nee ik bedoel gewoon referenda.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:24 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Je bedoelt gewoon verkiezingen?
Je begrijpt me niet, het gaat me niet om het onderwerp maar om de moeite te doen een referendum op touwtjes te zetten. Ik gun jouw alle plezier en sterkte van de wereld.. je mag van mij elke dag handtekeningen verzamelen voor een referendum maar ik denk dat mensen steeds minder zin krijgen hier moeite voor te doen..quote:Op donderdag 7 april 2016 10:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En het is misbruik omdat de benodigde handtekeningen zijn behaald en de benodigde kiesdrempel is gehaald? Of nee, het is natuurlijk misbruik omdat de uitkomst je niet aanstaat, of de intenties van waaruit mensen stemmen?
Heb je er enig benul van wat de intenties zijn van mensen die bij parlementaire verkiezingen stemmen? Mijn moeder stemt op de hoogstgeplaatste vrouw van de VVD en heeft geen idee waarom ze dat doet.
De verhuiswagen staat al klaar.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:59 schreef Nielsch het volgende:
Is Fylax zijn vertrek uit Nijmegen al aan het voorbereiden trouwens?
Heel moeilijk inderdaad. Voor mij en velen met mij is het heel moeilijk om iemand te vinden die onze ideeën vertegenwoordigt. Zelf heb ik alle politieke ambities laten varen, niet omdat ik te beroerd ben om de samenleving te veranderen, maar omdat je er een mediahoer voor moet worden.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:56 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Tja ik begrijp dat dat moeilijk is maar niet onmogelijk. Hier wordt al aangegeven dat er een draagvlak voor is onder niet stemmers. Dan is het een kwestie van die mobiliseren en enthousiasmeren.
Dat klinkt prachtig maar gaat wel voorbij aan het feit dat wij maar 1 van de pakweg 30 partijen zijn in een al lang en breed uitonderhandelde overeenkomst. Daar plots een andere koers in kiezen kan natuurlijk maar dat komt met een prijs. Alleen op basis van dit referendum gaan de andere landen echt niet het hele verdrag laten vallen. Het nadenken over de gevolgen daarvan lijkt er tot nu toe bij het nee-kamp niet zo in te zitten.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Geen associatieverdrag met Oekraïne aangaan maar in plaats daarvan investeren in het soepeler laten verlopen van bestaande samenwerkingen bijvoorbeeld.
Chapeau voor het cynisme.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:01 schreef Serieus_Persoon het volgende:
22 van 390 gemeenten stemden voor het verdrag de rest zijn laagopgeleide tokkie gemeenten.
Misschien had men vooraf even over het draagvlak na moeten denken.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat klinkt prachtig maar gaat wel voorbij aan het feit dat wij maar 1 van de pakweg 30 partijen zijn in een al lang en breed uitonderhandelde overeenkomst. Daar plots een andere koers in kiezen kan natuurlijk maar dat komt met een prijs. Alleen op basis van dit referendum gaan de andere landen echt niet het hele verdrag laten vallen. Het nadenken over de gevolgen daarvan lijkt er tot nu toe bij het nee-kamp niet zo in te zitten.
Wat gezien de complexiteit ook niet onlogisch is maar dat is dan ook een van de redenen waarom dit zo'n beroerd onderwerp voor een referendum was.
Dat moet je in huidige baan eigenlijk ook wel een beetje... al dat gehoer om beurzen ik word er gek van.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:02 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Heel moeilijk inderdaad. Voor mij en velen met mij is het heel moeilijk om iemand te vinden die onze ideeën vertegenwoordigt. Zelf heb ik alle politieke ambities laten varen, niet omdat ik te beroerd ben om de samenleving te veranderen, maar omdat je er een mediahoer voor moet worden.
Als je dit begrijpt, dan begrijp je denk ik veel meer van het stemgedrag van mensen buiten de steden.
Oh Nee-derland daar moeten we minder mee samenwerken want dat zijn van die zeikerds die niets willen.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat klinkt prachtig maar gaat wel voorbij aan het feit dat wij maar 1 van de pakweg 30 partijen zijn in een al lang en breed uitonderhandelde overeenkomst. Daar plots een andere koers in kiezen kan natuurlijk maar dat komt met een prijs. Alleen op basis van dit referendum gaan de andere landen echt niet het hele verdrag laten vallen. Het nadenken over de gevolgen daarvan lijkt er tot nu toe bij het nee-kamp niet zo in te zitten.
Wat gezien de complexiteit ook niet onlogisch is maar dat is dan ook een van de redenen waarom dit zo'n beroerd onderwerp voor een referendum was.
ik wordquote:Op donderdag 7 april 2016 11:04 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat moet je in huidige baan eigenlijk ook wel een beetje... al dat gehoer om beurzen ik wordt er gek van.
Dit is heel flauw van je. Er zijn genoeg mensen met constructieve ideeën, maar jij bent het niet met de ideeën eens. Prima, maar doe dan niet alsof anderen niet constructief denken.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Alleen weiger ik een mediahoer te worden.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:04 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat moet je in huidige baan eigenlijk ook wel een beetje... al dat gehoer om beurzen ik wordt er gek van.
Waarom zouden andere landen moeten nadenken over het draagvlak van een andere lidstaat?quote:Op donderdag 7 april 2016 11:03 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Misschien had men vooraf even over het draagvlak na moeten denken.
Volgens mij had de gekozen volksvertegenwoordiging hier gewoon een ruim mandaat voor. En is er werkelijk inhoudelijk geen draagvlak voor dit akkoord?quote:Op donderdag 7 april 2016 11:03 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Misschien had men vooraf even over het draagvlak na moeten denken.
Dankje ik heb het aangepastquote:
ik heb die constructieve ideeën nog niet gehoord anders... het enige waar het nee-kamp mee komt is: wij zijn tegen Europa, verdrag moet van tafel want anders...!!!quote:Op donderdag 7 april 2016 11:05 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dit is heel flauw van je. Er zijn genoeg mensen met constructieve ideeën, maar jij bent het niet met de ideeën eens. Prima, maar doe dan niet alsof anderen niet constructief denken.
Denk maar eens na over de gevolgen van een groter wordende unie met meer culturele en politieke diversiteit, meer geldproblemen en een en een kleiner wordend draagvlak.
Je denkt als een technocraat, dit soort dingen zijn niet precies uit te rekenen.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat, of we moeten op een ander onderwerp wat slikken. Enkele tienduizenden asielzoekers per jaar extra opnemen uit Turkije bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:05 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Oh Nee-derland daar moeten we minder mee samenwerken want dat zijn van die zeikerds die niets willen.
Dat heeft niets met dit referendum te maken, dit ging over het associatieverdrag, maar het is leuk dat telkens wordt bewezen dat de politiek de uitslag wel kan negeren want het Nee kamp heeft over iets heel anders gestemd.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:05 schreef Claudia_x het volgende:
Denk maar eens na over de gevolgen van een groter wordende unie met meer culturele en politieke diversiteit, meer geldproblemen en een en een kleiner wordend draagvlak.
Wetenschapscommunicatie erg belangrijk, aldus Ionica Smeets.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:05 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Alleen weiger ik een mediahoer te worden.
Dat klopt allemaal bij de veronderstelling dat draagvlak bij de S-G staat voor draagvlak bij de bevolking. We zien echter dat het draagvlak voor de continue machtsgreep van de EU bij de politieke partijen veel groter is dan bij de burgers, en niet eventjes in de zin van voorlopers en volgers, maar al decennia.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:53 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nee, nu draai jij het om. Het verdrag had een ruim draagvlak binnen de Staten Generaal die gewoon het mandaat hadden om dit te tekenen.
Dat er daarna een circus op gang komt doet aan het draagvlak onder degenen die er over moeten beslissen niets af.
Deze gedachtegang is een deel van het probleem van de EU.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:05 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Waarom zouden andere landen moeten nadenken over het draagvlak van een andere lidstaat?
Ik kan ze gemist hebben maar op welke constructieve ideeën doel je dan?quote:Op donderdag 7 april 2016 11:05 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dit is heel flauw van je. Er zijn genoeg mensen met constructieve ideeën, maar jij bent het niet met de ideeën eens. Prima, maar doe dan niet alsof anderen niet constructief denken.
Ook dat is een onderwerp van discussie. Daarom stem ik graag op partijen die daar naar mijn idee een goede visie op hebben.quote:Denk maar eens na over de gevolgen van een groter wordende unie met meer culturele en politieke diversiteit, meer geldproblemen en een kleiner wordend draagvlak.
Aldus de mediahoer.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:07 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Wetenschapscommunicatie erg belangrijk, aldus Ionica Smeets.
Het is eigenlijk net als bij Obamacare. De meeste republikeinen zijn keihard tegen Obamacare, maar als zij in onderzoeken en enquêtes alle individuele maatregelen als vraagstelling voor zich krijgen, is de meerderheid gewoon voor alles wat Obamacare regelt.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:05 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Volgens mij had de gekozen volksvertegenwoordiging hier gewoon een ruim mandaat voor. En is er werkelijk inhoudelijk geen draagvlak voor dit akkoord?
Maar dat er gevolgen zullen zijn is logisch en dat Nederland flink in zal moeten leveren ook. Daar moet de discussie toch ook over gaan? Lekker NEE!!!! roepen en vervolgens niet nadenken over de gevolgen is mij wat te simplistisch.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:06 schreef tfors het volgende:
[..]
Je denkt als een technocraat, dit soort dingen zijn niet precies uit te rekenen.
Jouw onderzoek heeft iig nog sociale impactquote:Op donderdag 7 april 2016 11:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Aldus de mediahoer.
Ik doe genoeg aan valorisatie, maar ik ga bijv. niet aan het nieuwe televisieprogramma De Onderzoekers meewerken en ik weiger een twitteraccount te onderhouden om de sociale impact van mijn werk te vergroten.
Precies. ''Ja maar niet iedereen heeft gestemd''. Dan hadden die heikneuters maar moeten stemmen. Ze nemen blijkbaar een democratie niet serieus. De Wet Raadgevend Referendum is er niet voor niets! In de memorie van Toelichting staat zeer duidelijk het begrijpelijk is dat je het niet eens bent met alles wat de partij doet waar jij op stemt eens in de 4 jaar. Derhalve kun je het referendum gebruiken als corrigerende tik.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:46 schreef PirE het volgende:
[..]
Dat. Met een groot percentage blanco kan je een statement maken. Een hoog percentage blanco zorgt ook voor vragen, maar thuisblijven en achteraf huilen is veel makkelijker.
twitter:JorisPoschet twitterde op donderdag 07-04-2016 om 10:29:07Steden met grote universiteiten (A'dam,Leiden,Groningen,Utrecht) zijn groene eilanden in zee van onwetendheid #rf16 https://t.co/BmHOEUdrGY reageer retweet
Dan hadden we een europees-referendum moeten hebben over dit verdrag.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:07 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Deze gedachtegang is een deel van het probleem van de EU.
Als het uitgangspunt een tevreden bevolking was die zich vertegenwoordigd voelde door de politiek was het zonder twijfel niet op zo'n manier geklapt.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:05 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Volgens mij had de gekozen volksvertegenwoordiging hier gewoon een ruim mandaat voor. En is er werkelijk inhoudelijk geen draagvlak voor dit akkoord?
Prima toch, een stap terug twee vooruit.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:09 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar dat er gevolgen zullen zijn is logisch en dat Nederland flink in zal moeten leveren ook. Daar moet de discussie toch ook over gaan? Lekker NEE!!!! roepen en vervolgens niet nadenken over de gevolgen is mij wat te simplistisch.
Zoals we nu ook weer zien gaat dat vooral op voor het PVV/SP-deel van de bevolking. Dat die tegen het buitenland zijn is geen nieuws lijkt me. Ook niet voor de Staten Generaal.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:07 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat klopt allemaal bij de veronderstelling dat draagvlak bij de S-G staat voor draagvlak bij de bevolking. We zien echter dat het draagvlak voor de continue machtsgreep van de EU bij de politieke partijen veel groter is dan bij de burgers, en niet eventjes in de zin van voorlopers en volgers, maar al decennia.
Tja, het grote Europese complot. Leuk bedacht maar ik ben niet zo van dit soort retoriek.quote:Dat is ook niet zo heel raar, want de EU doet er alles aan om politieke partijen te paaien met geld van de Europese belastingbetalers, en laat de burgers links liggen. Dat probleem moet opgelost en dat kan op drie manieren, langs dictatoriale weg, dat is de koers van de EU, langs de vreedzame democratische weg, dat lukt dankzij tegenwerking van de EU en de gepaaide partijen nog niet heel goed, of langs de andere gewelddadige weg, en dat is volksoproer, stokken en stenen, hooivorken en defenestraties. Ik heb een voorkeur voor de democratische vreedzame weg, maar als een alternatieve weg geboden is dan is dat niet de dictatoriale.
Decentralisatie; sterkere samenwerking met landen waar we financieel, cultureel en politiek meer mee op één lijn zitten; bij uitbreiding van politieke samenwerking in Europees verband draagvlak onder het volk peilen; duidelijkere eisen stellen aan een verdrag met Oekraïne.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:07 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik kan ze gemist hebben maar op welke constructieve ideeën doel je dan?
Er is gewoon een duidelijke correlatie tussen opleidingsniveau en keuze. Kan je wel lekkerquote:Op donderdag 7 april 2016 11:09 schreef Houtenbeen het volgende:
twitter:JorisPoschet twitterde op donderdag 07-04-2016 om 10:29:07Steden met grote universiteiten (A'dam,Leiden,Groningen,Utrecht) zijn groene eilanden in zee van onwetendheid #rf16 https://t.co/BmHOEUdrGY reageer retweet
![]()
Ga er maar vanuit met de tweede kamerverkiezingen over een jaartje geen enkele partij het aan zal durven dit duidelijke NEE te negeren.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:07 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat heeft niets met dit referendum te maken, dit ging over het associatieverdrag, maar het is leuk dat telkens wordt bewezen dat de politiek de uitslag wel kan negeren want het Nee kamp heeft over iets heel anders gestemd.
D66 is een partij die best actief pleit voor het anders en beter organiseren van de EU. Dat zal niet helemaal zijn wat je wilt horen maar eigenlijk passen mensen met een gezonde dosis scepsis ten opzichte van de EU daar best mooi bij.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:10 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Als het uitgangspunt een tevreden bevolking was die zich vertegenwoordigd voelde door de politiek was het zonder twijfel niet op zo'n manier geklapt.
En ik zal het nog eens vragen; waar moet een gematigd iemand die met gezonde scepsisch pro EU is op stemmen? Los van de groep die sowieso principiele dwarsliggers is er voor deze groep eigenlijk ook niet zoveel te kiezen. Dat holt de democratie behoorlijk uit en daar mogen de zittende partijen zich best wat van aantrekken. Tot nu toe zie ik daar niet veel van.
Niet zo zeer. Wie zegt dat de betreffende student in die stad woont? Of na de opleiding in die stad blijft?quote:Op donderdag 7 april 2016 11:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Er is gewoon een duidelijke correlatie tussen opleidingsniveau en keuze. Kan je wel lekkerover gaan doen maar erg logisch is dat niet.
Zo zwart wit hoeft t niet te zijn.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:10 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dan hadden we een europees-referendum moeten hebben over dit verdrag.
Alle grote spelers op de wereldmarkt zijn juist gecentraliseerd, alleen handel drijven met landen waar we cultureel mee op één lijn zitten is met onze honger naar gas en olie behoorlijk suf... bovendien heeft dit allemaal geen drol te maken met hetgeen waar we over hebben gestemd, namelijk de mensenrechtenbesprekingen in de Oekraine.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Decentralisatie; sterkere samenwerking met landen waar we financieel, cultureel en politiek meer op één lijn zitten; bij uitbreiding van politieke samenwerking in Europees verband draagvlak onder het volk peilen; duidelijkere eisen stellen aan een verdrag met Oekraïne.
Genoeg constructieve ideeën. Nogmaals: wees het er gerust mee oneens en ga de discussie aan, maar diskwalificeer het standpunt van de ander niet per definitie door die als niet-constructief af te doen.
Och ja, dan gooi je het over de andere boeg: na 'het is niet constructief" komt 'het is niet relevant'. Is het nu echt zo moeilijk inhoudelijk de discussie aan te gaan, argumenten aan te dragen, naar andermans argumenteren te luisteren, daarop te reageren, etc.? Klaarblijkelijk wel.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:13 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Alle grote spelers op de wereldmarkt zijn juist gecentraliseerd, alleen handel drijven met landen waar we cultureel mee op één lijn zitten is met onze honger naar gas en olie behoorlijk suf... bovendien heeft dit allemaal geen drol te maken met hetgeen waar we over hebben gestemd, namelijk de mensenrechtenbesprekingen in de Oekraine.
Als er in 27 lidstaten voldoende draagvlak is en dat zijn ook nog eens gemiddeld genomen landen met meer inwoners dan nederland dan kun je zeggen dat er genoeg draagvlak voor het verdrag is. Dan doet de mening van nederland er inderdaad niet meer toe. Dat is hoe draagvlak werkt.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:13 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Zo zwart wit hoeft t niet te zijn.
Dat jij insinueert dat de EU niet na hoeft te denken over het draagvlak van een lidstaat, bevorderd alleen maar de verdeeldheid in de EU.
Tuurlijk hoor je hier als EU over na te denken. Het negeren van verdeeldheid is het slechtste wat je als unie kunt doen.
Jawel hoor dit wordt gewoon heel serieus genomen en vervolgens wordt er niets mee gedaan. De politiek kan eigenlijk niet anders bij dit internationale verdrag. Het zou kunnen dat Nederland niet mee gaat doen met bepaalde dingen en uitgesloten wordt van bepaalde voordelen maar anders gaat dit gewoon door.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:12 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Ga er maar vanuit met de tweede kamerverkiezingen over een jaartje geen enkele partij het aan zal durven dit duidelijke NEE te negeren.
Je toon is erg militant en radicaal in dit topic, waarom kun je niet accepteren dat er mensen zijn die kritische kanttekeningen zetten bij het verdrag? Dat zijn ook gewoon verstandige mensen en niet alleen maar tokkies.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:06 schreef Nielsch het volgende:
[..]
ik heb die constructieve ideeën nog niet gehoord anders... het enige waar het nee-kamp mee komt is: wij zijn tegen Europa, verdrag moet van tafel want anders...!!!
Maarja, zo simpel is het niet. Het verdrag zal grotendeels doorgang vinden. Over de spagaat van Nederland wordt niet nagedacht. Dit kun jij een flauwe opmerking noemen, maar het is wel de realiteit.
Het is wel logisch op basis van die tweet. Hij zegt: "Studenten zijn slim, de rest is onwetend'. Dat is stuitend arrogant en laat geen ruimte voor discussie. Walgelijk zelfs.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Er is gewoon een duidelijke correlatie tussen opleidingsniveau en keuze. Kan je wel lekkerover gaan doen maar erg logisch is dat niet.
Leuk maar niet aan de orde bij dit referendum en er ook geen gevolg van.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Decentralisatie; sterkere samenwerking met landen waar we financieel, cultureel en politiek meer mee op één lijn zitten;
Prachtig maar wat voor eisen wil het Nee-kamp dan gaan eisen? En is men het daar onderling wel over eens? Het lijkt mij dat de PvdD daar anders over denkt dan de SP. Er is niet bepaald een eenduidig geluid te horen geweest op het TEGEN na...quote:bij uitbreiding van politieke samenwerking in Europees verband draagvlak onder het volk peilen; duidelijkere eisen stellen aan een verdrag met Oekraïne.
Sorry maar ook dit is weer vaag, wel wat constructiever maar nog niet bepaald een heldere boodschap richting de politiek.quote:Genoeg constructieve ideeën. Nogmaals: wees het er gerust mee oneens en ga de discussie aan, maar diskwalificeer het standpunt van de ander niet per definitie door het als niet-constructief af te doen.
Er is prima bekend wat de gemiddelde samenstelling van een gemeente is.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:13 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
Niet zo zeer. Wie zegt dat de betreffende student in die stad woont? Of na de opleiding in die stad blijft?
Die hebben niets te eisen, de politiek gaat gewoon beslissen.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:16 schreef 99.999 het volgende:
Prachtig maar wat voor eisen wil het Nee-kamp dan gaan eisen?
Ik heb zo'n gevoel dat jonge studenten hoog zitten in idealisme en laag in realisme.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nu ga je in ieder geval de discussie aan. Dat is een stap. Ik maak er maar uit op dat je de ideeën van het tegenkamp toch wel merites vindt hebben.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Leuk maar niet aan de orde bij dit referendum en er ook geen gevolg van.
[..]
Prachtig maar wat voor eisen wil het Nee-kamp dan gaan eisen? En is men het daar onderling wel over eens? Het lijkt mij dat de PvdD daar anders over denkt dan de SP. Er is niet bepaald een eenduidig geluid te horen geweest op het TEGEN na...
[..]
Sorry maar ook dit is weer vaag, wel wat constructiever maar nog niet bepaald een heldere boodschap richting de politiek.
Draagvlak in de politiek ja. Dat is wat anders dan draagvlak onder de burger, blijkbaar, na gister.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:15 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Als er in 27 lidstaten voldoende draagvlak is en dat zijn ook nog eens gemiddeld genomen landen met meer inwoners dan nederland dan kun je zeggen dat er genoeg draagvlak voor de verdrag is. Dan doet de mening van nederland er inderdaad niet meer toe. Dat is hoe draagvlak werkt.
Draagvlak hoeft niet homogeen en evenredig verdeeld te zijn.
ik accepteer best dat er kritische kanttekeningen zijn bij dit verdrag. Maar de zogenaamd verstandige mensen die ze zouden plaatsen blijven wel zeer stil en komen niet met alternatieven of een analyse wat er nu na dit Nee moet gebeuren en wat de gevolgen (kosten) daarvoor zijn voor Nederland.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:16 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Je toon is erg militant en radicaal in dit topic, waarom kun je niet accepteren dat er mensen zijn die kritische kanttekeningen zetten bij het verdrag? Dat zijn ook gewoon verstandige mensen en niet alleen maar tokkies.
Toen ik nog studeerde was ik Marxist, gewoon een fase die je moet doorlopen.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:18 schreef tfors het volgende:
[..]
Ik heb zo'n gevoel dat jonge studenten hoog zitten in idealisme en laag in realisme.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | PVV 12 SP 15 PvdD 2 50+ 1 zetels 30 gedeeld door 1,5 20 procent opkomst 32,2 procent nee kamp 61,1 procent |
Ik ga er vanuit dat er in die andere 27 lidstaten draagvlak voor dit verdrag is want anders hadden zij het niet ondertekend.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:18 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Draagvlak in de politiek ja. Dat is wat anders dan draagvlak onder de burger, blijkbaar, na gister.
We zullen zien. De kiezer heeft het laatste woord in de komende tweede kamer-verkiezingen en kan ze er op afrekenen.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:15 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Jawel hoor dit wordt gewoon heel serieus genomen en vervolgens wordt er niets mee gedaan. De politiek kan eigenlijk niet anders bij dit internationale verdrag. Het zou kunnen dat Nederland niet mee gaat doen met bepaalde dingen en uitgesloten wordt van bepaalde voordelen maar anders gaat dit gewoon door.
Ook al zijn het studentensteden, er wonen niet alleen studenten.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:18 schreef tfors het volgende:
[..]
Ik heb zo'n gevoel dat jonge studenten hoog zitten in idealisme en laag in realisme.
Waar heb jij het in hemelsnaam over? De vraag is nu heel simpel; wat moet Nederland gaan doen in de spagaat tussen enerzijds de Nederlander die nu heeft gezegd dat wij niet akkoord moeten gaan het hoofdstuk van het verdrag waarin afspraken worden gemaakt over de mensenrechtensituatie in de Oekraïne en anderzijds onze Europese partners.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Och ja, dan gooi je het over de andere boeg: na 'het is niet constructief" komt 'het is niet relevant'. Is het nu echt zo moeilijk inhoudelijk de discussie aan te gaan, argumenten aan te dragen, naar andermans argumenteren te luisteren, daarop te reageren, etc.? Klaarblijkelijk wel.
Moet je dan maar alles slikken om niet uit de pas te lopen?quote:Op donderdag 7 april 2016 11:09 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar dat er gevolgen zullen zijn is logisch en dat Nederland flink in zal moeten leveren ook. Daar moet de discussie toch ook over gaan? Lekker NEE!!!! roepen en vervolgens niet nadenken over de gevolgen is mij wat te simplistisch.
D66 heeft af en toe wel aardige opmerkingen, maar de basishouding is wel dat het allemaal wel goed zal komen. De nadruk ligt daar op pro-EU. En niet op 'heel graag, maar bij twijfel niet inhalen'.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:13 schreef 99.999 het volgende:
[..]
D66 is een partij die best actief pleit voor het anders en beter organiseren van de EU. Dat zal niet helemaal zijn wat je wilt horen maar eigenlijk passen mensen met een gezonde dosis scepsis ten opzichte van de EU daar best mooi bij.
Welnee, dit heeft te maken met macht. Lees Bourdieu er eens op na. De laagopgeleiden buiten de stad hebben weinig te zeggen en er wordt nauwelijks naar hen geluisterd. Daardoor staan hun ideeën ver af van ideeën die in de regerende, intellectuele en culturele elite in zwang zijn.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:18 schreef tfors het volgende:
[..]
Het is vooral allemaal niet zo heel goed doordacht heb ik het idee, een concrete boodschap voor de regering zit er niet achter. wat ook wel logisch is bij een referendum over een dergelijk complex onderwerp. Daarom ben ik ook tegen dit type referenda.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:18 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nu ga je in ieder geval de discussie aan. Dat is een stap. Ik maak er maar uit op dat je de ideeën van het tegenkamp toch wel merites vindt hebben.
Daar gingen wij ook vanuit, maar blijkbaar kun je daar niet van uit gaan.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:19 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik ga er vanuit dat er in die andere 27 lidstaten draagvlak voor dit verdrag is want anders hadden zij het niet ondertekend.
De laagopgeleiden in de stad hebben wel wat te zeggen dan?quote:Op donderdag 7 april 2016 11:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Welnee, dit heeft te maken met macht. Lees Bourdieu er eens op na. De laagopgeleiden buiten de stad hebben weinig te zeggen en er wordt nauwelijks naar hen geluisterd. Daardoor staan hun ideeën ver af van ideeën die in de regerende, intellectuele en culturele elite in zwang zijn.
Heel concreet voorbeeld: duidelijke eisen stellen aan de dierenrechten die in acht moeten worden genomen bij de handelscomponenten van het associatieverdrag. Dat is precies wat de PvdD wil. Concreet, constructief en relevant.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:19 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Waar heb jij het in hemelsnaam over? De vraag is nu heel simpel; wat moet Nederland gaan doen in de spagaat tussen enerzijds de Nederlander die nu heeft gezegd dat wij niet akkoord moeten gaan het hoofdstuk van het verdrag waarin afspraken worden gemaakt over de mensenrechtensituatie in de Oekraïne en anderzijds onze Europese partners.
Dan kun je komen aanzetten met ideeën omtrent decentralisatie, handel, het volk peilen, meer eisen stellen aan de Oekraïne maar als het niet relevant is dan is het niet relevant. Nuja, die laatste - meer eisen stellen aan de Oekraïne - is wellicht nog toepasbaar. Maar dan hoor ik graag welke eisen.
Je hoeft niets te slikken maar je moet wat mij betreft wel nadenken over de gevolgen van dergelijke weigeringen. Dat is toch ook niet teveel gevraagd?quote:Op donderdag 7 april 2016 11:19 schreef PirE het volgende:
[..]
Moet je dan maar alles slikken om niet uit de pas te lopen?
Ik zie geen voordelen voor Europa, leg dat goed uit en ik stem Voor, maar ik ga niet Voor stemmen om Poetin te trollen (argument uit het voor kamp), ik stem ook niet Tegen omdat ik tegen de EU ben.
De samenstelling, maar ik ben student in Enschede. Ik woon in Deventer. Ik stem in Deventer. Zijn er ook zat die in het zelfde schuitje zitten in Amsterdam en omstreken.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Er is prima bekend wat de gemiddelde samenstelling van een gemeente is.
Ik gok dat men tegenwoordig niet meer zo partijvast is. En de partij zeker niet meer oplegt wat precies te stemmen op een soort referendum als dit.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:18 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Partijen van het nee-kamp
[ code verwijderd ]
nee kamp in % vd kiesgerechtigden 19,6742
Dus het is allemaal niet zo verrassend
Het is alleen zo dat de aanhang van de Ja-partijen, in grote getale hebben gekozen tactisch niet te stemmen.
Terwijl hun partijleiders hebben opgeroepen wél te gaan stemmen.
Ik mag toch hopen dat ik wat van mijn ideologisme behoud na mijn studie. De wereld gaat kapot aan egoïsme en kortzichtigheid.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:18 schreef Patrice_Consigny het volgende:
[..]
Toen ik nog studeerde was ik Marxist, gewoon een fase die je moet doorlopen.
Te verwaarlozen op het totaal. Verreweg de meeste mensen stemmen gewoon in de gemeente waar ze wonen.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:22 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
De samenstelling, maar ik ben student in Enschede. Ik woon in Deventer. Ik stem in Deventer. Zijn er ook zat die in het zelfde schuitje zitten in Amsterdam en omstreken.
De kiezer gaat echt niet afrekenen op deze kwestie. Van de kiesgerechtigden is maar 1/3e gekomen en daarvan heeft maar 61% nee gestemd dus nog geen 20% van de kiesgerechtigden. Dat zijn waarschijnlijk al PVV en SP stemmers dus de andere partijen hebben niets te verliezen. Na het vorige referendum werd ook niets gedaan met het bijna volledig negeren van de uitslag terwijl dat wel wat belangrijker was. Nu is het ook nog raadgevend en is het advies dat is gegeven totaal onduidelijk, wat men niet wil is volstrekt onbeantwoord.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:19 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
We zullen zien. De kiezer heeft het laatste woord in de komende tweede kamer-verkiezingen en kan ze er op afrekenen.
Voor mij persoonlijk geldt dat ik niet overtuigd ben dat het verdrag in z'n huidige vorm goed is voor de EU, Oekraine en Nederland. Waarom moet je dan meteen met een hele analyse komen over kosten en gevolgen?quote:Op donderdag 7 april 2016 11:18 schreef 99.999 het volgende:
[..]
ik accepteer best dat er kritische kanttekeningen zijn bij dit verdrag. Maar de zogenaamd verstandige mensen die ze zouden plaatsen blijven wel zeer stil en komen niet met alternatieven of een analyse wat er nu na dit Nee moet gebeuren en wat de gevolgen (kosten) daarvoor zijn voor Nederland.
lijkt me prima... jammer dat je daarmee een roepende in de woestijn bent... bovendien ging het over mensenrechten in dit referendum, niet over dierenrechten.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:22 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Heel concreet voorbeeld: duidelijke eisen stellen aan de dierenrechten die in acht moeten worden genomen bij de handelscomponenten van het associatieverdrag. Dat is precies wat de PvdD wil. Concreet, constructief en relevant.
Nog nuttig ook, luisteren naar de ander.
En de politiek moet nadenken over de gevolgen van het achterblijven van weigeringen. Alles heeft gevolgen.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:22 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je hoeft niets te slikken maar je moet wat mij betreft wel nadenken over de gevolgen van dergelijke weigeringen. Dat is toch ook niet teveel gevraagd?
quote:Op donderdag 7 april 2016 11:24 schreef Twentsche_Ros het volgende:
11 jaar geleden was 61,5% van de kiezers tegen de Europese grondwet
Gisteren was 61,1% van de kiezers tegen het associatieverdrag.
Je ziet dus duidelijk een tendens dat het anti-Europa sentiment aan het afnemen is.
quote:Op donderdag 7 april 2016 11:23 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Te verwaarlozen op het totaal. Verreweg de meeste mensen stemmen gewoon in de gemeente waar ze wonen.
Dan zeg ik het toch goed als er aardig wat studenten zijn die NIET in een van de grote studentensteden wonen en dus stemmen BUITEN de grote studentenstad IN de woonplaats?quote:Op donderdag 7 april 2016 11:23 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Te verwaarlozen op het totaal. Verreweg de meeste mensen stemmen gewoon in de gemeente waar ze wonen.
Je beseft dat het verdrag na jaren compleet uit was onderhandeld? Dan opnieuw gaan onderhandelen kan prima en wellicht haal je dan een puntje binnen maar daar betaal je op een ander moment wel flink voor. Dat besef moet je wel hebben.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:23 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Voor mij persoonlijk geldt dat ik niet overtuigd ben dat het verdrag in z'n huidige vorm goed is voor de EU, Oekraine en Nederland. Waarom moet je dan meteen met een hele analyse komen over kosten en gevolgen?
Ik teken ook niet zomaar ieder contract dat naar mij toe wordt geworpen.
Ik heb gisteren van de NOS-verslaggeving gehoord dat de regeringspartijen die de uitslag van het eerdere EU-referendum hebben genegeerd politiek zijn afgestraft bij de daarop volgende verkiezingen.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:23 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
De kiezer gaat echt niet afrekenen op deze kwestie.
je blijft er wel lekker om heen draaien hequote:Op donderdag 7 april 2016 11:24 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En de politiek moet nadenken over de gevolgen van het achterblijven van weigeringen. Alles heeft gevolgen.
En 11 jaar geleden was de opkomst 63%.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:24 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Je ziet dus duidelijk een tendens dat het anti-Europa sentiment aan het afnemen is.
Hier ben ik het wel mee eens, alhoewel 'macht' een wat diffuse term is. Goedbeschouwd is alles macht. Maar wat je voorstelt speelt ongetwijfeld mee. Ook een keer een wetenschappelijke studie gelezen die stemkeuze sterk correleert aan openheid voor nieuwe dingen, wat weer afhankelijk is van de mate waarin je de geldelijke en fysieke mogelijkheden hebt te verhuizen. Een student heeft minder macht dan een ondernemer, maar is eerder geneigd voor verandering te stemmen, want mocht alles onverhoopt naar de tering gaan, dan emigreren ze gewoon.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:20 schreef Claudia_x het volgende:
Welnee, dit heeft te maken met macht. Lees Bourdieu er eens op na. De laagopgeleiden buiten de stad hebben weinig te zeggen en er wordt nauwelijks naar hen geluisterd. Daardoor staan hun ideeën ver af van ideeën die in de regerende, intellectuele en culturele elite in zwang zijn.
Dat een idee van iemand uit de elite afkomstig is, wil niet per definitie zeggen dat het een goed idee is. Daar kunnen we goddank nog discussies over voeren.
Niet negeren zeker niet, maar de consequenties nemen en die consequenties zijn dat het verdrag er komt...quote:Op donderdag 7 april 2016 11:21 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Daar gingen wij ook vanuit, maar blijkbaar kun je daar niet van uit gaan.
Maar voor de rest moet je dit als EU negeren zoals jij zegt. Dat is wel een constructieve houding natuurlijk.
quote:Op donderdag 7 april 2016 11:24 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Alsof dat haar taak is.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:25 schreef Nielsch het volgende:
[..]
je blijft er wel lekker om heen draaien he![]()
nog steeds geen inhoudelijke antwoorden gehoord op het vraagstuk dat er nu ligt...
Heel leuk weer maar het gaat in de vergelijking vooral om de relatie tussen hoger opgeleiden en stemgedrag. Dat hangt niet bepaald alleen op studenten.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:24 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
[..]
Dan zeg ik het toch goed als er aardig wat studenten zijn die NIET in een van de grote studentensteden wonen en dus stemmen BUITEN de grote studentenstad IN de woonplaats?
och ja, dan zijn ze dat over 5 jaar wel weer vergeten, als blijkt dat Geert Wilders toch niet de Verlosser is waar iedereen een minderheid van de Nederlanders op zit te wachten...quote:Op donderdag 7 april 2016 11:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb gisteren van de NOS-verslaggeving gehoord dat de regeringspartijen die de uitslag van het eerdere EU-referendum hebben genegeerd politiek zijn afgestraft bij de daarop volgende verkiezingen.
Nee, het ging niet alleen over mensenrechten.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:24 schreef Nielsch het volgende:
[..]
lijkt me prima... jammer dat je daarmee een roepende in de woestijn bent... bovendien ging het over mensenrechten in dit referendum, niet over dierenrechten.
Ga vooral verder met het marginaliseren van een grote groepquote:Op donderdag 7 april 2016 11:26 schreef Nielsch het volgende:
[..]
och ja, dan zijn ze dat over 5 jaar wel weer vergeten, als blijkt dat Geert Wilders toch niet de Verlosser is waar iedereen een minderheid van de Nederlanders op zit te wachten...
Goed punt marginalen hoeven niet gemarginaliseerd te worden.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:27 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Ga vooral verder met het marginaliseren van een grote groep. En kan tegelijk even met alles maar op Geert Wilders af te schuiven.
De naïviteit.
Naar bed zoals ieder ander mens? Het is een referendum, geen way of life.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:28 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:
Maar waar waren Nielsch en 99999 gisteren toen bekend werd dat het nee-kamp won?
Je schuift het wel erg makkelijk opzij. Hoe democratisch is dat? Dit raadgevend referendum voldeed aan alle criteria en gaf een zeer duidelijk advies. De meerderheid van de tweede kamer heeft aangegeven dat men hier iets mee moet en Rutte geeft zelf aan dat het verdrag zoals het er nu ligt niet geratificeerd kan worden.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:23 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
De kiezer gaat echt niet afrekenen op deze kwestie. Van de kiesgerechtigden is maar 1/3e gekomen en daarvan heeft maar 61% nee gestemd dus nog geen 20% van de kiesgerechtigden. Dat zijn waarschijnlijk al PVV en SP stemmers dus de andere partijen hebben niets te verliezen. Na het vorige referendum werd ook niets gedaan met het bijna volledig negeren van de uitslag terwijl dat wel wat belangrijker was. Nu is het ook nog raadgevend en is het advies dat is gegeven totaal onduidelijk, wat men niet wil is volstrekt onbeantwoord.
Ik snap eigenlijk niet zo wat de PVV te maken heeft met dit verdrag. Wel lekker makkelijk om iedere tegen stemmer weg te zetten als een PVV-stemmer, maar ook dom en goedkoop.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:26 schreef Nielsch het volgende:
[..]
och ja, dan zijn ze dat over 5 jaar wel weer vergeten, als blijkt dat Geert Wilders toch niet de Verlosser is waar iedereen een minderheid van de Nederlanders op zit te wachten...
Als je deel wilt nemen aan de democratie, moet je wel met meer komen dan alleen NEE. Anders kan je het maar beter weer gewoon aan de volksvertegenwoordigers overlaten.quote:
volgens mij hebben ze geen leven, een beetje om 11 uur 's morgens op FOK! zitten, niet te hoeven werken etc.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:29 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
Naar bed zoals ieder ander mens? Het is een referendum, geen way of life.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik marginaliseer niets... feitelijk is het gezien 100% correct dat Wilders (en okee vooruit, Roemer) op dit moment niet de absolute meerderheid van kiezers achter zich hebben. Dus een minderheid.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:27 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Ga vooral verder met het marginaliseren van een grote groep. En kan tegelijk even met alles maar op Geert Wilders af te schuiven.
De naïviteit.
Net zei je wat anders.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:25 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Niet negeren zeker niet, maar de consequenties nemen en die consequenties zijn dat het verdrag er komt...
Ik denk dat ze eerder hun salaris krijgen uit de kas van D66quote:Op donderdag 7 april 2016 11:29 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:
[..]
volgens mij hebben ze geen leven, een beetje om 11 uur 's morgens op FOK! zitten, niet te hoeven werken etc.
Het geeft ook aan, net als vele andere momenten dat er gestemd kon worden, dat veel nederlanders het stemrecht niet waard zijn.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:29 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Je schuift het wel erg makkelijk opzij. Hoe democratisch is dat? Dit raadgevend referendum voldeed aan alle criteria en gaf een zeer duidelijk advies. De meerderheid van de tweede kamer heeft aangegeven dat men hier iets mee moet en Rutte geeft zelf aan dat het verdrag zoals het er nu ligt niet geratificeerd kan worden.
Men zal het serieus moeten nemen en er iets mee moeten. Het lijkt dat die wil er ook is. Bovendien staat er natuurlijk een vergrootglas op.
Netflix aan het kijken, weekendje Berlijn aan het plannen, nog een werkgerelateerde mail sturen...quote:Op donderdag 7 april 2016 11:28 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:
Maar waar waren Nielsch en 99999 gisteren toen bekend werd dat het nee-kamp won?
quote:Op donderdag 7 april 2016 11:29 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:
[..]
volgens mij hebben ze geen leven, een beetje om 11 uur 's morgens op FOK! zitten, niet te hoeven werken etc.Ik ben bezig met mn bachelor thesis. PRO-CAS-TRI-NA-TION.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Europese onderwerpen hebben gemiddeld een opkomst tussen de 30 en 40% dus je hele lulverhaal gaat niet opquote:Op donderdag 7 april 2016 11:23 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
De kiezer gaat echt niet afrekenen op deze kwestie. Van de kiesgerechtigden is maar 1/3e gekomen en daarvan heeft maar 61% nee gestemd dus nog geen 20% van de kiesgerechtigden. Dat zijn waarschijnlijk al PVV en SP stemmers dus de andere partijen hebben niets te verliezen. Na het vorige referendum werd ook niets gedaan met het bijna volledig negeren van de uitslag terwijl dat wel wat belangrijker was. Nu is het ook nog raadgevend en is het advies dat is gegeven totaal onduidelijk, wat men niet wil is volstrekt onbeantwoord.
Die uitslagen hadden niets te maken met het referendum en CDA verloor maar 3 zetels. Ondanks de PVV die net begon en Marijnissen die enorm populair was.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb gisteren van de NOS-verslaggeving gehoord dat de regeringspartijen die de uitslag van het eerdere EU-referendum hebben genegeerd politiek zijn afgestraft bij de daarop volgende verkiezingen.
Altijd mooi hoe verhitte politieke debatten de fascistoïde trekjes in mensen naar boven kunnen halen.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:30 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
Het geeft ook aan, net als vele andere momenten dat er gestemd kon worden, dat veel nederlanders het stemrecht niet waard zijn.
Wassenaar is een laagopgeleide Tokkie gemeente¿quote:Op donderdag 7 april 2016 11:01 schreef Serieus_Persoon het volgende:
22 van 390 gemeenten stemden voor het verdrag de rest zijn laagopgeleide tokkie gemeenten.
Het was een samenloop van omstandigheden, niet de oorzaak van maar één variabele.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:31 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Die uitslagen hadden niets te maken met het referendum en CDA verloor maar 3 zetels. Ondanks de PVV die net begon en Marijnissen die enorm populair was.
Ik weet niet eens wat precies jouw mening is hier, maar mensen met een andere mening 'het stemrecht niet waard' vinden is nooit erg democratisch.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:30 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
Het geeft ook aan, net als vele andere momenten dat er gestemd kon worden, dat veel nederlanders het stemrecht niet waard zijn.
Ik ben klaar met het nakijken van bachelorscripties en ben aan het nagloeien van de overwinning. Gister in een links bolwerk, een universiteit in Amsterdam, tegen gestemd. En nu blijkt de kiesdrempel ook nog gehaald. Fantastisch.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:31 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
Ik ben bezig met mn bachelor thesis. PRO-CAS-TRI-NA-TION.
Als je de discussie niet kunt winnen ga je gewoon iedereen maar op één hoop gooien, lekker makkelijk zo'n zwart/wit gekleurd wereldbeeldquote:Op donderdag 7 april 2016 11:30 schreef Nielsch het volgende:
[..]
ik marginaliseer niets... feitelijk is het gezien 100% correct dat Wilders (en okee vooruit, Roemer) op dit moment niet de absolute meerderheid van kiezers achter zich hebben. Dus een minderheid.
Zal mij een worst wezen, in vele landen wordt er oorlog gepleegd zodat mensen een stem kunnen krijgen. En hier in Nederland doen we moeilijk als we ongeveer 4x per vier jaar een stem moeten uitbrengen...quote:Op donderdag 7 april 2016 11:31 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Altijd mooi hoe verhitte politieke debatten de fascistoïde trekjes in mensen naar boven kunnen halen.
Spullen pakken voor een weekendje kamperen. Heb ook niet gestemd omdat ik tegen dit type referenda ben. Heb dus nuttiger dingen gedaan.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:28 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:
welke discussie precies?quote:Op donderdag 7 april 2016 11:33 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Als je de discussie niet kunt winnen ga je gewoon iedereen maar op één hoop gooien, lekker makkelijk zo'n zwart/wit gekleurd wereldbeeld
Het feit dat ze het niet waard zijn betekend niet dat ze het niet mogen hebben of mogen gebruiken.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:32 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Ik weet niet eens wat precies jouw mening is hier, maar mensen met een andere mening 'het stemrecht niet waard' vinden is nooit erg democratisch.
Met een positieve blik op het leven ga je dus vaker een weekendje weg.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:30 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Netflix aan het kijken, weekendje Berlijn aan het plannen, nog een werkgerelateerde mail sturen...
You know, life...
Kijk een verstandige reactie van een voor-stemmer, het kan dus wel.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:30 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Net zei je wat anders.
Hier ben ik het wel mee eens. Het verdrag moet er gewoon komen. Iedereen verdiend een kans om in samenwerking met de EU om op zowel economisch als democratisch gebied vooruitgang te boeken. Ook Oekraïne.
Maar dit verdrag zoals het nu staat is niet compleet en mensen zijn onzeker over de consequenties daarvan. Deze mensen hebben zich laten horen. Deze mensen "negeren" door het verdrag door te drukken zoals het er nu ligt voedt de angst en onzekerheid nog meer.
Dat is niet constructief. Ik ben niet tegen de EU, maar als hier niets mee gedaan wordt begin ook ik te twijfelen.
Ik heb overigens voor gestemt.
Nu is het zelfs een feit?quote:Op donderdag 7 april 2016 11:35 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
Het feit dat ze het niet waard zijn betekend niet dat ze het niet mogen hebben of mogen gebruiken.
Heb je Orwell niet gelezen? Some men are more equal than others.quote:
quote:Op donderdag 7 april 2016 11:34 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
Zal mij een worst wezen, in vele landen wordt er oorlog gepleegd zodat mensen een stem kunnen krijgen. En hier in Nederland doen we moeilijk als we ongeveer 4x per vier jaar een stem moeten uitbrengen...
Mua zo gek is het toch niet om je vraagtekens te zetten bij iedereen laten meebeslissen over alles in de politiek en ook steeds meer politiek te maken. In bijna elk deel van het leven hebben experts een grotere inbreng dan leken maar hier opeens niet. Ik denk dat een totale democratisering helemaal niet zo geweldig is, denk bijvoorbeeld aan die op de universiteit wat levert dat nou op.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:31 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Altijd mooi hoe verhitte politieke debatten de fascistoïde trekjes in mensen naar boven kunnen halen.
Dat blijkt wel uit de asielzoekerscrisis. Maar dat is een ander topic.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Heb je Orwell niet gelezen? Some men are more equal than others.
Het is nog wel een stap van less equal naar not worthy.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Heb je Orwell niet gelezen? Some men are more equal than others.
Nee hoor, dan moet je de vraag van het referendum beantwoorden, en vervolgens is het aan de politiek om er iets mee te doen.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:29 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Als je deel wilt nemen aan de democratie, moet je wel met meer komen dan alleen NEE. Anders kan je het maar beter weer gewoon aan de volksvertegenwoordigers overlaten.
De linkse partijen waren toch ook tegen? Zo raar is het dus niet dat je in een links bolwerk tegen hebt gestemd.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ben klaar met het nakijken van bachelorscripties en ben aan het nagloeien van de overwinning. Gister in een links bolwerk, een universiteit in Amsterdam, tegen gestemd. En nu blijkt de kiesdrempel ook nog gehaald. Fantastisch.
Het gaat niet om Geert. Kap daarmee. Ik heb bijv. niets met die kapstok.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:30 schreef Nielsch het volgende:
[..]
ik marginaliseer niets... feitelijk is het gezien 100% correct dat Wilders (en okee vooruit, Roemer) op dit moment niet de absolute meerderheid van kiezers achter zich hebben. Dus een minderheid.
Dat was ook mooi te zien aan de toenemende bewondering van Poetin en het vaker voor waar aannemen van wat RT roept.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:31 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is ook inderdaad onbegonnen werk...quote:Op donderdag 7 april 2016 11:40 schreef Scrummie het volgende:
Alsof ik bij elke speler van Feyenoord die ik niet goed genoeg vind een alternatief moet aanbieden, pleur op.
quote:Op donderdag 7 april 2016 11:41 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dat is ook inderdaad onbegonnen werk...
Uh nee, zo simpel is het niet. Het is al aangetoond dat de meeste hoofdstukken van de overeenkomst gewoon geïmplementeerd gaan worden, ondanks dit Nederlandse referendum. Dit aangezien het referendum slechts betrekking had op hoofdstuk 2 van het verdrag. Dat zal dus aangepast gaan worden met de onderbouwde mening van het nee-kamp in ogenschouw. En dan moeten we daar een beslissing over nemen. Dat kan met of zonder referendum, dat is aan de Nederlander.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:41 schreef Kurovski het volgende:
Eigenlijk is het heel simpel.
Geeft de regering gehoor aan de uitslag van het referendum dan kunnen niet alle lidstaten de associatie overeenkomst ondertekenen en gaat het dus niet door.
Bedanktquote:Op donderdag 7 april 2016 11:35 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Kijk een verstandige reactie van een voor-stemmer, het kan dus wel.
Ik ben het met je eens en heb ook nog wel twijfel gehad over mijn stem, maar uiteindelijk toch 'tegen' gekozen.
Ik denk niet dat veel mensen begrepen hebben dat het expliciet om één hoofdstuk ging Öquote:Op donderdag 7 april 2016 11:43 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Uh nee, zo simpel is het niet. Het is al aangetoond dat de meeste hoofdstukken van de overeenkomst gewoon geïmplementeerd gaan worden, ondanks dit Nederlandse referendum. Dit aangezien het referendum slechts betrekking had op hoofdstuk 2 van het verdrag.
Heb al gevraagd of dit in de OP kon, maar het sneeuwt onder....quote:Op donderdag 7 april 2016 11:43 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Uh nee, zo simpel is het niet. Het is al aangetoond dat de meeste hoofdstukken van de overeenkomst gewoon geïmplementeerd gaan worden, ondanks dit Nederlandse referendum. Dit aangezien het referendum slechts betrekking had op hoofdstuk 2 van het verdrag. Dat zal dus aangepast gaan worden met de onderbouwde mening van het nee-kamp in ogenschouw. En dan moeten we daar een beslissing over nemen. Dat kan met of zonder referendum, dat is aan de Nederlander.
Nu moet je telkens herhalen.quote:In het Raadsbesluit van 2014 over die voorlopige toepassing is ook te vinden wat de Raad grosso modo als bevoegdheden van de EU ziet in het Associatieakkoord (23 juni 2014, 2014/668/EU) en waar dus het referendum niet aan kan afdoen:
Titel III Justitie, Vrijheid en Veiligheid
Titel IV Handel
Titel V Economische en sectorale samenwerking
Titel VI Financiële samenwerking
Titel VII Institutionele bepalingen
En een aanzienlijk aantal bijlagen.
Dan resteren nog titel I, twee artikelen over algemene beginselen, en titel II, over politieke dialoog en hervorming, politieke integratie, samenwerking en convergentie op het vlak van buitenlands- en veiligheidsbeleid. Die tweede titel is dus eigenlijk het voornaamste, enige, onderwerp van het referendum! Een nee-stem betekent dat Nederland niet meedoet aan het stabiliseren van Oekraïne. Dominee kunnen we dan niet spelen, maar handeldrijven kan gelukkig wel want dat loopt via de EU-component.
Als tegenstander van dit soort referenda voel ik me geen winnaar. Ik heb nergens de kans gehad om te stemmen voor: ik ben tegen dit referendum en dat wil ik graag laten blijken en verder heb ik er geen behoefte aan om meegenomen te worden in de opkomst aangezien ik daarmee dit middel zou legitimeren.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:44 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Bedankt
En ik ben voor een deel blij met de uitkomst. Op deze manier wordt het debat in de samenleving gevoerd en wordt de politiek gedwongen dit ook te doen. De grootte van de kloof tussen politiek en burger is duidelijk en alhoewel er veel ruimte zit, is er ook veel ruimte voor verbetering.
In mijn ogen zijn er alleen maar winnaars na gisteren. (Op het strategisch ja-kamp na, wat een kneuzen) Jammer alleen dat Oekraïne het onderwerp van het referendum is, dat had ik ze niet gegunt. Vandaar ook mijn voor-stem.
tsja, dat eerlijke verhaal was natuurlijk niet sexy genoeg voor Jan Roos en co.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:44 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat veel mensen begrepen hebben dat het expliciet om één hoofdstuk ging Ö
Het ging over de wet om dat verdrag goed te keuren. Die wet was vrij beknopt maar wel geheel het onderwerp van dit raadgevende referendum.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:44 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat veel mensen begrepen hebben dat het expliciet om één hoofdstuk ging Ö
quote:Artikel 1
De op 27 juni 2014 te Brussel tot stand gekomen Associatieovereen-komst tussen de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie en haar lidstaten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds, waarvan de Nederlandse tekst is geplaatst in Tractatenblad 2014, 160, wordt goedgekeurd voor het Europese deel van Nederland.
Artikel 2
Deze wet treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin zij wordt geplaatst.
kst-
Maar het lijkt mij de taak van de politiek om het volk voor te lichten en aangezien zij er alles aangedaan hebben om het maar dood te zwijgen kun je dus ook geen gefundeerde meningen verwachten van zowel voor als tegen.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:47 schreef Nielsch het volgende:
[..]
tsja, dat eerlijke verhaal was natuurlijk niet sexy genoeg voor Jan Roos en co.
Ik klink als een grammofoonplaat, maar nog nooit van Zwitserland gehoord? Die doet precies dat en is het best bestuurde land ter wereld. Case closed.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:38 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Mua zo gek is het toch niet om je vraagtekens te zetten bij iedereen laten meebeslissen over alles in de politiek en ook steeds meer politiek te maken. In bijna elk deel van het leven hebben experts een grotere inbreng dan leken maar hier opeens niet. Ik denk dat een totale democratisering helemaal niet zo geweldig is, denk bijvoorbeeld aan die op de universiteit wat levert dat nou op.
Ik denk dat alle burgers veel meer zouden moeten worden gevraagd naar morele en ethische vraagstukken en veel minder over praktische zaken.
Want? Er zit een duidelijk verschil tussen strategische voorstanders die thuis bleven en kiesgerechtigden die tegen het referendum zijn onafhankelijk van hun positie. Waarom zou die laatste groep zijn mening niet mogen laten horen van jou?quote:Op donderdag 7 april 2016 11:46 schreef Slobeend het volgende:
Ik word heel erg moe van veel niet-stemmers die het referendum gewoon geen reet konden schelen of uit rancune naar initiatiefnemers niet gingen stemmen, nu ineens gaan roepen dat ze strategisch niet gingen stemmen om hun moreel goed te doen, toch belangrijk te zijn en een lange neus naar domme voor-stemmers te trekken.
Scheer je toch weg.
Wederom nonsens natuurlijk.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:48 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:
[..]
Maar het lijkt mij de taak van de politiek om het volk voor te lichten en aangezien zij er alles aangedaan hebben om het maar dood te zwijgen kun je dus ook geen gefundeerde meningen verwachten van zowel voor als tegen.
quote:Op donderdag 7 april 2016 11:48 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Want? Er zit een duidelijk verschil tussen strategische voorstanders die thuis bleven en kiesgerechtigden die tegen het referendum zijn onafhankelijk van hun positie. Waarom zou die laatste groep zijn mening niet mogen laten horen van jou?
Nee, het is aan allerlei maatschappelijk instanties om het volk voor te lichten, daarvoor geeft de politiek ook subsidie. Dat die maatschappelijke instanties van alles weglaten en erbij slepen wat er niets mee te maken heeft is niet de schuld van de politiek.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:48 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:
[..]
Maar het lijkt mij de taak van de politiek om het volk voor te lichten en aangezien zij er alles aangedaan hebben om het maar dood te zwijgen kun je dus ook geen gefundeerde meningen verwachten van zowel voor als tegen.
Het blijkt inderdaad wel hoe slim het was om Ja te gaan stemmen en zo Nee te krijgen als uitslag.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:46 schreef Slobeend het volgende:
Ik word heel erg moe van veel niet-stemmers die het referendum gewoon geen reet konden schelen of uit rancune naar initiatiefnemers niet gingen stemmen, nu ineens gaan roepen dat ze strategisch niet gingen stemmen om hun moreel goed te doen, toch belangrijk te zijn en een lange neus naar domme voor-stemmers te trekken.
Scheer je toch weg.
Ik heb hier alleen een foldertje van de SP gehad, dus wat die maatschappelijke instanties aan het doen waren is mij een raadsel.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:49 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nee, het is aan allerlei maatschappelijk instanties om het volk voor te lichten, daarvoor geeft de politiek ook subsidie. Dat die maatschappelijke instanties van alles weglaten en erbij slepen wat er niets mee te maken heeft is niet de schuld van de politiek.
Alles mag, maar het is nogal achteraf. Genoeg momenten om je mening te laten horen, nu mag de overwinnaar zijn feestje vieren.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:48 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Want? Er zit een duidelijk verschil tussen strategische voorstanders die thuis bleven en kiesgerechtigden die tegen het referendum zijn onafhankelijk van hun positie. Waarom zou die laatste groep zijn mening niet mogen laten horen van jou?
mij ook... ik heb bijna geen enkele instantie of partij (zowel voor- als tegen) duidelijk horen uitleggen waar het daadwerkelijk om ging.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:50 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:
[..]
Ik heb hier alleen een foldertje van de SP gehad, dus wat die maatschappelijke instanties aan het doen waren is mij een raadsel.
Als je überhaupt geen voorstander bent van dit soort referenda dan wist je dit vantevoren natuurlijk.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:46 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Als tegenstander van dit soort referenda voel ik me geen winnaar. Ik heb nergens de kans gehad om te stemmen voor: ik ben tegen dit referendum en dat wil ik graag laten blijken en verder heb ik er geen behoefte aan om meegenomen te worden in de opkomst aangezien ik daarmee dit middel zou legitimeren.
Then again, daar ging het gisteren ook niet over.
Ah, dus omdat jij een feestje wil vieren (ga je gang natuurlijk) mag ik geen mening meer hebben over het middel referendum an sich of discussiëren over de implicaties. Rare gedachtenkronkel, maar okee...quote:Op donderdag 7 april 2016 11:51 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Alles mag, maar het is nogal achteraf. Genoeg momenten om je mening te laten horen, nu mag de overwinnaar zijn feestje vieren.
Je mag die mening best hebben, en ook geven, maar ik zou dan een nieuw topic starten want in feite heb je het over een nieuw onderwerp.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:52 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ah, dus omdat jij een feestje wil vieren (ga je gang natuurlijk) mag ik geen mening meer hebben over het middel referendum an sich of discussiëren over de implicaties. Rare gedachtenkronkel, maar okee...
Het ja-kamp heeft genoeg media aandacht gehad. Dijsselbloem kwam zelfs 2x opdagen bij Eenvandaag. Dus nu niet verongelijkt gaan mekkeren dat de NEE! stemmers in overgrote meerderheid NEE! hebben gestemd. Zo denkt Nederland nu eenmaal over de EU. Bij het vorige referendum stemde ook ruim 60% NEE!quote:Op donderdag 7 april 2016 11:49 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nee, het is aan allerlei maatschappelijk instanties om het volk voor te lichten, daarvoor geeft de politiek ook subsidie. Dat die maatschappelijke instanties van alles weglaten en erbij slepen wat er niets mee te maken heeft is niet de schuld van de politiek.
Ja, ik denk dat je dit echt heel erg overschat. Maar goed, dat is mijn mening.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:52 schreef -mosrednA het volgende:
Dit soort referenda geeft in mijn ogen net dat beetje extra lucht dat men nodig heeft om er gerust van te kunnen zijn dat er wel degelijk mogelijkheden zijn tot inspraak. Daarnaast brengt dit referendum de EU dichter bij de bevolking. Op die manier begint het meer te leven.
nee, vinnik nie...quote:Op donderdag 7 april 2016 11:53 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Je mag die mening best hebben, en ook geven, maar ik zou dan een nieuw topic starten want in feite heb je het over een nieuw onderwerp.
wut, waar heb jij het nu weer over...?quote:Op donderdag 7 april 2016 11:53 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het ja-kamp heeft genoeg media aandacht gehad. Dijsselbloem kwam zelfs 2x opdagen bij Eenvandaag. Dus nu niet verongelijkt gaan mekkeren dat de NEE! stemmers in overgrote meerderheid NEE! hebben gestemd. Zo denkt Nederland nu eenmaal over de EU. Bij het vorige referendum stemde ook ruim 60% NEE!
Volgens mij zijn oorzaken en gevolg van het referendum wel degelijk iets wat je hier zou moeten kunnen bespreken. Voor dom juichen over een uitslag zijn andere delen van dit forum wellicht geschikterquote:Op donderdag 7 april 2016 11:53 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Je mag die mening best hebben, en ook geven, maar ik zou dan een nieuw topic starten want in feite heb je het over een nieuw onderwerp.
Ik heb het over wijsneuzen die achteraf hun gelijk halen. Achteraf kan je altijd claimen dat je strategisch niet gestemd hebt omdat je daarmee achteraf gelijk hebt en een legitimatie hebt, maar niemand die het kan controleren.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:48 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Het zou wel heel bijzonder zijn als de 'nee' stemmers in overgrote meerderheid 'ja' gingen stemmen.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:53 schreef Elzies het volgende:
dat de NEE! stemmers in overgrote meerderheid NEE! hebben gestemd
Zij is van hetquote:Op donderdag 7 april 2016 11:54 schreef Nielsch het volgende:
[..]
wut, waar heb jij het nu weer over...?
Mwah, daar heb je ook wel een punt ja. Alleen maarquote:Op donderdag 7 april 2016 11:55 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Volgens mij zijn oorzaken en gevolg van het referendum wel degelijk iets wat je hier zou moeten kunnen bespreken. Voor dom juichen over een uitslag zijn andere delen van dit forum wellicht geschikter
Dit vond ik inderdaad ook wel jammer. De propaganda, aan beide kanten, was bizar. Meningen als feiten presenteren, deels of gehele onwaarheden verkondigen en het referendum gebruiken als symbool (stem tegen Putin/stem tegen de EU).quote:Op donderdag 7 april 2016 11:51 schreef Nielsch het volgende:
[..]
mij ook... ik heb bijna geen enkele instantie of partij (zowel voor- als tegen) duidelijk horen uitleggen waar het daadwerkelijk om ging.
Niet helemaal logisch geredeneerd dit. Ik ben tegen dit type referenda maar van de uitslag heeft heel Nederland last. Daar mag ik dus best een mening over hebben. Daarnaast ben ik gewoon erg benieuwd van wat voor effect jullie nu precies verwachten van dit Nee?quote:Op donderdag 7 april 2016 11:55 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Ik heb het over wijsneuzen die achteraf hun gelijk halen. Achteraf kan je altijd claimen dat je strategisch niet gestemd hebt omdat je daarmee achteraf gelijk hebt en een legitimatie hebt, maar niemand die het kan controleren.
En wat betreft die andere groep. Als het referendum je niets kon schelen kan de uitslag je ook niets schelen. Op zich zelf is er inderdaad niets mis met tegen het referendum zijn.
Dat zal van persoon tot persoon verschillen wellicht. Zelfs als je tegen het referendum an sich bent kun je nog wel interesse hebben voor de politieke gevolgen van de uitslag ervan.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:55 schreef Slobeend het volgende:
Als het referendum je niets kon schelen kan de uitslag je ook niets schelen.
Dit inderdaad en dat hoor je veel te weinig. Met name punt 2 en 3 vond ik een reden om tegen te stemmen.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:48 schreef Klokov het volgende:
Wat een elitaire reacties van het ja-kamp, werkelijk stuitend. Om even wat perspectief aan te brengen in de discussie hier mijn beweegredenen voor een nee-stem.
• Ik ben principieel tegen de manier waarop de EU heeft gehandeld om het verdrag erdoorheen te drukken. De EU heeft m.i. bijgedragen aan de onstabiliteit door een verdrag neer te leggen dat niet breed genoeg gedragen werd. Dit wist Janoekovitsj, welke later min of meer met goedkeuring van de EU het land uit moest vluchten omdat hij anders doodgeschoten zou worden. De propaganda hieromheen is werkelijk bizar.
• Ook de anti-Ruslandpropaganda is voor mij een schop tegen het zere been. De EU heeft veel meer belang bij een goede relatie met Rusland dan met een goede relatie met Oekraine. Daarin moet m.i. een betere middenweg worden gezocht. M.b.t. de MH17 kwestie had Oekraine het luchtruim moeten sluiten zodra zij de separatisten gingen bombarderen. Ongeacht de partij die daadwerkelijk de MH17 heeft neergehaald is Oekraine op zijn minst medeverantwoordelijk.
- Ook de militaire samenwerking zie ik niet zitten. Hier hebben we als EU niks aan en hiermee jaag je alleen maar Rusland tegen je in het harnas.
- Het kost m.i. teveel geld, zelfs in een situatie zonder oorlog om standaarden in Oekraine op Europees niveau te krijgen.
Dit zijn de hoofdpunten wel. Verder ben ik redelijk pro-Europees. Zo ben ik o.a. voor een centrale Europese krijgsmacht en ook sta ik niet negatief tegenover verdere integratie. Het is jammer dat een groot deel van het nee-kamp om andere redenen stemt maar in dit referendum delen we een gezamelijk doel: een breder gedragen associatieverdrag.
Er was een politieke meerderheid voor invoer van het referendum als instrument.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:48 schreef Nielsch het volgende:
[..]
PVV staat bij mij onderin de lijst, net boven de SP.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:00 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Dit inderdaad en dat hoor je veel te weinig. Met name punt 2 en 3 vond ik een reden om tegen te stemmen.
Maar dan ben je schijnbaar een PVV-er/Wilders aanhanger of andersoortig tokkie.
Het argument dat we moeten zwichten voor de militaire intimidatie van Poetin hoor je juist best veel. Ook die drie oorspronkelijke aanjagers riepen dat vorige week nog in de NRC.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:00 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Dit inderdaad en dat hoor je veel te weinig. Met name punt 2 en 3 vond ik een reden om tegen te stemmen.
Maar dan ben je schijnbaar een PVV-er/Wilders aanhanger of andersoortig tokkie.
Maar als je echt zo begaan zou zijn met de Oekraïners en dit verdrag had je voor moeten stemmen. Nu is het roepen in de woestijn. Maar nogmaals ik heb het dus over de wijsneuzen die hun gelijk gaan halen tov ja-stemmers, niet over alle niet-stemmersquote:Op donderdag 7 april 2016 11:59 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dat zal van persoon tot persoon verschillen wellicht. Zelfs als je tegen het referendum an sich bent kun je nog wel interesse hebben voor de politieke gevolgen van de uitslag ervan.
Nee, door te gaan stemmen legitimeer je dit belachelijke referendum. Dat is dus geen erg logische stap als je tegen dit type referenda bent. Ook al ben je sterk voor een verdrag met Oekraïne.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:03 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Maar als je echt zo begaan zou zijn met de Oekraïners en dit verdrag had je voor moeten stemmen. Nu is het roepen in de woestijn. Maar nogmaals ik heb het dus over de wijsneuzen die hun gelijk gaan halen tov ja-stemmers, niet over alle niet-stemmers.
Ja. Het is een irritatie vanuit het ja-kamp (van mij) naar niet-stemmers die claimen dat niet stemmen de beste optie was als je voor het verdrag was en heel hoog van de toren blazen wat betreft de uitkomst.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Niet helemaal logisch geredeneerd dit. Ik ben tegen dit type referenda maar van de uitslag heeft heel Nederland last. Daar mag ik dus best een mening over hebben. Daarnaast ben ik gewoon erg benieuwd van wat voor effect jullie nu precies verwachten van dit Nee?
Hey, strategisch thuisblijver.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:05 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nee, door te gaan stemmen legitimeer je dit belachelijke referendum. Dat is dus geen erg logische stap als je tegen dit type referenda bent. Ook al ben je sterk voor een verdrag met Oekraïne.
Ik heb 'daar' even gespecificeerd, want dit referendum ging over de wens tot een koerswijziging van reeds in gang gezette processen.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:55 schreef bascross het volgende:
De opkomst bij de Europese verkiezingen in 2009 en 2014 was niet veel hoger, waarmee we kunnen concluderen dat [voor het veranderen van de koers van de EU] ook weinig draagvlak voor is.
Overschatten wat je met dit referendum in praktische zin bereikt t.o.v. het handelsverdrag? Of overschatten wat dit voor een positief effect heeft op de gewone bezorgde burger (mits de politiek hier goed mee omgaat)?quote:Op donderdag 7 april 2016 11:53 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat je dit echt heel erg overschat. Maar goed, dat is mijn mening.
Ik ben begaan met de Oekraïners, en hoop echt dat ze betere banden met Europa kunnen krijgen. Maar toch tegen gestemd.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:03 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Maar als je echt zo begaan zou zijn met de Oekraïners en dit verdrag had je voor moeten stemmen. Nu is het roepen in de woestijn. Maar nogmaals ik heb het dus over de wijsneuzen die hun gelijk gaan halen tov ja-stemmers, niet over alle niet-stemmers.
Ik ben voor dit type referenda. Maar als je tegen dit type referenda bent maar voor het verdrag heb je dus je ego laten prevaleren boven die van de Oekraïners. In feite is dat ook tegen stemmen.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:05 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nee, door te gaan stemmen legitimeer je dit belachelijke referendum. Dat is dus geen erg logische stap als je tegen dit type referenda bent. Ook al ben je sterk voor een verdrag met Oekraïne.
http://www.telegraaf.nl/b(...)ag_referendum__.htmlquote:Medvedev dik tevreden met uitslag referendum
MOSKOU - Dat het Nederlandse volk een nauwere band van de Europese Unie met Oekraïne afwijst, toont precies aan hoe Europa tegenover het politieke systeem in Kiev staat. Dat zei premier Dmitri Medvedev van Rusland donderdag naar aanleiding van het adviserende referendum in Nederland.
Mooi stukje propoganda wat appels met peren vergelijkt.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:08 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)ag_referendum__.html
De Russen zijn in elk geval blij gemaakt en hebben weer wat steun voor hun verwerpelijke agenda.
Nederlanders zijn dus niet geïnteresseerd in Europese politiek. Opdoeken die handel.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:07 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik heb 'daar' even gespecificeerd, want dit referendum ging over de wens tot een koerswijziging van reeds in gang gezette processen.
En dat is helemaal terecht want je bent immers tegen referenda.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:46 schreef Nielsch het volgende:
Als tegenstander van dit soort referenda voel ik me geen winnaar. Ik heb nergens de kans gehad om te stemmen voor: ik ben tegen dit referendum en dat wil ik graag laten blijken en verder heb ik er geen behoefte aan om meegenomen te worden in de opkomst aangezien ik daarmee dit middel zou legitimeren.
quote:Op donderdag 7 april 2016 12:11 schreef grimselman het volgende:
[..]
En dat is helemaal terecht want je bent immers tegen referenda.
Die zijn mij niet zo opgevallen. Maar de volgende keer zal de roep aan één kant om het referendum te boycotten nog veel sterker zijn. Een paar procent minder opkomst en het was ongeldig, dat blijkt dus een veel betere optie dan vergeefs oproepen om te gaan stemmen.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:06 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Ja. Het is een irritatie vanuit het ja-kamp (van mij) naar niet-stemmers die claimen dat niet stemmen de beste optie was als je voor het verdrag was en heel hoog van de toren blazen wat betreft de uitkomst.
De linkse partijen waren voor het verdrag. Behalve de SP alhoewel de meningen binnen de SP ook behoorlijk verdeeld waren. GL was voor, PVDA was voor en er werd op verschillende linkse sites, waaronder de populaire actiesite Indymedia, opgeroepen om het referendum te boycotten omdat het een rechts initiatief was:https://www.indymedia.nl/node/32583quote:Op donderdag 7 april 2016 11:40 schreef Nielsch het volgende:
[..]
De linkse partijen waren toch ook tegen? Zo raar is het dus niet dat je in een links bolwerk tegen hebt gestemd.
PvdD is links en tegen. Qua huidige zetelaantallen is het vrij eerlijk verdeeld over de flanken.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:13 schreef Alektorophobia het volgende:
[..]
De linkse partijen waren voor het verdrag. Behalve de SP alhoewel de meningen binnen de SP ook behoorlijk verdeeld waren. GL was voor, PVDA was voor en er werd op verschillende linkse sites, waaronder de populaire actiesite Indymedia, opgeroepen om het referendum te boycotten omdat het een rechts initiatief was:https://www.indymedia.nl/node/32583
Ik vind het als rechtseling dan ook bijzonder sportief dat de SP wel meedeed maar de rest van links heeft zijn uiterste best gedaan om dit referendum te saboteren.
Daarom is Fylax ook al druk met verhuizen.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:14 schreef hpeopjes het volgende:
Je zou je toch je ogen uit je kop schamen als je in zo'n groen gebiedje woont.
Omdat je dan vermoedelijk in een gebied woont met hoger opgeleide en welvarende mensen?quote:Op donderdag 7 april 2016 12:14 schreef hpeopjes het volgende:
Referendoms!!!quote:Op donderdag 7 april 2016 12:15 schreef ems. het volgende:
Hartverwarmend om te zien dat een meerderheid tegen heeft gestemd. Op naar de volgende referendums.
Jij schaamt je voor wat anderen stemmen? Merkwaardigquote:Op donderdag 7 april 2016 12:14 schreef hpeopjes het volgende:
Nee, dat zijn mensen die boven het ''gewone'' volk uitstijgen. Ubermenschenquote:Op donderdag 7 april 2016 12:14 schreef hpeopjes het volgende:
Precies. Van die mensen die goed zijn in rekensommetjes en daarom denken dat ze politiek begrijpenquote:Op donderdag 7 april 2016 12:15 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Omdat je dan vermoedelijk in een gebied woont met hoger opgeleide en welvarende mensen?
Dit laat wel zien dat het type referenda een serieuze evaluatie kan gebruiken.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:15 schreef De_Hertog het volgende:
http://nos.nl/artikel/209(...)en-niet-opdagen.html
Ipsos heeft een poll gedaan naar redenen om niet te stemmen. De top 3:
• Ik weet niet wat ik moet stemmen 26%
• Ik ben tegen dit referendum 23%
• Omdat ik hoop dat de opkomst niet boven de 30 procent komt 16%
En die daardoor ook succesvoller blijken in het leven. Echt iets om je voor te schamen.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:16 schreef ems. het volgende:
[..]
Precies. Van die mensen die goed zijn in rekensommetjes en daarom denken dat ze politiek begrijpen
Yes alleen maar doen waar Nederland in geïnteresseerd isquote:Op donderdag 7 april 2016 12:10 schreef bascross het volgende:
[..]
Nederlanders zijn dus niet geïnteresseerd in Europese politiek. Opdoeken die handel.
Ik heb het gisteravond eens goed bekeken en het viel me meteen op dat de groene gebieden gemeentes zijn waar links traditioneel een enorme aanhang heeft zoals Amsterdam of Nijmegen oftewel het gemeentes zijn waar de rijke elite wonen zoals Rozendaal.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:14 schreef hpeopjes het volgende:
Nou!quote:Op donderdag 7 april 2016 12:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En die daardoor ook succesvoller blijken in het leven.
Projectiequote:Op donderdag 7 april 2016 12:18 schreef speknek het volgende:
[..]
Yes alleen maar doen waar Nederland in geïnteresseerd is. Iedereen 24/7 op de bank zitten, frikadellen eten en GTST en The Voice of Holland kijken.
Volgens de Europese regelgeving moeten alle landen akkoord gaan met het verdrag, en dit ook ratificeren. Zo niet, geen verdrag. Hetzelfde met de vluchtelingenopvang. Dat is ook een van de nadelen van een grote EU. Maar het hoort erbij. Je kunt niet één soevereine staat iets opdringen omdat een meerderheid van andere staten dat wil.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Niks mis met referenda.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dit laat wel zien dat het type referenda een serieuze evaluatie kan gebruiken.
Niet per definitie. Handelsverdragen hoeven bijvoorbeeld niet door elke lidstaat goedgekeurd te worden, slechts door een meerderheid.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:18 schreef MAHL het volgende:
[..]
Volgens de Europese regelgeving moeten alle landen akkoord gaan met het verdrag, en dit ook ratificeren. Zo niet, geen verdrag. Hetzelfde met de vluchtelingenopvang. Dat is ook een van de nadelen van een grote EU. Maar het hoort erbij. Je kunt niet één soevereine staat iets opdringen omdat een meerderheid van andere staten dat wil.
Die poll hadden ze vooraf moeten doen. Dan was er 100% zeker weten wat anders uit gekomen.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:15 schreef De_Hertog het volgende:
quote:Op donderdag 7 april 2016 12:19 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Niks mis met referenda.
De politiek kan er ook niets aan doen dat er zoveel potentiele voorstemmers thuis op de buienradar fappen omdat ze hopen dat de opkomst lager wordt door bar weer.
Daar vallen toch alle mensen onder die niet zijn gaan stemmen? Die hebben blijkbaar geen interesse in dit soort referendaquote:Op donderdag 7 april 2016 12:18 schreef speknek het volgende:
[..]
Yes alleen maar doen waar Nederland in geïnteresseerd is. Iedereen 24/7 op de bank zitten, frikadellen eten en GTST en The Voice of Holland kijken.
Daarom de volgende keer ook gewoon geen opkomst drempel.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:19 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Niks mis met referenda.
De politiek kan er ook niets aan doen dat er zoveel potentiele voorstemmers thuis op de buienradar fappen omdat ze hopen dat de opkomst lager wordt door bar weer.
Nederlanders zijn ook niet geinteresseerd in Rijkswaterstaat, opdoeken die handel!quote:Op donderdag 7 april 2016 12:10 schreef bascross het volgende:
[..]
Nederlanders zijn dus niet geïnteresseerd in Europese politiek. Opdoeken die handel.
Nee, referenda bindend maken.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:19 schreef ems. het volgende:
[..]
Daarom de volgende keer ook gewoon geen opkomst drempel.
Dit heeft niets te maken met wat ik schrijf.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:19 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Niks mis met referenda.
Kap eens met dat zwart witte geframequote:Op donderdag 7 april 2016 12:16 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Nee, dat zijn mensen die boven het ''gewone'' volk uitstijgen. Ubermenschen
En ook dat de uitslag niet representatief is.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dit laat wel zien dat het type referenda een serieuze evaluatie kan gebruiken.
Yikes. We moeten ervoor waken dat we opiniepeilingen in democratische besluitvormingsprocessen mee gaan nemen, maar dit is wel redelijk incriminerend. Alleen al degenen die tegen het referendum lijken te zijn steken met gemak boven het percentage nee stemmers uit.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:15 schreef De_Hertog het volgende:
Als je echt wat met referenda wilt, ik vraag het mij af, dan is dat inderdaad wel de beste optie. Of bindend wanneer een bepaalde optie X% van de stemgerechtigden achter zich krijgt.quote:
Hoho dat is de mening van sommige hierquote:Op donderdag 7 april 2016 12:20 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Kap eens met dat zwart witte geframe.
Nonsens, kap gewoon met dat domme geframe van je.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:22 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Hoho dat is de mening van sommige hier, 99999
Voor het gemak de nummer 1 maar even weggelaten?quote:Op donderdag 7 april 2016 12:15 schreef De_Hertog het volgende:
Als je tegen een referendum bent moet je natuurlijk lekker niet stemmen. Iedereen blij.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:21 schreef speknek het volgende:
[..]
Alleen al degenen die tegen het referendum lijken te zijn steken met gemak boven het percentage nee stemmers uit.
Dan nog. Ook bij de laatste europese verkiezingen bleef 62% thuis. Heeft men zich in Den Haag daarvan ooit afgevraagd waarom? Ik hoor keer op keer dat ze de lage opkomst betreuren, verder gebeurt er helemaal niets mee. Ik zie niet in waarom de opkomst nu geevolueerd zou moeten worden.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:20 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dit heeft niets te maken met wat ik schrijf.
Zeker wel 16.000quote:Op donderdag 7 april 2016 12:22 schreef Re het volgende:
ik ben benieuwd hoeveel bejaarden nu nog een extra dagje in de stront moeten rollen met deze verspilling van belastinggeld
Er zijn genoeg verdrag waar bepaalde landen een uitzonderingspositie hebben. Nederland zal dan niet profiteren van de voordelen van het verdrag maar het staat het verdrag niet in de weg.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:18 schreef MAHL het volgende:
[..]
Volgens de Europese regelgeving moeten alle landen akkoord gaan met het verdrag, en dit ook ratificeren. Zo niet, geen verdrag. Hetzelfde met de vluchtelingenopvang. Dat is ook een van de nadelen van een grote EU. Maar het hoort erbij. Je kunt niet één soevereine staat iets opdringen omdat een meerderheid van andere staten dat wil.
quote:Op donderdag 7 april 2016 12:22 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nonsens, kap gewoon met dat domme geframe van je.
Misschien als je ze een vuursteen of een watersteen geeft, dat ze dan wel evolueren?quote:Op donderdag 7 april 2016 12:23 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Dan nog. Ook bij de laatste europese verkiezingen bleef 62% thuis. Heeft men zich in Den Haag daarvan ooit afgevraagd waarom? Ik hoor keer op keer dat ze de lage opkomst betreuren, verder gebeurt er helemaal niets mee. Ik zie niet in waarom de opkomst nu geevolueerd zou moeten worden.
Wat wel geevolueerd zou moeten worden is de gemeentelijke willekeur qua stembureaus wat mij betreft.
Wat een prutsrijtje in het artikelquote:Op donderdag 7 april 2016 12:22 schreef CrashO het volgende:
[..]
Voor het gemak de nummer 1 maar even weggelaten?
• De regering doet toch niets met de uitslag 27%
quote:Totaal 152%
Er zijn onderwerpen die ik belangrijker vind bij tweede kamerverkiezingen. Dat de voorstanders van een referendum zeggen dat wij ons moeten neerleggen bij het besluit van de politiek om referenda te houden vind ik ook nogal krom.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:01 schreef PirE het volgende:
[..]
Er was een politieke meerderheid voor invoer van het referendum als instrument.
Dat jij toevallig tegen bent is jammer maar in een democratie gaat niet alles zoals jij het wil. Je kan straks op een partij stemmen die tegen referenda is.
Maar dit is geen handelsverdrag.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:19 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Niet per definitie. Handelsverdragen hoeven bijvoorbeeld niet door elke lidstaat goedgekeurd te worden, slechts door een meerderheid.
Gewoon meerdere opties te kiezen per sub-categoriën.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:24 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wat een prutsrijtje in het artikel
[..]
De uitslag is representatief. Zo gaat het met verkiezingen of referenda. Diegene die stemmen tellen mee de rest niet. En dat handjevol mensen dat voor is maar niet is gaan stemmen om de boel te saboteren had het verschil ook niet meer gemaakt. (en ga nou niet net doen alsof alle thuisblijvers voor stemmers zouden zijn geweest)quote:Op donderdag 7 april 2016 12:21 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
En ook dat de uitslag niet representatief is.
Als je dit al veel vindt kosten raad ik je af om naar de begroting van de EU en de Nederlandse afdracht te kijken.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:22 schreef Re het volgende:
ik ben benieuwd hoeveel bejaarden nu nog een extra dagje in de stront moeten rollen met deze verspilling van belastinggeld
Ja, dat was inderdaad onderwerp van discussie na die verkiezingen.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:23 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Dan nog. Ook bij de laatste europese verkiezingen bleef 62% thuis. Heeft men zich in Den Haag daarvan ooit afgevraagd waarom?
Ik spreek niet over evalueren van de opkomst maar van de inrichting van het type referendum.quote:Ik hoor keer op keer dat ze de lage opkomst betreuren, verder gebeurt er helemaal niets mee. Ik zie niet in waarom de opkomst nu geevolueerd zou moeten worden.
Beetje mal, dat is een gemeentelijke verantwoordelijkheid. Dat centraliseren is een gek idee.quote:Wat wel geevolueerd zou moeten worden is de gemeentelijke willekeur qua stembureaus wat mij betreft.
Die miljarden naar Oekraine zijn geen verspilling van belastinggeld?quote:Op donderdag 7 april 2016 12:22 schreef Re het volgende:
mja, ik vond dit referendum compleet nutteloos, maar ben in principe niet tegen een referendum. zolang het gaat over waar het over gaat...TTIP lijkt me ook een verdomd moeilijke om goed te kunnen begrijpenquote:Op donderdag 7 april 2016 12:26 schreef MAHL het volgende:
[..]
Als je dit al veel vindt kosten raad ik je af om naar de begroting van de EU en de Nederlandse afdracht te kijken.
Ik moest huilen.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:26 schreef MAHL het volgende:
[..]
Als je dit al veel vindt kosten raad ik je af om naar de begroting van de EU en de Nederlandse afdracht te kijken.
bron: http://www.europa-nu.nl/id/vh9w9l2qtnwn/wat_kost_europa_onsquote:Nederland droeg in 2014 ruim 4,7 miljard euro af aan de EU. In hetzelfde jaar ontvingen we 2,2 miljard aan Europese steun
Zeer interessant. Overigens zijn de 2e en 3e categorie geen elkaar uitsluitende categorieën.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:15 schreef De_Hertog het volgende:
Re heeft een PhD in de medische wetenschappen geloof ik..quote:Op donderdag 7 april 2016 12:27 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Wat weet jij nou van chemo, jochie?
"Bent U voor of Tegen een verdrag dat zo sketchy is dat onze gekozen volksvertegenwoordigers hem alleen maar zonder aantekeningen te maken in een afgesloten ruimte op afspraak beperkt mogen inzien"quote:Op donderdag 7 april 2016 12:28 schreef Re het volgende:
[..]
mja, ik vond dit referendum compleet nutteloos, maar ben in principe niet tegen een referendum. zoalng het gaat over war het over gaat/// TTIP lijkt me ook een verdomd moeilijke om goed te kunnen begrijpen
Het zal andere landen en handelspartners een rotzorg wezen wat er wij met Oekraïne doen. De handelsverdragen met die landen zijn er al. Dit nieuwe handelsverdrag is enkel een speeltje voor politici. Politici die Nederland als handelsland al erg veel schade hebben veroorzaakt wegens de sancties tegen Rusland.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:27 schreef bianconeri het volgende:
Nederland als nieuwe partner van Poetin, bijzonder.
Niet meer vrienden met het westen maar vrienden met het oosten.
Slim van de Nederlanders, als handelslandje.
Nee de uitslag is geldig maar niet representatief, de opzet van het referendum zorgde dat het Ja kamp werd verdeeld in een groep die ging stemmen en een groep die niet ging stemmen om de opkomst te drukken. Je krijgt dan altijd een niet representatieve uitslag als de keuze alleen Ja/Nee is.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:26 schreef Alektorophobia het volgende:
[..]
De uitslag is representatief. Zo gaat het met verkiezingen of referenda. Diegene die stemmen tellen mee de rest niet. En dat handjevol mensen dat voor is maar niet is gaan stemmen om de boel te saboteren had het verschil ook niet meer gemaakt. (en ga nou niet net doen alsof alle thuisblijvers voor stemmers zouden zijn geweest)
Is dat in- of exclusief naheffing?quote:Op donderdag 7 april 2016 12:28 schreef Woods het volgende:
[..]
Ik moest huilen.
[..]
bron: http://www.europa-nu.nl/id/vh9w9l2qtnwn/wat_kost_europa_ons
Die Poetin onzin heb ik me ook aan gestoord. Alsof de mensen in Nederland hun kiesgedrag afstemmen op de Russische politiek. Ik gestemd voor onze eigen belangen en onze portemonnee..quote:Op donderdag 7 april 2016 12:27 schreef bianconeri het volgende:
Nederland als nieuwe partner van Poetin, bijzonder.
Niet meer vrienden met het westen maar vrienden met het oosten.
Slim van de Nederlanders, als handelslandje.
Het zijn vooral steden met veel alpha en gammastudenten, die zijn niet per se goed in rekenen hoorquote:Op donderdag 7 april 2016 12:16 schreef ems. het volgende:
[..]
Precies. Van die mensen die goed zijn in rekensommetjes en daarom denken dat ze politiek begrijpen
ja, ik zou wel zin hebben in zo'n referendum al denk ik dat men daar al helemaal niet in is geintereseerdquote:Op donderdag 7 april 2016 12:29 schreef CrashO het volgende:
[..]
"Bent U voor of Tegen een verdrag dat zo sketchy is dat onze gekozen volksvertegenwoordigers hem alleen maar zonder aantekeningen te maken in een afgesloten ruimte op afspraak beperkt mogen inzien"
Dat het geen gevolgen gaat hebben heeft ook gevolgen.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:29 schreef KoosVogels het volgende:
Maar goed, ik begrijp dat de voorstander zielsgelukkig zijn met hun pyrrusoverwinning. Jullie hebben al door dat dit referendum niet of nauwelijks gevolgen gaat hebben voor het verdrag?
Precies, De gemeenten met een TU (Delft, Eindhoven, Enschede) hebben allemaal een duidelijke NEE gegeven. Al dat groenlinks tuig (Kuch, Wageningen, Amsterdam) een Jaquote:Op donderdag 7 april 2016 12:30 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Het zijn vooral steden met veel alpha en gammastudenten, die zijn niet per se goed in rekenen hoor
80% van het Geenpeil promofilmpje gnig over Rusland.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:30 schreef Alektorophobia het volgende:
[..]
Die Poetin onzin heb ik me ook aan gestoord. Alsof de mensen in Nederland hun kiesgedrag afstemmen op de Russische politiek. Ik gestemd voor onze eigen belangen en onze portemonnee..
Ja, dan wordt een aantal mensen nog bozer.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:31 schreef MAHL het volgende:
[..]
Dat het geen gevolgen gaat hebben heeft ook gevolgen.
Neequote:
Gemiddeld bedragen de zorgkosten van ouderen in Nederland ¤ 8.830,- per persoon. Per dag is dat 24,80 euro. Het referendum kostte 40 miljoen. Dus gisteren hebben 1.612.903 ouderen door de stront gerold om dit mogelijk te maken.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:22 schreef Re het volgende:
Kon waarschijnlijk meerdere opties selecteren.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:24 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wat een prutsrijtje in het artikel
[..]
Net als 80% van de Ja promotie..quote:Op donderdag 7 april 2016 12:32 schreef Zith het volgende:
[..]
80% van het Geenpeil promofilmpje gnig over Rusland.
bron: http://www.europa-nu.nl/id/vjodm3f9mkso/europese_naheffingquote:volgens de nieuwe afspraken moeten ook criminele activiteiten (bijvoorbeeld XTC-productie of prostitutie) deel uitmaken van de berekeningen. Voor Nederland resulteerde dit in een toename van 1,3 procent.
Ah ja, die Wageningen bij de top 5 beste life sciences universiteiten ter wereld behoort. En als enige universiteit in Nederland bij de top 50 beste universiteiten ter wereld. Echte social sciences dat.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:32 schreef CrashO het volgende:
[..]
Precies, De gemeenten met een TU (Delft, Eindhoven, Enschede) hebben allemaal een duidelijke NEE gegeven. Al dat groenlinks tuig (Kuch, Wageningen) een Ja
Je kan het blijven herhalen, het wil er niet in.....quote:Op donderdag 7 april 2016 12:29 schreef KoosVogels het volgende:
Maar goed, ik begrijp dat de voorstander zielsgelukkig zijn met hun pyrrusoverwinning. Jullie hebben al door dat dit referendum niet of nauwelijks gevolgen gaat hebben voor het verdrag?
Tja, op die manier kun je wel eindeloos semantisch gaan discussiëren. Afspraak is dat het referendum zou gelden bij een opkomst van 30%. Dat percentage is gehaald. Die strategische niet-stemmers hebben pech.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:30 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Nee de uitslag is geldig maar niet representatief, de opzet van het referendum zorgde dat het Ja kamp werd verdeeld in een groep die ging stemmen en een groep die niet ging stemmen om de opkomst te drukken. Je krijgt dan altijd een niet representatieve uitslag als de keuze alleen Ja/Nee is.
twitter:AFP twitterde op donderdag 07-04-2016 om 12:35:45#BREAKING EU's Juncker 'sad' at Dutch referendum outcome: spokesman reageer retweet
Zo duidelijk is dat allemaal niet.In Enschede en Eindhoven is de opkomst onder de 30% en in Delft is de opkomst hoger (35%) maar is het aantal Ja stemmen ook relatief hoog (48% tegen 51%).quote:Op donderdag 7 april 2016 12:32 schreef CrashO het volgende:
[..]
Precies, De gemeenten met een TU (Delft, Eindhoven, Enschede) hebben allemaal een duidelijke NEE gegeven. Al dat groenlinks tuig (Kuch, Wageningen, Amsterdam) een Ja
Je bedoelt studenten die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in politiek? Ik denk dat die technische studenten massaal zijn thuisgebleven, die boeit dit over het algemeen niet zoveel denk ik.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:32 schreef CrashO het volgende:
[..]
Precies, De gemeenten met een TU (Delft, Eindhoven, Enschede) hebben allemaal een duidelijke NEE gegeven. Al dat groenlinks tuig (Kuch, Wageningen, Amsterdam) een Ja
Ik ben ook een beetje sadquote:Op donderdag 7 april 2016 12:36 schreef Houtenbeen het volgende:
twitter:AFP twitterde op donderdag 07-04-2016 om 12:35:45#BREAKING EU's Juncker 'sad' at Dutch referendum outcome: spokesman reageer retweet
Toch zou ik d'r doen.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:34 schreef CrashO het volgende:
[..]
Net als 80% van de Ja promotie..
Dit soort pareltjes:
Bepaalde figuren zitten natuurlijk nog in een overwinningsroes.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:35 schreef Montagui het volgende:
[..]
Je kan het blijven herhalen, het wil er niet in.....
Als je woorden uit verband gaat halen is discussie helemaal zinloos dus eindeloos discussiëren hoeft niet als je het eens bent over de betekenis van de woorden.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:35 schreef MAHL het volgende:
[..]
Tja, op die manier kun je wel eindeloos semantisch gaan discussiëren. Afspraak is dat het referendum zou gelden bij een opkomst van 30%. Dat percentage is gehaald. Die strategische niet-stemmers hebben pech.
Ik zie bijvoorbeeld de VVD ook niet aftreden omdat in 2012 er veel strategische stemmers waren en de uitslag daarom niet representatief was.
Was die niet ook fan van Julien Blanc?quote:Op donderdag 7 april 2016 12:40 schreef speknek het volgende:
Get it while it's hot ladies!.
[ afbeelding ]
Baudet is tenminste een echte PUA, die laat jullie wel eens lekker waardeloos voelen.
Ja.quote:
Klopt maar er speelt iets veel belangrijkers mee. We staan aan het begin van een nieuwe evolutie op het gebied van referenda en inspraak. Dit referendum was meer een grappig en niet al te serieus initiatief van GeenStijl/Forum voor Democratie en was succesvoller dan iedereen had verwacht. Men heeft daarom ook niet goed nagedacht over het onderwerp dat niet zo heel erg leefde. Dat zal de volgende keer wel anders zijn als men 'populairdere' onderwerpen neemt zoal immigratie, grenscontroles of bv de toekomstige toetreding van Turkije.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:29 schreef KoosVogels het volgende:
Nee.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:43 schreef Alektorophobia het volgende:
[..]
Klopt maar er speelt iets veel belangrijkers mee. We staan aan het begin van een nieuwe evolutie op het gebied van referenda en inspraak. Dit referendum was meer een grappig en niet al te serieus initiatief van GeenStijl/Forum voor Democratie en was succesvoller dan iedereen had verwacht. Men heeft daarom ook niet goed nagedacht over het onderwerp dat niet zo heel erg leefde. Dat zal de volgende keer wel anders zijn als men 'populairdere' onderwerpen neemt zoal immigratie, grenscontroles of bv de toekomstige toetreding van Turkije.
Ik zie dit referendum als een opmaat naar meer waarbij de referendumwet nog een aantal malen zal worden bijgeschaafd en we uiteindelijk ergens in de toekomst naar een bindend referendum gaan.
Succesvoller dan wie had verwacht? Voor GeenStijl was het precies zo succesvol als ze hadden verwacht, want die hadden een winst voor tegen verwacht, en voor iedereen die dit een kutreferendum vond is het helemaal niet succesvol.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:43 schreef Alektorophobia het volgende:
[..]
Klopt maar er speelt iets veel belangrijkers mee. We staan aan het begin van een nieuwe evolutie op het gebied van referenda en inspraak. Dit referendum was meer een grappig en niet al te serieus initiatief van GeenStijl/Forum voor Democratie en was succesvoller dan iedereen had verwacht. Men heeft daarom ook niet goed nagedacht over het onderwerp dat niet zo heel erg leefde. Dat zal de volgende keer wel anders zijn als men 'populairdere' onderwerpen neemt zoal immigratie, grenscontroles of bv de toekomstige toetreding van Turkije.
Ik zie dit referendum als een opmaat naar meer waarbij de referendumwet nog een aantal malen zal worden bijgeschaafd en we uiteindelijk ergens in de toekomst naar een bindend referendum gaan.
Ik heb het nog over de periode daarvoor. Het verzamelen van de handtekeningen. Zo begon het.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:46 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Succesvoller dan wie had verwacht? Voor GeenStijl was het precies zo succesvol als ze hadden verwacht, want die hadden een winst voor tegen verwacht, en voor iedereen die dit een kutreferendum vond is het helemaal niet succesvol.
Excuses. Was me niet opgevallen, ik had de bovenste drie gepakt, dacht dat die lijst op volgorde stond.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:22 schreef CrashO het volgende:
[..]
Voor het gemak de nummer 1 maar even weggelaten?
• De regering doet toch niets met de uitslag 27%
Nipt de opkomstdrempel van 30 procent(!) halen, is blijkbaar succesvol.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:46 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Succesvoller dan wie had verwacht? Voor GeenStijl was het precies zo succesvol als ze hadden verwacht, want die hadden een winst voor tegen verwacht, en voor iedereen die dit een kutreferendum vond is het helemaal niet succesvol.
Ik ben het met je eens dat daar ook iets aan gedaan moet worden. Maar een belangrijke reden om dit nu wel te evolueren is dat dit de eerste keer is dat een referendum volgens deze wet is gehouden, en dan mag je best kritisch naar het proces kijken.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:23 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Dan nog. Ook bij de laatste europese verkiezingen bleef 62% thuis. Heeft men zich in Den Haag daarvan ooit afgevraagd waarom? Ik hoor keer op keer dat ze de lage opkomst betreuren, verder gebeurt er helemaal niets mee. Ik zie niet in waarom de opkomst nu geevolueerd zou moeten worden.
Vanzelfsprekend.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nipt de opkomstdrempel van 30 procent(!) halen, is blijkbaar succesvol.
Maar ik ben blij voor Roos en Baudet. Vooral voor die laatste. Dankzij z'n nieuw verworven bekendheid kan Thierry immers een lekker extra zakcentje verdienen.quote:
Na de les over lidwoorden.quote:Op donderdag 7 april 2016 13:05 schreef Scarface88 het volgende:
Wanneer krijgen we de TTIP referendum?
Eens. Werkt bij Blija Buitendijks ook heel goed.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:20 schreef Zith het volgende:
[..]
Nederlanders zijn ook niet geinteresseerd in Rijkswaterstaat, opdoeken die handel!
Ik ben ook een onaangename lul.quote:Op donderdag 7 april 2016 13:09 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Onaangenaam mens![]()
![]()
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)een-onaangenaam-mens
En 90% heeft niet voor gestemdquote:Op donderdag 7 april 2016 13:12 schreef ssebass het volgende:
Nou nou dikke winst die 20% van de NLers die tegen hebben gestemd....
Als we uitgaan van ongeveer 13 miljoen stemgerechtigden, hebben 2,6 miljoen Nederlanders tegen het verdrag gestemd.quote:Op donderdag 7 april 2016 13:13 schreef Onnoman het volgende:
3,6 miljoen mensen hebben tegen gestemd..
das best veel mensen
En hoeveel 'stemgerechtigden' zitten in het gekkenhuis en wisten helemaal niet dat dit vandaag was? .quote:Op donderdag 7 april 2016 13:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als we uitgaan van ongeveer 13 miljoen stemgerechtigden, hebben 2,6 miljoen Nederlanders tegen het verdrag gestemd.
en 1,3 miljoen mensen voorquote:Op donderdag 7 april 2016 13:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als we uitgaan van ongeveer 13 miljoen stemgerechtigden, hebben 2,6 miljoen Nederlanders tegen het verdrag gestemd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |