abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 10 november 2023 @ 20:52:48 #251
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_211257068
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:47 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Maar hoe gaat de politiek regelen dat niemand meer neuzelt over zwarte piet en iedereen een kerstboom plaatst?
Er hoeft niks geregeld te worden, maar het moet ook niet actief tegengewerkt worden.
Maar hier verschillen we gewoon van mening in: langzaam ben ik er steeds meer voorstander van dat de overheid mensen cultureel kan binden op die manier.

Hoe dat uit te voeren? Geen idee, ik zou er wat rapporten over laten schrijven.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  vrijdag 10 november 2023 @ 20:53:34 #252
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_211257072
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Van bovenaf opgelegde tradities. Gaat van genieten worden.
Weet je wat trouwens sowieso niet helpt?

Geschiedenis, aardrijkskunde en biologie uit de CITO schrappen.

https://nos.nl/artikel/24(...)ndtoets-basisscholen

Als de overheid hier iets mee doet, is het het finaal slopen van cultureel bewustzijn bij kinderen en dus ook, later, volwassenen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 10 november 2023 @ 20:54:36 #253
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_211257083
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, de protestant die pijn heeft als hij ziet dat voor hem heilige zaken geschoffeert worden om vreetpartijen en hebberigheid te promoten, zodat de winkels nog meer van hun troep die niemand wil hebben kunnen verkopen. Dat kerst, het feest van de onuitputtelijke liefde van Christus, is verworden tot een feest van hebberigheid en vreetpartijen doet mij gewoon pijn.
En daarom moeten wat jou betreft pasen en kerst op scholen maar afgeschaft te worden?
Ja het heeft zeker een economische impuls, maar het gaat écht veel verder dan dat.

Getekend niet christen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 10 november 2023 @ 20:54:48 #254
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211257086
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:45 schreef Monolith het volgende:

[..]
Capricia had het ook niet per se over christelijke tradities, maar over "onze" tradities. Daar ligt voor mij ook wel de crux. "Onze" tradities bestaan een stuk minder dan we denken. Ik ben in katholiek Oost-Nederland opgegroeid in. Aan de gereformeerde cultuur had men doorgaans een broertje dood en van veel lokale gebruiken begrijpt een aanzienlijk deel van Nederland ook geen zak.
Hier hebben ze in feite ook aan alles een broertje dood. En vroeger ook.
Wat schijnheilig de brave christelijke burger uithangen, en achter gesloten deuren letterlijk bijna alles doen wat God verboden heeft. Hypocriet volk.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_211257091
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:51 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nou en? Tussen gereformeerde tradities onderling zijn er nog meer verschillen.

Ze zijn er. Juist die tweedeling tussen katholiek en protestant heeft dit land gevormd. Wat ze gemeen hebben: een christelijke grondslag. En in plaats van dat weg te willen stoppen of te taboeïseren zou dat gewoon benoemd en herinnerd moeten worden. Weet waar je vandaan komt.
Het gaat natuurlijk om het concept "beschermen". Want veelal gaat het erom dat we geen alternatieve concepten mogen introduceren en dat bestaande zaken in stand moeten blijven. Dat is niet mogelijk als zaken diametraal tegenover elkaar staan. Dat zie je bijvoorbeeld aan de posts van Hanca, die duidelijk een protestantse achtergrond heeft.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  Moderator vrijdag 10 november 2023 @ 20:55:53 #256
236264 crew  capricia
pi_211257100
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:45 schreef Monolith het volgende:

[..]
Capricia had het ook niet per se over christelijke tradities, maar over "onze" tradities. Daar ligt voor mij ook wel de crux. "Onze" tradities bestaan een stuk minder dan we denken. Ik ben in katholiek Oost-Nederland opgegroeid in. Aan de gereformeerde cultuur had men doorgaans een broertje dood en van veel lokale gebruiken begrijpt een aanzienlijk deel van Nederland ook geen zak.
Ja. Het zijn ook wel veel lokale gebruiken. Je kunt heel goed katholiek zijn en toch van paasvuren houden. Staat elkaar niet in de weg.

Ik denk dat een gereformeerde dit niet goed zal begrijpen.
(Denk ik hoor)
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 10 november 2023 @ 20:55:55 #257
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_211257102
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:50 schreef capricia het volgende:

[..]
:D
En het gekke is dat ik Omtzigt dan weer helemaal niet zie zitten. Ik vind het een jaren 50 katholiek met zijn gemeenschapszin en andere katholieke waarden.
Ah dat valt wel mee toch? Lijkt mij geen vroom man.
Ik vind hem de representant van de post christendemocratische politiek.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 10 november 2023 @ 20:56:02 #258
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_211257104
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:54 schreef Monolith het volgende:

[..]
Het gaat natuurlijk om het concept "beschermen". Want veelal gaat het erom dat we geen alternatieve concepten mogen introduceren en dat bestaande zaken in stand moeten blijven. Dat is niet mogelijk als zaken diametraal tegenover elkaar staan. Dat zie je bijvoorbeeld aan de posts van Hanca, die duidelijk een protestantse achtergrond heeft.
Beschermen...

Je kunt beginnen met gesloten kerkgebouwen omvormen tot stedelijke en regionale musea ter nagedachtenis van de lokale bevolking en hun historie, i.p.v. ze te slopen dan wel om te bouwen tot appartementencomplex.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_211257116
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:54 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
En daarom moeten wat jou betreft pasen en kerst op scholen maar afgeschaft te worden?
Ja het heeft zeker een economische impuls, maar het gaat écht veel verder dan dat.

Getekend niet christen.
Nee, pasen en kerst hoeven niet afgeschaft te worden. Prima als je dat wil vieren, maar dan wel met bijbelverhalen. Niet met een paashaas en een kerstman, vier dan maar gewoon het begin van het voorjaar en het begin van de winter.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  vrijdag 10 november 2023 @ 20:57:04 #260
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211257119
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:52 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
De Hex-methode.

Alles wordt 'verboden' dan wel 'afgedwongen'.
Ik zou toch graag eens willen weten hoe die hoeders van onze tradities nou precies hun ideaal gaan bewerkstelligen.

En zolang ze daar hom noch kuit over geven blijft het raden.
  vrijdag 10 november 2023 @ 20:57:19 #261
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_211257120
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Van bovenaf opgelegde tradities. Gaat van genieten worden.
Had het 10 jaar geleden niet getypt, en ik snap dat het makkelijk belachelijk te maken is.
Maar het westerse (cultureel) decadente model loopt op haar laatste benen, en volgens mij begint het al wat te keren..
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 10 november 2023 @ 20:57:45 #262
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_211257126
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, pasen en kerst hoeven niet afgeschaft te worden. Prima als je dat wil vieren, maar dan wel met bijbelverhalen. Niet met een paashaas en een kerstman, vier dan maar gewoon het begin van het voorjaar en het begin van de winter.
Hier staat altijd een LOEIER van een kerststal in de stad. Geweldig.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 10 november 2023 @ 20:58:38 #263
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_211257135
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik zou toch graag eens willen weten hoe die hoeders van onze tradities nou precies hun ideaal gaan bewerkstelligen.

... in ieder geval NIET door dit:

https://nos.nl/artikel/24(...)ndtoets-basisscholen

Dit is níet een actief slopen van de 'eigen cultuur'?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_211257136
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:57 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ja, als protestant en dus opgevoed als tegenstander van beelden kan ik dat wel enorm waarderen. Dat is wel kerst.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  vrijdag 10 november 2023 @ 20:59:08 #265
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211257141
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, de protestant die pijn heeft als hij ziet dat voor hem heilige zaken geschoffeert worden om vreetpartijen en hebberigheid te promoten, zodat de winkels nog meer van hun troep die niemand wil hebben kunnen verkopen. Dat kerst, het feest van de onuitputtelijke liefde van Christus, is verworden tot een feest van hebberigheid en vreetpartijen doet mij gewoon pijn.
"Alles wat leuk is mag niet, we moeten lijden zoals Jezus".
Succes er mee.
pi_211257153
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:59 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Succes er mee.
Dat is absoluut niet wat ik zeg.
pi_211257155
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:56 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Beschermen...

Je kunt beginnen met gesloten kerkgebouwen omvormen tot stedelijke en regionale musea ter nagedachtenis van de lokale bevolking en hun historie, i.p.v. ze te slopen dan wel om te bouwen tot appartementencomplex.
En dan? Het land is in de loop der jaren steeds verder geseculariseerd. Ik woon zelf al meer dan een decennium in de vermaledijde Randstad, maar ik heb nog genoeg vrienden uit het dorp waar ik heb opgegroeid en die hebben geen enkele behoefte aan kerken hoor. Die hebben eerder bezwaar tegen het aanpakken van paasvuren of carbidschieten, maar daar staan ze dan weer lijnrecht tegenover lokale huisdiereigenaren en dergelijke.

Ik denk echt dat je het concept "onze cultuur" schromelijk overschat.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  Moderator vrijdag 10 november 2023 @ 21:00:27 #268
236264 crew  capricia
pi_211257158
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:54 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Getekend niet christen.
Ook als niet christen is het jammer als pasen enzo ingeruild wordt voor feestdagen uit andere culturen.
We houden zo weinig over.

Maar we doen het ook wel een beetje zelf.
Wie weet nog wat Pinksteren is?
We hebben zelfs 2 dagen, dus dat moet wel iets belangrijks zijn... :D
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 10 november 2023 @ 21:01:40 #269
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_211257171
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Te beginnen om te laten onderzoeken hoe dit aangepakt zou kunnen worden.
Methodiek zou wel eens hetzelfde kunnen zijn hoe de overheid homo emancipatie heeft bevorderd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 10 november 2023 @ 21:01:44 #270
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_211257173
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:59 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Succes er mee.
Hmm nee.

Je kunt vooral beginnen met hoe het het christendom is geweest dat via de caritas voor het eerst systematisch opkwam voor armen, zieken, wezen en ouderen, bijvoorbeeld... Zeg maar de antieke prelude van de verzorgingsstaat.

Ik snap dat het heel hip is binnen 'progressieve' kring om op het christendom af te geven, maar alleen al vanuit historisch oogpunt is het nogal een lamlendige exercitie in modieus dwarsliggen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 10 november 2023 @ 21:02:05 #271
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_211257178
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 november 2023 21:00 schreef capricia het volgende:

[..]
Ook als niet christen is het jammer als pasen enzo ingeruild wordt voor feestdagen uit andere culturen.
We houden zo weinig over.

Maar we doen het ook wel een beetje zelf.
Wie weet nog wat Pinksteren is?
We hebben zelfs 2 dagen, dus dat moet wel iets belangrijks zijn... :D
Met Pinksteren vieren we de openingstijden van de woonboulevards.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 10 november 2023 @ 21:02:10 #272
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_211257179
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:57 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat mag niet, veel te veel symboliek en beelden he!!
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 10 november 2023 @ 21:02:38 #273
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_211257187
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 21:00 schreef Monolith het volgende:

[..]
En dan? Het land is in de loop der jaren steeds verder geseculariseerd. Ik woon zelf al meer dan een decennium in de vermaledijde Randstad, maar ik heb nog genoeg vrienden uit het dorp waar ik heb opgegroeid en die hebben geen enkele behoefte aan kerken hoor. Die hebben eerder bezwaar tegen het aanpakken van paasvuren of carbidschieten, maar daar staan ze dan weer lijnrecht tegenover lokale huisdiereigenaren en dergelijke.

Ik heb het niet over kerken als kerken. Misschien nog eens lezen wat ik daadwerkelijk schrijf.

Zou ook zo maar het begin kunnen zijn van een appreciatie voor het leven van onze eigen voorouders.

Zie de Sint Petrus in Vught: huisvest de bibliotheek, archief en een keur aan historische objecten en foto's van de omgeving en haar inwoners.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 10 november 2023 @ 21:03:04 #274
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211257194
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 21:00 schreef Monolith het volgende:

[..]

Je zou de geschiedenis zeker kunnen leren. Maar ook die tradities beschermen? Slaat helemaal nergens op.
Tenzij je zelf religieus bent natuurlijk.
  vrijdag 10 november 2023 @ 21:03:51 #275
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_211257203
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 november 2023 21:02 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat mag niet, veel te veel symboliek en beelden he!!
Heerlijk. Zet mij in een bonte gotische kerk en ik ben al in de hemel.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')