Tja, Pinksteren wordt door steeds meer christelijke voorgangers (zowel protestant als katholiek) de belangrijkste christelijke feestdag genoemd... maar de geboorte van de kerk vieren, dat is natuurlijk vrij ingewikkeld als je niks met de kerk te maken wil hebben.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Ook als niet christen is het jammer als pasen enzo ingeruild wordt voor feestdagen uit andere culturen.
We houden zo weinig over.
Maar we doen het ook wel een beetje zelf.
Wie weet nog wat Pinksteren is?
We hebben zelfs 2 dagen, dus dat moet wel iets belangrijks zijn...![]()
Hoe dan wel?quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
... in ieder geval NIET door dit:
https://nos.nl/artikel/24(...)ndtoets-basisscholen
Dit is níet een actief slopen van de 'eigen cultuur'?
Is dat trouwens iets typisch katholiek? Of gaan protestanten @Hanca daar ook heen met nu gezin?quote:Op vrijdag 10 november 2023 20:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hier staat altijd een LOEIER van een kerststal in de stad. Geweldig.
Ik zie precies wat je schrijft. En als de lokale bevolking ergens behoefte aan heeft is het betaalbare woonruimte, geen musea. Nederland verandert natuurlijk ook op een andere manier. Veertig jaar geleden kreeg je een relatie vanuit je ouderlijk huis en ging je daarna samenwonen. Tegenwoordig gaan mensen het huis uit en krijgen ze al dan niet een relatie, waardoor de vraag naar woningen fors is toegenomen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb het niet over kerken als kerken. Misschien nog eens lezen wat ik daadwerkelijk schrijf.
Zou ook zo maar het begin kunnen zijn van een appreciatie voor het leven van onze eigen voorouders.
Ik ben een keer met Tweede Pinksterdag naar mijn werk gegaan. Kwam ik op op het Centraal Station Rotterdam aangelopen via de achterzijde, geen mens te bekennen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:02 schreef Perrin het volgende:
[..]
Met Pinksteren vieren we de openingstijden van de woonboulevards.
Afgelopen herfstvakantie 3 uur in de Sainte Chapelle in Parijs geweest, schitterend... wij protestanten hebben de kerk te kaal gemaakt.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Heerlijk. Zet mij in een bonte gotische kerk en ik ben al in de hemel.
Hoe ga je dat precies 'toetsen'?quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hoe dan wel?
En zolang er les wordt gegeven in die vakken is er niet zoveel aan de hand.
Ja eens hoor, hoewel ik mij kan voorstellen dat over 30/40 jaar ook voor de Islam een bepaald cultureel sentiment plaats is. Dan kijken we daar misschien wel net zo tegenaan als het Protestantisme en Katholicisme. Vooralsnog is dat nog niet zo.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Ook als niet christen is het jammer als pasen enzo ingeruild wordt voor feestdagen uit andere culturen.
We houden zo weinig over.
Maar we doen het ook wel een beetje zelf.
Wie weet nog wat Pinksteren is?
We hebben zelfs 2 dagen, dus dat moet wel iets belangrijks zijn...![]()
Daar hebben we christenen niet meer voor nodig.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hmm nee.
Je kunt vooral beginnen met hoe het het christendom is geweest dat via de caritas voor het eerst systematisch opkwam voor armen, zieken, wezen en ouderen, bijvoorbeeld... Zeg maar de antieke prelude van de verzorgingsstaat.
Ik snap dat het heel hip is binnen 'progressieve' kring om op het christendom af te geven, maar alleen al vanuit historisch oogpunt is het nogal een lamlendige exercitie in modieus dwarsliggen.
Je bedoelt dat deze samenleving door en door utilistisch is geworden?quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:05 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zie precies wat je schrijft. En als de lokale bevolking ergens behoefte aan heeft is het betaalbare woonruimte, geen musea. Nederland verandert natuurlijk ook op een andere manier. Veertig jaar geleden kreeg je een relatie vanuit je ouderlijk huis en ging je daarna samenwonen. Tegenwoordig gaan mensen het huis uit en krijgen ze al dan niet een relatie, waardoor de vraag naar woningen fors is toegenomen.
Ja, dat is katholiek. Maar de laatste 20 jaar ook steeds meer omarmd door de protestanten. Dus inmiddels iets van ons beiden, wetend dat we als katholieken en protestanten meer raakvlakken hebben dan verschillen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Is dat trouwens iets typisch katholiek? Of gaan protestanten @:hanca daar ook heen met nu gezin?
De levende kerststal is bij ons wel traditie trouwens. Bijv bij de schaapskooi in Zeist.
Ja... ja...quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:07 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Daar hebben we christenen niet meer voor nodig.
Heerlijk is dat toch, aan die beklemmende muffe dorpscultuur ontsnappen en jezelf bevrijdend oplossen in de anonieme massa van de stad.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je bedoelt dat deze samenleving door en door utilistisch is geworden?
Ja, dat krijg je wanneer je je eigen geschiedenis, cultuur en tradities inwisselt voor ongebreideld individualisme.
Ja, vandaar dat enorme aantal jongeren met psychische problemen, omdat dat zo zaligmakend is, dat jezelf 'oplossen in de stad'.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:09 schreef Perrin het volgende:
[..]
Heerlijk is dat toch, aan die beklemmende muffe dorpscultuur ontsnappen en jezelf bevrijdend oplossen in de anonieme massa van de stad.
Katholieke kerken zijn van binnen meestal lelijk, maar er staat in elk geval tenminste wel iets in.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Afgelopen herfstvakantie 3 uur in de Sainte Chapelle in Parijs geweest, schitterend... wij protestanten hebben de kerk te kaal gemaakt.
Ja en dat aldaar ook de religieuze inhoud ook naar een wat lager intellectueel niveau is getrokken omdat de kerk ook daar hard leeglopen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat is katholiek. Maar de laatste 20 jaar ook steeds meer omarmd door de protestanten. Dus inmiddels iets van ons beiden, wetend dat we als katholieken en protestanten meer raakvlakken hebben dan verschillen.
Gelukkig zijn er transgender centra in de grote steden om dat weer op te lossen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, vandaar dat enorme aantal jongeren met psychische problemen, omdat dat zo zaligmakend is, dat jezelf 'oplossen in de stad'.
Ik denk dat dat meer komt door hoge werkdrug en prikkelingen van social media.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, vandaar dat enorme aantal jongeren met psychische problemen, omdat dat zo zaligmakend is, dat jezelf 'oplossen in de stad'.
Wat jij zegt, is niet waar.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:14 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik denk dat dat meer komt door hoge werkdrug en prikkelingen van social media.
In een stad kun je namelijk gewoon overal mensen ontmoeten. Daar hoef je niet voor naar een kerk te gaan.
zuchtquote:Op vrijdag 10 november 2023 21:14 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik denk dat dat meer komt door hoge werkdrug en prikkelingen van social media.
In een stad kun je namelijk gewoon overal mensen ontmoeten. Daar hoef je niet voor naar een kerk te gaan.
Je hebt gemist wat er momenteel electoraal gebeurt en hoe het sentiment verandert?quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ik heb overigens totaal niet de illusie dat dit nog een omkeerbaar proces is. Individualisme, utilisme, rendementsdenken zijn zo diep ingesleten dat het een kwestie van tijd is aleer geen Nederlander meer weet waar hij vandaan komt, wie zijn voorouders waren en wat eeuwenlange gedeelde gebruiken, tradities, geschiedenissen en verbintenissen uberhaupt betekenen.
Maar hé... dat is gelukkig ook totaal niet belangrijk allemaal.
Ja. We moeten het samen doen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat is katholiek. Maar de laatste 20 jaar ook steeds meer omarmd door de protestanten. Dus inmiddels iets van ons beiden, wetend dat we als katholieken en protestanten meer raakvlakken hebben dan verschillen.
Je vindt geen bomen in de kerk.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:15 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat jij zegt, is niet waar.
Know your facts
Bron: https://www.google.com/ur(...)z1Y6v2u&opi=89978449
Ik moet het nog zien. Je zou denken met de totale implosie van het neoliberalisme men anders wil. De peilingen hier vertellen wat anders.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je hebt gemist wat er momenteel electoraal gebeurt en hoe het sentiment verandert?
In Frankrijk zie je een Macron (not my friend) hier op een bepaalde manier ook woorden en inhoud aangeven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |