abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 29 december 2020 @ 18:06:50 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_197064331
quote:
Vrouw met bijstand krijgt boodschappen, 7000 euro teruggevorderd

Een vrouw met een bijstandsuitkering moet van de gemeente Wijdemeren (ten westen van Hilversum) ruim 7000 euro terugbetalen, omdat haar moeder af en toe boodschappen voor haar deed. Dat meldt de website schuldinfo.nl. De gemeente heeft in de zaak gelijk gekregen van de rechtbank in Utrecht.

De anonieme vrouw kreeg sinds eind 2015 een bijstandsuitkering, maar had ook te maken met hoge vaste lasten. Om haar te helpen deed haar moeder volgens een verklaring van de vrouw een keer in de week boodschappen voor hen allebei.

Inlichtingenplicht
De gemeente ontdekte dat bij een onderzoek naar aanleiding van een signaal van het Inlichtingenbureau, blijkt uit de uitspraak van de rechtbank uit oktober 2019. Begin deze maand werd de uitspraak gepubliceerd.

Het Inlichtingenbureau van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid onderzoekt onder meer voor gemeenten of mensen die een uitkering ontvangen daar ook recht op hebben.

De gemeente vindt dat de vrouw de zogeheten inlichtingenplicht heeft geschonden. Dat wil zeggen dat ze had moeten melden dat zij van haar moeder boodschappen ontving. Wijdemeren berekende op basis van de zogeheten Nibudnorm voor dagelijkse boodschappen, dat ze over bijna drie jaar 7039,65 euro moet terugbetalen.

De vrouw ging vergeefs bij de gemeente in beroep en stapte vervolgens naar de rechter. De rechtbank verklaarde het beroep ongegrond. Volgens de rechtbank hebben de boodschappen de vrouw een in geld uit te drukken voordeel opgeleverd dat in mindering gebracht had kunnen worden op haar uitkering, als zij had voldaan aan haar inlichtingenplicht.

Ernstige gevolgen
De gemeente is volgens de Participatiewet verplicht om het hele bedrag terug te vorderen. De website schuldinfo.nl, die juridische informatie verstrekt voor hulpverleners, zegt daarom dat de uitspraak formeel juridisch klopt, maar zet wel vraagtekens bij de gevolgen.

De gevolgen voor de betrokkene zijn volgens de website desastreus. Naast de terugvordering van ruim 7000 euro zal ook een boete zijn opgelegd van waarschijnlijk 50 procent van het teruggevorderde bedrag. Daarmee moet ze ruim 10.000 euro betalen, als straf voor de boodschappen die haar moeder gedurende drie jaar voor haar deed.

Omdat de nadelen van de terugvordering voor de vrouw onevenredig groot zijn in verhouding tot het doel ervan, zou dit in strijd kunnen zijn met de Algemene wet bestuursrecht (3:4 lid 2 Awb). Of de vrouw bij de rechter in hoger beroep is gegaan, is onbekend.

Kamerleden reageren verbaasd op de terugvordering. SP-fractievoorzitter Lilian Marijnissen en haar partijgenoot Peter Kwint schrijven in tweets dat de overheid is verdronken in regelzucht. PVV-leider Geert Wilders schrijft op Twitter dat de overheid "dus helemaal niets" heeft geleerd van de toeslagenaffaire.

14 uur geleden
De situatie doet ook ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins denken aan de toeslagenaffaire. "Barmhartigheid en menselijke maat moeten terug in onze wetgeving", schrijft hij op Twitter.

Volgens PvdA-Kamerlid Gijs van Dijk is dit een voorbeeld van "de overheid tegen de mensen", in plaats van "de overheid voor de mensen".

Een parlementaire ondervragingscommissie kwam met een snoeihard oordeel over die uit de hand gelopen fraudejacht van de Belastingdienst. Vorige week bepaalde het kabinet dat gedupeerde ouders allemaal 30.000 euro als compensatie krijgen.
quote:
Gemeente 'kijkt opnieuw' naar vrouw die 7000 euro bijstand moet terugbetalen
De gemeente Wijdemeren gaat nog eens kijken naar de zaak van een vrouw met een bijstandsuitkering, die ruim 7000 euro moet terugbetalen. Ze ontving boodschappen van haar moeder en had dat aan de gemeente door moeten geven, oordeelde de rechter.

Op dat nieuws volgden vele verontwaardigde reacties, online en vanuit Den Haag. Daar zag de gemeente aanleiding in om de casus opnieuw onder de loep te nemen, bevestigde wethouder Sociaal Domein Rosalie van Rijn vanochtend in het NOS Radio 1 Journaal: "De rechter heeft ons ook gelijk gegeven, maar niet alles wat rechtmatig is, is ook rechtvaardig." De gemeente liet gisteravond al weten altijd te kijken "naar de individuele omstandigheden van de mensen om wie het gaat".

Daarom wil de wethouder nu onderzoeken hoe het besluit tot terugvordering in 2018 tot stand is gekomen: "Hebben wij als gemeente de juiste balans weten te vinden? En heeft het besluit wel uitgepakt zoals de wet bedoeld heeft? Als het antwoord nee is, gaan we in overleg of we het moeten herzien. Die ruimte is er."
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_197064609
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 09:29 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Geen erg in vermoed ik. Je moet je natuurlijk op de hoogte stellen van de regels maar die zijn talrijk en niet altijd even duidelijk.
Dat klopt. Ook het feit dat het al 46 jaar gebeurt blijkbaar zal daar niet aan mee helpen. Zou er dan niemand daar naar gevraagd hebben aan het begin van het traject?

Dit lijkt me een geval van falen over meerdere schijven.
  dinsdag 29 december 2020 @ 18:24:29 #3
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_197064890
De verontwaardiging hierover :')

Dat zeikwijf krijgt geld en heeft daarnaast niet eens werk, dus je even verdiepen in de regels is geen issue.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  dinsdag 29 december 2020 @ 18:28:28 #4
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197065016
Het zou me niets verbazen als ze in een te dure slecht onderhouden en slecht geïsoleerde sociale huurwoning woonde, dan ben je het gros van je bijstandsinkomen aan huur en energie kwijt, terwijl de bijstand daar weer niet vanuit gaat.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 29 december 2020 @ 18:28:55 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_197065025
quote:
89s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:24 schreef Mikeytt het volgende:

Dat zeikwijf krijgt geld en heeft daarnaast niet eens werk, dus je even verdiepen in de regels is geen issue.
Precies, ze heeft familie die naar haar omkijkt. Dat mag natuurlijk niet. Die vrouw moet voor jaren in armoede worden gestampt.
pi_197065060
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:14 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Dat klopt. Ook het feit dat het al 46 jaar gebeurt blijkbaar zal daar niet aan mee helpen. Zou er dan niemand daar naar gevraagd hebben aan het begin van het traject?

Dit lijkt me een geval van falen over meerdere schijven.
Lijkt me ook ja. Je bankafschriften worden gecontroleerd, je hebt een intakegesprek en de ambtenaar vraagt daar niets over ?? Van hoe ga je rondkomen bv ?
  dinsdag 29 december 2020 @ 18:30:29 #7
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_197065079
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:28 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Precies, ze heeft familie die naar haar omkijkt. Dat mag natuurlijk niet. Die vrouw moet voor jaren in armoede worden gestampt.
Dat zegt niemand. Alleen dat ze wel gewoon een vergoeding krijgt voor het zitten op haar luie reet. Dan houd je je gewoon aan de regels.

Had ze gewoon moeten melden
pi_197065089
quote:

Even verdiepen ? Moet je voedselbank ook opgeven ? 10 cent winnen ook ??
  dinsdag 29 december 2020 @ 18:32:19 #9
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_197065142
quote:
89s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:30 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Dat zegt niemand. Alleen dat ze wel gewoon een vergoeding krijgt voor het zitten op haar luie reet. Dan houd je je gewoon aan de regels.
Je kan je ook afvragen of de regels wel deugen als ze dit soort perverse uitkomsten hebben.

Maar nee, er is een regeltje. Veel mensen hier stoppen dan per direct met zelf nadenken
pi_197065150
Boodschappendrama nog pijnlijker: ‘Bijstandsklanten die naar de voedselbank gaan, worden niét gekort’

Het hoger beroep loopt nog. De moeder van de bijstandsvrouw is vorig jaar overleden. ;(
pi_197065152
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:28 schreef Leandra het volgende:
Het zou me niets verbazen als ze in een te dure slecht onderhouden en slecht geïsoleerde sociale huurwoning woonde, dan ben je het gros van je bijstandsinkomen aan huur en energie kwijt, terwijl de bijstand daar weer niet vanuit gaat.
Ze zouden eigenlijk bijstand op maat moeten maken, huur is primaire levensbehoefte maar varieert enorm.
Ja ik weet het, het is niet haalbaar.
  dinsdag 29 december 2020 @ 18:34:15 #12
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_197065184
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:32 schreef Iwan1976 het volgende:
De moeder van de bijstandsvrouw is vorig jaar overleden.
relevant wel
pi_197065192
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:32 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ze zouden eigenlijk bijstand op maat moeten maken, huur is primaire levensbehoefte maar varieert enorm.
Daar hebben ze huurtoeslag voor uitgevonden.
pi_197065217
Wel een beetje gezeik om niks. Gaan ze straks ook boetes uitdelen als iemand een moestuin heeft, of geregeld bij iemand anders eet :')
pi_197065228
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:34 schreef XanderH het volgende:

[..]

Daar hebben ze huurtoeslag voor uitgevonden.
Ja die krijg je niet altijd dus, die grens ligt bij 700 nog wat, daar zit je zo boven.
pi_197065249
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:35 schreef tjoptjop het volgende:
Wel een beetje gezeik om niks. Gaan ze straks ook boetes uitdelen als iemand een moestuin heeft, of geregeld bij iemand anders eet :')
Dat dus, waar ligt de grens, voedselbank mag je wel alles krijgen.
  dinsdag 29 december 2020 @ 18:36:31 #17
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_197065280
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:32 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Je kan je ook afvragen of de regels wel deugen als ze dit soort perverse uitkomsten hebben.

Maar nee, er is een regeltje. Veel mensen hier stoppen dan per direct met zelf nadenken
Hoe minder overheidsinterventie, hoe beter. Zie zelf de uitkering graag volledig afgeschaft, maar als dat niet zo is en we verplicht zijn mee te betalen aan andermans luiheid, is het wel gepast om je eventjes aan de regels te houden. Als je geen veodsel nodig hebt, dan hoor je ook niet het volledige bedrag te krijgen.
pi_197065324
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:35 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja die krijg je niet altijd dus, die grens ligt bij 700 nog wat, daar zit je zo boven.
Je reageerde op een post waar de aanname werd gedaan dat ze in een sociale huurwoning woont. Sociale huur zit per definitie onder of op de huurtoeslaggrens.

Als je duurder woont en al 5 jaar in de bijstand zit, dan moet je jezelf misschien eens afvragen of je niet te duur woont voor je inkomenssituatie.
  dinsdag 29 december 2020 @ 18:37:52 #19
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_197065326
quote:
Als je 7 dagen in de week bij iemand anders eet, dan hoor je dat te melden ja.
pi_197065355
quote:

[..]

Huur is primair maar moet je met een bijstandsuitkering echt een eensgezinswonig als alleenstaande kunnen blijven bewonen, of zou toch meer de tering naar de nering gezet moeten worden en ook dus passende kleine betaalbare woonruimte aangeboden moeten worden?
  dinsdag 29 december 2020 @ 18:39:02 #21
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_197065385
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:30 schreef macca728 het volgende:

[..]

Even verdiepen ? Moet je voedselbank ook opgeven ? 10 cent winnen ook ??
Geen idee hoe dat juridisch zit, maar ik zie graag de voedselbank ook in minder gebracht worden, al wil ik daar graag een uitzondering in zien aangezien ze geen menswaardig voedsel weggeven over het algemeen. Over datum kaas kun je geen waarde op plakken.
pi_197065450
quote:
89s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:39 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Geen idee hoe dat juridisch zit, maar ik zie graag de voedselbank ook in minder gebracht worden, al wil ik daar graag een uitzondering in zien aangezien ze geen menswaardig voedsel weggeven over het algemeen. Over datum kaas kun je geen waarde op plakken.
:')
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  dinsdag 29 december 2020 @ 18:41:09 #23
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_197065457
quote:
Ja, dat doen ze idd. Als je een paar keer per week bijv bij familie of vrienden eet, wordt verwacht dat je dat doorgeeft. Las dat toevallig vanmorgen op de website van het nos.
(Un)masking for the greater good.
pi_197065470
quote:

[..]

De voedselbank is juridisch gezien exact hetzelfde maar gelukkig bestaan daar de Fokkers die nog liever iemand laten verhongeren want "ordnung muss sein!!!"
pi_197065642
quote:
Of een paar wietbomen in de tuin.
  dinsdag 29 december 2020 @ 18:48:06 #26
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_197065658
quote:
89s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:36 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Hoe minder overheidsinterventie, hoe beter. Zie zelf de uitkering graag volledig afgeschaft, maar als dat niet zo is en we verplicht zijn mee te betalen aan andermans luiheid, is het wel gepast om je eventjes aan de regels te houden. Als je geen veodsel nodig hebt, dan hoor je ook niet het volledige bedrag te krijgen.
Welke aanwijzingen heb je dat ze lui is?
pi_197065673
quote:

[..]

Het is niet over de datum hoor en prima voedsel. Tot rosbief en zalm toe.
Je kan er echter geen waarde op plakken want het is maar net wat er aangeboden wordt en je hoeft niet te gaan elke keer.
pi_197065698
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:38 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Huur is primair maar moet je met een bijstandsuitkering echt een eensgezinswonig als alleenstaande kunnen blijven bewonen, of zou toch meer de tering naar de nering gezet moeten worden en ook dus passende kleine betaalbare woonruimte aangeboden moeten worden?
Ja en was dat zo ? En je weet dat er wachtlijsten bestaan van 7 jaar ? Los van verhuiskosten e.d.
pi_197065746
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:41 schreef Celestien het volgende:

[..]

Ja, dat doen ze idd. Als je een paar keer per week bijv bij familie of vrienden eet, wordt verwacht dat je dat doorgeeft. Las dat toevallig vanmorgen op de website van het nos.
Het wordt steeds gezelliger hier :')
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_197065764
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:32 schreef Iwan1976 het volgende:
Boodschappendrama nog pijnlijker: ‘Bijstandsklanten die naar de voedselbank gaan, worden niét gekort’

Het hoger beroep loopt nog. De moeder van de bijstandsvrouw is vorig jaar overleden. ;(
Het gaat niet om de boodschappen maar om de transparantie
pi_197065874
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:52 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Het gaat niet om de boodschappen maar om de transparantie
Het gaat wel om de boodschappen want die (de waarde ervan) worden teruggevorderd.
No bitch to me
pi_197065949
quote:

[..]

In een vorig deel was je nog helemaal fan van een basisinkomen. Dat gaat niet helemaal samen met maatwerk.
pi_197065969
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:59 schreef NightDancert het volgende:

[..]

In een vorig deel was je nog helemaal fan van een basisinkomen. Dat gaat niet helemaal samen met maatwerk.
Erg he, meerdere opties openhouden.
pi_197066409
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:49 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja en was dat zo ? En je weet dat er wachtlijsten bestaan van 7 jaar ? Los van verhuiskosten e.d.
Werken was ook geen optie? In vijf jaar moet je toch wel eens een keer een baan hebben gevonden lijkt me.
pi_197066422
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:59 schreef macca728 het volgende:

[..]

Erg he, meerdere opties openhouden.
Erg constructief wel om twee ideeën te opperen die elkaar tegenspreken.
pi_197066534
Mensen die in armoede leven moeten natuurlijk wel echt lijden heh. Anders wordt het nog te sociaal hier in Nederland en dat wil de gemiddelde VVD stemmer absoluut niet.

Echt te treurig voor woorden. Multinationals sluizen milioenen aan belastinggeld naar de Kaaiman Eilanden, maar mensen in de bijstand mogen het vooral niet te plezierig hebben. Wat een achterlijkheid weer.
Hoeveel jonko's moeten we smoken, voordat we vrij zijn, van dit regime?
pi_197066661
quote:

[..]

Breng hen toch niet op ideeën. Ook alleenstaanden die moeten leven van een uitkering, hebben ruime woonruimtes nodig om in te kunnen verblijven.
pi_197066694
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:49 schreef macca728 het volgende:

[..]

Gewoon dakloos worden natuurlijk, houdt je ook in één klap meer geld over omdat je het niet maar aan huur of g/w/e hoeft uit te geven.
pi_197066707
quote:

Mark Rutte zal trots op je zijn
pi_197066802
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 19:23 schreef torentje het volgende:

[..]

Breng hen toch niet op ideeën. Ook alleenstaanden die moeten leven van een uitkering, hebben ruime woonruimtes nodig om in te kunnen verblijven.
Krapte op de woningmarkt jou totaal ontgaan? Anno 2020 is het vaker een kwestie van niet anders kunnen wonen dan niet anders willen wonen.
pi_197066869
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 19:15 schreef NightDancert het volgende:

[..]

Werken was ook geen optie? In vijf jaar moet je toch wel eens een keer een baan hebben gevonden lijkt me.
Ja vast, als je boven de 60 bent, misschien vakkenvuller
pi_197066955
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 19:27 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Krapte op de woningmarkt jou totaal ontgaan? Anno 2020 is het vaker een kwestie van niet anders kunnen wonen dan niet anders willen wonen.
Dat klopt, maar er zijn genoeg mensen die wel die huur zonder problemen kunnen betalen die ook vast zitten.
pi_197067094
quote:
89s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:34 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

relevant wel
Erfenisje wordt ook ingehouden.
pi_197067169
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 19:15 schreef NightDancert het volgende:

[..]

Werken vanuit de bijstand loont niet. Grote kans dat je er zelfs op achteruit gaat.

Er is genoeg

Pauw komt binnen
pi_197067316
quote:
89s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:37 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Als je 7 dagen in de week bij iemand anders eet, dan hoor je dat te melden ja.
Echt?
pi_197067396
quote:
Huur is primair maar moet je met een bijstandsuitkering echt een eensgezinswonig als alleenstaande kunnen blijven bewonen,
Gewoon de daklozenopvang in, die uitgeleefde sociale huurkrotten zijn hard nodig voor de vele tien tot honderdduizenden nieuwe vergunninghouders per jaar, gemeenten moeten er daar veel meer van gaan huisvesten.
pi_197067419
quote:
11s.gif Op dinsdag 29 december 2020 19:42 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Echt?
Ja, dan kun je ook gekort worden.

Evenals wanneer je als Bijstandsgerechtigde één keer per week oppast, want dat is een geldelijk waardeerbare dienst die je dan verleend.

Maar goed, kennelijk wil de meerderheid dergelijk hardvochtig beleid als het op sociale zekerheid aankomt. De VVD is al 10 jaar de grootste.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_197067554
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 19:44 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ja, dan kun je ook gekort worden.

Evenals wanneer je als Bijstandsgerechtigde één keer per week oppast, want dat is een geldelijk waardeerbare dienst die je dan verleend.

Maar goed, kennelijk wil de meerderheid dergelijk hardvochtig beleid als het op sociale zekerheid aankomt. De VVD is al 10 jaar de grootste.
Kost je 34.000 om precies te zijn:

https://www.nhnieuws.nl/n(...)r-passen-op-kinderen

Overigens kan de VVD dit niet in zijn eentje doorvoeren, daar hebben ze toch echt steun van andere partijen nodig die altijd weer het gore lef hebben om 'geschokt' te zijn als de mede door hun ingevoerde wetgeving precies blijkt te functioneren zoals die opgesteld is.

[ Bericht 11% gewijzigd door Tocadisco op 29-12-2020 19:54:03 ]
  dinsdag 29 december 2020 @ 19:50:32 #50
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_197067614
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 december 2020 19:44 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Gewoon de daklozenopvang in, die uitgeleefde sociale huurkrotten zijn hard nodig voor de vele tien tot honderdduizenden nieuwe vergunninghouders per jaar, gemeenten moeten er daar veel meer van gaan huisvesten.
Gelukkig, de LPF brigade is ook weer binnen. Pareltje van empathie dit topic.

Gelukkig voor jullie gaan veel oudjes dood aan Corona, kunnen we straks de migranten en de bijstandstrekkers huisvesten. Drie vliegen...
pi_197067686
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 19:50 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Gelukkig, de LPF brigade is ook weer binnen. Pareltje van empathie dit topic.

Gelukkig voor jullie gaan veel oudjes dood aan Corona, kunnen we straks de migranten en de bijstandstrekkers huisvesten. Drie vliegen...
At your service! :B Hoe is het eigenlijk empathisch om kosmopolitische globetrotters uit den vreemde met voorrang aanspraak te laten maken op voorzieningen die er in principe zouden moeten zijn voor eigen minima/behoeftigen die niet beschikken over tienduizenden euro's om de wereld over te reizen naar hen gunstiger gezinde verzorginsstaten, als die er al zouden zijn? :D _O- :W

(Die paar legitieme vluchtelingen die uit kampen in de regio via de VN hier zijn gekomen zijn natuurlijk wél van harte welkom.)
  dinsdag 29 december 2020 @ 19:53:45 #52
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_197067714
quote:
89s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:36 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Mensen die ziek zijn zijn lui.
Leuke troll weer Mikey.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_197067788
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 december 2020 19:53 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Leuke troll weer Mikey.
Die gast squirt echt alleen maar diarree uit zijn toetsenbord.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  dinsdag 29 december 2020 @ 19:56:05 #54
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_197067792
quote:

[..]

Race to the bottom.
Eindstation containterwoningen, of met 20 man in een caravan.
  dinsdag 29 december 2020 @ 19:59:46 #55
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_197067911
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:51 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Het wordt steeds gezelliger hier :')
Ik vind het ook diep triest.
pi_197067988
quote:
88s.gif Op dinsdag 29 december 2020 19:59 schreef Celestien het volgende:

[..]

Ik vind het ook diep triest.
Ja, kom op zeg. Niemand trekt voor zijn lol uitkering zelfs Braddie niet (y)
pi_197068040
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:01 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ja, kom op zeg. Niemand trekt voor zijn lol uitkering zelfs [] niet (y)
Leave hij die niet genoemd mag worden alone!
pi_197068107
quote:
8s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:03 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Leave hij die niet genoemd mag worden alone!
Hahaha deze man _O_ _O_ _O-
  dinsdag 29 december 2020 @ 20:08:47 #59
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_197068219
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:01 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ja, kom op zeg. Niemand trekt voor zijn lol uitkering zelfs Braddie niet (y)
Aan de ene kant begrijp ik wel dat ze iets hebben van: het is niet de bedoeling dat je geld krijgt voor je levensonderhoud en vervolgens elders je prakkie gaat eten. Maar sjonge, mag je niet eens bij je familie eten zonder de gemeente achter je aan te krijgen? Een ook geld, of een fiets, die je voor je verjaardag krijgt zou je dus eigenlijk moeten opgeven & dat wordt in mindering gebracht op je uitkering. Zelfs cadeautjes mogen kennelijk niet. Je moet je verjaardag maar niet vieren & als mam taart mee neemt, dan moet je dat opgeven omdat je hem niet zelf hebt gekocht. Kennelijk.
  dinsdag 29 december 2020 @ 20:09:46 #60
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_197068252
quote:

[..]

en zijn mensen niet ziek dan worden ze wel ziek gemaakt door de maatschappij ......
want ze verzinnen terplekken wel even wat jij gaat mankeren of waar jij last van heb zo dat je in een participatiebedrijf mag gaan werken voor een minimum loon en het werk mag doen waar een normale arbieder gewoon 3300 euro schoon voor betaalt krijgt per maand en zo knijpen ze je wel uit

Ben je niet ziek dan maken ze je het wel
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
Dat is geen bescherming meer.
Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
pi_197068332
quote:
88s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:08 schreef Celestien het volgende:
& als mam taart mee neemt, dan moet je dat opgeven omdat je hem niet zelf hebt gekocht. Kennelijk.
Mooie overdrijving wel, het betreft hier schijnbaar iemand die zelf zo goed als geen boodschappen betaalde maar toch altijd boodschappen had. Dat is wel even iets anders dan incidenteel eens een keer wat te eten krijgen.
  dinsdag 29 december 2020 @ 20:16:15 #62
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_197068485
quote:

[..]

Aan de ene kant begrijp ik wel dat ze iets hebben van: het is niet de bedoeling dat je geld krijgt voor je levensonderhoud en vervolgens elders je prakkie gaat eten. Maar sjonge, mag je niet eens bij je familie eten zonder de gemeente achter je aan te krijgen? Een ook geld, of een fiets, die je voor je verjaardag krijgt zou je dus eigenlijk moeten opgeven & dat wordt in mindering gebracht op je uitkering. Zelfs cadeautjes mogen kennelijk niet. Je moet je verjaardag maar niet vieren & als mam taart mee neemt, dan moet je dat opgeven omdat je hem niet zelf hebt gekocht. Kennelijk.
Belachelijk. En ook al staat het zo in de regels lijkt het me sterk dat iemand dit echt doet.
Wie geeft nu een taart of een pak koffie van ¤2,99 op zo'n inkomensformulier aan? :')
pi_197068505
Vergeet trouwens niet dat er tegenwoordig situaties zijn waarin de bijstand niet uit een gemeenschapspotje komt maar verhaald wordt op een ex-partner. *O*

En voordat schreeuwers als Etto weer met allerhande verwijten en verdachtmakingen komen, dat is een situatie waar ik zelf zeer op tegen ben maar die bestaat wel. Als mevrouw dan altijd op magische wijze boodschappen krijgt, ofwel uit zwarte verdiensten of anders als gift dan is het toch wel vrij zuur dat de gemeente voor haar - zogenaamd broodnodige - bijstand bij jou als expartner aanklopt. :')
pi_197068554
quote:
Er zijn er zat hier die dat zien als inkomen. Want ja, dat heeft iemand op een flatje niet.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_197068641
quote:

[..]

Wat een ontzettend gaaf land is dit toch geworden in de afgelopen jaren ...
1947-2016
pi_197068772
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:16 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Belachelijk. En ook al staat het zo in de regels lijkt het me sterk dat iemand dit echt doet.
Wie geeft nu een taart of een pak koffie van ¤2,99 op zo'n inkomensformulier aan? :')
Niemand, en doorgaans gaat dat ook zonder problemen. Maar het feit blijft staan dat een ambtenaar die daar wel een probleem van wil maken volledig in zijn recht staat om dat te doen.
  dinsdag 29 december 2020 @ 20:24:20 #67
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_197068777
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:18 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Er zijn er zat hier die dat zien als inkomen. Want ja, dat heeft iemand op een flatje niet.
die haalt wel wer bij een kleidng bank of diaconaal centrum kleidng en andee spullen op die gratis zijn en zet die dan op een facebook groep of op MP ..
ik heb jaren gewerkt voor zo'n bedrijf en ze liepen elke week met tassen vol naar buiten
en dit jaar in jaar uit , ik weet van mensne die dit al 9 jaar doen .. heb zelf ook diverse keren aan de bel getrokken bij mijn werk gever maar nooit antworod gehad , omdat ja die mensen hebben het al zo moeilijk of weer een andere smoes

keer op keer komen ze er mee weg ... en maar klagen en zeggen dat het zo hard leven is met een uitkering , onder tussen wel over vakantie , kinderen praten als of ze rentenieren
en maar nog niet te beginnen over als je ze dan wel eens in het centrum zag lopen met tasssen van de duurste kleding zaken , dan is dat toch wel erg vreemd ..
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
pi_197068830
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 december 2020 19:44 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Dit.
Ook al zou je goedkoper willen wonen, je huis(over)waarde moet je eerst opeten bij een verkoop en zowieso voor een sociale huurwoning is het in NH 10+ jaren wachten.
En al zou je er een willen, moet alles nu gaan naar 'vluchtelingen'.

Totaal kulargument van mensen zonder enige kennis op inlevingsvermogen.
1947-2016
  dinsdag 29 december 2020 @ 20:26:08 #69
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197068841
quote:

[..]

Energiekosten ook trouwens, als je in een nieuwbouwwoning zit die precies de huurtoeslaggrens zit ben je waarschijnlijk minder kwijt aan netto huur plus energie dan wanneer je in een jaren 60 doorwaaiwoning van 550 in de maand zit.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_197068851
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:12 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Mooie overdrijving wel, het betreft hier schijnbaar iemand die zelf zo goed als geen boodschappen betaalde maar toch altijd boodschappen had. Dat is wel even iets anders dan incidenteel eens een keer wat te eten krijgen.
Ze zal het laatste jaar wel bij de voedselbank de spullen halen sinds die moeder het niet meer doet.
pi_197068892
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:26 schreef Steven_Stil het volgende:

[..]

Ze zal het laatste jaar wel bij de voedselbank de spullen halen sinds die moeder het niet meer doet.
Die hebben het nu megazwaar omdat supermarkten als Lidl zelfs die paar kwartjes nog wil verdienen aan groente die ze de dag erna weggooien.
pi_197068907
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:24 schreef RAVW het volgende:

[..]

die haalt wel wer bij een kleidng bank of diaconaal centrum kleidng en andee spullen op die gratis zijn en zet die dan op een facebook groep of op MP ..
ik heb jaren gewerkt voor zo'n bedrijf en ze liepen elke week met tassen vol naar buiten
en dit jaar in jaar uit , ik weet van mensne die dit al 9 jaar doen .. heb zelf ook diverse keren aan de bel getrokken bij mijn werk gever maar nooit antworod gehad , omdat ja die mensen hebben het al zo moeilijk of weer een andere smoes

keer op keer komen ze er mee weg ... en maar klagen en zeggen dat het zo hard leven is met een uitkering , onder tussen wel over vakantie , kinderen praten als of ze rentenieren
en maar nog niet te beginnen over als je ze dan wel eens in het centrum zag lopen met tasssen van de duurste kleding zaken , dan is dat toch wel erg vreemd ..
Volgens mij ging het over een moestuin
1947-2016
  dinsdag 29 december 2020 @ 20:28:59 #73
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_197068954
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:24 schreef RAVW het volgende:

[..]

Over wie heb je het nu?
pi_197068971
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:27 schreef macca728 het volgende:

[..]

Die hebben het nu megazwaar omdat supermarkten als Lidl zelfs die paar kwartjes nog wil verdienen aan groente die ze de dag erna weggooien.
Dat wordt vroeg in de rij staan dan.
pi_197069041
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:27 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja, die dure reclame campagnes en wielerteams moeten ergens van betaald worden...
1947-2016
pi_197069051
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:28 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Over wie heb je het nu?
Knap van RAWW dat hij weet wie een uitkering heeft en nog tijd heeft om ze te zien lopen met hun tassen van de PC Hooftstraat.....
  dinsdag 29 december 2020 @ 20:32:00 #77
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_197069088
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:26 schreef Leandra het volgende:

[..]

Energiekosten ook trouwens, als je in een nieuwbouwwoning zit die precies de huurtoeslaggrens zit ben je waarschijnlijk minder kwijt aan netto huur plus energie dan wanneer je in een jaren 60 doorwaaiwoning van 550 in de maand zit.
550 voor een 60 jarige woning :-) hier zijn ze tegen de 700 aan hoor en ja het zijn doorwaai woningen , de nieuw bouw gaat niet naar mensne toe die al jaren op een huis zitten te wachten maar naar de nieuwe statushouders en dan mogen de andere mensne gewoon wachten op nieuw bouw , tegen de tijd dat jij er als nederlander er in mag is het al geen nieuwbouw meer maar een huis dat eigenlijk alleen maar recht heb om gesloopt te worden

ik zie het hier ook evel om me heen gebeuren , mooie huizen van nog geen jaar oud , helemaal afgeschreven en uitgeleeft
en maar klagen dat ze in de slechte buurten worden neer gegooit .. en in de slechte huizen .... een huis uit 2018 vinden ze een krot
Kom ik met 36 jaar werk ervaring in dit land en word je neer egzet in een huis van eind 60 jaren voor de hoofdprijs
pi_197069101
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:24 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Niemand, en doorgaans gaat dat ook zonder problemen. Maar het feit blijft staan dat een ambtenaar die daar wel een probleem van wil maken volledig in zijn recht staat om dat te doen.
Dat soort ambtenaren kunnen we missen als kieslijn.
1947-2016
pi_197069141
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:32 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ja maar die zie je wel meer en meer, want ze moeten hun targets halen.
pi_197069238
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:32 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Mwah, zet andere poppetjes op dezelfde positie neer en ze handelen waarschijnlijk precies hetzelfde. Of ze geven er zelf de brui aan en nemen ontslag, maar dan worden ze weer vervangen door iemand die op steuntrekkersjacht gaat. Het is vooral de wetgeving die fout zit, niet zo zeer degenen die het uitvoeren.
  dinsdag 29 december 2020 @ 20:38:46 #81
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_197069378
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:31 schreef macca728 het volgende:

[..]

Knap van RAWW dat hij weet wie een uitkering heeft en nog tijd heeft om ze te zien lopen met hun tassen van de PC Hooftstraat.....

(en ze nog verraden ook blijkbaar)
omdat die mensen bij ons op het werk komen en dus met schuldhulp te maken heeft en gemeente , en vaak werkloos zijn , want anders kwam je niet bij ons binnen ...
dus dna weet je wel als je maandag iemand geholpen heb die een uitkering heeft , en die zelfde persoon in het weekend met tassen vol ziet lopen . om vervolgens de zelfde jankmuil maandag weer binnen te komen of ze aub wat geld extra kunnen krijgen want ze komen niet rond ........

k verraad hun niet ik wilde alleen dat ze een betere controle aan de deur gingen houden en ook maar een maximale aantal artikelen en ook een tijd die je maximaal daar mag komen , ik heb het hier wel over mensen ide al 9 jaar dus elke week weer klagen dat ze het slecht hebben en dat ze niet rond kunnen komen , maar zelf ook gezien dat ze met een halve familie gewoon een mercedes staan in te laden aan spullen die ze van ons gratis gekregen hadden ..
mag je hier dan niets van zeggen , dit zijn gewoon handelaren en mensen die dus gewoon extra geld willen verdienen naast een uitkering

nee ik heb die mensen zelf nooit verraden , wilde alleen dat de deurbeleid anders moest . en dat is nu dus wel veranderd , maar goed ik ben daar nu ook weg :-)
  dinsdag 29 december 2020 @ 20:50:53 #82
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_197069911
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:31 schreef macca728 het volgende:

[..]

Al die bijstandtrekkers wonen vast ook stiekem in villa's in het Gooi en Wassenaar.
pi_197070137
Vind maar een vreemd verhaal als je geld geeft doe je dat toch via contant bij iemand in de bijstand.
  dinsdag 29 december 2020 @ 21:00:25 #84
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_197070336
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:16 schreef van_Lamehuizen het volgende:
Vergeet trouwens niet dat er tegenwoordig situaties zijn waarin de bijstand niet uit een gemeenschapspotje komt maar verhaald wordt op een ex-partner. *O*

En voordat schreeuwers als Etto weer met allerhande verwijten en verdachtmakingen komen, dat is een situatie waar ik zelf zeer op tegen ben maar die bestaat wel. Als mevrouw dan altijd op magische wijze boodschappen krijgt, ofwel uit zwarte verdiensten of anders als gift dan is het toch wel vrij zuur dat de gemeente voor haar - zogenaamd broodnodige - bijstand bij jou als expartner aanklopt. :')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_197070347
Een keertje boodschappen doen ok, maar structureel iedere week de boodschappen dat is gewoon niet de bedoeling. Ja wel de bedoeling maar niet bovenop de bijstand, dan spreek je over structureel inkomen.
Even a broken clock is right twice a day.
pi_197070734
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 21:00 schreef danos het volgende:
Een keertje boodschappen doen ok, maar structureel iedere week de boodschappen dat is gewoon niet de bedoeling. Ja wel de bedoeling maar niet bovenop de bijstand, dan spreek je over structureel inkomen.
Structureel inkomen dat schijnbaar noodzakelijk is omdat de dochter in kwestie anders niet rond kan komen. Maar schijnbaar is het noodzakelijk om eerst te wachten tot ze tot in haar nek in de schulden zit of thuisloos is en dan pas extra te helpen, dat is verstandiger beleid dan het in een eerder stadium doen.
pi_197071011
quote:
Als witte man zwarte reactieafbeeldingen gebruiken geldt toch als een soort van virtuele blackface in jouw kringen?
  dinsdag 29 december 2020 @ 21:15:45 #88
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_197071028
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 december 2020 21:15 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Als witte man zwarte reactieafbeeldingen gebruiken geldt toch als een soort van virtuele blackface in jouw kringen?
:Z
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_197071108
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 21:10 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Structureel inkomen dat schijnbaar noodzakelijk is omdat de dochter in kwestie anders niet rond kan komen. Maar schijnbaar is het noodzakelijk om eerst te wachten tot ze tot in haar nek in de schulden zit of thuisloos is en dan pas extra te helpen, dat is verstandiger beleid dan het in een eerder stadium doen.
Tja, als je toevallig in een kapitale villa met zwembad, tenniscourt en enorme hypotheeklast woont en in de bijstand belandt dan moet dat alles ook maar zwart opgebracht mogen worden, want anders kun je niet rondkomen?
pi_197071363
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 19:27 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Neen, de krapte is me niet ontgaan. Maar dat is niet het punt dat ik wil maken.
pi_197071641
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 21:22 schreef torentje het volgende:

[..]

Neen, de krapte is me niet ontgaan. Maar dat is niet het punt dat ik wil maken.
Maar het is wel relevant omdat het nogal veel uitmaakt voor hoe rigide je vaste lasten zijn, als je niet kunt verhuizen kan een flink deel daarvan immers niet omlaag.
pi_197071803
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 december 2020 21:17 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Tja, als je toevallig in een kapitale villa met zwembad, tenniscourt en enorme hypotheeklast woont en in de bijstand belandt dan moet dat alles ook maar zwart opgebracht mogen worden, want anders kun je niet rondkomen?
Eerst die toko verkopen krijg je dan te horen van de gemeente bij aanvraag.
pi_197072225
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 december 2020 21:31 schreef Steven_Stil het volgende:

[..]

Eerst die toko verkopen krijg je dan te horen van de gemeente bij aanvraag.
Dat hoeft toch niet altijd maar dan wordt de bijstand als lening verstrekt.

Afhankelijk daarvan kan de gemeente de bijstand als een gift, dan wel als een op een later moment terug te betalen lening verstrekken
  dinsdag 29 december 2020 @ 21:42:58 #94
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_197072243
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:48 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Welke aanwijzingen heb je dat ze lui is?
Ze is werkloos in de huidige economie, dus luiheid om niet te willen werken.
  dinsdag 29 december 2020 @ 21:43:26 #95
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_197072262
quote:

[..]

Leuke troll weer Mikey.
Alsof ziek zijn gelijk staat aan arbeidsongeschikt.
pi_197072320
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 21:43 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Alsof ziek zijn gelijk staat aan arbeidsongeschikt.
Tell them the truth brother
pi_197072328
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 21:27 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Maar het is wel relevant omdat het nogal veel uitmaakt voor hoe rigide je vaste lasten zijn, als je niet kunt verhuizen kan een flink deel daarvan immers niet omlaag.
Dat is niet het punt dat ik wil maken. Nog een prettige avond verder.
pi_197072468
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 21:00 schreef danos het volgende:
Dat valt nog te bezien.
De overheid spreekt van inkomen als je loon ontvangt uit werk of inkomsten via uitkering of schenking.
Financiële instellingen spreken van vermogen als het gaat om spaargeld, eigen woning, auto, aandelen etc.

In geen enkel ander geval worden boodschappen aangemerkt als inkomen of vermogen.
Als een deurwaarder komt ontruimen wordt de inhoud van de koelkast niet als vermogen geteld. Als je een financiële aanvraag doet worden uitgaven voor boodschappen niet als lasten gezien alsook niet als lening of extra inkomsten als je hiervoor geld krijgt van familie.

Als deze uitspraak c.q. dit beleid blijft staan betekent het dat structureel naar de voedselbank gaan ook als inkomsten gezien moet worden. Dat is echter niet het geval (en dat lijkt mij ook niet de bedoeling).

Kortom, de overheid handelt m.i. niet eenduidig en is niet volstrekt helder over de plichten en wat hier exact onder wordt verstaan. Een burger mag niet de dupe worden van ongelijkheid in en onduidelijkheid over beleid en uitvoering hiervan.
pi_197072776
twitter
pi_197072866
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 21:48 schreef FYazz het volgende:

[..]

Dat valt nog te bezien.
De overheid spreekt van inkomen als je loon ontvangt uit werk of inkomsten via uitkering of schenking.
Financiële instellingen spreken van vermogen als het gaat om spaargeld, eigen woning, auto, aandelen etc.

In geen enkel ander geval worden boodschappen aangemerkt als inkomen of vermogen.
Als een deurwaarder komt ontruimen wordt de inhoud van de koelkast niet als vermogen geteld. Als je een financiële aanvraag doet worden uitgaven voor boodschappen niet als lasten gezien alsook niet als lening of extra inkomsten als je hiervoor geld krijgt van familie.

Als deze uitspraak c.q. dit beleid blijft staan betekent het dat structureel naar de voedselbank gaan ook als inkomsten gezien moet worden. Dat is echter niet het geval (en dat lijkt mij ook niet de bedoeling).

Kortom, de overheid handelt m.i. niet eenduidig en is niet volstrekt helder over de plichten en wat hier exact onder wordt verstaan. Een burger mag niet de dupe worden van ongelijkheid in en onduidelijkheid over beleid en uitvoering hiervan.
Volgens mij zie je het verkeerd. De bijstandsuitkering is bedoeld om onder andere boodschappen van te doen. Als de boodschappen gratis worden geleverd dan houdt men dus geld over. Dát is dan inkomen.
pi_197072889
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 21:48 schreef FYazz het volgende:

[..]

Dat valt nog te bezien.

Dat punt voert de advocaat ook aan en dat is natuurlijk zo. Boodschappen zijn boodschappen, van wie je ze ook krijgt.

Ik zou boodschappen ook niet als vermogen of inkomsten zien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')