abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217083660
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 12:22 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Staan nog 3 zetels af van de Pvv in de peilingen. Maar echt volstrekt onhoudbaar inderdaad :')
Nouja als ik dit topic moet geloven moeten ze maar weer opsplitsen. Leuk geprobeerd maar de PvdA was toch echt beter dan deze samenwerking omdat ze de juiste snaar beter raken.
  maandag 17 maart 2025 @ 13:00:19 #102
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217083925
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 12:28 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Nouja als ik dit topic moet geloven moeten ze maar weer opsplitsen. Leuk geprobeerd maar de PvdA was toch echt beter dan deze samenwerking omdat ze de juiste snaar beter raken.
Ja onder oude conservatieve mannen is Groenlinks niet de ideale partner, maar dat moet geen verbazing zijn.
pi_217084316
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 13:00 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja onder oude conservatieve mannen is Groenlinks niet de ideale partner, maar dat moet geen verbazing zijn.
In hun tijd wisten ze nog wel wat de arbeider nodig heeft. Dat was blijkbaar vooral afstand van activistische types. Daarbij alleen wat zij toen ze jeugdig waren belangrijk vonden dat ging echt ergens over. Die jongere mensen van nu zijn maar stom want het systeem is perfect achter gelaten door de oude generatie. De nieuwere generatie moet vooral heel dankbaar zijn en luisteren naar de fossielen.
pi_217086733
quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2025 08:08 schreef Hanca het volgende:
Je bedoelt de Deense koers van hun (voormalige) sociaaldemocraten?

Die zijn in de peilingen inmiddels gehalveerd, de laatste Europese verkiezingen waren de groenen de grootste, dat weet je?

Want nee, er is geen interesse in een zogenaamd linkse partij met rechtse standpunten of die het klimaat negeren, nergens.
Ik zie geen reden waarom er geen behoefte zou zijn aan een dergelijke partij. De meeste mensen stemmen uiteindelijk toch vanuit hun eigen belang, en niet vanuit idealisme of wat ze goed voor het land vinden. De aanhang van sociaaldemocratische partijen bestaat traditioneel dan ook uit mensen uit de lagere inkomensgroepen. Die mensen hebben niet per se ook belang bij allerlei andere linkse standpunten, zoals bijvoorbeeld over immigratie en integratie, over justitie en veiligheid, of over woke.
  maandag 17 maart 2025 @ 18:31:04 #105
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_217086747
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 18:29 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Ik zie geen reden waarom er geen behoefte zou zijn aan een dergelijke partij. De meeste mensen stemmen uiteindelijk toch vanuit hun eigen belang, en niet vanuit idealisme of wat ze goed voor het land vinden. De aanhang van sociaaldemocratische partijen bestaat traditioneel dan ook uit mensen uit de lagere inkomensgroepen. Die mensen hebben niet per se ook belang bij allerlei andere linkse standpunten, zoals bijvoorbeeld over immigratie en integratie, over justitie en veiligheid, of over woke.
Want mensen uit lagere inkomensgroepen hebben niet te maken met immigratie, integratie, justitie, lopen nergens tegenaan met hun geaardheid?

Wie ben jij eigenlijk om dat voor die mensen te bepalen?
  maandag 17 maart 2025 @ 18:37:40 #106
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217086804
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 18:31 schreef VoMy het volgende:

[..]
Want mensen uit lagere inkomensgroepen hebben niet te maken met immigratie, integratie, justitie, lopen nergens tegenaan met hun geaardheid?

Wie ben jij eigenlijk om dat voor die mensen te bepalen?
Een hoop figuren verwarren een linkse partij met een partij die enkel voor hun eigen belangen opkomt.
pi_217087111
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 18:37 schreef Hexagon het volgende:
Een hoop figuren verwarren een linkse partij met een partij die enkel voor hun eigen belangen opkomt.
Het is maar hoe je de begrippen links en rechts in de politiek definieert. In Nederland heeft de betekenis van de begrippen links en rechts een paar keer een verandering doorgemaakt.

Voor 1940 werden de seculiere partijen links genoemd en de confessionele partijen rechts.

Na 1945 is de indeling links-rechts vooral gebaseerd op sociaal-economische thema's, waarbij links opkwam voor de belangen van de mensen met lagere inkomens, en rechts voor de belangen van mensen met hogere inkomens.

Tegenwoordig is de indeling links-rechts eerder gebaseerd op het standpunt over immigratie en integratie. Politieke partijen die positief staan tegenover immigratie en de komst van mensen uit andere culturen worden al gauw als links beschouwd, en politieke partijen die de immigratie zoveel mogelijk willen beperken worden al gauw als rechts beschouwd. Als je vandaag een partij zou oprichten die een heel stringent immigratiebeleid wil voeren, maar voor de rest allemaal typisch linkse standpunten zou innemen, dan zou die toch als rechts beschouwd worden.

Maar goed, wat is dan jouw definitie van links?
  maandag 17 maart 2025 @ 19:37:38 #108
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_217087520
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 19:08 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Het is maar hoe je de begrippen links en rechts in de politiek definieert. In Nederland heeft de betekenis van de begrippen links en rechts een paar keer een verandering doorgemaakt.

Voor 1940 werden de seculiere partijen links genoemd en de confessionele partijen rechts.

Na 1945 is de indeling links-rechts vooral gebaseerd op sociaal-economische thema's, waarbij links opkwam voor de belangen van de mensen met lagere inkomens, en rechts voor de belangen van mensen met hogere inkomens.

Tegenwoordig is de indeling links-rechts eerder gebaseerd op het standpunt over immigratie en integratie. Politieke partijen die positief staan tegenover immigratie en de komst van mensen uit andere culturen worden al gauw als links beschouwd, en politieke partijen die de immigratie zoveel mogelijk willen beperken worden al gauw als rechts beschouwd. Als je vandaag een partij zou oprichten die een heel stringent immigratiebeleid wil voeren, maar voor de rest allemaal typisch linkse standpunten zou innemen, dan zou die toch als rechts beschouwd worden.

Maar goed, wat is dan jouw definitie van links?
Dat klopt wel ongeveer, echter zit hier theoretisch natuurlijk een diepere laag onder.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  maandag 17 maart 2025 @ 20:01:03 #109
330914 Sherlock_Holmes
2de plaats WIDM prono 2020
pi_217088056
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 18:29 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Denk dat net zoals in Amerika (zie het hele Laken Riley gebeuren) immigratie en integratie wel een ding is voor een deel van die stemmers. Dat is het deel dat je bij Wilders (theoretisch) vandaan kan trekken.

Maar in Amerika zag je ook dat juist woke het tegenovergestelde effect had.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  maandag 17 maart 2025 @ 20:09:27 #110
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217088289
quote:

[..]
mensen die niet rechts stemmen, willen een goede woning voor zichzelf en voor hun kinderen , met een ruime tuin.
als het kan een nette auto voor de deur, betaalbare gasprijzen voor de CV
en een mooie ruime sporthal en buitenvelden voor de gemeentelijke binding
veel voetbal en hockeyvelden
Fatsoenlijke gemeentes met een mooie kern voldoende betaalbare ruime woningbouw aan de randen
Niet al te veel moskeen en zeker geen asielzoekers
Een fijn knarrenhof met kleine woningen voor de ouderen

Kortom veel , heel veel ruimte op elk denkbare manier
en in godes naam geen warmtecentrale of Biomassa

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 17-03-2025 21:58:11 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 17 maart 2025 @ 20:34:36 #111
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_217088816
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 09:37 schreef Tomatenboer het volgende:
met een partij als GroenLinks met een fel linkser imago (zeg maar een extreemlinks imago).
De smeercampagne van de Telegraaf mist zijn uitwerking blijkbaar niet.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_217089047
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 20:34 schreef -XOR- het volgende:

[..]
De smeercampagne van de Telegraaf mist zijn uitwerking blijkbaar niet.
Ik zeg niet dat ik het daar mee eens ben hoor, maar ik merk overal wel dat GroenLinks inderdaad een extreem links imago heeft.

Vrijwel iedereen lijkt bijvoorbeeld te denken dat GroenLinks een nietsontziende vergroening van de samenleving wil bereiken waarbij we massaal welvaart moeten gaan inleveren en de modale burgers zich bijvoorbeeld geen auto meer kunnen veroorloven of dat de energie onbetaalbaar wordt.

Als het GroenLinks lukt om mensen te overtuigen van de onzin van deze vooroordelen dan zou GroenLinks veel meer potentie hebben.

Maar bij een fusie heeft de PvdA dus wel te maken met deze vooroordelen. Of die nu handig gespind zijn door de politieke tegenstanders of niet.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  maandag 17 maart 2025 @ 21:45:15 #113
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217089981
Er staat op de JOOP trouwens ook een giftig stukkie van iemand die bang is dat hij z'n zin niet krijgt. Spekman zou een neo-liberale hypocriet zijn enzo. LOL Spekman, hoe verzin je het!? Maar goed, het gaat heus wel gebeuren hoor, wees maar niet bang. Laten ze eerst maar eens met een fatsoenlijk partijprogramma komen, dan zie ik daarna wel wat ik ervan vind. En dan het liefst vóór eind juni natuurlijk!
  maandag 17 maart 2025 @ 21:55:45 #114
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217090127
quote:
10s.gif Op maandag 17 maart 2025 21:45 schreef kladderadatsch het volgende:
Er staat op de JOOP trouwens ook een giftig stukkie van iemand die bang is dat hij z'n zin niet krijgt. Spekman zou een neo-liberale hypocriet zijn enzo. LOL Spekman, hoe verzin je het!? Maar goed, het gaat heus wel gebeuren hoor, wees maar niet bang. Laten ze eerst maar eens met een fatsoenlijk partijprogramma komen, dan zie ik daarna wel wat ik ervan vind. En dan het liefst vóór eind juni natuurlijk!
nou Spekman is te links voor de pvda, voor Groen Links issie niet elitair genoeg

Hinderlijk is dat iets te vaak verteld dat zijn kinderen een HBO opleiding hebben gedaan, terwiijl het woord HBO kennelijk belangrijker is dan de vraag wat voor HBO studie

Persoonlijk vind ik een praktijkdiploma aangevuld met relevante vakstudies veel meer waard dan welke HBO opleiding dan ook

Beste man hoor maar niet mijn soort mens
In de jaren 70 van de vorig eeuw zou ie heel ver komen in de politiek bij de PSP
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217090154
quote:

[..]
Jij ziet geen reden, maar stemmen trekt het niet. Nergens.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 17 maart 2025 @ 22:04:34 #116
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217090224
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 20:50 schreef Tomatenboer het volgende:
Vrijwel iedereen lijkt bijvoorbeeld te denken dat GroenLinks een nietsontziende vergroening van de samenleving wil bereiken waarbij we massaal welvaart moeten gaan inleveren en de modale burgers zich bijvoorbeeld geen auto meer kunnen veroorloven of dat de energie onbetaalbaar wordt.
Onbegrijpelijk, inderdaad.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_217090279
Omdat mensen te beroerd zijn om een keer oprecht het verkiezingsprogramma te bekijken van GroenLinks of de doorrekening van het CPB blijven deze discussies verzanden in kinderachtige oneliners zonder daadwerkelijk op de inhoud in te gaan.

Zo houdt dat vooroordeel zich dus in stand.

Terwijl de modale burger dus veel harder genaaid wordt door een partij als de VVD bijvoorbeeld. Maar daar kleeft geen desastreus imago aan.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  maandag 17 maart 2025 @ 22:32:26 #118
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217090469
Het zal allemaal wel, ik ga gewoon absoluut niet ergens mee instemmen zonder dat er een partijprogramma ligt. Te gek voor woorden natuurlijk. Zouden ze eens moeten doen bij partijen waar de niet PvdA stemmende voorstanders zélf op stemmen, kijken of ze het dan nog zo normaal vinden. Denk het niet eigenlijk.
  maandag 17 maart 2025 @ 22:43:47 #119
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217090531
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 22:32 schreef kladderadatsch het volgende:
Het zal allemaal wel, ik ga gewoon absoluut niet ergens mee instemmen zonder dat er een partijprogramma ligt. Te gek voor woorden natuurlijk. Zouden ze eens moeten doen bij partijen waar de niet PvdA stemmende voorstanders zélf op stemmen, kijken of ze het dan nog zo normaal vinden. Denk het niet eigenlijk.
Ben je trouwens een actief lid?
pi_217090729
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 22:32 schreef kladderadatsch het volgende:
Er ligt een partijprogramma, zie afgelopen landelijke en europese verkiezingen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 17 maart 2025 @ 23:23:40 #121
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217090752
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 23:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er ligt een partijprogramma, zie afgelopen landelijke en europese verkiezingen.
Niet voor die nieuw op te richten partij, waar jij het over hebt was die (tijdelijke) fusie. En partijbeginselen zijn er ook niet, er is gewoon helemaal niets!
  maandag 17 maart 2025 @ 23:26:30 #122
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217090759
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 22:43 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ben je trouwens een actief lid?
Wat bedoel je, of ik rond verkiezingstijd flyers uit loop te delen of zo? Nee, geen tijd voor. Ga meestal wel naar bijeenkomsten, met name die hier in de gemeente worden gehouden, of ik moet toevallig voor werk in het buitenland zijn.
pi_217091157
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 23:23 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Niet voor die nieuw op te richten partij, waar jij het over hebt was die (tijdelijke) fusie. En partijbeginselen zijn er ook niet, er is gewoon helemaal niets!
De nieuw op te richten partij is de fusiepartij.
  dinsdag 18 maart 2025 @ 06:54:54 #124
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217091186
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 23:26 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Wat bedoel je, of ik rond verkiezingstijd flyers uit loop te delen of zo? Nee, geen tijd voor. Ga meestal wel naar bijeenkomsten, met name die hier in de gemeente worden gehouden, of ik moet toevallig voor werk in het buitenland zijn.
Ja zoiets bedoel ik, dus niet enkel papieren donateur maar ook iemand die zijn gezicht laat zien.
  woensdag 19 maart 2025 @ 06:44:25 #125
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_217101758
quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2025 22:10 schreef Tomatenboer het volgende:
Omdat mensen te beroerd zijn om een keer oprecht het verkiezingsprogramma te bekijken van GroenLinks of de doorrekening van het CPB blijven deze discussies verzanden in kinderachtige oneliners zonder daadwerkelijk op de inhoud in te gaan.

Zo houdt dat vooroordeel zich dus in stand.

Terwijl de modale burger dus veel harder genaaid wordt door een partij als de VVD bijvoorbeeld. Maar daar kleeft geen desastreus imago aan.
De cultuurstrijd is gewonnen door Rechts, Als Timmermans dus MP wil worden zal hij moeten tekenen bij het kruisje van de cultuurpargraaf van het nieuwe regeerakkoord. Dus een onmenselijk streng migratiebeleid, verbod tegen pro-Hamas betogingen en alle woke-gekte het land uitschoppen. Om de VVD te pleasen zal hij lief moeten zijn tegen het bedrijfsleven en de hardwerkende Nederlanders.

Wil hij dat doen om MP te worden? Ja, natuurlijk.
Science matters
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')