Je bedoeld een fractie die een niet functionerende minister heeft geholpen om de juiste keuze te maken?quote:Op woensdag 29 september 2021 20:09 schreef JohnBercow het volgende:
Maar zou Kaag het overwegen met een fractie samen te werken die onlangs een dolk in haar rug heeft gestoken?
GL en PvdA stemden ook voor die motie, he?quote:Op woensdag 29 september 2021 20:09 schreef JohnBercow het volgende:
Maar zou Kaag het overwegen met een fractie samen te werken die onlangs een dolk in haar rug heeft gestoken?
Koolmees zal wel aanblijven maar die is vrij breed inzetbaar. Dan is Vijlbrief meet wat voor financien.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als ik D66 was zou ik echt een aantal bekende progressieve namen willen en minstens het ministerie van klimaat en natuurlijk financin (Koolmees is perfect voor financin, maar misschien te saai qua imago).
Praten zie ik ze sowieso nog wel doen, maar aan het einde daarvan zit natuurlijk een evaluatiemoment (en waarschijnlijk ook een congres dat akkoord moet gaan met kabinetsdeelname) en dat kan nog wel eens een heikel moment worden.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, maar dan heb je in elk geval nog profijt gehad van je aantal zetels op je hoogtepunt. Er zullen best een flink aantal goede punten voor D66 in een regeerakkoord komen en anders kun je dan altijd nog de stekker er uit trekken (dat wordt meer begrepen dan niet eens willen beginnen met praten).
En dat is terecht en ook het moment om te beslissen of je het doet. Niet nu.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:13 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Praten zie ik ze sowieso nog wel doen, maar aan het einde daarvan zit natuurlijk een evaluatiemoment (en waarschijnlijk ook een congres dat akkoord moet gaan met kabinetsdeelname) en dat kan nog wel eens een heikel moment worden.
Hij en zijn twee medewerkers hebben natuurlijk ook een kantoortje nodig.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:18 schreef capricia het volgende:
Omtzigt zit nu bij Volt?
https://twitter.com/PieterOmtzigt/status/1443244357491036160?s=19
In die vleugel. Ja, hij zal vast geen bureau meer hebben bij het CDA, dat zou wel lastig zijn. Ik zie hem niet aansluiten bij Volt, zo verschrikkelijk fan van de EU is hij ook weer niet.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:18 schreef capricia het volgende:
Omtzigt zit nu bij Volt?
https://twitter.com/PieterOmtzigt/status/1443244357491036160?s=19
Je kunt vanalles zeggen, natuurlijk. Dat maakt het nog niet waar.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:21 schreef Immerdebestebob het volgende:
Kunnen we al zeggen dat we in een teringland wonen en we nooit van Rutte en z'n vriendjes af gaan komen?
Dat verbaasde me dan ook. Ik zie hem zich daar niet aansluiten qua ideologie. Maar hij zit er fysiek nu dus wel.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
In die vleugel. Ja, hij zal vast geen bureau meer hebben bij het CDA, dat zou wel lastig zijn. Ik zie hem niet aansluiten bij Volt, zo verschrikkelijk fan van de EU is hij ook weer niet.
Achterhaald? De rotzooi is eerder erger geworden dan beter, elkaar messen in de rug steken en het CDA dat zwalktquote:Op woensdag 29 september 2021 20:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat gevallen is natuurlijk al achterhaald. Daar heeft de kiezer over gesproken en die heeft de 4 partijen beloond met meer zetels. Als je toen in 1 of 2 weken had besloten om gewoon door te gaan was dat prima verdedigbaar met de uitslag in de hand.
Inmiddels zijn we wel wat stappen verder en lijken meer mensen het huidige kabinet zat. Al halen ze nog 71 zetels in de laatste peiling en is het alleen dankzij CDA dat ze zo ver zakken.
Ze kunnen elkaars bloed wel drinken, dat wordt een leuke samenwerking de komende 3,5 jaar. Als ze het al uitzitten.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:23 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Achterhaald? De rotzooi is eerder erger geworden dan beter, elkaar messen in de rug steken en het CDA dat zwalkt
Maar dat heeft dus niks meer met dat vallen te maken.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:23 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Achterhaald? De rotzooi is eerder erger geworden dan beter, elkaar messen in de rug steken en het CDA dat zwalkt
Dat moeten ze dus ook in de overweging meenemen. Er is grote kans dat het kabinet Rutte IV vroegtijdig valt en dan moet D66 zich afvragen welk risico ze nemen als ze nu komen aanzetten met de oude coalitie onder leiding van de oude premier. We hebben de afgelopen maanden al gezien dat de bestuurscultuur en leiderschap van Rutte echt niet gaat veranderen. D66 neemt een risico als ze voor nieuwe verkiezingen kiezen, maar is dat risico groter dan wel instemmen met de huidige coalitie. Ik vraag mij dat af.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:25 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Ze kunnen elkaars bloed wel drinken, dat wordt een leuke samenwerking de komende 3,5 jaar. Als ze het al uitzitten.
Een ander punt is dat je met nieuwe verkiezingen een jaar voorbij laat gaan: je kunt dan de begrotingen 2022 niet echt meer aanpassen. Wil D66 dat?quote:Op woensdag 29 september 2021 20:29 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Dat moeten ze dus ook in de overweging meenemen. Er is grote kans dat het kabinet Rutte IV vroegtijdig valt en dan moet D66 zich afvragen welk risico ze nemen als ze nu komen aanzetten met de oude coalitie onder leiding van de oude premier. We hebben de afgelopen maanden al gezien dat de bestuurscultuur en leiderschap van Rutte echt niet gaat veranderen. D66 neemt een risico als ze voor nieuwe verkiezingen kiezen, maar is dat risico groter dan wel instemmen met de huidige coalitie. Ik vraag mij dat af.
Diezelfde vraag zou je aan de VVD kunnen stellen.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een ander punt is dat je met nieuwe verkiezingen een jaar voorbij laat gaan: je kunt dan de begrotingen 2022 niet echt meer aanpassen. Wil D66 dat?
Tot nu heb ik nog geen zaken gezien waaruit uit mij bleek dat “nieuwe bestuurscultuur” meer was dan een loze kreet om Kaag te profileren als de Anti-Rutte. Maar dat zal wel aan mij liggen.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:29 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Dat moeten ze dus ook in de overweging meenemen. Er is grote kans dat het kabinet Rutte IV vroegtijdig valt en dan moet D66 zich afvragen welk risico ze nemen als ze nu komen aanzetten met de oude coalitie onder leiding van de oude premier. We hebben de afgelopen maanden al gezien dat de bestuurscultuur en leiderschap van Rutte echt niet gaat veranderen. D66 neemt een risico als ze voor nieuwe verkiezingen kiezen, maar is dat risico groter dan wel instemmen met de huidige coalitie. Ik vraag mij dat af.
Klopt, als er nu idd ook nog over de 6 partijencoalitie wordt gepraat. Tegen verdergaan met CU zegt VVD sowieso ja.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:35 schreef alpeko het volgende:
[..]
Diezelfde vraag zou je aan de VVD kunnen stellen.
Ze willen een nieuwe visie, dan maak je je niet zo druk over het aanpassen van een begroting. Het zal eerder de VVD zijn die zich daar druk over maakt.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een ander punt is dat je met nieuwe verkiezingen een jaar voorbij laat gaan: je kunt dan de begrotingen 2022 niet echt meer aanpassen. Wil D66 dat?
Ze willen ook snel veel doen voor het klimaat, dan is het aanpassen van de begrotingen wel ontzettend belangrijk. Zonder begrotingsaanpassingen kan je niks meer doen voor het klimaat dan er in de plannen van prinsjesdag staat.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:39 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ze willen een nieuwe visie, dan maak je je niet zo druk over het aanpassen van een begroting. Het zal eerder de VVD zijn die zich daar druk over maakt.
Eens in de zoveel tijd hebben politici de illusie dat ze best zonder al dat gekonkel in de achterkamertjes kunnen.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:37 schreef Joop_W het volgende:
[..]
Tot nu heb ik nog geen zaken gezien waaruit uit mij bleek dat “nieuwe bestuurscultuur” meer was dan een loze kreet om Kaag te profileren als de Anti-Rutte. Maar dat zal wel aan mij liggen.
Wat natuurlijk onzin is. In een debat met hooguit interrupties in drien en altijd een tegen een ipv samen overleggen, kun je niet echt grote aanpassingen doen. Nog los van het feit dat je niet altijd dingen voor kunt stellen in het openbaar, dan gaat men met de helft van je compromis waarin je je tegenstander tegemoet wil komen er vandoor en doet dan alsof je daar plots voor bent.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:42 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Eens in de zoveel tijd hebben politici de illusie dat ze best zonder al dat gekonkel in de achterkamertjes kunnen.
Als ze niet het idee hebben dat ze voldoende voor elkaar kunnen krijgen zullen ze die gok wel willen nemen. Zij krijgen als partij van de potentile achterban nou eenmaal geen bonus puur en alleen voor het verantwoordelijkheid nemen en mee regeren, als ze niet willen decimeren zullen ze toch echt moeten leveren (of in ieder geval geloofwaardig genoeg verandering kunnen beloven).quote:Op woensdag 29 september 2021 20:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik gok dat de VVD-fractie wel kon instemmen met het voortzetten van de huidige coalitiequote:Op woensdag 29 september 2021 21:00 schreef trein2000 het volgende:
Het VVD-stemvee de fractie is er uit: [ twitter ]
Of alleen de variant met zes partijen is besproken omdat de andere variant vermoedelijk sowieso wel geaccepteerd wordt? Onduidelijk verhaal iig wel jaquote:Op woensdag 29 september 2021 21:02 schreef Hanca het volgende:
Is er nu maar 1 variant door Remkes voorgelegd of heeft de VVD om n of andere reden maar 1 variant besproken?
Welke varianten hadden ze nog meer moeten bespreken dan? Die zijn toch allemaal van tafel?quote:Op woensdag 29 september 2021 21:02 schreef Hanca het volgende:
Is er nu maar 1 variant door Remkes voorgelegd of heeft de VVD om n of andere reden maar 1 variant besproken?
De VVD fractie stemt in met alles dat Rutte wil.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:02 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ik gok dat de VVD-fractie wel kon instemmen met het voortzetten van de huidige coalitie
Dat was inderdaad 1 reden waar ik aan dacht.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:06 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Of alleen de variant met zes partijen is besproken omdat de andere variant vermoedelijk sowieso wel geaccepteerd wordt? Onduidelijk verhaal iig wel ja
De motie Hermans gaat nog verwerkt worden en daarna is de voorjaarsbesluitvorming het eerste grote budgettaire moment weer. Die voorbereiding begint al na de najaarsnota, huidige of nieuwe coalitie kan die allebei nog halen. Zou wel zonde zijn als het demissionaire kabinet die besluitvorming nog zou moeten doen.quote:Op woensdag 29 september 2021 20:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zit idd weinig meer, ik denk dat alleen Aukje de Vries echt tegen Rutte in durft te gaan.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:10 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Rutte is de VVD fractie, de rest zijn allemaal ja knikkers en politieke nobodies.
Dit dus.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Welke varianten hadden ze nog meer moeten bespreken dan? Die zijn toch allemaal van tafel?
Alle opties waren door 1 of 2 partijen geblokkeerd, totdat D66 de deur voor CU opnieuw open zette. En dus kan de VVD-fractie zich beraden op voortzetting van -III naar -IV.
Het eerste grote moment zijn nu nog de lopende begrotingen. De APB zijn de opening van het begrotingenseizoen, niet het sluitpunt. Tot de stemmingen in december kan alles volledig worden aangepast, al is het ongebruikelijk om na de AFB nog over begrotingen heen te schuiven (maar het kan wel, volgens mij kunnen ze de AFB ook heropenen om dat te doen).quote:Op woensdag 29 september 2021 21:12 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
De motie Hermans gaat nog verwerkt worden en daarna is de voorjaarsbesluitvorming het eerste grote budgettaire moment weer. Die voorbereiding begint al na de najaarsnota, huidige of nieuwe coalitie kan die allebei nog halen. Zou wel zonde zijn als het demissionaire kabinet die besluitvorming nog zou moeten doen.
Bij de vorige verkiezingen wist je dat niet?quote:Op woensdag 29 september 2021 21:17 schreef Jojoke het volgende:
Bij nieuwe verkiezingen weet je nu wel dat VVD en CDA een rechts kabinet willen en geen middenkabinet.
Hoezo? Ze willen best VVD-D66-CDA-PvdA of VVD-D66-CDA-GL of door met de CU.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:17 schreef Jojoke het volgende:
Bij nieuwe verkiezingen weet je nu wel dat VVD en CDA een rechts kabinet willen en geen middenkabinet.
Kraaien.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:18 schreef Derrazi het volgende:
Weet iemand wat Den Haan daar vandaag deed?
Misschien bakt ze lekkere koekjes?quote:Op woensdag 29 september 2021 21:18 schreef Derrazi het volgende:
Weet iemand wat Den Haan daar vandaag deed?
Vrouwenquota denk ikquote:Op woensdag 29 september 2021 21:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Misschien bakt ze lekkere koekjes?
Met alle poppetjes die er nog zitten op dezelfde plaatsen.quote:Op woensdag 29 september 2021 19:23 schreef Tijn het volgende:
Zou toch wat zijn als straks na 200+ dagen formeren het resultaat is een voortzetting van het vorige kabinet
Niet dat Wilders zelf een deel van de oplossing is, maar ik kan hem hier toch niet helemaal ongelijk in geven.quote:
Bij de stemmingen kan je nog met amendement enkele wijzigingen doorvoeren. Als die maar niet het grote plaatje raken. Daarvoor is eind oktober de deadline, door Rutte expliciet aangegeven in de kamer. Heeft ook te maken met verweking van allerlei cijfers.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het eerste grote moment zijn nu nog de lopende begrotingen. De APB zijn de opening van het begrotingenseizoen, niet het sluitpunt. Tot de stemmingen in december kan alles volledig worden aangepast, al is het ongebruikelijk om na de AFB nog over begrotingen heen te schuiven (maar het kan wel, volgens mij kunnen ze de AFB ook heropenen om dat te doen).
Want? Er zijn toch nieuwe verkiezingen geweest?quote:Op woensdag 29 september 2021 21:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Niet dat Wilders zelf een deel van de oplossing is, maar ik kan hem hier toch niet helemaal ongelijk in geven.
Ik heb zo'n vaag vermoeden dat elke coalitie zonder de PVV spugen is in het gezicht van de kiezer.quote:
wat komt wel heel moeilijk uit je mond he.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Niet dat Wilders zelf een deel van de oplossing is, maar ik kan hem hier toch niet helemaal ongelijk in geven.
Wilders die na die veroordeling zonder enig excuus nog in de kamer zit, is eigenlijk spugen in het gezicht van de rechtstaat. Hij moet het dus herkennen.quote:
Ik snap zijn punt ook wel. Zeker als je er maanden over doet en het land in zoveel bestuurlijke chaos hebt gestort. De geloofwaardigheid om in de huidige coalitie verder te gaan met dezelfde hoofdrolspelers is ver te zoeken wat mij betreft.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je kunt na eind oktober niet meer aan de belastingen zitten, dan loopt de belastingdienst vast. De rest kan wel gewoon.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:22 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Bij de stemmingen kan je nog met amendement enkele wijzigingen doorvoeren. Als die maar niet het grote plaatje raken. Daarvoor is eind oktober de deadline, door Rutte expliciet aangegeven in de kamer. Heeft ook te maken met verweking van allerlei cijfers.
Ik zie het demissionaire kabinet niet ineens plannen hebben over een maand die Rutte 4 zo door kan voeren. Het is ook gek om na aantal begrotingsbehandelingen nog hele grote wijzigingen door te voeren. Daar is dan ook geen goed debat meer voor. Dus ja, op papier kan je tot de stemmingen wijzigingen doorvoeren. Maar denk niet dat het reel is om te veronderstellen dat je in november nog grote ingrepen kan doen op alle uitdagingen die een nieuw kabinet heeft.
Die waren voor de motie van afkeuring. Nota bene ook nog in crisistijd met de wekelijkse persco's als enige campagne.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:22 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Want? Er zijn toch nieuwe verkiezingen geweest?
Het hele inkomstenkader staat dan vast, dan kan je nog zoiets als de motie Hermans. Dat kan nog wel een keer. Maar een nieuwe regeerakkoord verwerken is wel andere koek. Maar goed, dat is ambtelijke techniek. Laat ze eerst maar tot iets komen.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt na eind oktober niet meer aan de belastingen zitten, dan loopt de belastingdienst vast. De rest kan wel gewoon.
Natuurlijk moet hij die noemen, het is werkelijk van de zotte dat kiezers een van de grootste misstanden in onze democratische geschiedenis niet eens een beetje hebben afgestraft. Sowieso verliezen D66 en CU natuurlijk flink aan geloofwaardigheid als ze toch weer in dezelfde coalitie aanschuiven na beide zo stellig zijn geweest het anders te willen.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij heeft trouwens niet helemaal ongelijk. Al vind ik dat hij de toeslagenaffaire niet moet noemen, die zat in de verkiezingsuitslag die deze 4 partijen een meerderheid gaf.
Verkiezingen zijn niet per se een reset van je geloofwaardigheid.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:22 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Want? Er zijn toch nieuwe verkiezingen geweest?
Alleen op voorwaarde dat Hugo de Jonge minister van Volksgezondheid blijft.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:27 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
@:janneke141 is het eens met deze oplossing.
Heeft hij zeker gelijk in. Maar de onmogelijkheid om over rechts een coalitie te vormen ligt al jaaaaaaaaren voor 90 bij de heer Wilders.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En Stef Blok danquote:Op woensdag 29 september 2021 21:27 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
@:janneke141 is het eens met deze oplossing.
Nieuwe verkiezingen gaan helemaal niks wijzigen hoor. VVD nog steeds veruit het grootstequote:Op woensdag 29 september 2021 21:25 schreef alpeko het volgende:
[..]
Die waren voor de motie van afkeuring. Nota bene ook nog in crisistijd met de wekelijkse persco's als enige campagne.
En Van Engelshoven dan? Het heeft wel wat om een minister op onderwijs te hebben die zelf een aanklacht is tegen het onderwijssysteem.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Alleen op voorwaarde dat Hugo de Jonge minister van Volksgezondheid blijft.
Je kunt dat van den zotte noemen, maar de kiezer vond het blijkbaar prima dat de zittende 4 partijen het zouden oplossen. De kiezer heeft gesproken en kan geen ongelijk hebben. Je kunt die door de kiezer genomen beslissing geen spugen in het gezicht van diezelfde kiezer noemen.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:27 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Natuurlijk moet hij die noemen, het is werkelijk van de zotte dat kiezers een van de grootste misstanden in onze democratische geschiedenis niet eens een beetje hebben afgestraft. Sowieso verliezen D66 en CU natuurlijk flink aan geloofwaardigheid als ze toch weer in dezelfde coalitie aanschuiven na beide zo stellig zijn geweest het anders te willen.
Ik denk dat Dekker beter in staat is om het onderwijs om zeep te helpen dan Van Engelshoven. Hij heeft er in elk geval al jaren ervaring mee.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:29 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
En Van Engelshoven dan? Het heeft wel wat om een minister op onderwijs te hebben die zelf een aanklacht is tegen het onderwijssysteem.
Vond de kiezer dat de zittende vier partijen het probleem moesten oplossen, of interesseerde het de kiezer gewoon geen hol omdat ze er zelf niet door geraakt werden?quote:Op woensdag 29 september 2021 21:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt dat van den zotte noemen, maar de kiezer vond het blijkbaar prima dat de zittende 4 partijen het zouden oplossen. De kiezer heeft gesproken en kan geen ongelijk hebben. Je kunt die door de kiezer genomen beslissing geen spugen in het gezicht van diezelfde kiezer noemen.
De toeslagenaffaire was volledig bekend tijdens de verkiezingen en genoeg in het nieuws, die zit echt volledig verwerkt in de uitslag die de 4 partijen in principe toestemming gaf om met elkaar door te gaan.
Dat zien we bij Wilders.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:28 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Verkiezingen zijn niet per se een reset van je geloofwaardigheid.
Dat laatste kan ook, maar dan nog is het dus wel verwerkt. Dat veel mensen het niet lijkt te interesseren vind ik ook een schande. Maar dan is het doorgaan ondanks een affaire die de kiezer niet interesseert dus geen spugen in het gezicht van die ongenteresseerde kiezer. Hooguit spuugt de kiezer in het gezicht van de mensen die er onder geleden hebben.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:31 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Vond de kiezer dat de zittende vier partijen het probleem moesten oplossen, of interesseerde het de kiezer gewoon geen hol omdat ze er zelf niet door geraakt werden?
Fair enough.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat laatste kan ook, maar dan nog is het dus wel verwerkt. Dat veel mensen het niet lijkt te interesseren vind ik ook een schande. Maar dan is het doorgaan ondanks een affaire die de kiezer niet interesseert dus geen spugen in het gezicht van die ongenteresseerde kiezer. Hooguit spuugt de kiezer in het gezicht van de mensen die er onder geleden hebben.
Het grootste deel van de kiezers geeft geen reet. Die hebben het prima.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:31 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Vond de kiezer dat de zittende vier partijen het probleem moesten oplossen, of interesseerde het de kiezer gewoon geen hol omdat ze er zelf niet door geraakt werden?
We hebben een schandaal nodig om uit deze impasse te komen.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:29 schreef Afwazig het volgende:
[..]
Nieuwe verkiezingen gaan helemaal niks wijzigen hoor. VVD nog steeds veruit het grootste
Natuurlijk kan de kiezer ongelijk hebben, je bent toch Christen? Dan weet je toch dat alleen god alles goed doet. Ook als je kijkt naar presidenten als Trump is het moeilijk vol te houden dat de kiezer altijd gelijk heeft. Of ben je van mening dat zo'n Trump een goede keuze is gebleken voor Amerika.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt dat van den zotte noemen, maar de kiezer vond het blijkbaar prima dat de zittende 4 partijen het zouden oplossen. De kiezer heeft gesproken en kan geen ongelijk hebben.
Nee dat klopt, maar de kiezer heeft dit dan ook niet beslist. Of stemden alle D66 stemmers op nieuw leiderschap omdat ze hoopten op een voortzetting van het huidige kabinet met dezelfde bestuurscultuur?quote:Je kunt die door de kiezer genomen beslissing geen spugen in het gezicht van diezelfde kiezer noemen.
Dan komen we terug op het punt dat de kiezer nogal faalt. Wel klagen over de Haagse poppenkast maar dan tekenen bij het kruisje om niks te veranderen.quote:De toeslagenaffaire was volledig bekend tijdens de verkiezingen en genoeg in het nieuws, die zit echt volledig verwerkt in de uitslag die de 4 partijen in principe toestemming gaf om met elkaar door te gaan.
Of gewoon een regering. Dan kunnen we over een x aantal jaar die regering gewoon beoordelen op wat ze hebben gedaan.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:35 schreef Jojoke het volgende:
[..]
We hebben een schandaal nodig om uit deze impasse te komen.
PvDA heeft verantwoordelijkheid genomen. Anders zat Asscher er ook gewoon nog.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:36 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Overigens heeft Wiebes het goed gezien om bij aftreden van het kabinet het voor gezien te houden. Als Rutte 4 er komt met huidige coalitie dan hebben hij en Asscher als enige echt verantwoordelijkheid genomen.
Zouden de nummers 12 t/m 25 op de lijst uiteindelijk niet gewoon voor hun eigen hachje kiezen?quote:Op woensdag 29 september 2021 21:44 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Je hoorde steeds her en der dat die fractie nog harder in de wedstrijd zit dan Kaag…
Wiebes was ook de enige integere minister in dat kabinet.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:36 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Overigens heeft Wiebes het goed gezien om bij aftreden van het kabinet het voor gezien te houden. Als Rutte 4 er komt met huidige coalitie dan hebben hij en Asscher als enige echt verantwoordelijkheid genomen.
Bij een regeerakkoord stem je als fractie uiteindelijk niet met meerderheid, maar unaniem. Elk kamerlid van een coalitie kan weigeren een regeerakkoord te tekenen.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zouden de nummers 12 t/m 25 op de lijst uiteindelijk niet gewoon voor hun eigen hachje kiezen?
Het zou mij zeer verbazen als er ook maar 1 van de kamerleden van VVD/D66/CDA/CU zou kiezen om te barsten.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:48 schreef Jojoke het volgende:
Volgens mij heeft D66 relatief veel idealisten in hun fractie. Als ze moeten kiezen tussen buigen en barsten, dan kiezen idealisten voor barsten.
Als dit door gaat is het exit-Klaver.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:54 schreef A_Foggy_Day het volgende:
Heerlijk, Jesse Klaver weer niet in het kabinet. Wat een kneus. Voor een conservatief-liberaal als ik is dit een feestelijke dag.
Hoezo dat? Het is toch niet zijn schuld dat Hoekstra en Rutte het verrekken om inhoudelijk met hem te praten?quote:Op woensdag 29 september 2021 21:57 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als dit door gaat is het exit-Klaver.
Ze hebben er juist bijna geen anders zou je niet precies hetzelfde doen na met veel bombarie te hebben aangekondigt dat het anders ging. Cu ook echt kansloos met hun we gaan geen deel uitmaken van Rutte IVquote:Op woensdag 29 september 2021 21:48 schreef Jojoke het volgende:
Volgens mij heeft D66 relatief veel idealisten in hun fractie. Als ze moeten kiezen tussen buigen en barsten, dan kiezen idealisten voor barsten.
Hij heeft voor de tweede keer op rij een kans om mee te regeren vergooid. Je kunt niet aan de gang blijven natuurlijk.quote:Op woensdag 29 september 2021 21:59 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Hoezo dat? Het is toch niet zijn schuld dat Hoekstra en Rutte het verrekken om inhoudelijk met hem te praten?
Snap ik, maar het land moet wel bestuurd worden, van nieuwe verkiezingen wordt niemand vrolijk en levert met name D66 niets opquote:Op woensdag 29 september 2021 21:59 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ze hebben er juist bijna geen anders zou je niet precies hetzelfde doen na met veel bombarie te hebben aangekondigt dat het anders ging. Cu ook echt kansloos met hun we gaan geen deel uitmaken van Rutte IV
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |