abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 21 mei 2023 @ 09:52:38 #226
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_209225998
Wat zou Vera Bergkamp vinden van deze ongezonde werksituatie? Zal zij nu ook een onderzoek ondersteunen? Het is een partijgenoot, dus ik ben bang van niet.
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
pi_209226079
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 09:52 schreef Grishenko_ het volgende:
Wat zou Vera Bergkamp vinden van deze ongezonde werksituatie? Zal zij nu ook een onderzoek ondersteunen? Het is een partijgenoot, dus ik ben bang van niet.
Wiersma is VVD, Bergkamp is D66.

Maar Bergkamp kan lastig een minister op deze manier onderzoeken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  zondag 21 mei 2023 @ 10:07:58 #228
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_209226136
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2023 10:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wiersma is VVD, Bergkamp is D66.

Maar Bergkamp kan lastig een minister op deze manier onderzoeken.
Pijnlijke fout van mij. Maar kan gebeuren.

Als Wiersma bij D66 zou horen, dan zou het geen gek idee zijn om een intern onderzoek te doen naar de gedragingen van de minister. In die hoedanigheid zou ik benieuwd zijn of Bergkamp een dergelijk onderzoek zou ondersteunen.

Maar aangezien Wiersma bij de VVD hoort, heeft Bergkamp van D66 hier niets mee te maken. Dan klopt de kwinkslag dus niet.
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
pi_209227069
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 10:07 schreef Grishenko_ het volgende:

[..]

Als Wiersma bij D66 zou horen, dan zou het geen gek idee zijn om een intern onderzoek te doen naar de gedragingen van de minister. In die hoedanigheid zou ik benieuwd zijn of Bergkamp een dergelijk onderzoek zou ondersteunen.

Maar aangezien Wiersma bij de VVD hoort, heeft Bergkamp van D66 hier niets mee te maken. Dan klopt de kwinkslag dus niet.
Nee, het is aan Rutte als voorzitter van de ministerraad of aan Eric Wetzels als voorzitter van de VVD om hier onderzoek naar te doen of natuurlijk aan de Tweede Kamer om Wiersma hierover op het matje te roepen. De eerste 2 gaan niks doen, wat de Tweede Kamer doet hangt af van hoe de VVD kamerfractie hier in staat. Als die echt per sé niet willen, krijgen die wel steun van de coalitie en doet de Kamer dus ook niks. Hooguit wat schriftelijke vragen of wat vragen bij het vragenuurtje. Of bij het eerstvolgende onderwijsdebat.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  zondag 21 mei 2023 @ 12:58:41 #230
236429 KoosVogels
Poeh Hé!
pi_209227663
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 10:07 schreef Grishenko_ het volgende:

[..]

Punt is vooral dat de voorzitter van de Tweede Kamer niets heeft te maken met het functioneren van ministers.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zondag 21 mei 2023 @ 13:01:37 #231
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209227685
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2023 11:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, het is aan Rutte als voorzitter van de ministerraad of aan Eric Wetzels als voorzitter van de VVD om hier onderzoek naar te doen of natuurlijk aan de Tweede Kamer om Wiersma hierover op het matje te roepen. De eerste 2 gaan niks doen, wat de Tweede Kamer doet hangt af van hoe de VVD kamerfractie hier in staat. Als die echt per sé niet willen, krijgen die wel steun van de coalitie en doet de Kamer dus ook niks. Hooguit wat schriftelijke vragen of wat vragen bij het vragenuurtje. Of bij het eerstvolgende onderwijsdebat.
Heeft het groot opperhoofd van het ministerie van OCW (secretaris-generaal, of hoe heet zo iemand?) hier niet ook iets van te vinden?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_209227820
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 13:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Heeft het groot opperhoofd van het ministerie van OCW (secretaris-generaal, of hoe heet zo iemand?) hier niet ook iets van te vinden?
Normaal wel wat betreft klachten op de werkvloer daar, maar kan zo iemand een minister onderzoeken? Dan zou Dijkgraaf daar opdracht voor moeten geven, denk ik...
  zondag 21 mei 2023 @ 14:30:22 #233
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_209228453
NRC bracht twee dagen terug het nieuws dat Rutte maar weer eens het grootkapitaal te hulp is geschoten. Shell om precies te zijn.

Op 6 juli 2022 werd de bouw van Holland Hydrogen 1 aangekondigd door Rutte.

Het zal vast weer net mogen van de regels en weggelachen worden met de boodschap dat vooraanstaande bedrijven als Shell, Schiphol en Rotterdamse havenbedrijven veel werkgelegenheid bieden, maar het is steeds Rutte die in dit soort dossiers opduikt.
pi_209231073
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 14:30 schreef Smegma. het volgende:
NRC bracht twee dagen terug het nieuws dat Rutte maar weer eens het grootkapitaal te hulp is geschoten. Shell om precies te zijn.

Het zal vast weer net mogen van de regels en weggelachen worden met de boodschap dat vooraanstaande bedrijven als Shell, Schiphol en Rotterdamse havenbedrijven veel werkgelegenheid bieden, maar het is steeds Rutte die in dit soort dossiers opduikt.
Ik denk niet dat dit bij de VVD kiezers als iets negatiefs land, dat deden alle voorgaande affaires van deze aard ook niet en de rest van de kiezers is volgens mij al geruime tijd klaar met Rutte in min of meerdere mate.
pi_209231335
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 17:58 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik denk niet dat dit bij de VVD kiezers als iets negatiefs land, dat deden alle voorgaande affaires van deze aard ook niet en de rest van de kiezers is volgens mij al geruime tijd klaar met Rutte in min of meerdere mate.
Tja, de subsidie voor waterstof was al wel de bedoeling. Dat je dan zorgt dat het goed terechtkomt vind ik dan ook niet ergste wat Rutte heeft gedaan. Dat bij de plannen van een gigantische waterstoffabriek (de grootste van de EU) je automatisch bij gigantische bedrijven uit zou komen was bij de invoering van de subsidie wel duidelijk. Maar die waterstoffabriek is dan wel weer essentieel voor heel Nederland (schepen en vrachtwagens).
pi_209233785
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2023 11:46 schreef Hanca het volgende:
Nee, het is aan Rutte als voorzitter van de ministerraad of aan Eric Wetzels als voorzitter van de VVD om hier onderzoek naar te doen of natuurlijk aan de Tweede Kamer om Wiersma hierover op het matje te roepen
Ook de voorzitter van de VVD gaat niet over het functioneren van een minister. en kan daar geen onderzoek naar doen.
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
pi_209233847
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 21:36 schreef DestroyerPiet het volgende:

[..]
Ook de voorzitter van de VVD gaat niet over het functioneren van een minister. en kan daar geen onderzoek naar doen.
Er gaat een heel deel over zijn functioneren als VVD kamerlid, de VVD voorzitter kan (en wat mij betreft moet zelfs) prima kijken hoe het heeft kunnen gebeuren dat dit binnen de partij gebeurde, iedereen er van wist, dat er niemand aan de bel heeft getrokken en dat uiteindelijk Wiersma zelfs een ministerspost kreeg.

De voorzitter van de VVD kan een minister inderdaad natuurlijk niet wegsturen, de VVD kan hem trouwens wel verzoeken op te stappen als ze dat zouden willen.
  maandag 22 mei 2023 @ 08:34:42 #238
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_209236544
quote:

Rutte kennende grijpt hij elke kans aan om belastinggeld over te hevelen naar het grootbedrijf. Dat past namelijk bij zijn ideologie dat de markt beter is in het oplossen van problemen dan de overheid. Maar Shell maakt ontzettend veel winst en kan daarom makkelijk uit eigen zak de waterstoffabriek betalen. Dat zou ook eerlijker zijn gezien de grote bijdrage van Shell aan de klimaatopwarming. Maar met het principe "de vervuiler betaalt" daar hoef je bij dit kabinet niet mee aan te komen.
pi_209239079
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 21:41 schreef Hanca het volgende:
Er gaat een heel deel over zijn functioneren als VVD kamerlid, de VVD voorzitter kan (en wat mij betreft moet zelfs) prima kijken hoe het heeft kunnen gebeuren dat dit binnen de partij gebeurde, iedereen er van wist, dat er niemand aan de bel heeft getrokken en dat uiteindelijk Wiersma zelfs een ministerspost kreeg.

dat is waar bij de VVD is in de selectie procedure iets misgegaan daar zou hij zeker onderzoek naar moeten doen. Onderzoek naar zijn gedrag tijdens dat hij kamerlid was zou bij Sophie Hermans moeten liggen aangezien die fractievoorzitter is.

quote:
De voorzitter van de VVD kan een minister inderdaad natuurlijk niet wegsturen, de VVD kan hem trouwens wel verzoeken op te stappen als ze dat zouden willen.
de VVD fractie kan dat inderdaad verzoeken. maar daar heeft de voorzitter ok geen zeggenschap over. (als het goed is)
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
  maandag 22 mei 2023 @ 20:50:45 #240
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209244500
quote:
Opnieuw komen documenten boven water waaruit blijkt dat in een vroeg stadium aan de bel is getrokken over de toeslagenaffaire. In de zomer van 2019 kreeg toenmalig staatssecretaris Menno Snel een alarmerende waarschuwingsmail. Maar daar werd toen niets mee gedaan, en het geven van compensatie aan gedupeerden werd uitgesteld.

Het is de derde keer in een halfjaar tijd dat bekend wordt dat er documenten zijn die niet zijn gedeeld met de Tweede Kamer en de parlementaire ondervragingscommissie, ondanks de officiële 'vorderingen' van die commissie. Een schande, vindt Kamerlid Pieter Omtzigt: "Dit is geen manier om de regering te controleren."
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-in-het-nauw-drijven

Hoofdstuk 636 in het feuilleton 'hoe het kabinet en de belastingdienst zo lang mogelijk probeerden hun stoepje schoon te schuiven, ten koste van de burger'.

Niet dat het nog iets uitmaakt. Het heeft in het verleden geen consequenties gehad, dus die gaan er in de toekomst ook niet meer komen. En ja, ik weet dat voor de vorm het kabinet even gevallen is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_209245310
quote:

Ik snap het punt niet helemaal. Zowel Shell als de regering willen dit dus wat is het probleem? Als het door vage Europese regels weer vertraging had opgelopen was iedereen daar weer over gevallen.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 07:24:43 #242
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_209247133
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 22:02 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ik snap het punt niet helemaal. Zowel Shell als de regering willen dit dus wat is het probleem? Als het door vage Europese regels weer vertraging had opgelopen was iedereen daar weer over gevallen.
Waarom moet de belastingbetaler Shell 150 miljoen euro schenken om dat bedrijf te helpen vergroenen terwijl Shell vorig jaar 38,5 miljard euro winst maakte en het eerste kwartaal van dit jaar al 8,7 miljard en het dus prima zelf kan betalen?
pi_209247343
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 07:24 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Waarom moet de belastingbetaler Shell 150 miljoen euro schenken om dat bedrijf te helpen vergroenen terwijl Shell vorig jaar 38,5 miljard euro winst maakte en het eerste kwartaal van dit jaar al 8,7 miljard en het dus prima zelf kan betalen?
Er was gewoon een subsidie voor vrijgemaakt, al voor dit plan er lag. Met name bedoeld om te zorgen dat zo'n bedrijf de fabriek in Nederland bouwt en niet in bijvoorbeeld Duitsland bij Hamburg, België bij Antwerpen of Frankrijk bij Le Havre. Daar was die subsidie voor bedoeld. De subsidie ging dus niet om het spekken van de winst van Shell, maar om werkgelegenheid in Nederland en het belang van de haven van Rotterdam.
pi_209247358
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 18:16 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Het onderwijs verandert vrij traag, dus in het klaslokaal is nog niet direct iets anders dan, zeg, twee jaar geleden.

Maar de rapporten dat de kwaliteit van het onderwijs keldert stapelen zich al twintig jaar op, en op wat kleine pleistertjes na heeft geen van de voorgangers van Wiersma serieuze veranderingen in gang gezet. Aan heilige huisjes werd niet getornd en is het in onderwijsland ook vrij gebruikelijk om naar consensus te zoeken, maar die vind je niet en dus kwam niemand ergens. Wiersma geeft gas op twee belangrijke thema's: curriculum en geldverspilling. Hij maakt (buiten zijn gedrag) niet overal vrienden, en ik kan ook niet zeggen dat ik het in alles met hem eens ben, maar voor het eerst in mijn carrière heb ik het idee dat er nu eindelijk dingen ten positieve gaan veranderen. Ik zou hem graag nog een paar jaar geven om daarmee verder te gaan, want dan ga je wel echt veranderingen in klaslokalen zien.
Men gaat gewoon door met het onderwijs omzagen hoor. Cito-toetsen moeten weg, minder toetsing in het algemeen, minder klassikaal. Allerlei rampzalige ontwikkelingen in een steeds dommer wordend land.
pi_209247370
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 17:58 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Mark was een verademing gisteren bij VI gisteren.
pi_209247384
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 08:20 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Men gaat gewoon door met het onderwijs omzagen hoor. Cito-toetsen moeten weg, minder toetsing in het algemeen, minder klassikaal. Allerlei rampzalige ontwikkelingen in een steeds dommer wordend land.
Wat is er rampzalig aan minder klassikaal? Als ik terugkijk op mijn eigen schooltijd zat ik altijd ver onder mijn niveau klassikale onzin te doen die ik al heel lang kon, terwijl mijn vriend bij de klassikale dingen verzoop omdat hij het tempo niet aan kon. Allebei werden we er niet slimmer van, beide leerden we niks.

Als ik nu in de klassen van mijn kinderen kijk zie ik op een klas van 17 rustig 10 verschillende weektaken, voor ieder kind aangepast op het niveau waarop vooruitgang geboekt kan worden. De kinderen leren dan ook meer als het juist niet klassikaal gaat.

Minder toetsen is ook niet waar. Steeds meer scholen stappen juist over op een systeem van 3 keer per jaar cito-toetsen, al vanaf groep 3. Het enige wat waar is, is dat de cito-eindtoets niet meer heilig is. En dat is niet meer dan terecht.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 08:26:27 #247
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_209247390
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 08:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er was gewoon een subsidie voor vrijgemaakt, al voor dit plan er lag. Met name bedoeld om te zorgen dat zo'n bedrijf de fabriek in Nederland bouwt en niet in bijvoorbeeld Duitsland bij Hamburg, België bij Antwerpen of Frankrijk bij Le Havre. Daar was die subsidie voor bedoeld. De subsidie ging dus niet om het spekken van de winst van Shell, maar om werkgelegenheid in Nederland en het belang van de haven van Rotterdam.
Het gaat om EU subsidie. Waarom zou de EU zich sterk maken dat de waterstoffabriek in Nederland komt te staan? Het klimaat maakt het echt niet uit waar die fabriek komt en werkgelegenheid is er in Nederland al genoeg.
quote:
NRC schrijft:

Shell liet Rutte de bouw op 6 juli 2022 aankondigen, terwijl er nog helemaal geen subsidieaanvraag was ingediend. Door deze haast dreigde het project helemaal niet in aanmerking te komen voor de waterstofsubsidie. Voor een subsidieaanvraag moet een bedrijf kunnen hardmaken dat het project zonder staatssteun niet kan plaatsvinden en dat is niet aannemelijk wanneer het al aangekondigd is. Met hulp van Rutte via ambtenaren van het ministerie van Economische Zaken werd gekeken naar meerdere geitenpaadjes, om de subsidie tóch in Brussel te kunnen aanmelden. Het oliebedrijf dreigde het project te zullen moeten intrekken als het de subsidie niet ontvangt
pi_209247407
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 08:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat is er rampzalig aan minder klassikaal? Als ik terugkijk op mijn eigen schooltijd zat ik altijd ver onder mijn niveau klassikale onzin te doen die ik al heel lang kon, terwijl mijn vriend bij de klassikale dingen verzoop omdat hij het tempo niet aan kon. Allebei werden we er niet slimmer van, beide leerden we niks.

Als ik nu in de klassen van mijn kinderen kijk zie ik op een klas van 17 rustig 10 verschillende weektaken, voor ieder kind aangepast op het niveau waarop vooruitgang geboekt kan worden. De kinderen leren dan ook meer als het juist niet klassikaal gaat.

Minder toetsen is ook niet waar. Steeds meer scholen stappen juist over op een systeem van 3 keer per jaar cito-toetsen, al vanaf groep 3. Het enige wat waar is, is dat de cito-eindtoets niet meer heilig is. En dat is niet meer dan terecht.
Blij dat het bij jouw kids toevallig goed gaat maar het kennisniveau holt achteruit. Waardeloze taal- en rekenvaardigheden en het wordt alleen maar matiger. En klassikaal was in mijn tijd ontzettend prettig, daardoor konden de matige leerlingen zich optrekken aan de goede.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)hool-kinderen-steeds
pi_209247423
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 08:26 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Het gaat om EU subsidie. Waarom zou de EU zich sterk maken dat de waterstoffabriek in Nederland komt te staan? Het klimaat maakt het echt niet uit waar die fabriek komt en werkgelegenheid is er Nederland al genoeg.
[..]

Ja, ik schreef het wat krom, maar dat Nederland zich hard maakt voor die subsidie is om Nederlands belang en niet in het belang van Shell (die had die subsidie ook binnen kunnen halen in elk ander EU land). En werkgelegenheid is er zeker niet genoeg, dat is pas enorme onzin. Als de haven van Rotterdam krimpt omdat grote zeeschepen er niet voldoende waterstof vinden (daar gaan ze straks op varen) of omdat de vrachtwagens geen waterstof kunnen tanken, heeft een enorme groep van mensen die nergens anders kunnen werken omdat ze specifiek zijn opgeleid een enorm probleem. En nee, dit gaat niet om allemaal hoogopgeleide functies.
Ik zou tegen het kabinet willen zeggen: goed dat er zo'n enorme waterstoffabriek in Rotterdam komt. Het versneld de transitie naar groene scheepvaart en het beschermd het voor Nederland niet te overschatten belang van de haven van Rotterdam.
pi_209247479
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 08:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Blij dat het bij jouw kids toevallig goed gaat maar het kennisniveau holt achteruit. Waardeloze taal- en rekenvaardigheden en het wordt alleen maar matiger. En klassikaal was in mijn tijd ontzettend prettig, daardoor konden de matige leerlingen zich optrekken aan de goede.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)hool-kinderen-steeds
Ja, de leesvaardigheid en rekenvaardigheid gaat achteruit. Maar de oplossing is niet meer klassikaal doen. Want daar had uiteindelijk alleen de groep gemiddelde leerlingen wat aan. Want dat optrekken klinkt leuk, maar dat dyslectische kind wordt er echt niet beter van als hij bij klassikaal lezen steeds gewezen wordt op zijn fouten (kloppen op tafel als je een fout hoort, wat een barbaarse methode vroeger) of dat kind wat minder goed kan rekenen schiet er niks mee op als hij steeds de klassikale uitleg niet kan volgen omdat die nou eenmaal is gericht op het gemiddelde kind.

En de andere kant: ik heb me nog nooit zo verveeld als onder schooltijd van groep 4 t/m 8. Ik kan denk ik wel stellen dat ik van die schooltijd niks heb geleerd (ik las en schreef al voor groep 1, haalde AVI 10 in groep 3, de tafels kende ik in groep 3). Voor zulke kinderen en voor de kinderen die achterlopen is juist een individueel programma de enige uitkomst.

Dat er meer moet worden gedaan aan lezen, spelling en hoofdrekenen ben ik het helemaal met je eens. Maar dat moet dus juist niet klassikaal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')