Waarom persé rechts?quote:Op woensdag 29 september 2021 09:34 schreef Duiveltja het volgende:
Lekker nieuwe verkiezingen
Rechtse partijen aan de macht. Geen Kaag meer.
Volgens mij duren kabinetsformaties in Nederland wel vaker zo lang, of niet longer.....quote:Op woensdag 29 september 2021 11:22 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Waarom persé rechts?
Ik ben eigenlijk zo klaar met deze poppenkast dat bij nieuwe verkiezingen ik mijn stem weg trek van midden/rechts en voor het eerst een keer stevig links wil stemmen.
We zitten nu op dag 200 van de kabinetsformatie en er zijn nog niet eens onderhandelingen geweest over inhoudelijke zaken (dus we zijn er nog lang niet).quote:Op woensdag 29 september 2021 11:24 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Volgens mij duren kabinetsformaties in Nederland wel vaker zo lang, of niet longer.....
Mooi, dit zouden meer mensen moeten doen. Op dat moment hebben nieuwe verkiezingen ook enig nut.. Bij1 en PvDD zijn goede opties. Wat mij betreft moeten ze eigenlijk wel minimaal inhoudelijke gesprekken voeren voordat er nieuwe verkiezingen uitgeschreven worden.quote:Op woensdag 29 september 2021 11:22 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Waarom persé rechts?
Ik ben eigenlijk zo klaar met deze poppenkast dat bij nieuwe verkiezingen ik mijn stem weg trek van midden/rechts en voor het eerst een keer stevig links wil stemmen.
Ze hebben in demissionaire status meer macht dus er is geen haast om een nieuwe coalitie te vormen.quote:Op woensdag 29 september 2021 11:42 schreef Makrelis het volgende:
Waar zouden ze op uit zijn? Na 200 dagen nog niets voor elkaar, geen formatie en voor geen enkele crisis ook niets.
Begint toch tijd te worden voor pek met veren lijkt het.
Zo een beetje door blijven akkeren. Bevalt ze prima.quote:Op woensdag 29 september 2021 11:42 schreef Makrelis het volgende:
Waar zouden ze op uit zijn? Na 200 dagen nog niets voor elkaar, geen formatie en voor geen enkele crisis ook niets.
Begint toch tijd te worden voor pek met veren lijkt het.
Lekker makkelijk om GL en PvdA de schuld te geven. Ik vind het volkomen logisch dat zij samen willen omdat ze anders onvoldoende macht hebben hun doelen te verwezenlijken.quote:Op woensdag 29 september 2021 11:51 schreef Mondkapje het volgende:
Als GL niet met PvdA was samengegaan, hadden we al een jaar een kabinet gehad.
Misschien een idee om niet meer toe te staan dat partijen samengaan. Dat saboteert de boel. De kiezers hebben daar helemaal geen invloed op, dus het is ook niet democratisch.
Er is niets democratisch aan, de kiezers hebben er geen invloed op en het gevolg kan zijn dat een land onbestuurbaar wordt.quote:Op woensdag 29 september 2021 12:01 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Lekker makkelijk om GL en PvdA de schuld te geven. Ik vind het volkomen logisch dat zij samen willen omdat ze anders onvoldoende macht hebben hun doelen te verwezenlijken.
CCD en CDA houden elkaar ook vast. Pietje wil niet met Klaasje, Keesje wil persé met Jantje etc.
Je zou als kiezer natuurlijk ook niet kunnen stemmen op de bakkeleiende "middenpartijen".quote:Op woensdag 29 september 2021 12:03 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Er is niets democratisch aan, de kiezers hebben er geen invloed op en het gevolg kan zijn dat een land onbestuurbaar wordt.
lol. PvdA heeft wel vaker gezwalkt. Niks nieuws onder de zon.quote:Op woensdag 29 september 2021 12:03 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Er is niets democratisch aan, de kiezers hebben er geen invloed op en het gevolg kan zijn dat een land onbestuurbaar wordt.
Dat GL en PvdA samengaan is ook helemaal niet zo logisch, als je ziet dat de PvdA bijna het broertje of het zusje van het CDA aan het worden was. En nu wordt de PvdA opeens een milieupartij?
PvdA en GL zijn grote partijen waar je als kiezer denkt goed mee te zitten. Wanneer zijn ze gefuseerd, na de verkiezingen?quote:Op woensdag 29 september 2021 12:06 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je zou als kiezer natuurlijk ook niet kunnen stemmen op de bakkeleiende "middenpartijen".
Of op populisten die sowieso niet gaan meeregeren. Mijn voorkeur heeft een brede middencoalitie, maar als dat niet gaat dan maar een extra-parlementair kabinet.quote:Op woensdag 29 september 2021 12:06 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je zou als kiezer natuurlijk ook niet kunnen stemmen op de bakkeleiende "middenpartijen".
Dan stem je op een van deze middenpartijen en neem je dit gebakkelei voor lief.quote:Op woensdag 29 september 2021 12:08 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Of op populisten die sowieso niet gaan meeregeren. Mijn voorkeur heeft een brede middencoalitie, maar als dat niet gaat dan maar een extra-parlementair kabinet.
Klopt. Politieke partijen bestaan dan ook bij gratie van de leden van die partijen, niet bij gratie van kiezers.quote:Op woensdag 29 september 2021 11:51 schreef Mondkapje het volgende:
Misschien een idee om niet meer toe te staan dat partijen samengaan. Dat saboteert de boel. De kiezers hebben daar helemaal geen invloed op,
Dit slaat nergens op en heeft er niks mee te maken.quote:dus het is ook niet democratisch.
Uh, ze zijn niet gefuseerd?quote:Op woensdag 29 september 2021 12:07 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
PvdA en GL zijn grote partijen waar je als kiezer denkt goed mee te zitten. Wanneer zijn ze gefuseerd, na de verkiezingen?
Dat komt misschien nog. 'Formatiefractie' lees ik bij de Volkskrant.quote:
Ja, natuurlijk. Als kleine linkse fractie tussen grote rechtse partijen heb je gewoon niks in te brengen. Daar is de kiezer ook niet bij gebaat.quote:Op woensdag 29 september 2021 12:41 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Bang dat er te rechtse besluiten worden genomen?
De grondwet kent helemaal geen partijen. Maar Kamerleden mogen overleggen en samenwerken met wie ze willen. Dat aan banden leggen is gewoon dictatoriaal, dat moet je niet willen.quote:Op woensdag 29 september 2021 11:51 schreef Mondkapje het volgende:
Misschien een idee om niet meer toe te staan dat partijen samengaan. Dat saboteert de boel. De kiezers hebben daar helemaal geen invloed op, dus het is ook niet democratisch.
Daar komt de aap uit de mouw...quote:Op woensdag 29 september 2021 12:44 schreef Mondkapje het volgende:
De reden is vooral de grote asielstroom waar links niets aan wil veranderen.
Bron?quote:Op woensdag 29 september 2021 12:44 schreef Mondkapje het volgende:. De reden is vooral de grote asielstroom waar links niets aan wil veranderen.
Dat is ook echt te zien aan de peilingen ja. Op SP na staat heel links op winst.quote:Op woensdag 29 september 2021 12:44 schreef Mondkapje het volgende:
De kiezer stemt niet voor niets rechts, dat komt omdat de linkse partijen niet goed luisteren naar hun achterban waardoor linkse kiezers overstappen naar rechts. De reden is vooral de grote asielstroom waar links niets aan wil veranderen.
Ja, over een echte fusie gaan de leden, niet de fracties. Al hebben de leden van de PvdA al wel toestemming gegeven voor verdere fusiestappen van de fracties. Maar de leden van GL moeten zich daar nog over uitspreken.quote:Op woensdag 29 september 2021 12:48 schreef Mondkapje het volgende:
Ik snap nu pas dat het alleen voor de formatie is, daarna zijn ze weer apart. Man man man.
De reden is dat een aantal mensen in de leugens van een aantal volksmenners, te beginnen bij Fortuyn, is getrapt. Die volksmenners doen uit eigen gewin alsof er een grote asielstroom is en alsof die door links komt (die al decennia niet hebben geregeerd).quote:Op woensdag 29 september 2021 12:44 schreef Mondkapje het volgende:
De reden is vooral de grote asielstroom waar links niets aan wil veranderen.
volgens mij duurde dat wat langer. Daarnaast was het ook bijna een voortzetting van Balkenende I qua beleid, zeker aangezien LPF eigenlijk nauwelijks een echte bijdrage had in dat akkoordquote:Op woensdag 29 september 2021 11:29 schreef NaturalScience het volgende:
De formatie van Balkenende 2 in 2006 duurde in totaal 8 dagen. Mooie tijden waren dat.
Verkiezingen waren op 22 januari en de formatie was gereed op 27 mei.quote:Op woensdag 29 september 2021 12:58 schreef rubbereend het volgende:
[..]
volgens mij duurde dat wat langer. Daarnaast was het ook bijna een voortzetting van Balkenende I qua beleid, zeker aangezien LPF eigenlijk nauwelijks een echte bijdrage had in dat akkoord
Dat is wel de conclusie ja. De VVD roept veel, maar doet er al decennia vrijwel niks aan.quote:Op woensdag 29 september 2021 13:06 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Ook de voorheen rechtse VVD wil niets veranderen aan de asielstroom. Het beleid is en blijft: iedere aardbewoner die er in slaagt legaal of illegaal het Nederlands grondgebied te bereiken is welkom en hoeft nooit meer weg. Het is zelfs zo dat cladestiene migranten direct bij aankomst op sommige onderdelen al méér rechten hebben dan de autochtone bewoners, zoals bij de huisvesting.
De VVD vindt dat allemaal prima.
Fortuyn had niet zoveel tegen asielzoekers hoor. Ook niet tegen buitenlanders. Vooral Marokkaanse jongemannen waren bij hem in trek.quote:Op woensdag 29 september 2021 12:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
De reden is dat een aantal mensen in de leugens van een aantal volksmenners, te beginnen bij Fortuyn, is getrapt. Die volksmenners doen uit eigen gewin alsof er een grote asielstroom is en alsof die door links komt (die al decennia niet hebben geregeerd).
Ik geef toe dat de linkse partijen die volksmenners wel wat vaker om de oren mogen slaan met feiten, dat er nauwelijks een noemenswaardige instroom van asielzoekers is.
Stop nou toch eens met liegen. Naaijermans.quote:Op woensdag 29 september 2021 13:06 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Ook de voorheen rechtse VVD wil niets veranderen aan de asielstroom. Het beleid is en blijft: iedere aardbewoner die er in slaagt legaal of illegaal het Nederlands grondgebied te bereiken is welkom en hoeft nooit meer weg. Het is zelfs zo dat cladestiene migranten direct bij aankomst op sommige onderdelen al méér rechten hebben dan de autochtone bewoners, zoals bij de huisvesting.
De VVD vindt dat allemaal prima.
Niet veel, denk ik.quote:Op woensdag 29 september 2021 13:32 schreef ijs_beer het volgende:
Vandaag is het wel echt do of die. Ben erg benieuwd wat we kunnen verwachten.
Voermans zit er wel vaker naast de laatste tijd heb ik het idee.quote:Op woensdag 29 september 2021 13:41 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
@:capricia je autoriteit is ook bijgedraaid…
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De gemeenten weigeren anders nog langer de duizenden wachtende asielzoekers te huisvesten.quote:Op woensdag 29 september 2021 12:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
De reden is dat een aantal mensen in de leugens van een aantal volksmenners, te beginnen bij Fortuyn, is getrapt. Die volksmenners doen uit eigen gewin alsof er een grote asielstroom is en alsof die door links komt (die al decennia niet hebben geregeerd).
Ik geef toe dat de linkse partijen die volksmenners wel wat vaker om de oren mogen slaan met feiten, dat er nauwelijks een noemenswaardige instroom van asielzoekers is.
Denk dat het meer een kwestie is van niet kunnen ipv weigeren.quote:Op woensdag 29 september 2021 13:49 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
De gemeenten weigeren anders nog langer de duizenden wachtende asielzoekers te huisvesten.
Fijn dat als men er achter komt desinformatie te hebben gedeeld, men dit zelf verwijdert van Twitter.quote:Op woensdag 29 september 2021 13:41 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
PvdA +1, GL +1.quote:Op woensdag 29 september 2021 12:51 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Dat is ook echt te zien aan de peilingen ja. Op SP na staat heel links op winst.
PvdD staat op winst volgens mij? D66 is progressief maar niet perse links.quote:Op woensdag 29 september 2021 13:57 schreef Gia het volgende:
[..]
PvdA +1, GL +1.
D66 -3, SP -2.
Netto verliest links 3 zetels, VVD wint er 5.
Ja en Volt (D66 on steroids) ook.quote:Op woensdag 29 september 2021 13:58 schreef alpeko het volgende:
[..]
PvdD staat op winst volgens mij?
Goed dat je m durfde te overrulen.quote:Op woensdag 29 september 2021 13:41 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Sorry, ik noem alleen serieuze partijen. PvdD, de naam zegt het al, is er niet voor de mensen.quote:Op woensdag 29 september 2021 13:58 schreef alpeko het volgende:
[..]
PvdD staat op winst volgens mij? D66 is progressief maar niet perse links.
Ik weet niet welke peilingen jij bekijkt, maar VVD is +1 bij peilingwijzer, D'66 -4, maar ik schaar D'66 dan ook niet onder links.quote:Op woensdag 29 september 2021 13:57 schreef Gia het volgende:
[..]
PvdA +1, GL +1.
D66 -3, SP -2.
Netto verliest links 3 zetels, VVD wint er 5.
https://www.ipsos.com/nl-nl/politieke-barometerquote:Op woensdag 29 september 2021 14:04 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Ik weet niet welke peilingen jij bekijkt, maar VVD is +1 bij peilingwijzer, D'66 -4, maar ik schaar D'66 dan ook niet onder links.
https://peilingwijzer.tomlouwerse.nl/p/laatste-cijfers.html
Mijn bron neemt die ook mee. Wordt een gemiddelde van getrokken.quote:Op woensdag 29 september 2021 14:05 schreef Gia het volgende:
[..]
https://www.ipsos.com/nl-nl/politieke-barometer
Eigenlijk wel ironisch, als de 3 zetels van Volt naar D66 waren gegaan was er simpelweg een meerderheidskabinet mogelijk met VVD, D66 en CDA...quote:Op woensdag 29 september 2021 13:58 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja en Volt (D66 on steroids) ook.
Dan kom je op precies 75 uit toch?quote:Op woensdag 29 september 2021 14:09 schreef Tlaloc het volgende:
[..]
Eigenlijk wel ironisch, als de 3 zetels van Volt naar D66 waren gegaan was er simpelweg een meerderheidskabinet mogelijk met VVD, D66 en CDA...
76.quote:Op woensdag 29 september 2021 14:14 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dan kom je op precies 75 uit toch?
76, voor vertrek Omtzigt, maar dan was het hele gebeuren anders gegaan omdat er geen uitgebreide informatie meer nodig was. Al zullen we dat nooit weten natuurlijk, misschien dat 76 toch te krap was.quote:Op woensdag 29 september 2021 14:14 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dan kom je op precies 75 uit toch?
Ach ja, vergeet helemaal Omtzigt.quote:Op woensdag 29 september 2021 14:31 schreef Tlaloc het volgende:
[..]
76, voor vertrek Omtzigt, maar dan was het hele gebeuren anders gegaan omdat er geen uitgebreide informatie meer nodig was. Al zullen we dat nooit weten natuurlijk, misschien dat 76 toch te krap was.
als er snelle verkiezingen komen raken we hem ook kwijt als Kamerlidquote:Op woensdag 29 september 2021 14:32 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Ach ja, vergeet helemaal Omtzigt.
Heel jammer. Dat slagveld bij CDA kijk ik dan wel weer naar uit.quote:Op woensdag 29 september 2021 14:33 schreef rubbereend het volgende:
[..]
als er snelle verkiezingen komen raken we hem ook kwijt als Kamerlid
76 is wel erg mager ja. En na vertrekt Omtzigt zouden het er sowieso geen 76 zijn. En Volt zit niet in de Eerste Kamer.quote:Op woensdag 29 september 2021 14:31 schreef Tlaloc het volgende:
[..]
76, voor vertrek Omtzigt, maar dan was het hele gebeuren anders gegaan omdat er geen uitgebreide informatie meer nodig was. Al zullen we dat nooit weten natuurlijk, misschien dat 76 toch te krap was.
Wie niet?quote:Op woensdag 29 september 2021 14:38 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Heel jammer. Dat slagveld bij CDA kijk ik dan wel weer naar uit.
Mooi verhaal weer.quote:Op woensdag 29 september 2021 13:41 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Dat hoeft helemaal niet. Hij kan gewoon meedoen bij nieuwe verkiezingen. Ook als die snel zijn. Steunbetuigingen haalt hij binnen een dag binnen voor alle regio's. Het inschrijfgeld zal ook geen probleem zijn. En als hij met een man of 5 zijn lijst maakt is dat ook geen probleem. De zetels die hij dan teveel krijgt worden verdeeld over de andere partijen.quote:Op woensdag 29 september 2021 14:33 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Ooooh, begin volgend jaar alquote:Op woensdag 29 september 2021 13:41 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Dat telt gewoon mee. Merkel kan volgens mij ook een record breken als er ergens in december nog geen nieuwe regering is.quote:Op woensdag 29 september 2021 15:19 schreef kladderadatsch het volgende:
Hey, stel dat er begin volgend jaar inderdaad nieuwe verkiezingen komen en stél dat het al met al dan inderdaad nog minstens een jaar duurt tot er een nieuw kabinet zit, heeft Rutte dan het record van Lubbers verbroken of telt de tijd dat iemand demissionair MP is sowieso niet mee?
Ah OK, ik kon het nergens vinden namelijk. Lubbers was van 4 november 1982 tot 22 augustus 1994 MP, Rutte is het sinds 14 oktober 2010, dus in principe zou het dan kunnen zonder dat er een Rutte IV kabinet voor nodig is...quote:Op woensdag 29 september 2021 15:24 schreef Jason22 het volgende:
[..]
Dat telt gewoon mee. Merkel kan volgens mij ook een record breken als er ergens in december nog geen nieuwe regering is.
Die haalt vanuit zijn bunker thuis al met gemak 10 zetelsquote:Op woensdag 29 september 2021 14:33 schreef rubbereend het volgende:
[..]
ik mag toch hopen dat dat niet relevant is voor zo'n man. Maar Rutte kennende is het heel interessant voor hem om het record te breken.quote:Op woensdag 29 september 2021 15:19 schreef kladderadatsch het volgende:
Hey, stel dat er begin volgend jaar inderdaad nieuwe verkiezingen komen en stél dat het al met al dan inderdaad nog minstens een jaar duurt tot er een nieuw kabinet zit, heeft Rutte dan het record van Lubbers verbroken of telt de tijd dat iemand demissionair MP is sowieso niet mee?
Oei, dat is een timeout. Sorryquote:Op woensdag 29 september 2021 14:32 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Ach ja, vergeet helemaal Omtzigt.
quote:Op woensdag 29 september 2021 16:34 schreef alpeko het volgende:
[..]
Onderschrift erbij:
Remkes: Jullie gaan niet naar huis voordat er een kabinet is!
Hier ziet u Rutte en Kaag, gevangen in hun eigen gelijk.quote:Op woensdag 29 september 2021 16:34 schreef alpeko het volgende:
[..]
Onderschrift erbij:
Remkes: Jullie gaan niet naar huis voordat er een kabinet is!
Hun verkiezingsprogramma (van D66) komt uit het boekje van Piketty. Typische partij die vermogenden uit ons eigen land opoffert voor de multinationals uit het buitenland.quote:Op woensdag 29 september 2021 14:04 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Ik weet niet welke peilingen jij bekijkt, maar VVD is +1 bij peilingwijzer, D'66 -4, maar ik schaar D'66 dan ook niet onder links.
https://peilingwijzer.tomlouwerse.nl/p/laatste-cijfers.html
Zoals ze net op radio 1 zeiden: met 6 partijen krijgt niemand zijn zin, dit was niemands wenscoalitie. Dat werkt beter dan 1 partij wel zijn zin geven.quote:Op woensdag 29 september 2021 17:24 schreef dz5b604 het volgende:
[ twitter ]
Zou wel leuk zijn, nee zeggen tegen een 5-partijenkabinet met 2 linkse partijen en dan wel ja zeggen tegen een 6-partijenkabinet met 3 linkse partijen om dan nog maar te zwijgen over de D66-CU problematiek met de wet voltooid leven. Die dan opeens opgelost zou zijn (maar goed dan kan je net zo goed met de oude coalitie gaan onderhandelen).
Ja, blijft apart. Terwijl er toch best wat te winnen valt als D66 of VVD/CDA daar een concessie had gedaan.quote:Op woensdag 29 september 2021 17:24 schreef dz5b604 het volgende:
[ twitter ]
Zou wel leuk zijn, nee zeggen tegen een 5-partijenkabinet met 2 linkse partijen en dan wel ja zeggen tegen een 6-partijenkabinet met 3 linkse partijen om dan nog maar te zwijgen over de D66-CU problematiek met de wet voltooid leven. Die dan opeens opgelost zou zijn (maar goed dan kan je net zo goed met de oude coalitie gaan onderhandelen).
Dat hebben ze voor het huidige kabinet al gedaan, en klaarblijkelijk is dat ze niet zo goed bevallen dat het voor herhaling vatbaar is.quote:Op woensdag 29 september 2021 17:28 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ja, blijft apart. Terwijl er toch best wat te winnen valt als D66 of VVD/CDA daar een concessie had gedaan.
Als D66 bijvoorbeeld ingestemd had met onderhandelingen met alleen de CU, en daarbij had ingestemd om de medisch-ethische kwestie in de ijskast te zetten, dan hadden ze daar een boel voor terug kunnen vragen op andere beleidsterreinen.
Rare logica, geloof niet dat het doel van kabinetsformaties is dat iedereen zijn zin niet krijgt. En volgensmij moet je alleen maar meer problemen oplossen op deze manier, niet minder. Neem bijvoorbeeld die wet voltooid leven of het hyperlinkse economische partijprogramma van de PVDA ten opzichte van CDA/VVD.quote:Op woensdag 29 september 2021 17:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zoals ze net op radio 1 zeiden: met 6 partijen krijgt niemand zijn zin, dit was niemands wenscoalitie. Dat werkt beter dan 1 partij wel zijn zin geven.
Niet, dan krijg je echt pas politiek die enkel gebaseerd is op peilingen en de waan van de dag.quote:Op woensdag 29 september 2021 17:32 schreef Aurelius het volgende:
Als er al een 6 partijen kabinet komt zijn ze echt uit wanhoop verenigd. Benieuwd hoe lang dat goed gaat.
Zo raar is die logica niet. Je wil niet dat er een winnaar uit de formatie komt, je wil dat de partijen gelijk zijn. En dus zou alleen D66 die moet toegeven om CU toe te laten of alleen D66, GL en PvdA die winnen terwijl VVD en CDA als verliezers tevoorschijn komen gewoon een heel slecht idee zijn. Dan is er geen evenwicht.quote:Op woensdag 29 september 2021 17:30 schreef dz5b604 het volgende:
[..]
Rare logica, geloof niet dat het doel van kabinetsformaties is dat iedereen zijn zin niet krijgt. En volgensmij moet je alleen maar meer problemen oplossen op deze manier, niet minder. Neem bijvoorbeeld die wet voltooid leven of het hyperlinkse economische partijprogramma van de PVDA (volgens de doorrekening een stuk linkser dan de SP) ten opzichte van CDA/VVD.
Het zal wel het uitsterven van een paar partijen (CDA en PvdA) versnellen.quote:Op woensdag 29 september 2021 17:34 schreef dz5b604 het volgende:
[..]
Niet, dan krijg je echt pas politiek die enkel gebaseerd is op peilingen en de waan van de dag.
Het huidige kabinet was ook niet uit liefde voor elkaar, haalde bijna het eind met eigenlijk maar 3 bewindslieden die ze verloren (Bruins kun je niet mee tellen), dat is heel netjes.quote:Op woensdag 29 september 2021 17:32 schreef Aurelius het volgende:
Als er al een 6 partijen kabinet komt zijn ze echt uit wanhoop verenigd. Benieuwd hoe lang dat goed gaat.
Blijkbaar ja. Maar ik snap niet waarom D66 die medisch-ethische kwestie zo belangrijk maakt. Voor mij als D66--stemmer bungelt dat zeker niet bovenaan de prioriteitenlijst. Klimaat, woningmarkt, stikstofcrisis, arbeidsmarkt en sociale zekerheid zijn wat mij betreft veel belangrijkere thema's waar dringend beleid nodig is.quote:Op woensdag 29 september 2021 17:30 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dat hebben ze voor het huidige kabinet al gedaan, en klaarblijkelijk is dat ze niet zo goed bevallen dat het voor herhaling vatbaar is.
Again zeer vreemde logica hoe zie je dat voor je bij de presentatie van het nieuwe kabinet.quote:Op woensdag 29 september 2021 17:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zo raar is die logica niet. Je wil niet dat er een winnaar uit de formatie komt, je wil dat de partijen gelijk zijn. En dus zou alleen D66 die moet toegeven om CU toe te laten of alleen D66, GL en PvdA die winnen terwijl VVD en CDA als verliezers tevoorschijn komen gewoon een heel slecht idee zijn. Dan is er geen evenwicht.
quote:Ja sorry jongens, het is allemaal kut maar het goede nieuws is dat niemand hier vandaag een winnaar is of zich goed voelt over dit regeringsprogramma voor de komende 4 jaar.
Het is wel een issue waar ze snel een tastbaar resultaat mee kunnen binnen halen, dat gaat met die andere zaken een stuk lastiger als je niet bereid bent om het erg rigoureus aan te pakken (wat waarschijnlijk weer op weerstand van de rest kan rekenen).quote:Op woensdag 29 september 2021 17:38 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Blijkbaar ja. Maar ik snap niet waarom D66 die medisch-ethische kwestie zo belangrijk maakt. Voor mij als D66--stemmer bungelt dat zeker niet bovenaan de prioriteitenlijst. Klimaat, woningmarkt, stikstofcrisis, arbeidsmarkt en sociale zekerheid zijn wat mij betreft veel belangrijkere thema's waar dringend beleid nodig is.
Ik heb ook niet het idee dat dit nou zo'n breekpunt is bij andere D66 stemmers. De voltooid leven wet was met name het kindje van Pia Dijkstra, en die is inmiddels vertrokken.
Nee, dat zeg je niet. Je zegt dan gewoon dat er een mooi akkoord ligt waar allr partijen zich goed in kunnen vinden.quote:Op woensdag 29 september 2021 17:38 schreef dz5b604 het volgende:
[..]
Again zeer vreemde logica hoe zie je dat voor je bij de presentatie van het nieuwe kabinet.
[..]
Feitelijk gaat het volgens mij ook om die andere thema's. D66 en CU stonden daar steeds tegenover VVD en CDA. CU legde dan gewoon te weinig gewicht in de schaal, waardoor ze vaak verloren. GL en PvdA samen zijn veel meer gewicht.quote:Op woensdag 29 september 2021 17:38 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Blijkbaar ja. Maar ik snap niet waarom D66 die medisch-ethische kwestie zo belangrijk maakt. Voor mij als D66--stemmer bungelt dat zeker niet bovenaan de prioriteitenlijst. Klimaat, woningmarkt, stikstofcrisis, arbeidsmarkt en sociale zekerheid zijn wat mij betreft veel belangrijkere thema's waar dringend beleid nodig is.
Ik heb ook niet het idee dat dit nou zo'n breekpunt is bij andere D66 stemmers. De voltooid leven wet was met name het kindje van Pia Dijkstra, en die is inmiddels vertrokken.
De medisch-ethische kwesties zijn nu de kindjes van Rob Jetten geworden, dus dat zal ook meespelen. Het dossier is van Pia naar hem verhuisd. Er zijn echter nog wel oplossingen mogelijk. Zo zouden ze een referendum kunnen invoeren voor medisch-ethische kwesties. Dat leent zich er bij uitstek voor, want de wensen van de bevolking op dat gebied zijn onderdeel van de dan heersende cultuur. Daarnaast heb je vrijwel geen kans dat je een verdrag of akkoord in de problemen brengt.quote:Op woensdag 29 september 2021 17:38 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Extraparlementair is ook gewoon een kabinet met steun van die 6 partijen (en misschien nog een paar er bij) voor een akkoord op hoodlijnen en functioneert verder als het afgeschoten minderheidskabinet (akkoorden zoeken per plan). 2 opties die al afgeschoten zijn, ik zou dus niet weten waarom ze er met een extraparlementair kabinet, waarbij Rutte, Kaag en Hoekstra hun droombaan moeten opgeven, wel uit komen.quote:Op woensdag 29 september 2021 17:59 schreef Makrelis het volgende:
Ik geloof er niets van dat ze er nu opeens wèl uitkomen. Extra-parlementair wordt het wat ik je brom.
Als er nu uitkomen kost ze dat de volgende ronde stuk voor stuk zetels. Denk ik.
Behalve dan dat CU niet in een kabinet gaat zitten dat de uitslag van dat referendum uit moet voeren als het ja is. En Segers zei gister: ook niet een kabinet dat er voor zorgt dat een week na ontslag van dat kabinet die wet kan worden ingevoerd. Dus CU gaat niet in dat kabinet zitten als dat referendum wordt gehouden.quote:Op woensdag 29 september 2021 18:01 schreef Jojoke het volgende:
[..]
De medisch-ethische kwesties zijn nu de kindjes van Rob Jetten geworden, dus dat zal ook meespelen. Het dossier is van Pia naar hem verhuisd. Er zijn echter nog wel oplossingen mogelijk. Zo zouden ze een referendum kunnen invoeren voor medisch-ethische kwesties. Dat leent zich er bij uitstek voor, want de wensen van de bevolking op dat gebied zijn onderdeel van de dan heersende cultuur. Daarnaast heb je vrijwel geen kans dat je een verdrag of akkoord in de problemen brengt.
Ze kopen tijd, want het duurt even voordat zo'n wet gereed is en het eerste referendum gehouden kan worden. Dan ben je zo 3 jaar verder. Christenunie zit nu ook in een kabinet dat abortus en euthanasie toestaat, dus als de wet eenmaal bestaat dan zijn de medisch-etnische kwesties bij de formatie van een volgend kabinet misschien geen struikelblok meer.quote:Op woensdag 29 september 2021 18:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Behalve dan dat CU niet in een kabinet gaat zitten dat de uitslag van dat referendum uit moet voeren als het ja is. En Segers zei gister: ook niet een kabinet dat er voor zorgt dat een week na ontslag van dat kabinet die wet kan worden ingevoerd. Dus CU gaat niet in dat kabinet zitten als dat referendum wordt gehouden.
Hoekstra praat met Den Haan. Dat kan niet over de formatie gegaan zijn, lijkt me.quote:Op woensdag 29 september 2021 17:57 schreef TomWaits het volgende:
[ twitter ]
En we gaan nog even door..
Dat laatste klopt, een aanwezige wet is er. Maar CU gaat niet in een kabinet zitten dat zo'n wet gaat voorbereiden, dus ook niet het referendum over zo'n wet. Dat is vrij duidelijk, dat zei Segers gister.quote:Op woensdag 29 september 2021 18:12 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ze kopen tijd, want het duurt even voordat zo'n wet gereed is en het eerste referendum gehouden kan worden. Dan ben je zo 3 jaar verder. Christenunie zit nu ook in een kabinet dat abortus en euthanasie toestaat, dus als de wet eenmaal bestaat dan zijn de medisch-etnische kwesties bij de formatie van een volgend kabinet misschien geen struikelblok meer.
Ik weet niet of de D66-fractie het gaat slikken als alle plannen weer 4 jaar de ijskist in kunnen.quote:Op woensdag 29 september 2021 18:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat laatste klopt, een aanwezige wet is er. Maar CU gaat niet in een kabinet zitten dat zo'n wet gaat voorbereiden, dus ook niet het referendum over zo'n wet. Dat is vrij duidelijk, dat zei Segers gister.
Niet alle plannen, ik denk dat ze legalisatie van wiet er voor terug krijgen. Dat is veel minder een issue voor CU en CDA en voor D66 net zo belangrijk als euthanasie. Zou ik iig een slimme zet vinden.quote:Op woensdag 29 september 2021 18:22 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ik weet niet of de D66-fractie het gaat slikken als alle plannen weer 4 jaar de ijskist in kunnen.
We zullen zien.quote:Op woensdag 29 september 2021 18:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet alle plannen, ik denk dat ze legalisatie van wiet er voor terug krijgen. Dat is veel minder een issue voor CU en CDA en voor D66 net zo belangrijk als euthanasie. Zou ik iig een slimme zet vinden.
Denk dat daar te veel achter wordt gezocht. Het is gewoon een stuk uit een boek dat vandaag uitkomt van een NRC-journalist. Meer geluk qua timing en clicks dan een strategie lijkt me.quote:Op woensdag 29 september 2021 18:26 schreef Jojoke het volgende:
[ twitter ]
Denkt NRC dat Schippers vooruitgeschoven wordt of doen ze dit gewoon voor de clicks?
Is dat niet die hoer van de sigarettenindustrie?quote:Op woensdag 29 september 2021 18:26 schreef Jojoke het volgende:
[ twitter ]
Denkt NRC dat Schippers vooruitgeschoven wordt of doen ze dit gewoon voor de clicks?
Schippers staat al maanden klaar om in te vallen als Rutte exit is. NRC wil later gewoon kunnen zeggen dat ze het altijd al gezien hebben.quote:Op woensdag 29 september 2021 18:26 schreef Jojoke het volgende:
[ twitter ]
In dat geval lijkt het meer timing en clicks inderdaad.quote:Op woensdag 29 september 2021 18:29 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Denk dat daar te veel achter wordt gezocht. Het is gewoon een stuk uit een boek dat vandaag uitkomt van een NRC-journalist. Meer geluk qua timing en clicks dan een strategie lijkt me.
Nou ja, z’n boek komt vandaag uit. Ik denk dat het sfeertje de laatste tijd zo hijgerig is dat op elke dag wel vermoedens zouden bestaan van een onderliggend doel vanuit NRC.quote:Op woensdag 29 september 2021 18:34 schreef Jojoke het volgende:
[..]
In dat geval lijkt het meer timing en clicks inderdaad.
Rutte GOATquote:
Mee eens. Ik zou het niet terecht vinden als D66 hier nu gezeur over gaat krijgen.quote:Op woensdag 29 september 2021 18:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik zal blij zijn als het er zit. Dit gelazer duurt nu al te lang.
Hij zal vooral een kans zien om interessant te doen met niks.quote:Op woensdag 29 september 2021 18:45 schreef Raw85 het volgende:
De Haagse Insider doet zichzelf wat aan vanavond denk ik
Zoals zo ongeveer altijdquote:Op woensdag 29 september 2021 18:47 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Hij zal vooral een kans zien om interessant te doen met niks.
Tja, ze zitten ook wel in een lastige positie. Ik weet niet welke andere partijen je eventueel overweegt maar van bijv GL/PvdA kan je nou ook niet echt zeggen dat ze iets hebben bereikt met hun strategie. Mochten de berichten kloppen vind ik het wel een dappere zet van D66quote:Op woensdag 29 september 2021 18:48 schreef TomWaits het volgende:
Een stem op D66 is dus een stem op de status quo: alles blijft een beetje hetzelfde. Zoveel is duidelijk.
Maar goed, we moeten nog het uiteindelijke regeerakkoord en kabinetsploeg afwachten. Misschien dat er ineens iets heel progressiefs in staat, maar, ik verwacht vooral dezelfde kleurloosheid en nietszeggendheid. En Rutte gewoon lachend verder.
Bergen aan cryptische, onduidelijke tweets die niet te begrijpen zijn doch eigenlijk niets zeggen en dat dan zo vaak doen dat men je als een autoriteit aanneemt, fenomeen. Die protegeetjes als Simon van Teutum weten het desondanks te presteren nóg vermoeider te zijn.quote:
Ik snap het wel, voor D66 is een regeerperiode pas echt afgesloten als het zetelaantal gehalveerd is.quote:
Ik doel eigenlijk op de tweet van Bromet. Die afgeeft op Kaag maar GL heeft zichzelf buitenspel gezet door vast te houden aan de PvdA.quote:Op woensdag 29 september 2021 18:52 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ik snap het wel, voor D66 is een regeerperiode pas echt afgesloten als het zetelaantal gehalveerd is.
Natuurlijk zitten we pas aan de vooravond van onderhandeling, maar je weet nu al dat als ze voor deze combinatie gaan, hij er ook zal komen. En verder rest zal het best dapper zijn, vooral in het licht dat ze al hun geloofwaardigheid in één klap kwijtraken, maar Nederland zo wel aan een nieuw kabinet helpen.quote:Op woensdag 29 september 2021 18:52 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Tja, ze zitten ook wel in een lastige positie. Ik weet niet welke andere partijen je eventueel overweegt maar van bijv GL/PvdA kan je nou ook niet echt zeggen dat ze iets hebben bereikt met hun strategie. Mochten de berichten kloppen vind ik het wel een dappere zet van D66
Wel erg makkelijk dit. Iemand moest bewegen om dit hele formatie fiasco nog uit het slop te trekken. Als D66 dat nu is dan is dat ook een moedige stap.quote:Op woensdag 29 september 2021 18:48 schreef TomWaits het volgende:
Een stem op D66 is dus een stem op de status quo: alles blijft een beetje hetzelfde. Zoveel is duidelijk.
Maar goed, we moeten nog het uiteindelijke regeerakkoord en kabinetsploeg afwachten. Misschien dat er ineens iets heel progressiefs in staat, maar, ik verwacht vooral dezelfde kleurloosheid en nietszeggendheid. En Rutte gewoon lachend verder.
Wat mij betreft stappen zowel D66 niet in een conservatief kabinet, als GL niet alleen in een rechts kabinet.quote:Op woensdag 29 september 2021 18:53 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Ik doel eigenlijk op de tweet van Bromet. Die afgeeft op Kaag maar GL heeft zichzelf buitenspel gezet door vast te houden aan de PvdA.
quote:Op woensdag 29 september 2021 19:05 schreef Tijn het volgende:
Had Kaag de motie van wantrouwen richting Rutte nou maar gesteund
En dan? Was Rutte met de VVD de oppositie in gegaan of krijg je een veel rechtsere VVD’er dan Rutte. Ik denk niet dat een Schippers wél zou matchen met Kaag, integendeel. Bovendien neem je dan Kaag mooi de wind uit de zeilen door de eerste vrouwelijke MP te worden.quote:Op woensdag 29 september 2021 19:05 schreef Tijn het volgende:
Had Kaag de motie van wantrouwen richting Rutte nou maar gesteund
Jij denkt dat dat nu alsnog gaat gebeuren?quote:Op woensdag 29 september 2021 19:07 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Bovendien neem je dan Kaag mooi de wind uit de zeilen door de eerste vrouwelijke MP te worden.
Ik denk dat Kaag denkt dat dit ooit nog gaat gebeurenquote:Op woensdag 29 september 2021 19:13 schreef Tijn het volgende:
[..]
Jij denkt dat dat nu alsnog gaat gebeuren?
Neequote:Op woensdag 29 september 2021 19:13 schreef Tijn het volgende:
[..]
Jij denkt dat dat nu alsnog gaat gebeuren?
Op een gegeven moment kiest iemand dan idd wel eieren voor zijn geld.quote:Op woensdag 29 september 2021 19:20 schreef Hanca het volgende:
Ik denk dat Remkes zijn taktiek met net zo lang tegen elkaar praten tot ze murw zijn best heeft gewerkt. Taktiek die in de EU trouwens ook zeer veel wordt gebruikt, daar vaak zelfs 's nachts (alleen op Merkel had dat naar verluidt geen enkele invloed, die was om 3 uur even scherp als ze de vergadering begon). Er is nu in elk geval beweging.
Ik denk dat het CDA ook niet echt uitkijkt naar nieuwe verkiezingen....quote:Op woensdag 29 september 2021 19:23 schreef timmmmm het volgende:
Uiteindelijk is de enige reden dat D66 nu toch wel akkoord gaat met CU omdat ze het minst te winnen hebben met nieuwe verkiezingen. CU staat er prima op bij deze onderhandelingen, die hebben niks verkeerd gedaan maar kregen van D66 de zwarte piet. Andersom geldt dat voor Groenlinks en PvdA, waar PvdA zich ook nog eens als regeerderspartij kan profileren waar D66 daarin faalde. VVD lijkt nog altijd ongenaakbaar in de peilingen.
Alleen D66 staat op enorme winst en kan alleen maar verliezen, het is dus niet gek dat zij uiteindelijk water bij de wijn hebben gedaan en formeel CU weer bespreekbaar hebben gemaakt. Toen wist je al welke kant het op zou gaan en nu is het nieuws dat voortzetting coalitie een serieuze optie is. Men zal het wel draaien als 'in het landsbelang' maar onder de streep was het een staarwedstrijd tussen VVD en D66 over CU of het linkse blok en heeft D66 als enige alles te verliezen en zo het eerst geknipperd.
Hier zit wel wat in, alleen krijgt D66 dat verlies alsnog te verwerken na het einde van het komende kabinet. Het is slechts uitstel van executie. Gelukkig hebben kiezers tegenwoordig een vrij kort geheugen.quote:Op woensdag 29 september 2021 19:23 schreef timmmmm het volgende:
Uiteindelijk is de enige reden dat D66 nu toch wel akkoord gaat met CU omdat ze het minst te winnen hebben met nieuwe verkiezingen. CU staat er prima op bij deze onderhandelingen, die hebben niks verkeerd gedaan maar kregen van D66 de zwarte piet. Andersom geldt dat voor Groenlinks en PvdA, waar PvdA zich ook nog eens als regeerderspartij kan profileren waar D66 daarin faalde. VVD lijkt nog altijd ongenaakbaar in de peilingen.
Alleen D66 staat op enorme winst en kan alleen maar verliezen, het is dus niet gek dat zij uiteindelijk water bij de wijn hebben gedaan en formeel CU weer bespreekbaar hebben gemaakt. Toen wist je al welke kant het op zou gaan en nu is het nieuws dat voortzetting coalitie een serieuze optie is. Men zal het wel draaien als 'in het landsbelang' maar onder de streep was het een staarwedstrijd tussen VVD en D66 over CU of het linkse blok en heeft D66 als enige alles te verliezen en zo het eerst geknipperd.
Dat geheugen wordt wel constant opnieuw opgefrist met elk nieuw kabinetsplan dat in uitvoering wordt gebracht (en dus in het nieuws komt).quote:Op woensdag 29 september 2021 19:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hier zit wel wat in, alleen krijgt D66 dat verlies alsnog te verwerken na het einde van het komende kabinet. Het is slechts uitstel van executie. Gelukkig hebben kiezers tegenwoordig een vrij kort geheugen.
Hamer heeft haar standaard methode gebruikt, alleen hebben dergelijke poldergesprekken vaak nog veel langer nodig dan een half jaar.quote:Op woensdag 29 september 2021 19:31 schreef Raw85 het volgende:
Wat heeft Hamer eigenlijk allemaal gedaan in die tijd als formateur? Met zo’n beetje de gehele polder, tot aan de lokale geheelonthoudersvereniging aan toe, aan tafel gezeten over de inhoud terwijl dat het probleem dus helemaal niet is.
De wens tot tijdrekken van een aantal partijen gefaciliteerd.quote:Op woensdag 29 september 2021 19:31 schreef Raw85 het volgende:
Wat heeft Hamer eigenlijk allemaal gedaan in die tijd als formateur?
Wellicht zelfs oude zakken, best kans dat een heel groot deel van de bewindspersonen blijft zitten.quote:Op woensdag 29 september 2021 19:33 schreef ESF1Gamer het volgende:
Dus oude wijn in nieuwe zakken dus
Het CDA doet het ook fantastisch in de peilingen ja.quote:Op woensdag 29 september 2021 19:23 schreef timmmmm het volgende:
...waarbij je moet aanvullen dat ze van beide hebben gezegd dat ze op dat moment niet weg hoefden.quote:Op woensdag 29 september 2021 19:36 schreef Janneke141 het volgende:
Overigens kun je bij de opstelling van de ChristenUnie ook wel degelijk vraagtekens zetten hoor. Die gaan straks met Rutte en Kaag in een nieuw kabinet zitten terwijl ze een Motie van Afkeuring tegen beiden hebben gesteund.
Wat wel degelijk sterk verschilt van een motie van wantrouwen. Dit keurt vooral beleid af en niet de persoon.quote:Op woensdag 29 september 2021 19:36 schreef Janneke141 het volgende:
Overigens kun je bij de opstelling van de ChristenUnie ook wel degelijk vraagtekens zetten hoor. Die gaan straks met Rutte en Kaag in een nieuw kabinet zitten terwijl ze een Motie van Afkeuring tegen beiden hebben gesteund.
Maar gaat de achterban dat ook accepteren, zeker als het beleid niet wezenlijk zou verschillen van nu?quote:Op woensdag 29 september 2021 19:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
...waarbij je moet aanvullen dat ze van beide hebben gezegd dat ze op dat moment niet weg hoefden.
De vraag is wel wanneer dat volgende kabinet precies sneuvelt. De overlevingskansen schat ik niet heel hoog in, maar je weet het maar nooit met onze goedlachse premier.quote:Op woensdag 29 september 2021 19:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hier zit wel wat in, alleen krijgt D66 dat verlies alsnog te verwerken na het einde van het komende kabinet. Het is slechts uitstel van executie. Gelukkig hebben kiezers tegenwoordig een vrij kort geheugen.
Ja, de achterban is zeer duidelijk geweest in een interne enquete: als we nodig zijn om mee te regeren kan dat altijd, in welke formatie dan ook. Iets van 90% van de leden die gestemd hadden was daar voor. Niet voor niets dat de leden Segers terugfloten toen hij Rutte uit sloot.quote:Op woensdag 29 september 2021 19:43 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar gaat de achterban dat ook accepteren, zeker als het beleid niet wezenlijk zou verschillen van nu?
Let wel, een kabinet wat er een puinhoop van gemaakt heeft, wat gevallen is, waar menigeen in de 2e kamer en in het land de buik vol van heeft.quote:Op woensdag 29 september 2021 19:23 schreef Tijn het volgende:
Zou toch wat zijn als straks na 200+ dagen formeren het resultaat is een voortzetting van het vorige kabinet
Ik denk dat al die bejaarde vervangers als De Bruijn, Kamp en Knapen wel ingewisseld gaan worden.quote:Op woensdag 29 september 2021 19:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wellicht zelfs oude zakken, best kans dat een heel groot deel van de bewindspersonen blijft zitten.
Het zal het vertrouwen in de politiek inderdaad veel goed doenquote:Op woensdag 29 september 2021 19:48 schreef Montagui het volgende:
[..]
Let wel, een kabinet wat er een puinhoop van gemaakt heeft, wat gevallen is, waar menigeen in de 2e kamer en in het land de buik vol van heeft.
Zal wel goed komen dan.
Ben benieuwd of Kaag het kabinet weer in gaat.quote:Op woensdag 29 september 2021 19:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk dat al die bejaarde vervangers als De Bruijn, Kamp en Knapen wel ingewisseld gaan worden.
En ik denk dat we Grapperhaus, Ollongren en Van Engelshoven ook niet terug gaan zien.
Nou ja, het komt ook wel een beetje door de enorme versplintering, dus aan ons als opdrachtgevers.quote:Op woensdag 29 september 2021 19:50 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het zal het vertrouwen in de politiek inderdaad veel goed doen
Mwoah, ik denk dat de Kamerleden vooral vrezen voor hun eigen baantje als ze niet instemmen momenteel. Dus tsja, het is volgens mij wel rond: VVD-D66-CDA-CU.quote:Op woensdag 29 september 2021 19:53 schreef Jojoke het volgende:
Ik moet nog zien of de D66-fractie instemt. Ik verwacht niet tenzij er een grote concessie is gedaan.
Ik vraag me vooral af hoe ze de peilingen gaan laten meewegen hierin. Ze zitten wel een beetje lager in de peilingen en dan is de vraag of ze durven gokken.quote:Op woensdag 29 september 2021 19:53 schreef Jojoke het volgende:
Ik moet nog zien of de D66-fractie instemt. Ik verwacht niet tenzij er een grote concessie is gedaan.
En dan afgestraft worden voor het onmogelijk maken van een kabinet? Dat risico zit er enorm in, ze kunnen zo weer onder de 15 zakken.quote:Op woensdag 29 september 2021 19:53 schreef Jojoke het volgende:
Dat zou kunnen ja, als je echter weer op de oude voet met de oude garde verder gaat terwijl je net zo hard campagne hebt gevoerd op dat het allemaal anders moet zak je daar aan het einde van de rit gegarandeerd onder. Dan mogen ze waarschijnlijk zelfs nog van geluk spreken als ze in de dubbele cijfers blijven.quote:Op woensdag 29 september 2021 19:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dan afgestraft worden voor het onmogelijk maken van een kabinet? Dat risico zit er enorm in, ze kunnen zo weer onder de 15 zakken.
Het ligt eraan hoe diep de frustratie zit.quote:Op woensdag 29 september 2021 19:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dan afgestraft worden voor het onmogelijk maken van een kabinet? Dat risico zit er enorm in, ze kunnen zo weer onder de 15 zakken.
D66 steunt een eventuele brede coalitie en eentje met de linkse wolk. Ik zie de onmogelijkheid niet.quote:Op woensdag 29 september 2021 19:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zowel VVD als D66 blokkeren combinaties, maar dan is de vraag hoe goed beiden bij een eventuele mislukking kunnen spinnen.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:00 schreef VoMy het volgende:
[..]
D66 steunt een eventuele brede coalitie en eentje met de linkse wolk. Ik zie de onmogelijkheid niet.
Nee, maar een deel van de D66 stemmers die vooral ook de mogelijkheden tot compromissen sluiten van D66 waarderen misschien wel.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:00 schreef VoMy het volgende:
[..]
D66 steunt een eventuele brede coalitie en eentje met de linkse wolk. Ik zie de onmogelijkheid niet.
De VVD blokkeert werkelijk alles. Alleen daarom al zou je het ze helemaal zelf moeten laten uitzoeken.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:02 schreef Joop_W het volgende:
[..]
Zowel VVD als D66 blokkeren combinaties, maar dan is de vraag hoe goed beiden bij een eventuele mislukking kunnen spinnen.
Ollongren zal inderdaad niet meer houdbaar zijn, maar Van Engelshoven is een heerlijke jaknikker dus ideaal in een kabinet, en de rechtlijnige Grapperhaus doet het volgens mij ook vrij goed in kamp Rutte/Hoekstra. Ik denk dat die wel blijft.quote:Op woensdag 29 september 2021 19:48 schreef Hexagon het volgende:
En ik denk dat we Grapperhaus, Ollongren en Van Engelshoven ook niet terug gaan zien.
Klopt, maar dan heb je in elk geval nog profijt gehad van je aantal zetels op je hoogtepunt. Er zullen best een flink aantal goede punten voor D66 in een regeerakkoord komen en anders kun je dan altijd nog de stekker er uit trekken (dat wordt meer begrepen dan niet eens willen beginnen met praten).quote:Op woensdag 29 september 2021 19:59 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dat zou kunnen ja, als je echter weer op de oude voet met de oude garde verder gaat terwijl je net zo hard campagne hebt gevoerd op dat het allemaal anders moet zak je daar aan het einde van de rit gegarandeerd onder. Dan mogen ze waarschijnlijk zelfs nog van geluk spreken als ze in de dubbele cijfers blijven.
Dat ben ik inhoudelijk op zich met je eens, maar in verkiezingen kan de beeldvorming nog steeds twee kanten opvallen.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:03 schreef VoMy het volgende:
[..]
De VVD blokkeert werkelijk alles. Alleen daarom al zou je het ze helemaal zelf moeten laten uitzoeken.
Van Engelshoven is een overblijfsel uit het Pechtold tijdperk die totaal niet populair is in de partij gezien haar dramatische PR van de laatste jaren. Dus ik geef haar weinig kans.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ollongren zal inderdaad niet meer houdbaar zijn, maar Van Engelshoven is een heerlijke jaknikker dus ideaal in een kabinet, en de rechtlijnige Grapperhaus doet het volgens mij ook vrij goed in kamp Rutte/Hoekstra. Ik denk dat die wel blijft.
Kwaliteiten zijn geen voorwaarde om minister te worden hè. Sander Dekker en Stef Blok zitten er immers ook nog steeds.
Beetje drukken op de D66-fractie.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:03 schreef JohnBercow het volgende:
[ twitter ]
De druiven zijn zuur bij GroenLinks
Dat gevallen is natuurlijk al achterhaald. Daar heeft de kiezer over gesproken en die heeft de 4 partijen beloond met meer zetels. Als je toen in 1 of 2 weken had besloten om gewoon door te gaan was dat prima verdedigbaar met de uitslag in de hand.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:05 schreef Cupfighter het volgende:
Ongelooflijk na een half jaar weer uitkomen bij de gevallen coalitie, wat een kermis
Er is geen meerderheid zonder zo'n fractie dus dat kan weinig andersquote:Op woensdag 29 september 2021 20:09 schreef JohnBercow het volgende:
Maar zou Kaag het overwegen met een fractie samen te werken die onlangs een dolk in haar rug heeft gestoken?
Als ik D66 was zou ik echt een aantal bekende progressieve namen willen en minstens het ministerie van klimaat en natuurlijk financiën (Koolmees is perfect voor financiën, maar misschien te saai qua imago).quote:Op woensdag 29 september 2021 20:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Van Engelshoven is een overblijfsel uit het Pechtold tijdperk die totaal niet populair is in de partij gezien haar dramatische PR van de laatste jaren. Dus ik geef haar weinig kans.
En Grapperhaus heeft al zoveel deuken opgelopen dat het een wonder is dat hij er nog zit.
Je bedoeld een fractie die een niet functionerende minister heeft geholpen om de juiste keuze te maken?quote:Op woensdag 29 september 2021 20:09 schreef JohnBercow het volgende:
Maar zou Kaag het overwegen met een fractie samen te werken die onlangs een dolk in haar rug heeft gestoken?
GL en PvdA stemden ook voor die motie, he?quote:Op woensdag 29 september 2021 20:09 schreef JohnBercow het volgende:
Koolmees zal wel aanblijven maar die is vrij breed inzetbaar. Dan is Vijlbrief meet wat voor financien.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als ik D66 was zou ik echt een aantal bekende progressieve namen willen en minstens het ministerie van klimaat en natuurlijk financiën (Koolmees is perfect voor financiën, maar misschien te saai qua imago).
Praten zie ik ze sowieso nog wel doen, maar aan het einde daarvan zit natuurlijk een evaluatiemoment (en waarschijnlijk ook een congres dat akkoord moet gaan met kabinetsdeelname) en dat kan nog wel eens een heikel moment worden.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, maar dan heb je in elk geval nog profijt gehad van je aantal zetels op je hoogtepunt. Er zullen best een flink aantal goede punten voor D66 in een regeerakkoord komen en anders kun je dan altijd nog de stekker er uit trekken (dat wordt meer begrepen dan niet eens willen beginnen met praten).
En dat is terecht en ook het moment om te beslissen of je het doet. Niet nu.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:13 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Praten zie ik ze sowieso nog wel doen, maar aan het einde daarvan zit natuurlijk een evaluatiemoment (en waarschijnlijk ook een congres dat akkoord moet gaan met kabinetsdeelname) en dat kan nog wel eens een heikel moment worden.
Hij en zijn twee medewerkers hebben natuurlijk ook een kantoortje nodig.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:18 schreef capricia het volgende:
Omtzigt zit nu bij Volt?
https://twitter.com/PieterOmtzigt/status/1443244357491036160?s=19
In die vleugel. Ja, hij zal vast geen bureau meer hebben bij het CDA, dat zou wel lastig zijn. Ik zie hem niet aansluiten bij Volt, zo verschrikkelijk fan van de EU is hij ook weer niet.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:18 schreef capricia het volgende:
Omtzigt zit nu bij Volt?
https://twitter.com/PieterOmtzigt/status/1443244357491036160?s=19
Je kunt vanalles zeggen, natuurlijk. Dat maakt het nog niet waar.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:21 schreef Immerdebestebob het volgende:
Kunnen we al zeggen dat we in een teringland wonen en we nooit van Rutte en z'n vriendjes af gaan komen?
Dat verbaasde me dan ook. Ik zie hem zich daar niet aansluiten qua ideologie. Maar hij zit er fysiek nu dus wel.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
In die vleugel. Ja, hij zal vast geen bureau meer hebben bij het CDA, dat zou wel lastig zijn. Ik zie hem niet aansluiten bij Volt, zo verschrikkelijk fan van de EU is hij ook weer niet.
Achterhaald? De rotzooi is eerder erger geworden dan beter, elkaar messen in de rug steken en het CDA dat zwalktquote:Op woensdag 29 september 2021 20:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat gevallen is natuurlijk al achterhaald. Daar heeft de kiezer over gesproken en die heeft de 4 partijen beloond met meer zetels. Als je toen in 1 of 2 weken had besloten om gewoon door te gaan was dat prima verdedigbaar met de uitslag in de hand.
Inmiddels zijn we wel wat stappen verder en lijken meer mensen het huidige kabinet zat. Al halen ze nog 71 zetels in de laatste peiling en is het alleen dankzij CDA dat ze zo ver zakken.
Ze kunnen elkaars bloed wel drinken, dat wordt een leuke samenwerking de komende 3,5 jaar. Als ze het al uitzitten.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:23 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Achterhaald? De rotzooi is eerder erger geworden dan beter, elkaar messen in de rug steken en het CDA dat zwalkt
Maar dat heeft dus niks meer met dat vallen te maken.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:23 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Achterhaald? De rotzooi is eerder erger geworden dan beter, elkaar messen in de rug steken en het CDA dat zwalkt
Dat moeten ze dus ook in de overweging meenemen. Er is grote kans dat het kabinet Rutte IV vroegtijdig valt en dan moet D66 zich afvragen welk risico ze nemen als ze nu komen aanzetten met de oude coalitie onder leiding van de oude premier. We hebben de afgelopen maanden al gezien dat de bestuurscultuur en leiderschap van Rutte echt niet gaat veranderen. D66 neemt een risico als ze voor nieuwe verkiezingen kiezen, maar is dat risico groter dan wel instemmen met de huidige coalitie. Ik vraag mij dat af.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:25 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Ze kunnen elkaars bloed wel drinken, dat wordt een leuke samenwerking de komende 3,5 jaar. Als ze het al uitzitten.
Een ander punt is dat je met nieuwe verkiezingen een jaar voorbij laat gaan: je kunt dan de begrotingen 2022 niet echt meer aanpassen. Wil D66 dat?quote:Op woensdag 29 september 2021 20:29 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Dat moeten ze dus ook in de overweging meenemen. Er is grote kans dat het kabinet Rutte IV vroegtijdig valt en dan moet D66 zich afvragen welk risico ze nemen als ze nu komen aanzetten met de oude coalitie onder leiding van de oude premier. We hebben de afgelopen maanden al gezien dat de bestuurscultuur en leiderschap van Rutte echt niet gaat veranderen. D66 neemt een risico als ze voor nieuwe verkiezingen kiezen, maar is dat risico groter dan wel instemmen met de huidige coalitie. Ik vraag mij dat af.
Diezelfde vraag zou je aan de VVD kunnen stellen.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een ander punt is dat je met nieuwe verkiezingen een jaar voorbij laat gaan: je kunt dan de begrotingen 2022 niet echt meer aanpassen. Wil D66 dat?
Tot nu heb ik nog geen zaken gezien waaruit uit mij bleek dat “nieuwe bestuurscultuur” meer was dan een loze kreet om Kaag te profileren als de Anti-Rutte. Maar dat zal wel aan mij liggen.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:29 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Dat moeten ze dus ook in de overweging meenemen. Er is grote kans dat het kabinet Rutte IV vroegtijdig valt en dan moet D66 zich afvragen welk risico ze nemen als ze nu komen aanzetten met de oude coalitie onder leiding van de oude premier. We hebben de afgelopen maanden al gezien dat de bestuurscultuur en leiderschap van Rutte echt niet gaat veranderen. D66 neemt een risico als ze voor nieuwe verkiezingen kiezen, maar is dat risico groter dan wel instemmen met de huidige coalitie. Ik vraag mij dat af.
Klopt, als er nu idd ook nog over de 6 partijencoalitie wordt gepraat. Tegen verdergaan met CU zegt VVD sowieso ja.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:35 schreef alpeko het volgende:
[..]
Diezelfde vraag zou je aan de VVD kunnen stellen.
Ze willen een nieuwe visie, dan maak je je niet zo druk over het aanpassen van een begroting. Het zal eerder de VVD zijn die zich daar druk over maakt.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een ander punt is dat je met nieuwe verkiezingen een jaar voorbij laat gaan: je kunt dan de begrotingen 2022 niet echt meer aanpassen. Wil D66 dat?
Ze willen ook snel veel doen voor het klimaat, dan is het aanpassen van de begrotingen wel ontzettend belangrijk. Zonder begrotingsaanpassingen kan je niks meer doen voor het klimaat dan er in de plannen van prinsjesdag staat.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:39 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ze willen een nieuwe visie, dan maak je je niet zo druk over het aanpassen van een begroting. Het zal eerder de VVD zijn die zich daar druk over maakt.
Eens in de zoveel tijd hebben politici de illusie dat ze best zonder al dat gekonkel in de achterkamertjes kunnen.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:37 schreef Joop_W het volgende:
[..]
Tot nu heb ik nog geen zaken gezien waaruit uit mij bleek dat “nieuwe bestuurscultuur” meer was dan een loze kreet om Kaag te profileren als de Anti-Rutte. Maar dat zal wel aan mij liggen.
Wat natuurlijk onzin is. In een debat met hooguit interrupties in drieën en altijd een tegen een ipv samen overleggen, kun je niet echt grote aanpassingen doen. Nog los van het feit dat je niet altijd dingen voor kunt stellen in het openbaar, dan gaat men met de helft van je compromis waarin je je tegenstander tegemoet wil komen er vandoor en doet dan alsof je daar plots voor bent.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:42 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Eens in de zoveel tijd hebben politici de illusie dat ze best zonder al dat gekonkel in de achterkamertjes kunnen.
Als ze niet het idee hebben dat ze voldoende voor elkaar kunnen krijgen zullen ze die gok wel willen nemen. Zij krijgen als partij van de potentiële achterban nou eenmaal geen bonus puur en alleen voor het verantwoordelijkheid nemen en mee regeren, als ze niet willen decimeren zullen ze toch echt moeten leveren (of in ieder geval geloofwaardig genoeg verandering kunnen beloven).quote:Op woensdag 29 september 2021 20:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik gok dat de VVD-fractie wel kon instemmen met het voortzetten van de huidige coalitiequote:Op woensdag 29 september 2021 21:00 schreef trein2000 het volgende:
Het VVD-stemvee de fractie is er uit: [ twitter ]
Of alleen de variant met zes partijen is besproken omdat de andere variant vermoedelijk sowieso wel geaccepteerd wordt? Onduidelijk verhaal iig wel jaquote:Op woensdag 29 september 2021 21:02 schreef Hanca het volgende:
Is er nu maar 1 variant door Remkes voorgelegd of heeft de VVD om één of andere reden maar 1 variant besproken?
Welke varianten hadden ze nog meer moeten bespreken dan? Die zijn toch allemaal van tafel?quote:Op woensdag 29 september 2021 21:02 schreef Hanca het volgende:
Is er nu maar 1 variant door Remkes voorgelegd of heeft de VVD om één of andere reden maar 1 variant besproken?
De VVD fractie stemt in met alles dat Rutte wil.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:02 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ik gok dat de VVD-fractie wel kon instemmen met het voortzetten van de huidige coalitie
Dat was inderdaad 1 reden waar ik aan dacht.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:06 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Of alleen de variant met zes partijen is besproken omdat de andere variant vermoedelijk sowieso wel geaccepteerd wordt? Onduidelijk verhaal iig wel ja
De motie Hermans gaat nog verwerkt worden en daarna is de voorjaarsbesluitvorming het eerste grote budgettaire moment weer. Die voorbereiding begint al na de najaarsnota, huidige of nieuwe coalitie kan die allebei nog halen. Zou wel zonde zijn als het demissionaire kabinet die besluitvorming nog zou moeten doen.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zit idd weinig meer, ik denk dat alleen Aukje de Vries echt tegen Rutte in durft te gaan.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:10 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Rutte is de VVD fractie, de rest zijn allemaal ja knikkers en politieke nobodies.
Dit dus.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Welke varianten hadden ze nog meer moeten bespreken dan? Die zijn toch allemaal van tafel?
Alle opties waren door 1 of 2 partijen geblokkeerd, totdat D66 de deur voor CU opnieuw open zette. En dus kan de VVD-fractie zich beraden op voortzetting van -III naar -IV.
Het eerste grote moment zijn nu nog de lopende begrotingen. De APB zijn de opening van het begrotingenseizoen, niet het sluitpunt. Tot de stemmingen in december kan alles volledig worden aangepast, al is het ongebruikelijk om na de AFB nog over begrotingen heen te schuiven (maar het kan wel, volgens mij kunnen ze de AFB ook heropenen om dat te doen).quote:Op woensdag 29 september 2021 21:12 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
De motie Hermans gaat nog verwerkt worden en daarna is de voorjaarsbesluitvorming het eerste grote budgettaire moment weer. Die voorbereiding begint al na de najaarsnota, huidige of nieuwe coalitie kan die allebei nog halen. Zou wel zonde zijn als het demissionaire kabinet die besluitvorming nog zou moeten doen.
Bij de vorige verkiezingen wist je dat niet?quote:Op woensdag 29 september 2021 21:17 schreef Jojoke het volgende:
Bij nieuwe verkiezingen weet je nu wel dat VVD en CDA een rechts kabinet willen en geen middenkabinet.
Hoezo? Ze willen best VVD-D66-CDA-PvdA of VVD-D66-CDA-GL of door met de CU.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:17 schreef Jojoke het volgende:
Bij nieuwe verkiezingen weet je nu wel dat VVD en CDA een rechts kabinet willen en geen middenkabinet.
Kraaien.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:18 schreef Derrazi het volgende:
Weet iemand wat Den Haan daar vandaag deed?
Misschien bakt ze lekkere koekjes?quote:Op woensdag 29 september 2021 21:18 schreef Derrazi het volgende:
Weet iemand wat Den Haan daar vandaag deed?
Vrouwenquota denk ikquote:Op woensdag 29 september 2021 21:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Misschien bakt ze lekkere koekjes?
Met alle poppetjes die er nog zitten op dezelfde plaatsen.quote:Op woensdag 29 september 2021 19:23 schreef Tijn het volgende:
Zou toch wat zijn als straks na 200+ dagen formeren het resultaat is een voortzetting van het vorige kabinet
Niet dat Wilders zelf een deel van de oplossing is, maar ik kan hem hier toch niet helemaal ongelijk in geven.quote:
Bij de stemmingen kan je nog met amendement enkele wijzigingen doorvoeren. Als die maar niet het grote plaatje raken. Daarvoor is eind oktober de deadline, door Rutte expliciet aangegeven in de kamer. Heeft ook te maken met verweking van allerlei cijfers.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het eerste grote moment zijn nu nog de lopende begrotingen. De APB zijn de opening van het begrotingenseizoen, niet het sluitpunt. Tot de stemmingen in december kan alles volledig worden aangepast, al is het ongebruikelijk om na de AFB nog over begrotingen heen te schuiven (maar het kan wel, volgens mij kunnen ze de AFB ook heropenen om dat te doen).
Want? Er zijn toch nieuwe verkiezingen geweest?quote:Op woensdag 29 september 2021 21:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Niet dat Wilders zelf een deel van de oplossing is, maar ik kan hem hier toch niet helemaal ongelijk in geven.
Ik heb zo'n vaag vermoeden dat elke coalitie zonder de PVV spugen is in het gezicht van de kiezer.quote:
wat komt wel heel moeilijk uit je mond he.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Niet dat Wilders zelf een deel van de oplossing is, maar ik kan hem hier toch niet helemaal ongelijk in geven.
Wilders die na die veroordeling zonder enig excuus nog in de kamer zit, is eigenlijk spugen in het gezicht van de rechtstaat. Hij moet het dus herkennen.quote:
Ik snap zijn punt ook wel. Zeker als je er maanden over doet en het land in zoveel bestuurlijke chaos hebt gestort. De geloofwaardigheid om in de huidige coalitie verder te gaan met dezelfde hoofdrolspelers is ver te zoeken wat mij betreft.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je kunt na eind oktober niet meer aan de belastingen zitten, dan loopt de belastingdienst vast. De rest kan wel gewoon.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:22 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Bij de stemmingen kan je nog met amendement enkele wijzigingen doorvoeren. Als die maar niet het grote plaatje raken. Daarvoor is eind oktober de deadline, door Rutte expliciet aangegeven in de kamer. Heeft ook te maken met verweking van allerlei cijfers.
Ik zie het demissionaire kabinet niet ineens plannen hebben over een maand die Rutte 4 zo door kan voeren. Het is ook gek om na aantal begrotingsbehandelingen nog hele grote wijzigingen door te voeren. Daar is dan ook geen goed debat meer voor. Dus ja, op papier kan je tot de stemmingen wijzigingen doorvoeren. Maar denk niet dat het reëel is om te veronderstellen dat je in november nog grote ingrepen kan doen op alle uitdagingen die een nieuw kabinet heeft.
Die waren voor de motie van afkeuring. Nota bene ook nog in crisistijd met de wekelijkse persco's als enige campagne.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:22 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Want? Er zijn toch nieuwe verkiezingen geweest?
Het hele inkomstenkader staat dan vast, dan kan je nog zoiets als de motie Hermans. Dat kan nog wel een keer. Maar een nieuwe regeerakkoord verwerken is wel andere koek. Maar goed, dat is ambtelijke techniek. Laat ze eerst maar tot iets komen.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt na eind oktober niet meer aan de belastingen zitten, dan loopt de belastingdienst vast. De rest kan wel gewoon.
Natuurlijk moet hij die noemen, het is werkelijk van de zotte dat kiezers een van de grootste misstanden in onze democratische geschiedenis niet eens een beetje hebben afgestraft. Sowieso verliezen D66 en CU natuurlijk flink aan geloofwaardigheid als ze toch weer in dezelfde coalitie aanschuiven na beide zo stellig zijn geweest het anders te willen.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij heeft trouwens niet helemaal ongelijk. Al vind ik dat hij de toeslagenaffaire niet moet noemen, die zat in de verkiezingsuitslag die deze 4 partijen een meerderheid gaf.
Verkiezingen zijn niet per se een reset van je geloofwaardigheid.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:22 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Want? Er zijn toch nieuwe verkiezingen geweest?
Alleen op voorwaarde dat Hugo de Jonge minister van Volksgezondheid blijft.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:27 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
@:janneke141 is het eens met deze oplossing.
Heeft hij zeker gelijk in. Maar de onmogelijkheid om over rechts een coalitie te vormen ligt al jaaaaaaaaren voor 90 bij de heer Wilders.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En Stef Blok danquote:Op woensdag 29 september 2021 21:27 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
@:janneke141 is het eens met deze oplossing.
Nieuwe verkiezingen gaan helemaal niks wijzigen hoor. VVD nog steeds veruit het grootstequote:Op woensdag 29 september 2021 21:25 schreef alpeko het volgende:
[..]
Die waren voor de motie van afkeuring. Nota bene ook nog in crisistijd met de wekelijkse persco's als enige campagne.
En Van Engelshoven dan? Het heeft wel wat om een minister op onderwijs te hebben die zelf een aanklacht is tegen het onderwijssysteem.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Alleen op voorwaarde dat Hugo de Jonge minister van Volksgezondheid blijft.
Je kunt dat van den zotte noemen, maar de kiezer vond het blijkbaar prima dat de zittende 4 partijen het zouden oplossen. De kiezer heeft gesproken en kan geen ongelijk hebben. Je kunt die door de kiezer genomen beslissing geen spugen in het gezicht van diezelfde kiezer noemen.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:27 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Natuurlijk moet hij die noemen, het is werkelijk van de zotte dat kiezers een van de grootste misstanden in onze democratische geschiedenis niet eens een beetje hebben afgestraft. Sowieso verliezen D66 en CU natuurlijk flink aan geloofwaardigheid als ze toch weer in dezelfde coalitie aanschuiven na beide zo stellig zijn geweest het anders te willen.
Ik denk dat Dekker beter in staat is om het onderwijs om zeep te helpen dan Van Engelshoven. Hij heeft er in elk geval al jaren ervaring mee.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:29 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
En Van Engelshoven dan? Het heeft wel wat om een minister op onderwijs te hebben die zelf een aanklacht is tegen het onderwijssysteem.
Vond de kiezer dat de zittende vier partijen het probleem moesten oplossen, of interesseerde het de kiezer gewoon geen hol omdat ze er zelf niet door geraakt werden?quote:Op woensdag 29 september 2021 21:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt dat van den zotte noemen, maar de kiezer vond het blijkbaar prima dat de zittende 4 partijen het zouden oplossen. De kiezer heeft gesproken en kan geen ongelijk hebben. Je kunt die door de kiezer genomen beslissing geen spugen in het gezicht van diezelfde kiezer noemen.
De toeslagenaffaire was volledig bekend tijdens de verkiezingen en genoeg in het nieuws, die zit echt volledig verwerkt in de uitslag die de 4 partijen in principe toestemming gaf om met elkaar door te gaan.
Dat zien we bij Wilders.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:28 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Verkiezingen zijn niet per se een reset van je geloofwaardigheid.
Dat laatste kan ook, maar dan nog is het dus wel verwerkt. Dat veel mensen het niet lijkt te interesseren vind ik ook een schande. Maar dan is het doorgaan ondanks een affaire die de kiezer niet interesseert dus geen spugen in het gezicht van die ongeïnteresseerde kiezer. Hooguit spuugt de kiezer in het gezicht van de mensen die er onder geleden hebben.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:31 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Vond de kiezer dat de zittende vier partijen het probleem moesten oplossen, of interesseerde het de kiezer gewoon geen hol omdat ze er zelf niet door geraakt werden?
Fair enough.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat laatste kan ook, maar dan nog is het dus wel verwerkt. Dat veel mensen het niet lijkt te interesseren vind ik ook een schande. Maar dan is het doorgaan ondanks een affaire die de kiezer niet interesseert dus geen spugen in het gezicht van die ongeïnteresseerde kiezer. Hooguit spuugt de kiezer in het gezicht van de mensen die er onder geleden hebben.
Het grootste deel van de kiezers geeft geen reet. Die hebben het prima.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:31 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Vond de kiezer dat de zittende vier partijen het probleem moesten oplossen, of interesseerde het de kiezer gewoon geen hol omdat ze er zelf niet door geraakt werden?
We hebben een schandaal nodig om uit deze impasse te komen.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:29 schreef Afwazig het volgende:
[..]
Nieuwe verkiezingen gaan helemaal niks wijzigen hoor. VVD nog steeds veruit het grootste
Natuurlijk kan de kiezer ongelijk hebben, je bent toch Christen? Dan weet je toch dat alleen god alles goed doet. Ook als je kijkt naar presidenten als Trump is het moeilijk vol te houden dat de kiezer altijd gelijk heeft. Of ben je van mening dat zo'n Trump een goede keuze is gebleken voor Amerika.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt dat van den zotte noemen, maar de kiezer vond het blijkbaar prima dat de zittende 4 partijen het zouden oplossen. De kiezer heeft gesproken en kan geen ongelijk hebben.
Nee dat klopt, maar de kiezer heeft dit dan ook niet beslist. Of stemden alle D66 stemmers op nieuw leiderschap omdat ze hoopten op een voortzetting van het huidige kabinet met dezelfde bestuurscultuur?quote:Je kunt die door de kiezer genomen beslissing geen spugen in het gezicht van diezelfde kiezer noemen.
Dan komen we terug op het punt dat de kiezer nogal faalt. Wel klagen over de Haagse poppenkast maar dan tekenen bij het kruisje om niks te veranderen.quote:De toeslagenaffaire was volledig bekend tijdens de verkiezingen en genoeg in het nieuws, die zit echt volledig verwerkt in de uitslag die de 4 partijen in principe toestemming gaf om met elkaar door te gaan.
Of gewoon een regering. Dan kunnen we over een x aantal jaar die regering gewoon beoordelen op wat ze hebben gedaan.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:35 schreef Jojoke het volgende:
[..]
We hebben een schandaal nodig om uit deze impasse te komen.
PvDA heeft verantwoordelijkheid genomen. Anders zat Asscher er ook gewoon nog.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:36 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Overigens heeft Wiebes het goed gezien om bij aftreden van het kabinet het voor gezien te houden. Als Rutte 4 er komt met huidige coalitie dan hebben hij en Asscher als enige echt verantwoordelijkheid genomen.
Zouden de nummers 12 t/m 25 op de lijst uiteindelijk niet gewoon voor hun eigen hachje kiezen?quote:Op woensdag 29 september 2021 21:44 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Je hoorde steeds her en der dat die fractie nog harder in de wedstrijd zit dan Kaag…
Wiebes was ook de enige integere minister in dat kabinet.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:36 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Overigens heeft Wiebes het goed gezien om bij aftreden van het kabinet het voor gezien te houden. Als Rutte 4 er komt met huidige coalitie dan hebben hij en Asscher als enige echt verantwoordelijkheid genomen.
Bij een regeerakkoord stem je als fractie uiteindelijk niet met meerderheid, maar unaniem. Elk kamerlid van een coalitie kan weigeren een regeerakkoord te tekenen.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zouden de nummers 12 t/m 25 op de lijst uiteindelijk niet gewoon voor hun eigen hachje kiezen?
Het zou mij zeer verbazen als er ook maar 1 van de kamerleden van VVD/D66/CDA/CU zou kiezen om te barsten.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:48 schreef Jojoke het volgende:
Volgens mij heeft D66 relatief veel idealisten in hun fractie. Als ze moeten kiezen tussen buigen en barsten, dan kiezen idealisten voor barsten.
Als dit door gaat is het exit-Klaver.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:54 schreef A_Foggy_Day het volgende:
Heerlijk, Jesse Klaver weer niet in het kabinet. Wat een kneus. Voor een conservatief-liberaal als ik is dit een feestelijke dag.
Hoezo dat? Het is toch niet zijn schuld dat Hoekstra en Rutte het verrekken om inhoudelijk met hem te praten?quote:Op woensdag 29 september 2021 21:57 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als dit door gaat is het exit-Klaver.
Ze hebben er juist bijna geen anders zou je niet precies hetzelfde doen na met veel bombarie te hebben aangekondigt dat het anders ging. Cu ook echt kansloos met hun we gaan geen deel uitmaken van Rutte IVquote:Op woensdag 29 september 2021 21:48 schreef Jojoke het volgende:
Volgens mij heeft D66 relatief veel idealisten in hun fractie. Als ze moeten kiezen tussen buigen en barsten, dan kiezen idealisten voor barsten.
Hij heeft voor de tweede keer op rij een kans om mee te regeren vergooid. Je kunt niet aan de gang blijven natuurlijk.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:59 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Hoezo dat? Het is toch niet zijn schuld dat Hoekstra en Rutte het verrekken om inhoudelijk met hem te praten?
Snap ik, maar het land moet wel bestuurd worden, van nieuwe verkiezingen wordt niemand vrolijk en levert met name D66 niets opquote:Op woensdag 29 september 2021 21:59 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ze hebben er juist bijna geen anders zou je niet precies hetzelfde doen na met veel bombarie te hebben aangekondigt dat het anders ging. Cu ook echt kansloos met hun we gaan geen deel uitmaken van Rutte IV
Dat lijkt me een nogal domme stelling, beetje rare conclusiequote:Op woensdag 29 september 2021 19:37 schreef VoMy het volgende:
[..]
Het CDA doet het ook fantastisch in de peilingen ja.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |