En juist (onder meer) vanwege dat ze volgens sommige mensen te links waren hebben ze de verkiezingen verloren.quote:Op zondag 16 maart 2025 22:16 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Je kunt de Amerikaanse Democratische Partij in Amerika op meerdere vlakken echter amper links noemen, als je het vergelijkt met Nederland.
Als de PvdA ooit weer een grote partij wil worden worden, dan zal er binnen de PvdA toch heel wat moeten veranderen en zal de PvdA op een aantal punten toch echt een heel andere koers moeten gaan volgen. De afgelopen decennia is de PvdA vooral bezig geweest om grote groepen kiezers van zich te vervreemden.quote:Op zondag 16 maart 2025 22:14 schreef Tomatenboer het volgende:
Maar in welke hoedanigheid de PvdA het meeste kans maakt om weer die enorme sociaal-democratische partij van weleer te worden, dat weet ik niet.
De PvdA heeft bij Tweede Kamerverkiezingen nooit een lijstverbinding gehad met de VVD, wel met GroenLinks en de SPquote:Op zondag 16 maart 2025 21:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
terecht
de Pvda heeft meer met de VVD dan met Groen Slinks
anders gaan we straks nog op de snelweg zitten ook
https://www.nrc.nl/nieuws(...)iggen-dwars-a4886536quote:Nachtmerriescenario
Maar dát is nu juist de angst bij de oude garde van de PvdA: dat hun sociaal-democratische partij opgaat in een amorfe en elitaire partij. Het nachtmerriescenario voor de partijbesturen is dat hun fusie leidt tot afsplitsingen van ontevreden leden. Verbeet wil niet uitsluiten dat ze zich bij een afsplitsing zou aansluiten: „Ik neem die brug als ik ervoor sta.” En wat Ad Melkert gaat doen, weet hij nog niet. Zondag in De Balie wilde hij niet zeggen of hij lid wordt van de nieuwe partij.
Het lukt Timmermans niet om zijn oude partijleider voor zich te winnen, maar dat Melkert vroeg of laat lid zal worden, is volgens Timmermans onvermijdelijk. „Wij worden gewoon groene sociaal-democraten, Ad, dat beloof ik je.”
vreselijk , waarom niet de stikstof partij ?/quote:Op zondag 16 maart 2025 23:10 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Zo te lezen heeft Frans Timmermans de naam van de fusiepartij ook al bepaald: Groene Sociaal-Democraten.
vreselijk en allemaal met een aardappel in de mond praten over de stikstof dispositie in de natura en de stad verdichten met kleine flatjes van 1600 euro voor het HBO plebs dat ook Groen Slinks stemtquote:Op zondag 16 maart 2025 22:57 schreef zakjapannertje het volgende:
Nachtmerriescenario
Maar dát is nu juist de angst bij de oude garde van de PvdA: dat hun sociaal-democratische partij opgaat in een amorfe en elitaire partij
Nogmaals, Timmermans is slechts een passant. Te vergelijken met een trainer bij een voetbalclub. Het ego van de beste man mag dan enorm zijn, maar hij is niet de partij.quote:Op zondag 16 maart 2025 21:24 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)n-toekomst-te-bouwen
goede zaak er komt steeds meer verzet
Timmermans die wil graag MP worden, daar vergooit ie de pvda voor
Maar hijh gaat er niet mee weg komen
\
[..]
[..]
Timmermans is een koekoekquote:Op zondag 16 maart 2025 23:16 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Nogmaals, Timmermans is slechts een passant. Te vergelijken met een trainer bij een voetbalclub. Het ego van de beste man mag dan enorm zijn, maar hij is niet de partij.
Naamsveranderingen zijn not done in POL. Ik pas hem uit respect voor jou aan.quote:Op zondag 16 maart 2025 23:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Timmermans is een koekoek
Samsom heeft de eerste helft de pvda verloochend en nu gaat Timmermans de rest verraden in de hoop op een topjob als MP
Helaas heeft Groen links die baan allang vergeven aan een van hullie
Je bedoelt de Deense koers van hun (voormalige) sociaaldemocraten?quote:Op zondag 16 maart 2025 22:32 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Als de PvdA ooit weer een grote partij wil worden worden, dan zal er binnen de PvdA toch heel wat moeten veranderen en zal de PvdA op een aantal punten toch echt een heel andere koers moeten gaan volgen. De afgelopen decennia is de PvdA vooral bezig geweest om grote groepen kiezers van zich te vervreemden.
De PvdA moet voorkomen dat ze zichzelf wéér zo verloochenen als in de periodes dat ze met de VVD samenwerkten. Vooral Rutte II is erg schadelijk geweest (invoering participatiewet, sluiten bejaardenhuizen en afschaffen toegang sociale werkvoorziening oa).quote:Op zondag 16 maart 2025 22:32 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Als de PvdA ooit weer een grote partij wil worden worden, dan zal er binnen de PvdA toch heel wat moeten veranderen en zal de PvdA op een aantal punten toch echt een heel andere koers moeten gaan volgen. De afgelopen decennia is de PvdA vooral bezig geweest om grote groepen kiezers van zich te vervreemden.
Aan de andere kant: als de PvdA de komende jaren nog wil regeren, is de kans toch best groot dat dat met de VVD zal moeten. Bontenbal doet het leuk en brengt CDA weer richting 20, maar dat is dan samen met PvdA/GL iets van 50 zetels. Om dan met bijvoorbeeld D66 en wellicht CU te regeren kom je toch nog wel een zetel of 10 tekort. Regeren met PvdD of SP lijkt me niet realistisch.quote:Op maandag 17 maart 2025 09:37 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
De PvdA moet voorkomen dat ze zichzelf wéér zo verloochenen als in de periodes dat ze met de VVD samenwerkten. Vooral Rutte II is erg schadelijk geweest (invoering participatiewet, sluiten bejaardenhuizen en afschaffen toegang sociale werkvoorziening oa).
Aan de andere kant is er voor links het belang om ook kiezers aan te spreken die vanuit het midden of vanaf centrum-rechts komen. Dat wordt lastiger als je je gaat verbinden met een partij als GroenLinks met een fel linkser imago (zeg maar een extreemlinks imago).
Dus ik zie de spagaat waar de PvdA in zit wel.
Wat mij betreft moet de VVD de komende jaren (decenium ofzo) maar even in het strafbankje. Net zoals we in de jaren 90 even CDA moe waren.quote:Op maandag 17 maart 2025 09:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Aan de andere kant: als de PvdA de komende jaren nog wil regeren, is de kans toch best groot dat dat met de VVD zal moeten. Bontenbal doet het leuk en brengt CDA weer richting 20, maar dat is dan samen met PvdA/GL iets van 50 zetels. Om dan met bijvoorbeeld D66 en wellicht CU te regeren kom je toch nog wel een zetel of 10 tekort. Regeren met PvdD of SP lijkt me niet realistisch.
Maar goed, een goede campagne en wellicht zijn die 10 zetels wel haalbaar. Al lijkt D66 meer voorkeur voor VVD dan CDA te hebben.
Belangrijk is dan voor PvdA in elk geval om de grootste (of de grootste buiten PVV om) te worden, daarom is die fusie zo belangrijk. Anders heb je net zo snel weer een motorblok VVD-CDA-D66. Die fusie is echt essentieel om eens de leiding te kunnen pakken in het formatieproces.quote:Op maandag 17 maart 2025 10:00 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Wat mij betreft moet de VVD de komende jaren (decenium ofzo) maar even in het strafbankje. Net zoals we in de jaren 90 even CDA moe waren.
Ik zie een coalitie PvdA - CDA - D66 wel zitten in de toekomst ja. Maar wellicht is dat niet progressief genoeg voor D66, of juist te progressief voor het CDA. We zullen zien.
Ze moeten een linkse koers gaan varen, een alternatief zijn. Niet zich richten op centrumrechtse kiezers, er zijn al 10 centrumrechtse partijen in Nederland. Je op die kiezers richten is ook een bewezen ineffectieve strategie het werkt nooit. Maar goed dan heb je types als oudkerk die liever met de VVD samen gaan, tja ik zou zeggen vraag hem vriendelijk richting VVD op te hoepelen. Juist door telkens te proberen die centrumrechtse kiezers aan te spreken bijvoorbeeld door gezellig met de VVD mee te doen zijn de kiezers weggelopen. Logisch want daarvoor stemt het merendeel uiteraard niet op een linkse partij.quote:Op maandag 17 maart 2025 09:37 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
De PvdA moet voorkomen dat ze zichzelf wéér zo verloochenen als in de periodes dat ze met de VVD samenwerkten. Vooral Rutte II is erg schadelijk geweest (invoering participatiewet, sluiten bejaardenhuizen en afschaffen toegang sociale werkvoorziening oa).
Aan de andere kant is er voor links het belang om ook kiezers aan te spreken die vanuit het midden of vanaf centrum-rechts komen. Dat wordt lastiger als je je gaat verbinden met een partij als GroenLinks met een fel linkser imago (zeg maar een extreemlinks imago).
Dus ik zie de spagaat waar de PvdA in zit wel.
Daar zit ook wel wat in, maar ik denk toch dat het belangrijk is wat midden en centrum-rechtse kiezers naar je toe te halen. Als je een brede centrum-linkse partij kunt worden kun je wellicht andere rechtse kiezers van hun koud watervrees afhelpen. Want ik zie bij veel rechtse kiezers ook veel linkse overtuigingen, maar omdat links tegenwoordig de bron van al het kwaad is stemmen ze desondanks toch rechts.quote:Op maandag 17 maart 2025 10:09 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ze moeten een linkse koers gaan varen, een alternatief zijn. Niet zich richten op centrumrechtse kiezers, er zijn al 10 centrumrechtse partijen in Nederland. Je op die kiezers richten is ook een bewezen ineffectieve strategie het werkt nooit. Maar goed dan heb je types als oudkerk die liever met de VVD samen gaan, tja ik zou zeggen vraag hem vriendelijk richting VVD op te hoepelen. Juist door telkens te proberen die centrumrechtse kiezers aan te spreken bijvoorbeeld door gezellig met de VVD mee te doen zijn de kiezers weggelopen. Logisch want daarvoor stemt het merendeel uiteraard niet op een linkse partij.
Ik snap de weerstand nu wel beter. Een linkse partij die electoraal wat zou kunnen scoren, krijgt alle media tegen zich. Opeens krijgt elke criticaster een microfoon in het gezicht gedrukt.
De bekende foto van Roemer met een rietje terwijl Rutte rechtstreeks uit het flesje dronk (toen hij de fotograaf zag haalde hij het rietje uit zijn fles).quote:Op maandag 17 maart 2025 10:22 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Daar zit ook wel wat in, maar ik denk toch dat het belangrijk is wat midden en centrum-rechtse kiezers naar je toe te halen. Als je een brede centrum-linkse partij kunt worden kun je wellicht andere rechtse kiezers van hun koud watervrees afhelpen. Want ik zie bij veel rechtse kiezers ook veel linkse overtuigingen, maar omdat links tegenwoordig de bron van al het kwaad is stemmen ze desondanks toch rechts.
Wat die hetze betreft denk ik wel dat je gelijk hebt. Je zag het ook toen de SP dreigde de grootste te worden met Emiel Roemer. Ongekend wat voor mediacampagne er toen van de grond kwam om hem kapot te maken (bij de Wereld Draait Door notabene, of die afbeelding van de kettingzaag in Elsevier meen ik).
Dat hele GL-PvdA is volstrekt onhoudbaar geworden want de mensen lusten geen linkse politiek meer. Iedereen beseft dat Rechts door hun culturele hegemonie de winnaar is van de meningenoorlog.quote:Op maandag 17 maart 2025 08:17 schreef Hexagon het volgende:
Mochten de PvdA-leden dit trouwens alsnog afwijzen (wat ik niet verwacht) dan denk ik dat Timmermans ook wel onhoudbaar is geworden.
Bedankt ome Harry, pak nog een borrel.quote:Op maandag 17 maart 2025 10:42 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Dat hele GL-PvdA is volstrekt onhoudbaar geworden want de mensen lusten geen linkse politiek meer. Iedereen beseft dat Rechts door hun culturele hegemonie de winnaar is van de meningenoorlog.
Staan nog 3 zetels af van de Pvv in de peilingen. Maar echt volstrekt onhoudbaar inderdaadquote:Op maandag 17 maart 2025 10:42 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Dat hele GL-PvdA is volstrekt onhoudbaar geworden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |