abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211257210
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 november 2023 21:00 schreef capricia het volgende:

[..]
Ook als niet christen is het jammer als pasen enzo ingeruild wordt voor feestdagen uit andere culturen.
We houden zo weinig over.

Maar we doen het ook wel een beetje zelf.
Wie weet nog wat Pinksteren is?
We hebben zelfs 2 dagen, dus dat moet wel iets belangrijks zijn... :D
Tja, Pinksteren wordt door steeds meer christelijke voorgangers (zowel protestant als katholiek) de belangrijkste christelijke feestdag genoemd... maar de geboorte van de kerk vieren, dat is natuurlijk vrij ingewikkeld als je niks met de kerk te maken wil hebben.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  vrijdag 10 november 2023 @ 21:05:37 #277
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211257215
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:58 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
... in ieder geval NIET door dit:

https://nos.nl/artikel/24(...)ndtoets-basisscholen

Dit is níet een actief slopen van de 'eigen cultuur'?
Hoe dan wel?

En zolang er les wordt gegeven in die vakken is er niet zoveel aan de hand.
  Moderator vrijdag 10 november 2023 @ 21:05:37 #278
236264 crew  capricia
pi_211257216
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:57 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Hier staat altijd een LOEIER van een kerststal in de stad. Geweldig.
Is dat trouwens iets typisch katholiek? Of gaan protestanten @Hanca daar ook heen met nu gezin?

De levende kerststal is bij ons wel traditie trouwens. Bijv bij de schaapskooi in Zeist.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211257219
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 21:02 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ik heb het niet over kerken als kerken. Misschien nog eens lezen wat ik daadwerkelijk schrijf.

Zou ook zo maar het begin kunnen zijn van een appreciatie voor het leven van onze eigen voorouders.
Ik zie precies wat je schrijft. En als de lokale bevolking ergens behoefte aan heeft is het betaalbare woonruimte, geen musea. Nederland verandert natuurlijk ook op een andere manier. Veertig jaar geleden kreeg je een relatie vanuit je ouderlijk huis en ging je daarna samenwonen. Tegenwoordig gaan mensen het huis uit en krijgen ze al dan niet een relatie, waardoor de vraag naar woningen fors is toegenomen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  vrijdag 10 november 2023 @ 21:06:16 #280
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_211257222
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 21:02 schreef Perrin het volgende:

[..]
Met Pinksteren vieren we de openingstijden van de woonboulevards.
Ik ben een keer met Tweede Pinksterdag naar mijn werk gegaan. Kwam ik op op het Centraal Station Rotterdam aangelopen via de achterzijde, geen mens te bekennen. :o
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_211257224
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 21:03 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Heerlijk. Zet mij in een bonte gotische kerk en ik ben al in de hemel.
Afgelopen herfstvakantie 3 uur in de Sainte Chapelle in Parijs geweest, schitterend... wij protestanten hebben de kerk te kaal gemaakt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  vrijdag 10 november 2023 @ 21:06:53 #282
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_211257233
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 21:05 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Hoe dan wel?

En zolang er les wordt gegeven in die vakken is er niet zoveel aan de hand.
Hoe ga je dat precies 'toetsen'?

En zie mijn eerdere opmerking: converteer gesloten kerken en andere monumentale gebouwen tot lokale musea annex archief annex bibliotheek.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 10 november 2023 @ 21:07:20 #283
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_211257235
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 november 2023 21:00 schreef capricia het volgende:

[..]
Ook als niet christen is het jammer als pasen enzo ingeruild wordt voor feestdagen uit andere culturen.
We houden zo weinig over.

Maar we doen het ook wel een beetje zelf.
Wie weet nog wat Pinksteren is?
We hebben zelfs 2 dagen, dus dat moet wel iets belangrijks zijn... :D
Ja eens hoor, hoewel ik mij kan voorstellen dat over 30/40 jaar ook voor de Islam een bepaald cultureel sentiment plaats is. Dan kijken we daar misschien wel net zo tegenaan als het Protestantisme en Katholicisme. Vooralsnog is dat nog niet zo.

Je hoeft je er ook niet voor te schamen dat je niet gelijk kan opdrommen wat Pinksteren is, om dat vuurtje weer op te poken kunnen maatschappelijk organisaties een belangrijke rol vervullen. En ik denk dat dat wel weer gaat gebeuren in een wereld die snel deglobaliseert, onveiliger wordt, en we sowieso teruggeworpen worden op de piramide van Maslow.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  vrijdag 10 november 2023 @ 21:07:30 #284
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211257239
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 21:01 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Hmm nee.

Je kunt vooral beginnen met hoe het het christendom is geweest dat via de caritas voor het eerst systematisch opkwam voor armen, zieken, wezen en ouderen, bijvoorbeeld... Zeg maar de antieke prelude van de verzorgingsstaat.

Ik snap dat het heel hip is binnen 'progressieve' kring om op het christendom af te geven, maar alleen al vanuit historisch oogpunt is het nogal een lamlendige exercitie in modieus dwarsliggen.
Daar hebben we christenen niet meer voor nodig.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 10 november 2023 @ 21:07:43 #285
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_211257242
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 21:05 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ik zie precies wat je schrijft. En als de lokale bevolking ergens behoefte aan heeft is het betaalbare woonruimte, geen musea. Nederland verandert natuurlijk ook op een andere manier. Veertig jaar geleden kreeg je een relatie vanuit je ouderlijk huis en ging je daarna samenwonen. Tegenwoordig gaan mensen het huis uit en krijgen ze al dan niet een relatie, waardoor de vraag naar woningen fors is toegenomen.
Je bedoelt dat deze samenleving door en door utilistisch is geworden?

Ja, dat krijg je wanneer je je eigen geschiedenis, cultuur en tradities inwisselt voor ongebreideld individualisme.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_211257247
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 november 2023 21:05 schreef capricia het volgende:

[..]
Is dat trouwens iets typisch katholiek? Of gaan protestanten @:hanca daar ook heen met nu gezin?

De levende kerststal is bij ons wel traditie trouwens. Bijv bij de schaapskooi in Zeist.
Ja, dat is katholiek. Maar de laatste 20 jaar ook steeds meer omarmd door de protestanten. Dus inmiddels iets van ons beiden, wetend dat we als katholieken en protestanten meer raakvlakken hebben dan verschillen.
  vrijdag 10 november 2023 @ 21:08:30 #287
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_211257251
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 21:07 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Daar hebben we christenen niet meer voor nodig.
Ja... ja...

Lezen, het is een hele klus, kennelijk.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 10 november 2023 @ 21:09:37 #288
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_211257260
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 21:07 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Je bedoelt dat deze samenleving door en door utilistisch is geworden?

Ja, dat krijg je wanneer je je eigen geschiedenis, cultuur en tradities inwisselt voor ongebreideld individualisme.
Heerlijk is dat toch, aan die beklemmende muffe dorpscultuur ontsnappen en jezelf bevrijdend oplossen in de anonieme massa van de stad.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 10 november 2023 @ 21:10:46 #289
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_211257275
quote:
11s.gif Op vrijdag 10 november 2023 21:09 schreef Perrin het volgende:

[..]
Heerlijk is dat toch, aan die beklemmende muffe dorpscultuur ontsnappen en jezelf bevrijdend oplossen in de anonieme massa van de stad.
Ja, vandaar dat enorme aantal jongeren met psychische problemen, omdat dat zo zaligmakend is, dat jezelf 'oplossen in de stad'.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 10 november 2023 @ 21:11:01 #290
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211257279
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 21:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Afgelopen herfstvakantie 3 uur in de Sainte Chapelle in Parijs geweest, schitterend... wij protestanten hebben de kerk te kaal gemaakt.
Katholieke kerken zijn van binnen meestal lelijk, maar er staat in elk geval tenminste wel iets in. :')
  vrijdag 10 november 2023 @ 21:11:59 #291
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_211257286
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 21:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, dat is katholiek. Maar de laatste 20 jaar ook steeds meer omarmd door de protestanten. Dus inmiddels iets van ons beiden, wetend dat we als katholieken en protestanten meer raakvlakken hebben dan verschillen.
Ja en dat aldaar ook de religieuze inhoud ook naar een wat lager intellectueel niveau is getrokken omdat de kerk ook daar hard leeglopen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 10 november 2023 @ 21:12:48 #292
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_211257292
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 21:10 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ja, vandaar dat enorme aantal jongeren met psychische problemen, omdat dat zo zaligmakend is, dat jezelf 'oplossen in de stad'.
Gelukkig zijn er transgender centra in de grote steden om dat weer op te lossen.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 10 november 2023 @ 21:14:40 #293
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211257310
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 21:10 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ik denk dat dat meer komt door hoge werkdrug en prikkelingen van social media.
In een stad kun je namelijk gewoon overal mensen ontmoeten. Daar hoef je niet voor naar een kerk te gaan.
  vrijdag 10 november 2023 @ 21:15:24 #294
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_211257317
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 21:14 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
In een stad kun je namelijk gewoon overal mensen ontmoeten. Daar hoef je niet voor naar een kerk te gaan.
Wat jij zegt, is niet waar.
Know your facts

Bron: https://www.google.com/ur(...)z1Y6v2u&opi=89978449
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 10 november 2023 @ 21:16:19 #295
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_211257330
Ik heb overigens totaal niet de illusie dat dit nog een omkeerbaar proces is. Individualisme, utilisme, rendementsdenken zijn zo diep ingesleten dat het een kwestie van tijd is aleer geen Nederlander meer weet waar hij vandaan komt, wie zijn voorouders waren en wat eeuwenlange gedeelde gebruiken, tradities, geschiedenissen en verbintenissen uberhaupt betekenen.

Maar hé... dat is gelukkig ook totaal niet belangrijk allemaal.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 10 november 2023 @ 21:16:38 #296
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_211257336
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 21:14 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
zucht
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 10 november 2023 @ 21:17:58 #297
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_211257353
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 21:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ik heb overigens totaal niet de illusie dat dit nog een omkeerbaar proces is. Individualisme, utilisme, rendementsdenken zijn zo diep ingesleten dat het een kwestie van tijd is aleer geen Nederlander meer weet waar hij vandaan komt, wie zijn voorouders waren en wat eeuwenlange gedeelde gebruiken, tradities, geschiedenissen en verbintenissen uberhaupt betekenen.

Maar hé... dat is gelukkig ook totaal niet belangrijk allemaal.
Je hebt gemist wat er momenteel electoraal gebeurt en hoe het sentiment verandert?

In Frankrijk zie je een Macron (not my friend) hier op een bepaalde manier ook woorden en inhoud aangeven.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  Moderator vrijdag 10 november 2023 @ 21:18:38 #298
236264 crew  capricia
pi_211257364
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 21:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja. We moeten het samen doen.
Mijn vader was de laatste 20 jaar van zijn leven koster bij een gedeelde katholieke/protestantse kerk. Een oecumenische gemeenschap. Uit nood. Want beide kerken liepen leeg, in Maarssen.
Er zijn meer overeenkomsten dan verschillen. Alleen die communie was wel een puntje bij veel oudere katholieken. :D

Het loopt sws door elkaar.
Mijn broertje heeft zijn ziekenzalving op zijn sterfbed (28 jaar, leukemie) gehad van een dominee (geen gewijde priester dus). Kun je nagaan. Een katholiek sacrament. Dat kan dus volgens de leer echt niet door een dominee gedaan worden.

Ik kan het alleen maar toejuichen dat het dichter bij elkaar komt in de gemeenschap. En ik ben niet zo hardcore dat alles precies volgens die ene leer moet.

Maar dat christendom, onze tradities, ik vind het jammer. Dat het zo uitdunt.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 10 november 2023 @ 21:18:39 #299
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211257365
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 november 2023 21:15 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Wat jij zegt, is niet waar.
Know your facts

Bron: https://www.google.com/ur(...)z1Y6v2u&opi=89978449
Je vindt geen bomen in de kerk.
  vrijdag 10 november 2023 @ 21:19:08 #300
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_211257369
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 november 2023 21:17 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Je hebt gemist wat er momenteel electoraal gebeurt en hoe het sentiment verandert?

In Frankrijk zie je een Macron (not my friend) hier op een bepaalde manier ook woorden en inhoud aangeven.
Ik moet het nog zien. Je zou denken met de totale implosie van het neoliberalisme men anders wil. De peilingen hier vertellen wat anders.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')