SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
Daarom is het maar goed dat we nu al aan het bouwen zijn hequote:Op woensdag 11 december 2024 11:43 schreef theunderdog het volgende:
Nee. Tegen de tijd dat wij vijanden hebben is het te laat haha
Dus jij denkt dat het allemaal wel goed komt? wanneer denk jij dan dat wij (de Europese landen) als geheel een sterk militair blok kunnen vormen binnen de NAVO?quote:Op woensdag 11 december 2024 11:45 schreef sp3c het volgende:
[..]
Daarom is het maar goed dat we nu al aan het bouwen zijn he
Ik vind het helemaal niet nodig of zelfs wenselijk om als Europese landen een sterk militair blok te vormen binnen de navoquote:Op woensdag 11 december 2024 11:46 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dus jij denkt dat het allemaal wel goed komt? wanneer denk jij dan dat wij (de Europese landen) als geheel een sterk militair blok kunnen vormen binnen de NAVO?
Zuid-Europa doet het qua investering toch nog steeds slecht?
Waarom niet? want dan blijf je dus afhankelijk van de VS.quote:Op woensdag 11 december 2024 11:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik vind het helemaal niet nodig of zelfs wenselijk om als Europese landen een sterk militair blok te vormen binnen de navo
Omdat we in een bondgenootschap zitten met die vogelsquote:Op woensdag 11 december 2024 11:51 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom niet? want dan blijf je dus afhankelijk van de VS.
Dat gaat -of zal moeten gaan- gebeuren.quote:Op woensdag 11 december 2024 11:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik vind het helemaal niet nodig of zelfs wenselijk om als Europese landen een sterk militair blok te vormen binnen de navo
quote:Op woensdag 11 december 2024 12:07 schreef sp3c het volgende:
[..]
Omdat we in een bondgenootschap zitten met die vogels
Als je een machtsblok tegen wilt vormen dan met je eruit stappen en met de EU verder bouwen
Ik zie niet echt een goede reden om dat te doen
Niets een machtsblok 'tegen' de VS. Eerder juist dat de VS ook op ons kan bouwen.quote:Op woensdag 11 december 2024 12:07 schreef sp3c het volgende:
[..]
Omdat we in een bondgenootschap zitten met die vogels
Als je een machtsblok tegen wilt vormen dan met je eruit stappen en met de EU verder bouwen
Ik zie niet echt een goede reden om dat te doen
Dat is gewoon nooit het geval.quote:Op woensdag 11 december 2024 11:43 schreef theunderdog het volgende:
Nee. Tegen de tijd dat wij vijanden hebben is het te laat haha
Een machtsblok is een machtsblok. Of de VS wil of niet zal ze daar rekening mee moeten houden.quote:Op woensdag 11 december 2024 12:10 schreef theunderdog het volgende:
[..]
[..]
Niets een machtsblok 'tegen' de VS. Eerder juist dat de VS ook op ons kan bouwen.
Je blijft maar focussen op enkel Rusland. En eenheid binnen de EU is er helemaal niet.quote:Op woensdag 11 december 2024 12:11 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat is gewoon nooit het geval.
Kans dat wij west-europeanen met elkaar op de vuist gaan acht ik minder dan miniem.
En vlak voor WO2 poep+ventilator raakte in het VK, pleurde chamberlain op de valreep het defensie budget nog ff naar tientallen procenten van het GDP ofzo.
En ondertussen, zoals eerder gemeld is de NL economie net zo groot als die van rus.
Als elk europees land defensie uitgaven naar zoiets als 10% zou doen, in het theoretische geval dat het er op gaat lijken dat rus echt westwaarts wil, wordt dat gewoon realistisch, dan wordt de mate waarin rus geslacht wordt door de europese legers gewoon not funny.
Het gaat niet om geld maar om snelheid en kunde om te kunnen bouwen. Dat ontbreekt in de EU gewoon omdat we overal 10 jaar over moeten vergaderen en overal regelgeving voor hebben.quote:Op woensdag 11 december 2024 12:11 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat is gewoon nooit het geval.
Kans dat wij west-europeanen met elkaar op de vuist gaan acht ik minder dan miniem.
En vlak voor WO2 poep+ventilator raakte in het VK, pleurde chamberlain op de valreep het defensie budget nog ff naar tientallen procenten van het GDP ofzo.
En ondertussen, zoals eerder gemeld is de NL economie net zo groot als die van rus.
Als elk europees land defensie uitgaven naar zoiets als 10% zou doen, in het theoretische geval dat het er op gaat lijken dat rus echt westwaarts wil, wordt dat gewoon realistisch, dan wordt de mate waarin rus geslacht wordt door de europese legers gewoon not funny.
Of de focus op alleen economie. Het gaat om de pariteit. En ook dat verliest Rusland, maar stellen dat de Russische economie net zo groot is als de benelux is simplistisch.quote:Op woensdag 11 december 2024 12:14 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je blijft maar focussen op enkel Rusland. En eenheid binnen de EU is er helemaal niet.
Nog sterker: als de cultureel-rechtse koers blijft winnen, dan is het helemaal afgelopen met elke poging tot Europese eenheid.
Welke regelgeving verhindert wat precies?quote:Op woensdag 11 december 2024 12:14 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Het gaat niet om geld maar om snelheid en kunde om te kunnen bouwen. Dat ontbreekt in de EU gewoon omdat we overal 10 jaar over moeten vergaderen en overal regelgeving voor hebben.
Probeer ergens een munitiefabriek neer te zetten, kijken hoe lang dat duurt.quote:Op woensdag 11 december 2024 12:19 schreef Ulx het volgende:
[..]
Welke regelgeving verhindert wat precies?
Diezelfde regelgeving dat thans verhindert dat we precies niks bouwen aan extra defensie capaciteit sinds 02-2022quote:Op woensdag 11 december 2024 12:19 schreef Ulx het volgende:
[..]
Welke regelgeving verhindert wat precies?
En dat zijn bestellingen, dat is geen productie.quote:Op woensdag 11 december 2024 12:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Diezelfde regelgeving dat thans verhindert dat we precies niks bouwen aan extra defensie capaciteit sinds 02-2022
Er is letterlijk niets gebeurd.
We krijgen in 2027 (48 stuks) misschien de eerste verouderde leopard 2a7 tanks.
En dat tegen majeure kosten.
Mag ik geen duizendponders in mijn garage bouwen?quote:Op woensdag 11 december 2024 12:20 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Probeer ergens een munitiefabriek neer te zetten, kijken hoe lang dat duurt.
Alleen de uitbreiding van defensiegebied gaat al enorm lastig.
Je kan nu wel allemaal heel suf en 'gevat' reageren maar we zijn 3 jaar verder en er is amper wat uitgebreidquote:Op woensdag 11 december 2024 12:21 schreef Ulx het volgende:
[..]
Mag ik geen duizendponders in mijn garage bouwen?
Excuus klopt.quote:Op woensdag 11 december 2024 12:21 schreef BEFEM het volgende:
[..]
En dat zijn bestellingen, dat is geen productie.
Wel de 2a8 overigens.
Ligt dat aan vergunningen of gewoon aan niet bestellen?quote:Op woensdag 11 december 2024 12:22 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Je kan nu wel allemaal heel suf en 'gevat' reageren maar we zijn 3 jaar verder en er is amper wat uitgebreid
geld is probleem niet.quote:Op woensdag 11 december 2024 12:25 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ligt dat aan vergunningen of gewoon aan niet bestellen?
62% vind ik niet "amper wat"quote:Op woensdag 11 december 2024 12:22 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Je kan nu wel allemaal heel suf en 'gevat' reageren maar we zijn 3 jaar verder en er is amper wat uitgebreid
https://www.berenschot.nl(...)en-veiligheidssectorquote:De totale defensie- en veiligheid gerelateerde omzet van de NLDTIB bedrijven is sterk gestegen: van ¤ 4,7 miljard in 2021 naar ¤ 7,7 miljard in 2023, een stijging van 62%. De stijging is sterker dan de groei van de uitgaven door het Ministerie van Defensie aan materieel: die steeg met 45% van ¤ 4,5 miljard in 2021 naar ¤ 6,5 miljard in 2023. Het aandeel defensie- en veiligheid gerelateerde omzet in de totale omzet van bedrijven nam eveneens toe: gemiddeld is 15% van de omzet van deze bedrijven defensie- en veiligheid gerelateerd ten opzichte van 10% in 2021, wat betekent dat deze bedrijven relatief meer voor defensie zijn gaan doen. De sector is innovatief (gemiddeld wordt 11% van de omzet in research en development geïnvesteerd) en is sterk exportgericht (circa 43% van de omzet komt vanuit export, met name naar West-Europa en de Verenigde Staten).
Nee, dat was die. Anno nu is die net zo groot als die van NL.quote:Op woensdag 11 december 2024 12:16 schreef phpmystyle het volgende:
En ook dat verliest Rusland, maar stellen dat de Russische economie net zo groot is als de benelux is simplistisch.
Bestellingen zijn er sowieso wel gekomen de laatste jaren.quote:Op woensdag 11 december 2024 12:25 schreef Ulx het volgende:
[..]
Je ziet het echt fout.quote:Op woensdag 11 december 2024 12:32 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nee, dat was die. Anno nu is die net zo groot als die van NL.
Maar dat vaststellen doe je aan de hand van criteria, niet aan de hand van "gevoel".
Budgetten met 25 % omhoog, maar investeringen zijn soms wel verdubbeld.quote:Op woensdag 11 december 2024 12:33 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Bestellingen zijn er sowieso wel gekomen de laatste jaren.
De defensieindustrie is op veel takken natuurlijk een monopolie (tanks/vliegtuigen ivm afhankelijkheid ecosysteem) en op z'n best een oligopolie (op 155mm bijv).
Het instappen door nieuwe bedrijven is door verschillende factoren bijna onmogelijk. Kosten en regelgeving zijn daarbij belangrijk. En IP in sommige gevallen ook.
Er worden nu miljarden uitgegeven door allerlei landen maar wat we er voor terugkrijgen groeit niet navenant mee omdat de productie achterblijft en de prijzen simpelweg stijgen. Dan kan je leuke sier gaan maken met de 2% norm maar zijn wij nu sterker dan pak hem beet 2 jaar geleden toen we op 1.5% zaten? Allemaal een papieren werkelijkheid.
De enige oplossing is dat overheden hier regie gaan pakken maar dat doet niemand.
A8, en de kosten is inclusief de investeringen die nodig zijn voor opslag, training, onderhoud, etc. Die heb je bij verdere bestellingen niet meer. Dan is het gewoon tanks van de band laten lopen.quote:Op woensdag 11 december 2024 12:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Diezelfde regelgeving dat thans verhindert dat we precies niks bouwen aan extra defensie capaciteit sinds 02-2022
NB het betreffen 46 stuks
Volgens mij poste ik vorige week nog een artikel dat het in Europa maar met (even uit mijn hoofd) ~1,5% was gestegen.quote:Op woensdag 11 december 2024 12:27 schreef zuchtje het volgende:
[..]
62% vind ik niet "amper wat"
[..]
https://www.berenschot.nl(...)en-veiligheidssector
Ja, is een leuke bezigheid om af te dalen naar precies die indicatoren die het e.e.a er rooskleuriger uit laten zien ja.quote:Op woensdag 11 december 2024 12:34 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je ziet het echt fout.
Google maar eens en lees je in over hoe dat nu zit met BBP en koopkracht pariteit. En leg die maar eens langs de benelux.
Training en onderhoud etc zijn exploitatiekosten.quote:Op woensdag 11 december 2024 12:36 schreef Ulx het volgende:
[..]
A8, en de kosten is inclusief de investeringen die nodig zijn voor opslag, training, onderhoud, etc. Die heb je bij verdere bestellingen niet meer. Dan is het gewoon tanks van de band laten lopen.
En volgens mij hebben Duitsland, Noorwegen, Tsjechië en Kroatië allemaal een zooi A7/A8's besteld.
Heb je het nou opgezocht of niet?quote:Op woensdag 11 december 2024 12:38 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, is een leuke bezigheid om af te dalen naar precies die indicatoren die het e.e.a er rooskleuriger uit laten zien ja.
Al valt die PPP een beetje tegen als een rus nu hetzelfde of meer betaald voor boter dan dat wij doen
De munitie productie stijgt als een malle. Je vergeet dat nieuwe explosieven maanden moeten rusten voordat ze bruikbaar zijn. Vandaar dat het leek alsof er maandenlang niets gemaakt werd.quote:Op woensdag 11 december 2024 12:33 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Bestellingen zijn er sowieso wel gekomen de laatste jaren.
De defensieindustrie is op veel takken natuurlijk een monopolie (tanks/vliegtuigen ivm afhankelijkheid ecosysteem) en op z'n best een oligopolie (op 155mm bijv).
Het instappen door nieuwe bedrijven is door verschillende factoren bijna onmogelijk. Kosten en regelgeving zijn daarbij belangrijk. En IP in sommige gevallen ook.
Er worden nu miljarden uitgegeven door allerlei landen maar wat we er voor terugkrijgen groeit niet navenant mee omdat de productie achterblijft en de prijzen simpelweg stijgen. Dan kan je leuke sier gaan maken met de 2% norm maar zijn wij nu sterker dan pak hem beet 2 jaar geleden toen we op 1.5% zaten? Allemaal een papieren werkelijkheid.
De enige oplossing is dat overheden hier regie gaan pakken maar dat doet niemand.
Er is geen sprake van 'wij' in dit conflict.quote:Op woensdag 11 december 2024 08:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Heel Europa heeft lege kazernes, grote crisis. Maar er zijn nog steeds zielen die denken dat wij aan de winnende hand zijn
Wat moet ik opzoeken?quote:Op woensdag 11 december 2024 12:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Heb je het nou opgezocht of niet?
De kosten zijn die van het complete project. Dat zag je ook bij de F35.quote:Op woensdag 11 december 2024 12:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Training en onderhoud etc zijn exploitatiekosten.
We hebben het alleen nog maar over de aanschaf. Het loopt ook qua kosten uit de klouwen.
Tussen de 20 en 50 miljoen voor één tank is killing.
Het punt volledig missenquote:Op woensdag 11 december 2024 10:28 schreef xzaz het volgende:
[..]
Kijkt even naar het land wat Oekraine heeft verloren..
Ah ja echt een winst voor Oekraine.
Die indicatoren zijn algemeen erkende economische uitgangspunten die je gebruikt in analyses.quote:Op woensdag 11 december 2024 12:41 schreef ExTec het volgende:
[..]
Wat moet ik opzoeken?
Enkele indicatoren die jouw talkingpoints ondersteunen, en alle in de economie gangbare indicatoren maar negeren?
Nee, ga ik niet doen, Mr "wirtschaftswunder"
Ben je nu echt zo dom?quote:Op woensdag 11 december 2024 12:41 schreef Ulx het volgende:
[..]
De kosten zijn die van het complete project. Dat zag je ook bij de F35.
quote:Op woensdag 11 december 2024 12:39 schreef Ulx het volgende:
[..]
De munitie productie stijgt als een malle. Je vergeet dat nieuwe explosieven maanden moeten rusten voordat ze bruikbaar zijn. Vandaar dat het leek alsof er maandenlang niets gemaakt werd.
Echt als een malle ja. Dit is van september.quote:Since Russia’s full-scale invasion in 2022, ammunition shortages have plagued Ukrainian forces. The European Union has delivered roughly half the number of large-calibre artillery shells it agreed to send Ukraine and has promised to ramp up production. EU officials have announced plans to produce 1.7 million 155mm artillery shells by the end of 2024.
However, after months of investigation, a cross-border team of journalists has found that the bloc’s actual production capacity is only about one-third of this target.
Ja, precies.quote:Op woensdag 11 december 2024 12:43 schreef phpmystyle het volgende:
Die indicatoren zijn algemeen erkende economische uitgangspunten die je gebruikt in analyses.
quote:Op woensdag 11 december 2024 12:38 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, is een leuke bezigheid om af te dalen naar precies die indicatoren die het e.e.a er rooskleuriger uit laten zien ja.
Ja, ik ben geneticus van beroep.quote:Heb jij bachelor of master onderwijs gevolgd?
Dat bedoel ik. Begin november stond de teller ineens op 80%.quote:Op woensdag 11 december 2024 12:45 schreef BEFEM het volgende:
[..]
[..]
Echt als een malle ja. Dit is van september.
We hebben er wel wat aan. Over vele jaren. Hopelijk voor of op 2035 als het meezit.quote:Op woensdag 11 december 2024 12:45 schreef BEFEM het volgende:
[..]
[..]
Echt als een malle ja. Dit is van september.
quote:Op woensdag 11 december 2024 12:47 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat bedoel ik. Begin november stond de teller ineens op 80%.
Bron: https://hcss.nl/news/inte(...)t-de-hoeksteen-zijn/quote:“Ik heb twee jaar geleden al gezegd dat je er met alleen sancties er niet komt. De Russische economie zou instorten, dat is niet gebeurd. Rusland blijft gewoon handel drijven met India en China. De Russische economie is nu overgeschakeld naar een oorlogseconomie. Wij passen ons ook aan, maar veel te langzaam. We moeten een bijl in de wet- en regelgeving zetten om sneller te kunnen schakelen. De EU zou 1 miljoen granaten geproduceerd moeten hebben, maar dat is niet gelukt. Zo kunnen we qua productiecapaciteit de concurrentie met Rusland niet aan en is Oekraïne uiteindelijk de klos. Aan het eind van het jaar zitten we misschien op 1,4 miljoen stuks. Daarbij komt de vraag voor landen die hun eigen defensie willen versterken op hetzelfde moment. Onze beperkte industriële capaciteit kan deze sterk toegenomen vraag naar munitie en wapens niet aan. Het duurt te lang allemaal. Rusland daarentegen is een autocratie en daar gaat het allemaal sneller.”
Hij kan idd zo hier aanschuiven.quote:Op woensdag 11 december 2024 12:49 schreef phpmystyle het volgende:
Als zelfs Rutte likker de Wijk het al negatief inziet
Ligt er maar aan wat de doelen van de VS zijn. Rusland is gigantisch verzwakt, het gaat decennia duren voor ze hier bovenop zijn. En dat met minimale investeringen van het westenquote:Op woensdag 11 december 2024 12:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
[..]
Bron: https://hcss.nl/news/inte(...)t-de-hoeksteen-zijn/
Als zelfs Rutte likker de Wijk het al negatief inziet
Ik zou niet weten waaromquote:Op woensdag 11 december 2024 12:08 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat gaat -of zal moeten gaan- gebeuren.
D
Individuele landen gaan zich toch wel versterken. Dat kun je beter als blok doen. Scheelt een wapenwedloop, en met de opgestarte afbraak van de binnengrenzen in de EU is een wapenwedloop niet zo'n goed idee.
En dan tel je india niet mee, zuid-afrika niet mee, en weetikveel welke andere landen ook leveren.quote:Op woensdag 11 december 2024 12:48 schreef Ulx het volgende:
Sorry, 980.000 geleverd in november. Half jaar rusttijd van de explosieven was blijkbaar voorbij.
https://sarajevotimes.com(...)00-grenades-to-kyiv/
Die zitten waarschijnlijk in dat aantal...quote:Op woensdag 11 december 2024 12:58 schreef ExTec het volgende:
[..]
En dan tel je india niet mee, zuid-afrika niet mee, en weetikveel welke andere landen ook leveren.
Als ik kreten zie a'la "De EU zou produceren" lijkt mij dat niet.quote:Op woensdag 11 december 2024 12:59 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Die zitten waarschijnlijk in dat aantal...
En die tel je sowieso natuurlijk niet op bij onze productie.
Ben wel benieuwd naar die wetgevingquote:Op woensdag 11 december 2024 12:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
NB het betreffen 46 stuks
Er staat geleverd. Daarnaast kan je sowieso dat soort teksten niet altijd letterlijk nemen wat in de krant staat.quote:Op woensdag 11 december 2024 13:00 schreef ExTec het volgende:
[..]
Als ik kreten zie a'la "De EU zou produceren" lijkt mij dat niet.
Ik snap de journalistieke insteek: EU HEEFT GEZEGD DAT EN DAT, MAAR IS NIET GEBEURT! - maar netto maakt het allemaal weinig uit, als oekraine nu 1 granaat heeft voor elke 1,5 die rus afvuurt.quote:Op woensdag 11 december 2024 13:08 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Er staat geleverd. Daarnaast kan je sowieso dat soort teksten niet altijd letterlijk nemen wat in de krant staat.
Maar de EU heeft altijd geroepen dat ze gingen leveren en dat is iets anders dan produceren. Het is niet voor niks dat ze zich zo op dat Tsjechisch initiatief richtten.
rusland verbergt de macro economische cijfers. Dus hier zijn alleen de cijfers van het Kremlin over bekend.quote:Op woensdag 11 december 2024 12:34 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je ziet het echt fout.
Google maar eens en lees je in over hoe dat nu zit met BBP en koopkracht pariteit. En leg die maar eens langs de benelux.
Dat is heel de discussie nietquote:Op woensdag 11 december 2024 13:10 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik snap de journalistieke insteek: EU HEEFT GEZEGD DAT EN DAT, MAAR IS NIET GEBEURT! - maar netto maakt het allemaal weinig uit, als oekraine nu 1 granaat heeft voor elke 1,5 die rus afvuurt.
Dat zou kunnen, maar relevant is of ze granaten beschikbaar hebben. Boeien of die dan uit de EU, zuid-afrika, of wmb Asgard komen.quote:
Zoals gezegd, dat is de discussie niet.quote:Op woensdag 11 december 2024 13:18 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat zou kunnen, maar relevant is of ze granaten beschikbaar hebben. Boeien of die dan uit de EU, zuid-afrika, of wmb Asgard komen.
En voor ons zelf is het niet relevant. Het westen vecht niet artillerie-centrisch. Dat is bij uitstek rus z'n ding. Als dit allemaal voorbij is, laden we onze magazijnen af, en zijn we er voorlopig wel weer klaar mee.quote:Op woensdag 11 december 2024 13:20 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Zoals gezegd, dat is de discussie niet.
Mijn punt is juist dat Europa er te weinig mee bezig isquote:Op woensdag 11 december 2024 12:13 schreef Ulx het volgende:
[..]
Een machtsblok is een machtsblok. Of de VS wil of niet zal ze daar rekening mee moeten houden.
Ja. Nu de rest nog.quote:Op woensdag 11 december 2024 12:58 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom
Iedereen moet gewoon zijn eigen respectievelijke steentje bij dragen
De Amerikanen doen dat al, nu de rest nog
Dat hoeft echt niet als blok Europeanen onderling
Nee, ondanks dat er rus er zelf niet mee handelt, tot eind deze maand dacht ik, heb je natuurlijk wel (rudimentaire) handel op andere plekken. En daarom zet de trend gewoon door. Wordt echt feest als rus zelf weer buitenlandse valuta wil gaan kopen.quote:Op woensdag 11 december 2024 13:36 schreef ach het volgende:
Gaat het inmiddels al weer iets beter met de koers van de RUB?
Spanje en Portugal willen in 2029 op 2% zitten, budget gaat geleidelijk aan omhoogquote:Op woensdag 11 december 2024 13:25 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja. Nu de rest nog.
Zuid-Europa zegt: nahhh
108 inmiddels alweer.quote:Op woensdag 11 december 2024 13:40 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nee, ondanks dat er rus er zelf niet mee handelt, tot eind deze maand dacht ik, heb je natuurlijk wel (rudimentaire) handel op andere plekken. En daarom zet de trend gewoon door. Wordt echt feest als rus zelf weer buitenlandse valuta wil gaan kopen.
[ x ]
In 2029...quote:Op woensdag 11 december 2024 13:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
Spanje en Portugal willen in 2029 op 2% zitten, budget gaat geleidelijk aan omhoog
https://www.google.com/am(...)nding-to-6b-by-2029/
https://www.globaldata.co(...)30s-says-globaldata/
Italië verhoogd het budget ook maar heeft geen doel gesteld voor zover ik weet
https://www.defensenews.c(...)whelm-new-us-leader/
Griekenland zit over de 3%
https://www.aa.com.tr/en/(...)p-on-defense/3133774
Turkije zit onder de 2% maar ook hier stijgt het budget (record high zelfs, geen idee of dat klopt)
https://breakingdefense.c(...)ighboring-conflicts/
Je roept maar wat, het gaat misschien niet zo snel als we willen maar ook in zuid Europa stijgt het over de hele linie en letterlijk niemand zegt naaaah
2029 is al over 4 jaar héquote:Op woensdag 11 december 2024 16:00 schreef theunderdog het volgende:
[..]
In 2029...![]()
Ik roep helemaal niet maar wat. Jij lijkt gewoon elke klein beetje investering wel prima te vinden. Ik zei al: best, hoor. Maar dan moet je wel met redelijke argumenten komen waarom jij denkt dat wij ons niet zo druk hoeven te maken wat betreft investeren in defensie.
Klopt ookquote:Op woensdag 11 december 2024 16:01 schreef BEFEM het volgende:
Er moet niet naar % maar naar slagkracht gekeken worden. Mijn buurman gaat na 42 jaar in dienst met pensioen maar telt wel lekker mee met de begroting
https://t.co/bcrjxSvhUoquote:There is growing tension among Russia's elite over the growing cost of sanctions to the Russian economy - Washington Post
▪️ The Central Bank's raising interest rates to combat rampant inflation caused by sanctions and Putin's military spending could bring the economy to a standstill next year.
▪️ A wave of bankruptcies is possible, including in Russia's strategically important military industry. As a result, Russia will no longer be able to replenish the equipment being lost on the battlefield at such a high rate.
▪️ New U.S. sanctions imposed on 50 Russian banks, including Gazprombank, a key conduit for energy payments, have further increased transaction costs for Russian importers and exporters and caused the ruble to plummet against the dollar. This also sped up inflation.
▪️ Boris Kovalchuk, head of Russian ministry of finance and son of one of Putin's closest associates, warned that higher interest rates "limit investment opportunities for business and lead to higher federal budget expenditures."
▪️ Igor Sechin, head of Rosneft and another close Putin associate said that rising rates had a "negative impact on the cost of financing" for the company, as well as its contractors and suppliers, and was eating into profits.
▪️ Sergey Chemezov, a close associate of Putin who heads Russia's state arms conglomerate Rostec, warned in late October that if rates remain at current levels, "practically the majority of our enterprises will go bankrupt." Chemezov said Russia may be forced to cut arms exports.
▪️ Alexey Mordashov, who owns Severstal, warned that "it is more profitable for companies to stop development, even scale down their business and deposit funds, than to do business and bear the risks associated with it." According to the Russian union of shopping centers, more than 200 shopping centers are in danger of bankruptcy due to the high cost of financing.
▪️ Contractors in the Russian defense industry, according to Alexandra Prokopenko, a researcher at the Carnegie Russia Eurasia Center, report non-payments and rising financing costs.
▪️ Andrey Gartund, head of the Chelyabinsk Forge and Press Plant, said at an economic forum in early November that key machine-building industries could "collapse."
▪️ Russian news agency Interfax reported on December 3 that non-payments are spreading throughout the economy: large and medium-sized enterprises delayed 19% of payments from July through September, while small enterprises delayed 25% of payments over the same period.
▪️ According to the Russian Ministry of Economic Development, investment is falling, and the effects of sanctions are gradually driving up the cost of imports and financial transactions, further fueling inflation, a former senior Russian financial official emphasized.
▪️ Although Putin is pouring more government funding into the defense industry (next year's budget allocates a record $126 billion for this purpose), production growth is mainly driven by increasing the size of the workforce to keep military factories running around the clock and updating Soviet-era inventories.
▪️Russia's labor force is stretched to the limit and Soviet-era weapons stocks are dwindling. According to Janis Kluge from the German Institute for International and Security Affairs, rising costs and sanctions on equipment imports are making it increasingly difficult for Russia's defense sector to build weapons from scratch.
▪️ According to a report by the Royal United Services Institute in London, 80% of tanks and other armored fighting vehicles used in a military conflict are not new but reconditioned from existing stockpiles. Russia "will begin to find that the vehicles require deeper modernization by 2025, and by 2026, it will have exhausted most of its existing stockpile," according to the report.
Nee, dat zie je verkeerd. Poetin is hier de grote winnaar, het westen de grote verliezer.quote:Op woensdag 11 december 2024 16:12 schreef ExTec het volgende:
Nog meer economisch goed nieuws.
[..]
https://t.co/bcrjxSvhUo
Maar ik hoorde hier dat het eigenlijk allemaal wel reuze meeviel, je moet gewoon ff naar PPP en BBP kijken, ofzo.
4 jaar is onwijs lang, gezien de situatie waarin wij zitten. Heb ik het er nog niet eens over dat men in de landen waar men nu wel zijn best doet al heeft over of die 2% wel genoeg is...quote:Op woensdag 11 december 2024 16:05 schreef sp3c het volgende:
[..]
2029 is al over 4 jaar hé
Je stelling was dat zuid Europa geen zin heeft, die is aantoonbaar niet juist met bron
Nu mag jij aantonen dat het toch wel juist is
Ik denk dat Canada een prima bondgenoot is.quote:Op woensdag 11 december 2024 16:16 schreef theunderdog het volgende:
[..]
4 jaar is onwijs lang, gezien de situatie waarin wij zitten. Heb ik het er nog niet eens over dat men in de landen waar men nu wel zijn best doet al heeft over of die 2% wel genoeg is...
https://nos.nl/artikel/25(...)de-navo-zonder-de-vs
Volgens Patrick Bolder gaat het nog zeker 10 a 15 jaar duren voordat Europa onafhankelijk zou kunnen zijn van Amerika.
Ja. Met dat land ziet het er ook erg goed uit, gezien de dreigingen van Trump..quote:Op woensdag 11 december 2024 16:21 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ik denk dat Canada een prima bondgenoot is.
rusland loopt op dit punt gewoon met handkarren rond, he?quote:Op woensdag 11 december 2024 16:16 schreef theunderdog het volgende:
4 jaar is onwijs lang, gezien de situatie waarin wij zitten.
Het gaat niet om Rusland. Het gaat om elke potentiële dreiging.quote:Op woensdag 11 december 2024 16:24 schreef ExTec het volgende:
[..]
rusland loopt op dit punt gewoon met handkarren rond, he?
Dreigingen... als de VS echt doorzet stort de economie heel snel in.quote:Op woensdag 11 december 2024 16:22 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja. Met dat land ziet het er ook erg goed uit, gezien de dreigingen van Trump..
Die van Canada eerderquote:Op woensdag 11 december 2024 16:28 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dreigingen... als de VS echt doorzet stort de economie heel snel in.
In wat voor situatie zitten we dan?quote:Op woensdag 11 december 2024 16:16 schreef theunderdog het volgende:
[..]
4 jaar is onwijs lang, gezien de situatie waarin wij zitten. Heb ik het er nog niet eens over dat men in de landen waar men nu wel zijn best doet al heeft over of die 2% wel genoeg is...
Volgens Patrick Bolder gaat het nog zeker 10 a 15 jaar duren voordat Europa onafhankelijk zou kunnen zijn van Amerika.
Het wordt al snel semantiek op deze manier. Maar de Russische economie staat niet trots overeind, nee.quote:Op woensdag 11 december 2024 16:38 schreef xzaz het volgende:
[..]
Is dat dezelfde redenatie dat de hele Russische economie zou instorten in 2022?
Nope.quote:
Er komt vast een foto van een winkelcentrum in St Petersburg als reactie.quote:Op woensdag 11 december 2024 16:43 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het wordt al snel semantiek op deze manier. Maar de Russische economie staat niet trots overeind, nee.
Als we het over defensie hebben is 4 jaar helemaal nietsquote:
Maar de stelling dat Zuid Europa collectief naaaaah zegt klopt idd niet?quote:gezien de situatie waarin wij zitten. Heb ik het er nog niet eens over dat men in de landen waar men nu wel zijn best doet al heeft over of die 2% wel genoeg is...
Dat is semantiek. Als ik zie wat Zuid-Europa 'doet' zeggen ze 'nahhh' tegenover investeringen waar wij echt iets mee opschieten. Jij denkt daar blijkbaar anders over.quote:Op woensdag 11 december 2024 16:53 schreef sp3c het volgende:
[..]
Als we het over defensie hebben is 4 jaar helemaal niets
[..]
Maar de stelling dat Zuid Europa collectief naaaaah zegt klopt idd niet?
Ach, wat maakt hun dat uit hier.quote:Op woensdag 11 december 2024 16:01 schreef BEFEM het volgende:
Er moet niet naar % maar naar slagkracht gekeken worden. Mijn buurman gaat na 42 jaar in dienst met pensioen maar telt wel lekker mee met de begroting
Keek jij maar eens in een spreadsheet.quote:Op woensdag 11 december 2024 16:56 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ach, wat maakt hun dat uit hier.
Ze kijken naar een spreadsheet realiteit.
Eigenlijk wel.quote:Op woensdag 11 december 2024 16:13 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, dat zie je verkeerd. Poetin is hier de grote winnaar, het westen de grote verliezer.
Thats my job.quote:Op woensdag 11 december 2024 16:59 schreef ExTec het volgende:
[..]
Keek jij maar eens in een spreadsheet.
Hoe komt je daar bij?quote:Op woensdag 11 december 2024 17:00 schreef phpmystyle het volgende:
Hij pikt straks een groot deel van UA in, en gaat daarmee wegkomen.
Pak er maar een kaartje bij.quote:Op woensdag 11 december 2024 17:08 schreef ExTec het volgende:
[..]
Hoe komt je daar bij?
Is dat weer "een gevoel"?
Dat staat niet op een kaartje.quote:Op woensdag 11 december 2024 17:10 schreef ExTec het volgende:
[..]
Welk kaartje laat zien dat hij "er mee weg komt"?
Rusland heeft letterlijk terrein gewonnen. Dat is winnen.quote:Op woensdag 11 december 2024 16:44 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nope.
Poetin werkt zichzelf de vernieling in, terwijl Europa toekijkt en wat hulp aan Oekraïne biedt.
En jij zegt trots dat Rusland aan het winnen is.
Ik vind het heel bijzonder.
Duidelijk, gaan we terug naar:quote:Op woensdag 11 december 2024 17:12 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat staat niet op een kaartje.
quote:Op woensdag 11 december 2024 17:08 schreef ExTec het volgende:
[..]
Hoe komt je daar bij?
Is dat weer "een gevoel"?
De kaart geeft aan dat Rusland aan de winnende hand is.quote:Op woensdag 11 december 2024 17:13 schreef ExTec het volgende:
[..]
Duidelijk, gaan we terug naar:
[..]
Een Pyrrusoverwinning is ook winnen. De winst van een stuk grond moet je afstrepen tegen het verlies vanquote:Op woensdag 11 december 2024 17:13 schreef xzaz het volgende:
[..]
Rusland heeft letterlijk terrein gewonnen. Dat is winnen.
Dat hoeft niet per se winnen te betekenen. Het is een onderdeel ervan, maar je moet het breder kijken dan alleen 'terreinwinst'. Wat kost het Rusland op de korte, middellange en lange termijn tov de baten?quote:Op woensdag 11 december 2024 17:13 schreef xzaz het volgende:
[..]
Die analyse is wel te maken.quote:Op woensdag 11 december 2024 17:15 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Een Pyrrusoverwinning is ook winnen. De winst van een stuk grond moet je afstrepen tegen het verlies van
- materieel
- levens
- economie
- aanzien
- kennis
- internationale betrekkingen
Ik zie dat anders omdat ik niet louter naar lapjes grond met ruïnes waar ooit dorpjes waren kijk. Ik kijk ook naar andere factoren. Je zou jezelf de vraag kunnen stellen wat putin precies heeft een die lapjes grond. Maar die vraag stel jij jezelf niet, want daar komen immers geen gunstige antwoorden uit voort.quote:Op woensdag 11 december 2024 17:15 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De kaart geeft aan dat Rusland aan de winnende hand is.
Hoe zie jij dat anders?
Ik deel jouw Sterke Mannen fetish niet. Beetje gay.quote:Poetin is nu de baas, en niet wij.
Tuurlijk.quote:Op woensdag 11 december 2024 17:18 schreef phpmystyle het volgende:
Rusland heeft betere betrekkingen in de wereld dan de EU
quote:Op woensdag 11 december 2024 16:12 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar ik hoorde hier dat het eigenlijk allemaal wel reuze meeviel, je moet gewoon ff naar PPP en BBP kijken, ofzo.
Als je het zo stelt kun je je afvragen waarom wij ons zo druk maken om die lapjes grond terug te winnen.quote:Op woensdag 11 december 2024 17:18 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik zie dat anders omdat ik niet louter naar lapjes grond met ruïnes waar ooit dorpjes waren kijk. Ik kijk ook naar andere factoren. Je zou jezelf de vraag kunnen stellen wat putin precies heeft een die lapjes grond. Maar die vraag stel jij jezelf niet, want daar komen immers geen gunstige antwoorden uit voort.
[..]
Ik deel jouw Sterke Mannen fetish niet. Beetje gay.
Nou, omdat ik geen paal in m'n broek krijgt van "might makes right", en van mening ben dat oekrainers recht op zelfbeschikking hebben.quote:Op woensdag 11 december 2024 17:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als je het zo stelt kun je je afvragen waarom wij ons zo druk maken om die lapjes grond terug te winnen.
Leg dat eens uit.
Waar heb jij het over?quote:Op woensdag 11 december 2024 17:23 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nou, omdat ik geen paal in m'n broek krijgt van "might makes right", en van mening ben dat oekrainers recht op zelfbeschikking hebben.
Jij niet. Ja, die paal wel, maar dat recht erkennen van, niet.
De Oekrainers maken zich er druk omquote:Op woensdag 11 december 2024 17:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als je het zo stelt kun je je afvragen waarom wij ons zo druk maken om die lapjes grond terug te winnen.
Leg dat eens uit.
Gaan wij niet over.quote:Op woensdag 11 december 2024 17:25 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Waar heb jij het over?
Die lapjes grond stellen niets voor en zouden we niet als winst mogen rekenen wat jou betreft.
Dan laten wij toch die lapjes grond gewoon gaan?
Het enige punt dat wordt bevestigd is dat wij Oekraine laten verliezen, Rusland verovert grondgebied en wij proberen dat tevergeefs te verdedigen.quote:Op woensdag 11 december 2024 17:28 schreef ExTec het volgende:
[..]
Gaan wij niet over.
Jij denkt blijkbaar van wel. Dank voor mijn vorige punt wederom bevestigen
Wij ook. Wij sturen wapens, geld, kennis, en er wordt politiek kapitaal in gestoken.quote:Op woensdag 11 december 2024 17:27 schreef sp3c het volgende:
[..]
De Oekrainers maken zich er druk om
Gewoon blijven draaienquote:Op woensdag 11 december 2024 16:56 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat is semantiek. Als ik zie wat Zuid-Europa 'doet' zeggen ze 'nahhh' tegenover investeringen waar wij echt iets mee opschieten. Jij denkt daar blijkbaar anders over.
Ik hoop ten zeerste dat jij gelijk hebt he. Dat pas voldoen aan de 2% norm in 2029 meer dan genoeg is. Want ik heb een hekel aan al dat wapentuig. Maar naïviteit is ook niet zinnig, lijkt mij.
Ow jeetjequote:Op woensdag 11 december 2024 17:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wij ook. Wij sturen wapens, geld, kennis, en er wordt politiek kapitaal in gestoken.
Ja precies. Dus wij zijn het eens.quote:Op woensdag 11 december 2024 17:36 schreef sp3c het volgende:
[..]
Gewoon blijven draaien
Je hebt gelijk sp3c, ik zat er idd naast hier maar ik vraag me af of dit genoeg is
Eens beste underdog, ik weet het ook niet, denk het eigenlijk niet na zoveel jaar afbraak, ik denk dat 10/15 jaar nog wat erg positief gedacht is
We zitten niet waar we imo zouden moeten zitten maar in de shit zitten we totaal nietquote:Op woensdag 11 december 2024 18:01 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja precies. Dus wij zijn het eens.
We zittne in de shit
Van Oekraïne ja, niet van de EU.quote:Op woensdag 11 december 2024 17:13 schreef xzaz het volgende:
[..]
Maar Rusland is winningquote:
Totaal irrelevant voor de geschiedenis hoe lang het duurt voordat de overwinning binnen is.quote:Op woensdag 11 december 2024 18:14 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar Rusland is winning![]()
Dag 1003 van de 3-daagse speciale militaire operatie.
Russische steden worden bestookt met westerse bommen.
Nog nooit vertoond in de recente geschiedenis.
Hoe langer het duurt hoe minder waarschijnlijk het is dat die overwinning er überhaupt komtquote:Op woensdag 11 december 2024 18:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Totaal irrelevant voor de geschiedenis hoe lang het duurt voordat de overwinning binnen is.
Voor een grote oorlog is minder dan 3 jaar erg kort. En we weten de uitkomst nog niet, misschien herpakt Oekraïne het initatief nog wel.quote:Op woensdag 11 december 2024 18:36 schreef sp3c het volgende:
[..]
Hoe langer het duurt hoe minder waarschijnlijk het is dat die overwinning er überhaupt komt
Het is voorlopig ook nog niet klaarquote:Op woensdag 11 december 2024 18:37 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Voor een grote oorlog is minder dan 3 jaar erg kort. En we weten de uitkomst nog niet, misschien herpakt Oekraïne het initatief nog wel.
Mwah, denk niet dat het nog eens 3 jaar duurt, ook geen jaar.quote:Op woensdag 11 december 2024 18:37 schreef sp3c het volgende:
[..]
Het is voorlopig ook nog niet klaar
Trump heeft niet echt een middel om de oorlog te beeindigenquote:Op woensdag 11 december 2024 18:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Mwah, denk niet dat het nog eens 3 jaar duurt, ook geen jaar.
Ik verwacht dat Trumpgod na 20 januari snel werk maakt voor de vrede.
Vraag is meer, hoe lang die vrede gaat duren..
Het is jammer dat Trump vrede wil stichten door Rusland allerlei gestolen gebied te geven. Want Rusland kan dit niveau van oorlog voeren echt niet nog een paar jaar aan.quote:Op woensdag 11 december 2024 16:12 schreef ExTec het volgende:
[..]
Oekraine geen wapens meer geven, Rusland isoleren tov andere landen door te dreigen met gods scheppingen zoals tarievenquote:Op woensdag 11 december 2024 18:40 schreef sp3c het volgende:
[..]
Trump heeft niet echt een middel om de oorlog te beeindigen
Ik denk dat juist Oekraine blij mag zijn als er op 21 januari een grens getrokken gaat worden. Het pleurt allemaal steeds sneller in elkaar.quote:Op woensdag 11 december 2024 18:41 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het is jammer dat Trump vrede wil stichten door Rusland allerlei gestolen gebied te geven. Want Rusland kan dit niveau van oorlog voeren echt niet nog een paar jaar aan.
Hoe gaat Trump Rusland isoleren? Je loopt hier zelf herhaaldelijk te verkondigen dat steeds meer landen een andere kijk op zaken hebben dan het westen.quote:Op woensdag 11 december 2024 18:47 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Oekraine geen wapens meer geven, Rusland isoleren tov andere landen door te dreigen met gods scheppingen zoals tarieven
Ik ga er eigenlijk vanuit dat er tussen Trump en Poetin (de teams) al wel degelijk is gesproken over de grote lijnen, dat kan bijna niet anders.quote:Op woensdag 11 december 2024 18:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hoe gaat Trump Rusland isoleren? Je loopt hier zelf herhaaldelijk te verkondigen dat steeds meer landen een andere kijk op zaken hebben dan het westen.
En daar heb je ook gewoon gelijk in: Rusland is globaal gezien geen paria, vindt binnen BRICS zelfs bondgenoten.
Ik zie China en Iran zich niet direct afkeren van Rusland, enkel omdat de Amerikanen dat willen.
En wapensteun aan Oekraïne geheel stopzetten zal voor Poetin mogelijk juist een reden zijn om de strijd voort te zetten. Zonder steun houdt Oekraïne het immers niet lang meer vol.
De US legertop is nu 3 jaar bezig om Poetin het leven zo zuur mogelijjk te maken met behulp van miljarden aan hardware en softwarequote:Op woensdag 11 december 2024 19:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ga er eigenlijk vanuit dat er tussen Trump en Poetin (de teams) al wel degelijk is gesproken over de grote lijnen, dat kan bijna niet anders.
Ik geloof ook helemaal niet dat Trump wil dat Oekraine totaal wordt overlopen of compleet wordt ingelijfd, dus Oekraine van noodzakelijk wapens onthouden zal de laatste troef zijn. Poetin aan tafel slaan door Oekraine van zware wapens te voorzien behoort tot de mogelijkheden. Maar hopelijk is dat voor god sake niet nodig. Je wil niet dat Trump en Poetin in een machts dialectiek komen over wie van hun 2 de winnaar wordt. Dat is doodeng.
Ik denk dat we meer moeten vrezen voor een structuur dat de VS en Rusland in de toekomst de mogelijkheid geeft om naar believen het conflict op te warmen.
olieprijs moet veel verder omlaagquote:Op woensdag 11 december 2024 18:47 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Oekraine geen wapens meer geven, Rusland isoleren tov andere landen door te dreigen met gods scheppingen zoals tarieven
Trump wil gewoon deals sluiten waarmee hij kan pronken. De inhoud is ondergeschikt, hij weet dat hij met z'n lulpraatjes zelfs de grootste opgewarmde drol aan z'n achterban kan verkopen.quote:Op woensdag 11 december 2024 19:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ga er eigenlijk vanuit dat er tussen Trump en Poetin (de teams) al wel degelijk is gesproken over de grote lijnen, dat kan bijna niet anders.
Ik geloof ook helemaal niet dat Trump wil dat Oekraine totaal wordt overlopen of compleet wordt ingelijfd, dus Oekraine van noodzakelijk wapens onthouden zal de laatste troef zijn. Poetin aan tafel slaan door Oekraine van zware wapens te voorzien behoort tot de mogelijkheden. Maar hopelijk is dat voor god sake niet nodig. Je wil niet dat Trump en Poetin in een machts dialectiek komen over wie van hun 2 de winnaar wordt. Dat is doodeng.
Ik denk dat we meer moeten vrezen voor een structuur dat de VS en Rusland in de toekomst de mogelijkheid geeft om naar believen het conflict op te warmen.
net zoveel als een flevopolder ten kosten van 500.000 soldaten en de economiequote:Op woensdag 11 december 2024 17:13 schreef xzaz het volgende:
[..]
Heb geen betrouwbare bronnen gelezen waar jouw stelling dat ie het allemaal weggeeft bevestigd wordt. Dus svp graag bronnen naar Nederlandse websites.quote:Op woensdag 11 december 2024 19:13 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Trump wil gewoon deals sluiten waarmee hij kan pronken. De inhoud is ondergeschikt, hij weet dat hij met z'n lulpraatjes zelfs de grootste opgewarmde drol aan z'n achterban kan verkopen.
Daarom zie je in kringen rondom Trump dat er wordt gesproken over een deal waarbij Rusland veel gebied krijgt en Oekraïne het moet doen met 'veiligheidsgaranties', en geen NAVO-lidmaatschap.
Dat is de diplomatieke equivalent van 'lange halen, snel thuis'. Trump zal er namelijk vanuit gaan dat Poetin hier blij mee is en dat Kiev in dit stadium niet zo gek veel heeft te willen.
Trump ramt er zo een vredesdeal doorheen en klopt zich de rest van z'n leven op de borst. Dat is tenminste waar hij op hoopt.
Het is afwachten of de oplossing inderdaad zo 'simpel' is.
Gesproken als een ware Rus.quote:Op woensdag 11 december 2024 18:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Totaal irrelevant voor de geschiedenis hoe lang het duurt voordat de overwinning binnen is.
Maar daar kom je vervolgens op terug:quote:Russische steden worden helemaal niet bestookt.
De doelpalen verschuiven steeds verder.quote:Alleen slechts militaire doelwitten.
Ja, ook een gevoelige klap voor Rusland.quote:Je kan ook zeggen dat onze infrastructuur bestookt worden. Zie bijvoorbeeld de gaspijpleiding.
Dus dan kun je ook niet van een winnaar spreken.quote:Op woensdag 11 december 2024 18:37 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Voor een grote oorlog is minder dan 3 jaar erg kort. En we weten de uitkomst nog niet, misschien herpakt Oekraïne het initatief nog wel.
Dat gaat ook nogal een puntje worden, mocht er vrede komen. Al die soldaten die door het Kremlin als oud vuil en kanonnenvoer zijn gebruikt....Die gaan lullen thuis.quote:Op woensdag 11 december 2024 19:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Russische mensenlevens hebben geen enkele waarde.
Nog een maandje of wat slapen. Dan komen we er vanzelf achter. Binnen 24 uur ook nog.quote:Op woensdag 11 december 2024 19:38 schreef Discombobulate het volgende:
Als Poetin Trump een brief stuurt met "Hey lieve schat, zullen we dit en dit even regelen, dan krijg je van mij dit" dan laat Trump Oekraïne gewoon vallen. Trump is gewoon opportunistisch en houdt van dictators.
De GGZ is hier al een complete tyfuszooi. Moet je nagaan hoe het er in Rusland waarschijnlijk voor staat.quote:Op woensdag 11 december 2024 19:38 schreef havanagila het volgende:
[..]
Dat gaat ook nogal een puntje worden, mocht er vrede komen. Al die soldaten die door het Kremlin als oud vuil en kanonnenvoer zijn gebruikt....Die gaan lullen thuis.
Sancties bij Rusland en wapensteun bij Oekraïne.quote:Op woensdag 11 december 2024 18:40 schreef sp3c het volgende:
[..]
Trump heeft niet echt een middel om de oorlog te beeindigen
quote:Op woensdag 11 december 2024 19:41 schreef havanagila het volgende:
[..]
Nog een maandje of wat slapen. Dan komen we er vanzelf achter. Binnen 24 uur ook nog.
Als de EU het Trump niet toevertrouwt dan moeten ze zelf de leiding maar nemen. Von der Leyen kan zelf ook schakelen met het Kremlin als zij denkt dat zij een betere deal kan fixen.quote:Op woensdag 11 december 2024 19:41 schreef havanagila het volgende:
[..]
Nog een maandje of wat slapen. Dan komen we er vanzelf achter. Binnen 24 uur ook nog.
Staan die wapens al in Oekraine dan?quote:Op woensdag 11 december 2024 19:44 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Sancties bij Rusland en wapensteun bij Oekraïne.
Oekraïne kan ongeveer tot half 2025 vooruit qua wapens, zie https://kyivindependent.c(...)-mid-2025-marchenko/
Von der Leyen is ongekozen en heeft geen enkel mandaat.quote:Op woensdag 11 december 2024 19:44 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
[..]
Als de EU het Trump niet toevertrouwt dan moeten ze zelf de leiding maar nemen. Von der Leyen kan zelf ook schakelen met het Kremlin als zij denkt dat zij een betere deal kan fixen.
Of geen deal. laat Rusland maar zweten. Dat is ook het hele probleem van deze invasie, je wil Rusland tegenhouden, maar niet vernietigen. Dus mondjesmaat raketten/wapens leveren, niet te weinig maar ook niet voldoende, tot de oligarchjes in het Kremlin en de FSB zich eens achter de oren gaan krabben.quote:Op woensdag 11 december 2024 19:44 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
[..]
Als de EU het Trump niet toevertrouwt dan moeten ze zelf de leiding maar nemen. Von der Leyen kan zelf ook schakelen met het Kremlin als zij denkt dat zij een betere deal kan fixen.
Indirect gekozen, maar de EU is niet echt een democratisch vehikel nee.quote:Op woensdag 11 december 2024 19:48 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Von der Leyen is ongekozen en heeft geen enkel mandaat.
We are running out of stock..quote:Op woensdag 11 december 2024 19:48 schreef havanagila het volgende:
[..]
Of geen deal. laat Rusland maar zweten. Dat is ook het hele probleem van deze invasie, je wil Rusland tegenhouden, maar niet vernietigen. Dus mondjesmaat raketten/wapens leveren, niet te weinig maar ook niet voldoende, tot de oligarchjes in het Kremlin en de FSB zich eens achter de oren gaan krabben.
Gewoon wachten tot Rusland door z’n hoeven zakt.quote:Op woensdag 11 december 2024 19:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Indirect gekozen, maar de EU is niet echt een democratisch vehikel nee.
Maar anders moet een Macron, of Rutte, of Scholz maar gaan.
Waarom gaan wij niet onderhandelen of iets aan Oekraiene geven?
De Russen rukken op, er is geen evenwichtssituatie. De russen hebben nog half jaartje nodig en dan ishet wel bekeken.quote:Op woensdag 11 december 2024 19:51 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Gewoon wachten tot Rusland door z’n hoeven zakt.
Over een half jaartje is de russische economie geïmplodeerd en kost een pakje boter een jaarsalaris.quote:Op woensdag 11 december 2024 19:53 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De Russen rukken op, er is geen evenwichtssituatie. De russen hebben nog half jaartje nodig en dan ishet wel bekeken.
We zitten bij dag 1003 van de 3-daagse speciale militaire operatie.quote:Op woensdag 11 december 2024 19:53 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De Russen rukken op, er is geen evenwichtssituatie. De russen hebben nog half jaartje nodig en dan ishet wel bekeken.
Tijdspanne zegt niks. Je hebt nota bene net een regime gezien wat in een week instort terwijl het al 14 jaar aan de gang was.quote:Op woensdag 11 december 2024 20:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
We zitten bij dag 1003 van de 3-daagse speciale militaire operatie.
En jij denkt dat het nu binnen een half jaar klaar is?
Maar Trump levert lang niet alle wapens en kan lang niet alle sancties opheffenquote:Op woensdag 11 december 2024 19:44 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Sancties bij Rusland en wapensteun bij Oekraïne.
Oekraïne kan ongeveer tot half 2025 vooruit qua wapens, zie https://kyivindependent.c(...)-mid-2025-marchenko/
Misschien moet jij in een tentje op de kermis gaan zitten ofzo.quote:Op woensdag 11 december 2024 19:53 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een scenario waar Rusland mee te maken kan krijgen.quote:Op woensdag 11 december 2024 20:02 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Tijdspanne zegt niks. Je hebt nota bene net een regime gezien wat in een week instort terwijl het al 14 jaar aan de gang was.
Dat zou kunnen. Maar het is een slecht argument om te gebruiken zoals ik al zei.quote:Op woensdag 11 december 2024 20:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een scenario waar Rusland mee te maken kan krijgen.
Het is al eens eerder in elkaar gestort.
Daar kwam Poetin te laat achter.quote:Op woensdag 11 december 2024 20:29 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Maar het is een slecht argument om te gebruiken zoals ik al zei.
O ja? Hoe gaat hij big oil daartoe dwingen? Fracking is niet bepaald goedkoop.quote:Op woensdag 11 december 2024 19:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
olieprijs moet veel verder omlaag
en trump kan dat doen met zijn olie fracking
Denk je echt dat de überdealmaker-in-chief zich met het eerste de beste aanbiedinkje laat afschepen? De meesteronderhandelaar die Trump nu eenmaal is zal met zijn goddelijke gaven Poetin laten bloeden. Trump Hotel Kremlin, zoiets. Waarom zou Trump met iets minder genoegen nemen?quote:Op woensdag 11 december 2024 19:38 schreef Discombobulate het volgende:
Als Poetin Trump een brief stuurt met "Hey lieve schat, zullen we dit en dit even regelen, dan krijg je van mij dit" dan laat Trump Oekraïne gewoon vallen. Trump is gewoon opportunistisch en houdt van dictators.
met de russen , dat denk ik ookquote:Op woensdag 11 december 2024 19:53 schreef phpmystyle het volgende:
De russen hebben nog half jaartje nodig en dan is het wel bekeken.
Mag een Rus trouwens asiel aanvragen hier?quote:Op woensdag 11 december 2024 19:38 schreef havanagila het volgende:
[..]
Dat gaat ook nogal een puntje worden, mocht er vrede komen. Al die soldaten die door het Kremlin als oud vuil en kanonnenvoer zijn gebruikt....Die gaan lullen thuis.
De linksen zijn tegen, FvD en PVV vinden het geen probleem.quote:Op woensdag 11 december 2024 21:52 schreef halfway het volgende:
[..]
Mag een Rus trouwens asiel aanvragen hier?
Ja dan gaat Putin Nederland binnenvallen onder het mom van het beschermen van de Russische cultuur en taal. Nee die kennen we al.quote:Op woensdag 11 december 2024 21:52 schreef halfway het volgende:
[..]
ja, waarom nietquote:Op woensdag 11 december 2024 21:52 schreef halfway het volgende:
[..]
Ik stel voor dat Putin Kursk aan Ukraine laat. Wat maakt dat lapje grond nou uit?quote:Op woensdag 11 december 2024 17:25 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Waar heb jij het over?
Die lapjes grond stellen niets voor en zouden we niet als winst mogen rekenen wat jou betreft.
Dan laten wij toch die lapjes grond gewoon gaan?
Wat je nu zegt is pas een mooi staaltje appeasementpolitiek.
Ik vind van niet. De Sovjet Unie ging kapot aan de oorlog in Afghanistan, de Russische Federatie gaat kapot aan de oorlog in Ukraine.quote:Op woensdag 11 december 2024 20:29 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Maar het is een slecht argument om te gebruiken zoals ik al zei.
Dat heeft 0 te maken met waar het over gingquote:Op woensdag 11 december 2024 22:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik vind van niet. De Sovjet Unie ging kapot aan de oorlog in Afghanistan, de Russische Federatie gaat kapot aan de oorlog in Ukraine.
Putin probeert er kost wat kost een overwinning uit te slepen en het eind van Oekraine , russisch bewind in Kiev regio Odessa en omgeving onder russisch bewindquote:Op woensdag 11 december 2024 22:12 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Klinkt niet echt als winnen dit 😆
quote:"Outcomes of the war:
1. Destroyed Donbas
2. Russian troops remain stuck on the Ukrainian border villages wiped off the face of the earth.
3. The Black Sea Fleet is destroyed
4. Part of the Kursk region is occupied.
5. The economy of the country is at the level of Zimbabwe
6. Russian troops are kicked out of Karabakh and Syria
7. The international reputation and image of the country and the Russian army are dragged in the mud
8. Losses of the army are counted in hundreds of thousands
9. Russia is filled with migrants from Asia
10. Sh*t is f*cked up in general."
11. Russian puppet flees Abkazia
12. Russia humiliated in Moldova
13. Romania halts Russian interference in elections
14. NATO grows stronger and members up their funding
15. Ruble collapses
16. Gas distribution pipelines destroyed
17. Putin valt uit het raamquote:Op woensdag 11 december 2024 22:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Putin probeert er kost wat kost een overwinning uit te slepen en het eind van Oekraine , russisch bewind in Kiev regio Odessa en omgeving onder russisch bewind
[..]
er is nu wel zo gruwelijk veel olie en gas in de wereld en dat op het punt dat de hele wereld aan het omschakelen is naar Solarquote:
Solar is wel erg afhankelijk van seizoensinvloeden. Voorlopig is voor landen die ver van de evenaar af liggen nog steeds veel gas nodig om te "overwinteren". Nederland is zo'n land.quote:Op woensdag 11 december 2024 23:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er is nu wel zo gruwelijk veel olie en gas in de wereld en dat op het punt dat de hele wereld aan het omschakelen is naar Solar
batter and better batteries are the keyquote:Op woensdag 11 december 2024 23:23 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Solar is wel erg afhankelijk van seizoensinvloeden. Voorlopig is voor landen die ver van de evenaar af liggen nog steeds veel gas nodig om te "overwinteren". Nederland is zo'n land.
Gasprijzen, gasverbruik en gasreserves in cijfers
quote:Tesla verdubbelt opslagcapaciteit van Megapack batterij
Tesla heeft de opslagcapaciteit van zijn Megapack met 50 procent verhoogd. Waar iedere Megapack voorheen een opslagcapaciteit van 2,6 megawattuur kende, is die nu uitgebreid naar 3,9 megawattuur.
De opslagcapaciteit van de batterij is nu groot genoeg om 1 uur lang 3.600 Amerikaanse huishoudens van stroom te voorzien.
Tweede kwartaal 2024
Het gewicht van de nieuwe Megapack is met 64 procent toegenomen, de lengte met 1,8 meter en de breedte met 0,3 meter. De roundtripefficiëntie is 92 procent.
Met batterijen kan je dag/nacht invloeden vereffenen. Voor seizoensinvloeden gaat dat weinig zoden aan de dijk zetten.quote:Op woensdag 11 december 2024 23:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
batter and better batteries are the key
daar valt nog heel , heel veel te verbeteren, ook transport
[..]
Dan moet het uit transport komen, maar het gaat komenquote:Op woensdag 11 december 2024 23:30 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Met batterijen kan je dag/nacht invloeden vereffenen. Voor seizoensinvloeden gaat dat weinig zoden aan de dijk zetten.
quote:"Bij transport van elektrische energie wil men zo weinig mogelijk energieverlies hebben.
Dit energieverlies wordt veroorzaakt door warmteontwikkeling in de leidingen (Q= I2 · R · t).
De warmteontwikkeling wordt beperkt door de stroomsterkte (I) zo klein mogelijk te houden.24 apr 2019
nederland is nog druk met de 30 miljard voor de stikstof en de 25 miljard van Rob Jetten voor het wereld klimaat uit te gevenquote:Op woensdag 11 december 2024 12:25 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ja, en we geven een miljard of twee per week aan de zorg uit. Maar wat heeft dat met defensie te maken?quote:Op donderdag 12 december 2024 00:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nederland is nog druk met de 30 miljard voor de stikstof en de 25 miljard van Rob Jetten voor het wereld klimaat uit te geven
En om woningen in een weiland te bouwen moet er kennelijk ook steeds miljarden overheidsgeld bij
dat wordt gecompenseerd door de premie inkomsten als het goed isquote:Op donderdag 12 december 2024 00:15 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ja, en we geven een miljard of twee per week aan de zorg uit. Maar wat heeft dat met defensie te maken?
Beter vervangen door iemand die braaf doet wat Poetin zegt.quote:"The situation in russia's economy is serious": The State Duma is demanding Nabiullina's resignation.
Deputies from "A Fair russia" (what a crazy name in the terrorist state of russia) have introduced a bill that provides for the early removal of the head of the Central Bank from office.
Ach als het slecht gaat met de club zijn er altijd mensen die het hoofd van de trainer eisen.quote:Op donderdag 12 december 2024 08:52 schreef Ulx het volgende:
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3ld3regbf3s2g
[..]
Beter vervangen door iemand die braaf doet wat Poetin zegt.
Ze wilde zelf aan het begin toch ook al weg? Zolang ze niet uit het raam gaat zal ze blij zijn om van die shitshow af te zijn.quote:Op donderdag 12 december 2024 08:52 schreef Ulx het volgende:
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3ld3regbf3s2g
[..]
Beter vervangen door iemand die braaf doet wat Poetin zegt.
Interessante takeway is de motivatie van de oekrainers. Nogal wat anders dan wat tankies die hier vaak het kremlin nabraken dat oekrainers at gunpoint moeten gaan vechten.quote:Op donderdag 12 december 2024 06:18 schreef LethalNinja het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Dapper van hem dat hij dit doet. Letterlijk vanuit de oorlogszone en verder wat interessante informatie over de aanvoerlijnen voor beide partijen,
Is ook wel te verwachten. Het is al heel wat dat Oekraiene nog staat. Hopelijk snel vredesonderhandelingen.quote:Op donderdag 12 december 2024 07:00 schreef LethalNinja het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)aiense-stad-pokrovsk
Ja, hoe eerder Rusland Oekraïne verlaat, hoe beter.quote:Op donderdag 12 december 2024 12:52 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Is ook wel te verwachten. Het is al heel wat dat Oekraiene nog staat. Hopelijk snel vredesonderhandelingen.
Dat is zoveel beter.
Eens.quote:Op donderdag 12 december 2024 13:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, hoe eerder Rusland Oekraïne verlaat, hoe beter.
Dat is al vastgelegd tussen Rusland en Oekraïne.quote:Op donderdag 12 december 2024 13:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Eens.
Nieuwe grenzen onderhandelen over wat Oekraiens is, en wat bij de Russische federatie hoort.
Nah, het verraad van Rusland richting het westen vergeten we niet zo snel.quote:Sancties opheffen en dan met opgeheven hoofd richting de toekomst wandelen samen.
Er zal een nieuwe memorandum moeten komen hoe de soevereiniteit van de gebieden gewaarborgd kunnen worden. Een deel zal naar Rusland moeten gaan. Zeker de Krim.quote:Op donderdag 12 december 2024 13:02 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is al vastgelegd tussen Rusland en Oekraïne.
[..]
Nah, het verraad van Rusland richting het westen vergeten we niet zo snel.
Je gaat niet veel onderhandelen als je veel "moet" en "absoluut" gebruiktquote:Op donderdag 12 december 2024 13:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Er zal een nieuwe memorandum moeten komen hoe de soevereiniteit van de gebieden gewaarborgd kunnen worden. Een deel zal naar Rusland moeten gaan. Zeker de Krim.
Over de don bas regio ben ik niet uit. Maar absoluut geen lidmaatschappen bij de EU of NAVO omdat daarmee Oekraiene niet meer neutraal is.
Onderhandelen is ook wat eufemistisch aangezet. Het zal meer een mededeling zijn.quote:Op donderdag 12 december 2024 13:06 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Je gaat niet veel onderhandelen als je veel "moet" en "absoluut" gebruikt
quote:Op donderdag 12 december 2024 13:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Eens.
Nieuwe grenzen onderhandelen over wat Oekraiens is, en wat bij de Russische federatie hoort.
Sancties opheffen en dan met opgeheven hoofd richting de toekomst wandelen samen.
Terug naar de NAVO grenzen van voor het uiteenvallen van de Sovjet Unie (dus Tsjechie, Hongarije, Polen, Bulgarije, Estland, Letland, Litouwen, Roemenie, Slovakije, Slovenie, Albanie, Croatie, Finland en Zweden opdonderen uit de NAVO). Oja, ook uit de EU zetten, want anders zien de Russen hoe o zo goed het kan zijn en dat willen ze dan ook, en dan is Poetin in gevaar, ofzoiets.quote:Op donderdag 12 december 2024 13:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Eens.
Sancties opheffen en dan met opgeheven hoofd richting de toekomst wandelen samen.
Je slaat door.quote:Op donderdag 12 december 2024 13:12 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Terug naar de NAVO grenzen van voor het uiteenvallen van de Sovjet Unie (dus Tsjechie, Hongarije, Polen, Bulgarije, Estland, Letland, Litouwen, Roemenie, Slovakije, Slovenie, Albanie, Croatie opdonderen uit de NAVO). Oja, ook uit de EU zetten, want anders zien de Russen hoe o zo goed het kan zijn en dat willen ze dan ook, en dan is Poetin in gevaar, ofzoiets.
Is iedereen blij en dan kunnen we met zijn allen met opgeheven hoofd richting de toekomst wandelen.
quote:Op donderdag 12 december 2024 13:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Eens.
Wij moeten helemaal niks.quote:Op donderdag 12 december 2024 13:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je slaat door.
Dat is niet realistisch voor Moskou, en waarschijnlijk willen ze dat ook helemaal niet.
Het zijn gewoon zorgen die ze hebben, en die moeten wij adresseren.
De gevolgen zijn verschrikkelijk als we dat niet doen. We hebber er onszelf alleen maar mee.quote:
O ja joh, leg eens uit.quote:Op donderdag 12 december 2024 13:16 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De gevolgen zijn verschrikkelijk als we dat niet doen. We hebber er onszelf alleen maar mee.
quote:Op donderdag 12 december 2024 13:08 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Sowieso zullen wij Europeanen er niet bij worden betrokken. Trump en Poetin zullen die samen moeten uitkaarten.
Zijn we nu wel of niet betrokken bij die onderhandelingen?quote:Op donderdag 12 december 2024 13:16 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De gevolgen zijn verschrikkelijk als we dat niet doen. We hebber er onszelf alleen maar mee.
Nee. Europa schakelt niet met de Russische federatie. Dat zullen de Amerikanen zijn.quote:Op donderdag 12 december 2024 13:18 schreef zuchtje het volgende:
[..]
[..]
Zijn we nu wel of niet betrokken bij die onderhandelingen?
Dit is letterlijk het Russische narratief.quote:Op donderdag 12 december 2024 13:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je slaat door.
Dat is niet realistisch voor Moskou, en waarschijnlijk willen ze dat ook helemaal niet.
“Doe de beentjes maar wijd en denk maar aan iets leuks, dan is het zo afgelopen”quote:Op donderdag 12 december 2024 13:16 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Er zullen een hele serie aan verdragen gesloten moeten worden. Ook verdragen waarin Rusland en het westen beloven geen wapenwedloop te voeren en andere wapen beheersingsprogramma's. Daar zal iedereen zich aan moeten houden, en de VN of OVSE zal haar hier op moeten toezien.quote:Op donderdag 12 december 2024 13:20 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Dit is letterlijk het Russische narratief.
Ze kunnen het uiteenvallen van de Sovjet Unie nog altijd niet accepteren en het mogelijk verliezen van Oekraine uit Moskou haar invloedsfeer was kennelijk de druppel die de emmer deed overlopen.
Je bent ook behoorlijk/extreem naief als je denkt dat deze kwestie is afgedaan met 1 of andere afspraak waarbij het overduidelijk is dat Rusland haar machtspositie behoudt (en ondertussen op een oorlogseconomie draait, of de zaak stort daar in)
Er liggen bovendien al meerdere verdragen, en daar houdt Rusland zich ook niet aan. Waarom zou dat deze keer anders zijn?quote:Op donderdag 12 december 2024 13:20 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Dit is letterlijk het Russische narratief.
Ze kunnen het uiteenvallen van de Sovjet Unie nog altijd niet accepteren en het mogelijk verliezen van Oekraine uit Moskou haar invloedsfeer was kennelijk de druppel die de emmer deed overlopen.
Je bent ook behoorlijk/extreem naief als je denkt dat deze kwestie is afgedaan met 1 of andere afspraak waarbij het overduidelijk is dat Rusland haar machtspositie behoudt (en ondertussen op een oorlogseconomie draait, of de zaak stort daar in)
Rusland veegt letterlijk met elk verdrag z’n reet af. Het is gewoon een notoir onbetrouwbaar shithole land.quote:Op donderdag 12 december 2024 13:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Er zullen een hele serie aan verdragen gesloten moeten worden. Ook verdragen waarin Rusland en het westen beloven geen wapenwedloop te voeren en andere wapen beheersingsprogramma's. Daar zal iedereen zich aan moeten houden, en de VN of OVSE zal haar hier op moeten toezien.
Rusland zal moeten tekenen dat er geen verdere disputen, vragen over territoriale aangelegenheden, and whatever. Zodat voor de hele wereld duidelijk is, dat alles is opgelost. Dan kan Rusland niet over 3 jaar weer beginnen over een grensconflict, of een raar verhaal over nazi's en onderdrukte burgers.
Omdat wij dat ook niet doen.quote:Op donderdag 12 december 2024 13:27 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Rusland veegt letterlijk met elk verdrag z’n reet af. Het is gewoon een notoir onbetrouwbaar shithole land.
gast, heel schattig dat je dit als wereldbeeld voor je ziet. Maar het is allemaal nogal onrealistisch.quote:Op donderdag 12 december 2024 13:31 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Omdat wij dat ook niet doen.
Zelfs recent is Merkel daar open en eerlijk over.
https://nos.nl/artikel/20(...)t-volledig-nageleefd
Alle partijen moeten zich herbezinnen. Anders komt er nooit vrede. Elkaar wat gunnen.
Jammer dat de kans daarop 0 is.quote:Op donderdag 12 december 2024 13:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Er zullen een hele serie aan verdragen gesloten moeten worden. Ook verdragen waarin Rusland en het westen beloven geen wapenwedloop te voeren en andere wapen beheersingsprogramma's. Daar zal iedereen zich aan moeten houden, en de VN of OVSE zal haar hier op moeten toezien.
Rusland zal moeten tekenen dat er geen verdere disputen, vragen over territoriale aangelegenheden, and whatever. Zodat voor de hele wereld duidelijk is, dat alles is opgelost. Dan kan Rusland niet over 3 jaar weer beginnen over een grensconflict, of een raar verhaal over nazi's en onderdrukte burgers.
Ik ben niet principieel tegen Oekraiens gebied in de navo, maar ben bang dat dat voor de Russen niet aanvaardbaar is.quote:Op donderdag 12 december 2024 13:50 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Jammer dat de kans daarop 0 is.
Van de VN hoef je overigens ook niks te verwachten.
Het enigste wat Oekraine over de streep zou kunnen trekken is de niet-bezette Oekraiense gebieden onder NAVO bescherming te plaatsen en een NAVO/Europese leger in Oekraine te stationeren om een demarcatielijn te bewaken.
Al die Oost Europese landen nu in de NAVO is voor Rusland ook onaanvaardbaar. Vandaar al die trollegers, omkoping en desinformatiecampagnes de laatste jaar of 10-20 om in de EU/NAVO verdeeldheid te zaaien.quote:Op donderdag 12 december 2024 14:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ben niet principieel tegen Oekraiens gebied in de navo, maar ben bang dat dat voor de Russen niet aanvaardbaar is.
En vrede is te kostbaar om het daarop te laten klappen.
Het is niet constructief door je te laten leiden door angst. Of door alvast voor de vijand te bepalen wat ze wel en niet aanvaardbaar vinden. Oekraïne kijkt naar zijn belangen, en Rusland naar de hunne. Uiteindelijk ligt er iets waar beide partijen mee kunnen leven, of niet.quote:Op donderdag 12 december 2024 14:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ben niet principieel tegen Oekraiens gebied in de navo, maar ben bang dat dat voor de Russen niet aanvaardbaar is.
Inzet van nukes is een heel moeilijk ethisch dilemma, misschien lastig voor te stellen maar ook het Kremlin wil dat niet.quote:Op donderdag 12 december 2024 14:11 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Al die Oost Europese landen nu in de NAVO is voor Rusland ook onaanvaardbaar. Vandaar al die trollegers, omkoping en desinformatiecampagnes de laatste jaar of 10-20 om in de EU/NAVO verdeeldheid te zaaien.
Is wel mee te dealen blijkbaar.
Wat er in Syrie is gebeurd zal voor de Russen vast ook wel onaanvaardbaar zijn. Honderden miljarden Roebel weggegooid Maar ik heb nog geen noeks gezien. Vervelend maar ze slikken een nederlaag dus wel.
Eens.quote:Op donderdag 12 december 2024 14:13 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Het is niet constructief door je te laten leiden door angst. Of door alvast voor de vijand te bepalen wat ze wel en niet aanvaardbaar vinden. Oekraïne kijkt naar zijn belangen, en Rusland naar de hunne. Uiteindelijk ligt er iets waar beide partijen mee kunnen leven, of niet.
Rusland heeft niets te willen.quote:Op donderdag 12 december 2024 14:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wij als Eu zijn uitgespeeld.quote:Op donderdag 12 december 2024 15:15 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Rusland heeft niets te willen.
Je kan dit stokpaardje wel ad nauseam blijven herhalen, maar dat maakt het niet ineens waar ofzoquote:Op donderdag 12 december 2024 15:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wij als Eu zijn uitgespeeld.
USA en Rusland bepalen hoe en wat. En wij zullen knikken.
En Trump knikt voor Poetin.quote:Op donderdag 12 december 2024 15:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat moet helemaal niet.quote:Op donderdag 12 december 2024 13:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Er zal een nieuwe memorandum moeten komen hoe de soevereiniteit van de gebieden gewaarborgd kunnen worden. Een deel zal naar Rusland moeten gaan. Zeker de Krim.
Waarom moet Oekraïne neutraal zijn?quote:Over de don bas regio ben ik niet uit. Maar absoluut geen lidmaatschappen bij de EU of NAVO omdat daarmee Oekraiene niet meer neutraal is.
Tja, dat is onzin.quote:Op donderdag 12 december 2024 15:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat woord staat ook in het Boekelo Memorandum!!!quote:Op donderdag 12 december 2024 15:45 schreef Spablauw214 het volgende:
Rusland is de boze ex die eist dat z’n ex-vriendin die hem heeft verlaten omdat hij agressief was, de rest van haar leven alleen blijft.
Recht op zelfbeschikking? Maling aan.
Wij hebben als EU nog zeker wel wat leo's staan en houwitsers.quote:Op donderdag 12 december 2024 16:26 schreef oheng het volgende:
[..]
Dat woord staat ook in het Boekelo Memorandum!!!
Maar goed, tijd voor nieuws. Die rapportage van Cappi was interessant om te zien.
RIA: Samolet: Sales of Moscow new buildings in 2024 will decrease by 18%
Echte cijfer kan lager zijn.
RIA: Samolet to offer attractive coupon as part of bond offer
Hey wil je in plaats van een obligatie, een mooie glanzende coupon hebben voor deze instortende markt?
RIA: Russia cut oil exports by 120,000 barrels per day in November
quote:Roemenië en Bulgarije wachten al sinds 2011 op toestemming.
quote:Roemenië en Bulgarije treden in 2025 volledig toe tot het Schengengebied
Inwoners van Bulgarije en Roemenië kunnen in 2025 vrij reizen in het Schengengebied. Sinds maart zijn de grenscontroles aan de lucht- en zeegrenzen al opgeheven. Vanaf volgend jaar worden ook de resterende controles afgeschaft, zoals het Hongaarse voorzitterschap van de Raad van de EU heeft aangekondigd.
De 27 lidstaten hadden hier eerder unaniem voor gestemd. Het Schengengebied stelt mensen in staat om binnen Europa te reizen zonder gecontroleerd te worden aan de grenzen. In totaal maken 29 landen er deel van uit, waaronder EU-lidstaten zoals Duitsland en Frankrijk, maar ook niet-EU-landen zoals Zwitserland, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein. Een aantal regeringen hebben onlangs weer grenscontroles ingevoerd in de strijd tegen illegale migratie.
Nieuwe leden kunnen alleen middels een unaniem akkoord tot het Schengengebied worden toegelaten. Oostenrijk had in eerste instantie de liberalisering aan de landgrenzen geblokkeerd. De regering in Wenen had haar veto gerechtvaardigd met het feit dat veel migranten via de twee landen het land konden binnenkomen. Een strengere beveiliging van de buitengrenzen zorgt er nu voor dat migranten niet meer worden doorgelaten. Roemenië en Bulgarije wachten al sinds 2011 op toestemming.
Alle EU-lidstaten worden volwaardig lid van het Schengengebied zodra ze er klaar voor zijn. Dit is zowel een recht als een verplichting. Roemenië en Bulgarije traden in 2007 toe tot de EU. Tot september stonden de rechterlijke macht en de rechtsstaat daar echter onder speciaal toezicht van de EU-Commissie vanwege de welig tierende corruptie en georganiseerde misdaad. Deze problemen wkwamen bovenop de reden waarom de staatshoofden en regeringsleiders tijd niet unaniem over de toetreding waren. Oorspronkelijk ging het Schengenakkoord alleen over het vrije verkeer van personen. Na verloop van tijd werd de overeenkomst echter uitgebreid. Tegenwoordig regelt de overeenkomst bijvoorbeeld ook de samenwerking tussen politieautoriteiten, zodat internationale misdaden beter kunnen worden bestreden.
Maar er zijn nog andere scenario's denkbaar, waar jij het weliswaar nooit over hebt, want die zijn immers niet gunstig voor rus.quote:Op donderdag 12 december 2024 17:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wij hebben als EU nog zeker wel wat leo's staan en houwitsers.
Mooi.quote:Op donderdag 12 december 2024 17:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wij hebben als EU nog zeker wel wat leo's staan en houwitsers.
Dat is inderdaad de voorname wens van Oekraïne, het is wel de vraag of het überhaupt mogelijk is. Het is wel de verwachting dat er een flink aantal NAVO-landen een Oekraïns lidmaatschap niet gaan steunen.quote:Op donderdag 12 december 2024 14:45 schreef bedachtzaam het volgende:
De toetreding van Oekraïne bij de NAVO gaat natuurlijk het belangrijkste punt zijn voor een vredesakkoord.
Zonder dat word er in feite niets bereikt want dan kan Rusland na een, twee of drie jaar weer fijn verder gaan met oorlog voeren in Oekraïne.
Oekraïne bij de NAVO gooit die deur dicht tenzij Poetin het tegen de NAVO wil gaan opnemen.
Nee, dat moeten wij niet.quote:Op donderdag 12 december 2024 13:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je slaat door.
Nee, de gevolgen zijn niet verschrikkelijk.quote:Op donderdag 12 december 2024 13:16 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
"You may not like it, but this is peak Russian performance".quote:Op donderdag 12 december 2024 18:54 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, de gevolgen zijn niet verschrikkelijk.
Kijk hoe Rusland stumpert in Oekraïne.
En daarvoor moeten wij van jou op onze rug liggen met de pootjes omhoog.
Europa kan gewoon afwachten en toekijken hoe Rusland zichzelf de vernieling in helpt.
Je ziet al dat Rusland niet langer in staat is leden van de CSTO militair te beschermen en Assad heeft moeten offeren.
Ja, die gaat tenminste niet met de pootjes omhoog liggen voor de Russen.quote:Op donderdag 12 december 2024 19:10 schreef Digi2 het volgende:
And, he's back again![]()
RUSSIAN Economy Crashing
Pokrovsk is nog prima ontsloten en Oekraïnse troepen kunnen prima de stad in en uit. Dit gaat wel op voor verschillende plaatsen nabij Kurakhove, zie: https://deepstatemap.live/en#12/47.9498108/37.1990204, waar verschillende Oekraïnse eenheden ingesloten zijn geraakt.quote:Op donderdag 12 december 2024 20:02 schreef sp3c het volgende:
Hopen dat ze het een keer loslaten voordat ze niet meer ordelijk terug kunnen
Rusland heeft de NAVO om hulp gevraagd om een veilig heenkomen voor Russische troepen uit Syrië te bieden.quote:Op donderdag 12 december 2024 21:19 schreef michaelmoore het volgende:
wat is hiervan waar ??
Putin's troops abandon bases in Syria as Russia begins forced withdrawal
Misschien een wat realistischere kijk op de zaak:quote:Op donderdag 12 december 2024 21:19 schreef michaelmoore het volgende:
wat is hiervan waar ??
Putin's troops abandon bases in Syria as Russia begins forced withdrawal
https://www.dw.com/en/fat(...)ains-open/a-71027207quote:De vraag of Rusland zijn twee militaire bases in Syrië zal verliezen na de val van het regime van Bashar Assad zal waarschijnlijk niet snel beantwoord worden.
Kremlin-woordvoerder Dmitry Peskov zei maandag dat het bespreken van de kwestie "prematuur" was. Russische media meldden dat de rebellen onder leiding van Hayat Tahrir al-Sham (HTS) Moskou de veiligheid van de bases hadden gegarandeerd.
Ja, Rusland staat echt op instorten. Daarom ook de oproep van de secgen van de NATO...quote:Op donderdag 12 december 2024 18:07 schreef LethalNinja het volgende:
Mocht je je afvragen waarom er nu zovaak golf karretjes naar het front gaan ipv tanks
Putin heeft zijn nieuwe vriend Kim nogquote:Op donderdag 12 december 2024 21:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja, Rusland staat echt op instorten. Daarom ook de oproep van de secgen van de NATO...
NAVO kijkt naar de langere termijn.quote:Op donderdag 12 december 2024 21:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja, Rusland staat echt op instorten. Daarom ook de oproep van de secgen van de NATO...
Ja, en dat zijn absoluut geen fijne jongens!quote:Op donderdag 12 december 2024 21:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Putin heeft zijn nieuwe vriend Kim nog
we moeten voorkomen dat knettergekke oude mannen als Poetin , Kim en Assad de wereld gaan regerenquote:Op donderdag 12 december 2024 22:23 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Ja, en dat zijn absoluut geen fijne jongens!
Een stevig gesprek, ingevolge noodzakelijke onderhandelingen tussen de NATO en deze heren, lijkt kennelijk volledig onontkoombaar.
En maybe zal dit vaker moeten gebeuren waarbij Donald Trump straks zijn eventuele invloed kan aanwenden op de manier waarop hij het diverse malen naar voren bracht.
Het is daarbij verder ook niet meer dan logisch dat NATO-landen hun financiële bijdrages volledig moeten leveren, waar Trump eerder nog op hamerde.
Maar dat laatste lijkt nu beter te worden nageleefd na deze kritiek en bijbehorende harde woorden eerder dit jaar.
mooie tieten, maar irritant stemmetjequote:Op donderdag 12 december 2024 22:29 schreef oheng het volgende:
Hier een interessante video van iemand die de situatie in rusland beschrijft.
Althans, dat vermoed ik, ik heb niet echt geluisterd.
Gevalletje kijken met het geluid uitquote:Op donderdag 12 december 2024 22:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mooie tieten, maar irritant stemmetje
Ja Poetin geeft niks om oude mensen die niet kunnen vechten
Poetin wil jonge mannen om naar Oekraine te sturen , om daar onder de zonnebloemen te gaan liggen
New York Timesquote:Russian Troops Advance to Within 3 Miles of Key Ukrainian Transit Hub
Russia is pushing toward Pokrovsk, a strategic city for Ukraine's army with important rail and road connections, in a rapid capturing of ground in the Donetsk region.
Ukraine's top general said on Thursday that his troops were facing "extremely fierce" fighting as Russian forces close in on the strategic eastern city of Pokrovsk, and that "unconventional decisions" would have to be made to bolster Ukrainian defenses.
Although the commander, Gen. Oleksandr Syrsky, did not specify what kind of measures might be taken, his alarming statement underscored the deteriorating situation around Pokrovsk, a key rail and road hub for Ukraine's army.
In an effort to flank Pokrovsk, Russian troops have pushed south of the city in recent days and are now less than three miles from its outskirts, according to battlefield maps based on satellite images and publicly available footage of the fighting. They are also steadily advancing through villages and settlements several dozen miles to the south, threatening to seize the last two Ukrainian strongholds in the southern part of the Donetsk region.
Moscow is advancing in Donetsk at its fastest pace since 2022, capturing hundreds of square miles each month as it leverages its overwhelming manpower advantage by breaking through Ukrainian positions weakened by troop shortages.
Analysts say the Kremlin is racing to secure as many territorial gains as possible before President-elect Donald J. Trump takes office next month and starts to push for peace talks with terms that are likely to be shaped by each side's status on the battlefield.
Emil Kastehelmi, a military analyst with the Finland-based Black Bird Group, said that from September to November, Russia had seized more than 600 square miles of Ukrainian territory, roughly twice the size of New York City, almost all of it in the Donetsk region.
"The rate of advance accelerated every month, despite the Russians suffering heavy losses," he wrote on social media this month. He added that Russia could occupy another 200 to 300 square miles of Ukrainian land by the end of the year.
In recent days, Russia's army has also intensified its assaults on Ukrainian forces occupying a sliver of land in the western Russian region of Kursk. The Ukrainian authorities have suggested that control over Russian territory could be used as a bargaining chip during any peace negotiations, something that the Kremlin would like to avoid.
It remains unclear what General Syrsky's "unconventional decisions" will be. But Serhii Kuzan, the chairman of the Ukrainian Security and Cooperation Center, a nongovernmental research group, said the Ukrainian commander had a record of launching surprise offensives, such as in the Kharkiv region in 2022 and in the Kursk region this summer, with varying degrees of success.
"Speaking of unconventional decisions, including in the Pokrovsk direction, we recall these two examples and understand that this is Syrsky's approach," Mr. Kuzan said.
In Ukraine, Moscow ratcheted up pressure on Kyiv and its allies last month by launching an intermediate-range ballistic missile that is capable of carrying nuclear warheads. Although that missile, an Oreshnik, was not armed with a nuclear payload, the Kremlin said its decision to launch it at Ukraine was a direct response to Ukraine's use of U.S.-supplied Army Tactical Missile Systems, or ATACMS, against targets in Russia.
Moscow warned that it would fire more Oreshnik missiles if ATACMS strikes on its territory persisted.
On Wednesday, Russia's Defense Ministry said that its forces had thwarted a Ukrainian attack against a Russian air base involving six ATACMS missiles. The claim could not been independently verified.
The same day, Sabrina Singh, the Pentagon spokeswoman, said it was possible that Russia could fire another Oreshnik missile "in the coming days." But she said such missiles were "not going to be a game changer on the battlefield," because Russia's stock of them was limited and because they carry a smaller nonnuclear warhead than other missiles Moscow has deployed against Ukraine.
U.S. officials view the Oreshnik's use primarily as an attempt to intimidate Ukraine and its allies.
On the battlefield, Russia's recent advances near Pokrovsk align with a strategy long anticipated by military analysts: bypassing the city's main defensive lines — trenches, bunkers and anti-tank ditches — and instead flanking it from the south through more open terrain.
Pokrovsk, which had a prewar population of about 60,000, sits on a key road linking several cities that form a defensive arc protecting the part of Donetsk that Ukraine still holds. It is also the last major city in the central part of the Donetsk region under Ukrainian control.
Combined with the possible fall of Kurakhove and Velyka Novosilka, two Ukrainian strongholds under assault further south, the capture of Pokrovsk could pave the way for a complete Russian takeover of the southern half of the Donetsk region. It could also open a path for new attacks on the neighboring Dnipropetrovsk region, analysts say.
Nazar Voloshyn, Ukraine's military spokesman for the eastern front, said on Ukrainian television on Wednesday that three army positions near Pokrovsk had been lost to Russian forces. He added that Moscow's troops had entered Shevchenko, the final village on the southern approach to Pokrovsk.
A Ukrainian military analyst who goes by the pseudonym Tatarigami also said that Russian forces were trying to control the supply routes to Pokrovsk by deploying attack drones over a key road. "This is a serious threat to the resupply process of Pokrovsk, potentially threatening the sustainability of Ukrainian defenses in the area," he said.
Bron?quote:Op donderdag 12 december 2024 23:17 schreef Discombobulate het volgende:
Pokrovsk lijkt ook snel te gaan vallen.
Bizar hoe lang dat duurt voor wat uiteindelijk ook maar een klotedorpje is. Is dat nu de beruchte onstopbare Russische Stoomwals die in twee maanden tijd de hele NAVO ging oprollen? Dat is mij altijd verteld..quote:Op donderdag 12 december 2024 23:56 schreef ExTec het volgende:
rus is ook al een paar maanden bezig daar.