Natuurlijk wel, het pensioenakkoord is in de wet opgenomen, CAO's worden tot wet gemaakt. Een akkoord dat geen wet wordt is niks waard, omdat iemand die zich aan de afspraken wil houden niet zeker kan weten of zijn concurrenten dat ook doen. Het is ook gewoon de bedoeling dat dit akkoord wet gaat worden.quote:Op donderdag 18 mei 2023 21:19 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Nu snap ik het niet meer. Hierboven zeg je nog dat ze niet wereldvreemd zijn tegenover stikstof of klimaat, maar nu moeten we het maar in de wet opschrijven.
Wat mij betreft ook prima, eenzijdig opschrijven in de wet. Een akkoord waarbij de wederpartij pas iets doet als het in de wet staat heeft niks met de polder of een bestuurlijk akkoord te maken.
Juridisch bindend is wat anders dan de wet overigens. Maar Rutte heeft meer akkoorden gesloten die niet in de wet werden opgenomen dan wel. Dat het pensioenakkoord in wetten wordt omgezet heeft andere reden dan bestuurlijke onbetrouwbaarheid. Als dat de reden zou zijn hadden we een veel groter probleem rondom de pensioenen.quote:Op donderdag 18 mei 2023 21:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, het pensioenakkoord is in de wet opgenomen, CAO's worden tot wet gemaakt. Een akkoord dat geen wet wordt is niks waard, omdat iemand die zich aan de afspraken wil houden niet zeker kan weten of zijn concurrenten dat ook doen. Het is ook gewoon de bedoeling dat dit akkoord wet gaat worden.
Maar verreweg de meeste boeren willen echt wel hoor!quote:Het kernprobleem is dat het kabinet krampachtig draagvlak wil creëren voor een systeemverandering die de meeste boeren niet zien zitten en waarvoor ze ook de noodzaak niet voelen. Het landbouwvakblad Nieuwe oogst enquêteerde vorig jaar 1.400 boeren en tuinders. Tweederde van de ondervraagden vindt dat Nederland geen stikstofprobleem heeft; 63 procent ontkent de problemen met de waterkwaliteit en slechts 53 procent accepteert dat er een klimaatprobleem is.
quote:Een grote meerderheid vindt wel dat boeren moeten verduurzamen, maar de kosten moeten gedragen worden door de overheid (meer subsidies), consumenten en andere marktpartijen.
Dit is kansloos. Zoals het artikel aangeeft hebben de boeren de minister bij de ballen.quote:Op donderdag 18 mei 2023 22:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar verreweg de meeste boeren willen echt wel hoor!
Wat dan? Nou, maakt niet zo veel uit, als de rekening maar naar een ander gaat:
[..]
42% van de veeboeren staat open voor uitkoop, 45% staat open voor krimp (en deze groepen hebben geen volledige overlap) en 27% wil zelfs wel volledig afstand doen van de grond:quote:Op donderdag 18 mei 2023 22:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar verreweg de meeste boeren willen echt wel hoor!
Wat dan? Nou, maakt niet zo veel uit, als de rekening maar naar een ander gaat:
[..]
En juist dit akkoord moet er voor zorgen dat dat wel gaat lukken. De boeren moeten met minder vee net zo veel en misschien zelfs wel meer kunnen verdienen als nu (want een boer verdient momenteel helemaal niet zo veel: https://www.nationaleberoepengids.nl/salaris/boer). Dat is de opgave. We willen van het vee af, niet van de boeren. En de boeren moeten niet alleen zo min mogelijk geraakt worden, die moeten juist profiteren van dit landbouwakkoord. Met minder werk een betere boterham verdienen, dat is het doel.quote:Of, zoals een boer het zelf uitdrukt: “Als er met minder dieren een goede boterham verdiend kan worden, prima! Maar dit gaat nooit lukken!”
De banken stellen dus niks beschikbaar, ze zijn bereid geld uit te lenen wat zo'n beetje hun core business isquote:Op vrijdag 19 mei 2023 09:04 schreef Hanca het volgende:
De banken stellen 3,5 tot 4 miljard beschikbaar voor het landbouwakkoord: https://www.nieuweoogst.n(...)rduurzaming-landbouw
Dit gaat wel om leningen (tegen gunstige voorwaarden, volgens hen), kwijtschelden van schulden weigeren ze.
Klopt idd. Ik vind dit een tegenvallend aanbod. Maar het is wel dat het via een investeringsfonds, dus het is wel net anders dan wat ze normaal doen. Maar dat zeker de Rabobank meer zou moeten aanbieden is duidelijk.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 11:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De banken stellen dus niks beschikbaar, ze zijn bereid geld uit te lenen wat zo'n beetje hun core business is
Logisch ook dat de boeren de minister bij de ballen hebben. Het ministerie waar hij minister van is, is al decennia lang eerder een belangenorganisatie dan een echt ministerie. Al in de tijd van Lubbers kwam het verzet tegen strenge maatregelen rechtstreeks vanuit het ministeriequote:Op vrijdag 19 mei 2023 07:07 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dit is kansloos. Zoals het artikel aangeeft hebben de boeren de minister bij de ballen.
De boeren hebben goed naar Uber e.d. gekeken. Mooi sociaal ondernemen. De winst in eigen zak steken maar het verlies en de kosten schuiven we af op de samenleving.
In die zin heb ik ook wel beetje zwak voor Tjeerd de groot. zwengelt tenminste de discussie beetje aan om ergens keuzes te maken. En ieder geval op basis van niet alleen maar emotie. Hij is niet altijd even tactvol maar is tenminste wel helder over zijn doelen.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 13:49 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Logisch ook dat de boeren de minister bij de ballen hebben. Het ministerie waar hij minister van is, is al decennia lang eerder een belangenorganisatie dan een echt ministerie. Al in de tijd van Lubbers kwam het verzet tegen strenge maatregelen rechtstreeks vanuit het ministerie
Tegen gunstige voorwaarden, oftewel de risicos liggen bij de belastingbetaler. Ze lachen zich kapot.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 11:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De banken stellen dus niks beschikbaar, ze zijn bereid geld uit te lenen wat zo'n beetje hun core business is
Ik hou op andere onderwerpen best wel van een beetje lollertrollen maar als je van plan bent een halve beroepsgroep brodeloos te maken mag dat best zonder grijns op het smoelwerk.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:37 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
In die zin heb ik ook wel beetje zwak voor Tjeerd de groot. zwengelt tenminste de discussie beetje aan om ergens keuzes te maken. En ieder geval op basis van niet alleen maar emotie. Hij is niet altijd even tactvol maar is tenminste wel helder over zijn doelen.
Staat maar 25 miljard voor klaar, ik kan mij tijden herinneren dat mensen met minder afgescheept werden als hun beroep verdween terwijl het beroep niet eens verdwijnt maar wel anders gedaan moet worden.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:43 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik hou op andere onderwerpen best wel van een beetje lollertrollen maar als je van plan bent een halve beroepsgroep brodeloos te maken mag dat best zonder grijnzend smoelwerk.
Waarbij een behoorlijk aantal bedrijven uitgekocht gaan worden waar geen opvolger klaar stond of niet heel levensvatbaar meer zijn.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:45 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Staat maar 25 miljard voor klaar, ik kan mij tijden herinneren dat mensen met minder afgescheept werden als hun beroep verdween terwijl het beroep niet eens verdwijnt maar wel anders gedaan moet worden.
Er zullen natuurlijk een hele hoop boeren moeten stoppen.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:45 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Staat maar 25 miljard voor klaar, ik kan mij tijden herinneren dat mensen met minder afgescheept werden als hun beroep verdween terwijl het beroep niet eens verdwijnt maar wel anders gedaan moet worden.
Ik ben er een groot voorstander van om niet-levensvatbare sectoren uit te faseren en voor de mensen uit die industrie een oplossing te vinden maar niet met de houding van Tjeerd.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:49 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Waarbij een behoorlijk aantal bedrijven uitgekocht gaan worden waar geen opvolger klaar stond of niet heel levensvatbaar meer zijn.
Tja, decennia lang is er een bewust beleid gevoerd waarin de waarheid vooral niet gezegd werd en de kool en de geit werden gespaard, als er nu iemand is die wel keihard uitspreekt waar we beland zijn en wat de gevolgen gaan zijn dan is het ook weer niet goed.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:50 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik ben er een groot voorstander van om niet-levensvatbare sectoren uit te faseren en de mensen voor de mensen uit die industrie een oplossing te vinden maar niet met de houding van Tjeerd.
Is het dan zo essentieel dat de gevoelens van de sneeuwvlo.. eh boeren niet gekrenkt worden dat je de waarheid niet meer mag zeggen in Nederland?quote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:50 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik ben er een groot voorstander van om niet-levensvatbare sectoren uit te faseren en voor de mensen uit die industrie een oplossing te vinden maar niet met de houding van Tjeerd.
Niemand verbiedt Tjeerd om een politieke mening te hebben. Alleen politiek gaat ook over tact en timing, twee vaardigheden die Tjeerd duidelijk ontbeert.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 18:58 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Is het dan zo essentieel dat de gevoelens van de sneeuwvlo.. eh boeren niet gekrenkt worden dat je de waarheid niet meer mag zeggen in Nederland?
Is wat De Groot zegt de waarheid? Niet op de botte manier zoals hij het brengt iig. Hij brengt dat de boeren allemaal offers moeten brengen (we pakken de helft van de veestapel af!), zonder ook maar enige compensatie er bij in het vooruitzicht te stellen.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 18:58 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Is het dan zo essentieel dat de gevoelens van de sneeuwvlo.. eh boeren niet gekrenkt worden dat je de waarheid niet meer mag zeggen in Nederland?
Die wel allemaal over stikstof praten. Dat was zonder d66 en de groot nooit gebeurd. En de groot heeft ook binnen d66 belangrijke rol gehad in het agenderen. Je hebt gelijk, het is redelijk praten voor eigen parochie, en soms heeft het contraproductief gewerkt. Voor mij verdiend hij wel het voordeel van de twijfel ten opzichte van partijen die al decennia er alles aan doen om niks te doen.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 19:00 schreef Janneke141 het volgende:
De Groot is uit op provocatie van een groep waarvan hij weet dat het zijn achterban niet is. Kan hij wel gelijk hebben, maar het is bijzonder contraproductief. En als je je afvraagt hoe succesvol het is, dan moet je even tellen in hoe veel provincies D66 aan de formatietafel zit.
Is dat niet slechts een klein deeltje van de waarheid? De rechter heeft immers het hele land platgelegd om stikstof. Dus het was sowieso wel hoog op de politieke agenda gekomen toch?quote:Op vrijdag 19 mei 2023 22:00 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Die wel allemaal over stikstof praten. Dat was zonder d66 en de groot nooit gebeurd.
Ja heb je denk ik wel gelijk in, tegelijkertijd staat het mestoverschot al sinds de jaren 90 in de krant en deed de politiek niks.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 22:15 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Is dat niet slechts een klein deeltje van de waarheid? De rechter heeft immers het hele land platgelegd om stikstof. Dus het was sowieso wel hoog op de politieke agenda gekomen toch?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |