abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 maart 2025 @ 22:20:25 #76
330914 Sherlock_Holmes
2de plaats WIDM prono 2020
pi_217079734
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 22:16 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Je kunt de Amerikaanse Democratische Partij in Amerika op meerdere vlakken echter amper links noemen, als je het vergelijkt met Nederland.
En juist (onder meer) vanwege dat ze volgens sommige mensen te links waren hebben ze de verkiezingen verloren.

Maar ik heb afgelopen week geleerd dat ook al heb je een aantal (extreem) linkse standpunten dan kun je alsnog tot het centrum behoren. Dus wie weet.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_217079939
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 22:14 schreef Tomatenboer het volgende:
Maar in welke hoedanigheid de PvdA het meeste kans maakt om weer die enorme sociaal-democratische partij van weleer te worden, dat weet ik niet.
Als de PvdA ooit weer een grote partij wil worden worden, dan zal er binnen de PvdA toch heel wat moeten veranderen en zal de PvdA op een aantal punten toch echt een heel andere koers moeten gaan volgen. De afgelopen decennia is de PvdA vooral bezig geweest om grote groepen kiezers van zich te vervreemden.
pi_217080044
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:44 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
terecht

de Pvda heeft meer met de VVD dan met Groen Slinks
anders gaan we straks nog op de snelweg zitten ook
De PvdA heeft bij Tweede Kamerverkiezingen nooit een lijstverbinding gehad met de VVD, wel met GroenLinks en de SP
pi_217080169
quote:
Nachtmerriescenario
Maar dát is nu juist de angst bij de oude garde van de PvdA: dat hun sociaal-democratische partij opgaat in een amorfe en elitaire partij. Het nachtmerriescenario voor de partijbesturen is dat hun fusie leidt tot afsplitsingen van ontevreden leden. Verbeet wil niet uitsluiten dat ze zich bij een afsplitsing zou aansluiten: „Ik neem die brug als ik ervoor sta.” En wat Ad Melkert gaat doen, weet hij nog niet. Zondag in De Balie wilde hij niet zeggen of hij lid wordt van de nieuwe partij.

Het lukt Timmermans niet om zijn oude partijleider voor zich te winnen, maar dat Melkert vroeg of laat lid zal worden, is volgens Timmermans onvermijdelijk. „Wij worden gewoon groene sociaal-democraten, Ad, dat beloof ik je.”
https://www.nrc.nl/nieuws(...)iggen-dwars-a4886536
pi_217080267
Zo te lezen heeft Frans Timmermans de naam van de fusiepartij ook al bepaald: Groene Sociaal-Democraten.
  zondag 16 maart 2025 @ 23:11:46 #81
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217080268
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 23:10 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Zo te lezen heeft Frans Timmermans de naam van de fusiepartij ook al bepaald: Groene Sociaal-Democraten.
vreselijk , waarom niet de stikstof partij ?/
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 16 maart 2025 @ 23:13:43 #82
323876 michaelmoore
pi_217080290
quote:
6s.gif Op zondag 16 maart 2025 22:57 schreef zakjapannertje het volgende:
Nachtmerriescenario
Maar dát is nu juist de angst bij de oude garde van de PvdA: dat hun sociaal-democratische partij opgaat in een amorfe en elitaire partij
vreselijk en allemaal met een aardappel in de mond praten over de stikstof dispositie in de natura en de stad verdichten met kleine flatjes van 1600 euro voor het HBO plebs dat ook Groen Slinks stemt

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 16-03-2025 23:22:21 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 16 maart 2025 @ 23:16:44 #83
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217080320
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 21:24 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)n-toekomst-te-bouwen

goede zaak er komt steeds meer verzet
Timmermans die wil graag MP worden, daar vergooit ie de pvda voor
Maar hijh gaat er niet mee weg komen
\
[..]
[..]

Nogmaals, Timmermans is slechts een passant. Te vergelijken met een trainer bij een voetbalclub. Het ego van de beste man mag dan enorm zijn, maar hij is niet de partij.
  zondag 16 maart 2025 @ 23:19:45 #84
323876 michaelmoore
pi_217080341
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 23:16 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Nogmaals, Timmermans is slechts een passant. Te vergelijken met een trainer bij een voetbalclub. Het ego van de beste man mag dan enorm zijn, maar hij is niet de partij.
Timmermans is een koekoek

Samsom heeft de eerste helft de pvda verloochend en nu gaat Timmermans de rest verraden in de hoop op een topjob als MP

Helaas heeft Groen links die baan allang vergeven aan een van hullie

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 16-03-2025 23:58:50 ]
  Moderator zondag 16 maart 2025 @ 23:58:36 #85
236264 crew  capricia
pi_217080557
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 23:19 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Timmermans is een koekoek

Samsom heeft de eerste helft de pvda verloochend en nu gaat Timmermans de rest verraden in de hoop op een topjob als MP

Helaas heeft Groen links die baan allang vergeven aan een van hullie
Naamsveranderingen zijn not done in POL. Ik pas hem uit respect voor jou aan.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217081566
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 22:32 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Als de PvdA ooit weer een grote partij wil worden worden, dan zal er binnen de PvdA toch heel wat moeten veranderen en zal de PvdA op een aantal punten toch echt een heel andere koers moeten gaan volgen. De afgelopen decennia is de PvdA vooral bezig geweest om grote groepen kiezers van zich te vervreemden.
Je bedoelt de Deense koers van hun (voormalige) sociaaldemocraten?

Die zijn in de peilingen inmiddels gehalveerd, de laatste Europese verkiezingen waren de groenen de grootste, dat weet je?

Want nee, er is geen interesse in een zogenaamd linkse partij met rechtse standpunten of die het klimaat negeren, nergens.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 17 maart 2025 @ 08:17:28 #87
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217081636
Mochten de PvdA-leden dit trouwens alsnog afwijzen (wat ik niet verwacht) dan denk ik dat Timmermans ook wel onhoudbaar is geworden.
pi_217081708
Mensen die nu trouwens 'weet ik niet' zeggen over een lidmaatschap van een fusiepartij, die worden uiteindelijk gewoon lid. Die zijn blijkbaar niet fel tegen, anders weet je nu al wel dat je geen lid gaat worden. En die gaan dus ook geen andere partij oprichten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 17 maart 2025 @ 08:45:44 #89
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217081801
Wel mooi dat Chris Aalberts, absoluut geen voorstander van de fusie, even de vloer aanveegt met de hoeveelheid onzin die er uit de mond van Rob Oudkerk komt. Dat die man zich niet diep schaamt zegt wel wat over hem.

https://chrisaalberts.nl/(...)se-fusie-niet-tegen/
pi_217082190
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 22:32 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
De PvdA moet voorkomen dat ze zichzelf wéér zo verloochenen als in de periodes dat ze met de VVD samenwerkten. Vooral Rutte II is erg schadelijk geweest (invoering participatiewet, sluiten bejaardenhuizen en afschaffen toegang sociale werkvoorziening oa).

Aan de andere kant is er voor links het belang om ook kiezers aan te spreken die vanuit het midden of vanaf centrum-rechts komen. Dat wordt lastiger als je je gaat verbinden met een partij als GroenLinks met een fel linkser imago (zeg maar een extreemlinks imago).

Dus ik zie de spagaat waar de PvdA in zit wel.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_217082419
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 09:37 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
De PvdA moet voorkomen dat ze zichzelf wéér zo verloochenen als in de periodes dat ze met de VVD samenwerkten. Vooral Rutte II is erg schadelijk geweest (invoering participatiewet, sluiten bejaardenhuizen en afschaffen toegang sociale werkvoorziening oa).

Aan de andere kant is er voor links het belang om ook kiezers aan te spreken die vanuit het midden of vanaf centrum-rechts komen. Dat wordt lastiger als je je gaat verbinden met een partij als GroenLinks met een fel linkser imago (zeg maar een extreemlinks imago).

Aan de andere kant: als de PvdA de komende jaren nog wil regeren, is de kans toch best groot dat dat met de VVD zal moeten. Bontenbal doet het leuk en brengt CDA weer richting 20, maar dat is dan samen met PvdA/GL iets van 50 zetels. Om dan met bijvoorbeeld D66 en wellicht CU te regeren kom je toch nog wel een zetel of 10 tekort. Regeren met PvdD of SP lijkt me niet realistisch.

Maar goed, een goede campagne en wellicht zijn die 10 zetels wel haalbaar. Al lijkt D66 meer voorkeur voor VVD dan CDA te hebben.
pi_217082454
quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2025 09:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Aan de andere kant: als de PvdA de komende jaren nog wil regeren, is de kans toch best groot dat dat met de VVD zal moeten. Bontenbal doet het leuk en brengt CDA weer richting 20, maar dat is dan samen met PvdA/GL iets van 50 zetels. Om dan met bijvoorbeeld D66 en wellicht CU te regeren kom je toch nog wel een zetel of 10 tekort. Regeren met PvdD of SP lijkt me niet realistisch.

Maar goed, een goede campagne en wellicht zijn die 10 zetels wel haalbaar. Al lijkt D66 meer voorkeur voor VVD dan CDA te hebben.
Wat mij betreft moet de VVD de komende jaren (decenium ofzo) maar even in het strafbankje. Net zoals we in de jaren 90 even CDA moe waren. :)

Ik zie een coalitie PvdA - CDA - D66 wel zitten in de toekomst ja. Maar wellicht is dat niet progressief genoeg voor D66, of juist te progressief voor het CDA. We zullen zien.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_217082516
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 10:00 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Wat mij betreft moet de VVD de komende jaren (decenium ofzo) maar even in het strafbankje. Net zoals we in de jaren 90 even CDA moe waren. :)

Ik zie een coalitie PvdA - CDA - D66 wel zitten in de toekomst ja. Maar wellicht is dat niet progressief genoeg voor D66, of juist te progressief voor het CDA. We zullen zien.
Belangrijk is dan voor PvdA in elk geval om de grootste (of de grootste buiten PVV om) te worden, daarom is die fusie zo belangrijk. Anders heb je net zo snel weer een motorblok VVD-CDA-D66. Die fusie is echt essentieel om eens de leiding te kunnen pakken in het formatieproces.

Liever de grootste met 30 zetels, dan dat PvdA niet de grootste is met 22 zetels en GL er 12 heeft. Ondanks dat je dan samen meer zetels hebt.
pi_217082535
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 09:37 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ze moeten een linkse koers gaan varen, een alternatief zijn. Niet zich richten op centrumrechtse kiezers, er zijn al 10 centrumrechtse partijen in Nederland. Je op die kiezers richten is ook een bewezen ineffectieve strategie het werkt nooit. Maar goed dan heb je types als oudkerk die liever met de VVD samen gaan, tja ik zou zeggen vraag hem vriendelijk richting VVD op te hoepelen. Juist door telkens te proberen die centrumrechtse kiezers aan te spreken bijvoorbeeld door gezellig met de VVD mee te doen zijn de kiezers weggelopen. Logisch want daarvoor stemt het merendeel uiteraard niet op een linkse partij.

Ik snap de weerstand nu wel beter. Een linkse partij die electoraal wat zou kunnen scoren, krijgt alle media tegen zich. Opeens krijgt elke criticaster een microfoon in het gezicht gedrukt.
pi_217082664
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 10:09 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ze moeten een linkse koers gaan varen, een alternatief zijn. Niet zich richten op centrumrechtse kiezers, er zijn al 10 centrumrechtse partijen in Nederland. Je op die kiezers richten is ook een bewezen ineffectieve strategie het werkt nooit. Maar goed dan heb je types als oudkerk die liever met de VVD samen gaan, tja ik zou zeggen vraag hem vriendelijk richting VVD op te hoepelen. Juist door telkens te proberen die centrumrechtse kiezers aan te spreken bijvoorbeeld door gezellig met de VVD mee te doen zijn de kiezers weggelopen. Logisch want daarvoor stemt het merendeel uiteraard niet op een linkse partij.

Ik snap de weerstand nu wel beter. Een linkse partij die electoraal wat zou kunnen scoren, krijgt alle media tegen zich. Opeens krijgt elke criticaster een microfoon in het gezicht gedrukt.
Daar zit ook wel wat in, maar ik denk toch dat het belangrijk is wat midden en centrum-rechtse kiezers naar je toe te halen. Als je een brede centrum-linkse partij kunt worden kun je wellicht andere rechtse kiezers van hun koud watervrees afhelpen. Want ik zie bij veel rechtse kiezers ook veel linkse overtuigingen, maar omdat links tegenwoordig de bron van al het kwaad is stemmen ze desondanks toch rechts.

Wat die hetze betreft denk ik wel dat je gelijk hebt. Je zag het ook toen de SP dreigde de grootste te worden met Emiel Roemer. Ongekend wat voor mediacampagne er toen van de grond kwam om hem kapot te maken (bij de Wereld Draait Door notabene, of die afbeelding van de kettingzaag in Elsevier meen ik).
pi_217082736
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 10:22 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Daar zit ook wel wat in, maar ik denk toch dat het belangrijk is wat midden en centrum-rechtse kiezers naar je toe te halen. Als je een brede centrum-linkse partij kunt worden kun je wellicht andere rechtse kiezers van hun koud watervrees afhelpen. Want ik zie bij veel rechtse kiezers ook veel linkse overtuigingen, maar omdat links tegenwoordig de bron van al het kwaad is stemmen ze desondanks toch rechts.

Wat die hetze betreft denk ik wel dat je gelijk hebt. Je zag het ook toen de SP dreigde de grootste te worden met Emiel Roemer. Ongekend wat voor mediacampagne er toen van de grond kwam om hem kapot te maken (bij de Wereld Draait Door notabene, of die afbeelding van de kettingzaag in Elsevier meen ik).
De bekende foto van Roemer met een rietje terwijl Rutte rechtstreeks uit het flesje dronk (toen hij de fotograaf zag haalde hij het rietje uit zijn fles).

Maar goed, Roemer was te lief voor een lijsttrekker, die kon er niet tegen als zijn tegenstander loog. En dan zat hij tussen campagnemonsters als Rutte en Samsom in. Dergelijke topstukken lopen er nu niet rond, ook Timmermans is dat niet. Bontenbal zou dat misschien op zijn Balkenendes kunnen worden. Roemer gaf zelf later ook aan dat hijzelf en de SP in 2012 nog niet klaar waren om te regeren.

Ik geloof niet zo zeer dat er een hetze is tegen linkse partijen. Ik geloof wel dat leugenachtige oneliners het tegenwoordig helaas winnen van een eerlijk verhaal. En dat mensen die zich met onzin tegen hun partijleider keren eerder aandacht krijgen dan mensen die met enorm veel goede argumenten achter de partijleider scharen. Ruzie verkoopt.
  maandag 17 maart 2025 @ 10:42:37 #97
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_217082784
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 08:17 schreef Hexagon het volgende:
Mochten de PvdA-leden dit trouwens alsnog afwijzen (wat ik niet verwacht) dan denk ik dat Timmermans ook wel onhoudbaar is geworden.
Dat hele GL-PvdA is volstrekt onhoudbaar geworden want de mensen lusten geen linkse politiek meer. Iedereen beseft dat Rechts door hun culturele hegemonie de winnaar is van de meningenoorlog.
Science matters
  maandag 17 maart 2025 @ 11:13:57 #98
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217082978
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 10:42 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Dat hele GL-PvdA is volstrekt onhoudbaar geworden want de mensen lusten geen linkse politiek meer. Iedereen beseft dat Rechts door hun culturele hegemonie de winnaar is van de meningenoorlog.
Bedankt ome Harry, pak nog een borrel.
pi_217083596
Het klopt wel rechts blijft de winnaar van de meningen oorlog omdat het rechtse geluid overeen komt met de belangen van de rijken en grote bedrijven. Die vervolgens media beinvloeden en de problemen bij alles en iedereen weten neer te leggen behalve bij zichzelf. Allemaal dingen mis met demense die geen huis meer kunnen kopen niks mis met de economie waar dat gebeurt. De rechtse oplossing is om de economie nog meer vrij spel te geven en dan te hopen dat problemen veroorzaakt door decennialang dat type laissez faire beleid nu magischerwijs verdwijnen. Op zeer rechts zijn ze zelfs zo leip aan het worden dat ze dan eigenlijk de hele overheid willen slopen zo van dan hebben bedrijven en rijken pas echt vrijheid.

Het linkse antwoord waar de gewone man meer economische en politieke macht krijgt is de werkelijke oplossing. Maar is moeilijk aan de man te brengen omdat het ingaat tegen de conditionering die we al van jonge leeftijd mee krijgen, waar dit systeem werkt. Het probleem is ook niet zozeer dat naar ongehoorde burgers geluisterd wordt. Het probleem is dat men alleen naar de verkeerde ongehoorde burgers luistert. Naar van die lui die dan boos zijn gemaakt op migranten, veel minder verhalen over burgers die boos zijn over karige lonen.
  maandag 17 maart 2025 @ 12:22:00 #100
319979 Fok-it
All is well
pi_217083613
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 10:42 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Dat hele GL-PvdA is volstrekt onhoudbaar geworden
Staan nog 3 zetels af van de Pvv in de peilingen. Maar echt volstrekt onhoudbaar inderdaad :')
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')