Livevideo dader Weiteveen. Waarschijnlijk opgenomen na het incident. Eveneens een heftige video van de vermoedelijke vrouw van de vermoedelijke dader.quote:Bij een geweldsincident in het Drentse Weiteveen zijn twee mensen omgekomen. De politie meldt dat er bij
het incident geschoten lijkt te zijn. Een vijftigjarige verdachte uit Klazienaveen is opgepakt.
Het incident gebeurde aan de Bargerweg. De politie kreeg rond 8.45 uur een melding van een geweldsincident.
Volgens RTV Drenthe ging de melding over een auto die op een boom gebotst zou zijn. Al snel zou zijn gebleken dat er meer aan de hand was. Een van de dodelijke slachtoffers lag in de auto, het andere in een woning.
De omgeving is ruim afgezet en hulpverlening is opgestart. De politie doet sporenonderzoek en praat met getuigen.
quote:OM verdenkt 50-jarige man uit Klazienaveen van een dubbele moord in Weiteveen
Nieuwsbericht | 19-01-2024 | 15:15
De rechter-commissaris van de rechtbank Noord-Nederland heeft vandaag besloten dat een 50-jarige man uit Klazienaveen veertien dagen langer vast blijft zitten. Ook zal hij voor observatie worden opgenomen in het Pieter Baan Centrum. Het Openbaar Ministerie (OM) verdenkt hem van twee moorden. Volgens het OM heeft hij op dinsdag 16 januari 2024 een 38-jarige man en een 44-jarige vrouw in hun woonplaats Weiteveen met voorbedachten rade om het leven gebracht.
Daarbij is volgens het Openbaar Ministerie (OM) excessief geweld gebruikt. Uit onderzoek blijkt dat onder meer op beide slachtoffers is geschoten. De vrouw is van korte afstand doodgeschoten, de man is op meerdere manieren letsel toegebracht. Hij is beschoten, gestoken en geslagen. Van het gebruikte geweld zijn mensen deels getuige geweest, waaronder de zoon van de twee dodelijke slachtoffers.
Alles wijst er op dat de verdachte gebruik heeft gemaakt van meerdere wapens die hij heeft meegenomen naar de plaats van het delict. De verdachte was in het bezit van een wapenvergunning. We onderzoeken welke wapens hij mocht hebben en of die gebruikt zijn bij het incident.
Het OM is ermee bekend dat er een langer lopend conflict ten grondslag ligt aan dit incident, waarbij beide partijen het laatste jaar meerdere meldingen en enkele aangiften hebben gedaan van in hun ogen overlast gevend of strafbaar gedrag door de ander. Gezien het lopende onderzoek kan het OM nu nog niet ingaan op enig detail. Datzelfde geldt voor het onderzoek naar de in beslag genomen wapens en een verstrekte vergunning.
Nogmaals wil het OM benadrukken dat er twee mensen om het leven zijn gebracht die jonge kinderen en andere familieleden achterlaten. Dat heeft grote impact op hen. Het OM vraagt om respectvol om te gaan met de belangen en de gevoelens van de nabestaanden en andere betrokkenen.
Ook als er geen verborgen gebreken zijn kun je er vanuit gaan dat de kinderen van de slachtoffers een forse schadevergoeding van de dader kunnen eisen.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 17:06 schreef grimselman het volgende:
[..]
Er zal eerst bewezen moeten worden dat er sprake is van verborgen gebreken. Ik heb gelezen dat de meterkast op kosten van de verkoper vervangen is. De rest is een wellus nietus verhaal tussen kopers en verkoper. Zeker is wel dat dit de aanleiding was van een forse ruzie.
Ik snap wel dat men geneigd is om de kopers te geloven, die hebben nu eenmaal de sympathie in dit verhaal.
https://www.rtvdrenthe.nl(...)pril-voor-de-rechterquote:Verdachte dubbele moord Weiteveen op 17 april voor de rechter
De eerste openbare zitting in de zaak van de dubbele moord in Weiteveen staat gepland op 17 april in de rechtbank in Assen. Dat bevestigt een woordvoerder van de rechtbank Noord-Nederland aan het ANP.
Het Openbaar Ministerie (OM) verdenkt de 50-jarige Richard K. uit Klazienaveen van de dood van een 44-jarige vrouw en een 38-jarige man op 16 januari. Hij zou daarbij meerdere wapens en excessief geweld hebben gebruikt.
De verdachte had een langlopend conflict met de slachtoffers. Dat zou zijn gegaan over de verkoop van een huis. Het OM liet eerder weten dat "beide partijen het laatste jaar meerdere meldingen en enkele aangiften hebben gedaan van in hun ogen overlast gevend of strafbaar gedrag door de ander".
Eerst beslissing over voorarrest
Voorafgaand aan de eerste openbare zitting beslist een raadkamer van de rechtbank in Groningen op 31 januari of het voorarrest van de verdachte moet worden verlengd. Ook wordt hij onderzocht in het Pieter Baan Centrum.
Na het incident op de Bargerweg verschenen twee video's op sociale media. In een video zegt een man dat er "iets heel ergs is gebeurd" en dat hij "de rest van zijn leven de bak in zal gaan". In een ander zegt een vrouw dat haar man "helemaal is doorgedraaid".
Volgens mij kiest men vooral bij minderjarige daders niet voor een openbare zitting.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 17:19 schreef MissButterflyy het volgende:
Openbare zitting? Ik lees vaak dat dit soort zittingen juist gesloten zijn maar er is de keuze voor gemaakt dit niet te doen of begrijp ik het verkeerd?
Het is wellicht dus bijna zoals Richard zei, maar dan precies omgekeerdquote:Op zaterdag 27 januari 2024 09:40 schreef huxley84 het volgende:
"De risico's rond de wapenvergunning van Richard K., die verdacht wordt van dubbele moord in Weiteveen, waren vorig jaar al bekend bij de politie. Zo heeft de familie van de vermoorde vrouw meerdere malen haar bezorgdheid geuit.
De vermoorde vrouw liet begin oktober 2023 aan een goede kennis weten dat ze aangifte tegen K. heeft gedaan vanwege doodsbedreigingen."
https://www.rtvdrenthe.nl(...)ngegeven-bij-politie
Ja, nu zou het leuk zijn als de pers weer eens langskomt en de goedpraters in beeld brengt.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 10:15 schreef KreKkeR het volgende:
Ben trouwens benieuwd of de Weiteveense buurtkliek rondom Richard heen een beetje is bijgedraaid, of dat ze hun kop volledig in het zand hebben gestoken en alle verdere berichtgeving ten nadele van Richard bewust negeren...
Een beetje zoals een deel van de Fok!kers. Het deel met de meest bizarre uitspraken in de eerste 2 delen van deze topicreeks...
De politie had bij beide partijen waarschijnlijk eerder in moeten grijpen.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 10:12 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Het is wellicht dus bijna zoals Richard zei, maar dan precies omgekeerdDe politie heeft de slachtoffers in de steek gelaten ondanks dat ze de politie om hulp vroegen.
.quote:Weiteveen ‘ziet veel door de vingers’, maar nu heerst er verbijstering: ‘Dan moet je wel heel erg ziek zijn, toch?’
De gruwelijke moord op de kopers van een huis in Weiteveen door de verkoper is niet alleen een persoonlijk drama voor de betrokken families. In het Drentse dorp speelt een verscholen probleem: het ongenoegen over Randstedelingen die hier huizen opkopen. ,,Sommige westerlingen bellen voor elk wissewasje de politie’’
Precies, je kunt moeilijk iemand preventief lang vast gaan zetten en ze belden beide, dus dat maakte het ook nog moeilijk in te schatten wat de echte situatie was. Er komt iemand eens langs om als mediator te fungeren en het geschil was verder een civiele zaak. Je kunt ook moeilijk een agentenpost neer gaan zetten voor een burenruzie.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 10:38 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
De politie had bij beide partijen waarschijnlijk eerder in moeten grijpen.
Maar dat is altijd achteraf gepraat. Ik zou eigenlijk ook niet weten wat ze kunnen doen, maar zelfs "De rijdende rechter" kan nog een contactverbod opleggen. Met hele hoge boetes als je dat verbreekt.
Ik beweer niet dat iedereen zich daaraan houdt, maar dan was er tenminste nog iets geprobeerd.
Volgens mij ia dat dorp net als Urk en staan ze elkaar allemaal half.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 10:15 schreef KreKkeR het volgende:
Ben trouwens benieuwd of de Weiteveense buurtkliek rondom Richard heen een beetje is bijgedraaid, of dat ze hun kop volledig in het zand hebben gestoken en alle verdere berichtgeving ten nadele van Richard bewust negeren...
Een beetje zoals een deel van de Fok!kers. Het deel met de meest bizarre uitspraken in de eerste 2 delen van deze topicreeks...
Ga anders even een rondje doen daar en dan horen we het later hoe de hele gemeenschap er nu instaat.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 10:15 schreef KreKkeR het volgende:
Hoeveel meldingen waren het ook alweer?quote:Op zaterdag 27 januari 2024 10:38 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Maar dat is altijd achteraf gepraat. Ik zou eigenlijk ook niet weten wat ze kunnen doen, maar zelfs "De rijdende rechter" kan nog een contactverbod opleggen. Met hele hoge boetes als je dat verbreekt.
Ik beweer niet dat iedereen zich daaraan houdt, maar dan was er tenminste nog iets geprobeerd.
Het is ook best lastig voor de politie. Die zullen ongetwijfeld een risico inschatting maken en op basis daarvan ingrijpen of niet. In Nederland komt het gelukkig niet vaak voor dat mensen elkaar af schieten (even buiten het criminele circuit) dus ik snap dat de politie dat risico ook als zeer laag in schat.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 10:38 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Tuurlijk hebben ze wat laten liggen, maar in hoeverre wil je ze dat aanrekenen dan?quote:Op zaterdag 27 januari 2024 11:55 schreef Noek het volgende:
[..]
Hoeveel meldingen waren het ook alweer?
48?
Kun je wel achteraf praten maar men heeft sowieso wel wat laten liggen daar met dit als gevolg. Hulde.
Tel daarbij op dat de politie hopeloos onderbezet is en dus de meest werkbare beslissingen moet nemen over wel of niet opvolgen. Het risico dat iemand zo doorschiet is doorgaans heel laag.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 11:55 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het is ook best lastig voor de politie. Die zullen ongetwijfeld een risico inschatting maken en op basis daarvan ingrijpen of niet. In Nederland komt het gelukkig niet vaak voor dat mensen elkaar af schieten (even buiten het criminele circuit) dus ik snap dat de politie dat risico ook als zeer laag in schat.
Ik VIND dat ze het hebben laten liggen als het om godbetert 48 meldingen gaat en er kinderen weesjes zijn geworden en nu moet ik gaan verantwoorden in hoeverre ik ze dat ga aanrekenen.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 12:12 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
De post komt cynisch over. Kun je nu wel bijdehand gaan doen maar zet het dan niet op die manier weg als je er verder niks over wil zeggen en alleen maar je mening even komt spuien.
Ja, dat bedoel ik juist, als de politie in aktie komt zijn er meestal al doden gevallen.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 11:55 schreef Noek het volgende:
[..]
Hoeveel meldingen waren het ook alweer?
48?
Kun je wel achteraf praten maar men heeft sowieso wel wat laten liggen daar met dit als gevolg. Hulde.
Vooral boos nu op DE media die er in hun ogen nu teveel aandacht aan besteedt.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 10:15 schreef KreKkeR het volgende:
https://dvhn.nl/drenthe/e(...)gerweg-28865767.htmlquote:Moordverdachte Richard K. kwam met smoes aan de deur bij 12-jarige zoon die niet wist dat zijn moeder was doodgeschoten
'Pas na zijn aanhouding vinden agenten de doodsbange zoon, verschanst in een kast in het huis.'quote:Op zaterdag 27 januari 2024 20:09 schreef hole1988 het volgende:
DVHN heeft ook weer nieuw artikel.
[..]
https://dvhn.nl/drenthe/e(...)gerweg-28865767.html
https://archive.is/58ohR
Brugklasser hèquote:Op zaterdag 27 januari 2024 20:23 schreef NoCigar het volgende:
'Pas na zijn aanhouding vinden agenten de doodsbange zoon, verschanst in een kast in het huis.'
Je bent ook wel helemaal leep als je iemand van de weg rijdt, vervolgens executeert en daarna naar diens huis gaat en tegen diens kind zegt dat z'n moeder een ongeluk heeft gehad en je z'n vader moet spreken, en je dan die vader ook afslacht.quote:
Iedereen die Richard in eerste instantie verdedigde of ook maar op een of andere manier probeerde te relativeren dat dit een uit de hand gelopen ruzie was (die op dat moment zou zijn ontstaan) zou zich kapot moeten schamen.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 22:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je bent ook wel helemaal leep als je iemand van de weg rijdt, vervolgens executeert en daarna naar diens huis gaat en tegen diens kind zegt dat z'n moeder een ongeluk heeft gehad en je z'n vader moet spreken, en je dan die vader ook afslacht.
Hier is geen doodslag van te maken voor de rechter.
Misschien ontoerekeningsvatbaarheid.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 22:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je bent ook wel helemaal leep als je iemand van de weg rijdt, vervolgens executeert en daarna naar diens huis gaat en tegen diens kind zegt dat z'n moeder een ongeluk heeft gehad en je z'n vader moet spreken, en je dan die vader ook afslacht.
Hier is geen doodslag van te maken voor de rechter.
Bij de laatste reacties die ik in de media gelezen heb nemen ze het niet meer voor Richard op maar geven wel nog steeds aan dat de vermoorde ouders buitenbeentjes waren binnen het dorp.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 22:45 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Iedereen die Richard in eerste instantie verdedigde of ook maar op een of andere manier probeerde te relativeren dat dit een uit de hand gelopen ruzie was (die op dat moment zou zijn ontstaan) zou zich kapot moeten schamen.
De gehele situatie in ogenschouw nemend acht ik die kans écht nihil. Hoe erg een beroerte ook kan zijn, daar wordt je niet ontoerekeningsvatbaar van.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 23:10 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Misschien ontoerekeningsvatbaarheid.
RichardK zou eerder een hersenbloeding hebben gekregen, mogelijk daardoor ook een persoonsverandering, moeite met impulsen inhouden.
En je moet ook wel doorgrdraaid zijn om dat soort dingen te doen.. 4 schoten oip de vrouw gelost, kind gevraagd waar de vader is en die dan ook doodsteken en beschieten.
Dat zegt dus tevens genoeg over mensen die dat persé moete benoemen. Alsof het relevant is.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 23:15 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Bij de laatste reacties die ik in de media gelezen heb nemen ze het niet meer voor Richard op maar geven wel nog steeds aan dat de vermoorde ouders buitenbeentjes waren binnen het dorp.
Genoeg voorbeelden daarvan te vinden in de rechtspraak.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 23:18 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
De gehele situatie in ogenschouw nemend acht ik die kans écht nihil. Hoe erg een beroerte ook kan zijn, daar wordt je niet ontoerekeningsvatbaar van.
Zijn vooral excuses naar zichzelf toe lijkt me.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 23:19 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat zegt dus tevens genoeg over mensen die dat persé moete benoemen. Alsof het relevant is.
Genoeg voorbeelden van ontoerekeningsvatbaarheid in de rechtspraak waarbij moord/doodslag sprake is klopt. Maar daar valt een beroerte (m.i.) niet onder. Iemand die levenslang in de psychiatrische hulp rondloopt is even wat anders dan een beroerte.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 23:34 schreef SiGNe het volgende:
Genoeg voorbeelden daarvan te vinden in de rechtspraak.
Na een hersenbloeding werken delen van het brein niet (goed) meer.
Snel voorbeeld van google: https://www.om.nl/actueel(...)-met-dood-tot-gevolgquote:Op zaterdag 27 januari 2024 23:37 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Genoeg voorbeelden van ontoerekeningsvatbaarheid in de rechtspraak waarbij moord/doodslag sprake is klopt. Maar daar valt een beroerte (m.i.) niet onder. Iemand die levenslang in de psychiatrische hulp rondloopt is even wat anders dan een beroerte.
Daar overleed het slachtoffer aan een hersenbloeding.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 23:41 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Snel voorbeeld van google: https://www.om.nl/actueel(...)-met-dood-tot-gevolg
Dan had ik íets te snel gezochtquote:Op zaterdag 27 januari 2024 23:50 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Daar overleed het slachtoffer aan een hersenbloeding.
De dader werd ontslagen van rechtsvervolging wegens volledige ontoerekeningsvatbaarheid door een psychose en hem werd tbs met dwangverpleging opgelegd.
Niet echt, komt bij sommige nieuwsbronnen wel naar voren maar verder geen bewijs.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 23:59 schreef Leandra het volgende:
Is er een fatsoenlijke bron voor dat hersenbloeding verhaal?
Okay, geen reden dus om aan te nemen dat het klopt.quote:Op zondag 28 januari 2024 00:34 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Niet echt, komt bij sommige nieuwsbronnen wel naar voren maar verder geen bewijs.
Hoop sites hebben het ook meer over "gezondheidsproblemen"
Gezien het hele relaas in dat DVHN-artikel lijkt het "damage control"-verhaal van de filmpjes steeds geloofwaardiger. Richard ("HELD!") is willens en wetens naar dat huis gereden om wat mensen af te slachten. Hoopt nu op "doorgedraaid", oftewel verminderd of geheel ontoerekeningsvatbaar. Helaas gaat dat niet op. De moorden in executiestijl, voor de ogen van een 12-jarige jongen zullen als moord worden geclassificeerd.quote:
Het derde slachtoffer die dood in de sloot zou liggen moet ook nog altijd gevonden worden. Altijd oppassen met random tweets en posts.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 23:34 schreef Lienekien het volgende:
Die hersenbloeding is volgens mij ook alleen maar door een iemand op Reddit genoemd.
Net zoals iemand op X zeker wist dat de zoon niet huis was maar op school omdat zijn kleindochter had gezien hoe de politie die ochtend daar met hem had gepraat.
Bommen voor de deurGenotquote:Op zondag 28 januari 2024 08:01 schreef Nielsch het volgende:
Pfff altijd gezeik daar in de provincie. Blij dat ik in de Randstad woon.
Ja de lokale politie lijkt eenzijdig gehandeld te hebben omdat de dader een populaire bekende was. Dat halve dorp speelde vanaf het begin ook favoriet en deed het lijken alsof de slachtoffers de executie verdienden.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 10:12 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Het is wellicht dus bijna zoals Richard zei, maar dan precies omgekeerdDe politie heeft de slachtoffers in de steek gelaten ondanks dat ze de politie om hulp vroegen.
Ze hebben zelfs de Pool meegenomen, toen K. zei een kopstoot te hebben gehad.quote:Op zondag 28 januari 2024 10:04 schreef huxley84 het volgende:
[..]
Ja de lokale politie lijkt eenzijdig gehandeld te hebben omdat de dader een populaire bekende was. Dat halve dorp speelde vanaf het begin ook favoriet en deed het lijken alsof de slachtoffers de executie verdienden.
De autoriteiten hebben alleen de slachtoffers hun honkbal knuppel afgenomen, maar de dader zijn wapens en vergunning laten houden. In een situatie die escaleerde en waar de legale wapenbezitter het al als provocatie ervoer toen zijn slachtoffers een beveiligingscamera in hun eigen tuin ophingen.
Achteraf gezien hadden de slachtoffers alle reden om beveiligingscameras te installeren en zich te beschermen tegen die gek. Hopelijk hebben de cameras het hele gebeuren ook vast gelegd en zien we die dader nooit weer terug in de maatschappij. Je zou maar in je eigen huis voor de ogen van je kind geëxecuteerd worden door een dader die je moedwillig thuis opzoekt om je te vermoorden, terwijl die met een recht gezicht beweert doodsbang voor je weerloze vrouwtje te zijn.
Mijn moeder heeft ook een hersenbloeding gehad , die is daardoor wel erg veranderd, ja. Dat wel.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 23:10 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Misschien ontoerekeningsvatbaarheid.
RichardK zou eerder een hersenbloeding hebben gekregen, mogelijk daardoor ook een persoonsverandering, moeite met impulsen inhouden.
En je moet ook wel doorgrdraaid zijn om dat soort dingen te doen.. 4 schoten oip de vrouw gelost, kind gevraagd waar de vader is en die dan ook doodsteken en beschieten.
En dan in dat filmpje daarna zeggen "m'n vinger ligt er half af maar dat is weer te repareren"
Klonk op dat moment weer vrij helder, weet ook dat ie "iets ergs"gedaan heeft en de rest van z'n leven opgesloten zal worden (in een psychiatrische kliniek of in een gevangenis sowieso).
Over een paar weken mag ie naar het Pieter Baan Centrum in elk geval (wachtlijsten.. ze hebben het er erg druk daar).
Onderzoeken ze 'm daar.. kan ie niet meewerken aan de onderzoeken maar dan wordt z'n gevangenisstraf alleen maar langer.
Dat gedrag is veel te gecompliceerd. Natuurlijk kun je veranderen, maar dan nog ben je nog steeds verantwoordelijk voor je daden. Dat hele neuroreductionisme van we zijn ons brein is totale onzin. Wij handelen niet met ons brein, maar we hebben ons brein nodig om te kunnen handelen.quote:Op zondag 28 januari 2024 11:20 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Mijn moeder heeft ook een hersenbloeding gehad , die is daardoor wel erg veranderd, ja. Dat wel.
Maar ze heeft niemand vermoord.
Vraag me af of deze lui dit nieuwsbericht ook hebben gelezen:quote:Op zaterdag 27 januari 2024 20:09 schreef hole1988 het volgende:
DVHN heeft ook weer nieuw artikel.
[..]
https://archive.is/58ohR
quote:Op dinsdag 16 januari 2024 20:28 schreef Jahr00n het volgende:
Soms meot je voor je eigen recht opkomen als de politie het niet doet
deze man moet een lintje en vrij worden gelaten
@Strijder_ @Jahr00nquote:Op dinsdag 16 januari 2024 18:43 schreef Strijder_ het volgende:
Nou maar hopen dat de rechter het begrijpt en het op zelfbescherming gooit. Man verdient eigenlijk een lintje, maar in dit zieke land zal hij wel weer als misdadiger worden gezien.
Wij zijn blij dat je daar blijftquote:Op zondag 28 januari 2024 08:01 schreef Nielsch het volgende:
Pfff altijd gezeik daar in de provincie. Blij dat ik in de Randstad woon.
1 is er sowieso geliquideerd. https://www.doneeractie.nl/ter-ondersteuning-van-familie/-86680quote:Op zondag 28 januari 2024 14:41 schreef KreKkeR het volgende:
Ben ook benieuwd of al die idiote "free Richard" crowdfunding initiatieven nog lopen...
Hersenonderzoek (medisch) of psychologisch/psychiatrisch onderzoek?quote:Op zondag 28 januari 2024 09:18 schreef MissButterflyy het volgende:
In het Pieter baan centrum doen ze ook hersenonderzoek. Dus als daar iets mis is, vinden ze dat wel. Maar tot nu toe is het dus gespeculeer.
Waar is dat voor?quote:Op zondag 28 januari 2024 18:00 schreef hole1988 het volgende:
[..]
1 is er sowieso geliquideerd. https://www.doneeractie.nl/ter-ondersteuning-van-familie/-86680
Was een doneeractie voor het gezin van Richard K.quote:
Och arme.. dat kind is getraumatiseerd voor het leven.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 20:23 schreef NoCigar het volgende:
[..]
'Pas na zijn aanhouding vinden agenten de doodsbange zoon, verschanst in een kast in het huis.'
Misschien kunnen ze dat dorp platbranden en één op de tien inwoners deporteren.
Inzameling gesloten. En terecht.quote:Op zondag 28 januari 2024 18:12 schreef hole1988 het volgende:
[..]
Was een doneeractie voor het gezin van Richard K.
https://www.nifp.nl/onderwerpen/onderzoekquote:Op zondag 28 januari 2024 18:07 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hersenonderzoek (medisch) of psychologisch/psychiatrisch onderzoek?
Klopt de dader is een populaire bekende uit de omgeving, waarschijnlijk hebben ze hem daarom ook doodleuk zijn vuurwapens laten houden tijdens dat escalerende conflict. Terwijl bekend was dat hij elke dag bij de slachtoffers voor de deur stond en de politie er al meerdere keren over was gebeld. Dat moord bekentenis filmpje zegt alles al als hij het bijdraaien van een camera op de slachtoffers hun eigen erf als een van zijn rechtvaardigingen voor de moorden probeert te gebruiken.quote:Op zondag 28 januari 2024 10:30 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ze hebben zelfs de Pool meegenomen, toen K. zei een kopstoot te hebben gehad.
Nee, in dat filmpje ziet hij een bijgedraaide camera, dat ziet hij pas na de moorden.quote:Op maandag 29 januari 2024 08:26 schreef huxley84 het volgende:
[..]
Klopt de dader is een populaire bekende uit de omgeving, waarschijnlijk hebben ze hem daarom ook doodleuk zijn vuurwapens laten houden tijdens dat escalerende conflict. Terwijl bekend was dat hij elke dag bij de slachtoffers voor de deur stond en de politie er al meerdere keren over was gebeld. Dat moord bekentenis filmpje zegt alles al als hij het bijdraaien van een camera op de slachtoffers hun eigen erf als een van zijn rechtvaardigingen voor de moorden probeert te gebruiken.
Waar ze na een week ¤15- hadden opgehaald. Maak het niet groter dan dat het is.quote:Op zondag 28 januari 2024 18:12 schreef hole1988 het volgende:
[..]
Was een doneeractie voor het gezin van Richard K.
Dat fragment vond ik al vanaf het eerste moment zo bizar dat ik het maar niet kon begrijpen.quote:Op maandag 29 januari 2024 08:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, in dat filmpje ziet hij een bijgedraaide camera, dat ziet hij pas na de moorden.
Dat gebruikt hij dus niet als "rechtvaardiging".
Hij word er nog wel kwaad om, terwijl hij degenen die die camera bijgedraaid zouden hebben al geliquideerd heeft.
Weet ik niet… eerder iemand die paranoïde is en in een psychose zit.quote:Op maandag 29 januari 2024 09:23 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Dat fragment vond ik al vanaf het eerste moment zo bizar dat ik het maar niet kon begrijpen.
Heeft net 2 mensen vermoord (nu blijkt een in het na bijzijn van zijn zoontje) en wordt daarna alsnog kwaad op de mensen die hij vermoord heeft. Lijkt mij echt een psychopaat dit.
Met alle uitspraken gedaan in zijn filmpje, direct na de twee liquidaties, lijkt het mij zowieso wel duidelijk dat hij paranoïde trekjes heeft..quote:Op maandag 29 januari 2024 09:29 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Weet ik niet… eerder iemand die paranoïde is en in een psychose zit.
Ben benieuwd wat er uit gaat komen in de rechtszaak die hierop gaat volgen.
Zou hij nog gaan inzien wat hij gedaan heeft?
De mensen die Richard verdedigd hebben zullen zich wel behoorlijk schamen inmiddels.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 22:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat zou dan wijzen op zelfreflectie, maar ik denk dat een flink deel van de mensen die enig begrip of waardering hadden voor Richard, of het door hem zelf gepresenteerde motief, hadden zich niet eens achter de oren krabben.quote:Op maandag 29 januari 2024 11:05 schreef GGMM het volgende:
[..]
De mensen die Richard verdedigd hebben zullen zich wel behoorlijk schamen inmiddels.
Ze weten het waarschijnlijk nog wel te linken aan van Dissel.quote:Op maandag 29 januari 2024 11:14 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Dat zou dan wijzen op zelfreflectie, maar ik denk dat een flink deel van de mensen die enig begrip of waardering hadden voor Richard, of het door hem zelf gepresenteerde motief, hadden zich niet eens achter de oren krabben.
Mensen hoeven zich wat mij betreft echt niet te schamen, maar enige vorm van zelfreflectie en besef dat, zeker wanneer het een ruzie betreft, het veel te voorbarig is om, wanneer er een verhaal van 1 kant komt, hoe emotioneel en "echt" dit ook gebracht wordt, absoluut niet iets is waarvan je dan meteen kan concluderen dat het de werkelijke toedracht is.quote:Op maandag 29 januari 2024 11:05 schreef GGMM het volgende:
[..]
De mensen die Richard verdedigd hebben zullen zich wel behoorlijk schamen inmiddels.
Ik vind wel dat mensen zich moeten schamen maar als ze dat niet doen dan op zijn minst het besef zouden moeten hebben dat conclusies trekken uit een eenzijdig verhaal als deze gewoon echt niet kunnen.quote:Op maandag 29 januari 2024 11:58 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Mensen hoeven zich wat mij betreft echt niet te schamen, maar enige vorm van zelfreflectie en besef dat, zeker wanneer het een ruzie betreft, het veel te voorbarig is om, wanneer er een verhaal van 1 kant komt, hoe emotioneel en "echt" dit ook gebracht wordt, absoluut niet iets is waarvan je dan meteen kan concluderen dat het de werkelijke toedracht is.
Ook waren er van die mensen die zich dachten te kunnen verplaatsen in Richard omdat ze zelf waren lastig gevallen en/of bedreigd door (in sommige gevallen allochtone) buren/buurtgenoten. Zou mooi zijn wanneer mensen zouden beseffen dat eigen ervaringen niet automatisch betekenen dat het in een andere situatie ook precies zo gegaan is... en dat degene die een slachtofferverhaal had, vergelijkbaar met het verhaal v/d ander, in werkelijkheid wellicht de zaken bij elkaar liegt.
Zou mooi zijn als dit besef bij mensen zou worden aangewakkerd.
Media gingen toch niet mee in het verhaal dat R. een held zou zijn geweest?quote:Op maandag 29 januari 2024 12:46 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik vind wel dat mensen zich moeten schamen maar als ze dat niet doen dan op zijn minst het besef zouden moeten hebben dat conclusies trekken uit een eenzijdig verhaal als deze gewoon echt niet kunnen.
Er zijn 2 mensen afgeslacht en men neemt het gelijk, in welke mate dan ook, op voor een moordenaar. Ik vind dat echt heel bizar.
Ook de rol van de media is in deze niet echt heel zuiver geweest.
Mwah, de usual suspect (DE TELEGRAAF) kwam wel meteen met vrij suggestieve koppen en teksten als 'jarenlang getreiterde Richard'quote:Op maandag 29 januari 2024 12:58 schreef Lienekien het volgende:
Media gingen toch niet mee in het verhaal dat R. een held zou zijn geweest?
Oh, de Telegraaf. ‘Zuiver’ is dan zelden van toepassing.quote:Op maandag 29 januari 2024 12:59 schreef Caland het volgende:
[..]
Mwah, de usual suspect (DE TELEGRAAF) kwam wel meteen met vrij suggestieve koppen en teksten als 'jarenlang getreiterde Richard'
Is dat ‘framen om sympathie op te wekken’ of is dat verslag doen van de sentimenten die op dat moment kennelijk leefden?quote:Op maandag 29 januari 2024 14:14 schreef Vliegbaard het volgende:
Op RTL 4 en SBS noemden ze Richard geen held maar lieten bijvoorbeeld wel mensen aan het woord dat hij zo’n goed mens was en nooit een vlieg kwaad deed.
Het werd echt wel op een bepaalde manier geframed dat het publiek maar enige sympathie op moest wekken voor Richard. En dat zal niet bewust zijn gedaan hoor maar de manier van verslaggeving was alles behalve neutraal. Eigenlijk was alleen de NOS daarin zuiver.
Wat mij betreft dat laatste, zo een gebeurtenis moet eerst nog bij iedereen bezinken, denk ik.quote:Op maandag 29 januari 2024 14:31 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Is dat ‘framen om sympathie op te wekken’ of is dat verslag doen van de sentimenten die op dat moment kennelijk leefden?
Dan nog kunnen media ook de keuze maken om die mensen niet een microfoon onder hun neus te duwen.quote:Op maandag 29 januari 2024 14:50 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Wat mij betreft dat laatste, zo een gebeurtenis moet eerst nog bij iedereen bezinken, denk ik.
En die camera staat gewoon op het terrein van hun eigen huis, dus hoe kun je daar nou aanstoot aan nemen?quote:Op maandag 29 januari 2024 08:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, in dat filmpje ziet hij een bijgedraaide camera, dat ziet hij pas na de moorden.
Hij wordt er nog wel kwaad om, terwijl hij degenen die die camera bijgedraaid zouden hebben al geliquideerd heeft.
Jaren lang door hun getreiterd, terwijl die mensen maar slechts 1 jaar geleden dat huis hadden gekocht en daar zijn komen wonen?quote:Op maandag 29 januari 2024 14:20 schreef matthijst het volgende:
NOS: lijkt hij zijn daad te bekennen en zegt de vermoedelijke verdachte dat hij een jaar lang bedreigd is en opkwam voor zijn gezin.
Volgens haar hebben de slachtoffers haar en haar partner het leven zuur gemaakt; ze zouden onder meer zijn bedreigd.
RTL: Hij zegt daarin dat hij en zijn gezin 'jarenlang getreiterd' zijn en dat hij dit deed om zijn gezin te beschermen. Ook zegt hij ervan uit te gaan 'de rest van zijn leven de bak in te gaan'.
Nou, wat een verschil
Hoezo een "extreem gevoelig echtpaar"?quote:Op maandag 29 januari 2024 15:20 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Jaren lang door hun getreiterd, terwijl die mensen maar slechts 1 jaar geleden dat huis hadden gekocht en daar zijn komen wonen?
Behoorlijk de weg kwijt met waandenkbeelden ofzo.
Het is ook wel een gevalletje wet van Murphy. Extreem gevoelig echtpaar koopt huis van iemand die waandenkbeelden heeft.......
De dader voert dat als rechtvaardiging aan om aan te tonen hoe verschrikkelijk de slachtoffers wel niet zijn.quote:Op maandag 29 januari 2024 08:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hij wordt er nog wel kwaad om, terwijl hij degenen die die camera bijgedraaid zouden hebben al geliquideerd heeft.
Achteraf ja, niet voor hij ze vermoord heeft.quote:Op maandag 29 januari 2024 15:43 schreef huxley84 het volgende:
[..]
De dader voert dat als rechtvaardiging aan om aan te tonen hoe verschrikkelijk de slachtoffers wel niet zijn.
We hebben het over iemand die 2 mensen heeft vermoord omdat hij een juridisch conflict met ze had... dan heb je niet veel nodig om aanstoot aan zaken te nemen.quote:Op maandag 29 januari 2024 15:16 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
En die camera staat gewoon op het terrein van hun eigen huis, dus hoe kun je daar nou aanstoot aan nemen?
Dat blijkt ook uit navragingen bij de oude buren in Velsen-Zuidquote:Op maandag 29 januari 2024 15:26 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hoezo een "extreem gevoelig echtpaar"?
/carequote:Op zondag 28 januari 2024 16:00 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Wij zijn blij dat je daar blijftZeg ook tegen je mede randstedelijken hoe verschrikkelijk het hier is.
Waar blijkt dat uit dan?quote:Op maandag 29 januari 2024 15:54 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Dat blijkt ook uit navragingen bij de oude buren in Velsen-Zuid
Lijkt me minder "extreem gevoelig" dan aan het moorden slaan..quote:Op maandag 29 januari 2024 15:58 schreef matthijst het volgende:
[..]
Klagen over het werk van de beste voeger uit de regio![]()
![]()
Klopt na de moorden voert hij dat als verzachtende omstandigheid aan, waarom hij onder andere zogenaamd het recht had die mensen van hun leven te beroven.quote:Op maandag 29 januari 2024 15:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Achteraf ja, niet voor hij ze vermoord heeft.
Als je ook maar 1% vader bent…quote:Op maandag 29 januari 2024 16:14 schreef ZanneG het volgende:
Richard is een gewetenloze psychopaat, niets meer en niets minder.
Het doet er niet toe of er wel of geen conflict is over een huis, als je 2 mensen in koele bloeden vermoord en kinderen bedreigd dan ben je gestoord.
Daar kunnen we lang of kort over discussieren maar dat veranderd niets aan de kern vd zaak.
Ik geloof niet dat het doodslag is; hij heeft willens en wetens die 2 mensen vermoord.
Hij liep niets voor niets met een wapen op zak.
Als er echt een conflict was dan had hij 100 andere dingen kunnen doen maar 2 mensen vermoorden is nooit de oplossing.
Dat was geen impuls.
Hij is gestoord en gevaarlijk.
Precies wat ik bedoel.quote:Op maandag 29 januari 2024 14:54 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dan nog kunnen media ook de keuze maken om die mensen niet een microfoon onder hun neus te duwen.
Ik ben het alleen niet per se eens met de suggestie dat media bewust probeerden sympathie op te wekken voor de dader.
Voorbeeldje:quote:
Het voegt ook allemaal vrij weinig toe. Al waren het de meest gevoelige mensen op de wereld en al spanden ze de meeste bizarre rechtszaken aan, dat geeft iemand nog steeds niet het recht om een ander ijskoud om te leggen.quote:Op maandag 29 januari 2024 16:37 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Voorbeeldje:
https://www.ad.nl/binnenl(...)iet-deugde~a8d7aa38/
‘Ineke was nooit tevreden’
In de oude buurt van Sam en Ineke in Velsen-Zuid herkennen ze het gevoel dat veel dorpsgenoten nu uiten. Vooral Ineke kan enorm klagen over van alles en nog wat, stellen voormalige buren. Ook daar zijn rechtszaken aangespannen tegen bijvoorbeeld de voeger van hun huis om een schadevergoeding los te peuteren. ,,Sam was een goedzak en zette bijvoorbeeld voor ons de kliko’s buiten als we die waren vergeten, maar vooral zij was nooit tevreden. Ze gingen hier ook al van de ene rechtszaak naar de andere”, zegt oud-buurman Emiel van Zijl.
Maar, of ze nou overgevoelig of niet zijn, uiteindelijk heeft die Richard die fatale en totaal gestoorde beslissing genomen
Dan is het des te belangrijker kalmte in je hoofd te bewaren.quote:
Hier was Richard mogelijk de vreselijke buurman die steeds de grenzen opzoekt. Waarbij ook de andere buurman volgens mij niet altijd netjes kalm bleef, maar het is volgens mij hier GEEN gevalletje van:quote:Op maandag 29 januari 2024 17:02 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Dan is het des te belangrijker kalmte in je hoofd te bewaren.
Ik heb ook een vreselijke buurman die steeds de grenzen opzoekt.
Ergens zou ik hem het liefst ook willen afknallen maar ik probeer toch "normaal" te doen (geen ruzie maken) en ik verkoop mijn huis tzt wel.
Ze waren geen buren en er werd niet gedreigd met een rechtszaak, er liep een rechtszaak.quote:Op maandag 29 januari 2024 17:37 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Hier was Richard mogelijk de vreselijke buurman die steeds de grenzen opzoekt. Waarbij ook de andere buurman volgens mij niet altijd netjes kalm bleef, maar het is volgens mij hier GEEN gevalletje van:
- Buurman A treitert buurman B
- Na lange tijd getreiterd te worden knapt er iets bij buurman B en vermoord hij buurman A en zijn vrouw
Maar eerder een kwestie van:
- Buurman A voelt zich opgelicht (en is zeer waarschijnlijk ook opgelicht) door buurman B
- Er breekt een ruzie uit waarin over en weer aangiften worden gedaan, buurman B naar verluid zelfs het 12-jarige zoontje van buurman A intimideerde
- Buurman A dreigt met een rechtszaak
- Buurman B rijdt de vrouw van buurman A klem en schiet haar met meerdere schoten dood. Daarna loopt hij naar het huis van buurman A, 12-jarig zoontje doet open en buurman B zegt: "er is iets vreselijks gebeurd, je moeder heeft een ongeluk gekregen, ik moet je vader spreken", waarna hij de vader ook vermoord.
- Waarna buurman B het beruchte Facebook-filmpje met de "als maar 1% vader bent" maakt. Waar hij ook nog eens woest wordt op de buren die hij net heeft vermoord ivm een camera die hij ergens ziet hangen.
Zoiets zei je al.quote:Op maandag 29 januari 2024 17:38 schreef ZanneG het volgende:
Ik zal het opnieuw zeggen, want mijn vorige reactie is verwijderd:
NIETS wat er in het conflict is voorafgegaan rechtvaardigt het om 2 mensen, 2 jonge ouders in koele bloeden af te maken!
Richard had 100 andere dingen kunnen doen, maar dit was nooit de oplossing.
Hij heeft een gaatje in zn kop, als hij denkt dat dit normaal is.
Zelfs al werd hij bedreigd door de slachtoffers wat ik al niet geloof, maar dan nog kan je nooit 2 mensen afschieten en ook nog eens in de aanloop er naar toe de kinderen bedreigen.
Nu zijn er 2 ouders dood, de kinderen moeten opgroeien zonder hun ouders, zonder hun veilige nest. Met levensgrote trauma s die nooit meer weggaan.
Richard is aan gevaarlijke gek en niets anders.
quote:Op maandag 29 januari 2024 16:14 schreef ZanneG het volgende:
Het doet er niet toe of er wel of geen conflict is over een huis, als je 2 mensen in koele bloeden vermoord en kinderen bedreigd dan ben je gestoord.
Daar kunnen we lang of kort over discussieren maar dat veranderd niets aan de kern vd zaak.
Ik geloof niet dat het doodslag is; hij heeft willens en wetens die 2 mensen vermoord.
Als er echt een conflict was dan had hij 100 andere dingen kunnen doen maar 2 mensen vermoorden is nooit de oplossing.
Dat was geen impuls.
De slachtoffers dreigden niet met een rechtszaak, maar waren er daadwerkelijk 1 gestart als ik het goed begrepen heb. Die zou dienen in februari (als ik dat goed onthouden heb).quote:Op maandag 29 januari 2024 17:37 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Hier was Richard mogelijk de vreselijke buurman die steeds de grenzen opzoekt. Waarbij ook de andere buurman volgens mij niet altijd netjes kalm bleef, maar het is volgens mij hier GEEN gevalletje van:
- Buurman A treitert buurman B
- Na lange tijd getreiterd te worden knapt er iets bij buurman B en vermoord hij buurman A en zijn vrouw
Maar eerder een kwestie van:
- Buurman A voelt zich opgelicht (en is zeer waarschijnlijk ook opgelicht) door buurman B
- Er breekt een ruzie uit waarin over en weer aangiften worden gedaan, buurman B naar verluid zelfs het 12-jarige zoontje van buurman A intimideerde
- Buurman A dreigt met een rechtszaak
- Buurman B rijdt de vrouw van buurman A klem en schiet haar met meerdere schoten dood. Daarna loopt hij naar het huis van buurman A, 12-jarig zoontje doet open en buurman B zegt: "er is iets vreselijks gebeurd, je moeder heeft een ongeluk gekregen, ik moet je vader spreken", waarna hij de vader ook vermoord.
- Waarna buurman B het beruchte Facebook-filmpje met de "als maar 1% vader bent" maakt. Waar hij ook nog eens woest wordt op de buren die hij net heeft vermoord ivm een camera die hij ergens ziet hangen.
Want je denkt dat er hier mensen zijn die daar anders over denken?quote:Op maandag 29 januari 2024 17:38 schreef ZanneG het volgende:
NIETS wat er in het conflict is voorafgegaan rechtvaardigt het om 2 mensen, 2 jonge ouders in koele bloeden af te maken!
Teveel mensen hebben Richard zijn daden verheerlijkt en het goed gepraat, alsof het heel normaal is om 2 mensen om zeep te helpen. Als je zogenaamd bedriegt wordt, wat vooralsnog vooral in Richard zijn hoofd zich afspeelde.quote:Op maandag 29 januari 2024 17:42 schreef matthijst het volgende:
[..]
Want je denkt dat er hier mensen zijn die daar anders over denken?
Die moorden normaal vinden?
Dat sloeg volgens mij al vrij snel om, vooral nadat het OM op de vrijdag na de dinsdag meer informatie naar buiten bracht.quote:Op maandag 29 januari 2024 18:12 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Teveel mensen hebben Richard zijn daden verheerlijkt en het goed gepraat, alsof het heel normaal is om 2 mensen om zeep te helpen. Als je zogenaamd bedriegt wordt, wat vooralsnog vooral in Richard zijn hoofd zich afspeelde.
Ik zeg niet dat het hier gebeurt want ik ga niet een heel topic terug lezen maar dat is wel degelijk gebeurt in de media in, het dorp, de staat, de school , overal en dat is wat heel fout is in dit hele verhaal
Het hele verhaal begon er juist mee dat massa s mensen Richard steunden en de slachtoffers in een hoek duwden van gevaarlijke gekken die de arme Richard bedreigden en het leven zuur maakten, dat was de hele clou van dit drama.quote:Op maandag 29 januari 2024 18:17 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat sloeg volgens mij al vrij snel om, vooral nadat het OM op de vrijdag na de dinsdag meer informatie naar buiten bracht.
Helemaal mee eens.quote:Op maandag 29 januari 2024 18:47 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Het hele verhaal begon er juist mee dat massa s mensen Richard steunden en de slachtoffers in een hoek duwden van gevaarlijke gekken die de arme Richard bedreigden en het leven zuur maakten, dat was de hele clou van dit drama.
Terwijl dit nooit normaal of te rechtvaardigen is, ook niet als Richard écht bedreigd was en zn paarden vergiftigd zouden zijn dan nog zou dit niet te rechtvaardigen zijn en dat is nu net was het halve land wel deed.
Die vonden het allemaal heel normaal en zelfs top dat een man zijn ' bedreigers' om legde om zichzelf te beschermen.
Maar iedereen met een beetje verstand in zn kop zou dit vanaf dag 1 veroordeeld moeten hebben.
Dat begrijp ik dus nietquote:Op maandag 29 januari 2024 19:00 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
En ook hier gebeurde het hoor. En ook genoeg mensen die Richard zelfs na wat er na 1 dag al bekend was niet gelijk wilden veroordelen en wilden wachten op meer informatie. Alsof het op een of andere manier toch nog ergens te rechtvaardigen viel.
Die users zijn daarna ook niet meer terug gekeerd om zich toch alsnog uit te spreken tegen Richard.
Niemand hier die iets anders zegt, hoor.quote:Op maandag 29 januari 2024 19:21 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Dat begrijp ik dus niet
De feiten waren gelijk al duidelijk: Richard schiet 2 mensen dood omdat hij zich bedreigd voelde, of die bedreigingen echt waren of in zijn hoofd zaten maakt eigenlijk niet uit.
Ook al was hem écht het leven zuur gemaakt door de 2 slachtoffers, dan nog waren er zoveel andere opties dan te denken dat je dan maar met je geweer 2 mensen moet opwachten en ze vervolgens door het hoofd te schieten.
Wat moest deze schiet gevaarlijke gek uberhaupt met die wapens?
2 mensen omleggen is nooit de oplossing of te rechtvaardigen, zelfs niet als Richard écht werd bedreigd wat ik sowieso al niet geloof.
Er is hier 1 dader en 2 slachtoffers en Richard is dader en geen slachtoffer.
In feite zijn er meer dan 2 slachtoffers, vergeet de arme kinderen niet.
Dat hij gevaarlijk is, is duidelijk. Maar of hij gestoord of een gewetenloze psychopaat is, moet eigenlijk uit het onderzoek van het Pieter Baan Centrum nog blijken.quote:Op maandag 29 januari 2024 16:14 schreef ZanneG het volgende:
Dat was geen impuls.
Altijd wonderbaarlijk als mensen die claimen in de geestelijke gezondheidszorg te werken zo makkelijk met diagnoses strooien.quote:Op maandag 29 januari 2024 19:40 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Dat hij gevaarlijk is, is duidelijk. Maar of hij gestoord of een gewetenloze psychopaat is, moet eigenlijk uit het onderzoek van het Pieter Baan Centrum nog blijken.
Ik vermoed ook wel dat er een steekje of twee los zitten bij die kerel, de vraag is of hij er (on)toerekeningsvatbaar door is.
Als je twee mensen koelbloedig executeert waaronder een voor de ogen van zijn kind ben je gewoon een gewetenloze psychopaat, is heel simpel en hoef je niet voor in de gezondheidszorg te werken.quote:Op maandag 29 januari 2024 19:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Altijd wonderbaarlijk als mensen die claimen in de geestelijke gezondheidszorg te werken zo makkelijk met diagnoses strooien.
Het valt zeker niet uit te sluiten maar zo simpel als jij het voorstelt is het zeker niet. Een psychose zou ook mogelijk kunnen zijn of een paranoïde waanstoornis. Het lijkt me beter om het oordeel van het Pieter Baancentrum af te wachten en geen voorbarige conclusies te trekken.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 08:40 schreef huxley84 het volgende:
[..]
Als je twee mensen koelbloedig executeert waaronder een voor de ogen van zijn kind ben je gewoon een gewetenloze psychopaat, is heel simpel en hoef je niet voor in de gezondheidszorg te werken.
Mwoa niet echt.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 08:40 schreef huxley84 het volgende:
[..]
Als je twee mensen koelbloedig executeert waaronder een voor de ogen van zijn kind ben je gewoon een gewetenloze psychopaat, is heel simpel en hoef je niet voor in de gezondheidszorg te werken.
Risico op wraakquote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:54 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Die blijft echt wel in voorarrest zitten.
Alsof ze de verdachte van een dubbele moord vrijlaten tot aan het proces.
quote:
Klopt.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 15:06 schreef Gia het volgende:
Weet wel dat wij ons jaren 30 huis niet gaan verkopen aan buitenlanders. Natuurlijk zijn er gebreken bij oude huizen, daar is, meestal, ook een clausule voor opgenomen in het koopcontract. Maar dit soort volk gaat niet naar een rechter, maar probeert met bedreigingen geld los te krijgen van de verkoper. En die staat dan alleen, krijgt geen steun van de politie. Echt ziek!
En nu denkt hij dat zijn gezin veilig is.... Verwacht dat er zeer binnenkort versterking vanuit Polen is, oog om oog....
Ze kunnen beter de wei verkopen, paarden en zelf verhuizen.
Precies. Maar alles draait om geld en de dader was hun eigen boekhouder en populaire bekende uit dat gehucht, dus hebben ze hem direct als held de hemel in geprezen. De mensen die vanaf het begin af aan net alsof doen dat je zogenaamd je gezin beschermd als je mensen opzoekt en in hun eigen thuis vermoord, hebben ook teveel tv gekeken en verknipte normen en waarden.quote:Op maandag 29 januari 2024 18:47 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Het hele verhaal begon er juist mee dat massa s mensen Richard steunden en de slachtoffers in een hoek duwden van gevaarlijke gekken die de arme Richard bedreigden en het leven zuur maakten, dat was de hele clou van dit drama.
Terwijl dit nooit normaal of te rechtvaardigen is, ook niet als Richard écht bedreigd was en zn paarden vergiftigd zouden zijn dan nog zou dit niet te rechtvaardigen zijn en dat is nu net was het halve land wel deed.
Die vonden het allemaal heel normaal en zelfs top dat een man zijn ' bedreigers' om legde om zichzelf te beschermen.
Maar iedereen met een beetje verstand in zn kop zou dit vanaf dag 1 veroordeeld moeten hebben.
Die slachtoffers wilden uit angst weer uit dat gehucht wegvluchten.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:58 schreef Bezsen het volgende:
[..]
[..]
Klopt.
In topic 1 werd er al gewaarschuwd voor versterking vanuit Polen
@:Caland en ik verwachten dat dit totaal uit de hand gaat lopen
Als de politie net als de belastingdienst nog met COBOL werkt, dan bovenin een paar extra programmeerregels toevoegen bij het verwerken van de gedane aangifte.quote:Op woensdag 31 januari 2024 06:58 schreef Caland het volgende:
[ twitter ]
Waarschijnlijk geschoten met een wapen of wapens waar helemaal geen vergunning voor was dus.
Richard K. ontpopt zich steeds meer als een koelbloedige moordenaar.quote:Op woensdag 31 januari 2024 06:58 schreef Caland het volgende:
[ twitter ]
Waarschijnlijk geschoten met een wapen of wapens waar helemaal geen vergunning voor was dus.
Benieuwd hoe het feesboek plebs hierop gaat reageren.quote:Op woensdag 31 januari 2024 06:58 schreef Caland het volgende:
[ twitter ]
Richard was bang dat zijn moeder verkracht zou worden en zijn vrouw en kinderen vermoord zouden worden. Ik snap wel dat je dan wat wapens in huis haalt, die man was doodsbang.quote:Op woensdag 31 januari 2024 08:43 schreef Rnie het volgende:
[..]
Benieuwd hoe het feesboek plebs hierop gaat reageren.
Richard is gewoon knettergekquote:Op woensdag 31 januari 2024 08:46 schreef damsco het volgende:
[..]
Richard was bang dat zijn moeder verkracht zou worden en zijn vrouw en kinderen vermoord zouden worden. Ik snap wel dat je dan wat wapens in huis haalt, die man was doodsbang.
Een illegaal arsenaal dat ze wellicht waren tegengekomen als ze het legale arsenaal waren komen innemen.quote:Op woensdag 31 januari 2024 09:34 schreef Ericr het volgende:
Zijn legale wapens innemen had weinig geholpen als die gek blijkbaar nog een illegaal arsenaal had. Doet je wel afvragen waarom maar gelet op zijn acties was hij al veel langer voorbereid op het gebruik van dat wapentuig. Als schieten/jagen zijn hobby is kan hij ook af met het spul dat hij legaal in huis had. Dat illegale spul kan je zo goed als nergens gebruiken zonder op te vallen.
Conclusie die ik trok uit dat Coop-verhaal was dat hij het speciaal hiervoor heeft aangeschaft, kort van te voren.quote:Op woensdag 31 januari 2024 10:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een illegaal arsenaal dat ze wellicht waren tegengekomen als ze het legale arsenaal waren komen innemen.
Dat zou ook kunnen, maar het verbaast mij niet als hij ten tijde van de "Samen Schieten" "Zo vader zo zoon" foto's op Facebook (2018?) al illegale wapens bezat.quote:Op woensdag 31 januari 2024 11:08 schreef loveli het volgende:
[..]
Conclusie die ik trok uit dat Coop-verhaal was dat hij het speciaal hiervoor heeft aangeschaft, kort van te voren.
Dat was natuurlijk net zo voorbarig als de heldroepers. 'Versterking vanuit Polen', dat terwijl dit gewoon een 'normaal' gezin was. Het lijkt erop dat mensen graag zoiets in zo'n hokje duwen, want dan past het mooi bij hun nieuws. Want tegenwoordig zoek je nieuws dat bij je mening past, tenminste dat is de tendens bij veel mensen.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:58 schreef Bezsen het volgende:
In topic 1 werd er al gewaarschuwd voor versterking vanuit Polen
'Politie en justitie laten mij in de steek', my ass. Het is zo makkelijk roepen en doet het altijd goed op verjaardagen, want iedereen op het feestje heeft wel eens een boete gekregen en dus is de politie bij voorbaat fout. 'Kreeg een boete, terwijl ik daar pas 10 minuten stond geparkeerd.'quote:Op woensdag 31 januari 2024 06:58 schreef Caland het volgende:
[ twitter ]
Precies. Als je maar voor de helft zou weten wat ik met de toeslagenaffaire allemaal heb meegemaakt, dan zouden die mensen ook zogenaamd begrepen hebben als ik ergens los zou gaan. Maar het gaat er juist om dat je je blijft beheersen, want tot actie overgaan stopt meteen alles. Uiteraard in mijn gedachten behoorlijk pissig geweest, zeker omdat familie ook nog eens ging lopen zeggen dat ik een slechte vader zou zijn en proberen mijn kind nooit meer te laten terugkomen. Lang verhaal kort (wil er ook niet té diep in duiken): jezelf beheersen in vreselijke tijden is iets waar je later heel veel plezier van gaat hebben als je er op terugkijkt.quote:Op woensdag 31 januari 2024 07:50 schreef huxley84 het volgende:
[..]
Precies. Maar alles draait om geld en de dader was hun eigen boekhouder en populaire bekende uit dat gehucht, dus hebben ze hem direct als held de hemel in geprezen. De mensen die vanaf het begin af aan net alsof doen dat je zogenaamd je gezin beschermd als je mensen opzoekt en in hun eigen thuis vermoord, hebben ook teveel tv gekeken en verknipte normen en waarden.
Ik weet nog niet zo zeker dat de politie bij een controle van de wapens de illegale wapens tegen zou zijn gekomen. Als Richard die illegale wapens gewoon ergens in huis verstopt had dan is de kans nihil dat de politie ze gevonden zou hebben. Als de politie een controle komt uitvoeren dan kijken ze gewoon of de wapens waarvoor hij een vergunning heeft aanwezig zijn en conform de voorschriften zijn opgeslagen. Ze halen dan niet je hele huis overhoop om ook nog eens even te kijken of je ergens toevallig ook nog wat illegaals hebt liggen.quote:Op woensdag 31 januari 2024 10:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een illegaal arsenaal dat ze wellicht waren tegengekomen als ze het legale arsenaal waren komen innemen.
De aanwezigheid van dat illegale arsenaal zou dan voldoende moeten zijn om zijn wapenvergunning in te nemen en nooit meer te verstrekken.
In plaats daarvan hebben ze niet eens gekeken bij de man waartegen al meerdere aangiftes wegens bedreiging gedaan was en waarvan ze wisten dat hij wapens in huis had.
Was dat Coop-verhaal niet een van de wilde verhalen?quote:Op woensdag 31 januari 2024 11:08 schreef loveli het volgende:
[..]
Conclusie die ik trok uit dat Coop-verhaal was dat hij het speciaal hiervoor heeft aangeschaft, kort van te voren.
https://www.om.nl/actueel(...)htenis-dubbele-moordquote:Raadkamer van de rechtbank verlengt voorlopige hechtenis van verdachte van een dubbele moord in Weiteveen
De raadkamer van de rechtbank in Noord-Nederland heeft vandaag besloten dat een 50-jarige man uit Klazienaveen negentig dagen langer vast blijft zitten. Het Openbaar Ministerie (OM) verdenkt hem van twee moorden. Volgens het OM heeft hij op dinsdag 16 januari 2024 een 38-jarige man en een 44-jarige vrouw in hun woonplaats Weiteveen met voorbedachten rade om het leven gebracht.
Alles wijst er op dat de verdachte gebruik heeft gemaakt van meerdere vuurwapens. Het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) onderzoekt momenteel de vuurwapens die zijn aangetroffen op de plaats van het delict. De vuurwapens die zijn aangetroffen op de plaats van het delict, en zeer vermoedelijk zijn gebruikt, zijn illegaal verkregen en waren dus niet vergund. De politie doet onderzoek naar de herkomst van de wapens.
Meldingen en aangiften
Het OM is ermee bekend dat er een langer lopend conflict ten grondslag ligt aan dit incident, waarbij beide partijen het laatste jaar meerdere meldingen en enkele aangiften hebben gedaan van in hun ogen overlast gevend of strafbaar gedrag door de ander. Uiteraard wordt zorgvuldig gekeken naar deze meldingen en aangiften. Het is belangrijk dat ook de rechter daar bij de behandeling van de strafzaak naar kijkt, voor zover dat van belang wordt geacht voor deze strafzaak. Daarom is het ongepast om daar nu al inhoudelijk op in te gaan. De eerste openbare (pro forma) zitting in deze zaak vindt plaats op 17 april 2024 voor de rechtbank in Assen.
Hoezo? Ze ging plichtsgetrouw naar haar werk. Modelburger 😂quote:Op woensdag 31 januari 2024 09:14 schreef Jor_Dii het volgende:
Het enige dat telt is dat het bewijs tegen Richard K. zich op begint te stapelen. Daarnaast blijft de rol van zijn vrouw op z'n minst dubieus in deze zaak.
Het was eigenlijk een heel gewone, saaie man. Uh, ik mag hopen dat niet alle gewone, saaie mannen tot zoiets vreselijks in staat zijnquote:Op woensdag 31 januari 2024 19:36 schreef Zipportal het volgende:
Ingrid, de vrouw van Richard K., vertelt haar verhaal: ‘Hij verdient straf, maar hij was die dag zichzelf niet’
https://www.ad.nl/binnenl(...)hzelf-niet~a24f0812/
(premium)
De nieuwe Ingrid is uit. @:Caland
Bijzonder interview wel, ze blijft aardig wijzen naar de slachtoffers.quote:Op woensdag 31 januari 2024 19:36 schreef Zipportal het volgende:
Ingrid, de vrouw van Richard K., vertelt haar verhaal: ‘Hij verdient straf, maar hij was die dag zichzelf niet’
(premium)
Mijn Ries is zo’n lieve manquote:Op woensdag 31 januari 2024 19:43 schreef AgnesGru het volgende:
[..]
Bijzonder interview wel, ze blijft aardig wijzen naar de slachtoffers.
Ja, het is vreselijk wat er is gebeurd. Het is namelijk vreselijk dat haar Richard nu de gevangenis in gaat!quote:Op woensdag 31 januari 2024 19:43 schreef AgnesGru het volgende:
Want elke doodnormale Nederlander rijd met een keur aan wapens in de auto rond natuurlijkquote:Over de uren vlak voor het drama van die dinsdagmorgen wil Ingrid niet veel kwijt. ,,Mijn man heeft echt niet op een ochtend bedacht: laat ik daar eens heen gaan en die mensen om het leven brengen, nee. Op dat moment was hij zichzelf niet.”
Arme Richard moet maar snel vrijkomen. Ingrid vertroeteld hem dan wel.quote:Op woensdag 31 januari 2024 19:51 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Een tik op je voorhoofd doet gekke dingen met je hersenen.
Dat zal het zijn
Hij stak ook z’n hand op naar mensen en zei vriendelijk gedag.quote:Op woensdag 31 januari 2024 19:42 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Het was eigenlijk een heel gewone, saaie man. Uh, ik mag hopen dat niet alle gewone, saaie mannen tot zoiets vreselijks in staat zijn
Nou idd en krijgt daar weer ruim baan voor van het AD... eerst niets willen zeggen maar wel de deur open doen, en even later zitten ze aan de keukentafel en kan ze haar riedeltje over de slachtoffers weer afsteken.quote:Op woensdag 31 januari 2024 19:43 schreef AgnesGru het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 31 januari 2024 20:41 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou idd en krijgt daar weer ruim baan voor van het AD... eerst niets willen zeggen maar wel de deur open doen, en even later zitten ze aan de keukentafel en kan ze haar riedeltje over de slachtoffers weer afsteken.
Zelfs een silhouet op camera is nu het slachtoffer, want ze is in 20 jaar nog nooit lastig gevallen.
Maar goed, ze hebben een lat-relatie, dus haar bloedjes van kinderen hoeven iig het huis niet uit als papa een flinke schadevergoeding mag dokken.
Ben benieuwd of hij werkelijk zijn eigen huis had, of dat ze met "zijn huis" het huis van zijn moeder bedoelde.
Wat slecht van het AD dit.quote:Op woensdag 31 januari 2024 19:36 schreef Zipportal het volgende:
(premium)
Hoezo slecht? Het is wel nieuwswaardig, in de zin dat veel mensen wel nieuwsgierig zijn naar wat die vrouw te melden heeft.quote:Op woensdag 31 januari 2024 22:06 schreef FYazz het volgende:
[..]
Wat slecht van het AD dit.
Krijgen we nu bij elke moord ook een interview met de vrouw van de moordenaar. Echt, wat een afgang
Dat is net zo slecht.quote:Op woensdag 31 januari 2024 22:19 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Hoezo slecht? Het is wel nieuwswaardig, in de zin dat veel mensen wel nieuwsgierig zijn naar wat die vrouw te melden heeft.
Eens maar kranten als het AD leven van schreeuwende koppen terwijl de inhoud vaak bijzaak is.quote:Op donderdag 1 februari 2024 01:31 schreef FYazz het volgende:
[..]
Dat is net zo slecht.
Dat wij nu al zonodig moeten weten wat de vrouw van een moordverdachte te melden heeft.
Maak desnoods over een paar jaar een artikel of docu over deze zaak, maar heb als krant en als burger een beetje respect en zet je eigen clicks of nieuwsgierigheid niet op 1.
Zijn potdorie net twee ouders vermoord, waarvan eentje voor de neus van hun zoon.
En dan zijn 'wij' nieuwsgierig naar wat de vrouw van de moordenaar te vertellen heeft
Die vrouw hoort helemaal geen podium te krijgen nu.
Legale wapens zijn minder effectief..quote:Op donderdag 1 februari 2024 07:42 schreef TweedeKlum het volgende:
Hoe kom je er eigenlijk bij om op een dag illegale wapens aan te gaan schaffen?
Ferdi E vergeten?quote:Op woensdag 31 januari 2024 19:42 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Het was eigenlijk een heel gewone, saaie man. Uh, ik mag hopen dat niet alle gewone, saaie mannen tot zoiets vreselijks in staat zijn
Dan heb je nog wat in reserve als je legale wapens ingenomen worden omdat je in een conflict zit.quote:Op donderdag 1 februari 2024 07:42 schreef TweedeKlum het volgende:
Hoe kom je er eigenlijk bij om op een dag illegale wapens aan te gaan schaffen?
Dan wordt voorbedachte rade een stuk aannemelijker.quote:Op donderdag 1 februari 2024 08:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan heb je nog wat in reserve als je legale wapens ingenomen worden omdat je in een conflict zit.
Als hij ze recent heeft aangeschaft dan zou dat zomaar de reden kunnen zijn en dan was hij het dus al langer van plan, dan alleen maar "hij was die morgen zichzelf niet".
Ik vind het wel mooi, keer wat nieuws.quote:Op donderdag 1 februari 2024 01:31 schreef FYazz het volgende:
[..]
Dat is net zo slecht.
Dat wij nu al zonodig moeten weten wat de vrouw van een moordverdachte te melden heeft.
En dan zijn 'wij' nieuwsgierig naar wat de vrouw van de moordenaar te vertellen heeft
Zijn bij ons bekende legale wapen is luchtdruk. Geen idee of hij ook een vergunning heeft voor vuur.quote:Op donderdag 1 februari 2024 08:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan heb je nog wat in reserve als je legale wapens ingenomen worden omdat je in een conflict zit.
Als hij ze recent heeft aangeschaft dan zou dat zomaar de reden kunnen zijn en dan was hij het dus al langer van plan, dan alleen maar "hij was die morgen zichzelf niet".
Ja, mooi man!quote:Op donderdag 1 februari 2024 09:03 schreef matthijst het volgende:
[..]
Ik vind het wel mooi, keer wat nieuws.
Hoe vaak lees jij interviews met de vrouw van een moordenaar?
Iig beter dan hier voor de 10e keer die suffe verontwaardigdeposts te lezen.
"Ik ben tot de beangstigende conclusie gekomen dat ik het beslissende element ben. Het is mijn persoonlijke aanpak die het klimaat creëert. Het is mijn dagelijkse stemming die het weer bepaalt. Ik bezit een enorme kracht om het leven ellendig of vreugdevol te maken. Ik kan een instrument van marteling zijn of een instrument van inspiratie, ik kan vernederen of humoreren, kwetsen of genezen. In alle situaties is het mijn reactie die beslist of een crisis geëscaleerd of gede-escaleerd wordt, en of een persoon gehumaniseerd of gedehumaniseerd wordt. Als we mensen behandelen zoals ze zijn, maken we ze erger. Als we mensen behandelen zoals ze zouden moeten zijn, helpen we ze te worden wat ze kunnen worden."quote:Op woensdag 31 januari 2024 11:24 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
'Politie en justitie laten mij in de steek', my ass. Het is zo makkelijk roepen en doet het altijd goed op verjaardagen, want iedereen op het feestje heeft wel eens een boete gekregen en dus is de politie bij voorbaat fout. 'Kreeg een boete, terwijl ik daar pas 10 minuten stond geparkeerd.'
[..]
Precies. Als je maar voor de helft zou weten wat ik met de toeslagenaffaire allemaal heb meegemaakt, dan zouden die mensen ook zogenaamd begrepen hebben als ik ergens los zou gaan. Maar het gaat er juist om dat je je blijft beheersen, want tot actie overgaan stopt meteen alles. Uiteraard in mijn gedachten behoorlijk pissig geweest, zeker omdat familie ook nog eens ging lopen zeggen dat ik een slechte vader zou zijn en proberen mijn kind nooit meer te laten terugkomen. Lang verhaal kort (wil er ook niet té diep in duiken): jezelf beheersen in vreselijke tijden is iets waar je later heel veel plezier van gaat hebben als je er op terugkijkt.
Dat is toch met elk nieuws zo? Zit je ook te huilen bij Gaza?quote:Op donderdag 1 februari 2024 09:21 schreef FYazz het volgende:
[..]
Ja, mooi man!
Aandacht en podium geven aan een vrouw van een moordenaar om zo toch wat sympathie te kweken of om de nieuwsgierigheid van lezers te stillen die geen 'piep' met deze zaak te maken hebben en emotioneel niet betrokken zijn.
Boeiend zeg. Dat geldt voor elk nieuwsitem.quote:Zal de zoon van het slachtoffer ook heel mooi en fijn vinden dat het AD deze nieuwe inslag kiest.
Ouders vermoord, geen tijd om het te beseffen en om te rouwen, maar binnen enkele weken na de vreselijkste gebeurtenis uit zijn leven kan hij nu wel een mooi verhelderend premium artikel op het AD lezen
Ik mag dit gewoon vinden zonder dat jij nu mij persoonlijk gaat aanvallen.quote:Op donderdag 1 februari 2024 10:25 schreef matthijst het volgende:
[..]
Dat is toch met elk nieuws zo? Zit je ook te huilen bij Gaza?
Je post hier toch zelf ook, terwijl je geen fuck met de zaak te maken hebt
[..]
Boeiend zeg. Dat geldt voor elk nieuwsitem.
Zit je ook te huilen bij het bericht van die moslims die gisteren hun overleden neef uit het puin hebben gehaald?
Ik val je niet "persoonlijk" aan, ik reageer op je bericht. Net zoals jij reageert op mij met een "ja mooi man!", "om de nieuwsgierigheid van lezers te stillen die geen 'piep' met deze zaak te maken hebben".quote:Op donderdag 1 februari 2024 10:31 schreef FYazz het volgende:
[..]
Ik mag dit gewoon vinden zonder dat jij nu mij persoonlijk gaat aanvallen.
En nee, niet gehuild bij de berichten over de explosie.
Wel gehuild bij de verkrachtingsbeelden door Hamas.
Wat dat met deze zaak te maken heeft alsook met mijn standpunt over het AD-artikel is mij een raadsel.
Verder ben ik zelf een nabestaande van iemand die is vermoord. Ik weet dus helaas uit ervaring hoe het is als media geen fatsoen heeft en daar mag ik gewoon wat van vinden.
Ik hoorde deze week bij Radio 1 dat er veel illegale wapens uit de voormalige Oostbloklanden komen. Dat wordt in de toekomst nog wat als het conflict in Oekraïne straks is afgelopen.quote:Op woensdag 31 januari 2024 10:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
De aanwezigheid van dat illegale arsenaal zou dan voldoende moeten zijn om zijn wapenvergunning in te nemen en nooit meer te verstrekken.
In plaats daarvan hebben ze niet eens gekeken bij de man waartegen al meerdere aangiftes wegens bedreiging gedaan was en waarvan ze wisten dat hij wapens in huis had.
Ik denk niet dat ze hiermee de advocaat van haar man helpt. Drie vermeende kopstoten staat (in Nederland gelukkig) niet gelijk aan twee daadwerkelijke moorden.quote:Op woensdag 31 januari 2024 20:08 schreef MissButterflyy het volgende:
OMG. Ze suggereert eigenlijk dat Richard 3 kopstoten heeft gekregen van Sam en dat dat misschien wel de oorzaak is geweest van zijn gedrag, en iets in zijn hoofd heeft gedaan.
Ze doet al het werk voor de advocaat van Richard!![]()
Wat een kutwijf. Ze komt ook niet verder dan dat het vreselijk is wat er is gebeurd. Totaal geen medeleven naar de slachtoffers en de kinderen. Heeft zij ze eigenlijk wel op een rijtje?
Je springt er anders heel persoonlijk en beschuldigdend bovenop met je "ga je ook huilen ..." en "sneue selectieve verontwaardigheid".quote:Op donderdag 1 februari 2024 10:42 schreef matthijst het volgende:
[..]
Ik val je niet "persoonlijk" aan, ik reageer op je bericht. Net zoals jij reageert op mij met een "ja mooi man!", "om de nieuwsgierigheid van lezers te stillen die geen 'piep' met deze zaak te maken hebben".
Je mag ervan vinden wat je wilt, en ik snap dat het lastig is,als je er persoonlijk ervaring mee hebt.
Maar dat geldt voor elk nieuwsbericht, dus als dat de graadmeter is dan kunnen kranten en TV wel stoppen.
Nee hoor. Er zijn wel wat regels aan verbonden maar na twee jaar lidmaatschap van een schietvereniging mag je je gewoon een verlof aanvragen voor een mooie 9mm zoals de Glock 17 g4 die ook door defensie wordt gebruikt. Bij nog langer lidmaatschap mag je een verlof aanvragen voor kalibers groter dan 9mm. Je kan gewoon in Nederland legaal een AR-15 bezitten mits je lang genoeg lid bent van een schietvereniging, je voldoende schietbeurten per jaar maakt, actief deelneemt aan wedstrijden en er geen redenen zijn om je wapens en verlof in te nemen zoals een reeks aangiftes tegen jou, veroordelingen door een rechter in het strafrecht, psychische problemen binnen je huishouden en dergelijke.quote:Op donderdag 1 februari 2024 08:39 schreef loveli het volgende:
[..]
Legale wapens zijn minder effectief..
Misschien omdat je zelf ook wat geirriteerd reageert?quote:Op donderdag 1 februari 2024 11:26 schreef FYazz het volgende:
Waarom je zo verongelijkt moet doen over mijn post en daar zo bovenop moet duiken is mij een raadsel.
Stel je niet zo aan man, vlindertje.quote:Op donderdag 1 februari 2024 10:31 schreef FYazz het volgende:
[..]
Ik mag dit gewoon vinden zonder dat jij nu mij persoonlijk gaat aanvallen.
En nee, niet gehuild bij de berichten over de explosie.
Wel gehuild bij de verkrachtingsbeelden door Hamas.
Wat dat met deze zaak te maken heeft alsook met mijn standpunt over het AD-artikel is mij een raadsel.
Verder ben ik zelf een nabestaande van iemand die is vermoord. Ik weet dus helaas uit ervaring hoe het is als media geen fatsoen heeft en daar mag ik gewoon wat van vinden.
In dat geval:quote:Op donderdag 1 februari 2024 11:46 schreef matthijst het volgende:
[..]
Misschien omdat je zelf ook wat geirriteerd reageert?
Ja, mooi man!
Aandacht en podium geven aan een vrouw van een moordenaar om zo toch wat sympathie te kweken of om de nieuwsgierigheid van lezers te stillen die geen 'piep' met deze zaak te maken hebben en emotioneel niet betrokken zijn.
--> ik ben een lezer die gene piep met de zaak te maken heeft, en ik vond het bericht mooi.
Raar, dat ik me dan aangesproken voel als je zo reageert.
Vrouw (en geen vlinder, ik identificeer me gewoon zoals ik ben geboren ... voordat dit een volgende zinloze discussie over gender en woke uitloktquote:Op donderdag 1 februari 2024 12:03 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Stel je niet zo aan man, vlindertje.
quote:Op donderdag 1 februari 2024 12:03 schreef FYazz het volgende:
[..]
In dat geval:
Misschien goed dat mijn post je zo triggert, dat betekent dat er ergens toch wat fatsoen zit wat knaagt en tegen je zegt "het is eigenlijk wel waar wat wordt gesteld, misschien moet ik dit wat minder mooi vinden. Is het nu nog niet het moment voor een podium voor deze vrouw. Eerst respect en rouw voor slachtoffers en nabestaanden, daarna wellicht tijd voor de clicks voor de krant of views voor Netflix en voor mijn sensatiehonger".
Om vervolgens zelf te sneren dat zij geen bewijzen heeft gezien van de camerabeelden van de buren.quote:Op woensdag 31 januari 2024 20:41 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou idd en krijgt daar weer ruim baan voor van het AD... eerst niets willen zeggen maar wel de deur open doen, en even later zitten ze aan de keukentafel en kan ze haar riedeltje over de slachtoffers weer afsteken.
Zelfs een silhouet op camera is nu het slachtoffer, want ze is in 20 jaar nog nooit lastig gevallen.
Die video welke Richard plaatste maakt toch ook duidelijk dat hij bij zijn volle verstand was toen hij deze mensen afschoot? Dusja lekker levenslang laten wegrotten in een stinkende cel deze mafkees.quote:Op donderdag 1 februari 2024 08:49 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Dan wordt voorbedachte rade een stuk aannemelijker.
Er is ook wel wat voor nodig om ontoerekeningsvatbaar of verminderd toerekeningsvatbaar verklaard te worden. Want anders zouden we praktisch elke moordenaar wel verminderd toerekeningsvatbaar kunnen nomen.quote:Op donderdag 1 februari 2024 12:22 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Die video welke Richard plaatste maakt toch ook duidelijk dat hij bij zijn volle verstand was toen hij deze mensen afschoot? Dusja lekker levenslang laten wegrotten in een stinkende cel deze mafkees.
Is dit al ergens bevestigd dan?quote:Op donderdag 1 februari 2024 12:43 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
Maar deze niet getrainde en oh zo vriendelijke man kan gewoon gewoon ijskoud liegen tegen een kind om daarna zijn vader af te maken?
Hij wordt niet voor niets onderzocht in het PBC.quote:Op donderdag 1 februari 2024 12:43 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
Nee, deze dader was geen lieverdje.
Jaquote:Op donderdag 1 februari 2024 16:44 schreef matthijst het volgende:
[..]
Is dit al ergens bevestigd dan?
Dat hij zei: "hoi jongen, je moeder heeft een ongeluk gehad, haal je vader even" BAM-BAM-BAM!
Ik vind eigenlijk dat je je als krant hiervoor niet moet laten lenen in deze fase, maar alles voor de clicks zullen we maar zeggen.quote:Op woensdag 31 januari 2024 20:41 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar goed, ze hebben een lat-relatie, dus haar bloedjes van kinderen hoeven iig het huis niet uit als papa een flinke schadevergoeding mag dokken.
Ben benieuwd of hij werkelijk zijn eigen huis had, of dat ze met "zijn huis" het huis van zijn moeder bedoelde.
Amenquote:Op donderdag 1 februari 2024 01:31 schreef FYazz het volgende:
[..]
Dat is net zo slecht.
Maak desnoods over een paar jaar een artikel of docu over deze zaak, maar heb als krant en als burger een beetje respect en zet je eigen clicks of nieuwsgierigheid niet op 1.
Zijn potdorie net twee ouders vermoord, waarvan eentje voor de neus van hun zoon.
Helemaal eens, als het meezit wordt dit dan ook niet beloond in de rechtbank.quote:Op donderdag 1 februari 2024 17:39 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik vind eigenlijk dat je je als krant hiervoor niet moet laten lenen in deze fase, maar alles voor de clicks zullen we maar zeggen.
Als wij als leken niet in dit soort jankverhaaltjes trappen l, moet een rechter dat onderscheid toch helemaal kunnen maken.quote:Op donderdag 1 februari 2024 17:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Helemaal eens, als het meezit wordt dit dan ook niet beloond in de rechtbank.
Zeer zeker.quote:Op donderdag 1 februari 2024 17:48 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Als wij als leken niet in dit soort jankverhaaltjes trappen l, moet een rechter dat onderscheid toch helemaal kunnen maken.
Dat is maar net hoe je het ziet. Iemand die bij zijn volle verstand is schakelt een mediator in of zoiets dergelijks. Hij gaat niet een arsenaal aan wapens meenemen, daarna 2 mensen koelbloedig vermoorden en daarna een filmpje op Facebook zetten.quote:Op donderdag 1 februari 2024 12:22 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Die video welke Richard plaatste maakt toch ook duidelijk dat hij bij zijn volle verstand was toen hij deze mensen afschoot? Dusja lekker levenslang laten wegrotten in een stinkende cel deze mafkees.
Enige wat politie doet is af en toe plotseling op controle komen om te kijken of je het goed hebt liggen. Ken ook wel iemand met een jachtakte. Die vragenlijsten mbt psychische problemen zijn ook een lachertje.quote:Op donderdag 1 februari 2024 11:36 schreef Hugo862 het volgende:
[..]
Nee hoor. Er zijn wel wat regels aan verbonden maar na twee jaar lidmaatschap van een schietvereniging mag je je gewoon een verlof aanvragen voor een mooie 9mm zoals de Glock 17 g4 die ook door defensie wordt gebruikt. Bij nog langer lidmaatschap mag je een verlof aanvragen voor kalibers groter dan 9mm. Je kan gewoon in Nederland legaal een AR-15 bezitten mits je lang genoeg lid bent van een schietvereniging, je voldoende schietbeurten per jaar maakt, actief deelneemt aan wedstrijden en er geen redenen zijn om je wapens en verlof in te nemen zoals een reeks aangiftes tegen jou, veroordelingen door een rechter in het strafrecht, psychische problemen binnen je huishouden en dergelijke.
Man leek mij vrij rationeel, alleen wat emotioneel. Maakte bij mij niet de indruk niet bij z'n verstand te zijn.quote:Op donderdag 1 februari 2024 17:54 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Dat is maar net hoe je het ziet. Iemand die bij zijn volle verstand is schakelt een mediator in of zoiets dergelijks. Hij gaat niet een arsenaal aan wapens meenemen, daarna 2 mensen koelbloedig vermoorden en daarna een filmpje op Facebook zetten.
Waarin hij nog even en passant aangeeft dat er een camera scheef hangt.
Dat noem ik niet "bij je volle verstand."
Mwoa, wat ik ook vind meespelen is dat persoonlijke verhalen vaak het doel hebben een kant v/h verhaal verder toe te lichten.quote:Op donderdag 1 februari 2024 10:25 schreef matthijst het volgende:
[..]
Dat is toch met elk nieuws zo? Zit je ook te huilen bij Gaza?
Je post hier toch zelf ook, terwijl je geen fuck met de zaak te maken hebt
[..]
Boeiend zeg. Dat geldt voor elk nieuwsitem.
Zit je ook te huilen bij het bericht van die moslims die gisteren hun overleden neef uit het puin hebben gehaald?
Omdat zn kinderen nu hebben gelezen dat er "een been" te zien is?
Sneue selectieve verontwaardigdheid![]()
Hij had net twee mensen vermoord, waarvan 1 gedeeltelijk voor de ogen van diens zoontje en hij begint nog over een camera die scheef hangt, daarna.quote:Op donderdag 1 februari 2024 18:02 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Man leek mij vrij rationeel, alleen wat emotioneel. Maakte bij mij niet de indruk niet bij z'n verstand te zijn.
Dit idd, en dat kan ik vooral mezelf kwalijk nemen in dit geval, sorryquote:Op donderdag 1 februari 2024 18:44 schreef OllieA het volgende:
Ik vind het eigenlijk wel frappant dat dit na 11 topics nog steeds een 'geweldsincident' heet.
'Dubbele moord in Drents Weiteveen' lijkt mij een titel die de lading beter dekt.
quote:
Mijn post was niet bedoeld als kritiek op jou, maar meer algemeen. Sowieso wordt er in deze reeks met enige regelmaat wat luchtig gedaan over dit gebeuren, alsof het allemaal entertainment is.quote:Op donderdag 1 februari 2024 19:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit idd, en dat kan ik vooral mezelf kwalijk nemen in dit geval, sorry
Edit: TR gezet op de OP en om een TT change verzocht.
Wat is je punt precies?quote:Op donderdag 1 februari 2024 19:30 schreef matthijst het volgende:
[..]![]()
Goeie bron.
"Het lijkt erop dat K. eerst Ineke heeft doodgeschoten nadat hij haar had klemgereden. Daarna is hij naar het huis gegaan waar naar alle waarschijnlijkheid de 12-jarige zoon van Sam en Ineke de deur opende. Richard K. heeft vervolgens op Sam ingestoken, waar het zoontje dus bij was, en op hem geschoten. K. raakte zelf ook gewond aan zijn vinger."
Denk dat het niet bewust niet is aangepast maar dat niemand er eerder aan gedacht heeft.quote:Op donderdag 1 februari 2024 19:32 schreef OllieA het volgende:
[..]
Mijn post was niet bedoeld als kritiek op jou, maar meer algemeen. Sowieso wordt er in deze reeks met enige regelmaat wat luchtig gedaan over dit gebeuren, alsof het allemaal entertainment is.
Maar nogmaals, voel je niet aangesproken!
Mijn vraag was: is dit al bevestigd:quote:
Waarop vliebaard "Ja" antwoordt.quote:Maar deze niet getrainde en oh zo vriendelijke man kan gewoon gewoon ijskoud liegen tegen een kind om daarna zijn vader af te maken?
Nee, deze dader was geen lieverdje.
quote:Op donderdag 1 februari 2024 20:12 schreef matthijst het volgende:
[..]
Mijn vraag was: is dit al bevestigd:
[..]
Waarop vliebaard "Ja" antwoordt.
Praktijk blijken het gewoon geruchten te zijn.
Bron: https://dvhn.nl/drenthe/e(...)gerweg-28865767.htmlquote:„Je moeder heeft een ongeluk gehad.”
Het is dinsdag 16 januari 2024 als rond half negen een man voor de deur staat van het laatste huis aan de Bargerweg, een doodlopende straat in Weiteveen. Buiten is het koud, op de straten en velden ligt een dun laagje sneeuw. De 12-jarige zoon, brugklasser op het Terra in Emmen, heeft net opengedaan. Zijn zusje is al op school. Vader Sam (38) – een Pool met een eigen klussenbedrijf – is nog thuis, moeder Ineke (44) is met de auto op pad.
De man voor de deur is Richard K. (50), de bekende dorpeling met wie zijn ouders al een tijdlang enorme ruzie hebben. K. vertelt dat er iets ergs is gebeurd met zijn moeder. Hij dringt er bij de tiener op aan dat hij zijn vader moet spreken. Wat de jongen dan nog niet weet, is dat K. zijn moeder zojuist heeft vermoord.
Nou het artikel, waar jij redelijk selectief uit quote, spreekt van bronnen rond het onderzoek en schrijft verder alles onder voorbehoud. Of de dader heeft staan liegen tegen het kind weet ik niet, maar het artikel zelf is meer dan 'geruchten':quote:Op donderdag 1 februari 2024 20:12 schreef matthijst het volgende:
[..]
Mijn vraag was: is dit al bevestigd:
[..]
Waarop vliebaard "Ja" antwoordt.
Praktijk blijken het gewoon geruchten te zijn.
En dan zelf gaan miepen over een goede bron...gênant.quote:
Aha, het fenomeen "meme" is aan je voorbij gegaan?quote:Op donderdag 1 februari 2024 20:30 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Maar over goeie bronnen gesproken trouwens...dit schreef je zelf, heel journalistiek verantwoord op basis van twee bronnen, direct na het verschijnen van de filmpjes van de moordenaar en zijn vrouw.
Dat linkje is hier al een aantal keer voorbij gekomen. Ik nam automatisch aan dat je, gezien je activiteit in dit topic, daar dan ook wel van op de hoogte was.quote:Op donderdag 1 februari 2024 20:33 schreef matthijst het volgende:
[..]
Aha, het fenomeen "meme" is aan je voorbij gegaan?
Ik was gewoon benieuwd of dat verhaal van dat zoontje bevestigd was, raar zeg, dat ik dan om een bron vraag.
Had dat artikel waar je net naar linkte gemist.
In plaats van "Ja" had je ook gewoon dat linkje kunnen posten natuurlijk, had je nu niet zo butthurt hoeven doen![]()
Maar goed. Bedankt voor de link. Beste artikel tot nu toe
Ah, het was ironisch bedoeld.quote:Op donderdag 1 februari 2024 20:33 schreef matthijst het volgende:
[..]
Ik was gewoon benieuwd of dat verhaal van dat zoontje bevestigd was, raar zeg, dat ik dan om een bron vraag.
Had dat artikel waar je net naar linkte gemist.
In plaats van "Ja" had je ook gewoon dat linkje kunnen posten natuurlijk, had je nu niet zo butthurt hoeven doen![]()
Maar goed. Bedankt voor de link. Beste artikel tot nu toe
Je vergelijking klopt niet. Het is eerder iets als: je hebt net je buren afgeschoten, en je maakt je druk omdat je ziet dat hun auto niet goed staat geparkeerdquote:Op donderdag 1 februari 2024 18:15 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Wat interesseert jou die camera nou als je net twee mensen op een brute manier hebt omgebracht? Dat is ongeveer hetzelfde als dat ik dadelijk mijn buren ombreng, en op een filmpje op Facebook zet, dat ik dat gedaan heb en dat mijn hortensia dood is.
Sorry, haal 2 dingen door elkaarquote:Op donderdag 1 februari 2024 20:39 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Ah, het was ironisch bedoeld.
Gelukkig maar
Prima, sorry, ik ben zelf lullig aan het doen.quote:Op donderdag 1 februari 2024 20:52 schreef matthijst het volgende:
[..]
Sorry, haal 2 dingen door elkaar![]()
Linkje van Vliebaard had ik gemist. Dat artikel is uitgebreidste dat ik over de zaak gelezen heb.
En ik was oprecht benieuwd of dat "gerucht" bevestigd was, maar dit artikel maakt idd een hoop duidelijk:
Zo vatte ik het ook niet opquote:Op donderdag 1 februari 2024 19:32 schreef OllieA het volgende:
[..]
Mijn post was niet bedoeld als kritiek op jou, maar meer algemeen. Sowieso wordt er in deze reeks met enige regelmaat wat luchtig gedaan over dit gebeuren, alsof het allemaal entertainment is.
Maar nogmaals, voel je niet aangesproken!
Dat artikel was dagen geleden ook al gepost, en het gegeven dat hij het kind verteld had dat zijn moeder een ongeluk had gehad en hij zijn vader moest spreken is ook al besproken.quote:Op donderdag 1 februari 2024 20:33 schreef matthijst het volgende:
[..]
Edit: haal twee posts door elkaar.
Maar goed. Vliegbaard: Bedankt voor de link. Beste artikel tot nu toe
Toen was ie nog niet gek..quote:Op donderdag 1 februari 2024 21:20 schreef prunus het volgende:
Volgens mij is die Richard knettergek. Toch gek dat zo’n gestoorde man een wapenvergunning heeft gehad.
Daarom zei ik: ik had dat artikel gemistquote:Op donderdag 1 februari 2024 21:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat artikel was dagen geleden ook al gepost, en het gegeven dat hij het kind verteld had dat zijn moeder een ongeluk had gehad en hij zijn vader moest spreken is ook al besproken.
Ik ben niet helemaal op de hoogte van de huidige regels daaromtrent. Maar als eerste zijn er in de hele zaak 48 aangeiftes (of meldingen) gedaan vanuit beide partijen. Daarbij vind ik, maar dat is mijn mening en ik snap dat die wat kan schuren, is het doen van een melding nog niet een aanleiding om direct wapens in te gaan nemen. Met een keukenmes kun je immers ook iemand omleggen. We mogen er in alle redelijkheid toch wel vanuit gaan dat een mens met gezond verstand niet zover gaat dat hij/zij omwille van een financieel akkefietje meteen aan het moorden slaat. Dat financiele akkefietje had Richard volgens zijn eigen beweringen glansrijk gewonnen dus what's the deal anyway?quote:Op donderdag 1 februari 2024 21:41 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Toen was ie nog niet gek..
De politie had evt z'n wapens in kunnen nemen voor de zekerheid omdat Richard 48 keer in 1 jar aangeifte heeft gedaan tegen die Sam.
Dan kan je er redelijk vanuit gaan dat de boel uit de hand gaat escaleren.
Maar daar zijn voor zover ik weet geen regels voor, die zouden er wel moeten komen in elk geval.
Mocht iemand toch z'n schietsport willen beoeffenen dan kunnen de wapens evt op de schietschool in een kluis beward worden (daar moeten wapens van beginnende schieters ook al bewaard worden)
Nouja die regels schijnen (helemaal na Tristan) nogal streng te zijn, misschien zelfs buitensporig streng. Het is dan wel een beetje een n=1 verhaal maar ik ken iemand die zijn vergunning al kwijt was na een minimale hoeveelheid alcohol teveel achter het stuur op, en die had hem nog voor werk nodig ook.quote:Op donderdag 1 februari 2024 22:34 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik ben niet helemaal op de hoogte van de huidige regels daaromtrent. Maar als eerste zijn er in de hele zaak 48 aangeiftes (of meldingen) gedaan vanuit beide partijen. Daarbij vind ik, maar dat is mijn mening en ik snap dat die wat kan schuren, is het doen van een melding nog niet een aanleiding om direct wapens in te gaan nemen. Met een keukenmes kun je immers ook iemand omleggen. We mogen er in alle redelijkheid toch wel vanuit gaan dat een mens met gezond verstand niet zover gaat dat hij/zij omwille van een financieel akkefietje meteen aan het moorden slaat. Dat financiele akkefietje had Richard volgens zijn eigen beweringen glansrijk gewonnen dus what's the deal anyway?
Die screening voor een jachtvergunning stelt, naast een check op je strafblad, verder ook allemaal weinig voor. Daarnaast gaat iemand met illigale wapens deze toch niet zomaar in de kluis leggen bij zijn legale wapens dus de kans dat ze die zouden vinden was denk ik minimaal geweest. Even afgezien van het feit dat de politie daar een huiszoekingsbevel voor nodig zou hebben gehad.
Achteraf was het allemaal beter geweest als de politie er wat korter op had gezeten naar dat is eerlijkheidshalve niet allemaal aan de politie toe te schrijven maar in de eerste plaats aan Richard K. zelf die het in zijn hoofd haalt om op een dinsdagmorgen even 2 kinderen wees te maken door 2 mensen ijskoud af te slachten.
Met een keukenmes kan je ook iemand vermoorden, deed Richard ook.quote:Op donderdag 1 februari 2024 22:34 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik ben niet helemaal op de hoogte van de huidige regels daaromtrent. Maar als eerste zijn er in de hele zaak 48 aangeiftes (of meldingen) gedaan vanuit beide partijen. Daarbij vind ik, maar dat is mijn mening en ik snap dat die wat kan schuren, is het doen van een melding nog niet een aanleiding om direct wapens in te gaan nemen. Met een keukenmes kun je immers ook iemand omleggen. We mogen er in alle redelijkheid toch wel vanuit gaan dat een mens met gezond verstand niet zover gaat dat hij/zij omwille van een financieel akkefietje meteen aan het moorden slaat. Dat financiele akkefietje had Richard volgens zijn eigen beweringen glansrijk gewonnen dus what's the deal anyway?
Die screening voor een jachtvergunning stelt, naast een check op je strafblad, verder ook allemaal weinig voor. Daarnaast gaat iemand met illigale wapens deze toch niet zomaar in de kluis leggen bij zijn legale wapens dus de kans dat ze die zouden vinden was denk ik minimaal geweest. Even afgezien van het feit dat de politie daar een huiszoekingsbevel voor nodig zou hebben gehad.
Achteraf was het allemaal beter geweest als de politie er wat korter op had gezeten naar dat is eerlijkheidshalve niet allemaal aan de politie toe te schrijven maar in de eerste plaats aan Richard K. zelf die het in zijn hoofd haalt om op een dinsdagmorgen even 2 kinderen wees te maken door 2 mensen ijskoud af te slachten.
Van wat ik weet van een kennis (n=1) s dat een strafblad betekent dat je je vergunning per direct kwijt raakt.quote:Op donderdag 1 februari 2024 22:39 schreef Caland het volgende:
[..]
Nouja die regels schijnen (helemaal na Tristan) nogal streng te zijn, misschien zelfs buitensporig streng. Het is dan wel een beetje een n=1 verhaal maar ik ken iemand die zijn vergunning al kwijt was na een minimale hoeveelheid alcohol teveel achter het stuur op, en die had hem nog voor werk nodig ook.
Dan zou ik zeggen dat zoiets toch helemaal aanleiding is.
Ik reageer vooral op je stelling dat de politie zijn wapens vooraf in had moeten nemen. Hoewel dat wel verstandig was geweest ACHTERAF, zou dat dan voor iedereen in Nederland moeten gelden. De bemiddelaar in deze was de wijkagent.quote:Op donderdag 1 februari 2024 22:41 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Met een keukenmes kan je ook iemand vermoorden, deed Richard ook.
Maar dat is wel lastiger want je moet dichterbij een persoon staan.
En de vrouw zat in een auto, die was daar mogelijk ook veiliger geweest als er alleen een mes in het spel was.
Het weekend voor de moorden was er ook nog een bijeenkomst over de situatie maar ook toen vond men ingrijpen niet nodig.
terwijl de reden dát er zo'n bijeenkomst nodig was al aanleiding genoeg had moeten zijn om er minstens een bemiddelaar naartoe te sturen.
1 melding of aangifte niet maar er waren er 48.quote:Op donderdag 1 februari 2024 22:41 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Van wat ik weet van een kennis (n=1) s dat een strafblad betekent dat je je vergunning per direct kwijt raakt.
Maar ik vind het doen van een melding of aangifte, even los van deze zaak, niet direct aanleiding voor het intrekken van de vergunning.
Zoveel aangiftes, zorgen over veiligheid.. dat zou toch wel een aanleiding moeten zijn eigenlijk.quote:Op donderdag 1 februari 2024 22:50 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik reageer vooral op je stelling dat de politie zijn wapens vooraf in had moeten nemen. Hoewel dat wel verstandig was geweest ACHTERAF, zou dat dan voor iedereen in Nederland moeten gelden. De bemiddelaar in deze was de wijkagent.
Maar volgens de huidige wetgeving mag je iemand zijn legale wapens niet zomaar af nemen zonder geldige reden. Daar gaat een juridisch proces aan vooraf.
In feite mag iedereen in Nederland een wapenvergunning aanvragen. In sommige gevallen wordt deze geweigerd of later weer ingetrokken. Maar ondanks de geschiedenis die zich ervoor af speelt., gaan we er toch niet van uit dat er in Nederland mensen zijn die met een kofferbak vol wapentuig de straat op gaan om anderen om te leggen? Want in dat licht gezien zou dan eigenlijk niemand meer in aanmerking moeten komen voor een wapen/jachtvergunning.
Ja omdat er een duidelijk escalerend conflict speelde hadden de wapens van beide kanten preventief moeten worden afgenomen niet alleen de honkbal knuppel van de slachtoffers. Maar dit is allemaal achteraf gezien en het is vooral een kwestie van eigen verantwoordelijkheid. Als iemand erop gebrand is kwaad te doen dan houd geen wet dat tegen. Als er boekhouder van de onderwereld had gestaan was dit ook gewoon een dubbele liquidatie om een zakelijk conflict van een ton geweest, vlak voordat de slachtoffers voor de rechtbank konden verschijnen en uit dat gehucht wegvluchten.quote:Op donderdag 1 februari 2024 22:50 schreef SiGNe het volgende:
[..]
1 melding of aangifte niet maar er waren er 48.
En die Sam had een paar dagen ervoor nog bij de politie verteld dat hij vreesde voor zijn veiligheid en dat van zijn famillie.
Dat laatste ben ik met je eens. Alleen dat is nog steeds de koe in de kont kijken nu voor dit specifieke geval.quote:Op donderdag 1 februari 2024 22:59 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Zoveel aangiftes, zorgen over veiligheid.. dat zou toch wel een aanleiding moeten zijn eigenlijk.
Wapens innemen hoeft dan nog niet eens maar de wapens kunnen wel op de schietschool bewaard worden.
Voor iemand met vuurwapens is het natuurlijk een stuk makkelijker om die wapens mee te nemen als er ruzie is dan waneer dat soort wapens er niet zijn.
Dan kan men wel alsnog een mes meenemen maar daar is weer beter tegen te verdedigen dan een vuurwapen dat van afstand al dodelijk kan zijn.
Het lijkt me in elk geval wel dat het hebben van vuurwapens wel weer onder de loep genomen moet worden.
Dat men voorzorgsmaatregelen kan inbouwen om dit soort zaken te voorkomen.
Alsnog zijn ze vermoord met illegale wapens dus het had niks uitgemaaktquote:Op donderdag 1 februari 2024 23:05 schreef huxley84 het volgende:
[..]
Ja omdat er een duidelijk escalerend conflict speelde hadden de wapens van beide kanten preventief moeten worden afgenomen niet alleen de honkbal knuppel van de slachtoffers. Maar dit is allemaal achteraf gezien en het is vooral een kwestie van eigen verantwoordelijkheid. Als iemand erop gebrand is kwaad te doen dan houd geen wet dat tegen. Als er boekhouder van de onderwereld had gestaan was dit ook gewoon een dubbele liquidatie om een zakelijk conflict van een ton geweest, vlak voordat de slachtoffers voor de rechtbank konden verschijnen en uit dat gehucht wegvluchten.
En je kunt het ook niet in wetten vastleggen zonder de hele wapen- en jachtsport aan banden te leggen.quote:Op donderdag 1 februari 2024 23:13 schreef Lienekien het volgende:
Je kunt nooit zeggen hoe het gelopen was als er wel een goed gesprek was gevoerd met R. over zijn wapenvergunning, naar aanleiding van de incidenten. Je weet niet of er dan naar boven was gekomen hoe slecht hij de situatie rondom het huis kon handelen en of er nog iemand met een vriendelijk doch dringend advies tot hem had kunnen doordringen om er psychische hulp voor te zoeken.
Ze zijn in gebreke gebleven. Ze hadden dat gesprek met hem moeten voeren. Die regels zijn er.quote:Op donderdag 1 februari 2024 23:19 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
En je kunt het ook niet in wetten vastleggen zonder de hele wapen- en jachtsport aan banden te leggen.
We hebben het hier over een gek die met een kofferbak vol wapens op zijn doel af gaat. Ik vind het lastig om hierin de politie enige laakbaarheid te verwijten.
Ik ben zelf zo'n koe (Chronische darmontsteking, Crohn) en ik vind het ergens best fijn dat er af en toe gekeken wordt.quote:Op donderdag 1 februari 2024 23:06 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat laatste ben ik met je eens. Alleen dat is nog steeds de koe in de kont kijken nu voor dit specifieke geval.
Er is nog een tussenweg die wel vaker wordt gebruikt. Het verlof wordt niet ingenomen maar de wapens worden door de politie tijdelijk in bewaring genomen totdat de situatie weer normaal is. Dat hadden ze m.i. hier ook moeten doen.quote:Op donderdag 1 februari 2024 22:41 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Van wat ik weet van een kennis (n=1) s dat een strafblad betekent dat je je vergunning per direct kwijt raakt.
Maar ik vind het doen van een melding of aangifte, even los van deze zaak, niet direct aanleiding voor het intrekken van de vergunning.
Had gekund. Maar de illegale wapens waren dan ook nog steeds in zijn bezit geweest.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 07:45 schreef grimselman het volgende:
[..]
Er is nog een tussenweg die wel vaker wordt gebruikt. Het verlof wordt niet ingenomen maar de wapens worden door de politie tijdelijk in bewaring genomen totdat de situatie weer normaal is. Dat hadden ze m.i. hier ook moeten doen.
Inderdaad. Waarschijnlijk waren de moorden dan nog steeds gepleegd omdat er gebruik is gemaakt van illegale wapens maar dat doet niets af aan de regels.quote:Op donderdag 1 februari 2024 23:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ze zijn in gebreke gebleven. Ze hadden dat gesprek met hem moeten voeren. Die regels zijn er.
Die gesprekken zijn toch ook gevoerd. Ze hebben die zondagavond ervoor alleen de verkeerde mee genomen naar het bureau.quote:Op donderdag 1 februari 2024 23:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ze zijn in gebreke gebleven. Ze hadden dat gesprek met hem moeten voeren. Die regels zijn er.
Nee, het gesprek over zijn wapenvergunning.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 12:59 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Die gesprekken zijn toch ook gevoerd. Ze hebben die zondagavond ervoor alleen de verkeerde mee genomen naar het bureau.
Ah. Ik denk dat het weinig had uitgemaakt.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 13:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee, het gesprek over zijn wapenvergunning.
We’re going round in circles.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 13:28 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ah. Ik denk dat het weinig had uitgemaakt.
quote:Op donderdag 1 februari 2024 23:13 schreef Lienekien het volgende:
Je kunt nooit zeggen hoe het gelopen was als er wel een goed gesprek was gevoerd met R. over zijn wapenvergunning, naar aanleiding van de incidenten. Je weet niet of er dan naar boven was gekomen hoe slecht hij de situatie rondom het huis kon handelen en of er nog iemand met een vriendelijk doch dringend advies tot hem had kunnen doordringen om er psychische hulp voor te zoeken.
Inderdaad. Wanneer iemand slechte bedoelingen heeft komt die legaal of illegaal wel aan een wapen. In de handen van een persoon die je wat wilt aan doen word bijna alles een dodelijk wapen ook een auto of een glas scherf. Hij had volgens hemzelf ook zijn vinger er bijna af liggen dus is waarschijnlijk flink tekeer gegaan met slag/steek wapens. Alleen op papier had het beter gestaan als de politie zichzelf had ingedekt en preventief die wapenvergunning en wapenbezit op pauze had gezet voor het geval dat.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 13:28 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ah. Ik denk dat het weinig had uitgemaakt.
Stukje speculatie: Richard voedt zijn omgeving eenzijdige/foute info over het andere gezin, de omgeving slikt het als zoete koek want Richard is een van hen en populair en het andere gezin nieuw, uit de randstad (zelfs deels niet-Nederlands) en het gezin komt wellicht niet sympathiek op de buurtbewoners over (maar dit wellicht ook puur gevoed door de halve waarheden en zwartmakerij van Richard. Er is sprake van een vicieuze cirkel mbt gezin buurtbewoners doordat ze ivm de ruzie met een prominente dorpsbewoner al met een achterstand beginnen.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 08:42 schreef huxley84 het volgende:
[..]
Inderdaad. Wanneer iemand slechte bedoelingen heeft komt die legaal of illegaal wel aan een wapen. In de handen van een persoon die je wat wilt aan doen word bijna alles een dodelijk wapen ook een auto of een glas scherf. Hij had volgens hemzelf ook zijn vinger er bijna af liggen dus is waarschijnlijk flink tekeer gegaan met slag/steek wapens. Alleen op papier had het beter gestaan als de politie zichzelf had ingedekt en preventief die wapenvergunning en wapenbezit op pauze had gezet voor het geval dat.
Misschien dat iemand uit zijn omgeving met gezond verstand op hem in had kunnen praten dat hij teveel op het spel zet en zijn eigen familie hier geen plezier mee deed. Maar als je als omgeving tegen zo iemand gaat doen "dat je misschien wel hetzelfde had gedaan", namelijk een zakelijk conflict helemaal laten escaleren en de slachtoffers helemaal dehumaniseren, dan ben je zo een persoon alleen maar aan het sterken in het rechtvaardigen van zijn daden.
stop eens met al je speculaties. Je hebt je account speciaal aangemaakt voor dit topic. Post gewoon normaal. Je bent geen wapen-expert. Je bent ookal geen psychiater.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 08:57 schreef huxley84 het volgende:
[..]
Nooit, maar als jij jouw account wilt opheffen hoef je niet aan mij te vragen.
Dan meldt je het in het feedback topic en je maakt een topic report.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 09:01 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
stop eens met al je speculaties. Je hebt je account speciaal aangemaakt voor dit topic. Post gewoon normaal. Je bent geen wapen-expert. Je bent ookal geen psychiater.
Het zou me niets verbazen als het meespeelt, plus dat het ook nog eens het duurste huis van de straat is, 2 tot 4 keer zo duur als de meeste huizen in het dorp, en dan is het niet alleen een Randstedeling, maar ook nog eens een Pool, daar moet wel wat mee aan de hand zijn.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 08:59 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Stukje speculatie: Richard voedt zijn omgeving eenzijdige/foute info over het andere gezin, de omgeving slikt het als zoete koek want Richard is een van hen en populair en het andere gezin nieuw, uit de randstad (zelfs deels niet-Nederlands) en het gezin komt wellicht niet sympathiek op de buurtbewoners over (maar dit wellicht ook puur gevoed door de halve waarheden en zwartmakerij van Richard. Er is sprake van een vicieuze cirkel mbt gezin buurtbewoners doordat ze ivm de ruzie met een prominente dorpsbewoner al met een achterstand beginnen.
Richard klaagt tegen zijn mededorpsbewoners en met hun reacties voeden ze alleen maar zijn gevoel van gelijkhebben. "Ja man, echt niet normaal", "dat moeten zij we gedaan hebben", "ik zou dat ook niet pikken hoor, geen gelijkgeven die lui!", "een rechtzaak, hoe durven die lui uit de randstad, ze verdienen daar al zoveel en dan komen ze ons hier ook nog eens even uitbuiten".
Wat Richard in gedachten alleen maar sterkte in zijn gelijk en "ik ben goed, zij zijn slecht"-gevoel.
Natuurlijk pure speculatie, maar gewoon even als voorbeeld van hoe mogelijk onbewust de dorpsbewoners, op basis van eenzijdige info mee zouden kunnen hebben geholpen aan een klimaat van haat en gevoel van gelijkhebben.
Kan natuurlijk ook zijn dat er lui waren die tegen Richard zeiden: joh, stel je niet zo aan, zet je er overheen man.
Maar als ik zie hoe in hechte (vrienden)groepen men elkaar vaak of bewust naar de mond praat, of onbewust klakkeloos gelooft en op basis daarvan de vriend gelijk geeft wanneer het buitenstaanders betreft, dan lijkt me een dergelijk scenario niet eens zo heel ver gezocht.
Just asking questions!
De politie heeft m.i. niet goed gehandeld omdat ze wisten dat er een stressvolle situatie was waar een verlofhouder bij betrokken was. Dan moet je gewoon ingrijpen. Dat staat helemaal los van de uitkomst.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 08:42 schreef huxley84 het volgende:
[..]
Inderdaad. Wanneer iemand slechte bedoelingen heeft komt die legaal of illegaal wel aan een wapen. In de handen van een persoon die je wat wilt aan doen word bijna alles een dodelijk wapen ook een auto of een glas scherf. Hij had volgens hemzelf ook zijn vinger er bijna af liggen dus is waarschijnlijk flink tekeer gegaan met slag/steek wapens. Alleen op papier had het beter gestaan als de politie zichzelf had ingedekt en preventief die wapenvergunning en wapenbezit op pauze had gezet voor het geval dat.
Ik denk dat je er niet heel ver naast zit.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 08:59 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Stukje speculatie: Richard voedt zijn omgeving eenzijdige/foute info over het andere gezin, de omgeving slikt het als zoete koek want Richard is een van hen en populair en het andere gezin nieuw, uit de randstad (zelfs deels niet-Nederlands) en het gezin komt wellicht niet sympathiek op de buurtbewoners over (maar dit wellicht ook puur gevoed door de halve waarheden en zwartmakerij van Richard. Er is sprake van een vicieuze cirkel mbt gezin buurtbewoners doordat ze ivm de ruzie met een prominente dorpsbewoner al met een achterstand beginnen.
Richard klaagt tegen zijn mededorpsbewoners en met hun reacties voeden ze alleen maar zijn gevoel van gelijkhebben. "Ja man, echt niet normaal", "dat moeten zij we gedaan hebben", "ik zou dat ook niet pikken hoor, geen gelijkgeven die lui!", "een rechtzaak, hoe durven die lui uit de randstad, ze verdienen daar al zoveel en dan komen ze ons hier ook nog eens even uitbuiten".
Wat Richard in gedachten alleen maar sterkte in zijn gelijk en "ik ben goed, zij zijn slecht"-gevoel.
Natuurlijk pure speculatie, maar gewoon even als voorbeeld van hoe mogelijk onbewust de dorpsbewoners, op basis van eenzijdige info mee zouden kunnen hebben geholpen aan een klimaat van haat en gevoel van gelijkhebben.
Kan natuurlijk ook zijn dat er lui waren die tegen Richard zeiden: joh, stel je niet zo aan, zet je er overheen man.
Maar als ik zie hoe in hechte (vrienden)groepen men elkaar vaak of bewust naar de mond praat, of onbewust klakkeloos gelooft en op basis daarvan de vriend gelijk geeft wanneer het buitenstaanders betreft, dan lijkt me een dergelijk scenario niet eens zo heel ver gezocht.
Just asking questions!
Van de slachtoffers? Ja.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 09:37 schreef mascara-klodder het volgende:
Er zijn appjes naar vrienden/familie?
Denk dat Richard weinig te willen heeft.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 09:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Van de slachtoffers? Ja.
Van de dader wellicht ook maar het verbaast me niet als die hun appjes minder graag willen delen.
De vraag is alleen of zijn familie en vrienden die appjes van hem over de slachtoffers hebben ontvangen, deze wel vrijwillig delen met de politie.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 09:51 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Denk dat Richard weinig te willen heeft.
Wat heeft het voor zin om in te grijpen als de beste man illegale wapens heeft? Ik denk dat het in deze situatie geen verschil had gemaakt als de politie de legale wapens van die kneus was komen ophalen.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 09:27 schreef grimselman het volgende:
[..]
De politie heeft m.i. niet goed gehandeld omdat ze wisten dat er een stressvolle situatie was waar een verlofhouder bij betrokken was. Dan moet je gewoon ingrijpen. Dat staat helemaal los van de uitkomst.
Een verlofhouder die (na eerdere berichten) een hersenbloeding oid heeft gehad..quote:Op zaterdag 3 februari 2024 09:27 schreef grimselman het volgende:
[..]
De politie heeft m.i. niet goed gehandeld omdat ze wisten dat er een stressvolle situatie was waar een verlofhouder bij betrokken was. Dan moet je gewoon ingrijpen. Dat staat helemaal los van de uitkomst.
Regelmatig is er toch weer nieuw nieuws over deze zaak, dus daar mag in dit topic best over gesproken worden. Daar is het nieuws forum ook voor.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 10:07 schreef mascara-klodder het volgende:
We kunnen alleen maar wachten op de eerste inhoudelijke zitting
Ook jij begrijpt het niet en slaat de plank volledig mis. Ik zeg dat de politie in dit geval en soortgelijke gevallen moet ingrijpen omdat er een verlofhouder bij betrokken is. Dat het wellicht niet had uitgemaakt is het punt absoluut niet.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 10:03 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Wat heeft het voor zin om in te grijpen als de beste man illegale wapens heeft? Ik denk dat het in deze situatie geen verschil had gemaakt als de politie de legale wapens van die kneus was komen ophalen.
Wie ben jij? Ik post wat ik wil als het binnen de regels is.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 09:01 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
stop eens met al je speculaties. Je hebt je account speciaal aangemaakt voor dit topic. Post gewoon normaal. Je bent geen wapen-expert. Je bent ookal geen psychiater.
Ja denk dat de slachtoffers moeilijk waren en het makkelijk was om de kant van hun boekhouder en bekende uit de omgeving te kiezen.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 08:59 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Just asking questions!
Je hebt gelijk. Het word alleen door sommigen als excuus gebruikt om de dader vrij te pleiten, maar het staat zoals jij al aangeeft los van de uitkomst.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 09:27 schreef grimselman het volgende:
[..]
quote:Op zondag 4 februari 2024 10:04 schreef huxley84 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Het word alleen door sommigen als excuus gebruikt om de dader vrij te pleiten, maar het staat zoals jij al aangeeft los van de uitkomst.
quote:Drama Weiteveen voert druk op bij Yesilgöz: ‘Maak einde aan belachelijke jaarlijkse verlengingen van wapens’
De controles van wapenbezitters staan onder enorme druk door capaciteitsproblemen bij de politie. Minister Dilan Yesilgöz (Veiligheid en Justitie) moet daarom onderzoeken of het toezicht op wapenvergunningen bij een andere instantie kan worden ondergebracht, bijvoorbeeld Defensie. Daarvoor pleiten de vier politiebonden NPB, ACP, ANPV en Equipe. Yesilgöz neemt de oproep ‘serieus’ en meldt dat ze bezig is met een breed onderzoek naar het wapenstelsel.
Aanleiding voor de roep om een onderzoek is de dubbele moord in Weiteveen. Ouders Sam en Ineke werden doodgeschoten door iemand die een wapenvergunning had, terwijl er meerdere keren aangifte tegen hem was gedaan, onder andere van een doodsbedreiging. De politie onderzoekt nu of er intern fouten zijn gemaakt bij het verlengen van de vergunning. K. schoot het stel weliswaar dood met wapens waar hij geen vergunning voor had, toch zijn er twijfels of de politie hem het afgelopen jaar wel in de gaten heeft gehouden.
Wie in Nederland legaal een wapen wil bezitten, zoals verdachte Richard K., moet zich aan strenge regels houden. Die zijn na de schietpartij in Alphen aan de Rijn, waarbij in 2011 zes mensen werden gedood, flink aangescherpt. Van het daadwerkelijke toezicht, bijvoorbeeld in de vorm van controles aan huis, komt in de praktijk echter weinig terecht, zo concludeerde de commissie Van Dam eind 2022. Hoewel incidenten met verlofhouders zeer zeldzaam zijn, moet de wet zo snel mogelijk op de schop. Het is nu te vaag en kent een te hoge administratieve druk. ,,De praktijk laat zien dat de wapencontrole onder druk staat”, zegt Xander Simonis, voorzitter politiebond ANPV.
‘Baarlijke onzin’
In Nederland zijn tussen de 70.000 en 80.000 wapenvergunningen verstrekt. Aanvragen komen vooral van mensen die jagen. De administratieve rompslomp kost de politie ongeveer 75.000 uur aan menskracht. ,,Dat zijn tientallen agenten die veel zinnigere zaken kunnen doen”, verzucht advocaat Geertjan van Oosten, gespecialiseerd in wapenvergunningen. ,,Als je een einde maakt aan die belachelijke jaarlijkse verlengingen kun je die mensen écht inzetten voor controle en toezicht.”
Op dit moment redt de politie het niet met de huidige capaciteit, waarschuwt Nine Kooiman, voorzitter van de NPB. Steeds meer menskracht moet worden geleverd aan landelijke prioriteiten voor onder meer demonstraties en om allerlei bedreigde politici te beveiligen. Daardoor is de politie onvoldoende actief in wijken om burgers bij te staan, of in dit geval te controleren. ,,De minister moet onderzoeken hoe we het toezicht of bij de politie beleggen met voldoende mensen, of desnoods zoeken naar hulp en ondersteuning bij andere partijen, zoals Defensie”, bepleit Kooiman. ,,Zij hebben op het gebied van wapens de kennis en kunde in huis.”
Defensie hiervoor inschakelen is ‘baarlijke onzin’ en een ‘flutoplossing’, zegt Jas van Driel, onafhankelijk wapendeskundige die in strafzaken optreedt voor feiten die getoetst moeten worden aan de wapenwetgeving. ,,Militairen hebben totáál geen idee van civiele wapens. Die weten veel van kanonnen, tanks, mitrailleurs, raketten maar vragen als ze een dubbelloops geweer in handen krijgen waar het magazijn in moet.” Ook bij de Marechaussee ontbreekt het aan kennis, zegt Van Driel. ,,Mogelijk nog erger dan bij de politie, en de paar mensen die ze hebben hebben ze zelf hard nodig.”
‘Dat kost maanden’
Van Driel heeft een betere oplossing: breng de administratie van het wapenbezit onder bij de gemeente of provincie. De politie kan zich dan concentreren op de controles. Daarvoor moet wel de wet vereenvoudigd worden. ,,Want laten we wel wezen: bij de gemeente en de provincie hebben ze de kennis ook niet in huis. Maar voor het uitvoeren van puur administratieve handelingen heb je die ook niet zo erg nodig.” De administratieve rompslomp die rond wapens is ontstaan is een van de grote uitdagingen voor de politie.
Grootste punt van irritatie: de jaarlijkse verlenging van een verlof of jachtakte. Bij iedere toetsing moet onder meer gekeken worden of de aanvrager persoonlijk stabiel is en of er een zogenoemd redelijk belang is voor het bezit van een vuurwapen. ,,Iedereen in de kaartenbak moet worden doorlopen. Dat kost maanden”, verzucht Van Driel. ,,Het is de reden waarom de commissie heeft voorgesteld om de geldigheidsduur van de akte op vijf jaar te stellen. In de tussentijd kunnen dan de controles uitgevoerd worden en de rompslomp is maar één keer in de vijf jaar. Dat scheelt 80 procent van de werklast.”
Onderzoek Yesilgöz
Justitieminister Yesilgöz onderzoekt momenteel of dit mogelijk is, ook al ligt er al ruim een jaar een rapport hierover met duidelijke aanbevelingen. Op de korte termijn wordt geen oplossing verwacht; het ministerie wacht op een herziening van het Wetboek van Strafvordering. Yesilgöz stelt in haar reactie wel dat er een ‘fundamentele check komt in samenhang van het hele huidige stelsel’. ,,Het is goed om te weten dat momenteel de politiefunctie onder de loep wordt genomen. Daarbij wordt ook naar de taken van de politie gekeken, waaronder de taken in het kader van de Wet wapens en munitie. Voordat de wet gemoderniseerd kan worden, moet helder zijn of het goed is georganiseerd zoals het nu is geregeld.”
Van een goede organisatie lijkt al jaren geen sprake. Al in 2020 concludeerde de Algemene Rekenkamer dat de controle van wapenvergunningen tekortschiet. Inmiddels heeft de inspectie al meerdere keren onderzoek gedaan naar de zogeheten Korpscheftaken, de controles die de politie uitvoert op de afgifte van wapenvergunningen. Het is niet duidelijk wat die onderzoeken hebben opgeleverd.
Bij het ministerie van Defensie wil niemand inhoudelijk reageren op de oproep van de politiebonden. ,,De minister is momenteel bezig met een breed onderzoek naar het wapenstelsel. Het is dus niet aan Defensie om daar nu op te reageren. In algemene zin: ook Defensie kampt met capaciteitsproblemen en heeft veel andere taken. Helemaal nu, gelet op de situatie in de wereld.”
https://www.ad.nl/binnenl(...)van-wapens~a3139870/quote:Regels voor wapenvergunning
Strafblad:
Mensen krijgen geen wapenvergunning als ze, afhankelijk van het gepleegde delict, over de laatste 4 of 8 jaar een strafblad hebben. Wapenvergunningen kunnen ook worden ingetrokken als een vergunninghouder strafbare feiten heeft gepleegd of daar een vermoeden van is.
Beperkte geldigheid:
Een wapenvergunning is maximaal een jaar geldig.
Wapenkluis:
Een vergunninghouder moet wapens en munitie gescheiden opbergen in een speciale wapenkluis.
Aanvraag:
De aanvraag voor een wapenvergunning moet worden gedaan bij de korpschef van de regiopolitie waarin de aanvrager woont.
Minimumleeftijd:
De minimumleeftijd voor een wapenvergunning is 18 jaar.
KNSA licentie:
De aanvrager moet lid zijn van een schietvereniging die is aangesloten bij de Koninklijke Nederlandse Schutters Associatie (KNSA) en in het bezit zijn van een KNSA-licentie. Hij moet een jaar voorafgaand aan de aanvraag lid zijn geweest van een bij de KNSA aangesloten schietvereniging.
Schietbeurten:
Om een wapenvergunning te krijgen moet iemand het jaar voorafgaand minimaal 18 schietbeurten hebben verricht.
Overtreding:
De maximum straf voor het illegale bezit van een geweer is een gevangenisstraf van vier jaar of een geldboete van 45.000 euro.
Controle:
De politie is verantwoordelijk voor het verstrekken, intrekken en verlengen van de vergunningen. De politie moet vergunninghouders zoveel mogelijk en ten minste een keer per jaar controleren. Dat gaat meestal door een onaangekondigd bezoek.
Ze moeten gewoon boeven vangen en de handwerkende Nederlander met rust laten!11!!!quote:Op maandag 5 februari 2024 08:41 schreef nostra het volgende:
Ah, het standaardriedeltje over capaciteitsproblemen en "zinnigere dingen moeten doen". Is er nog iets waar de politie zichzelf wél verantwoordelijk voor voelt?
https://kombijde.politie.nl/vacaturesquote:Op maandag 5 februari 2024 08:41 schreef nostra het volgende:
Ah, het standaardriedeltje over capaciteitsproblemen en "zinnigere dingen moeten doen". Is er nog iets waar de politie zichzelf wél verantwoordelijk voor voelt?
Ja, dat is hoe een de-facto mbo-organisatie als de politie denkt helaas. Nog een beetje sneren naar het OM over demonstraties en politici die al hun capaciteit opslurpen en natuurlijk de tienduizenden en tienduizenden uren aan belachelijke administratieve rompslomp en de vakbond heeft haar plasje weer gedaan.quote:Op maandag 5 februari 2024 08:43 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ze moeten gewoon boeven vangen en de handwerkende Nederlander met rust laten!11!!!
'De politie' is sowieso een vrij breed begrip. Een van de grootste bedrijven in NL met de meeste werknemers. Je kunt niet makkelijk een zooi nieuwe agenten aannemen, die moeten getraind en gescand worden, en als men dat doorstaat is het nog de vraag of men betrouwbaar is of geschikt is.quote:Op maandag 5 februari 2024 08:41 schreef nostra het volgende:
Is er nog iets waar de politie zichzelf wél verantwoordelijk voor voelt?
Natuurlijk, als het allemaal niet meer lukt dan moet defensie maar ingezet worden...quote:Op maandag 5 februari 2024 08:24 schreef AgnesGru het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)van-wapens~a3139870/
Klimaatdemonstranten oppakken en hooligans beveiligen.quote:Op maandag 5 februari 2024 08:41 schreef nostra het volgende:
Die zijn allang met de Duitse krijgsmacht geïntegreerd, het enigste wat nog mist is Nederlanders onder Duits gezag in de Oost Europese loopgraven.quote:Op maandag 5 februari 2024 10:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Natuurlijk, als het allemaal niet meer lukt dan moet defensie maar ingezet worden...![]()
Alsof de krijgsmacht zo lekker ruim in de capaciteit en personeel zit.
Ach ja... ga jij @AchJa even vertellen hoe defensie in elkaar steektquote:Op maandag 5 februari 2024 18:10 schreef huxley84 het volgende:
[..]
Die zijn allang met de Duitse krijgsmacht geïntegreerd, het enigste wat nog mist is Nederlanders onder Duits gezag in de Oost Europese loopgraven.
'Zeg dat je niets van het werk van de politie snapt, zonder dat je letterlijk zegt dat je het werk van de politie niet snapt'.quote:Op maandag 5 februari 2024 09:57 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, dat is hoe een de-facto mbo-organisatie als de politie denkt helaas. Nog een beetje sneren naar het OM over demonstraties en politici die al hun capaciteit opslurpen en natuurlijk de tienduizenden en tienduizenden uren aan belachelijke administratieve rompslomp en de vakbond heeft haar plasje weer gedaan.
Denk dat het veelzeggend is dat appjes van de slachtoffers lekten die hun verhaal deels onderbouwen, dat ze zich bedreigd voelden hun kind uit angst van de sportclub hebben gehaald en zsm weer wilden verhuizen. Terwijl van de dader alleen wat bevriende buurtbewoners waar hij de boekhouding voor deed zeiden dat "Ries beweerde dat het verschrikkelijke mensen waren die Polen".quote:Op zaterdag 3 februari 2024 09:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Van de slachtoffers? Ja.
Van de dader wellicht ook maar het verbaast me niet als die hun appjes minder graag willen delen.
Was jij niet een van degenen die hier vanaf het begin al een dubbele moordenaar probeerden te excuseren en de schuld bij die Poolse immigrant neer leggen?quote:Op zondag 4 februari 2024 10:22 schreef matthijst het volgende:
[..]![]()
Je riedeltje wordt oud.
Quote eens 3 personen die hier zeggen dat de dader geen schuld heeft omdat de politie z'n legale wapens niet heeft ingenomen.
vrij·plei·ten (pleitte vrij, heeft vrijgepleit)
1 door pleiten zorgen dat iem. vrijgesproken wordt
"Donderdag 30 maart 2023,quote:Op maandag 5 februari 2024 19:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ach ja... ga jij @:AchJa even vertellen hoe defensie in elkaar steekt
Vertel, je bent beroepsmilitair, dat je dit zo goed weet?
Haha, neequote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:13 schreef huxley84 het volgende:
[..]
Was jij niet een van degenen die hier vanaf het begin al een dubbele moordenaar probeerden te excuseren en de schuld bij die Poolse immigrant neer leggen?
Je bent dus geen beroeps en zwetst maar wat.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:16 schreef huxley84 het volgende:
[..]
"Donderdag 30 maart 2023,
Vlagceremonie in Beieren: alle landmachtbrigades vanaf vandaag onder Duits bevel
Vanaf vandaag staan alle gevechtsbrigades van de Nederlandse landmacht onder Duits bevel."
Als je zelf geen enkel benul hebt hoe defensie in mekaar steekt kan je beter je mond houden.
Dat is snelquote:Op zaterdag 17 februari 2024 10:32 schreef Knutknuttsson het volgende:
Podcast over de gebeurtenissen in Weiteveen.
https://www.ad.nl/binnenl(...)-nu-online~a3ed6839/
Ben je nou serieus?quote:Op zaterdag 17 februari 2024 22:16 schreef SOG het volgende:
Huis kopen halve ton boven de vraagprijs in drenthe![]()
Oud huis kopen zonder bouwkundige keuring en dan rechtzaak beginnen over elk wissewasje?
- vloer verzakt waar meubels stonden. Ooh wat erg? Pleur er een nieuwe vloer in. Je bent zelf nota bene klusser.
- groepenkast brandgevaarlijk volgens een elektricien. Oh wat erg zeg. Is je groepenkastje van 600 euro (nieuw) verouderd. De horror, de horror! Btw 99 vd 100 elektriciens die je een oude kast laat zien zegt dat ie brandgevaarlijk is![]()
- o is de afvoer dichtgepurd om een open afvoer te dichten. Zaag dat ding dan ff af en doe er een dopje op icm wat kit.
- lekkage paardenstallen... fix die lekkage gewoon stelletje lamballen.
Afgezien van dat die richard een staatsmongool is, is dit wel een gevalletje "je hebt zitten fucken met de verkeerde".
Edit: een ton aan schadevergoeding eisen ook echten dan gek staan te kijken als iemand dan doordraait
Ah jij bent zo'n typisch passief persoon, dat als een aankopp een kat in de zak blijkt te zijn, zijn schouders ophaalt en denkt ce la vie.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 22:16 schreef SOG het volgende:
Oud huis kopen zonder bouwkundige keuring en dan rechtzaak beginnen over elk wissewasje?
- vloer verzakt waar meubels stonden. Ooh wat erg? Pleur er een nieuwe vloer in. Je bent zelf nota bene klusser.
- groepenkast brandgevaarlijk volgens een elektricien. Oh wat erg zeg. Is je groepenkastje van 600 euro (nieuw) verouderd. De horror, de horror! Btw 99 vd 100 elektriciens die je een oude kast laat zien zegt dat ie brandgevaarlijk is![]()
- o is de afvoer dichtgepurd om een open afvoer te dichten. Zaag dat ding dan ff af en doe er een dopje op icm wat kit.
Afgezien van dat die richard een staatsmongool is, is dit wel een gevalletje "je hebt zitten fucken met de verkeerde".
Edit: een ton aan schadevergoeding eisen ook echten dan gek staan te kijken als iemand dan doordraait
Ja en dan schiet je maar mensen overhoop dusquote:Op zaterdag 17 februari 2024 22:16 schreef SOG het volgende:
Nope, maar een ton schade claimen... wat is dat? 14 procent van de vraagprijs van het huis.quote:Op zondag 18 februari 2024 11:25 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Ah jij bent zo'n typisch passief persoon, dat als een aankopp een kat in de zak blijkt te zijn, zijn schouders ophaalt en denkt ce la vie.
Verborgengebreken hebben niet voor niets die naam: verborgen...
Blaming the victim dit.quote:Op zondag 18 februari 2024 12:07 schreef SOG het volgende:
[..]
Nope, maar een ton schade claimen... wat is dat? 14 procent van de vraagprijs van het huis.
Iedereen hier weer huilie doen. Ik praat de daden toch niet goed van die mafketel. Ik zeg alleen: als je iemand voor een ton voor het gerecht sleept dan gaat dat bij mensen niet in de koude kleren zittenen is het niet een gevalletje "fucked around with the wrong person"?
En btw: de makelaar heeft ook aangegeven dat de gebreken wel meevielen, dus een ton schade claimen? Dat was een duur geintje voor ze achteraf.
Tja, claimen en krijgen zijn twee totaal verschillende dingen. Dit had gewoon voor de rechter moeten komen en dan was het heus wel goed gekomen.quote:Op zondag 18 februari 2024 12:07 schreef SOG het volgende:
[..]
Nope, maar een ton schade claimen... wat is dat? 14 procent van de vraagprijs van het huis.
Iedereen hier weer huilie doen. Ik praat de daden toch niet goed van die mafketel. Ik zeg alleen: als je iemand voor een ton voor het gerecht sleept dan gaat dat bij mensen niet in de koude kleren zittenen is het niet een gevalletje "fucked around with the wrong person"?
En btw: de makelaar heeft ook aangegeven dat de gebreken wel meevielen, dus een ton schade claimen? Dat was een duur geintje voor ze achteraf.
Laat de rechtbank daar lekker over oordelen zeg... Wat weet de makelaar of JIJ nou weer wat de impact is van die gebreken.quote:Op zondag 18 februari 2024 12:07 schreef SOG het volgende:
[..]
Juist als het allemaal wel meeviel zou dit voor de rechter wel goedkomen.quote:Op zondag 18 februari 2024 12:10 schreef livelink het volgende:
[..]
Tja, claimen en krijgen zijn twee totaal verschillende dingen. Dit had gewoon voor de rechter moeten komen en dan was het heus wel goed gekomen.
Ach houd toch op snowflake. Het claimen van een ton als belachelijk typeren en de snowflakes moeten de tissues erbij pakkenquote:
Was je erbij ofzo?quote:Op zondag 18 februari 2024 12:14 schreef SOG het volgende:
Kan er ook inhoudelijk gereageerd worden ipv zomaar wat roepen?
Ff wat natte vingerwerk met wat aannames:
Nieuwe groepenkast 500 tot 1000 euro
Nieuwe cementdekvloer en vloer equivalent aan degene die erin zat. 1250-1750 voor de cementdekvloer te laten storten. 500 sloopwerk vooraf. En dan vloertje van de waarde van de oude vloer pakweg 1000 euro.
Lekkage afvoer fixen, nou wat zal het max zijn ruim geschat... 1000 euro? Als die man er pur in heeft gedaan kun je het ook afzagen en afdoppen... maar goed je huurt een loodgieter in voor 1k, prima...
Lekkage paardenstallen, nou ff ruime pakken: 1500 euro.
Kom je op 5750. Oke neem het maar ff extra ruim: 10k!! Dat is al bizar veel.
Nee, er wordt ff misbruik gemaakt van de situatie en meneer en mevrouw claimen 100.000 euro![]()
![]()
![]()
![]()
Luister die podcast dan en lees de artikelen. Lekker makkelijk om een huis zonder bouwkundige keuring te kopen en dan te gaan procederen voor een ton, terwijl meerdere bronnen bevestigen dat de gebreken wel meevielenquote:Op zondag 18 februari 2024 12:13 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Laat de rechtbank daar lekker over oordelen zeg... Wat weet de makelaar of JIJ nou weer wat de impact is van die gebreken.
Van die vage aanmames heeft echt niemand wat aan
Natte vingerwerk dusquote:Op zondag 18 februari 2024 12:14 schreef SOG het volgende:
Kan er ook inhoudelijk gereageerd worden ipv zomaar wat roepen?
Ff wat natte vingerwerk met wat aannames:
Nieuwe groepenkast 500 tot 1000 euro
Nieuwe cementdekvloer en vloer equivalent aan degene die erin zat. 1250-1750 voor de cementdekvloer te laten storten. 500 sloopwerk vooraf. En dan vloertje van de waarde van de oude vloer pakweg 1000 euro.
Lekkage afvoer fixen, nou wat zal het max zijn ruim geschat... 1000 euro? Als die man er pur in heeft gedaan kun je het ook afzagen en afdoppen... maar goed je huurt een loodgieter in voor 1k, prima...
Lekkage paardenstallen, nou ff ruime pakken: 1500 euro.
Kom je op 5750. Oke neem het maar ff extra ruim: 10k!! Dat is al bizar veel.
Nee, er wordt ff misbruik gemaakt van de situatie en meneer en mevrouw claimen 100.000 euro![]()
![]()
![]()
![]()
Dat doe je dus overduidelijk wel. Je hebt het zelf misschien niet door, maar je stelt zelf bijna letterlijk dat iemand niet gek moet opkijken wanneer de ander doordraait.quote:Op zondag 18 februari 2024 12:07 schreef SOG het volgende:
[..]
Iedereen hier weer huilie doen. Ik praat de daden toch niet goed van die mafketel.
quote:Op zaterdag 17 februari 2024 22:16 schreef SOG het volgende:
Mwah, denk dat jij even moet dimmen en rustig doen, je reageert nogal emotioneel…quote:Op zondag 18 februari 2024 12:15 schreef SOG het volgende:
[..]
Ach houd toch op snowflake. Het claimen van een ton als belachelijk typeren en de snowflakes moeten de tissues erbij pakken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |