https://nos.nl/artikel/24(...)vasie-of-is-het-blufquote:Als Rusland Oekrane binnenvalt, hoe bereid je je daar als burger op voor? De Oekraense newssite Babel heeft een uitgebreide lijst met tips daarvoor opgesteld. Leer eerste hulp en zoek schuilkelders op in de buurt, is te lezen in het artikel.
Eerder deze maand waarschuwden Amerikaanse inlichtingendiensten dat Moskou mogelijk een invasie aan het voorbereiden is. Dat zou ook blijken uit satellietbeelden. Aan de grens zouden bijna 100.000 Russische militairen zijn gestationeerd en er zouden plannen liggen voor een inval. Ook inlichtingendiensten in Oekrane sloegen alarm.
De NAVO besprak de spanningen vandaag op een top in Letland. Oekrane is geen lidstaat van het militaire bondgenootschap, maar is de afgelopen jaren wel gesteund door de alliantie en hoopt ooit te kunnen toetreden. Secretaris-generaal Jens Stoltenberg sprak duidelijke taal richting Moskou: "Rusland zal een hoge prijs betalen als ze opnieuw geweld gebruiken tegen het onafhankelijke Oekrane."
Maar volgens het Kremlin zijn de aantijgingen onzin. Niet Rusland, maar juist het Westen maakt zich schuldig aan provocaties - onder meer door wapens te sturen naar Oekrane. President Poetin waarschuwde vanmiddag de NAVO nog om geen 'rode lijn' te overschrijden, zoals het sturen van van extra militairen naar Oekrane.
Het was duidelijk dat een ruime meerderheid van de Krim bevolking de annexatie steunde. Ethnische Russen maakten 60 a 70% van de bevolking uit, men verwachtte dat de lonen en pensioenen zouden stijgen als de Krim deel van Rusland werd, en de interimregering in Kiev had meteen getoond dat ze het Russische deel van de bevolking niet gunstig gezind was (met een voorstel om het Oekrains de enige officile taal te maken en russischtalig onderwijs te verbieden).quote:
Nadya Lobkova, een docente Russisch en Engels in Sevastopol, die vier jaar in Gent had gestudeerd, schreef toen een column "Dagboek uit Oekrane" voor De Standaard:quote:Dat een meerderheid van de Krim voor Rusland kiest, wekt weinig verbazing. Zestig procent van de Krim-bewoners zijn etnische Russen. Maar ook de Oekraense minderheid werd over de streep getrokken met de lokroep van de Russische roebel, onder meer met het vooruitzicht dat een aansluiting tot fors hogere lonen en pensioenen zou leiden. Gisterenavond brak in de steden Simferopol en Sebastopol een volksfeest uit om de uitslag van het referendum te vieren.
quote:14 maart
Terug van het werk. Vandaag was het hectisch: behalve drie lessen die ik gewoonlijk op vrijdag geef, heb ik beloofd interviews te regelen voor CNN. Ze vroegen me ook een interview te geven. Ik ging akkoord, maar nu ben ik er niet zeker van dat het een goed idee was. Ik heb onder andere gezegd dat ik het onaanvaardbaar vind hoe Rusland in de zaken van een ander land heeft ingegrepen. Mijn baas Dave zei tegen mij, ‘Je moet oppassen met CNN. Wat als je uitingen bekend worden?’ En straks zit ik in Rusland. Voor het eerst ben ik bang.
Mijn familie is gesplitst: mijn ouders zijn heel erg pro-Russisch en mijn zus en haar vriend zijn sterk pro-Oekraens. Ik hoorde mijn papa echt woedend worden toen hij vernam dat mijn zus de Oekraense kant steunt. Hij zei: ‘Ik zal haar vervloeken! Ze is mijn dochter niet meer.’ Mijn mama vroeg me toen ik terug kwam van het interview met VRT: ‘Heb je hun onze waarheid verteld?’
Ik heb moeite met het woordje ‘onze’. Ik heb niet het gevoel dat ik bij n van beide partijen in het conflict hoor, Russen noch Oekrainers. Als ik mocht kiezen, zou ik liefst in de onafhankelijke republiek Krim wonen. Maar dat is een utopie.
Ik heb een hekel aan nationalisme in welke vorm dan ook. En wat ik nu zie is een propaganda-oorlog die met nationalistische gevoelens speelt. Krachtige mythen en vloekwoorden om haat te zaaien. Vele families hebben Oekraens- en Russischtalige leden. En dan? We verstaan elkaar! Het zijn niet de ‘kleine mensen’ die deze brand aansteken.
Ik vind het zo een onvergetelijke blunder van de interimregering dat ze direct aan de taalkwestie begon. Alsof er geen zware economische crisis in het land was en geen andere dringende problemen. Gelukkig werd het plan ingetrokken, maar het gaf Poetin wel een voorwendsel om zijn leger in te zetten. Hij had het hoogstwaarschijnlijk sowieso gedaan, maar nu had hij zo’n mooi excuus.
Terug naar Rusland gaan, vindt mijn vader, is gewoon het herstel van de historische toestand. De nieuwe leiders in Kiev zijn fascisten en moordenaars. Zo denkt hier 99 procent van de bevolking.
quote:'Op straat heerst een feestelijke sfeer'
Zaterdag, 15 maart, ik geef mijn 'English through Drama' les. Er komen amper drie leerlingen. Ik bel de ouders van de anderen. Het typische antwoord dat ik krijg is,'Sorry, we willen even thuis blijven. Voor alle zekerheid'.
Ook voor de taalkamp tijdens de schoolvakantie die we normaal gezien volgende week zouden organiseren, wil niemand duidelijke afspraken maken. 'Wie weet wat er gebeurt?'
Ik geef mijn leerlingen een taak the Mad Hatter te tekenen. Ik ga achter het water voor hun waterverf, kom terug en.... ze hebben het over de politiek! Kinderen van tien jaar!
- Ben je voor Rusland of Oekrane?
- Ik ben voor Rusland. En jij?
- Ikke? Voor Oekrane. De helft van onze familie is eigenlijk Russich en de helft Oekrans. En jij? (aan het deerde meisje)
- Ik ben gewoon voor de vrede.
Na de les praat ik met een van de ouders:
- Referendum morgen, he?
- Ik ga niet.
- Waarom?
- Ik wil niet aan een farce deel nemen. De uitslag is toch bekend.
Dat is zeker niet de meest representatieve mening.
Op straat heerst er een feestelijke sfeer. Mensen zijn opgewonden, ze lachen en zwaaien tegen elkaar. Vele dragen Russiche vlaggen. Op het Nahimovplein wordt het opgetreden.
Er staat een lange rij voor de geldautomaat. Ik tel: acht man. Waarschijnlijk kan je vandaag meer geld afhalen. Gisteren moesten we de huur betalen en we konden geen 500 hrivnas krijgen. Er is geen cash in geldautomaten. PrivaatBank beperkt het bedrag dat je kan afhalen, tot 300 hrivnas (ongeveer 28 euro).
Iedereen verwacht dat Rusland hogere lonen en hogere pensioenen gaat betalen. Ik vraag me af hoe het mogelijk zal zijn want ze hebben de laatste 22 jaar voor Oekrane gewerkt en hun belastingen aan Oekrane betaald.
Overal zie je affiches met statistiek over prijzen in Rusland en Oekraine, natuurlijk is alles een dikke twintig procent goedkoper in Rusland. Hoe komen ze daarbij? (Ik heb vijftien jaar in Rusland gewoond en er niets van gemerkt) Wat is de informatiebron?... Wie geeft erom?
Maar veel krachtiger dan droge barcharts zijn zulke afbeeldingen:
quote:'Men ziet Rusland hier door een roze bril'
Zondag, 16 maart. 7u30: mijn vader klopt op mijn deur. “Sta op. We gaan naar het referendum.”
Vandaag regent het, toch stromen de mensen onder paraplu’s naar hun stembureaus. Een buurvrouw begroet ons. Mijn vader:
Ook naar het referendum?
Eerst bij mijn mama. Ik ga haar met de auto halen en bij haar stemlokaal afzetten. Ze is 85. Ze zei: “Als je me met de auto niet afzet, ga ik er zelf op mijn knien naartoe kruipen”. Dus eerst haar brengen, dan ga ik zelf.
Mensen op straat die elkaar helemaal niet kennen, lachen tegen elkaar en zeggen “Proficiat!” en “Gelukkig feest!”
We komen aan bij ons stemlokaal. Er staan veel mensen met kinderen en kinderwagens. Een oud vrouwtje komt leunend op een stok naar buiten, ze glimlacht.
Binnen is er ook veel volk maar alles verloopt snel en zonder moeilijkheden. Ik moet een formulier invullen.
Mag het in het Russisch? (Ik ben het al gewoon dat officile papieren in het Oekraens moeten worden ingevuld)
Ja, natuurlijk!
Op het nieuws wordt bekendgemaakt dat Russische steden geld hebben verzameld en naar de Krim verstuurd om ons te steunen. Er heerst een stemming van grote hereniging en broederschap.
In mijn familie - en ik hoor van vrienden niet enkel in de mijne - wordt er een feestelijke diner gehouden. Mijn nicht telefoneert uit Rusland om ons te feliciteren. Mijn mama zorgt voor een driegangenmenu. Er worden heildronken geheven op “de terugkeer naar vaderland”, op Katherine II, op Prins Potjomkin, op Soevorov en op andere historische helden. Ik weiger op Poetin “van Tauride” te klinken. “Waarom? Wat heeft hij jou persoonlijk aangedaan?” Ik probeer te vertellen over de protesten in Moskou waar mensen werden opgepakt. Dat verbleekt natuurlijk in vergelijking met het geweld in Kiev. “Je moet meer globaal denken”. Globaal denken wil ik niet, op die manier kan je veel dingen rechtvaardigen. Globaal denken kan even subjectief zijn als kleinschalig. Maar discussiren heeft geen zin.
Ik denk dat men hier Rusland een beetje door een roze bril ziet. Ik wil zo graag overtuigd zijn dat het economisch zoveel beter wordt. Om van een betere politiek nog maar te zwijgen. Misschien ben ik het zwarte schaap in de kudde.
Niet iedereen is trouwens zo enthousiast over de terugkeer naar Rusland. Ik heb een paar kennissen uit Moskou die naar hier zijn gekomen omdat ze in Rusland hebben afgezien. Beiden overwegen om te emigreren. “Als het een verre provincie blijft, zal ik nog blijven, maar als het politieregime zich tot hier uitstrekt, zal ik mijn huis verkopen en de Isralische nationaliteit aanvragen”.
Maar dat is de mening van een piepkleine minderheid.
Ik juich helemaal niks toequote:Op zaterdag 12 februari 2022 15:10 schreef Arth_NL het volgende:
[..]
De EU beschuldigen van ziekelijk expansiedrift en tegelijk toejuichen dat Rusland een ander land binnenvalt. Hoe ontiegelijk dik is dat bord voor je kop?
Ga je heel twitter hier posten?quote:
Basedquote:
Ik denk dat de Moldavirs daar wat van vinden. Zij willen geen Roemeni zijn.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 15:30 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Bij een aanval op Koningsbergen riskeer je een te grote oorlog. Transnistri is officieel Moldavi. Tijd om de Russen daaruit te flikkeren en een Groot-Roemeni op te richten als buffer tegen de Russische brulaap.
Er is meer dan 1 manier om een land in te lijven dan met soldaten en tanks etc.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 15:29 schreef KereldeGrote het volgende:
[..]
Ga je heel twitter hier posten?
Twitter is het afvalputje van de samenleving, dat blijkt hier weer. Totaal geen kennis.
Je kunt beter op theevisite gaan bij Biden dan bij Poetin, daar moet je wel 3 keer nadenken of je t biscuitje in de thee soptquote:
Tja, het zal de Oekrainse economie alvast geen goed doen.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 16:09 schreef ikweethetookniet het volgende:
Oekrane roept op tot kalmte na berichten over naderende inval
Oekrane heeft opgeroepen tot kalmte nu de zorgen groeien over een mogelijke Russische inval. De Verenigde Staten en meerdere andere landen hebben hun inwoners opgeroepen te vertrekken uit het Oost-Europese land.
Het Oekraense ministerie van Buitenlandse Zaken zei in een verklaring dat het van „cruciaal belang” is dat geen paniek wordt gezaaid. Ook moeten „destabiliserende handelingen” worden vermeden.
https://www.telegraaf.nl/(...)over-naderende-inval
Nou Wopke dat heb je goed overlegd met je collega aldaar![]()
![]()
![]()
Daarom ben je er naar toe gegaan toch om te overleggen![]()
Kan je nou werkelijk helemaal NIETS goed doen
Wie wil er de Oblast Kaliningrad dan aanvallen?quote:Op zaterdag 12 februari 2022 15:30 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Bij een aanval op Koningsbergen riskeer je een te grote oorlog. Transnistri is officieel Moldavi. Tijd om de Russen daaruit te flikkeren en een Groot-Roemeni op te richten als buffer tegen de Russische brulaap.
Als dat het doel is wat Rusland wil bereiken (sommige bronnen melden dat) dan is het eigenlijk beter om geen paniek te zaaien inderdaad. Want dan speel je rusland juist in de kaart.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 16:16 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Tja, het zal de Oekrainse economie alvast geen goed doen.
Het is wel grappig dat ie dan wel waarschuwt voor het gevaar van China. Terwijl ik dan denk dat China juist een veel betere economische partner kan zijn dan Rusland.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 15:24 schreef the-eye het volgende:
Is deze hier al een keer geplaatst?
Zo niet, wie weet zijn er mensen die 'm willen kijken
Dit inderdaad. Al zijn vergelijkingen met Afghanistan ook overdreven omdat de situatie helemaal anders is. Mensen met eigen vervoer kunnen gewoon de grens over in het westen.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 16:19 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Als dat het doel is wat Rusland wil bereiken (sommige bronnen melden dat) dan is het eigenlijk beter om geen paniek te zaaien inderdaad. Want dan speel je rusland juist in de kaart.
Maarja aan de andere kant, je kan het nooit goed doen. Als straks blijkt dat er allemaal Nederlanders vast zitten had men weer meer moeten waarschuwen...
Oekrane, althans dat werd hier gesuggereerd als vergelding voor een inval van Rusland.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 16:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wie wil er de Oblast Kaliningrad dan aanvallen?
Er is nogal een verschil of je een land "inlijft" met geld of inlijft met militair ingrijpen..quote:Op zaterdag 12 februari 2022 15:52 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Er is meer dan 1 manier om een land in te lijven dan met soldaten en tanks etc.
De EU en Murica doen dat middels economische oorlogvoering.
Zeker Amerika is daar geen vreemde in, daar zijn hele boeken en films over gemaakt.
Rusland doet het nog wat meer ouderwets, dat is echt het enige verschil.
Nou nog wel, maar als het daadwerkelijk gebeurd zou ik niet durven het vliegtuig te pakken (als ze al vliegen). Als je dan geen auto hebt wordt het al lastiger.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 16:23 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Al zijn vergelijkingen met Afghanistan ook overdreven omdat de situatie helemaal anders is. Mensen met eigen vervoer kunnen gewoon de grens over in het westen.
Alles wat die user doet is nieuwsberichten of tweets posten en er dan om lachen.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 15:29 schreef KereldeGrote het volgende:
[..]
Ga je heel twitter hier posten?
Twitter is het afvalputje van de samenleving, dat blijkt hier weer. Totaal geen kennis.
Door iemand met heel weinig topografische kennis vermoed ik.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 16:25 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Oekrane, althans dat werd hier gesuggereerd als vergelding voor een inval van Rusland.
Handel drijven, je bedoeld, het land word compleet afgeroomd en feitelijk in priv bezit van de Amerikaanse investeerders en bedrijven.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 16:28 schreef KereldeGrote het volgende:
[..]
Er is nogal een verschil of je een land "inlijft" met geld of inlijft met militair ingrijpen..
Zoals Europa doet met Oekraine is gewoon handel drijven. Rusland daarentegen wil Oekraine in eigen invloedssfeer blijven houden en doet dit met geweld of dreigen met geweld. Ik vind dit appels en peren vergelijken.
Tevens denk ik dat omtrent Oekraine de soep niet zo heet gegeten word als ze word opgediend. Men is Rusland nu aan het waarschuwen van "we hebben jullie in de gaten" zodat Rusland inhoudt. Een beetje zoals politiemensen een criminele zaak kunnen stukmaken door te zeggen "we weten precies wat jullie van plan zijn"..
Toevallig dat Moldavi dit jaar een nummer heeft gekozen voor het songfestival wat wel duidt op 1 groot Roemeniquote:Op zaterdag 12 februari 2022 15:51 schreef YoungDriller het volgende:
[..]
Ik denk dat de Moldavirs daar wat van vinden. Zij willen geen Roemeni zijn.
O, nee!quote:Op zaterdag 12 februari 2022 17:03 schreef byah het volgende:
Nou als je terug wil uit Oekraine kan dat niet meer met de KLM
VS en Rusland, wie moet je geloven. Wij zitten er altijd tussen.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 17:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
zo zie je maar weer wat fakenieuws van de VS teweegbrengt.
wie zegt dat je iemand moet geloven? je kan ook kiezen om beiden niet of beiden wel te geloven.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 17:30 schreef Simmertje het volgende:
[..]
VS en Rusland, wie moet je geloven. Wij zitten er altijd tussen.
Naja precies dat dus, een sterk Europa. Zonder invloed van Amerika en Rusland.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 17:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
wie zegt dat je iemand moet geloven? je kan ook kiezen om beiden niet of beiden wel te geloven.
ik heb het over individuen. Een individu hoeft die keuze niet te maken.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 17:31 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Naja precies dat dus, een sterk Europa. Zonder invloed van Amerika en Rusland.
Je moet Biden gelovenquote:Op zaterdag 12 februari 2022 17:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
wie zegt dat je iemand moet geloven? je kan ook kiezen om beiden niet of beiden wel te geloven.
Klinkt allemaal leuk en aardig, maar zo heeft het nooit gewerkt in de moderne geschiedenis van de mens.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 17:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik heb het over individuen. Een individu hoeft die keuze niet te maken.
Wat europa doet, wat geen mens is en dus per definitie niks kan doen, is niet relevant.
Gewoon handeldrijven?quote:Op zaterdag 12 februari 2022 16:28 schreef KereldeGrote het volgende:
[..]
Er is nogal een verschil of je een land "inlijft" met geld of inlijft met militair ingrijpen..
Zoals Europa doet met Oekraine is gewoon handel drijven. Rusland daarentegen wil Oekraine in eigen invloedssfeer blijven houden en doet dit met geweld of dreigen met geweld. Ik vind dit appels en peren vergelijken.
Tevens denk ik dat omtrent Oekraine de soep niet zo heet gegeten word als ze word opgediend. Men is Rusland nu aan het waarschuwen van "we hebben jullie in de gaten" zodat Rusland inhoudt. Een beetje zoals politiemensen een criminele zaak kunnen stukmaken door te zeggen "we weten precies wat jullie van plan zijn"..
Als het er echt op aankomt en het Westen zijn krachten gaat bundelen maken die Russen natuurlijk geen schijn van kans. Tanks zullen door drones worden weggevaagd voordat ze ook berhaupt maar weten dat deze in de buurt zijn.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 17:35 schreef kibo het volgende:
Mocht het echt los gaan daar, dan wordt het een interessante testcase voor het militair-industriele complex.
Wanneer bij de eerste schermutselingen bv. Putins halve luchtmacht wordt neergehaald dan heeft de Russische wapenindustrie wel wat uit te leggen aan de Baas.
Als ie al aanvalt denk ik niet dat ie dat doet als ie 100% zeker weet dat er een succes te boeken valt lijkt me.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 17:42 schreef TheVulture het volgende:
Ik ben echt heel benieuwd hoe ver Poetin wil gaan, een invasie kan echt wel eens pijnlijk in zijn gezicht ontploffen
Wat???quote:Op zaterdag 12 februari 2022 17:11 schreef Momo het volgende:
[..]
Toevallig dat Moldavi dit jaar een nummer heeft gekozen voor het songfestival wat wel duidt op 1 groot Roemeni
Ja die gast is brilliant.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 15:24 schreef the-eye het volgende:
Is deze hier al een keer geplaatst?
Zo niet, wie weet zijn er mensen die 'm willen kijken
Kan zijn dat zelfs Poetin het nog niet weet. Misschien als er bepaalde condities wel of niet worden behaald geeft hij het startsein.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 17:49 schreef Fugazi_ het volgende:
Voor de kenners hier…
Gaat het echt gebeuren of is dit nog steeds blufpoker?
Het gaat sowieso gebeuren, de vraag is hoe ver in Oekrane.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 17:49 schreef Fugazi_ het volgende:
Voor de kenners hier…
jawel hoor. Een individu heeft een keuze. We zijn geen borg en nooit geweest ook.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 17:35 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Klinkt allemaal leuk en aardig, maar zo heeft het nooit gewerkt in de moderne geschiedenis van de mens.
dat is niet met elkaar te vergelijken.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 17:55 schreef PzKpfw het volgende:
In hoeverre is dit te vergelijken met de spanningen uit de Koude Oorlog?
dat hangt ervanaf wie fakenieuws verspreid en in hoeverre dit geloofd wordt.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 17:49 schreef Fugazi_ het volgende:
Voor de kenners hier…
Een groeiende minderheid wel. Moldavirs zijn een uitgevonden volk.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 15:51 schreef YoungDriller het volgende:
[..]
Zondag denk ikquote:Op zaterdag 12 februari 2022 18:11 schreef Document1 het volgende:
Wanneer is de eindceremonie van OS?
De twintigste, dacht ik.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 18:11 schreef Document1 het volgende:
Wanneer is de eindceremonie van OS?
Interessant.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 18:06 schreef halfway het volgende:
Flightradar geeft geen enkel vliegtuig meer boven oost Oekrane weer.
Heerlijk ironische redeneringquote:Op zaterdag 12 februari 2022 18:13 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Een groeiende minderheid wel. Moldavirs zijn een uitgevonden volk.
Ja dat begrijp ik.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 18:20 schreef sp3c het volgende:
Het lijkt me niet heel bijzonder dat ze na mh17 het zekere voor het onzekere nemen
Om 'eenheid' uit te stralen laten we ons misbruiken door de Amerikanen die weer uit zijn op bloedvergieten.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 18:29 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Vladimir Putin said nothing during a phone call with French president, Emmanuel Macron, on Saturday that indicated he was preparing to invade Ukraine, an official in the French presidency said.
The official told reporters after Macron and Putin spoke on the phone for nearly 90 minutes:
We see no indication in what President Putin says that he is going to go on the offensive.
We are nevertheless extremely vigilant and alert to the Russian (military) posture in order to avoid the worst.
France would, however, now be recommending that French nationals avoid trips to Ukraine, the official said.
The Guardian.
Wat nou als je de VS gewoon opzij schuift en Frankrijk laat dealen met poetin. Lijkt me beter
Hoe zijn de Amerikanen uit op bloedvergieten terwijl het de Russen zijn die meer dan 100000 troepen verzameld hebben aan de grens?quote:Op zaterdag 12 februari 2022 18:31 schreef Confetti het volgende:
[..]
Om 'eenheid' uit te stralen laten we ons misbruiken door de Amerikanen die weer uit zijn op bloedvergieten.
Eventueel Trump meevragen.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 18:29 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Vladimir Putin said nothing during a phone call with French president, Emmanuel Macron, on Saturday that indicated he was preparing to invade Ukraine, an official in the French presidency said.
The official told reporters after Macron and Putin spoke on the phone for nearly 90 minutes:
We see no indication in what President Putin says that he is going to go on the offensive.
We are nevertheless extremely vigilant and alert to the Russian (military) posture in order to avoid the worst.
France would, however, now be recommending that French nationals avoid trips to Ukraine, the official said.
The Guardian.
Wat nou als je de VS gewoon opzij schuift en Frankrijk laat dealen met poetin. Lijkt me beter
Ja wat gaat ie doen? Golfen? Aangezien ie niet officieel iets kan regelen.quote:
Topnummer. De winnaar is bekend.quote:
https://www.whitehouse.go(...)mir-putin-of-russia/quote:Op zaterdag 12 februari 2022 18:45 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Joe Biden and his Russian counterpart Vladimir Putin concluded their call regarding the troop buildup around Ukraine, a White House official said on Saturday.
The secure call started at 11:04 a.m. Eastern time (4:04pm GMT) and ended more than an hour later at 12:06 pm (5:06pm GMT), the official said.
The Guardian
Tsja, Denk dat Poetin wel snapt dat er sancties komen, dat hoeft ie niet voor de 10e keer te horen. Niet echt een goed gesprek dus denk ik.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 19:05 schreef trustychords het volgende:
[..]
https://www.whitehouse.go(...)mir-putin-of-russia/
President Joseph R. Biden, Jr. spoke today with President Vladimir Putin of Russia about Russia’s escalating military buildup on the borders of Ukraine. President Biden was clear that, if Russia undertakes a further invasion of Ukraine, the United States together with our Allies and partners will respond decisively and impose swift and severe costs on Russia. President Biden reiterated that a further Russian invasion of Ukraine would produce widespread human suffering and diminish Russia’s standing. President Biden was clear with President Putin that while the United States remains prepared to engage in diplomacy, in full coordination with our Allies and partners, we are equally prepared for other scenarios.
Putin is een schaker, die is al tien stappen verder in denkwijzequote:Op zaterdag 12 februari 2022 19:11 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Tsja, Denk dat Poetin wel snapt dat er sancties komen, dat hoeft ie niet voor de 10e keer te horen. Niet echt een goed gesprek dus denk ik.
Er zijn hele goeie schakers daarmee de mist ingegaan.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 19:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Putin is een schaker, die is al tien stappen verder in denkwijze
Maak je argument eens concreet.quote:
Dat ze zoiets sturen geeft aan dat er zeker een groep is die voor een groot Roemeni is. Al zitten we natuurlijk nu wel in het Oekraine topic dus misschien een beetje offtopic.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 19:18 schreef YoungDriller het volgende:
[..]
Maak je argument eens concreet.
Joah, komt een beetje over als een "dan kun je ons iig niet verwijten dat we niet duidelijk zijn geweest /het niet tot het laatst geprobeerd hebben". Lijkt me idd sterk dat Vlad zich nav dit gesprek bedenkt.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 19:11 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Tsja, Denk dat Poetin wel snapt dat er sancties komen, dat hoeft ie niet voor de 10e keer te horen. Niet echt een goed gesprek dus denk ik.
Toch denk ik dat hij iets zal moeten bedenken... want hij is aan zet.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 19:21 schreef trustychords het volgende:
[..]
Joah, komt een beetje over als een "dan kun je ons iig niet verwijten dat we niet duidelijk zijn geweest /het niet tot het laatst geprobeerd hebben". Lijkt me idd sterk dat Vlad zich nav dit gesprek bedenkt.
Het schijnt dat in Cuba nog steeds gele regiobussen uit de jaren 80 rondrijden. Met Oercubaanse bestemmingen zoals Doorn en Uithuizen.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 19:35 schreef YoungDriller het volgende:
[..]
Zijn dat geen oude Hollandsche stadsbussen? Als ik dat raam en die gele stangen zo bekijk?
✓ Sleutelsquote:Op zaterdag 12 februari 2022 19:30 schreef slashdotter3 het volgende:
Lol
[ twitter ]
Doet denken aan vrouwelijke soldaten in Israel die met hun wapen naar het strand gaan
[ afbeelding ]
Poetin zal wel trots op zichzelf zijn als ze hem zo'n berichtje laten zien.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 19:38 schreef Aether het volgende:
[..]
✓ Sleutels
✓ Mobiel
✓ AK47
Alles bij me.
Een tot op het bot verdeeld, instabiel en corrupt land aan de grens van Rusland moet gewoon lid kunnen worden van de NAVO volgens jou?quote:Op zaterdag 12 februari 2022 19:15 schreef Toby56 het volgende:
Volgens mij is de enige die hier gezichtsverlies kan leiden Vladimir Poetin.
1. Hij dreigt gevaarlijk te gaan doen door zoveel troepen langs de grens met Oekrane op te stellen.
2. Hij wil eigenlijk, in ruil voor het opheffen van die dreiging, dat de NAVO garandeert dat ze Oekrane niet als mogelijk lid van de NAVO zullen accepteren. Nu niet en nooit niet.
Ad. 1: Als hij een oorlog begint, dan zullen er sowieso geen winnaars zijn, zoals bij nagenoeg iedere oorlog. Oekrane binnenvallen is wat anders dan het annexeren van een schiereiland genaamd De Krim. Het gaat een afschuwelijke toestand worden.
Hij kan tijdens (of voorafgaand aan) zo'n oorlog weliswaar zeer vervelend gaan doen met al dan niet beloofde gasleveringen, maar de sancties jegens Rusland zullen het land nog meer isoleren.
Ad. 2: Gaat de NAVO sowieso nooit doen. Zij vinden (begrijpelijk) dat Oekrane zelf mag beslissen bij welke 'klup' ze willen behoren (als Oekrane zoiets al wil).
Het lastige is, dat Poetin zich hierdoor misschien als een kat in het nauw kan gaan gedragen. Dat maakt het allemaal toch benauwend genoeg.
Het massaal intrekken van vluchten, het terugroepen van burgers: volgens mij is het vooral tactiek en geen echte paniek. Het geeft een signaal: Poetin, we nemen je oorlogsdreiging zeer serieus. Laat nu maar eens zien wat je waard bent. Of kom anders met een meer verzoenend verhaal aan de onderhandelingstafel.
Uiteraard gebeurt dit alles voor een groot gedeelte over de hoofden van de Oekraners. Het is zeer hoog spel, en hopelijk hoeven zij het niet te bezuren.
Een uur, ik vraag me echt af hoe zo'n gesprek een uur kan duren, zeker omdat er waarschijnlijk weinig chitchat aan vooraf gaat.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 19:05 schreef trustychords het volgende:
[..]
https://www.whitehouse.go(...)mir-putin-of-russia/
President Joseph R. Biden, Jr. spoke today with President Vladimir Putin of Russia about Russia’s escalating military buildup on the borders of Ukraine. President Biden was clear that, if Russia undertakes a further invasion of Ukraine, the United States together with our Allies and partners will respond decisively and impose swift and severe costs on Russia. President Biden reiterated that a further Russian invasion of Ukraine would produce widespread human suffering and diminish Russia’s standing. President Biden was clear with President Putin that while the United States remains prepared to engage in diplomacy, in full coordination with our Allies and partners, we are equally prepared for other scenarios.
Een vrouw in de Oekrane met een manicure… het is heel veel zeldzamer om er een te zien zonder.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 19:30 schreef slashdotter3 het volgende:
Lol
[ twitter ]
Doet denken aan vrouwelijke soldaten in Israel die met hun wapen naar het strand gaan
[ afbeelding ]
In Isral mag je je wapen niet ergens achterlaten als je dienstplicht hebt.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 19:30 schreef slashdotter3 het volgende:
Lol
[ twitter ]
[ afbeelding ]
Het is provocatie zelfs. Maar dat soort sentimenten willen mensen hier niet snappen en worden ook eigenlijk niet besproken in de pers hier.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 19:41 schreef the-eye het volgende:
[..]
Een tot op het bot verdeeld, instabiel en corrupt land aan de grens van Rusland moet gewoon lid kunnen worden van de NAVO volgens jou?
Dat is wel erg simplistisch gesteld. Het is geen brei klupje h.
Vind je het echt heel raar dat Rusland dat niet ziet zitten?
Lol!quote:
Ja, maar je komt dan een beetje dom over.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 19:45 schreef Windhapper het volgende:
Kun je stellen dat de annexatie van de Krim iets wegheeft van de appeasementpolitiek van het Westen toen Duitsland Sudetenland bezette?
Welnee, ik zie het juist uitgebreid besproken worden.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 19:46 schreef VEM2012 het volgende:
Maar dat soort sentimenten willen mensen hier niet snappen en worden ook eigenlijk niet besproken in de pers hier.
Je hebt mijn stukkie niet goed gelezen.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 19:41 schreef the-eye het volgende:
[..]
Een tot op het bot verdeeld, instabiel en corrupt land aan de grens van Rusland moet gewoon lid kunnen worden van de NAVO volgens jou?
Dat is wel erg simplistisch gesteld. Het is geen brei klupje h.
Vind je het echt heel raar dat Rusland dat niet ziet zitten?
Joe dommelt 3x per uur in dus de tijd dat ie ah dutten is kun je er al vanaf trekken. Kom je uit op een effectieve gesprekstijd van ongeveer 5 minuten.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 19:42 schreef byah het volgende:
[..]
Een uur, ik vraag me echt af hoe zo'n gesprek een uur kan duren, zeker omdat er waarschijnlijk weinig chitchat aan vooraf gaat.
Het is begonnen met het willen uitbreiden van EU en Navo richting Oekrane. Terwijl Rusland logischerwijs een bufferzone wenst te houden.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 19:48 schreef mcmlxiv het volgende:
Grappig hoe Putin zijn buurland bedreigt en dat Biden volgens rechts-verdwaasden de kwade genius is. Zelfs dictatorfan trump wordt er door sommigen bijgehaald. Blijkbaar is het voor dergelijke mensen heel normaal wanneer een groot land zijn kleinere buur bedreigt, daar stukken van steelt en dreigt nog duizenden anderen te doden bij een inval.
En de oplossing volgens rechts-verdwaasd? Gaan praten met de dictator, de dief van zijn eigen volk, de moordenaar van oppositieleden, de oorlogszuchtige mafketel.
Ik begin steeds beter te begrijpen hoe dat in 1938 werkte.
Je kan er vanuit gaan dat de vijand alleen bloeddorstige monsters zijn die erop uitzien om zoveel mogelijk andere mensen te doden. Of je kan proberen eens in de spiegel te kijken. De Amerikanen zijn al decennia aan het provoceren en staan bijna aan de poorten van de Russische Federatie. Ongeacht hun intenties moeten ze dat gewoon niet doen. Als Rusland raketten op Cuba plaatst onder het mom van, die zijn bedoeld voor kernraketten uit China en niet als bedreiging voor Amerika, staan die Yankees ook op hun achterste poten.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 19:48 schreef mcmlxiv het volgende:
Grappig hoe Putin zijn buurland bedreigt en dat Biden volgens rechts-verdwaasden de kwade genius is. Zelfs dictatorfan trump wordt er door sommigen bijgehaald. Blijkbaar is het voor dergelijke mensen heel normaal wanneer een groot land zijn kleinere buur bedreigt, daar stukken van steelt en dreigt nog duizenden anderen te doden bij een inval.
En de oplossing volgens rechts-verdwaasd? Gaan praten met de dictator, de dief van zijn eigen volk, de moordenaar van oppositieleden, de oorlogszuchtige mafketel.
Ik begin steeds beter te begrijpen hoe dat in 1938 werkte.
Misschien kunnen ze oost-Oekrane ruilen voor Koningsbergen.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 15:30 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Daar weten ze in Rusland sowieso alles van af.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 19:56 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Geenf overheden een instrument en ze laten nooit meer los.
Ik kan je aanraden eens naar Moldavi toe dan, het is echt bezopen dat dat een onafhankelijk land is. Het is in alles Roemeens, met als enige verschil dat de Russen/Sovjets vinden dat het niet zo is. Het is een straatarm land wat werkelijk niks te bieden heeft, bijna de helft van de bevolking werkt in het buitenland met als gevolg dat je praktisch alleen maar bejaarden en kinderen tegenkomt. De voornaamste reden dat het niet Roemeens is is vanwege Transnistri en Gagaoezi, waar uiteraard de Russen weer tussen zittenquote:Op zaterdag 12 februari 2022 15:51 schreef YoungDriller het volgende:
[..]
- Het is begonnen met Rusland wat de Krim veroverde.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 19:56 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is begonnen met het willen uitbreiden van EU en Navo richting Oekrane. Terwijl Rusland logischerwijs een bufferzone wenst te houden.
Sowieso, waar is de Navo nog voor nodig? Dat was bedoelt tegen het Oostblok. Dat is al 30 jaar niet meer nodig.
Maar nee, dat moeten we uitbreiden.
Net zo idioot als nu alweer dat Europese reiscertificaat verlengen, terwijl de pandemie op een haar na voorbij is.
Geen overheden een instrument en ze laten nooit meer los.
Nauwelijks.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 19:51 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Welnee, ik zie het juist uitgebreid besproken worden.
Datzelfdr geldt voor de Krim, de donbass en Rusland.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:01 schreef J.B. het volgende:
[..]
Ik kan je aanraden eens naar Moldavi toe dan, het is echt bezopen dat dat een onafhankelijk land is. Het is in alles Roemeens, met als enige verschil dat de Russen/Sovjets vinden dat het niet zo is. Het is een straatarm land wat werkelijk niks te bieden heeft, bijna de helft van de bevolking werkt in het buitenland met als gevolg dat je praktisch alleen maar bejaarden en kinderen tegenkomt. De voornaamste reden dat het niet Roemeens is is vanwege Transnistri en Gagaoezi, waar uiteraard de Russen weer tussen zitten
Vanuit ons perspectief is het eventueel opofferen van Oekrane een kleine prijs om te betalen om de internationale vrede te behouden.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:01 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
- Het is begonnen met Rusland wat de Krim veroverde.
- Het is begonnen met Putin’s droom van een groot Russisch rijk
- Het is begonnen met Russische soldaten die Oekrane omsingelen
Georgi, De Krim, MH17, de situatie nu, ik begrijp heel goed dat buurlanden van Rusland een goede paraplu zoeken tegen een onbetrouwbare en moordlustige buurman
Dat is ook het enige wat Putin bereikt, een krachtiger NATO blok en meer investeringen in defensie bij NATO landen.
Dit is niet "de rest van de wereld", maar een buurland van enkele bondgenoten.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nauwelijks.
De meeste mensen in de EU zien Rusland als een soort van schurkenstaat. Het ligt allemaal wel wat genuanceerder dan dat.
En waarom blijven we ons toch ook bemoeien met de rest van de wereld. Met de ellende die we hebben achtergelaten in het Midden-Oosten zou je zeggen dat we inmiddels wat geleerd zouden moeten hebben.
Op het moment dat daar voldoende gender neutrale toiletten staanquote:Op zaterdag 12 februari 2022 19:59 schreef TLC het volgende:
Wanneer gaat het Nederlands leger eens 'oefenen' bij de grens met Belgie ?
Maak even een tijdlijntje, dat voorkomt dat je laat zien dat je helemaal niet weet waar je het over hebt.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:01 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Georgi, De Krim, MH17, de situatie nu, ik begrijp heel goed dat buurlanden van Rusland een goede paraplu zoeken tegen een onbetrouwbare en moordlustige buurman
Dat is ook het enige wat Putin bereikt, een krachtiger NATO blok en meer investeringen in defensie bij NATO landen.
Ik neem aan dat iedereen die een oorlog begint vrijwel 100% zeker 'weet' dat er succes te boeken valt, maar de praktijk blijkt vaak weerbarstig. Mocht Poetin tot een invasie besluiten zullen er altijd onverwachte tegenslagen zijn, in dat geval mag ik hopen dat hij de Romanovs achterna gaat, die dachten WOI ook wel even te regelen.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 17:43 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Als ie al aanvalt denk ik niet dat ie dat doet als ie 100% zeker weet dat er een succes te boeken valt lijkt me.
Dus? Wat moeten we met Oekrane?quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:04 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Dit is niet "de rest van de wereld", maar een buurland van enkele bondgenoten.
ok het zal tijd worden dat we het Belgenland weer gaan inlijven, het grapje heeft nu wel lang genoeg geduurdquote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:05 schreef the-eye het volgende:
[..]
Op het moment dat daar voldoende gender neutrale toiletten staan
Doe je best lieve jongen.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maak even een tijdlijntje, dat voorkomt dat je laat zien dat je helemaal niet weet waar je het over hebt.
Nouja het is geen wonder dat al die voormalige Sovjetstaten in de armen van de EU gelopen zijn. Vanuit Moskou werden ze decennialang voornamelijk geterroriseerd met deportaties, moorden, volksverhuizingen, strafkampen, bloedig neerslaan van protesten en enkeltjes naar de goelag.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nauwelijks.
De meeste mensen in de EU zien Rusland als een soort van schurkenstaat. Het ligt allemaal wel wat genuanceerder dan dat.
En waarom blijven we ons toch ook bemoeien met de rest van de wereld. Met de ellende die we hebben achtergelaten in het Midden-Oosten zou je zeggen dat we inmiddels wat geleerd zouden moeten hebben.
Precies. Ik ken een paar mensen uit Estland, en die houden nog steeds hun hart vast.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:01 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Tja 1938 beste Neville.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:04 schreef Confetti het volgende:
[..]
Vanuit ons perspectief is het eventueel opofferen van Oekrane een kleine prijs om te betalen om de internationale vrede te behouden.
Dus, wij willen geen instabiliteit door moordlustige annexaties van een dictator in onze achtertuin.quote:
Precies.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:08 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Wij? Geen idee, wij zijn niet voornemens Oekrane te annexeren.
Ja maar ja maar, die enge Amerikanen!quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:07 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nouja het is geen wonder dat al die voormalige Sovjetstaten in de armen van de EU gelopen zijn. Vanuit Moskou werden ze decennialang voornamelijk geterroriseerd met deportaties, moorden, volksverhuizingen, strafkampen, bloedig neerslaan van protesten en enkeltjes naar de goelag.
Maar moeten wij als westerse 'gutmensch' ons daarmee bemoeien dan? Er gebeuren wel meer van dat soort dingen op de aardkloot. Kijk maar naar China of Afrika. Maar omdat Rusland bij Europa hoort moeten we daar maar iets over zeggen?quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:07 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nouja het is geen wonder dat al die voormalige Sovjetstaten in de armen van de EU gelopen zijn. Vanuit Moskou werden ze decennialang voornamelijk geterroriseerd met deportaties, moorden, volksverhuizingen, strafkampen, bloedig neerslaan van protesten en enkeltjes naar de goelag.
Dat die Georgir een gek was weten ze in Rusland ook wel. Maar we gaan Duitsland toch ook niet meer beoordelen alsof die Oostenrijker nog steeds aan het bewind is?quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:07 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal 'Neville'... Die dacht gewoon werkelijk vrede gesloten te hebben met z'n blije papiertje. Een beetje zoals Macron dusquote:
Die Georgir wordt daar helaas nog genoeg vereerd.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:12 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat die Georgir een gek was weten ze in Rusland ook wel. Maar we gaan Duitsland toch ook niet meer beoordelen alsof die Oostenrijker nog steeds aan het bewind is?
Het is begonnen vanuit het westen. Weet je nog dat Van Baalen met Verhofstadt daar stond?quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:08 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Dus, wij willen geen instabiliteit door moordlustige annexaties van een dictator in onze achtertuin.
Wij? Geen idee, wij zijn niet voornemens Oekrane te annexeren.
'We' proberen on speaking terms te blijven met tsaar Poetin. Want die wil dat Oekrane geen vriendjes met ons wordt. En dat maakt hij op een hele vriendelijke manier duidelijk. Toch blijven 'we' hem bellen en bij hem op visite komen.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:11 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Maar moeten wij als westerse 'gutmensch' ons daarmee bemoeien dan? Er gebeuren wel meer van dat soort dingen op de aardkloot. Kijk maar naar China of Afrika. Maar omdat Rusland bij Europa hoort moeten we daar maar iets over zeggen?
Zelfs in Georgi doen ze liever net alsof hij ergens anders vandaan komt.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:14 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Die Georgir wordt daar helaas nog genoeg vereerd.
Je vindt niet dat er bij zo'n lidmaatschap gekeken moet worden naar de eventuele gevolgen? Er hoeft dan niet de vraag gesteld te worden of dat voor stabiliteit of juist instabiliteit zorgt? Het moet net zoals een bibliotheek abonnement voor iedereen toegankelijk zijn want dat is het doel er van?quote:Op zaterdag 12 februari 2022 19:53 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Je hebt mijn stukkie niet goed gelezen.
Corrupt of niet, ik vind dat Oekrane een soeverein land is, en dat het zelf zijn beslissingen over lidmaatschappen mag nemen. Dat hoeft niet door een ander land verordonneerd te worden.
En ik vind het niet raar dat Rusland een NAVO-lidmaatschap van Oekrane niet ziet zitten, maar juist door deze massale dreiging en het stoer roepen van onmogelijke eisen, werkt Vlad zichzelf volgens mij alleen maar in de nesten. Zolang Kiev en de NAVO "neen" blijven zeggen tegen zijn eisen, schiet hij geen sodemieter op. En als hij dan in arren moede zijn legers toch maar besluit terug te trekken, zonder dat zijn eisen zijn ingewilligd, dan staat hij er beroerd op. Als hij zijn eisen toch kracht wil bijzetten met een inval, dan leidt dat zeer waarschijnlijk tot een afschuwelijk en zinloos bloedvergieten. Veel Russen beschouwen de Oekraners, inwoners van een land dat ook wel bekend staat als 'Klein-Rusland', toch als broeders en zusters. Vinden zij het eigenlijk leuk als hun eigen legers straks hun broeders en zusters overhoop gaan knallen?
Daarom is de tactiek "afwachten, maar de toestand naar buiten toe als uiterst kritiek omschrijven" van het 'Westen' misschien zo dom nog niet. Het dwingt Poetin tot actie. En wat hij dan ook doet, het leidt tot iets negatiefs, hetzij voor hemzelf, hetzij voor de hele regio daar. Ik wens tsaar Vlad veel wijsheid toe.
Europa is zo goed als failliet. Een onnodige economische crisis er bovenop kunnen we missen als kiespijn.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:16 schreef Toby56 het volgende:
[..]
'We' proberen on speaking terms te blijven met tsaar Poetin. Want die wil dat Oekrane geen vriendjes met ons wordt. En dat maakt hij op een hele vriendelijke manier duidelijk. Toch blijven 'we' hem bellen en bij hem op visite komen.
Verder trekken we ons hoofdzakelijk terug volgens mij. Het westerse advies luidt nu: wegwezen daar.
De Amerikanen sturen, voor de show, een paar duizend man naar andere Oosteuropese landen. Daar lachen Poetin en Lavrov natuurlijk om.
Poetin mag nu een zet doen.
Hij mag zijn grote bek gaan waarmaken... of niet. Zijn eisen gaan toch niet worden ingewilligd. Oekrane is een soeverein land.
Dat was inderdaad een achterlijke zet.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is begonnen vanuit het westen. Weet je nog dat Van Baalen met Verhofstadt daar stond?
Als Rusland besluit om binnen te vallen (wat ik niet denk), dan pakken ze gewoon een deel in en blijft het daar weer bij.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:17 schreef Harvest89 het volgende:
Oekrane zouden we niet moeten opofferen.
Als de Russen besluiten om binnen te vallen (kans lijkt me klein) moeten we er goede kwaliteit wapens naartoe sturen.
Die steunden de lokale bevolking, die de straat op waren gegaan omdat zich juist met het westen wilden associren. Heel vervelend natuurlijk voor Rusland dat ze liever niet meer met Rusland geassocieerd wilden worden, maar de logica dat ze dan maar geannexeerd moeten worden - of omdat Van Baalen langs gingquote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is begonnen vanuit het westen. Weet je nog dat Van Baalen met Verhofstadt daar stond?
Voor Russen voelde het wel bedreigend.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:18 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Dat was inderdaad een achterlijke zet.
Liberale helden.
Laat me niet lachen.
Maar er is daar niets echt schokkends begonnen vanuit het westen.
Het enige onwettige tot nu toe was de annexatie van De Krim.
Oost Oekrane bedoel je he?quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als Rusland besluit om binnen te vallen (wat ik niet denk), dan pakken ze gewoon een deel in en blijft het daar weer bij.
Net als met de Krim. Blaffen. Als een keeshondje.
Dit ja.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als Rusland besluit om binnen te vallen (wat ik niet denk), dan pakken ze gewoon een deel in en blijft het daar weer bij.
Net als met de Krim. Blaffen. Als een keeshondje.
Wat moeten wij met Oekrane? Oekrane is een onafhankelijk land met zelfbeschikkingsrecht. Je kunt je beter afvragen wat Oekrane met Rusland moet, waarom zouden zij wat te maken willen hebben met een corrupte dictatuur die blijkbaar op zoek is naar nog wat meer Lebensraum?quote:
Ain't happenin' broquote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:06 schreef TLC het volgende:
[..]
ok het zal tijd worden dat we het Belgenland weer gaan inlijven, het grapje heeft nu wel lang genoeg geduurd
Er zijn gewoon duidelijke afspraken gemaakt in het Minsk-akkoord dat de NAVO niet dichterbij Rusland zou komen. Die afspraken zijn heel duidelijk overtreden de afgelopen 25 jaar. Putin heeft daar al meerdere malen voor gewaarschuwd, en klaarblijkelijk is de maat nu vol. Daar kun je van vinden wat je wilt. Maar het is toch echt de NAVO die te veel heeft lopen pushen de afgelopen decennia... De VS zou het ook niet pikken als Rusland dit zou doen (getuige de koude oorlog).quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:16 schreef Toby56 het volgende:
[..]
'We' proberen on speaking terms te blijven met tsaar Poetin. Want die wil dat Oekrane geen vriendjes met ons wordt. En dat maakt hij op een hele vriendelijke manier duidelijk. Toch blijven 'we' hem bellen en bij hem op visite komen.
Verder trekken we ons hoofdzakelijk terug volgens mij. Het westerse advies luidt nu: wegwezen daar.
De Amerikanen sturen, voor de show, een paar duizend man naar andere Oosteuropese landen. Daar lachen Poetin en Lavrov natuurlijk om.
Poetin mag nu een zet doen.
Hij mag zijn grote bek gaan waarmaken... of niet. Zijn eisen gaan toch niet worden ingewilligd. Oekrane is een soeverein land.
Interne politiek moet je je niet mee bemoeien. Waar halen we toch de arrogantie vandaan?quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:19 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Die steunden de lokale bevolking, die de straat op waren gegaan omdat zich juist met het westen wilden associren. Heel vervelend natuurlijk voor Rusland dat ze liever niet meer met Rusland geassocieerd wilden worden, maar de logica dat ze dan maar geannexeerd moeten worden - of omdat Van Baalen langs ging- slaat als een lul op een drumstel en onderstreept juist waarom het logisch is dat ze dat liever niet meer willen.
Zeer waarschijnlijk wil Europa voorkomen dat Rusland weer uitgroeit tot een pseudo-Sovjet-Unie en dat we weer tussen 2 vuren komen te zitten. Dat is al lastig genoeg, want dat zitten we doorgaans toch wel.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Europa is zo goed als failliet. Een onnodige economische crisis er bovenop kunnen we missen als kiespijn.
Wat maakt Oekrane belangrijk voor ons? Simpel: politici die stoer willen doen.
Emotioneel? ja?quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:24 schreef Stoorzendert het volgende:
vind ik Putin een zeer gevaarlijke man (intelligent , maar ook emotioneel. hmmm, does that ring a bell?)
Die ook liever zich aansluiten bij Rusland.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:22 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Oost Oekrane bedoel je he?
Dat is het deel waar ze in genteresseerd in zijn. Veel etnische Russen daar.
Als Rusland al bang wordt van onbeduidende bureautijgers als Van Baalen en Verhofstadt, dan heeft het Kremlin echt een probleem. Ik vind een legermacht van meer dan honderdduizend man, 8 jaar na een eerder annexatie, meer bedreigend. Ik hoop dat de Oekraners, zowel de corrupte als de niet-corrupte, een bloedige oorlog bespaard blijft. Want een inval in Oekrane gaat anders worden dan die eerdere annexatie van De Krim. Er zijn, in letterlijke zin, grenzen.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:21 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Voor Russen voelde het wel bedreigend.
En ja, die annexatie was niet conform internationaal recht, maar het is als in een bar Badr Hari gaan zitten narren. Natuurlijk mag hij jou niet halfdood slaan en je maakte maar wat grapjes…
Maar het blijft oliedom en provoceren.
Ja, en ja, hij is heel calculerend. Dat maakt hem ook zo gevaarlijk. Putin heeft diepe emotie om de USSR weer nieuw leven in te blazenquote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:26 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Emotioneel? ja?
Ik vind het maar een koele kikker. Erg calculerend.
Hij weet wel wat hij doet.
Paradoxaal genoeg lijkt de overlap van users die vinden dat onze grenzen dicht zouden moeten en dat Rusland Oekrane maar moet pakken vrij hoog.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:27 schreef Toby56 het volgende:
Er zijn, in letterlijke zin, grenzen.
Die Polen koesteren enorme wrok richting de Russen voor wat ze daar allemaal geflikt hebben, maar die houden zich wel koest denk ik als de pleuris uitbreekt. Die hebben al teveel meegemaakt daar. Gaan niets doen. Misschien ondergronds ofzoquote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
Er is altijd nog Polen... en men onderschat de Polen enorm... Denk niet dat Poetin helemaal doorheeft welke slapende reus hij wakker maakt met gerotzooi aan de oostgrenzen.
Juist daarom is het een enorm militaristisch ingesteld land met hoge gevechtsbereidheid... Die gaan echt niet weer onder de knoet.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:30 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Die Polen koesteren enorme wrok richting de Russen voor wat ze daar allemaal geflikt hebben, maar die houden zich wel koest denk ik als de pleuris uitbreekt. Die hebben al teveel meegemaakt daar
Nee, die houden zich gedeisd. Die weten wel waar de Russen toe in staat zijnquote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Juist daarom is het een enorm militaristisch land... Die gaan echt niet weer onder de knoet.
Volgens mij hebben jullie teveel naar James Bond gekeken.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:27 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ja, en ja, hij is heel calculerend. Dat maakt hem ook zo gevaarlijk. Putin heeft diepe emotie om de USSR weer nieuw leven in te blazen
Intelligent, berekenend n emotioneel is gevaarlijk...
Gedeisd... totdat men besluit iets verder Oekrane in te trekkenquote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:31 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Nee, die houden zich gedeisd. Die weten wel waar de Russen toe in staat zijn
Nee, dat is een buffer. Waarom begrijpen velen dat niet? Dat Oekrane wordt geen Rusland... Dat is de buffer tussen NAVO en Rusland. En daar wil Putin regeringsleiders hebben die zich niet willen aansluiten bij de NAVO. Puur om die buffer te houdenquote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:32 schreef Bensel het volgende:
putin heeft het wel steeds over het steeds dichterbij komen van Navo, maar een inval/annexatie van oekraine plaats rusland ook ineens naast navo landen.
Het is gewoon bekend dat Putin weer terug wil naar de USSR hoorquote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:32 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Volgens mij hebben jullie teveel naar James Bond gekeken.
Het gaat niet om Verhofstadt en die vette pad die daar stonden, maar om het geheel en het beeld van die twee heeft iedereen op zijn netvlies.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:27 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Als Rusland al bang wordt van onbeduidende bureautijgers als Van Baalen en Verhofstadt, dan heeft het Kremlin echt een probleem. Ik vind een legermacht van meer dan honderdduizend man, 8 jaar na een eerder annexatie, meer bedreigend. Ik hoop dat de Oekraners, zowel de corrupte als de niet-corrupte, een bloedige oorlog bespaard blijft. Want een inval in Oekrane gaat anders worden dan die eerdere annexatie van De Krim. Er zijn, in letterlijke zin, grenzen.
Volgens mij is de Oekrane sterker dan Polen.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
Er is altijd nog Polen... en men onderschat de Polen enorm... Denk niet dat Poetin helemaal doorheeft welke slapende reus hij wakker maakt met gerotzooi aan de oostgrenzen.
Militair gezien? Denk het niet...quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:35 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Volgens mij is de Oekrane sterker dan Polen.
Ukraine is een bufferzone van 700km van de Poolse naar de Russische grens waar gevochten kan worden ipv op Russisch grondgebied.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:32 schreef Bensel het volgende:
putin heeft het wel steeds over het steeds dichterbij komen van Navo, maar een inval/annexatie van oekraine plaats rusland ook ineens naast navo landen.
Inmiddels wel in ieder gevalquote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Militair gezien? Denk het niet...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik weet niet hoe het nu is. Maar Oekrane stond altijd redelijk hoog op de lijstjes. Net onder Duitsland en Turkije.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Militair gezien? Denk het niet...
Het is inderdaad beroerd dat de relatie tussen het oude westen en Rusland verslechterd is in de laatste twee decennia. Het valt ook niet mee om daar 1 echte schuldige voor aan te wijzen. Poetin zal jouw verhaal steunen, en uiteraard is de NAVO zelf hongerig naar invloed en macht, en anderen zullen zeggen dat Vlad van een (min of meer) democratische president, met wie te praten viel, uiteindelijk is veranderd is in een onwrikbare leider van zijn eigen autocratie, en dat hij steeds meer begon terug te verlangen naar de machtspositie van de USSR c.q. Groot Rusland. En daar ook naar ging praten/dreigen, en soms zelfs handelen. En dat leidde er weer toe dat leiders van voormalige Oostbloklanden maar al te blij waren dat ze in ieder geval lid waren van de NAVO.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:24 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Er zijn gewoon duidelijke afspraken gemaakt in het Minsk-akkoord dat de NAVO niet dichterbij Rusland zou komen. Die afspraken zijn heel duidelijk overtreden de afgelopen 25 jaar. Putin heeft daar al meerdere malen voor gewaarschuwd, en klaarblijkelijk is de maat nu vol. Daar kun je van vinden wat je wilt. Maar het is toch echt de NAVO die te veel heeft lopen pushen de afgelopen decennia... De VS zou het ook niet pikken als Rusland dit zou doen (getuige de koude oorlog).
Desalniettemin, Heb ik liever een westerse wereldmacht (zoals de NAVO of VS) dan Rusland of China. Daarnaast vind ik Putin een zeer gevaarlijke man (intelligent , maar ook emotioneel. hmmm, does that ring a bell?). Anyhow, vind ik dat we ons hier niet in hadden moeten mengen, maar dat is nu te laat... Die oorlog gaat er komen
quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:38 schreef slashdotter3 het volgende:
Nog even wat mooie plaatjes van Ukraine zien, volgende week kan het allemaal kapotgebombardeerd zijn.
[ twitter ]Nee johSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vakman pur sang
Nja een mooi nieuw vliegveld was ook weggevaagd de vorige keer...quote:
We zullen zienquote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:42 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nja een mooi nieuw vliegveld was ook weggevaagd de vorige keer...
Polen is vele malen rijker en ze gaan nu ook nog eens extra investeren in defensie.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:35 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Volgens mij is de Oekrane sterker dan Polen.
quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:38 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het nu is. Maar Oekrane stond altijd redelijk hoog op de lijstjes. Net onder Duitsland en Turkije.
Wanneer je je dan ook nog beseft dat NATO van tien operationele legerkorpsen in Duitsland midden jaren tachtig met honderdduizenden militairen en tienduizenden tanks is teruggebracht naar een bataljon hier een brigade daar dan is het hele idee dat NATO een offensief gevaar vormt voor Rusland ronduit ridicuul. Dat weet Putin ook donders goed.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:39 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Het is inderdaad beroerd dat de relatie tussen het oude westen en Rusland verslechterd is in de laatste twee decennia. Het valt ook niet mee om daar 1 echte schuldige voor aan te wijzen. Poetin zal jouw verhaal steunen, en uiteraard is de NAVO zelf hongerig naar invloed en macht, en anderen zullen zeggen dat Vlad van een (min of meer) democratische president, met wie te praten viel, uiteindelijk is veranderd is in een onwrikbare leider van zijn eigen autocratie, en dat hij steeds meer begon terug te verlangen naar de machtspositie van de USSR c.q. Groot Rusland. En daar ook naar ging praten/dreigen, en soms zelfs handelen. En dat leidde er weer toe dat leiders van voormalige Oostbloklanden maar al te blij waren dat ze in ieder geval lid waren van de NAVO.
De waarheid ligt vast ergens in het midden, maar daarmee hoeft het nog niet nodig te zijn dat een soeverein Oost-Europees land wordt binnengevallen.
Het gaat er wat mij betreft overigens niet eens zozeer om of ik begrip kan opbrengen voor Russische sentimenten, het gaat mij erom dat ik denk dat Poetin zijn hand hier wel eens zou kunnen overspelen. Wat denkt hij werkelijk te kunnen bereiken? En ten koste van wat?
Ik denk dat de meeste Russen geen idee meer hebben.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het gaat niet om Verhofstadt en die vette pad die daar stonden, maar om het geheel en het beeld van die twee heeft iedereen op zijn netvlies.
Wij zijn er al niet van gediend als bijvoorbeeld Turkye stemadvies aan Turken in Nederland geeft maar 2 EU hotemetoten die in Oekraine staan te schreeuwen "Wij komen jullie helpen" is natuurlijk helemaal geen probleem h? Op welke wijze stonden ze daar de belangen van de EU burger te verdedigen?quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:22 schreef Breekfast het volgende:
Al die mensen die Van Baalen/Verhofstadt als regelrechte oorzaak zien van de huidige Oekrane crisis![]()
De Pool die ik ken zegt het is nu Oekrane en daarna Polen.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:45 schreef Zwansen het volgende:
Wat vinden landen als Polen en Roemeni er nou van dat hun buurland mogelijk wordt binnengevallen door Rusland?
Zoiets gok ikquote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:45 schreef Zwansen het volgende:
Wat vinden landen als Polen en Roemeni er nou van dat hun buurland mogelijk wordt binnengevallen door Rusland?
Die Pool zal dan wel flink dronken zijn geweest als je zulke bullshit uitkraamt.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:53 schreef quirina het volgende:
[..]
De Pool die ik ken zegt het is nu Oekrane en daarna Polen.
Polen en Roemeni zijn NAVO lid. Dat gaat hem echt niet worden.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:53 schreef quirina het volgende:
[..]
Dat is inderdaad de angst daar.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:53 schreef quirina het volgende:
[..]
Polen is zeker vergeten dat de Oekrainiers 100.000 mede Polen hebben afgeslacht in WW2.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:57 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad de angst daar.
De rat Poetin wordt in veel van die landen nauwelijks vertrouwd.
Het mag dan zo zijn dat veel Oost-Europese landen moeite hebben met de Trias Politica en andere 'westerse' waarden, maar de bewoners zijn doorgaans zeer nationalistisch en de meesten willen niet terug naar de periode van voor het IJzeren Gordijn, toen Moskou hun lot bepaalde. Dat mag een overdreven angst lijken, maar je praat over een hele lange grauwe periode. Dus stelt het hun in ieder geval een beetje gerust dat ze lid (kunnen) zijn van de NAVO.
Ja leuk maar wie gaan er troepen naar Polen sturen om te vechten tegen de Russen?quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:57 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Polen en Roemeni zijn NAVO lid. Dat gaat hem echt niet worden.
Als iemand ze had weggestuurd dan had ik dat prima begrepenquote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:52 schreef the-eye het volgende:
[..]
Wij zijn er al niet van gediend als bijvoorbeeld Turkye stemadvies aan Turken in Nederland geeft maar 2 EU hotemetoten die in Oekraine staan te schreeuwen "Wij komen jullie helpen" is natuurlijk helemaal geen probleem h? Op welke wijze stonden ze daar de belangen van de EU burger te verdedigen?
Er zijn sentimenten bij Polen, waarbij onze oude sentimenten jegens Duitsers in het niet vallen. Daar hebben die Polen echt geen borrels voor nodig.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:57 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Die Pool zal dan wel flink dronken zijn geweest als je zulke bullshit uitkraamt.
Elke mongool die denkt dat Putin een NATO land gaat aanvallen is wel kompleet van het padje af.
Zelfs de Oekraine zal hij niet zomaar aanvallen maar als de Russische bevolking in de Donbass bedreigd wordt dan walst hij daar naar binnen en alleen daar.
Voor de rest zal hij de Oekraine met rust laten.
Oh... enne... die gaspijp gaat definitief dicht daar. Dus valt de Oekraine terug naar de middeleeuwen.
Roemeni reageert zoquote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:56 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Zoiets gok ik
[ afbeelding ]
Polen is helemaal niets vergeten.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:59 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Polen is zeker vergeten dat de Oekrainiers 100.000 mede Polen hebben afgeslacht in WW2.
https://en.wikipedia.org/(...)_and_Eastern_Galicia
Lekker relevant joh. Vergeet 1768 niet!quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:59 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Polen is zeker vergeten dat de Oekrainiers 100.000 mede Polen hebben afgeslacht in WW2.
Ik zou de relevantie niet willen onderschatten, want de sentimenten in Oost-Europa zijn niet voor de poes (en soms begrijpelijk), maar op dit moment voelt Polen de aanwezigheid van het land Oekrane volgens mij niet als bedreiging. Ze hebben 10 jaar geleden zelfs gezellig samen een voetbaltoernooitje georganiseerd. Het verbaast me dat Poetin dat niet als een bedreiging ervoer destijds.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:05 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Lekker relevant joh. Vergeet 1768 niet!
Een associatieverdrag waarin staat dat de partijen samenwerking op militair vlak zullen onderzoeken.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:00 schreef sp3c het volgende:
[..]
Als iemand ze had weggestuurd dan had ik dat prima begrepen
Maar om er nu verder een heel belangrijk ding van te maken ...
In jouw verhaal kan ik me ook wel vinden hoor. En de waarheid ligt wellicht in het midden van onze verhalen, maar het zal ook wel meespelen dat ik gewoon geen zin het in die grote ellende. Want die oorlog gaan we echt wel merken hier. Of het geweld nu dr blijft of niet. We gaan het hier op een of andere manier wel merken (let maar op de prijzen bij de pomp of de supermarkt of je aandelen als die shit aan gaat).quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:39 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Het is inderdaad beroerd dat de relatie tussen het oude westen en Rusland verslechterd is in de laatste twee decennia. Het valt ook niet mee om daar 1 echte schuldige voor aan te wijzen. Poetin zal jouw verhaal steunen, en uiteraard is de NAVO zelf hongerig naar invloed en macht, en anderen zullen zeggen dat Vlad van een (min of meer) democratische president, met wie te praten viel, uiteindelijk is veranderd is in een onwrikbare leider van zijn eigen autocratie, en dat hij steeds meer begon terug te verlangen naar de machtspositie van de USSR c.q. Groot Rusland. En daar ook naar ging praten/dreigen, en soms zelfs handelen. En dat leidde er weer toe dat leiders van voormalige Oostbloklanden maar al te blij waren dat ze in ieder geval lid waren van de NAVO.
De waarheid ligt vast ergens in het midden, maar daarmee hoeft het nog niet nodig te zijn dat een soeverein Oost-Europees land wordt binnengevallen.
Het gaat er wat mij betreft overigens niet eens zozeer om of ik begrip kan opbrengen voor Russische sentimenten, het gaat mij erom dat ik denk dat Poetin zijn hand hier wel eens zou kunnen overspelen. Wat denkt hij werkelijk te kunnen bereiken? En ten koste van wat?
Rusland is niet degene die naar het Westen is opgeschoven na de Duitse hereniging.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:01 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Er zijn sentimenten bij Polen, waarbij onze oude sentimenten jegens Duitsers in het niet vallen. Daar hebben die Polen echt geen borrels voor nodig.
Als wij de zorgen van Rusland 'moeten' begrijpen, dan mogen we de zorgen van aan Rusland grenzende landen ook best begrijpen. Toch?
Of was Poetin lazarus toen hij (tig keer) zei dat de NAVO een bedreiging vormt voor Rusland?
Gelooft hij echt dat de NAVO Rusland gaat binnenvallen?
Vinden we eigenlijk dat dergelijke uitspraken ook geen bullshit zijn?
Nederland had meer dan 300 vliegtuigen in de hoogtijdagen. Daar is weinig meer van over. Tegenwoordig moet alles op 1 basis ondergebracht worden omdat dat financieel gezien gunstiger isquote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:50 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Wanneer je je dan ook nog beseft dat NATO van tien operationele legerkorpsen in Duitsland midden jaren tachtig met honderdduizenden militairen en tienduizenden tanks is teruggebracht naar een bataljon hier een brigade daar dan is het hele idee dat NATO een offensief gevaar vormt voor Rusland ronduit ridicuul. Dat weet Putin ook donders goed.
Dat “recht op invloed” wat Putin claimed slaat ook nergens op. Voormalige slachtoffers die verplicht De voormalige dader moeten pleasen. Alsof je de verkrachter van je dochter en moordenaar van je vader onderdak en voedsel moet geven.
Nog een NATO broeder.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:05 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Lekker relevant joh. Vergeet 1768 niet!
De Krim? De Krim is overigens een iets complexer verhaal dan zomaar iets 'overnemen'. Dat is altijd al een soort van speelbal geweest, en hoort van oudsher eigenlijk aan Rusland toe. (als je het zo mag noemen)quote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:08 schreef RamboDirk het volgende:
Wanneer was het voor het laatst dat een land een ander land binnen viel om het aan hun land toe te voegen? Iraq>Kuwait of tijdens de balkan oorlog?
Even quoten voor het nageslachtquote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:11 schreef Elan het volgende:
Zijn er hier serieus mensen geloven dat Poetin een inval gaat doen?
Ik houd dat gelukkig niet bij. Wereldwijd is er uiteraard veel te veel ellende en oorlog.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:08 schreef RamboDirk het volgende:
Wanneer was het voor het laatst dat een land een ander land binnen viel om het aan hun land toe te voegen? Iraq>Kuwait of tijdens de balkan oorlog?
Ollenkreng troepen eldersquote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:59 schreef koffiekoekjes het volgende:
Ja leuk maar wie gaan er troepen naar Polen sturen om te vechten tegen de Russen?
Mooi.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:09 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Rusland is niet degene die naar het Westen is opgeschoven na de Duitse hereniging.
Wij, het Westen, hebben konstant ons woord verbroken.
Russen MOESTEN dit allemaal wel pikken omdat de NATO gewoon veel sterker is/was dan Rusland.
Ook financieel moesten ze alles slikken omdat wederom het Westen sterker is.
Maar het tij keert en de Russen zijn nu al aan het samenwerken met de Chinezen en hebben zodirekt helemaal het Westen niet meer nodig, en toevallig nu laat de beer haar klauwen zien.
Toeval? Denk het niet.
Putin valt geen NATO land aan.
Putin valt Oekraine niet aan.
Putin wacht tot het fout gaat in de Donbass en knalt dan naar binnen.
Net als wij deden in de Balkan, Irak, Syrie, Lybie en vele ander landen.
En wie gaat m tegen houden?
NATO? Nederland?
Niemand wil sterven voor dat corrupte Oekraine.
Ik denk inderdaad dat je de vechtbereidheid van de Oekraners niet moet onderschatten. Donbass is niet voor niks min of meer mislukt voor de Russen.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:17 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Mooi.
Als ik Poetin was, zou ik de blunders van het westen (Aghanistan, Balkan, Irak, Syri, Libi) niet willen herhalen.
Er is natuurlijk nog een kans dat veel (ook niet corrupte) Oekraners voor hun land willen sterven.
Ik wens Poetin daarom veel wijsheid toe.
Wel een 'like' gegeven, maar wil niet zeggen dat ik Putin steun. Putin is wel gewoon een 'madman' die enorme ellende over Europa kan uitstrooienquote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:09 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Rusland is niet degene die naar het Westen is opgeschoven na de Duitse hereniging.
Wij, het Westen, hebben konstant ons woord verbroken.
Russen MOESTEN dit allemaal wel pikken omdat de NATO gewoon veel sterker is/was dan Rusland.
Ook financieel moesten ze alles slikken omdat wederom het Westen sterker is.
Maar het tij keert en de Russen zijn nu al aan het samenwerken met de Chinezen en hebben zodirekt helemaal het Westen niet meer nodig, en toevallig nu laat de beer haar klauwen zien.
Toeval? Denk het niet.
Putin valt geen NATO land aan.
Putin valt Oekraine niet aan.
Putin wacht tot het fout gaat in de Donbass en knalt dan naar binnen.
Net als wij deden in de Balkan, Irak, Syrie, Lybie en vele ander landen.
En wie gaat m tegen houden?
NATO? Nederland?
Niemand wil sterven voor dat corrupte Oekraine.
Als Putin een madman was had hij allang al aangevallen.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:20 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Wel een 'like' gegeven, maar wil niet zeggen dat ik Putin steun. Putin is wel gewoon een 'madman' die enorme ellende over Europa kan uitstrooien
Ik vind Poetin een dictatoriale klootzak die lijdt aan grootheidswaan en een te grote mate van nationalisme, en die andersdenkenden vergiftigt/opruimt/in kampen opsluit.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:20 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Wel een 'like' gegeven, maar wil niet zeggen dat ik Putin steun. Putin is wel gewoon een 'madman' die enorme ellende over Europa kan uitstrooien
Waarom? Nooit 'Saving Private Ryan' gekeken? Dat was toch ook een 'school teacher'?quote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:23 schreef Simmertje het volgende:
Het gaat waarschijnlijk los binnen nu en een paar dagen. Toch kan ik de beelden van deze reclame niet uit mijn ogen krijgen:
Maar wie gaat hen uit deze ellendige situatie redden? Niet het westen, niet de Russen.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:25 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Waarom? Nooit 'Saving Private Ryan' gekeken? Dat was toch ook een 'school teacher'?
Alles om maar geen slecht woord te hoeven zeggen over dictator Poetin. Blijkbaar hebben we in Nederland altijd een klein groepje gekken die de Russische leider vereren, hoe misdadig deze ook is. Was met Stalin ook al zo. En waarom? Geen idee. Misschien nog steeds dankbaar dat de Kozakken ons ooit van de Fransen hebben bevrijd.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:22 schreef Breekfast het volgende:
Al die mensen die Van Baalen/Verhofstadt als regelrechte oorzaak zien van de huidige Oekrane crisis![]()
Ik zal ook nog wel verschuiven qua mening als Putin het echt gaat doen omdat ik er dan ook last van ga krijgen net zoals de rest in NL. Maar puur om die reden. Zoals hiervoor ook al gemeld, heb ik toch liever een westerse wereldmacht. Of dat terecht is weet ik niet...quote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:24 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Ik vind Poetin een dictatoriale klootzak die lijdt aan grootheidswaan en een te grote mate van nationalisme, en die andersdenkenden vergiftigt/opruimt/in kampen opsluit.
Of hij echt een totale 'madman' is, daar heb ik sterk mijn twijfels over. Daarom hoop ik dat hij zich uiteindelijk afvraagt: wil ik dat echt, enorme ellende over Europa uitstrooien?
Private Ryan of Tom Hanks ook niet vrees ikquote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:27 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Maar wie gaat hen uit deze ellendige situatie redden? Niet het westen, niet de Russen.
Aan jouw Posts te zien heb jij een enorme bewondering voor Putin. Begrijp ik best. Waarom zou je ook niet fan worden van een moordenaar, een dief van eigen volk en een dictator die tegenstanders laat vergiftigen of na showproces opsluiten? Top kerel die Putin.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:23 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Als Putin een madman was had hij allang al aangevallen.
Vooral zolderkamer autisten die weinig leuks meemaken in hun leven en stiekem zo'n oorlog wel spannend vinden. Zij hebben toch niks te verliezen.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:27 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Alles om maar geen slecht woord te hoeven zeggen over dictator Poetin. Blijkbaar hebben we in Nederland altijd een klein groepje gekken die de Russische leider vereren, hoe misdadig deze ook is. Was met Stalin ook al zo. En waarom? Geen idee. Misschien nog steeds dankbaar dat de Kozakken ons ooit van de Fransen hebben bevrijd.
Haha, inmiddels hebben wij 'westersen' hier uiteraard onze eigen tsaar Mark.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:28 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ik zal ook nog wel verschuiven qua mening als Putin het echt gaat doen omdat ik er dan ook last van ga krijgen net zoals de rest in NL. Maar puur om die reden. Zoals hiervoor ook al gemeld, heb ik toch liever een westerse wereldmacht. Of dat terecht is weet ik niet...
En dat kon niet zonder van Baalen die op een pleintje staat te schreeuwen oid?quote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:08 schreef the-eye het volgende:
[..]
Een associatieverdrag waarin staat dat de partijen samenwerking op militair vlak zullen onderzoeken.
Omdat Putin wel als een echte leider overkomt en niet over zich heen laat lopen zoals al die afgezanten van de EU wel laten gebeuren. Wat er cht in Rusland gebeurd zien mensen niet. Dat Rusland met 8x zoveel inwoners een economie heeft zo groot als de Benelux zien mensen niet... Het is een mooie spreker, maar die hebben we meer gehad...quote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:30 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Aan jouw Posts te zien heb jij een enorme bewondering voor Putin. Begrijp ik best. Waarom zou je ook niet fan worden van een moordenaar, een dief van eigen volk en een dictator die tegenstanders laat vergiftigen of na showproces opsluiten? Top kerel die Putin.
Het heeft niets met vereren te maken. Het gaat er om dat, zoals al eerder hier gezegd, wij (de burgers) de gevolgen gaan ondervinden van de expansiedrift van het politieke westen en Oekraine gaat hier al helemaal niet beter van worden.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:27 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Alles om maar geen slecht woord te hoeven zeggen over dictator Poetin. Blijkbaar hebben we in Nederland altijd een klein groepje gekken die de Russische leider vereren, hoe misdadig deze ook is. Was met Stalin ook al zo. En waarom? Geen idee. Misschien nog steeds dankbaar dat de Kozakken ons ooit van de Fransen hebben bevrijd.
Ik weiger nog steeds om dat te geloven.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:27 schreef -river- het volgende:
Ik ben echt bang dat Rusland spontaan toeslaat, hoe halen ze het in hun kop juist in deze tijd.
Tsaar Markquote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:30 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Haha, inmiddels hebben wij 'westersen' hier uiteraard onze eigen tsaar Mark.
Misschien kan hij eens relaxed met collega Poetin praten? Met Trump had-ie het best gezellig, en hij zei zelfs zomaar "no!" Zonder dat er een oorlog uitbrak.
Daar ben ik het helemaal mee eens, heel deze poppenkast kent enkel verliezers.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:35 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Ik weiger nog steeds om dat te geloven.
Het zou een drama gaan worden. Ik vrees ook voor Rusland zelf. En dan bedoel ik geen medeleven te tonen voor Poetin of Lavrov, maar meer voor de meeste gewone Russen, die volgens mij niet echt zitten te wachten op een oorlog met hun voormalige vrienden en bondgenoten.
Dat is helaas altijd zo.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:36 schreef -river- het volgende:
[..]
Daar ben ik het helemaal mee eens, heel deze poppenkast kent enkel verliezers.
De "macht" van sterke landen gaat altijd over de ruggen van hun inwoners, immers moet die macht bekostigd worden door die inwoners.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:41 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Dat is helaas altijd zo.
Maar machtswellust maakt blind.
Het lijkt wel liefde.
Al stoten 'sterke landen' keer op keer hun neus tegen een land als Afghanistan, toch doen 'we/ze' maar weer eens een poging.
En kijk eens waartoe dat heeft geleid.
Oekrane is een verdeeld land, daarin heeft user Schaamlap gelijk, maar dat gold destijds voor Tsjetsjeni/Itsjkeri ook. Nou, die veldtocht was me een groot succes. 10 jaar lang niets dan lol trappen.
Je moet het allemaal bij elkaar optellen en je dan afvragen of wij zoiets lekker zouden vinden naast onsquote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:31 schreef sp3c het volgende:
[..]
En dat kon niet zonder van Baalen die op een pleintje staat te schreeuwen oid?
Denk dat de meeste verdragen zonder gaan
Je bedoelt de Oekrainiers het idee geven dat we ze gaan helpen in een oorlog tegen Rusland?quote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:47 schreef -river- het volgende:
Wij kunnen enkel hun steunen en echt hopen dat Poetin niet aan gaat vallen.
Het zal vermoedelijk blijven bij "steun uitspreken" en dreigen met loodzware sancties.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:47 schreef -river- het volgende:
Wij kunnen enkel hun steunen en echt hopen dat Poetin niet aan gaat vallen.
Zoiets heb ik de laatste 20 jaar wel vaker gedacht.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:55 schreef Kickinalfa het volgende:
Het treurige is eigenlijk dat het voor zowel Europa als Rusland beter zou zijn om verder samen te werken richting een een veel sterker Aziatisch machtsblok.
Dat soort dingen gebeuren in het westen niet?quote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:56 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Het zal vermoedelijk blijven bij "steun uitspreken" en dreigen met loodzware sancties.
Dat laatste zal dan ook wel gebeuren als Rusland toch binnenvalt.
Maar Oekrane zal zelf moeten vechten. Als de NAVO besluit om daar echt militairen in te gaan zetten, dan is WO 3 misschien niet ver meer. Nooit gedacht dat ik zoiets ooit zou typen, en dus ga ik ervan uit dat Poetin uiteindelijk toch wel wijzer zal zijn.
Helaas is het nagenoeg onmogelijk om die zak stront uit het Kremlin weg te krijgen. Wie een beetje (te veel) steun vergaart, kan rekenen op een snuifje polonium en/of een enkeltje strafkamp.
Daar ga ik ook vanuit, dat hij wijzer zal zijn. En inderdaad is WO3 wat echt niemand wilt dan wel begonnen. Wat wij kunnen als land is hun opvangen/steunen meer kunnen wij niet.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:56 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Het zal vermoedelijk blijven bij "steun uitspreken" en dreigen met loodzware sancties.
Dat laatste zal dan ook wel gebeuren als Rusland toch binnenvalt.
Maar Oekrane zal zelf moeten vechten. Als de NAVO besluit om daar echt militairen in te gaan zetten, dan is WO 3 misschien niet ver meer. Nooit gedacht dat ik zoiets ooit zou typen, en dus ga ik ervan uit dat Poetin uiteindelijk toch wel wijzer zal zijn.
Helaas is het nagenoeg onmogelijk om die zak stront uit het Kremlin weg te krijgen. Wie een beetje (te veel) steun vergaart, kan rekenen op een snuifje polonium en/of een enkeltje strafkamp.
Dat ja. Alhoewel hij lang niet altijd de juiste beslissingen maakt.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:26 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Emotioneel? ja?
Ik vind het maar een koele kikker. Erg calculerend.
Hij weet wel wat hij doet.
Wat is hiervan, mocht het feitelijk juist zijn, sowieso het argument?quote:Op zaterdag 12 februari 2022 22:00 schreef the-eye het volgende:
[..]
Dat soort dingen gebeuren in het westen niet?
Dat de Russen en de vs elkaar niet liggen is logisch.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:59 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Zoiets heb ik de laatste 20 jaar wel vaker gedacht.
Man, dacht ik dan (als ik Poetin in gedachten toesprak), waar maak je je verdomme druk om? 'Wij' gaan jouw kolossale land toch niet binnenvallen, we zouden wel gek zijn. Kom gewoon gezellie bij de EU en desnoods bij de NAVO, hebben we samen een giga groot legertje en gaan we gezellig een biertje en/of vodka drinken en kijken we hoe we het beste kunnen samenwerken.
Russische trol die verwarring komt stichten gespot!quote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:11 schreef Elan het volgende:
Zijn er hier serieus mensen geloven dat Poetin een inval gaat doen?
quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:59 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
quote:Tens of thousands of Poles fled from the Soviet-occupied zone to areas that were controlled by the Germans.
Ik ben een ouwe lul, en dus heb ik de hoopvolle jaren nog meegemaakt.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 22:08 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dat de Russen en de vs elkaar niet liggen is logisch.
Maar qua geloof / cultuur / normen en waarden ligt een Europa toch veel dichter bij Rusland dan Azi of het Midden-Oosten zou je zeggen.
Europa zou echt nooit Rusland binnenvallen en Rusland die Europa binnenvalt is ook zelfmoord.
Je kunt jezelf wel degelijk in zijn schoenen plaatsen door jezelf eens voor te stellen dat je omringt wordt door hyena's. Zou je dan wachten om aangevallen te worden of neem jij de kans om als eerst aan te vallen alvorens het te laat is?quote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:40 schreef -river- het volgende:
Ik snap al helemaal niet waarom Poetin kiest voor dit ego strelende onzin in de tijd dat we een wereldwijd gemeenschappelijke vijand hebben genaamd het corona virus.
Ik geef eerlijk toe dat ik helemaal geen verstand heb van het verleden en heden van landen in voor of na een oorlog ik denk enkel aan de inwoners van landen die op voet van oorlog staan.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 22:15 schreef Discombobulate het volgende:
Oekrane is overigens net zo'n corrupt pauperland als Rusland. Iedereen ineens team Oekrane maar het is allebei een bende.
Volgens mij is dat het punt hier niet.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 22:15 schreef Discombobulate het volgende:
Oekrane is overigens net zo'n corrupt pauperland als Rusland. Iedereen ineens team Oekrane maar het is allebei een bende.
Rusland heeft ook nog eens heel veel potentie. Rijk aan grondstoffen.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:55 schreef Kickinalfa het volgende:
Het treurige is eigenlijk dat het voor zowel Europa als Rusland beter zou zijn om verder samen te werken richting een een veel sterker Aziatisch machtsblok.
Ik geloof ook niet zo in de 'steun' van China. Die hebben hun eigen geopolitieke gedoetjes wel.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 22:22 schreef RichardHammond het volgende:
Een invul van Rusland in Oekrane is economische zelfmoord voor Rusland. De twee machtsblokken genaamd de VS en EU zullen Rusland economisch op de knien dwingen. Nu loopt er zo'n user hier te dwepen, over de niet bestaande, samenwerking tussen China en Rusland. Maar China zal als een aasgier het stuk aangeschoten wild genaamd Rusland kaalplukken. De Chinezen zijn echt niet gek en gaan hun vingers niet branden aan een instortende economie zoals die van Rusland. De Chinezen zullen altijd de handel met de EU en VS voorop zetten. Economisch gezien is Rusland bijzonder zwak en krijgen ze links en rechts klappen van de echte machtsblokken.
Uiteindelijk is het gewoon een power play. Dat Oekrane een soeverein land is is gewoon iets wat we onszelf graag vertellen. Het is gewoon wie is het sterkste. Er is geen goed en fout op het niveau van geopolitiek.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 22:24 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Volgens mij is dat het punt hier niet.
Corrupt of niet, Oekrane is een soeverein land. Dat zijn eigen keuzes behoort te kunnen maken. Zonder gedwongen te worden door tsaar Poetin.
Ook los daarvan, is er geen enkele reden voor Poetin om Oekrane binnen te vallen. Hij krijgt er alleen maar meer gelazer door. In dat opzicht vind ik het idee een fout geopolitiek idee. Maar ja, ik ben een sullige user op Fok, en Vlad is de tsaar. Hij zal er wel meer verstand van hebben.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 22:27 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Uiteindelijk is het gewoon een power play. Dat Oekrane een soeverein land is is gewoon iets wat we onszelf graag vertellen. Het is gewoon wie is het sterkste. Er is geen goed en fout op het niveau van geopolitiek.
Ik weet het niet, ik heb hier geen verstand van en denk enkel aan onze gezamenlijk vijand corona.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 22:22 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Je kunt jezelf wel degelijk in zijn schoenen plaatsen door jezelf eens voor te stellen dat je omringt wordt door hyena's. Zou je dan wachten om aangevallen te worden of neem jij de kans om als eerst aan te vallen alvorens het te laat is?
Zoveel stelde Tsjetsjeni ook niet voor.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 22:24 schreef Discombobulate het volgende:
Denk dat Oekrane niets voor gaat stellen mocht het gebeuren. Enige is een smerige guerilla war daarna.
Dus feitelijk heeft Rusland wel het leger incl de wapens maar geen gezonde economie voor een oorlog?quote:Op zaterdag 12 februari 2022 22:22 schreef RichardHammond het volgende:
Een invul van Rusland in Oekrane is economische zelfmoord voor Rusland. De twee machtsblokken genaamd de VS en EU zullen Rusland economisch op de knien dwingen. Nu loopt er zo'n user hier te dwepen, over de niet bestaande, samenwerking tussen China en Rusland. Maar China zal als een aasgier het stuk aangeschoten wild genaamd Rusland kaalplukken. De Chinezen zijn echt niet gek en gaan hun vingers niet branden aan een instortende economie zoals die van Rusland. De Chinezen zullen altijd de handel met de EU en VS voorop zetten. Economisch gezien is Rusland bijzonder zwak en krijgen ze links en rechts klappen van de echte machtsblokken.
quote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:40 schreef -river- het volgende:
Ik snap al helemaal niet waarom Poetin kiest voor dit ego strelende onzin in de tijd dat we een wereldwijd gemeenschappelijke vijand hebben genaamd het corona virus.
Jezus, wat ben ik blij dat ik in Nederland woon.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 22:31 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Het is nu of nooit. Ukraine is druk bezig een wapenindustrie op te tuigen. Ze werken met Turkije aan gezamelijk drones bouwen en iedereen heeft gezien in het 2020 Nagorno-Karabakh conflict wat een gamechanger dat is: het Armeense leger met Russische wapens werd dankzij de drones kansloos ingemaakt.
Als Rusland een paar jaar wacht en Ukraine kan honderden gewapende drones zo uit de fabriek rollen dan is hun window of opportunity voorbij. Ze gaan dan nog steeds winnen maar met veel grotere verliezen.
De economie van Rusland is lachwekkend slecht als je het vergelijkt met de VS, China en (west) Europa.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 22:31 schreef -river- het volgende:
[..]
Dus feitelijk heeft Rusland wel het leger incl de wapens maar geen gezonde economie voor een oorlog?
Dus dat kan de redding zijn voor een nieuwe oorlog? Ik hoop het zo.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 22:34 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
De economie van Rusland is lachwekkend slecht als je het vergelijkt met de VS, China en (west) Europa.
Tot nu toe heeft hij precies bereikt wat hij niet wilde bereiken. De EU zal versneld meer militair gaan samenwerken omdat er voor het gevoel een externe vijand is opgestaan. En de voormalige sovjetlanden zijn alleen nog maar argwanender geworden en zullen meer aansluiting bij het westen gaan zoeken. Putin zit nu in een situatie dat hij alleen nog maar kan verliezen en ben benieuwd hoe hij gaat reageren als hij zich dat gaat realiseren.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 22:27 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Ik geloof ook niet zo in de 'steun' van China. Die hebben hun eigen geopolitieke gedoetjes wel.
En inderdaad, ik zie het voordeel voor Poetin totaal niet. Daarom denk (en hoop) ik dat hij zijn hand hier overspeelt. Hoewel ik niet denk dat het hem veel wijzer zal maken. Hooguit alleen nog bozer en gefrustreerder.
Eurasia ja. Maar geuss what!quote:Op zaterdag 12 februari 2022 21:55 schreef Kickinalfa het volgende:
Eigenlijk schrijf je nagenoeg hetzelfde als ik een aantal uren geleden.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 22:36 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Tot nu toe heeft hij precies bereikt wat hij niet wilde bereiken. De EU zal versneld meer militair gaan samenwerken omdat er voor het gevoel een externe vijand is opgestaan. En de voormalige sovjetlanden zijn alleen nog maar argwanender geworden en zullen meer aansluiting bij het westen gaan zoeken. Putin zit nu in een situatie dat hij alleen nog maar kan verliezen en ben benieuwd hoe hij gaat reageren als hij zich dat gaat realiseren.
Geen Guerilla, grote bombardementen. Dat is al duidelijk gemaakt door de VS. En dat zou zomaar kunnen. Daarna Regime-changequote:Op zaterdag 12 februari 2022 22:24 schreef Discombobulate het volgende:
Denk dat Oekrane niets voor gaat stellen mocht het gebeuren. Enige is een smerige guerilla war daarna.
Precies dit.quote:
Nog wel...quote:Op zaterdag 12 februari 2022 22:33 schreef -river- het volgende:
[..]
Jezus, wat ben ik blij dat ik in Nederland woon.
Ja, het gaat om de burgers, waarom denkt niemand daaraan?quote:Op zaterdag 12 februari 2022 22:43 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Precies dit.
Nou, kom op dan, met je 120.000 man!
(Hoeveel leven er nog over een jaar? Hoeveel burgers zijn er dood? Hoeveel sancties heb je voor je kiezen gekregen?)
120k?quote:Op zaterdag 12 februari 2022 22:43 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Precies dit.
Nou, kom op dan, met je 120.000 man!
(Hoeveel leven er nog over een jaar? Hoeveel burgers zijn er dood? Hoeveel sancties heb je voor je kiezen gekregen?)
De economie van Rusland is net zo groot als dat van de Benelux.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 22:31 schreef -river- het volgende:
[..]
Dus feitelijk heeft Rusland wel het leger incl de wapens maar geen gezonde economie voor een oorlog?
Enige waar ik een beetje voor vrees is dat hij zich in een positie heeft gemanoeuvreerd waarbij hij wel wat moet doen.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 22:36 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Tot nu toe heeft hij precies bereikt wat hij niet wilde bereiken. De EU zal versneld meer militair gaan samenwerken omdat er voor het gevoel een externe vijand is opgestaan. En de voormalige sovjetlanden zijn alleen nog maar argwanender geworden en zullen meer aansluiting bij het westen gaan zoeken. Putin zit nu in een situatie dat hij alleen nog maar kan verliezen en ben benieuwd hoe hij gaat reageren als hij zich dat gaat realiseren.
quote:Op zaterdag 12 februari 2022 22:44 schreef -river- het volgende:
[..]
Hoezo dat?
Ik blijf blij want dit is een heel goed land.
Gezond dus.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 22:45 schreef Gehrman het volgende:
[..]
De economie van Rusland is net zo groot als dat van de Benelux.
Het leger is uiteindelijk nog veel en veel groter.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 22:44 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
120k?Doe eens even onderzoek hoe groot dat leger is
Laten we dat hopen. Denk ook dat dat het doel van Rusland is. Rusland wil ook geen lange en bloederige guerilla oorlog.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 22:40 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Geen Guerilla, grote bombardementen. Dat is al duidelijk gemaakt door de VS. En dat zou zomaar kunnen. Daarna Regime-change
Nooit een vijand geweest.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 22:29 schreef -river- het volgende:
[..]
Ik weet het niet, ik heb hier geen verstand van en denk enkel aan onze gezamenlijk vijand corona.
Mooi man. Denk je dat die gasten niet 'all-in' gaan? Teveel COD gespeeld? Als de pleuris echt uitbreekt kun je je familie en vrienden begraven. Oorlog is naar. Heel naar. Dat is geen spelletjequote:Op zaterdag 12 februari 2022 22:46 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Het leger is uiteindelijk nog veel en veel groter.
Mooi man.
Kunnen ze nog meer man als kanonnenvoer inzetten.
Fun fact, de beste wapens komen uit Israel maar die heeft een export verbod opgelegd omdat ze Rusland te vriend willen houden. NL en andere landen mogen hun Israelische wapens dus niet aan Ukraine geven.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 20:17 schreef Harvest89 het volgende:
Oekrane zouden we niet moeten opofferen.
Als de Russen besluiten om binnen te vallen (kans lijkt me klein) moeten we er goede kwaliteit wapens naartoe sturen.
Uhm ik snap het even niet.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 22:48 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Nee. Aantal inwoners Rusland 145 miljoen, Benelux 30 miljoen.
Rusland heeft idioot veel militair materiaal gebouwd op staatsschuld (beetje zoals de VS dat gedaan heeft). De militaire macht tussen Rusland en de Benelux is niet te vergelijken. De economie staat daar los vanquote:Op zaterdag 12 februari 2022 22:48 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Nee. Aantal inwoners Rusland 145 miljoen, Benelux 30 miljoen.
Nou, wij hebben met 30 miljoen mensen net zo'n grote economie als Rusland met 145 miljoen mensen. Doen we het ongeveer 5 keer beter hier.quote:
Zeker.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 22:47 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Mensen die dit allemaal al heel heftig vinden mogen zich weleens wat inlezen over de Tweede Wereldoorlog. Daar vochten in Oekrane miljoenen Duitsers tegen miljoenen Russen, in het bijzonder in het Donbass-gebied waar nu ook weer zoveel gedoe is.
Andere koek dan 120.000 man.
Ja dat weet ik.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 22:50 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Nou, wij hebben met 30 miljoen mensen net zo'n grote economie als Rusland met 145 miljoen mensen. Doen we het ongeveer 5 keer beter hier.
Een andere fun fact is dat de Amerikanen totdat bedrijven als SpaceX en NASA weer een beetje geld kregen, ze tot die tijd altijd Russische raketten hebben gebruikt om satellieten enz. de ruimte in te schieten, omdat die gewoon beter en gunstiger waren om te gebruiken. De Amerikanen vlogen nog steeds met 'solid fuel' raketten, terwijl de Russen 40 jaar geleden al bedacht hadden dat, dat niet veilig was...quote:Op zaterdag 12 februari 2022 22:47 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Fun fact, de beste wapens komen uit Israel maar die heeft een export verbod opgelegd omdat ze Rusland te vriend willen houden.
Beste anti tank wapen van Amerika is de Javalin met range 2500m.
Beste anti tank wapen van Israel is de Spike family met range:
https://en.wikipedia.org/wiki/Spike_(missile)
• Spike-SR: 50–1,500 metres (55–1,640 yards)
• Spike-MR: 200–2,500 m (220–2,730 yd)
• Spike-LR: 200–4,000 m (220–4,370 yd)
• Spike-LR II: 200–5,500 m (220–6,010 yd)
• Spike-ER: 400–8,000 m (440–8,750 yd)
• Spike-ER II: 400–10,000 m (440–10,940 yd)
• Spike-NLOS: 600–25,000 m (660–27,340 yd)
Er is zelfs een variant van Spike-NLOS die 32km haalt.
Vooralsnog zit de president van Oekraine alles maar te bagetalliseren en is er niet eens een aanzet tot mobilisatie van alle mannen. Die gaan binnen 2 dagen opgeven.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 22:51 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Zeker.
Zoals ik al zei: dan moet Poetin er maar meer laten aanrukken.
En anders gewoon inrukken.
Zijn Grote Vijanden wachten voorlopig af, komen af en toe op spoedvisite, gaan onverrichterzake weer terug, bellen hem eens op... ik heb het al tig keer gezegd: Vlad is aan zet. Hij kan alleen nog maar een mataanval riskeren, of remise aanbieden, en remise is in dit verhaal gezichtsverlies.
Ik verwacht niet dat Kiev zomaar zal zeggen: ik geef op, wij doen wat jij wilt. Dat was vroeger zo, maar nu niet meer.
Je hebt totaal geen verstand van ruimtevaart zo te lezen.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 22:53 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Een andere fun fact is dat de Amerikanen totdat bedrijven als SpaceX en NASA weer een beetje geld kregen, ze tot die tijd altijd Russische raketten hebben gebruikt om satellieten enz. de ruimte in te schieten, omdat die gewoon beter en gunstiger waren om te gebruiken. De Amerikanen vlogen nog steeds met 'solid fuel' raketten, terwijl de Russen 40 jaar geleden al bedacht hadden dat, dat niet veilig was...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |