abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 10 november 2023 @ 20:42:22 #226
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211256948
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:41 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Zullen we dat dan van alle religies verlangen?
In de openbare ruimte, politiek en op scholen. Graag.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 10 november 2023 @ 20:43:12 #227
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_211256953
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Omdat niemand meer bij die nepvieringen nog aan het christelijke verhaal denkt. 2/3e weet niet eens dat Pasen het feest van de opstanding van Christus is: https://christelijknieuws(...)-bevolking-onbekend/

En dat verwatert alleen maar meer door die nepvieringen. Haal die los en het is tenminste duidelijk waar je over praat als je het over Pasen hebt. Niet over eieren zoeken, maar over het open graf, de vrouwen, de Emmaüsgangers, de ongelovige Thomas enz. Ik denk zelfs dat het voor de bekendheid beter zou zijn.
Daarom: sterker aanzetten.

Niet als geloofspunt, maar als geschiedenisles.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 10 november 2023 @ 20:44:22 #228
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_211256963
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:29 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Je tirade geeft nog steeds geen idee wat hoe precies degenen die "meer eigen cultuur" willen dat voor zich zien. Welk beleid moet er dan komen?

Het D66 beleid van Gunay Uslu was er helder over en dat is meer geld naar cultuur en investeren in bibliotheken. Dus ja dat is goed voor de eigen cultuur.

Het beleid dat ik van conservatieven ken is vooral verschraling. Ik kan me nog een Brabants college herinneren met alleen maar conservatieve partijen dat vooral cultuurvernietiging als agendapunt had. Want de Snollebollekes zijn ook cultuur.
Ik denk dat je het best snapt, maar ik wil best een kader schetsen in 3 zinnen.

Geen geneuzel over paasvuren en/of zwarte piet, geen (ook niet versluierd) emancipatie beleid gericht op burgers in de trant van transgenderisme, kerstbomen met kerst.

Toegegeven, het is verrekte lastig uit te leggen, maar wat er ooit was (en nu nog is) niet verder afbreken.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  vrijdag 10 november 2023 @ 20:44:23 #229
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211256964
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:43 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Denk je niet dat er betere geschiedenis onderwerpen zijn dan religieuze leer? Ik zie even niet hoe dit iets gaat toe voegen.
  Moderator vrijdag 10 november 2023 @ 20:44:42 #230
236264 crew  capricia
pi_211256969
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:39 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ben jij rooms katholiek? Gelovig?
Dat kun je dan toch gewoon blijven vieren? Dwing anderen er alleen niet toe.
Van huis uit, ja.
En ik heb er warme herinneringen aan.
Ik wil verders niemand dwingen. En ik voed mijn kind ook niet specifiek katholiek of gelovig op.
Maar ze kent wel alle verhalen. En is wel eens in de kerk geweest. Ze weet wat de dagen beteken, Pinksteren, hemelvaart etc. Maar ze is niet gedoopt.
Dat is voor haarzelf om te beslissen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 10 november 2023 @ 20:45:17 #231
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211256974
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:38 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dan zou ik dat vooral aan een conservatief vragen.
Mijn post was dan ook aan hen gericht. Maar nog geen reactie uiteraard.
pi_211256976
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die traditie van jou was er toch al niet op die school, dat moet je je wel beseffen. Er waren geen bijbelverhalen en prachtige platen. Ook niet toen het wel een paasontbijt heette. Dat jij bij die naam (gelukkig) nog aan de bijbel denkt, betekent niet dat die kinderen dat ook doen. Dat paasontbijt had dus al niks meer met de christelijke tradities te maken.
Capricia had het ook niet per se over christelijke tradities, maar over "onze" tradities. Daar ligt voor mij ook wel de crux. "Onze" tradities bestaan een stuk minder dan we denken. Ik ben in katholiek Oost-Nederland opgegroeid in. Aan de gereformeerde cultuur had men doorgaans een broertje dood en van veel lokale gebruiken begrijpt een aanzienlijk deel van Nederland ook geen zak.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  vrijdag 10 november 2023 @ 20:46:17 #233
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_211256983
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, maar je denkt toch niet dat de gemiddelde openbare school dit doet rondom het ontbijt? Nee, die gaan een haas versieren en eieren zoeken. Prima dus als ze dit een voorjaarsontbijt noemen. Het paasverhaal is toch al verdwenen.
En zie hier de Protestant die iets alleen goedkeurt als het 100% zuiver is.

Je snapt toch zelf ook wel dat 95% van Nederland de christelijke waarden heel anders ervaart en interpreteert dan jij dat wil? Voor de meesten is het iets cultureels, en voor jou is het iets religieus dat alleen in zuivere vorm beleefd mag worden.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_211256985
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:43 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ja. Maar dan begin je dus ook met het stoppen van die verwatering. Pasen is niet én de paashaas én het open graf, het is alleen het laatste. Kerst is niet de kerstman met de kribbe, maar alleen de laatste. En dat moet wat mij betreft inderdaad ieder kind op elke school leren, zowel basisonderwijs als middelbaar onderwijs. Maar dan hoef je een ontbijt met paashaas en eieren zoeken dus geen paasontbijt te noemen, want daar heeft het dus niks mee te maken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  vrijdag 10 november 2023 @ 20:46:38 #235
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_211256992
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:44 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Denk je niet dat er betere geschiedenis onderwerpen zijn dan religieuze leer? Ik zie even niet hoe dit iets gaat toe voegen.
Oh toe, leg de geschiedenis van de Opstand even uit zonder verwijzing naar religie.

Om maar wat te noemen.

En wat ik zeg: niet aanzetten als geloofspunt (leer) maar als geschiedenis (duiding).
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_211256995
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Omdat niemand meer bij die nepvieringen nog aan het christelijke verhaal denkt. 2/3e weet niet eens dat Pasen het feest van de opstanding van Christus is: https://christelijknieuws(...)-bevolking-onbekend/

En dat verwatert alleen maar meer door die nepvieringen. Haal die los en het is tenminste duidelijk waar je over praat als je het over Pasen hebt. Niet over eieren zoeken, maar over het open graf, de vrouwen, de Emmaüsgangers, de ongelovige Thomas enz. Ik denk zelfs dat het voor de bekendheid beter zou zijn.
Met Pinksteren hebben we geen rare tradities, maar waarom dat een feestdag is, weet toch ook bijna niemand meer?
De Sahara is zonder meer erg droog.
  vrijdag 10 november 2023 @ 20:47:08 #237
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_211257000
Het staat eenieder vrij om zelf iets te organiseren. Voor mij is Kerstmis gezellig met mijn naasten eten en Pasen ook, alleen dan brunch ipv diner.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
  vrijdag 10 november 2023 @ 20:47:31 #238
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_211257004
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:33 schreef Hexagon het volgende:
Het lijkt me meer iets voor de ouderraad dan voor de tweede kamer om een mening te hebben over hoe scholen hun feestjes vieren.
Ja en nee.

Sociale samenhang en binding kan ook opgevat worden als overheidstaak.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 10 november 2023 @ 20:47:52 #239
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211257009
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:44 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik denk dat je het best snapt, maar ik wil best een kader schetsen in 3 zinnen.

Geen geneuzel over paasvuren en/of zwarte piet, geen (ook niet versluierd) emancipatie beleid gericht op burgers in de trant van transgenderisme, kerstbomen met kerst.

Toegegeven, het is verrekte lastig uit te leggen, maar wat er ooit was (en nu nog is) niet verder afbreken.
Maar hoe gaat de politiek regelen dat niemand meer neuzelt over zwarte piet en iedereen een kerstboom plaatst?
  vrijdag 10 november 2023 @ 20:48:16 #240
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_211257015
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:45 schreef Monolith het volgende:

[..]
Capricia had het ook niet per se over christelijke tradities, maar over "onze" tradities. Daar ligt voor mij ook wel de crux. "Onze" tradities bestaan een stuk minder dan we denken. Ik ben in katholiek Oost-Nederland opgegroeid in. Aan de gereformeerde cultuur had men doorgaans een broertje dood en van veel lokale gebruiken begrijpt een aanzienlijk deel van Nederland ook geen zak.
En zowel de gereformeerde als katholieke 'tradities' hebben eeuwenlang dit land gevormd.

Niets mis mee dat te benoemen en te beschermen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_211257025
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:48 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
En zowel de gereformeerde als katholieke 'tradities' hebben eeuwenlang dit land gevormd.

Niets mis mee dat te benoemen en te beschermen.
Het punt is meer dat die twee tradities diametraal tegenover elkaar staan.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  vrijdag 10 november 2023 @ 20:49:12 #242
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_211257026
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:46 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Met Pinksteren hebben we geen rare tradities, maar waarom dat een feestdag is, weet toch ook bijna niemand meer?
Tijd om dat dan weer eens aan te leren
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 10 november 2023 @ 20:49:41 #243
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_211257033
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die traditie van jou was er toch al niet op die school, dat moet je je wel beseffen. Er waren geen bijbelverhalen en prachtige platen. Ook niet toen het wel een paasontbijt heette. Dat jij bij die naam (gelukkig) nog aan de bijbel denkt, betekent niet dat die kinderen dat ook doen. Dat paasontbijt had dus al niks meer met de christelijke tradities te maken.
Ook weer een mistake.

Als jij een kind vraagt om een trein te tekenen tekenen ze waarschijnlijk iets waar nog stoom uit komt en wat er hoekig uitziet ipv een modern gestroomlijnd elektrisch apparaat.

Hetzelfde geldt in zekere mate ook over deze verhalen, kinderen gaan het vanzelf relateren aan zaken die ze tegenkomen op tv, social, internet.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 10 november 2023 @ 20:49:47 #244
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_211257034
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:47 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Maar hoe gaat de politiek regelen dat niemand meer neuzelt over zwarte piet en iedereen een kerstboom plaatst?
ik had een plastic kerstboom en die heb ik 15 jaar geleden aan mijn dochter gegeven

klaar mee met die troep
eieren eten met pasen dat doe ik nog wel , en pepernoten eten ook
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_211257039
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:46 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
En zie hier de Protestant die iets alleen goedkeurt als het 100% zuiver is.

Je snapt toch zelf ook wel dat 95% van Nederland de christelijke waarden heel anders ervaart en interpreteert dan jij dat wil? Voor de meesten is het iets cultureels, en voor jou is het iets religieus dat alleen in zuivere vorm beleefd mag worden.
Nee, de protestant die pijn heeft als hij ziet dat voor hem heilige zaken geschoffeert worden om vreetpartijen en hebberigheid te promoten, zodat de winkels nog meer van hun troep die niemand wil hebben kunnen verkopen. Dat kerst, het feest van de onuitputtelijke liefde van Christus, is verworden tot een feest van hebberigheid en vreetpartijen doet mij gewoon pijn.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator vrijdag 10 november 2023 @ 20:50:56 #246
236264 crew  capricia
pi_211257048
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:40 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Katholieken hebben doorgaans ook nog een leven na de kerk B:)B

wat doet het mij goed om jou te zien opschuiven naar het middenkamp. Kan mij trouwens niet voorstellen dat je nog volt stemt..
:D
En het gekke is dat ik Omtzigt dan weer helemaal niet zie zitten. Ik vind het een jaren 50 katholiek met zijn gemeenschapszin en andere katholieke waarden.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 10 november 2023 @ 20:51:15 #247
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_211257053
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:49 schreef Monolith het volgende:

[..]
Het punt is meer dat die twee tradities diametraal tegenover elkaar staan.
Nou en? Tussen gereformeerde tradities onderling zijn er nog meer verschillen.

Ze zijn er. Juist die tweedeling tussen katholiek en protestant heeft dit land gevormd. Wat ze gemeen hebben: een christelijke grondslag. En in plaats van dat weg te willen stoppen of te taboeïseren zou dat gewoon benoemd en herinnerd moeten worden. Weet waar je vandaan komt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 10 november 2023 @ 20:51:49 #248
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211257058
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:47 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ja en nee.

Sociale samenhang en binding kan ook opgevat worden als overheidstaak.
Van bovenaf opgelegde tradities. Gaat van genieten worden.
  vrijdag 10 november 2023 @ 20:52:12 #249
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211257061
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:46 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Oh toe, leg de geschiedenis van de Opstand even uit zonder verwijzing naar religie.

Om maar wat te noemen.

En wat ik zeg: niet aanzetten als geloofspunt (leer) maar als geschiedenis (duiding).
Je bedoelt de tachtigjarige oorlog?

Ben het verder met je eens dat er veel meer geschiedenislessen gegeven moeten worden. Maar misschien wat in de algemenere zin. Anders vallen kinderen in slaap.
  vrijdag 10 november 2023 @ 20:52:47 #250
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_211257067
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Van bovenaf opgelegde tradities. Gaat van genieten worden.
De Hex-methode.

Alles wordt 'verboden' dan wel 'afgedwongen'.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')