Ook zonder krapte zouden er hebberige verhuurders zijn die elke 2 jaar hun huurder er uit zouden schoppen om de huur te kunnen verhogen of om in elk geval de huurbescherming kwijt te zijn. Dus nee, deze wet heeft echt helemaal niks met krapte te maken, alleen met zeer asociale bedrijven of particulieren op de huurmarkt die huurders als nummer of handelswaar zien, niet als mens.quote:Op donderdag 9 november 2023 17:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Jawel, want als die krapte er niet was, dan had je de hele wet niet nodig. En die krapte komt dan weer voort uit een overschot aan regulering.
Iedere nieuwe regelpleister die door de regering of de Kamer op de woningmarkt geplakt wordt, levert weer een nieuw probleem op. En de vaste reactie is: Hé, laten we nóg een pleister plakken!
Dat kun je wel proberen, maar dan vind je binnen de kortste keren dus geen huurder meer. Of je moet wel een topstuk vastgoed in je portefeuille hebben, maar dan is dat het geld kennelijk ook waard. Een huurwoningzoeker die het geld er niet voor over heeft, zoekt dan een ander huis. Dat er dan dus wel is, want er was immers geen krapte.quote:Op donderdag 9 november 2023 18:36 schreef Hanca het volgende:
Ook zonder krapte zouden er hebberige verhuurders zijn die elke 2 jaar hun huurder er uit zouden schoppen om de huur te kunnen verhogen of om in elk geval de huurbescherming kwijt te zijn.
Net alsof dat zo bekend is, alsof zo'n verhaal er bij staat op funda. Misschien in een dorp, maar in een stad kent dan niemand dat verhaal behalve de mensen die in die straat wonen.quote:Op donderdag 9 november 2023 18:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat kun je wel proberen, maar dan vind je binnen de kortste keren dus geen huurder meer. Of je moet wel een topstuk vastgoed in je portefeuille hebben, maar dan is dat het geld kennelijk ook waard. Een huurwoningzoeker die het geld er niet voor over heeft, zoekt dan een ander huis. Dat er dan dus wel is, want er was immers geen krapte.
Ach, en jij hebt echt een veel te naïef beeld van wat je kan bereiken met nog meer overheidsregulering. Zo hebben we allemaal wat.quote:Op donderdag 9 november 2023 18:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Net alsof dat zo bekend is, alsof zo'n verhaal er bij staat op funda. Misschien in een dorp, maar in een stad kent dan niemand dat verhaal behalve de mensen die in die straat wonen.
De huizenmarkt is niet de fietsenmarkt.
Trouwens zat figuren die nu ook nog hun 'investering' (wat gewoon een huis is) leeg laten omdat ze geen last willen hebben van de huurdersbescherming. Bewoonplicht zou veel meer ingevoerd moeten worden.
Jij hebt echt een veel te naïef beeld van wat voor bedrijven en mensen er nog best vaak achter de verhuur zitten
De regel dat je geen tijdelijk contract mag geven, gaat het gedrag van het na 2 jaar er uit schoppen van de huurders toch gewoon 100% tegen. En als die idiote, op geld beluste, over lijken gaande figuren dan niet meer willen verhuren: prima, dergelijke verhuurders kunnen we missen als kiespijn. Bewoonplicht instellen voor huizen en dan kunnen ze kiezen tussen verhuur onder de nieuwe regels of verkopen.quote:Op donderdag 9 november 2023 18:51 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ach, en jij hebt echt een veel te naïef beeld van wat je kan bereiken met nog meer overheidsregulering. Zo hebben we allemaal wat.
Stuur je toch gewoon een knokploeg? Ja ik wil niet stoer doen, maar die huurmarkt is zo verrot. Dat soort dingen gebeuren gewoon.quote:Op donderdag 9 november 2023 19:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
De regel dat je geen tijdelijk contract mag geven, gaat het gedrag van het na 2 jaar er uit schoppen van de huurders toch gewoon 100% tegen. En als die idiote, op geld beluste, over lijken gaande figuren dan niet meer willen verhuren: prima, dergelijke verhuurders kunnen we missen als kiespijn. Bewoonplicht instellen voor huizen en dan kunnen ze kiezen tussen verhuur onder de nieuwe regels of verkopen.
Projectie?quote:Op donderdag 9 november 2023 22:55 schreef koos_vriendloos het volgende:
Waarom noemt yeşilgöz iedereen ineens oerconservartief
Dan lijkt het net alsof de VVD heel vooruitstrevend is.quote:Op donderdag 9 november 2023 22:55 schreef koos_vriendloos het volgende:
Waarom noemt yeşilgöz iedereen ineens oerconservartief
ze gaat er een soort sociale D66 van makenquote:Op donderdag 9 november 2023 22:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dan lijkt het net alsof de VVD heel vooruitstrevend is.
Absoluut niet. Maar als alleen gepromoveerd politicologen openlijk hun mening mogen geven...quote:
De staatsman?quote:Op donderdag 9 november 2023 23:21 schreef michaelmoore het volgende:
Omtzigt maakt weer een hele goede indruk
Iedere keer als je denkt nu gaan ze hem eronder schoffelen , komt toch de staatsman weer boven
ja en toch kwam ie heel goed over om MP te wordenquote:Op donderdag 9 november 2023 23:30 schreef BlackLining het volgende:
[..]
De staatsman?Hij heeft net zitten uitleggen dat ie juist de Kamer in wil.
De VVD wordt een sociale D66? Hoe moet ik dat zien?quote:Op donderdag 9 november 2023 23:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ze gaat er een soort sociale D66 van maken
Ja maar psst, dat wil ie dus niet hequote:Op donderdag 9 november 2023 23:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja en toch kwam ie heel goed over om MP te worden
dus we zien wel
Oh, is hij er nu ineens wel uit en hoeft hij er niet tot na de verkiezingen over na te denken? Bijzondere man is het toch wel.quote:Op donderdag 9 november 2023 23:30 schreef BlackLining het volgende:
[..]
De staatsman?Hij heeft net zitten uitleggen dat ie juist de Kamer in wil.
Ja, bij een (overigens dramatisch slecht gepresenteerd) Op1 net heeft 'ie gezegd dat ie de Kamer in wil.quote:Op donderdag 9 november 2023 23:35 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Oh, is hij er nu ineens wel uit en hoeft hij er niet tot na de verkiezingen over na te denken? Bijzondere man is het toch wel.
ja en toch kwam ie heel goed over om MP te worden, dat ie dat niet wil , ok, dat mag ,quote:Op donderdag 9 november 2023 23:34 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ja maar psst, dat wil ie dus niet he
Jij kletst ook echt zomaar wat raak he
Functie elders wilde hij niet en de grootste partij wilde hij ook al niet. Het lijkt er dus op dat hij premier gaat worden.quote:Op donderdag 9 november 2023 23:34 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ja maar psst, dat wil ie dus niet he
Jij kletst ook echt zomaar wat raak he
nee e nu geloof ik er niet meer inquote:Op vrijdag 10 november 2023 00:03 schreef loveli het volgende:
[..]
Functie elders wilde hij niet en de grootste partij wilde hij ook al niet. Het lijkt er dus op dat hij premier gaat worden.
https://www.parlement.com/id/vm6udvfnauvt/j_j_m_judith_uitermarkquote:Drs.Mr. J.N. (Nicolien) van Vroonhoven-Kok
Nicolien van Vroonhoven (1971) is kandidaat voor Nieuw Sociaal Contract i bij de Tweede Kamerverkiezingen 2023.
Zij was eerder acht jaar CDA-Tweede Kamerlid.
In 2008 maakte zij als één van de eersten gebruik van de regeling voor tijdelijk vervanging vanwege zwangerschap.
Was voor zij Kamerlid werd beleidsmedewerker financiën van de CDA-Tweede Kamerfractie.
Als Kamerlid woordvoerster belastingen, economische zaken, ondernemingsrecht, auteursrecht en cultuurbeleid. In 2010-2012 was zij gemeenteraadslid in Den Haag.
Was mede-eigenaar van een adviesbureau op het gebied van projectmanagement in de culturele sector en in 2014-2018 wethouder in Hilversum.
quote:Kandidaten NSC Tweede Kamerverkiezingen 2023
Pieter Omtzigt.
Nicolien van Vroonhoven-Kok.
Judith Uitermark.
Caspar Veldkamp.
Sandra Palmen-Schlangen.
Eddy van Hijum.
Aant-Jelle Soepboer.
Agnes Joseph
Nou nee, want dan zal Pieter zijn MP moeten gaan verdedigen in de 2e Kamer. Nou ja, zal hem makkelijk afgaan want hij heeft ook nooit moeite gehad om de partijlijn te volgen en verdedigen toen hij nog bij het CDA zat.quote:Op donderdag 9 november 2023 23:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja en toch kwam ie heel goed over om MP te worden, dat ie dat niet wil , ok, dat mag ,
ik weet zeker dat ie een goede kandidaat naar voren zal schuiven die heel goed het land gaat vertegenwoordigen
dan kan ie zelf voorzitter spelen , ook goed
Wat? Wáár legt men Omtzigt inhoudelijk ook maar een strobreed in de weg?quote:Op vrijdag 10 november 2023 00:54 schreef BasEnAad het volgende:
Als de mensen en media de afgelopen jaren net zo kritisch waren op het VVD-afbraakbeleid als dat ze nu zijn over Omtzigt, dan hadden ze recht van spreken.
nee het gaat een vrouw worden , Nummer twee op de lijstquote:Op vrijdag 10 november 2023 02:28 schreef Gehrman het volgende:
Denk ook niet dat Omtzigt zelf voor het premierschap gaat, daar is hij niet zo geschikt voor. Dat weet hij zelf ook wel. Vrees alleen dat hij dan een of andere CDA'er uit de marge naar voren schuift zoals een Herman Wijffels.
quote:Drs.Mr. J.N. (Nicolien) van Vroonhoven-Kok
Nicolien van Vroonhoven (1971) is kandidaat voor Nieuw Sociaal Contract i bij de Tweede Kamerverkiezingen 2023.
Zij was eerder acht jaar CDA-Tweede Kamerlid.
In 2008 maakte zij als één van de eersten gebruik van de regeling voor tijdelijk vervanging vanwege zwangerschap.
Was voor zij Kamerlid werd beleidsmedewerker financiën van de CDA-Tweede Kamerfractie.
Als Kamerlid woordvoerster belastingen, economische zaken, ondernemingsrecht, auteursrecht en cultuurbeleid. In 2010-2012 was zij gemeenteraadslid in Den Haag.
Was mede-eigenaar van een adviesbureau op het gebied van projectmanagement in de culturele sector en in 2014-2018 wethouder in Hilversum.
Het NSC heeft een heel erg goede spindocter, dat heb ik al eerder gemerktquote:Op vrijdag 10 november 2023 01:31 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Wat? Wáár legt men Omtzigt inhoudelijk ook maar een strobreed in de weg?Dat was nou weer het kutte van Op1 vanavond. Geen enkele serieuze concrete vraag.
Bij Rutte stelde men die vragen weldegelijk, maar er kwam nooit antwoord. Dat is toch echt wat anders.
Dat Omtzigt nu zit te flirten met de VVD en in mindere mate met het CDA is wel erg bijzonder trouwens. Als je zo graag een nieuwe bestuurscultuur wilt realiseren lijken me dat nou niet bepaald de beste partijen om mee in zee te gaan. Verfrissend is het dan in ieder geval niet.
Ben het overigens met je eens dat de media nu veel te weinig aandacht heeft besteed aan de parlementaire enquête over de toeslagenaffaire. Dat was immers echt schandelijk. Nog een reden dat ik echt niet snap dat Omtzigt die kant op leunt. Daar mag hij in de media veel steviger op worden aangesproken.
Daar zit natuurlijk ook de rare spagaat voor Omtzigt. Enerzijds heeft hij kritiek op de wijze waarop beleid wordt uitgevoerd, op de wijze waarop Rutte en Co omgaan met de kamer en ga zo maar door, maar anderzijds is het qua standpunten gewoon een wat conservatieve CDA-er. Hij heeft ook simpelweg geen alternatief voor regeren met de VVD en het CDA.quote:Op vrijdag 10 november 2023 01:31 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Wat? Wáár legt men Omtzigt inhoudelijk ook maar een strobreed in de weg?Dat was nou weer het kutte van Op1 vanavond. Geen enkele serieuze concrete vraag.
Bij Rutte stelde men die vragen weldegelijk, maar er kwam nooit antwoord. Dat is toch echt wat anders.
Dat Omtzigt nu zit te flirten met de VVD en in mindere mate met het CDA is wel erg bijzonder trouwens. Als je zo graag een nieuwe bestuurscultuur wilt realiseren lijken me dat nou niet bepaald de beste partijen om mee in zee te gaan. Verfrissend is het dan in ieder geval niet.
Ben het overigens met je eens dat de media nu veel te weinig aandacht heeft besteed aan de parlementaire enquête over de toeslagenaffaire. Dat was immers echt schandelijk. Nog een reden dat ik echt niet snap dat Omtzigt die kant op leunt. Daar mag hij in de media veel steviger op worden aangesproken.
Dat is toch de kant die de VVD de afgelopen jaren op is gegaan?quote:Op donderdag 9 november 2023 23:33 schreef BlackLining het volgende:
[..]
De VVD wordt een sociale D66? Hoe moet ik dat zien?
Is Yesilgoz dan nu ineens ook tegen strengere asielwetgeving, voor sterke klimaatmaatregelen en enorm pro-EU geworden?
Ze hebben toch juist afgelopen zomer het kabinet laten vallen omdat de andere partijen niet in hun, overigens onuitvoerbare, asielplannen meegingen?quote:Op vrijdag 10 november 2023 07:33 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat is toch de kant die de VVD de afgelopen jaren op is gegaan?
Onder de VVD zijn er flinke aantallen binnen gekomen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 07:35 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ze hebben toch juist afgelopen zomer het kabinet laten vallen omdat de andere partijen niet in hun, overigens onuitvoerbare, asielplannen meegingen?
Dat hun wensen niet bijster realistisch zijn snapt toch ook iedereen?quote:Op vrijdag 10 november 2023 07:45 schreef Halcon het volgende:
[..]
Onder de VVD zijn er flinke aantallen binnen gekomen.
Vvd is verantwoordelijk te houden voor internationale instabiliteit?quote:Op vrijdag 10 november 2023 07:45 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat klopt.quote:Op vrijdag 10 november 2023 07:45 schreef Halcon het volgende:
[..]
Stemmen vanwege een premierskandidaat is sowieso debiel.quote:Op vrijdag 10 november 2023 09:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Ik vind het toch wel interessant dat Pieter gisteren min of meer heeft aangegeven geen premier te willen worden. Omdat het aantal NSC-stemmers dat naar links wil overspringen beperkt is zullen die dan toch weer naar de VVD gaan en in Dilan een geschiktere premier-kandidaat zien denk ik.
Kortom, de VVD wordt weer eens de grootste.
Ben ik met je eens maar neemt niet weg dat het voor heel veel kiezers wel belangrijk is.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:08 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Stemmen vanwege een premierskandidaat is sowieso debiel.
Dat is met afstand niet het belangrijkste waarvoor we stemmen. Sterker nog; zo'n minister-president is eerder bijzaak dan hoofdzaak.
Ik weet niet of dat zo beperkt is. Er zijn best wat SP en PvdA stemmers naar NSC gegaan las ik een paar maanden terug in een analyse.quote:Op vrijdag 10 november 2023 09:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Ik vind het toch wel interessant dat Pieter gisteren min of meer heeft aangegeven geen premier te willen worden. Omdat het aantal NSC-stemmers dat naar links wil overspringen beperkt is zullen die dan toch weer naar de VVD gaan en in Dilan een geschiktere premier-kandidaat zien denk ik.
Kortom, de VVD wordt weer eens de grootste.
Dat is dan best vreemd want NSC voert gewoon centrumrechts economisch beleid.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:12 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat zo beperkt is. Er zijn best wat SP en PvdA stemmers naar NSC gegaan las ik een paar maanden terug in een analyse.
Ja en nee.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:08 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Stemmen vanwege een premierskandidaat is sowieso debiel.
Dat is met afstand niet het belangrijkste waarvoor we stemmen. Sterker nog; zo'n minister-president is eerder bijzaak dan hoofdzaak.
Dat is het slag stemmers dat stemt op de persoon en niet kijken waar die persoon voor staat.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:14 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat is dan best vreemd want NSC voert gewoon centrumrechts economisch beleid.
Hoe groot is die groep werkelijk?quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:15 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dat is het slag stemmers dat stemt op de persoon en niet kijken waar die persoon voor staat.
Ik ken diverse Leijten stemmers die naar Omtzigt zijn overgestapt, gewoon om 1 heel simpele reden: de toeslagenaffaire. Verder kijken ze niet naar plannen of het programma.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:12 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat zo beperkt is. Er zijn best wat SP en PvdA stemmers naar NSC gegaan las ik een paar maanden terug in een analyse.
Geen idee. Ik kan me voorstellen dat deze groep bij NSC best groot is, omdat Omzigt vooral bekend is van de toeslagenaffaire en het lang geduurd heeft voor zijn verkiezingsprogramma is gepubliceerd.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:18 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Hoe groot is die groep werkelijk?Wellicht heb ik een te rooskleurig beeld dat bijna elke stemmer wel iets van de partij weet waar ze op stemmen.
https://www.volkskrant.nl(...)e-voorkeur~bdda7e58/quote:Maar écht uitsluitsel gaf hij niet, ook gisteravond hield de NSC-leider een slag om de arm. ‘Ik kan niet alles scripten’, zei hij. Ook liet Omtzigt weten niet te hebben verwacht de grootste, of een van de grootste te worden in de peilingen. ‘Ik dacht: op een gegeven moment dalen we wel in de peilingen en waait die vraag (of hij premier wil worden, red.) weer over.’
Die gaan van een koude kermis thuis komen als mede door hun stem er een guur economisch rechts beleid gevoerd gaat worden de komende vier jaar.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ken diverse Leijten stemmers die naar Omtzigt zijn overgestapt, gewoon om 1 heel simpele reden: de toeslagenaffaire. Verder kijken ze niet naar plannen of het programma.
men heeft vertrouwen dat een goed kamerlid met kennis van zaken goede mensen zal aantrakken en goede dingen zal doenquote:Op vrijdag 10 november 2023 10:15 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dat is het slag stemmers dat stemt op de persoon en niet kijken waar die persoon voor staat.
Het is weer het oude stramien van problemen benoemen en zelf geen oplossingen bieden behalve vage kreten.quote:Op vrijdag 10 november 2023 07:08 schreef Monolith het volgende:
[..]
Daar zit natuurlijk ook de rare spagaat voor Omtzigt. Enerzijds heeft hij kritiek op de wijze waarop beleid wordt uitgevoerd, op de wijze waarop Rutte en Co omgaan met de kamer en ga zo maar door, maar anderzijds is het qua standpunten gewoon een wat conservatieve CDA-er. Hij heeft ook simpelweg geen alternatief voor regeren met de VVD en het CDA.
Een goed kamerlid maakt nog geen goed bestuurder, laat staan regeringsleider. Dat vergt hele andere competenties en vaardigheden.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
men heeft vertrouwen dat een goed kamerlid met kennis van zaken goede mensen zal aantrakken en goede dingen zal doen
ik weet niet een betere partij om op te stemmen
Klopt, maar toen ik dat voorzichtig suggereerde kwam ik aan 'hun Pieter' en moest ik vooral niet denken dat de CU of een andere partij de problemen kon oplossen...quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:30 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Die gaan van een koude kermis thuis komen als mede door hun stem er een guur economisch rechts beleid gevoerd gaat worden de komende vier jaar.
Ik neem de bestaanszekerheid van Omtzigt namelijk niet serieus, want in verkiezingsprogramma lees ik daar geen onderbouwen plannen over terug.
Pro-EU is dan ook wel zo ongeveer de hele bestaansreden van Volt, het is eigenlijk niet eens een Nederlandse partij maar een Europese partij.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:55 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Interview met Dassen (Volt): https://www.nu.nl/interviews-met-lijsttrekkers/6288965/interview-laurens-dassen-stop-met-brussel-de-schuld-geven.html
Erg pro-Europa, maar wonende in het VK snap ik dat wel.
Jullie willen dat EU-lidstaten niet met elkaar concurreren op belasting- en arbeidsregels. Verder stellen jullie Europese belastingen voor en moeten we op Europees niveau ook schulden delen, iets waar Nederland al jaren tegen is. Kan het zijn dat de EU daar beter van wordt, maar Nederland er slechter uitkomt?quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:55 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Interview met Dassen (Volt): https://www.nu.nl/interviews-met-lijsttrekkers/6288965/interview-laurens-dassen-stop-met-brussel-de-schuld-geven.html
Erg pro-Europa, maar wonende in het VK snap ik dat wel.
Daarom gaat hij ook af als een gieter straks vermoed ik. BBB-stijl zegmaar.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, maar toen ik dat voorzichtig suggereerde kwam ik aan 'hun Pieter' en moest ik vooral niet denken dat de CU of een andere partij de problemen kon oplossen...
NSC draait bijna volledig op het door de media gecreëerde imago van Omtzigt (waarbij Omtzigt ook nog eens helemaal niet zo'n uitzonderlijk kamerlid is, hij krijgt alleen de aandacht).
Ik denk wel dat hij deze verkiezing piekt, idd. Al moet je je niet vergissen hoe populair conservatieve standpunten in Nederland zijn, best kans dat wat hij straks aan links verliest weer terug kan winnen van BBB en PVV.quote:Op vrijdag 10 november 2023 11:32 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Daarom gaat hij ook af als een gieter straks vermoed ik. BBB-stijl zegmaar.
Zou fijn zijn als er een kabinet zou komen dat dit kenmerkende Nederlandse conservatisme eens wat meer vorm zou geven in het land in plaats van doorgeslagen progressiviteit. Als hem dit lukt kan hij nog best een tijdje het goed blijven doen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 11:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk wel dat hij deze verkiezing piekt, idd. Al moet je je niet vergissen hoe populair conservatieve standpunten in Nederland zijn, best kans dat wat hij straks aan links verliest weer terug kan winnen van BBB en PVV.
Ik vind conservatisme dan weer een verschrikking lol.quote:Op vrijdag 10 november 2023 11:46 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Zou fijn zijn als er een kabinet zou komen dat dit kenmerkende Nederlandse conservatisme eens wat meer vorm zou geven in het land in plaats van doorgeslagen progressiviteit. Als hem dit lukt kan hij nog best een tijdje het goed blijven doen.
Waarin zou je die conservatisme willen zien? Is het niet meer liberalisme dan conservatisme?quote:Op vrijdag 10 november 2023 11:46 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Zou fijn zijn als er een kabinet zou komen dat dit kenmerkende Nederlandse conservatisme eens wat meer vorm zou geven in het land in plaats van doorgeslagen progressiviteit. Als hem dit lukt kan hij nog best een tijdje het goed blijven doen.
Terug naar het gezin, meer gemeenschapszin, meer eigen cultuur, meer omkijken naar de ander, minder slachtofferschap en meer verantwoordelijkheid nemen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 11:55 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Waarin zou je die conservatisme willen zien? Is het niet meer liberalisme dan conservatisme?
Ik kan me voorstellen dat veel mensen de afgelopen 2 kabinetten vrij progressief vonden, inderdaad. Ondanks aanwezigheid van de conservatieve CDA en de toch ook niet echt heel progressieve VVD en CU. Ik zelf ben niet zo conservatief op een aantal punten, maar ik snap het wel. Op een aantal punten ben ik trouwens wel conservatief, ik vond Balkenende IV wel een prettige coalitie.quote:Op vrijdag 10 november 2023 11:46 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik zie niet waarom daar conservatisme voor nodig is. Ik omarm ook de meeste dingen die je opnoemt op meer eigen cultuur en minder slachtofferschap na. Ik ben vooral voor vooruitgang omdat de wereld nou eenmaal veranderd. Stilstand is achteruitgang in mijn optiek.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:01 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Terug naar het gezin, meer gemeenschapszin, meer eigen cultuur, meer omkijken naar de ander, minder slachtofferschap en meer verantwoordelijkheid nemen.
Laten we het hopen, want een dergelijke oerconservatieve regering is beslist geen representatie van wat de kiezer wil.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat veel mensen de afgelopen 2 kabinetten vrij progressief vonden, inderdaad. Ondanks aanwezigheid van de conservatieve CDA en de toch ook niet echt heel progressieve VVD en CU. Ik zelf ben niet zo conservatief op de meeste punten, maar ik snap het wel.
Maar zoals gezegd: de bezetting van de afgelopen 2 kabinetten was vaak al conservatief, dus of je nou veel conservatievere kabinetten moet verwachten... ja, met de coalitie die Omtzigt noemde, maar die lijkt me niet echt realistisch. Volgens mij heb je altijd PvdA/GL of D66 nodig.
Een zeer-progressieve ook niet. Nederland is gewoon conservatief momenteel.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Laten we het hopen, want een dergelijke oerconservatieve regering is beslist geen representatie van wat de kiezer wil.
Ik denk dat heel veel Nederlanders liever hebben dat Omtzigt en de VVD economisch wat water bij de wijn doen dan op cultuur weer alles weg te geven aan D66 of GroenLinks. De meeste Nederlanders hebben weinig met het slavernij-gezeur, transgendergedoe en dat soort dingen die naar de mening van de conservatieven veel te veel aandacht krijgen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat veel mensen de afgelopen 2 kabinetten vrij progressief vonden, inderdaad. Ondanks aanwezigheid van de conservatieve CDA en de toch ook niet echt heel progressieve VVD en CU. Ik zelf ben niet zo conservatief opeen aantal punten, maar ik snap het wel.
Maar zoals gezegd: de bezetting van de afgelopen 2 kabinetten was vaak al conservatief, dus of je nou veel conservatievere kabinetten moet verwachten... ja, met de coalitie die Omtzigt noemde, maar die lijkt me niet echt realistisch. Volgens mij heb je altijd PvdA/GL of D66 nodig.
Een progressieve al helemaal niet, het grootste deel van Nederland is conservatief.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Laten we het hopen, want een dergelijke oerconservatieve regering is beslist geen representatie van wat de kiezer wil.
Iedere coalitie die een meerderheid van de zetels heeft gekregen wordt gezien als een correcte representatie. Je kunt erover twisten of dat terecht is, maar als een coalitie als VVD/PVV/NSC/BBB/SGP aan een meerderheid komt, ik noem maar even iets exotisch, kun je dan zeggen dat het geen representatie is van wat de kiezer wil?quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Bronquote:Op vrijdag 10 november 2023 12:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Een progressieve al helemaal niet, het grootste deel van Nederland is conservatief.
Hangt er maar vanaf wat je daar onder verstaat. De grote meerderheid is voor bv. homohuwelijk, het toestaan van abortus, het toestaan van euthanasie bij uitzichtloos lijden, om wat te noemen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Een progressieve al helemaal niet, het grootste deel van Nederland is conservatief.
De peilingen, conservatieve partijen hebben al jaren de meerderheid trouwens.quote:
Een niet onaanzienlijk deel (37%) is progressief en da's toch een flinke groep om rekening mee te houden.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Is maar net wat als conservatief ziet. Is dat een binaire variabele? Een partij is conservatief of progressief?quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
De peilingen, conservatieve partijen hebben al jaren de meerderheid trouwens.
Alle recente verkiezingsuitslagen. Oh, en de bevolkingspiramide.quote:
Ja, genoeg partijen die niet perse conservatief of progressief zijn dus.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:16 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Icm de huidige peilingen.
Ik vind NSC en 50+ in dit plaatje trouwens echt verkeerd staan op de verticale as. Die moeten veel verder naar beneden.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:16 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Icm de huidige peilingen.
Is er ook nog een flinke groep die het allemaal geen zier interesseert.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:17 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja, genoeg partijen die niet perse conservatief of progressief zijn dus.
Bevolkingspiramide want alle ouderen zijn conservatief ofzo?quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Alle recente verkiezingsuitslagen. Oh, en de bevolkingspiramide.
Niet allemaal. Maar relatief gezien wel meer dan de jongeren. Of waarom denk je dat GroenLinks het zo goed doet in studentensteden?quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:19 schreef Momo het volgende:
[..]
Bevolkingspiramide want alle ouderen zijn conservatief ofzo?
We hebben het toch ook over centrum partijen bij bijvoorbeeld CDA of NSC qua links/rechts spectrum. Snap niet waarom qua conservatief of progressief dat ineens wel zo zwart of wit moet zijn. Denk dat een groot deel van de Nederlanders niet perse in een hokje conservatief of progressief vallen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:19 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Is er ook nog een flinke groep die het allemaal geen zier interesseert.
Eigenlijk is het toch gewoon heel onprofessioneel om zo te beginnen? Dit klinkt heel erg als een "dat zien we dan wel" instelling.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:25 schreef Hanca het volgende:
Maar Omtzigt dacht dus helemaal niet dat hij de grootste kon worden:
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)e-voorkeur~bdda7e58/
Hij zal dan ook nog geen andere premierskandidaat klaar hebben staan...
regeringsleiderquote:Op vrijdag 10 november 2023 10:40 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Een goed kamerlid maakt nog geen goed bestuurder, laat staan regeringsleider. Dat vergt hele andere competenties en vaardigheden.
Mag wel eens ge-updatet worden indd. Het is nog afwachten wat Pieter Omtzigt nou eigenlijk precies wil, maar de contouren beginnen zich inmiddels af te tekenen. Hij blijkt veel conservatiever dan op het eerste gezicht leek.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik vind NSC en 50+ in dit plaatje trouwens echt verkeerd staan op de verticale as. Die moeten veel verder naar beneden.
Ik vind NSC een beetje CU zijn ,, ik zie ze wel samen in een coalitie gaanquote:Op vrijdag 10 november 2023 10:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, maar toen ik dat voorzichtig suggereerde kwam ik aan 'hun Pieter' en moest ik vooral niet denken dat de CU of een andere partij de problemen kon oplossen...
NSC draait bijna volledig op het door de media gecreëerde imago van Omtzigt (waarbij Omtzigt ook nog eens helemaal niet zo'n uitzonderlijk kamerlid is, hij krijgt alleen de aandacht).
Ik weet en snap dat het zo werkt, maar dat is alsnog geen representatie van de Nederlandse bevolking . Dus ik hoop, zoals ik al zei, dat ze niet zo ver over rechts en regering gaan vormen. Vooral dat Omtzigt SGP als optie noemt, conservatiever (en enger) maken ze ze niet, geloof ik.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:11 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Iedere coalitie die een meerderheid van de zetels heeft gekregen wordt gezien als een correcte representatie. Je kunt erover twisten of dat terecht is, maar als een coalitie als VVD/PVV/NSC/BBB/SGP aan een meerderheid komt, ik noem maar even iets exotisch, kun je dan zeggen dat het geen representatie is van wat de kiezer wil?
Het is zeker geen representatie van iedere kiezer, maar dat is dan ook onmogelijk. De kiezer heeft zelf al jaren een zwartwitspelletje met politiek gespeeld, de ene partij is goed en de andere fout met niks er tussenin. Dan krijg je dit soort cynische 50%+1-politiek. Met meer dan de helft win je, met minder dan de helft verlies je. Idealen en gemeenschappelijk belang zijn ondergeschikt.
ik zie omtzigt flink weg halen bij de zekere kiezers van VVDquote:Op vrijdag 10 november 2023 11:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk wel dat hij deze verkiezing piekt, idd. Al moet je je niet vergissen hoe populair conservatieve standpunten in Nederland zijn, best kans dat wat hij straks aan links verliest weer terug kan winnen van BBB en PVV.
nou Omtzigt is voor vrije beschikking over het mensenlijk lichaam in alles , dus daar gaan de religieuzen niet in zee meequote:Op vrijdag 10 november 2023 11:53 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ik vind conservatisme dan weer een verschrikking lol.
nee NSC is een echte middenpartij , een degelijke middenpartijquote:Op vrijdag 10 november 2023 12:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik vind NSC en 50+ in dit plaatje trouwens echt verkeerd staan op de verticale as. Die moeten veel verder naar beneden.
Als NSC de grootste gaat worden, zie ik eigenlijk weinig scenario's met een kabinet zonder VVDquote:Op vrijdag 10 november 2023 12:23 schreef Cupfighter het volgende:
Ik ben een van de mensen die waarschijnlijk van de SP naar de NSC gaat, niet om de toeslagen affaire, ik ben het ook niet op alle punten met ze eens maar in de hoofdzaken wel en ik hoop ook dat ze de grootste worden in plaats van dat vreselijke VVD
Oh ik ook niet hoor, de VVD uit de regering is bijna onmogelijk als ze maar niet de grootste worden weerquote:Op vrijdag 10 november 2023 12:24 schreef Momo het volgende:
[..]
Als NSC de grootste gaat worden, zie ik eigenlijk weinig scenario's met een kabinet zonder VVD
Ik zie sowieso geen scenario zonder de VVD, ook niet als PvdA/GL de grootste wordt.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:24 schreef Momo het volgende:
[..]
Als NSC de grootste gaat worden, zie ik eigenlijk weinig scenario's met een kabinet zonder VVD
Mijn gevoel zegt wel dat NSC zetels gaat verliezen op dit premier gedoe. En Timmermans is denk ik ook te elitair om nog echt meer stemmers te trekken. Ik zie VVD wel de grootste worden eigenlijk.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:25 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Oh ik ook niet hoor, de VVD uit de regering is bijna onmogelijk als ze maar niet de grootste worden weer
ik zie dylan wel minister worden van stikstof of zoquote:Op vrijdag 10 november 2023 12:25 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Oh ik ook niet hoor, de VVD uit de regering is bijna onmogelijk als ze maar niet de grootste worden weer
Nou ja, Forum misschien. Of Denk, op sommige vlakken. Maar programmabreed is SGP, naar Omtzigt lijkt het, wel het meest conservatieve dat je in Nederland gaat vinden.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik weet en snap dat het zo werkt, maar dat is alsnog geen representatie van de Nederlandse bevolking . Dus ik hoop, zoals ik al zei, dat ze niet zo ver over rechts en regering gaan vormen. Vooral dat Omtzigt SGP als optie noemt, conservatiever (en enger) maken ze ze niet, geloof ik.
Hoe zie jij omzien naar elkaar in de conservatieve partijen, behalve dan dat ze het gezin graag heel belangrijk willen maken?quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:23 schreef Hanca het volgende:
Wat denk ik ook een scheidlijn is die dichtbij progressief of conservatisme staat: bepaalde, vaak zeer progressieve, partijen zetten het idividu centraal en zijn van 'alles uit je leven halen', 'een leven lang leren' enz, andere (meestal de conservatieve) partijen zien mensen meer als deel van een samenleving en hebben meer aandacht voor 'omzien naar elkaar' e.d.
En richting die eerste categorie is Nederland wat mij betreft totaal doorgeschoten, een coalitie die geen individualistische partij in zich heeft zou ik enorm toejuichen.
Dat maakt het ook zo lastig, dat stemmen. Bijna iedere partij heeft wel iets waar ik me in kan vinden, ook rechtsconservatief. Dus hoe bepaal je dan waar je stem naartoe gaat?quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nou ja, Forum misschien. Of Denk, op sommige vlakken. Maar programmabreed is SGP, naar Omtzigt lijkt het, wel het meest conservatieve dat je in Nederland gaat vinden.
Al moet je conservatisme in Nederland, of elders in West-Europa, niet verwarren met wat je in de VS ziet gebeuren. Daar is conservatisme eerder een beweging die terug wil in de tijd. In onze contreien betekent het eerder dat je de samenleving niet, of niet te snel, wil zien veranderen. Er zijn, buiten de SGP en misschien Thierry, in Nederland geen partijen te vinden die het abortusrecht willen terugdringen om eens iets te noemen. Hooguit om het niet verder te verruimen. In economisch aspect ligt conservatisme hier meer in de lijn van het geld houden waar het zit, dus zo min mogelijk nivelleren. Vandaar dat dat tweedimensionale kieswijzerplaatje ook zo eendimensionaal is: vrijwel alle partijen zijn rechtsconservatief of linksprogressief. Als stemmer in een van de andere twee kwadranten heb je nauwelijks wat te kiezen.
Ik ben er bang voor dat je gelijk hebt. Ik zie het met lede ogen aan, want nog rechtser is naar mijn idee echt niet goed.quote:En ja, meerderheidspolitiek en coalitievorming. Ik hoop met je mee, maar als ik moet gokken dan denk ik dat de VVD de grootste wordt en dat die, zeker als je bedenkt waar ze het laatste kabinet op hebben laten vallen, liever over rechts een coalitie vormt dan met Timmermans.
Tegen cda'ers en sgp'ers snap ik dit beter dan tegen cu'ers. In mijn beperkte ervaring met hen zijn die vaak bereid te helpen... Ken er eentje die meer dan een jaar een dakloos persoon in eigen huis nam. Wat ik echt onvoorstelbaar vind, als ongelovige... maar misschien was dat een uitzondering.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hoe zie jij omzien naar elkaar in de conservatieve partijen, behalve dan dat ze het gezin graag heel belangrijk willen maken?
Je ziet toch vaak meer aandacht voor verenigingsleven, mantelzorgers, gezin idd (het ideaal van D66 dat iedereen werkt is denk ik enorm slecht voor Nederland).quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hoe zie jij omzien naar elkaar in de conservatieve partijen, behalve dan dat ze het gezin graag heel belangrijk willen maken?
Nog buiten de koers lijkt me het niet verkeerd dat we een regering krijgen die wat meer naar buiten kijkt en wat minder naar binnen. Die niet alleen voor de eigen achterban regeert, maar ook voor de andere Nederlanders. Het is momenteel iets te veel 'drie wolven en twee geiten gaan vergaderen wat er gegeten wordt'.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:32 schreef miss_sly het volgende:
Ik ben er bang voor dat je gelijk hebt. Ik zie het met lede ogen aan, want nog rechtser is naar mijn idee echt niet goed.
Is dat het ideaal van D66? Dat klinkt me meer als een zeer rechts ideaal in de oren, zodat er weinig tot geen geld nodig is voor uitkeringen en bijstand.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je ziet toch vaak meer aandacht voor verenigingsleven, mantelzorgers, gezin idd (het ideaal van D66 dat iedereen werkt is denk ik enorm slecht voor Nederland).
Ik ken er meer die dat hebben gedaan. Wij hebben zelf overwogen een kind in huis te nemen dat absoluut niet thuis meer kon zijn, maar (eerlijk gezegd: gelukkig) dook er een betere optie op.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:32 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Tegen cda'ers en sgp'ers snap ik dit beter dan tegen cu'ers. In mijn beperkte ervaring met hen zijn die vaak bereid te helpen... Ken er eentje die meer dan een jaar een dakloos persoon in eigen huis nam. Wat ik echt onvoorstelbaar vind, als ongelovige... maar misschien was dat een uitzondering.
D66 benoemt dat zeer vaak, ook in de APB. Bij D66 komt ook voor een heel deel dat individualistische belastingstelsel vandaan.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Is dat het ideaal van D66? Dat klinkt me meer als een zeer rechts ideaal in de oren, zodat er weinig tot geen geld nodig is voor uitkeringen en bijstand.
Ik ben het volledig met je eens. Ik heb er weinig vertrouwen in dat na de komende verkiezingen er een regering komt die inderdaad niet alleen regeert voor de eigen achterban. Men is ook helemaal niet bezig met regeren, maar met de achterban tevreden houden zodat ze de volgende keer weer op hen stemmen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:36 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nog buiten de koers lijkt me het niet verkeerd dat we een regering krijgen die wat meer naar buiten kijkt en wat minder naar binnen. Die niet alleen voor de eigen achterban regeert, maar ook voor de andere Nederlanders. Het is momenteel iets te veel 'de wolf en de geit gaan vergaderen wat er gegeten wordt'.
Of, zoals mijn collega nog wel eens grappend vertelt over zijn gymlessen: ik ben heel democratisch in mijn lessen. Het laatste kwartier laat ik de klas altijd stemmen wat we voor spel gaan doen en 15 van de 25 willen er voetballen. Dus we voetballen altijd het laatste kwartier.
Met echt omzien naar elkaar heb je veel minder vrijwilligers nodigquote:Op vrijdag 10 november 2023 12:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ken er meer die dat hebben gedaan. Wij hebben zelf overwogen een kind in huis te nemen dat absoluut niet thuis meer kon zijn, maar (eerlijk gezegd: gelukkig) dook er een betere optie op.
Maar sowieso draait Nederland volgens mij voor een enorm deel op vrijwilligers. De scholen, verenigingen, allerlei dingen als de voedselbank e.d. Met een 100% dekking aan werkenden (iedereen moet werken) ben je die vrijwilligers grotendeels kwijt. Daarom vind ik dat grote verschil in belastingdruk tussen een- en tweeverdieners ook zo slecht voor Nederland.
Onzin, die mensen zorgen juist ook voor mensen die ze helemaal niet kennen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mantelzorg, verenigingsleven en gezin zijn niet 'omzien naar elkaar' maar 'binnen je eigen bubbeltje zorgen dat je zelf en je naasten niets tekort komen".
Wat een ontzettend cynische en wereldvreemde inslag is dit.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mantelzorg, verenigingsleven en gezin zijn niet 'omzien naar elkaar' maar 'binnen je eigen bubbeltje zorgen dat je zelf en je naasten niets tekort komen".
Dat heb ik gemist. En dat individualistische belastingstelsel ook. Ik zal er eens naar kijken.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
D66 benoemt dat zeer vaak, ook in de APB. Bij D66 komt ook voor een heel deel dat individualistische belastingstelsel vandaan.
Mantelzorg wordt voor het grootste gedeelte gedaan voor en door familie en in het verenigingsleven gaat niemand wat doen als ze niet zelf of hun kinderen) iets met de betreffende vereniging hebben. Het gezin lijkt me vanzelfsprekend een kleine eigen bubbel.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Onzin, die mensen zorgen juist ook voor mensen die ze helemaal niet kennen.
Dat is absouut mijn ervaring niet. Integendeel zelfs.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mantelzorg wordt voor het grootste gedeelte gedaan voor en door familie en in het verenigingsleven gaat niemand wat doen als ze niet zelf of hun kinderen) iets met de betreffende vereniging hebben. Het gezin lijkt me vanzelfsprekend een kleine eigen bubbel.
Eens.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mantelzorg wordt voor het grootste gedeelte gedaan voor en door familie en in het verenigingsleven gaat niemand wat doen als ze niet zelf of hun kinderen) iets met de betreffende vereniging hebben. Het gezin lijkt me vanzelfsprekend een kleine eigen bubbel.
Jij gaat in de kantine staan bij de voetbalvereniging als geen van je kinderen voetbalt? Bij de tennisvereniging lopen allemaal mensen vrijwilligerswerk te doen die niets met tennis hebben? Ken jij veel mensen die mantelzorgen voor een hun onbekende persoon? Die vrijwilliger zijn op een school zonder dat hun kind erop zit?quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is absouut mijn ervaring niet. Integendeel zelfs.
"iedereen werken" is overigens een bij uitstek links ideaal, een sociaal-democratisch land als Zweden is daarvoor bijvoorbeeld bij uitstek ingericht.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Is dat het ideaal van D66? Dat klinkt me meer als een zeer rechts ideaal in de oren, zodat er weinig tot geen geld nodig is voor uitkeringen en bijstand.
Omzien naar elkaar is óók omzien naar mensen die het moeilijker vinden om voor zichzelf te zorgen. Zoals mensen die niet kunnen werken door ziekte of andere oorzaken. Omzien naar elkaar is ook gelijke kansen in het onderwijs (waarop rechts wil wederom wil bezuinigen), is ook een goede zorg, etc.
De sportverenigingen niet, maar die 3e vraag: zeer zeker. Het komt wel meer voor in onze kerk: hang als wildvreemde een hulpvraag op in de kerk en je krijgt meerdere aanmeldingen. En er wordt ook vrijwilligerswerk gedaan voor diverse bewoners van het verzorgingstehuis die helemaal geen lid zijn van onze kerk.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Jij gaat in de kantine staan bij de voetbalvereniging als geen van je kinderen voetbalt? Bij de tennisvereniging lopen allemaal mensen vrijwilligerswerk te doen die niets met tennis hebben? Ken jij veel mensen die mantelzorgen voor een hun onbekende persoon? Die vrijwilliger zijn op een school zonder dat hun kind erop zit?
Iedereen werken is overigens ook bij uitstek Calvinistisch.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:52 schreef -XOR- het volgende:
[..]
"iedereen werken" is overigens een bij uitstek links ideaal, een sociaal-democratisch land als Zweden is daarvoor bijvoorbeeld bij uitstek ingericht.
Via de kerk, dat geloof ik wel. Dat vind ik dan ook bij uitstek de plek waar zoiets vandaan komt. Dat betekent niet dat conservatief dús meer is van omzien naar elkaar. Een klein deel van conservatief, het gelovige deel, is daarvan.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
De sportverenigingen niet, maar die 3e vraag: zeer zeker. Het komt wel meer voor in onze kerk: hang als wildvreemde een hulpvraag op in de kerk en je krijgt meerdere aanmeldingen. En er wordt ook vrijwilligerswerk gedaan voor diverse bewoners van het verzorgingstehuis die helemaal geen lid zijn van onze kerk.
En hier werkt dat via de kerk, maar ik weet dat dat in Zuid-Nederland ook zo werkt via de fanfare of de carnavalsvereniging.
En dus ook conservatief, mag ik dat zo zeggen?quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:55 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Iedereen werken is ook bij uitstek Calvinistisch.
Zeker niet, vrouwen moeten thuis voor de kinderen zorgen is de calvinistische opvatting, dat is ook een van de redenen waarom Nederland relatief weinig geemancipeerd is.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:55 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Nee, niet echt. Individualistisch wel. Bij calvinistisch past dat in elk huishouden gewerkt wordt en de broek zelf op kan houden, niet per idividu.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:55 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ja, I guess? Ik weet het niet. Rentenieren zou je ook conservatief kunnen noemen, maar dat staat daar dan haaks op.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:56 schreef capricia het volgende:
[..]
En dus ook conservatief, mag ik dat zo zeggen?
Oh ja, dat is wel een goed punt, ik had beter kunnen zeggen elke man werken.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:57 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Zeker niet, vrouwen moeten thuis voor de kinderen zorgen is de calvinistische opvatting, dat is ook een van de redenen waarom Nederland relatief weinig geemancipeerd is.
Dat lijkt me dan weer niet een D66 standpunt.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:59 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Oh ja, dat is wel een goed punt, ik had beter kunnen zeggen elke man werken.
Hah, nee inderdaad.quote:Op vrijdag 10 november 2023 13:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat lijkt me dan weer niet een D66 standpunt.
Het liberale idee is dat je het best net te veel arbeidsaanbod hebt zodat de lonen wat gedrukt worden en je internationaal concurrerend blijft. De kleine groep die geen werk kan vinden kan dan via belastingen (dmv uitkeringen) gecompenseerd worden.quote:Op vrijdag 10 november 2023 13:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat lijkt me dan weer niet een D66 standpunt.
Chris Stoffer joined the chat.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:59 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Oh ja, dat is wel een goed punt, ik had beter kunnen zeggen elke man werken.
Tsja. Volgens mij ziet Volt het als volgt.quote:Op vrijdag 10 november 2023 11:05 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Jullie willen dat EU-lidstaten niet met elkaar concurreren op belasting- en arbeidsregels. Verder stellen jullie Europese belastingen voor en moeten we op Europees niveau ook schulden delen, iets waar Nederland al jaren tegen is. Kan het zijn dat de EU daar beter van wordt, maar Nederland er slechter uitkomt?
"Ja, maar je moet ook kijken naar het Europese belang, want dat is ook het Nederlandse belang."
https://www.nu.nl/intervi(...)de-schuld-geven.html
Dit vind ik wel een heel bijzondere standpunt. Mij lijkt het erg tegenstrijdig.
Sophia Stoffer (de vrouw van Chris) is een werkende moeder: https://www.terdege.nl/ar(...)is-vallen-en-opstaanquote:Op vrijdag 10 november 2023 13:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Chris Stoffer joined the chat.
Als er een groep is in Nederland die het slachtofferschap omarmt heeft is het wel rechts autochtoon Nederland.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:01 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Terug naar het gezin, meer gemeenschapszin, meer eigen cultuur, meer omkijken naar de ander, minder slachtofferschap en meer verantwoordelijkheid nemen.
Als er een groep in Nederland is die alleen denkt aan het eigenbelang is het wel de conservatieve stemmer.quote:Op vrijdag 10 november 2023 14:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Als er een groep is in Nederland die het slachtofferschap omarmt heeft is het wel rechts autochtoon Nederland.
Als je het Omtzigt vraagt....koeien in het landschap.quote:Op vrijdag 10 november 2023 14:06 schreef Hexagon het volgende:
Meer "eigen cultuur". Wat houdt dat precies in?
Minder buitenlandse cultuur.quote:Op vrijdag 10 november 2023 14:06 schreef Hexagon het volgende:
'quote:Op vrijdag 10 november 2023 14:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Als er een groep is in Nederland die het slachtofferschap omarmt heeft is het wel rechts autochtoon Nederland.
Nee, Omtzigt staat op boergebied juist best ver van BBB af. Ze willen een snelle krimp van de veestapel: https://www.boerderij.nl/(...)et-een-knock-out-bodquote:Op vrijdag 10 november 2023 14:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Als je het Omtzigt vraagt....koeien in het landschap.
Minder Marrekanen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 14:06 schreef Hexagon het volgende:
Ik hoor het graag van onze Pietje.quote:Op vrijdag 10 november 2023 14:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Als je het Omtzigt vraagt....koeien in het landschap.
Varkens en vleeskalveren. Duurzaam met runderen is een heel ander verhaal.quote:Op vrijdag 10 november 2023 14:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, Omtzigt staat op boergebied juist best ver van BBB af. Ze willen een snelle krimp van de veestapel: https://www.boerderij.nl/(...)et-een-knock-out-bod
Terug naar het gezin, meer eigen cultuur en minder slachtofferschap maar wel meer omzien naar elkaar? Dus alleen omzien naar mensen die zo zijn zoals jijzelf. Prachtig idee.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:01 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Zou dat een vast standpunt zijn of ook weer tijdelijk (tot er een lobbyist langskomt)?quote:Op vrijdag 10 november 2023 14:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, Omtzigt staat op boergebied juist best ver van BBB af. Ze willen een snelle krimp van de veestapel: https://www.boerderij.nl/(...)et-een-knock-out-bod
Precies die eigen cultuur waarop continu weer op moet worden bezuinigd door rechts.quote:Op vrijdag 10 november 2023 14:06 schreef Hexagon het volgende:
Nou ja, het betekent effectief gewoon 'weg met migranten en mensen met een kleurtje horen er niet bij' natuurlijk. Het zal niet gaan om het verbieden van Netflix en Amerikaanse films in bioscopen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 14:41 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Precies die eigen cultuur waarop continu weer op moet worden bezuinigd door rechts.
Daar kijken veel mensen allemaal niet naar.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:14 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat is dan best vreemd want NSC voert gewoon centrumrechts economisch beleid.
Misschien lobbyen voor een apart stukje Netflix waar alleen blanken te zien zijn of je donkere mensen hooguit tegenkomt in de rol van hardwerkend agrarisch personeel.quote:Op vrijdag 10 november 2023 15:22 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja, het betekent effectief gewoon 'weg met migranten en mensen met een kleurtje horen er niet bij' natuurlijk. Het zal niet gaan om het verbieden van Netflix en Amerikaanse films in bioscopen.
Pieten weer zwart schminken.quote:Op vrijdag 10 november 2023 14:06 schreef Hexagon het volgende:
Uitzetten die hap door middel van het vliegtuig, het vlot en de viets.quote:Op vrijdag 10 november 2023 15:22 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja, het betekent effectief gewoon 'weg met migranten en mensen met een kleurtje horen er niet bij' natuurlijk. Het zal niet gaan om het verbieden van Netflix en Amerikaanse films in bioscopen.
BIj Wodan.quote:Op vrijdag 10 november 2023 15:48 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Uitzetten die hap door middel van het vliegtuig, het vlot en de viets.
Wat extra bijzonder is gezien die groep al twintig jaar aan de macht is.quote:Op vrijdag 10 november 2023 14:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
.quote:Op vrijdag 10 november 2023 14:24 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik hoor het graag van onze Pietje.
00quote:Op vrijdag 10 november 2023 14:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
helemaal ophouden met die domme ongeinquote:
elfstedentogtquote:Op vrijdag 10 november 2023 14:41 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Precies die eigen cultuur waarop continu weer op moet worden bezuinigd door rechts.
Dat staat helemaal nergens in zijn programma, hij wil helemaal geen halvering koeien en hij benadrukt dat er eerst geiten, schapen en varkens verminderd moeten worden voor de koeien ter sprake komen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 16:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
.
[..]
00
Het kenmerk van de Omtzigt politiek is het nuchtere realisme
Koeien best maar de helft minder mag wel
weiland best maar de helft minder mag wel , meer woningen in het weiland is absoluut noodzakelijk
maakt niet zoveel uit welke beesten weg moetenquote:Op vrijdag 10 november 2023 16:11 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat staat helemaal nergens in zijn programma, hij wil helemaal geen halvering koeien en hij benadrukt dat er eerst geiten, schapen en varkens verminderd moeten worden voor de koeien ter sprake komen.
Wel voor het milieu.quote:Op vrijdag 10 november 2023 16:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maakt niet zoveel uit welke beesten weg moeten
Conservatieve standpunten halen meer zetels dan ultra-progressieve standpunten.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De som van die partijen heeft dan een meerderheid, maar dat is niet gezegd dat een meerderheid uiteindelijk achter het akkoord staat.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:11 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Iedere coalitie die een meerderheid van de zetels heeft gekregen wordt gezien als een correcte representatie. Je kunt erover twisten of dat terecht is, maar als een coalitie als VVD/PVV/NSC/BBB/SGP aan een meerderheid komt, ik noem maar even iets exotisch, kun je dan zeggen dat het geen representatie is van wat de kiezer wil?
Het is zeker geen representatie van iedere kiezer, maar dat is dan ook onmogelijk. De kiezer heeft zelf al jaren een zwartwitspelletje met politiek gespeeld, de ene partij is goed en de andere fout met niks er tussenin. Dan krijg je dit soort cynische 50%+1-politiek. Met meer dan de helft win je, met minder dan de helft verlies je. Idealen en gemeenschappelijk belang zijn ondergeschikt.
voor het milieu is dat de industriequote:
quote:Wat zijn de grootste stikstof veroorzakers?
De belangrijkste bronnen van stikstofoxiden zijn het verkeer, energiecentrales en de industrie.
quote:Welk effect heeft het schrappen van ruim 6 miljoen varkens en 50 miljoen kippen voor de uitstoot van stikstof?
Weinig, zo blijkt.
De discussie over stikstof gaat met name over ammoniak (NH3) en stikstofoxide (NOx). Ammoniak komt van dieren in de landbouw en veeteelt.
Voor stikstofoxiden zijn de uitlaatgassen van het verkeer (met name diesels) en de uitstoot van industrie verantwoordelijk.
In 2017 is in Nederland zo'n 184 miljoen kilo stikstof (ammoniak + stikstofoxiden) uitgestoten. Dit aantal is gebaseerd op cijfers van het RIVM (zie kader).
Daarvan komt 106 miljoen kilo voor rekening van de landbouw. Varkens en kippen stoten van het landbouw-deel respectievelijk 17 en 9 procent uit.
Veruit het grootste deel, 57 procent, komt voor rekening van koeien.
Van een basisschool hier in de buurt:quote:Op vrijdag 10 november 2023 16:19 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Kerstmis en Pasen en geen winterfeest en voorjaarsfeest
Ik weet niet waarom (en ik heb geen kind op die school), maar ik word altijd recalcitrant van dit soort berichten. Heb meteen zin om 'Chanoeka' en 'Jom Kippoer' in te vullen.quote:Culturele vieringen
OBS [naam school] is een school met veel verschillende culturen. In de klas is hier aandacht voor. Ook bij de activiteiten houden we hier rekening mee maar zijn we wel aan het zoeken hoe we hier op een goede manier vorm aan te geven.
Paasontbijt is het lenteontbijt geworden, kerstfeest en suikerfeest worden gevierd.
Zijn er andere feesten waaraan je wilt dat de school aandacht zou besteden?
Dat kun je hier onder aangeven. We nemen deze feedback mee in het plan voor volgend schooljaar.
Ik heb je vandaag nog geen enkele strokende post zien plaatsen. Knap vind ik dat.quote:Op vrijdag 10 november 2023 16:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
voor het milieu is dat de industrie
[..]
Ik zou graag alle katholieke, protestantse, islamitische, hindoeïstische en boeddhistische feestdagen willen voordragen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 16:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Van een basisschool hier in de buurt:
[..]
Ik weet niet waarom (en ik heb geen kind op die school), maar ik word altijd recalcitrant van dit soort berichten. Heb meteen zin om 'Chanoeka' en 'Jom Kippoer' in te vullen.
Dat is gewoon totaal niet wat hij zegt, je verzint alles uit je duim. Tip: altijd als jij iets over een partij wil zeggen, zou ik eerst het partijprogramma opzoeken.quote:Op vrijdag 10 november 2023 16:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
.
[..]
00
Het kenmerk van de Omtzigt politiek is het nuchtere realisme
Koeien best maar de helft minder mag wel
weiland best maar de helft minder mag wel , meer woningen in het weiland is absoluut noodzakelijk
Geen paasontbijt, maar wel kerstfeest en suikerfeest?quote:Op vrijdag 10 november 2023 16:30 schreef capricia het volgende:
[..]
[..]
Ik weet niet waarom (en ik heb geen kind op die school), maar ik word altijd recalcitrant van dit soort berichten. Heb meteen zin om 'Chanoeka' en 'Jom Kippoer' in te vullen.
Je zult je politieke keuze maar baseren op dergelijke futiliteiten zeg.quote:Op vrijdag 10 november 2023 16:19 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dit is een voorbeeld van vele dingenquote:Op vrijdag 10 november 2023 17:15 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Je zult je politieke keuze maar baseren op dergelijke futiliteiten zeg.
Ik zou graag geen enkele religieuze feestdag voordragenquote:Op vrijdag 10 november 2023 17:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zou graag alle katholieke, protestantse, islamitische, hindoeïstische en boeddhistische feestdagen willen voordragen.
Nee, sorry, dat is niet het beleid van FOK!.quote:Op vrijdag 10 november 2023 17:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is gewoon totaal niet wat hij zegt, je verzint alles uit je duim. Tip: altijd als jij iets over een partij wil zeggen, zou ik eerst het partijprogramma opzoeken.
@:moderators: is er nou niks te doen tegen dit soort posts die gewoon totaal onwaar zijn?
NRC heeft het net op de voorpagina gezet, dan zal de rest wel volgen. Ook in deze tijd gaat het nieuws soms niet zo snel.quote:Op vrijdag 10 november 2023 17:40 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Auto van Tjeerd de Groot uitgebrand. Het verbaast me enigszins dat dit niet veel groter nieuws is.
Ik vrees dat er een mate van gewenning is opgetreden. Maar we moeten dit echt nooit normaal gaan vinden.
IN het NWS topic zijn de eerste posts al gearriveerd die het toejuichen. Dus. Het gaat wat verder dan gewenning, denk ik.quote:Op vrijdag 10 november 2023 17:40 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Auto van Tjeerd de Groot uitgebrand. Het verbaast me enigszins dat dit niet veel groter nieuws is.
Ik vrees dat er een mate van gewenning is opgetreden. Maar we moeten dit echt nooit normaal gaan vinden.
Wie minister van Algemene zaken wordt is niet zo belangrijkquote:Op vrijdag 10 november 2023 17:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is gewoon totaal niet wat hij zegt, je verzint alles uit je duim. Tip: altijd als jij iets over een partij wil zeggen, zou ik eerst het partijprogramma opzoeken.
@:moderators: is er nou niks te doen tegen dit soort posts die gewoon totaal onwaar zijn?
quote:Met Omtzigt wordt alles anders, denken de NSC-leden. ‘Hij kan de kloof tussen Den Haag en het volk dichten’
quote:Voor het eerst ontmoeten in Amersfoort de leden van Nieuw Sociaal Contract elkaar. De premiersvraag is voor hen irrelevant.
Ze roemen Pieter Omtzigt om zijn doortastendheid en dossierkennis.
Ik tel er al 4. Van de usual suspects natuurlijk.quote:Op vrijdag 10 november 2023 18:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
IN het NWS topic zijn de eerste posts al gearriveerd die het toejuichen. Dus. Het gaat wat verder dan gewenning, denk ik.
Maar waarom word je daar precies recalcitrant van? Als de samenstelling van de leerling voor de helft bestaat uit leerlingen die geen kerst maar wel Suikerfeest vieren is het toch niet raar om aan beiden aandacht te besteden? Ik weet niet of dat de verhouding is, maar dan is het niet gek in ieder geval. Ik heb ook wel bij werkgevers of klanten gezeten waar aandacht werd besteed aan Diwali omdat daar veel Indiërs rondliepen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 16:30 schreef capricia het volgende:
[..]
[..]
Beetje onhandig ook dat plaatsnamen wordt genoemd.quote:Op vrijdag 10 november 2023 17:40 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Omdat in NL er eerder -historisch bezien- christelijke dan islamitische wortels zijn.quote:Op vrijdag 10 november 2023 18:18 schreef Monolith het volgende:
[..]
Maar waarom word je daar precies recalcitrant van? Als de samenstelling van de leerling voor de helft bestaat uit leerlingen die geen kerst maar wel Suikerfeest vieren is het toch niet raar om aan beiden aandacht te besteden? Ik weet niet of dat de verhouding is, maar dan is het niet gek in ieder geval. Ik heb ook wel bij werkgevers of klanten gezeten waar aandacht werd besteed aan Diwali omdat daar veel Indiërs rondliepen.
het gaat er niet om dat wr aandacht wordt besteed aan meerdere feestdagen dan pak em beet 25 jaar geleden. Maar de naam pasen veranderen gaat toch nergens over?quote:Op vrijdag 10 november 2023 18:18 schreef Monolith het volgende:
[..]
Maar waarom word je daar precies recalcitrant van? Als de samenstelling van de leerling voor de helft bestaat uit leerlingen die geen kerst maar wel Suikerfeest vieren is het toch niet raar om aan beiden aandacht te besteden? Ik weet niet of dat de verhouding is, maar dan is het niet gek in ieder geval. Ik heb ook wel bij werkgevers of klanten gezeten waar aandacht werd besteed aan Diwali omdat daar veel Indiërs rondliepen.
Ja, hoe grote hekel ik ook heb aan de manier van politiek bedrijven van De Groot, het kan nooit persoonlijk worden. En bedreigen of nog erger: bedreigingen uitvoeren zoals dit, dat is natuurlijk gewoon verschrikkelijk. Kan me gewoon nooit voorstellen dat je dit toe zou juichen, bij wie dan ook.quote:Op vrijdag 10 november 2023 18:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
IN het NWS topic zijn de eerste posts al gearriveerd die het toejuichen. Dus. Het gaat wat verder dan gewenning, denk ik.
Mwah, het is een openbare basisschool he.quote:Op vrijdag 10 november 2023 18:38 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
het gaat er niet om dat wr aandacht wordt besteed aan meerdere feestdagen dan pak em beet 25 jaar geleden. Maar de naam pasen veranderen gaat toch nergens over?
dan veranderd pasen ineensquote:Op vrijdag 10 november 2023 18:45 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Mwah, het is een openbare basisschool he.
Alsof een openbare school ooit iets heeft gedaan met de kruisiging en opstanding van Christus. Het enige wat die misschien doet is iets met eieren, maar dan kun je het inderdaad beter voorjaar dan Pasen noemen, want met Pasen heeft het niks te maken.quote:
Maar Suikerfeest dan weer wel.quote:Op vrijdag 10 november 2023 19:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Alsof een openbare school ooit iets heeft gedaan met de kruisiging en opstanding van Christus. Het enige wat die misschien doet is iets met eieren, maar dan kun je het inderdaad beter voorjaar dan Pasen noemen, want met Pasen heeft het niks te maken.
Alles rondom de kerstman kunnen ze ook beter winterfeest ipv kerst noemen, trouwens, want ook die heeft niks met kerst te maken.
Suikerfeest heet ook helemaal geen suikerfeest maar Eit el fitr en jankende atheisten die denken dat eieren zoeken en kleurplaten van de paashaas worden afgepakt moeten zich eerst eens inlezen. Voor mij bestond pasen vroeger uit op witte donderdag naar de Mattheus Passion, het weekend een keertje of drie naar de kerk en op school bloemrijke verhalen over Judas Iskariot die zich eenzaam verhing met de boodschap dat dat dus gebeurde als je Jezus de rug toe zou keren, dat kunnen de tere zieltjes van Sterre en Mees ook niet aan.quote:Op vrijdag 10 november 2023 19:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar Suikerfeest dan weer wel.
Je geeft het wel heel makkelijk weg allemaal.
Wat geef ik weg?quote:Op vrijdag 10 november 2023 19:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar Suikerfeest dan weer wel.
Je geeft het wel heel makkelijk weg allemaal.
ik vind Halloween wel een grappig feest het hoeft voor mij niet met geloof te maken te hebbenquote:
Ik heb ook weinig meer met het hedendaagse D66, maar de pure haat die deze partij opwekt bij half fok gaat mij de pet te boven. Ik zal er wel niet simpel genoeg voor zijn.quote:Op vrijdag 10 november 2023 18:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, hoe grote hekel ik ook heb aan de manier van politiek bedrijven van De Groot, het kan nooit persoonlijk worden. En bedreigen of nog erger: bedreigingen uitvoeren zoals dit, dat is natuurlijk gewoon verschrikkelijk. Kan me gewoon nooit voorstellen dat je dit toe zou juichen, bij wie dan ook.
Het is het gevolg van een actieve haatcampagne door bepaalde politici en kranten in combinatie met social media en simpele zielen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 19:56 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik heb ook weinig meer met het hedendaagse D66, maar de pure haat die deze partij opwekt bij half fok gaat mij de pet te boven. Ik zal er wel niet simpel genoeg voor zijn.
Haat is veel te sterk; eerder een goed onderbouwde rigoureuze afwijzing van de hypocrisie van die club. En vooral omdat het D66-ideologie is dat nu al een paar jaar de klok slaat in het onderwijs, de media en academia. D66 pusht nogal opzichtig een narratief, en heel Nederland moet daar aan meedoen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 19:56 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik heb ook weinig meer met het hedendaagse D66, maar de pure haat die deze partij opwekt bij half fok gaat mij de pet te boven. Ik zal er wel niet simpel genoeg voor zijn.
Ik baseer me in mijn afwijzing van D66 vooral op de woorden en daden van D66 zelf.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:01 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Het is het gevolg van een actieve haatcampagne door bepaalde politici en kranten in combinatie met social media en simpele zielen.
Nou ja, dit dus...quote:Op vrijdag 10 november 2023 14:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Oh nee hoor, haat is helemaal niet te sterk als je kijkt naar wat er in het gemiddelde fok-topic over D66 en haar politici wordt geroepen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Haat is veel te sterk; eerder een goed onderbouwde rigoureuze afwijzing van de hypocrisie van die club. En vooral omdat het D66-ideologie is dat nu al een paar jaar de klok slaat in het onderwijs, de media en academia. D66 pusht nogal opzichtig een narratief, en heel Nederland moet daar aan meedoen.
Ik pas daarvoor. D66 is een vat vol tegenstrijdigheden, een elitair en wereldvreemd politiek correcte babbelclub die i.t.t. een FvD, SGP of zelfs PVV véél meer maatschappelijke invloed heeft.
En een ongebreidelde fantasie.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik baseer me in mijn afwijzing van D66 vooral op de woorden en daden van D66 zelf.
Maar hoe wil je dat via de politiek gaan regelen dan. Mensen met drang en dwang het laten noemen zoals jij dat wilt?quote:Op vrijdag 10 november 2023 16:19 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Zielig weer, ik spreek niet voor of namens D66. Dit is MIJN mening.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nou ja, dit dus...
Een schoolvoorbeeld van waarom ik D66 niet serieus neem.
D66 wil meer macht naar Brussel om ons aan het woord te houden over natuurherstel , en dat mag wat kostenquote:Op vrijdag 10 november 2023 20:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nou ja, dit dus...
Een schoolvoorbeeld van waarom ik D66 niet serieus neem.
Hmm..quote:Op vrijdag 10 november 2023 14:06 schreef Hexagon het volgende:
Oh vertel, wie was precies de grote voorstander van het flexibiliseren van de arbeidsmarkt, om maar wat te noemen?quote:
Progressieven of 'progressieven'?quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:06 schreef Monolith het volgende:
[..]
Oh nee hoor, haat is helemaal niet te sterk als je kijkt naar wat er in het gemiddelde fok-topic over D66 en haar politici wordt geroepen.
Met het gebruikelijke schuimbekken over progressieven kan ik verder ook weinig.
Ik heb verder niet zoveel met de term, dus het is mij om het even of je er al dan niet aanhalingstekens omheen zet.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Progressieven of 'progressieven'?
Zo'n reactie plaatsen en dan over eenvoud mijmeren. Knap wel.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:21 schreef Hexagon het volgende:
Alles dat Etto niet leuk vind is bedacht door D66.
Wel prettig om een eenvoudig geordend wereldbeeld te hebben.
Ik weet oprecht niet wat ze aan Pasen deden op die openbare school.quote:Op vrijdag 10 november 2023 19:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat geef ik weg?
De paashaas en eieren horen niet bij Pasen. Hebben gewoon 0,0 met Pasen te maken. Net zo min als de kerstman, een kerstboom of cadeautjes met kerst te maken. Dingen die er bij mij ook gewoon allemaal niet in komen. Bij onze basisschool trouwens ook niet. Omdat kerst en pasen een totaal andere betekenis hebben. Helaas is het kruis en het open graf allang weggegeven, het echte Pasen is in het openbaar verdwenen. Door die stomme paashaas en zijn eieren. Dat heeft niks met de islam oid te maken.
Het suikerfeest op zo'n openbare school zal ook vast niks met het suikerfeest te maken hebben. Maar dat weet ik niet precies.
Pasen is voor mij 3 of soms zelfs 4 keer naar de kerk gaan, stilstaan bij het kruis en feestvieren bij het open graf. Dat deden ze toch al niet op die openbare school.
Ik vind elke aanpassing waar ze die nepvieringen loskoppelen van de christelijke feestdagen een verbetering. Noem die haas alsjeblieft een voorjaarshaas, geen paashaas. En die Amerikaans kopie van Sinterklaas uit de coca colareclame kun je ook beter winterman noemen, oid.
Beide zijn onwenselijk imo.quote:Op vrijdag 10 november 2023 18:24 schreef phpmystyle het volgende:
Omdat in NL er eerder -historisch bezien- christelijke dan islamitische wortels zijn.
Je tirade geeft nog steeds geen idee wat hoe precies degenen die "meer eigen cultuur" willen dat voor zich zien. Welk beleid moet er dan komen?quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hmm..
Het iets zuiniger zijn op de eigen geschiedenis, tradities, taal, gebruiken?
Ik snap dat dat in deze D66-bubbel tegen het zere been is - want één Europa en liever vandaag nog Nederland opheffen en op laten gaan in dat utopisch nieuw wereldrijk dan morgen - maar als je wil begrijpen waar de aftakeling van de sociale cohesie hier vandaan komt, zou ik daar eens naar kijken.
Of gewoon op Fok, waar een Niels het niet na zal laten zijn gal te spuwen over het gros van Nederland, die achterlijke provincialen en hun besognes. Iets wat je sowieso nogal vaak terugleest bij fokkers van die huize: een consequente devaluering van de ervaringen van 'blanke Nederlanders', ook wel gereduceerd tot domrechts.
Waag het alleen niet kritisch te zijn op het conservatisme binnen een groot deel van de Nederlands-islamitische gemeenschap, want dan staan de D66'ers vooraan om als white saviours even de zaak te komen duiden: racisme, intolerantie, 'angst voor het vreemde'. Kritiek op immigratie en integratie? Sowieso niet doen bij D66. Groot risico dat ze van pure verontwaardiging exploderen
Natuurlijk stel je dan de vraag: "wat is eigen cultuur"?
En natuurlijk vind je het dan totaal niet erg wanneer de taal verloedert, ja zelfs verdrongen wordt door Engels zoals thans gaande van universiteiten tot horeca; lach je al die domme Sinterklaasvierders uit in hun burgerlijke debiliteit; smaal je om Staphorst en Urk terwijl je wel een vorkje meeprikt bij de lokale moskee tijdens ramadan of weer even wat weekjes 'cultuur gaat snuiven' in Borneo. Want van die ándere culturen kunnen we zo veel leren.
Eigen cultuur is niet erg, lieve D66'ers... het maakt mensen geen enge nazi's.
Ja, maar je denkt toch niet dat de gemiddelde openbare school dit doet rondom het ontbijt? Nee, die gaan een haas versieren en eieren zoeken. Prima dus als ze dit een voorjaarsontbijt noemen. Het paasverhaal is toch al verdwenen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik weet oprecht niet wat ze aan Pasen deden op die openbare school.
Mijn lagere school was Katholiek. En daar was pasen best belangrijk. De intocht in Jeruzalem op een ezeltje, al die mooie verhalen. We maakten nog een ouderwetse palmpasenstok. En de pastoor kwam in de klas vertellen en wij maakten tekeningen bij het paasverhaal.
Maar drie keer of vier keer naar de kerk, nee, dat was het niet.. 1 keer was genoeg.
Er was ook geen paashaas. Cadeautjes deden we met Sint Nicolaas. Prachtig katholiek heiligen feest. En zeker niet met kerst. Dan gingen we naar de nachtmis.
Komende zaterdag vieren we Sint Maarten. Ook zo'n mooi verhaal.
Dus er is een eigen cultuur?quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je tirade geeft nog steeds geen idee wat hoe precies degenen die "meer eigen cultuur" willen dat voor zich zien. Welk beleid moet er dan komen?
Het D66 beleid van Gunay Uslu was er helder over en dat is meer geld naar cultuur en investeren in bibliotheken. Dus ja dat is goed voor de eigen cultuur.
Het beleid dat ik van conservatieven ken is vooral verschraling. Ik kan me nog een Brabants college herinneren met alleen maar conservatieve partijen dat vooral cultuurvernietiging als agendapunt had. Want de Snollebollekes zijn ook cultuur.
Dit dus.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Mijn lagere school was Katholiek. En daar was pasen best belangrijk. De intocht in Jeruzalem op een ezeltje, al die mooie verhalen. We maakten nog een ouderwetse palmpasenstok. En de pastoor kwam in de klas vertellen en wij maakten tekeningen bij het paasverhaal.
Maar drie keer of vier keer naar de kerk, nee, dat was het niet.. 1 keer was genoeg.
Er was ook geen paashaas. Cadeautjes deden we met Sint Nicolaas. Prachtig katholiek heiligen feest. En zeker niet met kerst. Dan gingen we naar de nachtmis.
Lang verhaal.
Maar mijn punt is: ik vind het jammer dat pasen ingeruild wordt voor een lentefeest. En het maakt me niet uit of je het met paasvuren viert. Er blijft zo weinig over.
Van onze tradities.
En nu vieren ze er Eid Mubarak, Suikerfeest.quote:
De manier hoe het gevierd wordt met paaseiren, paashaas en de kerstman heeft inderdaad nog weinig met christus te maken.quote:Op vrijdag 10 november 2023 19:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat geef ik weg?
De paashaas en eieren horen niet bij Pasen. Hebben gewoon 0,0 met Pasen te maken. Net zo min als de kerstman, een kerstboom of cadeautjes met kerst te maken. Dingen die er bij mij ook gewoon allemaal niet in komen. Bij onze basisschool trouwens ook niet. Omdat kerst en pasen een totaal andere betekenis hebben. Helaas is het kruis en het open graf allang weggegeven, het echte Pasen is in het openbaar verdwenen. Door die stomme paashaas en zijn eieren. Dat heeft niks met de islam oid te maken.
Het suikerfeest op zo'n openbare school zal ook vast niks met het suikerfeest te maken hebben. Maar dat weet ik niet precies.
Pasen is voor mij 3 of soms zelfs 4 keer naar de kerk gaan, stilstaan bij het kruis en feestvieren bij het open graf. Dat deden ze toch al niet op die openbare school.
Ik vind elke aanpassing waar ze die nepvieringen loskoppelen van de christelijke feestdagen een verbetering. Noem die haas alsjeblieft een voorjaarshaas, geen paashaas. En die Amerikaans kopie van Sinterklaas uit de coca colareclame kun je ook beter winterman noemen, oid.
Dat heb ik nergens ontkend. Nederland heeft veel cultuur te bieden.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dus er is een eigen cultuur?
Snap werkelijk niet waarom je dat zou willen loskoppelen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 19:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat geef ik weg?
Mijn punt is, als openbare school vier je het allemaal of je viert het niet.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:35 schreef capricia het volgende:
[..]
En nu vieren ze er Eid Mubarak, Suikerfeest.
Ik snap het echt wel. Maar ik vind het ook heel zonde.
Van onze tradities.
Die traditie van jou was er toch al niet op die school, dat moet je je wel beseffen. Er waren geen bijbelverhalen en prachtige platen. Ook niet toen het wel een paasontbijt heette. Dat jij bij die naam (gelukkig) nog aan de bijbel denkt, betekent niet dat die kinderen dat ook doen. Dat paasontbijt had dus al niks meer met de christelijke tradities te maken.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:35 schreef capricia het volgende:
[..]
En nu vieren ze er Eid Mubarak, Suikerfeest.
Ik snap het echt wel. Maar ik vind het ook heel zonde.
Van onze tradities.
Dan zou ik dat vooral aan een conservatief vragen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:37 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat heb ik nergens ontkend. Nederland heeft veel cultuur te bieden.
Maar ik ben heel benieuwd hoe die conservatieven die ratelen over "meer eigen cultuur" dat nou willen bereiken. En wat volgens hem de definitie daarvan is. Want als puntje bij paaltje komt doen ze er namelijk niks voor.
Ik wil je best bevestigen dat het daar niet aan ligtquote:Op vrijdag 10 november 2023 19:56 schreef Monolith het volgende:
[..]
Misschien dat dan weer eens aanzetten. Weet waar je vandaan komt.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die traditie van jou was er toch al niet op die school, dat moet je je wel beseffen. Er waren geen bijbelverhalen en prachtige platen. Ook niet toen het wel een paasontbijt heette. Dat jij bij die naam (gelukkig) nog aan de bijbel denkt, betekent niet dat die kinderen dat ook doen. Dat paasontbijt had dus al niks meer met de christelijke tradities te maken.
Ja.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mijn punt is, als openbare school vier je het allemaal of je viert het niet.
Ben jij rooms katholiek? Gelovig?quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Lang verhaal.
Maar mijn punt is: ik vind het jammer dat pasen ingeruild wordt voor een lentefeest. En het maakt me niet uit of je het met paasvuren viert. Er blijft zo weinig over.
Van onze tradities.
Katholieken hebben doorgaans ook nog een leven na de kerkquote:Op vrijdag 10 november 2023 20:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Lang verhaal.
Van onze tradities.
Zullen we dat dan van alle religies verlangen?quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:39 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ben jij rooms katholiek? Gelovig?
Dat kun je dan toch gewoon blijven vieren? Dwing anderen er alleen niet toe.
Omdat niemand meer bij die nepvieringen nog aan het christelijke verhaal denkt. 2/3e weet niet eens dat Pasen het feest van de opstanding van Christus is: https://christelijknieuws(...)-bevolking-onbekend/quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:37 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Snap werkelijk niet waarom je zou willen loskoppelen.
Die -jouw woorden- nepvieringen is juist een mooie gelegenheid om toch nog stil te staan bij de historie van het christendom, vergezeld met een leuk feestje.
ZOu het oprecht jammer vinden als dat verdwijnt. Net zoals ik het jammer vind dat er bij de ingang van bedrijven of organisaties steeds minder vaak kerstbomen zijn.
In de openbare ruimte, politiek en op scholen. Graag.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zullen we dat dan van alle religies verlangen?
Daarom: sterker aanzetten.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat niemand meer bij die nepvieringen nog aan het christelijke verhaal denkt. 2/3e weet niet eens dat Pasen het feest van de opstanding van Christus is: https://christelijknieuws(...)-bevolking-onbekend/
En dat verwatert alleen maar meer door die nepvieringen. Haal die los en het is tenminste duidelijk waar je over praat als je het over Pasen hebt. Niet over eieren zoeken, maar over het open graf, de vrouwen, de Emmaüsgangers, de ongelovige Thomas enz. Ik denk zelfs dat het voor de bekendheid beter zou zijn.
Ik denk dat je het best snapt, maar ik wil best een kader schetsen in 3 zinnen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je tirade geeft nog steeds geen idee wat hoe precies degenen die "meer eigen cultuur" willen dat voor zich zien. Welk beleid moet er dan komen?
Het D66 beleid van Gunay Uslu was er helder over en dat is meer geld naar cultuur en investeren in bibliotheken. Dus ja dat is goed voor de eigen cultuur.
Het beleid dat ik van conservatieven ken is vooral verschraling. Ik kan me nog een Brabants college herinneren met alleen maar conservatieve partijen dat vooral cultuurvernietiging als agendapunt had. Want de Snollebollekes zijn ook cultuur.
Denk je niet dat er betere geschiedenis onderwerpen zijn dan religieuze leer? Ik zie even niet hoe dit iets gaat toe voegen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Daarom: sterker aanzetten.
Niet als geloofspunt, maar als geschiedenisles.
Van huis uit, ja.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:39 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ben jij rooms katholiek? Gelovig?
Dat kun je dan toch gewoon blijven vieren? Dwing anderen er alleen niet toe.
Mijn post was dan ook aan hen gericht. Maar nog geen reactie uiteraard.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dan zou ik dat vooral aan een conservatief vragen.
Capricia had het ook niet per se over christelijke tradities, maar over "onze" tradities. Daar ligt voor mij ook wel de crux. "Onze" tradities bestaan een stuk minder dan we denken. Ik ben in katholiek Oost-Nederland opgegroeid in. Aan de gereformeerde cultuur had men doorgaans een broertje dood en van veel lokale gebruiken begrijpt een aanzienlijk deel van Nederland ook geen zak.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die traditie van jou was er toch al niet op die school, dat moet je je wel beseffen. Er waren geen bijbelverhalen en prachtige platen. Ook niet toen het wel een paasontbijt heette. Dat jij bij die naam (gelukkig) nog aan de bijbel denkt, betekent niet dat die kinderen dat ook doen. Dat paasontbijt had dus al niks meer met de christelijke tradities te maken.
En zie hier de Protestant die iets alleen goedkeurt als het 100% zuiver is.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, maar je denkt toch niet dat de gemiddelde openbare school dit doet rondom het ontbijt? Nee, die gaan een haas versieren en eieren zoeken. Prima dus als ze dit een voorjaarsontbijt noemen. Het paasverhaal is toch al verdwenen.
Ja. Maar dan begin je dus ook met het stoppen van die verwatering. Pasen is niet én de paashaas én het open graf, het is alleen het laatste. Kerst is niet de kerstman met de kribbe, maar alleen de laatste. En dat moet wat mij betreft inderdaad ieder kind op elke school leren, zowel basisonderwijs als middelbaar onderwijs. Maar dan hoef je een ontbijt met paashaas en eieren zoeken dus geen paasontbijt te noemen, want daar heeft het dus niks mee te maken.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Daarom: sterker aanzetten.
Niet als geloofspunt, maar als geschiedenisles.
Oh toe, leg de geschiedenis van de Opstand even uit zonder verwijzing naar religie.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:44 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Denk je niet dat er betere geschiedenis onderwerpen zijn dan religieuze leer? Ik zie even niet hoe dit iets gaat toe voegen.
Met Pinksteren hebben we geen rare tradities, maar waarom dat een feestdag is, weet toch ook bijna niemand meer?quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat niemand meer bij die nepvieringen nog aan het christelijke verhaal denkt. 2/3e weet niet eens dat Pasen het feest van de opstanding van Christus is: https://christelijknieuws(...)-bevolking-onbekend/
En dat verwatert alleen maar meer door die nepvieringen. Haal die los en het is tenminste duidelijk waar je over praat als je het over Pasen hebt. Niet over eieren zoeken, maar over het open graf, de vrouwen, de Emmaüsgangers, de ongelovige Thomas enz. Ik denk zelfs dat het voor de bekendheid beter zou zijn.
Ja en nee.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:33 schreef Hexagon het volgende:
Het lijkt me meer iets voor de ouderraad dan voor de tweede kamer om een mening te hebben over hoe scholen hun feestjes vieren.
Maar hoe gaat de politiek regelen dat niemand meer neuzelt over zwarte piet en iedereen een kerstboom plaatst?quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:44 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik denk dat je het best snapt, maar ik wil best een kader schetsen in 3 zinnen.
Geen geneuzel over paasvuren en/of zwarte piet, geen (ook niet versluierd) emancipatie beleid gericht op burgers in de trant van transgenderisme, kerstbomen met kerst.
Toegegeven, het is verrekte lastig uit te leggen, maar wat er ooit was (en nu nog is) niet verder afbreken.
En zowel de gereformeerde als katholieke 'tradities' hebben eeuwenlang dit land gevormd.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:45 schreef Monolith het volgende:
[..]
Capricia had het ook niet per se over christelijke tradities, maar over "onze" tradities. Daar ligt voor mij ook wel de crux. "Onze" tradities bestaan een stuk minder dan we denken. Ik ben in katholiek Oost-Nederland opgegroeid in. Aan de gereformeerde cultuur had men doorgaans een broertje dood en van veel lokale gebruiken begrijpt een aanzienlijk deel van Nederland ook geen zak.
Het punt is meer dat die twee tradities diametraal tegenover elkaar staan.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En zowel de gereformeerde als katholieke 'tradities' hebben eeuwenlang dit land gevormd.
Niets mis mee dat te benoemen en te beschermen.
Tijd om dat dan weer eens aan te lerenquote:Op vrijdag 10 november 2023 20:46 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Met Pinksteren hebben we geen rare tradities, maar waarom dat een feestdag is, weet toch ook bijna niemand meer?
Ook weer een mistake.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
ik had een plastic kerstboom en die heb ik 15 jaar geleden aan mijn dochter gegevenquote:Op vrijdag 10 november 2023 20:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar hoe gaat de politiek regelen dat niemand meer neuzelt over zwarte piet en iedereen een kerstboom plaatst?
Nee, de protestant die pijn heeft als hij ziet dat voor hem heilige zaken geschoffeert worden om vreetpartijen en hebberigheid te promoten, zodat de winkels nog meer van hun troep die niemand wil hebben kunnen verkopen. Dat kerst, het feest van de onuitputtelijke liefde van Christus, is verworden tot een feest van hebberigheid en vreetpartijen doet mij gewoon pijn.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
En zie hier de Protestant die iets alleen goedkeurt als het 100% zuiver is.
Je snapt toch zelf ook wel dat 95% van Nederland de christelijke waarden heel anders ervaart en interpreteert dan jij dat wil? Voor de meesten is het iets cultureels, en voor jou is het iets religieus dat alleen in zuivere vorm beleefd mag worden.
quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:40 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Katholieken hebben doorgaans ook nog een leven na de kerk
wat doet het mij goed om jou te zien opschuiven naar het middenkamp. Kan mij trouwens niet voorstellen dat je nog volt stemt..
Nou en? Tussen gereformeerde tradities onderling zijn er nog meer verschillen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:49 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het punt is meer dat die twee tradities diametraal tegenover elkaar staan.
Van bovenaf opgelegde tradities. Gaat van genieten worden.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:47 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja en nee.
Sociale samenhang en binding kan ook opgevat worden als overheidstaak.
Je bedoelt de tachtigjarige oorlog?quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh toe, leg de geschiedenis van de Opstand even uit zonder verwijzing naar religie.
Om maar wat te noemen.
En wat ik zeg: niet aanzetten als geloofspunt (leer) maar als geschiedenis (duiding).
De Hex-methode.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Van bovenaf opgelegde tradities. Gaat van genieten worden.
Er hoeft niks geregeld te worden, maar het moet ook niet actief tegengewerkt worden.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar hoe gaat de politiek regelen dat niemand meer neuzelt over zwarte piet en iedereen een kerstboom plaatst?
Weet je wat trouwens sowieso niet helpt?quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En daarom moeten wat jou betreft pasen en kerst op scholen maar afgeschaft te worden?quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, de protestant die pijn heeft als hij ziet dat voor hem heilige zaken geschoffeert worden om vreetpartijen en hebberigheid te promoten, zodat de winkels nog meer van hun troep die niemand wil hebben kunnen verkopen. Dat kerst, het feest van de onuitputtelijke liefde van Christus, is verworden tot een feest van hebberigheid en vreetpartijen doet mij gewoon pijn.
Hier hebben ze in feite ook aan alles een broertje dood. En vroeger ook.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:45 schreef Monolith het volgende:
[..]
Capricia had het ook niet per se over christelijke tradities, maar over "onze" tradities. Daar ligt voor mij ook wel de crux. "Onze" tradities bestaan een stuk minder dan we denken. Ik ben in katholiek Oost-Nederland opgegroeid in. Aan de gereformeerde cultuur had men doorgaans een broertje dood en van veel lokale gebruiken begrijpt een aanzienlijk deel van Nederland ook geen zak.
Het gaat natuurlijk om het concept "beschermen". Want veelal gaat het erom dat we geen alternatieve concepten mogen introduceren en dat bestaande zaken in stand moeten blijven. Dat is niet mogelijk als zaken diametraal tegenover elkaar staan. Dat zie je bijvoorbeeld aan de posts van Hanca, die duidelijk een protestantse achtergrond heeft.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nou en? Tussen gereformeerde tradities onderling zijn er nog meer verschillen.
Ze zijn er. Juist die tweedeling tussen katholiek en protestant heeft dit land gevormd. Wat ze gemeen hebben: een christelijke grondslag. En in plaats van dat weg te willen stoppen of te taboeïseren zou dat gewoon benoemd en herinnerd moeten worden. Weet waar je vandaan komt.
Ja. Het zijn ook wel veel lokale gebruiken. Je kunt heel goed katholiek zijn en toch van paasvuren houden. Staat elkaar niet in de weg.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:45 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ah dat valt wel mee toch? Lijkt mij geen vroom man.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:50 schreef capricia het volgende:
[..]![]()
En het gekke is dat ik Omtzigt dan weer helemaal niet zie zitten. Ik vind het een jaren 50 katholiek met zijn gemeenschapszin en andere katholieke waarden.
Beschermen...quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:54 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het gaat natuurlijk om het concept "beschermen". Want veelal gaat het erom dat we geen alternatieve concepten mogen introduceren en dat bestaande zaken in stand moeten blijven. Dat is niet mogelijk als zaken diametraal tegenover elkaar staan. Dat zie je bijvoorbeeld aan de posts van Hanca, die duidelijk een protestantse achtergrond heeft.
Nee, pasen en kerst hoeven niet afgeschaft te worden. Prima als je dat wil vieren, maar dan wel met bijbelverhalen. Niet met een paashaas en een kerstman, vier dan maar gewoon het begin van het voorjaar en het begin van de winter.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:54 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
En daarom moeten wat jou betreft pasen en kerst op scholen maar afgeschaft te worden?
Ja het heeft zeker een economische impuls, maar het gaat écht veel verder dan dat.
Getekend niet christen.
Ik zou toch graag eens willen weten hoe die hoeders van onze tradities nou precies hun ideaal gaan bewerkstelligen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De Hex-methode.
Alles wordt 'verboden' dan wel 'afgedwongen'.
Had het 10 jaar geleden niet getypt, en ik snap dat het makkelijk belachelijk te maken is.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hier staat altijd een LOEIER van een kerststal in de stad. Geweldig.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, pasen en kerst hoeven niet afgeschaft te worden. Prima als je dat wil vieren, maar dan wel met bijbelverhalen. Niet met een paashaas en een kerstman, vier dan maar gewoon het begin van het voorjaar en het begin van de winter.
... in ieder geval NIET door dit:quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik zou toch graag eens willen weten hoe die hoeders van onze tradities nou precies hun ideaal gaan bewerkstelligen.
En zolang ze daar hom noch kuit over geven blijft het raden.
Ja, als protestant en dus opgevoed als tegenstander van beelden kan ik dat wel enorm waarderen. Dat is wel kerst.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hier staat altijd een LOEIER van een kerststal in de stad. Geweldig.
"Alles wat leuk is mag niet, we moeten lijden zoals Jezus".quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, de protestant die pijn heeft als hij ziet dat voor hem heilige zaken geschoffeert worden om vreetpartijen en hebberigheid te promoten, zodat de winkels nog meer van hun troep die niemand wil hebben kunnen verkopen. Dat kerst, het feest van de onuitputtelijke liefde van Christus, is verworden tot een feest van hebberigheid en vreetpartijen doet mij gewoon pijn.
Dat is absoluut niet wat ik zeg.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:59 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
"Alles wat leuk is mag niet, we moeten lijden zoals Jezus".
Succes er mee.
En dan? Het land is in de loop der jaren steeds verder geseculariseerd. Ik woon zelf al meer dan een decennium in de vermaledijde Randstad, maar ik heb nog genoeg vrienden uit het dorp waar ik heb opgegroeid en die hebben geen enkele behoefte aan kerken hoor. Die hebben eerder bezwaar tegen het aanpakken van paasvuren of carbidschieten, maar daar staan ze dan weer lijnrecht tegenover lokale huisdiereigenaren en dergelijke.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Beschermen...
Je kunt beginnen met gesloten kerkgebouwen omvormen tot stedelijke en regionale musea ter nagedachtenis van de lokale bevolking en hun historie, i.p.v. ze te slopen dan wel om te bouwen tot appartementencomplex.
Ook als niet christen is het jammer als pasen enzo ingeruild wordt voor feestdagen uit andere culturen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:54 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
En daarom moeten wat jou betreft pasen en kerst op scholen maar afgeschaft te worden?
Ja het heeft zeker een economische impuls, maar het gaat écht veel verder dan dat.
Getekend niet christen.
Te beginnen om te laten onderzoeken hoe dit aangepakt zou kunnen worden.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik zou toch graag eens willen weten hoe die hoeders van onze tradities nou precies hun ideaal gaan bewerkstelligen.
En zolang ze daar hom noch kuit over geven blijft het raden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
Hmm nee.quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:59 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
"Alles wat leuk is mag niet, we moeten lijden zoals Jezus".
Succes er mee.
Met Pinksteren vieren we de openingstijden van de woonboulevards.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Ook als niet christen is het jammer als pasen enzo ingeruild wordt voor feestdagen uit andere culturen.
We houden zo weinig over.
Maar we doen het ook wel een beetje zelf.
Wie weet nog wat Pinksteren is?
We hebben zelfs 2 dagen, dus dat moet wel iets belangrijks zijn...![]()
Dat mag niet, veel te veel symboliek en beelden he!!quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb het niet over kerken als kerken. Misschien nog eens lezen wat ik daadwerkelijk schrijf.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:00 schreef Monolith het volgende:
[..]
En dan? Het land is in de loop der jaren steeds verder geseculariseerd. Ik woon zelf al meer dan een decennium in de vermaledijde Randstad, maar ik heb nog genoeg vrienden uit het dorp waar ik heb opgegroeid en die hebben geen enkele behoefte aan kerken hoor. Die hebben eerder bezwaar tegen het aanpakken van paasvuren of carbidschieten, maar daar staan ze dan weer lijnrecht tegenover lokale huisdiereigenaren en dergelijke.
Ik denk echt dat je het concept "onze cultuur" schromelijk overschat.
Je zou de geschiedenis zeker kunnen leren. Maar ook die tradities beschermen? Slaat helemaal nergens op.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:00 schreef Monolith het volgende:
[..]
En dan? Het land is in de loop der jaren steeds verder geseculariseerd. Ik woon zelf al meer dan een decennium in de vermaledijde Randstad, maar ik heb nog genoeg vrienden uit het dorp waar ik heb opgegroeid en die hebben geen enkele behoefte aan kerken hoor. Die hebben eerder bezwaar tegen het aanpakken van paasvuren of carbidschieten, maar daar staan ze dan weer lijnrecht tegenover lokale huisdiereigenaren en dergelijke.
Ik denk echt dat je het concept "onze cultuur" schromelijk overschat.
Heerlijk. Zet mij in een bonte gotische kerk en ik ben al in de hemel.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat mag niet, veel te veel symboliek en beelden he!!
Tja, Pinksteren wordt door steeds meer christelijke voorgangers (zowel protestant als katholiek) de belangrijkste christelijke feestdag genoemd... maar de geboorte van de kerk vieren, dat is natuurlijk vrij ingewikkeld als je niks met de kerk te maken wil hebben.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Ook als niet christen is het jammer als pasen enzo ingeruild wordt voor feestdagen uit andere culturen.
Hoe dan wel?quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
... in ieder geval NIET door dit:
https://nos.nl/artikel/24(...)ndtoets-basisscholen
Dit is níet een actief slopen van de 'eigen cultuur'?
Is dat trouwens iets typisch katholiek? Of gaan protestanten @Hanca daar ook heen met nu gezin?quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik zie precies wat je schrijft. En als de lokale bevolking ergens behoefte aan heeft is het betaalbare woonruimte, geen musea. Nederland verandert natuurlijk ook op een andere manier. Veertig jaar geleden kreeg je een relatie vanuit je ouderlijk huis en ging je daarna samenwonen. Tegenwoordig gaan mensen het huis uit en krijgen ze al dan niet een relatie, waardoor de vraag naar woningen fors is toegenomen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb het niet over kerken als kerken. Misschien nog eens lezen wat ik daadwerkelijk schrijf.
Zou ook zo maar het begin kunnen zijn van een appreciatie voor het leven van onze eigen voorouders.
Ik ben een keer met Tweede Pinksterdag naar mijn werk gegaan. Kwam ik op op het Centraal Station Rotterdam aangelopen via de achterzijde, geen mens te bekennen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:02 schreef Perrin het volgende:
[..]
Met Pinksteren vieren we de openingstijden van de woonboulevards.
Afgelopen herfstvakantie 3 uur in de Sainte Chapelle in Parijs geweest, schitterend... wij protestanten hebben de kerk te kaal gemaakt.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Heerlijk. Zet mij in een bonte gotische kerk en ik ben al in de hemel.
Hoe ga je dat precies 'toetsen'?quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hoe dan wel?
En zolang er les wordt gegeven in die vakken is er niet zoveel aan de hand.
Ja eens hoor, hoewel ik mij kan voorstellen dat over 30/40 jaar ook voor de Islam een bepaald cultureel sentiment plaats is. Dan kijken we daar misschien wel net zo tegenaan als het Protestantisme en Katholicisme. Vooralsnog is dat nog niet zo.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Daar hebben we christenen niet meer voor nodig.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hmm nee.
Je kunt vooral beginnen met hoe het het christendom is geweest dat via de caritas voor het eerst systematisch opkwam voor armen, zieken, wezen en ouderen, bijvoorbeeld... Zeg maar de antieke prelude van de verzorgingsstaat.
Ik snap dat het heel hip is binnen 'progressieve' kring om op het christendom af te geven, maar alleen al vanuit historisch oogpunt is het nogal een lamlendige exercitie in modieus dwarsliggen.
Je bedoelt dat deze samenleving door en door utilistisch is geworden?quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:05 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zie precies wat je schrijft. En als de lokale bevolking ergens behoefte aan heeft is het betaalbare woonruimte, geen musea. Nederland verandert natuurlijk ook op een andere manier. Veertig jaar geleden kreeg je een relatie vanuit je ouderlijk huis en ging je daarna samenwonen. Tegenwoordig gaan mensen het huis uit en krijgen ze al dan niet een relatie, waardoor de vraag naar woningen fors is toegenomen.
Ja, dat is katholiek. Maar de laatste 20 jaar ook steeds meer omarmd door de protestanten. Dus inmiddels iets van ons beiden, wetend dat we als katholieken en protestanten meer raakvlakken hebben dan verschillen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Is dat trouwens iets typisch katholiek? Of gaan protestanten @:hanca daar ook heen met nu gezin?
De levende kerststal is bij ons wel traditie trouwens. Bijv bij de schaapskooi in Zeist.
Ja... ja...quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:07 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Daar hebben we christenen niet meer voor nodig.
Heerlijk is dat toch, aan die beklemmende muffe dorpscultuur ontsnappen en jezelf bevrijdend oplossen in de anonieme massa van de stad.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je bedoelt dat deze samenleving door en door utilistisch is geworden?
Ja, dat krijg je wanneer je je eigen geschiedenis, cultuur en tradities inwisselt voor ongebreideld individualisme.
Ja, vandaar dat enorme aantal jongeren met psychische problemen, omdat dat zo zaligmakend is, dat jezelf 'oplossen in de stad'.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:09 schreef Perrin het volgende:
[..]
Heerlijk is dat toch, aan die beklemmende muffe dorpscultuur ontsnappen en jezelf bevrijdend oplossen in de anonieme massa van de stad.
Katholieke kerken zijn van binnen meestal lelijk, maar er staat in elk geval tenminste wel iets in.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Afgelopen herfstvakantie 3 uur in de Sainte Chapelle in Parijs geweest, schitterend... wij protestanten hebben de kerk te kaal gemaakt.
Ja en dat aldaar ook de religieuze inhoud ook naar een wat lager intellectueel niveau is getrokken omdat de kerk ook daar hard leeglopen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat is katholiek. Maar de laatste 20 jaar ook steeds meer omarmd door de protestanten. Dus inmiddels iets van ons beiden, wetend dat we als katholieken en protestanten meer raakvlakken hebben dan verschillen.
Gelukkig zijn er transgender centra in de grote steden om dat weer op te lossen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, vandaar dat enorme aantal jongeren met psychische problemen, omdat dat zo zaligmakend is, dat jezelf 'oplossen in de stad'.
Ik denk dat dat meer komt door hoge werkdrug en prikkelingen van social media.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, vandaar dat enorme aantal jongeren met psychische problemen, omdat dat zo zaligmakend is, dat jezelf 'oplossen in de stad'.
Wat jij zegt, is niet waar.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:14 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik denk dat dat meer komt door hoge werkdrug en prikkelingen van social media.
In een stad kun je namelijk gewoon overal mensen ontmoeten. Daar hoef je niet voor naar een kerk te gaan.
zuchtquote:Op vrijdag 10 november 2023 21:14 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik denk dat dat meer komt door hoge werkdrug en prikkelingen van social media.
In een stad kun je namelijk gewoon overal mensen ontmoeten. Daar hoef je niet voor naar een kerk te gaan.
Je hebt gemist wat er momenteel electoraal gebeurt en hoe het sentiment verandert?quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ik heb overigens totaal niet de illusie dat dit nog een omkeerbaar proces is. Individualisme, utilisme, rendementsdenken zijn zo diep ingesleten dat het een kwestie van tijd is aleer geen Nederlander meer weet waar hij vandaan komt, wie zijn voorouders waren en wat eeuwenlange gedeelde gebruiken, tradities, geschiedenissen en verbintenissen uberhaupt betekenen.
Maar hé... dat is gelukkig ook totaal niet belangrijk allemaal.
Ja. We moeten het samen doen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat is katholiek. Maar de laatste 20 jaar ook steeds meer omarmd door de protestanten. Dus inmiddels iets van ons beiden, wetend dat we als katholieken en protestanten meer raakvlakken hebben dan verschillen.
Je vindt geen bomen in de kerk.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:15 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat jij zegt, is niet waar.
Know your facts
Bron: https://www.google.com/ur(...)z1Y6v2u&opi=89978449
Ik moet het nog zien. Je zou denken met de totale implosie van het neoliberalisme men anders wil. De peilingen hier vertellen wat anders.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je hebt gemist wat er momenteel electoraal gebeurt en hoe het sentiment verandert?
In Frankrijk zie je een Macron (not my friend) hier op een bepaalde manier ook woorden en inhoud aangeven.
Dat zal er vast iets mee te maken hebben, maar de toenadering tussen protestant en katholiek zie je wereldwijd terwijl beide stromingen nog steeds jaarlijks groeien. In Nederland is de belangrijkste reden voor steeds meer samenwerking dat bijna iedere gemeente tegenwoordig een Raad van Kerken hebben, waar kerkgenootschappen van evangelisch tot gereformeerd tot katholiek in vertegenwoordigd zijn. Er wordt dus steeds meer gezamelijk gedaan.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja en dat aldaar ook de religieuze inhoud ook naar een wat lager intellectueel niveau is getrokken omdat de kerk ook daar hard leeglopen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |