Ook zonder krapte zouden er hebberige verhuurders zijn die elke 2 jaar hun huurder er uit zouden schoppen om de huur te kunnen verhogen of om in elk geval de huurbescherming kwijt te zijn. Dus nee, deze wet heeft echt helemaal niks met krapte te maken, alleen met zeer asociale bedrijven of particulieren op de huurmarkt die huurders als nummer of handelswaar zien, niet als mens.quote:Op donderdag 9 november 2023 17:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Jawel, want als die krapte er niet was, dan had je de hele wet niet nodig. En die krapte komt dan weer voort uit een overschot aan regulering.
Iedere nieuwe regelpleister die door de regering of de Kamer op de woningmarkt geplakt wordt, levert weer een nieuw probleem op. En de vaste reactie is: Hé, laten we nóg een pleister plakken!
Dat kun je wel proberen, maar dan vind je binnen de kortste keren dus geen huurder meer. Of je moet wel een topstuk vastgoed in je portefeuille hebben, maar dan is dat het geld kennelijk ook waard. Een huurwoningzoeker die het geld er niet voor over heeft, zoekt dan een ander huis. Dat er dan dus wel is, want er was immers geen krapte.quote:Op donderdag 9 november 2023 18:36 schreef Hanca het volgende:
Ook zonder krapte zouden er hebberige verhuurders zijn die elke 2 jaar hun huurder er uit zouden schoppen om de huur te kunnen verhogen of om in elk geval de huurbescherming kwijt te zijn.
Net alsof dat zo bekend is, alsof zo'n verhaal er bij staat op funda. Misschien in een dorp, maar in een stad kent dan niemand dat verhaal behalve de mensen die in die straat wonen.quote:Op donderdag 9 november 2023 18:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat kun je wel proberen, maar dan vind je binnen de kortste keren dus geen huurder meer. Of je moet wel een topstuk vastgoed in je portefeuille hebben, maar dan is dat het geld kennelijk ook waard. Een huurwoningzoeker die het geld er niet voor over heeft, zoekt dan een ander huis. Dat er dan dus wel is, want er was immers geen krapte.
Ach, en jij hebt echt een veel te naïef beeld van wat je kan bereiken met nog meer overheidsregulering. Zo hebben we allemaal wat.quote:Op donderdag 9 november 2023 18:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Net alsof dat zo bekend is, alsof zo'n verhaal er bij staat op funda. Misschien in een dorp, maar in een stad kent dan niemand dat verhaal behalve de mensen die in die straat wonen.
De huizenmarkt is niet de fietsenmarkt.
Trouwens zat figuren die nu ook nog hun 'investering' (wat gewoon een huis is) leeg laten omdat ze geen last willen hebben van de huurdersbescherming. Bewoonplicht zou veel meer ingevoerd moeten worden.
Jij hebt echt een veel te naïef beeld van wat voor bedrijven en mensen er nog best vaak achter de verhuur zitten
De regel dat je geen tijdelijk contract mag geven, gaat het gedrag van het na 2 jaar er uit schoppen van de huurders toch gewoon 100% tegen. En als die idiote, op geld beluste, over lijken gaande figuren dan niet meer willen verhuren: prima, dergelijke verhuurders kunnen we missen als kiespijn. Bewoonplicht instellen voor huizen en dan kunnen ze kiezen tussen verhuur onder de nieuwe regels of verkopen.quote:Op donderdag 9 november 2023 18:51 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ach, en jij hebt echt een veel te naïef beeld van wat je kan bereiken met nog meer overheidsregulering. Zo hebben we allemaal wat.
Stuur je toch gewoon een knokploeg? Ja ik wil niet stoer doen, maar die huurmarkt is zo verrot. Dat soort dingen gebeuren gewoon.quote:Op donderdag 9 november 2023 19:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
De regel dat je geen tijdelijk contract mag geven, gaat het gedrag van het na 2 jaar er uit schoppen van de huurders toch gewoon 100% tegen. En als die idiote, op geld beluste, over lijken gaande figuren dan niet meer willen verhuren: prima, dergelijke verhuurders kunnen we missen als kiespijn. Bewoonplicht instellen voor huizen en dan kunnen ze kiezen tussen verhuur onder de nieuwe regels of verkopen.
Projectie?quote:Op donderdag 9 november 2023 22:55 schreef koos_vriendloos het volgende:
Waarom noemt yeşilgöz iedereen ineens oerconservartief
Dan lijkt het net alsof de VVD heel vooruitstrevend is.quote:Op donderdag 9 november 2023 22:55 schreef koos_vriendloos het volgende:
Waarom noemt yeşilgöz iedereen ineens oerconservartief
ze gaat er een soort sociale D66 van makenquote:Op donderdag 9 november 2023 22:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dan lijkt het net alsof de VVD heel vooruitstrevend is.
Absoluut niet. Maar als alleen gepromoveerd politicologen openlijk hun mening mogen geven...quote:
De staatsman?quote:Op donderdag 9 november 2023 23:21 schreef michaelmoore het volgende:
Omtzigt maakt weer een hele goede indruk
Iedere keer als je denkt nu gaan ze hem eronder schoffelen , komt toch de staatsman weer boven
ja en toch kwam ie heel goed over om MP te wordenquote:Op donderdag 9 november 2023 23:30 schreef BlackLining het volgende:
[..]
De staatsman?Hij heeft net zitten uitleggen dat ie juist de Kamer in wil.
De VVD wordt een sociale D66? Hoe moet ik dat zien?quote:Op donderdag 9 november 2023 23:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ze gaat er een soort sociale D66 van maken
Ja maar psst, dat wil ie dus niet hequote:Op donderdag 9 november 2023 23:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja en toch kwam ie heel goed over om MP te worden
dus we zien wel
Oh, is hij er nu ineens wel uit en hoeft hij er niet tot na de verkiezingen over na te denken? Bijzondere man is het toch wel.quote:Op donderdag 9 november 2023 23:30 schreef BlackLining het volgende:
[..]
De staatsman?Hij heeft net zitten uitleggen dat ie juist de Kamer in wil.
Ja, bij een (overigens dramatisch slecht gepresenteerd) Op1 net heeft 'ie gezegd dat ie de Kamer in wil.quote:Op donderdag 9 november 2023 23:35 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Oh, is hij er nu ineens wel uit en hoeft hij er niet tot na de verkiezingen over na te denken? Bijzondere man is het toch wel.
ja en toch kwam ie heel goed over om MP te worden, dat ie dat niet wil , ok, dat mag ,quote:Op donderdag 9 november 2023 23:34 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ja maar psst, dat wil ie dus niet he
Jij kletst ook echt zomaar wat raak he
Functie elders wilde hij niet en de grootste partij wilde hij ook al niet. Het lijkt er dus op dat hij premier gaat worden.quote:Op donderdag 9 november 2023 23:34 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ja maar psst, dat wil ie dus niet he
Jij kletst ook echt zomaar wat raak he
nee e nu geloof ik er niet meer inquote:Op vrijdag 10 november 2023 00:03 schreef loveli het volgende:
[..]
Functie elders wilde hij niet en de grootste partij wilde hij ook al niet. Het lijkt er dus op dat hij premier gaat worden.
https://www.parlement.com/id/vm6udvfnauvt/j_j_m_judith_uitermarkquote:Drs.Mr. J.N. (Nicolien) van Vroonhoven-Kok
Nicolien van Vroonhoven (1971) is kandidaat voor Nieuw Sociaal Contract i bij de Tweede Kamerverkiezingen 2023.
Zij was eerder acht jaar CDA-Tweede Kamerlid.
In 2008 maakte zij als één van de eersten gebruik van de regeling voor tijdelijk vervanging vanwege zwangerschap.
Was voor zij Kamerlid werd beleidsmedewerker financiën van de CDA-Tweede Kamerfractie.
Als Kamerlid woordvoerster belastingen, economische zaken, ondernemingsrecht, auteursrecht en cultuurbeleid. In 2010-2012 was zij gemeenteraadslid in Den Haag.
Was mede-eigenaar van een adviesbureau op het gebied van projectmanagement in de culturele sector en in 2014-2018 wethouder in Hilversum.
quote:Kandidaten NSC Tweede Kamerverkiezingen 2023
Pieter Omtzigt.
Nicolien van Vroonhoven-Kok.
Judith Uitermark.
Caspar Veldkamp.
Sandra Palmen-Schlangen.
Eddy van Hijum.
Aant-Jelle Soepboer.
Agnes Joseph
Nou nee, want dan zal Pieter zijn MP moeten gaan verdedigen in de 2e Kamer. Nou ja, zal hem makkelijk afgaan want hij heeft ook nooit moeite gehad om de partijlijn te volgen en verdedigen toen hij nog bij het CDA zat.quote:Op donderdag 9 november 2023 23:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja en toch kwam ie heel goed over om MP te worden, dat ie dat niet wil , ok, dat mag ,
ik weet zeker dat ie een goede kandidaat naar voren zal schuiven die heel goed het land gaat vertegenwoordigen
dan kan ie zelf voorzitter spelen , ook goed
Wat? Wáár legt men Omtzigt inhoudelijk ook maar een strobreed in de weg?quote:Op vrijdag 10 november 2023 00:54 schreef BasEnAad het volgende:
Als de mensen en media de afgelopen jaren net zo kritisch waren op het VVD-afbraakbeleid als dat ze nu zijn over Omtzigt, dan hadden ze recht van spreken.
nee het gaat een vrouw worden , Nummer twee op de lijstquote:Op vrijdag 10 november 2023 02:28 schreef Gehrman het volgende:
Denk ook niet dat Omtzigt zelf voor het premierschap gaat, daar is hij niet zo geschikt voor. Dat weet hij zelf ook wel. Vrees alleen dat hij dan een of andere CDA'er uit de marge naar voren schuift zoals een Herman Wijffels.
quote:Drs.Mr. J.N. (Nicolien) van Vroonhoven-Kok
Nicolien van Vroonhoven (1971) is kandidaat voor Nieuw Sociaal Contract i bij de Tweede Kamerverkiezingen 2023.
Zij was eerder acht jaar CDA-Tweede Kamerlid.
In 2008 maakte zij als één van de eersten gebruik van de regeling voor tijdelijk vervanging vanwege zwangerschap.
Was voor zij Kamerlid werd beleidsmedewerker financiën van de CDA-Tweede Kamerfractie.
Als Kamerlid woordvoerster belastingen, economische zaken, ondernemingsrecht, auteursrecht en cultuurbeleid. In 2010-2012 was zij gemeenteraadslid in Den Haag.
Was mede-eigenaar van een adviesbureau op het gebied van projectmanagement in de culturele sector en in 2014-2018 wethouder in Hilversum.
Het NSC heeft een heel erg goede spindocter, dat heb ik al eerder gemerktquote:Op vrijdag 10 november 2023 01:31 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Wat? Wáár legt men Omtzigt inhoudelijk ook maar een strobreed in de weg?Dat was nou weer het kutte van Op1 vanavond. Geen enkele serieuze concrete vraag.
Bij Rutte stelde men die vragen weldegelijk, maar er kwam nooit antwoord. Dat is toch echt wat anders.
Dat Omtzigt nu zit te flirten met de VVD en in mindere mate met het CDA is wel erg bijzonder trouwens. Als je zo graag een nieuwe bestuurscultuur wilt realiseren lijken me dat nou niet bepaald de beste partijen om mee in zee te gaan. Verfrissend is het dan in ieder geval niet.
Ben het overigens met je eens dat de media nu veel te weinig aandacht heeft besteed aan de parlementaire enquête over de toeslagenaffaire. Dat was immers echt schandelijk. Nog een reden dat ik echt niet snap dat Omtzigt die kant op leunt. Daar mag hij in de media veel steviger op worden aangesproken.
Daar zit natuurlijk ook de rare spagaat voor Omtzigt. Enerzijds heeft hij kritiek op de wijze waarop beleid wordt uitgevoerd, op de wijze waarop Rutte en Co omgaan met de kamer en ga zo maar door, maar anderzijds is het qua standpunten gewoon een wat conservatieve CDA-er. Hij heeft ook simpelweg geen alternatief voor regeren met de VVD en het CDA.quote:Op vrijdag 10 november 2023 01:31 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Wat? Wáár legt men Omtzigt inhoudelijk ook maar een strobreed in de weg?Dat was nou weer het kutte van Op1 vanavond. Geen enkele serieuze concrete vraag.
Bij Rutte stelde men die vragen weldegelijk, maar er kwam nooit antwoord. Dat is toch echt wat anders.
Dat Omtzigt nu zit te flirten met de VVD en in mindere mate met het CDA is wel erg bijzonder trouwens. Als je zo graag een nieuwe bestuurscultuur wilt realiseren lijken me dat nou niet bepaald de beste partijen om mee in zee te gaan. Verfrissend is het dan in ieder geval niet.
Ben het overigens met je eens dat de media nu veel te weinig aandacht heeft besteed aan de parlementaire enquête over de toeslagenaffaire. Dat was immers echt schandelijk. Nog een reden dat ik echt niet snap dat Omtzigt die kant op leunt. Daar mag hij in de media veel steviger op worden aangesproken.
Dat is toch de kant die de VVD de afgelopen jaren op is gegaan?quote:Op donderdag 9 november 2023 23:33 schreef BlackLining het volgende:
[..]
De VVD wordt een sociale D66? Hoe moet ik dat zien?
Is Yesilgoz dan nu ineens ook tegen strengere asielwetgeving, voor sterke klimaatmaatregelen en enorm pro-EU geworden?
Ze hebben toch juist afgelopen zomer het kabinet laten vallen omdat de andere partijen niet in hun, overigens onuitvoerbare, asielplannen meegingen?quote:Op vrijdag 10 november 2023 07:33 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat is toch de kant die de VVD de afgelopen jaren op is gegaan?
Onder de VVD zijn er flinke aantallen binnen gekomen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 07:35 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ze hebben toch juist afgelopen zomer het kabinet laten vallen omdat de andere partijen niet in hun, overigens onuitvoerbare, asielplannen meegingen?
Dat hun wensen niet bijster realistisch zijn snapt toch ook iedereen?quote:Op vrijdag 10 november 2023 07:45 schreef Halcon het volgende:
[..]
Onder de VVD zijn er flinke aantallen binnen gekomen.
Vvd is verantwoordelijk te houden voor internationale instabiliteit?quote:Op vrijdag 10 november 2023 07:45 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat klopt.quote:Op vrijdag 10 november 2023 07:45 schreef Halcon het volgende:
[..]
Stemmen vanwege een premierskandidaat is sowieso debiel.quote:Op vrijdag 10 november 2023 09:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Ik vind het toch wel interessant dat Pieter gisteren min of meer heeft aangegeven geen premier te willen worden. Omdat het aantal NSC-stemmers dat naar links wil overspringen beperkt is zullen die dan toch weer naar de VVD gaan en in Dilan een geschiktere premier-kandidaat zien denk ik.
Kortom, de VVD wordt weer eens de grootste.
Ben ik met je eens maar neemt niet weg dat het voor heel veel kiezers wel belangrijk is.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:08 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Stemmen vanwege een premierskandidaat is sowieso debiel.
Dat is met afstand niet het belangrijkste waarvoor we stemmen. Sterker nog; zo'n minister-president is eerder bijzaak dan hoofdzaak.
Ik weet niet of dat zo beperkt is. Er zijn best wat SP en PvdA stemmers naar NSC gegaan las ik een paar maanden terug in een analyse.quote:Op vrijdag 10 november 2023 09:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Ik vind het toch wel interessant dat Pieter gisteren min of meer heeft aangegeven geen premier te willen worden. Omdat het aantal NSC-stemmers dat naar links wil overspringen beperkt is zullen die dan toch weer naar de VVD gaan en in Dilan een geschiktere premier-kandidaat zien denk ik.
Kortom, de VVD wordt weer eens de grootste.
Dat is dan best vreemd want NSC voert gewoon centrumrechts economisch beleid.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:12 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat zo beperkt is. Er zijn best wat SP en PvdA stemmers naar NSC gegaan las ik een paar maanden terug in een analyse.
Ja en nee.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:08 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Stemmen vanwege een premierskandidaat is sowieso debiel.
Dat is met afstand niet het belangrijkste waarvoor we stemmen. Sterker nog; zo'n minister-president is eerder bijzaak dan hoofdzaak.
Dat is het slag stemmers dat stemt op de persoon en niet kijken waar die persoon voor staat.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:14 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat is dan best vreemd want NSC voert gewoon centrumrechts economisch beleid.
Hoe groot is die groep werkelijk?quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:15 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dat is het slag stemmers dat stemt op de persoon en niet kijken waar die persoon voor staat.
Ik ken diverse Leijten stemmers die naar Omtzigt zijn overgestapt, gewoon om 1 heel simpele reden: de toeslagenaffaire. Verder kijken ze niet naar plannen of het programma.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:12 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat zo beperkt is. Er zijn best wat SP en PvdA stemmers naar NSC gegaan las ik een paar maanden terug in een analyse.
Geen idee. Ik kan me voorstellen dat deze groep bij NSC best groot is, omdat Omzigt vooral bekend is van de toeslagenaffaire en het lang geduurd heeft voor zijn verkiezingsprogramma is gepubliceerd.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:18 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Hoe groot is die groep werkelijk?Wellicht heb ik een te rooskleurig beeld dat bijna elke stemmer wel iets van de partij weet waar ze op stemmen.
https://www.volkskrant.nl(...)e-voorkeur~bdda7e58/quote:Maar écht uitsluitsel gaf hij niet, ook gisteravond hield de NSC-leider een slag om de arm. ‘Ik kan niet alles scripten’, zei hij. Ook liet Omtzigt weten niet te hebben verwacht de grootste, of een van de grootste te worden in de peilingen. ‘Ik dacht: op een gegeven moment dalen we wel in de peilingen en waait die vraag (of hij premier wil worden, red.) weer over.’
Die gaan van een koude kermis thuis komen als mede door hun stem er een guur economisch rechts beleid gevoerd gaat worden de komende vier jaar.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ken diverse Leijten stemmers die naar Omtzigt zijn overgestapt, gewoon om 1 heel simpele reden: de toeslagenaffaire. Verder kijken ze niet naar plannen of het programma.
men heeft vertrouwen dat een goed kamerlid met kennis van zaken goede mensen zal aantrakken en goede dingen zal doenquote:Op vrijdag 10 november 2023 10:15 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dat is het slag stemmers dat stemt op de persoon en niet kijken waar die persoon voor staat.
Het is weer het oude stramien van problemen benoemen en zelf geen oplossingen bieden behalve vage kreten.quote:Op vrijdag 10 november 2023 07:08 schreef Monolith het volgende:
[..]
Daar zit natuurlijk ook de rare spagaat voor Omtzigt. Enerzijds heeft hij kritiek op de wijze waarop beleid wordt uitgevoerd, op de wijze waarop Rutte en Co omgaan met de kamer en ga zo maar door, maar anderzijds is het qua standpunten gewoon een wat conservatieve CDA-er. Hij heeft ook simpelweg geen alternatief voor regeren met de VVD en het CDA.
Een goed kamerlid maakt nog geen goed bestuurder, laat staan regeringsleider. Dat vergt hele andere competenties en vaardigheden.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
men heeft vertrouwen dat een goed kamerlid met kennis van zaken goede mensen zal aantrakken en goede dingen zal doen
ik weet niet een betere partij om op te stemmen
Klopt, maar toen ik dat voorzichtig suggereerde kwam ik aan 'hun Pieter' en moest ik vooral niet denken dat de CU of een andere partij de problemen kon oplossen...quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:30 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Die gaan van een koude kermis thuis komen als mede door hun stem er een guur economisch rechts beleid gevoerd gaat worden de komende vier jaar.
Ik neem de bestaanszekerheid van Omtzigt namelijk niet serieus, want in verkiezingsprogramma lees ik daar geen onderbouwen plannen over terug.
Pro-EU is dan ook wel zo ongeveer de hele bestaansreden van Volt, het is eigenlijk niet eens een Nederlandse partij maar een Europese partij.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:55 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Interview met Dassen (Volt): https://www.nu.nl/interviews-met-lijsttrekkers/6288965/interview-laurens-dassen-stop-met-brussel-de-schuld-geven.html
Erg pro-Europa, maar wonende in het VK snap ik dat wel.
Jullie willen dat EU-lidstaten niet met elkaar concurreren op belasting- en arbeidsregels. Verder stellen jullie Europese belastingen voor en moeten we op Europees niveau ook schulden delen, iets waar Nederland al jaren tegen is. Kan het zijn dat de EU daar beter van wordt, maar Nederland er slechter uitkomt?quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:55 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Interview met Dassen (Volt): https://www.nu.nl/interviews-met-lijsttrekkers/6288965/interview-laurens-dassen-stop-met-brussel-de-schuld-geven.html
Erg pro-Europa, maar wonende in het VK snap ik dat wel.
Daarom gaat hij ook af als een gieter straks vermoed ik. BBB-stijl zegmaar.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, maar toen ik dat voorzichtig suggereerde kwam ik aan 'hun Pieter' en moest ik vooral niet denken dat de CU of een andere partij de problemen kon oplossen...
NSC draait bijna volledig op het door de media gecreëerde imago van Omtzigt (waarbij Omtzigt ook nog eens helemaal niet zo'n uitzonderlijk kamerlid is, hij krijgt alleen de aandacht).
Ik denk wel dat hij deze verkiezing piekt, idd. Al moet je je niet vergissen hoe populair conservatieve standpunten in Nederland zijn, best kans dat wat hij straks aan links verliest weer terug kan winnen van BBB en PVV.quote:Op vrijdag 10 november 2023 11:32 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Daarom gaat hij ook af als een gieter straks vermoed ik. BBB-stijl zegmaar.
Zou fijn zijn als er een kabinet zou komen dat dit kenmerkende Nederlandse conservatisme eens wat meer vorm zou geven in het land in plaats van doorgeslagen progressiviteit. Als hem dit lukt kan hij nog best een tijdje het goed blijven doen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 11:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk wel dat hij deze verkiezing piekt, idd. Al moet je je niet vergissen hoe populair conservatieve standpunten in Nederland zijn, best kans dat wat hij straks aan links verliest weer terug kan winnen van BBB en PVV.
Ik vind conservatisme dan weer een verschrikking lol.quote:Op vrijdag 10 november 2023 11:46 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Zou fijn zijn als er een kabinet zou komen dat dit kenmerkende Nederlandse conservatisme eens wat meer vorm zou geven in het land in plaats van doorgeslagen progressiviteit. Als hem dit lukt kan hij nog best een tijdje het goed blijven doen.
Waarin zou je die conservatisme willen zien? Is het niet meer liberalisme dan conservatisme?quote:Op vrijdag 10 november 2023 11:46 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Zou fijn zijn als er een kabinet zou komen dat dit kenmerkende Nederlandse conservatisme eens wat meer vorm zou geven in het land in plaats van doorgeslagen progressiviteit. Als hem dit lukt kan hij nog best een tijdje het goed blijven doen.
Terug naar het gezin, meer gemeenschapszin, meer eigen cultuur, meer omkijken naar de ander, minder slachtofferschap en meer verantwoordelijkheid nemen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 11:55 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Waarin zou je die conservatisme willen zien? Is het niet meer liberalisme dan conservatisme?
Ik kan me voorstellen dat veel mensen de afgelopen 2 kabinetten vrij progressief vonden, inderdaad. Ondanks aanwezigheid van de conservatieve CDA en de toch ook niet echt heel progressieve VVD en CU. Ik zelf ben niet zo conservatief op een aantal punten, maar ik snap het wel. Op een aantal punten ben ik trouwens wel conservatief, ik vond Balkenende IV wel een prettige coalitie.quote:Op vrijdag 10 november 2023 11:46 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik zie niet waarom daar conservatisme voor nodig is. Ik omarm ook de meeste dingen die je opnoemt op meer eigen cultuur en minder slachtofferschap na. Ik ben vooral voor vooruitgang omdat de wereld nou eenmaal veranderd. Stilstand is achteruitgang in mijn optiek.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:01 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Terug naar het gezin, meer gemeenschapszin, meer eigen cultuur, meer omkijken naar de ander, minder slachtofferschap en meer verantwoordelijkheid nemen.
Laten we het hopen, want een dergelijke oerconservatieve regering is beslist geen representatie van wat de kiezer wil.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat veel mensen de afgelopen 2 kabinetten vrij progressief vonden, inderdaad. Ondanks aanwezigheid van de conservatieve CDA en de toch ook niet echt heel progressieve VVD en CU. Ik zelf ben niet zo conservatief op de meeste punten, maar ik snap het wel.
Maar zoals gezegd: de bezetting van de afgelopen 2 kabinetten was vaak al conservatief, dus of je nou veel conservatievere kabinetten moet verwachten... ja, met de coalitie die Omtzigt noemde, maar die lijkt me niet echt realistisch. Volgens mij heb je altijd PvdA/GL of D66 nodig.
Een zeer-progressieve ook niet. Nederland is gewoon conservatief momenteel.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Laten we het hopen, want een dergelijke oerconservatieve regering is beslist geen representatie van wat de kiezer wil.
Ik denk dat heel veel Nederlanders liever hebben dat Omtzigt en de VVD economisch wat water bij de wijn doen dan op cultuur weer alles weg te geven aan D66 of GroenLinks. De meeste Nederlanders hebben weinig met het slavernij-gezeur, transgendergedoe en dat soort dingen die naar de mening van de conservatieven veel te veel aandacht krijgen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat veel mensen de afgelopen 2 kabinetten vrij progressief vonden, inderdaad. Ondanks aanwezigheid van de conservatieve CDA en de toch ook niet echt heel progressieve VVD en CU. Ik zelf ben niet zo conservatief opeen aantal punten, maar ik snap het wel.
Maar zoals gezegd: de bezetting van de afgelopen 2 kabinetten was vaak al conservatief, dus of je nou veel conservatievere kabinetten moet verwachten... ja, met de coalitie die Omtzigt noemde, maar die lijkt me niet echt realistisch. Volgens mij heb je altijd PvdA/GL of D66 nodig.
Een progressieve al helemaal niet, het grootste deel van Nederland is conservatief.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Laten we het hopen, want een dergelijke oerconservatieve regering is beslist geen representatie van wat de kiezer wil.
Iedere coalitie die een meerderheid van de zetels heeft gekregen wordt gezien als een correcte representatie. Je kunt erover twisten of dat terecht is, maar als een coalitie als VVD/PVV/NSC/BBB/SGP aan een meerderheid komt, ik noem maar even iets exotisch, kun je dan zeggen dat het geen representatie is van wat de kiezer wil?quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Bronquote:Op vrijdag 10 november 2023 12:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Een progressieve al helemaal niet, het grootste deel van Nederland is conservatief.
Hangt er maar vanaf wat je daar onder verstaat. De grote meerderheid is voor bv. homohuwelijk, het toestaan van abortus, het toestaan van euthanasie bij uitzichtloos lijden, om wat te noemen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Een progressieve al helemaal niet, het grootste deel van Nederland is conservatief.
De peilingen, conservatieve partijen hebben al jaren de meerderheid trouwens.quote:
Een niet onaanzienlijk deel (37%) is progressief en da's toch een flinke groep om rekening mee te houden.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Is maar net wat als conservatief ziet. Is dat een binaire variabele? Een partij is conservatief of progressief?quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
De peilingen, conservatieve partijen hebben al jaren de meerderheid trouwens.
Alle recente verkiezingsuitslagen. Oh, en de bevolkingspiramide.quote:
Ja, genoeg partijen die niet perse conservatief of progressief zijn dus.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:16 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Icm de huidige peilingen.
Ik vind NSC en 50+ in dit plaatje trouwens echt verkeerd staan op de verticale as. Die moeten veel verder naar beneden.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:16 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Icm de huidige peilingen.
Is er ook nog een flinke groep die het allemaal geen zier interesseert.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:17 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja, genoeg partijen die niet perse conservatief of progressief zijn dus.
Bevolkingspiramide want alle ouderen zijn conservatief ofzo?quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Alle recente verkiezingsuitslagen. Oh, en de bevolkingspiramide.
Niet allemaal. Maar relatief gezien wel meer dan de jongeren. Of waarom denk je dat GroenLinks het zo goed doet in studentensteden?quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:19 schreef Momo het volgende:
[..]
Bevolkingspiramide want alle ouderen zijn conservatief ofzo?
We hebben het toch ook over centrum partijen bij bijvoorbeeld CDA of NSC qua links/rechts spectrum. Snap niet waarom qua conservatief of progressief dat ineens wel zo zwart of wit moet zijn. Denk dat een groot deel van de Nederlanders niet perse in een hokje conservatief of progressief vallen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:19 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Is er ook nog een flinke groep die het allemaal geen zier interesseert.
Eigenlijk is het toch gewoon heel onprofessioneel om zo te beginnen? Dit klinkt heel erg als een "dat zien we dan wel" instelling.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:25 schreef Hanca het volgende:
Maar Omtzigt dacht dus helemaal niet dat hij de grootste kon worden:
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)e-voorkeur~bdda7e58/
Hij zal dan ook nog geen andere premierskandidaat klaar hebben staan...
regeringsleiderquote:Op vrijdag 10 november 2023 10:40 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Een goed kamerlid maakt nog geen goed bestuurder, laat staan regeringsleider. Dat vergt hele andere competenties en vaardigheden.
Mag wel eens ge-updatet worden indd. Het is nog afwachten wat Pieter Omtzigt nou eigenlijk precies wil, maar de contouren beginnen zich inmiddels af te tekenen. Hij blijkt veel conservatiever dan op het eerste gezicht leek.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik vind NSC en 50+ in dit plaatje trouwens echt verkeerd staan op de verticale as. Die moeten veel verder naar beneden.
Ik vind NSC een beetje CU zijn ,, ik zie ze wel samen in een coalitie gaanquote:Op vrijdag 10 november 2023 10:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, maar toen ik dat voorzichtig suggereerde kwam ik aan 'hun Pieter' en moest ik vooral niet denken dat de CU of een andere partij de problemen kon oplossen...
NSC draait bijna volledig op het door de media gecreëerde imago van Omtzigt (waarbij Omtzigt ook nog eens helemaal niet zo'n uitzonderlijk kamerlid is, hij krijgt alleen de aandacht).
Ik weet en snap dat het zo werkt, maar dat is alsnog geen representatie van de Nederlandse bevolking . Dus ik hoop, zoals ik al zei, dat ze niet zo ver over rechts en regering gaan vormen. Vooral dat Omtzigt SGP als optie noemt, conservatiever (en enger) maken ze ze niet, geloof ik.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:11 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Iedere coalitie die een meerderheid van de zetels heeft gekregen wordt gezien als een correcte representatie. Je kunt erover twisten of dat terecht is, maar als een coalitie als VVD/PVV/NSC/BBB/SGP aan een meerderheid komt, ik noem maar even iets exotisch, kun je dan zeggen dat het geen representatie is van wat de kiezer wil?
Het is zeker geen representatie van iedere kiezer, maar dat is dan ook onmogelijk. De kiezer heeft zelf al jaren een zwartwitspelletje met politiek gespeeld, de ene partij is goed en de andere fout met niks er tussenin. Dan krijg je dit soort cynische 50%+1-politiek. Met meer dan de helft win je, met minder dan de helft verlies je. Idealen en gemeenschappelijk belang zijn ondergeschikt.
ik zie omtzigt flink weg halen bij de zekere kiezers van VVDquote:Op vrijdag 10 november 2023 11:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk wel dat hij deze verkiezing piekt, idd. Al moet je je niet vergissen hoe populair conservatieve standpunten in Nederland zijn, best kans dat wat hij straks aan links verliest weer terug kan winnen van BBB en PVV.
nou Omtzigt is voor vrije beschikking over het mensenlijk lichaam in alles , dus daar gaan de religieuzen niet in zee meequote:Op vrijdag 10 november 2023 11:53 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ik vind conservatisme dan weer een verschrikking lol.
nee NSC is een echte middenpartij , een degelijke middenpartijquote:Op vrijdag 10 november 2023 12:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik vind NSC en 50+ in dit plaatje trouwens echt verkeerd staan op de verticale as. Die moeten veel verder naar beneden.
Als NSC de grootste gaat worden, zie ik eigenlijk weinig scenario's met een kabinet zonder VVDquote:Op vrijdag 10 november 2023 12:23 schreef Cupfighter het volgende:
Ik ben een van de mensen die waarschijnlijk van de SP naar de NSC gaat, niet om de toeslagen affaire, ik ben het ook niet op alle punten met ze eens maar in de hoofdzaken wel en ik hoop ook dat ze de grootste worden in plaats van dat vreselijke VVD
Oh ik ook niet hoor, de VVD uit de regering is bijna onmogelijk als ze maar niet de grootste worden weerquote:Op vrijdag 10 november 2023 12:24 schreef Momo het volgende:
[..]
Als NSC de grootste gaat worden, zie ik eigenlijk weinig scenario's met een kabinet zonder VVD
Ik zie sowieso geen scenario zonder de VVD, ook niet als PvdA/GL de grootste wordt.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:24 schreef Momo het volgende:
[..]
Als NSC de grootste gaat worden, zie ik eigenlijk weinig scenario's met een kabinet zonder VVD
Mijn gevoel zegt wel dat NSC zetels gaat verliezen op dit premier gedoe. En Timmermans is denk ik ook te elitair om nog echt meer stemmers te trekken. Ik zie VVD wel de grootste worden eigenlijk.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:25 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Oh ik ook niet hoor, de VVD uit de regering is bijna onmogelijk als ze maar niet de grootste worden weer
ik zie dylan wel minister worden van stikstof of zoquote:Op vrijdag 10 november 2023 12:25 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Oh ik ook niet hoor, de VVD uit de regering is bijna onmogelijk als ze maar niet de grootste worden weer
Nou ja, Forum misschien. Of Denk, op sommige vlakken. Maar programmabreed is SGP, naar Omtzigt lijkt het, wel het meest conservatieve dat je in Nederland gaat vinden.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik weet en snap dat het zo werkt, maar dat is alsnog geen representatie van de Nederlandse bevolking . Dus ik hoop, zoals ik al zei, dat ze niet zo ver over rechts en regering gaan vormen. Vooral dat Omtzigt SGP als optie noemt, conservatiever (en enger) maken ze ze niet, geloof ik.
Hoe zie jij omzien naar elkaar in de conservatieve partijen, behalve dan dat ze het gezin graag heel belangrijk willen maken?quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:23 schreef Hanca het volgende:
Wat denk ik ook een scheidlijn is die dichtbij progressief of conservatisme staat: bepaalde, vaak zeer progressieve, partijen zetten het idividu centraal en zijn van 'alles uit je leven halen', 'een leven lang leren' enz, andere (meestal de conservatieve) partijen zien mensen meer als deel van een samenleving en hebben meer aandacht voor 'omzien naar elkaar' e.d.
En richting die eerste categorie is Nederland wat mij betreft totaal doorgeschoten, een coalitie die geen individualistische partij in zich heeft zou ik enorm toejuichen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |