Tja en dit soort discussies doen ze dus nog eens dunnetjes over in overheidsland.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 08:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, de leesvaardigheid en rekenvaardigheid gaat achteruit. Maar de oplossing is niet meer klassikaal doen. Want daar had uiteindelijk alleen de groep gemiddelde leerlingen wat aan. Want dat optrekken klinkt leuk, maar dat dyslectische kind wordt er echt niet beter van als hij bij klassikaal lezen steeds gewezen wordt op zijn fouten (kloppen op tafel als je een fout hoort, wat een barbaarse methode vroeger) of dat kind wat minder goed kan rekenen schiet er niks mee op als hij steeds de klassikale uitleg niet kan volgen omdat die nou eenmaal is gericht op het gemiddelde kind.
En de andere kant: ik heb me nog nooit zo verveeld als onder schooltijd van groep 4 t/m 8. Ik kan denk ik wel stellen dat ik van die schooltijd niks heb geleerd (ik las en schreef al voor groep 1, haalde AVI 10 in groep 3, de tafels kende ik in groep 3). Voor zulke kinderen en voor de kinderen die achterlopen is juist een individueel programma de enige uitkomst.
Dat er meer moet worden gedaan aan lezen, spelling en hoofdrekenen ben ik het helemaal met je eens. Maar dat moet dus juist niet klassikaal.
Je kunt prima in 1 klas zitten en allemaal op je eigen niveau werken. En natuurlijk geeft de juf/meester dan nog uitleg. Maar kinderen die het al kunnen hoeven niet naar die uitleg te luisteren (en vaak doen ze ook minder van de reguliere stof, kunnen ze verdiepen) en kinderen die de uitleg niet kunnen volgen werken even apart met wat anders en krijgen daarna individueel uitleg. Dat is de methode waarop volgens mij tegenwoordig praktisch alle scholen werken en daar leert ieder kind gewoon meer van. Terug naar klassikaal allemaal hetzelfde doen is echt een enorme achteruitgang.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 08:43 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Tja en dit soort discussies doen ze dus nog eens dunnetjes over in overheidsland.
Er is geen geld en niet genoeg mankracht voor zoveel individualisme. Ik was ook een van de slimste kinderen in de klas maar heb het nooit storend gevonden met minder slimme kinderen in de klas te zitten of oefeningen tegelijk te doen. Juist een uitstekende oefening in saamhorigheid, en bovendien kon ik klasgenoten zelfs nog helpen.
Niet genoeg werkgelegenheid? Tekorten in de zorg, onderwijs en onvoldoende deskundigheid op ministeries geven toch een ander beeld. Net als de vele arbeidsmigranten. En voor België, Duitsland en Frankrijk is werkgelegenheid net zo belangrijk als voor Nederland en hebben dus ook belang bij de komst van een waterstoffabriek. Maar die landen zijn blijkbaar meer ethisch en maken geen gebruik van een vuile truc om een zeer rijk bedrijf subsidie te geven. En het gaat in deze kwestie wat mij betreft ook niet om het nationale belang maar om het klimaat. Die 150 miljoen euro kan nu niet worden uitgegeven aan natuurherstel in Europa, schonere manieren voor voedselproductie en onderzoek naar technieken om CO2 uit de lucht te halen.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 08:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, ik schreef het wat krom, maar dat Nederland zich hard maakt voor die subsidie is om Nederlands belang en niet in het belang van Shell (die had die subsidie ook binnen kunnen halen in elk ander EU land). En werkgelegenheid is er zeker niet genoeg, dat is pas enorme onzin. Als de haven van Rotterdam krimpt omdat grote zeeschepen er niet voldoende waterstof vinden (daar gaan ze straks op varen) of omdat de vrachtwagens geen waterstof kunnen tanken, heeft een enorme groep van mensen die nergens anders kunnen werken omdat ze specifiek zijn opgeleid een enorm probleem. En nee, dit gaat niet om allemaal hoogopgeleide functies.
Ik zou tegen het kabinet willen zeggen: goed dat er zo'n enorme waterstoffabriek in Rotterdam komt. Het versneld de transitie naar groene scheepvaart en het beschermd het voor Nederland niet te overschatten belang van de haven van Rotterdam.
Deze subsidie was er voor groene waterstof. Trouwens qua klimaat misschien wel de allerbelangrijkste ontwikkeling die er is, zo snel mogelijk over gaan op groene waterstof.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 08:56 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Niet genoeg werkgelegenheid? Tekorten in de zorg, onderwijs en onvoldoende deskundigheid op ministeries geven toch een ander beeld. Net als de vele arbeidsmigranten. En voor België, Duitsland en Frankrijk is werkgelegenheid net zo belangrijk als voor Nederland en hebben dus ook belang bij de komst van een waterstoffabriek. Maar die landen zijn blijkbaar meer ethisch en maken geen gebruik van een vuile truc om een zeer rijk bedrijf subsidie te geven. En het gaat in deze kwestie wat mij betreft ook niet om het nationale belang maar om het klimaat. Die 150 miljoen euro kan nu niet worden uitgegeven aan natuurherstel in Europa, schonere manieren voor voedselproductie en onderzoek naar technieken om CO2 uit de lucht te halen.
Ik ga geen uitspraken doen over het basisonderwijs, maar op het voortgezet onderwijs kan ik je een waslijst van allerlei vormen van geïndividualiseerd onderwijs geven die allemaal niet de gewenste uitkomsten geven. Misschien wel voor een paar individuele gevallen, maar het totaal wordt er slechter van. Dat we al een paar decennia dalen op allerlei relevante ranglijstjes komt ook niet uit de lucht vallen natuurlijk.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 08:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt prima in 1 klas zitten en allemaal op je eigen niveau werken. En natuurlijk geeft de juf/meester dan nog uitleg. Maar kinderen die het al kunnen hoeven niet naar die uitleg te luisteren (en vaak doen ze ook minder van de reguliere stof, kunnen ze verdiepen) en kinderen die de uitleg niet kunnen volgen werken even apart met wat anders en krijgen daarna individueel uitleg. Dat is de methode waarop volgens mij tegenwoordig praktisch alle scholen werken en daar leert ieder kind gewoon meer van. Terug naar klassikaal allemaal hetzelfde doen is echt een enorme achteruitgang.
En hier is geen enkele extra mankracht voor nodig. Wat wel extra mankracht kost en wat je gelukkig ook tegenwoordig op bijna alle scholen ziet, is dat er aparte plusgroepen zijn voor 1 of 2 dagdelen in de week voor de slimmere kinderen en dat er 1 of 2 dagdelen in de week extra begeleiding is voor kinderen die het moeilijk hebben.
In dat geval kan dat geld dus niet naar een ander project voor groene waterstof omdat Rutte voor een zeer rijk bedrijf dat prima zelf een waterstoffabriek kan betalen de subsidie heeft geregeld.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 09:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Deze subsidie was er voor groene waterstof. Trouwens qua klimaat misschien wel de allerbelangrijkste ontwikkeling die er is, zo snel mogelijk over gaan op groene waterstof.
Ik had het inderdaad specifiek over basisonderwijs. Daar weet ik ook wat van door mijn eigen kinderen en wat zussen die juf zijn. Middelbaar onderwijs kan ik me voorstellen dat klassikaal wel beter werkt, juist ook omdat daar de VMBO'er en de VWO'er niet meer bij elkaar in de klas zitten. Wat op de basisschool natuurlijk wel zo is.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 09:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik ga geen uitspraken doen over het basisonderwijs, maar op het voortgezet onderwijs kan ik je een waslijst van allerlei vormen van geïndividualiseerd onderwijs geven die allemaal niet de gewenste uitkomsten geven. Misschien wel voor een paar individuele gevallen, maar het totaal wordt er slechter van. Dat we al een paar decennia dalen op allerlei relevante ranglijstjes komt ook niet uit de lucht vallen natuurlijk.
Het is een van de keerzijdes van de vrijheid van onderwijs: dat scholen de vrijheid hebben om te experimenteren met allerlei onbewezen onderwijsvormen die heel leuk werken in de folder of op de website, maar die uiteindelijk ten koste gaan van de leeropbrengst van de leerlingen. Ze werken vaak op de basis van keuzevrijheid van de leerlingen, en de vaardigheden die daarbij worden verondersteld hebben de meeste pubers gewoon niet. Die buitencurriculaire opbrengst zou er wel kunnen zijn, maar laat zich erg moeilijk meten. En bezorgen de docenten vooral heel veel werk, want die worden uiteindelijk toch geacht de slechte keuzes van de leerlingen te compenseren.
Er zijn meer bedrijven die subsidie krijgen voor speciale projecten en die dat ook prima zelf kunnen financiëren. In het geval van de waterstoffabriek die Shell bouwt is het alleen te vroeg aangekondigd dat die fabriek gebouwd ging worden, anders had men die subsidie ook wel gekregen. Bovendien, Nederland verdient die 150 miljoen dubbel en dwars terug.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 09:09 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
In dat geval kan dat geld dus niet naar een ander project voor groene waterstof omdat Rutte voor een zeer rijk bedrijf dat prima zelf een waterstoffabriek kan betalen de subsidie heeft geregeld.
Omdat de regering dat ding in Nederland wil hebben. Dat komt dan weer overeen met afspraken uit het regeerakkoord.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 07:24 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Waarom moet de belastingbetaler Shell 150 miljoen euro schenken om dat bedrijf te helpen vergroenen terwijl Shell vorig jaar 38,5 miljard euro winst maakte en het eerste kwartaal van dit jaar al 8,7 miljard en het dus prima zelf kan betalen?
quote:Vervolgens vergaderden de VVD-Kamerleden zonder hem verder. Bronnen spreken van "een enorme discussie". De fractievergadering liep daardoor uit. Hermans: "Dennis is op enig moment weggegaan. Ik wil het eerst met hem bespreken." Toen liep zij weg van de camera's en journalisten. Welke conclusies Wiersma aan de vergadering verbindt, is ook nog niet duidelijk.
Mooi, toch kans dat de fractie dus ingrijpt. Dat was wel de grootste kans, maar veel kans gaf ik dat toch niet.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 15:26 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Wiersma bij VVD-fractie over gedrag, fractievoorzitter Hermans wil niets zeggen
Positie Wiersma lijkt niet al te stabiel meer (en terecht, met alle verhalen gaat het om iemand die al jarenlang structureel de grenzen van het betamelijke overschrijdt en daarmee totaal ongeschikt is als minister).
[..]
quote:Op dinsdag 23 mei 2023 15:51 schreef Gunner het volgende:
Rutte schijnt gister in een talkshow gezegd te hebben dat ie minister mag blijven
voor wat het waard is
Het is heel mooi, voor de bühne. Er draait een minister-president aan de knoppen wiens kabinet beleidsmatig burgers onderuit schoffelt en vanuit de fractie geen wanklank te verwerken krijgt, maar een minister die met deuren smijt (wat überhaupt al bekend was met binnen de fractie voor hij minister werd) zou moeten vrezen voor zijn positie? Vast.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 15:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mooi, toch kans dat de fractie dus ingrijpt. Dat was wel de grootste kans, maar veel kans gaf ik dat toch niet.
Geheel volgens verwachting.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 16:21 schreef loveli het volgende:
https://nos.nl/artikel/24(...)-krijgt-laatste-kans
En door.
Voorlopig.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 17:19 schreef Hanca het volgende:
Geen meerderheid voor verbod op onteigenen boeren: https://www.volkskrant.nl(...)ing-boeren~bfc94e81/
De enige voorstanders van het verbod zijn BBB, PVV, SGP, Forum en Ja21. Die komen echt niet aan 75 zetels.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 17:24 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Voorlopig.
Wacht maar tot na de volgende verkiezingen. Ga je huilen.
En met een verbod accepteer je dat Nederland nog een generatie op slot blijftquote:Op dinsdag 23 mei 2023 17:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De enige voorstanders van het verbod zijn BBB, PVV, SGP, Forum en Ja21. Die komen echt niet aan 75 zetels.
Met rutte/kaag aan het roer wel ja. Met het liegen bedriegen achterhouden en het bos in sturen.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 17:25 schreef Faraday01 het volgende:
Ondertussen is er weer een debat over het toeslagenschandaal, dat gaat nog jaaaaren duren.
Nu ja.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 17:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De enige voorstanders van het verbod zijn BBB, PVV, SGP, Forum en Ja21. Die komen echt niet aan 75 zetels.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |