Is dat ‘framen om sympathie op te wekken’ of is dat verslag doen van de sentimenten die op dat moment kennelijk leefden?quote:Op maandag 29 januari 2024 14:14 schreef Vliegbaard het volgende:
Op RTL 4 en SBS noemden ze Richard geen held maar lieten bijvoorbeeld wel mensen aan het woord dat hij zo’n goed mens was en nooit een vlieg kwaad deed.
Het werd echt wel op een bepaalde manier geframed dat het publiek maar enige sympathie op moest wekken voor Richard. En dat zal niet bewust zijn gedaan hoor maar de manier van verslaggeving was alles behalve neutraal. Eigenlijk was alleen de NOS daarin zuiver.
Wat mij betreft dat laatste, zo een gebeurtenis moet eerst nog bij iedereen bezinken, denk ik.quote:Op maandag 29 januari 2024 14:31 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Is dat ‘framen om sympathie op te wekken’ of is dat verslag doen van de sentimenten die op dat moment kennelijk leefden?
Dan nog kunnen media ook de keuze maken om die mensen niet een microfoon onder hun neus te duwen.quote:Op maandag 29 januari 2024 14:50 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Wat mij betreft dat laatste, zo een gebeurtenis moet eerst nog bij iedereen bezinken, denk ik.
En die camera staat gewoon op het terrein van hun eigen huis, dus hoe kun je daar nou aanstoot aan nemen?quote:Op maandag 29 januari 2024 08:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, in dat filmpje ziet hij een bijgedraaide camera, dat ziet hij pas na de moorden.
Dat gebruikt hij dus niet als "rechtvaardiging".
Hij wordt er nog wel kwaad om, terwijl hij degenen die die camera bijgedraaid zouden hebben al geliquideerd heeft.
Jaren lang door hun getreiterd, terwijl die mensen maar slechts 1 jaar geleden dat huis hadden gekocht en daar zijn komen wonen?quote:Op maandag 29 januari 2024 14:20 schreef matthijst het volgende:
NOS: lijkt hij zijn daad te bekennen en zegt de vermoedelijke verdachte dat hij een jaar lang bedreigd is en opkwam voor zijn gezin.
Volgens haar hebben de slachtoffers haar en haar partner het leven zuur gemaakt; ze zouden onder meer zijn bedreigd.
RTL: Hij zegt daarin dat hij en zijn gezin 'jarenlang getreiterd' zijn en dat hij dit deed om zijn gezin te beschermen. Ook zegt hij ervan uit te gaan 'de rest van zijn leven de bak in te gaan'.
Nou, wat een verschil
Hoezo een "extreem gevoelig echtpaar"?quote:Op maandag 29 januari 2024 15:20 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Jaren lang door hun getreiterd, terwijl die mensen maar slechts 1 jaar geleden dat huis hadden gekocht en daar zijn komen wonen?
Behoorlijk de weg kwijt met waandenkbeelden ofzo.
Het is ook wel een gevalletje wet van Murphy. Extreem gevoelig echtpaar koopt huis van iemand die waandenkbeelden heeft.......
De dader voert dat als rechtvaardiging aan om aan te tonen hoe verschrikkelijk de slachtoffers wel niet zijn.quote:Op maandag 29 januari 2024 08:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, in dat filmpje ziet hij een bijgedraaide camera, dat ziet hij pas na de moorden.
Dat gebruikt hij dus niet als "rechtvaardiging".
Hij wordt er nog wel kwaad om, terwijl hij degenen die die camera bijgedraaid zouden hebben al geliquideerd heeft.
Achteraf ja, niet voor hij ze vermoord heeft.quote:Op maandag 29 januari 2024 15:43 schreef huxley84 het volgende:
[..]
De dader voert dat als rechtvaardiging aan om aan te tonen hoe verschrikkelijk de slachtoffers wel niet zijn.
We hebben het over iemand die 2 mensen heeft vermoord omdat hij een juridisch conflict met ze had... dan heb je niet veel nodig om aanstoot aan zaken te nemen.quote:Op maandag 29 januari 2024 15:16 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
En die camera staat gewoon op het terrein van hun eigen huis, dus hoe kun je daar nou aanstoot aan nemen?
Dat blijkt ook uit navragingen bij de oude buren in Velsen-Zuidquote:Op maandag 29 januari 2024 15:26 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hoezo een "extreem gevoelig echtpaar"?
/carequote:Op zondag 28 januari 2024 16:00 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Wij zijn blij dat je daar blijftZeg ook tegen je mede randstedelijken hoe verschrikkelijk het hier is.
Waar blijkt dat uit dan?quote:Op maandag 29 januari 2024 15:54 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Dat blijkt ook uit navragingen bij de oude buren in Velsen-Zuid
Lijkt me minder "extreem gevoelig" dan aan het moorden slaan..quote:Op maandag 29 januari 2024 15:58 schreef matthijst het volgende:
[..]
Klagen over het werk van de beste voeger uit de regio![]()
![]()
Klopt na de moorden voert hij dat als verzachtende omstandigheid aan, waarom hij onder andere zogenaamd het recht had die mensen van hun leven te beroven.quote:Op maandag 29 januari 2024 15:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Achteraf ja, niet voor hij ze vermoord heeft.
Als je ook maar 1% vader bent…quote:Op maandag 29 januari 2024 16:14 schreef ZanneG het volgende:
Richard is een gewetenloze psychopaat, niets meer en niets minder.
Het doet er niet toe of er wel of geen conflict is over een huis, als je 2 mensen in koele bloeden vermoord en kinderen bedreigd dan ben je gestoord.
Daar kunnen we lang of kort over discussieren maar dat veranderd niets aan de kern vd zaak.
Ik geloof niet dat het doodslag is; hij heeft willens en wetens die 2 mensen vermoord.
Hij liep niets voor niets met een wapen op zak.
Als er echt een conflict was dan had hij 100 andere dingen kunnen doen maar 2 mensen vermoorden is nooit de oplossing.
Dat was geen impuls.
Hij is gestoord en gevaarlijk.
Precies wat ik bedoel.quote:Op maandag 29 januari 2024 14:54 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dan nog kunnen media ook de keuze maken om die mensen niet een microfoon onder hun neus te duwen.
Ik ben het alleen niet per se eens met de suggestie dat media bewust probeerden sympathie op te wekken voor de dader.
Voorbeeldje:quote:
Het voegt ook allemaal vrij weinig toe. Al waren het de meest gevoelige mensen op de wereld en al spanden ze de meeste bizarre rechtszaken aan, dat geeft iemand nog steeds niet het recht om een ander ijskoud om te leggen.quote:Op maandag 29 januari 2024 16:37 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Voorbeeldje:
https://www.ad.nl/binnenl(...)iet-deugde~a8d7aa38/
‘Ineke was nooit tevreden’
In de oude buurt van Sam en Ineke in Velsen-Zuid herkennen ze het gevoel dat veel dorpsgenoten nu uiten. Vooral Ineke kan enorm klagen over van alles en nog wat, stellen voormalige buren. Ook daar zijn rechtszaken aangespannen tegen bijvoorbeeld de voeger van hun huis om een schadevergoeding los te peuteren. ,,Sam was een goedzak en zette bijvoorbeeld voor ons de kliko’s buiten als we die waren vergeten, maar vooral zij was nooit tevreden. Ze gingen hier ook al van de ene rechtszaak naar de andere”, zegt oud-buurman Emiel van Zijl.
Maar, of ze nou overgevoelig of niet zijn, uiteindelijk heeft die Richard die fatale en totaal gestoorde beslissing genomen
Dan is het des te belangrijker kalmte in je hoofd te bewaren.quote:
Hier was Richard mogelijk de vreselijke buurman die steeds de grenzen opzoekt. Waarbij ook de andere buurman volgens mij niet altijd netjes kalm bleef, maar het is volgens mij hier GEEN gevalletje van:quote:Op maandag 29 januari 2024 17:02 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Dan is het des te belangrijker kalmte in je hoofd te bewaren.
Ik heb ook een vreselijke buurman die steeds de grenzen opzoekt.
Ergens zou ik hem het liefst ook willen afknallen maar ik probeer toch "normaal" te doen (geen ruzie maken) en ik verkoop mijn huis tzt wel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |