abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197072889
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 21:48 schreef FYazz het volgende:

[..]

Dat valt nog te bezien.
De overheid spreekt van inkomen als je loon ontvangt uit werk of inkomsten via uitkering of schenking.
Financiële instellingen spreken van vermogen als het gaat om spaargeld, eigen woning, auto, aandelen etc.

In geen enkel ander geval worden boodschappen aangemerkt als inkomen of vermogen.
Als een deurwaarder komt ontruimen wordt de inhoud van de koelkast niet als vermogen geteld. Als je een financiële aanvraag doet worden uitgaven voor boodschappen niet als lasten gezien alsook niet als lening of extra inkomsten als je hiervoor geld krijgt van familie.

Als deze uitspraak c.q. dit beleid blijft staan betekent het dat structureel naar de voedselbank gaan ook als inkomsten gezien moet worden. Dat is echter niet het geval (en dat lijkt mij ook niet de bedoeling).

Kortom, de overheid handelt m.i. niet eenduidig en is niet volstrekt helder over de plichten en wat hier exact onder wordt verstaan. Een burger mag niet de dupe worden van ongelijkheid in en onduidelijkheid over beleid en uitvoering hiervan.
Dat punt voert de advocaat ook aan en dat is natuurlijk zo. Boodschappen zijn boodschappen, van wie je ze ook krijgt.

Ik zou boodschappen ook niet als vermogen of inkomsten zien.
  dinsdag 29 december 2020 @ 22:00:44 #102
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197072961
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 21:56 schreef Gehrman het volgende:
[ twitter ]
Het is iig VVD-beleid bij uitstek.
De rijken een mogelijkheid om hun kinderen belastingvrij een klein vermogen te schenken en de armen niet eens de mogelijkheid bieden ongestraft een tas boodschappen aan te nemen als ze door de hoge woonlasten zelf geen boodschappen kunnen betalen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_197073005
Die tweet klopt niet, als het kind in de bijstand zit zal hij ook een gedeelte van die gift in moeten leveren.
pi_197073014
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 21:58 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Volgens mij zie je het verkeerd. De bijstandsuitkering is bedoeld om onder andere boodschappen van te doen. Als de boodschappen gratis worden geleverd dan houdt men dus geld over. Dát is dan inkomen.
Dan zou je huurtoeslag ook als inkomen moeten beschouwen, maar dat is vrijgesteld. Doe dat met boodschappen dan ook.
  dinsdag 29 december 2020 @ 22:02:08 #105
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197073018
quote:

[..]

Volgens mij zie je het verkeerd. De bijstandsuitkering is bedoeld om onder andere boodschappen van te doen. Als de boodschappen gratis worden geleverd dan houdt men dus geld over. Dát is dan inkomen.
Wat in haar geval niet zo was vanwege de hoge woonlasten.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 29 december 2020 @ 22:07:47 #106
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_197073242
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 december 2020 19:19 schreef NgInE het volgende:
Mensen die in armoede leven moeten natuurlijk wel echt lijden heh. Anders wordt het nog te sociaal hier in Nederland en dat wil de gemiddelde VVD stemmer absoluut niet.

Echt te treurig voor woorden. Multinationals sluizen milioenen aan belastinggeld naar de Kaaiman Eilanden, maar mensen in de bijstand mogen het vooral niet te plezierig hebben. Wat een achterlijkheid weer.
Waarom zou je nog werken als je gewoon lekker in luxe uitkering kan trekken?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_197073255
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:02 schreef Leandra het volgende:

[..]

Wat in haar geval niet zo was vanwege de hoge woonlasten.
Volgens de uitspraak deed de moeder al 46 jaar boodschappen voor de vrouw. Als je huur zo hoog is dat je geen eten kunt betalen dan is er een ander probleem.
pi_197073280
Geld overhouden in de bijstand _O-
pi_197073282
quote:
84s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:07 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Waarom zou je nog werken als je gewoon lekker in luxe uitkering kan trekken?
Ja echte luxe inderdaad
pi_197073300
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:02 schreef macca728 het volgende:

[..]

Dan zou je huurtoeslag ook als inkomen moeten beschouwen, maar dat is vrijgesteld. Doe dat met boodschappen dan ook.
Dan moet je dat weer gaan limiteren tot een bepaald bedrag en krijg je nog steeds dezelfde problemen.
pi_197073320
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:08 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Volgens de uitspraak deed de moeder al 46 jaar boodschappen voor de vrouw. Als je huur zo hoog is dat je geen eten kunt betalen dan is er een ander probleem.
Ze zit sinds 2015 in de bijstand.
pi_197073369
quote:

[..]

Ik zie niets verkeerd ;)
Ik begrijp wat het beoogde doel van de bijstand is en de gewenste uitwerking, echter het beleid is niet eenduidig en de informatievoorziening niet volstrekt helder.

Structureel boodschappen ontvangen van een voedselbank wordt niet als inkomsten gezien dan wel wordt gedoogd door gemeenten.
Het is echter exact hetzelfde principe, iets wat ook regelmatig door juristen in de rechtbank wordt aangehaald alsook door rechters en hoogleraren als een dergelijke zaak het nieuws weer haalt.
'Gelukkig' zijn vanwege dit argument ook vele terugvorderingszaken komen te vervallen, deze komen alleen niet in het nieuws.

Daarbij communiceert de overheid niet helder op de eigen informatiekanalen. Zo staat nergens op officiële kanalen vermeld dat onder de inlichtingenplicht ook het opgeven van ontvangen boodschappen valt.
Enkel inkomsten of extra vermogen moeten worden gemeld. Boodschappen vallen in algemene zin niet onder inkomsten of vermogen. Wanneer de overheid dit als uitzondering toch aanmerkt als inkomen of vermogen moeten ze dit m.i. helder/expliciet vermelden.
pi_197073389
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:09 schreef mootie het volgende:

[..]

Ze zit sinds 2015 in de bijstand.
Dat klopt. En toen had dus iemand moeten registreren dat ze geen uitgaven had aan boodschappen en die dus ingehouden moest worden op de uitkering.
pi_197073456
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:10 schreef FYazz het volgende:

[..]

Ik zie niets verkeerd ;)
Ik begrijp wat het beoogde doel van de bijstand is en de gewenste uitwerking, echter het beleid is niet eenduidig en de informatievoorziening niet volstrekt helder.

Structureel boodschappen ontvangen van een voedselbank wordt niet als inkomsten gezien dan wel wordt gedoogd door gemeenten.
Het is echter exact hetzelfde principe, iets wat ook regelmatig door juristen in de rechtbank wordt aangehaald alsook door rechters en hoogleraren als een dergelijke zaak het nieuws weer haalt.
'Gelukkig' zijn vanwege dit argument ook vele terugvorderingszaken komen te vervallen, deze komen alleen niet in het nieuws.

Daarbij communiceert de overheid niet helder op de eigen informatiekanalen. Zo staat nergens op officier kanalen vermeld dat onder de inlichtingenplicht ook het opgeven van ontvangen boodschappen valt.
Enkel inkomsten of extra vermogen moeten worden gemeld. Boodschappen vallen in algemene zin niet onder inkomsten of vermogen. Wanneer de overheid dit als uitzondering toch aanmerkt als inkomen of vermogen moeten ze dit m.i. helder/expliciet vermelden.
Verder wel met je eens, er zijn absoluut problemen op het gebied van informatievoorziening en opvolging. Ik wilde alleen even reageren op je stelling dat boodschappen als inkomen zouden worden gezien wat dus niet het geval is.
pi_197073636
quote:

[..]

We weten niet of het de huur is, kunnen ook andere kosten zijn.
Maar als daar wat aan gedaan had kunnen worden, had de gemeente dat ook wel aangegeven bij het intakegesprek.

Misschien heeft ze wel heel veel ziektekosten, ze is ook al ouder.
pi_197073661
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:10 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Dat klopt. En toen had dus iemand moeten registreren dat ze geen uitgaven had aan boodschappen en die dus ingehouden moest worden op de uitkering.
Met als gevolg dus dat ze ofwel thuisloos wordt of een enorm schuldenprobleem krijgt (ze kan immers haar vaste lasten niet opbrengen puur op basis van de bijstandsuitkering), allebei zaken waar de gemeente ook verantwoordelijk is voor de hulpverlening en die tig keer duurder zijn om op te lossen.
pi_197073818
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:17 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Met als gevolg dus dat ze ofwel thuisloos wordt of een enorm schuldenprobleem krijgt (ze kan immers haar vaste lasten niet opbrengen puur op basis van de bijstandsuitkering), allebei zaken waar de gemeente ook verantwoordelijk is voor de hulpverlening en die tig keer duurder zijn om op te lossen.
Dat snap ik, maar dan had er naar een oplossing gezocht kunnen worden. Nu gingen zowel de vrouw als de gemeente er vanuit dat alles koek en ei was terwijl dat niet zo was. Ik wil geen schuldige aanwijzen maar alle problemen hadden voorkomen kunnen worden als het gewoon duidelijk was geweest dat de moeder boodschappen deed en bleef doen.
pi_197073833
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:12 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Verder wel met je eens, er zijn absoluut problemen op het gebied van informatievoorziening en opvolging. Ik wilde alleen even reageren op je stelling dat boodschappen als inkomen zouden worden gezien wat dus niet het geval is.
^O^

Een lesje eenduidig werken en communiceren kan de overheid wel gebruiken.

Daarnaast is het denk ik ook wenselijk dat de regering meer onafhankelijke stuur-/klankbordgroepen betrekt bij het opzetten en uitzetten van beleid.
Te vaak wordt door beleidsmakers niet nagedacht over de praktische uitvoering, de gevolgen ervan en niet over de communicatie en het creëren van draagvlak. Dit laatste zie je overigens ook vaak terug in het bedrijfsleven.
  dinsdag 29 december 2020 @ 22:22:00 #119
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197073844
quote:

[..]

Ik zei "woonlasten", niet "huur".

Het barst van de sociale huurwoningen die 600-700 per maand kosten en waar je een vermogen per maand kwijt ben om de boel een beetje warm te krijgen.

En als je als sociaal huurt dan is de kans klein dat "kleiner wonen" ook betekent dat je goedkoper gaat wonen, zeker als je al geruime tijd dezelfde woning huurt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_197073857
quote:

[..]

Je bedoelt dat ze haar al in 2015 hadden kunnen waarschuwen, want als ze de bankafschriften controleren, zien ze dit ook.
pi_197073939
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:21 schreef FYazz het volgende:

[..]

^O^

Een lesje eenduidig werken en communiceren kan de overheid wel gebruiken.

Daarnaast is het denk ik ook wenselijk dat de regering meer onafhankelijke stuur-/klankbordgroepen betrekt bij het opzetten en uitzetten van beleid.
Te vaak wordt door beleidsmakers niet nagedacht over de praktische uitvoering, de gevolgen ervan en niet over de communicatie en het creëren van draagvlak. Dit laatste zie je overigens ook vaak terug in het bedrijfsleven.
Ik zie dat anders, vaak betekent dat juist alleen nog maar meer bureaucratie en vertraging. Nederlanders houden van zulke groepjes en ik weet niet waarom. Het is een van de redenen dat het tijdens de crisis nu zo vaak fout gaat, te veel 'onafhankelijke' clubjes die overal zeggenschap over willen hebben.

Ik heb juist nogal wat ervaring met gemeenten die het wel laten doen door 'stuurgroepen' en daar zijn deze problemen nog veel erger.
pi_197074015
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:22 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik zei "woonlasten", niet "huur".

Het barst van de sociale huurwoningen die 600-700 per maand kosten en waar je een vermogen per maand kwijt ben om de boel een beetje warm te krijgen.

En als je als sociaal huurt dan is de kans klein dat "kleiner wonen" ook betekent dat je goedkoper gaat wonen, zeker als je al geruime tijd dezelfde woning huurt.
Maar als je in een sociale huurwoning woont kom je toch in aanmerking voor huurtoeslag?
  dinsdag 29 december 2020 @ 22:26:00 #123
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197074016
quote:

[..]

En dat ze kennelijk erg hoge woonlasten had, maar daar is dan dus ook niet op gereageerd.

Ze willen wel zien wat je met je geld doet, maar ze doen vervolgens niets met die gegevens.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 29 december 2020 @ 22:27:23 #124
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197074074
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:26 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Maar als je in een sociale huurwoning woont kom je toch in aanmerking voor huurtoeslag?
Ja en? Daar wordt je huur lager van, je energierekening niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_197074079
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:26 schreef Leandra het volgende:

[..]

En dat ze kennelijk erg hoge woonlasten had, maar daar is dan kennelijk op niet op gereageerd.

Ze willen wel zien wat je met je geld doet, maar ze doen vervolgens niets met die gegevens.
Er heeft duidelijk iemand niet opgelet, maar de veronderstelling was schijnbaar dat ze alsnog rond kon komen. Vergeet niet dat als men echt gaat centenneuken er daar weer klachten over komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')