deze postquote:Op zondag 14 mei 2023 08:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
oppassen met gratis kinderopvang ,![]()
ja als je met je leven niets beter te doen weet , ik ben blij als ze weer weg zijn
het is tegenwoordig normaal dat als je met pensioen bent dat je toch nog wat doet , niet dat je moet oppassen dat ze zitten te gamen tot ze opgehaald worden
ik haat ze niet , maar ik heb er geen tijd voorquote:Op zondag 14 mei 2023 08:34 schreef Malavita het volgende:
[..]
deze post
Wat een afgunst en misplaatste reactie zeg. Dat jij jouw eventueel bestaande kleinkinderen kennelijk haat betekend niet dat andere grootouders dat ook doen.
Wat moet jij een kutleven hebben zeg
ja vast ja.quote:Op zondag 14 mei 2023 08:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik haat ze niet , maar ik heb er geen tijd voor
mijn ex die past ook niet op hoor
met pensioen heb je andere zaken die belangrijk zijn en kinderopvang is gratis , dat is niet voor niks
Kinderopvang is niet gratis.quote:Op zondag 14 mei 2023 08:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
met pensioen heb je andere zaken die belangrijk zijn en kinderopvang is gratis , dat is niet voor niks
Beste kinderen hoor, maar laat ze maar met leeftijdgenoten spelen
Ga jij maar thuis zitten op de kleinkinderen passen later, tot ze geen tijd meer voor opa hebben
Hier zijn beide opa en oma s gepensioneerd, hebben zeeën van tijd en vinden het leuk om 1* in de week een dagdeel op te passen.quote:Op zondag 14 mei 2023 08:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Beste kinderen hoor, maar laat ze maar met leeftijdgenoten spelen
Ga jij maar thuis zitten op de kleinkinderen passen later, tot ze geen tijd meer voor opa hebben
1 x per week een Dagdeel , dat zou ik ook kunnenquote:Op zondag 14 mei 2023 09:43 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Hier zijn beide opa en oma s gepensioneerd, hebben zeeën van tijd en vinden het leuk om 1* in de week een dagdeel op te passen.
Opa en oma blij, kinderen blij dat ze daar zijn, neefjes en nichtjes blij omdat ze met elkaar spelen op die dag.
Ze zullen er vast zijn, maar in mijn omgeving doen meerdere ouders het zo en geen 1 doet het omdat de kinderopvang anders te duur zou zijn.
Volgens mij zijn daar allemaal prima afspraken mee te maken met ouders/grootouders en wat iemand wel/of niet wilt.quote:Op zondag 14 mei 2023 09:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
1 x per week een Dagdeel , dat zou ik ook kunnen
maar dan moet ik wel in de tuin zitten en toevallig vrij zijn die dagdeel, dan mogen ze wel ff hier gamen ipv thuis
ik ook niet, . ook mijn ex doet niet oppassenquote:Op zondag 14 mei 2023 09:48 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Volgens mij zijn daar allemaal prima afspraken mee te maken met ouders/grootouders en wat iemand wel/of niet wilt.
Ik ken alleen niemand die geen kinderopvang kan betalen en daarom opa en oma worden "verplicht" op te passen.
jouw onderzoeken staan los van de behoeften bij mensenquote:
een zorgwoning of verpleeghuis heeft echt helemaal niets te maken met een bejaardenhuis, een bejaardenhuis was vroeger toegankelijk voior ouderen vanaf 50 a 60 jaarquote:Op donderdag 11 mei 2023 10:15 schreef Gia het volgende:
[..]
Mijn moeder, 83, zit in een zorgwoning, waar overdag zorg aanwezig is, maar 's nachts niet. De zorg die 's nachts werkt, staat op meerdere tehuizen in de omgeving, die onder dezelfde overkoepelende organisatie staan. Als zij 's nachts hulp nodig heeft, kan het wel een kwartier duren eer er iemand is. Iemand die vaak 's nachts hulp nodig heeft moet, op dit moment nog, verhuizen naar een verpleegtehuis; mag daar niet blijven. Mijn moeder is daar met indicatie 24-uurs zorg WLZ. In elke woning die nu vrij komt, komen mensen met deze indicatie. De bedoeling voor de toekomst is, als de meeste mensen daar deze indicatie hebben, dat er dan wel 24 uurs zorg aanwezig is.
En dan beweer jij dat iemand die nog zelfstandig woont en 's nachts in zijn broek schijt binnen een paar minuten een wijkverzorgende op de stoep heeft staan! Echt niet. Dat is ook niet te doen.
De vroegere bejaardenhuizen waren veel efficiënter. Daar was 's nachts gewoon zorg in huis. En ja, klopt, een echtpaar dat nog goed zelf uit de voeten kan, wil daar niet naartoe. Mijn schoonouders zijn net zo oud en wonen nog geheel zelfstandig in een kast van een vrijstaand huis, voor een habbekrats. Dus nee, die verhuizen niet. Niet naar een duurder appartement en ook niet naar een bejaardenwoning.
Maar er zijn genoeg alleenstaande ouderen, 75+ die, alleen al vanwege de aanspraak, graag naar een bejaardenhuis/zorgwoning, maar dan niet zo'n muffe instelling zoals vroeger, maar moderner, zouden willen verhuizen.
Komt nog bij dat veel van deze oudjes, in hun uppie, een gezinswoning bezet houden, want dat is 'thuis' voor de kinderen en kleinkinderen.
Alles voor het stoeltjequote:Op zondag 14 mei 2023 12:07 schreef Hanca het volgende:
Kaag bereidt D66 ondertussen vast voor op een compromis wat betreft stikstof: https://www.volkskrant.nl(...)verzachten~b3f058ae/
Fact free posting, zo kennen we je weer.quote:Op zondag 14 mei 2023 08:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als D66 de poot stijf houdt is het een walgelijke partij, als ze nu merken dat ze het momentum teveel tegen krijgen en dat er best wat te winnen is als ze betreffende 2030 wat coulanter zijn dan is het weer fout.quote:
Nee, alles om het land regeerbaar te houden. Partijen die bang zijn voor compromissen zijn per definitie niet geschikt om een land te regeren.quote:
En partijen die meewaaien met populisten zijn de dood van de middenpartijen en de democratie.quote:Op zondag 14 mei 2023 12:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, alles om het land regeerbaar te houden. Partijen die bang zijn voor compromissen zijn per definitie niet geschikt om een land te regeren.
Mee eens maar men is gewoon bang om te vallen omdat ze weten dat ze waarschijnlijk flink worden weg gestemd en dat is ook niet houdbaarquote:Op zondag 14 mei 2023 12:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, alles om het land regeerbaar te houden. Partijen die bang zijn voor compromissen zijn per definitie niet geschikt om een land te regeren.
Natuurlijk moet dat punt er zijn, maar zit dat punt hem in een einddatum van een stikstoftraject? Ik zou eerder zeggen dat het dan in de start en de doelen zit, eerlijk gezegd. Provincies gaven ook voor de verkiezingen al aan dat 2030 onhaalbaar is, mede omdat er nog geen landbouwakkoord ligt, ik zie het loslaten van die datum dan ook niet als meewaaien met populisten. Als je maar wel zo snel mogelijk start en dus in elk geval dit jaar de eerste resultaten nog kunt laten zien.quote:Op zondag 14 mei 2023 13:40 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En partijen die meewaaien met populisten zijn de dood van de middenpartijen en de democratie.
Er komt een punt dat een partij moet zeggen "tot hier en niet verder, ook als het zetels kost". Je roept zelf om het hardst dat de CU niet met de PVV samenkan besturen maar als D66 stelt dat ze geen water bij de wijn kunnen doen over stikstof zeg je dat ze niet pragmatisch zijn. Dat klopt niet.
Ik denk niet dat dat de hoofdreden is. De hoofdreden dat ze er nog zitten is dezelfde reden als dit kabinet ooit begon en wat eigenlijk de titel van het regeerakkoord had moeten zijn: "er is helaas geen haalbaar alternatief".quote:Op zondag 14 mei 2023 13:53 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Mee eens maar men is gewoon bang om te vallen omdat ze weten dat ze waarschijnlijk flink worden weg gestemd en dat is ook niet houdbaar
Deels mee eens, maar of men het ooit eens gaat worden over de hot items is een vraagteken en echt slagvaardig is dit kabinet niet naar mijn mening, maar ik weet dat jij daar anders tegen aan kijktquote:Op zondag 14 mei 2023 14:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk niet dat dat de hoofdreden is. De hoofdreden dat ze er nog zitten is dezelfde reden als dit kabinet ooit begon en wat eigenlijk de titel van het regeerakkoord had moeten zijn: "er is helaas geen haalbaar alternatief".
Nu nog op migratie.quote:Op zondag 14 mei 2023 12:07 schreef Hanca het volgende:
Kaag bereidt D66 ondertussen vast voor op een compromis wat betreft stikstof: https://www.volkskrant.nl(...)verzachten~b3f058ae/
Tja, dat klimaatplan net heeft me positief verrast. Ik had niet verwacht dat ze daar uit zouden komen. Ik zou dus wat betreft stikstof gewoon de zomer af wachten. Dan ligt er als het goed is ook een landbouwakkoord en hopelijk ook de (eerste) plannen van de provincies.quote:Op zondag 14 mei 2023 14:13 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Deels mee eens, maar of men het ooit eens gaat worden over de hot items is een vraagteken en echt slagvaardig is dit kabinet niet naar mijn mening, maar ik weet dat jij daar anders tegen aan kijkt
Lijkt me raar als ze gaan meebewegen omdat het partijcongres morrelen aan het stiksofbeleid democratisch heeft verworpen.quote:Op zondag 14 mei 2023 12:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Aan dit soort statements hebben we in ieder geval niksquote:Op zondag 14 mei 2023 14:31 schreef Grishenko_ het volgende:
De Nederlandse politiek is hopeloos verloren.
Ik verwacht geen verbetering binnen nu en tien jaar.
Dat kan wel zijn, maar ik kan je garanderen dat we meer voortgang boeken in het stikstofdossier als D66 zich wat soepel opstelt, dan wanneer we de boel laten vallen.quote:Op zondag 14 mei 2023 14:52 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Lijkt me raar als ze gaan meebewegen omdat het partijcongres morrelen aan het stiksofbeleid democratisch heeft verworpen.
Sja. Even wachten op die gebiedsgerichte aanpak van de provincies. Als ze alternatieven hebben die te weinig zoden aan de dijk zetten komt er weer een rechter aan te pas en Bruxelles heeft ook nog wel wat instrumentarium achter de hand. Die kunnen wellicht sanctioneren via landbouwsubsidies. Ik las dat provincies die gaan blokkeren dat zullen merken omdat er dan geen bouwvergunningen kunnen worden afgegeven voor oa infrastructuur. Ze gooien hun eigen glazen in zegmaar.quote:Op zondag 14 mei 2023 15:08 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dat kan wel zijn, maar ik kan je garanderen dat we meer voortgang boeken in het stikstofdossier als D66 zich wat soepel opstelt, dan wanneer we de boel laten vallen.
Nou heeft hooguit CU interesse in een kabinetsval en verder niemand, dus wat mij betreft zetten ze die onderhandelingen stevig in. Maar praten kan natuurlijk altijd.
nou als het kabinet valt wel , anders niet neequote:Op zondag 14 mei 2023 14:31 schreef Grishenko_ het volgende:
De Nederlandse politiek is hopeloos verloren.
Ik verwacht geen verbetering binnen nu en tien jaar.
Dat is geen uitgangspunt, dat is opgave. Er is WEL een haalbaar alternatief maar daarvoor zullen er (soms) harde keuzes gemaakt moeten worden en kun je niet de kool en de geit sparen wat men nu WEER wil gaan doen.quote:Op zondag 14 mei 2023 14:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk niet dat dat de hoofdreden is. De hoofdreden dat ze er nog zitten is dezelfde reden als dit kabinet ooit begon en wat eigenlijk de titel van het regeerakkoord had moeten zijn: "er is helaas geen haalbaar alternatief".
Ik had het niet over een besluit, maar om de reden waarom dit kabinet er zit. Er was geen haalbaar alternatief voor een kabinet, daarom zijn deze maar verder gegaan. En nog steeds wijzen peilingen niet op een beter alternatief wat betreft deze partijen, dus blijven ze zitten. Niet omdat ze zo graag samenwerken, maar omdat het alternatief nog slechter is.quote:Op zondag 14 mei 2023 17:51 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is geen uitgangspunt, dat is opgave. Er is WEL een haalbaar alternatief maar daarvoor zullen er (soms) harde keuzes gemaakt moeten worden en kun je niet de kool en de geit sparen wat men nu WEER wil gaan doen.
Kijk, het is voor mij prima, hoor, ik ben 58 en ik heb geen kinderen dus als "na mij de zondvloed" de weg is dan kan ik daar prima mee leven maar het is wel triest voor de jongere generaties.
Het Groen Links dat niet in de coalitie zit en dat nergens meegenomen wordt in de verkennende gesprekken in de provincies. Het is bijna net zo kolderiek als dat altijd alles de schuld van links is.quote:Op zondag 14 mei 2023 17:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou als het kabinet valt wel , anders niet nee
de VVD heeft alles aan de provincies gegeven he, de ruimtelijkeordening en zo
en nu zijn de eerste kamer / provincies / groen links de baas in nederland
De tweede kamer doet niets nuttigs verder dan ruzie maken en proberen Omtzigt te lozen
De kabinetten Rutte worden altijd niets doen en visieloosheid verweten. Nu wordt er, onder druk, eindelijk stappen gezet op thema's die al veel te lang sluimeren en dan is iedereen in rep en roer!quote:Op zondag 14 mei 2023 20:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
En ik vind de keuzes rondom klimaat best sterk. Het doel is op deze manier ook haalbaar volgens zeer kritische volgers.
klopt, misschien is nederland nu van dat domme Groen Links juk verlost, kan er weer gebouwd worden en gewerktquote:Op zondag 14 mei 2023 23:37 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het Groen Links dat niet in de coalitie zit en dat nergens meegenomen wordt in de verkennende gesprekken in de provincies. Het is bijna net zo kolderiek als dat altijd alles de schuld van links is.
[..]
GL praat mee in Noord-Holland, Zuid-Holland, Noord-Brabant, Overijssel en is aan het verkennen in Utrecht.quote:Op zondag 14 mei 2023 23:37 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het Groen Links dat niet in de coalitie zit en dat nergens meegenomen wordt in de verkennende gesprekken in de provincies. Het is bijna net zo kolderiek als dat altijd alles de schuld van links is.
Grote God, Molly Geertsema is herrezen uit de dood.quote:Op maandag 15 mei 2023 06:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt, misschien is nederland nu van dat domme Groen Links juk verlost, kan er weer gebouwd worden en gewerkt
Excuses, ik haalde D66 en GL even door elkaar.quote:Op maandag 15 mei 2023 07:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
GL praat mee in Noord-Holland, Zuid-Holland, Noord-Brabant, Overijssel en is aan het verkennen in Utrecht.
Nah, Geertsema was veel intelligenterquote:Op maandag 15 mei 2023 08:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Grote God, Molly Geertsema is herrezen uit de dood.
Op heel veel punten zijn er overeenkomsten. Het is alleen geen muf bejaardentehuis met allemaal kleine kamertjes. Het is een complex met meerdere ruime appartementen, met een ruime, gezellige gezamelijke ruimte waar ze om 12 uur kunnen eten. Met indicatie 'gratis', zonder indicatie betaal je een klein bedrag per maaltijd. Of je kookt zelf in je appartement, als je een electrische kookplaat hebt.quote:Op zondag 14 mei 2023 11:12 schreef michaelmoore het volgende:
een zorgwoning of verpleeghuis heeft echt helemaal niets te maken met een bejaardenhuis, een bejaardenhuis was vroeger toegankelijk voior ouderen vanaf 50 a 60 jaar
Mijn oma woonde ook redelijk vergelijkbaar zoals je moeder doet (al weet ik niet of je gezamelijk kon eten, mijn oma had daar sowieso geen behoefte aan, er was wel een gemeenschappelijke ruimte), maar dat was wel echt fors betalen. Kostte haar zo'n 2500 euro per maand. Dat kan echt niet iedereen betalen.quote:Op maandag 15 mei 2023 09:41 schreef Gia het volgende:
[..]
Op heel veel punten zijn er overeenkomsten. Het is alleen geen muf bejaardentehuis met allemaal kleine kamertjes. Het is een complex met meerdere ruime appartementen, met een ruime, gezellige gezamelijke ruimte waar ze om 12 uur kunnen eten. Met indicatie 'gratis', zonder indicatie betaal je een klein bedrag per maaltijd. Of je kookt zelf in je appartement, als je een electrische kookplaat hebt.
Ik zie op zich niet veel verschil met hoe mijn oma vroeger woonde in het bejaardentehuis, behalve de grootte van de woning. Mijn oma had een kamer, waar ook haar bed stond, een keukentje en een badkamertje. Mijn moeder heeft 2 aparte slaapkamers. Qua zorg scheelt het ook niet veel, want hoewel mijn oma 96 is geworden, had ze vrij weinig zorg nodig.
Ik wil dus graag meer voorzieningen voor ouderen op dezelfde zin, zoals mijn moeder woont. En van de week was er ook zo'n huis, elders in het land, op tv. Zelfstandig wonen, met zorg, indien nodig, en gezamelijke maaltijden. Maar dan liever wel 24 uur zorg aanwezig, en niet een zorgteam op 3 woongroepen die 20 minuten rijden uit elkaar liggen. Desnoods een wakkere en een slaapzorg.
Dat is jouw persoonlijke mening.quote:Op zondag 14 mei 2023 20:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik had het niet over een besluit, maar om de reden waarom dit kabinet er zit. Er was geen haalbaar alternatief voor een kabinet, daarom zijn deze maar verder gegaan. En nog steeds wijzen peilingen niet op een beter alternatief wat betreft deze partijen, dus blijven ze zitten. Niet omdat ze zo graag samenwerken, maar omdat het alternatief nog slechter is.
Nee, dat is wat ik denk dat de mening is van de kabinetsleden en de kamerleden van de coalitiepartijen. Dat geef ik toch aan in die post?quote:
Mijn moeder betaalt gewoon huur, g/w/l en 170 euro bijdrage voor de wlz-zorg aan het CAK. Ze krijgt, met alleen AOW uiteraard huurtoeslag en zorgtoeslag.quote:Op maandag 15 mei 2023 09:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mijn oma woonde ook redelijk vergelijkbaar zoals je moeder doet (al weet ik niet of je gezamelijk kon eten, mijn oma had daar sowieso geen behoefte aan, er was wel een gemeenschappelijke ruimte), maar dat was wel echt fors betalen. Kostte haar zo'n 2500 euro per maand. Dat kan echt niet iedereen betalen.
Caroline hoeft het van mij ook niet te worden, maar liever ook geen Rutte meer. Ik zie liever een meer rechts kabinet, zonder D66, in elk geval. En uiteraard ook zonder PvdA/GL, SP en PvdD en wat er nog meer op links rondhangt.quote:Op maandag 15 mei 2023 09:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat is wat ik denk dat de mening is van de kabinetsleden en de kamerleden van de coalitiepartijen. Dat geef ik toch aan in die post?
(Al ben ik het hier wel met ze eens, liever Rutte IV dan Caroline I)
VVD-CDA-JA21-SGP?quote:Op maandag 15 mei 2023 10:02 schreef Gia het volgende:
[..]
Caroline hoeft het van mij ook niet te worden, maar liever ook geen Rutte meer. Ik zie liever een meer rechts kabinet, zonder D66, in elk geval. En uiteraard ook zonder PvdA/GL, SP en PvdD en wat er nog meer op links rondhangt.
Afschuwelijk.quote:
VVD-CDA-BBB-(PVV en/of Omtzigt) Liever alleen Omtzigt als daarmee een meerderheid bereikt kan worden.quote:
Ik vind dat heel moeilijk inschatten. Ben er wel van overtuigd dat de dagen dat het CDA in de dubbele cijfers scoort achter ons liggen. Dat blijft nog een paar verkiezingen lang een margepartij met een handvol zetels maar zo tegen 2030 is het wel klaar met het CDA denk ik zo.quote:Op maandag 15 mei 2023 10:09 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Afschuwelijk.
Ik vind bovendien dat CDA eigenlijk helemaal niet mee zou moeten regeren in een volgend kabinet. Ze hebben met de afgelopen verkiezingen toch voldoende de boodschap gekregen dat ze er niet meer toe doen zoals voorheen.
Je hebt het over de partij die bij de verkiezingen van 1 jaar geleden nog bijna de grootste van het land werd, he? De partij die na de VVD de meeste gemeenteraadszetels heeft. De partij die zoals het nu lijkt in elke provincie mee gaat besturen. Ik schat de kans dat het CDA in 2030 de premier levert groter in dan de kans dat ze dan 0 zetels meer halen. Voor enorm veel mensen is het CDA gewoon 1 van de opties die ze overwegen als ze gaan stemmen.quote:Op maandag 15 mei 2023 10:53 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ik vind dat heel moeilijk inschatten. Ben er wel van overtuigd dat de dagen dat het CDA in de dubbele cijfers scoort achter ons liggen. Dat blijft nog een paar verkiezingen lang een margepartij met een handvol zetels maar zo tegen 2030 is het wel klaar met het CDA denk ik zo.
Dik de helft van het electoraat is 50+, en we hebben een regering voor wie visie een vies woord is en dat met geld aan elkaar geplakt moet worden omdat ze elkaar anders niet meer lief vinden. Dan is dit de enige logische uitkomst.quote:Op maandag 15 mei 2023 10:59 schreef Frozen-assassin het volgende:
Kabinet schuift te veel financiële risico's door, vindt Raad van State
https://nos.nl/artikel/24(...)vindt-raad-van-state
Vooruitschuiven is precies hele werkwijze van dhr. Rutte. Tot het echt echt echt niet anders kan dan moet het maar. VVD +10 zetels jaaaaaaaaaaa
Gaaf land
Ja, maar de meeste van die mensen staan wel op het punt om via de bovenkant de bevolkingspiramide te verlaten.quote:Op maandag 15 mei 2023 11:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je hebt het over de partij die bij de verkiezingen van 1 jaar geleden nog bijna de grootste van het land werd, he? De partij die na de VVD de meeste gemeenteraadszetels heeft. De partij die zoals het nu lijkt in elke provincie mee gaat besturen. Ik schat de kans dat het CDA in 2030 de premier levert groter in dan de kans dat ze dan 0 zetels meer halen. Voor enorm veel mensen is het CDA gewoon 1 van de opties die ze overwegen als ze gaan stemmen.
Met Hoekstra als lijsttrekker: eens. Maar met een andere lijsttrekker kunnen ze zo weer richting 30. Ik zou een partij als het CDA nooit onderschatten. Mensen die lokaal op het CDA stemmen, overwegen dat ook als er een CDA lijsttrekker komt die op hun lokale partij lijkt. Sterker: hadden ze er voor gekozen Omtzigt lijsttrekker te maken, dan waren ze nu misschien al de grootste. De huidige top van de partij is beroerd en zal geen stemmen trekken, maar dat zegt niet dat dat niet kan veranderen.quote:Op maandag 15 mei 2023 11:36 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ja, maar de meeste van die mensen staan wel op het punt om via de bovenkant de bevolkingspiramide te verlaten.
Ik heb het tevens over de Tweede Kamer, niet over de provincies of gemeenten. Daar zul je dat nog wel wat langer blijven zien denk ik. Maar in de shitshow die de TK veriezingen zijn zie ik het somber in voor ze. Zeker als ze Hoekstra als lijsttrekker houden. Die heeft helemaal niks te maken met het boerenleven en de Here Jezus wat toch zo'n beetje is waar het CDA op leunt. Echt inhoud hebben ze ook niet meer verder.
En anders?quote:Op maandag 15 mei 2023 11:57 schreef Hanca het volgende:
Nou komt Adema zelf met een deadline. En een krappe: uiterlijk woensdag wil hij een landbouwakkoord.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)oord-voor-hemelvaart
Hij heeft wel een stok achter de deur: hij kan namelijk ook gewoon regels opleggen in plaats van via een akkoord. Dus dat zal die anders wel zijn: niet met hen, dan maar zonder hen.quote:
Mijn nichtje van 4 is intelligenter dan de user die ik quootte.quote:Op maandag 15 mei 2023 09:21 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nah, Geertsema was veel intelligenter
80% van de ouderen heeft helemaal geen zorg nodig en kan prima voor anderen zorgen , maaar heeft geen behoefte om alleen thuis te wonen meerquote:Op maandag 15 mei 2023 09:41 schreef Gia het volgende:
[..]
Op heel veel punten zijn er overeenkomsten. Het is alleen geen muf bejaardentehuis met allemaal kleine kamertjes. Het is een complex met meerdere ruime appartementen, met een ruime, gezellige gezamelijke ruimte waar ze om 12 uur kunnen eten. Met indicatie 'gratis', zonder indicatie betaal je een klein bedrag per maaltijd. Of je kookt zelf in je appartement, als je een electrische kookplaat hebt.
Ik zie op zich niet veel verschil met hoe mijn oma vroeger woonde in het bejaardentehuis, behalve de grootte van de woning. Mijn oma had een kamer, waar ook haar bed stond, een keukentje en een badkamertje. Mijn moeder heeft 2 aparte slaapkamers. Qua zorg scheelt het ook niet veel, want hoewel mijn oma 96 is geworden, had ze vrij weinig zorg nodig.
Ik wil dus graag meer voorzieningen voor ouderen op dezelfde zin, zoals mijn moeder woont. En van de week was er ook zo'n huis, elders in het land, op tv. Zelfstandig wonen, met zorg, indien nodig, en gezamelijke maaltijden. Maar dan liever wel 24 uur zorg aanwezig, en niet een zorgteam op 3 woongroepen die 20 minuten rijden uit elkaar liggen. Desnoods een wakkere en een slaapzorg.
Bron van met name dat laatste?quote:Op maandag 15 mei 2023 16:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
80% van de ouderen heeft helemaal geen zorg nodig en kan prima voor anderen zorgen , maaar heeft geen behoefte om alleen thuis te wonen meer
Dat wijzen onderzoeken uitquote:
Bij mijn moeder was een kantine die commercieel draaide zonder winst voor 3,75 euro toen 2005quote:Op maandag 15 mei 2023 09:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mijn oma woonde ook redelijk vergelijkbaar zoals je moeder doet (al weet ik niet of je gezamelijk kon eten, mijn oma had daar sowieso geen behoefte aan, er was wel een gemeenschappelijke ruimte), maar dat was wel echt fors betalen. Kostte haar zo'n 2500 euro per maand. Dat kan echt niet iedereen betalen.
er was een toegang dag en nacht , je kon er snacht s niet naar binnen , de receptie juf was ook de nachtbeldienstquote:Op maandag 15 mei 2023 09:41 schreef Gia het volgende:
Qua zorg scheelt het ook niet veel, want hoewel mijn oma 96 is geworden, had ze vrij weinig zorg nodig.
Link?quote:
https://www.tvgids.nl/informatief/natuur-op-2-the-age-of-naturequote:
Probeer de vraag eens te beantwoorden en niet met een link aan te komen die niets te maken heeft met de vraag?quote:Op maandag 15 mei 2023 17:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://www.tvgids.nl/informatief/natuur-op-2-the-age-of-nature
de meerkracht van bomen tegen de klimaat crisis, dus geen stikstof waanzin
over hoe Nederland de oerbossen kapt voor de biomassa warmte
nou ik bedoelde te zeggen dat de bewoners het wonen zelf aangenaam konden maken en elkaar helpenquote:Op maandag 15 mei 2023 17:38 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Probeer de vraag eens te beantwoorden en niet met een link aan te komen die niets te maken heeft met de vraag?
En nou een link dat ouderen voor een groot deel niet meer alleen willen wonen, ook als ze geen zorg nodig hebben?quote:Op maandag 15 mei 2023 18:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou ik bedoelde te zeggen dat de bewoners het wonen zelf aangenaam konden maken en elkaar helpen
Dat wijzen mijn onderzoeken uit , bij vrienden, familie en collegasquote:Op maandag 15 mei 2023 19:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
En nou een link dat ouderen voor een groot deel niet meer alleen willen wonen, ook als ze geen zorg nodig hebben?
en wat is dan jouw mening over bejaarden huizen zoals ze vroeger heetten, tegenwoordig heeft men het overquote:Op maandag 15 mei 2023 19:46 schreef Janneke141 het volgende:
Vroeger wilde dit nog wel een interessante topicreeks zijn.
Die kritiek is bepaald niet nieuw, en was ook het originele probleem met de in een referendum afgeschoten sleepwet. V&J blijft zoeken naar wetgeving om maar vooral zo veel mogelijk data te verzamelen, en wordt er ook herhaaldelijk op gewezen dat dat niet zo maar kan.quote:Op maandag 15 mei 2023 20:06 schreef Hanca het volgende:
Inlichtingenwet krijgt forse kritiek van de RvS: https://www.trouw.nl/poli(...)moet-beter~b571b5ea/
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ie-illegaal-openbarequote:Op maandag 15 mei 2023 20:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Die kritiek is bepaald niet nieuw, en was ook het originele probleem met de in een referendum afgeschoten sleepwet. V&J blijft zoeken naar wetgeving om maar vooral zo veel mogelijk data te verzamelen, en wordt er ook herhaaldelijk op gewezen dat dat niet zo maar kan.
Ik ben tegen dergelijke vormen van data-opslag omdat het in strijd is met de onschuldpresumptie. Vroeger was de dreiging terrorisme en kinderporno, nu is het China en/of Rusland. Dat je je moet wapenen tegen dergelijke dreigingen wil ik natuurlijk niet ontkennen, maar je moet je wel afvragen op welke manier dat zou moeten en tegen welke prijs. Het advies van de Raad van State, dat misschien wel gewoon op de stapel 'bedankt, doen we niks mee' gaat eindigen, wekt toch de suggestie dat deze prijs te hoog is. En dan bedoel ik niet de euro's.
Quis custodiet ipsos custodes?quote:Op maandag 15 mei 2023 20:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ie-illegaal-openbare
Het nieuw excuus is bedreiging voor de openbare orde. Maar als je vervolgens op vakantie gaat kom je er niet in want terroriste. Dit alles zonder strafblad.
Ik zit er minder fanatiek in dan jij, ik ben over het algemeen niet zo tegen het verzamelen van gegevens. Zolang ze alleen bij de inlichtingendienst komen. Maar ik vraag me wel af wat het nut is van het massale verzamelen van gegevens. Zelfs al laat je via een soort AI de gegevens doorzoeken op wat nuttigs, volgens mij krijg je dan nog zo'n enorme stapel aan gegevens die je met mankracht moet doorzoeken dat het niet te doen is.quote:Op maandag 15 mei 2023 20:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Die kritiek is bepaald niet nieuw, en was ook het originele probleem met de in een referendum afgeschoten sleepwet. V&J blijft zoeken naar wetgeving om maar vooral zo veel mogelijk data te verzamelen, en wordt er ook herhaaldelijk op gewezen dat dat niet zo maar kan.
Ik ben tegen dergelijke vormen van data-opslag omdat het in strijd is met de onschuldpresumptie. Vroeger was de dreiging terrorisme en kinderporno, nu is het China en/of Rusland. Dat je je moet wapenen tegen dergelijke dreigingen wil ik natuurlijk niet ontkennen, maar je moet je wel afvragen op welke manier dat zou moeten en tegen welke prijs. Het advies van de Raad van State, dat misschien wel gewoon op de stapel 'bedankt, doen we niks mee' gaat eindigen, wekt toch de suggestie dat deze prijs te hoog is. En dan bedoel ik niet de euro's.
Dit moet eigenlijk genoeg zijn voor de val van een kabinet en het inleveren van functies bij partijen.quote:Op maandag 15 mei 2023 20:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je zou er haast cynisch van worden.quote:Op maandag 15 mei 2023 21:14 schreef Nattekat het volgende:
Wat? Alle argumenten van tegenstanders van de sleepwet die door de voorstanders als bangmakerij werden afgeschilderd waren op waarheid berust? Dezelfde sleepwet dat per referendum van tafel is geveegd maar toch doorgedrukt is? Ongekend zeg ik je, absoluut ongekend. Dat dit kan in Nederland, had ik nou echt niet verwacht. Ongelofelijk hoe dit heeft kunnen gebeuren.
Dit is hoe je land afglijdt naar categorie Hongarije. Met het verschil dat de media beheren hier praktisch onmogelijk is gelukkig.quote:Op maandag 15 mei 2023 22:13 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Je zou er haast cynisch van worden.
Even serieus, hoe kunnen we dit stoppen? Deze maniakalen in de politiek?
Wet is ingediend in 2015 en uiteindelijk ondertekend in februari 2017, dit zijn alleen maar aanpassingen er op. De wet is gemaakt onder Plasterk, die is allang weg en schrijft alleen nog maar columns in de Telegraaf. Die is dus al wel weg.quote:Op maandag 15 mei 2023 22:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit moet eigenlijk genoeg zijn voor de val van een kabinet en het inleveren van functies bij partijen.
Klaar.
Wie had dit broddelwerk ook alweer gemaakt?
En doorgedrukt?
Plasterk heeft sinds die tijd wel zijn verstand teruggevonden.quote:Op maandag 15 mei 2023 22:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wet is ingediend in 2015 en uiteindelijk ondertekend in februari 2017, dit zijn alleen maar aanpassingen er op. De wet is gemaakt onder Plasterk, die is allang weg en schrijft alleen nog maar columns in de Telegraaf. Die is dus al wel weg.
Jij leest z'n columns niet?quote:Op maandag 15 mei 2023 23:09 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Plasterk heeft sinds die tijd wel zijn verstand teruggevonden.
Waarom duiken die dan nooit op een verhaal als dit?quote:Op maandag 15 mei 2023 22:16 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dit is hoe je land afglijdt naar categorie Hongarije. Met het verschil dat de media beheren hier praktisch onmogelijk is gelukkig.
Wie stond die door te drukken?quote:Op maandag 15 mei 2023 22:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wet is ingediend in 2015 en uiteindelijk ondertekend in februari 2017, dit zijn alleen maar aanpassingen er op. De wet is gemaakt onder Plasterk, die is allang weg en schrijft alleen nog maar columns in de Telegraaf. Die is dus al wel weg.
De media heeft al sinds het eerste voorstel over de sleepwet ruimschoots aandacht besteed aan die wet, de media is helemaal niet stil. Een simpele zoekopdracht op de Volkskrant lever 160 artikelen alleen van de Volkskrant op over de Sleepwet.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 00:19 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Waarom duiken die dan nooit op een verhaal als dit?
Waarom pakken die politici dan niet eens goed aan?
De media is hier net zo stil als in vergelijking met zo'n land.
2e Kamer stemmingen zijn openbaar, zoek het even op zou ik zeggen, dan weet je exact wie voor en tegen heeft gestemd.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 00:20 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wie stond die door te drukken?
Vorig kabinet en dit hadden het ook kunnen stoppen...
Huib modderkolk heeft er een heel boek over geschreven zelfs. Aanrader overigens.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 00:46 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De media heeft al sinds het eerste voorstel over de sleepwet ruimschoots aandacht besteed aan die wet, de media is helemaal niet stil. Een simpele zoekopdracht op de Volkskrant lever 160 artikelen alleen van de Volkskrant op over de Sleepwet.
Zoals gezegd: de wet is al ingevoerd tijdens Rutte II. Niks doordrukken door Rutte III dus, de wet was al van kracht voor Rutte III aan de macht kwam.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 00:20 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wie stond die door te drukken?
Vorig kabinet en dit hadden het ook kunnen stoppen...
De laatste link van trein suggereert toch wat anders.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 06:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zoals gezegd: de wet is al ingevoerd tijdens Rutte II. Niks doordrukken door Rutte III dus, de wet was al van kracht voor Rutte III aan de macht kwam.
Volgens mij is trouwens ook nog geen enkele van de rampscenario's die toen werden genoemd uitgekomen, terwijl de inlichtingendiensten de bevoegdheden blijkbaar wel gebruiken. Anders zouden ze niet tegen de te korte bewaartermijn aanlopen, waar deze wetswijziging op in gaat.
Infiltreren was volgens mij onder de oude wet ook al mogelijk.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 07:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De laatste link van trein suggereert toch wat anders.
Volgens mij ook, maar dat is dan ook niet het pijnpunt. Met de voorwaarden en de controle wordt volgens het RTL-artikel nogal een loopje genomen, er worden op grote schaal afluister- en andere gegevens verzameld en bewaard, en bovendien kan het voor gedupeerden gevolgen hebben waar je je bijna niet tegen kan wapenen. Van de problemen bij de Belastingdienst weten inmiddels immers dat als je eenmaal op een zwart lijst staat, je daar niet zo snel meer vanaf komt. Als je zelf al weet dat je erop staat, dat is.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 07:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Infiltreren was volgens mij onder de oude wet ook al mogelijk.
Waar haal je dit vandaan? We hadden daar een goed ministerie voor maar dat heeft Rutte rond 2010 opgeheven en toen mochten de gemeenten en provincies gaan rommelen.quote:Op maandag 15 mei 2023 11:11 schreef Hanca het volgende:
Ik vind dat de RvS hier toch weinig aandacht heeft voor het feit dat we een behoorlijk lage schuld hebben (49%) en een acceptabel begrotingstekort (1,7%). Een stuk beter dan de omringende landen: https://www.volkskrant.nl(...)utm_campaign=stdc_vk
Dan kun je dit vooruitschuiven noemen, ik zou het meer de noemer van incalculeren dat we dit wel kunnen hebben geven.
Wat wil de RvS? Dat er geen geld gaat naar Groningen? Of dat we voor het herstellen van de schade daar alleen al 15 miljard gaan bezuinigen? Want het is makkelijk om zo van de zijlijn de minpunten te noemen, maar met alternatieve opties komen zij ook niet omdat die er niet echt zijn.
En met bijvoorbeeld de langdurige visie op de zorg zijn ze nou net bezig. Maar plannen maken over hoe een land er over 30 jaar uit ziet, we hebben bij de woningmarkt net gezien hoe dat enorm slecht uit pakt.
Nee, we zitten in de problemen omdat er tot ongeveer 2008 werd gewerkt met een model uit de jaren 80 dat totaal geen rekening hield met mensen die langer alleen blijven voor ze gaan samenwonen, veel meer scheidingen en langer thuis wonende ouderen. Dat model was het model dat de overheden gebruikten voor de inschattingen hoeveel huizen we nodig hadden. Maar dat overjarige model zat er dus volledig naast.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 09:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Waar haal je dit vandaan? We hadden daar een goed ministerie voor maar dat heeft Rutte rond 2010 opgeheven en toen mochten de gemeenten en provincies gaan rommelen.
We zitten in de problemen door het complete gebrek aan visie op de woningmarkt (en een onverwacht snelle toename van de bevolking).
Dat model klopte gewoon grotendeels en komt trouwens uit de jaren 90 en gold voor ongeveer 10 jaar.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 10:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, we zitten in de problemen omdat er tot ongeveer 2008 werd gewerkt met een model uit de jaren 80 dat totaal geen rekening hield met mensen die langer alleen blijven voor ze gaan samenwonen, veel meer scheidingen en langer thuis wonende ouderen. Dat model was het model dat de overheden gebruikten voor de inschattingen hoeveel huizen we nodig hadden. Maar dat overjarige model zat er dus volledig naast.
Dat was kabinetsbeleid en kwam door het niet plannen.quote:Dat, samen met het feit dat tijdens de financiële crisis de huizenbouw volledig stil lag, was dat niet zo geweest hadden we nu zo'n 300.000 huizen meer gehad.
Scheelt meer dan een half miljoen inwoners tov van de prognoses van 2003. We zaten in 2020 al op het niveau wat voor 2030 voorspelt werd.quote:De bevolkingsgroei heeft er niks mee te maken, want bij een grotere bevolkingsgroei werd er gewoon sneller gebouwd. Verder groeit de bevolking ook niet echt sneller dan voorspeld werd, trouwens.
Dit is dus klinkklare onzin. Die aannames werden continu aangepast er werd alleen te weinig naar gehandeld.quote:Nee, de huizenmarkt laat zien hoe het mis gaat als je de toekomst van over 30 jaar denkt te voorspellen en dat in een model gaat gieten. Dan blijven totaal niet kloppende aannames veel te lang invloed uitoefenen. Als we niet met de aannames uit de jaren 80 over vroeg trouwen/samenwonen, weinig scheidingen en bejaardentehuizen waren gaan werken, was er in de jaren 90 al ingegrepen in de huizenmarkt.
Dit heeft wel een aardig kip-ei gehalte trouwens.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 10:15 schreef Hanca het volgende:
mensen die langer alleen blijven voor ze gaan samenwonen,
Tja, wat ik zeg komt uit een uitgebreid rapport van de overheid zelf, waarin ze dus haar fouten toegaf. Heb dat rapport destijds hier ook gelinkt, maar ik kan het helaas niet weer vinden.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 10:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat model klopte gewoon grotendeels en komt trouwens uit de jaren 90 en gold voor ongeveer 10 jaar.
Is daarna vervangen door een ander en aangepast model in 2004.
[..]
Dat was kabinetsbeleid en kwam door het niet plannen.
[..]
Scheelt meer dan een half miljoen inwoners tov van de prognoses van 2003. We zaten in 2020 al op het niveau wat voor 2030 voorspelt werd.
En waar blijkt onderstreepte zin uit want ik zie juist de bouwproductie al jaren dalen.
[..]
Dit is dus klinkklare onzin. Die aannames werden continu aangepast er werd alleen te weinig naar gehandeld.
Ik bedoelde gewoon: mensen die op hun 35e alleen wonen zijn nu niet zeldzaam, 40 jaar geleden was je dan bijzonder. Als vrouw een oude vrijster, wat de term voor een man die dat deed was weet ik niet.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 10:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit heeft wel een aardig kip-ei gehalte trouwens.
En ik bedoel: als je nergens een huis kan vinden, dan is het niet raar dat de leeftijd waarop mensen gaan samenwonen stijgt.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 10:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik bedoelde gewoon: mensen die op hun 35e alleen wonen zijn nu niet zeldzaam, 40 jaar geleden was je dan bijzonder. Als vrouw een oude vrijster, wat de term voor een man die dat deed was weet ik niet.
Dat klopt voor de laatste 3/4 jaar, maar die stijgende leeftijd zien we al 20 jaar.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 10:45 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En ik bedoel: als je nergens een huis kan vinden, dan is het niet raar dat de leeftijd waarop mensen gaan samenwonen stijgt.
Jammer ben oprecht geïnteresseerd.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 10:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, wat ik zeg komt uit een uitgebreid rapport van de overheid zelf, waarin ze dus haar fouten toegaf. Heb dat rapport destijds hier ook gelinkt, maar ik kan het helaas niet weer vinden.
Dat ben ik met je eens maar dat werd in 2005 al onderkend. Sterker nog ik heb daar in die periode gewoon les over gehad inclusief mogelijke oplossingsrichtingenquote:Het kan zijn dat het niet overal op deze manier mis is gegaan, maar dat men veel te weinig rekening heeft gehouden met het feit dat je voor 2 30-jarigen nu 2 woningen nodig hebt ipv 1 en dat je voor een gemiddeld gezin tegenwoordig 2 gezinswoningen met voldoende slaapkamers nodig hebt, is wel echt een feit en geen klinklare onzin.
Punt is alleen dat je dat bij het plannen van steden en huizenbouw wel moet doen. Dat heeft vaak een doorlooptijd van 10 of 20 jaar. Dat is niet nu een idee bedenken en morgen bouwen.quote:De bevolkingsgroei valt ook wel mee en is prima tegenop te bouwen, de groei in het aantal huishoudens is veel groter. En nee, ik zeg niet dat we maatregelen moeten nemen om die ontwikkeling te stoppen oid. Maar het is wel iets waar we meer rekening mee moeten houden.
En dus moet je flexibel zijn. Ik vind het dan ook prima als een regering 10 jaar vooruit kijkt, maar als je 30 jaar vooruit gaat kijken zit je volgens mij puur aan een soort waarzeggerij te doen. Niemand in de jaren 80 (toen zo ver vooruit kijken heel gangbaar was) had ook maar iets goed over 2010.
Blaming the victim?quote:Op dinsdag 16 mei 2023 10:51 schreef Gunner het volgende:
Ja, maar als je nu 35 bent, waarom kon je dan tien jaar geleden geen huis vinden? Toen was de woningmarkt nog niet zo overspannen.
Types die niet op kamers gaan zodat ze lekker kunnen sparen voor een eigen huis zijn de saaiste droplullen die er bestaan.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 14:44 schreef BlackLining het volgende:
In mijn geval is dat omdat ik op kamers heb gezeten. Vrienden van me die dat niet gedaan hebben, hebben nu eigenlijk allemaal wel een eigen huis. Dat is echt een vrij duidelijke scheidingslijn.
Daar staat wel tegenover dat de mensen die wel op kamers hebben gezeten een enorm waardevolle hoeveelheid levenservaring hebben opgedaan. Dat zijn toch wel de types die ook wat makkeliijker dealen met tegenslag bijvoorbeeld. Naar mijn idee ook financieel wat meer verantwoordelijkheid tonen ondanks de poverty-trap waar ze in zitten met hun huurhuis.
Maar ze hebben wel een huis op hun 35e, liever saai dan bij je moeder wonen op die leeftijd.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 15:03 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Types die niet op kamers gaan zodat ze lekker kunnen sparen voor een eigen huis zijn de saaiste droplullen die er bestaan.
Dank jequote:Op dinsdag 16 mei 2023 15:03 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Types die niet op kamers gaan zodat ze lekker kunnen sparen voor een eigen huis zijn de saaiste droplullen die er bestaan.
Zie, daar heb je het alquote:Op dinsdag 16 mei 2023 16:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dank je![]()
Maar ik kocht op mijn 22e wel een huis![]()
Was op mijn 18e al aan het werk als assistent-accountant, trouwens. De eeuwige studenten van mijn generatie (ik ben nu 35) hebben inderdaad een probleem.
Ja, dat ik saai ben wil ik best toegeven hoor. Zie dat ook absoluut niet als een belediging.quote:
Dit dus.quote:
Dat klopt natuurlijk, maar er wordt nu soms gedaan alsof het gros van de 30-35 jarigen niks heeft kunnen kopen of huren. Dat zijn wel allemaal mensen die op hun 25-30e nog thuis woonden, dat is echt niet de meerderheid van die groep.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 18:00 schreef Straatcommando. het volgende:
Ja dat gemiste boot argument lijkt verdomd veel op de crypto hossana, je had toen echt niet kunnen voorzien dat alles zo scheef zou groeien.
Kopen niet.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 17:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat ik saai ben wil ik best toegeven hoor. Zie dat ook absoluut niet als een belediging.
Maar de meeste mensen van nu 35 hebben echt wel de mogelijkheid gehad om een fatsoenlijke woning te kopen of te huren. Ook de wat minder saaie.
Natuurlijk wel, 8 jaar geleden (toen die mensen 27 waren en dus al jaren afgestudeerd) was er nog niks aan de hand.quote:
Ah zo, dan heb ik dat niet helemaal juist opgevat. Want wat je zegt klopt.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 18:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat klopt natuurlijk, maar er wordt nu soms gedaan alsof het gros van de 30-35 jarigen niks heeft kunnen kopen of huren. Dat zijn wel allemaal mensen die op hun 25-30e nog thuis woonden, dat is echt niet de meerderheid van die groep.
De meeste slachtoffers zie ik meer in de categorie 20-30. En nee, dat maakt het voor de mensen die niks kunnen kopen in andere categorieën niet minder vervelend.
quote:,,We streven ernaar dat er morgen een scenario ligt, waarbij partijen op hoofdlijnen akkoord zijn’’, aldus Landbouwminister Piet Adema bij monde van zijn woordvoerder. ,,Er wordt echt dag en nacht gewerkt om te zorgen dat er een akkoord komt, waarbij er een goed verdienmodel is voor boeren en dat ook goed is voor de water-, lucht-, en bodemkwaliteit.’’
Hangt wel met dezelfde onderliggende reden samen, de geldpersen die massaal stonden te printen. De waarde van activa over het algemeen is de afgelopen 10 jaar compleet geëxplodeerd door die ongein. De ironie is dat de mensen die probeerden te sparen voor een huis daardoor dubbel gestraft zijn, nauwelijks rente op het gespaarde geld en uiteindelijk stegen de prijzen zodanig dat ze hetzelfde bedrag (of zelfs meer) moesten lenen wanneer ze klaar waren om te kopen.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 18:00 schreef Straatcommando. het volgende:
Ja dat gemiste boot argument lijkt verdomd veel op de crypto hossana, je had toen echt niet kunnen voorzien dat alles zo scheef zou groeien.
[..]
Dit dus.
Niks aan de hand? De prijzen waren toen ook alweer flink aan het stijgen en de schaarste nam alleen maar toe.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 18:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, 8 jaar geleden (toen die mensen 27 waren en dus al jaren afgestudeerd) was er nog niks aan de hand.
Toen was er ook geen reden om aan te nemen dat een paar jaar huren, vaak omdat simpelweg nog niet zeker is wat je levenspad gaat zijn, zo'n groot probleem zou vormen op den duur.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 18:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, 8 jaar geleden (toen die mensen 27 waren en dus al jaren afgestudeerd) was er nog niks aan de hand.
Hopelijk heb je wel een leuke tijd gehad.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 14:44 schreef BlackLining het volgende:
In mijn geval is dat omdat ik op kamers heb gezeten. Vrienden van me die dat niet gedaan hebben, hebben nu eigenlijk allemaal wel een eigen huis. Dat is echt een vrij duidelijke scheidingslijn.
Daar staat wel tegenover dat de mensen die wel op kamers hebben gezeten een enorm waardevolle hoeveelheid levenservaring hebben opgedaan. Dat zijn toch wel de types die ook wat makkeliijker dealen met tegenslag bijvoorbeeld. Naar mijn idee ook financieel wat meer verantwoordelijkheid tonen ondanks de poverty-trap waar ze in zitten met hun huurhuis.
Ja hoor, absoluut. Heel erg veel geleerd ook.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 20:16 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Hopelijk heb je wel een leuke tijd gehad.
Ik heb ooit op kamers gezeten in Arnhem, gezellige stad. Een van de betere periodes uit mijn leven.
Duurzaam klinkt leuk en lekker groen maar het gaat natuurlijk om de uitvoering. Mag toch wel hopen dat de kalender landbouw van tafel gaat. Per se zaaien en oogsten op bepaalde data, ongeacht kwaliteit van de gewassen, ik vrees dat daar weinig duurzaam aan is. Voedsel zal daarmee ook duurder worden.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 19:30 schreef Hanca het volgende:
Voor de mensen die het AD artikel niet kunnen lezen, of gewoon voor een andere invalshoek, hieŕ het RTL artikel over het landbouwakkoord: https://www.rtlnieuws.nl/(...)zamer-en-gaat-natuur
Volledig duurzame landbouw, dat klinkt prima.
Kan het CDA dan eindelijk de heronderhandelingen aanzwengelen?quote:Op dinsdag 16 mei 2023 18:18 schreef Hanca het volgende:
En belangrijker, ook voor de huizenmarkt: Adema verwacht dat er morgen een hoofdlijnenakkoord ligt van de landbouwtafel: https://www.ad.nl/politie(...)er-weiland~a548d614/
[..]
Duurder voedsel vind ik niet echt een argument. In 2020 gaven we slechts 8% van ons inkomen uit aan voedsel: https://www.lto.nl/nederlander-overschat-uitgaven-voedsel/quote:Op dinsdag 16 mei 2023 23:16 schreef Tlaloc het volgende:
[..]
Voedsel zal daarmee ook duurder worden.
Het CDA ging het met namen om de plannen vanuit de provincies, volgens mij.quote:Op woensdag 17 mei 2023 00:15 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Kan het CDA dan eindelijk de heronderhandelingen aanzwengelen?
Of wordt dat het project voor het zomerreces?
Ze willen oa investeren in emissieloze stallen, werken die dan?quote:Op dinsdag 16 mei 2023 18:18 schreef Hanca het volgende:
En belangrijker, ook voor de huizenmarkt: Adema verwacht dat er morgen een hoofdlijnenakkoord ligt van de landbouwtafel: https://www.ad.nl/politie(...)er-weiland~a548d614/
[..]
Ik ben daar ook wel bang voor, ik mag toch hopen dat daar wel een stevige controle bij zit. Om nou steeds miljoenen te gooien in systemen die niet werken, daar wordt Nederland, de boer en de natuur niet beter van. Maar dat zullen de boeren zelf toch ook wel beseffen?quote:Op woensdag 17 mei 2023 07:36 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ze willen oa investeren in emissieloze stallen, werken die dan?
Nauwelijks of niet:quote:Op woensdag 17 mei 2023 07:36 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Punt is dat iedereen krap staat omdat het naar wonen en energie gaat.quote:Op woensdag 17 mei 2023 07:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Duurder voedsel vind ik niet echt een argument. In 2020 gaven we slechts 8% van ons inkomen uit aan voedsel: https://www.lto.nl/nederlander-overschat-uitgaven-voedsel/
In 1980 was dat nog 16%, in 1960 30%, maar zelfs in 2011 was het nog 11%. Nu is het de laatste 2 jaar natuurlijk wel gestegen, maar dat we structureel een groter deel van ons inkomen uit zouden moeten geven aan voedsel ben ik eigenlijk wel voor. En als dat voor een deel van de mensen niet te betalen is, moeten we kijken naar de redenen daarvan en naar waar de rest van hun geld heen gaat, niet naar het per sé belachelijk goedkoop houden van voedsel.
En zorg.quote:Op woensdag 17 mei 2023 09:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Punt is dat iedereen krap staat omdat het naar wonen en energie gaat.
Dat is veel maar valt nu nog mee. De echte golf moet nog komen.quote:
En dan moet je daar dus wat aan doen. Inkomens verhogen bijvoorbeeld. Maar de huidige race van een steeds kleiner percentage van ons inkomen aan iets essentieels als voedsel geven kan je gewoon niet volhouden als je ook rekening wil houden met de natuur en het klimaat en de boeren ook een acceptabel inkomen gunt.quote:Op woensdag 17 mei 2023 09:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Punt is dat iedereen krap staat omdat het naar wonen en energie gaat.
De innovatieve stalvloeren die van alles beloofden werken iig niet.quote:Op woensdag 17 mei 2023 07:36 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Hoe worden zulke producten eigenlijk geïntroduceerd? Dat lijkt mij toch vanuit de markt?quote:Op woensdag 17 mei 2023 10:26 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De innovatieve stalvloeren die van alles beloofden werken iig niet.
Het gaat de goede kant op met jongere generatiesquote:Het gaat dan niet alleen om inkomen en vermogen, maar ook om bijvoorbeeld gezondheid, welzijn, hun positie op de arbeidsmarkt, leefomgeving en vertrouwen in andere mensen en instituties. In totaal kijkt het CBS naar dertien factoren.
Bij acht van die factoren is de uitkomst ongunstig voor Nederlanders tussen de 25 en 35 jaar. Zij zijn minder dan gemiddeld tevreden met hun werk, de hoeveelheid vrije tijd, hun woning en het leven in het algemeen. Bovendien zijn ze vaker het slachtoffer van criminaliteit en hebben ze nauwelijks vermogen. Wel hebben ze meer vertrouwen in andere mensen en zijn ze bovengemiddeld gezond.
Slechter dan voorheen
De jongeren scoren niet alleen slechter dan oudere generaties, ze scoren ook slechter dan voorheen. Er zijn inmiddels veel minder jongeren (18 tot 25 jaar) en jongvolwassenen (25 tot 35 jaar) die het op minstens zeven indicatoren minder goed doen dan in 2019.
Ja, maar je moet wel aantonen dat het werkt. Ze werken ook wel, in een laboratoriumopstelling met een boer die exact alles goed doet hebben die stallen effect. Probleem is alleen dat de werkelijkheid weerbarstiger is.quote:Op woensdag 17 mei 2023 10:35 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Hoe worden zulke producten eigenlijk geïntroduceerd? Dat lijkt mij toch vanuit de markt?
https://www.volkskrant.nl(...)%20meetbaar%20effectquote:Wageningen heeft niet onderzocht waarom de opbrengst tegenvalt, maar daarover verscheen vorig jaar een ander rapport. De belangrijkste oorzaak is waarschijnlijk dat de effectiviteit van stalvloeren onder regie van de fabrikant – dus niet onafhankelijk – en in strak gemanagede bedrijfssituaties wordt vastgesteld.
...
In de praktijk houden boeren zich niet altijd aan de bewerkelijke werkinstructies uit de fabriekshandleiding. Zo moeten boeren emissiearme stalvloeren zeer goed reinigen, anders schiet de uitstoot alsnog omhoog. Maar boeren hebben geen enkele prikkel om dat extra werk uit te voeren. Van controle en handhaving is amper sprake. Veehouders voelen intussen wél een prikkel om stalsystemen als ventilatie en automatische mestschuiven af en toe uit te schakelen, want dat bespaart elektriciteit en dus kosten.
Beetje net als met dieselmotoren van de VAG groep.quote:Op woensdag 17 mei 2023 11:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, maar je moet wel aantonen dat het werkt. Ze werken ook wel, in een laboratoriumopstelling met een boer die exact alles goed doet hebben die stallen effect. Probleem is alleen dat de werkelijkheid weerbarstiger is.
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)%20meetbaar%20effect
Maar het kabinet Rutte de schuld geven is makkelijker dan je eigen keuzes de schuld geven.....quote:Op dinsdag 16 mei 2023 17:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat ik saai ben wil ik best toegeven hoor. Zie dat ook absoluut niet als een belediging.
Maar de meeste mensen van nu 35 hebben echt wel de mogelijkheid gehad om een fatsoenlijke woning te kopen of te huren. Ook de wat minder saaie.
Het heeft er niet echt de schijn van dat ie zo hard op tafel gaat slaanquote:Op maandag 15 mei 2023 13:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij heeft wel een stok achter de deur: hij kan namelijk ook gewoon regels opleggen in plaats van via een akkoord. Dus dat zal die anders wel zijn: niet met hen, dan maar zonder hen.
En Kaag uiteraard want die is de bron van alle kwaadquote:Op donderdag 18 mei 2023 02:25 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Maar het kabinet Rutte de schuld geven is makkelijker dan je eigen keuzes de schuld geven.....
Sigrid Kaag is een heks.quote:Op donderdag 18 mei 2023 10:29 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En Kaag uiteraard want die is de bron van alle kwaad
In een land als Nederland zou het kopen van een woning voor mensen met een fatsoenlijk inkomen ten allen tijde mogelijk moeten zijn. Het is wel erg makkelijk om structurele problemen af te schuiven op 'verkeerde' keuzes die mensen zouden hebben gemaakt, niet in de laatste plaats omdat er na de huidige 35-jarigen een nieuwe generatie aankomt die nog dieper in de penarie zit. Wat was dan hun verkeerde keuze? Te laat geboren worden?quote:Op donderdag 18 mei 2023 02:25 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Maar het kabinet Rutte de schuld geven is makkelijker dan je eigen keuzes de schuld geven.....
Volgens mij zou juist de insteek moeten zijn om basis behoeften zo goedkoop mogelijk en breed beschikbaar te maken.quote:Op woensdag 17 mei 2023 07:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Duurder voedsel vind ik niet echt een argument. In 2020 gaven we slechts 8% van ons inkomen uit aan voedsel: https://www.lto.nl/nederlander-overschat-uitgaven-voedsel/
In 1980 was dat nog 16%, in 1960 30%, maar zelfs in 2011 was het nog 11%. Nu is het de laatste 2 jaar natuurlijk wel gestegen, maar dat we structureel een groter deel van ons inkomen uit zouden moeten geven aan voedsel ben ik eigenlijk wel voor. En als dat voor een deel van de mensen niet te betalen is, moeten we kijken naar de redenen daarvan en naar waar de rest van hun geld heen gaat, niet naar het per sé belachelijk goedkoop houden van voedsel.
Met een partij die niks wil is het nogal moeilijk een akkoord sluiten.quote:Op donderdag 18 mei 2023 11:19 schreef Cyan9 het volgende:
Lekker gewerkt weer.
https://nos.nl/artikel/24(...)gaat-nog-weken-duren
Dan geen akkoord, huidige wet op 2035 houden, de miljarden van tafel en tegen de tijd dat 2035 in zicht komt en de doelen niet gehaald worden gaan onteigenen.quote:Op donderdag 18 mei 2023 14:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Met een partij die niks wil is het nogal moeilijk een akkoord sluiten.
Niemand zegt 90%. Dat dat voedsel wel terug kan richting de 16% uit 1980 is wel vrij breed gedeeld. Dat geeft ook de ruimte om voedsel winstgevend duurzaam te produceren. Goedkoper is niet altijd beter, zeker niet bij voedsel.quote:Op donderdag 18 mei 2023 13:48 schreef Kickinalfa het volgende:
Want wie wordt er nu uiteindelijk beter van als we 90% van het inkomen kwijt zijn aan basis behoeften, we leven niet om alleen te werken en we werken ook niet alleen om te voorzien in basis behoeftes.
Ik vermoed dat het een van de laatste twee opties is wat gezien de winst van de BBB ook totaal niet verrassend is.quote:Op donderdag 18 mei 2023 17:33 schreef Hanca het volgende:
Wel jammer dat er dus geen akkoord ligt. Adema leek hoopvol begin deze week, dan ben ik toch benieuwd of dat zo'n verkeerde inschatting is geweest of dat de boeren gewoon geen millimeter willen opschuiven of zelfs steeds met extra eisen komen.
Lijkt me een prima idee. Moet er alleen nog een plan aan worden toegevoegd om het agrarische platteland niet in een zwart gat te laten vallen, maar daarvoor hoef je niet oneindige sommen geld aan individuele ondernemers over te maken.quote:Op donderdag 18 mei 2023 16:20 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dan geen akkoord, huidige wet op 2035 houden, de miljarden van tafel en tegen de tijd dat 2035 in zicht komt en de doelen niet gehaald worden gaan onteigenen.
Dat laatste, lijkt me. De vertegenwoordigers van de sector hebben ten eerste hun machtspositie heel erg goed in de gaten (immers, als er geen akkoord ligt dan gebeurt er niets en dat is in het voordeel van de sector) en moet daarnaast ook de radicale achterban tevreden houden. Die gaan echt geen enkele concessie doen.quote:Op donderdag 18 mei 2023 17:33 schreef Hanca het volgende:
Wel jammer dat er dus geen akkoord ligt. Adema leek hoopvol begin deze week, dan ben ik toch benieuwd of dat zo'n verkeerde inschatting is geweest of dat de boeren gewoon geen millimeter willen opschuiven of zelfs steeds met extra eisen komen.
Geen akkoord betekent: er ligt een stikstofwet, er liggen hele harde eisen rondom waterkwaliteit, er ligt een grote klimaatopgave voor de landbouw en er komt waarschijnlijk een nieuwe natuurwet. En dus met of zonder boeren, er komt een hoop op ze af.quote:Op donderdag 18 mei 2023 18:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat laatste, lijkt me. De vertegenwoordigers van de sector hebben ten eerste hun machtspositie heel erg goed in de gaten (immers, als er geen akkoord ligt dan gebeurt er niets en dat is in het voordeel van de sector) en moet daarnaast ook de radicale achterban tevreden houden. Die gaan echt geen enkele concessie doen.
De afgelopen 20 jaar kon het ook.quote:Op donderdag 18 mei 2023 19:25 schreef Hanca het volgende:
Dat er niks zal gebeuren is een utopie, dat kan niet.
Ja, dan moet je dus groenten en dergelijke goedkoper maken en vlees extra belasten.quote:Op donderdag 18 mei 2023 13:42 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Volgens mij zou juist de insteek moeten zijn om basis behoeften zo goedkoop mogelijk en breed beschikbaar te maken.
Dus voedsel, mobiliteit, energievoorziening en onderdak.
Ga vervolgens de luxe artikelen maar zwaarder belasten.
En daarbij moet je ook nog in het achterhoofd houden dat niet elke boer bij de FDF hoort. Er zijn er genoeg die wél willen voorsorteren op de toekomst. Dat is qua bedrijfsvoering lange termijn ook wel verstandig, want die verandering gaat toch echt komen. Vroeg of laat, goedschiks of kwaadschiks.quote:Op donderdag 18 mei 2023 19:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Geen akkoord betekent: er ligt een stikstofwet, er liggen hele harde eisen rondom waterkwaliteit, er ligt een grote klimaatopgave voor de landbouw en er komt waarschijnlijk een nieuwe natuurwet. En dus met of zonder boeren, er komt een hoop op ze af.
Een landbouwakkoord betekent dat ze mee mogen praten en bij veranderingen waarschijnlijk weer aan tafel mogen, geen akkoord en het wordt gewoon een van bovenaf door het kabinet, besproken met de kamers, verhaal van eisen waar ze aan moeten voldoen.
Dat er niks zal gebeuren is een utopie, dat kan niet.
Ja, niet voor niets lag er aan het begin van de stikstofcrisis al een brief van 2000 boeren die op riep haast te maken met maatregelen. En de bioboeren aan tafel staan volgens mij recht tegenover LTO op een heel aantal punten. De vraag is wel waar de groep jonge boeren staat die ook mee vergaderen.quote:Op donderdag 18 mei 2023 19:43 schreef BlackLining het volgende:
[..]
En daarbij moet je ook nog in het achterhoofd houden dat niet elke boer bij de FDF hoort. Er zijn er genoeg die wél willen voorsorteren op de toekomst. Dat is qua bedrijfsvoering lange termijn ook wel verstandig, want die verandering gaat toch echt komen. Vroeg of laat, goedschiks of kwaadschiks.
De boeren hebben een onevenredige invloed en beste onderhandelingspositie sinds decennia. Als je er met al deze miljarden dan nog niet uitkomt zoek je het wat mij betreft ook maar uit bij de Rabobank om bovenstaande ontwikkelingen te kunnen bijbenen.quote:Op donderdag 18 mei 2023 19:59 schreef Hanca het volgende:
En trouwens, ook deze ontwikkeling gaat een enorme rol spelen, eiwitten uit melk en vlees zullen steeds meer vervangen worden: https://vakbladvoedingsin(...)lternatieve-eiwitten
Volgens mij is dit een valse voorstelling van zaken. Het blokkeren van alles heeft ze alsnog opgeleverd dat er een stikstofwet, een klimaatopgave en dus een noodzakelijke transitie ligt. Die is helemaal niet verdwenen en zelfs niet uitgesteld. En dat grote electorale succes van BBB heeft echt maar beperkt met de boeren te maken.quote:Op donderdag 18 mei 2023 20:23 schreef Janneke141 het volgende:
De boerenorganisaties hebben helemaal geen belang bij een akkoord. De afgelopen tijd heeft ze drie dingen geleerd:
- Als ze volle bak in de jankmodus gaan dan levert dat een groot electoraal succes op.
- Als ze met tractoren snelwegen, huizen van ministers of provinciehuizen gaan bezoeken dan krijgen ze bijna alles voor elkaar
- Hoe langer ze alles blijven blokkeren, hoe meer geld er beschikbaar gesteld wordt.
Dus wat zou jij doen?
Ook al komt er een akkoord dan zeggen de partijen die niet aan tafel zitten meteen dat ze het niet steunen. Kan je meer praten. Met de boeren kan je al decennia geen afspraken maken dus zou niet weten waarom afspraken nu wel tot resultaat zou leiden.quote:Op donderdag 18 mei 2023 20:07 schreef Hanca het volgende:
Wel grappig hoe de pers elkaar tegen spreekt:
Volgens de Volkskrant is het akkoord verder weg dan ooit en eigenlijk dood: https://www.volkskrant.nl(...)dood-paard~b471fe40/
Volgens de NOS ligt er een vergevorderd conceptakkoord waar de partijen het al over eens zijn en komt er binnen 3 weken een akkoord, het PBL zou al aan het rekenen zijn: https://nos.nl/artikel/24(...)ndbouwakkoord-blijft
Dat zijn opgaven die in de wereld van hen geen opgaven zijn. Volgens hen is er geen klimaatopgave, die zien alleen de voordelen van hun opstelling.quote:Op donderdag 18 mei 2023 20:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij is dit een valse voorstelling van zaken. Het blokkeren van alles heeft ze alsnog opgeleverd dat er een stikstofwet, een klimaatopgave en dus een noodzakelijke transitie ligt. Die is helemaal niet verdwenen en zelfs niet uitgesteld. En dat grote electorale succes van BBB heeft echt maar beperkt met de boeren te maken.
Wat mij betreft heeft geen akkoord dus dan ook wel gevolgen, je kan niet vrijblijvend je zo opstellen.quote:Op donderdag 18 mei 2023 20:23 schreef Janneke141 het volgende:
De boerenorganisaties hebben helemaal geen belang bij een akkoord. De afgelopen tijd heeft ze drie dingen geleerd:
- Als ze volle bak in de jankmodus gaan dan levert dat een groot electoraal succes op.
- Als ze met tractoren snelwegen, huizen van ministers of provinciehuizen gaan bezoeken dan krijgen ze bijna alles voor elkaar
- Hoe langer ze alles blijven blokkeren, hoe meer geld er beschikbaar gesteld wordt.
Dus wat zou jij doen?
Dat is onzin, de meeste boeren zijn echt niet wereldvreemd. Dat zijn alleen de paar boeren van FDF. Bedenk dat dat er maar 2000 zijn, oid. En zelfs die zitten er niet allemaal zo hard in. Die ontkenners negeer je dan gewoon, je zet het landbouwakkoord om in een wet (net als met het pensioenakkoord is gebeurd) en die wet ga je handhaven. Dan moeten die FDF'ers wel mee, of ze hebben een probleem omdat ze de wet overtreden.quote:Op donderdag 18 mei 2023 20:31 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dat zijn opgaven die in de wereld van hen geen opgaven zijn. Volgens hen is er geen klimaatopgave, die zien alleen de voordelen van hun opstelling.
En we weten allemaal hoe hard boeren die de wet overtreden worden aangepakt. Oh, wacht.quote:Op donderdag 18 mei 2023 20:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is onzin, de meeste boeren zijn echt niet wereldvreemd. Dat zijn alleen de paar boeren van FDF. Die negeer je dan gewoon, je zet het landbouwakkoord om in een wet (net als met het pensioenakkoord is gebeurd) en die wet ga je handhaven. Dan moeten die FDF'ers wel mee, of ze hebben een probleem omdat ze de wet overtreden.
Ja, die worden aangepakt.quote:Op donderdag 18 mei 2023 20:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En we weten allemaal hoe hard boeren die de wet overtreden worden aangepakt. Oh, wacht.
Dan is het toch gek dat dit de afgelopen decennia niet zo werkte met alle afspraken die met boeren en landbouw werden gemaakt.quote:Op donderdag 18 mei 2023 20:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is onzin, de meeste boeren zijn echt niet wereldvreemd. Dat zijn alleen de paar boeren van FDF. Bedenk dat dat er maar 2000 zijn, oid. En zelfs die zitten er niet allemaal zo hard in. Die ontkenners negeer je dan gewoon, je zet het landbouwakkoord om in een wet (net als met het pensioenakkoord is gebeurd) en die wet ga je handhaven. Dan moeten die FDF'ers wel mee, of ze hebben een probleem omdat ze de wet overtreden.
Er zijn geen beperkende wetten voor boeren gemaakt. Zelfs geen harde afspraken. Met name het CDA heeft dat altijd tegengehouden.quote:Op donderdag 18 mei 2023 20:59 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dan is het toch gek dat dit de afgelopen decennia niet zo werkte met alle afspraken die met boeren en landbouw werden gemaakt.
Nu snap ik het niet meer. Hierboven zeg je nog dat ze niet wereldvreemd zijn tegenover stikstof of klimaat, maar nu moeten we het maar in de wet opschrijven.quote:Op donderdag 18 mei 2023 21:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zijn geen beperkende wetten voor boeren gemaakt. Zelfs geen harde afspraken. Met name het CDA heeft dat altijd tegengehouden.
Er lag in 1997 wel bijna een wet die de halvering van de veestapel had moeten regelen, trouwens. LTO zorgde dat die wet werd ingetrokken. Dat gaat ze nu niet lukken en dat weten ze zelf ook wel, daarvoor komt er nu te veel op de boeren af en het komt nu uit de EU.
Natuurlijk wel, het pensioenakkoord is in de wet opgenomen, CAO's worden tot wet gemaakt. Een akkoord dat geen wet wordt is niks waard, omdat iemand die zich aan de afspraken wil houden niet zeker kan weten of zijn concurrenten dat ook doen. Het is ook gewoon de bedoeling dat dit akkoord wet gaat worden.quote:Op donderdag 18 mei 2023 21:19 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Nu snap ik het niet meer. Hierboven zeg je nog dat ze niet wereldvreemd zijn tegenover stikstof of klimaat, maar nu moeten we het maar in de wet opschrijven.
Wat mij betreft ook prima, eenzijdig opschrijven in de wet. Een akkoord waarbij de wederpartij pas iets doet als het in de wet staat heeft niks met de polder of een bestuurlijk akkoord te maken.
Juridisch bindend is wat anders dan de wet overigens. Maar Rutte heeft meer akkoorden gesloten die niet in de wet werden opgenomen dan wel. Dat het pensioenakkoord in wetten wordt omgezet heeft andere reden dan bestuurlijke onbetrouwbaarheid. Als dat de reden zou zijn hadden we een veel groter probleem rondom de pensioenen.quote:Op donderdag 18 mei 2023 21:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, het pensioenakkoord is in de wet opgenomen, CAO's worden tot wet gemaakt. Een akkoord dat geen wet wordt is niks waard, omdat iemand die zich aan de afspraken wil houden niet zeker kan weten of zijn concurrenten dat ook doen. Het is ook gewoon de bedoeling dat dit akkoord wet gaat worden.
Maar verreweg de meeste boeren willen echt wel hoor!quote:Het kernprobleem is dat het kabinet krampachtig draagvlak wil creëren voor een systeemverandering die de meeste boeren niet zien zitten en waarvoor ze ook de noodzaak niet voelen. Het landbouwvakblad Nieuwe oogst enquêteerde vorig jaar 1.400 boeren en tuinders. Tweederde van de ondervraagden vindt dat Nederland geen stikstofprobleem heeft; 63 procent ontkent de problemen met de waterkwaliteit en slechts 53 procent accepteert dat er een klimaatprobleem is.
quote:Een grote meerderheid vindt wel dat boeren moeten verduurzamen, maar de kosten moeten gedragen worden door de overheid (meer subsidies), consumenten en andere marktpartijen.
Dit is kansloos. Zoals het artikel aangeeft hebben de boeren de minister bij de ballen.quote:Op donderdag 18 mei 2023 22:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar verreweg de meeste boeren willen echt wel hoor!
Wat dan? Nou, maakt niet zo veel uit, als de rekening maar naar een ander gaat:
[..]
42% van de veeboeren staat open voor uitkoop, 45% staat open voor krimp (en deze groepen hebben geen volledige overlap) en 27% wil zelfs wel volledig afstand doen van de grond:quote:Op donderdag 18 mei 2023 22:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar verreweg de meeste boeren willen echt wel hoor!
Wat dan? Nou, maakt niet zo veel uit, als de rekening maar naar een ander gaat:
[..]
En juist dit akkoord moet er voor zorgen dat dat wel gaat lukken. De boeren moeten met minder vee net zo veel en misschien zelfs wel meer kunnen verdienen als nu (want een boer verdient momenteel helemaal niet zo veel: https://www.nationaleberoepengids.nl/salaris/boer). Dat is de opgave. We willen van het vee af, niet van de boeren. En de boeren moeten niet alleen zo min mogelijk geraakt worden, die moeten juist profiteren van dit landbouwakkoord. Met minder werk een betere boterham verdienen, dat is het doel.quote:Of, zoals een boer het zelf uitdrukt: “Als er met minder dieren een goede boterham verdiend kan worden, prima! Maar dit gaat nooit lukken!”
De banken stellen dus niks beschikbaar, ze zijn bereid geld uit te lenen wat zo'n beetje hun core business isquote:Op vrijdag 19 mei 2023 09:04 schreef Hanca het volgende:
De banken stellen 3,5 tot 4 miljard beschikbaar voor het landbouwakkoord: https://www.nieuweoogst.n(...)rduurzaming-landbouw
Dit gaat wel om leningen (tegen gunstige voorwaarden, volgens hen), kwijtschelden van schulden weigeren ze.
Klopt idd. Ik vind dit een tegenvallend aanbod. Maar het is wel dat het via een investeringsfonds, dus het is wel net anders dan wat ze normaal doen. Maar dat zeker de Rabobank meer zou moeten aanbieden is duidelijk.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 11:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De banken stellen dus niks beschikbaar, ze zijn bereid geld uit te lenen wat zo'n beetje hun core business is
Logisch ook dat de boeren de minister bij de ballen hebben. Het ministerie waar hij minister van is, is al decennia lang eerder een belangenorganisatie dan een echt ministerie. Al in de tijd van Lubbers kwam het verzet tegen strenge maatregelen rechtstreeks vanuit het ministeriequote:Op vrijdag 19 mei 2023 07:07 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dit is kansloos. Zoals het artikel aangeeft hebben de boeren de minister bij de ballen.
De boeren hebben goed naar Uber e.d. gekeken. Mooi sociaal ondernemen. De winst in eigen zak steken maar het verlies en de kosten schuiven we af op de samenleving.
In die zin heb ik ook wel beetje zwak voor Tjeerd de groot. zwengelt tenminste de discussie beetje aan om ergens keuzes te maken. En ieder geval op basis van niet alleen maar emotie. Hij is niet altijd even tactvol maar is tenminste wel helder over zijn doelen.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 13:49 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Logisch ook dat de boeren de minister bij de ballen hebben. Het ministerie waar hij minister van is, is al decennia lang eerder een belangenorganisatie dan een echt ministerie. Al in de tijd van Lubbers kwam het verzet tegen strenge maatregelen rechtstreeks vanuit het ministerie
Tegen gunstige voorwaarden, oftewel de risicos liggen bij de belastingbetaler. Ze lachen zich kapot.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 11:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De banken stellen dus niks beschikbaar, ze zijn bereid geld uit te lenen wat zo'n beetje hun core business is
Ik hou op andere onderwerpen best wel van een beetje lollertrollen maar als je van plan bent een halve beroepsgroep brodeloos te maken mag dat best zonder grijns op het smoelwerk.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:37 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
In die zin heb ik ook wel beetje zwak voor Tjeerd de groot. zwengelt tenminste de discussie beetje aan om ergens keuzes te maken. En ieder geval op basis van niet alleen maar emotie. Hij is niet altijd even tactvol maar is tenminste wel helder over zijn doelen.
Staat maar 25 miljard voor klaar, ik kan mij tijden herinneren dat mensen met minder afgescheept werden als hun beroep verdween terwijl het beroep niet eens verdwijnt maar wel anders gedaan moet worden.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:43 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik hou op andere onderwerpen best wel van een beetje lollertrollen maar als je van plan bent een halve beroepsgroep brodeloos te maken mag dat best zonder grijnzend smoelwerk.
Waarbij een behoorlijk aantal bedrijven uitgekocht gaan worden waar geen opvolger klaar stond of niet heel levensvatbaar meer zijn.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:45 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Staat maar 25 miljard voor klaar, ik kan mij tijden herinneren dat mensen met minder afgescheept werden als hun beroep verdween terwijl het beroep niet eens verdwijnt maar wel anders gedaan moet worden.
Er zullen natuurlijk een hele hoop boeren moeten stoppen.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:45 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Staat maar 25 miljard voor klaar, ik kan mij tijden herinneren dat mensen met minder afgescheept werden als hun beroep verdween terwijl het beroep niet eens verdwijnt maar wel anders gedaan moet worden.
Ik ben er een groot voorstander van om niet-levensvatbare sectoren uit te faseren en voor de mensen uit die industrie een oplossing te vinden maar niet met de houding van Tjeerd.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:49 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Waarbij een behoorlijk aantal bedrijven uitgekocht gaan worden waar geen opvolger klaar stond of niet heel levensvatbaar meer zijn.
Tja, decennia lang is er een bewust beleid gevoerd waarin de waarheid vooral niet gezegd werd en de kool en de geit werden gespaard, als er nu iemand is die wel keihard uitspreekt waar we beland zijn en wat de gevolgen gaan zijn dan is het ook weer niet goed.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:50 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik ben er een groot voorstander van om niet-levensvatbare sectoren uit te faseren en de mensen voor de mensen uit die industrie een oplossing te vinden maar niet met de houding van Tjeerd.
Is het dan zo essentieel dat de gevoelens van de sneeuwvlo.. eh boeren niet gekrenkt worden dat je de waarheid niet meer mag zeggen in Nederland?quote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:50 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik ben er een groot voorstander van om niet-levensvatbare sectoren uit te faseren en voor de mensen uit die industrie een oplossing te vinden maar niet met de houding van Tjeerd.
Niemand verbiedt Tjeerd om een politieke mening te hebben. Alleen politiek gaat ook over tact en timing, twee vaardigheden die Tjeerd duidelijk ontbeert.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 18:58 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Is het dan zo essentieel dat de gevoelens van de sneeuwvlo.. eh boeren niet gekrenkt worden dat je de waarheid niet meer mag zeggen in Nederland?
Is wat De Groot zegt de waarheid? Niet op de botte manier zoals hij het brengt iig. Hij brengt dat de boeren allemaal offers moeten brengen (we pakken de helft van de veestapel af!), zonder ook maar enige compensatie er bij in het vooruitzicht te stellen.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 18:58 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Is het dan zo essentieel dat de gevoelens van de sneeuwvlo.. eh boeren niet gekrenkt worden dat je de waarheid niet meer mag zeggen in Nederland?
Die wel allemaal over stikstof praten. Dat was zonder d66 en de groot nooit gebeurd. En de groot heeft ook binnen d66 belangrijke rol gehad in het agenderen. Je hebt gelijk, het is redelijk praten voor eigen parochie, en soms heeft het contraproductief gewerkt. Voor mij verdiend hij wel het voordeel van de twijfel ten opzichte van partijen die al decennia er alles aan doen om niks te doen.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 19:00 schreef Janneke141 het volgende:
De Groot is uit op provocatie van een groep waarvan hij weet dat het zijn achterban niet is. Kan hij wel gelijk hebben, maar het is bijzonder contraproductief. En als je je afvraagt hoe succesvol het is, dan moet je even tellen in hoe veel provincies D66 aan de formatietafel zit.
Is dat niet slechts een klein deeltje van de waarheid? De rechter heeft immers het hele land platgelegd om stikstof. Dus het was sowieso wel hoog op de politieke agenda gekomen toch?quote:Op vrijdag 19 mei 2023 22:00 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Die wel allemaal over stikstof praten. Dat was zonder d66 en de groot nooit gebeurd.
Ja heb je denk ik wel gelijk in, tegelijkertijd staat het mestoverschot al sinds de jaren 90 in de krant en deed de politiek niks.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 22:15 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Is dat niet slechts een klein deeltje van de waarheid? De rechter heeft immers het hele land platgelegd om stikstof. Dus het was sowieso wel hoog op de politieke agenda gekomen toch?
Met alleen een wat domme aanname: dat er geen stok achter de deur is. Die is er wel. En de columnist doet de aanname dat het kabinet deze onderhandelingen oneindig laat rekken, ook dat is volledig uit de lucht gegrepen. Deze zomer moet alles bij elkaar komen, dan ligt het toekomstplan voor de boeren er dus ook, met of zonder akkoord. Dat is ook al 100 keer herhaald door het kabinet.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 07:17 schreef Janneke141 het volgende:
Als we dan toch naar de Volkskrant aan het verwijzen zijn:
https://www.volkskrant.nl(...)ij-er-niet~bd96d0b5/
Hier wordt keurig uitgelegd waarom de onderhandelingen gedoemd zijn te mislukken - er is voor de boeren namelijk geen enkele reden om een compromis te willen sluiten.
Negentien(!!!) communicatiemedewerkers in fulltime dienst voor een pagina met nauwelijks 10.000 volgers.quote:De staatssecretaris wil elke dag op Instagram, LinkedIn en Twitter aanwezig zijn, met een tekst, foto’s, een filmpje. Zijn negentien communicatiemedewerkers moeten zijn voortdurende exposure organiseren. Wiersma bemoeit zich zelf ook actief met de filmpjes, zeggen zij. Hij herschrijft teksten, bepaalt welke invalshoek de camera moet kiezen. En hij schuift zelf aan om persoonlijk foto’s, selfies, uit te kiezen.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)een-patroon-a4165058quote:Op zaterdag 20 mei 2023 09:46 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Negentien(!!!) communicatiemedewerkers in fulltime dienst voor een pagina met nauwelijks 10.000 volgers.
Dat is echt complete waanzin. Dat je 1 communicatieadviseur hebt als minister kan ik me voorstellen maar dit gaat echt alle perken te buiten. Laat die 18 anderen de toeslagenouders helpen of zo.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 09:46 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Negentien(!!!) communicatiemedewerkers in fulltime dienst voor een pagina met nauwelijks 10.000 volgers.
Het verhaal wordt ook steeds veelzijdiger dan die uitbarstingen op het ministerie waar de T. toentertijd over berichtte. Dit is dus al jaren bekend binnen de VVD en de beloning is een ministerspost.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 11:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)een-patroon-a4165058
Hoe lang is dit nog houdbaar, als er elke paar weken zo’n stuk verschijnt?
Ik gok dat dit het communicatieteam is dat voor de top van het gehele ministerie van OCW werkt. Niet om enkel de socials van Wiersma dagelijks van een filmpje te voorzien.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 09:46 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Bij de VVD draait het dan ook vooral om de vraag “waar kan ik mee wegkomen?” Types als Keizer, Van Rey en al die andere VVDers met gebrekkig integriteitskompas werden ook pas gewieberd nadat de druk zo groot werd dat hun positie onhoudbaar was geworden.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 11:37 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Het verhaal wordt ook steeds veelzijdiger dan die uitbarstingen op het ministerie waar de T. toentertijd over berichtte. Dit is dus al jaren bekend binnen de VVD en de beloning is een ministerspost.
quote:Op zaterdag 20 mei 2023 11:25 schreef trein2000 het volgende:
Had Maarten van Rossem toch gelijk.quote:De woedeaanvallen van minister Wiersma zijn geen incident maar een patroon
Zou wel jammer zijn. Hebben we voor het eerst in dertig jaar weer een onderwijsminister die het goed doet, zou ie wegmoeten om een apolitieke reden.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 11:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Inhoudelijk misschien. Maar als jij je structureel niet kunt gedragen dan ben je geen goede minister.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 14:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zou wel jammer zijn. Hebben we voor het eerst in dertig jaar weer een onderwijsminister die het goed doet, zou ie wegmoeten om een apolitieke reden.
Maar doet hij het goed vanwege zijn persoonlijke kwaliteit of voert hij goed beleid uit wat door anderen bedacht is? Dat lijkt mij wel relevant.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 14:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zou wel jammer zijn. Hebben we voor het eerst in dertig jaar weer een onderwijsminister die het goed doet, zou ie wegmoeten om een apolitieke reden.
Doet ie het überhaupt goed?quote:Op zaterdag 20 mei 2023 14:44 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar doet hij het goed vanwege zijn persoonlijke kwaliteit of voert hij goed beleid uit wat door anderen bedacht is? Dat lijkt mij wel relevant.
Het gedrag wat beschreven wordt is, in mijn optiek, niet te handhaven en blijkbaar ook geen nieuws voor de VVD. Wat het des te triester maakt.
De VVD heeft zelf een klimaat gecreëerd waarin het normaal is om gewoon door te gaan zo lang je niet met een mvw wordt weggestuurd, dus ik zou er vooralsnog op rekenen dat hij blijft ja.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 15:33 schreef Hanca het volgende:
Dit verhaal klinkt onhoudbaar, terwijl ik hem eerder steunde, een keer uitvallen en dan erkennen dat je fout zit moet namelijk kunnen, maar dit is wel een ander verhaal. Maar dan is de vraag: gaan ze hiervoot echt in meerderheid een motie van wantrouwen steunen of gaat de VVD naar hem toe om hem te zeggen dat hij de handdoek in de ring moet gooien? Want helemaal uit zichzelf opstappen, dat zie ik hem eerlijk gezegd niet doen.
Ik bedoel uiteraard het inhoudelijke stuk. Als hij weg moet omdat hij geen departement kan leiden dan snap ik dat wel, maar als we dan weer een nieuwe Slob of Dekker terug krijgen dan is de sector niet geholpen. Of de leerling.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 14:42 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Inhoudelijk misschien. Maar als jij je structureel niet kunt gedragen dan ben je geen goede minister.
Zo stond ik er ook in. Een keer verbaal uitvallen en vervolgens je excuus maken is niet goed, maar geen doodzonde. Als minister een directeur van een basisschool (met alle respect, maar dat zijn ‘gewone’ mensen en geen topbestuurders die tegen een stootje moeten kunnen) en public uitkafferen is al op de grens.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 15:33 schreef Hanca het volgende:
Dit verhaal klinkt onhoudbaar, terwijl ik hem eerder steunde, een keer uitvallen en dan erkennen dat je fout zit moet namelijk kunnen, maar dit is wel een ander verhaal. Maar dan is de vraag: gaan ze hiervoot echt in meerderheid een motie van wantrouwen steunen of gaat de VVD naar hem toe om hem te zeggen dat hij de handdoek in de ring moet gooien? Want helemaal uit zichzelf opstappen, dat zie ik hem eerlijk gezegd niet doen.
Wat doet hij beter dan de andere ministers? Iets dat je ook in de klaslokalen al merkt? Ik vind het moeilijk daar een beeld van te krijgen, invloed van een minister van ocw.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 15:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik bedoel uiteraard het inhoudelijke stuk. Als hij weg moet omdat hij geen departement kan leiden dan snap ik dat wel, maar als we dan weer een nieuwe Slob of Dekker terug krijgen dan is de sector niet geholpen. Of de leerling.
Ik heb even dat artikel in NRC gelezen waarvan enkele posts hierboven een link is geplaatst en het lijkt me ook onhoudbaar inmiddels. In drie funkties al wangedrag. Afwachten.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 15:33 schreef Hanca het volgende:
Het onderwijs verandert vrij traag, dus in het klaslokaal is nog niet direct iets anders dan, zeg, twee jaar geleden.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 16:53 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Wat doet hij beter dan de andere ministers? Iets dat je ook in de klaslokalen al merkt? Ik vind het moeilijk daar een beeld van te krijgen, invloed van een minister van ocw.
Dank voor de toelichting. Lijken mij ook twee themas die op orde moeten zijn wil je op andere terreinen stappen maken. Hopelijk is de cultuur op ocw ook aan het veranderen dat niet alles stilvalt bij een nieuw bewindspersoon.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 18:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het onderwijs verandert vrij traag, dus in het klaslokaal is nog niet direct iets anders dan, zeg, twee jaar geleden.
Maar de rapporten dat de kwaliteit van het onderwijs keldert stapelen zich al twintig jaar op, en op wat kleine pleistertjes na heeft geen van de voorgangers van Wiersma serieuze veranderingen in gang gezet. Aan heilige huisjes werd niet getornd en is het in onderwijsland ook vrij gebruikelijk om naar consensus te zoeken, maar die vind je niet en dus kwam niemand ergens. Wiersma geeft gas op twee belangrijke thema's: curriculum en geldverspilling. Hij maakt (buiten zijn gedrag) niet overal vrienden, en ik kan ook niet zeggen dat ik het in alles met hem eens ben, maar voor het eerst in mijn carrière heb ik het idee dat er nu eindelijk dingen ten positieve gaan veranderen. Ik zou hem graag nog een paar jaar geven om daarmee verder te gaan, want dan ga je wel echt veranderingen in klaslokalen zien.
Narcist.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 09:46 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Wiersma is VVD, Bergkamp is D66.quote:Op zondag 21 mei 2023 09:52 schreef Grishenko_ het volgende:
Wat zou Vera Bergkamp vinden van deze ongezonde werksituatie? Zal zij nu ook een onderzoek ondersteunen? Het is een partijgenoot, dus ik ben bang van niet.
Pijnlijke fout van mij. Maar kan gebeuren.quote:Op zondag 21 mei 2023 10:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wiersma is VVD, Bergkamp is D66.
Maar Bergkamp kan lastig een minister op deze manier onderzoeken.
Nee, het is aan Rutte als voorzitter van de ministerraad of aan Eric Wetzels als voorzitter van de VVD om hier onderzoek naar te doen of natuurlijk aan de Tweede Kamer om Wiersma hierover op het matje te roepen. De eerste 2 gaan niks doen, wat de Tweede Kamer doet hangt af van hoe de VVD kamerfractie hier in staat. Als die echt per sé niet willen, krijgen die wel steun van de coalitie en doet de Kamer dus ook niks. Hooguit wat schriftelijke vragen of wat vragen bij het vragenuurtje. Of bij het eerstvolgende onderwijsdebat.quote:Op zondag 21 mei 2023 10:07 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Pijnlijke fout van mij. Maar kan gebeuren.
Als Wiersma bij D66 zou horen, dan zou het geen gek idee zijn om een intern onderzoek te doen naar de gedragingen van de minister. In die hoedanigheid zou ik benieuwd zijn of Bergkamp een dergelijk onderzoek zou ondersteunen.
Maar aangezien Wiersma bij de VVD hoort, heeft Bergkamp van D66 hier niets mee te maken. Dan klopt de kwinkslag dus niet.
Punt is vooral dat de voorzitter van de Tweede Kamer niets heeft te maken met het functioneren van ministers.quote:Op zondag 21 mei 2023 10:07 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Pijnlijke fout van mij. Maar kan gebeuren.
Als Wiersma bij D66 zou horen, dan zou het geen gek idee zijn om een intern onderzoek te doen naar de gedragingen van de minister. In die hoedanigheid zou ik benieuwd zijn of Bergkamp een dergelijk onderzoek zou ondersteunen.
Maar aangezien Wiersma bij de VVD hoort, heeft Bergkamp van D66 hier niets mee te maken. Dan klopt de kwinkslag dus niet.
Heeft het groot opperhoofd van het ministerie van OCW (secretaris-generaal, of hoe heet zo iemand?) hier niet ook iets van te vinden?quote:Op zondag 21 mei 2023 11:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, het is aan Rutte als voorzitter van de ministerraad of aan Eric Wetzels als voorzitter van de VVD om hier onderzoek naar te doen of natuurlijk aan de Tweede Kamer om Wiersma hierover op het matje te roepen. De eerste 2 gaan niks doen, wat de Tweede Kamer doet hangt af van hoe de VVD kamerfractie hier in staat. Als die echt per sé niet willen, krijgen die wel steun van de coalitie en doet de Kamer dus ook niks. Hooguit wat schriftelijke vragen of wat vragen bij het vragenuurtje. Of bij het eerstvolgende onderwijsdebat.
Normaal wel wat betreft klachten op de werkvloer daar, maar kan zo iemand een minister onderzoeken? Dan zou Dijkgraaf daar opdracht voor moeten geven, denk ik...quote:Op zondag 21 mei 2023 13:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Heeft het groot opperhoofd van het ministerie van OCW (secretaris-generaal, of hoe heet zo iemand?) hier niet ook iets van te vinden?
Ik denk niet dat dit bij de VVD kiezers als iets negatiefs land, dat deden alle voorgaande affaires van deze aard ook niet en de rest van de kiezers is volgens mij al geruime tijd klaar met Rutte in min of meerdere mate.quote:Op zondag 21 mei 2023 14:30 schreef Smegma. het volgende:
NRC bracht twee dagen terug het nieuws dat Rutte maar weer eens het grootkapitaal te hulp is geschoten. Shell om precies te zijn.
Op 6 juli 2022 werd de bouw van Holland Hydrogen 1 aangekondigd door Rutte.
Het zal vast weer net mogen van de regels en weggelachen worden met de boodschap dat vooraanstaande bedrijven als Shell, Schiphol en Rotterdamse havenbedrijven veel werkgelegenheid bieden, maar het is steeds Rutte die in dit soort dossiers opduikt.
Tja, de subsidie voor waterstof was al wel de bedoeling. Dat je dan zorgt dat het goed terechtkomt vind ik dan ook niet ergste wat Rutte heeft gedaan. Dat bij de plannen van een gigantische waterstoffabriek (de grootste van de EU) je automatisch bij gigantische bedrijven uit zou komen was bij de invoering van de subsidie wel duidelijk. Maar die waterstoffabriek is dan wel weer essentieel voor heel Nederland (schepen en vrachtwagens).quote:Op zondag 21 mei 2023 17:58 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik denk niet dat dit bij de VVD kiezers als iets negatiefs land, dat deden alle voorgaande affaires van deze aard ook niet en de rest van de kiezers is volgens mij al geruime tijd klaar met Rutte in min of meerdere mate.
Ook de voorzitter van de VVD gaat niet over het functioneren van een minister. en kan daar geen onderzoek naar doen.quote:Op zondag 21 mei 2023 11:46 schreef Hanca het volgende:
Nee, het is aan Rutte als voorzitter van de ministerraad of aan Eric Wetzels als voorzitter van de VVD om hier onderzoek naar te doen of natuurlijk aan de Tweede Kamer om Wiersma hierover op het matje te roepen
Er gaat een heel deel over zijn functioneren als VVD kamerlid, de VVD voorzitter kan (en wat mij betreft moet zelfs) prima kijken hoe het heeft kunnen gebeuren dat dit binnen de partij gebeurde, iedereen er van wist, dat er niemand aan de bel heeft getrokken en dat uiteindelijk Wiersma zelfs een ministerspost kreeg.quote:Op zondag 21 mei 2023 21:36 schreef DestroyerPiet het volgende:
[..]
Ook de voorzitter van de VVD gaat niet over het functioneren van een minister. en kan daar geen onderzoek naar doen.
Rutte kennende grijpt hij elke kans aan om belastinggeld over te hevelen naar het grootbedrijf. Dat past namelijk bij zijn ideologie dat de markt beter is in het oplossen van problemen dan de overheid. Maar Shell maakt ontzettend veel winst en kan daarom makkelijk uit eigen zak de waterstoffabriek betalen. Dat zou ook eerlijker zijn gezien de grote bijdrage van Shell aan de klimaatopwarming. Maar met het principe "de vervuiler betaalt" daar hoef je bij dit kabinet niet mee aan te komen.quote:Op zondag 21 mei 2023 14:30 schreef Smegma. het volgende:
NRC bracht twee dagen terug het nieuws dat Rutte maar weer eens het grootkapitaal te hulp is geschoten. Shell om precies te zijn.
Het zal vast weer net mogen van de regels en weggelachen worden met de boodschap dat vooraanstaande bedrijven als Shell, Schiphol en Rotterdamse havenbedrijven veel werkgelegenheid bieden, maar het is steeds Rutte die in dit soort dossiers opduikt.
dat is waar bij de VVD is in de selectie procedure iets misgegaan daar zou hij zeker onderzoek naar moeten doen. Onderzoek naar zijn gedrag tijdens dat hij kamerlid was zou bij Sophie Hermans moeten liggen aangezien die fractievoorzitter is.quote:Op zondag 21 mei 2023 21:41 schreef Hanca het volgende:
Er gaat een heel deel over zijn functioneren als VVD kamerlid, de VVD voorzitter kan (en wat mij betreft moet zelfs) prima kijken hoe het heeft kunnen gebeuren dat dit binnen de partij gebeurde, iedereen er van wist, dat er niemand aan de bel heeft getrokken en dat uiteindelijk Wiersma zelfs een ministerspost kreeg.
de VVD fractie kan dat inderdaad verzoeken. maar daar heeft de voorzitter ok geen zeggenschap over. (als het goed is)quote:De voorzitter van de VVD kan een minister inderdaad natuurlijk niet wegsturen, de VVD kan hem trouwens wel verzoeken op te stappen als ze dat zouden willen.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-in-het-nauw-drijvenquote:Opnieuw komen documenten boven water waaruit blijkt dat in een vroeg stadium aan de bel is getrokken over de toeslagenaffaire. In de zomer van 2019 kreeg toenmalig staatssecretaris Menno Snel een alarmerende waarschuwingsmail. Maar daar werd toen niets mee gedaan, en het geven van compensatie aan gedupeerden werd uitgesteld.
Het is de derde keer in een halfjaar tijd dat bekend wordt dat er documenten zijn die niet zijn gedeeld met de Tweede Kamer en de parlementaire ondervragingscommissie, ondanks de officiële 'vorderingen' van die commissie. Een schande, vindt Kamerlid Pieter Omtzigt: "Dit is geen manier om de regering te controleren."
Ik snap het punt niet helemaal. Zowel Shell als de regering willen dit dus wat is het probleem? Als het door vage Europese regels weer vertraging had opgelopen was iedereen daar weer over gevallen.quote:Op zondag 21 mei 2023 14:30 schreef Smegma. het volgende:
Waarom moet de belastingbetaler Shell 150 miljoen euro schenken om dat bedrijf te helpen vergroenen terwijl Shell vorig jaar 38,5 miljard euro winst maakte en het eerste kwartaal van dit jaar al 8,7 miljard en het dus prima zelf kan betalen?quote:Op maandag 22 mei 2023 22:02 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik snap het punt niet helemaal. Zowel Shell als de regering willen dit dus wat is het probleem? Als het door vage Europese regels weer vertraging had opgelopen was iedereen daar weer over gevallen.
Er was gewoon een subsidie voor vrijgemaakt, al voor dit plan er lag. Met name bedoeld om te zorgen dat zo'n bedrijf de fabriek in Nederland bouwt en niet in bijvoorbeeld Duitsland bij Hamburg, België bij Antwerpen of Frankrijk bij Le Havre. Daar was die subsidie voor bedoeld. De subsidie ging dus niet om het spekken van de winst van Shell, maar om werkgelegenheid in Nederland en het belang van de haven van Rotterdam.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 07:24 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Waarom moet de belastingbetaler Shell 150 miljoen euro schenken om dat bedrijf te helpen vergroenen terwijl Shell vorig jaar 38,5 miljard euro winst maakte en het eerste kwartaal van dit jaar al 8,7 miljard en het dus prima zelf kan betalen?
Men gaat gewoon door met het onderwijs omzagen hoor. Cito-toetsen moeten weg, minder toetsing in het algemeen, minder klassikaal. Allerlei rampzalige ontwikkelingen in een steeds dommer wordend land.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 18:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het onderwijs verandert vrij traag, dus in het klaslokaal is nog niet direct iets anders dan, zeg, twee jaar geleden.
Maar de rapporten dat de kwaliteit van het onderwijs keldert stapelen zich al twintig jaar op, en op wat kleine pleistertjes na heeft geen van de voorgangers van Wiersma serieuze veranderingen in gang gezet. Aan heilige huisjes werd niet getornd en is het in onderwijsland ook vrij gebruikelijk om naar consensus te zoeken, maar die vind je niet en dus kwam niemand ergens. Wiersma geeft gas op twee belangrijke thema's: curriculum en geldverspilling. Hij maakt (buiten zijn gedrag) niet overal vrienden, en ik kan ook niet zeggen dat ik het in alles met hem eens ben, maar voor het eerst in mijn carrière heb ik het idee dat er nu eindelijk dingen ten positieve gaan veranderen. Ik zou hem graag nog een paar jaar geven om daarmee verder te gaan, want dan ga je wel echt veranderingen in klaslokalen zien.
Mark was een verademing gisteren bij VI gisteren.quote:Op zondag 21 mei 2023 17:58 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik denk niet dat dit bij de VVD kiezers als iets negatiefs land, dat deden alle voorgaande affaires van deze aard ook niet en de rest van de kiezers is volgens mij al geruime tijd klaar met Rutte in min of meerdere mate.
Wat is er rampzalig aan minder klassikaal? Als ik terugkijk op mijn eigen schooltijd zat ik altijd ver onder mijn niveau klassikale onzin te doen die ik al heel lang kon, terwijl mijn vriend bij de klassikale dingen verzoop omdat hij het tempo niet aan kon. Allebei werden we er niet slimmer van, beide leerden we niks.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 08:20 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Men gaat gewoon door met het onderwijs omzagen hoor. Cito-toetsen moeten weg, minder toetsing in het algemeen, minder klassikaal. Allerlei rampzalige ontwikkelingen in een steeds dommer wordend land.
Het gaat om EU subsidie. Waarom zou de EU zich sterk maken dat de waterstoffabriek in Nederland komt te staan? Het klimaat maakt het echt niet uit waar die fabriek komt en werkgelegenheid is er in Nederland al genoeg.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 08:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er was gewoon een subsidie voor vrijgemaakt, al voor dit plan er lag. Met name bedoeld om te zorgen dat zo'n bedrijf de fabriek in Nederland bouwt en niet in bijvoorbeeld Duitsland bij Hamburg, België bij Antwerpen of Frankrijk bij Le Havre. Daar was die subsidie voor bedoeld. De subsidie ging dus niet om het spekken van de winst van Shell, maar om werkgelegenheid in Nederland en het belang van de haven van Rotterdam.
quote:NRC schrijft:
Shell liet Rutte de bouw op 6 juli 2022 aankondigen, terwijl er nog helemaal geen subsidieaanvraag was ingediend. Door deze haast dreigde het project helemaal niet in aanmerking te komen voor de waterstofsubsidie. Voor een subsidieaanvraag moet een bedrijf kunnen hardmaken dat het project zonder staatssteun niet kan plaatsvinden en dat is niet aannemelijk wanneer het al aangekondigd is. Met hulp van Rutte via ambtenaren van het ministerie van Economische Zaken werd gekeken naar meerdere geitenpaadjes, om de subsidie tóch in Brussel te kunnen aanmelden. Het oliebedrijf dreigde het project te zullen moeten intrekken als het de subsidie niet ontvangt
Blij dat het bij jouw kids toevallig goed gaat maar het kennisniveau holt achteruit. Waardeloze taal- en rekenvaardigheden en het wordt alleen maar matiger. En klassikaal was in mijn tijd ontzettend prettig, daardoor konden de matige leerlingen zich optrekken aan de goede.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 08:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat is er rampzalig aan minder klassikaal? Als ik terugkijk op mijn eigen schooltijd zat ik altijd ver onder mijn niveau klassikale onzin te doen die ik al heel lang kon, terwijl mijn vriend bij de klassikale dingen verzoop omdat hij het tempo niet aan kon. Allebei werden we er niet slimmer van, beide leerden we niks.
Als ik nu in de klassen van mijn kinderen kijk zie ik op een klas van 17 rustig 10 verschillende weektaken, voor ieder kind aangepast op het niveau waarop vooruitgang geboekt kan worden. De kinderen leren dan ook meer als het juist niet klassikaal gaat.
Minder toetsen is ook niet waar. Steeds meer scholen stappen juist over op een systeem van 3 keer per jaar cito-toetsen, al vanaf groep 3. Het enige wat waar is, is dat de cito-eindtoets niet meer heilig is. En dat is niet meer dan terecht.
Ja, ik schreef het wat krom, maar dat Nederland zich hard maakt voor die subsidie is om Nederlands belang en niet in het belang van Shell (die had die subsidie ook binnen kunnen halen in elk ander EU land). En werkgelegenheid is er zeker niet genoeg, dat is pas enorme onzin. Als de haven van Rotterdam krimpt omdat grote zeeschepen er niet voldoende waterstof vinden (daar gaan ze straks op varen) of omdat de vrachtwagens geen waterstof kunnen tanken, heeft een enorme groep van mensen die nergens anders kunnen werken omdat ze specifiek zijn opgeleid een enorm probleem. En nee, dit gaat niet om allemaal hoogopgeleide functies.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 08:26 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Het gaat om EU subsidie. Waarom zou de EU zich sterk maken dat de waterstoffabriek in Nederland komt te staan? Het klimaat maakt het echt niet uit waar die fabriek komt en werkgelegenheid is er Nederland al genoeg.
[..]
Ja, de leesvaardigheid en rekenvaardigheid gaat achteruit. Maar de oplossing is niet meer klassikaal doen. Want daar had uiteindelijk alleen de groep gemiddelde leerlingen wat aan. Want dat optrekken klinkt leuk, maar dat dyslectische kind wordt er echt niet beter van als hij bij klassikaal lezen steeds gewezen wordt op zijn fouten (kloppen op tafel als je een fout hoort, wat een barbaarse methode vroeger) of dat kind wat minder goed kan rekenen schiet er niks mee op als hij steeds de klassikale uitleg niet kan volgen omdat die nou eenmaal is gericht op het gemiddelde kind.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 08:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Blij dat het bij jouw kids toevallig goed gaat maar het kennisniveau holt achteruit. Waardeloze taal- en rekenvaardigheden en het wordt alleen maar matiger. En klassikaal was in mijn tijd ontzettend prettig, daardoor konden de matige leerlingen zich optrekken aan de goede.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)hool-kinderen-steeds
Tja en dit soort discussies doen ze dus nog eens dunnetjes over in overheidsland.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 08:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, de leesvaardigheid en rekenvaardigheid gaat achteruit. Maar de oplossing is niet meer klassikaal doen. Want daar had uiteindelijk alleen de groep gemiddelde leerlingen wat aan. Want dat optrekken klinkt leuk, maar dat dyslectische kind wordt er echt niet beter van als hij bij klassikaal lezen steeds gewezen wordt op zijn fouten (kloppen op tafel als je een fout hoort, wat een barbaarse methode vroeger) of dat kind wat minder goed kan rekenen schiet er niks mee op als hij steeds de klassikale uitleg niet kan volgen omdat die nou eenmaal is gericht op het gemiddelde kind.
En de andere kant: ik heb me nog nooit zo verveeld als onder schooltijd van groep 4 t/m 8. Ik kan denk ik wel stellen dat ik van die schooltijd niks heb geleerd (ik las en schreef al voor groep 1, haalde AVI 10 in groep 3, de tafels kende ik in groep 3). Voor zulke kinderen en voor de kinderen die achterlopen is juist een individueel programma de enige uitkomst.
Dat er meer moet worden gedaan aan lezen, spelling en hoofdrekenen ben ik het helemaal met je eens. Maar dat moet dus juist niet klassikaal.
Je kunt prima in 1 klas zitten en allemaal op je eigen niveau werken. En natuurlijk geeft de juf/meester dan nog uitleg. Maar kinderen die het al kunnen hoeven niet naar die uitleg te luisteren (en vaak doen ze ook minder van de reguliere stof, kunnen ze verdiepen) en kinderen die de uitleg niet kunnen volgen werken even apart met wat anders en krijgen daarna individueel uitleg. Dat is de methode waarop volgens mij tegenwoordig praktisch alle scholen werken en daar leert ieder kind gewoon meer van. Terug naar klassikaal allemaal hetzelfde doen is echt een enorme achteruitgang.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 08:43 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Tja en dit soort discussies doen ze dus nog eens dunnetjes over in overheidsland.
Er is geen geld en niet genoeg mankracht voor zoveel individualisme. Ik was ook een van de slimste kinderen in de klas maar heb het nooit storend gevonden met minder slimme kinderen in de klas te zitten of oefeningen tegelijk te doen. Juist een uitstekende oefening in saamhorigheid, en bovendien kon ik klasgenoten zelfs nog helpen.
Niet genoeg werkgelegenheid? Tekorten in de zorg, onderwijs en onvoldoende deskundigheid op ministeries geven toch een ander beeld. Net als de vele arbeidsmigranten. En voor België, Duitsland en Frankrijk is werkgelegenheid net zo belangrijk als voor Nederland en hebben dus ook belang bij de komst van een waterstoffabriek. Maar die landen zijn blijkbaar meer ethisch en maken geen gebruik van een vuile truc om een zeer rijk bedrijf subsidie te geven. En het gaat in deze kwestie wat mij betreft ook niet om het nationale belang maar om het klimaat. Die 150 miljoen euro kan nu niet worden uitgegeven aan natuurherstel in Europa, schonere manieren voor voedselproductie en onderzoek naar technieken om CO2 uit de lucht te halen.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 08:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, ik schreef het wat krom, maar dat Nederland zich hard maakt voor die subsidie is om Nederlands belang en niet in het belang van Shell (die had die subsidie ook binnen kunnen halen in elk ander EU land). En werkgelegenheid is er zeker niet genoeg, dat is pas enorme onzin. Als de haven van Rotterdam krimpt omdat grote zeeschepen er niet voldoende waterstof vinden (daar gaan ze straks op varen) of omdat de vrachtwagens geen waterstof kunnen tanken, heeft een enorme groep van mensen die nergens anders kunnen werken omdat ze specifiek zijn opgeleid een enorm probleem. En nee, dit gaat niet om allemaal hoogopgeleide functies.
Ik zou tegen het kabinet willen zeggen: goed dat er zo'n enorme waterstoffabriek in Rotterdam komt. Het versneld de transitie naar groene scheepvaart en het beschermd het voor Nederland niet te overschatten belang van de haven van Rotterdam.
Deze subsidie was er voor groene waterstof. Trouwens qua klimaat misschien wel de allerbelangrijkste ontwikkeling die er is, zo snel mogelijk over gaan op groene waterstof.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 08:56 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Niet genoeg werkgelegenheid? Tekorten in de zorg, onderwijs en onvoldoende deskundigheid op ministeries geven toch een ander beeld. Net als de vele arbeidsmigranten. En voor België, Duitsland en Frankrijk is werkgelegenheid net zo belangrijk als voor Nederland en hebben dus ook belang bij de komst van een waterstoffabriek. Maar die landen zijn blijkbaar meer ethisch en maken geen gebruik van een vuile truc om een zeer rijk bedrijf subsidie te geven. En het gaat in deze kwestie wat mij betreft ook niet om het nationale belang maar om het klimaat. Die 150 miljoen euro kan nu niet worden uitgegeven aan natuurherstel in Europa, schonere manieren voor voedselproductie en onderzoek naar technieken om CO2 uit de lucht te halen.
Ik ga geen uitspraken doen over het basisonderwijs, maar op het voortgezet onderwijs kan ik je een waslijst van allerlei vormen van geïndividualiseerd onderwijs geven die allemaal niet de gewenste uitkomsten geven. Misschien wel voor een paar individuele gevallen, maar het totaal wordt er slechter van. Dat we al een paar decennia dalen op allerlei relevante ranglijstjes komt ook niet uit de lucht vallen natuurlijk.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 08:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt prima in 1 klas zitten en allemaal op je eigen niveau werken. En natuurlijk geeft de juf/meester dan nog uitleg. Maar kinderen die het al kunnen hoeven niet naar die uitleg te luisteren (en vaak doen ze ook minder van de reguliere stof, kunnen ze verdiepen) en kinderen die de uitleg niet kunnen volgen werken even apart met wat anders en krijgen daarna individueel uitleg. Dat is de methode waarop volgens mij tegenwoordig praktisch alle scholen werken en daar leert ieder kind gewoon meer van. Terug naar klassikaal allemaal hetzelfde doen is echt een enorme achteruitgang.
En hier is geen enkele extra mankracht voor nodig. Wat wel extra mankracht kost en wat je gelukkig ook tegenwoordig op bijna alle scholen ziet, is dat er aparte plusgroepen zijn voor 1 of 2 dagdelen in de week voor de slimmere kinderen en dat er 1 of 2 dagdelen in de week extra begeleiding is voor kinderen die het moeilijk hebben.
In dat geval kan dat geld dus niet naar een ander project voor groene waterstof omdat Rutte voor een zeer rijk bedrijf dat prima zelf een waterstoffabriek kan betalen de subsidie heeft geregeld.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 09:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Deze subsidie was er voor groene waterstof. Trouwens qua klimaat misschien wel de allerbelangrijkste ontwikkeling die er is, zo snel mogelijk over gaan op groene waterstof.
Ik had het inderdaad specifiek over basisonderwijs. Daar weet ik ook wat van door mijn eigen kinderen en wat zussen die juf zijn. Middelbaar onderwijs kan ik me voorstellen dat klassikaal wel beter werkt, juist ook omdat daar de VMBO'er en de VWO'er niet meer bij elkaar in de klas zitten. Wat op de basisschool natuurlijk wel zo is.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 09:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik ga geen uitspraken doen over het basisonderwijs, maar op het voortgezet onderwijs kan ik je een waslijst van allerlei vormen van geïndividualiseerd onderwijs geven die allemaal niet de gewenste uitkomsten geven. Misschien wel voor een paar individuele gevallen, maar het totaal wordt er slechter van. Dat we al een paar decennia dalen op allerlei relevante ranglijstjes komt ook niet uit de lucht vallen natuurlijk.
Het is een van de keerzijdes van de vrijheid van onderwijs: dat scholen de vrijheid hebben om te experimenteren met allerlei onbewezen onderwijsvormen die heel leuk werken in de folder of op de website, maar die uiteindelijk ten koste gaan van de leeropbrengst van de leerlingen. Ze werken vaak op de basis van keuzevrijheid van de leerlingen, en de vaardigheden die daarbij worden verondersteld hebben de meeste pubers gewoon niet. Die buitencurriculaire opbrengst zou er wel kunnen zijn, maar laat zich erg moeilijk meten. En bezorgen de docenten vooral heel veel werk, want die worden uiteindelijk toch geacht de slechte keuzes van de leerlingen te compenseren.
Er zijn meer bedrijven die subsidie krijgen voor speciale projecten en die dat ook prima zelf kunnen financiëren. In het geval van de waterstoffabriek die Shell bouwt is het alleen te vroeg aangekondigd dat die fabriek gebouwd ging worden, anders had men die subsidie ook wel gekregen. Bovendien, Nederland verdient die 150 miljoen dubbel en dwars terug.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 09:09 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
In dat geval kan dat geld dus niet naar een ander project voor groene waterstof omdat Rutte voor een zeer rijk bedrijf dat prima zelf een waterstoffabriek kan betalen de subsidie heeft geregeld.
Omdat de regering dat ding in Nederland wil hebben. Dat komt dan weer overeen met afspraken uit het regeerakkoord.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 07:24 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Waarom moet de belastingbetaler Shell 150 miljoen euro schenken om dat bedrijf te helpen vergroenen terwijl Shell vorig jaar 38,5 miljard euro winst maakte en het eerste kwartaal van dit jaar al 8,7 miljard en het dus prima zelf kan betalen?
quote:Vervolgens vergaderden de VVD-Kamerleden zonder hem verder. Bronnen spreken van "een enorme discussie". De fractievergadering liep daardoor uit. Hermans: "Dennis is op enig moment weggegaan. Ik wil het eerst met hem bespreken." Toen liep zij weg van de camera's en journalisten. Welke conclusies Wiersma aan de vergadering verbindt, is ook nog niet duidelijk.
Mooi, toch kans dat de fractie dus ingrijpt. Dat was wel de grootste kans, maar veel kans gaf ik dat toch niet.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 15:26 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Wiersma bij VVD-fractie over gedrag, fractievoorzitter Hermans wil niets zeggen
Positie Wiersma lijkt niet al te stabiel meer (en terecht, met alle verhalen gaat het om iemand die al jarenlang structureel de grenzen van het betamelijke overschrijdt en daarmee totaal ongeschikt is als minister).
[..]
quote:Op dinsdag 23 mei 2023 15:51 schreef Gunner het volgende:
Rutte schijnt gister in een talkshow gezegd te hebben dat ie minister mag blijven
voor wat het waard is
Het is heel mooi, voor de bühne. Er draait een minister-president aan de knoppen wiens kabinet beleidsmatig burgers onderuit schoffelt en vanuit de fractie geen wanklank te verwerken krijgt, maar een minister die met deuren smijt (wat überhaupt al bekend was met binnen de fractie voor hij minister werd) zou moeten vrezen voor zijn positie? Vast.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 15:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mooi, toch kans dat de fractie dus ingrijpt. Dat was wel de grootste kans, maar veel kans gaf ik dat toch niet.
Geheel volgens verwachting.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 16:21 schreef loveli het volgende:
https://nos.nl/artikel/24(...)-krijgt-laatste-kans
En door.
Voorlopig.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 17:19 schreef Hanca het volgende:
Geen meerderheid voor verbod op onteigenen boeren: https://www.volkskrant.nl(...)ing-boeren~bfc94e81/
De enige voorstanders van het verbod zijn BBB, PVV, SGP, Forum en Ja21. Die komen echt niet aan 75 zetels.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 17:24 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Voorlopig.
Wacht maar tot na de volgende verkiezingen. Ga je huilen.
En met een verbod accepteer je dat Nederland nog een generatie op slot blijftquote:Op dinsdag 23 mei 2023 17:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De enige voorstanders van het verbod zijn BBB, PVV, SGP, Forum en Ja21. Die komen echt niet aan 75 zetels.
Met rutte/kaag aan het roer wel ja. Met het liegen bedriegen achterhouden en het bos in sturen.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 17:25 schreef Faraday01 het volgende:
Ondertussen is er weer een debat over het toeslagenschandaal, dat gaat nog jaaaaren duren.
Nu ja.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 17:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De enige voorstanders van het verbod zijn BBB, PVV, SGP, Forum en Ja21. Die komen echt niet aan 75 zetels.
Dat is dan ook precies wat genoemde partijen willen. Wellicht de SGP uitgezonderd, want die zullen wel een staatsrechtelijke overweging hebben.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 17:27 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
En met een verbod accepteer je dat Nederland nog een generatie op slot blijft
Leuk als je kinderen tot middelbare leeftijd geen woning kunnen vindenquote:Op dinsdag 23 mei 2023 17:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is dan ook precies wat genoemde partijen willen. Wellicht de SGP uitgezonderd, want die zullen wel een staatsrechtelijke overweging hebben.
NL hoeft niet op slot te blijven. Dat is zuiver de keuze van dit kabinetquote:Op dinsdag 23 mei 2023 17:27 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
En met een verbod accepteer je dat Nederland nog een generatie op slot blijft
Dat ligt aan Brussel, God of de asielzoekers, afhankelijk van waar je jezelf in het genoemde rijtje terugvindt.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 17:32 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Leuk als je kinderen tot middelbare leeftijd geen woning kunnen vinden
StIkStOf.. zet die ook maar in dat rijtje. Zelfde niveau kansloosheid dat argument.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 17:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat ligt aan Brussel, God of de asielzoekers, afhankelijk van waar je jezelf in het genoemde rijtje terugvindt.
Dat hele toeslagenstelsel moet zo snel mogelijk worden afgeschaft. Het concept 'vooraf geld verstrekken waarvan je pas achteraf weet of je er recht op had' is, in combinatie met de vijandige houding van de overheid jegens de burger een recept voor alleen maar meer ellende.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 17:33 schreef Faraday01 het volgende:
Ik heb niets met de SGP maar Stoffer heeft hier gelijk dat het bizar is dat na alle ellende de toeslagen alleen naar toenemen. Zo kom je nooit meer van deze systematiek af.
Dat vindt iedereen. Alleen worden ze het nooit eens over hoe dat moet en dus gebeurt er niets. Net zoals er al 10+ jaar geen voortgang is in een belastingherziening in brede zin.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 17:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat hele toeslagenstelsel moet zo snel mogelijk worden afgeschaft. Het concept 'vooraf geld verstrekken waarvan je pas achteraf weet of je er recht op had' is, in combinatie met de vijandige houding van de overheid jegens de burger een recept voor alleen maar meer ellende.
Met een hoeveelheid narcistische grootheidswaan en een flinke snuif coke ga je veel denken, zo blijkt maar weer.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 17:57 schreef Elan het volgende:
Volgens Hugo blijft de situatie qua woningbouw problematisch.
Had hij serieus de illusie dit dossier wel even op te lossen?
Wie, Hugo zelf? Ja, dat denk ik eigenlijk welquote:Op dinsdag 23 mei 2023 17:57 schreef Elan het volgende:
Volgens Hugo blijft de situatie qua woningbouw problematisch.
Had hij serieus de illusie dit dossier wel even op te lossen?
Wellicht is zelfkastijding een hardnekkige hobby van hem, het hele coronadossier was ook al zo impopulair als wat.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 18:10 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Met een hoeveelheid narcistische grootheidswaan en een flinke snuif coke ga je veel denken, zo blijkt maar weer.
Gister al.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 18:12 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wie, Hugo zelf? Ja, dat denk ik eigenlijk wel
Leijten veegt hier haar straatje schoon bedoel je? Niet voor de eerste keer in dit ellendige dossier.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 17:53 schreef Red_85 het volgende:
Leijten (SP) op inhoud over waarheidsbevinding tegen vd Lee (D66). Vd Lee wordt emotioneel en persoonlijk.
Typisch weer hoor.
Het ging toch om stikstof?quote:Op dinsdag 23 mei 2023 17:32 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Leuk als je kinderen tot middelbare leeftijd geen woning kunnen vinden
Van der Lee is van GL.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 17:53 schreef Red_85 het volgende:
Leijten (SP) op inhoud over waarheidsbevinding tegen vd Lee (D66). Vd Lee wordt emotioneel en persoonlijk.
Typisch weer hoor.
Hij zou het voor geen goud hebben willen missen zo heeft hij ooit verklaard. En dat zegt genoeg over de beste man.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 18:14 schreef Elan het volgende:
[..]
Wellicht is zelfkastijding een hardnekkige hobby van hem, het hele coronadossier was ook al zo impopulair als wat.
Ken de context verder niet maar dat klinkt behoorlijk ziek ja.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 19:14 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hij zou het voor geen goud hebben willen missen zo heeft hij ooit verklaard. En dat zegt genoeg over de beste man.
https://eenvandaag.avrotr(...)n-het-roer-te-staan/quote:Op dinsdag 23 mei 2023 20:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Ken de context verder niet maar dat klinkt behoorlijk ziek ja.
Eeeey, foutje in dat geval van de namen in de stream.quote:
Klinkt toch helemaal niet zo slecht als jij uit liet schijnen met die losse quote?quote:Op dinsdag 23 mei 2023 20:11 schreef trein2000 het volgende:
[..]
https://eenvandaag.avrotr(...)n-het-roer-te-staan/
Vind je dat echt?quote:Op dinsdag 23 mei 2023 20:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klinkt toch helemaal niet zo slecht als jij uit liet schijnen met die losse quote?
Ja, hij zegt op zijn eigen vrij beroerde wijze dat hij blij is dat hij van nut heeft kunnen zijn, dat hij nuttig werk deed. Dat hij zijn steentje heeft kunnen bijdragen. Ik heb dat ziekenhuismedewerkers ook horen zeggen over dezelfde periode.quote:
Als je zegt dat het loodzwaar is voor de samenleving maar dat je het om jou moverende redenen voor geen goud had willen missen dan vind ik dat knettergek. Maar laten we die discussie niet over doenquote:Op dinsdag 23 mei 2023 20:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, hij zegt op zijn eigen vrij beroerde wijze dat hij blij is dat hij van nut heeft kunnen zijn, dat hij nuttig werk deed. Dat hij zijn steentje heeft kunnen bijdragen. Ik heb dat ziekenhuismedewerkers ook horen zeggen over dezelfde periode.
Zo klinkt het inderdaad als je de quote die jij gebruikt uit zijn verband trekt.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 20:53 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als je zegt dat het loodzwaar is voor de samenleving maar dat je het om jou moverende redenen voor geen goud had willen missen dan vind ik dat knettergek. Maar laten we die discussie niet over doen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |