linkse origine
quote:Op vrijdag 28 maart 2025 19:22 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En wat wordt er dan precies bedoeld met “de rest”?
quote:wolven, stikstof, CO2 tax, Schiphol sluiten, gloednieuw Airport Lelystad niet open wilen doen, bakken subsidie voor ene smerige verliesdraaiende staalfabriek aan zee , snelweg zitters , Universiteiten die extremist IS ers uitnodigen
Je eerste zeven punten zijn gewoon kabinetsbeleid, en/of gesommeerd door de rechtbank omdat het tegen wetgeving en/of Europese regelgeving inging. Daar links de schuld van geven is nogal zwak.quote:
europa is ook zwakzinnig links beleid , daar komt ook die wolven waanzin en de antura 2000 gebieden , vandaanquote:Op vrijdag 28 maart 2025 19:31 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Je eerste zeven punten zijn gewoon kabinetsbeleid, en/of gesommeerd door de rechtbank omdat het tegen wetgeving en/of Europese regelgeving inging. Daar links de schuld van geven is nogal zwak.
Ahja, we gaan nu zaken die in internationale verdragen vastliggen schuiven op links beleid? Dat is wel makkelijk scoren, ja.quote:
nou heel Europa verschuift nu naar rechts, het is ook niet vol te houden dat zwakzinnig softe ,quote:Op vrijdag 28 maart 2025 19:36 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ahja, we gaan nu zaken die in internationale verdragen vastliggen schuiven op links beleid? Dat is wel makkelijk scoren, ja.
quote:Benzineprijs en energienota exploderen: verzet tegen Brusselse groene regels groeit binnen Europa
Brussel/Den Haag - Zijn de Europese klimaatambities nog wel haalbaar en betaalbaar?
In Nederland dreigen de energierekening en benzineprijs te exploderen, mede door Brusselse 'groene' regels.
Bovendien is er het risico op een exodus van industriebedrijven.
Steeds meer EU-landen willen dat Brussel het roer omgooit, al klinkt die ambitie in Den Haag nog niet.
De meerderheid in het Europees Parlement is ook al jaren niet links, daarvoor moeten we terug naar 1989.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 19:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
europa is ook zwakzinnig links beleid , daar komt ook die wolven waanzin en de antura 2000 gebieden , vandaan
maar Nederland heeft er een handje van om er nog een schepje of drie bovenop te doen
misschien is het een eigenschap van politici om erg links te doen , ook van rechtse partijenquote:Op vrijdag 28 maart 2025 19:49 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
De meerderheid in het Europees Parlement is ook al jaren niet links, daarvoor moeten we terug naar 1989.
quote:Na Frankrijk is Spanje het EU-land met de meeste werkende kernreactoren.
Vanaf 2027 zouden de zeven centrales sluiten, maar energiebedrijven, de bevolking en het parlement willen ze openhouden.
De linkse regering is bereid daarover te praten.3 dagen geleden
Brussel regelt heel veel positieve dingen in Europa, van voedsel veiligheid tot zwemwater, dankzij Brussel betaal jij in de EU geen roaming kosten, zijn Autos steeds veiliger etc ercquote:Op vrijdag 28 maart 2025 19:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het is het enige waarop Brussel extra invloed kan maken , rechtse onderwerpen zijn niet populair en vaak eigendom van multinationals of andere werelddelen
maar migranten tegenhouden dat lukt nietquote:Op vrijdag 28 maart 2025 19:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Brussel regelt heel veel positieve dingen in Europa, van voedsel veiligheid tot zwemwater, dankzij Brussel betaal jij in de EU geen roaming kosten, zijn Autos steeds veiliger etc erc
quote:Door het nieuwe Europese emissiehandelssysteem ETS2 - dat nog door voormalig Eurocommissaris Frans Timmermans - is bekonkeld, gaat een gemiddeld huishoudens ook nog eens 100 euro extra per jaar betalen, blijkt uit berekeningen die door het Planbureau voor de Leefomgeving zijn gemaakt.
,,De kosten voor een gemiddeld bedrijf zijn niet voorhanden, omdat dit sterk afhangt van het soort bedrijf en het type energie dat zij gebruiken", meldt het ministerie van Klimaat en Groene Groei.
In Brussel komt langzaam een debat op gang over de haalbaarheid en betaalbaarheid van het EU-klimaatbeleid. In Frankrijk zijn ze de gele hesjes nog niet vergeten.
Deze volksopstand is begonnen als protest tegen hoge prijzen aan de pomp.
quote:Het vorige kabinet behoorde samen met de noordelijke landen tot het groenste jongetje van de Europese klas. In Nederland leven er onder industriëlen grote zorgen over de haalbaarheid van het 2040-doel.
Door een stapeling aan belastingen op de energierekening en nationale CO2-heffing bovenop de Europese kampt onze industrie met financiële moeilijkheden.
Meerdere chemiebedrijven hebben aangekondigd dat ze overwegen om te vertrekken, een aantal heeft ondernemingen heeft reeds besloten om de tent te sluiten.
Een plan om de nationale taks overboord te zetten werd deze week -tot woede van de industrie- geblokkeerd door coalitiepartijen VVD en NSC
Ja, klopt, maar dat maakt niet alles slechtquote:Op vrijdag 28 maart 2025 20:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar migranten tegenhouden dat lukt niet
Biomassa kwam ook uit Brussel
[..]
[..]
VVD in Brussel doet het zo hard mee met al die linkse onzin als CO2 taksquote:Op zaterdag 29 maart 2025 00:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ja, klopt, maar dat maakt niet alles slecht
https://www.parlement.com(...)beter_dan_gescheidenquote:Verenigd Links beter dan 'Gescheiden Links'
28 maart 2025, column Bert van den Braak
In een politiek bestel met veel partijen en coalitievorming waarbij tegenwoordig soms vier partijen nodig zijn om tot een parlementaire meerderheid te komen, is bundeling geen vreemde gedachte. Dat geldt ook voor de samenwerking tussen GroenLinks en PvdA. Vraag is uiteraard of een 'optelsom' meer zetels oplevert dan gescheiden optrekken. Een gezamenlijke lijst, maar wel met twee onafhankelijke partijen in federatief verband (zoals nu feitelijk het geval is) kan, maar slechts voor een beperkte periode. En vraag is hoe lang dat wenselijk en geloofwaardig is.
GroenLinks en PvdA hebben tweemaal samen een fors zetelaantal behaald. In 1998 waren dat gezamenlijk 56 zetels (45 PvdA en 11 GroenLinks) en in 2003 waren dat er 50 (42 PvdA en 8 GroenLinks). Tussen 2006 en 2017 zaten beide partijen samen op rond de 40 zetels. Nadien was het gezamenlijke zeteltal fors lager: 23 in 2017 en 17 in 2021. Gescheiden optrekken heeft beide partijen het laatste decennium weinig opgeleverd. In 2017 behaalde GroenLinks bij de Tweede Kamerverkiezingen weliswaar tien zetels winst, maar tot regeren kwam het niet. De PvdA zat sinds 2017 in de min. Zowel in 2017 als 2021 werden slechts negen zetels behaald. Regeringsdeelname was toen onrealistisch. In 2023 was er met 25 zetels voor de gezamenlijke lijst sprake van licht herstel.
Van een dalende trend was vanaf 2017 ook sprake bij de SP, die van vijftien zetels in 2012 naar negen in 2021 ging. Sinds 2023 zijn dat er zelfs nog maar vijf. De partij lijkt in allerlei opzichten steeds irrelevanter te worden. Bij een mogelijk 'Verenigd Links' wordt de SP dan ook nauwelijks als mogelijke 'partner' genoemd. In de Tweede Kamer zijn er wel onderwerpen waarbij de socialisten gezamenlijk optrekken met GroenLinks-PvdA, maar er blijven op vele terreinen (zeker defensie en buitenlands beleid) grote verschillen. Aan beide zijden is er weinig behoefte tot samengaan. Dat was overigens nooit anders. Toen in 2006 voorzichtige pogingen tot toenadering werden gedaan, waren die kortstondig en zonder veel enthousiasme. Bij de linkse partijvorming is de SP geen factor (meer).
Wil 'links' kans maken op meeregeren, dan kan dat alleen door ervoor te zorgen dat GroenLinks-PvdA (al dan niet verenigd) onmisbaar is om tot een meerderheidscoalitie te komen. En dan moet zij ook nog zo sterk zijn, dat er een duidelijke inbreng kan zijn, liefst door de premier te kunnen leveren. Alleen terugkeer naar een zeteltal van ruim veertig, zoals in 2012 het geval was, biedt perspectief op zo'n zinvolle deelname aan een kabinet. De grote vraag wordt of potentële machtsvorming de (linkse) kiezers meer aanspreekt dan behoud van een eigen groene of sociaaldemocratische identiteit. Gescheiden, maar ook 'federatief' optrekken, houdt voor beide partijen risico's in, niet het minst voor de geloofwaardigheid.
Het is vreemd dat de uitgesproken machtspoliticus die Ad Melkert in het verleden was, nu denkt dat het sociaaldemocratische sentiment een belangrijker factor moet zijn dan de machtsfactor. Het getuigt van weinig realisme om te denken dat een partij die vasthoudt aan alle 'ideologische veren' de kiezer meer zal aanspreken dan een verenigde 'groen-rode' partij. Samengaan lijkt veel betere kansen te bieden om de grootste te worden en om vervolgens de premier te kunnen leveren en op herkenbare programmatische en personele inbreng.
Dat de PvdA per definitie linkse kiezers meer aanspreekt dan 'Verenigd Links' is een slag in de lucht. Waarom gebeurde dat in 2017 en 2021 dan niet? En het geldt zeker niet voor jongeren. Alleen uitzicht op regeringsdeelname door een sterke linkse partij kan nieuwe kiezers trekken. Nu en op langere termijn. Het is voor de kiezers duidelijker als één partij drager is van de ambitie om tot ander beleid te komen. Quasi gescheiden optrekken levert namelijk dit beeld op: we zijn wel samen, maar eigenlijk ook niet.
Wat een ongelofelijk slecht stuk. Deze fantast vergeet dat het onverenigbare niet verenigd kan worden, wetmatigheden kunnen nu eenmaal logischerwijs niet overtreden worden. De ideologische waandenkers van GroenLinks staan een praktische invulling van een fusie in de weg. Het gaat gewoon niet lukken.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 13:36 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
https://www.parlement.com(...)beter_dan_gescheiden
Bekijk deze YouTube-videoquote:Oud-Kamervoorzitter Khadija Arib fel tegen fusie GroenLinks en PvdA
quote:Utrecht - Na weken broeden komt PvdA/GL-leider Frans Timmermans met zijn plannen voor een nieuwe linkse volkspartij.
De partijleider zegt 25 miljard euro uit te willen trekken voor 'een nieuwe verzorgingsstaat'.
Over zijn ideeën wil hij komende tijd met leden in gesprek.
Wat een faalhaasquote:Op zondag 6 april 2025 15:32 schreef michaelmoore het volgende:
Timmermans heeft een nieuwe partij opgericht
25 miljard voor een nieuwe verzorgingstaat
https://www.telegraaf.nl/(...)oor-verzorgingsstaat
Met een woning die je tot je thuis kunt maken, nou dat klinkt ook goed
En de Lelylijn trekt ie gelijk door naar Hamburg
En de Migratie die gaat ie sturen , iedereen in de bus en op weg naar het volgende AZC kamp
[..]
25 miljard voor een verzorgingsstaat dat klinkt wel een tikkie communistisch,quote:
toch beter dan 30 miljard voor stikstof of 37 miljard voor wereldklimaat en dan zelf in het vliegtuig stappenquote:Na de Oktoberrevolutie in 1917 kwam de communist Lenin aan de macht.
Hij zag de kampen als heropvoedingsplek voor veroordeelde Sovjetburgers en tegenstanders.
Hij wilde hen door werk heropvoeden tot deugdelijke, communistische burgers.
is het zo geniaal denk jij??quote:Op zondag 6 april 2025 18:18 schreef Cyan9 het volgende:
Op deze manier gaat dus niemand de discussie met je aan.
Hoe moet ik dan mijn denkbeelden kenbaar maken aan de kiezers ?quote:Op zondag 6 april 2025 18:22 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Probeer het eens zonder al dat feitenvrije geneuzel.
Dat klopt. In zekere zin heeft de PVV deze strategie gevolgd en is daardoor de grootste partij geworden met 37 zetels, door te pleiten voor een streng immigratiebeleid en linkse sociale punten. Het probleem is dat de PVV op het gebied van hun linkse sociale punten niet leveren wat ze beloofd hebben, en dat zal ze bij de volgende verkiezingen ook wel weer stemmen gaan kosten.quote:Op zondag 6 april 2025 19:30 schreef Lospedrosa het volgende:
Weet je wat ik niet snap? Als je er goed over nadenkt, waarom zetten de linkse partijen toch altijd in op ‘klimaat’ ?
De van oudsher rode PVDA bijvoorbeeld, de partij voor de werkenden.
Die willen minder belasting voor lagere inkomens, betere zorg voor minder geld, goede vakbonden, betaalbare onderwijs en zorg. Een prettige toekomst voor de kinderen.
En de rijken mogen daarin best bijdragen.
Wat moeten die mensen nu eigenlijk met exorbitante dure klimaat dromen en ongebreidelde migratie?
Volgens mij als je dat loslaat krijg je de grootste partij van nl terug.
PVV heeft wel een paar sociale standpunten maar is volstrekt niet serieus te nemen als partij en inderdaad hun sociale standpunten komt niets van terechtquote:Op zondag 6 april 2025 19:58 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Dat klopt. In zekere zin heeft de PVV deze strategie gevolgd en is daardoor de grootste partij geworden met 37 zetels, door te pleiten voor een streng immigratiebeleid en linkse sociale punten.
Het probleem is dat de PVV op het gebied van hun linkse sociale punten niet leveren wat ze beloofd hebben, en dat zal ze bij de volgende verkiezingen ook wel weer stemmen gaan kosten.
Opzich geen slechte ideeën mits je dit kunt doorrekenen en toepassen.quote:Op zondag 6 april 2025 20:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
PVV heeft wel een paar sociale standpunten maar is volstrekt niet serieus te nemen als partij en inderdaad hun sociale standpunten komt niets van terecht
Migratie is de trigger, niet de oorzaak van het woningtekort, doorstroom is het grote euvel door een stroperige overheid
Het woningtekort komt door de gestaakte uitstroom van alleenwonende ouderen
De kiezer wil een hoog netto besteedbaar inkomen voor de standaard werknemer tot modaal
het wereldklimaat dat is geen zaak van de Nederlandse kiezer ,dat moeten landen in een verdrag regelen,
Stikstof is een verzonnen probleem
De werknemer gaat niet op een partij stemmen die met de leden op de snelweg gaat zitten als jij moet werken
Het kan niet zo zijn dat veel inkomen netto belastingvrij is, behalve arbeid
Belangrijk is :
Arbeid tot modaal belastingvrij
Premiespaarplicht pensioenen afschaffen , laat men maar zelf extra netto sparen in het eigen huis
Woningbouw voor jonge Nederlandse gezinnen en een minimumloon voor moeders tot het kind 6 jaar is
Voor de mensen van de partij van de arbeid is een netto belastingvrij loon tot modaal belangrijk ,
Toeslagen zijn geen aansporing om meer te gaan werken, die kunnen weg
De cultuur die het uitstraalt is ook wel een dingetje, zelfs Melkert merkte dat goed op. En Melkert is nou niet de meest extreemrechtse politicus uit onze geschiedenis..quote:Op zondag 6 april 2025 21:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Opzich geen slechte ideeën mits je dit kunt doorrekenen en toepassen.
Helemaal Geen belasting tot modaal lijkt me lastig.
Ook vwb de eigenwaarde van mensen en de verdeeldheid die dit brengt.
Melkert , die van de Melkert banen die jongens die op de sociale werkplaats het werk deden van commerciële bedrijven en toen als echte werknemers moesten gaan werken van links , meedoen noemde men dat,quote:Op zondag 6 april 2025 23:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De cultuur die het uitstraalt is ook wel een dingetje, zelfs Melkert merkte dat goed op. En Melkert is nou niet de meest extreemrechtse politicus uit onze geschiedenis..
Die vroeg aan Timmermans hoe het zit met mensen die een balletje gehakt willen eten, of parkeren in de binnenstad. Ook die zaken zijn belangrijk.
Ik kan die post hier niet vinden:quote:
Geeft idd aan dat het duidelijk een organisatie van oude mannen en vrouwen is: als je ouder wordt, wordt je nou eenmaal conservatiever en rechtser zo blijkt uit veel studies. Maar goed, het is een klein, onbeduidend groepje mensen met een grote mond, veel aandacht verdienen ze niet. Ze hebben nu net 1012 ondertekenaars, RoodGroen is al ver overde 10.000 (en kreeg bij hun oproep FusieNu! binnen een week 3000 handtekeningen). Rood Vooruit voert een achterhoedegevecht en past qua standpunten inmiddels beter bij Bontenbal.quote:Motivatie
Discussie
Actualiteit
Wie
Brieven aan Joop
Contact
Word Supporter
Manifest “Meer over Rood”: Voor een vernieuwde sociaaldemocratie
11 apr
CONCEPT ter discussie op de Rood Vooruit bijeenkomst op 12 april 2025 in Utrecht. “In gelul kan je niet wonen, noch leren, zorgen, werken of migreren” (vrij naar Jan Schaefer – bakker, staatssecretaris, wethouder en vooral sociaaldemocraat).
Het manifest “Meer over Rood” roept op tot een fundamentele vernieuwing van de Partij van de Arbeid (PvdA). Niet door haar te vervangen middels een fusie met andere partijen, maar door een hernieuwde inzet op sociaaldemocratische waarden en een voor kiezers herkenbare, eigen koers en identiteit. De PvdA als drager van de sociaaldemocratie in Nederland moet (weer) de partij van de aandacht worden: betrokken, verbindend en dicht(er)bij het dagelijks leven van mensen.
Terug naar de kern: van beleid naar mensen
Waarom heeft de PvdA onderweg veel mensen verloren? Te veel beleidsdenken, te weinig luisteren. Te veel focus op abstracte idealen, te weinig op het alledaagse bestaan. Te veel beter weten, te weinig luisteren. Financieel geslaagd, sociaal steken laten vallen. Duurzaam omarmd, dagelijkse sores onderschat. Niet goed gereageerd op het ontbreken van het sociale draagvlak voor ongeleide migratie.
Het manifest stelt dat de partij moet terugkeren naar haar DNA: solidariteit, rechtvaardigheid, gemeenschapszin en aandacht voor wie dat nodig heeft. Met strikte antwoorden op de vraag: “voor wie en met wie maken we politiek”. Die laatste vraag is in feite jaren onbeantwoord blijven liggen.
De sociaaldemocratie moet opnieuw relevant worden voor brede groepen burgers, niet door radicale koerswijzigingen of irrelevante fusies, maar door trouw te blijven aan haar oorspronkelijke missie én deze te vertalen naar de tijd van nu.
Wat moet er anders?
Het manifest pleit voor een fundamenteel andere houding én ander beleid. Een kleine greep:
Meer zeggenschap lokaal en regionaal, minder centraal bestuur op afstand
Meer gemeenschapszin, minder individualisme
Meer praktisch opgeleiden aan tafel, minder alleen theoretisch opgeleiden
Meer aandacht voor dagelijkse problemen, minder beleidsdrukte
Meer betaalbare woningen, minder procedures
Meer publieke dienstverlening, minder marktdenken
Meer fatsoen, minder onverschilligheid
Meer burger, minder consument(isme)
Minder asielzoekers met een bredere spreiding
Wie hier niet hoort, hoort hier niet, maar wie bescherming nodig heeft, krijgt die
Minder buitenlandse en/of conservatieve beïnvloeding
Minder verzorgingsstaat maar transitie naar meer hulp bij zelfredzaamheid
Meer een dienende en rechtvaardige overheid en minder een uitdijende wantrouwende overheid
Meer ruimte voor een seculiere overheid en minder aparte aandacht voor geloofsgemeenschappen
Meer ruimte voor zorg van naasten met minder druk vanuit werk deze twee te combineren.
Veiligstellen van de publieke ruimte ten opzichte van commercialisering.
https://roodvooruit.nl/di(...)de-sociaaldemocratiequote:Op dinsdag 22 april 2025 11:40 schreef Hexagon het volgende:
Ze zouden zo te zien prima lid kunnen worden van het CDA.
Waarachtig Nieuw Links lijkt me een mooie partijnaam.quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik kan die post hier niet vinden:
https://bsky.app/profile/danielboomsma.bsky.social
Maar hier staat idd hun conceptplan:
https://roodvooruit.nl/di(...)de-sociaaldemocratie
[..]
Geeft idd aan dat het duidelijk een organisatie van oude mannen en vrouwen is: als je ouder wordt, wordt je nou eenmaal conservatiever en rechtser zo blijkt uit veel studies. Maar goed, het is een klein, onbeduidend groepje mensen met een grote mond, veel aandacht verdienen ze niet. Ze hebben nu net 1012 ondertekenaars, RoodGroen is al ver overde 10.000 (en kreeg bij hun oproep FusieNu! binnen een week 3000 handtekeningen). Rood Vooruit voert een achterhoedegevecht en past qua standpunten inmiddels beter bij Bontenbal.
"Wie hier niet hoort, hoort hier niet" Wat een debiele inhoudsloze zin. Dat hebben ze vast bedacht om schultenbrau drinkende witte plastic stoelen volk aan te trekken.quote:
Ik dacht aan Combinatie Democratische Arbeiders.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:00 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Waarachtig Nieuw Links lijkt me een mooie partijnaam.
Bejaarden kunnen weer hun pensioen aanvullen met bijvoorbeeld een moestuintje.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:33 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
"Wie hier niet hoort, hoort hier niet" Wat een debiele inhoudsloze zin. Dat hebben ze vast bedacht om schultenbrau drinkende witte plastic stoelen volk aan te trekken.
En een linkse partij die pleit voor minder verzorgingsstaat mag zich inderdaad niet links noemen.
Vrouwen die een huis willen kopen, moeten een rijke vriend zoeken.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:36 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Bejaarden kunnen weer hun pensioen aanvullen met bijvoorbeeld een moestuintje.
#participatiesamenleving
Het is van alweer een aantal dagen geleden weerquote:Op dinsdag 22 april 2025 11:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik kan die post hier niet vinden:
https://bsky.app/profile/danielboomsma.bsky.social
https://www.nrc.nl/nieuws(...)elen-elkaar-a4892005quote:Toch heeft het nieuwe JS-bestuur nog te maken met wantrouwende leden, en „dat is soms moeilijk”, vertelt Hofman.
Ook bij Dwars merkt hij dat hier soms zorgen over zijn, en er wordt ook de spot mee gedreven, zegt JS-secretaris Alessandro van Haag: „Zo van ‘laat het penningmeesterschap maar niet over aan de JS’ers’. Maar we hebben nu echt een streng financieel beleid: dus die zorgen zijn niet nodig.”
Tijdens de discussieavond op het partijkantoor in Den Haag komen vooral overeenkomsten naar voren. Bijvoorbeeld dat klimaatbeleid en sociaaldemocratie samen kunnen gaan: ‘ecosocialisme’. „Elkaar beconcurreren heeft geen zin”, zegt Dwars-voorzitter Van der Mast. „Uiteindelijk leven we in een systeem waarin de zwakste mensen altijd worden benadeeld. Of het nou gaat om klimaatverandering of hogere inflatie.”
Klimaat problematiek raakt vooral de armen en arbeidsnigratie is een rechts dingetje.quote:Op zondag 6 april 2025 19:30 schreef Lospedrosa het volgende:
Weet je wat ik niet snap? Als je er goed over nadenkt, waarom zetten de linkse partijen toch altijd in op ‘klimaat’ ?
De van oudsher rode PVDA bijvoorbeeld, de partij voor de werkenden.
Die willen minder belasting voor lagere inkomens, betere zorg voor minder geld, goede vakbonden, betaalbare onderwijs en zorg. Een prettige toekomst voor de kinderen.
En de rijken mogen daarin best bijdragen.
Wat moeten die mensen nu eigenlijk met exorbitante dure klimaat dromen en ongebreidelde migratie?
Volgens mij als je dat loslaat krijg je de grootste partij van nl terug.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |