abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197088500
quote:
11s.gif Op woensdag 30 december 2020 08:15 schreef NgInE het volgende:

[..]

Nee, mensen laten creperen in armoede, als het ze tegenzit, is natuurlijk de oplossing. :')

Nou nou...luxe hoor, die 1000 euro per maand aan bijstand. Pas vanaf 2000 per maand kun je 'luxe' leven. Daaronder overleef je vooral.

Een paar honderd euro per maand voor mensen in de bijstand geeft ze net wat meer ruimte en vrijheid.

Daarnaast hoeft ook niet iedereen te werken van mij. De ongezonde opsessie met altijd maar productief moeten zijn moet ook maar eens klaar zijn. En de arbeidsparticipatie is al historisch hoog, dus om daar nou over te gaan klagen...
Dit inderdaad,

Ik ken ook iemand die van bijstand moet leven, die heeft nieteens geld over om zijn ouwe fiets te laten repareren als die eens kapot is.
Als ik op visite kom moet ik mijn eigen koffie betalen...zo luxe is die uitkering

Hij heeft door persoonlijke omstandigheden vrijstelling gekregen van sollicitatie plicht. Dus werken is totaal geen optie voor hem.
pi_197088696
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 12:10 schreef skrn het volgende:

[..]

Die dingen vertrouw ik ook niet zo, nee.

Ik stook ook flink, een wintermaand kost me zo'n 300 euro (400m3 gas) maar wel een hoekwoning van 650 m3, en 230m2 vloeroppervlakte. Dus wat je zou stoken is inderdaad absurd veel.
Vreemd. Ik red het met ¤100 per maand alleen voor gas en licht, zelfs nu ik sinds maart overwegend thuis werk. Timer op de thermostaat scheelt stukken. Tussen 6:00 en 8:00 gaat de ketel aan, sta ik warm op. Dan pas vanaf 15:00 weer, maar op dagen boven nul en met weinig wind koelt het nog niet meteen af. Ik zal 400m3 hebben als inhoud van mijn huis. Het aantal kubieke meters gas is natuurlijk wat anders.
In een huurflat van drie kamers heb je eens 150m3. Zit je midden in een flat en houd je in de winter de ramen dicht, dan moet je wel heel kouwelijk zijn voor je mijn verbruik inhaalt.

Bespaartips: gas is ook vaak voor koken. Kook grote hoeveelheden water met de waterkoker en gebruik de gasvlam alleen om aan de kook te houden. Geen koker? Magnetron en elektrisch tweepits is dan voldoende. Wel een keukenprins? Voor ¤20 heb je al een slowcooker.
pi_197547745
http://www.telegraaf.nl/n(...)k-dure-auto-en-motor

Blijkt toch weer een stuk genuanceerder te liggen dan menigeen hier dacht.
blablablabla
pi_197547811
https://www.telegraaf.nl/(...)k-dure-auto-en-motor

De kosten van een auto en een motor uit het duurdere segment en ook nog het verblijf in het buitenland moesten ook nog ergens vanuit betaald worden.

Zoals ik al eerder zei: "de boodschappen betaald door moeder" is het eufemisme voor zwart geld in omloop brengen.
  donderdag 21 januari 2021 @ 12:04:01 #205
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197548000
Ah.... een auto en een motor, en dan allebei ook nog uit het hogere segment.... nee, geen wonder dat ze geen geld meer voor boodschappen had.

MRB en verzekering zijn ook vaste lasten natuurlijk, mooi omschreven weer, met de claim van de te hoge vaste lasten :{
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 21 januari 2021 @ 12:18:38 #206
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_197548324
Een auto, motor en verblijf in het buitenland. Nee, mevrouw kon echt zelf haar boodschapjes niet betalen.

Eerst vond ik het sneu dat de gemeente zo moeilijk deed, maar deze extra informatie verandert de zaak wel. Vorder maar terug.
(Un)masking for the greater good.
pi_197548354
Ah ja, daar zat dus toch meer achter. Ja, dan zijn je vaste lasten wel een stuk hoger. Dat is wel wat anders dan vast zitten aan een hoge huur oid omdat je niet in aanmerking komt voor wat anders bijvoorbeeld.

Wat ik toch wel apart vind, dat had ik eerder niet zo meegekregen:

quote:
Bij een huisbezoek aan de vrouw zag een medewerker van de sociale dienst ’tot zijn verbazing’ voornamelijk producten van Albert Heijn, zo kwam naar voren in een rechtszaak bij de Utrechtse rechtbank.
Boodschappen vd AH zijn een red flag, blijkbaar? Omdat het 'duur' zou zijn? Of omdat mevrouw geen AH direct in de buurt heeft misschien? Ik gok het eerste, de AH heeft wel de reputatie van een dure supermarkt. Ook van een bijstandsuitkering kun je volgens mij prima boodschappen doen bij de AH, zeker als er aanbiedingen zijn. Dat je met bijstand alleen bij een Aldi of Lidl terecht zou kunnen klopt volgens mij echt niet, volgens mij is uit onderzoek ook wel gebleken dat die lang niet zo goedkoop zijn als je zou denken.
Nobody ever seems to remember life is a game we play
pi_197548448
Ah, er zat dus toch meer achter. Dit verklaart een hoop.
  donderdag 21 januari 2021 @ 12:24:30 #209
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_197548450
Er is enorm veel fraude, zo blijkt maar weer, en voorbeelden als deze zijn slechts het topje van de ijsberg.

Kwesties als deze, waaruit potjandorie later tóch blijkt dat die vordering van ¤7040 terecht bleek, geven aan dat het helemaal zo gek niet was dat overheidsregels (die uiteindelijk ook tot de zeer spraakmakende en door critici fel omstreden toeslagenaffaire leidden) helaas ook voor een handjevol onschuldigen zo streng nageleefd werden.

Mensen als wij keuren alle vormen van fraude ten zeerste af en scharen ons derhalve vooralsnog achter strenge regelgeving en handhaving. Schadeloosstelling, tot soms eerherstel aan toe voor hoge pieten en iedereen die achteraf ten onrechte als fraudeur aangemerkt werd en uiteindelijk in het 'meedogenloze' systeem terecht kwam, verdient uiteraard ook passende aandacht.

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_197548511
Las op het AD ook dat de gemeente aangifte doet van bedreigingen ivm deze boodschappen affaire. Triest gedrag weer van mensen :N
  donderdag 21 januari 2021 @ 12:30:31 #211
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_197548570
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 12:16 schreef LanaMyst het volgende:

[..]

Dit inderdaad,

Ik ken ook iemand die van bijstand moet leven, die heeft nieteens geld over om zijn ouwe fiets te laten repareren als die eens kapot is.
Als ik op visite kom moet ik mijn eigen koffie betalen...zo luxe is die uitkering

Hij heeft door persoonlijke omstandigheden vrijstelling gekregen van sollicitatie plicht. Dus werken is totaal geen optie voor hem.
Ken daar ook een boel van.
Niets om jaloers op te zijn. En met de stijgende kosten van levensonderhoud zie ik ze ook liever iets extras krijgen.

En dat laatste wat je zegt. Er zitten een boel mensen in die gewoon een soort arbeidshandicap hebben. Die kunnen niet voldoen aan de eisen van een werkgever. Ik snap niet waarom daar geen aparte regeling (uitkering) voor gemaakt wordt.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  donderdag 21 januari 2021 @ 12:31:36 #212
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_197548592
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 12:20 schreef VixenFromHell het volgende:
Ah ja, daar zat dus toch meer achter. Ja, dan zijn je vaste lasten wel een stuk hoger. Dat is wel wat anders dan vast zitten aan een hoge huur oid omdat je niet in aanmerking komt voor wat anders bijvoorbeeld.

[..]

Boodschappen vd AH zijn een red flag, blijkbaar? Omdat het 'duur' zou zijn? Of omdat mevrouw geen AH direct in de buurt heeft misschien? Ik gok het eerste, de AH heeft wel de reputatie van een dure supermarkt. Ook van een bijstandsuitkering kun je volgens mij prima boodschappen doen bij de AH, zeker als er aanbiedingen zijn. Dat je met bijstand alleen bij een Aldi of Lidl terecht zou kunnen klopt volgens mij echt niet, volgens mij is uit onderzoek ook wel gebleken dat die lang niet zo goedkoop zijn als je zou denken.
Ze had eerder verklaard dat ze bij de Lidl of Aldi boodschappen deed, daarom was het een red flag. Niet omdat de AH zogenaamd duurder is.
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
pi_197548647
Gaan alle schuimbekkende twittertokkies en politici nu ook hun ongelijk aangeven? Denk het niet hè...
pi_197548670
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 11:55 schreef Idisrom het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)k-dure-auto-en-motor

De kosten van een auto en een motor uit het duurdere segment en ook nog het verblijf in het buitenland moesten ook nog ergens vanuit betaald worden.

Zoals ik al eerder zei: "de boodschappen betaald door moeder" is het eufemisme voor zwart geld in omloop brengen.
Ik vraag me af hoe dat zit.

Als je bijstand ontvangt tellen dat soort bezittingen mee voor je vermogen (het deel dat boven ¤3500 waarde valt) en het lijkt me vrij makkelijk aan te tonen dat ze die voertuigen bezat (uitgaande dat ze op haar naam staan en zij de wegenbelasting en verzekering betaalt).

Dat rijmt voor mij dan weer niet met "uit het duurdere segment" en dan blijkbaar toch onder de ¤5500 aan vermogen blijven.
pi_197548695
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 12:31 schreef victorinox het volgende:

[..]

Ze had eerder verklaard dat ze bij de Lidl of Aldi boodschappen deed, daarom was het een red flag. Niet omdat de AH zogenaamd duurder is.
Vandaar! Dat vermelden ze er dan in de Telegraaf natuurlijk weer niet bij (in dat nieuwe artikel) :P
Mja, misschien een te snelle conclusie maar het zou me niets verbaasd hebben als het zo'n reden had gehad. Veel mensen denken toch zo, dat je je dan alleen bij een 'budget' super terecht kan.
pi_197548764
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 12:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Als je bijstand ontvangt tellen dat soort bezittingen mee voor je vermogen (het deel dat boven ¤3500 waarde valt) en het lijkt me vrij makkelijk aan te tonen dat ze die voertuigen bezat (uitgaande dat ze op haar naam staan en zij de wegenbelasting en verzekering betaalt).

Dat rijmt voor mij dan weer niet met "uit het duurdere segment" en dan blijkbaar toch onder de ¤5500 aan vermogen blijven.
Volgens de krant heeft ze dat niet doorgegeven aan de gemeente bij de aanvraag.
Ik weet zelf dat op zo'n aanvraag voor de bijstand expliciet gevraagd wordt naar de eigen auto en de waarde daarvan.
  donderdag 21 januari 2021 @ 12:42:45 #217
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_197548785
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 12:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Als het een tweedehands Renault blijkt te zijn lach ik me kapot.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_197548817
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 11:52 schreef Elan het volgende:
http://www.telegraaf.nl/n(...)k-dure-auto-en-motor

Blijkt toch weer een stuk genuanceerder te liggen dan menigeen hier dacht.
Always. (zowel de ene kant op als de andere. Je kan het simpelweg nooit weten obv een berichtje in de media).
Somebody that I used to know
  donderdag 21 januari 2021 @ 12:45:04 #219
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197548832
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 12:20 schreef VixenFromHell het volgende:

[..]

Dit dus, daarbij is het idee dat Aldi/Lidl goedkoop zijn ook redelijk achterhaald, zeker als het om AH-producten (huismerk dus) gaat, want aan de Coca Cola of Calvé Pindakaas kun je niet zien uit welke supermarkt ze komen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_197548843
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 12:41 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Ik weet zelf dat op zo'n aanvraag voor de bijstand gezien expliciet gevraagd wordt naar de eigen auto en de waarde daarvan.
Ja, dat lijkt me dan wel fraude in dit geval.
  donderdag 21 januari 2021 @ 12:47:27 #221
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197548875
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 12:30 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Ken daar ook een boel van.
Niets om jaloers op te zijn. En met de stijgende kosten van levensonderhoud zie ik ze ook liever iets extras krijgen.

En dat laatste wat je zegt. Er zitten een boel mensen in die gewoon een soort arbeidshandicap hebben. Die kunnen niet voldoen aan de eisen van een werkgever. Ik snap niet waarom daar geen aparte regeling (uitkering) voor gemaakt wordt.
Dat is wel een serieus probleem idd, de mensen met een arbeidshandicap in de bijstand, daar zou een apart soort uitkering voor moeten zijn op bijstandsniveau, een soort WIA/Wajong voor mensen die niet jong of in loondienst waren toen ze arbeidsongeschikt raakten.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_197548890
Sowieso is er door meerderen (o.a. Frank kalshoven van de Volkskrant) wel gevraagd naar waar die vaste lasten vandaan kwamen, en als dat alleen huur is, of het dan niet zinvoller is om te helpen met goedkopere woonruimte, ipv de bijstand op te hogen/boodschappen te gedogen.

Maar dit brengt de zaak wel weer in een ander daglicht. Al vind ik de principiële discussie erachter alsnog relevant, want genoeg die echt niet rondkomen.
Somebody that I used to know
  donderdag 21 januari 2021 @ 12:50:21 #223
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197548932
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 12:42 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Als het een tweedehands Renault blijkt te zijn lach ik me kapot.
Wel een Vel Satis/Latitude/Talisman dan, anders valt hij niet in het "hogere segment".
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 21 januari 2021 @ 12:54:42 #224
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197549025
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 12:41 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Ik weet zelf dat op zo'n aanvraag voor de bijstand expliciet gevraagd wordt naar de eigen auto en de waarde daarvan.
Volgens mij bij vervolgbriefjes eens per zoveel tijd ook, ook als het niet gevraagd wordt dan moet je wijzigingen op dat vlak doorgeven. Maar het wordt ook gevraagd bij de aanvraag kwijtschelding gemeentelijke belastingen bijvoorbeeld, en iemand in de bijstand komt daarvoor in aanmerking en zou het dus aangevraagd moeten hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_197549034
Dure auto en motor
De anonieme vrouw kreeg sinds 2015 een uitkering en toeslagen. In 2018 bleek dat zij nauwelijks iets had uitgegeven aan levensonderhoud. Wel kocht ze een auto "uit het duurdere segment" en een motor, aldus de gemeente. Ook vertelde ze niet dat ze in het buitenland was geweest. Mensen die in de bijstand zitten zijn verplicht om een verblijf in het buitenland en veranderingen in hun inkomen en vermogen te melden.

https://nos.nl/artikel/23(...)schappenaffaire.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')