abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 29 december 2020 @ 18:06:50 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_197064331
quote:
Vrouw met bijstand krijgt boodschappen, 7000 euro teruggevorderd

Een vrouw met een bijstandsuitkering moet van de gemeente Wijdemeren (ten westen van Hilversum) ruim 7000 euro terugbetalen, omdat haar moeder af en toe boodschappen voor haar deed. Dat meldt de website schuldinfo.nl. De gemeente heeft in de zaak gelijk gekregen van de rechtbank in Utrecht.

De anonieme vrouw kreeg sinds eind 2015 een bijstandsuitkering, maar had ook te maken met hoge vaste lasten. Om haar te helpen deed haar moeder volgens een verklaring van de vrouw een keer in de week boodschappen voor hen allebei.

Inlichtingenplicht
De gemeente ontdekte dat bij een onderzoek naar aanleiding van een signaal van het Inlichtingenbureau, blijkt uit de uitspraak van de rechtbank uit oktober 2019. Begin deze maand werd de uitspraak gepubliceerd.

Het Inlichtingenbureau van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid onderzoekt onder meer voor gemeenten of mensen die een uitkering ontvangen daar ook recht op hebben.

De gemeente vindt dat de vrouw de zogeheten inlichtingenplicht heeft geschonden. Dat wil zeggen dat ze had moeten melden dat zij van haar moeder boodschappen ontving. Wijdemeren berekende op basis van de zogeheten Nibudnorm voor dagelijkse boodschappen, dat ze over bijna drie jaar 7039,65 euro moet terugbetalen.

De vrouw ging vergeefs bij de gemeente in beroep en stapte vervolgens naar de rechter. De rechtbank verklaarde het beroep ongegrond. Volgens de rechtbank hebben de boodschappen de vrouw een in geld uit te drukken voordeel opgeleverd dat in mindering gebracht had kunnen worden op haar uitkering, als zij had voldaan aan haar inlichtingenplicht.

Ernstige gevolgen
De gemeente is volgens de Participatiewet verplicht om het hele bedrag terug te vorderen. De website schuldinfo.nl, die juridische informatie verstrekt voor hulpverleners, zegt daarom dat de uitspraak formeel juridisch klopt, maar zet wel vraagtekens bij de gevolgen.

De gevolgen voor de betrokkene zijn volgens de website desastreus. Naast de terugvordering van ruim 7000 euro zal ook een boete zijn opgelegd van waarschijnlijk 50 procent van het teruggevorderde bedrag. Daarmee moet ze ruim 10.000 euro betalen, als straf voor de boodschappen die haar moeder gedurende drie jaar voor haar deed.

Omdat de nadelen van de terugvordering voor de vrouw onevenredig groot zijn in verhouding tot het doel ervan, zou dit in strijd kunnen zijn met de Algemene wet bestuursrecht (3:4 lid 2 Awb). Of de vrouw bij de rechter in hoger beroep is gegaan, is onbekend.

Kamerleden reageren verbaasd op de terugvordering. SP-fractievoorzitter Lilian Marijnissen en haar partijgenoot Peter Kwint schrijven in tweets dat de overheid is verdronken in regelzucht. PVV-leider Geert Wilders schrijft op Twitter dat de overheid "dus helemaal niets" heeft geleerd van de toeslagenaffaire.

14 uur geleden
De situatie doet ook ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins denken aan de toeslagenaffaire. "Barmhartigheid en menselijke maat moeten terug in onze wetgeving", schrijft hij op Twitter.

Volgens PvdA-Kamerlid Gijs van Dijk is dit een voorbeeld van "de overheid tegen de mensen", in plaats van "de overheid voor de mensen".

Een parlementaire ondervragingscommissie kwam met een snoeihard oordeel over die uit de hand gelopen fraudejacht van de Belastingdienst. Vorige week bepaalde het kabinet dat gedupeerde ouders allemaal 30.000 euro als compensatie krijgen.
quote:
Gemeente 'kijkt opnieuw' naar vrouw die 7000 euro bijstand moet terugbetalen
De gemeente Wijdemeren gaat nog eens kijken naar de zaak van een vrouw met een bijstandsuitkering, die ruim 7000 euro moet terugbetalen. Ze ontving boodschappen van haar moeder en had dat aan de gemeente door moeten geven, oordeelde de rechter.

Op dat nieuws volgden vele verontwaardigde reacties, online en vanuit Den Haag. Daar zag de gemeente aanleiding in om de casus opnieuw onder de loep te nemen, bevestigde wethouder Sociaal Domein Rosalie van Rijn vanochtend in het NOS Radio 1 Journaal: "De rechter heeft ons ook gelijk gegeven, maar niet alles wat rechtmatig is, is ook rechtvaardig." De gemeente liet gisteravond al weten altijd te kijken "naar de individuele omstandigheden van de mensen om wie het gaat".

Daarom wil de wethouder nu onderzoeken hoe het besluit tot terugvordering in 2018 tot stand is gekomen: "Hebben wij als gemeente de juiste balans weten te vinden? En heeft het besluit wel uitgepakt zoals de wet bedoeld heeft? Als het antwoord nee is, gaan we in overleg of we het moeten herzien. Die ruimte is er."
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_197064609
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 09:29 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Geen erg in vermoed ik. Je moet je natuurlijk op de hoogte stellen van de regels maar die zijn talrijk en niet altijd even duidelijk.
Dat klopt. Ook het feit dat het al 46 jaar gebeurt blijkbaar zal daar niet aan mee helpen. Zou er dan niemand daar naar gevraagd hebben aan het begin van het traject?

Dit lijkt me een geval van falen over meerdere schijven.
  dinsdag 29 december 2020 @ 18:24:29 #3
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_197064890
De verontwaardiging hierover :')

Dat zeikwijf krijgt geld en heeft daarnaast niet eens werk, dus je even verdiepen in de regels is geen issue.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  dinsdag 29 december 2020 @ 18:28:28 #4
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197065016
Het zou me niets verbazen als ze in een te dure slecht onderhouden en slecht geïsoleerde sociale huurwoning woonde, dan ben je het gros van je bijstandsinkomen aan huur en energie kwijt, terwijl de bijstand daar weer niet vanuit gaat.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 29 december 2020 @ 18:28:55 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_197065025
quote:
89s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:24 schreef Mikeytt het volgende:

Dat zeikwijf krijgt geld en heeft daarnaast niet eens werk, dus je even verdiepen in de regels is geen issue.
Precies, ze heeft familie die naar haar omkijkt. Dat mag natuurlijk niet. Die vrouw moet voor jaren in armoede worden gestampt.
pi_197065060
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:14 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Dat klopt. Ook het feit dat het al 46 jaar gebeurt blijkbaar zal daar niet aan mee helpen. Zou er dan niemand daar naar gevraagd hebben aan het begin van het traject?

Dit lijkt me een geval van falen over meerdere schijven.
Lijkt me ook ja. Je bankafschriften worden gecontroleerd, je hebt een intakegesprek en de ambtenaar vraagt daar niets over ?? Van hoe ga je rondkomen bv ?
  dinsdag 29 december 2020 @ 18:30:29 #7
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_197065079
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:28 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Precies, ze heeft familie die naar haar omkijkt. Dat mag natuurlijk niet. Die vrouw moet voor jaren in armoede worden gestampt.
Dat zegt niemand. Alleen dat ze wel gewoon een vergoeding krijgt voor het zitten op haar luie reet. Dan houd je je gewoon aan de regels.

Had ze gewoon moeten melden
pi_197065089
quote:

Even verdiepen ? Moet je voedselbank ook opgeven ? 10 cent winnen ook ??
  dinsdag 29 december 2020 @ 18:32:19 #9
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_197065142
quote:
89s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:30 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Dat zegt niemand. Alleen dat ze wel gewoon een vergoeding krijgt voor het zitten op haar luie reet. Dan houd je je gewoon aan de regels.
Je kan je ook afvragen of de regels wel deugen als ze dit soort perverse uitkomsten hebben.

Maar nee, er is een regeltje. Veel mensen hier stoppen dan per direct met zelf nadenken
pi_197065150
Boodschappendrama nog pijnlijker: ‘Bijstandsklanten die naar de voedselbank gaan, worden niét gekort’

Het hoger beroep loopt nog. De moeder van de bijstandsvrouw is vorig jaar overleden. ;(
pi_197065152
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:28 schreef Leandra het volgende:
Het zou me niets verbazen als ze in een te dure slecht onderhouden en slecht geïsoleerde sociale huurwoning woonde, dan ben je het gros van je bijstandsinkomen aan huur en energie kwijt, terwijl de bijstand daar weer niet vanuit gaat.
Ze zouden eigenlijk bijstand op maat moeten maken, huur is primaire levensbehoefte maar varieert enorm.
Ja ik weet het, het is niet haalbaar.
  dinsdag 29 december 2020 @ 18:34:15 #12
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_197065184
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:32 schreef Iwan1976 het volgende:
De moeder van de bijstandsvrouw is vorig jaar overleden.
relevant wel
pi_197065192
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:32 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ze zouden eigenlijk bijstand op maat moeten maken, huur is primaire levensbehoefte maar varieert enorm.
Daar hebben ze huurtoeslag voor uitgevonden.
pi_197065217
Wel een beetje gezeik om niks. Gaan ze straks ook boetes uitdelen als iemand een moestuin heeft, of geregeld bij iemand anders eet :')
pi_197065228
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:34 schreef XanderH het volgende:

[..]

Daar hebben ze huurtoeslag voor uitgevonden.
Ja die krijg je niet altijd dus, die grens ligt bij 700 nog wat, daar zit je zo boven.
pi_197065249
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:35 schreef tjoptjop het volgende:
Wel een beetje gezeik om niks. Gaan ze straks ook boetes uitdelen als iemand een moestuin heeft, of geregeld bij iemand anders eet :')
Dat dus, waar ligt de grens, voedselbank mag je wel alles krijgen.
  dinsdag 29 december 2020 @ 18:36:31 #17
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_197065280
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:32 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Je kan je ook afvragen of de regels wel deugen als ze dit soort perverse uitkomsten hebben.

Maar nee, er is een regeltje. Veel mensen hier stoppen dan per direct met zelf nadenken
Hoe minder overheidsinterventie, hoe beter. Zie zelf de uitkering graag volledig afgeschaft, maar als dat niet zo is en we verplicht zijn mee te betalen aan andermans luiheid, is het wel gepast om je eventjes aan de regels te houden. Als je geen veodsel nodig hebt, dan hoor je ook niet het volledige bedrag te krijgen.
pi_197065324
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:35 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja die krijg je niet altijd dus, die grens ligt bij 700 nog wat, daar zit je zo boven.
Je reageerde op een post waar de aanname werd gedaan dat ze in een sociale huurwoning woont. Sociale huur zit per definitie onder of op de huurtoeslaggrens.

Als je duurder woont en al 5 jaar in de bijstand zit, dan moet je jezelf misschien eens afvragen of je niet te duur woont voor je inkomenssituatie.
  dinsdag 29 december 2020 @ 18:37:52 #19
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_197065326
quote:
Als je 7 dagen in de week bij iemand anders eet, dan hoor je dat te melden ja.
pi_197065355
quote:

[..]

Huur is primair maar moet je met een bijstandsuitkering echt een eensgezinswonig als alleenstaande kunnen blijven bewonen, of zou toch meer de tering naar de nering gezet moeten worden en ook dus passende kleine betaalbare woonruimte aangeboden moeten worden?
  dinsdag 29 december 2020 @ 18:39:02 #21
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_197065385
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:30 schreef macca728 het volgende:

[..]

Even verdiepen ? Moet je voedselbank ook opgeven ? 10 cent winnen ook ??
Geen idee hoe dat juridisch zit, maar ik zie graag de voedselbank ook in minder gebracht worden, al wil ik daar graag een uitzondering in zien aangezien ze geen menswaardig voedsel weggeven over het algemeen. Over datum kaas kun je geen waarde op plakken.
pi_197065450
quote:
89s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:39 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Geen idee hoe dat juridisch zit, maar ik zie graag de voedselbank ook in minder gebracht worden, al wil ik daar graag een uitzondering in zien aangezien ze geen menswaardig voedsel weggeven over het algemeen. Over datum kaas kun je geen waarde op plakken.
:')
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  dinsdag 29 december 2020 @ 18:41:09 #23
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_197065457
quote:
Ja, dat doen ze idd. Als je een paar keer per week bijv bij familie of vrienden eet, wordt verwacht dat je dat doorgeeft. Las dat toevallig vanmorgen op de website van het nos.
(Un)masking for the greater good.
pi_197065470
quote:

[..]

De voedselbank is juridisch gezien exact hetzelfde maar gelukkig bestaan daar de Fokkers die nog liever iemand laten verhongeren want "ordnung muss sein!!!"
pi_197065642
quote:
Of een paar wietbomen in de tuin.
  dinsdag 29 december 2020 @ 18:48:06 #26
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_197065658
quote:
89s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:36 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Hoe minder overheidsinterventie, hoe beter. Zie zelf de uitkering graag volledig afgeschaft, maar als dat niet zo is en we verplicht zijn mee te betalen aan andermans luiheid, is het wel gepast om je eventjes aan de regels te houden. Als je geen veodsel nodig hebt, dan hoor je ook niet het volledige bedrag te krijgen.
Welke aanwijzingen heb je dat ze lui is?
pi_197065673
quote:

[..]

Het is niet over de datum hoor en prima voedsel. Tot rosbief en zalm toe.
Je kan er echter geen waarde op plakken want het is maar net wat er aangeboden wordt en je hoeft niet te gaan elke keer.
pi_197065698
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:38 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Huur is primair maar moet je met een bijstandsuitkering echt een eensgezinswonig als alleenstaande kunnen blijven bewonen, of zou toch meer de tering naar de nering gezet moeten worden en ook dus passende kleine betaalbare woonruimte aangeboden moeten worden?
Ja en was dat zo ? En je weet dat er wachtlijsten bestaan van 7 jaar ? Los van verhuiskosten e.d.
pi_197065746
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:41 schreef Celestien het volgende:

[..]

Ja, dat doen ze idd. Als je een paar keer per week bijv bij familie of vrienden eet, wordt verwacht dat je dat doorgeeft. Las dat toevallig vanmorgen op de website van het nos.
Het wordt steeds gezelliger hier :')
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_197065764
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:32 schreef Iwan1976 het volgende:
Boodschappendrama nog pijnlijker: ‘Bijstandsklanten die naar de voedselbank gaan, worden niét gekort’

Het hoger beroep loopt nog. De moeder van de bijstandsvrouw is vorig jaar overleden. ;(
Het gaat niet om de boodschappen maar om de transparantie
pi_197065874
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:52 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Het gaat niet om de boodschappen maar om de transparantie
Het gaat wel om de boodschappen want die (de waarde ervan) worden teruggevorderd.
No bitch to me
pi_197065949
quote:

[..]

In een vorig deel was je nog helemaal fan van een basisinkomen. Dat gaat niet helemaal samen met maatwerk.
pi_197065969
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:59 schreef NightDancert het volgende:

[..]

In een vorig deel was je nog helemaal fan van een basisinkomen. Dat gaat niet helemaal samen met maatwerk.
Erg he, meerdere opties openhouden.
pi_197066409
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:49 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja en was dat zo ? En je weet dat er wachtlijsten bestaan van 7 jaar ? Los van verhuiskosten e.d.
Werken was ook geen optie? In vijf jaar moet je toch wel eens een keer een baan hebben gevonden lijkt me.
pi_197066422
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:59 schreef macca728 het volgende:

[..]

Erg he, meerdere opties openhouden.
Erg constructief wel om twee ideeën te opperen die elkaar tegenspreken.
pi_197066534
Mensen die in armoede leven moeten natuurlijk wel echt lijden heh. Anders wordt het nog te sociaal hier in Nederland en dat wil de gemiddelde VVD stemmer absoluut niet.

Echt te treurig voor woorden. Multinationals sluizen milioenen aan belastinggeld naar de Kaaiman Eilanden, maar mensen in de bijstand mogen het vooral niet te plezierig hebben. Wat een achterlijkheid weer.
Hoeveel jonko's moeten we smoken, voordat we vrij zijn, van dit regime?
pi_197066661
quote:

[..]

Breng hen toch niet op ideeën. Ook alleenstaanden die moeten leven van een uitkering, hebben ruime woonruimtes nodig om in te kunnen verblijven.
pi_197066694
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:49 schreef macca728 het volgende:

[..]

Gewoon dakloos worden natuurlijk, houdt je ook in één klap meer geld over omdat je het niet maar aan huur of g/w/e hoeft uit te geven.
pi_197066707
quote:

Mark Rutte zal trots op je zijn
pi_197066802
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 19:23 schreef torentje het volgende:

[..]

Breng hen toch niet op ideeën. Ook alleenstaanden die moeten leven van een uitkering, hebben ruime woonruimtes nodig om in te kunnen verblijven.
Krapte op de woningmarkt jou totaal ontgaan? Anno 2020 is het vaker een kwestie van niet anders kunnen wonen dan niet anders willen wonen.
pi_197066869
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 19:15 schreef NightDancert het volgende:

[..]

Werken was ook geen optie? In vijf jaar moet je toch wel eens een keer een baan hebben gevonden lijkt me.
Ja vast, als je boven de 60 bent, misschien vakkenvuller
pi_197066955
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 19:27 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Krapte op de woningmarkt jou totaal ontgaan? Anno 2020 is het vaker een kwestie van niet anders kunnen wonen dan niet anders willen wonen.
Dat klopt, maar er zijn genoeg mensen die wel die huur zonder problemen kunnen betalen die ook vast zitten.
pi_197067094
quote:
89s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:34 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

relevant wel
Erfenisje wordt ook ingehouden.
pi_197067169
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 19:15 schreef NightDancert het volgende:

[..]

Werken vanuit de bijstand loont niet. Grote kans dat je er zelfs op achteruit gaat.

Er is genoeg

Pauw komt binnen
pi_197067316
quote:
89s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:37 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Als je 7 dagen in de week bij iemand anders eet, dan hoor je dat te melden ja.
Echt?
pi_197067396
quote:
Huur is primair maar moet je met een bijstandsuitkering echt een eensgezinswonig als alleenstaande kunnen blijven bewonen,
Gewoon de daklozenopvang in, die uitgeleefde sociale huurkrotten zijn hard nodig voor de vele tien tot honderdduizenden nieuwe vergunninghouders per jaar, gemeenten moeten er daar veel meer van gaan huisvesten.
pi_197067419
quote:
11s.gif Op dinsdag 29 december 2020 19:42 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Echt?
Ja, dan kun je ook gekort worden.

Evenals wanneer je als Bijstandsgerechtigde één keer per week oppast, want dat is een geldelijk waardeerbare dienst die je dan verleend.

Maar goed, kennelijk wil de meerderheid dergelijk hardvochtig beleid als het op sociale zekerheid aankomt. De VVD is al 10 jaar de grootste.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_197067554
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 19:44 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ja, dan kun je ook gekort worden.

Evenals wanneer je als Bijstandsgerechtigde één keer per week oppast, want dat is een geldelijk waardeerbare dienst die je dan verleend.

Maar goed, kennelijk wil de meerderheid dergelijk hardvochtig beleid als het op sociale zekerheid aankomt. De VVD is al 10 jaar de grootste.
Kost je 34.000 om precies te zijn:

https://www.nhnieuws.nl/n(...)r-passen-op-kinderen

Overigens kan de VVD dit niet in zijn eentje doorvoeren, daar hebben ze toch echt steun van andere partijen nodig die altijd weer het gore lef hebben om 'geschokt' te zijn als de mede door hun ingevoerde wetgeving precies blijkt te functioneren zoals die opgesteld is.

[ Bericht 11% gewijzigd door Tocadisco op 29-12-2020 19:54:03 ]
  dinsdag 29 december 2020 @ 19:50:32 #50
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_197067614
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 december 2020 19:44 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Gewoon de daklozenopvang in, die uitgeleefde sociale huurkrotten zijn hard nodig voor de vele tien tot honderdduizenden nieuwe vergunninghouders per jaar, gemeenten moeten er daar veel meer van gaan huisvesten.
Gelukkig, de LPF brigade is ook weer binnen. Pareltje van empathie dit topic.

Gelukkig voor jullie gaan veel oudjes dood aan Corona, kunnen we straks de migranten en de bijstandstrekkers huisvesten. Drie vliegen...
pi_197067686
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 19:50 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Gelukkig, de LPF brigade is ook weer binnen. Pareltje van empathie dit topic.

Gelukkig voor jullie gaan veel oudjes dood aan Corona, kunnen we straks de migranten en de bijstandstrekkers huisvesten. Drie vliegen...
At your service! :B Hoe is het eigenlijk empathisch om kosmopolitische globetrotters uit den vreemde met voorrang aanspraak te laten maken op voorzieningen die er in principe zouden moeten zijn voor eigen minima/behoeftigen die niet beschikken over tienduizenden euro's om de wereld over te reizen naar hen gunstiger gezinde verzorginsstaten, als die er al zouden zijn? :D _O- :W

(Die paar legitieme vluchtelingen die uit kampen in de regio via de VN hier zijn gekomen zijn natuurlijk wél van harte welkom.)
  dinsdag 29 december 2020 @ 19:53:45 #52
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_197067714
quote:
89s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:36 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Mensen die ziek zijn zijn lui.
Leuke troll weer Mikey.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_197067788
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 december 2020 19:53 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Leuke troll weer Mikey.
Die gast squirt echt alleen maar diarree uit zijn toetsenbord.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  dinsdag 29 december 2020 @ 19:56:05 #54
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_197067792
quote:

[..]

Race to the bottom.
Eindstation containterwoningen, of met 20 man in een caravan.
  dinsdag 29 december 2020 @ 19:59:46 #55
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_197067911
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:51 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Het wordt steeds gezelliger hier :')
Ik vind het ook diep triest.
pi_197067988
quote:
88s.gif Op dinsdag 29 december 2020 19:59 schreef Celestien het volgende:

[..]

Ik vind het ook diep triest.
Ja, kom op zeg. Niemand trekt voor zijn lol uitkering zelfs Braddie niet (y)
pi_197068040
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:01 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ja, kom op zeg. Niemand trekt voor zijn lol uitkering zelfs [] niet (y)
Leave hij die niet genoemd mag worden alone!
pi_197068107
quote:
8s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:03 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Leave hij die niet genoemd mag worden alone!
Hahaha deze man _O_ _O_ _O-
  dinsdag 29 december 2020 @ 20:08:47 #59
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_197068219
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:01 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ja, kom op zeg. Niemand trekt voor zijn lol uitkering zelfs Braddie niet (y)
Aan de ene kant begrijp ik wel dat ze iets hebben van: het is niet de bedoeling dat je geld krijgt voor je levensonderhoud en vervolgens elders je prakkie gaat eten. Maar sjonge, mag je niet eens bij je familie eten zonder de gemeente achter je aan te krijgen? Een ook geld, of een fiets, die je voor je verjaardag krijgt zou je dus eigenlijk moeten opgeven & dat wordt in mindering gebracht op je uitkering. Zelfs cadeautjes mogen kennelijk niet. Je moet je verjaardag maar niet vieren & als mam taart mee neemt, dan moet je dat opgeven omdat je hem niet zelf hebt gekocht. Kennelijk.
  dinsdag 29 december 2020 @ 20:09:46 #60
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_197068252
quote:

[..]

en zijn mensen niet ziek dan worden ze wel ziek gemaakt door de maatschappij ......
want ze verzinnen terplekken wel even wat jij gaat mankeren of waar jij last van heb zo dat je in een participatiebedrijf mag gaan werken voor een minimum loon en het werk mag doen waar een normale arbieder gewoon 3300 euro schoon voor betaalt krijgt per maand en zo knijpen ze je wel uit

Ben je niet ziek dan maken ze je het wel
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
Dat is geen bescherming meer.
Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
pi_197068332
quote:
88s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:08 schreef Celestien het volgende:
& als mam taart mee neemt, dan moet je dat opgeven omdat je hem niet zelf hebt gekocht. Kennelijk.
Mooie overdrijving wel, het betreft hier schijnbaar iemand die zelf zo goed als geen boodschappen betaalde maar toch altijd boodschappen had. Dat is wel even iets anders dan incidenteel eens een keer wat te eten krijgen.
  dinsdag 29 december 2020 @ 20:16:15 #62
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_197068485
quote:

[..]

Aan de ene kant begrijp ik wel dat ze iets hebben van: het is niet de bedoeling dat je geld krijgt voor je levensonderhoud en vervolgens elders je prakkie gaat eten. Maar sjonge, mag je niet eens bij je familie eten zonder de gemeente achter je aan te krijgen? Een ook geld, of een fiets, die je voor je verjaardag krijgt zou je dus eigenlijk moeten opgeven & dat wordt in mindering gebracht op je uitkering. Zelfs cadeautjes mogen kennelijk niet. Je moet je verjaardag maar niet vieren & als mam taart mee neemt, dan moet je dat opgeven omdat je hem niet zelf hebt gekocht. Kennelijk.
Belachelijk. En ook al staat het zo in de regels lijkt het me sterk dat iemand dit echt doet.
Wie geeft nu een taart of een pak koffie van ¤2,99 op zo'n inkomensformulier aan? :')
pi_197068505
Vergeet trouwens niet dat er tegenwoordig situaties zijn waarin de bijstand niet uit een gemeenschapspotje komt maar verhaald wordt op een ex-partner. *O*

En voordat schreeuwers als Etto weer met allerhande verwijten en verdachtmakingen komen, dat is een situatie waar ik zelf zeer op tegen ben maar die bestaat wel. Als mevrouw dan altijd op magische wijze boodschappen krijgt, ofwel uit zwarte verdiensten of anders als gift dan is het toch wel vrij zuur dat de gemeente voor haar - zogenaamd broodnodige - bijstand bij jou als expartner aanklopt. :')
pi_197068554
quote:
Er zijn er zat hier die dat zien als inkomen. Want ja, dat heeft iemand op een flatje niet.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_197068641
quote:

[..]

Wat een ontzettend gaaf land is dit toch geworden in de afgelopen jaren ...
1947-2016
pi_197068772
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:16 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Belachelijk. En ook al staat het zo in de regels lijkt het me sterk dat iemand dit echt doet.
Wie geeft nu een taart of een pak koffie van ¤2,99 op zo'n inkomensformulier aan? :')
Niemand, en doorgaans gaat dat ook zonder problemen. Maar het feit blijft staan dat een ambtenaar die daar wel een probleem van wil maken volledig in zijn recht staat om dat te doen.
  dinsdag 29 december 2020 @ 20:24:20 #67
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_197068777
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:18 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Er zijn er zat hier die dat zien als inkomen. Want ja, dat heeft iemand op een flatje niet.
die haalt wel wer bij een kleidng bank of diaconaal centrum kleidng en andee spullen op die gratis zijn en zet die dan op een facebook groep of op MP ..
ik heb jaren gewerkt voor zo'n bedrijf en ze liepen elke week met tassen vol naar buiten
en dit jaar in jaar uit , ik weet van mensne die dit al 9 jaar doen .. heb zelf ook diverse keren aan de bel getrokken bij mijn werk gever maar nooit antworod gehad , omdat ja die mensen hebben het al zo moeilijk of weer een andere smoes

keer op keer komen ze er mee weg ... en maar klagen en zeggen dat het zo hard leven is met een uitkering , onder tussen wel over vakantie , kinderen praten als of ze rentenieren
en maar nog niet te beginnen over als je ze dan wel eens in het centrum zag lopen met tasssen van de duurste kleding zaken , dan is dat toch wel erg vreemd ..
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
pi_197068830
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 december 2020 19:44 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Dit.
Ook al zou je goedkoper willen wonen, je huis(over)waarde moet je eerst opeten bij een verkoop en zowieso voor een sociale huurwoning is het in NH 10+ jaren wachten.
En al zou je er een willen, moet alles nu gaan naar 'vluchtelingen'.

Totaal kulargument van mensen zonder enige kennis op inlevingsvermogen.
1947-2016
  dinsdag 29 december 2020 @ 20:26:08 #69
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197068841
quote:

[..]

Energiekosten ook trouwens, als je in een nieuwbouwwoning zit die precies de huurtoeslaggrens zit ben je waarschijnlijk minder kwijt aan netto huur plus energie dan wanneer je in een jaren 60 doorwaaiwoning van 550 in de maand zit.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_197068851
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:12 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Mooie overdrijving wel, het betreft hier schijnbaar iemand die zelf zo goed als geen boodschappen betaalde maar toch altijd boodschappen had. Dat is wel even iets anders dan incidenteel eens een keer wat te eten krijgen.
Ze zal het laatste jaar wel bij de voedselbank de spullen halen sinds die moeder het niet meer doet.
pi_197068892
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:26 schreef Steven_Stil het volgende:

[..]

Ze zal het laatste jaar wel bij de voedselbank de spullen halen sinds die moeder het niet meer doet.
Die hebben het nu megazwaar omdat supermarkten als Lidl zelfs die paar kwartjes nog wil verdienen aan groente die ze de dag erna weggooien.
pi_197068907
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:24 schreef RAVW het volgende:

[..]

die haalt wel wer bij een kleidng bank of diaconaal centrum kleidng en andee spullen op die gratis zijn en zet die dan op een facebook groep of op MP ..
ik heb jaren gewerkt voor zo'n bedrijf en ze liepen elke week met tassen vol naar buiten
en dit jaar in jaar uit , ik weet van mensne die dit al 9 jaar doen .. heb zelf ook diverse keren aan de bel getrokken bij mijn werk gever maar nooit antworod gehad , omdat ja die mensen hebben het al zo moeilijk of weer een andere smoes

keer op keer komen ze er mee weg ... en maar klagen en zeggen dat het zo hard leven is met een uitkering , onder tussen wel over vakantie , kinderen praten als of ze rentenieren
en maar nog niet te beginnen over als je ze dan wel eens in het centrum zag lopen met tasssen van de duurste kleding zaken , dan is dat toch wel erg vreemd ..
Volgens mij ging het over een moestuin
1947-2016
  dinsdag 29 december 2020 @ 20:28:59 #73
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_197068954
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:24 schreef RAVW het volgende:

[..]

Over wie heb je het nu?
pi_197068971
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:27 schreef macca728 het volgende:

[..]

Die hebben het nu megazwaar omdat supermarkten als Lidl zelfs die paar kwartjes nog wil verdienen aan groente die ze de dag erna weggooien.
Dat wordt vroeg in de rij staan dan.
pi_197069041
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:27 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja, die dure reclame campagnes en wielerteams moeten ergens van betaald worden...
1947-2016
pi_197069051
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:28 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Over wie heb je het nu?
Knap van RAWW dat hij weet wie een uitkering heeft en nog tijd heeft om ze te zien lopen met hun tassen van de PC Hooftstraat.....
  dinsdag 29 december 2020 @ 20:32:00 #77
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_197069088
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:26 schreef Leandra het volgende:

[..]

Energiekosten ook trouwens, als je in een nieuwbouwwoning zit die precies de huurtoeslaggrens zit ben je waarschijnlijk minder kwijt aan netto huur plus energie dan wanneer je in een jaren 60 doorwaaiwoning van 550 in de maand zit.
550 voor een 60 jarige woning :-) hier zijn ze tegen de 700 aan hoor en ja het zijn doorwaai woningen , de nieuw bouw gaat niet naar mensne toe die al jaren op een huis zitten te wachten maar naar de nieuwe statushouders en dan mogen de andere mensne gewoon wachten op nieuw bouw , tegen de tijd dat jij er als nederlander er in mag is het al geen nieuwbouw meer maar een huis dat eigenlijk alleen maar recht heb om gesloopt te worden

ik zie het hier ook evel om me heen gebeuren , mooie huizen van nog geen jaar oud , helemaal afgeschreven en uitgeleeft
en maar klagen dat ze in de slechte buurten worden neer gegooit .. en in de slechte huizen .... een huis uit 2018 vinden ze een krot
Kom ik met 36 jaar werk ervaring in dit land en word je neer egzet in een huis van eind 60 jaren voor de hoofdprijs
pi_197069101
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:24 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Niemand, en doorgaans gaat dat ook zonder problemen. Maar het feit blijft staan dat een ambtenaar die daar wel een probleem van wil maken volledig in zijn recht staat om dat te doen.
Dat soort ambtenaren kunnen we missen als kieslijn.
1947-2016
pi_197069141
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:32 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ja maar die zie je wel meer en meer, want ze moeten hun targets halen.
pi_197069238
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:32 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Mwah, zet andere poppetjes op dezelfde positie neer en ze handelen waarschijnlijk precies hetzelfde. Of ze geven er zelf de brui aan en nemen ontslag, maar dan worden ze weer vervangen door iemand die op steuntrekkersjacht gaat. Het is vooral de wetgeving die fout zit, niet zo zeer degenen die het uitvoeren.
  dinsdag 29 december 2020 @ 20:38:46 #81
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_197069378
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:31 schreef macca728 het volgende:

[..]

Knap van RAWW dat hij weet wie een uitkering heeft en nog tijd heeft om ze te zien lopen met hun tassen van de PC Hooftstraat.....

(en ze nog verraden ook blijkbaar)
omdat die mensen bij ons op het werk komen en dus met schuldhulp te maken heeft en gemeente , en vaak werkloos zijn , want anders kwam je niet bij ons binnen ...
dus dna weet je wel als je maandag iemand geholpen heb die een uitkering heeft , en die zelfde persoon in het weekend met tassen vol ziet lopen . om vervolgens de zelfde jankmuil maandag weer binnen te komen of ze aub wat geld extra kunnen krijgen want ze komen niet rond ........

k verraad hun niet ik wilde alleen dat ze een betere controle aan de deur gingen houden en ook maar een maximale aantal artikelen en ook een tijd die je maximaal daar mag komen , ik heb het hier wel over mensen ide al 9 jaar dus elke week weer klagen dat ze het slecht hebben en dat ze niet rond kunnen komen , maar zelf ook gezien dat ze met een halve familie gewoon een mercedes staan in te laden aan spullen die ze van ons gratis gekregen hadden ..
mag je hier dan niets van zeggen , dit zijn gewoon handelaren en mensen die dus gewoon extra geld willen verdienen naast een uitkering

nee ik heb die mensen zelf nooit verraden , wilde alleen dat de deurbeleid anders moest . en dat is nu dus wel veranderd , maar goed ik ben daar nu ook weg :-)
  dinsdag 29 december 2020 @ 20:50:53 #82
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_197069911
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:31 schreef macca728 het volgende:

[..]

Al die bijstandtrekkers wonen vast ook stiekem in villa's in het Gooi en Wassenaar.
pi_197070137
Vind maar een vreemd verhaal als je geld geeft doe je dat toch via contant bij iemand in de bijstand.
  dinsdag 29 december 2020 @ 21:00:25 #84
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_197070336
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:16 schreef van_Lamehuizen het volgende:
Vergeet trouwens niet dat er tegenwoordig situaties zijn waarin de bijstand niet uit een gemeenschapspotje komt maar verhaald wordt op een ex-partner. *O*

En voordat schreeuwers als Etto weer met allerhande verwijten en verdachtmakingen komen, dat is een situatie waar ik zelf zeer op tegen ben maar die bestaat wel. Als mevrouw dan altijd op magische wijze boodschappen krijgt, ofwel uit zwarte verdiensten of anders als gift dan is het toch wel vrij zuur dat de gemeente voor haar - zogenaamd broodnodige - bijstand bij jou als expartner aanklopt. :')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_197070347
Een keertje boodschappen doen ok, maar structureel iedere week de boodschappen dat is gewoon niet de bedoeling. Ja wel de bedoeling maar niet bovenop de bijstand, dan spreek je over structureel inkomen.
Even a broken clock is right twice a day.
pi_197070734
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 21:00 schreef danos het volgende:
Een keertje boodschappen doen ok, maar structureel iedere week de boodschappen dat is gewoon niet de bedoeling. Ja wel de bedoeling maar niet bovenop de bijstand, dan spreek je over structureel inkomen.
Structureel inkomen dat schijnbaar noodzakelijk is omdat de dochter in kwestie anders niet rond kan komen. Maar schijnbaar is het noodzakelijk om eerst te wachten tot ze tot in haar nek in de schulden zit of thuisloos is en dan pas extra te helpen, dat is verstandiger beleid dan het in een eerder stadium doen.
pi_197071011
quote:
Als witte man zwarte reactieafbeeldingen gebruiken geldt toch als een soort van virtuele blackface in jouw kringen?
  dinsdag 29 december 2020 @ 21:15:45 #88
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_197071028
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 december 2020 21:15 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Als witte man zwarte reactieafbeeldingen gebruiken geldt toch als een soort van virtuele blackface in jouw kringen?
:Z
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_197071108
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 21:10 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Structureel inkomen dat schijnbaar noodzakelijk is omdat de dochter in kwestie anders niet rond kan komen. Maar schijnbaar is het noodzakelijk om eerst te wachten tot ze tot in haar nek in de schulden zit of thuisloos is en dan pas extra te helpen, dat is verstandiger beleid dan het in een eerder stadium doen.
Tja, als je toevallig in een kapitale villa met zwembad, tenniscourt en enorme hypotheeklast woont en in de bijstand belandt dan moet dat alles ook maar zwart opgebracht mogen worden, want anders kun je niet rondkomen?
pi_197071363
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 19:27 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Neen, de krapte is me niet ontgaan. Maar dat is niet het punt dat ik wil maken.
pi_197071641
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 21:22 schreef torentje het volgende:

[..]

Neen, de krapte is me niet ontgaan. Maar dat is niet het punt dat ik wil maken.
Maar het is wel relevant omdat het nogal veel uitmaakt voor hoe rigide je vaste lasten zijn, als je niet kunt verhuizen kan een flink deel daarvan immers niet omlaag.
pi_197071803
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 december 2020 21:17 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Tja, als je toevallig in een kapitale villa met zwembad, tenniscourt en enorme hypotheeklast woont en in de bijstand belandt dan moet dat alles ook maar zwart opgebracht mogen worden, want anders kun je niet rondkomen?
Eerst die toko verkopen krijg je dan te horen van de gemeente bij aanvraag.
pi_197072225
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 december 2020 21:31 schreef Steven_Stil het volgende:

[..]

Eerst die toko verkopen krijg je dan te horen van de gemeente bij aanvraag.
Dat hoeft toch niet altijd maar dan wordt de bijstand als lening verstrekt.

Afhankelijk daarvan kan de gemeente de bijstand als een gift, dan wel als een op een later moment terug te betalen lening verstrekken
  dinsdag 29 december 2020 @ 21:42:58 #94
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_197072243
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:48 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Welke aanwijzingen heb je dat ze lui is?
Ze is werkloos in de huidige economie, dus luiheid om niet te willen werken.
  dinsdag 29 december 2020 @ 21:43:26 #95
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_197072262
quote:

[..]

Leuke troll weer Mikey.
Alsof ziek zijn gelijk staat aan arbeidsongeschikt.
pi_197072320
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 21:43 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Alsof ziek zijn gelijk staat aan arbeidsongeschikt.
Tell them the truth brother
pi_197072328
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 21:27 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Maar het is wel relevant omdat het nogal veel uitmaakt voor hoe rigide je vaste lasten zijn, als je niet kunt verhuizen kan een flink deel daarvan immers niet omlaag.
Dat is niet het punt dat ik wil maken. Nog een prettige avond verder.
pi_197072468
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 21:00 schreef danos het volgende:
Dat valt nog te bezien.
De overheid spreekt van inkomen als je loon ontvangt uit werk of inkomsten via uitkering of schenking.
Financiële instellingen spreken van vermogen als het gaat om spaargeld, eigen woning, auto, aandelen etc.

In geen enkel ander geval worden boodschappen aangemerkt als inkomen of vermogen.
Als een deurwaarder komt ontruimen wordt de inhoud van de koelkast niet als vermogen geteld. Als je een financiële aanvraag doet worden uitgaven voor boodschappen niet als lasten gezien alsook niet als lening of extra inkomsten als je hiervoor geld krijgt van familie.

Als deze uitspraak c.q. dit beleid blijft staan betekent het dat structureel naar de voedselbank gaan ook als inkomsten gezien moet worden. Dat is echter niet het geval (en dat lijkt mij ook niet de bedoeling).

Kortom, de overheid handelt m.i. niet eenduidig en is niet volstrekt helder over de plichten en wat hier exact onder wordt verstaan. Een burger mag niet de dupe worden van ongelijkheid in en onduidelijkheid over beleid en uitvoering hiervan.
pi_197072776
twitter
pi_197072866
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 21:48 schreef FYazz het volgende:

[..]

Dat valt nog te bezien.
De overheid spreekt van inkomen als je loon ontvangt uit werk of inkomsten via uitkering of schenking.
Financiële instellingen spreken van vermogen als het gaat om spaargeld, eigen woning, auto, aandelen etc.

In geen enkel ander geval worden boodschappen aangemerkt als inkomen of vermogen.
Als een deurwaarder komt ontruimen wordt de inhoud van de koelkast niet als vermogen geteld. Als je een financiële aanvraag doet worden uitgaven voor boodschappen niet als lasten gezien alsook niet als lening of extra inkomsten als je hiervoor geld krijgt van familie.

Als deze uitspraak c.q. dit beleid blijft staan betekent het dat structureel naar de voedselbank gaan ook als inkomsten gezien moet worden. Dat is echter niet het geval (en dat lijkt mij ook niet de bedoeling).

Kortom, de overheid handelt m.i. niet eenduidig en is niet volstrekt helder over de plichten en wat hier exact onder wordt verstaan. Een burger mag niet de dupe worden van ongelijkheid in en onduidelijkheid over beleid en uitvoering hiervan.
Volgens mij zie je het verkeerd. De bijstandsuitkering is bedoeld om onder andere boodschappen van te doen. Als de boodschappen gratis worden geleverd dan houdt men dus geld over. Dát is dan inkomen.
pi_197072889
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 21:48 schreef FYazz het volgende:

[..]

Dat valt nog te bezien.

Dat punt voert de advocaat ook aan en dat is natuurlijk zo. Boodschappen zijn boodschappen, van wie je ze ook krijgt.

Ik zou boodschappen ook niet als vermogen of inkomsten zien.
  dinsdag 29 december 2020 @ 22:00:44 #102
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197072961
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 21:56 schreef Gehrman het volgende:
[ twitter ]
Het is iig VVD-beleid bij uitstek.
De rijken een mogelijkheid om hun kinderen belastingvrij een klein vermogen te schenken en de armen niet eens de mogelijkheid bieden ongestraft een tas boodschappen aan te nemen als ze door de hoge woonlasten zelf geen boodschappen kunnen betalen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_197073005
Die tweet klopt niet, als het kind in de bijstand zit zal hij ook een gedeelte van die gift in moeten leveren.
pi_197073014
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 21:58 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Volgens mij zie je het verkeerd. De bijstandsuitkering is bedoeld om onder andere boodschappen van te doen. Als de boodschappen gratis worden geleverd dan houdt men dus geld over. Dát is dan inkomen.
Dan zou je huurtoeslag ook als inkomen moeten beschouwen, maar dat is vrijgesteld. Doe dat met boodschappen dan ook.
  dinsdag 29 december 2020 @ 22:02:08 #105
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197073018
quote:

[..]

Wat in haar geval niet zo was vanwege de hoge woonlasten.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 29 december 2020 @ 22:07:47 #106
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_197073242
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 december 2020 19:19 schreef NgInE het volgende:
Mensen die in armoede leven moeten natuurlijk wel echt lijden heh. Anders wordt het nog te sociaal hier in Nederland en dat wil de gemiddelde VVD stemmer absoluut niet.

Echt te treurig voor woorden. Multinationals sluizen milioenen aan belastinggeld naar de Kaaiman Eilanden, maar mensen in de bijstand mogen het vooral niet te plezierig hebben. Wat een achterlijkheid weer.
Waarom zou je nog werken als je gewoon lekker in luxe uitkering kan trekken?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_197073255
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:02 schreef Leandra het volgende:

[..]

Wat in haar geval niet zo was vanwege de hoge woonlasten.
Volgens de uitspraak deed de moeder al 46 jaar boodschappen voor de vrouw. Als je huur zo hoog is dat je geen eten kunt betalen dan is er een ander probleem.
pi_197073280
Geld overhouden in de bijstand _O-
pi_197073282
quote:
84s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:07 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Ja echte luxe inderdaad
pi_197073300
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:02 schreef macca728 het volgende:

[..]

Dan zou je huurtoeslag ook als inkomen moeten beschouwen, maar dat is vrijgesteld. Doe dat met boodschappen dan ook.
Dan moet je dat weer gaan limiteren tot een bepaald bedrag en krijg je nog steeds dezelfde problemen.
pi_197073320
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:08 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Volgens de uitspraak deed de moeder al 46 jaar boodschappen voor de vrouw. Als je huur zo hoog is dat je geen eten kunt betalen dan is er een ander probleem.
Ze zit sinds 2015 in de bijstand.
pi_197073369
quote:

[..]

Ik zie niets verkeerd ;)
Ik begrijp wat het beoogde doel van de bijstand is en de gewenste uitwerking, echter het beleid is niet eenduidig en de informatievoorziening niet volstrekt helder.

Structureel boodschappen ontvangen van een voedselbank wordt niet als inkomsten gezien dan wel wordt gedoogd door gemeenten.
Het is echter exact hetzelfde principe, iets wat ook regelmatig door juristen in de rechtbank wordt aangehaald alsook door rechters en hoogleraren als een dergelijke zaak het nieuws weer haalt.
'Gelukkig' zijn vanwege dit argument ook vele terugvorderingszaken komen te vervallen, deze komen alleen niet in het nieuws.

Daarbij communiceert de overheid niet helder op de eigen informatiekanalen. Zo staat nergens op officiële kanalen vermeld dat onder de inlichtingenplicht ook het opgeven van ontvangen boodschappen valt.
Enkel inkomsten of extra vermogen moeten worden gemeld. Boodschappen vallen in algemene zin niet onder inkomsten of vermogen. Wanneer de overheid dit als uitzondering toch aanmerkt als inkomen of vermogen moeten ze dit m.i. helder/expliciet vermelden.
pi_197073389
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:09 schreef mootie het volgende:

[..]

Ze zit sinds 2015 in de bijstand.
Dat klopt. En toen had dus iemand moeten registreren dat ze geen uitgaven had aan boodschappen en die dus ingehouden moest worden op de uitkering.
pi_197073456
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:10 schreef FYazz het volgende:

[..]

Ik zie niets verkeerd ;)
Ik begrijp wat het beoogde doel van de bijstand is en de gewenste uitwerking, echter het beleid is niet eenduidig en de informatievoorziening niet volstrekt helder.

Structureel boodschappen ontvangen van een voedselbank wordt niet als inkomsten gezien dan wel wordt gedoogd door gemeenten.
Het is echter exact hetzelfde principe, iets wat ook regelmatig door juristen in de rechtbank wordt aangehaald alsook door rechters en hoogleraren als een dergelijke zaak het nieuws weer haalt.
'Gelukkig' zijn vanwege dit argument ook vele terugvorderingszaken komen te vervallen, deze komen alleen niet in het nieuws.

Daarbij communiceert de overheid niet helder op de eigen informatiekanalen. Zo staat nergens op officier kanalen vermeld dat onder de inlichtingenplicht ook het opgeven van ontvangen boodschappen valt.
Enkel inkomsten of extra vermogen moeten worden gemeld. Boodschappen vallen in algemene zin niet onder inkomsten of vermogen. Wanneer de overheid dit als uitzondering toch aanmerkt als inkomen of vermogen moeten ze dit m.i. helder/expliciet vermelden.
Verder wel met je eens, er zijn absoluut problemen op het gebied van informatievoorziening en opvolging. Ik wilde alleen even reageren op je stelling dat boodschappen als inkomen zouden worden gezien wat dus niet het geval is.
pi_197073636
quote:

[..]

We weten niet of het de huur is, kunnen ook andere kosten zijn.
Maar als daar wat aan gedaan had kunnen worden, had de gemeente dat ook wel aangegeven bij het intakegesprek.

Misschien heeft ze wel heel veel ziektekosten, ze is ook al ouder.
pi_197073661
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:10 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Dat klopt. En toen had dus iemand moeten registreren dat ze geen uitgaven had aan boodschappen en die dus ingehouden moest worden op de uitkering.
Met als gevolg dus dat ze ofwel thuisloos wordt of een enorm schuldenprobleem krijgt (ze kan immers haar vaste lasten niet opbrengen puur op basis van de bijstandsuitkering), allebei zaken waar de gemeente ook verantwoordelijk is voor de hulpverlening en die tig keer duurder zijn om op te lossen.
pi_197073818
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:17 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Met als gevolg dus dat ze ofwel thuisloos wordt of een enorm schuldenprobleem krijgt (ze kan immers haar vaste lasten niet opbrengen puur op basis van de bijstandsuitkering), allebei zaken waar de gemeente ook verantwoordelijk is voor de hulpverlening en die tig keer duurder zijn om op te lossen.
Dat snap ik, maar dan had er naar een oplossing gezocht kunnen worden. Nu gingen zowel de vrouw als de gemeente er vanuit dat alles koek en ei was terwijl dat niet zo was. Ik wil geen schuldige aanwijzen maar alle problemen hadden voorkomen kunnen worden als het gewoon duidelijk was geweest dat de moeder boodschappen deed en bleef doen.
pi_197073833
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:12 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Verder wel met je eens, er zijn absoluut problemen op het gebied van informatievoorziening en opvolging. Ik wilde alleen even reageren op je stelling dat boodschappen als inkomen zouden worden gezien wat dus niet het geval is.
^O^

Een lesje eenduidig werken en communiceren kan de overheid wel gebruiken.

Daarnaast is het denk ik ook wenselijk dat de regering meer onafhankelijke stuur-/klankbordgroepen betrekt bij het opzetten en uitzetten van beleid.
Te vaak wordt door beleidsmakers niet nagedacht over de praktische uitvoering, de gevolgen ervan en niet over de communicatie en het creëren van draagvlak. Dit laatste zie je overigens ook vaak terug in het bedrijfsleven.
  dinsdag 29 december 2020 @ 22:22:00 #119
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197073844
quote:

[..]

Ik zei "woonlasten", niet "huur".

Het barst van de sociale huurwoningen die 600-700 per maand kosten en waar je een vermogen per maand kwijt ben om de boel een beetje warm te krijgen.

En als je als sociaal huurt dan is de kans klein dat "kleiner wonen" ook betekent dat je goedkoper gaat wonen, zeker als je al geruime tijd dezelfde woning huurt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_197073857
quote:

[..]

Je bedoelt dat ze haar al in 2015 hadden kunnen waarschuwen, want als ze de bankafschriften controleren, zien ze dit ook.
pi_197073939
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:21 schreef FYazz het volgende:

[..]

^O^

Een lesje eenduidig werken en communiceren kan de overheid wel gebruiken.

Daarnaast is het denk ik ook wenselijk dat de regering meer onafhankelijke stuur-/klankbordgroepen betrekt bij het opzetten en uitzetten van beleid.
Te vaak wordt door beleidsmakers niet nagedacht over de praktische uitvoering, de gevolgen ervan en niet over de communicatie en het creëren van draagvlak. Dit laatste zie je overigens ook vaak terug in het bedrijfsleven.
Ik zie dat anders, vaak betekent dat juist alleen nog maar meer bureaucratie en vertraging. Nederlanders houden van zulke groepjes en ik weet niet waarom. Het is een van de redenen dat het tijdens de crisis nu zo vaak fout gaat, te veel 'onafhankelijke' clubjes die overal zeggenschap over willen hebben.

Ik heb juist nogal wat ervaring met gemeenten die het wel laten doen door 'stuurgroepen' en daar zijn deze problemen nog veel erger.
pi_197074015
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:22 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het barst van de sociale huurwoningen die 600-700 per maand kosten en waar je een vermogen per maand kwijt ben om de boel een beetje warm te krijgen.

En als je als sociaal huurt dan is de kans klein dat "kleiner wonen" ook betekent dat je goedkoper gaat wonen, zeker als je al geruime tijd dezelfde woning huurt.
Maar als je in een sociale huurwoning woont kom je toch in aanmerking voor huurtoeslag?
  dinsdag 29 december 2020 @ 22:26:00 #123
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197074016
quote:

[..]

En dat ze kennelijk erg hoge woonlasten had, maar daar is dan dus ook niet op gereageerd.

Ze willen wel zien wat je met je geld doet, maar ze doen vervolgens niets met die gegevens.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 29 december 2020 @ 22:27:23 #124
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197074074
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:26 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Maar als je in een sociale huurwoning woont kom je toch in aanmerking voor huurtoeslag?
Ja en? Daar wordt je huur lager van, je energierekening niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_197074079
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:26 schreef Leandra het volgende:

[..]

En dat ze kennelijk erg hoge woonlasten had, maar daar is dan kennelijk op niet op gereageerd.

Ze willen wel zien wat je met je geld doet, maar ze doen vervolgens niets met die gegevens.
Er heeft duidelijk iemand niet opgelet, maar de veronderstelling was schijnbaar dat ze alsnog rond kon komen. Vergeet niet dat als men echt gaat centenneuken er daar weer klachten over komen.
pi_197074125
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:27 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja en? Daar wordt je huur lager van, je energierekening niet.
Hoeveel honderen euro's per maand is die energierekening dan?
  dinsdag 29 december 2020 @ 22:29:10 #127
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197074160
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:27 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Er heeft duidelijk iemand niet opgelet, maar de veronderstelling was schijnbaar dat ze alsnog rond kon komen. Vergeet niet dat als men echt gaat centenneuken er daar weer klachten over komen.
Huur en energie zijn nou net weer geen centenneukbedragen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_197074206
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:21 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar dan had er naar een oplossing gezocht kunnen worden. Nu gingen zowel de vrouw als de gemeente er vanuit dat alles koek en ei was terwijl dat niet zo was. Ik wil geen schuldige aanwijzen maar alle problemen hadden voorkomen kunnen worden als het gewoon duidelijk was geweest dat de moeder boodschappen deed en bleef doen.
Een betere en voor de gemeente goedkopere oplossing dan de moeder boodschappen laten doen?
pi_197074269
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:30 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Een betere en voor de gemeente goedkopere oplossing dan de moeder boodschappen laten doen?
Ja, als de woonlasten zo hoog zijn dan zijn er betere oplossingen.
  dinsdag 29 december 2020 @ 22:32:07 #130
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197074298
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:28 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Hoeveel honderen euro's per maand is die energierekening dan?
Dat weet ik niet, ik weet alleen wel dat de mijne naar beneden ging toen ik van een sociale huur tussenwoning naar een veel grotere koop tweekapper ging.
Beiden ongeveer even oud, maar de koopwoning wel fatsoenlijk geïsoleerd en geen CV-ketel uit 1980.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_197074324
Worden mensen die elke week bij de voedselbank een pakket halen ook gekort op hun uitkering eigenlijk
pi_197074348
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:32 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat weet ik niet
Ik ook niet :)
pi_197074398
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:32 schreef Fugue het volgende:
Worden mensen die elke week bij de voedselbank een pakket halen ook gekort op hun uitkering eigenlijk
Vast wel, als je al gekort wordt omdat je kinderen zakgeld ontvangen van hun vader (https://nos.nl/artikel/23(...)ren-moest-terug.html) kan dat er ook nog wel bij.
  dinsdag 29 december 2020 @ 22:34:39 #134
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197074431
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:31 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Ja, als de woonlasten zo hoog zijn dan zijn er betere oplossingen.
Dat sociale verhuurders hun woningvoorraad eens fatsoenlijk gaan isoleren bijvoorbeeld, en dat er warmtepompen geplaatst worden of een nieuwe CV-ketel ipv keer op keer op keer de oude weer te laten oplappen als er weer wat mee mis is?
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 29 december 2020 @ 22:35:09 #135
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197074452
quote:
Nee.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 29 december 2020 @ 22:37:28 #136
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197074581
quote:
9s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:33 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Vast wel, als je al gekort wordt omdat je kinderen zakgeld ontvangen van hun vader (https://nos.nl/artikel/23(...)ren-moest-terug.html) kan dat er ook nog wel bij.
Teringjantje :{
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_197074583
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:22 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hier benoem je denk ik ook een groot probleem.

Sociale huur is tegenwoordig of al lang wonen in een oud en tochtig huis tegen een redelijke huurprijs maar met hoge stookkosten of wonen in een geïsoleerde nieuwbouwwoning met lagere stookkosten maar vaak een stevige huurprijs en hogere kosten voor (planmatig) onderhoud.
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:24 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Ik zie dat anders, vaak betekent dat juist alleen nog maar meer bureaucratie en vertraging. Nederlanders houden van zulke groepjes en ik weet niet waarom. Het is een van de redenen dat het tijdens de crisis nu zo vaak fout gaat, te veel 'onafhankelijke' clubjes die overal zeggenschap over willen hebben.

Ik heb juist nogal wat ervaring met gemeenten die het wel laten doen door 'stuurgroepen' en daar zijn deze problemen nog veel erger.
Ik begrijp je twijfel en argumenten, ook ik zie regelmatig onnodige stuurgroepen (of beleidsdagen, zelfde principe)
maar wat mij betreft zijn deze stuurgroepen dan niet goed opgezet.
Doel en missie zijn niet helder alsook zijn teamrollen niet duidelijk ofwel pakken teamleden de rol niet juist.
Dus zet geen stuurgroep of beleidsdag in als het waarom, waarvoor en resultaat niet volstrekt helder zijn.
Het moet een aanvullend middel zijn, geen doel op zich.

Als elke specialist duidelijk de rol weet en pakt, dus niet dagenlang discussiëren maar een korte doch grondige analyse doet en advies geeft over het eigen stukje hoeft het allemaal niet lang te duren en bureaucratisch te worden.

Het probleem is echter dat we tegenwoordig te graag onze mening uiten ook over zaken die niet binnen ons specialisme vallen alsook onze eigen mening als dé waarheid zien i.p.v. een aanvulling op het geheel.

[ Bericht 3% gewijzigd door FYazz op 29-12-2020 22:44:42 ]
  dinsdag 29 december 2020 @ 22:39:53 #138
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197074701
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:32 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Ik ook niet :)
Oh wacht, jij hebt werkelijk geen idee hoe hoog een energierekening kan zijn?

Alles tussen de ¤ 100 en ¤ 300 per maand is vrij standaard.

En het verschil tussen die 2 kan nou net het verschil zijn tussen wel of geen boodschappen kunnen doen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_197074843
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:39 schreef Leandra het volgende:

[..]

Oh wacht, jij hebt werkelijk geen idee hoe hoog een energierekening kan zijn?
Nee, dat zeg ik niet.
pi_197074902
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:34 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat sociale verhuurders hun woningvoorraad eens fatsoenlijk gaan isoleren bijvoorbeeld, en dat er warmtepompen geplaatst worden of een nieuwe CV-ketel ipv keer op keer op keer de oude weer te laten oplappen als er weer wat mee mis is?
Een beter idee is om mensen te herplaatsen. Deze vrouw kan overduidelijk haar woonlasten niet betalen, er staat honderdduizenden in de rij die dat wel zouden kunnen.
  dinsdag 29 december 2020 @ 22:46:56 #141
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197075011
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:42 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Nee, dat zeg ik niet.
Waarom vraag je het dan?
Haar probleem waren hoge woonlasten, als ze duurder huurde dan de sociale huurgrens dan was de sociale dienst daar wel mee bezig gegaan, want dan betalen ze een x-periode een toeslag, en reken maar dat er dan snel sociale huur beschikbaar komt.
Als je huurwoning echter een sociale doorwaaiwoning is doen ze niks.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_197075088
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:37 schreef FYazz het volgende:

Als elke specialist duidelijk de rol weet en pakt, dus niet dagenlang discussiëren maar een korte doch grondige analyse doet en advies geeft over het eigen stukje hoeft het allemaal niet lang te duren en bureaucratisch te worden.
Ik denk dat dit een utopie is, eerlijk gezegd. Maar het idee van mensen laten doen waar ze goed in zijn zonder er constant mee te bemoeien lijkt me een goed uitgangspunt.
  dinsdag 29 december 2020 @ 22:49:09 #143
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197075115
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:44 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Een beter idee is om mensen te herplaatsen. Deze vrouw kan overduidelijk haar woonlasten niet betalen, er staat honderdduizenden in de rij die dat wel zouden kunnen.
Ja, dat is een goed idee, mensen in de bijstand naar een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning!

Je doet net alsof ze al niet in een sociale huurwoning woonde, hoe kom je daar toch bij?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_197075124
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:46 schreef Leandra het volgende:

[..]

Waarom vraag je het dan?
Omdat de woonlasten niet hoog zijn door de huur, als ze in een sociale huurwoning woont.
pi_197075281
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:49 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, dat is een goed idee, mensen in de bijstand naar een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning!

Je doet net alsof ze al niet in een sociale huurwoning woonde, hoe kom je daar toch bij?
Ik heb niet het idee dat je echt snapt wat ik zeg in mijn posts dus we kunnen het hier beter bij laten :)
  dinsdag 29 december 2020 @ 22:53:47 #146
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197075329
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:49 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Omdat de woonlasten niet hoog zijn door de huur, als ze in een sociale huurwoning woont.
Wel als ze alleenstaand is en 700 huur moet betalen, dan moet ze netto veel meer betalen dan wanneer ze voor 550 huurt.
Maar de vraag is nog maar of ze werkelijk goedkoper zou kunnen gaan huren, het moet wel beschikbaar zijn.

Overigens zie ik veel meer heil in fatsoenlijk renoveren zodat niemand meer in een doorwaaiwoning hoeft te wonen die ook nog eens "sociale" huur is.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 29 december 2020 @ 22:55:29 #147
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197075420
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:52 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Ik heb niet het idee dat je echt snapt wat ik zeg in mijn posts dus we kunnen het hier beter bij laten :)
Ik denk dat jij niet echt snapt hoe het zit met sociale huur, huurtoeslag, woonlasten en bijstand, dus het lijkt me een uitstekend idee als we het hierbij laten ^O^
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_197075557
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:55 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik denk dat jij niet echt snapt hoe het zit met sociale huur, huurtoeslag, woonlasten en bijstand, dus het lijkt me een uitstekend idee als we het hierbij laten ^O^
Ik weet het heel goed, het probleem is alleen dat jij net doet alsof je dingen weet over deze situatie terwijl dat niet het geval is.
pi_197075802
quote:
Nee. Om voor de voedselbank in aanmerking te komen moet je een formulier invullen met je vaste lasten en je inkomsten. Daar wordt een berekening op losgelaten. Per gezinssituatie is er een normbedrag en als je daar onder komt heb je recht op voedselbank. Je moet het financieel slechter hebben dan iemand met een bijstandsuitkering, door bijvoorbeeld hoge maandelijkse aflossingen op schulden of tijdelijk helemaal geen inkomen omdat er nog geen uitkering is.
  dinsdag 29 december 2020 @ 23:08:42 #150
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197076012
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:58 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Ik weet het heel goed, het probleem is alleen dat jij net doet alsof je dingen weet over deze situatie terwijl dat niet het geval is.
Ik heb in diverse berichten gelezen dat ze hoge woonlasten had.
De sociale verhuurders in NL kennende bekent dat in 99 van de 100 gevallen dat ze in een slecht onderhouden doorwaaiwoning woonde.

Maar het is natuurlijk veel makkelijker om te doen alsof ze een bizar dure huurwoning had en niet naar sociale huur wilde verhuizen en door de hoge huur ook geen recht op huurtoeslag had.

Want dat zijn de opties: of ze huurde sociaal en dan zal haar netto huur ergens tussen de ¤ 270 en ¤ 350 hebben gelegen, of ze had een huurwoning boven de sociale huurgrens en daaree geen recht op huurtoeslag.

In dat laatste geval zou de sociale dienst daar vanaf dag 1 al op gereageerd hebben, en ook geweten hebben dat bijstand niet genoeg kon zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_197076061
Ik heb zo'n idee dat dit na alle ophef wel wordt veranderd. Dat de regel soepeler wordt, of de boete lager.

Echter zit er wel een probleem. Als deze dochter elke week 50 euro had gekregen van haar moeder, ruim 200 euro per maand, had ze het door moeten geven. Maar nu het in de vorm van boodschappen is, is er opeens veel ophef.
pi_197076092
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:48 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Ik denk dat dit een utopie is, eerlijk gezegd. Maar het idee van mensen laten doen waar ze goed in zijn zonder er constant mee te bemoeien lijkt me een goed uitgangspunt.
Gelukkig kan ik uit beroepsmatige ervaring melden dat het geen utopie is en ik wel degelijk heb ervaren dat het zo ook kan.

Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat ik het vaak meemaak en doorgaans is het bij jonge/innovatieve bedrijven of bij ondernemers die net even anders denken dan de massa. Overeenkomst tussen beide groepen is wellicht dat zij over het algemeen meer openstaan voor nieuwe kennis en vertrouwen op de expertise van de specialist alsook durven toegeven dat ze niet alles weten en daardoor minder (concurrentie)strijd aanwakkeren. Dit laatste is wel echt speculatie hoor.

Wel met je eens hoor dat in bedrijven met een sterk hiërarchische structuur alsook binnen een 'old boys netwerk-cultuur' (ook als is deze divers) dit soort stuurgroepen en beleidsdagen niet helpt (en veel gemeenten vallen binnen deze categorie).
Binnen dat soort bedrijven helpt m.i. overigens geen enkel aanvullend middel, omdat het probleem vaak zit in de basis, namelijk in het systeem en/of de personen in de top en hoe die (neer)kijken op de lagen eronder en hoe deze (op)kijken naar de eigen rol alsook de abstracte visie op hoe een hoge functie uitgeoefend hoort te worden.

Maar goed, genoeg gezanik over starre systemen en ambtenarij. Er is hoop, er zijn ondernemers die het beter doen :)
pi_197076098
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 23:08 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik heb in diverse berichten gelezen dat ze hoge woonlasten had.
De sociale verhuurders in NL kennende bekent dat in 99 van de 100 gevallen dat ze in een slecht onderhouden doorwaaiwoning woonde.

Maar het is natuurlijk veel makkelijker om te doen alsof ze een bizar dure huurwoning had en niet naar sociale huur wilde verhuizen en door de hoge huur ook geen recht op huurtoeslag had.

Want dat zijn de opties: of ze huurde sociaal en dan zal haar netto huur ergens tussen de ¤ 270 en ¤ 350 hebben gelegen, of ze had een huurwoning boven de sociale huurgrens en daaree geen recht op huurtoeslag.

In dat laatste geval zou de sociale dienst daar vanaf dag 1 al op gereageerd hebben, en ook geweten hebben dat bijstand niet genoeg kon zijn.
Waarschijnlijk had ze dus geen sociale huur. Dan heb je niet van die hoge lasten.
pi_197076567
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 23:10 schreef FYazz het volgende:

[..]

Gelukkig kan ik uit beroepsmatige ervaring melden dat het geen utopie is en ik wel degelijk heb ervaren dat het zo ook kan.

Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat ik het vaak meemaak en doorgaans is het bij jonge/innovatieve bedrijven of bij ondernemers die net even anders denken dan de massa. Overeenkomst tussen beide groepen is wellicht dat zij over het algemeen meer openstaan voor nieuwe kennis en vertrouwen op de expertise van de specialist alsook durven toegeven dat ze niet alles weten en daardoor minder (concurrentie)strijd aanwakkeren. Dit laatste is wel echt speculatie hoor.

Wel met je eens hoor dat in bedrijven met een sterk hiërarchische structuur alsook binnen een 'old boys netwerk-cultuur' (ook als is deze divers) dit soort stuurgroepen en beleidsdagen niet helpt (en veel gemeenten vallen binnen deze categorie).
Binnen dat soort bedrijven helpt m.i. overigens geen enkel aanvullend middel, omdat het probleem vaak zit in de basis, namelijk in het systeem en/of de personen in de top en hoe die (neer)kijken op de lagen eronder en hoe deze (op)kijken naar de eigen rol alsook de abstracte visie op hoe een hoge functie uitgeoefend hoort te worden.

Maar goed, genoeg gezanik over starre systemen en ambtenarij. Er is hoop, er zijn ondernemers die het beter doen :)
Ik wil wel zeggen dat vrijwel alle lagen van zowel de overheid als de zorg op dit moment fundamenteel onverenigbaar zijn met competent werken. De oplossingen zullen daarom ook niet vanuit de politiek komen wat het alleen maar erger maakt.
pi_197076699
quote:

[..]

Zijn er geen gezellige samenkomsten van mensen thuis in je buurt die je aan de autoriteiten kunt raporteren?
  dinsdag 29 december 2020 @ 23:23:38 #156
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197076753
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 23:10 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Waarschijnlijk had ze dus geen sociale huur. Dan heb je niet van die hoge lasten.
Zoals al een paar keer gezegd: waarschijnlijk ze een "sociale" doorwaai huurwoning, dan heb je de hoge lasten niet van de huur maar van je energienota.

Als ze een huurwoning boven de sociale huurgrens had gehad dan had ze in eerste instantie een X-periode recht gehad op een woonkostentoeslag van de gemeente en ze had recht gehad op urgentie voor een sociale huurwoning op grond van "financiële ontwrichting".
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_197076847
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 23:23 schreef Leandra het volgende:

[..]

Zoals al een paar keer gezegd: waarschijnlijk ze een "sociale" doorwaai huurwoning, dan heb je de hoge lasten niet van de huur maar van je energienota.

Als ze een huurwoning boven de sociale huurgrens had gehad dan had ze in eerste instantie een X-periode recht gehad op een woonkostentoeslag van de gemeente en ze had recht gehad op urgentie voor een sociale huurwoning op grond van "financiële ontwrichting".
Ik denk niet dat de energierekening is. Je hoeft alleen maar in de herfst en winter te stoken.

En vroeger deed men gewoon een extra trui aan.
pi_197076864
quote:

[..]

Hoeveel verdien jij, dat je 1k netto per maand luxe noemt?
"Pools are perfect for holding water"
  dinsdag 29 december 2020 @ 23:30:48 #159
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_197077084
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 23:25 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik denk niet dat de energierekening is. Je hoeft alleen maar in de herfst en winter te stoken.

Vroeger zaten veel mensen in de kou. Nu willen we dat niet meer. Niet voor onszelf maar ook niet voor de vrouw een eindje verderop in de straat die in de bijstand zit
  dinsdag 29 december 2020 @ 23:37:29 #160
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_197077386
Mijn buurvrouw haar dochter zit ook in de steun. Maar toch zie ik de dochter regelmatig bij mijn buurvrouw zitten. Toch zo 3 keer per week. Kopje koffie, koekje, gebruik van de warmte, licht, televisie, toilet allemaal door mijn buurvrouw geschonken aan haar dochter. En dat al jaren lang. Toch maar eens melding maken bij de gemeente...
pi_197077862
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:35 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Mwah, zet andere poppetjes op dezelfde positie neer en ze handelen waarschijnlijk precies hetzelfde. Of ze geven er zelf de brui aan en nemen ontslag, maar dan worden ze weer vervangen door iemand die op steuntrekkersjacht gaat. Het is vooral de wetgeving die fout zit, niet zo zeer degenen die het uitvoeren.
Zit ook wat in natuurlijk. Maar er is toch een bepaald soort volk nodig om het uit te voeren. Dat is net zo fout.
1947-2016
pi_197079310
quote:

[..]

Energierekening voor sociale huurders bedraagt doorgaans 15 tot 17% van het besteedbaar inkomen. Dat is na de huur en boodschappen een dure uitgave en flinke hap uit het besteedbaar inkomen.

Een globale berekening van minimale vaste lasten met een besteedbaar inkomen van ¤ 1000 per maand:
55 tot 65% huurlasten
15 tot 17% energielasten
10 tot 12% zorglasten
2% tot 4% water
15 tot 20% boodschappen (excl. verzorgingsproducten).
3% internet en telefoon

In het meest gunstige geval dekt de bijstand precies 100% van deze lasten. In de praktijk is dat veelal niet mogelijk doordat kosten daadwerkelijk hoger liggen of omdat andere vaste lasten niet worden meegenomen. Denk aan kosten voor andere verzekeringen (inboedel, aansprakelijkheid, ondernemersverzekeringen, auto etc.) of extra boodschappenkosten voor dagelijkse verzorgingsproducten of voor huisdieren, of reiskosten, studieschuld, andere belastingen en leningen.

Vandaar dat we voedselbanken hebben en we werken met onzinnige huur- en zorgtoeslag constructies zodat je via een omweg weer wat geld terugkrijgt ;)
pi_197080060
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:28 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Gelukkig heeft ze betrokken familieleden, die haar iets toestoppen. Dat moet op incidentele basis ook kunnen, lijkt me. Triest dat sommige gemeenten met de ene hand een bijstandsuitkering geven en met de andere hand de bijstander in een wurggreep houden.
Het moet - in het algemeen - niet doorslaan naar dat anderen de vaste lasten schenken en dat de uitkering een zakcentje blijkt te zijn. Daar is de bijstand niet voor bedoeld.
Mijn redelijke voorstel is: iedereen mag boven op de bijstand ¤200 per maand krijgen/verdienen, zonder dat er gekort wordt. Daar mag van mij nog eens ¤200 per maand bovenop uit inkomen, maar dan gedeeltelijk (25-50 procent) gekort. Stimuleert bijstanders om te gaan werken.
pi_197080441
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 00:23 schreef FYazz het volgende:

[..]

Energierekening voor sociale huurders bedraagt doorgaans 15 tot 17% van het besteedbaar inkomen. Dat is na de huur en boodschappen een dure uitgave en flinke hap uit het besteedbaar inkomen.

Een globale berekening van minimale vaste lasten met een besteedbaar inkomen van ¤ 1000 per maand:
55 tot 65% huurlasten
15 tot 17% energielasten
10 tot 12% zorglasten
2% tot 4% water
15 tot 20% boodschappen (excl. verzorgingsproducten).
3% internet en telefoon

In het meest gunstige geval dekt de bijstand precies 100% van deze lasten. In de praktijk is dat veelal niet mogelijk doordat kosten daadwerkelijk hoger liggen of omdat andere vaste lasten niet worden meegenomen. Denk aan kosten voor andere verzekeringen (inboedel, aansprakelijkheid, ondernemersverzekeringen, auto etc.) of extra boodschappenkosten voor dagelijkse verzorgingsproducten of voor huisdieren, of reiskosten, studieschuld, andere belastingen en leningen.

Vandaar dat we voedselbanken hebben en we werken met onzinnige huur- en zorgtoeslag constructies zodat je via een omweg weer wat geld terugkrijgt ;)
Die andere kosten doen het, denk ook aan kleding, Internet is vaak hoger, eigen risico zorg +extra zorgkosten.
Uitjes kosten ook geld (ja dat doen bijstandsgerechtigden ook)
  woensdag 30 december 2020 @ 07:56:16 #166
403588 mcmlxiv
pi_197083099
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 december 2020 19:53 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

At your service! :B Hoe is het eigenlijk empathisch om kosmopolitische globetrotters uit den vreemde met voorrang aanspraak te laten maken op voorzieningen die er in principe zouden moeten zijn voor eigen minima/behoeftigen die niet beschikken over tienduizenden euro's om de wereld over te reizen naar hen gunstiger gezinde verzorginsstaten, als die er al zouden zijn? :D _O- :W

(Die paar legitieme vluchtelingen die uit kampen in de regio via de VN hier zijn gekomen zijn natuurlijk wél van harte welkom.)
Wat een domme vraag! Je weet toch dat wij linksen veel meer van moslims dan van jan-kaas houden?

[ Bericht 0% gewijzigd door mcmlxiv op 30-12-2020 08:02:23 ]
pi_197083127
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 00:51 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]

Gelukkig heeft ze betrokken familieleden, die haar iets toestoppen. Dat moet op incidentele basis ook kunnen, lijkt me. Triest dat sommige gemeenten met de ene hand een bijstandsuitkering geven en met de andere hand de bijstander in een wurggreep houden.
Het moet - in het algemeen - niet doorslaan naar dat anderen de vaste lasten schenken en dat de uitkering een zakcentje blijkt te zijn. Daar is de bijstand niet voor bedoeld.
Mijn redelijke voorstel is: iedereen mag boven op de bijstand ¤200 per maand krijgen/verdienen, zonder dat er gekort wordt. Daar mag van mij nog eens ¤200 per maand bovenop uit inkomen, maar dan gedeeltelijk (25-50 procent) gekort. Stimuleert bijstanders om te gaan werken.
Lijkt me een prima deal, maarja we verzuipen in NL in allerhande toeslagen en kortingen waardoor aan de knoppen draaien met dit soort dingen onmogelijk is.
Even a broken clock is right twice a day.
pi_197083195
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 december 2020 23:37 schreef borbit het volgende:
Mijn buurvrouw haar dochter zit ook in de steun. Maar toch zie ik de dochter regelmatig bij mijn buurvrouw zitten. Toch zo 3 keer per week. Kopje koffie, koekje, gebruik van de warmte, licht, televisie, toilet allemaal door mijn buurvrouw geschonken aan haar dochter. En dat al jaren lang. Toch maar eens melding maken bij de gemeente...
:') :D
pi_197083203
quote:

[..]

Nee, mensen laten creperen in armoede, als het ze tegenzit, is natuurlijk de oplossing. :')

Nou nou...luxe hoor, die 1000 euro per maand aan bijstand. Pas vanaf 2000 per maand kun je 'luxe' leven. Daaronder overleef je vooral.

Een paar honderd euro per maand voor mensen in de bijstand geeft ze net wat meer ruimte en vrijheid.

Daarnaast hoeft ook niet iedereen te werken van mij. De ongezonde opsessie met altijd maar productief moeten zijn moet ook maar eens klaar zijn. En de arbeidsparticipatie is al historisch hoog, dus om daar nou over te gaan klagen...
  woensdag 30 december 2020 @ 08:15:23 #170
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_197083206
Verlos ons nou eens van die nutteloze raamambtenaren }:|
pi_197083398
quote:
11s.gif Op woensdag 30 december 2020 08:15 schreef NgInE het volgende:

[..]

Nee, mensen laten creperen in armoede, als het ze tegenzit, is natuurlijk de oplossing. :')

Creperen in armoede maar hebben ondertussen wel een auto moeten kunnen hebben. Terwijl die volgens het Nibud minimaal 277 euro per maand kost. Voor 277 kun je ook wel wat treinreisjes maken en houdt je nog geld over.
pi_197083445
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 08:35 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Creperen in armoede maar hebben ondertussen wel een auto moeten kunnen hebben. Terwijl die volgens het Nibud minimaal 277 euro per maand kost. Voor 277 kun je ook wel wat treinreisjes maken en houdt je nog geld over.
Dat hangt af van de waarde van de auto in kwestie, of het wel of niet mag. Afhankelijk van hoeveel je reist per maand, kan een auto wel degelijk goedkoper zijn dan het OV.
pi_197083475
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 08:35 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Geloof me, als je in de Bijstand zit kun je echt geen auto betalen hoor.

Degenen die het wel voor elkaar krijgen rijden een oud brik tot de eerstvolgende tegenslag, en anders frauderen ze.

Het is dan ook een fabeltje dat Bijstandsgerechtigden massaal auto rijden en een stel verwende nesten zijn.

Overigens is reizen met de trein vaak duurder dan een reis met de auto spreek ik uit eigen ervaring, maar dat terzijde.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_197083477
quote:
3s.gif Op woensdag 30 december 2020 08:38 schreef NgInE het volgende:

[..]

Dat hangt af van de waarde van de auto in kwestie, of het wel of niet mag. Afhankelijk van hoeveel je reist per maand, kan een auto wel degelijk goedkoper zijn dan het OV.
En ook dit verschilt per gemeente trouwens.
Voor bijzondere bijstand zijn er ook gemeentes dat je helemaal geen auto mag bezitten, lekker handig.
pi_197083482
quote:

[..]

Als men voortdurend een aangename temperatuur in huis wil, is men toch gemiddeld zo'n 200 tot 250 euro per maand kwijt. Ook al leeft men van een bijstandsuitkering men zou dan toch behaaglijk warm moeten kunnen zitten in huis? Zodat het niet nodig is om met onhandige truien aan in huis te verblijven, dat kun je mensen toch niet aandoen?
pi_197083497
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 08:40 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Geloof me, als je in de Bijstand zit kun je echt geen auto betalen hoor.
Velen bewijzen het tegendeel.
pi_197083507
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 08:41 schreef torentje het volgende:

[..]

Als men voortdurend een aangename temperatuur in huis wil, is men toch gemiddeld zo'n 200 tot 250 euro per maand kwijt. Ook al leeft men van een bijstandsuitkering men zou dan toch behaaglijk warm moeten kunnen zitten in huis? Zodat het niet nodig is om met onhandige truien aan in huis te verblijven, dat kun je mensen toch niet aandoen?
Zoveel? Ik betaal 120 euro per maand. Maar ik werk wel, dat scheelt. Al is het maar 32 uur per week.
pi_197083527
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 08:42 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Velen bewijzen het tegendeel.
Nee, daar geloof ik niks van. Een enkeling zal het met kunst en vliegwerk voor elkaar krijgen, maar dat Bijstandsgerechtigden massaal auto rijden is echt een fabeltje.

Ga het maar eens langdurig proberen met minder dan 1100 netto per maand.
pi_197083566
quote:
1s.gif Op woensdag 30 december 2020 08:44 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Nee, daar geloof ik niks van. Een enkeling zal het met kunst en vliegwerk voor elkaar krijgen, maar dat Bijstandsgerechtigden massaal auto rijden is echt een fabeltje.

Ik weet van een Syrisch gezin die bijstand kreeg en waarbij de man in een tweedehands auto reed.
pi_197083617
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 08:40 schreef Tomatenboer het volgende:

Overigens is reizen met de trein vaak duurder dan een reis met de auto spreek ik uit eigen ervaring, maar dat terzijde.
oh ja reizen met de trein is ook niet goedkoop, maar de vaste lasten voor treinreizen zijn 0 en voor autobezit minimaal wegenbelasting en verzekering voordat je überhaupt een stukje gereden hebt. En als er weinig inkomsten zijn moet je zorgen dat je vaste lasten ook minimaal zijn.

Reizen met gemotoriseerde voertuigen is dan ook een luxe.
  woensdag 30 december 2020 @ 09:19:25 #181
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_197083985
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 21:58 schreef macca728 het volgende:

[..]

Dat punt voert de advocaat ook aan en dat is natuurlijk zo. Boodschappen zijn boodschappen, van wie je ze ook krijgt.

Ik zou boodschappen ook niet als vermogen of inkomsten zien.
van de voedselbank moet je ook bij je inkomen optellen he
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 30 december 2020 @ 09:21:40 #182
323876 michaelmoore
pi_197084031
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 23:09 schreef luxerobots het volgende:
Ik heb zo'n idee dat dit na alle ophef wel wordt veranderd. Dat de regel soepeler wordt, of de boete lager.

Echter zit er wel een probleem. Als deze dochter elke week 50 euro had gekregen van haar moeder, ruim 200 euro per maand, had ze het door moeten geven. Maar nu het in de vorm van boodschappen is, is er opeens veel ophef.
ik vermoed dat deze juffrouw al langer onder een vergrootglas lag van de uitkeringsinstantie , maar dan had men moeten kijken wat er voor auto voor de deur staat en waar ze heen gaat op vakantie

er zijn nog al wat dames die een goed leven hebben en officieel in de bijstand zitten
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_197084834
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 08:43 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Zoveel? Ik betaal 120 euro per maand. Maar ik werk wel, dat scheelt. Al is het maar 32 uur per week.
Als men het altijd-dag en nacht en tijden dat men niet thuis is- behaaglijk warm in huis wil hebben is men toch ongeveer zoveel kwijt.
  woensdag 30 december 2020 @ 10:03:08 #184
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_197084936
quote:
1s.gif Op woensdag 30 december 2020 08:44 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Kleine tweedehands Golfje, Opeltje, Peugeot.
Het kan denk ik wel, als je alleen boodschappen koopt die in aanbieding zijn en het vakantiegeld en belastingteruggaaf puur gebruikt voor apk.
pi_197085168
Stuk achtergrond over de bijstand en hoe die bedoeld is: https://www.nrc.nl/nieuws(...)and-bedoeld-a4025509
  woensdag 30 december 2020 @ 10:20:16 #186
3542 Gia
User under construction
pi_197085310
https://www.google.com/am(...)ren-moest-terug.html

Zakgeld dat kinderen van papa krijgen, moet gekort worden op moeders bijstand?
  woensdag 30 december 2020 @ 10:20:24 #187
323876 michaelmoore
pi_197085312
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 08:43 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Energie
Dat hangt van zoveel factoren af
Airco , isolatie , eigen ketel of blok / stadsverwarming veel thuis of niet, aantal personen, hoekhuis vrijstaand of tussenhuis, soort thermostaat
  woensdag 30 december 2020 @ 10:21:54 #188
323876 michaelmoore
pi_197085361
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 08:49 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik weet van een Syrisch gezin die bijstand kreeg en waarbij de man in een tweedehands auto reed.
a die ken ik ook, en met de APK dan komen de problemen , gebruik dat valt wel mee
pi_197085602
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 08:41 schreef torentje het volgende:

[..]

Een kuub gas kostte in 2000 zo'n 30 eurocent, nu 75 eurocent.
pi_197085809
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 10:20 schreef Gia het volgende:
https://www.google.com/am(...)ren-moest-terug.html

Zakgeld dat kinderen van papa krijgen, moet gekort worden op moeders bijstand?
Ja als het op de rekening wordt gestort van de vrouw wel.....

Echte fraudeurs doen alles cash, hiervan weet je als ambtenaar ook gewoon dat je een zak van een mens bent...

Dat bedrag van 5000 snap ik dan niet, we praten over 300 per jaar ?

Edit ws meer kinderen
  woensdag 30 december 2020 @ 10:38:07 #191
491303 Yon_Wip
Horecatopper
pi_197085824
Wat betreft de woonlasten in een sociale huurwoning klopt het helemaal. Ben in een sociale huurwoning komen wonen uit 1919 (!). Was het enige wat we konden krijgen. Was wel net opgeknapt, enige wat nog vervangen moest worden was het enkel glas, een half jaartje wachten maar wel tijdens de wintermaanden. Januari van dit jaar 250 euro aan stookkosten gehad en we kregen de temperatuur op koude dagen net boven de 18 graden. Nu dubbel glas, gaat prima en de kosten kelderen. Veel woningcorporaties zien zo'n investering niet zitten en als je in de bijstand zit (wat ik niet zit voor alle duidelijkheid) dan blijf je dat bedrag betalen. De temperatuur buiten is ongeveer de temperatuur binnen dan.
pi_197086014
quote:

[..]

Dat doe ik nu ook, ik ben die 240¤ individuele stookkosten bovenop de huur spuugzat, ik heb de hele winter de verwarming nog geen minuut aangehad, dus dat geld komt als de afrekening komt vanzelf weer terug.
pi_197086780
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 10:46 schreef Hathor het volgende:

[..]

Dat doe ik nu ook, ik ben die 240¤ individuele stookkosten bovenop de huur spuugzat, ik heb de hele winter de verwarming nog geen minuut aangehad, dus dat geld komt als de afrekening komt vanzelf weer terug.
Voorgaande jaren stookte ik ook nauwelijks. Maar nu ik thuiswerk, vind ik toch wel prettig om de verwarming aan te hebben.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_197087732
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 11:15 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Voorgaande jaren stookte ik ook nauwelijks. Maar nu ik thuiswerk, vind ik toch wel prettig om de verwarming aan te hebben.
Mee eens, maar ik begrijp niet waar die achterlijk hoge prijs vandaan komt. Ik stook normaal gesproken alleen in de koudste maanden van het jaar, oct, nov, dec, jan en feb, de rest van het jaar staan ze gewoon uit. En dan zou ik in die 5 maanden ruim 2900¤ aan gas verbruiken, dat is gewoon bizar veel. Ik heb de verwarmingen al laten nakijken, en de "slimme meters' die ze er een paar jaar geleden op hebben geplaatst, maar men kan geen onregelmatigheden constateren. Nou, dan zie ik nog maar een oplossing, gewoon helemaal geen verwarming meer gebruiken en inplaats daarvan me wat dikker aankleden in huis.
pi_197087849
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 11:49 schreef Hathor het volgende:

[..]

Mee eens, maar ik begrijp niet waar die achterlijk hoge prijs vandaan komt. Ik stook normaal gesproken alleen in de koudste maanden van het jaar, oct, nov, dec, jan en feb, de rest van het jaar staan ze gewoon uit. En dan zou ik in die 5 maanden ruim 2900¤ aan gas verbruiken, dat is gewoon bizar veel. Ik heb de verwarmingen al laten nakijken, en de "slimme meters' die ze er een paar jaar geleden op hebben geplaatst, maar men kan geen onregelmatigheden constateren. Nou, dan zie ik nog maar een oplossing, gewoon helemaal geen verwarming meer gebruiken en inplaats daarvan me wat dikker aankleden in huis.
Heb je een gasloze woning? Want een vriendin had dat ook en werd daardoor plots geconfronteerd met belachelijk hoge energierekeningen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_197087915
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 11:53 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Heb je een gasloze woning? Want een vriendin had dat ook en werd daardoor plots geconfronteerd met belachelijk hoge energierekeningen.
Nog niet, maar er zijn al wel plannen om de hele wijk hier binnen enkele jaren van het gas af te halen, dus we zien het wel tegen die tijd. Mijn energierekening is vrij laag, ik betaal maar 43¤ per maand.
pi_197087928
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 11:49 schreef Hathor het volgende:

[..]

Heb je zelf controle over de m3 verbruik, of word je stookkosten berekend met andere methodes, zoals meters op de verwarmingen zelf?
pi_197087971
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 11:56 schreef skrn het volgende:

[..]

Heb je zelf controle over de m3 verbruik, of word je stookkosten berekend met andere methodes, zoals meters op de verwarmingen zelf?
Meters op de verwarming zelf, en die zijn nogal creatief, registreren zelfs zonlicht heb ik me laten vertellen.
pi_197088322
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 11:57 schreef Hathor het volgende:

[..]

Meters op de verwarming zelf, en die zijn nogal creatief, registreren zelfs zonlicht heb ik me laten vertellen.
Die dingen vertrouw ik ook niet zo, nee.

Ik stook ook flink, een wintermaand kost me zo'n 300 euro (400m3 gas) maar wel een hoekwoning van 650 m3, en 230m2 vloeroppervlakte. Dus wat je zou stoken is inderdaad absurd veel.
pi_197088488
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 12:10 schreef skrn het volgende:

[..]

Ik stook ook flink, een wintermaand kost me zo'n 300 euro (400m3 gas) maar wel een hoekwoning van 650 m3, en 230m2 vloeroppervlakte. Dus wat je zou stoken is inderdaad absurd veel.
Ik maakte al grappend een opmerking tegen de verwarmingsmonteur die toen langs kwam dat ik voor mijn gevoel heel paleis Soestdijk aan het verwarmen was. :') Maar het is ook gewoon onverklaarbaar, mijn moeder zit bv in een eensgezinswoning met een oppervlakte die ruim 3 keer zo groot is als mijn appartement, en die stookt hetzelfde als ik, alleen in de koudste maanden, en die betaald nog geen 130¤ per maand, terwijl ze een veel grotere ruimte om te verwarmen heeft.
pi_197088500
quote:
11s.gif Op woensdag 30 december 2020 08:15 schreef NgInE het volgende:

[..]

Nou nou...luxe hoor, die 1000 euro per maand aan bijstand. Pas vanaf 2000 per maand kun je 'luxe' leven. Daaronder overleef je vooral.

Een paar honderd euro per maand voor mensen in de bijstand geeft ze net wat meer ruimte en vrijheid.

Daarnaast hoeft ook niet iedereen te werken van mij. De ongezonde opsessie met altijd maar productief moeten zijn moet ook maar eens klaar zijn. En de arbeidsparticipatie is al historisch hoog, dus om daar nou over te gaan klagen...
Dit inderdaad,

Ik ken ook iemand die van bijstand moet leven, die heeft nieteens geld over om zijn ouwe fiets te laten repareren als die eens kapot is.
Als ik op visite kom moet ik mijn eigen koffie betalen...zo luxe is die uitkering

Hij heeft door persoonlijke omstandigheden vrijstelling gekregen van sollicitatie plicht. Dus werken is totaal geen optie voor hem.
pi_197088696
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 12:10 schreef skrn het volgende:

[..]

Vreemd. Ik red het met ¤100 per maand alleen voor gas en licht, zelfs nu ik sinds maart overwegend thuis werk. Timer op de thermostaat scheelt stukken. Tussen 6:00 en 8:00 gaat de ketel aan, sta ik warm op. Dan pas vanaf 15:00 weer, maar op dagen boven nul en met weinig wind koelt het nog niet meteen af. Ik zal 400m3 hebben als inhoud van mijn huis. Het aantal kubieke meters gas is natuurlijk wat anders.
In een huurflat van drie kamers heb je eens 150m3. Zit je midden in een flat en houd je in de winter de ramen dicht, dan moet je wel heel kouwelijk zijn voor je mijn verbruik inhaalt.

Bespaartips: gas is ook vaak voor koken. Kook grote hoeveelheden water met de waterkoker en gebruik de gasvlam alleen om aan de kook te houden. Geen koker? Magnetron en elektrisch tweepits is dan voldoende. Wel een keukenprins? Voor ¤20 heb je al een slowcooker.
pi_197547745
http://www.telegraaf.nl/n(...)k-dure-auto-en-motor

Blijkt toch weer een stuk genuanceerder te liggen dan menigeen hier dacht.
blablablabla
pi_197547811
https://www.telegraaf.nl/(...)k-dure-auto-en-motor

De kosten van een auto en een motor uit het duurdere segment en ook nog het verblijf in het buitenland moesten ook nog ergens vanuit betaald worden.

Zoals ik al eerder zei: "de boodschappen betaald door moeder" is het eufemisme voor zwart geld in omloop brengen.
  donderdag 21 januari 2021 @ 12:04:01 #205
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197548000
Ah.... een auto en een motor, en dan allebei ook nog uit het hogere segment.... nee, geen wonder dat ze geen geld meer voor boodschappen had.

MRB en verzekering zijn ook vaste lasten natuurlijk, mooi omschreven weer, met de claim van de te hoge vaste lasten :{
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 21 januari 2021 @ 12:18:38 #206
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_197548324
Een auto, motor en verblijf in het buitenland. Nee, mevrouw kon echt zelf haar boodschapjes niet betalen.

Eerst vond ik het sneu dat de gemeente zo moeilijk deed, maar deze extra informatie verandert de zaak wel. Vorder maar terug.
pi_197548354
Ah ja, daar zat dus toch meer achter. Ja, dan zijn je vaste lasten wel een stuk hoger. Dat is wel wat anders dan vast zitten aan een hoge huur oid omdat je niet in aanmerking komt voor wat anders bijvoorbeeld.

Wat ik toch wel apart vind, dat had ik eerder niet zo meegekregen:

quote:
Bij een huisbezoek aan de vrouw zag een medewerker van de sociale dienst ’tot zijn verbazing’ voornamelijk producten van Albert Heijn, zo kwam naar voren in een rechtszaak bij de Utrechtse rechtbank.
Boodschappen vd AH zijn een red flag, blijkbaar? Omdat het 'duur' zou zijn? Of omdat mevrouw geen AH direct in de buurt heeft misschien? Ik gok het eerste, de AH heeft wel de reputatie van een dure supermarkt. Ook van een bijstandsuitkering kun je volgens mij prima boodschappen doen bij de AH, zeker als er aanbiedingen zijn. Dat je met bijstand alleen bij een Aldi of Lidl terecht zou kunnen klopt volgens mij echt niet, volgens mij is uit onderzoek ook wel gebleken dat die lang niet zo goedkoop zijn als je zou denken.
Nobody ever seems to remember life is a game we play
pi_197548448
Ah, er zat dus toch meer achter. Dit verklaart een hoop.
  donderdag 21 januari 2021 @ 12:24:30 #209
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_197548450
Er is enorm veel fraude, zo blijkt maar weer, en voorbeelden als deze zijn slechts het topje van de ijsberg.

Kwesties als deze, waaruit potjandorie later tóch blijkt dat die vordering van ¤7040 terecht bleek, geven aan dat het helemaal zo gek niet was dat overheidsregels (die uiteindelijk ook tot de zeer spraakmakende en door critici fel omstreden toeslagenaffaire leidden) helaas ook voor een handjevol onschuldigen zo streng nageleefd werden.

Mensen als wij keuren alle vormen van fraude ten zeerste af en scharen ons derhalve vooralsnog achter strenge regelgeving en handhaving. Schadeloosstelling, tot soms eerherstel aan toe voor hoge pieten en iedereen die achteraf ten onrechte als fraudeur aangemerkt werd en uiteindelijk in het 'meedogenloze' systeem terecht kwam, verdient uiteraard ook passende aandacht.

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_197548511
Las op het AD ook dat de gemeente aangifte doet van bedreigingen ivm deze boodschappen affaire. Triest gedrag weer van mensen :N
  donderdag 21 januari 2021 @ 12:30:31 #211
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_197548570
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 12:16 schreef LanaMyst het volgende:

[..]

Dit inderdaad,

Ik ken ook iemand die van bijstand moet leven, die heeft nieteens geld over om zijn ouwe fiets te laten repareren als die eens kapot is.
Als ik op visite kom moet ik mijn eigen koffie betalen...zo luxe is die uitkering

Hij heeft door persoonlijke omstandigheden vrijstelling gekregen van sollicitatie plicht. Dus werken is totaal geen optie voor hem.
Ken daar ook een boel van.
Niets om jaloers op te zijn. En met de stijgende kosten van levensonderhoud zie ik ze ook liever iets extras krijgen.

En dat laatste wat je zegt. Er zitten een boel mensen in die gewoon een soort arbeidshandicap hebben. Die kunnen niet voldoen aan de eisen van een werkgever. Ik snap niet waarom daar geen aparte regeling (uitkering) voor gemaakt wordt.
  donderdag 21 januari 2021 @ 12:31:36 #212
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_197548592
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 12:20 schreef VixenFromHell het volgende:
Ah ja, daar zat dus toch meer achter. Ja, dan zijn je vaste lasten wel een stuk hoger. Dat is wel wat anders dan vast zitten aan een hoge huur oid omdat je niet in aanmerking komt voor wat anders bijvoorbeeld.

[..]

Boodschappen vd AH zijn een red flag, blijkbaar? Omdat het 'duur' zou zijn? Of omdat mevrouw geen AH direct in de buurt heeft misschien? Ik gok het eerste, de AH heeft wel de reputatie van een dure supermarkt. Ook van een bijstandsuitkering kun je volgens mij prima boodschappen doen bij de AH, zeker als er aanbiedingen zijn. Dat je met bijstand alleen bij een Aldi of Lidl terecht zou kunnen klopt volgens mij echt niet, volgens mij is uit onderzoek ook wel gebleken dat die lang niet zo goedkoop zijn als je zou denken.
Ze had eerder verklaard dat ze bij de Lidl of Aldi boodschappen deed, daarom was het een red flag. Niet omdat de AH zogenaamd duurder is.
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
pi_197548647
Gaan alle schuimbekkende twittertokkies en politici nu ook hun ongelijk aangeven? Denk het niet hè...
pi_197548670
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 11:55 schreef Idisrom het volgende:

De kosten van een auto en een motor uit het duurdere segment en ook nog het verblijf in het buitenland moesten ook nog ergens vanuit betaald worden.

Zoals ik al eerder zei: "de boodschappen betaald door moeder" is het eufemisme voor zwart geld in omloop brengen.
Ik vraag me af hoe dat zit.

Als je bijstand ontvangt tellen dat soort bezittingen mee voor je vermogen (het deel dat boven ¤3500 waarde valt) en het lijkt me vrij makkelijk aan te tonen dat ze die voertuigen bezat (uitgaande dat ze op haar naam staan en zij de wegenbelasting en verzekering betaalt).

Dat rijmt voor mij dan weer niet met "uit het duurdere segment" en dan blijkbaar toch onder de ¤5500 aan vermogen blijven.
pi_197548695
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 12:31 schreef victorinox het volgende:

[..]

Ze had eerder verklaard dat ze bij de Lidl of Aldi boodschappen deed, daarom was het een red flag. Niet omdat de AH zogenaamd duurder is.
Vandaar! Dat vermelden ze er dan in de Telegraaf natuurlijk weer niet bij (in dat nieuwe artikel) :P
Mja, misschien een te snelle conclusie maar het zou me niets verbaasd hebben als het zo'n reden had gehad. Veel mensen denken toch zo, dat je je dan alleen bij een 'budget' super terecht kan.
pi_197548764
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 12:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Als je bijstand ontvangt tellen dat soort bezittingen mee voor je vermogen (het deel dat boven ¤3500 waarde valt) en het lijkt me vrij makkelijk aan te tonen dat ze die voertuigen bezat (uitgaande dat ze op haar naam staan en zij de wegenbelasting en verzekering betaalt).

Dat rijmt voor mij dan weer niet met "uit het duurdere segment" en dan blijkbaar toch onder de ¤5500 aan vermogen blijven.
Volgens de krant heeft ze dat niet doorgegeven aan de gemeente bij de aanvraag.
Ik weet zelf dat op zo'n aanvraag voor de bijstand expliciet gevraagd wordt naar de eigen auto en de waarde daarvan.
  donderdag 21 januari 2021 @ 12:42:45 #217
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_197548785
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 12:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Als het een tweedehands Renault blijkt te zijn lach ik me kapot.
pi_197548817
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 11:52 schreef Elan het volgende:
http://www.telegraaf.nl/n(...)k-dure-auto-en-motor

Blijkt toch weer een stuk genuanceerder te liggen dan menigeen hier dacht.
Always. (zowel de ene kant op als de andere. Je kan het simpelweg nooit weten obv een berichtje in de media).
Somebody that I used to know
  donderdag 21 januari 2021 @ 12:45:04 #219
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197548832
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 12:20 schreef VixenFromHell het volgende:

[..]

Dit dus, daarbij is het idee dat Aldi/Lidl goedkoop zijn ook redelijk achterhaald, zeker als het om AH-producten (huismerk dus) gaat, want aan de Coca Cola of Calvé Pindakaas kun je niet zien uit welke supermarkt ze komen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_197548843
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 12:41 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Ik weet zelf dat op zo'n aanvraag voor de bijstand gezien expliciet gevraagd wordt naar de eigen auto en de waarde daarvan.
Ja, dat lijkt me dan wel fraude in dit geval.
  donderdag 21 januari 2021 @ 12:47:27 #221
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197548875
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 12:30 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Ken daar ook een boel van.
Niets om jaloers op te zijn. En met de stijgende kosten van levensonderhoud zie ik ze ook liever iets extras krijgen.

En dat laatste wat je zegt. Er zitten een boel mensen in die gewoon een soort arbeidshandicap hebben. Die kunnen niet voldoen aan de eisen van een werkgever. Ik snap niet waarom daar geen aparte regeling (uitkering) voor gemaakt wordt.
Dat is wel een serieus probleem idd, de mensen met een arbeidshandicap in de bijstand, daar zou een apart soort uitkering voor moeten zijn op bijstandsniveau, een soort WIA/Wajong voor mensen die niet jong of in loondienst waren toen ze arbeidsongeschikt raakten.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_197548890
Sowieso is er door meerderen (o.a. Frank kalshoven van de Volkskrant) wel gevraagd naar waar die vaste lasten vandaan kwamen, en als dat alleen huur is, of het dan niet zinvoller is om te helpen met goedkopere woonruimte, ipv de bijstand op te hogen/boodschappen te gedogen.

Maar dit brengt de zaak wel weer in een ander daglicht. Al vind ik de principiële discussie erachter alsnog relevant, want genoeg die echt niet rondkomen.
Somebody that I used to know
  donderdag 21 januari 2021 @ 12:50:21 #223
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197548932
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 12:42 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Wel een Vel Satis/Latitude/Talisman dan, anders valt hij niet in het "hogere segment".
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 21 januari 2021 @ 12:54:42 #224
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197549025
quote:

[..]

Ik weet zelf dat op zo'n aanvraag voor de bijstand expliciet gevraagd wordt naar de eigen auto en de waarde daarvan.
Volgens mij bij vervolgbriefjes eens per zoveel tijd ook, ook als het niet gevraagd wordt dan moet je wijzigingen op dat vlak doorgeven. Maar het wordt ook gevraagd bij de aanvraag kwijtschelding gemeentelijke belastingen bijvoorbeeld, en iemand in de bijstand komt daarvoor in aanmerking en zou het dus aangevraagd moeten hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_197549034
Dure auto en motor
De anonieme vrouw kreeg sinds 2015 een uitkering en toeslagen. In 2018 bleek dat zij nauwelijks iets had uitgegeven aan levensonderhoud. Wel kocht ze een auto "uit het duurdere segment" en een motor, aldus de gemeente. Ook vertelde ze niet dat ze in het buitenland was geweest. Mensen die in de bijstand zitten zijn verplicht om een verblijf in het buitenland en veranderingen in hun inkomen en vermogen te melden.

https://nos.nl/artikel/23(...)schappenaffaire.html
pi_197549065
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 12:55 schreef osodevo het volgende:
Dure auto en motor
De anonieme vrouw kreeg sinds 2015 een uitkering en toeslagen. In 2018 bleek dat zij nauwelijks iets had uitgegeven aan levensonderhoud. Wel kocht ze een auto "uit het duurdere segment" en een motor, aldus de gemeente. Ook vertelde ze niet dat ze in het buitenland was geweest. Mensen die in de bijstand zitten zijn verplicht om een verblijf in het buitenland en veranderingen in hun inkomen en vermogen te melden.

https://nos.nl/artikel/23(...)schappenaffaire.html
Spuit 11
  Spellchecker donderdag 21 januari 2021 @ 12:57:11 #227
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_197549067
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 12:42 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

En een motorfiets?

Terecht dat er is ingegrepen.
  donderdag 21 januari 2021 @ 12:58:36 #228
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_197549089
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 12:57 schreef maily het volgende:

[..]

En een motorfiets?

Terecht dat er is ingegrepen.
In dit specifieke geval misschien wel.
Maar dat betekent niet dat dat schrikbewind van de participatiewet goed is.
pi_197549112
Waarom werd dit niet in de eerste aanleg aangedragen? Immers, in de uitspraak is daarover niets terug te lezen.
  Spellchecker donderdag 21 januari 2021 @ 13:00:32 #230
197773 crew  maily
pi_197549130
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 12:58 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

In dit specifieke geval misschien wel.
Maar dat betekent niet dat dat schrikbewind van de participatiewet goed is.
Nee.
pi_197549156
quote:
4s.gif Op donderdag 21 januari 2021 12:24 schreef Scjvb het volgende:
Er is enorm veel fraude, zo blijkt maar weer, en voorbeelden als deze zijn slechts het topje van de ijsberg.

Kwesties als deze, waaruit potjandorie later tóch blijkt dat die vordering van ¤7040 terecht bleek, geven aan dat het helemaal zo gek niet was dat overheidsregels (die uiteindelijk ook tot de zeer spraakmakende en door critici fel omstreden toeslagenaffaire leidden) helaas ook voor een handjevol onschuldigen zo streng nageleefd werden.

Mensen als wij keuren alle vormen van fraude ten zeerste af en scharen ons derhalve vooralsnog achter strenge regelgeving en handhaving. Schadeloosstelling, tot soms eerherstel aan toe voor hoge pieten en iedereen die achteraf ten onrechte als fraudeur aangemerkt werd en uiteindelijk in het 'meedogenloze' systeem terecht kwam, verdient uiteraard ook passende aandacht.

Scjvb
En natuurlijk komt de smerige kapitalist weer doen alsof mensen die afhankelijk zijn van staatssteun, massaal frauderen. Doorzichtig, triest, immoreel en bovenal bijzonder typisch.
  Spellchecker donderdag 21 januari 2021 @ 13:04:38 #232
197773 crew  maily
pi_197549218
Ik kan me voorstellen dat je als moeder je kind wil helpen; maar had het dan iets subtieler gedaan .... zo zie je maar dat er heel veel gegevens terug te zoeken zijn via oa. je bankrekening ....
  donderdag 21 januari 2021 @ 13:05:30 #233
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197549231
Het is net alsof de gemeente het in eerste instantie niet goed onderzocht had en alleen maar kortzichtig op de AH-producten afging en niet verder heeft gevraagd toen het "hoge vaste lasten" argument kwam.

Schijnbaar hebben ze het nu op een of andere manier wel ontdekt maar dan vraag ik met toch af waarom de MRB en verzekering voor die auto en motor niet zijn opgevallen bij de periodieke controle van de bankafschriften.
Je mag wel dingen zwart maken, maar het zou wel raar zijn als ze dat soort kosten gewoon had kunnen wegstiften en dan klaar.

Al met al is het een vreemde situatie dat het nu pas bekend geworden is, mazzeltje voor de gemeente, want het ziet er naar uit dat hun terugvordering uiteindelijk toch terecht is gebleken, maar de vraag is nog maar of dat ook op basis van de initiële gegevens zo zou zijn.
Indien ze dus niet gelogen had over een auto en motor, en die niet in bezit had gehad.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 21 januari 2021 @ 13:07:17 #234
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197549268
Sterker nog; als ze een auto en motor in bezit had, waarmee haar vermogen boven de vermogensgrens voor bijstand uit kwam, dan is er waarschijnlijk helemaal geen recht op bijstand geweest.
Dus dan moet er nog veel meer terugbetaald worden....
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 21 januari 2021 @ 13:08:11 #235
345631 Scjvb
pi_197549283
quote:
13s.gif Op donderdag 21 januari 2021 13:01 schreef probeer het volgende:

[..]

En natuurlijk komt de smerige kapitalist weer doen alsof mensen die afhankelijk zijn van staatssteun, massaal frauderen. Doorzichtig, triest, immoreel en bovenal bijzonder typisch.
@probeer Typisch staaltje ontkenning van critici, als reden waarvoor ik u in deze add.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  Spellchecker donderdag 21 januari 2021 @ 13:09:26 #236
197773 crew  maily
pi_197549301
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 13:07 schreef Leandra het volgende:
Sterker nog; als ze een auto en motor in bezit had, waarmee haar vermogen boven de vermogensgrens voor bijstand uit kwam, dan is er waarschijnlijk helemaal geen recht op bijstand geweest.
Dus dan moet er nog veel meer terugbetaald worden....
:{
Kan mama weer bijspringen .....
  donderdag 21 januari 2021 @ 13:10:23 #237
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_197549319
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 13:05 schreef Leandra het volgende:
Het is net alsof de gemeente het in eerste instantie niet goed onderzocht had en alleen maar kortzichtig op de AH-producten afging en niet verder heeft gevraagd toen het "hoge vaste lasten" argument kwam.

Schijnbaar hebben ze het nu op een of andere manier wel ontdekt maar dan vraag ik met toch af waarom de MRB en verzekering voor die auto en motor niet zijn opgevallen bij de periodieke controle van de bankafschriften.
De gemeente is in 2018 het onderzoek gestart toen bleek dat een auto op haar naam geregistreerd was. Zie ook de verklaring van de gemeente Wijdemeren:

https://www.wijdemeren.nl(...)standsuitkering.html
  Spellchecker donderdag 21 januari 2021 @ 13:12:00 #238
197773 crew  maily
pi_197549353
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2021 13:10 schreef freako het volgende:

[..]

De gemeente is in 2018 het onderzoek gestart toen bleek dat een auto op haar naam geregistreerd was. Zie ook de verklaring van de gemeente Wijdemeren:

Die had ze beter op haar moeders naam kunnen zetten ....
  donderdag 21 januari 2021 @ 13:12:05 #239
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197549355
quote:
14s.gif Op donderdag 21 januari 2021 13:08 schreef Scjvb het volgende:

[..]

@:probeer Typisch staaltje ontkenning van critici als reden waarvoor ik u in deze add.
Het punt is dat het niet het door jou omschreven "handjevol onschuldigen" is, maar juist het "handjevol schuldigen" is, waar de onschuldigen, die het gros zijn, er onder te lijden hebben.

Het gros fraudeert niet, maar dat handjevol fraudeurs maakt het kapot voor de grote groep die het echt nodig heeft.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_197549373
quote:
14s.gif Op donderdag 21 januari 2021 13:08 schreef Scjvb het volgende:

[..]

@:probeer Typisch staaltje ontkenning van critici, als reden waarvoor ik u in deze add.
Ontkenning van wat? Jouw bewering zonder enige bron of onderbouwing? Rot een eind op met die achterlijkheid zeg.
  donderdag 21 januari 2021 @ 13:13:25 #241
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197549374
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2021 13:10 schreef freako het volgende:

[..]

Maar waarom is dat dan niet gelijk duidelijk geworden? Want men wist het kennelijk prima.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 21 januari 2021 @ 13:16:37 #242
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197549446
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 13:09 schreef maily het volgende:

[..]

Die is inmiddels overleden toch?
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 21 januari 2021 @ 13:20:17 #243
345631 Scjvb
pi_197549524
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 13:13 schreef probeer het volgende:

[..]

Ontkenning van wat? Jouw bewering zonder enige bron of onderbouwing? Rot een eind op met die achterlijkheid zeg.
Knulletje, een en ander kunt u tegenwoordig toch zelf ook wel nagaan. Berichtgeving e.d. Topje van de ijsberg hè, blijkt maar weer, dus niet schuimbekken hoor. ;)
  donderdag 21 januari 2021 @ 13:29:23 #244
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_197549734
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 12:59 schreef osodevo het volgende:
Waarom werd dit niet in de eerste aanleg aangedragen? Immers, in de uitspraak is daarover niets terug te lezen.
Omdat het in dit geval niet relevant is. Als ze geen auto had gehad, was het bedrag ook teruggevorderd. Puur het bezit van die auto mag ook gewoon, zolang het maar onder de vermogensgrens blijft.

Het is echter een goede aanleiding om een onderzoek te starten. Het is namelijk wel bijzonder dat iemand in de bijstand een auto en een motorfiets op naam heeft, omdat er ook kosten aan verbonden zijn. Dus mogelijk zijn er bijverdiensten die niet opgegeven worden. Als dan vervolgens blijkt dat diegene verder nauwelijks vaste lasten heeft, omdat moeder de boodschappen betaalt, is dat de reden voor de terugvordering.

[ Bericht 0% gewijzigd door freako op 21-01-2021 14:07:32 ]
  Spellchecker donderdag 21 januari 2021 @ 13:38:53 #245
197773 crew  maily
pi_197549948
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 13:16 schreef Leandra het volgende:

[..]

Die is inmiddels overleden toch?
Dat heb ik nog nergens gelezen ......
pi_197549959
quote:
7s.gif Op donderdag 21 januari 2021 13:20 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Knulletje, een en ander kunt u tegenwoordig toch zelf ook wel nagaan. Berichtgeving e.d. Topje van de ijsberg hè, blijkt maar weer, dus niet schuimbekken hoor. ;)
Er zal altijd meer fraude zijn dan aangetroffen wordt. Dat heb je goed begrepen zeg, dat de pakkans bij fraude niet 100% is. Groot licht dat je bent.

Maar dan doen alsof het zo enorm uit de klauwen loopt, zonder dat je aan kan geven hoeveel fraude er daadwerkelijk plaatsvindt, is pure stemmingsmakerij. Waar je natuurlijk niet vies van bent zolang het minderbedeelden treft.

quote:
Bijstandsfraude rechtvaardigt de behandeling van de slachtoffers in de CAF zaken, aldus Scjvb. Tot zo ver die christelijke barmhartigheid.

"een handjevol ook". Nu lijkt het alsof je gewoon niet zo sterk bent met cijfers en hoeveelheden.
  donderdag 21 januari 2021 @ 13:39:21 #247
345631 Scjvb
pi_197549960
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 13:12 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het punt is dat het niet het door jou omschreven "handjevol onschuldigen" is, maar juist het "handjevol schuldigen" is, waar de onschuldigen, die het gros zijn, er onder te lijden hebben.

Het gros fraudeert niet, maar dat handjevol fraudeurs maakt het kapot voor de grote groep die het echt nodig heeft.
Ook u even van antwoord voorzien.

Wellicht zijn het er inderdaad minder dan ik aanvankelijk wilde doen geloven, dat geef ik toe. Maar fraude is meestal grootschaliger dan men denkt en derhalve niet zelden lastig om ambtshalve op te handhaven vanwege de listigheid.

Sommigen worden in de kraag gevat, zo ook in dezen, maar u kan gerust van mij aannemen dat er vooralsnog velen zijn die ermee weg blijven komen.

Scjvb
pi_197549970
quote:
89s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:30 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Alleen dat ze wel gewoon een vergoeding krijgt voor het zitten op haar luie reet.
Is vast al op deze misselijke post gereageerd, maar geen zin om het hele topic daarvoor te gaan lezen.. Maar wat ben jij een onwetende kut mongool zeg. Er zijn genoeg mensen die niet eens kúnnen werken omdat ze mentaal iets mankeren, of gewoon lichamelijk niks kunnen doen. Wanneer gaan we eens beseffen dat mensen die echt niet kunnen werken, misschien juist wel willen werken ipv een schamele 1000,- per maand krijgen, amper kunnen rondkomen, en dan ook nog scheef aangekeken worden door users als mikeytt met sylvana simons als avatar. Dat mokkel is toch voor gelijkheid voor iedereen? Doe daar wat mee, misselijke kutvent.
pi_197550061
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 12:47 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat is wel een serieus probleem idd, de mensen met een arbeidshandicap in de bijstand, daar zou een apart soort uitkering voor moeten zijn op bijstandsniveau, een soort WIA/Wajong voor mensen die niet jong of in loondienst waren toen ze arbeidsongeschikt raakten.
Bijstandsniveau is veel te karig, vooral als je een handicap hebt met allerlei extra kosten.

Bijstandsniveau en het bestaansminimum zou ook niet bedoeld moeten zijn voor gehandicapten (met dank aan o.a. alle luchtvervuiling).

Vroeger vond men het in Nederland normaal dat gehandicapten wat extra's kregen bovenop normale bijstandsuitkering ontvangers.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_197550103
quote:

[..]

De grootste fraude zit sowieso in andere categoriën

https://www.consultancy.nl/media/PwC---Fraudebeeld-2013-8411.jpg

https://mobile.twitter.com/RenedeTwit/status/1028168904676397056
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_197550191
quote:
Neemt u maar van mij aan dat de geschatte fraude in die categorieën ook slechts het topje van de ijsberg is.
pi_197550217
Typisch ook dat iedereen direct het aangepaste verhaal en de almacht van de gemeente gelooft... Met de toeslagenaffaire in het achterhoofd. Een VVD gemeente.
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 21 januari 2021 @ 13:55:24 #253
345631 Scjvb
pi_197550288
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 13:39 schreef probeer het volgende:

[..]

Er zal altijd meer fraude zijn dan aangetroffen wordt. Dat heb je goed begrepen zeg, dat de pakkans bij fraude niet 100% is. Groot licht dat je bent.

Maar dan doen alsof het zo enorm uit de klauwen loopt, zonder dat je aan kan geven hoeveel fraude er daadwerkelijk plaatsvindt, is pure stemmingsmakerij. Waar je natuurlijk niet vies van bent zolang het minderbedeelden treft.
[..]

Bijstandsfraude rechtvaardigt de behandeling van de slachtoffers in de CAF zaken, aldus Scjvb. Tot zo ver die christelijke barmhartigheid.

"een handjevol ook". Nu lijkt het alsof je gewoon niet zo sterk bent met cijfers en hoeveelheden.
@probeer ik ben zeker een groot licht voor de gemeenschap en de christelijke barmhartigheid tiert welig. Maar u lijkt zelf niet in staat om met onomstotelijke cijfers te komen die mijn eventueel ongelijk rond onacceptabele fraude in goede orde aantonen.

;)
  donderdag 21 januari 2021 @ 13:58:28 #254
323876 michaelmoore
pi_197550345
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 13:09 schreef maily het volgende:

[..]

Mama had er niet veel mee te maken, die wist nergens van

Ze zal en paar dure vriendjes gehad hebben

quote:
Vordering om boodschappen terecht: 'Vrouw verzweeg ook dure auto en motor'

Door MARCEL VINK

Updated 45 min geleden
2 uur geleden in BINNENLAND

WIJDEMEREN - De vrouw met een bijstandsuitkering uit Wijdemeren die vorig jaar werd veroordeeld tot het terugbetalen van ruim 7000 euro omdat ze wekelijks een tas boodschappen van haar moeder kreeg, moet dat bedrag terecht terugbetalen.
Uit onderzoek blijkt dat ze onder andere ook een auto en motor 'uit het duurdere segment' bezit. Dat heeft de gemeente Wijdemeren donderdagochtend bekendgemaakt.
De advocate van de vrouw ontkent met klem.
quote:
De kosten van de twee dure - hoewel niet nieuwe - voertuigen drukten zwaar op haar vaste lasten, en hadden direct invloed op het budget dat overbleef om boodschappen te doen.
Ook bleek uit het onderzoek dat de vrouw in het buitenland heeft verbleven, aldus de gemeente.
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 13:39 schreef hyviiee het volgende:

[..]

Is vast al op deze misselijke post gereageerd, maar geen zin om het hele topic daarvoor te gaan lezen.. Maar wat ben jij een onwetende kut mongool zeg.

Er zijn genoeg mensen die niet eens kúnnen werken omdat ze mentaal iets mankeren, of gewoon lichamelijk niks kunnen doen.

Wanneer gaan we eens beseffen dat mensen die echt niet kunnen werken, misschien juist wel willen werken ipv een schamele 1000,- per maand krijgen, amper kunnen rondkomen, en dan ook nog scheef aangekeken worden door users als mikeytt met sylvana simons als avatar.
Dat mokkel is toch voor gelijkheid voor iedereen?

Doe daar wat mee, misselijke kutvent.
Maar ik zeg ook nergens dat deze vrouw werkte
  donderdag 21 januari 2021 @ 14:00:21 #255
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_197550391
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 13:39 schreef hyviiee het volgende:

[..]

Is vast al op deze misselijke post gereageerd, maar geen zin om het hele topic daarvoor te gaan lezen.. Maar wat ben jij een onwetende kut mongool zeg. Er zijn genoeg mensen die niet eens kúnnen werken omdat ze mentaal iets mankeren, of gewoon lichamelijk niks kunnen doen. Wanneer gaan we eens beseffen dat mensen die echt niet kunnen werken, misschien juist wel willen werken ipv een schamele 1000,- per maand krijgen, amper kunnen rondkomen, en dan ook nog scheef aangekeken worden door users als mikeytt met sylvana simons als avatar. Dat mokkel is toch voor gelijkheid voor iedereen? Doe daar wat mee, misselijke kutvent.
Sociaal-maatschappelijk ben ik fan van mevrouw Simons.

Politiek-economisch totaal niet. Misselijke post omdat ik niet wens mee te betalen met het salaris van mensen die niet werken?

Mensen die lichamelijk niet in orde zijn, kunnen ook gewoon werken. Geestelijk meestal ook.
  donderdag 21 januari 2021 @ 14:01:50 #256
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_197550417
quote:
4s.gif Op donderdag 21 januari 2021 12:24 schreef Scjvb het volgende:
Mensen als wij keuren alle vormen van fraude ten zeerste af en scharen ons derhalve vooralsnog achter strenge regelgeving en handhaving.
Hardop gelachen.

Mensen als jou gaan achter gesloten deuren gewoon lekker verder met bedrijfsfraude, vastgoedfraude en belastingontduiking.
  donderdag 21 januari 2021 @ 14:03:16 #257
345631 Scjvb
pi_197550450
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 14:01 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Hardop gelachen.

Mensen als jou gaan achter gesloten deuren gewoon lekker verder met bedrijfsfraude, vastgoedfraude en belastingontduiking.
Hear hear..
pi_197550516
twitter

Waar het op neer komt: op naar volledige rechteloosheid, permanente armoede, en de gemeente/overheid heeft altijd gelijk. Kan achteraf lekker het verhaaltje aanpassen.

Het afbreken van machtenscheiding gebeurt welbewust, en werd een paar jaar geleden door Donner expliciet bepleit:
https://www.groene.nl/artikel/het-weefsel-erodeert
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_197550586
quote:
7s.gif Op donderdag 21 januari 2021 14:03 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Hear hear..
Triest hoe jij geniet van je eigen kwaadaardigheid.

Nederland in verval en fly-over-territory. Blijft steken in de 20ste eeuw.
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 21 januari 2021 @ 14:12:33 #260
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197550626
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 13:39 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Ook u even van antwoord voorzien.

Wellicht zijn het er inderdaad minder dan ik aanvankelijk wilde doen geloven, dat geef ik toe. Maar fraude is meestal grootschaliger dan men denkt en derhalve niet zelden lastig om ambtshalve op te handhaven vanwege de listigheid.

Sommigen worden in de kraag gevat, zo ook in dezen, maar u kan gerust van mij aannemen dat er vooralsnog velen zijn die ermee weg blijven komen.

Scjvb
Fraude is vooral groot bij mensen die daar grote bedragen mee kunnen binnenharken, bijstandsfraude is een zeer beperkt deel van de fraude in Nederland, en de fraude door mensen die terecht in de bijstand zitten is helemaal beperkt.

En dan is het makkelijk om alle mensen in de bijstand derhalve fraudeurs te noemen, maar gezien de veel grootschaliger fraude in het bedrijfsleven is het dan net zo makkelijk om de complete Zuid-As fraudeurs te noemen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 21 januari 2021 @ 14:14:19 #261
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197550659
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2021 13:44 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Bijstandsniveau is veel te karig, vooral als je een handicap hebt met allerlei extra kosten.

Bijstandsniveau en het bestaansminimum zou ook niet bedoeld moeten zijn voor gehandicapten (met dank aan o.a. alle luchtvervuiling).

Vroeger vond men het in Nederland normaal dat gehandicapten wat extra's kregen bovenop normale bijstandsuitkering ontvangers.
Dat klopt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 21 januari 2021 @ 14:36:46 #262
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_197551100
Het hele probleem van dit soort zaken en het feit dat mensen überhaupt "frauderen" komt omdat de mensen die dit soort dingen controleren nogal mierenneukers/regelneukers zijn, en het vaak alleen zwart/wit is.

Gemeentes kijken alleen wat je krijgt of hebt, want dat kan echt niet natuurlijk.
Maar wat er aan de onderkant overblijft, afgaat of het voor nodig is daar willen ze niks van weten.
  donderdag 21 januari 2021 @ 14:47:23 #263
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_197551335
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 14:01 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Hardop gelachen.

Natuurlijk maar mensen bestempelen als fraudeur die dat niet zijn waardoor hun leven verwoest is kan ook niet de bedoeling zijn. Zeker als die zich verder niet kunnen verdedigen toch? De overheid is een dermate matige organisatie geworden dat als die een fout maken je als burger kansloos bent. Zeker als de rechters daar aan mee doen. En alleen organisaties met dure advocaten en veel geld maken een kans en vaak niet vanwege de beste bedoelingen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 21 januari 2021 @ 14:52:45 #264
323876 michaelmoore
pi_197551464
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 14:00 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Sociaal-maatschappelijk ben ik fan van mevrouw Simons.

Politiek-economisch totaal niet. Misselijke post omdat ik niet wens mee te betalen met het salaris van mensen die niet werken?

Mensen die lichamelijk niet in orde zijn, kunnen ook gewoon werken. Geestelijk meestal ook.
ik ben geen fan van mevrouw simons
Ik denk dat deze dame de inkomsten voornamelijk op de rug verdient
quote:
Dure voertuigen
De twee dure voertuigen heeft ze volgens de gemeente nooit opgegeven, net als haar buitenlandse reis.

Van de gemeente moet zij het bedrag aan te veel ontvangen bijstand over de periode 2015 tot 2018 dan ook terugbetalen.

,,Het staat iedereen vrij om zelf te besluiten waar je je geld aan uitgeeft, maar dat kan niet ten koste gaan van uitgaven waarvoor de bijstand is bedoeld, namelijk de kosten van levensonderhoud", verklaart het college van Wijdemeren donderdag.
De gemeente heeft de waarde van de geschonken boodschappen geschat op basis van het Nibud, omdat de vrouw daarover ondanks aandringen geen gegevens verstrekte.
Dat bedrag komt uit op 7039,96 euro.
Er is geen boete opgelegd.
pi_197551631
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2021 13:51 schreef Klopkoek het volgende:
Typisch ook dat iedereen direct het aangepaste verhaal en de almacht van de gemeente gelooft... Met de toeslagenaffaire in het achterhoofd. Een VVD gemeente.
Dit verhaal klopt dus niet?

quote:

[..]

Smerige kapitalist nog wel, toe maar.

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 21-01-2021 15:01:37 ]
pi_197551798
quote:
7s.gif Op donderdag 21 januari 2021 14:59 schreef Dejannn het volgende:

[..]

Dit verhaal klopt dus niet?
Dat kan ik niet controleren maar apart is het wel dat ze er achteraf nog wat dingen bij gooien en hun verhaal aanpassen. Men jongleert met de informatie.

Er wordt onderschat in hoeverre de rechtspositie van bijstandsontvangers enorm is ondermijnd, en hoezeer de overheid en bedrijven almachtig hierin zijn.

Deze groep mensen dwingen om met zeer giftige stoffen te laten werken is tegenwoordig ook al geen probleem meer. En ze hebben geen poot om op te staan.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_197551866
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 15:06 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat kan ik niet controleren maar apart is het wel dat ze er achteraf nog wat dingen bij gooien en hun verhaal aanpassen. Men jongleert met de informatie.
Ik denk dat simpelweg niet direct alle details van zo'n zaak openbaar (mogen/kunnen) worden gemaakt, maar dat de gemeente daar nu meer noodzaak in lijkt te zien door de vele kritiek.

Daarnaast was het verhaal natuurlijk ook vanaf het begin al wat discutabel, duizenden euro's moeten terugbetalen vanwege het krijgen van wat boodschappen. Dan is de kans groot dat er meer aan de hand is, en dat blijkt dus ook.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 21-01-2021 15:10:54 ]
  donderdag 21 januari 2021 @ 15:20:24 #268
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_197552073
quote:
Een vrouw in de Noord-Hollandse gemeente Wijdemeren moet toch ruim 7.000 euro aan bijstand terugbetalen omdat ze boodschappen kreeg van haar moeder, maar dit niet meldde. De gemeente laat donderdag weten dat het, ook na extra onderzoek, bij haar besluit blijft het geld terug te vorderen.

Het nieuws over de kwestie maakte eind vorig jaar felle reacties los. Zo stelden politici dat de kwestie hen deed denken aan de Toeslagenaffaire. Wethouder Rosalie van Rijn kondigde daarop aan dat de gemeente de zaak opnieuw zou bekijken.

De gemeente laat weten dat in 2018 een onderzoek startte toen ontdekt werd dat de vrouw, die sinds 2015 een uitkering kreeg, een auto "uit het duurdere segment" bezat waarvan ze geen melding had gemaakt. De conclusie van het onderzoek was dat de hogere vaste lasten vooral opgingen aan de kosten van de auto en een motor, en niet aan boodschappen. Die had ze volgens het onderzoek drie jaar lang niet zelf gedaan.

"Het staat iedereen vrij om zelf te besluiten waar je je geld aan uitgeeft, maar dat kan niet ten koste gaan van uitgaven waarvoor de bijstand is bedoeld, namelijk de kosten van levensonderhoud", zo meldt de gemeente nu.

De gemeente heeft de waarde van de gekregen boodschappen uiteindelijk geschat op ruim 7.000 euro. De vrouw wilde hier zelf geen gegevens over verstrekken. Een bij de rechtbank aangespannen zaak verloor de vrouw, maar een hoger beroep loopt nog.

Advocaat: 'Dit is laag-bij-de-gronds'
Melike Pinarci-Cinar, de advocaat van de vrouw, reageert verontwaardigd op de verklaring die de gemeente donderdag gaf. Volgens Pinarci-Cinar heeft de gemeente "haar hele dossier opnieuw bekeken om te kijken of ze haar ergens op konden pakken. Dit is zo laag-bij-de-gronds, onwaardig voor een overheidsinstantie en voor mij reden om er bij het hoger beroep nog scherper in te gaan."

De advocaat bevestigt dat haar cliënt een auto en een motor had, maar dat die bij elkaar hooguit enkele duizenden euro's waard waren. "Bovendien heeft ze bij het aanvragen van een uitkering gemeld dat ze een motor en auto had."
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_197552082
quote:
7s.gif Op donderdag 21 januari 2021 15:10 schreef Dejannn het volgende:

[..]

Ik denk dat simpelweg niet direct alle details van zo'n zaak openbaar (mogen/kunnen) worden gemaakt, maar dat de gemeente daar nu meer noodzaak in lijkt te zien door de vele kritiek.
Kletskoek, het was al voor de rechter geweest, dus een openbare uitspraak.

De rechtsbescherming is echter dusdanig afgebroken dat personen weinig meer hebben om op te staan. Zie bovenstaande link van 'openbaarbestuur'.

Een auto is ook geen overbodige luxe als je aan de sollicitatieplicht wilt voldoen (en wordt door o.a. de OESO en Eurostat ook niet als overbodige luxe gezien). De tijd dat je blootsvoets naar de waterput op en neer gaat is wel even voorbij.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_197552539
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2021 15:20 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Kletskoek, het was al voor de rechter geweest, dus een openbare uitspraak.

De rechtsbescherming is echter dusdanig afgebroken dat personen weinig meer hebben om op te staan. Zie bovenstaande link van 'openbaarbestuur'.

Een auto is ook geen overbodige luxe als je aan de sollicitatieplicht wilt voldoen (en wordt door o.a. de OESO en Eurostat ook niet als overbodige luxe gezien). De tijd dat je blootsvoets naar de waterput op en neer gaat is wel even voorbij.
Dan nog worden niet per se alle specifieke details openbaar gemaakt. En ten tweede, er niemand die stelt dat het hebben van een auto an sich een probleem is.

Je lijkt hier al met al enigszins indirect te insinueren dat dit hele "aangepaste verhaal" verzonnen is. En ik snap heus wel waarom ;).
  donderdag 21 januari 2021 @ 16:16:04 #271
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_197553072
quote:
7s.gif Op donderdag 21 januari 2021 15:45 schreef Dejannn het volgende:

[..]

En ten tweede, er niemand die stelt dat het hebben van een auto an sich een probleem is.
Klopt. Het bezit en gebruik van een auto is voor zover ik weet niet opgenomen in de bijstandsnorm. Als iemand het desondanks kan betalen van zijn/haar uitkering kan dat ook gewoon. Maar dan moet er normaal gesproken op andere punten wat geschraapt worden. Goedkoop wonen bijvoorbeeld, of anderszins spaarzaam leven. Als iemand een auto én een motor op naam heeft is dat een rode vlag, zeker als het niet bepaald een Daihatsu Cuore is. Het betekent echter niet dat er dús sprake is van fraude. Wel dat er mogelijk extra inkomstenbronnen zijn, die niet worden opgegeven. Reden genoeg om een onderzoek te starten.
pi_197553121
'Onderzoek' als eufemisme voor huiszoekingen en tellen van tandenborstels waar ze je hele huis overhoop halen :)

Werd er maar op trustkantoren net zoveel mankracht gezet.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_197553225
quote:
7s.gif Op donderdag 21 januari 2021 15:45 schreef Dejannn het volgende:
Je lijkt hier al met al enigszins indirect te insinueren dat dit hele "aangepaste verhaal" verzonnen is.
Dat laat ik helemaal open, maar zou er niet van staan te kijken als zo een hardcore VVD gemeente dat zou doen - zie dus de toeslagenaffaire voor een illustratie.

Niet dat ze een auto heeft, dat verzin je niet zomaar, maar wel de rest van het verhaal en een voor de vooringenomen gemeente voordelige taxatie. Wat er dan achteraf even wordt bijgesleept, bij het verhaaltje.

Die macht en rechtspositie is er gewoon, en de rechtspositie van de bijstandsontvanger is dankzij Sander Dekker extreem zwak. Zoals ook gewoon meerdere malen aangegeven door 'openbaarbestuur' en de Ombudsman.

Maar goed, een dialoog met jou is sowieso altijd hopeloos. :) Toedeloe.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_197553229
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2021 16:18 schreef Klopkoek het volgende:
'Onderzoek' als eufemisme voor huiszoekingen en tellen van tandenborstels waar ze je hele huis overhoop halen :)

Waarom probeer je deze discussie nu naar de financiële sector te verleggen?
pi_197553411
quote:
7s.gif Op donderdag 21 januari 2021 16:25 schreef Dejannn het volgende:

[..]

Trustkantoren zijn niet 'de financiële sector' als zodanig, en het gaat hier natuurlijk om belangrijke beginselen als proportionaliteit en evenredigheid.

Het is wel iets waar het buitenland al een lange tijd op wijst en wat veel meer maatschappelijke kosten en schade veroorzaakt, en zelfs de DNB had het in 2017 over de "facilitering van witwassen, georganiseerde criminaliteit en belastingontduiking" (bron: Vriendjespolitiek, inleiding).

Proportioneel en doelmatig is het allemaal niet. Je bent een overduidelijke zuigende troll.
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 21 januari 2021 @ 16:45:06 #276
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_197553599
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 13:13 schreef Leandra het volgende:

[..]

Maar waarom is dat dan niet gelijk duidelijk geworden? Want men wist het kennelijk prima.
Dat signaal kwam automatisch binnen vanuit het Inlichtingenbureau dat een koppeling heeft met het RDW. Dus die auto is waarschijnlijk ook in 2018 op naam gezet.

Na dat signaal is de bijstandsuitkering ook beëindigd vanwege een te hoog vermogen en hebben de medewerkers uitgezocht hoe het kan dat cliënte dit van haar uitkerinkje kon bekostigen.

quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 13:05 schreef Leandra het volgende:
Je mag wel dingen zwart maken, maar het zou wel raar zijn als ze dat soort kosten gewoon had kunnen wegstiften en dan klaar.
Dat bankrekeningen controleren hoeft toch geen standaardprocedure zijn? Ja, bij de aanvraag sowieso, en daarna nog als je je beroept op bijzondere bijstand en zo. En dan nog heronderzoeken, maar bij de gemeente waar ik werk (Nee, niet Wijdemeren) gaat dat steeksproefgewijs. Het kan best dat je rekeningen nooit meer gecontroleerd worden, tenzij je dus opvallend gedrag gaat vertonen.

quote:
Al met al is het een vreemde situatie dat het nu pas bekend geworden is, mazzeltje voor de gemeente, want het ziet er naar uit dat hun terugvordering uiteindelijk toch terecht is gebleken, maar de vraag is nog maar of dat ook op basis van de initiële gegevens zo zou zijn.
Indien ze dus niet gelogen had over een auto en motor, en die niet in bezit had gehad.
Vooral mazzel voor de vrouw, want vermogen verzwijgen mag zo met een maatregel van 100 procent worden bestraft en ongemeld in het buitenland verblijven heeft ook geen sancties opgeleverd.

[ Bericht 1% gewijzigd door Zelva op 21-01-2021 16:52:37 ]
  donderdag 21 januari 2021 @ 16:46:59 #277
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_197553627
quote:

[..]

Vanwege de rechtsongelijkheid waar we het in een ander topic over hebben.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 21 januari 2021 @ 16:51:50 #278
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_197553707
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2021 13:51 schreef Klopkoek het volgende:
Maar we moeten wel het bewezen aangepaste verhaal van mevrouw, waar de rechter al over viel, geloven?

Dat ging van "een tas van de Lidl per week", naar, toen er producten van de Albert Heijn waren aangetroffen, ,,mijn moeder gaat na de Lidl ook nog naar de Albert Heijn, sorry vergeten te zeggen" naar, voor de rechter, ,,hooguit een enkele keer 1 à 2 producten".

Ik vraag me ook af hoe je aan de kwalificatie VVD-gemeente komt als de VVD 3 van de 19 zetels heeft.

[ Bericht 5% gewijzigd door Zelva op 21-01-2021 17:08:40 ]
pi_197553755
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 16:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Vanwege de rechtsongelijkheid waar we het in een ander topic over hebben.
Ja dat, en waar zelfs gehandicapten voortdurend opgejaagd worden. En gedwongen worden met giftige stoffen te werken.

Oh wat ze we trots op ons Stasi apparaat.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_197553807
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2021 16:18 schreef Klopkoek het volgende:

Op dat vlak is er waarschijnlijk meer fraude dan dat de hele bijstand ons per jaar kost.
pi_197553891
quote:

[..]

Verleggen? Het gaat ook om improductieven die op andermans zak leven.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_197553900
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 16:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Op dat vlak is er waarschijnlijk meer fraude dan dat de hele bijstand ons per jaar kost.
Ik vind de Stasi methoden tegen 'de zwakkeren' echt walgelijk, werkt alleen maar (doelbewust) tegen het aanpakken van armoede en geestelijke onderontwikkeling.

Ze halen zomaar je hele huis overhoop en een rechter komt er niet meer aan te pas. En als er niks aan de hand is? Dan mag jij de bende opruimen.

Zo kortzichtig allemaal. De verliezer is uiteindelijk Nederland, dat steeds meer een 'dom' land zal worden. Een land als Finland snapt hoe het wel moet.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_197553936
Dus een auto en een motor hebben terwijl je in de bijstand zit, en dan je boodschappen door iemand anders laten doen, en dan nog gek opkijken dat de gemeente dat niet zo leuk vindt? Interessant.
pi_197553958
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 16:51 schreef Zelva het volgende:

[..]

Maar we moeten wel het bewezen aangepaste verhaal van mevrouw, waar de rechter al over viel, geloven?

Dat ging van ,,Een aantal keer 1 à 2 producten ", naar "een tas van de Lidl per week", naar, toen er producten van de Albert Heijn waren aangetroffen, ,,mijn moeder gaat na de Lidl ook nog naar de Albert Heijn, sorry vergeten te zeggen".

Ik vraag me ook af hoe je aan de kwalificatie VVD-gemeente komt als de VVD 3 van de 19 zetels heeft.
Omdat het simpelweg in Klopkoek's narratief past.
  donderdag 21 januari 2021 @ 17:09:37 #285
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_197554007
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2021 17:02 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik vind de Stasi methoden tegen 'de zwakkeren' echt walgelijk, werkt alleen maar (doelbewust) tegen het aanpakken van armoede en geestelijke onderontwikkeling.

Ze halen zomaar je hele huis overhoop en een rechter komt er niet meer aan te pas. En als er niks aan de hand is? Dan mag jij de bende opruimen.

Zo kortzichtig allemaal. De verliezer is uiteindelijk Nederland, dat steeds meer een 'dom' land zal worden. Een land als Finland snapt hoe het wel moet.
Wat denk je dat die onzin allemaal kost, al die uren aan huiszoekingen en het doelbewust tegenwerken van mensen.

Ben wel benieuwd wat de statistieken daarvan zijn, want vaak schieten ze daarin compleet door.
pi_197554042
quote:

Ook dit staat er:

quote:
Daar komt bij dat de vrouw deze voertuigen al bezat toen ze in de bijstand terecht kwam. Dat was ook bekend. Waarom is ze dan toen geaccepteerd als bijstandsgerechtigde? Waarom wordt het nu gebruikt als argument?
  donderdag 21 januari 2021 @ 17:12:19 #287
403588 mcmlxiv
pi_197554062
Heeft er nu niemand het hele stuk gelezen?

Gemeente stelt: ja maar mevrouwtje had ook dure spullen
Advocaat stelt: zijn geen dure spullen, maar oude meuk waarvan gemeente wist

Kortom, ik gok dat gemeente, zoals alle gemeenten niet te beroerd is om te jokken om haar gezicht te redden.
pi_197554130
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 17:12 schreef mcmlxiv het volgende:

Kortom, ik gok dat gemeente, zoals alle gemeenten niet te beroerd is om te jokken om haar gezicht te redden.
We zullen zien in het hoger beroep. En dan niet janken als de gemeente opeens zijn gelijk haalt he.
pi_197554174
quote:

Dit dus.

Ongetwijfeld krijgt de gemeente wel gelijk van de rechter (en speelt het net als bij de toeslagen een thuiswedstrijd), maar dat heeft te maken met de rechtsbescherming en rechtspositie, zoals ook dat eerder gelinkte 'binnenlands bestuur' artikel aan gaf (en nee, dat is geen activistische club mensen).
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 21 januari 2021 @ 17:18:04 #290
323876 michaelmoore
pi_197554182
quote:

Advocaat stelt: zijn geen dure spullen, dure tweedehands auto , maar oude meuk waarvan gemeente wist had kunnen weten

daarna heeft mevr nog een dure motor gekocht of laten kopen , aanschafdatum na de toekenning datum bijstand

Ook ging mevrouw regelmatig naar het buitenland op vakantie
pi_197554219
quote:
10s.gif Op donderdag 21 januari 2021 17:15 schreef Scorpie het volgende:

[..]

We zullen zien in het hoger beroep. En dan niet janken als de gemeente opeens zijn gelijk haalt he.
Dat zullen ze wel krijgen ja, om dezelfde redenen als bij de toeslagen. :)

twitter

Het eruit slopen van tegenmacht is doelbewust gebeurd...
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_197554231
quote:
7s.gif Op donderdag 21 januari 2021 17:04 schreef Scorpie het volgende:
Dus een auto en een motor hebben terwijl je in de bijstand zit, en dan je boodschappen door iemand anders laten doen, en dan nog gek opkijken dat de gemeente dat niet zo leuk vindt? Interessant.
Dit dus. Los van de waarde van de auto en de motor, zijn de maandelijkse kosten aan verzekering en belasting al een behoorlijke aanslag op een bijstandsuitkering.

En er is wat mij betreft geen enkele reden voor discussie in deze zaak. Mevrouw krijgt boodschappen van moeders, gemeente becijfert dat op basis van haar verhaal op een bepaald bedrag en mevrouw weigert verdere duidelijkheid te geven.

Mevrouw krijgt structurele ondersteuning en dat moet gekort worden op de bijstand. Zo staat het simpelweg in de wet.
pi_197554252
quote:
10s.gif Op donderdag 21 januari 2021 17:15 schreef Scorpie het volgende:
Tussen je gelijk halen en het daadwerkelijk hebben zit nogal een verschil.
  donderdag 21 januari 2021 @ 17:25:02 #294
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_197554300
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2021 16:51 schreef Zelva het volgende:

[..]

Vooral door 2 grote lokale partijen. Bij de Kamerverkiezingen in 2017 stemde 34% VVD in Wijdemeren. Lijkt relatief laag, maar daarmee was de gemeente #10 in Nederland.
pi_197554328
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2021 17:19 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat zullen ze wel krijgen ja, om dezelfde redenen als bij de toeslagen. :)

[ twitter ]

Het eruit slopen van tegenmacht is doelbewust gebeurd...
Haha ja hoor, elke rechter is nu corrupt. Sinds wanneer ben jij aan het discrimineren geslagen?
  donderdag 21 januari 2021 @ 17:26:45 #296
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_197554329
quote:

Ik denk dat men het er vooral niet heeft gelezen omdat het inmiddels gewoon is geworden dat lui bij de gemeente en overheid dat doen. En omdat ze er 9 van de 10 keer mee weg komen.
pi_197554373
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 17:20 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

Dit dus. Los van de waarde van de auto en de motor, zijn de maandelijkse kosten aan verzekering en belasting al een behoorlijke aanslag op een bijstandsuitkering.
Een motor kost je geen reet zolang dat ding stilstaat. En schorsen is ook eenvoudig aangezien je hem net zo makkelijk achterin de tuin parkeert.

En een auto, het hangt er natuurlijk een beetje vanaf maar een WA'tje met wat schadevrije jaren is niet heel duur en zolang het geen Chevy Silverado op LPG is valt de MRB ook wel een beetje mee. En voor de rest heb je het zelf in de hand, weinig rijden is weinig brandstof is weinig kosten.

quote:
En er is wat mij betreft geen enkele reden voor discussie in deze zaak. Mevrouw krijgt boodschappen van moeders, gemeente becijfert dat op basis van haar verhaal op een bepaald bedrag en mevrouw weigert verdere duidelijkheid te geven.

Mevrouw krijgt structurele ondersteuning en dat moet gekort worden op de bijstand. Zo staat het simpelweg in de wet.
Dat is mooi, ga dan ook maar bij de voedselbanken en het Leger des Heils posten. Daklozen krijgen ook gewoon bijstand.
pi_197554409
Wat heeft de auto en de reis naar het buitenland te maken met de boodschappen ?
  donderdag 21 januari 2021 @ 17:38:44 #299
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_197554508
Zo. En wij maar denken dat ze een hoge huur had want niks anders te krijgen bij de wbv, of hoge medische kosten ofzo. Blijkt mevrouw vrolijk twee voertuigen te onderhouden. Met de bijstand kun je geen auto hebben en dat is bijna nooit nodig ook. Die had ze moeten verkopen. Dat is kennelijk een vreselijk moeilijke keuze voor veel mensen, maar het kan niet anders. Gemeente heeft gewoon gelijk.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  donderdag 21 januari 2021 @ 17:48:40 #300
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_197554626
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 17:38 schreef Andromache het volgende:
Zo. En wij maar denken dat ze een hoge huur had want niks anders te krijgen bij de wbv, of hoge medische kosten ofzo. Blijkt mevrouw vrolijk twee voertuigen te onderhouden. Met de bijstand kun je geen auto hebben en dat is bijna nooit nodig ook. Die had ze moeten verkopen. Dat is kennelijk een vreselijk moeilijke keuze voor veel mensen, maar het kan niet anders. Gemeente heeft gewoon gelijk.
Ja, dan kunnen ze haar korten en boete geven omdat ze geen baan zoekt buiten fietsafstand. Damned if you do and damned if you don't.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_197554988
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 17:29 schreef AchJa het volgende:

[..]

Een motor kost je geen reet zolang dat ding stilstaat. En schorsen is ook eenvoudig aangezien je hem net zo makkelijk achterin de tuin parkeert.

En een auto, het hangt er natuurlijk een beetje vanaf maar een WA'tje met wat schadevrije jaren is niet heel duur en zolang het geen Chevy Silverado op LPG is valt de MRB ook wel een beetje mee. En voor de rest heb je het zelf in de hand, weinig rijden is weinig brandstof is weinig kosten.
Nee, het is allemaal niet duur. Maar toch al heel snel 10% van je totale inkomen als bijstandsklant. Lijkt me toch dat je met zo'n inkomen net effe andere prioriteiten stelt. Eten bijvoorbeeld? Maar ja, als je dat al van iemand anders krijgt....

quote:
Dat is mooi, ga dan ook maar bij de voedselbanken en het Leger des Heils posten. Daklozen krijgen ook gewoon bijstand.
Voor daklozen is er een andere bijstandsnorm, die is veel lager.

En dat van die voedselbank is een goed punt, toen die opkwamen is er in veel gemeenten discussie geweest over hoe daar mee om te gaan. Sommige gemeenten weigeren tot op de dag van vandaag om de voedselbank te ondersteunen omdat de bijstandsnorm voldoende zou moeten zijn.

In theorie klopt dat verhaal ook wel, aangezien er sprake is van een beslagvrij bedrag waar iedere bijstandsgerechtigde, ongeacht schulden, over zou moeten kunnen beschikken. De waarheid is natuurlijk veel weerbarstiger, zeker voor mensen die langdurig een minimum hebben. Maar gemeenten die daar zo principieel in zijn, bestaan nog steeds.

Overigens, ik vind het systeem van de bijstand niet goed. Ik heb lang genoeg in de uitkeringsverstrekking en reïntegratie gewerkt om te weten dat er veel fout loopt. Los van dat de uitkeringeb te laag zijn, kloppen de normen onderling ook niet met elkaar. Gezinnen met kinderen hebben het verhoudingsgewijs veel zwaarder dan een alleenstaande ouder. En er wordt ook geen onderscheid gemaakt naar de leeftijd van kinderen in een gezien.

De bedragen mogen veel flexibeler en van mij ook opbouwen naar mate iemand langer in de bijstand zit. Helaas is de politiek mordicus tegen die systematiek omdat ze dat als een beloning zien voor lang in de bijstand zitten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')