Ik zou heel graag weer eens politiek willen zien waarin 'de asielzoeker' niet de benzine is die de VVD-PVV-motor in werking houdt, 'links' het toverwoord is waarmee stemmen geschraapt worden en daarbij het uitroepen van een crisis die zogenaamd eindigt als de laatste asielzoeker is vertrokken.quote:Op maandag 23 september 2024 15:59 schreef Hanca het volgende:
Asielzoekers zijn gewoon niet zo crimineel als men hier wil beweren, ze zijn zelfs een stuk minder crimineel dan Nederlanders van dezelfde leeftijd, geslacht met een vergelijkbaar inkomen. Dat zijn feiten. Ik zou dus maar niet zo bang zijn voor mensen die er net een beetje anders uit zien. Spreek ze eens aan, heb je ook nog eens een goed gesprek meestal. Al snel beter dan een gesprek op de door @:Vis1980 zo verfoeide kringverjaardagen in elk geval.
1. Asielzoekers hebben zich te houden aan Nederlandse wetten en regels.quote:Op maandag 23 september 2024 16:29 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik zou heel graag weer eens politiek willen zien waarin 'de asielzoeker' niet de benzine is die de VVD-PVV-motor in werking houdt, 'links' het toverwoord is waarmee stemmen geschraapt worden en daarbij het uitroepen van een crisis die zogenaamd eindigt als de laatste asielzoeker is vertrokken.
Dat er weer eens partijen zijn die allerlei problemen weer apart bekijken of interessante verbanden zien die uit werkelijk onderzoek blijken. Nederland heeft de potentie wel van een land dat er niet met de pet naar gooit zoals dit clubje nu probeert. Want de uitkomst van deze korreltjes met beloftes, sabotages en platlegging is alleen voordelig voor de allergrootste verdieners.
Er is ook gewoon een heel grote groep Nederlanders die heel bang is van het vreemde. Nee ik ga niet aan die mensen vragen wat hun waarden zijn, dat kan absoluut niet dat ze precies hetzelfde denken over gezondheid of familie of waar de speeltuin in de buurt moet komen.quote:Op maandag 23 september 2024 16:24 schreef JAM het volgende:
We gaan weer verder. De PVV-webcare was aan het uitleggen waarom asielproblematiek dan toch precies hetzelfde is als alle andere vormen migratieproblematiek en je dat vooral over een kam moet scheren, waarom dat het allerbelangrijkste agendapunt van de Nederlandse politiek zou moeten zijn, waarom er dan toch wl moverende en goede redenen zijn om daar noodrecht voor in te zetten, ondanks dat alles en iedereen die daar iets verstandigs over te zeggen heeft (in het bijzonder de ministeries zelf die met de uitvoer ervan belast zullen zijn) het heeft afgekeurd en ontraden, hoe het toch mogelijk is dat er tot op de dag van vandaag nog helemaal geen enkele reden is aangedragen anders dan 'dat vindt men' en waarom een crisis verzinnen om zo per decreet te regeren door het omzeilen van de normale parlementaire procedure helemaal geen ondermijning van de rechtstaat is en - belangrijkste nog wel - hoe dat dan op wonderlijke wijze gaat leiden tot het oplossen van alle andere problemen, zoals bijvoorbeeld, woningnood, tekorten in de zorg, tekorten in het onderwijs, achteruitgang van het milieu, inkomensongelijkheid, enzovoorts, enzovoorts.
Die asielzoekers zijn klaarblijkelijk zo belangrijk, die hebben met elkaar wel zo'n grote invloed op het reilen en zeilen van dit land, wel zo'n macht, dat je vandaag de dag beter in een AZC, dan in de regering kan zitten!
Straks moeten we het nog over een langetermijnvisie gaan hebben, of over oplossingen voor echte problemen. Dat kan na twintig jaar populisme en twitterpolitiek niemand meer aan joh.quote:Op maandag 23 september 2024 16:29 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik zou heel graag weer eens politiek willen zien waarin 'de asielzoeker' niet de benzine is die de VVD-PVV-motor in werking houdt, 'links' het toverwoord is waarmee stemmen geschraapt worden en daarbij het uitroepen van een crisis die zogenaamd eindigt als de laatste asielzoeker is vertrokken.
Dat er weer eens partijen zijn die allerlei problemen weer apart bekijken of interessante verbanden zien die uit werkelijk onderzoek blijken. Nederland heeft de potentie wel van een land dat er niet met de pet naar gooit zoals dit clubje nu probeert. Want de uitkomst van deze korreltjes met beloftes, sabotages en platlegging is alleen voordelig voor de allergrootste verdieners.
...maar dat is toch weer een heel ander verhaal? Verder bestaan er toch al maatregelen zoals de versoberde opvang voor kansarme aanvragen en de versnelde procedure bij criminele asielzoekers? Dit is toch niets nieuws behalve dan dat vreemde idee dat je een soort straf voor advocaten in wil voeren om hun werk gewoon te kunnen doen, waar ik me ook ernstig bij afvraag wat je daar nu mee wil bereiken anders dan vrij belangrijke rechstatelijke principes - namelijk een vrij en gemakkelijke toegang tot de rechtsgang - beperken?quote:Op maandag 23 september 2024 17:14 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
1. Asielzoekers hebben zich te houden aan Nederlandse wetten en regels.
2. Het kaf moet van het koren worden gescheiden; draagvlak voor asiel moet behouden blijven
3. De veiligheid van Nederlanders heeft prioriteit
Ergo:
1. de asielprocedure van een criminele asielzoeker dient na snelrecht onmiddellijk stopgezet te worden
2. de asieladvocaten dienen hun declaraties terug te betalen omdat de kostbare juridische procedure die door hen is aangespannen op onjuiste informatie was gebaseerd; ze krijgen ook een berisping
3. de betreffende asielzoeker dient dezelfde dag nog uitgezet te worden
Dat is mijn politieke idee en politiek is nu eenmaal een ideenstrijd.
Oh, dat kan heel eenvoudig hoor. Als het een half jaartje rustig is in Ter Apel en Budel is er zo een andere zondebok beschikbaar. Denk bijvoorbeeld aan wat breed uitgemeten gedoe met Bulgaren of Oekraners. Of terug naar de klassieke kut-Marokkaan.quote:Op maandag 23 september 2024 16:29 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ah ja! Bijvoorbeeld het meldpunt overlast MOE-landers dat de PVV jaren geleden nog eens in het leven had geroepen. Dat bleek helaas toch niet zo'n succes te zijn geweest, h. Voor wie het zich nog herinnert (of er nog niet bekend mee was):quote:Op maandag 23 september 2024 17:43 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Oh, dat kan heel eenvoudig hoor. Als het een half jaartje rustig is in Ter Apel en Budel is er zo een andere zondebok beschikbaar. Denk bijvoorbeeld aan wat breed uitgemeten gedoe met Bulgaren of Oekraners. Of terug naar de klassieke kut-Marokkaan.
Er is altijd wel wat om op te kankeren.
Maar dat gaat toch ook niet oplossingen voor echte problemen. Veel Nederlanders zijn zo allergisch voor enige introspectie of kritiek. Zie zon probleem met de boeren 30 jaar bekend maar elke oplossing wordt permanent geblokkeerd. In plaats van aanpakken komt er dan een boerenpartij die afdwingt dat de premier tegen alle werkelijkheid in in de kamer gaat betogen dat we het braafste jongetje van de klas zijn, gaat best lekker. Ja niet dus. Maar het beeld dat we goed bezig zijn wordt wel weer uitgedragen.quote:Op maandag 23 september 2024 17:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Straks moeten we het nog over een langetermijnvisie gaan hebben, of over oplossingen voor echte problemen. Dat kan na twintig jaar populisme en twitterpolitiek niemand meer aan joh.
Genoeg andere politici (goddank) die dat aandurven, maar ja, met enige nuance of uitleg kom je ook niet zo ver. Als Yeşilgz bijvoorbeeld roept: 'We hebben een miljard lastenverlichting voor de ondernemers, de baker om de hoek, de slager daarnaast!' roept kan je wel zeggen: 'Maar mevrouw, kunt u dan ook even aan de kiezer uitleggen dat 770 miljoen van dat miljard een terugdraaiing van het amendement Van der Lee was, dat een uitzonderingspositie voor beursfondsen was zodat ze geen belasting hoeven te betalen over de inkoop van eigen aandelen en een volgende 150 miljoen ook een terugdraaiing van de bankenbelasting was en wat die bakker daar op de hoek daar dan weer aan heeft?' - tsja, dan wordt het wel heel lastig scoren, niet?quote:Op maandag 23 september 2024 17:58 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Trouwens wel grappig natuurlijk dat een van de weinige politici die eenzelfde sterkking had als mijn verhaal hierboven Omtzigt was. Die durft ook dat soort problemen te benoemen. Jammer genoeg durfde hij het blijkbaar totaal niet aan om dan door te pakken en ook daadwerkelijk iets te bewegen richting die moeilijke keuzes en de debatten die dat meebrengt.
Hij is toch meteen voor een coalitie gegaan waarmee dat soort vraagstukken aanpakken bijna volledig onmogelijk is. Op die manier was een extraparlementair kabinet ook helemaal niet zon slecht idee. Bij alle grote vraagstukken wil je ook een discussie met heel de kamer dus eigenlijk heel het land.
Het is gewoon jammer dat we toch liever blijven gaan voor de mensen met een simpeler verhaal, die geen moeilijke keuzes hoeven of willen te maken. Waarom goed klimaataanpak als er sowieso fouten bij gemaakt worden, wat een investering in de toekomst als de grootse partij ook gewoon kan ontkennen als er een probleem is. Je kunt nu niet scoren met een investering in de toekomst en het nu is het enige wat telt in een stemhokje.
En als de nare buitenlanders even minder aanslaan zijn er altijd nog linkse media, onderwijs of rechters om heel boos over te zijn.quote:Op maandag 23 september 2024 17:46 schreef JAM het volgende:
[..]
Ah ja! Bijvoorbeeld het meldpunt overlast MOE-landers dat de PVV jaren geleden nog eens in het leven had geroepen. Dat bleek helaas toch niet zo'n succes te zijn geweest, h. Voor wie het zich nog herinnert (of er nog niet bekend mee was):
https://web.archive.org/w(...)enoosteuropeanen.nl/
Heeft u overlast van MOE-landers? Of bent u uw baan kwijtgeraakt aan een Pool, Bulgaar, Roemeen of andere Midden- of Oost Europeaan? Wij willen het graag horen.
En de verschrikkelijke EU, natuurlijk.quote:Op maandag 23 september 2024 18:24 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
En als de nare buitenlanders even minder aanslaan zijn er altijd nog linkse media, onderwijs of rechters om heel boos over te zijn.
Alles is altijd de schuld van een ander!quote:Op maandag 23 september 2024 18:24 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
En als de nare buitenlanders even minder aanslaan zijn er altijd nog linkse media, onderwijs of rechters om heel boos over te zijn.
Ontslag van de ministers aankondigen en steun aan het regeerakkoord intrekken?quote:Op maandag 23 september 2024 19:08 schreef kipknots het volgende:
Heeft NSC eigenlijk al aangegeven hoe ze de stekker uit de noodweer trekken als de raad van state negatief adviseert? In principe is het enige middel wat ze hebben toch een motie van wantrouwen? Het in werking stellen van de noodwet is geen kamer of NSC minister voor nodig.
Iemand zou hier eens naar moeten vragen. Wat ik begrepen heb is dat ze alleen gezegd hebben dat ze de noodwet niet gaan steunen.quote:Op maandag 23 september 2024 19:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ontslag van de ministers aankondigen en steun aan het regeerakkoord intrekken?
Hoeft ook niet. Dan moet Schoof een kabinetscrisis bezweren en zo niet zijn ontslag indienen bij de koningquote:Op maandag 23 september 2024 19:08 schreef kipknots het volgende:
Heeft NSC eigenlijk al aangegeven hoe ze de stekker uit de noodweer trekken als de raad van state negatief adviseert? In principe is het enige middel wat ze hebben toch een motie van wantrouwen? Het in werking stellen van de noodwet is geen kamer of NSC minister voor nodig.
De enige optie die ze hebben is de ministers uit het kabinet halen. De Kamer kan een noodwet niet tegenhouden. Ik denk zelfs niet eens met een MvW, nergens staat dat een demissionaire premie geen noodwet mag activeren.quote:Op maandag 23 september 2024 19:08 schreef kipknots het volgende:
Die Vermeer is toch gewoon een PVVer? En volgens mij lopen er veel dergelijke types in die partij. Net als in de meeste lokale partijen.quote:Op maandag 23 september 2024 19:51 schreef -XOR- het volgende:
Zouden ze bij de BBB eigenlijk ook echt zo dom zijn dat ze niet snappen dat intern Hongarije spelen je niet heel veel sympathie op gaat leveren om dingen in Europa gedaan te krijgen?
Tegenhouden in hun eentje zal wel niet kunnen, maar dan zou Schoof zich niet aan zijn missie houden. In het hoofdlijnenakkoord staat duidelijk:quote:Op maandag 23 september 2024 19:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
De enige optie die ze hebben is de ministers uit het kabinet halen. De Kamer kan een noodwet niet tegenhouden. Ik denk zelfs niet eens met een MvW, nergens staat dat een demissionaire premie geen noodwet mag activeren.
quote:Het waarborgen van de democratische rechtsstaat en stabiele overheidsfinancin vormen onmisbare
randvoorwaarden
Tot 2019 was hij gek genoeg nog actief nog actief voor de linksige lokale partij Stadspartij Harderwijk Anders.quote:Op maandag 23 september 2024 19:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die Vermeer is toch gewoon een PVVer? En volgens mij lopen er veel dergelijke types in die partij. Net als in de meeste lokale partijen.
Goh, dat is toch niet de les die ik heb geleerd. Wil je niet eerder zeggen dat er wel problemen rond migratie bestaan, maar dat het schromelijk overdreven is dat je je als roomblanke Nederlander niet in de Schilderswijk zou kunnen vertonen en dat die zaken hoe dan ook allemaal geen reet te maken hebben met de vermeende asielcrisis die de PVV uit wil roepen om zo even te peilen hoe gemakkelijk het hier is om per decreet te gaan regeren? Dat is wat ik vandaag heb geleerd (of althans, de afgelopen dagen).quote:Op maandag 23 september 2024 19:30 schreef Akathisia het volgende:
Vandaag heb ik geleerd dat migratieproblematiek niet bestaat omdat ik een Turk kan aansturen mij een wijntje in te schenken.
Ja vrijwel zeker dat ze na een flinke spin gewoon doorgaan. Ze staan op een zetel of 15 tot 20 verlies. Er is echt zeer weinig kans dat ze de stekker eruit trekken. Daarbij is het ook onlogisch dat ze zo graag wilden tijdrekken met het geneuzel over de Raad van State als ze eruit willen. Ik heb volgens mij ook geen NSC'er horen uitspreken dat het dan einde coaltitie is.quote:Op maandag 23 september 2024 19:12 schreef kipknots het volgende:
[..]
Iemand zou hier eens naar moeten vragen. Wat ik begrepen heb is dat ze alleen gezegd hebben dat ze de noodwet niet gaan steunen.
Kunnen ze dus nog gaan draaien door te zeggen dat ze het in de ministerraad niet gesteund hebben maar het door Schoof en Faber toch is doorgevoerd dus het ligt niet aan hen. Ik zie ze er toe in staat na het afgelopen jaar.
Dat je geen geluid hoort over een coalitieeinde is niet meer dan normaal. Dat hoor je echt nooit. Zodra je dat hoort is het schip in feite al de haven uit.quote:Op maandag 23 september 2024 20:20 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja vrijwel zeker dat ze na een flinke spin gewoon doorgaan. Ze staan op een zetel of 15 tot 20 verlies. Er is echt zeer weinig kans dat ze de stekker eruit trekken. Daarbij is het ook onlogisch dat ze zo graag wilden tijdrekken met het geneuzel over de Raad van State als ze eruit willen. Ik heb volgens mij ook geen NSC'er horen uitspreken dat het dan einde coaltitie is.
Uiteindelijk zullen ze in dat geval misschien genoeg nemen met een toezegging van de PVV dat ze zich inhouden.
Daar hoef je niet extreemrechts voor te zijn hoor. Het heet niet voor niets de Ruttedoctrine, en die was toch echt niet extreemrechts. Met figuren als Rutte, Grapperhaus en De Jonge is het niet of onvolledig informeren van de Kamer echt tot een kunst verheven.quote:Op maandag 23 september 2024 20:27 schreef -XOR- het volgende:
Van Weel die vond dat het "een brug over ging" om de stukken omtrent de noodwetgeving ongelakt aan de kamer te geven is natuurlijk helemaal een gotspe. Laat goed zien dat we met 2 radicaalrechtse/extreemrechtse regeringspartijen opgescheept zitten.
Klopt, zoiets doe je gewoon niet. Levensgevaarlijk om daar als wandelende portemonnee rond te lopen.quote:Op maandag 23 september 2024 20:13 schreef JAM het volgende:
[..]
Goh, dat is toch niet de les die ik heb geleerd. Wil je niet eerder zeggen dat er wel problemen rond migratie bestaan, maar dat het schromelijk overdreven is dat je je als roomblanke Nederlander niet in de Schilderswijk zou kunnen vertonen ...
Dat is het nu toch ook als ze bij een negatieve beoordeling van RvS eruit willen. Toch alleen maar wachten tot die hun reactie geven. Of schat je in dat er een mogelijkheid is dat de RvS positief gaat reageren?quote:Op maandag 23 september 2024 20:24 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Dat je geen geluid hoort over een coalitieeinde is niet meer dan normaal. Dat hoor je echt nooit. Zodra je dat hoort is het schip in feite al de haven uit.
Het is niet zozeer het niet informeren van de kamer wat me het meest tegen de borst stuit, maar gewoon het omdraaien van de zaken. Niet het volkomen absurde uitroepen van een noodtoestand om het parlement buitenspel te zetten is 'een brug te ver', nee, het verwijderen van wat lak over nota's is dat aldus Van Weel.quote:Op maandag 23 september 2024 20:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Daar hoef je niet extreemrechts voor te zijn hoor. Het heet niet voor niets de Ruttedoctrine, en die was toch echt niet extreemrechts. Met figuren als Rutte, Grapperhaus en De Jonge is het niet of onvolledig informeren van de Kamer echt tot een kunst verheven.
Ik ben echt heel slecht in het inschatten van dit soort dingen. Een ding is denk ik zeker en dat is dat de RvS negatief gaat adviseren.quote:Op maandag 23 september 2024 20:32 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dat is het nu toch ook als ze bij een negatieve beoordeling van RvS eruit willen. Toch alleen maar wachten tot die hun reactie geven. Of schat je in dat er een mogelijkheid is dat de RvS positief gaat reageren?
Of verwacht je dat Wilders nog terug gaat komen op de noodwet en voor een spoedwet gaat? Dat lijkt me nog onwaarschijnlijker.
Dus de conclusie is dat ze met hoe ze zich manoevreren nadrukkelijk bezig zijn om nog door te kunnen. Anders zouden ze dus al praten over het einde van de coalitie en zich gaan profileren voor de volgende verkiezing.
Ja maar dus door de manier waarop NSC dit speelt. Ze houden duidelijk ruimte voor het voortbestaan van het kabinet. Hoe Wilders het speelt, hij wil in tegenstelling tot Yesilgos van geen wijken weten op die nood of spoedwet en NSC wilde niet eens zo ver gaan als Yesilgos dus zeggen wij zien net zo lief een spoedwet.quote:Op maandag 23 september 2024 20:49 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik ben echt heel slecht in het inschatten van dit soort dingen. Een ding is denk ik zeker en dat is dat de RvS negatief gaat adviseren.
Het lijkt me gezien het hoofdlijnenakkoord normaal dat het dan weggestemd wordt in de ministerraad, gezien het feit dat ze in het hoofdlijnenakoord afgesproken hebben dat het waarborgen van de democratische rechtsstaat een onmisbare randvoorwaarde is bij datgene wat ze doen.
Nee, maar de noodwet is en wordt wel besproken in de ministerraad aangezien het een regeringsbesluit is en daar zijn nscministers wel betrokken. Daar zullen ze dus Schoof proberen te wijzen op het regeerprogramma en ervoor gaan liggen om de noodwet kalt te stellen voordat het Koninklijk besluit er ligt of er voor zorgen dat de ministerraad geen overeenstemming bereikt.quote:Op maandag 23 september 2024 19:08 schreef kipknots het volgende:
Als ze het laten sneuvelen in het kabinet zullen ze echt wel op zijn minst Faber moeten offeren lijkt me.quote:Op maandag 23 september 2024 21:56 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Nee, maar de noodwet is en wordt wel besproken in de ministerraad aangezien het een regeringsbesluit is en daar zijn nscministers wel betrokken. Daar zullen ze dus Schoof proberen te wijzen op het regeerprogramma en ervoor gaan liggen om de noodwet kalt te stellen voordat het Koninklijk besluit er ligt of er voor zorgen dat de ministerraad geen overeenstemming bereikt.
Daarnaast hebben ze nog een route mocht de noodwet er komen: bij een beroep op noodwetgeving moet Faber ook direct een voortduringswet indienen. Die kunnen ze, samen met andere partijen, wegstemmen en dan vervalt het noodwet.
Er zijn dus wel degelijk opties zonder een motie van wantrouwen. De meest pijnloze uitweg blijft om het te laten sneuvelen in het kabinet doordat Schoof op basis van het advies constateert dat de dragende motivering ontbreekt en vervolgens Faber met spoedwetgeving te laten komen.
NSC laat zich gewoon cucken.quote:Op maandag 23 september 2024 21:04 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja maar dus door de manier waarop NSC dit speelt. Ze houden duidelijk ruimte voor het voortbestaan van het kabinet. Hoe Wilders het speelt, hij wil in tegenstelling tot Yesilgos van geen wijken weten op die nood of spoedwet en NSC wilde niet eens zo ver gaan als Yesilgos dus zeggen wij zien net zo lief een spoedwet.
Lijkt me dat ze tijd aan het rekken zijn om te bedenken hoe ze dit gaan spinnen. Ze kunnen toch bijvoorbeeld met een reden komen waarom de rechtsstaat toch gewaarborgd is ook al gaan ze nu mee met die noodwet.
Als dat waarborgen van de rechtsstaat voor zo belangrijk voor ze is als ze hebben geroeptoeterd zouden ze toch niet Wilders toestaan om deze optie verder te verkennen. Al helemaal niet na het kamerdebat waar duidelijk is dat het enkel nodig is omdat Wilders en Faber dat zonder uitleg willen.
Gezien ze op bijna alles gedraaid zijn denk ik dat ze hier ook draaien. Ik hoop van niet, maar ik zou schatten zon 60/40 dat NSC gaat draaien. Ik laat me graag positief door ze verrassen maar dan kan ik er niet bij waarom ze de RvS nodig hebben. Misschien schat ik het dan eigenlijk nog wel waarschijnlijker dat WIlders dan wel zal inbinden en het met een spoedwet gaat proberen.
They Took Our Juuuuubbbquote:Op maandag 23 september 2024 17:46 schreef JAM het volgende:
[..]
Ah ja! Bijvoorbeeld het meldpunt overlast MOE-landers dat de PVV jaren geleden nog eens in het leven had geroepen. Dat bleek helaas toch niet zo'n succes te zijn geweest, h. Voor wie het zich nog herinnert (of er nog niet bekend mee was):
https://web.archive.org/w(...)enoosteuropeanen.nl/
Heeft u overlast van MOE-landers? Of bent u uw baan kwijtgeraakt aan een Pool, Bulgaar, Roemeen of andere Midden- of Oost Europeaan? Wij willen het graag horen.
In het regeerakoord staat toch slechts iets over een tijdelijke wet? Ik zie daar in ieder geval geen woord over een noodwet.quote:Op maandag 23 september 2024 22:02 schreef Janneke141 het volgende:
Best lastig dat er een tegenstrijdigheid in het regeerakkoord staat dan h.
- We gaan de noodwet activeren
- We bewaken de rechtsstaat.
Dat er ergens een voorbehoud staat zal voor NSC misschien een uitweg lijken, maar zal de PVV aan zijn reet roesten.
Noodwet is een tijdelijke wetquote:Op maandag 23 september 2024 22:32 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
In het regeerakoord staat toch slechts iets over een tijdelijke wet? Ik zie daar in ieder geval geen woord over een noodwet.
Een spoedwet kan ook tijdelijk zijn toch?quote:Op maandag 23 september 2024 22:34 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Noodwet is een tijdelijke wet
Ja dat geeft het wel mooi weer. Wat waren ze bij NSC aan het doen dat ze dit zo onderhandeld hebben. En waarom denken ze dat Wilders waarde hecht aan papiertjes. Die laat toch wel vaker zien met dat soort dingen zijn reet af te vegen.quote:Op maandag 23 september 2024 22:02 schreef Janneke141 het volgende:
Best lastig dat er een tegenstrijdigheid in het regeerakkoord staat dan h.
- We gaan de noodwet activeren
- We bewaken de rechtsstaat.
Dat er ergens een voorbehoud staat zal voor NSC misschien een uitweg lijken, maar zal de PVV aan zijn reet roesten.
Jeetje. Liep ik net naar huis, ben ik weer niet beroofd zeg. Had ik nog een fles whiskey en een slof sigaretten in mijn tas zitten ook. Kansje gemist! @Bassie48, wat zeg je ervan dat je hier eens gezellig langskomt? Krijg je een biertje van me en gaan we gezellig bij de Turk om de hoek nog even doorzakken.quote:Op maandag 23 september 2024 20:31 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Klopt, zoiets doe je gewoon niet. Levensgevaarlijk om daar als wandelende portemonnee rond te lopen.
Nee hoor, seurt zoekt seurt en soort zoekt soort. Dat maakt de wereld overzichtelijk.
Ja dat denk ik dus ook. Omtzigt ook die zich ziekmeld, hier niks over te melden heeft. Zou toch ook een ideaal momentje zijn om te pakken. Even aangeven dat hij het voorlopig niet meer trekt maar dat dit allemaal zo totaal niet is wat hij bedoelde toen hij het over goed besturen had.quote:
Is berhaupt geen kwestie. Net zoals ze de mond vol hadden over goed bestuur, en toen met een radicaal-rechtse demagoog en zijn slaafjes, een achterlijke boeren-lobby-partij en de 'bonnetjes kwijt / geen actieve herinnering aan' partij in een coalitie doken, zullen ze ook het kabinet niet opblazen wanneer (ja, wanneer, en niet 'als') de RvS dit compleet affakkelt. Die gaan dan echt niet 'nu opeens wel' magisch hun integriteit vinden.quote:Op maandag 23 september 2024 19:08 schreef kipknots het volgende:
Even nog een 'in before' 'Je hebt weer rare praatjes en er is niets van waar!quote:Op maandag 23 september 2024 22:40 schreef JAM het volgende:
[..]
Jeetje. Liep ik net naar huis, ben ik weer niet beroofd zeg. Had ik nog een fles whiskey en een slof sigaretten in mijn tas zitten ook. Kansje gemist! Bassie48, wat zeg je ervan dat je hier eens gezellig langskomt? Krijg je een biertje van me en gaan we gezellig bij de Turk om de hoek nog even doorzakken..
Leeuwardenquote:Op maandag 23 september 2024 22:46 schreef JAM het volgende:
[..]
Even nog een 'in before' 'Je hebt weer rare praatjes en er is niets van waar!
[ afbeelding ].
Zoek het adres maar op!.
Maar is de slof wel echt.quote:Op maandag 23 september 2024 22:46 schreef JAM het volgende:
[..]
Even nog een 'in before' 'Je hebt weer rare praatjes en er is niets van waar!
[ afbeelding ].
Zoek het adres maar op!.
Ja, daar schijn je trouwens ook een Jan de Baenstraat hebben. Ik heb zelf ook een tijdje in Leeuwarden gewoond. Man, man, man. Verschrikkelijk. Elk weekend rellen omdat er dan weer allemaal pubers en boeren uit de dorpen in de omgeving in de 'stad' uit moesten gaan. Elke week weer enkele tienduizenden euro's naar de ME om dat weer een beetje in het gareel te slaan... allemaal roomblanke Hollanders (nou ja, Friesen dan) en als je daarna nog eens een broodje dner of wat sat wilde halen, was er geen tweede of zelfs derde generatie niet-Westerse allochtoon te bekennen die je dat nog wilde verkopen!quote:
Er staat:quote:Op maandag 23 september 2024 22:32 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
In het regeerakoord staat toch slechts iets over een tijdelijke wet? Ik zie daar in ieder geval geen woord over een noodwet.
Daar zit echt geen woord Spaans bij. NSC zal het dan gooien op de zinsnede ‘dragend geformuleerd’, maar ik kan me wel voorstellen dat PVV zich zwaar genaaid voelt als ze zich hier niet aan houden.quote:Ten eerste wordt de uitzonderingsbepaling van de Vreemdelingenwet 2000 (op grond van de artikelen 110 en 111) zo spoedig mogelijk geactiveerd. In de daartoe benodigde algemene maatregel van bestuur, dragend gemotiveerd, worden die bepalingen van de Vreemdelingenwet 2000 buiten werking gesteld die in de weg staan om de acute noodsituatie, voor de asielinstroom in het algemeen en de asielopvang in Ter Apel en de overige asielcentra in het bijzonder, direct aan te pakken, dan wel die bepalingen te vervangen met het oog op het bereiken van dit doel.
Ik zal het nog eens herhalen: hoe ernstig dat ook moge zijn, het is geen dragende motivatie. Noodrecht is een bijzonder zware maatregel en als er nog geen oorlog of grote natuurramp aan de gang is, dan volstaat spoedrecht prima. Waarom wil de PVV dat nu toch niet? Nog beter: waarom is Faber daar niet gewoon voor het zomerreces al mee begonnen? De enige uitleg die ik eraan kan geven is: omdat Geert graag even wil kijken hoe makkelijk het hier eigenlijk kan zijn om per decreet te gaan regeren. Mocht iemand een ander dragende motivatie hebben, dan hoor ik die graag.quote:Op maandag 23 september 2024 22:57 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Er staat:
[..]
Daar zit echt geen woord Spaans bij. NSC zal het dan gooien op de zinsnede ‘dragend geformuleerd’, maar ik kan me wel voorstellen dat PVV zich zwaar genaaid voelt als ze zich hier niet aan houden.
Ah ja, het staat er dus op die manier in. Had dit stukje met de precieze artikelen gemist.quote:Op maandag 23 september 2024 22:57 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Er staat:
[..]
Daar zit echt geen woord Spaans bij. NSC zal het dan gooien op de zinsnede ‘dragend geformuleerd’, maar ik kan me wel voorstellen dat PVV zich zwaar genaaid voelt als ze zich hier niet aan houden.
Maar welke uitkomst zet jij je geld op in dan?quote:Op maandag 23 september 2024 22:57 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Er staat:
[..]
Geert wil dat (linkse)(EU) rechters dit keihard afschieten, zodat hij zijn vijandsbeeld kan vergroten, de volgende keer voor die 76 zetels kan gaan, en MP te worden.quote:Op maandag 23 september 2024 22:59 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik zal het nog eens herhalen: hoe ernstig dat ook moge zijn, het is geen dragende motivatie. Noodrecht is een bijzonder zware maatregel en als er nog geen oorlog of grote natuurramp aan de gang is, dan volstaat spoedrecht prima. Waarom wil de PVV dat nu toch niet? Nog beter: waarom is Faber daar niet gewoon voor het zomerreces al mee begonnen? De enige uitleg die ik eraan kan geven is: omdat Geert graag even wil kijken hoe makkelijk het hier eigenlijk kan zijn om per decreet te gaan regeren. Mocht iemand een ander dragende motivatie hebben, dan hoor ik die graag.
Ik gok dat NSC de poot stijf houdt in het kabinet en niet akkoord zal gaan. Daar namen ze bij de Algemene Beschouwingen wel een heel nadrukkelijk voorschot op in ieder geval.quote:Op maandag 23 september 2024 23:01 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Maar welke uitkomst zet jij je geld op in dan?
Yep. Daar hadden we het ook al over h. Fucked if you do, fucked if you don't. Als het niet doorgaat, inderaad 'Zuur links' 'D66-rechters' 'Had ik nu maar 76 zetels' en als het wel doorgaat: 'Kijk eens hoe goed we dat nu voor elkaar hebben.' Demagogisch playbook 101.quote:Op maandag 23 september 2024 23:04 schreef probeer het volgende:
[..]
Geert wil dat (linkse)(EU) rechters dit keihard afschieten, zodat hij zijn vijandsbeeld kan vergroten, de volgende keer voor die 76 zetels kan gaan, en MP te worden.
Zelfs als een uiteindelijke spoedwet enige zoden aan de dijk zal zetten (en gezien de striktheid die het kabinet voorstaat mbt de asielaanvraag, zal het vast wel enig effect op de instroomcijfers hebben) zullen ze stellen dat de cijfers nog veel lager zouden zijn als die enge linksen zijn noodwet niet afgeschoten hadden.
quote:Op maandag 23 september 2024 23:07 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ik gok dat NSC de poot stijf houdt in het kabinet en niet akkoord zal gaan. Daar namen ze bij de Algemene Beschouwingen wel een heel nadrukkelijk voorschot op in ieder geval.
In de tijd van Rutte had ik gegokt op een wonderlijk compromis via een of ander geitenpaadje, maar dat zit er bij Schoof niet in. Dan is de vraag of de PVV het dan gaat laten klappen, denk persoonlijk van niet. Maar vermakelijk wordt het wel
- Noodwet afgeschoten door RvS en ambtenarij. Dat is al vrijwel een zekerheid.quote:Op maandag 23 september 2024 23:01 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Maar welke uitkomst zet jij je geld op in dan?
Nou, daar zet ik ook wel een tientje op in.quote:Op maandag 23 september 2024 23:11 schreef probeer het volgende:
[..]
- Noodwet afgeschoten door RvS en ambtenarij. Dat is al vrijwel een zekerheid.
- Dan drukken ze er wellicht toch nog die noodwet door (met steun van NSC), die uiteindelijk wordt afgeschoten door de gerechtelijke macht. Of ze slaan deze stap over en vervolgen met:
- Een spoedwet, al dan niet dus met zeer veel vertraging. ("we zijn er nog niet aan begonnen, want deze spoedwet was berhaupt niet nodig geweest als die linkse rechters niet ...")
- de instroomcijfers gaan naar beneden, maar de overlast, criminaliteit, druk op zorg onderwijs huisvesting etc etc neemt niet af (want het aandeel wat asielzoekers daarin hebben is natuurlijk maar een fractie. Die problemen zijn namelijk systematisch).
- Geert kan zeggen dat het door links / linkse rechters komt dat zijn echte oplossing niet van de grond kwam.
- Het klootjesvolk trapt er in, en de PVV staat op winst.
dus zo vergezocht is het niet eens. Ik hoop echt dat hij ongelijk krijgt, want anders kan het wel eens jaren, ipv maanden gaan duren.quote:
Ik zie de CU dat niet doenquote:Op maandag 23 september 2024 23:33 schreef kladderadatsch het volgende:
Nou een vriend van mij had een ander, pessimistischer scenario, namelijk dat dit kabinet voorlopig helemaal niet valt omdat er een soort 'uitruil' komt met SGP/CU (samen goed voor 6 zetels) waarbij die laatsten ondanks een zeer strenge asiel stop de toezegging krijgen dat er een uitzondering word gemaakt voor Nigeriaanse christenen in ruil voor een soort gedoogsteun aan dit kabinet. Ik heb even wat zitten googlen en verdomd, met name de CU is daar (vooral op Twitter X al een jaar voor aan het lobbyen en inderdaad heeft de SGP het ook op de agenda staan
[..]
dus zo vergezocht is het niet eens. Ik hoop echt dat hij ongelijk krijgt, want anders kan het wel eens jaren, ipv maanden gaan duren.
Oeh, zeer interessante take!quote:Op maandag 23 september 2024 23:33 schreef kladderadatsch het volgende:
Nou een vriend van mij had een ander, pessimistischer scenario, namelijk dat dit kabinet voorlopig helemaal niet valt omdat er een soort 'uitruil' komt met SGP/CU (samen goed voor 6 zetels) waarbij die laatsten ondanks een zeer strenge asiel stop de toezegging krijgen dat er een uitzondering word gemaakt voor Nigeriaanse christenen in ruil voor een soort gedoogsteun aan dit kabinet. Ik heb even wat zitten googlen en verdomd, met name de CU is daar (vooral op Twitter X al een jaar voor aan het lobbyen en inderdaad heeft de SGP het ook op de agenda staan
[..]
dus zo vergezocht is het niet eens. Ik hoop echt dat hij ongelijk krijgt, want anders kan het wel eens jaren, ipv maanden gaan duren.
Ik zie de SGP dat meteen doen. (Al denk ik dat je gelijk hebt over de CU.)quote:
Kort gezegd: koehandel, niet?quote:
Ik zie de SGP dat inderdaad wel doenquote:Op maandag 23 september 2024 23:40 schreef probeer het volgende:
[..]
Oeh, zeer interessante take!
[..]
Ik zie de SGP dat meteen doen. (Al denk ik dat je gelijk hebt over de CU.)
Ik de CU dat echt niet doen. Bikker is daar de vrouw niet voor.quote:
Is in feite al eerder gebeurd hoor, zie de Syrirs. Daar was de CU al sinds 2010 voor aan het lobbyen. Nagenoeg hetzelfde verhaal, dat ging immers ook om christenen die vervolgd werden in eigen land en uiteindelijk hebben ze toch ook gewoon hun zin gekregen door (met enorme tegenzin) in Rutte 3 en 4 te stappen. Segers heeft nog steeds een buikje van alle meloenen die hij ervoor heeft moeten slikken.quote:
Nu ja, laat ik zeggen: ik weet het fijne er niet van. Kan ik me voorstellen dat SGP en CU op een of ander raar punt dat ze niet zoveel kunnen schelen dit Kabinet gaat steunen om zo hulp te bieden aan Nigeriaanse christenen? Ja hoor. Welk punt is dat dan alleen? Daarom zeg ik: koehandel. 'Geef mij die BTW-verhoging, krijg je je christenen.' Dat heeft toch wel iets wrangs.quote:Op maandag 23 september 2024 23:47 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik de CU dat echt niet doen. Bikker is daar de vrouw niet voor.
Johannes 3:16 – “Wat liefde is, hebben wij geleerd van Jezus: Hij heeft zijn leven voor ons gegeven. Dus zijn ook wij verplicht ons leven te geven voor onze broeders en zusters.”quote:Op maandag 23 september 2024 23:49 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Is in feite al eerder gebeurd hoor, zie de Syrirs. Daar was de CU al sinds 2010 voor aan het lobbyen. Nagenoeg hetzelfde verhaal, dat ging immers ook om christenen die vervolgd werden in eigen land en uiteindelijk hebben ze toch ook gewoon hun zin gekregen door (met enorme tegenzin) in Rutte 3 en 4 te stappen. Segers heeft nog steeds een buikje van alle meloenen die hij ervoor heeft moeten slikken.
Dat doen ze allemaal.quote:Op maandag 23 september 2024 23:49 schreef JAM het volgende:
[..]
Nu ja, laat ik zeggen: ik weet het fijne er niet van. Kan ik me voorstellen dat SGP en CU op een of ander raar punt dat ze niet zoveel kunnen schelen dit Kabinet gaat steunen om zo hulp te bieden aan Nigeriaanse christenen? Ja hoor. Welk punt is dat dan alleen? Daarom zeg ik: koehandel. 'Geef mij die BTW-verhoging, krijg je je christenen.' Dat heeft toch wel iets wrangs.
Het zou me niets verbazen als Stoffer, Wilders al een handgeschreven briefje heeft toegestopt; "Hoiiiii Geert, als Pieter weer moeilijk doet hoef je het maar te vragen en ik zal 'ja!' zeggen op je plannen, gr gr Chris"quote:Op maandag 23 september 2024 23:46 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik zie de SGP dat inderdaad wel doen
Zeker met Stoffer () ad leiding
Ik heb geen idee. Ik weet dat gewoon niet.quote:Op maandag 23 september 2024 23:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat doen ze allemaal.
Maar Bikker gaat dat m.b.t. dit punt niet doen.
quote:Op maandag 23 september 2024 23:54 schreef probeer het volgende:
[..]
Het zou me niets verbazen als Stoffer, Wilders al een handgeschreven briefje heeft toegestopt; "Hoiiiii Geert, als Pieter weer moeilijk doet hoef je het maar te vragen en ik zal 'ja!' zeggen op je plannen, gr gr Chris"
Zou niet onderschatten hoe belangrijk dit soort kwesties zijn voor de CU. Vanuit hun standpunt bezien ook wel begrijpelijk natuurlijk.quote:Op maandag 23 september 2024 23:47 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik de CU dat echt niet doen. Bikker is daar de vrouw niet voor.
Ik zie het Bikker echt niet doen. Mede (!) gezien haar felheid over dit onderwerp bij de APB.quote:Op maandag 23 september 2024 23:57 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Zou niet onderschatten hoe belangrijk dit soort kwesties zijn voor de CU. Vanuit hun standpunt ook wel begrijpelijk natuurlijk.
We horen het morgen wel van Hanca, die kan dit een stuk beter inschatten, dunkt mij.quote:Op maandag 23 september 2024 23:59 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik zie het Bikker echt niet doen. Mede (!) gezien haar felheid over dit onderwerp bij de APB.
Maar we gaan het zien.
Ja, daarom dus. Dat zijn dingen die je moeiljk met elkaar kan rijmen. Het gaat hier wel om mensenlevens, vandaar. Vrij direct en accuut ook.quote:Op maandag 23 september 2024 23:59 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik zie het Bikker echt niet doen. Mede (!) gezien haar felheid over dit onderwerp bij de APB.
Maar we gaan het zien.
Vandaagquote:Op dinsdag 24 september 2024 00:00 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
We horen het morgen wel van Hanca, die kan dit een stuk beter inschatten, dunkt mij.
Mijn God. Is dit nu weer zo'n 'Nee, het is al na middernacht dus het is vandaag!'-dingetje?quote:
Inderdaad altijd erg fijn en gewaardeerd, zijn (imo expert) perspectief vanuit en/of op de (ietwat) conservatief christelijke hoek.quote:Op dinsdag 24 september 2024 00:00 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
We horen het morgen wel van Hanca, die kan dit een stuk beter inschatten, dunkt mij.
quote:Op dinsdag 24 september 2024 00:03 schreef probeer het volgende:
[..]
PS
Zullen we alsjeblieft vriendjes zijn?
o ja
o ja!
Is Hanca dan zo'n conservatieve christen? Nu, dan zal ik het daar als rooie rat toch door de bank genomen vrijwel altijd oneens mee moeten zijn, niet? Dat is nu niet de indruk die ik kreeg. Dan moet het met het vaderland toch wel heel treurig gesteld zijn als ik negen van de tien keer denk: 'Ja, daar heeft hij groot gelijk'. Misschien is er wel een crisis gaande! Een soort rechtsstatelijke dus.quote:Op dinsdag 24 september 2024 00:05 schreef probeer het volgende:
[..]
Inderdaad altijd erg fijn en gewaardeerd, zijn (imo expert) perspectief vanuit en/of op de (ietwat) conservatief christelijke hoek.
quote:Op dinsdag 24 september 2024 00:03 schreef JAM het volgende:
[..]
Mijn God. Is dit nu weer zo'n 'Nee, het is al na middernacht dus het is vandaag!'-dingetje?
Welnee. Waarom zou dat moeten?quote:Op dinsdag 24 september 2024 00:07 schreef JAM het volgende:
[..]
Is Hanca dan zo'n conservatieve christen? Nu, dan zal ik het daar als rooie rat toch door de bank genomen vrijwel altijd oneens mee moeten zijn, niet? Dat is nu niet de indruk die ik kreeg. Dan moet het met het vaderland toch wel heel treurig gesteld zijn als ik negen van de tien keer denk: 'Ja, daar heeft hij groot gelijk'. Misschien is er wel een crisis gaande! Een soort rechtsstatelijke dus..
Ja, daar heb je ook een punt. Dat is inderdaad nergens voor nodig.quote:Op dinsdag 24 september 2024 00:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Welnee. Waarom zou dat moeten?
Je doelt op Balkenendequote:Op dinsdag 24 september 2024 00:38 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Normen en waarden is CDA toch.
Moet zelf eerlijk gezegd niet zoveel van die partij hebben, heb altijd de indruk dat ze een stuk extremer zijn dan ze zichzelf graag voordoen. En dan is er nog dit: https://www.platform-inve(...)l-rechtse-lobbygroep hier ook: https://www.groene.nl/artikel/pinautomaat-voor-extremisme en eerder hadden we dit al: https://www.groene.nl/art(...)-95c5555cfd-70982557 en zo zijn er nog wel meer dingen.quote:Op dinsdag 24 september 2024 00:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ben het overigens ook regelmatig met de CU eens. Opkomen voor de minderheid (in veel varianten), de minderbedeelden (in veel varianten), normen en waarden (ja, sorry), correct handelen (als regering/kabinet en als EK/TK) etc..
Ik zal zelf niet op de CU stemmen. Noch breek ik een lans voor ze. Noch ben ik dol op een combi van religie & politiek.quote:Op dinsdag 24 september 2024 00:45 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Moet zelf eerlijk gezegd niet zoveel van die partij hebben, heb altijd de indruk dat ze een stuk extremer zijn dan ze zichzelf graag voordoen. En dan is er nog dit: https://www.platform-inve(...)l-rechtse-lobbygroep hier ook: https://www.groene.nl/artikel/pinautomaat-voor-extremisme en eerder hadden we dit al: https://www.groene.nl/art(...)-95c5555cfd-70982557 en zo zijn er nog wel meer dingen.
En de reactie is er ook bijna altijd een van "ja, we wisten het niet", of "inmiddels is die samenwerking alweer een paar jaar beindigd" en meer van dat soort slappe smoezen. Terwijl je bijvoorbeeld makkelijk kunt achterhalen dat de persoon die in m'n eerste link genoemd word, ene Leo van Doesburg, wel degelijk nauw verbonden was of is met de partij, zie hier: https://www.christenunie.(...)en-onacceptabel.html
Dus nee, laat ze maar lekker op 3 zeteltjes blijven, want op meer invloed vanuit christen fundamentalistische hoek zit ik persoonlijk echt niet te wachten.
Wie overdrijft er dan? Dit is gewoon onderzoeksjournalistiek.quote:Op dinsdag 24 september 2024 00:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik zal zelf niet op de CU stemmen. Noch breek ik een lans voor ze. Noch ben ik dol op een combi van religie & politiek.
Maar je kunt ook overdrijven he?
Ik kan niet al die artikelen lezen dus ik kan moeilijk bepalen hoe sterk de verbinding is. Als ze in zon club gerommeld worden door een of andere radicaal is het anders dan als ze bewust als partij vol op dat soort organisaties inzetten. Dan nog zou je beter op moeten letten. Maar het lijkt me ook dat met elke partij je wel dat soort links zou kunnen vinden als iemand met een radicalere actiegroep of whatever verbonden is.quote:Op dinsdag 24 september 2024 00:59 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Wie overdrijft er dan? Dit is gewoon onderzoeksjournalistiek.
Als een partij van 'opkomen voor minderheden' zo ongeveer z'n uithangbord heeft gemaakt, dan is het toch niet zo vreemd als ik me afvraag waarom ze dan in het heimelijke aansluiting zoeken bij groeperingen die juist allesbehalve tolerant zijn voor diezelfde minderheden? Ik vind dat gewoon heel vreemd en vraag me dan af wat nou eigenlijk echt de agenda is van zo'n partij.
Met de SGP heb ik dat bijvoorbeeld niet, want die zijn gewoon precies zoals ze zich voordoen, daar doen ze verder ook niet geheimzinnig over.
Welke artikelen kun je niet lezen? Dan kan ik kijken of ik een andere link kan vinden. En wat jij zegt klopt in principe wel en ik wil wat dat betreft ook best een slag om de arm houden, maar in ieder geval is het zo dat de organisatie waar het over gaat, European Christian Political Movement (ECPM) mede is opgericht door de ChristenUnie en van daaruit is er dus jarenlang geld gegaan naar allerlei schimmige (dikwijls) extreem rechtse clups. De spil in dit alles is of was dus die Leo van Doesburg, verbonden, of dit jarenlang geweest, aan de CU, dt is wat het zo ontzettend vreemd maakt.quote:Op dinsdag 24 september 2024 01:43 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik kan niet al die artikelen lezen dus ik kan moeilijk bepalen hoe sterk de verbinding is. Als ze in zon club gerommeld worden door een of andere radicaal is het anders dan als ze bewust als partij vol op dat soort organisaties inzetten. Dan nog zou je beter op moeten letten. Maar het lijkt me ook dat met elke partij je wel dat soort links zou kunnen vinden als iemand met een radicalere actiegroep of whatever verbonden is.
Bij linkse partijen heb je dat toch ook, dat dan breed uit wordt gemeten dat iemand bij weet ik veel een pro palestina club zit die wat teveel met Hamas heult of dat soort gedoe. Dan zou ik er ook niet direct achter zoeken dat de hele partij een dekmantel is en dat ze dan allemaal wel hypocriet zullen zijn.
Verder heb ik ook zeer weinig met CU hoor. Ben niet christelijk en niet conservatief. Geloof is de opium van het volk is meer mijn ding.
Mattheus 10: 34-39.quote:Op dinsdag 24 september 2024 00:59 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Wie overdrijft er dan? Dit is gewoon onderzoeksjournalistiek.
Als een partij van 'opkomen voor minderheden' zo ongeveer z'n uithangbord heeft gemaakt, dan is het toch niet zo vreemd als ik me afvraag waarom ze dan in het heimelijke aansluiting zoeken bij groeperingen die juist allesbehalve tolerant zijn voor diezelfde minderheden? Ik vind dat gewoon heel vreemd en vraag me dan af wat nou eigenlijk echt de agenda is van zo'n partij.
Met de SGP heb ik dat bijvoorbeeld niet, want die zijn gewoon precies zoals ze zich voordoen, daar doen ze verder ook niet geheimzinnig over.
Tsja, daarvan moet ik zeggen: daar ken ik de CU niet goed genoeg voor. Ik zal met vele interesse morgen eens die stukken lezen die je eerder had gedeeld en dan kom ik erop terug. Nu even snel gescanned en daarbij vraag ik me altijd toch af: waarom zit er toch zoveel geld in dat soort rare lobbygroepen? Wat doen die mensen nu anders dan een beetje uit hun nek kletsen en memootjes schrijven? Moet ik dan ook maar eens een lobbygroep beginnen? Het Lobachevsky-instituut, o.i.d.?quote:Op dinsdag 24 september 2024 02:18 schreef kladderadatsch het volgende:
Overigens (en dan hou ik er over op), hebben jullie wel eens opgemerkt dat de CU eigenlijk alleen in Nederland aan de linkerkant in de buurt van PvdA en SP zo'n beetje word geplaatst in een politiek diagram? Want als er hier in Nederland verkiezingen zijn dan hebben ze die dingen ook vaak in Britse, Duitse en Franse kranten, maar dan staan ze dus altijd in de buurt van SGP en CDA, (die overigens wl op dezelfde plek staan als in zo'n Nederlands diagram) rechtsonder en worden dan omschreven als zijnde een fundamentalistische christen conservatie partij oid. Ik vind dat altijd best wonderlijk, want hier noemt iedereen het vooral een linkse partij, met een christelijk sausje weliswaar, maar de nadruk ligt altijd op 'links'. Heel opvallend.
Nee hoor, Faber doet precies waarvoor ze namens Wilders in het kabinet zit namelijk ophef genereren. Zag je ook al met Agema eerder. Ik denk dat dit gewoon sneuvelt in het kabinet.quote:Op maandag 23 september 2024 22:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Als ze het laten sneuvelen in het kabinet zullen ze echt wel op zijn minst Faber moeten offeren lijkt me.
Ik neem aan dat behalve PVV'ers ze die toch al liever kwijt dan rijk zijn ondertussen.
Tenminste het zou best hilarisch zijn als ze daarna alsnog Faber laten zitten. Die tot dan toe dus alles fout heeft gedaan, praten over omvolking, brief verkeerd adresseren, niet met gemeentes coordineren. Vol inzetten op een noodwet die gigantische weerstand veroorzaakt tegen elk ambtelijk advies in, zonder vervolgens met een legitimering van dat proces. Nee als ze met Faber door willen dan moet er een noodwet komen.
Erg aardig van je maar liever niet. Ik heb daar in die afschuwelijke wijk vervelende ervaringenquote:Op maandag 23 september 2024 22:40 schreef JAM het volgende:
[..]
Jeetje. Liep ik net naar huis, ben ik weer niet beroofd zeg. Had ik nog een fles whiskey en een slof sigaretten in mijn tas zitten ook. Kansje gemist! @:Bassie48, wat zeg je ervan dat je hier eens gezellig langskomt? Krijg je een biertje van me en gaan we gezellig bij de Turk om de hoek nog even doorzakken..
De ChristenUnie is duidelijk een niet-rationele politieke partij maar fors religieus genspireerd. Zij neemt te vaak conservatieve standpunten in zoals vrouwenrechten die worden gemarginaliseerd door hun abortusstandpunten. Hoewel de CU actief zoekt naar samenwerking en compromissen binnen de democratische rechtsorde, heeft ze een grote voorkeur voor alles wat links is. De haat tegen liberalen is niet echt een godsvruchtige houding maar "het is nu eenmaal Gods wil", zie Deuteronomium 15, vers 7 en 8.quote:Op dinsdag 24 september 2024 02:18 schreef kladderadatsch het volgende:
Overigens (en dan hou ik er over op), hebben jullie wel eens opgemerkt dat de CU eigenlijk alleen in Nederland aan de linkerkant in de buurt van PvdA en SP zo'n beetje word geplaatst in een politiek diagram? Want als er hier in Nederland verkiezingen zijn dan hebben ze die dingen ook vaak in Britse, Duitse en Franse kranten, maar dan staan ze dus altijd in de buurt van SGP en CDA, (die overigens wl op dezelfde plek staan in zo'n Nederlands diagram) rechtsonder, en worden dan omschreven als zijnde een fundamentalistische christen conservatie partij oid. Ik vind dat altijd best wonderlijk, want hier noemt iedereen het vooral een linkse partij, met een christelijk sausje weliswaar, maar de nadruk ligt altijd op 'links'. Heel opvallend.
Kunnen we stoppen met hier steeds de bijbel uit de context te rukken en doen alsof mensen die niet dagelijks de bijbel bestuderen ook maar n jota van de bijbel snappen? Want ook hier slaat, net als de vorige keer, de aangehaalde bijbeltekst op totaal wat anders. Volgens mij hebben we hier geen mensen meer die zichzelf als slaaf aan een schuldeiser verkopen en dan speelt dit ook nog in de bijzondere context van het volk Isral uit die tijd, dat net zelf slaaf is geweest, al de mensen die dit aanhoren zijn zelf slaaf geweest.quote:Op dinsdag 24 september 2024 06:37 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
De ChristenUnie is duidelijk een niet-rationele politieke partij maar fors religieus genspireerd. Zij neemt te vaak conservatieve standpunten in zoals vrouwenrechten die worden gemarginaliseerd door hun abortusstandpunten. Hoewel de CU actief zoekt naar samenwerking en compromissen binnen de democratische rechtsorde, heeft ze een grote voorkeur voor alles wat links is. De haat tegen liberalen is niet echt een godsvruchtige houding maar "het is nu eenmaal Gods wil", zie Deuteronomium 15, vers 7 en 8.
Nou ja, ze stellen qua zetelomvang nog maar weinig voor dus van deze zeloten hebben we nog maar weinig last.
Je hebt gelijk hoor; een overdrijving mag best gepareerd worden met een overdrijving van hetzelfde kaliber. Ik weet trouwens niet zoveel van de Schilderswijk, of de beleving van de 'roomblanke Nederlander' gezien ik qua uiterlijk in het midden hang, maar wat betreft Schalkwijk kan ik persiflages voor beide kanten van het verhaal optuigen, en mijn punt was dus, denk ik (het was een lange dag geweest), dat dt minder geldt voor de roomblanke niet-schalk/schilderswijken. De link met de asielcrisis zit 'm er waarschijnlijk in dat dat AZC's de verzamelpunten zijn van de (al dan niet overdreven) problematiek, maar daar kan je het natuurlijk niet op gooien als je een noodwet wil inzetten.quote:Op maandag 23 september 2024 20:13 schreef JAM het volgende:
Goh, dat is toch niet de les die ik heb geleerd. Wil je niet eerder zeggen dat er wel problemen rond migratie bestaan, maar dat het schromelijk overdreven is dat je je als roomblanke Nederlander niet in de Schilderswijk zou kunnen vertonen en dat die zaken hoe dan ook allemaal geen reet te maken hebben met de vermeende asielcrisis die de PVV uit wil roepen om zo even te peilen hoe gemakkelijk het hier is om per decreet te gaan regeren? Dat is wat ik vandaag heb geleerd (of althans, de afgelopen dagen).
quote:De verzekeraar haalt hard uit naar het huidige zorgsysteem. "Met de invoering van marktwerking binnen het zorgstelsel in 2006 is geprobeerd om de kostenstijgingen in de zorg te dempen en tegelijkertijd de kwaliteit van de zorg te verbeteren. We kunnen zeggen dat dit niet is gelukt."
In dat artikel worden als oorzaken van de kostenstijgingen genoemd: de vergrijzing, stijgende loonkosten en nieuwe dure behandelmethodes. Die factoren waren toch in een ander stelsel niet anders geweest?quote:Op dinsdag 24 september 2024 07:23 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Werd er in 2006 maar geluisterd naar de SP dan zaten we nu niet met de gebakken peren.
Basispolis volgend jaar bijna 10 euro duurder: 'Rek is er echt uit'
[..]
In het.artikel wordt ook genoemd wat ik quote. De kosten zouden sowieso wel stijgen maar met een stelsel waarin zorgpersoneel 40% van de tijd kwijt is met administratie en een financile prikkel bevat voor behandelen maken dit stelsel onnodig duur.quote:Op dinsdag 24 september 2024 07:31 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
In dat artikel worden als oorzaken van de kostenstijgingen genoemd: de vergrijzing, stijgende loonkosten en nieuwe dure behandelmethodes. Die factoren waren toch in een ander stelsel niet anders geweest?
Je verlaagt idd die redenen van de kostenstijging niet, dat klopt. Maar het klopt ook wat de topman van DSW zegt: niemand is nu verantwoordelijk voor het stimuleren van gezondheid.quote:Op dinsdag 24 september 2024 07:31 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
In dat artikel worden als oorzaken van de kostenstijgingen genoemd: de vergrijzing, stijgende loonkosten en nieuwe dure behandelmethodes. Die factoren waren toch in een ander stelsel niet anders geweest?
Het is wel even de vraag waarvoor de administratieve lasten zo hoog zijn. Bij mijn weten zijn die het hoogst in de langdurige zorg en dat heeft dan weer niks met marktwerking of zorgverzekeraars te maken, aangezien de langdurige zorg niet uit de ZVW wordt betaald, maar uit de WMO.quote:Op dinsdag 24 september 2024 07:39 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
In het.artikel wordt ook genoemd wat ik quote. De kosten zouden sowieso wel stijgen maar met een stelsel waarin zorgpersoneel 40% van de tijd kwijt is met administratie en een financile prikkel bevat voor behandelen maken dit stelsel onnodig duur.
Zorgpersoneel is nog altijd 40 procent van tijd kwijt aan registraties, blijkt uit nieuwe cijfers: 'Er is niks veranderd'quote:Op dinsdag 24 september 2024 07:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is wel even de vraag waarvoor de administratieve lasten zo hoog zijn. Bij mijn weten zijn die het hoogst in de langdurige zorg en dat heeft dan weer niks met marktwerking of zorgverzekeraars te maken, aangezien de langdurige zorg niet uit de ZVW wordt betaald, maar uit de WMO.
quote:De nieuwe cijfers laten zien dat de registratielast nog altijd rond de 40 procent ligt. In sommige sectoren ligt het nog hoger. Dat geldt bijvoorbeeld voor verpleegkundigen en verzorgenden in de wijk (42,6%) en in het ziekenhuis (42,4%). "Het unieke aan ons onderzoek is dat we naar de allergrootste zorgsectoren hebben gekeken en niet alleen focussen op de langdurige zorg of de ouderenzorg", zegt De Groot. "We zien dat dit in alle sectoren een probleem is."
Dat is geen antwoord op wat ik zeg. Maar blijkbaar is het in de langdurige zorg idd toch niet het langst, 'maar' 36%: https://www.berenschot.nl(...)ersoneelstekort-zorgquote:
Maar Fleur Agema heeft Maurice de Hond in het kabinetsplan laten optekenen dat AI dit binnen no time gaat oplossen dus komt goed.quote:
Die winst lijkt me nog best te halen bij bijvoorbeeld een chirurg die opereert en dat vast moet leggen. Laat hem praten tijdens een operatie en AI daar een verslag van maken, ben je gelijk klaar.quote:Op dinsdag 24 september 2024 08:09 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Maar Fleur Agema heeft Maurice de Hond in het kabinetsplan laten optekenen dat AI dit binnen no time gaat oplossen dus komt goed.
Mijn onderbuik zegt altijd dat we misschien ook wel veels te veel willen (of moeten) vastleggen.quote:Op dinsdag 24 september 2024 08:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die winst lijkt me nog best te halen bij bijvoorbeeld een chirurg die opereert en dat vast moet leggen. Laat hem praten tijdens een operatie en AI daar een verslag van maken, ben je gelijk klaar.
Maar hoe ze AI in de langdurige zorg willen inzetten om administratie te verminderen is mij een raadsel. Sowieso hebben de meeste zorginstellingen die ik ken 1 computer of laptop per woning, soms zelfs per 2 woningen, en dat was het dan wel. En als je steeds aan AI moet melden wie er naar de wc gaat oid op het moment zelf wordt het echt niet makkelijker dan als je aan het eind van je dienst even een vinklijstje door gaat per bewoner (maar goed, ik ken dan ook geen voorbeelden van mensen die standaard 2 uur op een dienst van 8 uur aan administratie kwijt zijn, terwijl zowel mijn hele schoonfamilie incl mijn vrouw als een groot deel van mijn kennissenkring in de langdurige zorg werken. En 2 uur op 8 uur is nog geen 36%).
In een ziekenhuis: geen idee, daar kom ik zelden.quote:Op dinsdag 24 september 2024 08:24 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Mijn onderbuik zegt altijd dat we misschien ook wel veels te veel willen (of moeten) vastleggen.
Maar mijn ervaring bij het ziekenhuis is gelimiteerd tot eens per jaar/ 2 jaar en daar zie ik dan altijd 3 "assistenten" in een poli zitten voor afspraken etc en een dokter die van patient naar patient holt.
Maar dat is natuurlijk totaal wat anders. Daar bespreek je niet het medische wel en wee van een schoolkind.quote:Op dinsdag 24 september 2024 08:37 schreef Janneke141 het volgende:
Ik heb geen ervaring met vergaderingen in de zorg, maar ik durf wel te stellen dat 80% van de vergaderingen met meer dan vijf mensen in het onderwijs volkomen nutteloos zijn.
Wat denk jij @Hanca ?quote:Op dinsdag 24 september 2024 00:00 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
De CU gaat geen 'streng' asielbeleid steunen waarbij bijvoorbeeld gezinshereniging wordt aangepakt. Dat wilden ze niet eens toen ze in het kabinet zaten, dat gaan ze als oppositie zeker niet doen.quote:Op maandag 23 september 2024 23:33 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
De inkomenspolitiek van CU is gewoon uitermate links. Op klimaat lijken ze ook meer op GL dan op de VVD. Ze rechts plaatsen is dus meer een gewoonte (ze zijn conservatief op bepaalde onderwerpen, dus zullen wel rechts zijn). Linkse partijen die tegen bijvoorbeeld abortus en euthanasie zijn, zijn nou eenmaal vrij zeldzaam in Europa. Ze hebben het ook altijd moeilijk een Europese familie te vinden, de modus die ze nu hebben is dat ze heel vaak tegen hun fractie in stemmen.quote:Op dinsdag 24 september 2024 02:18 schreef kladderadatsch het volgende:
Overigens (en dan hou ik er over op), hebben jullie wel eens opgemerkt dat de CU eigenlijk alleen in Nederland aan de linkerkant in de buurt van PvdA en SP zo'n beetje word geplaatst in een politiek diagram? Want als er hier in Nederland verkiezingen zijn dan hebben ze die dingen ook vaak in Britse, Duitse en Franse kranten, maar dan staan ze dus altijd in de buurt van SGP en CDA, (die overigens wl op dezelfde plek staan als in zo'n Nederlands diagram) rechtsonder, en worden dan omschreven als zijnde een fundamentalistische christen conservatie partij oid. Ik vind dat altijd best wonderlijk, want hier noemt iedereen het vooral een linkse partij, met een christelijk sausje weliswaar, maar de nadruk ligt altijd op 'links'. Heel opvallend.
Er staat in dat ze artikelen 110 en 111 van de vreemdelingenwet zo spoedig mogelijk activeren. Daar zijn de artikelen over de noodprocedure.quote:Op maandag 23 september 2024 22:32 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Een vrij cynische is ook: we wilden het wel (dat heeft u allen gezien en gelezen), maar die verdomde juristen van de RvS hebben ons tegengehouden. Niet dat de RvS die formele bevoegdheid heeft, maar als NSC daar nu al op voorsorteert...quote:Op maandag 23 september 2024 22:59 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik zal het nog eens herhalen: hoe ernstig dat ook moge zijn, het is geen dragende motivatie. Noodrecht is een bijzonder zware maatregel en als er nog geen oorlog of grote natuurramp aan de gang is, dan volstaat spoedrecht prima. Waarom wil de PVV dat nu toch niet? Nog beter: waarom is Faber daar niet gewoon voor het zomerreces al mee begonnen? De enige uitleg die ik eraan kan geven is: omdat Geert graag even wil kijken hoe makkelijk het hier eigenlijk kan zijn om per decreet te gaan regeren. Mocht iemand een ander dragende motivatie hebben, dan hoor ik die graag.
Als je met die onverwijldheid gaat kloten dan heb je onverwijld een motie van wantrouwen aan je broek gok ik zo maar.quote:Op dinsdag 24 september 2024 10:20 schreef nostra het volgende:
Of ze hadden toch meer gedacht van NSC. En dan kom je nog op het ongedefinieerde 'onverwijld' voor toezending van de Voortduringswet. En de maatregelen die je gedurende die niet-gedefinieerde onverwijldheid kan nemen.
Een paar dagen kan al funest zijn h. Onverwijld =/= direct.quote:Op dinsdag 24 september 2024 10:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als je met die onverwijldheid gaat kloten dan heb je onverwijld een motie van wantrouwen aan je broek gok ik zo maar.
Jurisprudentie is dus 3 maanden, zo begreep ik.quote:Op dinsdag 24 september 2024 10:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als je met die onverwijldheid gaat kloten dan heb je onverwijld een motie van wantrouwen aan je broek gok ik zo maar.
Ik denk dat de grootste motivatie is: het voorstel uit het hoofdlijnenakkoord is al een compromis. Wilders zei dat ook "ik heb niet voor niets maanden zitten onderhandelen". Maar het is wel een compromis dat nooit ongewijzigd door de Eerste Kamer komt. Wilders heeft er gewoon geen zin in dat zijn voorstel nog verder verwatert (hij vindt het hoofdlijnenakkoord eigenlijk al niet ver genoeg gaan) en dus wil hij niet dat het kabinet gaat onderhandelen met SGP, JA21 en CDA om tot een spoedwet te komen.quote:Op maandag 23 september 2024 22:59 schreef JAM het volgende:
[..]
De enige uitleg die ik eraan kan geven is: omdat Geert graag even wil kijken hoe makkelijk het hier eigenlijk kan zijn om per decreet te gaan regeren. Mocht iemand een ander dragende motivatie hebben, dan hoor ik die graag.
Het is inderdaad 3 maanden, als Hart van Nederland (ik weet het, niet de beste bron) gelijk heeft: https://www.hartvannederl(...)positieplan-sneuveltquote:Op dinsdag 24 september 2024 10:27 schreef nostra het volgende:
[..]
Een paar dagen kan al funest zijn h. Onverwijld =/= direct.
Ook kranten hebben het over 3 maanden:quote:Als het kabinet doorgaat met noodwetgeving, kan het parlement gepasseerd worden. Pas na uiterlijk drie maanden kunnen de Tweede en Eerste Kamer dan debatteren over plannen, terwijl die dan al wel van kracht zijn. Daarom wilden oppositiepartijen dat het kabinet zou gaan voor spoedwetgeving: dat is volgens hen even snel, maar mt instemming vooraf van het parlement.
Onverwijld betekent in deze gewoon zo snel mogelijk. Het punt is dat staatsnoodrecht iis geschreven voor scenario’s die je niet precies kent en waar dus inherent enige ruimte nodig is. Stel dat je het staatsnoodrecht moet activeren omdat heel Den Haag platgebrand is oid, dan is het logisch dat je even tijd nodig hebt omdat je ambtenarenapparaat niet meer werkt.quote:Op dinsdag 24 september 2024 10:27 schreef nostra het volgende:
[..]
Een paar dagen kan al funest zijn h. Onverwijld =/= direct.
Maar ze hebben het nu dus allemaal al over maanden, dat viel in de APB ook van de kant van de oppositie. Niemand verwacht dus blijkbaar dat tegelijk met de invoering van de noodwet er een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gaat. Jouw lezing, die ik wel deel, is blijkbaar niet de te verwachten praktijk.quote:Op dinsdag 24 september 2024 10:58 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Onverwijld betekent in deze gewoon zo snel mogelijk. Het punt is dat staatsnoodrecht iis geschreven voor scenario’s die je niet precies kent en waar dus inherent enige ruimte nodig is. Stel dat je het staatsnoodrecht moet activeren omdat heel Den Haag platgebrand is oid, dan is het logisch dat je even tijd nodig hebt omdat je ambtenarenapparaat niet meer werkt.
Maar in deze context, een min of meer voorbereide crisisaankondiging (contradictio in terminis, maar goed), gaat dat natuurlijk niet op. Als men gaat talmen met die goedkeuringswet dan is dat niet minder dan schandalig en wat mij betreft ook gewoon in strijd met de wet.
Het is inderdaad 3 maanden volgens de jurisprudentie. Dat werd tijdens de APB gesteld door de oppositie. En werd niet tegengesproken. Wellicht staat het ook vermeld in de ongelakte stukken, die heb ik niet uitputtend doorgenomen.quote:Op dinsdag 24 september 2024 11:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar ze hebben het nu dus allemaal al over maanden, dat viel in de APB ook van de kant van de oppositie. Niemand verwacht dus blijkbaar dat tegelijk met de invoering van de noodwet er een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gaat. Jouw lezing, die ik wel deel, is blijkbaar niet de te verwachten praktijk.
Dat is toch wel wat Schoof heeft toegezegd? Op het moment dat de noodwet naar de RvS gaat, gaat ie k naar de TK.quote:Op dinsdag 24 september 2024 11:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar ze hebben het nu dus allemaal al over maanden, dat viel in de APB ook van de kant van de oppositie. Niemand verwacht dus blijkbaar dat tegelijk met de invoering van de noodwet er een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gaat. Jouw lezing, die ik wel deel, is blijkbaar niet de te verwachten praktijk.
Kranten en kamerleden hebben het over maanden en ik heb vanuit het kabinet en de coalitie daar nog geen correctie op gezien.quote:Op dinsdag 24 september 2024 11:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is toch wel wat Schoof heeft toegezegd? Op het moment dat de noodwet naar de RvS gaat, gaat ie k naar de TK.
https://www.tweedekamer.n(...)n/detail/2024-2025/3quote:Op dinsdag 24 september 2024 11:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kranten en kamerleden hebben het over maanden en ik heb vanuit het kabinet en de coalitie daar nog geen correctie op gezien.
quote:Minister Schoof:
Dank voor de vraag van de heer Bontenbal, want nu hoef ik niet te herhalen en kan ik de procedure schetsen zoals wij die voor ons zien. Als het kabinet tot de conclusie komt dat er een dragende motivering is en we 110 en 111, het KB en de voortduringswet tegelijkertijd bespreken in de ministerraad, gaan de AMvB en de voortduringswet naar de Raad van State. We vragen dan advies aan de Raad van State, en vragen daarbij om een spoedadvies. Het KB, de AMvB's en de voortduringswet gaan wat mij betreft — daar moet ik dan wel heel even kort met de Raad van State over praten — tegelijkertijd naar de Kamer, zodat de Kamer die stukken al heeft, zoals ze voorliggen voor advisering bij de Raad van State. Na ommekomst van het advies van de Raad van State over de AMvB en de voortduringswet — dat kan afzonderlijk of tegelijkertijd zijn, maar dat is aan de Raad van State; ik hoop dat dit tegelijkertijd is — gaan die onmiddellijk naar de Kamer. Dan kunnen we dus ook het debat voeren. Als ministerraad hebben we dan natuurlijk ook weer een gesprek over de koers die we inzetten. Na het besluit van de ministerraad gaan al die stukken ook onmiddellijk weer naar de Kamer, zodat we dan ook weer het debat met de Kamer kunnen voeren.
De heer Bontenbal (CDA):
Ok. Ik concludeer: die stukken komen dus naar de Kamer voordat ze naar de Raad van State gaan. Mocht de Kamer dan een debat willen voeren, dan kan dat als de coalitie daar niet voor gaat liggen. Maar de Kamer zou dat kunnen doen terwijl dat bij de Raad van State ligt. Ok. Mijn vervolgvraag is eigenlijk heel simpel. Er moet nog een besluit in het kabinet worden genomen over de deugdelijke motivering. Kunnen we niet gewoon afspreken dat dit binnen acht dagen gebeurt? Ik snap dat u het niet morgen in de ministerraad doet, maar misschien wel de week erna. Kan niet gewoon binnen een week dit besluit in het kabinet genomen worden? Anders ettert dit nog heel lang door. Dat is allemaal zonde van onze tijd.
Als je het zo doet, is het hooguit een week sneller dan een spoedwet en heeft een noodwet dus geen enkele zin.quote:Op dinsdag 24 september 2024 11:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
https://www.tweedekamer.n(...)n/detail/2024-2025/3
[..]
Bij een noodwet hoort een invoeringswet. Jurisprudentie en de verwachting in Kamer en pers is dat je dat binnen 3 maanden stuurt. Blijkbaar heeft Schoof gezegd dat het op hetzelfde moment gaat gebeuren. Dan snap ik het ook niet meer, want dan kan je net zo goed een spoedwet insturen, die binnen een week door beide kamers kan. Invoering is dan 1 week later.quote:Op dinsdag 24 september 2024 11:54 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik snap dit niet zo goed eigenlijk. Noodwet toch eerst naar RvS en Kamer?
Wat is dan de noodzaak? Wat is de crisis? Dan moet het nu meteen, nee gisteren zelfs al. Of zijn dit twee losse dingen?
De PVV doet een testrun autocratisch regeren. Eerst ophef hierom en het is een sisser. Dan nog een paar keer klooien op zon manier. Dan het niet meer snel langs de kamer sturen want dat leverde alleen maar geziek op.quote:Op dinsdag 24 september 2024 11:54 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik snap dit niet zo goed eigenlijk. Noodwet toch eerst naar RvS en Kamer?
Wat is dan de noodzaak? Wat is de crisis? Dan moet het nu meteen, nee gisteren zelfs al. Of zijn dit twee losse dingen?
Een apotheek moet bij een nieuwe recept van een patint controleren of het wel samen kan met medicijnen die de patint al gebruikt. Er kan een wisselwerking zijn of bijwerkingen waar extra op gewezen moet worden. Het is niet zo eenvoudig als recept lezen, pillen pakken, klaar. Bij een nieuwe patint moet vaak nog de behandelend arts ingevoerd worden of het verzekeringsnummer, adres enz....quote:Op dinsdag 24 september 2024 08:24 schreef Kickinalfa het volgende:
Bij een apotheek verbaas ik me overigens altijd, als ik een keer iets moet halen daar staat de medewerker echt 10/15 min op een pc te tikken, terwijl mijn beeld is kijk recept van de huisarts, pak uit de kast, klaar.
Dit is Schoof zijn taak. Ik denk niet dat het ooit de bedoeling is geweest dat ie zelf een mening zou mogen hebben. Niet voor niks dat hij geen eerste keus is.....quote:Op dinsdag 24 september 2024 10:02 schreef kipknots het volgende:
[..]
Ik vind dat Schoof op dit punt in het debat ook wel erg hard bezig was om de verantwoordelijkheid af te schuiven. Het staat in het hoofdlijnenakkoord dus we doen het is een ambtenarenantwoord, niet antwoord dat van een premier geaccepteerd moet worden.
En hoe langer dat duurt, hoe minder valide het "crisis" argument wordt......quote:Op dinsdag 24 september 2024 11:36 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Onverwijld zal wel lang duren bij dit kabinet. De crisis uitroepen gaat ook niet bepaald met sneltreinvaart.
Er is al geen enkele validiteit dus het kan niet minder worden. 0 blijft 0 het gaat niet negatief.quote:Op dinsdag 24 september 2024 12:08 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
En hoe langer dat duurt, hoe minder valide het "crisis" argument wordt......
Het gaat Wilders om het kunnen passeren van de kamer. Een testrun inderdaad. Misschien dit keer nog niet helemaal zoals ie het graag ziet, maar het is een mooi begin.quote:Op dinsdag 24 september 2024 12:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bij een noodwet hoort een invoeringswet. Jurisprudentie en de verwachting in Kamer en pers is dat je dat binnen 3 maanden stuurt. Blijkbaar heeft Schoof gezegd dat het op hetzelfde moment gaat gebeuren. Dan snap ik het ook niet meer, want dan kan je net zo goed een spoedwet insturen, die binnen een week door beide kamers kan. Invoering is dan 1 week later.
En als hij zoals hij nu van plan is de conceptwet al voor invoering in stuurt en ze daar ook nog over gaan debatteren voor invoering (NSC kan daar moeilijk voor gaan liggen, lijkt me), dan is er helemaal geen verschil meer toch?
Daar geloof ik eerlijk gezegd niet in, volgens mij gaat het hem om de inhoud van de wet. Of anders om het ophef kunnen creeren omdat anderen de wet tegenhouden en zo meer stemmen trekken. Als hij dacht dat het hoofdlijnenakkoord-voorstel ongewijzigd als spoedwet door de Eerste Kamer zou komen, zou hij daar gewoon voor zijn volgens mij.quote:Op dinsdag 24 september 2024 12:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het gaat Wilders om het kunnen passeren van de kamer. Een testrun inderdaad.
Er is ook gewoon een kans dat dit Schoof zijn manier is om uit de impasse te komen in zijn kabinet. PVV haar noodwet, maar NSC de methode geven om die tegen te houden. Zelf lijkt hij ook niet heel erg enthousiast over de noodwet.quote:Bovendien moeten we nog maar zien of Schoof zich aan deze afspraak houdt. Daar zijn we nog niet aanbeland.
Alleen wordt de kamer niet gepasseerd bij een noodwet, alleen is de stemming/debat kort na invoering in plaats van kort voor invoering zoals bij een spoedwet.quote:Op dinsdag 24 september 2024 12:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het gaat Wilders om het kunnen passeren van de kamer. Een testrun inderdaad. Misschien dit keer nog niet helemaal zoals ie het graag ziet, maar het is een mooi begin.
Bovendien moeten we nog maar zien of Schoof zich aan deze afspraak houdt. Daar zijn we nog niet aanbeland.
Dat "kort na invoering" staat dus ter discussie. Dat kan in principe 3 maanden zijn, dat is ook waar alle journalisten en de Kamer vanuit gingen.quote:Op dinsdag 24 september 2024 12:30 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Alleen wordt de kamer niet gepasseerd bij een noodwet, alleen is de stemming/debat kort na invoering in plaats van kort voor invoering zoals bij een spoedwet.
Een noodwet kan een dag na invoering worden ingetrokken door de kamer als daar een meerderheid voor is.
Maar die 3 maanden ligt dus aan de wil en meerderheid van de kamer, als de meerderheid van de kamer het wil kan die een dag erna (of dezelfde dag nog) worden weggestemd, dat is mijn punt. Ook bij een noodwet/noodtoestand heeft de tweede en eerste kamer in Nederland alle macht om op ieder moment (na invoering) die af te schieten bij meerderheid.quote:Op dinsdag 24 september 2024 12:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat "kort na invoering" staat dus ter discussie. Dat kan in principe 3 maanden zijn, dat is ook waar alle journalisten en de Kamer vanuit gingen.
Als je er een dag later over stemt, is er geen enkele noodzaak een noodwet in te voeren, dan kan het net zo goed een spoedwet zijn.
Het ligt aan het kabinet, als die de wet pas na 3 maanden insturen (en dat was/is de verwachting), kan de kamer daar helemaal niet eerder over stemmen.quote:Op dinsdag 24 september 2024 12:36 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Maar die 3 maanden ligt dus aan de wil en meerderheid van de kamer, als de meerderheid van de kamer het wil kan die een dag erna (of dezelfde dag nog) worden weggestemd, dat is mijn punt. Ook bij een noodwet/noodtoestand heeft de tweede en eerste kamer in Nederland alle macht om op ieder moment (na invoering) die af te schieten.
De noodwet toegepast zien worden is zoiets als een auto in een hoge boom zien. Het kn vast wel, maar verder…quote:Op dinsdag 24 september 2024 12:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat "kort na invoering" staat dus ter discussie. Dat kan in principe 3 maanden zijn, dat is ook waar alle journalisten en de Kamer vanuit gingen.
Als je er een dag later over stemt, is er geen enkele noodzaak een noodwet in te voeren, dan kan het net zo goed een spoedwet zijn. Scheelt een week. Bij een oorlog, dijkdoorbraak of tornado is dat veel, hier scheelt het dus niks.
Punt is dat dit dus niet direct naar de kamer hoeft, zoals Schoof nu wel aangegeven heeft te gaan doen, maar dat dat dus ook enkele maanden, tot 3 maanden, kan duren. En dat in de tussentijd die wet dus wel in werking is.quote:Op dinsdag 24 september 2024 12:36 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Maar die 3 maanden ligt dus aan de wil en meerderheid van de kamer, als de meerderheid van de kamer het wil kan die een dag erna (of dezelfde dag nog) worden weggestemd, dat is mijn punt. Ook bij een noodwet/noodtoestand heeft de tweede en eerste kamer in Nederland alle macht om op ieder moment (na invoering) die af te schieten bij meerderheid.
Het ging me om de opmerking dat Wilders dit zou doen omdat die dan vaker het parlement kan omzeilen, maar het parlement omzeilen kan niet in Nederland.
Jawel. Volgens mij is het verschil de eerste Kamer. Die kan gepasseerd worden met een noodwet.quote:Op dinsdag 24 september 2024 12:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bij een noodwet hoort een invoeringswet. Jurisprudentie en de verwachting in Kamer en pers is dat je dat binnen 3 maanden stuurt. Blijkbaar heeft Schoof gezegd dat het op hetzelfde moment gaat gebeuren. Dan snap ik het ook niet meer, want dan kan je net zo goed een spoedwet insturen, die binnen een week door beide kamers kan. Invoering is dan 1 week later.
En als hij zoals hij nu van plan is de conceptwet al voor invoering in stuurt en ze daar ook nog over gaan debatteren voor invoering (NSC kan daar moeilijk voor gaan liggen, lijkt me), dan is er helemaal geen verschil meer toch?
Nee, de invoeringswet moet ook langs de Eerste Kamer, zie corona.quote:Op dinsdag 24 september 2024 13:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Jawel. Volgens mij is het verschil de eerste Kamer. Die kan gepasseerd worden met een noodwet.
Denk ik?
Alleen een nood- crisiswet niet.quote:Op dinsdag 24 september 2024 13:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, de invoeringswet moet ook langs de Eerste Kamer, zie corona.
Dat kan maar dat is dan de wil van de kamer, die maanden dat het duurt voor behandeling is aan de kamer niet aan het kabinet.quote:Op dinsdag 24 september 2024 12:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Punt is dat dit dus niet direct naar de kamer hoeft, zoals Schoof nu wel aangegeven heeft te gaan doen, maar dat dat dus ook enkele maanden, tot 3 maanden, kan duren. En dat in de tussentijd die wet dus wel in werking is.
Nee, maar die gaat ook niet langs de Tweede Kamer. Er hoort bij een noodwet alleen nog een invoeringswet die binnen een paar maanden naar de Kamer moet en die gaat dus langs beide Kamers. Als Schoof die gelijk in stuurt met het invoeren van de noodwet, kan die invoeringswet dus in principe heel snel bij de Eerste Kamer liggen (als hij langs de Tweede Kamer komt).quote:Op dinsdag 24 september 2024 13:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Alleen een nood- crisiswet niet.
Nee, dat is dus niet zo. Het kabinet mag er maanden over doen om die invoeringswet in te sturen en tot die tijd kan de Kamer niks.quote:Op dinsdag 24 september 2024 13:18 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Dat kan maar dat is dan de wil van de kamer, die maanden dat het duurt voor behandeling is aan de kamer niet aan het kabinet.
Kan het nog zo gaan dat Schoof zoals afgesproken de tekst van de noodwet zoals die naar de RvS gaat tegelijk naar de TK en de RvS stuurt, maar dat ze de invoeringswet dan pas maanden later insturen? Hebben ze niet zoveel aan, denk ik?quote:Op dinsdag 24 september 2024 13:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat is dus niet zo. Het kabinet mag er maanden over doen om die invoeringswet in te sturen en tot die tijd kan de Kamer niks.
Ik heb geen idee meer. Als Schoof het gelijk naar de Kamer stuurt, zie ik iig geen enkel voordeel van de noodwet tov een spoedwet. Of het moet ze te doen zijn om de afwijzing in de Eerste Kamer, puur politiek voor de bhne.quote:Op dinsdag 24 september 2024 13:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Kan het nog zo gaan dat Schoof zoals afgesproken de tekst van de noodwet zoals die naar de RvS gaat tegelijk naar de TK en de RvS stuurt, maar dat ze de invoeringswet dan pas maanden later insturen? Hebben ze niet zoveel aan, denk ik?
Er moet iets zijn waarom de PVV zo graag een noodwet wil en geen spoedwet.quote:Op dinsdag 24 september 2024 13:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb geen idee meer. Als Schoof het gelijk naar de Kamer stuurt, zie ik iig geen enkel voordeel van de noodwet tov een spoedwet. Of het moet ze te doen zijn om de afwijzing in de Eerste Kamer, puur politiek voor de bhne.
Nee, dat is voor zover ik begrepen heb NIET aan de TK. Dat hangt ervan wanneer het kabinet de stukken naar de TK stuurt. En daar hebben ze volgens de jurisprudentie dus 3 maanden de tijd voor. Gedurende die 3 maanden is die noodwet gewoon in werking.quote:Op dinsdag 24 september 2024 13:18 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Dat kan maar dat is dan de wil van de kamer, die maanden dat het duurt voor behandeling is aan de kamer niet aan het kabinet.
Lees even mijn laatste comment waarin ik daar uitgebreider op inga.quote:Op dinsdag 24 september 2024 14:00 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, dat is voor zover ik begrepen heb NIET aan de TK. Dat hangt ervan wanneer het kabinetde stukken naar de TK stuurt. En daar hebben ze volgens de jurisprudentie dus 3 maanden de tijd voor. Gedurende die 3 maanden is die noodwet gewoon in werking.
Probleem met een spoedwet is dat de oppositie echt een paar maanden (per kamer) de boel kan traineren zonder meerderheid.quote:Op dinsdag 24 september 2024 14:07 schreef Bluesdude het volgende:
De Kamer negeren met een noodgeval is niet nodig.
Is zo'n procedure sneller ? Hoe sneller?
Er is een opvangcrisis... oa doordat de lokale overheden en dit kabinet geen opvangcentra willen openen.
Daarnaast.... kan dit kabinet meer ambtenaren inzetten om asielaanvrages te beoordelen... dus sneller afhandelen, afgewezenen eerder weg.
En de extra ambtenaren moeten ook toezien op fatsoenlijke, en hygienische behuizing in de centra
Maar ja.... dit kabinet wil 22 % van de ambtenaren ontslaan
Waarom dan? Met een meerderheid wordt zon spoedwet toch gewoon aangenomen?quote:Op dinsdag 24 september 2024 14:08 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Probleem met een spoedwet is dat de oppositie echt een paar maanden (per kamer) de boel kan traineren zonder meerderheid.
Als er een meerderheid is, kan die er binnen een week doorheen zijn.quote:Op dinsdag 24 september 2024 14:08 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Probleem met een spoedwet is dat de oppositie echt een paar maanden (per kamer) de boel kan traineren zonder meerderheid.
Inderdaad. Of je hebt een meerderheid en dan maakt het geen verschil of je een spoedwet of een noodwet door de Kamer laat gaan, of je hebt geen meerderheid en dan halen zowel spoedwet als noodwet het allebei niet. Een binnen 2 weken afgeschoten noodwet schiet het kabinet ook niks mee op, behalve voor het creren van zondebokken.quote:Op dinsdag 24 september 2024 14:11 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Waarom dan? Met een meerderheid wordt zon spoedwet toch gewoon aangenomen?
Ben het linkje naar de ongelakte stukken kwijt. Heb jij dat voor me?quote:Op dinsdag 24 september 2024 14:04 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Lees even mijn laatste comment waarin ik daar uitgebreider op inga.
Het is in ieder geval handig om zeker als het om juridische zaken gaat niet alles te geloven wat je in de krant leest.
NRCquote:Staatssecretaris van Koninkrijksrelaties Raymond Knops (CDA) voerde bijvoorbeeld in 2018 een spoedwet in om de Nederlandse staat het bestuur op Sint Eustatius te laten overnemen. Daar was volgens Knops sprake van „grove taakverwaarlozing” van het lokale bestuur. Binnen twee dagen stemden de Tweede en Eerste Kamer in met deze wet.
Misschien verwarren mensen ons politieke systeem met dat van bijvoorbeeld de Amerikanen waar je de boel eindeloos kunt traineren door 3 weken lang onafgebroken uit het woordenboek voor te lezen ofzo.quote:Op dinsdag 24 september 2024 14:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Als er een meerderheid is, kan die er binnen een week doorheen zijn.
https://www.ad.nl/politie(...)or-omtzigt~ae9cc749/quote:Op dinsdag 24 september 2024 13:14 schreef Hanca het volgende:
Intussen is Omtzigt officieel ziek en werkt dus ook niet meer op de achtergrond: https://www.volkskrant.nl(...)lsnog-leeg~b2a078c9/
Interessante eerste vervanger, advocaat Willem Koops. Maar ze hopen nu nog dat Omtzigt er binnen 16 weken weer is. Mijn gok: ze willen Omtzigt in kunnen vliegen in nood, bij bijvoorbeeld de val van het kabinet.
Welke jurisprudentie is dat precies?quote:Op dinsdag 24 september 2024 14:00 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, dat is voor zover ik begrepen heb NIET aan de TK. Dat hangt ervan wanneer het kabinet de stukken naar de TK stuurt. En daar hebben ze volgens de jurisprudentie dus 3 maanden de tijd voor. Gedurende die 3 maanden is die noodwet gewoon in werking.
DIe hebben toch gewoon een bladerdak?quote:Op dinsdag 24 september 2024 14:51 schreef vPlien het volgende:
Wel interessant vragenuurtje vandaag. Glyfosaat, statiegeld vuilnis en dakloze arbeidsmigranten in het bos.
Oh het valt dus nog wel mee bij NSC maar 85% van de zetels kwijt.quote:Op dinsdag 24 september 2024 14:55 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/politie(...)or-omtzigt~ae9cc749/
Oef.
Geen idee. Werd aan gerefereerd tijdens de APB door de oppositie.quote:Op dinsdag 24 september 2024 14:58 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Welke jurisprudentie is dat precies?
Deden ze dat maar bij wetgeving zoals de wet aanpak fraude en fiscaliteit die de toeslagenaffaire deed mobiliseren.quote:Op dinsdag 24 september 2024 14:48 schreef Monolith het volgende:
[..]
Misschien verwarren mensen ons politieke systeem met dat van bijvoorbeeld de Amerikanen waar je de boel eindeloos kunt traineren door 3 weken lang onafgebroken uit het woordenboek voor te lezen ofzo.
Wat een rokende puinzooi maken ze van die partij, niet te geloven.quote:Op dinsdag 24 september 2024 14:55 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Oef.
Onbegrijpelijk dat PvdA-GL nog zo hoog staat. Timmermans was een complete aanfluiting tijdens de AB. En logisch dat d66 wegzakt, Jetten kan alleen maar op de man spelen maar oplossingen hoor je niet van die nepliberaal.quote:Op dinsdag 24 september 2024 14:55 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Oef.
Timmermans noemde hetquote:Op dinsdag 24 september 2024 14:58 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Welke jurisprudentie is dat precies?
En die zei dus ook dat de maatregelen dan al zijn toegepast.quote:De heer Timmermans (GroenLinks-PvdA):
De wetgever zegt: na het slaan van een KB moet de wetgeving onverwijld worden opgesteld en naar de Kamer worden gestuurd. "Onverwijld" is volgens de rechter binnen drie maanden. Het is in principe mogelijk dat er na het slaan van een KB een periode van drie maanden is waarin het kabinet wetgeving al gaat toepassen en de Kamer daarover niet eens kan spreken. Dat kan wel in algemene zin, maar er komt geen wetgeving aan de orde in de Kamer totdat die wetgeving hier is.
Ook Bikker had het daar overquote:De heer Timmermans (GroenLinks-PvdA):
Ik vind het ontzettend vervelend dat ik dit ook nu weer moet zeggen: dragend gemotiveerd, dat krijgen we pas maanden later te zien. Want dat KB wordt geslagen, vanaf dat moment gaat het kabinet ermee aan de slag en dan kan het nog wel drie maanden duren voordat we de onderliggende wetgeving krijgen. Dat is theoretisch mogelijk en dat mag de Kamer zich niet aandoen, dat dit gebeurt. Ik wil het nog een keer herhalen. Ik heb u alle kans gegeven, maar u kunt op geen enkele manier uitleggen waarom hier noodwetgeving voor nodig is.
Die gaat er ook vanuit dat de AMvB's aan de spoedwet worden gehangen en niet aan de voortgangswet en dus al in werking treden voor stemming.quote:Mevrouw Bikker (ChristenUnie):
Ik sta hier bepaald oncomfortabel. Ik dacht dat er vangrails waren, maar minister Faber heeft de jeep gepakt en is ernaast gaan karren. Ze heeft de AMvB's al voorbereid, met een koninklijk besluit, en wij kunnen het er drie maanden later nog eens over hebben in een wet. Ik weet niet wat de vangrails waard zijn.
Ik had niet anders verwacht eigenlijk. 'Zo gewonnen, zo geronnen', noemen we dat.quote:Op dinsdag 24 september 2024 15:37 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wat een rokende puinzooi maken ze van die partij, niet te geloven.
Even voor je aangepast.quote:Op dinsdag 24 september 2024 15:37 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Onbegrijpelijk dat PvdA-GL de PVV nog zo hoog staat. Timmermans Wilders was een complete aanfluiting tijdens de AB. En logisch dat d66VVD wegzakt, JettenYesilgz kan alleen maar op de man spelen maar oplossingen hoor je niet van die nepliberaal.
Het zal ook vast wel kloppen. Maar ik kan het nergens vinden, en zoveel jurisprudentie hierover is er ook niet want noodrecht wordt niet dagelijks toegepast. Dus ik vraag mij gewoon af waar het vandaan komt.quote:Op dinsdag 24 september 2024 15:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Timmermans noemde het
[..]
En die zei dus ook dat de maatregelen dan al zijn toegepast.
Later nog een keer:
[..]
Ook Bikker had het daar over
[..]
Die gaat er ook vanuit dat de AMvB's aan de spoedwet worden gehangen en niet aan de voortgangswet en dus al in werking treden voor stemming.
De Kamer gaat dus uit van die 3 maanden, niemand corrigeerde hen ook. Ook Schoof in zijn beantwoording niet. Als dat niet had geklopt, waren de ambtenaren die zijn beantwoording voorbereiden daar denk ik wel op aangeslagen.
Voor ons komt het dus bij Timmermans en Bikker vandaan. Waar die het vandaan hebben? Geen idee.quote:Op dinsdag 24 september 2024 15:42 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het zal ook vast wel kloppen. Maar ik kan het nergens vinden, en zoveel jurisprudentie hierover is er ook niet want noodrecht wordt niet dagelijks toegepast. Dus ik vraag mij gewoon af waar het vandaan komt.
Ik dacht dat Clown Bassie al jaren met pensioen was.quote:Op dinsdag 24 september 2024 15:37 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Onbegrijpelijk dat PvdA-GL nog zo hoog staat. Timmermans was een complete aanfluiting tijdens de AB. En logisch dat d66 wegzakt, Jetten kan alleen maar op de man spelen maar oplossingen hoor je niet van die nepliberaal.
Ik kan zo snel alleen dit stuk vinden. En daarin staat dat er gn jurisprudentie is over "onverwijld": https://www.nederlandrech(...)chter-hun-werk-doen/quote:Op dinsdag 24 september 2024 15:42 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het zal ook vast wel kloppen. Maar ik kan het nergens vinden, en zoveel jurisprudentie hierover is er ook niet want noodrecht wordt niet dagelijks toegepast. Dus ik vraag mij gewoon af waar het vandaan komt.
Deelname aan een kabinet met de PVV.quote:Op dinsdag 24 september 2024 15:48 schreef Origami94 het volgende:
Heeft iemand een samenvatting van wat er is misgegaan?
Hij valt ook in herhaling. Alsof je met een chatbot discussiert.quote:Op dinsdag 24 september 2024 15:44 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Ik dacht dat Clown Bassie al jaren met pensioen was.
Zou mijn theorie dan toch kloppen? Dat Omtzigt het nieuwe premierschap heeft weggegooid toen hij begon over minder expats.quote:Op dinsdag 24 september 2024 15:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Deelname aan een kabinet met de PVV.
Dat heb ik nou ook met jou. Zou het misschien komen dat jouw politieke ideen mij totaal niet aanstaan en omgekeerd?quote:Op dinsdag 24 september 2024 15:49 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Hij valt ook in herhaling. Alsof je met een chatbot discussiert.
Politiek leider die al zijn verkiezingsbeloften breekt. Niet thuisgeeft als het er op aankomt. Vervanger was kop van jut bij het debat, het compromis dat ze uitdroeg viel bij letterlijk niemand in de smaak niet eens bij haarzelf.quote:Op dinsdag 24 september 2024 15:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Deelname aan een kabinet met de PVV.
Ik snap het ook niet zo goed waar dit vandaan komt. Het zal misschien best in een of ander obscuur uitspraakje staan, ik neem aan dat Timmermans het niet zelf verzint, maar het lijkt in ieder geval geen breed aanvaarde norm te zijn.quote:Op dinsdag 24 september 2024 15:46 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik kan zo snel alleen dit stuk vinden. En daarin staat dat er gn jurisprudentie is over "onverwijld": https://www.nederlandrech(...)chter-hun-werk-doen/
(Betreffende auteur wordt bijv. ook hier vermeld, dus ik acht haar stukken betrouwbaar: https://uitspraken.rechts(...)CLI:NL:PHR:2021:1136).
Ik ben dus ook wel benieuwd waar het vandaan komt.
Zijn kans om premier te worden werd weggegooid door Yeşilgz toen die de deur naar de PVV open zette.quote:Op dinsdag 24 september 2024 15:52 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Zou mijn theorie dan toch kloppen? Dat Omtzigt het nieuwe premierschap heeft weggegooid toen hij begon over minder expats.
Toen was hij nog steeds de grootste in de peilingen volgens mij. Het begon toen er werd gezaagd of hij de nieuwe premier wou worden en in de laatste weken de campagne van Milders.quote:Op dinsdag 24 september 2024 15:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zijn kans om premier te worden werd weggegooid door Yeşilgz toen die de deur naar de PVV open zette.
Timmermans n Bikker (minimaal). En niemand sprak ze tegen (dus ook niemand uit het kabinet).quote:Op dinsdag 24 september 2024 15:53 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik snap het ook niet zo goed waar dit vandaan komt. Het zal misschien best in een of ander obscuur uitspraakje staan, ik neem aan dat Timmermans het niet zelf verzint, maar het lijkt in ieder geval geen breed aanvaarde norm te zijn.
Pieter Omtzigtquote:Op dinsdag 24 september 2024 15:48 schreef Origami94 het volgende:
Ik besef mij nu pas dat NSC in de peilingen maar drie zetels heeft?
Ik denk meer dat het het koppig verdedigen en vasthouden aan allerhande bizarre standpunten is, ook als men goede redenen aandraagt om daar tenminste nog eens naar te kijken, en zonder dat je daar nu zelf een goede reden voor aandraagt. Dat en van die platsvloerse kroegpraat als 'Jeetjeminee, wat was die Timmermans slecht zeg!'- zonder dat ook van enige rmotivatie te voorzien... tsja, dat maakt je niet tot de meest aantrekkelijke geprekspartner. Het gaat er zeker niet om dat je er andere politieke overtuigingen op nahoudt - in tegendeel, met mensen die anders over dingen nadenken is het vaak juist interessant om te spreken - maar meer omdat de wijze waarop je die 'ideen' (als je ze zo al kan noemen) uitdraagt, in jouw geval vrijwel altijd niets anders dan hol, zinledig gebral is.quote:Op dinsdag 24 september 2024 15:52 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Dat heb ik nou ook met jou. Zou het misschien komen dat jouw politieke ideen mij totaal niet aanstaan en omgekeerd?
De peilingen hebben daarna nooit geklopt, PVV stond op de dag voor de verkiezingen praktisch gelijk aan VVD en PvdA-GL.quote:Op dinsdag 24 september 2024 15:56 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Toen was hij nog steeds de grootste in de peilingen volgens mij. Het begon toen er werd gezaagd of hij de nieuwe premier wou worden en in de laatste weken de campagne van Milders.
Ik vind dat Timmermans het uitstekend deed. Wat vond jij dan precies zo slecht?quote:Op dinsdag 24 september 2024 15:37 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Onbegrijpelijk dat PvdA-GL nog zo hoog staat. Timmermans was een complete aanfluiting tijdens de AB. En logisch dat d66 wegzakt, Jetten kan alleen maar op de man spelen maar oplossingen hoor je niet van die nepliberaal.
Zich inlaten met zo’n bedenkelijk kabinet waarschijnlijk.quote:Op dinsdag 24 september 2024 15:48 schreef Origami94 het volgende:
Maar kan het dan, in jouw optiek, ook eindeloos lang duren, of zit er wel een grens aan?quote:Op dinsdag 24 september 2024 15:53 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik snap het ook niet zo goed waar dit vandaan komt. Het zal misschien best in een of ander obscuur uitspraakje staan, ik neem aan dat Timmermans het niet zelf verzint, maar het lijkt in ieder geval geen breed aanvaarde norm te zijn.
Nee komt door je vele posts van nikszeggende nonsense. Bijvoorbeeld je klaagt net dat iemand alleen kan sneren. Dat zou je toch moeten bevallen want het is geheel je stijl.quote:Op dinsdag 24 september 2024 15:52 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Dat heb ik nou ook met jou. Zou het misschien komen dat jouw politieke ideen mij totaal niet aanstaan en omgekeerd?
Mijn lezing zou zijn dat meer dan enkele dagen niet meer 'onverwijld' is. (Daargelaten de periode die de RvS nodig heeft om te adviseren, ik heb het over talmen door de regering). Bij de avondklok ging het om een week tot de adviesaanvraag bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 24 september 2024 16:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar kan het dan, in jouw optiek, ook eindeloos lang duren, of zit er wel een grens aan?
Ik begin een beetje te denken dat Timmermans de bron is van die 3 maanden. Bikker zegt het hem na in het debat, maar dat kan ze dus van hem hebben. Voor het debat kan ik het niet in de pers vinden, daarna wel. De vraag is: waar heeft Timmermans het vandaan?quote:Op dinsdag 24 september 2024 16:12 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Mijn lezing zou zijn dat meer dan enkele dagen niet meer 'onverwijld' is. (Daargelaten de periode die de RvS nodig heeft om te adviseren, ik heb het over talmen door de regering). Bij de avondklok ging het om een week tot de adviesaanvraag bijvoorbeeld.
Het hangt hangt ook af van wat je in die tussentijd doet, heb je die tijd echt nodig gezien de aard of de abrubtheid van de crisis of is het talmen? Bij de avondklok gingen we van nul naar honderd in twee weken, dan is het wat logischer dat je nog wat tijd nodig hebt dan wanneer je al maanden bezig bent met de voorbereiding van je 'noodsituatie'.
Ik vind wel dit in de nota naar aanleiding van het verslag over de avondklok-spoedwet. Ik durf dan toch wel te concluderen dat die drie maanden niet kloppen.quote:Deze leden constateren dat dit wetsvoorstel ertoe strekt uitvoering te geven aan de wettelijke verplichting om, na vaststelling van een koninklijk besluit tot inwerkingstelling van bepaalde artikelen van de Wbbbg, onverwijld een voorstel van wet aan de Kamer te zenden omtrent het voortduren van de werking van de in werking gestelde bepalingen. Deze leden constateren dat art. 8, eerste en derde lid Wbbbg op 22 januari jl. in werking is gesteld en dat op grond van artikel 8, derde lid, omtrent de instelling van de avondklok bij ministerile regeling nadere regels zijn gesteld. Deze leden merken op dat tussen het inwerkingstellen van de avondklok en het voorstel tot voortduren van de werking 13 dagen zit. Zij vragen de regering of hier wel sprake is van onverwijldheid en waarom deze termijn beduidend langer is dan bij het spoedwetsvoorstel over het verplichten van een negatieve testuitslag bij het inreizen.
Het begrip onverwijld wordt in wetgeving in het algemeen als synoniem gezien voor zonder onnodige vertraging, zonder vermijdbare vertraging en zonder onnodig uitstel. Specifiek over het begrip onverwijld in deze standaardbepaling over de separate inwerkingstelling van noodbevoegdheidsbepalingen blijkt uit de wetsgeschiedenis dat de indiening van een voortduringswetsvoorstel terstond of
aanstonds moet plaatsvinden. In de op 3 juli 2018 aan de Tweede Kamer toegezonden notitie over de modernisering van het staatsnood-recht heb ik aangegeven dat de wettelijke procedure met zich meebrengt dat een voortduringswetsvoorstel eerst na verloop van ten minste enige dagen bij de Tweede Kamer zal kunnen worden ingediend. Het koninklijk besluit waarmee artikel 8, eerste en derde lid, Wbbbg in werking is gesteld, werd op vrijdag 22 januari vastgesteld en bekendgemaakt. Dat gold ook voor de daarop gebaseerde ministerile regeling, de Tijdelijke regeling landelijk avondklok covid-19. Onmiddellijk na die vaststelling zijn de werkzaamheden tot het opstellen van dit wetsvoorstel en de memorie van toelichting ter hand genomen, zodat deze op dinsdag 26 januari aan de Afdeling advisering van de Raad van State konden worden toegezonden voor advies (de formele aanbieding door de Koning geschiedde op vrijdag 29 januari). De Afdeling advisering bracht op maandag 1 februari haar advies uit. Daags daarna, op dinsdag 2 februari, is het nader rapport aan de Koning toegezonden, waarna het wetsvoorstel bij koninklijke boodschap van diezelfde dag bij de Tweede Kamer is ingediend. Naar ik meen is in het licht van het voorgaande voldaan aan het wettelijk vereiste om het wetsvoorstel onverwijld bij de Tweede Kamer in te dienen, nu, gerekend vanaf de datum van inwerkingstelling van artikel 8, eerste en derde lid, Wbbbg, de totale proceduretijd aan de zijde van de regering voor het opstellen van het wetsvoorstel en het nader rapport tezamen drie werkdagen / vijf kalenderdagen heeft belopen. Het spoedwetsvoorstel over het verplichten van een negatieve testuitslag bij inreizen (Kamerstukken II 2020/21, 35 694, nr. 2), waarmee deze leden een parallel trekken, kende een vergelijkbare voorbereidingstijd. Aanleiding voor dat wetsvoorstel was een rechterlijke uitspraak op woensdag 31 december 2020. De aanbieding van het wetsvoorstel door de Koning aan de Afdeling advisering van de Raad van State geschiedde een kleine week later, op dinsdag 5 januari 2021. Een verschil met het onderhavige voortduringswetsvoorstel is evenwel dat de Afdeling advisering over het andere wetsvoorstel net iets sneller advies uitbracht (op woensdag 6 januari) en dat de toezending van het nader rapport aan de Koning en de indiening bij de Tweede Kamer nog diezelfde dag konden plaatsvinden, terwijl dit laatste bij het voortduringswetsvoorstel een dag extra in beslag nam. Gelet op het voorgaande kan niet worden gesteld dat de regering voor het onderhavige voortduringswetsvoorstel beduidend langer de tijd heeft genomen dan voor het wetsvoorstel over de negatieve testuitslag bij inreizen.
Toch opvallend dat Schoof dat niet corrigeert in zijn beantwoording. Het komt 3 keer langs in het debat, dat moet de meeschrijvende ambtenaren toch opvallen?quote:Op dinsdag 24 september 2024 16:18 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik vind wel dit in de nota naar aanleiding van het verslag over de avondklok-spoedwet. Ik durf dan toch wel te concluderen dat die drie maanden niet kloppen.
Dat vermoeden heb ik ook. En ik kan het ook geheel niet plaatsen. Het lijkt mij of framing, of een assistent die iets verkeerd opgezegd heeft.quote:Op dinsdag 24 september 2024 16:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik begin een beetje te denken dat Timmermans de bron is van die 3 maanden. Bikker zegt het hem na in het debat, maar dat kan ze dus van hem hebben. Voor het debat kan ik het niet in de pers vinden, daarna wel. De vraag is: waar heeft Timmermans het vandaan?
Dat klopt ook, maar dan praat je over een periode van zeg twee a drie weken.quote:Dat breed in de Kamer en de pers leeft, ook voor het debat al, dat de maatregelen in gaan zonder dat de Kamer er over heeft gestemd is duidelijk. Maar die drie maanden waren voor zover ik kan vinden nieuw.
Helder. Maar stel (licht hypothetisch) dat de regering heel uitgebreid gaat zitten talmen. Niet omdat ze de tijd nodig hebben, maar gewoon om het proces te frustreren. Kan de Kamer dan ingrijpen?quote:Op dinsdag 24 september 2024 16:12 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Mijn lezing zou zijn dat meer dan enkele dagen niet meer 'onverwijld' is. (Daargelaten de periode die de RvS nodig heeft om te adviseren, ik heb het over talmen door de regering). Bij de avondklok ging het om een week tot de adviesaanvraag bijvoorbeeld.
Het hangt hangt ook af van wat je in die tussentijd doet, heb je die tijd echt nodig gezien de aard of de abruptheid van de crisis of is het talmen? Bij de avondklok gingen we van nul naar honderd in twee weken, dan is het wat logischer dat je nog wat tijd nodig hebt dan wanneer je al maanden bezig bent met de voorbereiding van je 'noodsituatie'.
Waarom zou hij, geeft hem en zijn kabinet alleen maar meer politieke speelruimte. Die hij nog hard nodig hand hebbenquote:Op dinsdag 24 september 2024 16:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Toch opvallend dat Schoof dat niet corrigeert in zijn beantwoording. Het komt 3 keer langs in het debat, dat moet de meeschrijvende ambtenaren toch opvallen?
De Kamer kan sowieso niet veel, behalve moties in stemming brengen, kamervragen stellen, de minister naar de Kamer roepen en desnoods MvWs indienen die geen meerderheid halen. Een minister dwingen iets te doen kunnen ze nooit, dat merk je nu ook in het debat minister vs Kamer over fatbikes.quote:Op dinsdag 24 september 2024 16:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Helder. Maar stel (licht hypothetisch) dat de regering heel uitgebreid gaat zitten talmen. Niet omdat ze de tijd nodig hebben, maar gewoon om het proces te frustreren. Kan de Kamer dan ingrijpen?
Dat lijkt mij dan in de eerste plaats aan de rechter, er is dan niet voldaan aan de formele vereisten voor toepassing van de regel. Dus kan hij niet toegepast worden. En omdat het parlement niet betrokken is zit je ook niet in professor van den berg achtige sferen (dat is een regel dat de rechter niet de totstandkoming van wetten mag beoordelen, omdat het parlement zelf over zn procedures gaat). Maar dat zou mijn duiding zijn, dit is onontgonnen terrein.quote:Op dinsdag 24 september 2024 16:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Helder. Maar stel (licht hypothetisch) dat de regering heel uitgebreid gaat zitten talmen. Niet omdat ze de tijd nodig hebben, maar gewoon om het proces te frustreren. Kan de Kamer dan ingrijpen?
Wat een ontzettend rare analyse. Natuurlijk doet Dilan het hartstikke goed en zijn alle rechtse radicalen weg bij de VVD. Die hebben nu onderdak bij de PVV.quote:Op dinsdag 24 september 2024 15:16 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Oh het valt dus nog wel mee bij NSC maar 85% van de zetels kwijt.
Opmerkelijk dat Dilan het zo goed doet. Blijkbaar zijn vrijwel alle VVD'ers met verstand al lang gevlucht.
Ook bizar dat FvD er een zetel bij krijgt. Hoe dan, refereren aan de nacht van de lange messen was een hard genoeg fluitje om weer wat extra support te krijgen? Of was het zijn transgenderindoctrinatie gewouwel.
Ja21 van 0 naar 1 in die peiling ook vrij apart, waar komt dat vandaan omdat hij alles van de regering geniaal vond?
De uitkeringen lolquote:Op dinsdag 24 september 2024 16:32 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Wat een ontzettend rare analyse. Natuurlijk doet Dilan het hartstikke goed en zijn alle rechtse radicalen weg bij de VVD. Die hebben nu onderdak bij de PVV.
De zwakke oppositie sloeg een modderfiguur, ze konden nog geen deuk in een pakje boter slaan. Wat hebben ze nu concreet bereikt? Juist, helemaal niks want Faber gaat gewoon stug door met haar crisisplan en de uitkeringen gaan er nauwelijks op vooruit. Om maar een paar dingen te noemen, ik kan nog wel even doorgaan.
Is een mvw juridisch bindend? Wat gebeurt er als een bewindspersoon blijft zitten?quote:Op dinsdag 24 september 2024 16:26 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij dan in de eerste plaats aan de rechter, er is dan niet voldaan aan de formele vereisten voor toepassing van de regel. Dus kan hij niet toegepast worden. En omdat het parlement niet betrokken is zit je ook niet in professor van den berg achtige sferen (dat is een regel dat de rechter niet de totstandkoming van wetten mag beoordelen, omdat het parlement zelf over zn procedures gaat). Maar dat zou mijn duiding zijn, dit is onontgonnen terrein.
Politiek rest dan enkel de vertrouwensregel als sanctie.
Concrete dingen bereiken zijn de APB niet voor, dat doe je bij de AFB en de begrotingen zelf. En met een elkaar zeer wantrouwende coalitie is dat nog moeilijk voor de oppositie. Je laat weer eens zien weinig kaas te hebben gegeten van de politiek.quote:Op dinsdag 24 september 2024 16:32 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Wat een ontzettend rare analyse. Natuurlijk doet Dilan het hartstikke goed en zijn alle rechtse radicalen weg bij de VVD. Die hebben nu onderdak bij de PVV.
De zwakke oppositie sloeg een modderfiguur, ze konden nog geen deuk in een pakje boter slaan. Wat hebben ze nu concreet bereikt? Juist, helemaal niks want Faber gaat gewoon stug door met haar crisisplan en de uitkeringen gaan er nauwelijks op vooruit. Om maar een paar dingen te noemen, ik kan nog wel even doorgaan.
MVA niet, MVW wel.quote:Op dinsdag 24 september 2024 16:37 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Is een mvw juridisch bindend? Wat gebeurt er als een bewindspersoon blijft zitten?
Wikipedia heeft het over een ongeschreven regel.quote:
De NSC zit in een wonderlijke positie qua alles. Het is de enige die ik de stekker eruit zie trekken omdat de PVV met gebagger voor de rest wil uitlopen. Maar dat betekent ook meteen een soort politieke zelfmoord.quote:Op dinsdag 24 september 2024 15:48 schreef Origami94 het volgende:
Het zegt veel over je integriteitsgevoel als je meent dat zetelbehoud belangrijker is dan het beschermen van de Nederlandse rechtstaat tegen autocratische machtswellust; zeker als dat zo'n beetje de hele raison d'tre van je partij is. In tegendeel, ik denk dat als de NSC het hier op zou laten klappen, dat ze daarmee het respect terugverdienen van een hele hoop mensen die op hen gestemd hebben en daar nu - vanwege de lafhartige houding die Van Vroonhoven heeft aangenomen - spijt van hebben.quote:Op dinsdag 24 september 2024 16:43 schreef Bassie48 het volgende:
In ieder geval zal die Van Vroonhoven niet meer zo stoer doen in de 2e kamer. Gezien de huidige peiling kan ze het niet veroorloven tegen de crisiswet te stemmen. Stemt NSC wel tegen de crisiswet dat blazen ze de coalitie op en volgen er verkiezingen met als groot risico dat deze procedurepartij niet meer terugkomt.
Dus Van Vroonhoven, wees verstandig en luister naar je bazen Schoof en Wilders.
Ik heb weinig verstand van deze procedures maar voor een rechter een beslissing maakt zit je toch zo aan enkele maanden.quote:Op dinsdag 24 september 2024 16:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Naja Mediahuis en Talpa zullen de PVV wel steunen als het kabinet valt en NSC de schuld gevenquote:Op dinsdag 24 september 2024 16:48 schreef Beathoven het volgende:
[..]
De NSC zit in een wonderlijke positie qua alles. Het is de enige die ik de stekker eruit zie trekken omdat de PVV met gebagger voor de rest wil uitlopen. Maar dat betekent ook meteen een soort politieke zelfmoord.
Interessant straks om te zien dat de zetels alle kanten opvliegen. Interessant ook om te weten wie nou diegenen zijn die overblijven qua stemmers.![]()
Ze zouden vast wel wat terug kunnen winnen door toch voor een principe te staan. Maar die 20 gaan ze nooit meer bij in de buurt komen. Ik kan me voorstellen dat ze veel nieuwe kamerleden hebben, die waarschijnlijk wel wat langer dan een paar maanden kamerlid willen blijven dus dat ze waar mogelijk deze constructie in stand willen houden.quote:Op dinsdag 24 september 2024 16:50 schreef JAM het volgende:
[..]
Het zegt veel over je integriteitsgevoel als je meent dat zetelbehoud belangrijker is dan het beschermen van de Nederlandse rechtstaat tegen autocratische machtswellust; zeker als dat zo'n beetje de hele raison d'tre van je partij is. In tegendeel, ik denk dat als de NSC het hier op zou laten klappen, dat ze daarmee het respect terugverdienen van een hele hoop mensen die op hen gestemd hebben en daar nu - vanwege de lafhartige houding die Van Vroonhoven heeft aangenomen - spijt van hebben.
Dus principes en integriteit zijn veel belangrijker dan je doelen halen? Nee, totaal mee oneens. In de politiek gaat het om rationele beslissingen nemen, niet om emoties want dat is flauwekul en slecht voor het land.quote:Op dinsdag 24 september 2024 16:50 schreef JAM het volgende:
[..]
Het zegt veel over je integriteitsgevoel als je meent dat zetelbehoud belangrijker is dan het beschermen van de Nederlandse rechtstaat tegen autocratische machtswellust; zeker als dat zo'n beetje de hele raison d'tre van je partij is. In tegendeel, ik denk dat als de NSC het hier op zou laten klappen, dat ze daarmee het respect terugverdienen van een hele hoop mensen die op hen gestemd hebben en daar nu - vanwege de lafhartige houding die Van Vroonhoven heeft aangenomen - spijt van hebben.
NSC wacht natuurlijk even tot de Raad van State het torpedeert, zodat ze dan aan de eigen kiezer kunnen vertellen dat ze zich keurig aan de rechtsstatelijke procedure hebben gehouden en dat ze daar trots op mogen zijn en dan samen met de PVV het gewoon op de 'D66-rechters' kunnen gooien. Dat heet lekker van twee walletjes eten. Met fatsoenlijk bestuur of iets aan die verzonnen crisis willen doen, of iets voor de mensen in Ter Apel (zowel de bewoners als de asielzoekers) heeft het allemaal in ieder geval geen reet te maken. Het is over de rug van kwetsbare mensen en over de rug van onze rechtstaat electoraal gewin proberen te halen. Om te kotsen.quote:Op dinsdag 24 september 2024 16:55 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Naja Mediahuis en Talpa zullen de PVV wel steunen als het kabinet valt en NSC de schuld geven
Wilders is slechts een van de 4 puzzelstukjes waar schoof de spreekbuis voor is. Ze hoeft met bazen geen rekening te houden.quote:Op dinsdag 24 september 2024 16:43 schreef Bassie48 het volgende:
In ieder geval zal die Van Vroonhoven niet meer zo stoer doen in de 2e kamer. Gezien de huidige peiling kan ze het niet veroorloven tegen de crisiswet te stemmen. Stemt NSC wel tegen de crisiswet dat blazen ze de coalitie op en volgen er verkiezingen met als groot risico dat deze procedurepartij niet meer terugkomt.
Wilders heeft alle touwtjes in handen, helaas.quote:Op dinsdag 24 september 2024 16:59 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Wilders is slechts een van de 4 puzzelstukjes waar schoof de spreekbuis voor is. Ze hoeft met bazen geen rekening te houden.
Dankzij de VVD zijn dus de overheidsfinancin niet ontspoord.quote:Op dinsdag 24 september 2024 17:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik ben benieuwd welke beloftes van voor de verkiezingen deze regering gaat waarmaken
Een hoger minimumloon.
Een vroegpensioen.
Een volwaardig Zuyderland ziekenhuis.
Mensen aan de onderkant helpen.
verlagen sociale huren
verhogen wettelijk minimumloon
verhogen van de huurtoeslag
afschaffen van het eigen risico in de zorg’.
Nee inderdaad niet, per se. Waar gehakt wordt vallen spaanders, etc.,- daar kan ik best inkomen. Dat kan ik best met je eens zijn. Ik dacht echter dat het voornaamste doel van het NSC het beschermen en versterken van onze rechstaat was. Als dat doel gediend kan worden door geen steun meer te verlenen aan dit Kabinet, waarom dan niet? Omdat er dan zetels verloren worden? Goed, dan gaat het inderdaad niet om dat doel behalen, maar om graag op het pluche te willen zitten.quote:Op dinsdag 24 september 2024 16:59 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Dus principes en integriteit zijn veel belangrijker dan je doelen halen? Nee, totaal mee oneens.
Bij de PVV wel helaas.quote:Op dinsdag 24 september 2024 17:01 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Wilders heeft alle touwtjes in handen, helaas.
Als doel op zich kan dat ook helemaal foute gevolgen hebben, kijk naar Duitsland. Enige wat in D op orde is, is de schuldenremquote:Op dinsdag 24 september 2024 17:03 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Dankzij de VVD zijn dus de overheidsfinancin niet ontspoord.
Prima, dan is hij ook verantwoordelijk voor het resultaat.quote:Op dinsdag 24 september 2024 17:01 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Allebei niet. Het is niet afdwingbaar.quote:
Oh. Altijd gedacht.quote:Op dinsdag 24 september 2024 17:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Allebei niet. Het is niet afdwingbaar.
Hoe willen ze dat allemaal realiseren als ze als vechtkabinet al bijna buiten adem zijn en er ieder moment nieuwe verkiezingen achter de schutting kunnen liggen?quote:Op dinsdag 24 september 2024 17:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik ben benieuwd welke beloftes van voor de verkiezingen deze regering gaat waarmaken
Een hoger minimumloon.
Een vroegpensioen.
verlagen sociale huren
Wat gebeurd er met de veestapel?
Bescherming klokkenluiders
Geen kilometerheffing invoeren
Geen gratis kinderopvang
Twee nieuwe kerncentrales
Stop op de bouw van nieuwe megastallen
Streekziekenhuizen behouden
Streng en strik migratiebeleid en handhaving ervan
Het zijn haar bazen niet. Eerder andersom. De Kamer controleert het kabinet immers.quote:Op dinsdag 24 september 2024 16:43 schreef Bassie48 het volgende:
Laat ze vooral prutsen, en zorg dat dit de kiezers duidelijk wordt wat een faalhazen ze hebben gekozenquote:Op dinsdag 24 september 2024 17:14 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Hoe willen ze dat allemaal realiseren als ze als vechtkabinet al bijna buiten adem zijn en er ieder moment nieuwe verkiezingen achter de schutting kunnen liggen?
Ze hebben genoeg tijd gehad om fundamenten te leggen die degelijk hadden kunnen zijn. Maar veel is gewoon wat gemproviseerd houtje-touwtje gestunt. Competent in het adverteren, maar bouwen.. ho maar.
Iets met soep en heet en eten.quote:Op dinsdag 24 september 2024 17:12 schreef Perrin het volgende:
Het waren drie fantastische dagen.
[ x ]
Ik denk inderdaad dat NSC vast houdt aan het hoofdlijnenakkoord. Net als het kabinet. Dus als de Raad van State negatief adviseert, dan trekt het kabinet het voorstel in, omdat het niet conform het hoofdlijnenakkoord is.quote:Op dinsdag 24 september 2024 17:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het zijn haar bazen niet. Eerder andersom. De Kamer controleert het kabinet immers.
En kan zich juist niet veroorloven ygen te stemmen als de RvS forse kritiek heeft. Dan is de partij volledig de geloofwaardigheid kwijt.
Overigens sorteerde ze daar heel nadrukkelijk op voor. Feitelijk zei ze dat ze er het volste vertrouwen in heeft dat de RvS forse kritiek gaat hebben, wat NSC de legitimatie heeft niet akkoord te gaan met de noodwetgeving.
Mwah, heb je dat nou daadwerkelijk als je alsnog afhankelijk bent van de medewerking van Van Vroonhoven?quote:Op dinsdag 24 september 2024 17:01 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat nieuwe verkiezingen dat gaan versnellen. Ze de tijd t/m 2026 gewoon nodig.quote:Op dinsdag 24 september 2024 17:20 schreef JAM het volgende:
PvdA/GL zijn bezig met een plan voor verdere en intensievere linkse samenwerking, wellicht zelfs een volledige fusie of nieuwe partij. Dat zou dan in 2026 gepresenteerd moeten worden, maar ik kan me voorstellen dat als we over een paar maanden weer verkiezingen hebben, er iets meer haast geboden is.
https://groenlinks.nl/alles-over-linkse-samenwerking
Inderdaad als VVD en PVV buiten schot blijven lost het werkelijk niks op om dit te laten klappen.quote:Op dinsdag 24 september 2024 17:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Laat ze vooral prutsen, en zorg dat dit de kiezers duidelijk wordt wat een faalhazen ze hebben gekozen
Gewoon aansluiten bij CDA. Ze kunnen anders nog beter een nieuwe partij oprichten. NSC= Omtzigt.quote:Op dinsdag 24 september 2024 17:24 schreef Jojoke het volgende:
NSC moet trouwens gewoon op zoek naar een nieuwe leider binnen hun partij. Als zelfs je eigen kiezers aangeven dat Omtzigt een andere positie moet krijgen binnen de partij, dan is het wel klaar. Er is vast iemand in die partij die geschikter is dan Van Vroonhoven.
Je verwacht het niet.quote:Op dinsdag 24 september 2024 17:12 schreef Perrin het volgende:
[ x ]
Helemaal geen en daar gaan ze partijen die niet in het kabinet zitten de schuld van geven.quote:Op dinsdag 24 september 2024 17:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Een hoger minimumloon.
Een vroegpensioen.
verlagen sociale huren
Wat gebeurd er met de veestapel?
Bescherming klokkenluiders
Geen kilometerheffing invoeren
Geen gratis kinderopvang
Twee nieuwe kerncentrales
Stop op de bouw van nieuwe megastallen
Streekziekenhuizen behouden
Streng en strik migratiebeleid en handhaving ervan
Man man man.quote:Op dinsdag 24 september 2024 17:12 schreef Perrin het volgende:
[ x ]
Ik zie nu al uit naar het gejengel over corson sanitaires enzo.quote:Op dinsdag 24 september 2024 17:47 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Ik denk dat PVV het kan vergeten om opnieuw te formeren. NSC en BBB zijn zwaar de pisang straks. Zal VVD toch weer door het midden moeten.
Ik dacht dat alleen de koning een minister kan ontslaan en benoemen.quote:Op dinsdag 24 september 2024 16:37 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Is een mvw juridisch bindend? Wat gebeurt er als een bewindspersoon blijft zitten?
Mooi. Uit dat licht.quote:Op dinsdag 24 september 2024 17:12 schreef Perrin het volgende:
[ x ]
Lijkt me ook ja. Wilders wil vooral dat het nieuws de komende maanden voortdurend draait om de PVV die voor een streng asielbeleid aan het knokken is.quote:Op dinsdag 24 september 2024 17:19 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Iets met soep en heet en eten.
Hij probeert gewoon druk op de NSC te zetten.
Gewoon afwachten hoe het zich ontvouwt.
En Faber had allang B kunnen voorbereiden. Mocht plan A mislukken.quote:Op dinsdag 24 september 2024 17:54 schreef Evangelion het volgende:
Soms weet ik echt niet meer of ze nou 4D-schaken spelen of gewoon prutsers zijn.
B is sneller en effectiever dan A maar A klinkt strenger dus ik wil A.
Maar het gaat er wel de hele tijd over dus als dat het doel was ..
Wilders is gewoon de slimste politicus van het stel. Ik vroeg me al af waarom er zo weinig nieuws van de coalitiepartijen komt. Wilders laat het weer mooi om zijn onderwerp gaan. Die wil dat iedereen elke ochtend opstaat en savonds gaat slapen met gezeur over migratie in het achterhoofd.quote:Op dinsdag 24 september 2024 18:01 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Lijkt me ook ja. Wilders wil vooral dat het nieuws de komende maanden voortdurend draait om de PVV die voor een streng asielbeleid aan het knokken is.
Denk niet dat hij er veel problemen mee heeft om zo’n vraag te beantwoorden. Dat schudt hij zo uit zijn mouw. We worden overstroomd door asielzoekers, Nederland kan het niet aan, druk op de sociale zekerheid, woningen zijn op, gewone Nederlander blablabla.quote:Op dinsdag 24 september 2024 18:13 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Wilders is gewoon de slimste politicus van het stel. Ik vroeg me al af waarom er zo weinig nieuws van de coalitiepartijen komt. Wilders laat het weer mooi om zijn onderwerp gaan. Die wil dat iedereen elke ochtend opstaat en savonds gaat slapen met gezeur over migratie in het achterhoofd.
Maar hij houdt het ook wel lekker kort, waarom vraagt de pers hem anders niet wat er nou zo belangrijk is aan die noodwet. Hij heeft er blijkbaar lang over onderhandeld dan kan hij het toch uitleggen.
Wilders is de slimste in het politieke spel van aandacht trekken, campagne voeren en vingerwijzen. Erg effectief in het bereiken van doelen vanuit zijn partijprogramma is hij echter niet. Hij weet het alleen goed te verkopen alsof het halen van zetels een politiek doel op zich is, maar dat is natuurlijk niet waar.quote:Op dinsdag 24 september 2024 18:13 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Wilders is gewoon de slimste politicus van het stel. Ik vroeg me al af waarom er zo weinig nieuws van de coalitiepartijen komt. Wilders laat het weer mooi om zijn onderwerp gaan. Die wil dat iedereen elke ochtend opstaat en savonds gaat slapen met gezeur over migratie in het achterhoofd.
Maar hij houdt het ook wel lekker kort, waarom vraagt de pers hem anders niet wat er nou zo belangrijk is aan die noodwet. Hij heeft er blijkbaar lang over onderhandeld dan kan hij het toch uitleggen.
https://tweakers.net/nieu(...)boven-3000-euro.htmlquote:Tweede Kamer gaat akkoord met verbod op contante betalingen boven 3000 euro
De Tweede Kamer heeft gestemd voor een verbod op contante betalingen voor goederen boven de 3000 euro. De maatregel moet witwassen tegengaan en geldt niet voor transacties tussen particulieren.
Het wetsvoorstel is op dinsdag aangenomen door een meerderheid van de Tweede Kamer. Een voorstel van de coalitiepartijen NSC, PVV en BBB om de grens op te trekken naar 10.000 euro, haalde het niet. DENK, NSC, SGP, BBB, JA21, FVD en PVV stemde voor dat gewijzigde voorstel, maar kwam met 74 stemmen 2 stemmen tekort voor een meerderheid.
De ministers Eelco Heinen van Financin en David van Weel van Justitie en Veiligheid benadrukten dat het onverstandig zou zijn de limiet te verhogen. Dan zouden de Nederlandse regels soepeler zijn dan Belgi en Frankrijk, waar de grens ook tot 3000 euro gaat. De ministers vrezen dat dit criminele netwerken juist naar Nederland lokt, schrijft onder meer Hart voor Nederland op basis van persbureau ANP.
Het voormalige demissionaire kabinet Rutte IV had het wetsvoorstel in juni naar de Tweede Kamer gestuurd. Deze is nu dus aangenomen door de nieuwe Tweede Kamer. Het voorstel moet nu nog behandeld worden door de Eerste Kamer. Als die wordt aangenomen, dan gaat de wet naar verwachting op 31 maart 2025 in, schrijft de Kamer van Koophandel.
Dat zegt helemaal niks over de vraag. Wat wil hij dan concreet dat niet binnen een spoedwet kan.quote:Op dinsdag 24 september 2024 18:22 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Denk niet dat hij er veel problemen mee heeft om zo’n vraag te beantwoorden. Dat schudt hij zo uit zijn mouw. We worden overstroomd door asielzoekers, Nederland kan het niet aan, druk op de sociale zekerheid, woningen zijn op, gewone Nederlander blablabla.
Ja nouja voorlopig is het wel een voorwaarde dat je genoeg zetels haalt om iets te mogen beslissen. PvdA scoorde best aardig maar niet genoeg om iets te mogen inbrengen.quote:Op dinsdag 24 september 2024 18:23 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wilders is de slimste in het politieke spel van aandacht trekken, campagne voeren en vingerwijzen. Erg effectief in het bereiken van doelen vanuit zijn partijprogramma is hij echter niet. Hij weet het alleen goed te verkopen alsof het halen van zetels een politiek doel op zich is, maar dat is natuurlijk niet waar.
Ja. Er was een stemming vandaag over het verhogen naar 10k. Die heeft het kennelijk niet gehaald.quote:Op dinsdag 24 september 2024 18:26 schreef Tijn het volgende:
[..]
https://tweakers.net/nieu(...)boven-3000-euro.html
Huh, deze zag ik niet aankomen. Niet per se slecht imho, maar wel opmerkelijk omdat ik hier niks over heb gehoord van te voren. Misschien heb ik gewoon niet opgelet, kan natuurlijk.
Misschien was die korting wel mogelijk omdat het dan niet in de boeken terecht hoeft te komenquote:Op dinsdag 24 september 2024 18:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Er was een stemming vandaag over het verhogen naar 10k. Die heeft het kennelijk niet gehaald.
Ik ben het er ook niet mee eens.
Vind het vreemd dat contante betalingen boven de 3k niet meer mogen. Het is gewoon geld. En een normaal betaalmiddel.
Ik heb heel vaak bedragen boven dat bedrag juist cash afgerekend. Omdat je dan meer korting krijgt (omdat je met geld staat te wapperen). Keukens, auto's, zodra je cash laat zien, is er veel meer korting of extra's mogelijk.
Nu kan dat straks niet meer. Om witwassen te voorkomen.
Nou, die schilder die zwart werkt, accepteert cash alsnog wel.
Dus ik vind dit jammer.
Je bent echt een rechtse domme clownquote:Op dinsdag 24 september 2024 16:32 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
De Kamer kan altijd nog zelf een wetsvoorstel schrijven en indienenquote:Op dinsdag 24 september 2024 16:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
De Kamer kan sowieso niet veel, behalve moties in stemming brengen, kamervragen stellen, de minister naar de Kamer roepen en desnoods MvWs indienen die geen meerderheid halen. Een minister dwingen iets te doen kunnen ze nooit, dat merk je nu ook in het debat minister vs Kamer over fatbikes.
Ze trekken het gewoon gelijk met de buurlanden om ons heen. Goede uitleg van de ministers ookquote:Op dinsdag 24 september 2024 18:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Er was een stemming vandaag over het verhogen naar 10k. Die heeft het kennelijk niet gehaald.
Vind het vreemd dat contante betalingen boven de 3k niet meer mogen. Het is gewoon geld. En een normaal betaalmiddel.
Ik heb heel vaak bedragen boven dat bedrag juist cash afgerekend. Omdat je dan meer korting krijgt (omdat je met geld staat te wapperen). Keukens, auto's, zodra je cash laat zien, is er veel meer korting of extra's mogelijk.
Dus ik vind dit jammer.
Het is juist zo dat de enige manier om te blijven bestaan de coalitie opblazen, dat blijkt juist duidelijk uit deze peiling.quote:Op dinsdag 24 september 2024 16:43 schreef Bassie48 het volgende:
Juist.quote:Op dinsdag 24 september 2024 18:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Misschien was die korting wel mogelijk omdat het dan niet in de boeken terecht hoeft te komen
Maar goed, het zal er wel vooral om gaan dat die schilder z’n zwarte geld niet meer zo makkelijk kwijt kan.
In de eerste plannen was het bedrag nog veel lager. Schijnbaar vindt men het op sommige plekken bijzonder fijn om geld te kunnen volgen.quote:Op dinsdag 24 september 2024 18:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Juist.
De glazenwasser wordt toch wel zwart cash afgerekend. En de stucadoor of klusser ook.
Maar een auto of een keuken (bij een normaal bedrijf) kun je niet meer cash afrekenen.
Ik vind het maar raar.
Ik vind het niet meer dan terecht. Maar goed, ik heb geloof ik de afgelopen 7 jaar helemaal niks meer contant betaald en nog nooit iets van boven de 40 euro met cash betaald.quote:Op dinsdag 24 september 2024 18:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Dus ik vind dit jammer.
Nu de boel opblazen en dan met Van Vroonhoven de lijsttrekkersdebatten in, kan toch zomaar de hele partij uit de kamer laten verdwijnen?quote:Op dinsdag 24 september 2024 18:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is juist zo dat de enige manier om te blijven bestaan de coalitie opblazen, dat blijkt juist duidelijk uit deze peiling.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)rkelijkheid-a4867002quote:Rekenkamer: ‘Het kabinet kijkt stelselmatig weg van de werkelijkheid’
Wat is er raar aan?quote:Op dinsdag 24 september 2024 18:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Juist.
De glazenwasser wordt toch wel zwart cash afgerekend. En de stucadoor of klusser ook.
Maar een auto of een keuken (bij een normaal bedrijf) kun je niet meer cash afrekenen. En daar kon je nu juist zo van profiteren door een dikke portemonnee te laten zien.
Ik vind het maar raar.
Ja. Ik wel.quote:Op dinsdag 24 september 2024 18:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik vind het niet meer dan terecht. Maar goed, ik heb geloof ik de afgelopen 7 jaar helemaal niks meer contant betaald en nog nooit iets van boven de 40 euro met cash betaald.
Het gaat me helemaal niet om zwart geld.quote:Op dinsdag 24 september 2024 18:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat is er raar aan?
Zwart geld is grotendeels zwaar crimineel geld. Zwart klussende klussers zijn ook weer al te vaak mensen met de zware beroepen die zo nodig vroeg met pensioen moeten.
Ja die is staatsrechtelijk bindend. Wat er gebeurt als de minister blijft zitten? Ik gok dat er dan een ontslag zal volgen.quote:Op dinsdag 24 september 2024 16:37 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Ik was toevallig gisteren bij een geldautomaat. Was denk ik de eerste keer in 10 jaar ofzoquote:Op dinsdag 24 september 2024 18:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik vind het niet meer dan terecht. Maar goed, ik heb geloof ik de afgelopen 7 jaar helemaal niks meer contant betaald en nog nooit iets van boven de 40 euro met cash betaald.
Als voormalig accountant doe ik dat idd niet, ik weet namelijk dat de boekhouder die keuken of auto nooit te zien krijgt.quote:Op dinsdag 24 september 2024 18:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Ik wel.
Juist bij grotere aankopen. Je krijgt zoveel korting of andere betere voorwaarden als je cash laat zien.
Ga eens een keuken kopen met 10 of 20k cash. Of een auto.
Het simpele feit dat ze contant geld zien, maakt dat er een heel andere wereld opengaat.
Jij kent dat niet, die wereld. De hebberigheid in de ogen van die mensen, het geeft je zoveel voordeel als koper.
Jouw geld was wit en wordt zwart.quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Het gaat me helemaal niet om zwart geld.
Mijn geld is zo wit als het daglicht. Het gaat er om dat ik er niet meer cash kan betalen voor objecten van 3k plus.
Ik vind dat jammer.
De overheid wel, en daar gaat het om natuurlijk.quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Het gaat me helemaal niet om zwart geld.
Het is echter niet afdwingbaar. En ik vraag me af of Schoof die stap zou nemen (laten we maar hopen van wl). En wie gaat Schoof dan ontslaan dan volgens jou? De koning op eigen houtje? Ik zie het niet gebeurenquote:Op dinsdag 24 september 2024 19:01 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja die is staatsrechtelijk bindend. Wat er gebeurt als de minister blijft zitten? Ik gok dat er dan een ontslag zal volgen.
Door de koning, op voordracht van de MP. Weigert de MP dat, dan gaat hij er achteraan gok ik maar zo.
Daar is een fail-safe voor h? Een nieuwe MP tekent zichzelf tot MP en ontslaat dan het vorige kabinet. De Kamer van gewoon een interim-regering formeren. In het Caribisch deel van het koninkrijk zeer gebruikelijk.quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:06 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het is echter niet afdwingbaar. En ik vraag me af of Schoof die stap zou nemen (laten we maar hopennvsn wl). En wie gaat Schoof dan ontslaan dan volgens jou? De koning op eigen houtje? Ik zie het niet gebeuren
Zoals ik eerder al zei:quote:Op dinsdag 24 september 2024 18:54 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Nu de boel opblazen en dan met Van Vroonhoven de lijsttrekkersdebatten in, kan toch zomaar de hele partij uit de kamer laten verdwijnen?
quote:Op dinsdag 24 september 2024 17:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het zijn haar bazen niet. Eerder andersom. De Kamer controleert het kabinet immers.
En kan zich juist niet veroorloven tgen te stemmen als de RvS forse kritiek heeft. Dan is de partij volledig de geloofwaardigheid kwijt.
Overigens sorteerde ze daar heel nadrukkelijk op voor. Feitelijk zei ze dat ze er het volste vertrouwen in heeft dat de RvS forse kritiek gaat hebben, wat NSC de legitimatie heeft niet akkoord te gaan met de noodwetgeving.
Dat lijkt me stug bij een normale audi dealer zoals Audi muntstad, Pon Center Utrecht Audi.quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als voormalig accountant doe ik dat idd niet, ik weet namelijk dat de boekhouder die keuken of auto nooit te zien krijgt.
En dus worden mijn mogelijkheden beperkt.quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
De overheid wel, en daar gaat het om natuurlijk.
Omdat je criminaliteit helpt, blijkbaar zonder het door te hebben.quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:10 schreef capricia het volgende:
[..]
En dus worden mijn mogelijkheden beperkt.![]()
Jammer.
Ok, maar waarom zouden ze dan zo hebberig kijken als jij met cash zwaait?quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat lijkt me stug bij een normale audi dealer zoals Audi muntstad, Pon Center Utrecht Audi.
Maar okay.
Waar denk je dat die korting vandaan komt?quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat lijkt me stug bij een normale audi dealer zoals Audi muntstad, Pon Center Utrecht Audi.
Maar okay.
Ik vind het triest dat de overheid mij de mogelijkheid om cash af te rekenen ontneemt. Heel triest.
Moi.quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:10 schreef trein2000 het volgende:
Wie betaalt er nou nog cash, behalve kinderen en criminelen?
Van de korting die jij niet krijgt.quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Waar denk je dat die korting vandaan komt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |