abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212257651
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 22:41 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Van wat ik weet van een kennis (n=1) s dat een strafblad betekent dat je je vergunning per direct kwijt raakt.

Maar ik vind het doen van een melding of aangifte, even los van deze zaak, niet direct aanleiding voor het intrekken van de vergunning.
1 melding of aangifte niet maar er waren er 48.
En die Sam had een paar dagen ervoor nog bij de politie verteld dat hij vreesde voor zijn veiligheid en dat van zijn famillie.
pi_212257886
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 22:50 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ik reageer vooral op je stelling dat de politie zijn wapens vooraf in had moeten nemen. Hoewel dat wel verstandig was geweest ACHTERAF, zou dat dan voor iedereen in Nederland moeten gelden. De bemiddelaar in deze was de wijkagent.

Maar volgens de huidige wetgeving mag je iemand zijn legale wapens niet zomaar af nemen zonder geldige reden. Daar gaat een juridisch proces aan vooraf.

In feite mag iedereen in Nederland een wapenvergunning aanvragen. In sommige gevallen wordt deze geweigerd of later weer ingetrokken. Maar ondanks de geschiedenis die zich ervoor af speelt., gaan we er toch niet van uit dat er in Nederland mensen zijn die met een kofferbak vol wapentuig de straat op gaan om anderen om te leggen? Want in dat licht gezien zou dan eigenlijk niemand meer in aanmerking moeten komen voor een wapen/jachtvergunning.
Zoveel aangiftes, zorgen over veiligheid.. dat zou toch wel een aanleiding moeten zijn eigenlijk.
Wapens innemen hoeft dan nog niet eens maar de wapens kunnen wel op de schietschool bewaard worden.

Voor iemand met vuurwapens is het natuurlijk een stuk makkelijker om die wapens mee te nemen als er ruzie is dan waneer dat soort wapens er niet zijn.
Dan kan men wel alsnog een mes meenemen maar daar is weer beter tegen te verdedigen dan een vuurwapen dat van afstand al dodelijk kan zijn.

Het lijkt me in elk geval wel dat het hebben van vuurwapens wel weer onder de loep genomen moet worden.
Dat men voorzorgsmaatregelen kan inbouwen om dit soort zaken te voorkomen.
pi_212258076
quote:
11s.gif Op donderdag 1 februari 2024 22:50 schreef SiGNe het volgende:

[..]
1 melding of aangifte niet maar er waren er 48.
En die Sam had een paar dagen ervoor nog bij de politie verteld dat hij vreesde voor zijn veiligheid en dat van zijn famillie.
Ja omdat er een duidelijk escalerend conflict speelde hadden de wapens van beide kanten preventief moeten worden afgenomen niet alleen de honkbal knuppel van de slachtoffers. Maar dit is allemaal achteraf gezien en het is vooral een kwestie van eigen verantwoordelijkheid. Als iemand erop gebrand is kwaad te doen dan houd geen wet dat tegen. Als er boekhouder van de onderwereld had gestaan was dit ook gewoon een dubbele liquidatie om een zakelijk conflict van een ton geweest, vlak voordat de slachtoffers voor de rechtbank konden verschijnen en uit dat gehucht wegvluchten.
pi_212258096
quote:
11s.gif Op donderdag 1 februari 2024 22:59 schreef SiGNe het volgende:

[..]
Zoveel aangiftes, zorgen over veiligheid.. dat zou toch wel een aanleiding moeten zijn eigenlijk.
Wapens innemen hoeft dan nog niet eens maar de wapens kunnen wel op de schietschool bewaard worden.

Voor iemand met vuurwapens is het natuurlijk een stuk makkelijker om die wapens mee te nemen als er ruzie is dan waneer dat soort wapens er niet zijn.
Dan kan men wel alsnog een mes meenemen maar daar is weer beter tegen te verdedigen dan een vuurwapen dat van afstand al dodelijk kan zijn.

Het lijkt me in elk geval wel dat het hebben van vuurwapens wel weer onder de loep genomen moet worden.
Dat men voorzorgsmaatregelen kan inbouwen om dit soort zaken te voorkomen.
Dat laatste ben ik met je eens. Alleen dat is nog steeds de koe in de kont kijken nu voor dit specifieke geval.
  donderdag 1 februari 2024 @ 23:07:31 #230
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_212258109
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 23:05 schreef huxley84 het volgende:

[..]
Ja omdat er een duidelijk escalerend conflict speelde hadden de wapens van beide kanten preventief moeten worden afgenomen niet alleen de honkbal knuppel van de slachtoffers. Maar dit is allemaal achteraf gezien en het is vooral een kwestie van eigen verantwoordelijkheid. Als iemand erop gebrand is kwaad te doen dan houd geen wet dat tegen. Als er boekhouder van de onderwereld had gestaan was dit ook gewoon een dubbele liquidatie om een zakelijk conflict van een ton geweest, vlak voordat de slachtoffers voor de rechtbank konden verschijnen en uit dat gehucht wegvluchten.
Alsnog zijn ze vermoord met illegale wapens dus het had niks uitgemaakt
VBL SC influencer
Left, right, behind
  donderdag 1 februari 2024 @ 23:13:05 #231
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212258209
Je kunt nooit zeggen hoe het gelopen was als er wel een goed gesprek was gevoerd met R. over zijn wapenvergunning, naar aanleiding van de incidenten. Je weet niet of er dan naar boven was gekomen hoe slecht hij de situatie rondom het huis kon handelen en of er nog iemand met een vriendelijk doch dringend advies tot hem had kunnen doordringen om er psychische hulp voor te zoeken.
The love you take is equal to the love you make.
pi_212258303
quote:
1s.gif Op donderdag 1 februari 2024 23:13 schreef Lienekien het volgende:
Je kunt nooit zeggen hoe het gelopen was als er wel een goed gesprek was gevoerd met R. over zijn wapenvergunning, naar aanleiding van de incidenten. Je weet niet of er dan naar boven was gekomen hoe slecht hij de situatie rondom het huis kon handelen en of er nog iemand met een vriendelijk doch dringend advies tot hem had kunnen doordringen om er psychische hulp voor te zoeken.
En je kunt het ook niet in wetten vastleggen zonder de hele wapen- en jachtsport aan banden te leggen.

We hebben het hier over een gek die met een kofferbak vol wapens op zijn doel af gaat. Ik vind het lastig om hierin de politie enige laakbaarheid te verwijten.
  donderdag 1 februari 2024 @ 23:30:01 #233
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212258416
quote:
1s.gif Op donderdag 1 februari 2024 23:19 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
En je kunt het ook niet in wetten vastleggen zonder de hele wapen- en jachtsport aan banden te leggen.

We hebben het hier over een gek die met een kofferbak vol wapens op zijn doel af gaat. Ik vind het lastig om hierin de politie enige laakbaarheid te verwijten.
Ze zijn in gebreke gebleven. Ze hadden dat gesprek met hem moeten voeren. Die regels zijn er.
pi_212258713
quote:
1s.gif Op donderdag 1 februari 2024 23:06 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Dat laatste ben ik met je eens. Alleen dat is nog steeds de koe in de kont kijken nu voor dit specifieke geval.
Ik ben zelf zo'n koe (Chronische darmontsteking, Crohn) en ik vind het ergens best fijn dat er af en toe gekeken wordt.
Prettig is het niet, leuk is anders maar als er iets is dan weet men het ook sneller.
Kan men preventief ingrijpen ipv dat er (weer) een operatie nodig is.

Het is overigens ook niet de eerste keer dat er al signalen bij de politie binnen waren gekomen maar dat ze nisk deden..met doden tot gevolg.
Tristan uit Aphen aan de Rijn had ook een wapenvergunning en ook daar waren signalen binnen gekomen dat Tristan niet helemaal spoorde.
Tristan knalde 6 mensen neer.

Als ook daar de politie eerder had ingegrepen en het wapen in beslag had genomen of dat het wapen alleen op de schietclub gebruikt mocht worden dan was er in elk geval geen vuurwapen gebruikt.
Wil nog niet zeggen dat het dan niet uit de hand was gelopen maar dan had de politie in elk geval alles naar mogelijkheid gedaan.
pi_212259599
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 22:41 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Van wat ik weet van een kennis (n=1) s dat een strafblad betekent dat je je vergunning per direct kwijt raakt.

Maar ik vind het doen van een melding of aangifte, even los van deze zaak, niet direct aanleiding voor het intrekken van de vergunning.
Er is nog een tussenweg die wel vaker wordt gebruikt. Het verlof wordt niet ingenomen maar de wapens worden door de politie tijdelijk in bewaring genomen totdat de situatie weer normaal is. Dat hadden ze m.i. hier ook moeten doen.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 09:23:00 #236
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_212260403
Na die kopstoot en de melding van Sam dat hij dacht dat Richard hem zou vermoorden was het wel leuk geweest als de politie die legale wapens iig even in beslag had genomen.
Maar ja, coulda, woulda, shoulda.
Haters everywhere but I don't really care.
pi_212261647
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 07:45 schreef grimselman het volgende:

[..]
Er is nog een tussenweg die wel vaker wordt gebruikt. Het verlof wordt niet ingenomen maar de wapens worden door de politie tijdelijk in bewaring genomen totdat de situatie weer normaal is. Dat hadden ze m.i. hier ook moeten doen.
Had gekund. Maar de illegale wapens waren dan ook nog steeds in zijn bezit geweest.
pi_212262452
quote:
1s.gif Op donderdag 1 februari 2024 23:30 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ze zijn in gebreke gebleven. Ze hadden dat gesprek met hem moeten voeren. Die regels zijn er.
Inderdaad. Waarschijnlijk waren de moorden dan nog steeds gepleegd omdat er gebruik is gemaakt van illegale wapens maar dat doet niets af aan de regels.
pi_212263279
quote:
1s.gif Op donderdag 1 februari 2024 23:30 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Die gesprekken zijn toch ook gevoerd. Ze hebben die zondagavond ervoor alleen de verkeerde mee genomen naar het bureau.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 13:14:12 #240
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212263464
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:59 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Die gesprekken zijn toch ook gevoerd. Ze hebben die zondagavond ervoor alleen de verkeerde mee genomen naar het bureau.
Nee, het gesprek over zijn wapenvergunning.
pi_212263660
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:14 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Nee, het gesprek over zijn wapenvergunning.
Ah. Ik denk dat het weinig had uitgemaakt.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 13:57:01 #242
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212264058
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:28 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
We’re going round in circles.

quote:
1s.gif Op donderdag 1 februari 2024 23:13 schreef Lienekien het volgende:
pi_212271711
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:28 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Inderdaad. Wanneer iemand slechte bedoelingen heeft komt die legaal of illegaal wel aan een wapen. In de handen van een persoon die je wat wilt aan doen word bijna alles een dodelijk wapen ook een auto of een glas scherf. Hij had volgens hemzelf ook zijn vinger er bijna af liggen dus is waarschijnlijk flink tekeer gegaan met slag/steek wapens. Alleen op papier had het beter gestaan als de politie zichzelf had ingedekt en preventief die wapenvergunning en wapenbezit op pauze had gezet voor het geval dat.

Misschien dat iemand uit zijn omgeving met gezond verstand op hem in had kunnen praten dat hij teveel op het spel zet en zijn eigen familie hier geen plezier mee deed. Maar als je als omgeving tegen zo iemand gaat doen "dat je misschien wel hetzelfde had gedaan", namelijk een zakelijk conflict helemaal laten escaleren en de slachtoffers helemaal dehumaniseren, dan ben je zo een persoon alleen maar aan het sterken in het rechtvaardigen van zijn daden.
  zaterdag 3 februari 2024 @ 08:59:58 #244
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_212271907
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 08:42 schreef huxley84 het volgende:

[..]
Inderdaad. Wanneer iemand slechte bedoelingen heeft komt die legaal of illegaal wel aan een wapen. In de handen van een persoon die je wat wilt aan doen word bijna alles een dodelijk wapen ook een auto of een glas scherf. Hij had volgens hemzelf ook zijn vinger er bijna af liggen dus is waarschijnlijk flink tekeer gegaan met slag/steek wapens. Alleen op papier had het beter gestaan als de politie zichzelf had ingedekt en preventief die wapenvergunning en wapenbezit op pauze had gezet voor het geval dat.

Misschien dat iemand uit zijn omgeving met gezond verstand op hem in had kunnen praten dat hij teveel op het spel zet en zijn eigen familie hier geen plezier mee deed. Maar als je als omgeving tegen zo iemand gaat doen "dat je misschien wel hetzelfde had gedaan", namelijk een zakelijk conflict helemaal laten escaleren en de slachtoffers helemaal dehumaniseren, dan ben je zo een persoon alleen maar aan het sterken in het rechtvaardigen van zijn daden.
Stukje speculatie: Richard voedt zijn omgeving eenzijdige/foute info over het andere gezin, de omgeving slikt het als zoete koek want Richard is een van hen en populair en het andere gezin nieuw, uit de randstad (zelfs deels niet-Nederlands) en het gezin komt wellicht niet sympathiek op de buurtbewoners over (maar dit wellicht ook puur gevoed door de halve waarheden en zwartmakerij van Richard. Er is sprake van een vicieuze cirkel mbt gezin buurtbewoners doordat ze ivm de ruzie met een prominente dorpsbewoner al met een achterstand beginnen.

Richard klaagt tegen zijn mededorpsbewoners en met hun reacties voeden ze alleen maar zijn gevoel van gelijkhebben. "Ja man, echt niet normaal", "dat moeten zij we gedaan hebben", "ik zou dat ook niet pikken hoor, geen gelijkgeven die lui!", "een rechtzaak, hoe durven die lui uit de randstad, ze verdienen daar al zoveel en dan komen ze ons hier ook nog eens even uitbuiten".

Wat Richard in gedachten alleen maar sterkte in zijn gelijk en "ik ben goed, zij zijn slecht"-gevoel.

Natuurlijk pure speculatie, maar gewoon even als voorbeeld van hoe mogelijk onbewust de dorpsbewoners, op basis van eenzijdige info mee zouden kunnen hebben geholpen aan een klimaat van haat en gevoel van gelijkhebben.

Kan natuurlijk ook zijn dat er lui waren die tegen Richard zeiden: joh, stel je niet zo aan, zet je er overheen man.

Maar als ik zie hoe in hechte (vrienden)groepen men elkaar vaak of bewust naar de mond praat, of onbewust klakkeloos gelooft en op basis daarvan de vriend gelijk geeft wanneer het buitenstaanders betreft, dan lijkt me een dergelijk scenario niet eens zo heel ver gezocht.

Just asking questions!
Krekker is de bom!
pi_212271913
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 08:57 schreef huxley84 het volgende:

[..]
Nooit, maar als jij jouw account wilt opheffen hoef je niet aan mij te vragen.
stop eens met al je speculaties. Je hebt je account speciaal aangemaakt voor dit topic. Post gewoon normaal. Je bent geen wapen-expert. Je bent ookal geen psychiater.
  zaterdag 3 februari 2024 @ 09:13:52 #246
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_212271961
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 09:01 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
stop eens met al je speculaties. Je hebt je account speciaal aangemaakt voor dit topic. Post gewoon normaal. Je bent geen wapen-expert. Je bent ookal geen psychiater.
Dan meldt je het in het feedback topic en je maakt een topic report.
Wie dit leest is een lezer van dit
  zaterdag 3 februari 2024 @ 09:22:32 #247
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212272031
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 08:59 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Stukje speculatie: Richard voedt zijn omgeving eenzijdige/foute info over het andere gezin, de omgeving slikt het als zoete koek want Richard is een van hen en populair en het andere gezin nieuw, uit de randstad (zelfs deels niet-Nederlands) en het gezin komt wellicht niet sympathiek op de buurtbewoners over (maar dit wellicht ook puur gevoed door de halve waarheden en zwartmakerij van Richard. Er is sprake van een vicieuze cirkel mbt gezin buurtbewoners doordat ze ivm de ruzie met een prominente dorpsbewoner al met een achterstand beginnen.

Richard klaagt tegen zijn mededorpsbewoners en met hun reacties voeden ze alleen maar zijn gevoel van gelijkhebben. "Ja man, echt niet normaal", "dat moeten zij we gedaan hebben", "ik zou dat ook niet pikken hoor, geen gelijkgeven die lui!", "een rechtzaak, hoe durven die lui uit de randstad, ze verdienen daar al zoveel en dan komen ze ons hier ook nog eens even uitbuiten".

Wat Richard in gedachten alleen maar sterkte in zijn gelijk en "ik ben goed, zij zijn slecht"-gevoel.

Natuurlijk pure speculatie, maar gewoon even als voorbeeld van hoe mogelijk onbewust de dorpsbewoners, op basis van eenzijdige info mee zouden kunnen hebben geholpen aan een klimaat van haat en gevoel van gelijkhebben.

Kan natuurlijk ook zijn dat er lui waren die tegen Richard zeiden: joh, stel je niet zo aan, zet je er overheen man.

Maar als ik zie hoe in hechte (vrienden)groepen men elkaar vaak of bewust naar de mond praat, of onbewust klakkeloos gelooft en op basis daarvan de vriend gelijk geeft wanneer het buitenstaanders betreft, dan lijkt me een dergelijk scenario niet eens zo heel ver gezocht.

Just asking questions!
Het zou me niets verbazen als het meespeelt, plus dat het ook nog eens het duurste huis van de straat is, 2 tot 4 keer zo duur als de meeste huizen in het dorp, en dan is het niet alleen een Randstedeling, maar ook nog eens een Pool, daar moet wel wat mee aan de hand zijn.
Dan is het makkelijk voeden, als de vooroordelen al zo lekker meespelen.

Hier in de reeks riep ook al iemand dat een buitenlander haar huis van een half miljoen toch niet zou kunnen kopen :X
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_212272056
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 08:42 schreef huxley84 het volgende:

[..]
De politie heeft m.i. niet goed gehandeld omdat ze wisten dat er een stressvolle situatie was waar een verlofhouder bij betrokken was. Dan moet je gewoon ingrijpen. Dat staat helemaal los van de uitkomst.
  zaterdag 3 februari 2024 @ 09:28:41 #249
482080 AgnesGru
Ach Djurmeen
pi_212272065
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 08:59 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Just asking questions!
Ik denk dat je er niet heel ver naast zit.
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
  zaterdag 3 februari 2024 @ 09:32:20 #250
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_212272079
De appjes die hierover zijn gestuurd naar vrienden en familie zullen ook wel doorgelicht worden door het OM om er een beeld van te krijgen.
Wie dit leest is een lezer van dit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')