abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209197321
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 14:35 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Met een partij die niks wil is het nogal moeilijk een akkoord sluiten.
Dan geen akkoord, huidige wet op 2035 houden, de miljarden van tafel en tegen de tijd dat 2035 in zicht komt en de doelen niet gehaald worden gaan onteigenen.
pi_209197914
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 13:48 schreef Kickinalfa het volgende:
Want wie wordt er nu uiteindelijk beter van als we 90% van het inkomen kwijt zijn aan basis behoeften, we leven niet om alleen te werken en we werken ook niet alleen om te voorzien in basis behoeftes.
Niemand zegt 90%. Dat dat voedsel wel terug kan richting de 16% uit 1980 is wel vrij breed gedeeld. Dat geeft ook de ruimte om voedsel winstgevend duurzaam te produceren. Goedkoper is niet altijd beter, zeker niet bij voedsel.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_209197923
Wel jammer dat er dus geen akkoord ligt. Adema leek hoopvol begin deze week, dan ben ik toch benieuwd of dat zo'n verkeerde inschatting is geweest of dat de boeren gewoon geen millimeter willen opschuiven of zelfs steeds met extra eisen komen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_209198522
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 17:33 schreef Hanca het volgende:
Wel jammer dat er dus geen akkoord ligt. Adema leek hoopvol begin deze week, dan ben ik toch benieuwd of dat zo'n verkeerde inschatting is geweest of dat de boeren gewoon geen millimeter willen opschuiven of zelfs steeds met extra eisen komen.
Ik vermoed dat het een van de laatste twee opties is wat gezien de winst van de BBB ook totaal niet verrassend is.
  donderdag 18 mei 2023 @ 18:53:43 #155
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209198717
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2023 16:20 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Dan geen akkoord, huidige wet op 2035 houden, de miljarden van tafel en tegen de tijd dat 2035 in zicht komt en de doelen niet gehaald worden gaan onteigenen.
Lijkt me een prima idee. Moet er alleen nog een plan aan worden toegevoegd om het agrarische platteland niet in een zwart gat te laten vallen, maar daarvoor hoef je niet oneindige sommen geld aan individuele ondernemers over te maken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 18 mei 2023 @ 18:56:31 #156
346939 Janneke141
pi_209198748
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 17:33 schreef Hanca het volgende:
Dat laatste, lijkt me. De vertegenwoordigers van de sector hebben ten eerste hun machtspositie heel erg goed in de gaten (immers, als er geen akkoord ligt dan gebeurt er niets en dat is in het voordeel van de sector) en moet daarnaast ook de radicale achterban tevreden houden. Die gaan echt geen enkele concessie doen.

Dus kan Adema twee dingen doen. Op kosten van de belastingbetaler enorme bedragen gaan neerleggen voor een paar boerenbedrijven omdat hij heel graag overeenstemming wil, of gewoon de knoop doorhakken en accepteren dat er weer een sloot trekkers op het Malieveld komen te staan. Maar uit electorale overwegingen zal het wel het eerste worden.
pi_209199134
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 18:56 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat laatste, lijkt me. De vertegenwoordigers van de sector hebben ten eerste hun machtspositie heel erg goed in de gaten (immers, als er geen akkoord ligt dan gebeurt er niets en dat is in het voordeel van de sector) en moet daarnaast ook de radicale achterban tevreden houden. Die gaan echt geen enkele concessie doen.
Geen akkoord betekent: er ligt een stikstofwet, er liggen hele harde eisen rondom waterkwaliteit, er ligt een grote klimaatopgave voor de landbouw en er komt waarschijnlijk een nieuwe natuurwet. En dus met of zonder boeren, er komt een hoop op ze af.

Een landbouwakkoord betekent dat ze mee mogen praten en bij veranderingen waarschijnlijk weer aan tafel mogen, geen akkoord en het wordt gewoon een van bovenaf door het kabinet, besproken met de kamers, verhaal van eisen waar ze aan moeten voldoen.

Dat er niks zal gebeuren is een utopie, dat kan niet.
  donderdag 18 mei 2023 @ 19:26:34 #158
346939 Janneke141
pi_209199145
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 19:25 schreef Hanca het volgende:
De afgelopen 20 jaar kon het ook.
pi_209199411
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2023 13:42 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Volgens mij zou juist de insteek moeten zijn om basis behoeften zo goedkoop mogelijk en breed beschikbaar te maken.
Dus voedsel, mobiliteit, energievoorziening en onderdak.

Ga vervolgens de luxe artikelen maar zwaarder belasten.
Ja, dan moet je dus groenten en dergelijke goedkoper maken en vlees extra belasten.

De praktijk is nu andersom, via subsidie aan de productiekant dan wel. En een lagere btw op groenten lukt niet, want de Belastingdienst is organisatorisch te ver om zeep geholpen.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_209199463
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 19:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Geen akkoord betekent: er ligt een stikstofwet, er liggen hele harde eisen rondom waterkwaliteit, er ligt een grote klimaatopgave voor de landbouw en er komt waarschijnlijk een nieuwe natuurwet. En dus met of zonder boeren, er komt een hoop op ze af.

Een landbouwakkoord betekent dat ze mee mogen praten en bij veranderingen waarschijnlijk weer aan tafel mogen, geen akkoord en het wordt gewoon een van bovenaf door het kabinet, besproken met de kamers, verhaal van eisen waar ze aan moeten voldoen.

En daarbij moet je ook nog in het achterhoofd houden dat niet elke boer bij de FDF hoort. Er zijn er genoeg die wél willen voorsorteren op de toekomst. Dat is qua bedrijfsvoering lange termijn ook wel verstandig, want die verandering gaat toch echt komen. Vroeg of laat, goedschiks of kwaadschiks.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_209199524
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2023 19:43 schreef BlackLining het volgende:

[..]
En daarbij moet je ook nog in het achterhoofd houden dat niet elke boer bij de FDF hoort. Er zijn er genoeg die wél willen voorsorteren op de toekomst. Dat is qua bedrijfsvoering lange termijn ook wel verstandig, want die verandering gaat toch echt komen. Vroeg of laat, goedschiks of kwaadschiks.
Ja, niet voor niets lag er aan het begin van de stikstofcrisis al een brief van 2000 boeren die op riep haast te maken met maatregelen. En de bioboeren aan tafel staan volgens mij recht tegenover LTO op een heel aantal punten. De vraag is wel waar de groep jonge boeren staat die ook mee vergaderen.
pi_209199705
En trouwens, ook deze ontwikkeling gaat een enorme rol spelen, eiwitten uit melk en vlees zullen steeds meer vervangen worden: https://vakbladvoedingsin(...)lternatieve-eiwitten
pi_209199812
Wel grappig hoe de pers elkaar tegen spreekt:

Volgens de Volkskrant is het akkoord verder weg dan ooit en eigenlijk dood: https://www.volkskrant.nl(...)dood-paard~b471fe40/
Volgens de NOS ligt er een vergevorderd conceptakkoord waar de partijen het al over eens zijn en komt er binnen 3 weken een akkoord, het PBL zou al aan het rekenen zijn: https://nos.nl/artikel/24(...)ndbouwakkoord-blijft
pi_209200022
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 19:59 schreef Hanca het volgende:
En trouwens, ook deze ontwikkeling gaat een enorme rol spelen, eiwitten uit melk en vlees zullen steeds meer vervangen worden: https://vakbladvoedingsin(...)lternatieve-eiwitten
De boeren hebben een onevenredige invloed en beste onderhandelingspositie sinds decennia. Als je er met al deze miljarden dan nog niet uitkomt zoek je het wat mij betreft ook maar uit bij de Rabobank om bovenstaande ontwikkelingen te kunnen bijbenen.
  donderdag 18 mei 2023 @ 20:23:46 #165
346939 Janneke141
pi_209200060
De boerenorganisaties hebben helemaal geen belang bij een akkoord. De afgelopen tijd heeft ze drie dingen geleerd:

- Als ze volle bak in de jankmodus gaan dan levert dat een groot electoraal succes op.
- Als ze met tractoren snelwegen, huizen van ministers of provinciehuizen gaan bezoeken dan krijgen ze bijna alles voor elkaar
- Hoe langer ze alles blijven blokkeren, hoe meer geld er beschikbaar gesteld wordt.

Dus wat zou jij doen?
pi_209200134
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 20:23 schreef Janneke141 het volgende:
De boerenorganisaties hebben helemaal geen belang bij een akkoord. De afgelopen tijd heeft ze drie dingen geleerd:

- Als ze volle bak in de jankmodus gaan dan levert dat een groot electoraal succes op.
- Als ze met tractoren snelwegen, huizen van ministers of provinciehuizen gaan bezoeken dan krijgen ze bijna alles voor elkaar
- Hoe langer ze alles blijven blokkeren, hoe meer geld er beschikbaar gesteld wordt.

Dus wat zou jij doen?
Volgens mij is dit een valse voorstelling van zaken. Het blokkeren van alles heeft ze alsnog opgeleverd dat er een stikstofwet, een klimaatopgave en dus een noodzakelijke transitie ligt. Die is helemaal niet verdwenen en zelfs niet uitgesteld. En dat grote electorale succes van BBB heeft echt maar beperkt met de boeren te maken.
pi_209200144
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2023 20:07 schreef Hanca het volgende:
Wel grappig hoe de pers elkaar tegen spreekt:

Volgens de Volkskrant is het akkoord verder weg dan ooit en eigenlijk dood: https://www.volkskrant.nl(...)dood-paard~b471fe40/
Volgens de NOS ligt er een vergevorderd conceptakkoord waar de partijen het al over eens zijn en komt er binnen 3 weken een akkoord, het PBL zou al aan het rekenen zijn: https://nos.nl/artikel/24(...)ndbouwakkoord-blijft
Ook al komt er een akkoord dan zeggen de partijen die niet aan tafel zitten meteen dat ze het niet steunen. Kan je meer praten. Met de boeren kan je al decennia geen afspraken maken dus zou niet weten waarom afspraken nu wel tot resultaat zou leiden.

Kan het kabinet niet gewoon sturen op de financiering van investeringen? Stikstoftax op nieuwe leningen ofzo
pi_209200173
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 20:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
Volgens mij is dit een valse voorstelling van zaken. Het blokkeren van alles heeft ze alsnog opgeleverd dat er een stikstofwet, een klimaatopgave en dus een noodzakelijke transitie ligt. Die is helemaal niet verdwenen en zelfs niet uitgesteld. En dat grote electorale succes van BBB heeft echt maar beperkt met de boeren te maken.
Dat zijn opgaven die in de wereld van hen geen opgaven zijn. Volgens hen is er geen klimaatopgave, die zien alleen de voordelen van hun opstelling.
pi_209200188
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 20:23 schreef Janneke141 het volgende:

Dus wat zou jij doen?
Wat mij betreft heeft geen akkoord dus dan ook wel gevolgen, je kan niet vrijblijvend je zo opstellen.
pi_209200293
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2023 20:31 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Dat zijn opgaven die in de wereld van hen geen opgaven zijn. Volgens hen is er geen klimaatopgave, die zien alleen de voordelen van hun opstelling.
Dat is onzin, de meeste boeren zijn echt niet wereldvreemd. Dat zijn alleen de paar boeren van FDF. Bedenk dat dat er maar 2000 zijn, oid. En zelfs die zitten er niet allemaal zo hard in. Die ontkenners negeer je dan gewoon, je zet het landbouwakkoord om in een wet (net als met het pensioenakkoord is gebeurd) en die wet ga je handhaven. Dan moeten die FDF'ers wel mee, of ze hebben een probleem omdat ze de wet overtreden.
  donderdag 18 mei 2023 @ 20:37:34 #171
346939 Janneke141
pi_209200302
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 20:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is onzin, de meeste boeren zijn echt niet wereldvreemd. Dat zijn alleen de paar boeren van FDF. Die negeer je dan gewoon, je zet het landbouwakkoord om in een wet (net als met het pensioenakkoord is gebeurd) en die wet ga je handhaven. Dan moeten die FDF'ers wel mee, of ze hebben een probleem omdat ze de wet overtreden.
En we weten allemaal hoe hard boeren die de wet overtreden worden aangepakt. Oh, wacht.
pi_209200337
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 20:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
En we weten allemaal hoe hard boeren die de wet overtreden worden aangepakt. Oh, wacht.
Ja, die worden aangepakt.

Hier bijvoorbeeld: https://www.om.nl/actueel(...)reden-meststoffenwet

De rechter is voor iedereen gelijk, ook voor boeren.
pi_209200610
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2023 20:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is onzin, de meeste boeren zijn echt niet wereldvreemd. Dat zijn alleen de paar boeren van FDF. Bedenk dat dat er maar 2000 zijn, oid. En zelfs die zitten er niet allemaal zo hard in. Die ontkenners negeer je dan gewoon, je zet het landbouwakkoord om in een wet (net als met het pensioenakkoord is gebeurd) en die wet ga je handhaven. Dan moeten die FDF'ers wel mee, of ze hebben een probleem omdat ze de wet overtreden.
Dan is het toch gek dat dit de afgelopen decennia niet zo werkte met alle afspraken die met boeren en landbouw werden gemaakt.
pi_209200715
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2023 20:59 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Dan is het toch gek dat dit de afgelopen decennia niet zo werkte met alle afspraken die met boeren en landbouw werden gemaakt.
Er zijn geen beperkende wetten voor boeren gemaakt. Zelfs geen harde afspraken. Met name het CDA heeft dat altijd tegengehouden.

Er lag in 1997 wel bijna een wet die de halvering van de veestapel had moeten regelen, trouwens. LTO zorgde dat die wet werd ingetrokken. Dat gaat ze nu niet lukken en dat weten ze zelf ook wel, daarvoor komt er nu te veel op de boeren af en het komt nu uit de EU.
pi_209200875
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 21:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er zijn geen beperkende wetten voor boeren gemaakt. Zelfs geen harde afspraken. Met name het CDA heeft dat altijd tegengehouden.

Er lag in 1997 wel bijna een wet die de halvering van de veestapel had moeten regelen, trouwens. LTO zorgde dat die wet werd ingetrokken. Dat gaat ze nu niet lukken en dat weten ze zelf ook wel, daarvoor komt er nu te veel op de boeren af en het komt nu uit de EU.
Nu snap ik het niet meer. Hierboven zeg je nog dat ze niet wereldvreemd zijn tegenover stikstof of klimaat, maar nu moeten we het maar in de wet opschrijven.

Wat mij betreft ook prima, eenzijdig opschrijven in de wet. Een akkoord waarbij de wederpartij pas iets doet als het in de wet staat heeft niks met de polder of een bestuurlijk akkoord te maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')