quote:Op zaterdag 16 april 2016 10:03 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Ik las vandaag een interessant stuk over de mogelijke Brexit en de achtergronden hiervan. Kans is dat het leidt tot een door de radicale en protectionistische Belgen en Fransen geleide EU, die de kloof tussen burgers en politiek nog verder vergroot met sterk vergrote kans op een fataal ongeluk. Wat vinden jullie hiervan?
Ik denk zelf dat de weg die de EU nu bewandeld lijdttot een steeds grotere kloof tussen (EU)politiek en burger. Voorbeelden zijn de meermalen genegeerde referenda, het rampzalige vluchtenlingendeal, de grieken die perse in de euro moesten blijven met alle rampzalige gevolgen van dien, met als gevolg oa het rampzalige rentebeleid van de ECB, waardoor bv onze pensioenen verdwijnen naar zuid europa. zo kan ik nog wel even doorgaan. Handelsverdragen die alleen maar goed zijn voor de multinationals en de steeds grotere kloof tussen arm en rijk.
Hoe denken jullie hierover? Ik neig ernaar het megalomane europese project op te blazen en te starten met een pakket van nieuwe bilaterale samenwerkingen met landen. Ik denk dat dit voor Nederland veel beter is. Ik zie ook niet in waarom een EU hiervoor nodig is.
Bron: http://www.internationalespectator.nl/article/hoe-reëel-een-vertrek-van-groot-brittannië-uit-de-eu
Het enige probleem. Die angst, een emotie waarvan jij nogal lachwekkend nota bene het remain kamp beschuldigt, heeft deze enorme gevolgen.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 16:49 schreef studentje7.1 het volgende:
[..]
Migratieprobleem is ook erg nijpend. Leeft ook heel erg onder de Nederlandse bevolking? Wat is er mis mee dat inwoners van een land over hun eigen grenzen en migratiepolitiek willen beslissen?
Beetje een redenatie van kop in het zand en wat je dan niet ziet bestaat niet.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 16:54 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Het enige probleem. Die angst, een emotie waarvan jij nogal lachwekkend nota bene het remain kamp beschuldigt, heeft deze enorme gevolgen.
Maar goed, oké, jij je zin, dan mag elk land dat zelf beslissen. Elk land beslist dan 0, of in ieder geval heel weinig, vluchtelingen te willen. Vind je dat een goede oplossing voor alle huidige oorlogsvluchtelingen?
Sterker nog niets houdt de Grieken tegen om al die vluchtelingen op de boot richting NL te zettenquote:Op vrijdag 24 juni 2016 16:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Beetje een redenatie van kop in het zand en wat je dan niet ziet bestaat niet.
Concreter hebben de Fransen in Calais nog een flink probleem waar ze vast graag de Britten mee opzadelen...quote:Op vrijdag 24 juni 2016 17:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Sterker nog niets houdt de Grieken tegen om al die vluchtelingen op de boot richting NL te zetten.
Wat bedoel je precies? Want kleiner maken zodat er geen andere landen meer uitgaan klinkt wat tegenstrijdigquote:Op vrijdag 24 juni 2016 17:00 schreef studentje7.1 het volgende:
Ik hoop dat een gevolg van Brexit zal zijn dat de mensen in Brussel worden wakker geschud en de EU zullen bijsturen en waar het kan kleiner maken zodat er geen andere landen meer uit zullen gaan en wij allemaal kunnen profiteren van de voordelen van de EU. Maar misschien is dit ijdele hoop.
Even een bootje naar de kanaaleilanden regelen kan ook.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 17:00 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Concreter hebben de Fransen in Calais nog een flink probleem waar ze vast graag de Britten mee opzadelen...
Jazeker, ik wil dat Nederland geen vluchtelingen meer opneemt. Als je ziet hoe de integratie van bepaalde groepen is mislukt is dit een logische conslusie. Ik vind dat we mensen moeten helpen in de regio. Miljoenen mensen hierheen halen is geen oplossing.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 16:54 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Het enige probleem. Die angst, een emotie waarvan jij nogal lachwekkend nota bene het remain kamp beschuldigt, heeft deze enorme gevolgen.
Maar goed, oké, jij je zin, dan mag elk land dat zelf beslissen. Elk land beslist dan 0, of in ieder geval heel weinig, vluchtelingen te willen. Vind je dat een goede oplossing voor alle huidige oorlogsvluchtelingen?
Bevoegdheden inperken. Zorgen dat de EU enkel zaken regelt waar het echt een meerwaarde is.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 17:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies? Want kleiner maken zodat er geen andere landen meer uitgaan klinkt wat tegenstrijdig
Heel volwassen en slim zeg.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 17:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Even een bootje naar de kanaaleilanden regelen kan ook.
Het subsidiariteitsbeginsel dus? Goh, dat is al het uitgangspunt, komt dat goed uitquote:Op vrijdag 24 juni 2016 17:03 schreef studentje7.1 het volgende:
[..]
Bevoegdheden inperken. Zorgen dat de EU enkel zaken regelt waar het echt een meerwaarde is.
Je bent anderen angst aan het verwijten maar je bent wel bang voor vluchtelingenquote:Op vrijdag 24 juni 2016 17:02 schreef studentje7.1 het volgende:
[..]
Jazeker, ik wil dat Nederland geen vluchtelingen meer opneemt. Als je ziet hoe de integratie van bepaalde groepen is mislukt is dit een logische conslusie. Ik vind dat we mensen moeten helpen in de regio. Miljoenen mensen hierheen halen is geen oplossing.
Ik ben zelf overigens niet Nederlands, voordat ik gelijk van discriminatie zal worden beschuldigd.
Nee maar waarom zouden de Fransen die mensen tegen blijven houden als de Britten willen stoppen met allerlei afspraken? Dan is de Franse solidariteit op dit vlak ook minder logisch.quote:
Helaas is de praktijk een beetje anders en zien we Eurobureaucraten die meer en meer macht naar zich toe trekken.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 17:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het subsidiariteitsbeginsel dus? Goh, dat is al het uitgangspunt, komt dat goed uit
Exact, de Britten regelen het dan zelf maar.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 17:05 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nee maar waarom zouden de Fransen die mensen tegen blijven houden als de Britten willen stoppen met allerlei afspraken? Dan is de Franse solidariteit op dit vlak ook minder logisch.
Ik ben niet bang voor vluchtelingen. Ik ben realistisch.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 17:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je bent anderen angst aan het verwijten maar je bent wel bang voor vluchtelingen
Is dat werkelijk zo? In de praktijk ligt bijna alle besluitvorming uiteindelijk nog bij de lidstaten en moet bijna alles om besloten te worden unaniem worden goedgekeurd.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 17:06 schreef studentje7.1 het volgende:
[..]
Helaas is de praktijk een beetje anders en zien we Eurobureaucraten die meer en meer macht naar zich toe trekken.
Ah als wij denken dat het economisch nadelig is zijn we bang maar als jij iets nadelig vind is het ineens "realistisch"quote:Op vrijdag 24 juni 2016 17:08 schreef studentje7.1 het volgende:
[..]
Ik ben niet bang voor vluchtelingen. Ik ben realistisch.
Er zijn tientallen miljoenen mensen die naar Europa willen komen. Al die mensen hier laten komen erodeert onze samenleving en lost op de grote schaal weinig op.
Wat wel helpt is geen zinloze oorlogen voeren in het Midden Oosten en geen realpolitiek voeren in het midden Oosten.
Wie pleit er dan voor al die tientallen miljoenen hier te laten komen?quote:Op vrijdag 24 juni 2016 17:08 schreef studentje7.1 het volgende:
[..]
Ik ben niet bang voor vluchtelingen. Ik ben realistisch.
Er zijn tientallen miljoenen mensen die naar Europa willen komen. Al die mensen hier laten komen erodeert onze samenleving en lost op de grote schaal weinig op.
Wat wel helpt is geen zinloze oorlogen voeren in het Midden Oosten en geen realpolitiek voeren in het midden Oosten.
En als ze "in de regio" ook gewoon weigeren vluchtelingen op te nemen? Ga jij ze dan terugbrengen naar Damascus? Help je mee met het bouwen van een muur rondom Syrië? Of hoe zie je dat voor je?quote:Op vrijdag 24 juni 2016 17:02 schreef studentje7.1 het volgende:
[..]
Jazeker, ik wil dat Nederland geen vluchtelingen meer opneemt. Als je ziet hoe de integratie van bepaalde groepen is mislukt is dit een logische conslusie. Ik vind dat we mensen moeten helpen in de regio. Miljoenen mensen hierheen halen is geen oplossing.
Ik ben zelf overigens niet Nederlands, voordat ik gelijk van discriminatie zal worden beschuldigd.
Bovendien suggereert het dat er een soort verheven Europees volk bestaat dat niet tot een van de lidstaten behoort en exclusief de EU bestuurt.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 17:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Is dat werkelijk zo? In de praktijk ligt bijna alle besluitvorming uiteindelijk nog bij de lidstaten en moet bijna alles om besloten te worden unaniem worden goedgekeurd.
dat is wel een boeiende. De mensen die ik ken die wonen en werken in het VK zijn nu niet bepaald bijster enthousiast over een Brexit. Die worden dan tweederangsburgers terwijl ze heel wat meer belasting afdragen dan de gemiddelde Brit...quote:Op vrijdag 24 juni 2016 17:17 schreef Collide het volgende:
Ik ben vooral nieuwsgierig naar de gevolgen van studeren/stage lopen in Groot-Britannie.
De korting die je kreeg als EU inwoner zal wel gaan verdwijnen.
Hopelijk betekent dat 'minder EU' ook dingen zoals opgelegde marktwerking e.d. Kortom, alle hardcore neoliberale graaiersonzin.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 12:00 schreef Kaas- het volgende:
Even de mening van de pro-EU stemmer. Op een gegeven moment moest ik vannacht toch slapen, dus stopte ik met het live volgen van de uitslag. Toen ik vanochtend wakker werd en de uitslag zag keek ik ongeveer zo:
[ afbeelding ]
Ik was behoorlijk teleurgesteld met de uitslag. Maar goed, alle Brexit-fans bij deze gefeliciteerd. Vandaag is jullie feestje.
Dan nu de analyse, want de uitslag is me een partijtje interessant. Wat blijkt is dat de ouderen eruit wilden en de toekomst van het land niet. Ook bleek dat het enkel de Engelsen en Welshmen zijn die eruit willen, terwijl de Schotten en Noord-Ieren er massaal bij willen blijven. Zie het volgende plaatje:
[ afbeelding ]
Oftewel: de Schotten en Noord-Ieren zijn tegen hun zin in uit de EU gestemd door Engelse bejaarden. Schotland wil nu natuurlijk een nieuw onafhankelijkheidsreferendum (de leider van de SNP heeft dat ook al aangekondigd) en waar het er de laatste keer om spande, zullen die zich nu gewoon losmaken van het VK en bij de EU willen als onafhankelijk land. Wellicht gaan de Noord-Ieren hetzelfde pad bewandelen. Wat de Engelsen vandaag ook dachten te bereiken, 23 juni 2016 zal de geschiedenis ingaan als de dag die het einde van het Verenigd Koninkrijk betekende.
Dit betekent dat de EU enkel Engeland en Wales verliest, maar dat de eurozone een of twee landen zal winnen in de vorm van Schotland en Noord-Ierland.
Wat er nu exact met Engeland zal gebeuren zal afhangen van hoe coulant de andere EU-leiders wensen te zijn in de onderhandelingen met de nieuwe Engelse premier - waarschijnlijk clown Boris Johnson. Als de Engelsen daadwerkelijk uit de single market worden geschopt, dan zullen een hoop bedrijven met bijbehorende werkgelegenheid uit Engeland naar de EU vertrekken. Voor Engeland slecht. Voor de EU goed? Ook niet helemaal; het is wellicht extra werkgelegenheid, maar zeker landen als Nederland zullen ook juist werkgelegenheid verliezen doordat handel met de Britten lastiger wordt, terwijl het voor ons een zeer belangrijke markt is.
Als ze uit de kapitaalmarktunie worden gegooid betekent dat het einde van Londen als financieel centrum van de EU en de wereld. Hiervoor in de plaats zal niet een nieuw groot EU-financieel centrum in de plaats komen, maar verschillende financiële niches zullen zich verplaatsen naar verschillende steden (in volgorde van belangrijkheid: Parijs, Frankfurt, Dublin, Luxemburg en Amsterdam).
Een heel belangrijk instituut voor de Londense financiële sector, 'clearing houses' (financiële instituten die acteren als intermediair tussen kopers en verkopers) werden nu door de ECB toegestaan om vanuit Londen voor de eurozone te opereren, maar dat is dan niet langer het geval en deze zullen allemaal naar eurozone-gebied moeten verhuizen waar ze weer onder auspiciën van de ECB staan. Dit zijn ze straks dus ook sowieso kwijt.
Maar die zwaarste effecten zullen 1 a 2 jaar op zich laten wachten, aangezien het een lange en onzekere procedure is. In het begin zal het economisch dus wel meevallen, want er verandert niets van dag op dag aangezien de verdragen niet direct beëindigd zijn. Wel zal de onzekerheid er nu al toe leiden dat de investeringen door het Britse bedrijfsleven flink zullen dalen, wat direct wat economische groei kost. In het geval de Britten een deal a la Noorwegen kunnen krijgen houden ze toegang tot onze markten, maar moeten ze constant alle in Brussel bedachte wetten zonder gemor in eigen land doorvoeren en ongeveer evenveel aan Brussel betalen als EU-lid, zonder dan nog invloed te hebben op hoe die regels eruit zien. Dat zal de Britten dus hoe dan ook vies tegenvallen.
Genoeg over de achterblijvers. Hoe nu verder met de EU? Er zijn te veel tekenen aan de wand om zo door te kunnen. Recent die Oostenrijkse presidentsverkiezingen, nu de Brexit. En daar kunnen zomaar enkele landen bij komen als de EU niet oppast. Daarom moet de EU nu echt eens werk maken van een nieuwe gezamenlijke toekomstvisie. Tot mijn tevredenheid lijkt Merkel daar nu ook echt zwaar op in te zetten, onder druk van potentiële toekomstige nationale referenda. Ook - en daarin zie ik dan weer een groot lichtpunt voor de EU in deze Brexit - waren het altijd voornamelijk de Britten die dwars lagen in Brussel. Nu zij eruit zijn zal het veel makkelijker zijn om stappen te maken.
De toekomst van de EU kan vandaag dus wel eens geholpen zijn. De grootste hindernis op weg naar een betere EU is eruit in de vorm van de Britten, en die nieuwe toekomst zullen we waarschijnlijk zelfs bewandelen met twee nieuwe eurolanden in de vorm van Schotland en Noord-Ierland. Maar dat zal alleen lukken als de huidige regeringsleiders onder aanvoering van Merkel en Hollande de juiste stappen gaan zetten. Mijns inziens horen daarbij voornamelijk: een democratischere EU, en minder EU waar het niet nodig is.
Maar interessante tijden zijn het!
De Tories zijn comfortabel aan de macht in het VK. Dus die gaan daar gewoon mee door. En in de EU zie ik dat ook niet minder worden.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 17:19 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hopelijk betekent dat 'minder EU' ook dingen zoals opgelegde marktwerking e.d. Kortom, alle hardcore neoliberale graaiersonzin.
Ja, daar blijven de geldpersen voor Volkswagen gewoon ratelen.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 17:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De Tories zijn comfortabel aan de macht in het VK. Dus die gaan daar gewoon mee door. En in de EU zie ik dat ook niet minder worden.
Hoewel jij nu wel met recht kan hopen op wat meer staatssteun en protectionisme.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 17:26 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja, daar blijven de geldpersen voor Volkswagen gewoon ratelen.
Dat is dus idd de hele ironie. Het huidige ECB beleid houdt de facto staatssteun in voor bijv. massafraude Volkswagen (en hun dikke salarissen). Maar staatssteun dat de 'bevolking' en arbeidende klasse goed uit komt... ho maar.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 17:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hoewel jij nu wel met recht kan hopen op wat meer staatssteun en protectionisme.
Wir Schaffen Das gemist? Of de vurige luchtbrug-pleidooien van links Nederland?quote:Op vrijdag 24 juni 2016 17:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wie pleit er dan voor al die tientallen miljoenen hier te laten komen?
En dat ging om tientallen miljoenen mensen?quote:Op vrijdag 24 juni 2016 18:37 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Wir Schaffen Das gemist? Of de vurige luchtbrug-pleidooien van links Nederland?
zeker, mogelijk meerquote:Op vrijdag 24 juni 2016 18:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En dat ging om tientallen miljoenen mensen?
http://www.europarl.europ(...)C%20XML%20V0%2F%2FNLquote:Op vrijdag 24 juni 2016 18:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Mooie slag in de lucht. Hoe kom je hier bij?
quote:13. roept in herinnering dat er rond 2050 volgens de prognoses van de Commissie naar schatting 60 miljoen migrerende werknemers nodig zijn, hetgeen de noodzaak met zich meebrengt om migratie langs legale weg mogelijk te maken
De Europese Commissie is niet 'links'.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 18:52 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
http://www.europarl.europ(...)C%20XML%20V0%2F%2FNL
[..]
N-I zou zich willen aansluiten bij Ierland, Schotland is inderdaad een ander verhaal; de tijd zal het leren.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 20:05 schreef Morendo het volgende:
Waarom gaan mensen er zo gemakkelijk van uit dat Schotland en N-I zich kunnen aansluiten bij de EU?
Dat is allemaal wel leuk, dat Sinn Fein dat wil, maar dat gaat dat een grotere shitstorm opleveren dan de voorgaande 'Troubles'.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 20:09 schreef J.B. het volgende:
[..]
N-I zou zich willen aansluiten bij Ierland,
Anders zou er toch geen reden zijn dat ze overwegen uit het VK te stappen?quote:Op vrijdag 24 juni 2016 20:05 schreef Morendo het volgende:
Waarom gaan mensen er zo gemakkelijk van uit dat Schotland en N-I zich kunnen aansluiten bij de EU?
Het zal niet zonder meer kunnen, maar als Schotland bij het VK blijft, liggen ze sowieso uit de EU. Als ze erin willen blijven, maken ze onafhankelijk een betere kans.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 20:05 schreef Morendo het volgende:
En jij denkt dat landen als Spanje en Italie daar mee akkoord gaan om vervolgens zelf Catalonie, Baskenland en Lombardije zien weg te vliegen?quote:Op vrijdag 24 juni 2016 20:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Anders zou er toch geen reden zijn dat ze overwegen uit het VK te stappen?
Mwa, we hebben toch ook afgebrokkelde oud Joegoslavische staten opgenomen? Dat dit gebeurt in een land dat binnenkort geen EU meer is maakt de zaken wel wat anders.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 20:21 schreef Morendo het volgende:
[..]
En jij denkt dat landen als Spanje en Italie daar mee akkoord gaan om vervolgens zelf Catalonie, Baskenland en Lombardije zien weg te vliegen?
Straks hebben we een EU met 73 lidstaten.
Omdat ze, als voorlopig nog EU-lidstaat, in principe al aan alle voorwaarden voldoen, behalve het zijn van een soevereine staat. Maar dat lijkt me dan ook een logische vervolgstap voor die regio's.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 20:05 schreef Morendo het volgende:
Misschien omdat die in ponden genoteerd staat en de pond zo gedaald is.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 20:31 schreef Klopkoek het volgende:
Hoe kan het dat de verliezen op de Londense beurs zoveel beperkter zijn gebleven dan de beurzen van Parijs en Frankfurt?
Hangt er vanaf.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 20:36 schreef agter het volgende:
Kan iemand mij vertellen:
Het feit dat GB geen artikel 15 in werking laat treden, betekent dat ze gewoon weer willen onderhandelen?
Uitgesloten. Als Johnson nu niet doorzet is dat politieke zelfmoord. Zo ver weg zijn de verkiezingen niet.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 20:43 schreef Igen het volgende:
[..]
Hangt er vanaf.
Cameron wou niet uit het VK maar heeft het referendum alleen maar om populistische redenen beloofd, om daarmee de vorige verkiezingen te kunnen winnen. Nu hij het referendum verloren heeft, heeft hij dus geen zin om zelf de procedure te starten, en is dus gelijk afgetreden.
Over een paar maanden wordt zijn opvolger aangewezen. Boris Johnson aast op die positie. Het zit er dik in dat hij alleen maar voor Leave campagne heeft gevoerd om Cameron pootje te lichten zodat hij de positie kan inpikken, maar verder zelf helemaal geen zin heeft om écht uit de EU te stappen. Dan is het logisch dat hij gaat proberen om idd. nog een keer te onderhandelen. Maar of zijn plannetje gaat werken?
Lijkt mij ook, maar ik persoonlijk kan niet echt een peil op Boris trekken.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 20:45 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Uitgesloten. Als Johnson nu niet doorzet is dat politieke zelfmoord. Zo ver weg zijn de verkiezingen niet.
Vanochtend zei hij duidelijk artikel 15 (nu) niet in werking te zetten.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 20:45 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Uitgesloten. Als Johnson nu niet doorzet is dat politieke zelfmoord. Zo ver weg zijn de verkiezingen niet.
Het kan natuurlijk zijn dat hij erop speculeert dat de Britten door alles wat er nu in werking treedt toch spijt gaan krijgen en hij dan de redder des vaderlands kan worden.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 20:45 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
En de kiezer heeft het geheugen van een goudvis dus het kan nog best eens werken ook.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 20:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk zijn dat hij erop speculeert dat de Britten door alles wat er nu in werking treedt toch spijt gaan krijgen en hij dan de redder des vaderlands kan worden.
Wat zijn mensen toch wonderlijke en vooral rare wezens. Men krijgt nu al spijt van 'leave' stemmenquote:Ryan Williams, 19, is a photography student from Lowestoft who voted to leave the European Union.
He told Metro.co.uk: ‘I feel horrible. I didn’t realise so many people my age thought it was a bad idea. I thought change would be fun, now the pound is dropping I really regret it!
Mits hij MP wordt.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 20:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk zijn dat hij erop speculeert dat de Britten door alles wat er nu in werking treedt toch spijt gaan krijgen en hij dan de redder des vaderlands kan worden.
Zou er maar niet op rekenen. Volgens mij was Rupert Murdoch voor Brexit, omdat hij in London meer invloed heeft dan in Brussel.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 17:19 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hopelijk betekent dat 'minder EU' ook dingen zoals opgelegde marktwerking e.d. Kortom, alle hardcore neoliberale graaiersonzin.
Ja maar dat is geheel anders natuurlijk wanneer de Britten ineens spijt zouden krijgen door alle economische tegenwind die ze nu beginnen te voelen.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 21:06 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Zo werkt het gewoon echt niet. Als iemand zo hoog van de toren blaast over democratie, over het uittreden van de EU, dan is zijn politieke lot daar gewoon aan verbonden. Zie Cameron.
Offtopic maar ook dat kan best. GOP kan denken, beter nog vier jaar een democraat dan dat Trump onze partij overneemt.quote:Net zoals de theorie dat Trump nog gelicht zou worden bij de conventie. Zo werkt politiek niet. Zoiets gebeurt ofwel slinks en achter de schermen, of het gebeurt niet.
Hoe bedoel je dat? De EU heeft ook een aantal andere mediamolochen zoals MediaSet en Bertelsmann. Die mede bestaan in die omvang dankzij de EU regels.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 21:20 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Zou er maar niet op rekenen. Volgens mij was Rupert Murdoch voor Brexit, omdat hij in London meer invloed heeft dan in Brussel.
https://www.stratfor.com/(...)uropes-balance-powerquote:Thatcher also advocated enlarging the EEC to the east, a strategy Labour Party Prime Minister Tony Blair continued in the early 2000s. Bringing the former communist states under the Continental umbrella not only sped up their transition to market economies but also created new demand for British exports. As an added perk for London, the bloc's expansion into a larger and more loosely connected entity helped to dilute France and Germany's hold over Europe.
http://www.newstalk.com/Why-does-Rupert-Murdoch-want-a-Brexit--quote:Op vrijdag 24 juni 2016 22:49 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat? De EU heeft ook een aantal andere mediamolochen zoals MediaSet en Bertelsmann. Die mede bestaan in die omvang dankzij de EU regels.
quote:Expansion of News Corp into the Continent is attractive, but stymied by regulation. The less influence Brussels has in places where Murdoch does business, the better for him.
These words from an Anthony Hilton column for the Evening Standard might just sum it up:
"I once asked Rupert Murdoch why he was so opposed to the European Union. 'That’s easy,' he replied. 'When I go into Downing Street they do what I say; when I go to Brussels they take no notice."
Boris wordt nu als een overwinnaar gezien. Hij heeft zijn hele carriere gezet op de Brexit, gegokt en gewonnen. Waarom zou die nu in godsnaam tegen de Brexit zijn.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 20:47 schreef Igen het volgende:
[..]
Lijkt mij ook, maar ik persoonlijk kan niet echt een peil op Boris trekken.
Sorry maar dit is gewoon echt niet realistisch.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 21:01 schreef Igen het volgende:
[..]
En de kiezer heeft het geheugen van een goudvis dus het kan nog best eens werken ook.
En als hij dan samen met Merkel (die ook al heeft gezegd dat het euroscepticisme in Europa serieus moet worden genomen en dat een "gewoon zo verder" geen optie is) iets uitonderhandelt dat niet alleen de belangen van de banken in de City of London dient, dan kan het resultaat uiteindelijk misschien nog wel positief zijn ook.
Geeft ze of heeft ze ook aangegeven wat ze evt anders zou willen zien bij niet zo verder?quote:Op vrijdag 24 juni 2016 21:01 schreef Igen het volgende:
[..]
En de kiezer heeft het geheugen van een goudvis dus het kan nog best eens werken ook.
En als hij dan samen met Merkel (die ook al heeft gezegd dat het euroscepticisme in Europa serieus moet worden genomen en dat een "gewoon zo verder" geen optie is) iets uitonderhandelt dat niet alleen de belangen van de banken in de City of London dient, dan kan het resultaat uiteindelijk misschien nog wel positief zijn ook.
Omdat hij een rasopportunist is natuurlijkquote:Op vrijdag 24 juni 2016 23:13 schreef studentje7.1 het volgende:
[..]
Boris wordt nu als een overwinnaar gezien. Hij heeft zijn hele carriere gezet op de Brexit, gegokt en gewonnen. Waarom zou die nu in godsnaam tegen de Brexit zijn.
Hij heeft nu gewonnen. Wat heeft de beste man te winnen door de wil van het volk te negeren en de EU die die maandenlang heeft looen bashen te steunen?quote:Op vrijdag 24 juni 2016 23:24 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Omdat hij een rasopportunist is natuurlijk
Het is trouwens wel grappig dat Thatcher helemaal niet vies was van wat interventie. Ze heeft hoogstpersoonlijk Nissan naar Groot Brittanië gehaald bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 22:53 schreef Wombcat het volgende:
[..]
http://www.newstalk.com/Why-does-Rupert-Murdoch-want-a-Brexit--
[..]
Op dit moment niksquote:Op vrijdag 24 juni 2016 23:44 schreef studentje7.1 het volgende:
[..]
Hij heeft nu gewonnen. Wat heeft de beste man te winnen door de wil van het volk te negeren en de EU die die maandenlang heeft looen bashen te steunen?
Het gaat nu prima met de Britse economie, dit gaan ze op de korte termijn zeker niet voelen. Iedereen wist dat de huidige onrust zou komen, die valt eerder mee dan tegen.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 21:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja maar dat is geheel anders natuurlijk wanneer de Britten ineens spijt zouden krijgen door alle economische tegenwind die ze nu beginnen te voelen.
Het kan, maar het gebeurt niet. Over beide kwesties zou ik lachend een weddenschap aangaan.quote:[..]
Offtopic maar ook dat kan best. GOP kan denken, beter nog vier jaar een democraat dan dat Trump onze partij overneemt.
Ohja? Banken die personeel weghalen. CRA's die de UK willen afwaarderden. Een pond die down the drain ging. Dat is nog slechts het begin. Als Artikel 50 werkelijk aangevraagd wordt zal het lachen ze zeker vergaan.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 23:59 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Het gaat nu prima met de Britse economie, dit gaan ze op de korte termijn zeker niet voelen. Iedereen wist dat de huidige onrust zou komen, die valt eerder mee dan tegen.
Kans is niet groot maar toch zijn machtsgrepen op congressen wel voorgekomen in het verleden.quote:Het kan, maar het gebeurt niet. Over beide kwesties zou ik lachend een weddenschap aangaan.
Het is rijkelijk vroeg om dat na één dag al te concluderen.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 23:59 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Het gaat nu prima met de Britse economie, dit gaan ze op de korte termijn zeker niet voelen. Iedereen wist dat de huidige onrust zou komen, die valt eerder mee dan tegen.
Dat is het enige punt wat het remain kamp overtuigend kon brengen, keer op keer. De Britten wisten dit, maar hun angst voor wat er nu gebeurt was kleiner dan hun angst voor immigranten (althans, bij 52%).quote:Op zaterdag 25 juni 2016 00:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ohja? Banken die personeel weghalen. CRA's die de UK willen afwaarderden. Een pond die down the drain ging. Dat is nog slechts het begin. Als Artikel 50 werkelijk aangevraagd wordt zal het lachen ze zeker vergaan.
[..]
Kans is niet groot maar toch zijn machtsgrepen op congressen wel voorgekomen in het verleden.
Dat klopt, dat had ik wel wat genuanceerder kunnen stellen. Maar waar het om gaat: dit gaat het volk niet (meer) overtuigen (zie hierboven).quote:Op zaterdag 25 juni 2016 00:11 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Het is rijkelijk vroeg om dat na één dag al te concluderen.
Ik vraag me sterk af in hoeverre ze nagedacht hebben over deze gevolgen. En nu het gebeurt kunnen ze de gevolgen niet langer bagatelliseren en ontkennen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 00:26 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Dat is het enige punt wat het remain kamp overtuigend kon brengen, keer op keer. De Britten wisten dit, maar hun angst voor wat er nu gebeurt was kleiner dan hun angst voor immigranten (althans, bij 52%).
Meen je dat nu serieus? Vertel dat eens tegen de mensen wiens baan verloren ging naar een lagenlonenland.quote:En we moeten het allemaal nog maar zien, al het daadwerkelijke baanverlies. Banen verplaatsen is makkelijker gezegd dan gedaan.
Welke partij vond dat goed of liet dat gebeuren?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 00:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
[..]
Meen je dat nu serieus? Vertel dat eens tegen de mensen wiens baan verloren ging naar een lagenlonenland.
Geen enkele partij. Het is iets dat door de globalisering is gekomen. De enige manier op dat te voorkomen is een van de buitenwereld afgesloten planeconomie.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 00:35 schreef john2406 het volgende:
[..]
|Welke partij vond dat goed of liet dat gebeuren?
Er zijn dus geen bedrijven welke ervan gebruik maken zonder dat ze hier subsidie voor het 1 of andere krijgen?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 00:37 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Geen enkele partij. Het is iets dat door de globalisering is gekomen. De enige manier op dat te voorkomen is een van de buitenwereld afgesloten planeconomie.
Dit vraag ik me ook af, hoe goed er over de gevolgen nagedacht is.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 00:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik vraag me sterk af in hoeverre ze nagedacht hebben over deze gevolgen. En nu het gebeurt kunnen ze de gevolgen niet langer bagatelliseren en ontkennen.
En wat vluchtelingen betreft. Die gaan het nu allemaal ook nog bij de UK proberen natuurlijk aangezien het Dublin verdrag ook vervalt.
[..]
Meen je dat nu serieus? Vertel dat eens tegen de mensen wiens baan verloren ging naar een lagenlonenland.
Los daarvan is het kopen van buitenlandse producten nu al een stuk duurder door de gekelderde pond.
Ze dachten dat het een stay werd heb ik op de tv vernomen of het klopt ik weet nog niet veel hoor.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 00:42 schreef agter het volgende:
[..]
Dit vraag ik me ook af, hoe goed er over de gevolgen nagedacht is.
Ik neem aan dat als je nadenkt over uittreden, dat je verschillende scenario's uitwerkt.
Die heb ik tot nu toe niet gezien.
Er zullen vast mensen zijn die er niet zo goed over hebben nagedacht, maar dat zal een klein gedeelte zijn. Nogmaals, dit is het hele punt dat het remain kamp steeds maakte, daar valt toch moeilijk aan te ontkomen. Dat is alsof je er nu pas achter komt dat de verwachtingen bij een brexit zijn dat er meer buitenlanders geweigerd kunnen worden.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 00:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik vraag me sterk af in hoeverre ze nagedacht hebben over deze gevolgen. En nu het gebeurt kunnen ze de gevolgen niet langer bagatelliseren en ontkennen.
En wat vluchtelingen betreft. Die gaan het nu allemaal ook nog bij de UK proberen natuurlijk aangezien het Dublin verdrag ook vervalt.
Dat is het probleem van de sociale wetenschap economie; het wordt vaak simpeler voorgesteld dan het is. Er zullen banen verloren gaan bij de City, natuurlijk, maar dat zal maar een (klein?) gedeelte zijn.quote:[..]
Los daarvan is het kopen van buitenlandse producten nu al een stuk duurder door de gekelderde pond.
Niet. Voorstanders van een Brexit zijn dat voornamelijk op sentimentele gronden. Ik had gehoopt dat dat soort volksnationalisme eindelijk eens weg zou gaan uit Europa maar kennelijk is het erg hardnekkig. Men wil wel profiteren van globalisering maar daar niks tegenover stellen. Dat bijzondere gedrag zie je hier ook: ze willen dolgraag uit de EU en doen dan verbaasd als ze niet kunnen blijven profiteren van dezelfde voorwaarden. Dan is het de EU die gemeen doet. Totaal wereldvreemd. Zolang 60% van de bevolking middelbaar tot lager opgeleid is ben ik tegen referenda over landelijke of internationale zaken.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 00:42 schreef agter het volgende:
[..]
Dit vraag ik me ook af, hoe goed er over de gevolgen nagedacht is.
Ik neem aan dat als je nadenkt over uittreden, dat je verschillende scenario's uitwerkt.
Die heb ik tot nu toe niet gezien.
Als de grenzen weer bewaakt gaan worden zullen er ook banen bijkomen!quote:Op zaterdag 25 juni 2016 00:48 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Er zullen vast mensen zijn die er niet zo goed over hebben nagedacht, maar dat zal een klein gedeelte zijn. Nogmaals, dit is het hele punt dat het remain kamp steeds maakte, daar valt toch moeilijk aan te ontkomen. Dat is alsof je er nu pas achter komt dat de verwachtingen bij een brexit zijn dat er meer buitenlanders geweigerd kunnen worden.
[..]
Dat is het probleem van de sociale wetenschap economie; het wordt vaak simpeler voorgesteld dan het is. Er zullen banen verloren gaan bij de City, natuurlijk, maar dat zal maar een (klein?) gedeelte zijn.
En er zullen ook positieve effecten op het aantal banen voor Britten zijn, bijvoorbeeld minder Polen en Roemenen. Producten in het buitenland worden duurder, dus zal Groot-Brittannië meer zelf moeten produceren; meer lokale banen. Export naar landen buiten de EU wordt goedkoper.
Allemaal kort door de bocht, je kan hier ellenlange oersaaie discussies over voeren die ik graag aan de economen overlaat. Punt is dat het banenverlies en de economische krimp niet straightforward is, en dat het de Britten wellicht wel waard is. De analisten waren het er vooraf over eens dat Bremain het economische debat gewonnen had; oftewel, het moet nog een stuk slechter gaan dan voorspeld om de Britten weer naar remain te laten swayen.
De Britten gaan nu voor hetzelfde geld werken als Polen en Roemenen? Wat gaat GB produceren wat elders niet goedkoper kan?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 00:48 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
En er zullen ook positieve effecten op het aantal banen voor Britten zijn, bijvoorbeeld minder Polen en Roemenen.
Wat wordt hier geproduceerd zonder producten of onderdelen van een laag loon land?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 00:50 schreef gelly het volgende:
[..]
De Britten gaan nu voor hetzelfde geld werken als Polen en Roemenen? Wat gaat GB produceren wat elders niet goedkoper kan?
Allemaal ambtenaren. Zo klinkt het.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 00:56 schreef john2406 het volgende:
Niet alleen laaggeschoolde banen in en uitklaren zal ook moeten gebeuren, en daar zullen ook bazen op toezien etc.
Zij hebben gestemd, niet ik, ik kan er niet over oordelen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 00:59 schreef agter het volgende:
[..]
Allemaal ambtenaren. Zo klinkt het.
Dat moet je toch niet willen als land?
Ik snap eigenlijk ook totaal niet waarom ze hier mee willen wachten. Hoe langer dit duurt hoe langer de onzekerheid duurt en hoe langer bedrijven niet in het VK zullen willen investeren; simpelweg omdat niemand weet wat er gaat gebeuren. Op economisch gebied heeft vooral het VK er last van als dit lang gaat aanslepen.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 23:31 schreef Knipoogje het volgende:
Zou de EU het VK kunnen dwingen op korte termijn artikel 50 in werking te laten treden? Ik denk dat ze de spelletjes van het VK aardig zat zijn. Eerst veroorzaken ze een verdamping van tientallen miljarden euro's op de beurzen en vervolgens gaan ze ineens treuzelen, treedt Cameron snel af om het niet te hoeven doen en zien zelfs de brexit-ers zelf ineens geen reden meer artikel 50 te starten.
En jij denkt dat de EU niet wil wachten? Jij denkt dat de overige 27 EU landen gisteren al (of vandaag of morgen) er met elkaar zijn uitgekomen hoe ze over duizenden zaken gaan onderhandelen met het VK? Jij denkt dat de EU gisteren al 100.000 A4'tjes heeft vol geklad hoe/wat/wanneer/waar de echtscheiding eruit moet zien?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 06:43 schreef J.B. het volgende:
[..]
Ik snap eigenlijk ook totaal niet waarom ze hier mee willen wachten. Hoe langer dit duurt hoe langer de onzekerheid duurt en hoe langer bedrijven niet in het VK zullen willen investeren; simpelweg omdat niemand weet wat er gaat gebeuren. Op economisch gebied heeft vooral het VK er last van als dit lang gaat aanslepen.
Lol, arme Nigelquote:It added: "In Moody's view, the negative effect from lower economic growth will outweigh the fiscal savings from the UK no longer having to contribute to the EU budget."
Die willen Artikel 50 zo snel mogelijk activeren, in tegenstelling tot de Britten. Misschien moet je je eens inlezen voordat je weer de gebruikelijke ongefundeerde rotzooi komt spuien hier.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 06:53 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
En jij denkt dat de EU niet wil wachten? Jij denkt dat de overige 27 EU landen gisteren al (of vandaag of morgen) er met elkaar zijn uitgekomen hoe ze over duizenden zaken gaan onderhandelen met het VK? Jij denkt dat de EU gisteren al 100.000 A4'tjes heeft vol geklad hoe/wat/wanneer/waar de echtscheiding eruit moet zien?
Je kan iets wel activeren maar als je er dan maanden niks mee doet dan is dat een beetje nutteloos hè.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 07:05 schreef J.B. het volgende:
[..]
Die willen Artikel 50 zo snel mogelijk activeren, in tegenstelling tot de Britten. Misschien moet je je eens inlezen voordat je weer de gebruikelijke ongefundeerde rotzooi komt spuien hier.
Goeien troll ditquote:Op zaterdag 25 juni 2016 07:07 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Je kan iets wel activeren maar als je er dan maanden niks mee doet dan is dat een beetje nutteloos hè.
Jij laat zoals te doen gebruikelijk zien dat je geen flauw idee waar het over gaat en wat het bewuste Artikel inhoudt, ik zou niet weten waarom ik daar inhoudelijk op in zou moeten gaan.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 07:20 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Zeg dan niks. Dit is gewoon een zwaktebod.
Ach die gevolgen warden door de pro leave mensen stelselmatig gebagatelliseerd en ontkend. En ook nu nog steedsquote:Op zaterdag 25 juni 2016 00:48 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Er zullen vast mensen zijn die er niet zo goed over hebben nagedacht, maar dat zal een klein gedeelte zijn. Nogmaals, dit is het hele punt dat het remain kamp steeds maakte, daar valt toch moeilijk aan te ontkomen. Dat is alsof je er nu pas achter komt dat de verwachtingen bij een brexit zijn dat er meer buitenlanders geweigerd kunnen worden.
Meer zelf produceren is ook meer zelf betalen. Of wordt de UK ineens een lagelonenland?quote:Dat is het probleem van de sociale wetenschap economie; het wordt vaak simpeler voorgesteld dan het is. Er zullen banen verloren gaan bij de City, natuurlijk, maar dat zal maar een (klein?) gedeelte zijn.
En er zullen ook positieve effecten op het aantal banen voor Britten zijn, bijvoorbeeld minder Polen en Roemenen. Producten in het buitenland worden duurder, dus zal Groot-Brittannië meer zelf moeten produceren; meer lokale banen. Export naar landen buiten de EU wordt goedkoper.
Allemaal kort door de bocht, je kan hier ellenlange oersaaie discussies over voeren die ik graag aan de economen overlaat. Punt is dat het banenverlies en de economische krimp niet straightforward is, en dat het de Britten wellicht wel waard is. De analisten waren het er vooraf over eens dat Bremain het economische debat gewonnen had; oftewel, het moet nog een stuk slechter gaan dan voorspeld om de Britten weer naar remain te laten swayen.
Nee, ze deden al niet aan Schengen dus er zijn niet meer douanebeambten nodigquote:Op zaterdag 25 juni 2016 00:50 schreef john2406 het volgende:
[..]
Als de grenzen weer bewaakt gaan worden zullen er ook banen bijkomen!
Hier nog zo'n pareltje:quote:Op zaterdag 25 juni 2016 08:25 schreef Hexagon het volgende:
Nou daar gaan weer wat banen zo te zien
http://www.nu.nl/beurs/42(...)m-af-referendum.html
Maar minder enge buut'nlanders heyr, dat zeggen ze
quote:Now that we know the UK will be leaving the EU we will be taking urgent steps to ensure that the UK Government protects Cornwall’s position in any negotiations.
We will be insisting that Cornwall receives investment equal to that provided by the EU programme which has averaged £60M per year over the last ten years.
Dat kan best. Sterker nog: ze kunnen de EU er nog steeds de schuld van geven, want als het economisch minder gaat, komt dat natuurlijk omdat de EU niet soepel genoeg met hen omgaat.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 00:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die zijn echt volledig geschift om dat voor te stellen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 08:49 schreef J.B. het volgende:
[..]
Hier nog zo'n pareltje:
Cornwall pleas for reassurance it will not be 'worse off' following Brexit vote
http://www.itv.com/news/w(...)llowing-brexit-vote/
[..]
Eigenlijk wel ja. Bij dat vorige referendum over Schotse onafhankelijkheid was er en draaiboek van honderden pagina's, geloof ik.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 09:03 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Die zijn echt volledig geschift om dat voor te stellen.
Oh, wacht. In het oorspronkelijke bericht dat ik gisteren las, leek het er op dat ze nog steeds de EU-subsidies willen. Nu kun je het interpreteren dat ze door de VK-regering willen worden gecompenseerd.
Zijn dat nou niet van die dingen die je vooraf moet bedenken voordat je je ergens instort?
Dat was dan een beetje dom van hem, zou Maxima zeggen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 09:17 schreef Igen het volgende:
Maar Cameron, die het referendum heeft bedacht, wou natuurlijk ook helemaal geen brexit.
Subsidies zijn onnodige marktverstoring. Men zou blij moeten zijn als dit stopt. De landbouwsubsidies moet ook in de rest van de EU de nek om Worden gedraaidquote:Op zaterdag 25 juni 2016 09:03 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Die zijn echt volledig geschift om dat voor te stellen.
Oh, wacht. In het oorspronkelijke bericht dat ik gisteren las, leek het er op dat ze nog steeds de EU-subsidies willen. Nu kun je het interpreteren dat ze door de VK-regering willen worden gecompenseerd.
Zijn dat nou niet van die dingen die je vooraf moet bedenken voordat je je ergens instort?
Die boeren zullen inderdaad heel blij zijn als ze failliet gaan.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 09:23 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Subsidies zijn onnodige marktverstoring. Men zou blij moeten zijn als dit stopt. De landbouwsubsidies moet ook in de rest van de EU de nek om Worden gedraaid
Puur economisch klopt dat inderdaad, maar landbouwsubsidies hebben ook strategisch belang omdat het de voedselzekerheid garandeert. Het gemeenschappelijk landbouwbeleid is niet voor niks door een Nederlander opgetuigd, die had de hongerwinter nog in z'n achterhoofd zitten.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 09:23 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Subsidies zijn onnodige marktverstoring. Men zou blij moeten zijn als dit stopt. De landbouwsubsidies moet ook in de rest van de EU de nek om Worden gedraaid
Deprijzen kunnen omhoog en het vk kan importrestricties zetten of een boycot op buitenlandse producten. De Russen en Iraniers hebben hier veel ervaringen mee en wat blijkt, op termijn is er geen enkel probleem, sterker, Dit stimuleert innovatie en uiteindelijk wordt je veel minder afhankelijk. Het assortiment in de supers zal wat minder worden, maar dat is een uiteindelijk klein offer voor de bevrijding van de Europese dictatuur.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 09:27 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Die boeren zullen inderdaad heel blij zijn als ze failliet gaan.
De kredietratinginstituten zijn vehikels die dwarsliggende landen kapot maken zodat Duitsland het Vierte Reich kan stichten, dat snap je toch zelf ook wel?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 09:29 schreef Hexagon het volgende:
Daar gaat de kredietstatus
http://www.nu.nl/brexit/4(...)jk-keuze-brexit.html
Maarre Moody's dat is toch ook een Eurofiel instituut? Nietdan?
Dat zijn echt de domste dingen die het VK kan doen, hoewel die Brexit al tamelijk dom is. Hun economie leunt op de dienstensector met daarbij een groot financieel waterhoofd. De tijd van innovatie en zelf veel produceren hebben ze achtergelaten na het overlijden van Queen Victoria.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 09:41 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Deprijzen kunnen omhoog en het vk kan importrestricties zetten of een boycot op buitenlandse producten. De Russen en Iraniers hebben hier veel ervaringen mee en wat blijkt, op termijn is er geen enkel probleem, sterker, Dit stimuleert innovatie en uiteindelijk wordt je veel minder afhankelijk. Het assortiment in de supers zal wat minder worden, maar dat is een uiteindelijk klein offer voor de bevrijding van de Europese dictatuur.
Importrestricties en een boycot op buitenlandse producten zijn dus niet marktverstorend?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 09:41 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Deprijzen kunnen omhoog en het vk kan importrestricties zetten of een boycot op buitenlandse producten. De Russen en Iraniers hebben hier veel ervaringen mee en wat blijkt, op termijn is er geen enkel probleem, sterker, Dit stimuleert innovatie en uiteindelijk wordt je veel minder afhankelijk. Het assortiment in de supers zal wat minder worden, maar dat is een uiteindelijk klein offer voor de bevrijding van de Europese dictatuur.
Whaha, denken dat mensen niks doen en gaan afwachten als artikel 50 wordt gestartquote:Op zaterdag 25 juni 2016 07:20 schreef Braindead2000 het volgende:
Zeg dan niks. Dit is gewoon een zwaktebod.
Geen enge dingen suggereren.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 07:05 schreef J.B. het volgende:
[..]
Die willen Artikel 50 zo snel mogelijk activeren, in tegenstelling tot de Britten. Misschien moet je je eens inlezen voordat je weer de gebruikelijke ongefundeerde rotzooi komt spuien hier.
Je weet wie er nu eerst maanden niets wil doen? Hint: dat is niet de EU.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 07:07 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Je kan iets wel activeren maar als je er dan maanden niks mee doet dan is dat een beetje nutteloos hè.
Airbus is gevestigd in Toulouse, Ford is Amerikaans, Nissan Japans. Die bedrijven gaan echt niet meteen hun productiecapaciteit verhuizen vanuit Engeland, maar nieuwe investeringen zullen deze multinationals waarschijnlijker in andere landen dan de VK gaan ondernemen. Uiteindelijk beslist het hoofdkantoor in dit soort omvangrijke beslissingen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 10:30 schreef Klopkoek het volgende:
Dat er in de UK geen innovatie plaats vindt is (zeker tov Nederland) niet helemaal waar.
https://www.gov.uk/govern(...)uarters_Brochure.pdf
Natuurlijk is dit hierboven een verkooppraatje maar ze hebben nog steeds Airbus, Ford, Nissan etc. Overigens vaak mede binnengehaald door overheidsinmenging.
Het fundamentele begrip lijkt bij sommigen* te missen dat andere landen óók soeverein zijn en óók belangen hebben en in bilaterale onderhandelingen net zo goed dossiers zullen koppelen om hun belangen te behartigen. En dat je zonder EU dus net zo min de "vrijheid" hebt om de hele wereld naar jouw pijpen te laten dansen en waarschijnlijk juist minder gedaan krijgt dan in een gestructureerd overleg.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 10:00 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Importrestricties en een boycot op buitenlandse producten zijn dus niet marktverstorend?
Zal ook goed zijn voor de onderhandeling met de EU als het VK importrestricties op landbouwproducten wil leggen. Wat Falco hierboven zegt: dat is echt het domste wat ze kunnen doen.
Ik zou dat nog stelliger formuleren: als een hoofdkantoor (van een buitenlandse multinational) nu ergens wil gaan investeren, dan gaan ze dat zeker niet in GB doen, Veel te onzeker hoe dat qua regelgeving uit gaat pakken. Dus Airbus gaat ergens in de EU investeren (als ze nu voor een keuze staan) en Ford zal eerder in de duitse tak dan in de britse tak investeren.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 10:33 schreef Falco het volgende:
[..]
Airbus is gevestigd in Toulouse, Ford is Amerikaans, Nissan Japans. Die bedrijven gaan echt niet meteen hun productiecapaciteit verhuizen vanuit Engeland, maar nieuwe investeringen zullen deze multinationals waarschijnlijker in andere landen dan de VK gaan ondernemen. Uiteindelijk beslist het hoofdkantoor in dit soort omvangrijke beslissingen.
Waarom wordt Nederland eigenlijk altijd overgeslagen bij dat soort beslissingen?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 10:40 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ik zou dat nog stelliger formuleren: als een hoofdkantoor (van een buitenlandse multinational) nu ergens wil gaan investeren, dan gaan ze dat zeker niet in GB doen, Veel te onzeker hoe dat qua regelgeving uit gaat pakken. Dus Airbus gaat ergens in de EU investeren (als ze nu voor een keuze staan) en Ford zal eerder in de duitse tak dan in de britse tak investeren.
Productiecapaciteit verhuizen zullen ze niet direct doen, maar uitbreiden zeer zeker niet. En als er ergens gesneden moet worden, dan kiezen ze denk ik als eerste voor de locatie in GB.
Dat worden we niet.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 10:48 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Waarom wordt Nederland eigenlijk altijd overgeslagen bij dat soort beslissingen?
Automobiel industrie? Scheepsbouw (niet enkel luxejachten)? Lucht en ruimtevaart?quote:
Inderdaad.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 11:53 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Automobiel industrie? Scheepsbouw (niet enkel luxejachten)? Lucht en ruimtevaart?
twitter:dannyctkemp twitterde op zaterdag 25-06-2016 om 12:46:52This is extraordinary -- French foreign minister calls for new British prime minister 'in coming days' - @AFP reageer retweet
Nou ja, er zal onderhandeld moeten gaan worden. Dat is lastig met een regering zonder mandaat. Zo vreemd is dit dus niet.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:02 schreef Nintex het volgende:
Tja, ze proberen nog steeds aan de touwtjes te trekkentwitter:dannyctkemp twitterde op zaterdag 25-06-2016 om 12:46:52This is extraordinary -- French foreign minister calls for new British prime minister 'in coming days' - @AFP reageer retweet
Engelse aangelegenheid. Als zetten ze een theepot op die plek tot oktober, heeft Frankrijk niets over te zeggen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nou ja, er zal onderhandeld moeten gaan worden. Dat is lastig met een regering zonder mandaat. Zo vreemd is dit dus niet.
Wat je in feite zegt is dat Frankrijk dus geen soeverein land met het recht op een eigen mening en met het recht om zich voor zijn eigen belangen in te zetten is?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:10 schreef Nintex het volgende:
[..]
Engelse aangelegenheid. Als zetten ze een theepot op die plek tot oktober, heeft Frankrijk niets over te zeggen.
Klopt, de Engelsen kunnen het proces rekken zolang ze willen... En gelijk hebben ze, want er zijn nog zat zaken waar de Britten nog iets mee kunnen, nu kunnen ze nog meebeslissen en zaken op scherp stellen ,of frustreren als het nodig is.. Bovendien kan men nu eerst even rustig kijken hoe het de komende maanden loopt en bovendien de schotten in toom houden. Bovendien is het goed om eens te kijken wat de Fransen en Duitsers straks gaan doen in de stembus. Je wilt natuurlijk niet een deal maken, terwijl die misschien straks veel beter is. Als kers op de taart is het bovendien heerlijk om het chagrijn te zien groeien van oa Juncker, Schultz en Verhofstadt...quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:10 schreef Nintex het volgende:
[..]
Engelse aangelegenheid. Als zetten ze een theepot op die plek tot oktober, heeft Frankrijk niets over te zeggen.
In POL zijn er toen gewoon 4 topics over volgeluld:quote:Op zaterdag 25 juni 2016 07:15 schreef Braindead2000 het volgende:
Wat een belangstelling voor een eventueel, heel misschien gehouden referendum over Schotland opeens. En dat terwijl het vorige, daadwerkelijk gehouden referendum over een onafhankelijkheid van Schotland net iets meer dan een half topicje vulde.
NWS / Schotland krijgt referendum over onafhankelijkheid
Je zou bijna denken dat mensen om andere redenen opeens zoveel belangstelling tonen.
Waar ze niet aan deden doet er bij mij niet meer toe, waar ze evt aan kunnen gaan doen is dat niet de vraag?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 08:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
[..]
Nee, ze deden al niet aan Schengen dus er zijn niet meer douanebeambten nodig
Hoe langer ze het rekken hoe meer kwaad bloed ze zetten bij de overgebleven lidstaten, en aangezien ze die toch nog nodig hebben om een beetje fatsoenlijk handelsakkoord af te sluiten is het wel zo handig dat ze dat zo veel mogelijk vermijden.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:33 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Klopt, de Engelsen kunnen het proces rekken zolang ze willen... En gelijk hebben ze, want er zijn nog zat zaken waar de Britten nog iets mee kunnen, nu kunnen ze nog meebeslissen en zaken op scherp stellen ,of frustreren als het nodig is.. Bovendien kan men nu eerst even rustig kijken hoe het de komende maanden loopt en bovendien de schotten in toom houden. Bovendien is het goed om eens te kijken wat de Fransen en Duitsers straks gaan doen in de stembus. Je wilt natuurlijk niet een deal maken, terwijl die misschien straks veel beter is. Als kers op de taart is het bovendien heerlijk om het chagrijn te zien groeien van oa Juncker, Schultz en Verhofstadt...
Dat wordt ook nog lachen, er zijn in het VK helemaal geen mensen met ervaring in deze onderhandelingen omdat al die toestand was uitbesteed aan de EUquote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nou ja, er zal onderhandeld moeten gaan worden. Dat is lastig met een regering zonder mandaat. Zo vreemd is dit dus niet.
Langdurige onzekerheid dus, er is geen betere manier om je eigen economie eens flink te saboterenquote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:33 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Klopt, de Engelsen kunnen het proces rekken zolang ze willen... En gelijk hebben ze, want er zijn nog zat zaken waar de Britten nog iets mee kunnen, nu kunnen ze nog meebeslissen en zaken op scherp stellen ,of frustreren als het nodig is.. Bovendien kan men nu eerst even rustig kijken hoe het de komende maanden loopt en bovendien de schotten in toom houden. Bovendien is het goed om eens te kijken wat de Fransen en Duitsers straks gaan doen in de stembus. Je wilt natuurlijk niet een deal maken, terwijl die misschien straks veel beter is. Als kers op de taart is het bovendien heerlijk om het chagrijn te zien groeien van oa Juncker, Schultz en Verhofstadt...
Ze mogen het wel vinden maar het VK hoeft er niks mee te doen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:17 schreef Igen het volgende:
[..]
Wat je in feite zegt is dat Frankrijk dus geen soeverein land met het recht op een eigen mening en met het recht om zich voor zijn eigen belangen in te zetten is?
Moeten ze ook maar niet zeuren straks als ze shitdeals krijgen zodra de uittreding een feit is als ze de EU en de markten nu gijzelen met onzekerheid.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 17:27 schreef Delibird het volgende:
[..]
Ze mogen het wel vinden maar het VK hoeft er niks mee te doen.
Bovendien, hoe langer ze rekken, hoe meer bedrijven er geen zin hebben om erop te wachten.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 16:36 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Hoe langer ze het rekken hoe meer kwaad bloed ze zetten bij de overgebleven lidstaten, en aangezien ze die toch nog nodig hebben om een beetje fatsoenlijk handelsakkoord af te sluiten is het wel zo handig dat ze dat zo veel mogelijk vermijden.
Gelukkig dan maar dat ze geen shitdeals gaan krijgen omdat de EU te afhankelijk is van het VK.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 17:37 schreef HexHunter het volgende:
[..]
Moeten ze ook maar niet zeuren straks als ze shitdeals krijgen zodra de uittreding een feit is als ze de EU en de markten nu gijzelen met onzekerheid.
quote:Op zaterdag 25 juni 2016 17:42 schreef Delibird het volgende:
[..]
Gelukkig dan maar dat ze geen shitdeals gaan krijgen omdat de EU te afhankelijk is van het VK.
Maar ze mogen het wel vriendelijk doch dringend verzoeken.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:10 schreef Nintex het volgende:
[..]
Uiteraard en die zullen het ook gewoon aanpakken zoals ze zelf goeddunkt. Maar de oproep is best logisch.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 17:27 schreef Delibird het volgende:
[..]
Ze mogen het wel vinden maar het VK hoeft er niks mee te doen.
Bedrijven inderdaad niet vermoed ik hoeveel rente brengt mijn geld op de bank op?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 17:38 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Bovendien, hoe langer ze rekken, hoe meer bedrijven er geen zin hebben om erop te wachten.
Ik kan hier geen kaas- van maken. Wat bedoel je in?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 18:55 schreef john2406 het volgende:
[..]
Bedrijven inderdaad niet vermoed ik hoeveel rente brengt mijn geld op de bank op?
http://www.nu.nl/brexit/4(...)sterdam-brexit-.htmlquote:De gemeente Amsterdam zegt dat een aantal bedrijven de keuze heeft gemaakt om te verhuizen naar de hoofdstad nadat de Britten hebben besloten uit de Europese Unie te stappen.
Dit meldt de Volkskrant op basis van een voorlichter van wethouder Kajsa Ollengren van Economie.
Onder andere enkele Aziatische financiële bedrijven die een kantoor in Londen hadden, zouden naar Amsterdam komen, maar specifieke namen worden niet gegeven.
Volgens de woordvoerder hebben de bedrijven geen trek in de onzekerheid die het referendum de komende jaren veroorzaakt.
Peiling
De krant haalt een consultant aan die een peiling hield onder Amerikaanse bedrijven. Eén op de drie ondernemingen overwoog om het kantoor te verplaatsen bij een Brexit.
Één op de acht noemt het waarschijnlijk dat ook daadwerkelijk te gaan doen. Amsterdam wordt door een meerderheid genoemd als mogelijke vestigingsplaats.
De eerste barsten in het Britse rijk worden steeds groterquote:Op zaterdag 25 juni 2016 19:40 schreef Wombcat het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/brexit/4(...)sterdam-brexit-.html
aanstaande dinsdag kan artikel 50 al in werking zijn voor de Brittenquote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:10 schreef Nintex het volgende:
[..]
http://www.bbc.com/news/uk-politics-36631518quote:Could UK be forced into quick EU exit?
We have voted to leave the EU but when will we actually start negotiating our exit?
There is lots to discuss with our EU colleagues: what to do with half-used EU budgets and EU citizens living in the UK and British citizens living in the EU. There is also, of course, the thorny issue of Britain's future trading relationship with the EU once we leave.
So you might imagine everyone will want to crack on as quickly as possible.
And certainly that is the view of many EU leaders. They want to end the uncertainty for the markets and begin formal talks.
The only problem is that David Cameron wants to delay the start of exit talks until a new Conservative leader has been elected in October.
That would give the new prime minister the chance to work out his negotiating strategy and get it endorsed by the House of Commons in a vote and perhaps even the people in a general election.
But Derrick Wyatt QC, emeritus professor of law at Oxford University, told me that Mr Cameron might not have as much time as he had expected.
Withdrawal agreement
He said that the European Council - representing the 27 other member states - could trigger the negotiating process as soon as the prime minister discusses Brexit with other EU leaders.
Paragraph two of Article 50 of the Lisbon Treaty says that "a Member State which decides to withdraw shall notify the European Council of its intention".
Once this happens, the leaving state has up to two years to negotiate a withdrawal agreement.
The treaty does not say how this process of notification should happen.
It has always been assumed that this would come in the form of a letter from the prime minister to Donald Tusk, the European Council president, and the timing would be in the hands of the British government.
But Professor Wyatt, who has represented clients in hundreds of cases before the European courts, said that EU lawyers might consider any discussion about Brexit between Mr Cameron and Mr Tusk and other EU leaders as effectively notifying the European Council of the UK's intention to leave.
Weaker position
Professor Wyatt said: "If David Cameron attends the European council on Tuesday, he is likely to confirm in discussions with other heads of government that the UK intends to leave the EU.
"He might do this directly in so many words or he might conduct conversations predicated on the UK's departure from the EU, such as suggestions that informal pre-negotiations might take place before Article 50 is formally triggered.
"EU lawyers might advise the council that such confirmation or such conversations are themselves enough to trigger Article 50 and set the clock ticking on the two year period for negotiating a withdrawal agreement."
This question is crucial because the sooner Article 50 is triggered, the less time the UK will have to secure a withdrawal deal.
The closer the UK gets to the two year deadline, the weaker its negotiating position.
Hostile act
The two year period can be extended but only with the agreement of all EU member states and they would demand concessions from the UK before giving that agreement.
Pro-leave campaigners have long argued that the government should delay triggering Article 50 until substantial pre-negotiation talks have taken place between the UK and the EU. But Professor Wyatt's interpretation of the EU treaty suggests this would be difficult.
Any decision by the EU to trigger the Article 50 process before the UK is ready would be considered a hostile act by the British government and would be a high risk strategy for EU leaders.
The UK might try to challenge the decision in the European Court of Justice, which decides how EU treaties should be interpreted.
The irony of a pro-Leave Conservative government having to appeal to the very European judges whose legitimacy they question would not be lost on pro-remain campaigners.
quote:Op zaterdag 25 juni 2016 19:40 schreef Wombcat het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/brexit/4(...)sterdam-brexit-.html
Op dat terrein is Nederland afgelopen week flink genaaid door de Europese Unie. Ze wilden - terecht - wat doen aan de belastingontwijking en belastingontduiking, maar natuurlijk doen de grote landen weer eens aan 'buck passing'.quote:Op iets langere termijn kan een Brexit overigens weer een bedreiging worden voor de Amsterdamse economie, waarschuwt de woordvoerder van Ollongren. 'Groot-Brittannië heeft na een breuk de handen vrij om belastingregels zodanig aan te passen dat het voor sommige bedrijven juist zeer aantrekkelijk wordt zich in dat land te vestigen.'
quote:In een van zijn laatste tweets sprak Cameron nog zijn tevredenheid uit over het feit dat acteur David Walliams zich te elfder ure heeft gemeld in het Blijf-kamp. Walliams is bekend van zijn rol in Little Britain, een van de vele series waarin de Britse onderklasse belachelijk is gemaakt. De plebejers met hun dikke buiken, hun tattoos en hun liefde voor roze klederdracht, woonachtig in de afvoerputjes van de klassenmaatschappij. Stembusschuw volk, ook. Vergeten door Westminster, en andersom. Maar voor dit referendum bleken ze wel interesse te tonen.
In Sunderland hebben kiezers voor het eerst sinds de jaren tachtig de weg naar het stembureau gevonden, sinds de dagen dat Margaret Thatcher de scheepswerven sloot. Opeens zagen ze hun kans schoon wraak te nemen op de elite, op de bankiers, op de politici, op de Brusselse 'bemoeials', op de salonsocialisten. Ja, ook op progressieve acteurs als Walliams.
Op de plekken waar de Industriële Revolutie had plaatsgevonden, vond nu een vertraagde Socialistische Revolutie tegen het establishment plaats. Niet bloedig, maar op z'n Engels: stilletjes, via het stemhokje. De leiders waren, heel Engels, particulier opgeleide politici als Farage en Johnson. De UKIP-leider was al populair in deze contreien vol weeskinderen van de Labour Partij, maar onlangs kwamen er berichten dat Old Etonian Johnson hier populairder is dan in Londen, waar hij acht jaar lang burgemeester was. Dit zijn gebieden waar immigratie minder voordelen heeft gebracht dan in de hoofdstad, maar bij Labour bleef het i-woord taboe. Sterker, Labour-leider Jeremy Corbyn is voor meer immigratie.
Moeilijk te vatten conservatisme
Little Britain ging bij deze referendumcampagne een monsterverbond aan met Little England, de conservatieven in de antieke graafschappen die terugverlangen naar Merry Old England. In deze kringen heerst een scepsis tegen Cameron met zijn missie om de partij de 21ste eeuw binnen te slepen, daar velen pas net aan de 20ste gewend waren geraakt. In deze kringen heeft Cameron veel vijandigheid veroorzaakt met al zijn dreigementen - met name zijn lach toen Barack Obama de Britten voor de laatste keer waarschuwde, viel verkeerd. De tactiek werkte juist averechts. 'Hoe is het mogelijk', schreef Janet Daley in The Sunday Telegraph, 'dat de premier het temperament van zijn landgenoten zo verkeerd heeft ingeschat'.
Het conservatisme van Little England is voor veel inwoners van het continent moeilijk te vatten. Staatsrechtgeleerde Vernon Bogdanor, Camerons oude docent in Oxford, wees er afgelopen week op dat waar landen als Duitsland, Frankrijk en Italië na de Tweede Wereldoorlog opnieuw moesten beginnen, 'onze instituties in tact zijn gebleven en teruggaan tot de Middeleeuwen, het koningshuis zelfs langer. Dat verschil uit zich in de waarde die hier wordt gehecht aan de soevereiniteit van het parlement, dat onder druk staat van Brussel'. Wat Cameron ook met onderhandelingen had bereikt in Brussel, de vrees bleef dat de EU afkoerst op een superstaat. Veel ouderen hadden bovendien het gevoel dat ze bij het EEG-referendum in 1975 waren verraden. Dat zou hen niet nog een keer gebeuren.
[...]
Hiermee heeft het eiland kennis gemaakt met een Amerikaanse import: de cultuuroorlogen. Deze staan haaks op de Engelse traditie om te komen tot een 'settlement', iets waar de Anglicaanse staatskerk het beste voorbeeld van is: een verlicht katholieke kerk met een koningin aan het hoofd.
[...]
Opeens vinden ze zichzelf nu terug op onbekend terrein. Ze hebben hun land terug, maar het is hun oude land niet meer.
http://www.bbc.com/news/live/uk-politics-36570120quote:How will Article 50 be triggered?
A spokesman for the European Council has issued the following statement clarifying how Article 50 of the Lisbon Treaty is triggered - the mechanism to be used by a country withdrawing from the EU.
The notification of Article 50 is a formal act and has to be done by the British government to the European Council. It has to be done in an unequivocal manner with the explicit intent to trigger Article 50.
It could either be a letter to the President of the European Council or an official statement at a meeting of the European Council duly noted in the official records of the meeting. Negotiations of leaving and the future relationship can only begin after such a formal notification.
If it is indeed the intention of the British government to leave the EU, it is therefore in its interest to notify as soon as possible."
Heb je de handelsbalans van het VK gecheckt?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 17:42 schreef Delibird het volgende:
[..]
Gelukkig dan maar dat ze geen shitdeals gaan krijgen omdat de EU te afhankelijk is van het VK.
Het is natuurlijk ook gek dat een Tory als Boris Johnson op één of andere manier een vrij diverse groep kan aanspreken. Dan neem ik Farage even apart.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 20:16 schreef Klopkoek het volgende:
Het conservatisme van Little England is voor veel inwoners van het continent moeilijk te vatten.
Daar wordt idd al een tijdje voor gewaarschuwd (in zoverre de cynische politiek dat als een probleem ziet, ik ben bang dat elders de champagnekurken ploppen)quote:Op zaterdag 25 juni 2016 20:39 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het is natuurlijk ook gek dat een Tory als Boris Johnson op één of andere manier een vrij diverse groep kan aanspreken. Dan neem ik Farage even apart.
Wat er met de onderlaag gebeurd is in de UK, waarin werkloosheid overerfbaar is geworden, is sws een aparte discussie waard, denk ik. Maar goed, in een land als NL kenden we dit probleem in het geheel niet, ik denk dat het wel een probleem gaat worden van de toekomst. Er zijn ook al directeuren geweest van VMBO-scholen die stelden dat zij kinderen aan het opleiden zijn (behalve hen die doorstuderen, maar veel zijn dat er natuurlijk niet) voor de werkloosheid. Omdat ik zelf een dochter had op VMBO, is dit voor mij wel een heel grote zorg iig.
Whaha, denken dat de EU en het VK al precies voor zichzelf op papier hebben staan hoe ze over 100.000 zaken gaan onderhandelen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 10:08 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Whaha, denken dat mensen niks doen en gaan afwachten als artikel 50 wordt gestart
Waarom denk je dat ze er geen haast bij hebben om het te starten? Weet je wat het inhoudt?
Dat doet er voor de EU veel minder toe dan voor het VK.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 21:45 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Whaha, denken dat de EU en het VK al precies voor zichzelf op papier hebben staan hoe ze over 100.000 zaken gaan onderhandelen.
Ik weet het niet. Al dat gefocus op vergezochte, mogelijk schadelijke, randverschijnselen uit het eurofiele kamp komt op mij over als een ziekelijke vorm van afgunst. Bijvoorbeeld iemand wiens buurman de staatsloterij heeft gewonnen en dan elke dag zegt "Ja hebt jij hebt 10 miljoen gewonnen maar, maar, maar... jij hebt nu een Porsche voor de deur staan maar, maar, jij hebt niet, maar..., jij hebt nu een bloedmooie vriendin waar je de komende 2 maanden mee op de het strand van de Bahamas ligt maar, maar, maar (zweet, zweet, zweet).......dan mis je wel mooi de kermis in Stampersgat" en dan denkt: "Lekker puh, die heb ik binnen, kom daar maar eens van terug."quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:35 schreef freako het volgende:
[..]
In POL zijn er toen gewoon 4 topics over volgeluld:
POL / Schotse onafhankelijkheid is onzin, en bovendien kwalijk.
Voor het Schots referendum was er een draaiboek van dik 600 pagina's voorbereid voor wat er zou gebeuren als Schotland het VK zou verlaten. Het heeft er alle schijn van dat die idioten dat nu niet hebben aangezien Cameron meteen de hete aardappel doorschoof naar de volgende, dat zij niet zijn voorbereid is niet het probleem van de EU maar van het VK.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 21:45 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Whaha, denken dat de EU en het VK al precies voor zichzelf op papier hebben staan hoe ze over 100.000 zaken gaan onderhandelen.
De britse politiek faalt behoorlijk inderdaad.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 22:12 schreef J.B. het volgende:
[..]
Voor het Schots referendum was er een draaiboek van dik 600 pagina's voorbereid voor wat er zou gebeuren als Schotland de boel zou verlaten. Het heeft er alle schijn van dat die idioten dat nu niet hebben aangezien Cameron meteen de hete aardappel doorschoof naar de volgende, dat zij niet zijn voorbereid is niet het probleem van de EU maar van het VK.
Ik weet het niet hoor, maar ik stel me een gure herfstdag voor, ergens op het platteland. Braindead2000 springt daar in de sloot, met een paar dorpsgenoten die van een afstandje toekijken en meewarig hun hoofd schudden. Maar al rillend weer op de kant klimmend roept Braindead2000: "Jullie hebben gewoon een ziekelijke vorm van afgunst!"quote:Op zaterdag 25 juni 2016 22:03 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Al dat gefocus op vergezochte, mogelijk schadelijke, randverschijnselen uit het eurofiele kamp komt op mij over als een ziekelijke vorm van afgunst. Bijvoorbeeld iemand wiens buurman de staatsloterij heeft gewonnen en dan elke dag zegt "Ja hebt jij hebt 10 miljoen gewonnen maar, maar, maar... jij hebt nu een Porsche voor de deur staan maar, maar, jij hebt niet, maar..., jij hebt nu een bloedmooie vriendin waar je de komende 2 maanden mee op de het strand van de Bahamas ligt maar, maar, maar (zweet, zweet, zweet).......dan mis je wel mooi de kermis in Stampersgat" en dan denkt: "Lekker puh, die heb ik binnen, kom daar maar eens van terug."
http://www.nrc.nl/handels(...)-en-kingmake-1628998quote:Gove koos voor zijn principes: ,,Ik wil dat we Brexit stemmen voor dat het te laat is. Want als we lid blijven, leggen we ons niet neer bij een veilige status quo. We kiezen er dan voor gijzelaars te zijn, opgesloten in de achterbak van een auto, die richting verdere Europese integratie wordt gedreven.”
Liever ziet hij een „relatie van vrijhandel en vriendelijke coöperatie” met Europa voor zich, en „vrijhandelsakkoorden met opkomende economieën, lagere handelstarieven met als gevolg dat prijzen in het VK lager worden”.
De exacte details van wat dat betekent, zullen de komende maanden en jaren duidelijk worden. Gove noemde in mei eens Albanië als inspiratiebron, maar durfde dat niet meer te herhalen. Zeker niet toen bleek dat dat land juist streeft naar EU-lidmaatschap.
Al zou er niks op papier staan, wie wil je daar dan de schuld van geven? De hele Britse politiek? Het Remain-kamp ook? Het Remain-kamp had daar ook voorbereid op moeten zijn. Net zoals de EU en alle afzonderlijke EU-landen. Zijn we dan allemaal idioten?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 22:12 schreef J.B. het volgende:
[..]
Voor het Schots referendum was er een draaiboek van dik 600 pagina's voorbereid voor wat er zou gebeuren als Schotland het VK zou verlaten. Het heeft er alle schijn van dat die idioten dat nu niet hebben aangezien Cameron meteen de hete aardappel doorschoof naar de volgende, dat zij niet zijn voorbereid is niet het probleem van de EU maar van het VK.
We zullen zien. Ik voorspel een mooie toekomst voor het VK. Hoogstens een tijdelijk een economisch crisisje waarvan we er zoveel hebben gehad dankzij de EU. Over een paar jaar zullen ze veel beter presteren als de EU. En het gaat niet alleen om de economie. Er zijn op andere gebieden nog veel meer voordelen voor het VK.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 22:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik weet het niet hoor, maar ik stel me een gure herfstdag voor, ergens op het platteland. Braindead2000 springt daar in de sloot, met een paar dorpsgenoten die van een afstandje toekijken en meewarig hun hoofd schudden. Maar al rillend weer op de kant klimmend roept Braindead2000: "Jullie hebben gewoon een ziekelijke vorm van afgunst!"
De Britse regering uiteraard, regeren is vooruitzien en het is gewoon hun taak daar een plan voor te hebben. De EU daarentegen is er blijkbaar op voorbereid, die dringt namelijk aan op een zo spoedig mogelijke Exit. De persoon die de leiding krijgt over de onderhandelingen is ook al aangewezen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 22:28 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Al zou er niks op papier staan, wie wil je daar dan de schuld van geven? De hele Britse politiek? Het Remain-kamp ook? Het Remain-kamp had daar ook voorbereid op moeten zijn. Net zoals de EU en alle afzonderlijke EU-landen. Zijn we dan allemaal idioten?
Volgens mij worden verdragen stopgezet na 2 jaar als artikel 50 wordt geactiveerd. Dan kun je maar niet met je armen over elkaar gaan zitten.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 21:45 schreef Braindead2000 het volgende:
Zullen we een weddenschapje afsluiten? Wie zal zich de komende jaren het meest beklagen over het trage verloop van de Brexit? Ik zeg het VK en jij zegt de 27-koppige EU die na elk voorstel van het VK over duizenden zaken met zijn 27'en gedachtes met elkaar moeten wisselen. Ik ban mezelf voor een week als jij gelijk heb. Deal?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 22:41 schreef J.B. het volgende:
[..]
De Britse regering uiteraard, regeren is vooruitzien en het is gewoon hun taak daar een plan voor te hebben. De EU daarentegen is er blijkbaar op voorbereid, die dringen namelijk aan op een zo spoedig mogelijke Exit.
What goes down must come up!quote:Op zaterdag 25 juni 2016 19:15 schreef arie_bc het volgende:
[..]
Ik kan hier geen kaas- van maken. Wat bedoel je in?
Nee joh, dat is maar een artikel dat aangepast kan worden, mocht dat nodig zijn.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 22:47 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Volgens mij worden verdragen stopgezet na 2 jaar als artikel 50 wordt geactiveerd. Dan kun je maar niet met je armen over elkaar gaan zitten.
Aanpassing vereist volgens mij unanimiteit. Terwijl het sluiten van een deal binnen die 2 jaar alleen een 'gekwalificeerde meerderheid' van de lidstaten vereist.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 22:54 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Nee joh, dat is maar een artikel dat aangepast kan worden, mocht dat nodig zijn.
Wat denk jij dat er gebeurt als na 2 jaar blijkt dat het plotseling stopzetten van de onderhandelingen en het direct uitzetten van het VK uit de EU rampzalige gevolgen heeft voor het VK en de EU? Denk jij dan dat de EU zegt "Mozes zelf heeft artikel 50 in steen gebeiteld en al verdwijnt heel Europa van de aardbodem, we moeten en zullen ons voor eeuwig aan artikel 50 houden"?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 23:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Aanpassing vereist volgens mij unanimiteit. Terwijl het sluiten van een deal binnen die 2 jaar alleen een 'gekwalificeerde meerderheid' van de lidstaten vereist.
"De EU" kan daar niks over zeggen. Het is aan de regeringsleiders om daar gezamenlijk iets over te besluiten.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 23:12 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Wat denk jij dat er gebeurt als na 2 jaar blijkt dat het plotseling stopzetten van de onderhandelingen en het direct uitzetten van het VK uit de EU rampzalige gevolgen heeft voor het VK en de EU? Denk jij dan dat de EU zegt "Mozes zelf heeft artikel 50 in steen gebeiteld en al verdwijnt heel Europa van de aardbodem, we moeten en zullen ons voor eeuwig aan artikel 50 houden"?
Correct. Alle 27, een voor een.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 23:22 schreef Igen het volgende:
[..]
"De EU" kan daar niks over zeggen. Het is aan de regeringsleiders om daar gezamenlijk iets over te besluiten.
Volgens mij leeft Zwitserland ook prima zonder de EU.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 19:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De eerste barsten in het Britse rijk worden steeds groter
Maar nee hoor, volgens de Europahaters is er niets aan de hand
Zwitserland is betalende klant van de EU dus doet het helemaal niet zonder de EU. Ze hebben alleen geen inspraak.quote:Op zondag 26 juni 2016 02:24 schreef studentje7.1 het volgende:
[..]
Volgens mij leeft Zwitserland ook prima zonder de EU.
Op de korte termijn zullen er natuurlijk meer nadelige dan voordelige gevolgen zijn door de uittreding. Gewoonweg omdat bedrijven/beurzen altijd angstig zijn voor verandering.
Dat hadden ze misschien beter kunnen doen voor ze hieraan begonnen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 21:45 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Het lijkt er op dat de exitters daar ook naar toe willen, want Zwitserland wordt door hen als lichtend voorbeeld gezien.quote:Op zondag 26 juni 2016 09:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zwitserland is betalende klant van de EU dus doet het helemaal niet zonder de EU. Ze hebben alleen geen inspraak.
Betalen voor bemoeizucht zonder invloed. Geloof niet dat ze dat als ideaalbeeld voor ogen haddenquote:Op zondag 26 juni 2016 09:15 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Het lijkt er op dat de exitters daar ook naar toe willen, want Zwitserland wordt door hen als lichtend voorbeeld gezien.
Dat is onmogelijk. Binnen Labour en de Conservatives bestaan er Leave- en Remain-kampen. Ukip had gekund maar Ukip heeft geen macht en niet de middelen om het plan helemaal uit te werken.quote:Op zondag 26 juni 2016 09:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat hadden ze misschien beter kunnen doen voor ze hieraan begonnen.
Zwitserland is enorm verbonden met de EU.quote:Op zondag 26 juni 2016 02:24 schreef studentje7.1 het volgende:
[..]
Volgens mij leeft Zwitserland ook prima zonder de EU.
Op de korte termijn zullen er natuurlijk meer nadelige dan voordelige gevolgen zijn door de uittreding. Gewoonweg omdat bedrijven/beurzen altijd angstig zijn voor verandering.
Het gaat vooral om de regering. Wanneer er twee mogelijke vervolgen zijn op het referendum moet je twee scenarios hebben liggen over het vervolg. Of je nu voor of tegen de Brexit bent als ministersploeg, je moet met beide mogelijkheden rekening houden en daarop kunnen acteren.quote:Op zondag 26 juni 2016 09:30 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Dat is onmogelijk. Binnen Labour en de Conservatives bestaan er Leave- en Remain-kampen. Ukip had gekund maar Ukip heeft geen macht en niet de middelen om het plan helemaal uit te werken.
Lijkt me niet. Labour kan lekker achterover leunen en het worstelen van de zijlijn bekijken. UKIP is geen factor van belang in de Britse politiek dus hen betrekken heeft geen nut.quote:Op zondag 26 juni 2016 09:34 schreef Braindead2000 het volgende:
Hoe gaat dat straks trouwens in zijn werk. Betrekt The Conservative Party ook Labour en Ukip in het onderhandelingsproces?
Daar geloof ik niks van. Er zijn zoveel verschillende onderwerpen waar over onderhandelt zal moeten worden en elk onderwerp op zichzelf vergt al enorm veel tijd en energie. En wie zijn die EU-politici dan, wie heeft ze het mandaat gegeven om elk onderwerp uit te werken, hoe ze de onderhandelingen ingaan om het beste resultaat te krijgen en wat het minimum resultaat moet zijn van al die onderhandelingen over al die ingewikkelde onderwerpen?quote:Op zondag 26 juni 2016 09:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het gaat vooral om de regering. Wanneer er twee mogelijke vervolgen zijn op het referendum moet je twee scenarios hebben liggen over het vervolg. Of je nu voor of tegen de Brexit bent als ministersploeg, je moet met beide mogelijkheden rekening houden en daarop kunnen acteren.
De EU politici hebben dat duidelijk wel gedaan. DIe zitten dus goed voorbereid aan tafel.
Het zijn de 27e gekozen regeringsleiders. En die zullen inderdaad nog geen uitonderhandeld standpunt hebben. Daarom duurt artikel 50 ook twee jaar. Maar in ieder geval lijken ze wel een draaiboek te hebben over welke stappen nu genomen moeten worden. Anders zouden ze ook meer gaan treuzelen.quote:Op zondag 26 juni 2016 09:47 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Daar geloof ik niks van. Er zijn zoveel verschillende onderwerpen waar over onderhandelt zal moeten worden en elk onderwerp op zichzelf vergt al enorm veel tijd en energie. En wie zijn die EU-politici dan, wie heeft ze het mandaat gegeven om elk onderwerp uit te werken, hoe ze de onderhandelingen ingaan om het beste resultaat te krijgen en wat het minimum resultaat moet zijn van al die onderhandelingen over al die ingewikkelde onderwerpen?
Toch reageert de EU verdacht doordacht en rationeel op deze uitslag. Dit in tegenstelling tot de Britten. Men lijkt de scenario's over hoe nu verder dus beter te hebben uitgewerkt.quote:Op zondag 26 juni 2016 09:47 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Daar geloof ik niks van. Er zijn zoveel verschillende onderwerpen waar over onderhandelt zal moeten worden en elk onderwerp op zichzelf vergt al enorm veel tijd en energie. En wie zijn die EU-politici dan, wie heeft ze het mandaat gegeven om elk onderwerp uit te werken, hoe ze de onderhandelingen ingaan om het beste resultaat te krijgen en wat het minimum resultaat moet zijn van al die onderhandelingen over al die ingewikkelde onderwerpen?
Het kan ook een soort blufpoker zijn. Als de regeringsleiders van de grote landen zeggen dat ze er klaar voor zijn, dan plaatst dat druk op de opvolger van Cameron. Als dat bijv. Boris Johnson wordt en die dan niet snel een aanvraag voor artikel 50 doet, dan heeft die heel wat uit te leggen aan de kiezers en kan dan niet de schuld aan de EU geven.quote:Op zondag 26 juni 2016 09:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het zijn de 27e gekozen regeringsleiders. En die zullen inderdaad nog geen uitonderhandeld standpunt hebben. Daarom duurt artikel 50 ook twee jaar. Maar in ieder geval lijken ze wel een draaiboek te hebben over welke stappen nu genomen moeten worden. Anders zouden ze ook meer gaan treuzelen.
Soms moet voor niet zo belangrijke zaken de grondwet veranderd worden. Een beetje raar dan als de conservatieven in hun eentje zoiets groots uitvoeren. Misschien moet de grondwet daar ook wel aangepast worden op bepaalde punten en hebben ze een 2/3e meerderheid nodig. Ik weet het niet maar dan zullen ze wel andere partijen erin moeten betrekken. En wat gebeurt er als UKIP bij de volgende verkiezingen de grootste is en niet blij is met het onderhandelingsresultaat van de conservatieven tot dan toe?quote:Op zondag 26 juni 2016 09:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Lijkt me niet. Labour kan lekker achterover leunen en het worstelen van de zijlijn bekijken. UKIP is geen factor van belang in de Britse politiek dus hen betrekken heeft geen nut.
Ook dat kan een erg doordachte benadering zijn. De bal zo snel en volledig mogelijk bij de Britten leggen is heel slim.quote:Op zondag 26 juni 2016 09:54 schreef Igen het volgende:
[..]
Het kan ook een soort blufpoker zijn. Als de regeringsleiders van de grote landen zeggen dat ze er klaar voor zijn, dan plaatst dat druk op de opvolger van Cameron. Als dat bijv. Boris Johnson wordt en die dan niet snel een aanvraag voor artikel 50 doet, dan heeft die heel wat uit te leggen aan de kiezers en kan dan niet de schuld aan de EU geven.
De Britten hebben geen grondwet en UKIP mag blij zijn als ze een Brexit overleven. Zetels in het Lagerhuis veroveren ze tot nu toe enkel door overlopers en raken ze bij de verkiezingen weer kwijt. Als de Britse vertegenwoordiging in het EP wordt opgeheven is het einde oefening voor hen.quote:Op zondag 26 juni 2016 09:57 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Soms moet voor niet zo belangrijke zaken de grondwet veranderd worden. Een beetje raar dan als de conservatieven in hun eentje zoiets groots uitvoeren. Misschien moet de grondwet daar ook wel aangepast worden op bepaalde punten en hebben ze een 2/3e meerderheid nodig. Ik weet het niet maar dan zullen ze wel andere partijen erin moeten betrekken. En wat gebeurt er als UKIP bij de volgende verkiezingen de grootste is en niet blij is met het onderhandelingsresultaat van de conservatieven tot dan toe?
Et voila, een strategie is geboren.quote:Op zondag 26 juni 2016 09:54 schreef Igen het volgende:
[..]
Het kan ook een soort blufpoker zijn. Als de regeringsleiders van de grote landen zeggen dat ze er klaar voor zijn, dan plaatst dat druk op de opvolger van Cameron. Als dat bijv. Boris Johnson wordt en die dan niet snel een aanvraag voor artikel 50 doet, dan heeft die heel wat uit te leggen aan de kiezers en kan dan niet de schuld aan de EU geven.
Ik heb de laatste jaren weinig gemerkt van al die draaiboeken van de EU. Waren de draaiboeken voor de kredietcrisis, bankencrisis, eurocrisis, vluchtelingencrisis toevallig die periode uitgeleend aan iemand anders?quote:Op zondag 26 juni 2016 09:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het zijn de 27e gekozen regeringsleiders. En die zullen inderdaad nog geen uitonderhandeld standpunt hebben. Daarom duurt artikel 50 ook twee jaar. Maar in ieder geval lijken ze wel een draaiboek te hebben over welke stappen nu genomen moeten worden. Anders zouden ze ook meer gaan treuzelen.
Dit is in ieder geval iets gemakkelijker te plannen gezien de datum dat het kon gebeuren al lang en breed bekend was.quote:Op zondag 26 juni 2016 10:23 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ik heb de laatste jaren weinig gemerkt van al die draaiboeken van de EU. Waren de draaiboeken voor de kredietcrisis, bankencrisis, eurocrisis, vluchtelingencrisis toevallig die periode uitgeleend aan iemand anders?
Ik heb EU-politici geïrriteerd en wraakzuchtig zien reageren. Er is geen enkele reden voor de EU om haast te maken behalve uit wraak. Als het VK de volgende dag Artikel 50 in had laten treden en direct kenbaar had gemaakt dat ze zo snel mogelijk willen onderhandelen dan had de EU precies het tegenovergestelde gedaan.quote:Op zondag 26 juni 2016 09:51 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Toch reageert de EU verdacht doordacht en rationeel op deze uitslag. Dit in tegenstelling tot de Britten. Men lijkt de scenario's over hoe nu verder dus beter te hebben uitgewerkt.
En dan gaat het niet over de exacte uitkomst maar wel over het stappenplan om daar te komen.
Er zal ongetwijfeld e.e.a. zijn uitgezocht over wat juridisch de mogelijkheden zijn.quote:Op zondag 26 juni 2016 10:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Et voila, een strategie is geboren.
Maar ik verwacht dat de afgelopen maanden ook al wel wat ambtenaren aan et werk zijn geweest.
De CRA's zullen de UK wel tot haast aansporenquote:Op zondag 26 juni 2016 10:39 schreef Igen het volgende:
[..]
Er zal ongetwijfeld e.e.a. zijn uitgezocht over wat juridisch de mogelijkheden zijn.
Maar nu Cameron is afgetreden zonder zelf dat artikel 50 alvast in te roepen, heb je een heel onzekere politieke situatie waar je eigenlijk geen draaiboek voor klaar kan hebben liggen.
Toch wel, langdurige onrust is nu niet bepaald bevordelijk voor de EU. Die willen op redelijke termijn weten waar ze aan toe zijn.quote:Op zondag 26 juni 2016 10:36 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ik heb EU-politici geïrriteerd en wraakzuchtig zien reageren. Er is geen enkele reden voor de EU om haast te maken behalve uit wraak. Als het VK de volgende dag Artikel 50 in had laten treden en direct kenbaar had gemaakt dat ze zo snel mogelijk willen onderhandelen dan had de EU precies het tegenovergestelde gedaan.
Haast is ook gewoon verstandig.quote:Op zondag 26 juni 2016 10:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De CRA's zullen de UK wel tot haast aansporen
Daarbij moet ook voorkomen worden dat de UK een of ander smerig spel kan spelen waarbij ze dan toch weer blijven door de EU verder te chanteren.quote:Op zondag 26 juni 2016 10:55 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Toch wel, langdurige onrust is nu niet bepaald bevordelijk voor de EU. Die willen op redelijke termijn weten waar ze aan toe zijn.
mooi verhaal.quote:Op zondag 26 juni 2016 11:08 schreef J.B. het volgende:
De Britten hebben gewoon geen plan A of plan B en er is nu ook geen competent figuur om dit proces te leiden door de ontstane politieke puinhoop. De Fransen hebben overigens een mooi drukmiddel om tot activering van Artikel 50 te komen:
Brexit: New migrant crisis could hit UK after French politicians call for Calais border to be scrapped
http://www.mirror.co.uk/n(...)crisis-could-8276808
Lijkt me nou niet heel handig om een Brit namens ons te laten onderhandelenquote:Op zondag 26 juni 2016 11:29 schreef Igen het volgende:
Die krant heeft wel meer mooie verhalen zo te zien.
http://www.mirror.co.uk/n(...)uld-pm-boris-8283550
Is Merkel van plan om de impopulaire Juncker te vervangen door de teruggetreden Cameron, zodat straks Cameron en Boris Johnson met elkaar moeten onderhandelen over de Brexit-voorwaarden?
http://www.mirror.co.uk/n(...)ns-out-irish-8284576
Lange rijen (letterlijk, op straat) van Britten die nu snel een Iers paspoort willen aanvragen
Dit lijkt mij onbestaande. Dat Cameron is opgestapt en, in tegenstelling tot wat hij eerder beweerde, Artikel 50 niet gaat activeren doet het eerder voorkomen dat hij Johnson een politiek mes in zijn rug wil steken; in één zet lijkt Johnson schaakmat te zijn gezet.quote:Op zondag 26 juni 2016 11:29 schreef Igen het volgende:
Die krant heeft wel meer mooie verhalen zo te zien.
http://www.mirror.co.uk/n(...)uld-pm-boris-8283550
Is Merkel van plan om de impopulaire Juncker te vervangen door de teruggetreden Cameron, zodat straks Cameron en Boris Johnson met elkaar moeten onderhandelen over de Brexit-voorwaarden?
Volgens The Sun zou Cameron binnenskamers hebben gezegd: "Waarom zou ik de moeilijke schijtzooi voor een ander doen, alleen maar om het ze op een presenteerblaadje te geven?" (bron)quote:Op zondag 26 juni 2016 11:50 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dit lijkt mij onbestaande. Dat Cameron is opgestapt en, in tegenstelling tot wat hij eerder beweerde, Artikel 50 niet gaat activeren doet het eerder voorkomen dat hij Johnson een politiek mes in zijn rug wil steken; in één zet lijkt Johnson schaakmat te zijn gezet.
Net als met wilders stemmers in Nederland, zijn Brexit stemmers gewoon dom en onwetend geweest. Heel veel ervan hebben nu ook spijt, echt hilarischquote:Op zondag 26 juni 2016 12:18 schreef J.B. het volgende:
View from Wales: town showered with EU cash votes to leave EU
https://www.theguardian.c(...)otes-leave-ebbw-vale
Ergens wel een vrij ironisch verhaal
laat het aan de eurofielen om in deze opzichtige angstpropaganda te trappenquote:Op zondag 26 juni 2016 12:48 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Net als met wilders stemmers in Nederland, zijn Brexit stemmers gewoon dom en onwetend geweest. Heel veel ervan hebben nu ook spijt, echt hilarisch
haha, wat een onzin weer van de sore losers. Er zijn een berg aan politici die het stokje kunnen overnemen van Cameron. Osborne, Gove, Johson, May. Het zal tussen May en Johnson gaan waarschijnlijk.quote:Op zondag 26 juni 2016 11:08 schreef J.B. het volgende:
De Britten hebben gewoon geen plan A of plan B en er is nu ook geen competent figuur om dit proces te leiden door de ontstane politieke puinhoop.
Sirdanilot moet nog ff wennen aan de Brexit. Bij sommigen duurt dat gewoon even omdat ze zo geschokt zijn.quote:Op zondag 26 juni 2016 12:58 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
laat het aan de eurofielen om in deze opzichtige angstpropaganda te trappen
dit zou zomaar eens kunnen inderdaad. In dat geval zou de VK zich onmogelijk voor lul hebben gezet en kunnen ze in de komende 40 jaar nog als de mietjes van Europa gezien worden met geen enkele onderhandelingspositie meer. 'slikken jullie dit niet? Ok leave maar aub'quote:Op zondag 26 juni 2016 12:48 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik geloof zelf nog steeds niet helemaal dat er écht een brexit gaat komen. Volgens mij komt er nog een referendum en blazen ze de boel af, of misschien doen ze dat sowieso wel. Het referendum is sowieso niet bindend.
Wow ik wist wel dat er veel anti europa PVV'ers op FOK zaten maar niet dat modjes dat ook warenquote:Op zondag 26 juni 2016 12:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
Sirdanilot moet nog ff wennen aan de Brexit. Bij sommigen duurt dat gewoon even omdat ze zo geschokt zijn.
Het besef dringt wel tot je door, geef de verwerking nog een paar dagen.quote:Op zondag 26 juni 2016 13:01 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Wow ik wist wel dat er veel anti europa PVV'ers op FOK zaten maar niet dat modjes dat ook waren
Het referendum is niet bindend. Voordat artikel 50 in werking treeds is er gewoon nog niks gebeurd.
Goed onderbouwd stukje wel weerquote:Op zondag 26 juni 2016 12:59 schreef Nintex het volgende:
[..]
haha, wat een onzin weer van de sore losers. Er zijn een berg aan politici die het stokje kunnen overnemen van Cameron. Osborne, Gove, Johson, May. Het zal tussen May en Johnson gaan waarschijnlijk.
Het remain kamp ligt juist in duigen. Vooral labour, dat is een zooitje. Als de EU echt wil gaan 'straffen' en onredelijk is, kunnen ze altijd nog Farage sturen om met ze fucken. Het remain kamp en de EU proberen 1000 en 1 redenen te vinden, waarom leave toch niet gewonnen heeft. Van:
"Eigenlijk willen mensen het niet" tot "er is helemaal geen plan".
quote:Op zondag 26 juni 2016 13:03 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het besef dringt wel tot je door, geef de verwerking nog een paar dagen.
Cameron zou toch wel gek zijn om de vuile was van anderen op te knappen nu er voor brexit is gestemd? Hij heeft volkomen gelijk, laat anderen het maar lekker uitzoeken.quote:Op zondag 26 juni 2016 13:03 schreef J.B. het volgende:
[..]
Goed onderbouwd stukje wel weerCameron heeft op voorhand voortdurend aangekondigd dat bij een Leave meteen Artikel 50 in werking zou worden gesteld, nu het zover is schuift hij de hete aardappel door en begint Schotland te roepen voor onafhankelijkheid. Dat getuigt niet bepaald van vooruitziendheid, maar klaarblijkelijk weet jij het beter.
Ja precies, Labour en de EU daarentegenquote:Op zondag 26 juni 2016 13:05 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Cameron zou toch wel gek zijn om de vuile was van anderen op te knappen nu er voor brexit is gestemd? Hij heeft volkomen gelijk, laat anderen het maar lekker uitzoeken.
En dat schotland onafhankelijk wilde worden bij brexit wist iedereen van tevoren al.
Dat verklaart niet waarom Johnson en consorten ineens beginnen te roepen 'dat het rustig aan moet' terwijl ze op voorhand zo snel mogelijk weg wilden. In de tussentijd loopt ook de zogenaamde wekelijkse contributie van £350 miljoen die naar de NHS zou gaan gewoon door, dus het vertragen van de uittreding kost miljarden die anders zogezegd naar de zorg zouden gaan. Mijns inziens is het puur kiezersbedrog dat niet anders verklaard kan worden dan doordat er simpelweg geen plan is.quote:Op zondag 26 juni 2016 13:05 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Cameron zou toch wel gek zijn om de vuile was van anderen op te knappen nu er voor brexit is gestemd? Hij heeft volkomen gelijk, laat anderen het maar lekker uitzoeken.
En dat schotland onafhankelijk wilde worden bij brexit wist iedereen van tevoren al.
Ben ik het geheel mee eens, er is geen plan en daarom zou het me helemaal niet verbazen als het hele zaakje gewoon niet door gaat.quote:Op zondag 26 juni 2016 13:10 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dat verklaart niet waarom Johnson en consorten ineens beginnen te roepen 'dat het rustig aan moet' terwijl ze op voorhand zo snel mogelijk weg wilden. In de tussentijd loopt ook de zogenaamde wekelijkse contributie van £350 miljoen die naar de NHS zou gaan gewoon door, dus het vertragen van de uittreding kost gewoon miljarden. Mijns inziens is het puur kiezersbedrog dat niet anders verklaard kan worden dan doordat er simpelweg geen plan is.
De bal ligt bij de EU, laat ze maar lekker 'boos' zijn.twitter:Channel4News twitterde op zaterdag 25-06-2016 om 15:15:31“Christ. I’ve got to go and play cricket.” Thunder interrupts @BorisJohnson as he leaves his househttps://t.co/EHzpbGYaJZ reageer retweet
Wat een onzin.quote:Op zondag 26 juni 2016 13:10 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dat verklaart niet waarom Johnson en consorten ineens beginnen te roepen 'dat het rustig aan moet' terwijl ze op voorhand zo snel mogelijk weg wilden. In de tussentijd loopt ook de zogenaamde wekelijkse contributie van £350 miljoen die naar de NHS zou gaan gewoon door, dus het vertragen van de uittreding kost miljarden die anders zogezegd naar de zorg zouden gaan. Mijns inziens is het puur kiezersbedrog dat niet anders verklaard kan worden dan doordat er simpelweg geen plan is.
twitter:philcuteinho twitterde op zondag 26-06-2016 om 00:14:15Jeremy Corbyn is preparing to call for a war crimes investigation into Tony Blair https://t.co/UJfF1wTB03 reageer retweet
Je hebt het er wel erg moeilijk mee hè, zo erg dat je 52% van de volk uitmaakt voor racisten.quote:Op zondag 26 juni 2016 13:01 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Wow ik wist wel dat er veel anti europa PVV'ers op FOK zaten maar niet dat modjes dat ook waren
Het referendum is niet bindend. Voordat artikel 50 in werking treeds is er gewoon nog niks gebeurd.
Wow jij kunt niet zo goed begrijpend lezen hèquote:Op zondag 26 juni 2016 13:44 schreef Delibird het volgende:
[..]
Je hebt het er wel erg moeilijk mee hè, zo erg dat je 52% van de volk uitmaakt voor racisten.
quote:Op zondag 26 juni 2016 13:33 schreef Nintex het volgende:
Jeremy Corbyn gaat proberen de Blairites te torpederen om zijn eigen hachje te reddentwitter:philcuteinho twitterde op zondag 26-06-2016 om 00:14:15Jeremy Corbyn is preparing to call for a war crimes investigation into Tony Blair https://t.co/UJfF1wTB03 reageer retweet
Haha, de mods komen voort uit de users. Dus niet meer dan logisch dat ze er tussen zitten. Heb het in dit debat ook regelmatig aan de stok gehad met een mod uit die hoek. Zo'n gevalletje wat maar bleef ontkennen dat dat parlementslid door een extreemrechtse gek was neergeschoten.quote:Op zondag 26 juni 2016 13:01 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Je hebt even gemist dat ze de bal al lang en breed bij de Britten neer hebben gelegd. Door het aftreden van Cameron zelfs vrij specifiek bij meneer Johnson.quote:Op zondag 26 juni 2016 13:28 schreef Nintex het volgende:
Er is wel een plan. Eerst even uitrusten na de campagne. Dan starten met het maken van afspraken. Het is een proces van minimaal 2 jaar. Het paniekvoetbal van de EU hebben de voorvechters van Leave geen boodschap aan en terecht.
Johnson is dit weekend gewoon een potje Cricket gaan spelen terwijl de labour party al sinds de uitslagenavond implodeerd.De bal ligt bij de EU, laat ze maar lekker 'boos' zijn.twitter:Channel4News twitterde op zaterdag 25-06-2016 om 15:15:31“Christ. I’ve got to go and play cricket.” Thunder interrupts @BorisJohnson as he leaves his househttps://t.co/EHzpbGYaJZ reageer retweet
Ik lees dat jij mensen die voor Brexit zijn uitmaakt voor PVV'ers.quote:Op zondag 26 juni 2016 13:45 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Wow jij kunt niet zo goed begrijpend lezen hè
Ga maar weer lekker pokemon spelen.
Dat heb je dan verkeerd gelezen.quote:Op zondag 26 juni 2016 13:49 schreef Delibird het volgende:
[..]
Ik lees dat jij mensen die voor Brexit zijn uitmaakt voor PVV'ers.
Zozo, nu nog een persoonlijke aanval.
Hoezo? Volgens mij roepen ze hier juist volop op de uitslag te respecteren en de Brexit in gang te zetten.quote:Op zondag 26 juni 2016 13:49 schreef studentje7.1 het volgende:
Het Bremain kamp gedraagt zich echt beschamend na dit referendum.
De arrogantie en kinderlijkheid spatten er vanaf. Totaal geen respect voor de democratie.
Dat doet hij volgens mij niet hoor.quote:Op zondag 26 juni 2016 13:49 schreef Delibird het volgende:
[..]
Zozo, nog een persoonlijke aanval.
Lekker volwassen zeg: "de uitslag bevalt me niet, ik ben boos op de Britten want ze zijn het niet met me eens dus nu gaan we ze lekker hard aanpakken en pesten ook door ze ondoordacht en zonder plan zo snel mogelijk de EU uit te gooien".quote:Op zondag 26 juni 2016 13:50 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hoezo? Volgens mij roepen ze hier juist volop op de uitslag te respecteren en de Brexit in gang te zetten.
Tuurlijk.quote:
quote:Op zondag 26 juni 2016 13:01 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Wie zegt dat dan? Of is het meer je fantasie?quote:Op zondag 26 juni 2016 13:52 schreef studentje7.1 het volgende:
[..]
Lekker volwassen zeg: "de uitslag bevalt me niet, ik ben boos op de Britten want ze zijn het niet met me eens dus nu gaan we ze lekker hard aanpakken en pesten ook door ze ondoordacht en zonder plan zo snel mogelijk de EU uit te gooien".
Mal verhaal wel van je. Maar leuk verzonnen.quote:Op zondag 26 juni 2016 13:52 schreef studentje7.1 het volgende:
[..]
Lekker volwassen zeg: "de uitslag bevalt me niet, ik ben boos op de Britten want ze zijn het niet met me eens dus nu gaan we ze lekker hard aanpakken en pesten ook door ze ondoordacht en zonder plan zo snel mogelijk de EU uit te gooien".
Ik geloof dat studentje ook nog denkt dat Sanders president van de VS kan worden.quote:Op zondag 26 juni 2016 13:54 schreef agter het volgende:
[..]
Wie zegt dat dan? Of is het meer je fantasie?
Verlaag je niet tot hun niveau, geniet gewoon van alle slechte verliezers.quote:Op zondag 26 juni 2016 13:49 schreef Delibird het volgende:
[..]
Zozo, nog een persoonlijke aanval.
Wie heeft ooit gesteld dat hoogopgeleiden niet kinderachtig dom of slechte verliezers kunnen zijnquote:Op zondag 26 juni 2016 13:49 schreef studentje7.1 het volgende:
De arrogantie en kinderlijkheid spatten er vanaf. Totaal geen respect voor de democratie.
Er bestaan ook Star Wars fans onder hoogopgeleiden;quote:
Dit is letterlijk het sentiment van de Bremainers hier.quote:Op zondag 26 juni 2016 13:54 schreef agter het volgende:
[..]
Wie zegt dat dan? Of is het meer je fantasie?
Projectie en fantasie dus?quote:Op zondag 26 juni 2016 14:01 schreef studentje7.1 het volgende:
[..]
Dit is letterlijk het sentiment van de Bremainers hier.
Wat een grap. Ik heb al direct na de New York primary gezegd dat de kans nihiel was.quote:Op zondag 26 juni 2016 13:55 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik geloof dat studentje ook nog denkt dat Sanders president van de VS kan worden.
Gast ga dit topic eens terug lezen.quote:
Aangezien wij nog in de EU zitten, wil ik een deal die zo goed mogelijk voor ons is.quote:Op zondag 26 juni 2016 14:04 schreef studentje7.1 het volgende:
[..]
Gast ga dit topic eens terug lezen.
Het staat vol met zure reacties van hoe we de Britten hard moeten aanpakken, moeten laten voelen dat ze uit de EU zijn en hoe we zo snel mogelijk artikel 50 moeten activeren.
quote:The four biggest groups in the European Parliament have also drawn up a draft resolution calling for Cameron to set the Brexit ball rolling on Tuesday, Germany's Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung reported.
Fantasie en projectie dus metname.quote:Op zondag 26 juni 2016 14:04 schreef studentje7.1 het volgende:
[..]
Gast ga dit topic eens terug lezen.
Het staat vol met zure reacties van hoe we de Britten hard moeten aanpakken, moeten laten voelen dat ze uit de EU zijn en hoe we zo snel mogelijk artikel 50 moeten activeren.
Nou nee, dat is niet wat ze bepleiten volgens je eigen link.quote:Op zondag 26 juni 2016 14:09 schreef Nintex het volgende:
Schultz wil de Engelsen dinsdag uit de EU gooien met een resolutie.
http://www.france24.com/en/20160626-european-parliament-urges-britain-begin-eu-exit-tuesday
[..]
Game on, volgens jouw openingspost toch?quote:Op zondag 26 juni 2016 13:50 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hoezo? Volgens mij roepen ze hier juist volop op de uitslag te respecteren en de Brexit in gang te zetten.
Altijd ja? Heb je daar een bron voor? Hoe langer dit duurt hoe groter de onzekerheid en hoe groter de economische gevolgen, met name voor het VK.quote:Op zondag 26 juni 2016 13:32 schreef studentje7.1 het volgende:
[..]
Wat een onzin.
Johnson etc. hebben altijd gezegd dat de uittreding op een rustige manier gedaan moet worden en dat er voor de gewone bevolking helemaal niets direct gaat veranderen.
Waarom zou je zo een historische verandering dat heel veel potentiele gevaren kent gaan rushen en niet proberen een balans op te maken en een plan op te stellen? Ook voor de EU zelf lijkt het me helemaal niet goed.
POL / [POL-Feedback] Lees eerst de openingspost.quote:Op zondag 26 juni 2016 14:27 schreef Tamabralski het volgende:
Ik vraag mij af waarom de pro EU trollen wel 'op de man' mogen reageren. Kleineren, uitlachen. "Jullie zijn ontwetend hu hu hu". Andere posts worden stilletjes verwijderd?
Ik zie geen slechte verliezers, wel veel leedvermaak over de penibele situatie waarin het VK zich nu bevindt en terecht.quote:Op zondag 26 juni 2016 13:55 schreef Perrin het volgende:
[..]
Verlaag je niet tot hun niveau, geniet gewoon van alle slechte verliezers.
Ik wil het ook wel eens weten.quote:Op zondag 26 juni 2016 15:13 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ik hoop dat Brexit wel doorgaat. Niet omdat ik ervoor ben, maar omdat er dan eindelijk duidelijk wordt wat het effect op de lange termijn is als een land uit de EU stapt.
http://www.volkskrant.nl/(...)nvallen-vk~a4327930/quote:Grote zorgen
Koenders spreekt in het interview 'grote zorgen' uit over deze ontwikkelingen, met name die in Schotland. 'Voorlopig is het speculeren wat Schotland doet. Ik maak mij evenwel grote zorgen over het mogelijk uiteenvallen van het Verenigd Koninkrijk. Maar de Unie moet prioriteiten stellen. Eerst de scheiding goed regelen. Als daarna een land wil toetreden, kijken we daarnaar.'
Hij dringt aan op haast bij het afwikkelen van het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Unie. 'Want we kunnen geen getreuzel hebben zoals Boris Johnson nu voorstelt. Daar is eenvoudigweg geen tijd voor. Burgers, bedrijven, financiële markten - iedereen wil duidelijkheid.'
En wat brengen die landen de EU op?quote:Op zondag 26 juni 2016 16:11 schreef Klopkoek het volgende:
Daar is helemaal geen reden tot zorg toe. Met Schotland en Noord Ierland heb je er dalijk nieuwe bondgenoten bij.
http://www.volkskrant.nl/(...)de-britten~a4327041/quote:Eindelijk verlost van de graaiende Britten
OPINIE De Brexit zou wel eens een Frexit kunnen helpen voorkomen. Nu we verlost zijn van de klemmende greep van de City bankiers en hun neoliberale gif, biedt dat de EU kansen om de steun van de bevolking terug te winnen.
Thomas von der Dunk cultuurhistoricus. 26 juni 2016, 11:00
Het belangrijkste gegeven is dat het land tot op het bot is verdeeld. Ook als het met eenzelfde miniem verschil niet tot een Brexit, maar tot een Bremain zou zijn gekomen, zouden daarom de problemen niet voorbij zijn geweest, omdat Londen onder druk zou blijven staan om in Brussel nog meer voorrechten binnen te slepen. Van dat permanente gechicaneer zijn we nu af.
En nog iets kan als pluspunt worden genoteerd: het ongelijk van 'de markten'. Daaraan werd ook nu weer een bijna goddelijk voorspellingsvermogen toegedicht: dankzij hun gut feeling zouden de speculanten van de City beter dan ieder ander aanvoelen, hoe de hazen electoraal zouden lopen.
Misschien dat nu eindelijk een einde komt aan de al dertig jaar durende grenzeloze overschatting van die lui, die in hun hele leven nog nooit iets nuttigs hebben gepresteerd, maar met de door hun graaizucht veroorzaakte kredietcrisis van 2008 wel in Europa hele samenlevingen hebben ontwricht. Het zou een zegen zijn als niet langer meer naar die beursgoeroes werd geluisterd.
Blindheid
Illustratief voor de blindheid in hun kring was de open brief die vijftig grote bedrijven op 31 mei in NRC publiceerden om de kiezer voor een 'blijven' te winnen. Lees dat stuk! De geestelijke impotentie die het uitstraalde was bijna zielig. Het is symbolisch voor de beperkte horizon binnen de gated community van maatschappelijk geslaagden waarin de opstellers mentaal en fysiek verkeren, en tekenend voor hun vervreemding van de rest van de bevolking.
Het was een verhaal voor degenen die toch al 'ja' zouden stemmen. Maar als je potentiële nee-stemmers wilt overtuigen, zul je dat met argumenten moeten doen die op hún denkwijze aansluiten - en dat zijn meestal heel andere. De Brexiteer gaat het niet om de economische groei in het algemeen, maar om zijn eigen - en die laatste vloeit niet automatisch uit de eerste voort.
Andere CEO's en beroepsbestuurders zullen bij lezing van die bedrijvenbrief vast instemmend hebben geknikt, maar zoals NRC-columniste Marike Stellinga terecht schreef: 'Het is níet de economie dommie'. Er stond niets in wat de globaliseringsverliezers van de bejubelde vrije markt gerust kon stellen. Tegen concrete angsten richt je met abstracte vertogen niets uit. Kennelijk kunnen die vijftig multinationals met al hun kapitaal niemand betalen die voldoende intelligent is om dat te beseffen.
Marktfetisjisme
Daarmee zou een Brexit wel eens een Frexit kunnen helpen voorkomen. Verlost van de klemmende greep van de City, die elke sociale en fiscale maatregel van Brussel, die het neoliberale gif zou kunnen neutraliseren, blokkeert: dat kan voor de EU juist kansen bieden om de steun van de bevolking terug te winnen. Is, zoals Volkskrantjournalist Bert Lanting donderdag in het hoofdcommentaar van deze krant meende, de euroscepsis vooral een gevolg van Brusselse onbescheidenheid?
Of is zij eerder het gevolg van fout beleid? Van een mede door de Britten fanatiek gepromoot marktfetisjisme dat voor veel burgers bovenal groeiende onzekerheid in petto heeft? In de door Lanting geconstateerde tegenstelling tussen noord en zuid ligt het gelijk minder automatisch bij het noorden dan hij veronderstelt. Integendeel: juist nu het geld door de lage rentestand gratis is, zouden regeringen moeten investeren, in plaats van stompzinnig te bezuinigen.
In dat opzicht is een welkom nevengevolg van een Brexit dat Rutte zijn grote bondgenoot verliest. Bij ons bestaat een merkwaardig positief beeld van Groot- Brittannië, als gevolg van een algehele pro-angelsaksische verblinding. Zo noemde Twan Huys het in Nieuwsuur het modernste land van Europa, waar het buiten Londen toch meer een kruising tussen een openluchtmuseum en een open inrichting is.
Dirk Jan Eppink
Nog komischer was het commentaar van Derk Jan Eppink. 'In Londen geldt: afspraak is afspraak'. O ja? De Tory's proberen juist steeds, met de eigen eurofobe achterban als chantagemiddel, onder afspraken uit te komen. Want reken maar dat het akkoord dat met Cameron was gesloten om hen binnen te houden, in geval van een kleine winst voor Bremain niet duurzaam was geweest.
'EU zonder Britten te katholiek', aldus de kop boven Eppinks stukje. Nu, één ding kunnen katholieken in elk geval beter dan protestanten, met hun eeuwige scheurmakersmentaliteit: de boel bij elkaar houden, en die kunst zal Europa komende jaren hard nodig hebben.
Of Westminster dat straks zelf ook met het Verenigd Koninkrijk kan, moet nog blijken. Omdat de Schotten en Noord-Ieren voor Bremain stemden, zou het eindresultaat van Farage's glorieuze uittocht naar het Beloofde Land wel eens niet kunnen resulteren in een waves-ruling Greater Britain à la Queen Victoria, maar in het Little England uit de dagen van Hendrik de Achtste.
Volkerengevangenis
Wat de EU betreft, moeten de gevolgen ook niet worden overdreven. Zoals bij een Bremain blijven een milde vorm van weggaan zou zijn geweest, zo komt bij een Brexit weggaan op een milde vorm van blijven neer. We zullen echt wel handel met de Britten blijven drijven, ook al wordt het wat duurder en ingewikkelder. Hun winderige eiland ligt waar het ligt, en zal daar ook nog wel even blijven liggen. Zolang ze onze kaas lusten zullen ze die blijven kopen.
Zeker, nu wordt er in Brussel gedreigd met een stevige reactie, want de Junckers zijn boos en beledigd. Maar als het de bedoeling is om anderen in te peperen dat ze het uit hun hoofd moeten laten óók uittreding te overwegen, zal dat het beeld van de EU als volkerengevangenis versterken en de liefde niet vergroten - dus dat werkt uiteindelijk averechts. Daarbij zal de politieke behoefte om een Brexit te bestraffen het onder druk van het eigen bedrijfsleven afleggen tegen het economische belang om zichzelf niet nog verder in de vingers te snijden.
Bij het uitroepen van een onafhankelijkheidsdag (aldus Farage) verwacht ik eigenlijk dit soort toestanden:quote:Op zondag 26 juni 2016 15:13 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ik zie geen slechte verliezers, wel veel leedvermaak over de penibele situatie waarin het VK zich nu bevindt en terecht.
Wat ik een beetje mis zijn feestvierende Brexitters met concrete plannen hoe zij deze overwinning zo snel mogelijk gaan omzetten in het beloofde Walhalla nu zij bevrijd zijn van het juk van de EU.
Ik krijg toch sterk de indruk dat ze ergens hopen dat het hele Brexit niet doorgaat (Lagerhuis) en daarom geen haast hebben met Art. 50![]()
Ik hoop dat Brexit wel doorgaat. Niet omdat ik ervoor ben, maar omdat er dan eindelijk duidelijk wordt wat het effect op de lange termijn is als een land uit de EU stapt.
Edit: een beetje leedvermaak mag toch wel?![]()
![]()
[ afbeelding ]
Gevaar is wel dat Duitsland veel te veel de lakens gaat uitdelen. En zichzelf beschermen ten koste van anderen. Dat doen ze nu al met hun dienstenwetgeving...quote:Op zondag 26 juni 2016 20:16 schreef agter het volgende:
Ik weet ook niet of ik rouwig ben om een Brexit.
Wat mij betreft gaan ze ook echt. ze willen dat toch?
Dan kunnen wij Europa sterker en socialer opbouwen zonder al dat overdreven neoliberale geroep uit het VK.
Maar ik heb het vermoeden dat niemand daar de ballen heeft om artikel 50 daadwerkelijk in werking te zetten.
http://blogs.lse.ac.uk/br(...)k-to-stay-in-the-eu/quote:However, this argument that Germany and the UK are like-minded countries is a little disingenuous, because Germany is not quite as liberal as is sometimes suggested. While it is all for trade liberalisation beyond the EU, it is one of the countries that has blocked internal steps such as the completion of the single market in services. Germany has a somewhat schizophrenic economy with a hyper-competitive export industry but a rather protected service sector. Germans also have different views on financial services - even on the right, for example, there is support for a financial transactions tax. In short, Germany is aligned with the UK on some but not all issues.
http://fd.nl/economie-pol(...)ten-dan-met-duitsersquote:Zeker sinds de toetreding tot de euro lijkt Nederland soms dichter bij Berlijn dan bij Londen te zitten, maar schijn bedriegt. In het economisch beleid is Nederland toch meer Angelsaksisch georiënteerd. Denk maar aan de regulering van beroepen. Door overal Duitse diploma's voor te eisen, houden de Oosterburen concurrentie buiten de deur.
Want vinden dat anderen een onverstandige keuze hebben gemaakt is verboden?quote:Op zondag 26 juni 2016 13:49 schreef studentje7.1 het volgende:
Idd. Daarom heeft Europa belang bij een tegenwicht vanuit Engeland en Frankrijk. Met de zwakte van Hollande en de politieke crisis in het VK schiet dat allemaal niet op.quote:Op zondag 26 juni 2016 20:23 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Gevaar is wel dat Duitsland veel te veel de lakens gaat uitdelen. En zichzelf beschermen ten koste van anderen. Dat doen ze nu al met hun dienstenwetgeving...
Misschien schieten ze dan een beetje op met Artikel 50quote:Op zondag 26 juni 2016 20:29 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
1 ding is zeker, als dit referendum niet tot een brexit leidt, dan is het laatste restje geloofwaardigheid van het systeem door het riool gespoeld, gezien de overduidelijke uitslag en de statements na de tellingen,lijkt me dit ook een onmogelijke optie.. Farage haalt dan waarschijnlijk een absolute meerderheid in de volgende verkiezingen die dan snel zullen komen.
Wie gaat dat doen, denk je?quote:Op zondag 26 juni 2016 20:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Misschien schieten ze dan een beetje op met Artikel 50
Ik vermoed niemand. Cameron heeft al aangegeven niet deze shitzooi in werking te willen zetten terwijl ie een remain-campagne heeft gevoerd. Boris zei vrijdag dat het niet zo'n haast had en is ondertussen spoorloos verdwenen.quote:
quote:
twitter:bbclaurak twitterde op zondag 26-06-2016 om 19:15:05Theresa May canvassing support among colleagues, expect her to announce Bid for PM in next few days reageer retweet
Logisch. Er werd al een tijdje aan de poten van Corbyn gezaagd, de onzichtbaarheid tijdens de Campagne voor dit referendum geeft zijn tegenstanders een mooi excuus een paleisrevolutie te starten en hem te wippen. Voor labour maar beter ook, want Corbyn is niet iemand waarmee je verkiezingen wint.quote:Op zondag 26 juni 2016 20:50 schreef Hexagon het volgende:
Mogelijk rolt ook de kop van Jeremy Corbyn.
http://www.nu.nl/brexit/4(...)derschap-corbyn.html
Wat een zooi, het wordt hoe langer hoe grappiger die Brexit
Geschokt? Ik lach me al twee dagen een natte broek met die Brexit.quote:Op zondag 26 juni 2016 12:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
Sirdanilot moet nog ff wennen aan de Brexit. Bij sommigen duurt dat gewoon even omdat ze zo geschokt zijn.
Dus je zit al twee dagen met een natte broek?quote:Op zondag 26 juni 2016 20:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Geschokt? Ik lach me al twee dagen een natte broek met die Brexit.
Lijkt mij een gevaarlijke tijd die met ballen kan zich in zo een situatie de macht grijpen, kwam het niet eerder voor in de geschiedenis?quote:
uiteraard een godwin dank je Gretelquote:Op zondag 26 juni 2016 21:03 schreef john2406 het volgende:
[..]
Lijkt mij een gevaarlijke tijd die met ballen kan zich in zo een situatie de macht grijpen, kwam het niet eerder voor in de geschiedenis?
Lijkt me een uitstekend en daadkrachtig team. Goed voor de Britten!quote:Op zondag 26 juni 2016 20:55 schreef agter het volgende:
Boris Johnson is zijn oorlogskabinet aan het formeren:
http://www.mirror.co.uk/n(...)net-revealed-8288126
Nigel Adams, Amanda Milling, Jake Berry en Ben Wallace
Uitmuntend vermaak inderdaadquote:Op zondag 26 juni 2016 20:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Veelzeggend.quote:Op zondag 26 juni 2016 21:09 schreef agter het volgende:
Geen Brexit plan. Alleen Schotland handelt.
https://twitter.com/skynews/status/747089150550016000
niet bezorgd?quote:Op zondag 26 juni 2016 20:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |