Dat maakt het ook zo lastig, dat stemmen. Bijna iedere partij heeft wel iets waar ik me in kan vinden, ook rechtsconservatief. Dus hoe bepaal je dan waar je stem naartoe gaat?quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nou ja, Forum misschien. Of Denk, op sommige vlakken. Maar programmabreed is SGP, naar Omtzigt lijkt het, wel het meest conservatieve dat je in Nederland gaat vinden.
Al moet je conservatisme in Nederland, of elders in West-Europa, niet verwarren met wat je in de VS ziet gebeuren. Daar is conservatisme eerder een beweging die terug wil in de tijd. In onze contreien betekent het eerder dat je de samenleving niet, of niet te snel, wil zien veranderen. Er zijn, buiten de SGP en misschien Thierry, in Nederland geen partijen te vinden die het abortusrecht willen terugdringen om eens iets te noemen. Hooguit om het niet verder te verruimen. In economisch aspect ligt conservatisme hier meer in de lijn van het geld houden waar het zit, dus zo min mogelijk nivelleren. Vandaar dat dat tweedimensionale kieswijzerplaatje ook zo eendimensionaal is: vrijwel alle partijen zijn rechtsconservatief of linksprogressief. Als stemmer in een van de andere twee kwadranten heb je nauwelijks wat te kiezen.
Ik ben er bang voor dat je gelijk hebt. Ik zie het met lede ogen aan, want nog rechtser is naar mijn idee echt niet goed.quote:En ja, meerderheidspolitiek en coalitievorming. Ik hoop met je mee, maar als ik moet gokken dan denk ik dat de VVD de grootste wordt en dat die, zeker als je bedenkt waar ze het laatste kabinet op hebben laten vallen, liever over rechts een coalitie vormt dan met Timmermans.
Tegen cda'ers en sgp'ers snap ik dit beter dan tegen cu'ers. In mijn beperkte ervaring met hen zijn die vaak bereid te helpen... Ken er eentje die meer dan een jaar een dakloos persoon in eigen huis nam. Wat ik echt onvoorstelbaar vind, als ongelovige... maar misschien was dat een uitzondering.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hoe zie jij omzien naar elkaar in de conservatieve partijen, behalve dan dat ze het gezin graag heel belangrijk willen maken?
Je ziet toch vaak meer aandacht voor verenigingsleven, mantelzorgers, gezin idd (het ideaal van D66 dat iedereen werkt is denk ik enorm slecht voor Nederland).quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hoe zie jij omzien naar elkaar in de conservatieve partijen, behalve dan dat ze het gezin graag heel belangrijk willen maken?
Nog buiten de koers lijkt me het niet verkeerd dat we een regering krijgen die wat meer naar buiten kijkt en wat minder naar binnen. Die niet alleen voor de eigen achterban regeert, maar ook voor de andere Nederlanders. Het is momenteel iets te veel 'drie wolven en twee geiten gaan vergaderen wat er gegeten wordt'.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:32 schreef miss_sly het volgende:
Ik ben er bang voor dat je gelijk hebt. Ik zie het met lede ogen aan, want nog rechtser is naar mijn idee echt niet goed.
Is dat het ideaal van D66? Dat klinkt me meer als een zeer rechts ideaal in de oren, zodat er weinig tot geen geld nodig is voor uitkeringen en bijstand.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je ziet toch vaak meer aandacht voor verenigingsleven, mantelzorgers, gezin idd (het ideaal van D66 dat iedereen werkt is denk ik enorm slecht voor Nederland).
Ik ken er meer die dat hebben gedaan. Wij hebben zelf overwogen een kind in huis te nemen dat absoluut niet thuis meer kon zijn, maar (eerlijk gezegd: gelukkig) dook er een betere optie op.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:32 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Tegen cda'ers en sgp'ers snap ik dit beter dan tegen cu'ers. In mijn beperkte ervaring met hen zijn die vaak bereid te helpen... Ken er eentje die meer dan een jaar een dakloos persoon in eigen huis nam. Wat ik echt onvoorstelbaar vind, als ongelovige... maar misschien was dat een uitzondering.
D66 benoemt dat zeer vaak, ook in de APB. Bij D66 komt ook voor een heel deel dat individualistische belastingstelsel vandaan.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Is dat het ideaal van D66? Dat klinkt me meer als een zeer rechts ideaal in de oren, zodat er weinig tot geen geld nodig is voor uitkeringen en bijstand.
Ik ben het volledig met je eens. Ik heb er weinig vertrouwen in dat na de komende verkiezingen er een regering komt die inderdaad niet alleen regeert voor de eigen achterban. Men is ook helemaal niet bezig met regeren, maar met de achterban tevreden houden zodat ze de volgende keer weer op hen stemmen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:36 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nog buiten de koers lijkt me het niet verkeerd dat we een regering krijgen die wat meer naar buiten kijkt en wat minder naar binnen. Die niet alleen voor de eigen achterban regeert, maar ook voor de andere Nederlanders. Het is momenteel iets te veel 'de wolf en de geit gaan vergaderen wat er gegeten wordt'.
Of, zoals mijn collega nog wel eens grappend vertelt over zijn gymlessen: ik ben heel democratisch in mijn lessen. Het laatste kwartier laat ik de klas altijd stemmen wat we voor spel gaan doen en 15 van de 25 willen er voetballen. Dus we voetballen altijd het laatste kwartier.
Met echt omzien naar elkaar heb je veel minder vrijwilligers nodigquote:Op vrijdag 10 november 2023 12:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ken er meer die dat hebben gedaan. Wij hebben zelf overwogen een kind in huis te nemen dat absoluut niet thuis meer kon zijn, maar (eerlijk gezegd: gelukkig) dook er een betere optie op.
Maar sowieso draait Nederland volgens mij voor een enorm deel op vrijwilligers. De scholen, verenigingen, allerlei dingen als de voedselbank e.d. Met een 100% dekking aan werkenden (iedereen moet werken) ben je die vrijwilligers grotendeels kwijt. Daarom vind ik dat grote verschil in belastingdruk tussen een- en tweeverdieners ook zo slecht voor Nederland.
Onzin, die mensen zorgen juist ook voor mensen die ze helemaal niet kennen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mantelzorg, verenigingsleven en gezin zijn niet 'omzien naar elkaar' maar 'binnen je eigen bubbeltje zorgen dat je zelf en je naasten niets tekort komen".
Wat een ontzettend cynische en wereldvreemde inslag is dit.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mantelzorg, verenigingsleven en gezin zijn niet 'omzien naar elkaar' maar 'binnen je eigen bubbeltje zorgen dat je zelf en je naasten niets tekort komen".
Dat heb ik gemist. En dat individualistische belastingstelsel ook. Ik zal er eens naar kijken.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
D66 benoemt dat zeer vaak, ook in de APB. Bij D66 komt ook voor een heel deel dat individualistische belastingstelsel vandaan.
Mantelzorg wordt voor het grootste gedeelte gedaan voor en door familie en in het verenigingsleven gaat niemand wat doen als ze niet zelf of hun kinderen) iets met de betreffende vereniging hebben. Het gezin lijkt me vanzelfsprekend een kleine eigen bubbel.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Onzin, die mensen zorgen juist ook voor mensen die ze helemaal niet kennen.
Dat is absouut mijn ervaring niet. Integendeel zelfs.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mantelzorg wordt voor het grootste gedeelte gedaan voor en door familie en in het verenigingsleven gaat niemand wat doen als ze niet zelf of hun kinderen) iets met de betreffende vereniging hebben. Het gezin lijkt me vanzelfsprekend een kleine eigen bubbel.
Eens.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mantelzorg wordt voor het grootste gedeelte gedaan voor en door familie en in het verenigingsleven gaat niemand wat doen als ze niet zelf of hun kinderen) iets met de betreffende vereniging hebben. Het gezin lijkt me vanzelfsprekend een kleine eigen bubbel.
Jij gaat in de kantine staan bij de voetbalvereniging als geen van je kinderen voetbalt? Bij de tennisvereniging lopen allemaal mensen vrijwilligerswerk te doen die niets met tennis hebben? Ken jij veel mensen die mantelzorgen voor een hun onbekende persoon? Die vrijwilliger zijn op een school zonder dat hun kind erop zit?quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is absouut mijn ervaring niet. Integendeel zelfs.
"iedereen werken" is overigens een bij uitstek links ideaal, een sociaal-democratisch land als Zweden is daarvoor bijvoorbeeld bij uitstek ingericht.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Is dat het ideaal van D66? Dat klinkt me meer als een zeer rechts ideaal in de oren, zodat er weinig tot geen geld nodig is voor uitkeringen en bijstand.
Omzien naar elkaar is óók omzien naar mensen die het moeilijker vinden om voor zichzelf te zorgen. Zoals mensen die niet kunnen werken door ziekte of andere oorzaken. Omzien naar elkaar is ook gelijke kansen in het onderwijs (waarop rechts wil wederom wil bezuinigen), is ook een goede zorg, etc.
De sportverenigingen niet, maar die 3e vraag: zeer zeker. Het komt wel meer voor in onze kerk: hang als wildvreemde een hulpvraag op in de kerk en je krijgt meerdere aanmeldingen. En er wordt ook vrijwilligerswerk gedaan voor diverse bewoners van het verzorgingstehuis die helemaal geen lid zijn van onze kerk.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Jij gaat in de kantine staan bij de voetbalvereniging als geen van je kinderen voetbalt? Bij de tennisvereniging lopen allemaal mensen vrijwilligerswerk te doen die niets met tennis hebben? Ken jij veel mensen die mantelzorgen voor een hun onbekende persoon? Die vrijwilliger zijn op een school zonder dat hun kind erop zit?
Iedereen werken is overigens ook bij uitstek Calvinistisch.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:52 schreef -XOR- het volgende:
[..]
"iedereen werken" is overigens een bij uitstek links ideaal, een sociaal-democratisch land als Zweden is daarvoor bijvoorbeeld bij uitstek ingericht.
Via de kerk, dat geloof ik wel. Dat vind ik dan ook bij uitstek de plek waar zoiets vandaan komt. Dat betekent niet dat conservatief dús meer is van omzien naar elkaar. Een klein deel van conservatief, het gelovige deel, is daarvan.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
De sportverenigingen niet, maar die 3e vraag: zeer zeker. Het komt wel meer voor in onze kerk: hang als wildvreemde een hulpvraag op in de kerk en je krijgt meerdere aanmeldingen. En er wordt ook vrijwilligerswerk gedaan voor diverse bewoners van het verzorgingstehuis die helemaal geen lid zijn van onze kerk.
En hier werkt dat via de kerk, maar ik weet dat dat in Zuid-Nederland ook zo werkt via de fanfare of de carnavalsvereniging.
En dus ook conservatief, mag ik dat zo zeggen?quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:55 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Iedereen werken is ook bij uitstek Calvinistisch.
Zeker niet, vrouwen moeten thuis voor de kinderen zorgen is de calvinistische opvatting, dat is ook een van de redenen waarom Nederland relatief weinig geemancipeerd is.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:55 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Nee, niet echt. Individualistisch wel. Bij calvinistisch past dat in elk huishouden gewerkt wordt en de broek zelf op kan houden, niet per idividu.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:55 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ja, I guess? Ik weet het niet. Rentenieren zou je ook conservatief kunnen noemen, maar dat staat daar dan haaks op.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:56 schreef capricia het volgende:
[..]
En dus ook conservatief, mag ik dat zo zeggen?
Oh ja, dat is wel een goed punt, ik had beter kunnen zeggen elke man werken.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:57 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Zeker niet, vrouwen moeten thuis voor de kinderen zorgen is de calvinistische opvatting, dat is ook een van de redenen waarom Nederland relatief weinig geemancipeerd is.
Dat lijkt me dan weer niet een D66 standpunt.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:59 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Oh ja, dat is wel een goed punt, ik had beter kunnen zeggen elke man werken.
Hah, nee inderdaad.quote:Op vrijdag 10 november 2023 13:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat lijkt me dan weer niet een D66 standpunt.
Het liberale idee is dat je het best net te veel arbeidsaanbod hebt zodat de lonen wat gedrukt worden en je internationaal concurrerend blijft. De kleine groep die geen werk kan vinden kan dan via belastingen (dmv uitkeringen) gecompenseerd worden.quote:Op vrijdag 10 november 2023 13:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat lijkt me dan weer niet een D66 standpunt.
Chris Stoffer joined the chat.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:59 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Oh ja, dat is wel een goed punt, ik had beter kunnen zeggen elke man werken.
Tsja. Volgens mij ziet Volt het als volgt.quote:Op vrijdag 10 november 2023 11:05 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Jullie willen dat EU-lidstaten niet met elkaar concurreren op belasting- en arbeidsregels. Verder stellen jullie Europese belastingen voor en moeten we op Europees niveau ook schulden delen, iets waar Nederland al jaren tegen is. Kan het zijn dat de EU daar beter van wordt, maar Nederland er slechter uitkomt?
"Ja, maar je moet ook kijken naar het Europese belang, want dat is ook het Nederlandse belang."
https://www.nu.nl/intervi(...)de-schuld-geven.html
Dit vind ik wel een heel bijzondere standpunt. Mij lijkt het erg tegenstrijdig.
Sophia Stoffer (de vrouw van Chris) is een werkende moeder: https://www.terdege.nl/ar(...)is-vallen-en-opstaanquote:Op vrijdag 10 november 2023 13:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Chris Stoffer joined the chat.
Als er een groep is in Nederland die het slachtofferschap omarmt heeft is het wel rechts autochtoon Nederland.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:01 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Terug naar het gezin, meer gemeenschapszin, meer eigen cultuur, meer omkijken naar de ander, minder slachtofferschap en meer verantwoordelijkheid nemen.
Als er een groep in Nederland is die alleen denkt aan het eigenbelang is het wel de conservatieve stemmer.quote:Op vrijdag 10 november 2023 14:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Als er een groep is in Nederland die het slachtofferschap omarmt heeft is het wel rechts autochtoon Nederland.
Als je het Omtzigt vraagt....koeien in het landschap.quote:Op vrijdag 10 november 2023 14:06 schreef Hexagon het volgende:
Meer "eigen cultuur". Wat houdt dat precies in?
Minder buitenlandse cultuur.quote:Op vrijdag 10 november 2023 14:06 schreef Hexagon het volgende:
'quote:Op vrijdag 10 november 2023 14:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Als er een groep is in Nederland die het slachtofferschap omarmt heeft is het wel rechts autochtoon Nederland.
Nee, Omtzigt staat op boergebied juist best ver van BBB af. Ze willen een snelle krimp van de veestapel: https://www.boerderij.nl/(...)et-een-knock-out-bodquote:Op vrijdag 10 november 2023 14:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Als je het Omtzigt vraagt....koeien in het landschap.
Minder Marrekanen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 14:06 schreef Hexagon het volgende:
Ik hoor het graag van onze Pietje.quote:Op vrijdag 10 november 2023 14:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Als je het Omtzigt vraagt....koeien in het landschap.
Varkens en vleeskalveren. Duurzaam met runderen is een heel ander verhaal.quote:Op vrijdag 10 november 2023 14:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, Omtzigt staat op boergebied juist best ver van BBB af. Ze willen een snelle krimp van de veestapel: https://www.boerderij.nl/(...)et-een-knock-out-bod
Terug naar het gezin, meer eigen cultuur en minder slachtofferschap maar wel meer omzien naar elkaar? Dus alleen omzien naar mensen die zo zijn zoals jijzelf. Prachtig idee.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:01 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Terug naar het gezin, meer gemeenschapszin, meer eigen cultuur, meer omkijken naar de ander, minder slachtofferschap en meer verantwoordelijkheid nemen.
Zou dat een vast standpunt zijn of ook weer tijdelijk (tot er een lobbyist langskomt)?quote:Op vrijdag 10 november 2023 14:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, Omtzigt staat op boergebied juist best ver van BBB af. Ze willen een snelle krimp van de veestapel: https://www.boerderij.nl/(...)et-een-knock-out-bod
Precies die eigen cultuur waarop continu weer op moet worden bezuinigd door rechts.quote:Op vrijdag 10 november 2023 14:06 schreef Hexagon het volgende:
Nou ja, het betekent effectief gewoon 'weg met migranten en mensen met een kleurtje horen er niet bij' natuurlijk. Het zal niet gaan om het verbieden van Netflix en Amerikaanse films in bioscopen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 14:41 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Precies die eigen cultuur waarop continu weer op moet worden bezuinigd door rechts.
Daar kijken veel mensen allemaal niet naar.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:14 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat is dan best vreemd want NSC voert gewoon centrumrechts economisch beleid.
Misschien lobbyen voor een apart stukje Netflix waar alleen blanken te zien zijn of je donkere mensen hooguit tegenkomt in de rol van hardwerkend agrarisch personeel.quote:Op vrijdag 10 november 2023 15:22 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja, het betekent effectief gewoon 'weg met migranten en mensen met een kleurtje horen er niet bij' natuurlijk. Het zal niet gaan om het verbieden van Netflix en Amerikaanse films in bioscopen.
Pieten weer zwart schminken.quote:Op vrijdag 10 november 2023 14:06 schreef Hexagon het volgende:
Uitzetten die hap door middel van het vliegtuig, het vlot en de viets.quote:Op vrijdag 10 november 2023 15:22 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja, het betekent effectief gewoon 'weg met migranten en mensen met een kleurtje horen er niet bij' natuurlijk. Het zal niet gaan om het verbieden van Netflix en Amerikaanse films in bioscopen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |