abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161249311
First things first. Hier de uitslag volgens onze staatsomroep: http://app.nos.nl/datavisualisatie/referendum-2016/
Een opkomstpercentage van ruim boven de 30% en een duidelijke nee (61 vs. 38).

De stembussen zijn gesloten!

Volg hier de actuele opkomst in Rotterdam: http://www.rotterdam.nl/referendum6april

Woensdag 6 april vindt een referendum over het associatieverdrag tussen de EU en Oekraïne plaats.

Op het stembiljet komt de volgende vraag te staan: Bent u voor of tegen de wet tot goedkeuring van de associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne?

Informatie:
http://www.referendum-com(...)enkomst-eu-oekraine/

Verdrag:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/trb-2014-160.pdf

Stemwijzers:
www.verdragwijzer.nl
www.kieskompas.nl

Voorstanders:
http://www.oekraine-referendum.nl/
http://www.stemvoor.nl/
https://stemvoor.pvda.nl/ (PvdA)
https://referendum.d66.nl/ (D66)

Tegenstanders:
https://www.burgercomite-eu.nl/
http://oekrainee.eu/
http://www.referendum-oekraine-nee.nl/
http://www.6aprilnee.nl (SP)

http://app.nos.nl/datavisualisatie/referendum-2016/

Wil je graag een referendum tegen TTIP? Klik dan hierop: https://ttip-referendum.nl/het-referendum/
Er staat veel op het spel!

Zelfs de Europarlementariërs mogen dit verdrag enkel lezen in een afgesloten kamer met cameratoezicht, het maken van foto's of aantekeningen is verboden, ze mogen geen assistent (die zijn vaak deskundiger want uitgezocht voor hun specifieke deskundigheid). Dat zegt al genoeg, ze hebben veel te verbergen.
pi_161249327
Is Fylax zijn vertrek uit Nijmegen al aan het voorbereiden trouwens?
pi_161249361
22 van 390 gemeenten stemden voor het verdrag de rest zijn laagopgeleide tokkie gemeenten.
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
  donderdag 7 april 2016 @ 11:01:45 #4
242879 Onnoman
The On And Only
pi_161249366
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:24 schreef Kosmoproleet het volgende:

[..]

Je bedoelt gewoon verkiezingen? :')
nee ik bedoel gewoon referenda.

quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

En het is misbruik omdat de benodigde handtekeningen zijn behaald en de benodigde kiesdrempel is gehaald? Of nee, het is natuurlijk misbruik omdat de uitkomst je niet aanstaat, of de intenties van waaruit mensen stemmen?

Heb je er enig benul van wat de intenties zijn van mensen die bij parlementaire verkiezingen stemmen? Mijn moeder stemt op de hoogstgeplaatste vrouw van de VVD en heeft geen idee waarom ze dat doet.
Je begrijpt me niet, het gaat me niet om het onderwerp maar om de moeite te doen een referendum op touwtjes te zetten. Ik gun jouw alle plezier en sterkte van de wereld.. je mag van mij elke dag handtekeningen verzamelen voor een referendum maar ik denk dat mensen steeds minder zin krijgen hier moeite voor te doen..
mensen zitten niet te wachten om elk jaar te gaan stemmen op een specifiek onderwerp waarmee uiteindelijk toch niet veel mee gedaan wordt.
Het resultaat van dit referendum vond ik sterk genoeg om de onvrede van de Nederlanders te tonen.. dat hoeven we niet elk jaar te doen.. want het blijft raadgevend
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_161249369
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:59 schreef Nielsch het volgende:
Is Fylax zijn vertrek uit Nijmegen al aan het voorbereiden trouwens?
De verhuiswagen staat al klaar.
pi_161249376
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:56 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Tja ik begrijp dat dat moeilijk is maar niet onmogelijk. Hier wordt al aangegeven dat er een draagvlak voor is onder niet stemmers. Dan is het een kwestie van die mobiliseren en enthousiasmeren.
Heel moeilijk inderdaad. Voor mij en velen met mij is het heel moeilijk om iemand te vinden die onze ideeën vertegenwoordigt. Zelf heb ik alle politieke ambities laten varen, niet omdat ik te beroerd ben om de samenleving te veranderen, maar omdat je er een mediahoer voor moet worden.

Als je dit begrijpt, dan begrijp je denk ik veel meer van het stemgedrag van mensen buiten de steden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_161249380
quote:
3s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Geen associatieverdrag met Oekraïne aangaan maar in plaats daarvan investeren in het soepeler laten verlopen van bestaande samenwerkingen bijvoorbeeld.
Dat klinkt prachtig maar gaat wel voorbij aan het feit dat wij maar 1 van de pakweg 30 partijen zijn in een al lang en breed uitonderhandelde overeenkomst. Daar plots een andere koers in kiezen kan natuurlijk maar dat komt met een prijs. Alleen op basis van dit referendum gaan de andere landen echt niet het hele verdrag laten vallen. Het nadenken over de gevolgen daarvan lijkt er tot nu toe bij het nee-kamp niet zo in te zitten.
Wat gezien de complexiteit ook niet onlogisch is maar dat is dan ook een van de redenen waarom dit zo'n beroerd onderwerp voor een referendum was.
pi_161249406
quote:
7s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:01 schreef Serieus_Persoon het volgende:
22 van 390 gemeenten stemden voor het verdrag de rest zijn laagopgeleide tokkie gemeenten.
Chapeau voor het cynisme.
pi_161249417
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:02 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat klinkt prachtig maar gaat wel voorbij aan het feit dat wij maar 1 van de pakweg 30 partijen zijn in een al lang en breed uitonderhandelde overeenkomst. Daar plots een andere koers in kiezen kan natuurlijk maar dat komt met een prijs. Alleen op basis van dit referendum gaan de andere landen echt niet het hele verdrag laten vallen. Het nadenken over de gevolgen daarvan lijkt er tot nu toe bij het nee-kamp niet zo in te zitten.
Wat gezien de complexiteit ook niet onlogisch is maar dat is dan ook een van de redenen waarom dit zo'n beroerd onderwerp voor een referendum was.
Misschien had men vooraf even over het draagvlak na moeten denken.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 11:04:06 #10
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161249422
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Heel moeilijk inderdaad. Voor mij en velen met mij is het heel moeilijk om iemand te vinden die onze ideeën vertegenwoordigt. Zelf heb ik alle politieke ambities laten varen, niet omdat ik te beroerd ben om de samenleving te veranderen, maar omdat je er een mediahoer voor moet worden.

Als je dit begrijpt, dan begrijp je denk ik veel meer van het stemgedrag van mensen buiten de steden.
Dat moet je in huidige baan eigenlijk ook wel een beetje... al dat gehoer om beurzen ik word er gek van.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 11:05:08 #11
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161249448
quote:

[..]

Oh Nee-derland daar moeten we minder mee samenwerken want dat zijn van die zeikerds die niets willen.
pi_161249449
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:04 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dat moet je in huidige baan eigenlijk ook wel een beetje... al dat gehoer om beurzen ik wordt er gek van.
ik word
pi_161249451
quote:

[..]

Dit is heel flauw van je. Er zijn genoeg mensen met constructieve ideeën, maar jij bent het niet met de ideeën eens. Prima, maar doe dan niet alsof anderen niet constructief denken.

Denk maar eens na over de gevolgen van een groter wordende unie met meer culturele en politieke diversiteit, meer geldproblemen en een kleiner wordend draagvlak.
pi_161249454
Laat men in de andere lidstaten ook maar even een referendum houden.
Ben je me zat? Neem een FOK!-abonnement!
pi_161249457
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:04 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dat moet je in huidige baan eigenlijk ook wel een beetje... al dat gehoer om beurzen ik wordt er gek van.
Alleen weiger ik een mediahoer te worden.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 11:05:50 #16
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161249462
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:03 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Waarom zouden andere landen moeten nadenken over het draagvlak van een andere lidstaat?
pi_161249467
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:03 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Volgens mij had de gekozen volksvertegenwoordiging hier gewoon een ruim mandaat voor. En is er werkelijk inhoudelijk geen draagvlak voor dit akkoord?
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 11:06:21 #18
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161249474
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:05 schreef Nielsch het volgende:

[..]

ik word
Dankje ik heb het aangepast :)
pi_161249480
TTIP referendum? :)
pi_161249485
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:05 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dit is heel flauw van je. Er zijn genoeg mensen met constructieve ideeën, maar jij bent het niet met de ideeën eens. Prima, maar doe dan niet alsof anderen niet constructief denken.

Denk maar eens na over de gevolgen van een groter wordende unie met meer culturele en politieke diversiteit, meer geldproblemen en een en een kleiner wordend draagvlak.
ik heb die constructieve ideeën nog niet gehoord anders... het enige waar het nee-kamp mee komt is: wij zijn tegen Europa, verdrag moet van tafel want anders...!!!

Maarja, zo simpel is het niet. Het verdrag zal grotendeels doorgang vinden. Over de spagaat van Nederland wordt niet nagedacht. Dit kun jij een flauwe opmerking noemen, maar het is wel de realiteit.
  donderdag 7 april 2016 @ 11:06:54 #21
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_161249486
quote:

[..]

Je denkt als een technocraat, dit soort dingen zijn niet precies uit te rekenen.
pi_161249489
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:05 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Oh Nee-derland daar moeten we minder mee samenwerken want dat zijn van die zeikerds die niets willen.
Dat, of we moeten op een ander onderwerp wat slikken. Enkele tienduizenden asielzoekers per jaar extra opnemen uit Turkije bijvoorbeeld.
pi_161249492
quote:
Denk maar eens na over de gevolgen van een groter wordende unie met meer culturele en politieke diversiteit, meer geldproblemen en een en een kleiner wordend draagvlak.
Dat heeft niets met dit referendum te maken, dit ging over het associatieverdrag, maar het is leuk dat telkens wordt bewezen dat de politiek de uitslag wel kan negeren want het Nee kamp heeft over iets heel anders gestemd.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 11:07:18 #24
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161249495
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:05 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Alleen weiger ik een mediahoer te worden.
Wetenschapscommunicatie erg belangrijk, aldus Ionica Smeets.
pi_161249499
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:53 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nee, nu draai jij het om. Het verdrag had een ruim draagvlak binnen de Staten Generaal die gewoon het mandaat hadden om dit te tekenen.

Dat er daarna een circus op gang komt doet aan het draagvlak onder degenen die er over moeten beslissen niets af.
Dat klopt allemaal bij de veronderstelling dat draagvlak bij de S-G staat voor draagvlak bij de bevolking. We zien echter dat het draagvlak voor de continue machtsgreep van de EU bij de politieke partijen veel groter is dan bij de burgers, en niet eventjes in de zin van voorlopers en volgers, maar al decennia.

Dat is ook niet zo heel raar, want de EU doet er alles aan om politieke partijen te paaien met geld van de Europese belastingbetalers, en laat de burgers links liggen. Dat probleem moet opgelost en dat kan op drie manieren, langs dictatoriale weg, dat is de koers van de EU, langs de vreedzame democratische weg, dat lukt dankzij tegenwerking van de EU en de gepaaide partijen nog niet heel goed, of langs de andere gewelddadige weg, en dat is volksoproer, stokken en stenen, hooivorken en defenestraties. Ik heb een voorkeur voor de democratische vreedzame weg, maar als een alternatieve weg geboden is dan is dat niet de dictatoriale.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_161249504
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:05 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Waarom zouden andere landen moeten nadenken over het draagvlak van een andere lidstaat?
Deze gedachtegang is een deel van het probleem van de EU.
pi_161249514
quote:

[..]

Ik kan ze gemist hebben maar op welke constructieve ideeën doel je dan?

quote:
Denk maar eens na over de gevolgen van een groter wordende unie met meer culturele en politieke diversiteit, meer geldproblemen en een kleiner wordend draagvlak.
Ook dat is een onderwerp van discussie. Daarom stem ik graag op partijen die daar naar mijn idee een goede visie op hebben.
pi_161249533
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:07 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Wetenschapscommunicatie erg belangrijk, aldus Ionica Smeets.
Aldus de mediahoer.

Ik doe genoeg aan valorisatie, maar ik ga bijv. niet aan het nieuwe televisieprogramma De Onderzoekers meewerken en ik weiger een twitteraccount te onderhouden om de sociale impact van mijn werk te vergroten.
pi_161249539
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:05 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Volgens mij had de gekozen volksvertegenwoordiging hier gewoon een ruim mandaat voor. En is er werkelijk inhoudelijk geen draagvlak voor dit akkoord?
Het is eigenlijk net als bij Obamacare. De meeste republikeinen zijn keihard tegen Obamacare, maar als zij in onderzoeken en enquêtes alle individuele maatregelen als vraagstelling voor zich krijgen, is de meerderheid gewoon voor alles wat Obamacare regelt.
pi_161249542
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:06 schreef tfors het volgende:

[..]

Je denkt als een technocraat, dit soort dingen zijn niet precies uit te rekenen.
Maar dat er gevolgen zullen zijn is logisch en dat Nederland flink in zal moeten leveren ook. Daar moet de discussie toch ook over gaan? Lekker NEE!!!! roepen en vervolgens niet nadenken over de gevolgen is mij wat te simplistisch.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 11:09:09 #31
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161249543
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:08 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Aldus de mediahoer.

Ik doe genoeg aan valorisatie, maar ik ga bijv. niet aan het nieuwe televisieprogramma De Onderzoekers meewerken en ik weiger een twitteraccount te onderhouden om de sociale impact van mijn werk te vergroten.
Jouw onderzoek heeft iig nog sociale impact ;(
  donderdag 7 april 2016 @ 11:09:26 #32
399518 Shadowkid053
I'm tiny Rick!
pi_161249550
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:46 schreef PirE het volgende:

[..]

Dat. Met een groot percentage blanco kan je een statement maken. Een hoog percentage blanco zorgt ook voor vragen, maar thuisblijven en achteraf huilen is veel makkelijker.
Precies. ''Ja maar niet iedereen heeft gestemd''. Dan hadden die heikneuters maar moeten stemmen. Ze nemen blijkbaar een democratie niet serieus. De Wet Raadgevend Referendum is er niet voor niets! In de memorie van Toelichting staat zeer duidelijk het begrijpelijk is dat je het niet eens bent met alles wat de partij doet waar jij op stemt eens in de 4 jaar. Derhalve kun je het referendum gebruiken als corrigerende tik.
pi_161249564
JorisPoschet twitterde op donderdag 07-04-2016 om 10:29:07 Steden met grote universiteiten (A'dam,Leiden,Groningen,Utrecht) zijn groene eilanden in zee van onwetendheid #rf16 https://t.co/BmHOEUdrGY reageer retweet
:') :')
  donderdag 7 april 2016 @ 11:09:59 #34
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_161249567
Ik vind het eigenlijk best een dunne nee. Als er zo'n heftige tegen campagne wordt gevoerd, waarin naast argumenten tegen Oekraïne ook nog allerlei irrelevante andere zaken erbij worden gesleept, vind ik 20% van het electoraat tegen maar matigjes.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 11:10:03 #35
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161249569
quote:
13s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:07 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Deze gedachtegang is een deel van het probleem van de EU.
Dan hadden we een europees-referendum moeten hebben over dit verdrag.
pi_161249571
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:05 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Als het uitgangspunt een tevreden bevolking was die zich vertegenwoordigd voelde door de politiek was het zonder twijfel niet op zo'n manier geklapt.

En ik zal het nog eens vragen; waar moet een gematigd iemand die met gezonde scepsisch pro EU is op stemmen? Los van de groep die sowieso principiele dwarsliggers is er voor deze groep eigenlijk ook niet zoveel te kiezen. Dat holt de democratie behoorlijk uit en daar mogen de zittende partijen zich best wat van aantrekken. Tot nu toe zie ik daar niet veel van.
  donderdag 7 april 2016 @ 11:10:42 #37
440653 BarryOSeven
Fiat justitia ruat caelum
pi_161249589
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:09 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Maar dat er gevolgen zullen zijn is logisch en dat Nederland flink in zal moeten leveren ook. Daar moet de discussie toch ook over gaan? Lekker NEE!!!! roepen en vervolgens niet nadenken over de gevolgen is mij wat te simplistisch.
Prima toch, een stap terug twee vooruit.

Inderdaad, minder bevoorrechte posities. Dat zal leiden tot dat de EU nog duurder wordt voor Nederland waardoor de afkeer jegens de EU wordt aangewakkerd.

Precies de juiste koers toch?
pi_161249590
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:07 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat klopt allemaal bij de veronderstelling dat draagvlak bij de S-G staat voor draagvlak bij de bevolking. We zien echter dat het draagvlak voor de continue machtsgreep van de EU bij de politieke partijen veel groter is dan bij de burgers, en niet eventjes in de zin van voorlopers en volgers, maar al decennia.
Zoals we nu ook weer zien gaat dat vooral op voor het PVV/SP-deel van de bevolking. Dat die tegen het buitenland zijn is geen nieuws lijkt me. Ook niet voor de Staten Generaal.
quote:
Dat is ook niet zo heel raar, want de EU doet er alles aan om politieke partijen te paaien met geld van de Europese belastingbetalers, en laat de burgers links liggen. Dat probleem moet opgelost en dat kan op drie manieren, langs dictatoriale weg, dat is de koers van de EU, langs de vreedzame democratische weg, dat lukt dankzij tegenwerking van de EU en de gepaaide partijen nog niet heel goed, of langs de andere gewelddadige weg, en dat is volksoproer, stokken en stenen, hooivorken en defenestraties. Ik heb een voorkeur voor de democratische vreedzame weg, maar als een alternatieve weg geboden is dan is dat niet de dictatoriale.
Tja, het grote Europese complot. Leuk bedacht maar ik ben niet zo van dit soort retoriek.
pi_161249611
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:07 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik kan ze gemist hebben maar op welke constructieve ideeën doel je dan?
Decentralisatie; sterkere samenwerking met landen waar we financieel, cultureel en politiek meer mee op één lijn zitten; bij uitbreiding van politieke samenwerking in Europees verband draagvlak onder het volk peilen; duidelijkere eisen stellen aan een verdrag met Oekraïne.

Genoeg constructieve ideeën. Nogmaals: wees het er gerust mee oneens en ga de discussie aan, maar diskwalificeer het standpunt van de ander niet per definitie door het als niet-constructief af te doen.
pi_161249631
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:09 schreef Houtenbeen het volgende:
JorisPoschet twitterde op donderdag 07-04-2016 om 10:29:07 Steden met grote universiteiten (A'dam,Leiden,Groningen,Utrecht) zijn groene eilanden in zee van onwetendheid #rf16 https://t.co/BmHOEUdrGY reageer retweet
:') :')
Er is gewoon een duidelijke correlatie tussen opleidingsniveau en keuze. Kan je wel lekker :') over gaan doen maar erg logisch is dat niet.
pi_161249635
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:07 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Dat heeft niets met dit referendum te maken, dit ging over het associatieverdrag, maar het is leuk dat telkens wordt bewezen dat de politiek de uitslag wel kan negeren want het Nee kamp heeft over iets heel anders gestemd.
Ga er maar vanuit met de tweede kamerverkiezingen over een jaartje geen enkele partij het aan zal durven dit duidelijke NEE te negeren.
pi_161249660
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:10 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Als het uitgangspunt een tevreden bevolking was die zich vertegenwoordigd voelde door de politiek was het zonder twijfel niet op zo'n manier geklapt.

En ik zal het nog eens vragen; waar moet een gematigd iemand die met gezonde scepsisch pro EU is op stemmen? Los van de groep die sowieso principiele dwarsliggers is er voor deze groep eigenlijk ook niet zoveel te kiezen. Dat holt de democratie behoorlijk uit en daar mogen de zittende partijen zich best wat van aantrekken. Tot nu toe zie ik daar niet veel van.
D66 is een partij die best actief pleit voor het anders en beter organiseren van de EU. Dat zal niet helemaal zijn wat je wilt horen maar eigenlijk passen mensen met een gezonde dosis scepsis ten opzichte van de EU daar best mooi bij.
  donderdag 7 april 2016 @ 11:13:37 #43
399518 Shadowkid053
I'm tiny Rick!
pi_161249664
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:12 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Er is gewoon een duidelijke correlatie tussen opleidingsniveau en keuze. Kan je wel lekker :') over gaan doen maar erg logisch is dat niet.
Niet zo zeer. Wie zegt dat de betreffende student in die stad woont? Of na de opleiding in die stad blijft?
pi_161249666
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:10 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dan hadden we een europees-referendum moeten hebben over dit verdrag.
Zo zwart wit hoeft t niet te zijn.

Dat jij insinueert dat de EU niet na hoeft te denken over het draagvlak van een lidstaat, bevorderd alleen maar de verdeeldheid in de EU.
Tuurlijk hoor je hier als EU over na te denken. Het negeren van verdeeldheid is het slechtste wat je als unie kunt doen.
pi_161249668
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Decentralisatie; sterkere samenwerking met landen waar we financieel, cultureel en politiek meer op één lijn zitten; bij uitbreiding van politieke samenwerking in Europees verband draagvlak onder het volk peilen; duidelijkere eisen stellen aan een verdrag met Oekraïne.

Genoeg constructieve ideeën. Nogmaals: wees het er gerust mee oneens en ga de discussie aan, maar diskwalificeer het standpunt van de ander niet per definitie door die als niet-constructief af te doen.
Alle grote spelers op de wereldmarkt zijn juist gecentraliseerd, alleen handel drijven met landen waar we cultureel mee op één lijn zitten is met onze honger naar gas en olie behoorlijk suf... bovendien heeft dit allemaal geen drol te maken met hetgeen waar we over hebben gestemd, namelijk de mensenrechtenbesprekingen in de Oekraine.
pi_161249706
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:13 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Alle grote spelers op de wereldmarkt zijn juist gecentraliseerd, alleen handel drijven met landen waar we cultureel mee op één lijn zitten is met onze honger naar gas en olie behoorlijk suf... bovendien heeft dit allemaal geen drol te maken met hetgeen waar we over hebben gestemd, namelijk de mensenrechtenbesprekingen in de Oekraine.
Och ja, dan gooi je het over de andere boeg: na 'het is niet constructief" komt 'het is niet relevant'. Is het nu echt zo moeilijk inhoudelijk de discussie aan te gaan, argumenten aan te dragen, naar andermans argumenteren te luisteren, daarop te reageren, etc.? Klaarblijkelijk wel.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 11:15:29 #47
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161249720
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:13 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Zo zwart wit hoeft t niet te zijn.

Dat jij insinueert dat de EU niet na hoeft te denken over het draagvlak van een lidstaat, bevorderd alleen maar de verdeeldheid in de EU.
Tuurlijk hoor je hier als EU over na te denken. Het negeren van verdeeldheid is het slechtste wat je als unie kunt doen.
Als er in 27 lidstaten voldoende draagvlak is en dat zijn ook nog eens gemiddeld genomen landen met meer inwoners dan nederland dan kun je zeggen dat er genoeg draagvlak voor het verdrag is. Dan doet de mening van nederland er inderdaad niet meer toe. Dat is hoe draagvlak werkt.

Draagvlak hoeft niet homogeen en evenredig verdeeld te zijn.
pi_161249723
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:12 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Ga er maar vanuit met de tweede kamerverkiezingen over een jaartje geen enkele partij het aan zal durven dit duidelijke NEE te negeren.
Jawel hoor dit wordt gewoon heel serieus genomen en vervolgens wordt er niets mee gedaan. De politiek kan eigenlijk niet anders bij dit internationale verdrag. Het zou kunnen dat Nederland niet mee gaat doen met bepaalde dingen en uitgesloten wordt van bepaalde voordelen maar anders gaat dit gewoon door.
pi_161249738
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:06 schreef Nielsch het volgende:

[..]

ik heb die constructieve ideeën nog niet gehoord anders... het enige waar het nee-kamp mee komt is: wij zijn tegen Europa, verdrag moet van tafel want anders...!!!

Maarja, zo simpel is het niet. Het verdrag zal grotendeels doorgang vinden. Over de spagaat van Nederland wordt niet nagedacht. Dit kun jij een flauwe opmerking noemen, maar het is wel de realiteit.
Je toon is erg militant en radicaal in dit topic, waarom kun je niet accepteren dat er mensen zijn die kritische kanttekeningen zetten bij het verdrag? Dat zijn ook gewoon verstandige mensen en niet alleen maar tokkies.
٩๏̯͡๏)۶
pi_161249747
quote:

[..]

Het is wel logisch op basis van die tweet. Hij zegt: "Studenten zijn slim, de rest is onwetend'. Dat is stuitend arrogant en laat geen ruimte voor discussie. Walgelijk zelfs.
pi_161249752
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Decentralisatie; sterkere samenwerking met landen waar we financieel, cultureel en politiek meer mee op één lijn zitten;
Leuk maar niet aan de orde bij dit referendum en er ook geen gevolg van.
quote:
bij uitbreiding van politieke samenwerking in Europees verband draagvlak onder het volk peilen; duidelijkere eisen stellen aan een verdrag met Oekraïne.
Prachtig maar wat voor eisen wil het Nee-kamp dan gaan eisen? En is men het daar onderling wel over eens? Het lijkt mij dat de PvdD daar anders over denkt dan de SP. Er is niet bepaald een eenduidig geluid te horen geweest op het TEGEN na...
quote:
Genoeg constructieve ideeën. Nogmaals: wees het er gerust mee oneens en ga de discussie aan, maar diskwalificeer het standpunt van de ander niet per definitie door het als niet-constructief af te doen.
Sorry maar ook dit is weer vaag, wel wat constructiever maar nog niet bepaald een heldere boodschap richting de politiek.
pi_161249766
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:13 schreef Shadowkid053 het volgende:

[..]

Niet zo zeer. Wie zegt dat de betreffende student in die stad woont? Of na de opleiding in die stad blijft?
Er is prima bekend wat de gemiddelde samenstelling van een gemeente is.
pi_161249785
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:16 schreef 99.999 het volgende:
Prachtig maar wat voor eisen wil het Nee-kamp dan gaan eisen?
Die hebben niets te eisen, de politiek gaat gewoon beslissen.
  donderdag 7 april 2016 @ 11:18:00 #54
369021 tfors
pi_161249786
quote:

[..]

Ik heb zo'n gevoel dat jonge studenten hoog zitten in idealisme en laag in realisme.
pi_161249791
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:16 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Leuk maar niet aan de orde bij dit referendum en er ook geen gevolg van.

[..]

Prachtig maar wat voor eisen wil het Nee-kamp dan gaan eisen? En is men het daar onderling wel over eens? Het lijkt mij dat de PvdD daar anders over denkt dan de SP. Er is niet bepaald een eenduidig geluid te horen geweest op het TEGEN na...

[..]

Sorry maar ook dit is weer vaag, wel wat constructiever maar nog niet bepaald een heldere boodschap richting de politiek.
Nu ga je in ieder geval de discussie aan. Dat is een stap. Ik maak er maar uit op dat je de ideeën van het tegenkamp toch wel merites vindt hebben.
pi_161249796
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:15 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Als er in 27 lidstaten voldoende draagvlak is en dat zijn ook nog eens gemiddeld genomen landen met meer inwoners dan nederland dan kun je zeggen dat er genoeg draagvlak voor de verdrag is. Dan doet de mening van nederland er inderdaad niet meer toe. Dat is hoe draagvlak werkt.

Draagvlak hoeft niet homogeen en evenredig verdeeld te zijn.
Draagvlak in de politiek ja. Dat is wat anders dan draagvlak onder de burger, blijkbaar, na gister.
pi_161249802
quote:
3s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:16 schreef Ronaldsen het volgende:

[..]

Je toon is erg militant en radicaal in dit topic, waarom kun je niet accepteren dat er mensen zijn die kritische kanttekeningen zetten bij het verdrag? Dat zijn ook gewoon verstandige mensen en niet alleen maar tokkies.
ik accepteer best dat er kritische kanttekeningen zijn bij dit verdrag. Maar de zogenaamd verstandige mensen die ze zouden plaatsen blijven wel zeer stil en komen niet met alternatieven of een analyse wat er nu na dit Nee moet gebeuren en wat de gevolgen (kosten) daarvoor zijn voor Nederland.
pi_161249807
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:18 schreef tfors het volgende:

[..]

Ik heb zo'n gevoel dat jonge studenten hoog zitten in idealisme en laag in realisme.
Toen ik nog studeerde was ik Marxist, gewoon een fase die je moet doorlopen.
Zwitser, woont vaak in Amsterdam, rijdt RaR en i8, is arts, woest aantrekkelijk en geeft modellen.
pi_161249809
Partijen van het nee-kamp

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
PVV    12    
SP    15    
PvdD    2    
50+    1    

zetels    30    

gedeeld door 1,5    20    procent

opkomst    32,2    procent
nee kamp    61,1    procent

nee kamp in % vd kiesgerechtigden 19,6742

Dus het is allemaal niet zo verrassend

Het is alleen zo dat de aanhang van de Ja-partijen, in grote getale hebben gekozen tactisch niet te stemmen.
Terwijl hun partijleiders hebben opgeroepen wél te gaan stemmen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 11:19:26 #60
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161249823
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:18 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Draagvlak in de politiek ja. Dat is wat anders dan draagvlak onder de burger, blijkbaar, na gister.
Ik ga er vanuit dat er in die andere 27 lidstaten draagvlak voor dit verdrag is want anders hadden zij het niet ondertekend.
pi_161249824
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:15 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Jawel hoor dit wordt gewoon heel serieus genomen en vervolgens wordt er niets mee gedaan. De politiek kan eigenlijk niet anders bij dit internationale verdrag. Het zou kunnen dat Nederland niet mee gaat doen met bepaalde dingen en uitgesloten wordt van bepaalde voordelen maar anders gaat dit gewoon door.
We zullen zien. De kiezer heeft het laatste woord in de komende tweede kamer-verkiezingen en kan ze er op afrekenen.
pi_161249825
quote:

[..]

Ook al zijn het studentensteden, er wonen niet alleen studenten.
pi_161249826
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:15 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Och ja, dan gooi je het over de andere boeg: na 'het is niet constructief" komt 'het is niet relevant'. Is het nu echt zo moeilijk inhoudelijk de discussie aan te gaan, argumenten aan te dragen, naar andermans argumenteren te luisteren, daarop te reageren, etc.? Klaarblijkelijk wel.
Waar heb jij het in hemelsnaam over? De vraag is nu heel simpel; wat moet Nederland gaan doen in de spagaat tussen enerzijds de Nederlander die nu heeft gezegd dat wij niet akkoord moeten gaan het hoofdstuk van het verdrag waarin afspraken worden gemaakt over de mensenrechtensituatie in de Oekraïne en anderzijds onze Europese partners.

Dan kun je komen aanzetten met ideeën omtrent decentralisatie, handel, het volk peilen, meer eisen stellen aan de Oekraïne maar als het niet relevant is dan is het niet relevant. Nuja, die laatste - meer eisen stellen aan de Oekraïne - is wellicht nog toepasbaar. Maar dan hoor ik graag welke eisen.
  donderdag 7 april 2016 @ 11:19:57 #64
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_161249833
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:09 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Moet je dan maar alles slikken om niet uit de pas te lopen?
Ik zie geen voordelen voor Europa, leg dat goed uit en ik stem Voor, maar ik ga niet Voor stemmen om Poetin te trollen (argument uit het voor kamp), ik stem ook niet Tegen omdat ik tegen de EU ben.
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
pi_161249842
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:13 schreef 99.999 het volgende:

[..]

D66 is een partij die best actief pleit voor het anders en beter organiseren van de EU. Dat zal niet helemaal zijn wat je wilt horen maar eigenlijk passen mensen met een gezonde dosis scepsis ten opzichte van de EU daar best mooi bij.
D66 heeft af en toe wel aardige opmerkingen, maar de basishouding is wel dat het allemaal wel goed zal komen. De nadruk ligt daar op pro-EU. En niet op 'heel graag, maar bij twijfel niet inhalen'.

De situatie waar we op het moment inzitten geeft weinig reden voor het idee dat het wel goed zal komen. Eerder voor het idee dat het een kwestie is van als een kip zonder kop vooruit rennen.

Als het gaat om zelfkritiek heeft de huidige implementatie van de EU een treurig track record. Vertrouwen dat het goed gaat komen past daar niet bij; dat moet je namelijk eerst verdienen.
pi_161249849
quote:

[..]

Welnee, dit heeft te maken met macht. Lees Bourdieu er eens op na. De laagopgeleiden buiten de stad hebben weinig te zeggen en er wordt nauwelijks naar hen geluisterd. Daardoor staan hun ideeën ver af van ideeën die in de regerende, intellectuele en culturele elite in zwang zijn.

Dat een idee van iemand uit de elite afkomstig is, wil niet per definitie zeggen dat het een goed idee is. Daar kunnen we goddank nog discussies over voeren.
pi_161249860
quote:
14s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nu ga je in ieder geval de discussie aan. Dat is een stap. Ik maak er maar uit op dat je de ideeën van het tegenkamp toch wel merites vindt hebben.
Het is vooral allemaal niet zo heel goed doordacht heb ik het idee, een concrete boodschap voor de regering zit er niet achter. wat ook wel logisch is bij een referendum over een dergelijk complex onderwerp. Daarom ben ik ook tegen dit type referenda.
pi_161249861
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:19 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik ga er vanuit dat er in die andere 27 lidstaten draagvlak voor dit verdrag is want anders hadden zij het niet ondertekend.
Daar gingen wij ook vanuit, maar blijkbaar kun je daar niet van uit gaan.

Maar voor de rest moet je dit als EU negeren zoals jij zegt. Dat is wel een constructieve houding natuurlijk. :')
pi_161249864
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Welnee, dit heeft te maken met macht. Lees Bourdieu er eens op na. De laagopgeleiden buiten de stad hebben weinig te zeggen en er wordt nauwelijks naar hen geluisterd. Daardoor staan hun ideeën ver af van ideeën die in de regerende, intellectuele en culturele elite in zwang zijn.

De laagopgeleiden in de stad hebben wel wat te zeggen dan?
pi_161249883
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:19 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Waar heb jij het in hemelsnaam over? De vraag is nu heel simpel; wat moet Nederland gaan doen in de spagaat tussen enerzijds de Nederlander die nu heeft gezegd dat wij niet akkoord moeten gaan het hoofdstuk van het verdrag waarin afspraken worden gemaakt over de mensenrechtensituatie in de Oekraïne en anderzijds onze Europese partners.

Dan kun je komen aanzetten met ideeën omtrent decentralisatie, handel, het volk peilen, meer eisen stellen aan de Oekraïne maar als het niet relevant is dan is het niet relevant. Nuja, die laatste - meer eisen stellen aan de Oekraïne - is wellicht nog toepasbaar. Maar dan hoor ik graag welke eisen.
Heel concreet voorbeeld: duidelijke eisen stellen aan de dierenrechten die in acht moeten worden genomen bij de handelscomponenten van het associatieverdrag. Dat is precies wat de PvdD wil. Concreet, constructief en relevant.

Nog nuttig ook, luisteren naar de ander.
pi_161249891
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:19 schreef PirE het volgende:

[..]

Moet je dan maar alles slikken om niet uit de pas te lopen?
Ik zie geen voordelen voor Europa, leg dat goed uit en ik stem Voor, maar ik ga niet Voor stemmen om Poetin te trollen (argument uit het voor kamp), ik stem ook niet Tegen omdat ik tegen de EU ben.
Je hoeft niets te slikken maar je moet wat mij betreft wel nadenken over de gevolgen van dergelijke weigeringen. Dat is toch ook niet teveel gevraagd?
  donderdag 7 april 2016 @ 11:22:43 #72
399518 Shadowkid053
I'm tiny Rick!
pi_161249892
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:17 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Er is prima bekend wat de gemiddelde samenstelling van een gemeente is.
De samenstelling, maar ik ben student in Enschede. Ik woon in Deventer. Ik stem in Deventer. Zijn er ook zat die in het zelfde schuitje zitten in Amsterdam en omstreken.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 11:22:57 #73
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161249897
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:18 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Partijen van het nee-kamp

[ code verwijderd ]

nee kamp in % vd kiesgerechtigden 19,6742

Dus het is allemaal niet zo verrassend

Het is alleen zo dat de aanhang van de Ja-partijen, in grote getale hebben gekozen tactisch niet te stemmen.
Terwijl hun partijleiders hebben opgeroepen wél te gaan stemmen.
Ik gok dat men tegenwoordig niet meer zo partijvast is. En de partij zeker niet meer oplegt wat precies te stemmen op een soort referendum als dit.
  donderdag 7 april 2016 @ 11:23:02 #74
262211 hhh38
pi_161249900
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:18 schreef Patrice_Consigny het volgende:

[..]

Toen ik nog studeerde was ik Marxist, gewoon een fase die je moet doorlopen.
Ik mag toch hopen dat ik wat van mijn ideologisme behoud na mijn studie. De wereld gaat kapot aan egoïsme en kortzichtigheid.
pi_161249906
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:22 schreef Shadowkid053 het volgende:

[..]

De samenstelling, maar ik ben student in Enschede. Ik woon in Deventer. Ik stem in Deventer. Zijn er ook zat die in het zelfde schuitje zitten in Amsterdam en omstreken.
Te verwaarlozen op het totaal. Verreweg de meeste mensen stemmen gewoon in de gemeente waar ze wonen.
pi_161249909
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:19 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

We zullen zien. De kiezer heeft het laatste woord in de komende tweede kamer-verkiezingen en kan ze er op afrekenen.
De kiezer gaat echt niet afrekenen op deze kwestie. Van de kiesgerechtigden is maar 1/3e gekomen en daarvan heeft maar 61% nee gestemd dus nog geen 20% van de kiesgerechtigden. Dat zijn waarschijnlijk al PVV en SP stemmers dus de andere partijen hebben niets te verliezen. Na het vorige referendum werd ook niets gedaan met het bijna volledig negeren van de uitslag terwijl dat wel wat belangrijker was. Nu is het ook nog raadgevend en is het advies dat is gegeven totaal onduidelijk, wat men niet wil is volstrekt onbeantwoord.
pi_161249916
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:18 schreef 99.999 het volgende:

[..]

ik accepteer best dat er kritische kanttekeningen zijn bij dit verdrag. Maar de zogenaamd verstandige mensen die ze zouden plaatsen blijven wel zeer stil en komen niet met alternatieven of een analyse wat er nu na dit Nee moet gebeuren en wat de gevolgen (kosten) daarvoor zijn voor Nederland.
Voor mij persoonlijk geldt dat ik niet overtuigd ben dat het verdrag in z'n huidige vorm goed is voor de EU, Oekraine en Nederland. Waarom moet je dan meteen met een hele analyse komen over kosten en gevolgen?

Ik teken ook niet zomaar ieder contract dat naar mij toe wordt geworpen.
٩๏̯͡๏)۶
pi_161249924
quote:
3s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:22 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Heel concreet voorbeeld: duidelijke eisen stellen aan de dierenrechten die in acht moeten worden genomen bij de handelscomponenten van het associatieverdrag. Dat is precies wat de PvdD wil. Concreet, constructief en relevant.

Nog nuttig ook, luisteren naar de ander.
lijkt me prima... jammer dat je daarmee een roepende in de woestijn bent... bovendien ging het over mensenrechten in dit referendum, niet over dierenrechten.
pi_161249927
11 jaar geleden was 61,5% van de kiezers tegen de Europese grondwet
Gisteren was 61,1% van de kiezers tegen het associatieverdrag.

Je ziet dus duidelijk een tendens dat het anti-Europa sentiment aan het afnemen is.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_161249928
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:22 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je hoeft niets te slikken maar je moet wat mij betreft wel nadenken over de gevolgen van dergelijke weigeringen. Dat is toch ook niet teveel gevraagd?
En de politiek moet nadenken over de gevolgen van het achterblijven van weigeringen. Alles heeft gevolgen.
pi_161249939
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:24 schreef Twentsche_Ros het volgende:

Je ziet dus duidelijk een tendens dat het anti-Europa sentiment aan het afnemen is.
:D
  donderdag 7 april 2016 @ 11:24:39 #82
399518 Shadowkid053
I'm tiny Rick!
pi_161249947
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:23 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Te verwaarlozen op het totaal. Verreweg de meeste mensen stemmen gewoon in de gemeente waar ze wonen.
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:23 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dan zeg ik het toch goed als er aardig wat studenten zijn die NIET in een van de grote studentensteden wonen en dus stemmen BUITEN de grote studentenstad IN de woonplaats?
pi_161249964
quote:
3s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:23 schreef Ronaldsen het volgende:

[..]

Voor mij persoonlijk geldt dat ik niet overtuigd ben dat het verdrag in z'n huidige vorm goed is voor de EU, Oekraine en Nederland. Waarom moet je dan meteen met een hele analyse komen over kosten en gevolgen?

Ik teken ook niet zomaar ieder contract dat naar mij toe wordt geworpen.
Je beseft dat het verdrag na jaren compleet uit was onderhandeld? Dan opnieuw gaan onderhandelen kan prima en wellicht haal je dan een puntje binnen maar daar betaal je op een ander moment wel flink voor. Dat besef moet je wel hebben.
pi_161249967
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:23 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

De kiezer gaat echt niet afrekenen op deze kwestie.
Ik heb gisteren van de NOS-verslaggeving gehoord dat de regeringspartijen die de uitslag van het eerdere EU-referendum hebben genegeerd politiek zijn afgestraft bij de daarop volgende verkiezingen.
pi_161249968
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

En de politiek moet nadenken over de gevolgen van het achterblijven van weigeringen. Alles heeft gevolgen.
je blijft er wel lekker om heen draaien he :D

nog steeds geen inhoudelijke antwoorden gehoord op het vraagstuk dat er nu ligt...
pi_161249971
quote:

En 11 jaar geleden was de opkomst 63%.
  donderdag 7 april 2016 @ 11:25:21 #87
8369 speknek
Another day another slay
pi_161249972
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:20 schreef Claudia_x het volgende:

Dat een idee van iemand uit de elite afkomstig is, wil niet per definitie zeggen dat het een goed idee is. Daar kunnen we goddank nog discussies over voeren.
Hier ben ik het wel mee eens, alhoewel 'macht' een wat diffuse term is. Goedbeschouwd is alles macht. Maar wat je voorstelt speelt ongetwijfeld mee. Ook een keer een wetenschappelijke studie gelezen die stemkeuze sterk correleert aan openheid voor nieuwe dingen, wat weer afhankelijk is van de mate waarin je de geldelijke en fysieke mogelijkheden hebt te verhuizen. Een student heeft minder macht dan een ondernemer, maar is eerder geneigd voor verandering te stemmen, want mocht alles onverhoopt naar de tering gaan, dan emigreren ze gewoon.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 11:25:31 #88
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161249979
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:21 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Daar gingen wij ook vanuit, maar blijkbaar kun je daar niet van uit gaan.

Maar voor de rest moet je dit als EU negeren zoals jij zegt. Dat is wel een constructieve houding natuurlijk. :')
Niet negeren zeker niet, maar de consequenties nemen en die consequenties zijn dat het verdrag er komt...
pi_161249987
quote:

:')
pi_161249994
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:25 schreef Nielsch het volgende:

[..]

je blijft er wel lekker om heen draaien he :D

nog steeds geen inhoudelijke antwoorden gehoord op het vraagstuk dat er nu ligt...
Alsof dat haar taak is.
pi_161250000
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:24 schreef Shadowkid053 het volgende:

[..]

[..]

Dan zeg ik het toch goed als er aardig wat studenten zijn die NIET in een van de grote studentensteden wonen en dus stemmen BUITEN de grote studentenstad IN de woonplaats?
Heel leuk weer maar het gaat in de vergelijking vooral om de relatie tussen hoger opgeleiden en stemgedrag. Dat hangt niet bepaald alleen op studenten.
pi_161250006
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb gisteren van de NOS-verslaggeving gehoord dat de regeringspartijen die de uitslag van het eerdere EU-referendum hebben genegeerd politiek zijn afgestraft bij de daarop volgende verkiezingen.
och ja, dan zijn ze dat over 5 jaar wel weer vergeten, als blijkt dat Geert Wilders toch niet de Verlosser is waar iedereen een minderheid van de Nederlanders op zit te wachten...
pi_161250014
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:24 schreef Nielsch het volgende:

[..]

lijkt me prima... jammer dat je daarmee een roepende in de woestijn bent... bovendien ging het over mensenrechten in dit referendum, niet over dierenrechten.
Nee, het ging niet alleen over mensenrechten.
pi_161250026
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:26 schreef Nielsch het volgende:

[..]

och ja, dan zijn ze dat over 5 jaar wel weer vergeten, als blijkt dat Geert Wilders toch niet de Verlosser is waar iedereen een minderheid van de Nederlanders op zit te wachten...
Ga vooral verder met het marginaliseren van een grote groep :). En kan tegelijk even met alles maar op Geert Wilders af te schuiven.

De naïviteit :').

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 07-04-2016 11:27:27 ]
  donderdag 7 april 2016 @ 11:27:57 #95
8369 speknek
Another day another slay
pi_161250052
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:27 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Ga vooral verder met het marginaliseren van een grote groep :). En kan tegelijk even met alles maar op Geert Wilders af te schuiven.

Goed punt marginalen hoeven niet gemarginaliseerd te worden.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_161250054
Maar waar waren Nielsch en 99999 gisteren toen bekend werd dat het nee-kamp won?
  donderdag 7 april 2016 @ 11:29:08 #97
399518 Shadowkid053
I'm tiny Rick!
pi_161250087
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:28 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:
Maar waar waren Nielsch en 99999 gisteren toen bekend werd dat het nee-kamp won?
Naar bed zoals ieder ander mens? Het is een referendum, geen way of life.
pi_161250099
quote:

[..]

De kiezer gaat echt niet afrekenen op deze kwestie. Van de kiesgerechtigden is maar 1/3e gekomen en daarvan heeft maar 61% nee gestemd dus nog geen 20% van de kiesgerechtigden. Dat zijn waarschijnlijk al PVV en SP stemmers dus de andere partijen hebben niets te verliezen. Na het vorige referendum werd ook niets gedaan met het bijna volledig negeren van de uitslag terwijl dat wel wat belangrijker was. Nu is het ook nog raadgevend en is het advies dat is gegeven totaal onduidelijk, wat men niet wil is volstrekt onbeantwoord.
Je schuift het wel erg makkelijk opzij. Hoe democratisch is dat? Dit raadgevend referendum voldeed aan alle criteria en gaf een zeer duidelijk advies. De meerderheid van de tweede kamer heeft aangegeven dat men hier iets mee moet en Rutte geeft zelf aan dat het verdrag zoals het er nu ligt niet geratificeerd kan worden.
Men zal het serieus moeten nemen en er iets mee moeten. Het lijkt dat die wil er ook is. Bovendien staat er natuurlijk een vergrootglas op.
pi_161250106
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:26 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Ik snap eigenlijk niet zo wat de PVV te maken heeft met dit verdrag. Wel lekker makkelijk om iedere tegen stemmer weg te zetten als een PVV-stemmer, maar ook dom en goedkoop.
٩๏̯͡๏)۶
  donderdag 7 april 2016 @ 11:29:49 #100
262211 hhh38
pi_161250110
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:25 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Alsof dat haar taak is.
Als je deel wilt nemen aan de democratie, moet je wel met meer komen dan alleen NEE. Anders kan je het maar beter weer gewoon aan de volksvertegenwoordigers overlaten.
pi_161250112
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:29 schreef Shadowkid053 het volgende:

[..]

Naar bed zoals ieder ander mens? Het is een referendum, geen way of life.
volgens mij hebben ze geen leven, een beetje om 11 uur 's morgens op FOK! zitten, niet te hoeven werken etc.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_161250126
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:27 schreef Scrummie het volgende:

[..]

ik marginaliseer niets... feitelijk is het gezien 100% correct dat Wilders (en okee vooruit, Roemer) op dit moment niet de absolute meerderheid van kiezers achter zich hebben. Dus een minderheid.
pi_161250133
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:25 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Niet negeren zeker niet, maar de consequenties nemen en die consequenties zijn dat het verdrag er komt...
Net zei je wat anders.

Hier ben ik het wel mee eens. Het verdrag moet er gewoon komen. Iedereen verdiend een kans om in samenwerking met de EU om op zowel economisch als democratisch gebied vooruitgang te boeken. Ook Oekraïne.

Maar dit verdrag zoals het nu staat is niet compleet en mensen zijn onzeker over de consequenties daarvan. Deze mensen hebben zich laten horen. Deze mensen "negeren" door het verdrag door te drukken zoals het er nu ligt voedt de angst en onzekerheid nog meer.

Dat is niet constructief. Ik ben niet tegen de EU, maar als hier niets mee gedaan wordt begin ook ik te twijfelen.

Ik heb overigens voor gestemt.
  donderdag 7 april 2016 @ 11:30:42 #104
433749 Konijntjuh
Wie wilt er een slokje van mij
pi_161250138
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:29 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:

[..]

volgens mij hebben ze geen leven, een beetje om 11 uur 's morgens op FOK! zitten, niet te hoeven werken etc.
Ik denk dat ze eerder hun salaris krijgen uit de kas van D66
Hoe stout is Konijntjuh!
  donderdag 7 april 2016 @ 11:30:42 #105
399518 Shadowkid053
I'm tiny Rick!
pi_161250139
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:29 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Je schuift het wel erg makkelijk opzij. Hoe democratisch is dat? Dit raadgevend referendum voldeed aan alle criteria en gaf een zeer duidelijk advies. De meerderheid van de tweede kamer heeft aangegeven dat men hier iets mee moet en Rutte geeft zelf aan dat het verdrag zoals het er nu ligt niet geratificeerd kan worden.
Men zal het serieus moeten nemen en er iets mee moeten. Het lijkt dat die wil er ook is. Bovendien staat er natuurlijk een vergrootglas op.
Het geeft ook aan, net als vele andere momenten dat er gestemd kon worden, dat veel nederlanders het stemrecht niet waard zijn.
pi_161250145
quote:
Netflix aan het kijken, weekendje Berlijn aan het plannen, nog een werkgerelateerde mail sturen...

You know, life...

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 07-04-2016 11:31:30 ]
  donderdag 7 april 2016 @ 11:31:09 #107
399518 Shadowkid053
I'm tiny Rick!
pi_161250154
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:29 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben bezig met mn bachelor thesis. PRO-CAS-TRI-NA-TION.
pi_161250155
quote:

[..]

Europese onderwerpen hebben gemiddeld een opkomst tussen de 30 en 40% dus je hele lulverhaal gaat niet op

http://www.parlement.com/(...)pese_verkiezingen_in
pi_161250157
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Die uitslagen hadden niets te maken met het referendum en CDA verloor maar 3 zetels. Ondanks de PVV die net begon en Marijnissen die enorm populair was.
pi_161250173
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:30 schreef Shadowkid053 het volgende:

[..]

Het geeft ook aan, net als vele andere momenten dat er gestemd kon worden, dat veel nederlanders het stemrecht niet waard zijn.
Altijd mooi hoe verhitte politieke debatten de fascistoïde trekjes in mensen naar boven kunnen halen.
  donderdag 7 april 2016 @ 11:31:45 #111
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_161250174
quote:
7s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:01 schreef Serieus_Persoon het volgende:
Wassenaar is een laagopgeleide Tokkie gemeente¿ :P

donderdag 7 april 2016 @ 11:32:02 #112
399518 Shadowkid053
I'm tiny Rick!
pi_161250180
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:31 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Die uitslagen hadden niets te maken met het referendum en CDA verloor maar 3 zetels. Ondanks de PVV die net begon en Marijnissen die enorm populair was.
Het was een samenloop van omstandigheden, niet de oorzaak van maar één variabele.
  donderdag 7 april 2016 @ 11:32:20 #113
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_161250190
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:30 schreef Shadowkid053 het volgende:

[..]

Ik weet niet eens wat precies jouw mening is hier, maar mensen met een andere mening 'het stemrecht niet waard' vinden is nooit erg democratisch.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_161250205
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:31 schreef Shadowkid053 het volgende:

[..]

Ik ben bezig met mn bachelor thesis. PRO-CAS-TRI-NA-TION.
Ik ben klaar met het nakijken van bachelorscripties en ben aan het nagloeien van de overwinning. Gister in een links bolwerk, een universiteit in Amsterdam, tegen gestemd. En nu blijkt de kiesdrempel ook nog gehaald. Fantastisch.
pi_161250217
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:30 schreef Nielsch het volgende:

[..]

ik marginaliseer niets... feitelijk is het gezien 100% correct dat Wilders (en okee vooruit, Roemer) op dit moment niet de absolute meerderheid van kiezers achter zich hebben. Dus een minderheid.
Als je de discussie niet kunt winnen ga je gewoon iedereen maar op één hoop gooien, lekker makkelijk zo'n zwart/wit gekleurd wereldbeeld :)
٩๏̯͡๏)۶
  donderdag 7 april 2016 @ 11:34:36 #116
399518 Shadowkid053
I'm tiny Rick!
pi_161250245
quote:
10s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:31 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Altijd mooi hoe verhitte politieke debatten de fascistoïde trekjes in mensen naar boven kunnen halen.
Zal mij een worst wezen, in vele landen wordt er oorlog gepleegd zodat mensen een stem kunnen krijgen. En hier in Nederland doen we moeilijk als we ongeveer 4x per vier jaar een stem moeten uitbrengen...
pi_161250247
quote:
Spullen pakken voor een weekendje kamperen. Heb ook niet gestemd omdat ik tegen dit type referenda ben. Heb dus nuttiger dingen gedaan.
pi_161250257
quote:
3s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:33 schreef Ronaldsen het volgende:

[..]

Als je de discussie niet kunt winnen ga je gewoon iedereen maar op één hoop gooien, lekker makkelijk zo'n zwart/wit gekleurd wereldbeeld :)
welke discussie precies?
  donderdag 7 april 2016 @ 11:35:15 #119
399518 Shadowkid053
I'm tiny Rick!
pi_161250265
quote:
13s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:32 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Ik weet niet eens wat precies jouw mening is hier, maar mensen met een andere mening 'het stemrecht niet waard' vinden is nooit erg democratisch.
Het feit dat ze het niet waard zijn betekend niet dat ze het niet mogen hebben of mogen gebruiken.
pi_161250275
quote:

[..]

Netflix aan het kijken, weekendje Berlijn aan het plannen, nog een werkgerelateerde mail sturen...

You know, life...
Met een positieve blik op het leven ga je dus vaker een weekendje weg.
pi_161250285
Maar wat gaat er nu veranderd worden aan het verdrag?
Zoveel staat er niet in wat ratificatie van NL nodig heeft...
Make my day!
pi_161250287
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:30 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Net zei je wat anders.

Hier ben ik het wel mee eens. Het verdrag moet er gewoon komen. Iedereen verdiend een kans om in samenwerking met de EU om op zowel economisch als democratisch gebied vooruitgang te boeken. Ook Oekraïne.

Maar dit verdrag zoals het nu staat is niet compleet en mensen zijn onzeker over de consequenties daarvan. Deze mensen hebben zich laten horen. Deze mensen "negeren" door het verdrag door te drukken zoals het er nu ligt voedt de angst en onzekerheid nog meer.

Dat is niet constructief. Ik ben niet tegen de EU, maar als hier niets mee gedaan wordt begin ook ik te twijfelen.

Ik heb overigens voor gestemt.
Kijk een verstandige reactie van een voor-stemmer, het kan dus wel.

Ik ben het met je eens en heb ook nog wel twijfel gehad over mijn stem, maar uiteindelijk toch 'tegen' gekozen.
٩๏̯͡๏)۶
  donderdag 7 april 2016 @ 11:36:06 #123
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_161250294
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:35 schreef Shadowkid053 het volgende:

[..]

Het feit dat ze het niet waard zijn betekend niet dat ze het niet mogen hebben of mogen gebruiken.
Nu is het zelfs een feit?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_161250315
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:34 schreef Nielsch het volgende:

[..]

welke discussie precies?
De discussie over de uitslag van dit referendum :)
٩๏̯͡๏)۶
pi_161250327
quote:
10s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:36 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Nu is het zelfs een feit?
Heb je Orwell niet gelezen? Some men are more equal than others.
pi_161250336
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:34 schreef Shadowkid053 het volgende:

[..]

Zal mij een worst wezen, in vele landen wordt er oorlog gepleegd zodat mensen een stem kunnen krijgen. En hier in Nederland doen we moeilijk als we ongeveer 4x per vier jaar een stem moeten uitbrengen...
;(
pi_161250369
quote:

[..]

Mua zo gek is het toch niet om je vraagtekens te zetten bij iedereen laten meebeslissen over alles in de politiek en ook steeds meer politiek te maken. In bijna elk deel van het leven hebben experts een grotere inbreng dan leken maar hier opeens niet. Ik denk dat een totale democratisering helemaal niet zo geweldig is, denk bijvoorbeeld aan die op de universiteit wat levert dat nou op.
Ik denk dat alle burgers veel meer zouden moeten worden gevraagd naar morele en ethische vraagstukken en veel minder over praktische zaken.
  donderdag 7 april 2016 @ 11:38:37 #128
399518 Shadowkid053
I'm tiny Rick!
pi_161250372
quote:
11s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:37 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat blijkt wel uit de asielzoekerscrisis. Maar dat is een ander topic.
  donderdag 7 april 2016 @ 11:39:59 #129
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_161250407
quote:
11s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:37 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het is nog wel een stap van less equal naar not worthy.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_161250424
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:29 schreef hhh38 het volgende:

[..]

Als je deel wilt nemen aan de democratie, moet je wel met meer komen dan alleen NEE. Anders kan je het maar beter weer gewoon aan de volksvertegenwoordigers overlaten.
Nee hoor, dan moet je de vraag van het referendum beantwoorden, en vervolgens is het aan de politiek om er iets mee te doen.

Iets anders is er niet, maar ik snap dat jullie hoogopgeleiden en elitairen dit heel graag anders willen zien.

Alsof ik bij elke speler van Feyenoord die ik niet goed genoeg vind een alternatief moet aanbieden, pleur op :').
pi_161250430
quote:
17s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik ben klaar met het nakijken van bachelorscripties en ben aan het nagloeien van de overwinning. Gister in een links bolwerk, een universiteit in Amsterdam, tegen gestemd. En nu blijkt de kiesdrempel ook nog gehaald. Fantastisch.
De linkse partijen waren toch ook tegen? Zo raar is het dus niet dat je in een links bolwerk tegen hebt gestemd.
pi_161250442
quote:

[..]

Het gaat niet om Geert. Kap daarmee. Ik heb bijv. niets met die kapstok.
pi_161250449
quote:

[..]

Dat was ook mooi te zien aan de toenemende bewondering van Poetin en het vaker voor waar aannemen van wat RT roept.
pi_161250451
Tevens zijn veel zaken uit het verdrag een samenvatting van andere verdragen die allang geldig zijn en in werking.
Make my day!
pi_161250457
Eigenlijk is het heel simpel.
Geeft de regering gehoor aan de uitslag van het referendum dan kunnen niet alle lidstaten de associatie overeenkomst ondertekenen en gaat het dus niet door.

Interessant om te weten dat slechts 0,5% van het europese inwoner aantal dit kan bepalen.

Europa totaal: 508 mil
Nederland: 17 mil
30% drempel: 5,1 mil
51% van drempel: 2,6 mil = 0,5% van 508 mil
Ben je me zat? Neem een FOK!-abonnement!
pi_161250468
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:40 schreef Scrummie het volgende:

Alsof ik bij elke speler van Feyenoord die ik niet goed genoeg vind een alternatief moet aanbieden, pleur op :').
Dat is ook inderdaad onbegonnen werk...
pi_161250480
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:41 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Dat is ook inderdaad onbegonnen werk...
:D. Lul ;)
pi_161250502
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:41 schreef Kurovski het volgende:
Eigenlijk is het heel simpel.
Geeft de regering gehoor aan de uitslag van het referendum dan kunnen niet alle lidstaten de associatie overeenkomst ondertekenen en gaat het dus niet door.

Uh nee, zo simpel is het niet. Het is al aangetoond dat de meeste hoofdstukken van de overeenkomst gewoon geïmplementeerd gaan worden, ondanks dit Nederlandse referendum. Dit aangezien het referendum slechts betrekking had op hoofdstuk 2 van het verdrag. Dat zal dus aangepast gaan worden met de onderbouwde mening van het nee-kamp in ogenschouw. En dan moeten we daar een beslissing over nemen. Dat kan met of zonder referendum, dat is aan de Nederlander.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 07-04-2016 11:44:45 ]
pi_161250532
quote:
3s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:35 schreef Ronaldsen het volgende:

[..]

Kijk een verstandige reactie van een voor-stemmer, het kan dus wel.

Ik ben het met je eens en heb ook nog wel twijfel gehad over mijn stem, maar uiteindelijk toch 'tegen' gekozen.
Bedankt :)

En ik ben voor een deel blij met de uitkomst. Op deze manier wordt het debat in de samenleving gevoerd en wordt de politiek gedwongen dit ook te doen. De grootte van de kloof tussen politiek en burger is duidelijk en alhoewel er veel ruimte zit, is er ook veel ruimte voor verbetering.

In mijn ogen zijn er alleen maar winnaars na gisteren. (Op het strategisch ja-kamp na, wat een kneuzen :') ) Jammer alleen dat Oekraïne het onderwerp van het referendum is, dat had ik ze niet gegunt. Vandaar ook mijn voor-stem.
  donderdag 7 april 2016 @ 11:44:23 #140
399518 Shadowkid053
I'm tiny Rick!
pi_161250538
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:43 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Uh nee, zo simpel is het niet. Het is al aangetoond dat de meeste hoofdstukken van de overeenkomst gewoon geïmplementeerd gaan worden, ondanks dit Nederlandse referendum. Dit aangezien het referendum slechts betrekking had op hoofdstuk 2 van het verdrag.
Ik denk niet dat veel mensen begrepen hebben dat het expliciet om één hoofdstuk ging Ö
pi_161250574
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:43 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Uh nee, zo simpel is het niet. Het is al aangetoond dat de meeste hoofdstukken van de overeenkomst gewoon geïmplementeerd gaan worden, ondanks dit Nederlandse referendum. Dit aangezien het referendum slechts betrekking had op hoofdstuk 2 van het verdrag. Dat zal dus aangepast gaan worden met de onderbouwde mening van het nee-kamp in ogenschouw. En dan moeten we daar een beslissing over nemen. Dat kan met of zonder referendum, dat is aan de Nederlander.
Heb al gevraagd of dit in de OP kon, maar het sneeuwt onder....
quote:
In het Raadsbesluit van 2014 over die voorlopige toepassing is ook te vinden wat de Raad grosso modo als bevoegdheden van de EU ziet in het Associatieakkoord (23 juni 2014, 2014/668/EU) en waar dus het referendum niet aan kan afdoen:

Titel III Justitie, Vrijheid en Veiligheid

Titel IV Handel

Titel V Economische en sectorale samenwerking

Titel VI Financiële samenwerking

Titel VII Institutionele bepalingen

En een aanzienlijk aantal bijlagen.

Dan resteren nog titel I, twee artikelen over algemene beginselen, en titel II, over politieke dialoog en hervorming, politieke integratie, samenwerking en convergentie op het vlak van buitenlands- en veiligheidsbeleid. Die tweede titel is dus eigenlijk het voornaamste, enige, onderwerp van het referendum! Een nee-stem betekent dat Nederland niet meedoet aan het stabiliseren van Oekraïne. Dominee kunnen we dan niet spelen, maar handeldrijven kan gelukkig wel want dat loopt via de EU-component.
Nu moet je telkens herhalen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 11:46:28 #142
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_161250592
Ik word heel erg moe van veel niet-stemmers die het referendum gewoon geen reet konden schelen of uit rancune naar initiatiefnemers niet gingen stemmen, nu ineens gaan roepen dat ze strategisch niet gingen stemmen om hun moreel goed te doen, toch belangrijk te zijn en een lange neus naar domme voor-stemmers te trekken.

Scheer je toch weg.
pi_161250593
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:44 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Bedankt :)

En ik ben voor een deel blij met de uitkomst. Op deze manier wordt het debat in de samenleving gevoerd en wordt de politiek gedwongen dit ook te doen. De grootte van de kloof tussen politiek en burger is duidelijk en alhoewel er veel ruimte zit, is er ook veel ruimte voor verbetering.

In mijn ogen zijn er alleen maar winnaars na gisteren. (Op het strategisch ja-kamp na, wat een kneuzen :') ) Jammer alleen dat Oekraïne het onderwerp van het referendum is, dat had ik ze niet gegunt. Vandaar ook mijn voor-stem.
Als tegenstander van dit soort referenda voel ik me geen winnaar. Ik heb nergens de kans gehad om te stemmen voor: ik ben tegen dit referendum en dat wil ik graag laten blijken en verder heb ik er geen behoefte aan om meegenomen te worden in de opkomst aangezien ik daarmee dit middel zou legitimeren.

Then again, daar ging het gisteren ook niet over.
pi_161250603
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:44 schreef Shadowkid053 het volgende:

[..]

Ik denk niet dat veel mensen begrepen hebben dat het expliciet om één hoofdstuk ging Ö
tsja, dat eerlijke verhaal was natuurlijk niet sexy genoeg voor Jan Roos en co.
pi_161250611
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:44 schreef Shadowkid053 het volgende:

[..]

Het ging over de wet om dat verdrag goed te keuren. Die wet was vrij beknopt maar wel geheel het onderwerp van dit raadgevende referendum.

quote:
Artikel 1
De op 27 juni 2014 te Brussel tot stand gekomen Associatieovereen-komst tussen de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie en haar lidstaten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds, waarvan de Nederlandse tekst is geplaatst in Tractatenblad 2014, 160, wordt goedgekeurd voor het Europese deel van Nederland.
Artikel 2
Deze wet treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin zij wordt geplaatst.
kst-
pi_161250617
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:47 schreef Nielsch het volgende:

[..]

tsja, dat eerlijke verhaal was natuurlijk niet sexy genoeg voor Jan Roos en co.
Maar het lijkt mij de taak van de politiek om het volk voor te lichten en aangezien zij er alles aangedaan hebben om het maar dood te zwijgen kun je dus ook geen gefundeerde meningen verwachten van zowel voor als tegen.
  donderdag 7 april 2016 @ 11:48:27 #147
369021 tfors
pi_161250626
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:38 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

Mua zo gek is het toch niet om je vraagtekens te zetten bij iedereen laten meebeslissen over alles in de politiek en ook steeds meer politiek te maken. In bijna elk deel van het leven hebben experts een grotere inbreng dan leken maar hier opeens niet. Ik denk dat een totale democratisering helemaal niet zo geweldig is, denk bijvoorbeeld aan die op de universiteit wat levert dat nou op.
Ik denk dat alle burgers veel meer zouden moeten worden gevraagd naar morele en ethische vraagstukken en veel minder over praktische zaken.
Ik klink als een grammofoonplaat, maar nog nooit van Zwitserland gehoord? Die doet precies dat en is het best bestuurde land ter wereld. Case closed.
pi_161250628
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:46 schreef Slobeend het volgende:
Ik word heel erg moe van veel niet-stemmers die het referendum gewoon geen reet konden schelen of uit rancune naar initiatiefnemers niet gingen stemmen, nu ineens gaan roepen dat ze strategisch niet gingen stemmen om hun moreel goed te doen, toch belangrijk te zijn en een lange neus naar domme voor-stemmers te trekken.

Scheer je toch weg.
Want? Er zit een duidelijk verschil tussen strategische voorstanders die thuis bleven en kiesgerechtigden die tegen het referendum zijn onafhankelijk van hun positie. Waarom zou die laatste groep zijn mening niet mogen laten horen van jou?
  donderdag 7 april 2016 @ 11:48:39 #149
407389 Klokov
Ya Bogatyr
pi_161250630
Wat een elitaire reacties van het ja-kamp, werkelijk stuitend. Om even wat perspectief aan te brengen in de discussie hier mijn beweegredenen voor een nee-stem.

• Ik ben principieel tegen de manier waarop de EU heeft gehandeld om het verdrag erdoorheen te drukken. De EU heeft m.i. bijgedragen aan de onstabiliteit door een verdrag neer te leggen dat niet breed genoeg gedragen werd. Dit wist Janoekovitsj, welke later min of meer met goedkeuring van de EU het land uit moest vluchten omdat hij anders doodgeschoten zou worden. De propaganda hieromheen is werkelijk bizar.
• Ook de anti-Ruslandpropaganda is voor mij een schop tegen het zere been. De EU heeft veel meer belang bij een goede relatie met Rusland dan met een goede relatie met Oekraine. Daarin moet m.i. een betere middenweg worden gezocht. M.b.t. de MH17 kwestie had Oekraine het luchtruim moeten sluiten zodra zij de separatisten gingen bombarderen. Ongeacht de partij die daadwerkelijk de MH17 heeft neergehaald is Oekraine op zijn minst medeverantwoordelijk.
- Ook de militaire samenwerking zie ik niet zitten. Hier hebben we als EU niks aan en hiermee jaag je alleen maar Rusland tegen je in het harnas.
- Het kost m.i. teveel geld, zelfs in een situatie zonder oorlog om standaarden in Oekraine op Europees niveau te krijgen.

Dit zijn de hoofdpunten wel. Verder ben ik redelijk pro-Europees. Zo ben ik o.a. voor een centrale Europese krijgsmacht en ook sta ik niet negatief tegenover verdere integratie. Het is jammer dat een groot deel van het nee-kamp om andere redenen stemt maar in dit referendum delen we een gezamelijk doel: een breder gedragen associatieverdrag.
Together We Will Live Forever
SPT / [Kettlebell #2] Simple & Sinister
pi_161250632
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:48 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:

[..]

Maar het lijkt mij de taak van de politiek om het volk voor te lichten en aangezien zij er alles aangedaan hebben om het maar dood te zwijgen kun je dus ook geen gefundeerde meningen verwachten van zowel voor als tegen.
Wederom nonsens natuurlijk.
pi_161250637
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:48 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Want? Er zit een duidelijk verschil tussen strategische voorstanders die thuis bleven en kiesgerechtigden die tegen het referendum zijn onafhankelijk van hun positie. Waarom zou die laatste groep zijn mening niet mogen laten horen van jou?
pi_161250650
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:48 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:

[..]

Nee, het is aan allerlei maatschappelijk instanties om het volk voor te lichten, daarvoor geeft de politiek ook subsidie. Dat die maatschappelijke instanties van alles weglaten en erbij slepen wat er niets mee te maken heeft is niet de schuld van de politiek.
pi_161250666
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:46 schreef Slobeend het volgende:

Scheer je toch weg.
Het blijkt inderdaad wel hoe slim het was om Ja te gaan stemmen en zo Nee te krijgen als uitslag.
pi_161250669
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:49 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Nee, het is aan allerlei maatschappelijk instanties om het volk voor te lichten, daarvoor geeft de politiek ook subsidie. Dat die maatschappelijke instanties van alles weglaten en erbij slepen wat er niets mee te maken heeft is niet de schuld van de politiek.
Ik heb hier alleen een foldertje van de SP gehad, dus wat die maatschappelijke instanties aan het doen waren is mij een raadsel.
pi_161250693
quote:

[..]

Alles mag, maar het is nogal achteraf. Genoeg momenten om je mening te laten horen, nu mag de overwinnaar zijn feestje vieren.
pi_161250695
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:50 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:

[..]

Ik heb hier alleen een foldertje van de SP gehad, dus wat die maatschappelijke instanties aan het doen waren is mij een raadsel.
mij ook... ik heb bijna geen enkele instantie of partij (zowel voor- als tegen) duidelijk horen uitleggen waar het daadwerkelijk om ging.
pi_161250715
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:46 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Als tegenstander van dit soort referenda voel ik me geen winnaar. Ik heb nergens de kans gehad om te stemmen voor: ik ben tegen dit referendum en dat wil ik graag laten blijken en verder heb ik er geen behoefte aan om meegenomen te worden in de opkomst aangezien ik daarmee dit middel zou legitimeren.

Then again, daar ging het gisteren ook niet over.
Als je überhaupt geen voorstander bent van dit soort referenda dan wist je dit vantevoren natuurlijk.

Ik persoonlijk ben wel voorstander, omdat men weer eens in dialoog is met elkaar op het niveau van de EU. In dialoog, in plaats van het alleen maar zitten te zeiken en te kankeren op alles wat het doet.

Dit soort referenda geeft in mijn ogen net dat beetje extra lucht dat men nodig heeft om er gerust van te kunnen zijn dat er wel degelijk mogelijkheden zijn tot inspraak. Daarnaast brengt dit referendum de EU dichter bij de bevolking. Op die manier begint het meer te leven.

Bovenstaand tekstblok gaat natuurlijk alleen op als de politiek hier juist mee om gaat. En met Rutte aan het roer hou ik mijn hart vast.
pi_161250730
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:51 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Alles mag, maar het is nogal achteraf. Genoeg momenten om je mening te laten horen, nu mag de overwinnaar zijn feestje vieren.
Ah, dus omdat jij een feestje wil vieren (ga je gang natuurlijk) mag ik geen mening meer hebben over het middel referendum an sich of discussiëren over de implicaties. Rare gedachtenkronkel, maar okee...
pi_161250748
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:52 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Ah, dus omdat jij een feestje wil vieren (ga je gang natuurlijk) mag ik geen mening meer hebben over het middel referendum an sich of discussiëren over de implicaties. Rare gedachtenkronkel, maar okee...
Je mag die mening best hebben, en ook geven, maar ik zou dan een nieuw topic starten want in feite heb je het over een nieuw onderwerp.
pi_161250755
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:49 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Het ja-kamp heeft genoeg media aandacht gehad. Dijsselbloem kwam zelfs 2x opdagen bij Eenvandaag. Dus nu niet verongelijkt gaan mekkeren dat de NEE! stemmers in overgrote meerderheid NEE! hebben gestemd. Zo denkt Nederland nu eenmaal over de EU. Bij het vorige referendum stemde ook ruim 60% NEE!
pi_161250758
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:52 schreef -mosrednA het volgende:

Dit soort referenda geeft in mijn ogen net dat beetje extra lucht dat men nodig heeft om er gerust van te kunnen zijn dat er wel degelijk mogelijkheden zijn tot inspraak. Daarnaast brengt dit referendum de EU dichter bij de bevolking. Op die manier begint het meer te leven.

Ja, ik denk dat je dit echt heel erg overschat. Maar goed, dat is mijn mening.
pi_161250765
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:53 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Je mag die mening best hebben, en ook geven, maar ik zou dan een nieuw topic starten want in feite heb je het over een nieuw onderwerp.
nee, vinnik nie...
pi_161250778
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:53 schreef Elzies het volgende:

[..]

Het ja-kamp heeft genoeg media aandacht gehad. Dijsselbloem kwam zelfs 2x opdagen bij Eenvandaag. Dus nu niet verongelijkt gaan mekkeren dat de NEE! stemmers in overgrote meerderheid NEE! hebben gestemd. Zo denkt Nederland nu eenmaal over de EU. Bij het vorige referendum stemde ook ruim 60% NEE!
wut, waar heb jij het nu weer over...?
pi_161250786
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:53 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Volgens mij zijn oorzaken en gevolg van het referendum wel degelijk iets wat je hier zou moeten kunnen bespreken. Voor dom juichen over een uitslag zijn andere delen van dit forum wellicht geschikter :P
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 11:55:18 #165
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_161250792
quote:

[..]

Ik heb het over wijsneuzen die achteraf hun gelijk halen. Achteraf kan je altijd claimen dat je strategisch niet gestemd hebt omdat je daarmee achteraf gelijk hebt en een legitimatie hebt, maar niemand die het kan controleren.

En wat betreft die andere groep. Als het referendum je niets kon schelen kan de uitslag je ook niets schelen. Op zich zelf is er inderdaad niets mis met tegen het referendum zijn.
  donderdag 7 april 2016 @ 11:55:22 #166
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_161250793
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:53 schreef Elzies het volgende:
dat de NEE! stemmers in overgrote meerderheid NEE! hebben gestemd
Het zou wel heel bijzonder zijn als de 'nee' stemmers in overgrote meerderheid 'ja' gingen stemmen.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_161250802
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:54 schreef Nielsch het volgende:

[..]

wut, waar heb jij het nu weer over...?
Zij is van het *O* PVV-promotieteam *O*
  donderdag 7 april 2016 @ 11:55:58 #168
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_161250808
De opkomst bij de Europese verkiezingen in 2009 en 2014 was niet veel hoger, waarmee we kunnen concluderen dat daar ook weinig draagvlak voor is.
Bedankt Hans.
pi_161250817
quote:
10s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:55 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Volgens mij zijn oorzaken en gevolg van het referendum wel degelijk iets wat je hier zou moeten kunnen bespreken. Voor dom juichen over een uitslag zijn andere delen van dit forum wellicht geschikter :P
Mwah, daar heb je ook wel een punt ja. Alleen maar *O* zou dit topic ook weer heel doods maken.
  donderdag 7 april 2016 @ 11:56:52 #170
407389 Klokov
Ya Bogatyr
pi_161250835
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:51 schreef Nielsch het volgende:

[..]

mij ook... ik heb bijna geen enkele instantie of partij (zowel voor- als tegen) duidelijk horen uitleggen waar het daadwerkelijk om ging.
Dit vond ik inderdaad ook wel jammer. De propaganda, aan beide kanten, was bizar. Meningen als feiten presenteren, deels of gehele onwaarheden verkondigen en het referendum gebruiken als symbool (stem tegen Putin/stem tegen de EU).
pi_161250870
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:55 schreef Slobeend het volgende:

[..]

Ik heb het over wijsneuzen die achteraf hun gelijk halen. Achteraf kan je altijd claimen dat je strategisch niet gestemd hebt omdat je daarmee achteraf gelijk hebt en een legitimatie hebt, maar niemand die het kan controleren.

En wat betreft die andere groep. Als het referendum je niets kon schelen kan de uitslag je ook niets schelen. Op zich zelf is er inderdaad niets mis met tegen het referendum zijn.
Niet helemaal logisch geredeneerd dit. Ik ben tegen dit type referenda maar van de uitslag heeft heel Nederland last. Daar mag ik dus best een mening over hebben. Daarnaast ben ik gewoon erg benieuwd van wat voor effect jullie nu precies verwachten van dit Nee?
pi_161250901
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:55 schreef Slobeend het volgende:

Als het referendum je niets kon schelen kan de uitslag je ook niets schelen.
Dat zal van persoon tot persoon verschillen wellicht. Zelfs als je tegen het referendum an sich bent kun je nog wel interesse hebben voor de politieke gevolgen van de uitslag ervan.
pi_161250933
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:48 schreef Klokov het volgende:
Wat een elitaire reacties van het ja-kamp, werkelijk stuitend. Om even wat perspectief aan te brengen in de discussie hier mijn beweegredenen voor een nee-stem.

• Ik ben principieel tegen de manier waarop de EU heeft gehandeld om het verdrag erdoorheen te drukken. De EU heeft m.i. bijgedragen aan de onstabiliteit door een verdrag neer te leggen dat niet breed genoeg gedragen werd. Dit wist Janoekovitsj, welke later min of meer met goedkeuring van de EU het land uit moest vluchten omdat hij anders doodgeschoten zou worden. De propaganda hieromheen is werkelijk bizar.
• Ook de anti-Ruslandpropaganda is voor mij een schop tegen het zere been. De EU heeft veel meer belang bij een goede relatie met Rusland dan met een goede relatie met Oekraine. Daarin moet m.i. een betere middenweg worden gezocht. M.b.t. de MH17 kwestie had Oekraine het luchtruim moeten sluiten zodra zij de separatisten gingen bombarderen. Ongeacht de partij die daadwerkelijk de MH17 heeft neergehaald is Oekraine op zijn minst medeverantwoordelijk.
- Ook de militaire samenwerking zie ik niet zitten. Hier hebben we als EU niks aan en hiermee jaag je alleen maar Rusland tegen je in het harnas.
- Het kost m.i. teveel geld, zelfs in een situatie zonder oorlog om standaarden in Oekraine op Europees niveau te krijgen.

Dit zijn de hoofdpunten wel. Verder ben ik redelijk pro-Europees. Zo ben ik o.a. voor een centrale Europese krijgsmacht en ook sta ik niet negatief tegenover verdere integratie. Het is jammer dat een groot deel van het nee-kamp om andere redenen stemt maar in dit referendum delen we een gezamelijk doel: een breder gedragen associatieverdrag.
Dit inderdaad en dat hoor je veel te weinig. Met name punt 2 en 3 vond ik een reden om tegen te stemmen.

Maar dan ben je schijnbaar een PVV-er/Wilders aanhanger of andersoortig tokkie.
٩๏̯͡๏)۶
  donderdag 7 april 2016 @ 12:01:37 #174
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_161250969
quote:

[..]

Er was een politieke meerderheid voor invoer van het referendum als instrument.
Dat jij toevallig tegen bent is jammer maar in een democratie gaat niet alles zoals jij het wil. Je kan straks op een partij stemmen die tegen referenda is.
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
  donderdag 7 april 2016 @ 12:02:49 #175
407389 Klokov
Ya Bogatyr
pi_161251005
quote:
3s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:00 schreef Ronaldsen het volgende:

[..]

Dit inderdaad en dat hoor je veel te weinig. Met name punt 2 en 3 vond ik een reden om tegen te stemmen.

PVV staat bij mij onderin de lijst, net boven de SP.
pi_161251016
quote:
3s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:00 schreef Ronaldsen het volgende:

[..]

Het argument dat we moeten zwichten voor de militaire intimidatie van Poetin hoor je juist best veel. Ook die drie oorspronkelijke aanjagers riepen dat vorige week nog in de NRC.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 12:03:13 #177
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_161251018
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:59 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Dat zal van persoon tot persoon verschillen wellicht. Zelfs als je tegen het referendum an sich bent kun je nog wel interesse hebben voor de politieke gevolgen van de uitslag ervan.
Maar als je echt zo begaan zou zijn met de Oekraïners en dit verdrag had je voor moeten stemmen. Nu is het roepen in de woestijn. Maar nogmaals ik heb het dus over de wijsneuzen die hun gelijk gaan halen tov ja-stemmers, niet over alle niet-stemmers :P.
pi_161251087
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:03 schreef Slobeend het volgende:

[..]

Maar als je echt zo begaan zou zijn met de Oekraïners en dit verdrag had je voor moeten stemmen. Nu is het roepen in de woestijn. Maar nogmaals ik heb het dus over de wijsneuzen die hun gelijk gaan halen tov ja-stemmers, niet over alle niet-stemmers :P.
Nee, door te gaan stemmen legitimeer je dit belachelijke referendum. Dat is dus geen erg logische stap als je tegen dit type referenda bent. Ook al ben je sterk voor een verdrag met Oekraïne.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 12:06:12 #179
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_161251102
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:58 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Niet helemaal logisch geredeneerd dit. Ik ben tegen dit type referenda maar van de uitslag heeft heel Nederland last. Daar mag ik dus best een mening over hebben. Daarnaast ben ik gewoon erg benieuwd van wat voor effect jullie nu precies verwachten van dit Nee?
Ja. Het is een irritatie vanuit het ja-kamp (van mij) naar niet-stemmers die claimen dat niet stemmen de beste optie was als je voor het verdrag was en heel hoog van de toren blazen wat betreft de uitkomst.
  donderdag 7 april 2016 @ 12:06:44 #180
347012 Akwasi
Geen baas.
pi_161251118
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:05 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nee, door te gaan stemmen legitimeer je dit belachelijke referendum. Dat is dus geen erg logische stap als je tegen dit type referenda bent. Ook al ben je sterk voor een verdrag met Oekraïne.
Hey, strategisch thuisblijver.
Anton Karel Willem Anton Simon Isaak
  donderdag 7 april 2016 @ 12:07:32 #181
8369 speknek
Another day another slay
pi_161251145
quote:
10s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:55 schreef bascross het volgende:
De opkomst bij de Europese verkiezingen in 2009 en 2014 was niet veel hoger, waarmee we kunnen concluderen dat [voor het veranderen van de koers van de EU] ook weinig draagvlak voor is.
Ik heb 'daar' even gespecificeerd, want dit referendum ging over de wens tot een koerswijziging van reeds in gang gezette processen.
pi_161251148
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:53 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Ja, ik denk dat je dit echt heel erg overschat. Maar goed, dat is mijn mening.
Overschatten wat je met dit referendum in praktische zin bereikt t.o.v. het handelsverdrag? Of overschatten wat dit voor een positief effect heeft op de gewone bezorgde burger (mits de politiek hier goed mee omgaat)?
  Moderator / Redactie Sport donderdag 7 april 2016 @ 12:08:14 #183
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_161251167
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:03 schreef Slobeend het volgende:

[..]

Ik ben begaan met de Oekraïners, en hoop echt dat ze betere banden met Europa kunnen krijgen. Maar toch tegen gestemd.

Waarom? Omdat het belangrijkste deel van het verdrag, handel, al is ingegaan en niet zal verdwijnen met een nee.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 12:08:22 #184
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_161251176
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:05 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik ben voor dit type referenda. Maar als je tegen dit type referenda bent maar voor het verdrag heb je dus je ego laten prevaleren boven die van de Oekraïners. In feite is dat ook tegen stemmen.
pi_161251187
quote:
Medvedev dik tevreden met uitslag referendum

MOSKOU - Dat het Nederlandse volk een nauwere band van de Europese Unie met Oekraïne afwijst, toont precies aan hoe Europa tegenover het politieke systeem in Kiev staat. Dat zei premier Dmitri Medvedev van Rusland donderdag naar aanleiding van het adviserende referendum in Nederland.
http://www.telegraaf.nl/b(...)ag_referendum__.html

De Russen zijn in elk geval blij gemaakt en hebben weer wat steun voor hun verwerpelijke agenda.
pi_161251231
We hebben de Russen in ieder geval blij gemaakt. Gelukkig maar.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_161251248
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:08 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

http://www.telegraaf.nl/b(...)ag_referendum__.html

De Russen zijn in elk geval blij gemaakt en hebben weer wat steun voor hun verwerpelijke agenda.
Mooi stukje propoganda wat appels met peren vergelijkt.

Geen nederlandse overigens, want die exporteren we niet meer.

De ironie. :')
  donderdag 7 april 2016 @ 12:10:52 #188
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_161251261
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:07 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik heb 'daar' even gespecificeerd, want dit referendum ging over de wens tot een koerswijziging van reeds in gang gezette processen.
Nederlanders zijn dus niet geïnteresseerd in Europese politiek. Opdoeken die handel.
Bedankt Hans.
pi_161251290
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:46 schreef Nielsch het volgende:
En dat is helemaal terecht want je bent immers tegen referenda. :)
pi_161251322
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:11 schreef grimselman het volgende:

[..]

En dat is helemaal terecht want je bent immers tegen referenda. :)
pi_161251341
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:06 schreef Slobeend het volgende:

[..]

Ja. Het is een irritatie vanuit het ja-kamp (van mij) naar niet-stemmers die claimen dat niet stemmen de beste optie was als je voor het verdrag was en heel hoog van de toren blazen wat betreft de uitkomst.
Die zijn mij niet zo opgevallen. Maar de volgende keer zal de roep aan één kant om het referendum te boycotten nog veel sterker zijn. Een paar procent minder opkomst en het was ongeldig, dat blijkt dus een veel betere optie dan vergeefs oproepen om te gaan stemmen.
pi_161251354
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:06 schreef Akwasi het volgende:

[..]

Hey, strategisch thuisblijver.
Nee, principieel thuisblijver.
  donderdag 7 april 2016 @ 12:13:47 #193
454110 Alektorophobia
minderminderminder
pi_161251374
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 11:40 schreef Nielsch het volgende:

[..]

De linkse partijen waren toch ook tegen? Zo raar is het dus niet dat je in een links bolwerk tegen hebt gestemd.
De linkse partijen waren voor het verdrag. Behalve de SP alhoewel de meningen binnen de SP ook behoorlijk verdeeld waren. GL was voor, PVDA was voor en er werd op verschillende linkse sites, waaronder de populaire actiesite Indymedia, opgeroepen om het referendum te boycotten omdat het een rechts initiatief was:https://www.indymedia.nl/node/32583
Ik vind het als rechtseling dan ook bijzonder sportief dat de SP wel meedeed maar de rest van links heeft zijn uiterste best gedaan om dit referendum te saboteren.
God bestaat niet dus geniet van het leven
pi_161251416
Je zou je toch je ogen uit je kop schamen als je in zo'n groen gebiedje woont. :o
pi_161251433
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:13 schreef Alektorophobia het volgende:

[..]

De linkse partijen waren voor het verdrag. Behalve de SP alhoewel de meningen binnen de SP ook behoorlijk verdeeld waren. GL was voor, PVDA was voor en er werd op verschillende linkse sites, waaronder de populaire actiesite Indymedia, opgeroepen om het referendum te boycotten omdat het een rechts initiatief was:https://www.indymedia.nl/node/32583
Ik vind het als rechtseling dan ook bijzonder sportief dat de SP wel meedeed maar de rest van links heeft zijn uiterste best gedaan om dit referendum te saboteren.
PvdD is links en tegen. Qua huidige zetelaantallen is het vrij eerlijk verdeeld over de flanken.
  donderdag 7 april 2016 @ 12:15:39 #196
399258 n0sferat2
houdt van vijgen
pi_161251441
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:14 schreef hpeopjes het volgende:
Je zou je toch je ogen uit je kop schamen als je in zo'n groen gebiedje woont. :o
Daarom is Fylax ook al druk met verhuizen.
Waar geen menselijkheid heerst, is het aan u om te streven naar humaniteit.
pi_161251445
Hartverwarmend om te zien dat een meerderheid tegen heeft gestemd. Op naar de volgende referendums.
Conscience do cost.
  donderdag 7 april 2016 @ 12:15:50 #198
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_161251450
http://nos.nl/artikel/209(...)en-niet-opdagen.html

Ipsos heeft een poll gedaan naar redenen om niet te stemmen. De top 4:
• De regering doet toch niets met de uitslag 27%
• Ik weet niet wat ik moet stemmen 26%
• Ik ben tegen dit referendum 23%
• Omdat ik hoop dat de opkomst niet boven de 30 procent komt 16%

[ Bericht 4% gewijzigd door De_Hertog op 07-04-2016 13:00:58 (NOS lijstje bleek niet op percentage gesorteerd) ]
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_161251452
quote:
Omdat je dan vermoedelijk in een gebied woont met hoger opgeleide en welvarende mensen?
pi_161251468
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:15 schreef ems. het volgende:
Hartverwarmend om te zien dat een meerderheid tegen heeft gestemd. Op naar de volgende referendums.
Referendoms!!!
pi_161251469
quote:
Jij schaamt je voor wat anderen stemmen? Merkwaardig
pi_161251478
quote:
Nee, dat zijn mensen die boven het ''gewone'' volk uitstijgen. Ubermenschen
pi_161251479
quote:
11s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:15 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Omdat je dan vermoedelijk in een gebied woont met hoger opgeleide en welvarende mensen?
Precies. Van die mensen die goed zijn in rekensommetjes en daarom denken dat ze politiek begrijpen :D
Conscience do cost.
pi_161251480
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:15 schreef De_Hertog het volgende:

Ipsos heeft een poll gedaan naar redenen om niet te stemmen. De top 3:
Dit laat wel zien dat het type referenda een serieuze evaluatie kan gebruiken.
pi_161251498
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:16 schreef ems. het volgende:

[..]

Precies. Van die mensen die goed zijn in rekensommetjes en daarom denken dat ze politiek begrijpen :D
En die daardoor ook succesvoller blijken in het leven. Echt iets om je voor te schamen.
  donderdag 7 april 2016 @ 12:18:16 #206
8369 speknek
Another day another slay
pi_161251530
quote:
14s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:10 schreef bascross het volgende:

[..]

Nederlanders zijn dus niet geïnteresseerd in Europese politiek. Opdoeken die handel.
Yes alleen maar doen waar Nederland in geïnteresseerd is *O*. Iedereen 24/7 op de bank zitten, frikadellen eten en GTST en The Voice of Holland kijken.
  donderdag 7 april 2016 @ 12:18:28 #207
454110 Alektorophobia
minderminderminder
pi_161251539
quote:
Ik heb het gisteravond eens goed bekeken en het viel me meteen op dat de groene gebieden gemeentes zijn waar links traditioneel een enorme aanhang heeft zoals Amsterdam of Nijmegen oftewel het gemeentes zijn waar de rijke elite wonen zoals Rozendaal.
pi_161251541
quote:
10s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:17 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En die daardoor ook succesvoller blijken in het leven.
Nou! :')
Conscience do cost.
pi_161251546
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:18 schreef speknek het volgende:

[..]

Yes alleen maar doen waar Nederland in geïnteresseerd is *O*. Iedereen 24/7 op de bank zitten, frikadellen eten en GTST en The Voice of Holland kijken.
Projectie
pi_161251551
quote:

[..]

Volgens de Europese regelgeving moeten alle landen akkoord gaan met het verdrag, en dit ook ratificeren. Zo niet, geen verdrag. Hetzelfde met de vluchtelingenopvang. Dat is ook een van de nadelen van een grote EU. Maar het hoort erbij. Je kunt niet één soevereine staat iets opdringen omdat een meerderheid van andere staten dat wil.
pi_161251559
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:16 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Niks mis met referenda.

De politiek kan er ook niets aan doen dat er zoveel potentiele voorstemmers thuis op de buienradar fappen omdat ze hopen dat de opkomst lager wordt door bar weer.
pi_161251568
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:18 schreef MAHL het volgende:

[..]

Volgens de Europese regelgeving moeten alle landen akkoord gaan met het verdrag, en dit ook ratificeren. Zo niet, geen verdrag. Hetzelfde met de vluchtelingenopvang. Dat is ook een van de nadelen van een grote EU. Maar het hoort erbij. Je kunt niet één soevereine staat iets opdringen omdat een meerderheid van andere staten dat wil.
Niet per definitie. Handelsverdragen hoeven bijvoorbeeld niet door elke lidstaat goedgekeurd te worden, slechts door een meerderheid.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_161251569
quote:

Die poll hadden ze vooraf moeten doen. Dan was er 100% zeker weten wat anders uit gekomen.
pi_161251571
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:19 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Niks mis met referenda.

De politiek kan er ook niets aan doen dat er zoveel potentiele voorstemmers thuis op de buienradar fappen omdat ze hopen dat de opkomst lager wordt door bar weer.
  donderdag 7 april 2016 @ 12:19:39 #215
163768 Happel
Je Suis Roi
pi_161251572
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:18 schreef speknek het volgende:

[..]

Daar vallen toch alle mensen onder die niet zijn gaan stemmen? Die hebben blijkbaar geen interesse in dit soort referenda
Elite
Feyenoordsupporters gaan naar de hemel, als er in de hel geen plaats meer is
Tegen TTIP
pi_161251581
quote:

[..]

Niks mis met referenda.

Daarom de volgende keer ook gewoon geen opkomst drempel.
Conscience do cost.
  † In Memoriam † donderdag 7 april 2016 @ 12:20:24 #217
230491 Zith
pls tip
pi_161251597
quote:
14s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:10 schreef bascross het volgende:

[..]

Nederlanders zijn ook niet geinteresseerd in Rijkswaterstaat, opdoeken die handel!
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  donderdag 7 april 2016 @ 12:20:27 #218
163768 Happel
Je Suis Roi
pi_161251599
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:19 schreef ems. het volgende:

[..]

Daarom de volgende keer ook gewoon geen opkomst drempel.
Nee, referenda bindend maken.
Elite
Feyenoordsupporters gaan naar de hemel, als er in de hel geen plaats meer is
Tegen TTIP
pi_161251603
quote:

[..]

Niks mis met referenda.

Dit heeft niets te maken met wat ik schrijf.
pi_161251607
quote:
14s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:20 schreef Happel het volgende:

[..]

Ook.
Conscience do cost.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 12:20:57 #221
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_161251610
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:16 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]

Nee, dat zijn mensen die boven het ''gewone'' volk uitstijgen. Ubermenschen
Kap eens met dat zwart witte geframe :').
pi_161251617
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:16 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En ook dat de uitslag niet representatief is.
  donderdag 7 april 2016 @ 12:21:05 #223
8369 speknek
Another day another slay
pi_161251618
quote:

Yikes. We moeten ervoor waken dat we opiniepeilingen in democratische besluitvormingsprocessen mee gaan nemen, maar dit is wel redelijk incriminerend. Alleen al degenen die tegen het referendum lijken te zijn steken met gemak boven het percentage nee stemmers uit.
pi_161251638
quote:
14s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:20 schreef Happel het volgende:

[..]

Als je echt wat met referenda wilt, ik vraag het mij af, dan is dat inderdaad wel de beste optie. Of bindend wanneer een bepaalde optie X% van de stemgerechtigden achter zich krijgt.
pi_161251644
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:20 schreef Slobeend het volgende:

[..]

Kap eens met dat zwart witte geframe :').
Hoho dat is de mening van sommige hier
pi_161251660
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:22 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]

Hoho dat is de mening van sommige hier, 99999
Nonsens, kap gewoon met dat domme geframe van je.
pi_161251666
quote:

Voor het gemak de nummer 1 maar even weggelaten?
pi_161251669
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:21 schreef speknek het volgende:

[..]
Alleen al degenen die tegen het referendum lijken te zijn steken met gemak boven het percentage nee stemmers uit.
Als je tegen een referendum bent moet je natuurlijk lekker niet stemmen. Iedereen blij.
Conscience do cost.
  donderdag 7 april 2016 @ 12:22:49 #229
262 Re
Kiss & Swallow
pi_161251670
ik ben benieuwd hoeveel bejaarden nu nog een extra dagje in de stront moeten rollen met deze verspilling van belastinggeld
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_161251679
quote:
10s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:20 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dit heeft niets te maken met wat ik schrijf.
Dan nog. Ook bij de laatste europese verkiezingen bleef 62% thuis. Heeft men zich in Den Haag daarvan ooit afgevraagd waarom? Ik hoor keer op keer dat ze de lage opkomst betreuren, verder gebeurt er helemaal niets mee. Ik zie niet in waarom de opkomst nu geevolueerd zou moeten worden.

Wat wel geevolueerd zou moeten worden is de gemeentelijke willekeur qua stembureaus wat mij betreft.
  donderdag 7 april 2016 @ 12:23:37 #231
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_161251691
quote:
3s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:22 schreef Re het volgende:
ik ben benieuwd hoeveel bejaarden nu nog een extra dagje in de stront moeten rollen met deze verspilling van belastinggeld
Zeker wel 16.000
wooblabalurg
pi_161251692
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:18 schreef MAHL het volgende:

[..]

Er zijn genoeg verdrag waar bepaalde landen een uitzonderingspositie hebben. Nederland zal dan niet profiteren van de voordelen van het verdrag maar het staat het verdrag niet in de weg.
pi_161251703
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:22 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nonsens, kap gewoon met dat domme geframe van je.
  donderdag 7 april 2016 @ 12:24:33 #234
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_161251718
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:23 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Dan nog. Ook bij de laatste europese verkiezingen bleef 62% thuis. Heeft men zich in Den Haag daarvan ooit afgevraagd waarom? Ik hoor keer op keer dat ze de lage opkomst betreuren, verder gebeurt er helemaal niets mee. Ik zie niet in waarom de opkomst nu geevolueerd zou moeten worden.

Wat wel geevolueerd zou moeten worden is de gemeentelijke willekeur qua stembureaus wat mij betreft.
Misschien als je ze een vuursteen of een watersteen geeft, dat ze dan wel evolueren?
wooblabalurg
pi_161251722
quote:
99s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:22 schreef CrashO het volgende:

[..]

Wat een prutsrijtje in het artikel :P
quote:
Totaal 152%
  donderdag 7 april 2016 @ 12:24:50 #236
262211 hhh38
pi_161251726
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:01 schreef PirE het volgende:

[..]

Er was een politieke meerderheid voor invoer van het referendum als instrument.
Dat jij toevallig tegen bent is jammer maar in een democratie gaat niet alles zoals jij het wil. Je kan straks op een partij stemmen die tegen referenda is.
Er zijn onderwerpen die ik belangrijker vind bij tweede kamerverkiezingen. Dat de voorstanders van een referendum zeggen dat wij ons moeten neerleggen bij het besluit van de politiek om referenda te houden vind ik ook nogal krom.

De dingen die me aan dit referendum hebben gestoord is het feit dat een heleboel stemmen helemaal geen antwoord waren op de vraag of mensen voor of tegen het verdrag waren. Hierdoor zijn alle nee-stemmen op een hoop gegooid, waardoor iedereen de resultaten een eigen draai kan geven. Ik ben benieuwd wat de resultaten waren geweest als de antwoorden waren:
- Tegen, fuck de EU
- Tegen, het verdrag met Oekraïne ratificeren lijkt me geen verstandige beslissing
- Voor

Dan had de politiek tenminste echt wat met de resultaten gekund en hadden de proteststemmers daadwerkelijk hun proteststem gehad.

Allemaal hypothetisch dit natuurlijk, zo zou het er niet moeten staan. Toch vind ik dit één van de grote nadelen aan zo'n referendum, je komt nooit achter de argumenten van de kiezer.
pi_161251736
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:19 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Niet per definitie. Handelsverdragen hoeven bijvoorbeeld niet door elke lidstaat goedgekeurd te worden, slechts door een meerderheid.
Maar dit is geen handelsverdrag.
pi_161251775
quote:
10s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:24 schreef 99.999 het volgende:

[..]

[..]

Gewoon meerdere opties te kiezen per sub-categoriën.
Bijvoorbeeld "De regering doet toch niets met de uitslag" & "Ik ben tegen dit referendum"
Dan krijg je hogere percentages :P
  donderdag 7 april 2016 @ 12:26:14 #239
454110 Alektorophobia
minderminderminder
pi_161251778
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:21 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

En ook dat de uitslag niet representatief is.
De uitslag is representatief. Zo gaat het met verkiezingen of referenda. Diegene die stemmen tellen mee de rest niet. En dat handjevol mensen dat voor is maar niet is gaan stemmen om de boel te saboteren had het verschil ook niet meer gemaakt. (en ga nou niet net doen alsof alle thuisblijvers voor stemmers zouden zijn geweest)
pi_161251793
quote:
Als je dit al veel vindt kosten raad ik je af om naar de begroting van de EU en de Nederlandse afdracht te kijken.
pi_161251807
quote:

[..]

Dan nog. Ook bij de laatste europese verkiezingen bleef 62% thuis. Heeft men zich in Den Haag daarvan ooit afgevraagd waarom?
Ja, dat was inderdaad onderwerp van discussie na die verkiezingen.
quote:
Ik hoor keer op keer dat ze de lage opkomst betreuren, verder gebeurt er helemaal niets mee. Ik zie niet in waarom de opkomst nu geevolueerd zou moeten worden.
Ik spreek niet over evalueren van de opkomst maar van de inrichting van het type referendum.
quote:
Beetje mal, dat is een gemeentelijke verantwoordelijkheid. Dat centraliseren is een gek idee.
pi_161251816
quote:
Die miljarden naar Oekraine zijn geen verspilling van belastinggeld?
pi_161251824
Nederland als nieuwe partner van Poetin, bijzonder.
Niet meer vrienden met het westen maar vrienden met het oosten.

Slim van de Nederlanders, als handelslandje.
  donderdag 7 april 2016 @ 12:28:12 #244
262 Re
Kiss & Swallow
pi_161251833
quote:
9s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:26 schreef MAHL het volgende:

[..]

Als je dit al veel vindt kosten raad ik je af om naar de begroting van de EU en de Nederlandse afdracht te kijken.
mja, ik vond dit referendum compleet nutteloos, maar ben in principe niet tegen een referendum. zolang het gaat over waar het over gaat...TTIP lijkt me ook een verdomd moeilijke om goed te kunnen begrijpen
  donderdag 7 april 2016 @ 12:28:57 #245
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_161251849
quote:
9s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:26 schreef MAHL het volgende:

[..]

Ik moest huilen.
quote:
Nederland droeg in 2014 ruim 4,7 miljard euro af aan de EU. In hetzelfde jaar ontvingen we 2,2 miljard aan Europese steun
bron: http://www.europa-nu.nl/id/vh9w9l2qtnwn/wat_kost_europa_ons
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_161251856
Maar goed, ik begrijp dat de voorstander zielsgelukkig zijn met hun pyrrusoverwinning. Jullie hebben al door dat dit referendum niet of nauwelijks gevolgen gaat hebben voor het verdrag?
  donderdag 7 april 2016 @ 12:29:43 #247
262211 hhh38
pi_161251866
quote:

Zeer interessant. Overigens zijn de 2e en 3e categorie geen elkaar uitsluitende categorieën.
  † In Memoriam † donderdag 7 april 2016 @ 12:29:50 #248
230491 Zith
pls tip
pi_161251870
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:27 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Wat weet jij nou van chemo, jochie?
Re heeft een PhD in de medische wetenschappen geloof ik..
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_161251872
quote:
3s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:28 schreef Re het volgende:

[..]

mja, ik vond dit referendum compleet nutteloos, maar ben in principe niet tegen een referendum. zoalng het gaat over war het over gaat/// TTIP lijkt me ook een verdomd moeilijke om goed te kunnen begrijpen
"Bent U voor of Tegen een verdrag dat zo sketchy is dat onze gekozen volksvertegenwoordigers hem alleen maar zonder aantekeningen te maken in een afgesloten ruimte op afspraak beperkt mogen inzien" :P

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-04-2016 12:30:23 ]
pi_161251876
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:27 schreef bianconeri het volgende:

Het zal andere landen en handelspartners een rotzorg wezen wat er wij met Oekraïne doen. De handelsverdragen met die landen zijn er al. Dit nieuwe handelsverdrag is enkel een speeltje voor politici. Politici die Nederland als handelsland al erg veel schade hebben veroorzaakt wegens de sancties tegen Rusland.
pi_161251881
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:26 schreef Alektorophobia het volgende:

[..]

De uitslag is representatief. Zo gaat het met verkiezingen of referenda. Diegene die stemmen tellen mee de rest niet. En dat handjevol mensen dat voor is maar niet is gaan stemmen om de boel te saboteren had het verschil ook niet meer gemaakt. (en ga nou niet net doen alsof alle thuisblijvers voor stemmers zouden zijn geweest)
Nee de uitslag is geldig maar niet representatief, de opzet van het referendum zorgde dat het Ja kamp werd verdeeld in een groep die ging stemmen en een groep die niet ging stemmen om de opkomst te drukken. Je krijgt dan altijd een niet representatieve uitslag als de keuze alleen Ja/Nee is.
pi_161251888
quote:
Is dat in- of exclusief naheffing?
  donderdag 7 april 2016 @ 12:30:31 #253
454110 Alektorophobia
minderminderminder
pi_161251889
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:27 schreef bianconeri het volgende:

Die Poetin onzin heb ik me ook aan gestoord. Alsof de mensen in Nederland hun kiesgedrag afstemmen op de Russische politiek. Ik gestemd voor onze eigen belangen en onze portemonnee..
  donderdag 7 april 2016 @ 12:30:33 #254
262211 hhh38
pi_161251891
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:16 schreef ems. het volgende:

[..]

Het zijn vooral steden met veel alpha en gammastudenten, die zijn niet per se goed in rekenen hoor :P
  donderdag 7 april 2016 @ 12:31:04 #255
262 Re
Kiss & Swallow
pi_161251906
quote:
99s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:29 schreef CrashO het volgende:

[..]

"Bent U voor of Tegen een verdrag dat zo sketchy is dat onze gekozen volksvertegenwoordigers hem alleen maar zonder aantekeningen te maken in een afgesloten ruimte op afspraak beperkt mogen inzien" :P
ja, ik zou wel zin hebben in zo'n referendum al denk ik dat men daar al helemaal niet in is geintereseerd
pi_161251917
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:29 schreef KoosVogels het volgende:
Maar goed, ik begrijp dat de voorstander zielsgelukkig zijn met hun pyrrusoverwinning. Jullie hebben al door dat dit referendum niet of nauwelijks gevolgen gaat hebben voor het verdrag?
Dat het geen gevolgen gaat hebben heeft ook gevolgen.
pi_161251937
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:30 schreef hhh38 het volgende:

[..]

Het zijn vooral steden met veel alpha en gammastudenten, die zijn niet per se goed in rekenen hoor :P
Precies, De gemeenten met een TU (Delft, Eindhoven, Enschede) hebben allemaal een duidelijke NEE gegeven. Al dat groenlinks tuig (Kuch, Wageningen, Amsterdam) een Ja

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 07-04-2016 12:32:50 ]
  † In Memoriam † donderdag 7 april 2016 @ 12:32:23 #258
230491 Zith
pls tip
pi_161251943
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:30 schreef Alektorophobia het volgende:

[..]

Die Poetin onzin heb ik me ook aan gestoord. Alsof de mensen in Nederland hun kiesgedrag afstemmen op de Russische politiek. Ik gestemd voor onze eigen belangen en onze portemonnee..
80% van het Geenpeil promofilmpje gnig over Rusland.
pi_161251961
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:31 schreef MAHL het volgende:

[..]

Dat het geen gevolgen gaat hebben heeft ook gevolgen.
Ja, dan wordt een aantal mensen nog bozer.

Wat dat betreft had Pechtold wel gelijk toen hij zei dat het kabinet aan verwachtingsmanagement had moeten doen.
  donderdag 7 april 2016 @ 12:33:07 #260
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_161251962
quote:
9s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:30 schreef MAHL het volgende:

[..]

Is dat in- of exclusief naheffing?
Nee
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
  donderdag 7 april 2016 @ 12:33:42 #261
8369 speknek
Another day another slay
pi_161251978
quote:
Gemiddeld bedragen de zorgkosten van ouderen in Nederland ¤ 8.830,- per persoon. Per dag is dat 24,80 euro. Het referendum kostte 40 miljoen. Dus gisteren hebben 1.612.903 ouderen door de stront gerold om dit mogelijk te maken.
  donderdag 7 april 2016 @ 12:33:51 #262
407389 Klokov
Ya Bogatyr
pi_161251981
quote:
10s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:24 schreef 99.999 het volgende:

[..]

[..]

Kon waarschijnlijk meerdere opties selecteren.
pi_161251989
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:32 schreef Zith het volgende:

[..]

80% van het Geenpeil promofilmpje gnig over Rusland.
Net als 80% van de Ja promotie..
Dit soort pareltjes:

donderdag 7 april 2016 @ 12:35:01 #264
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_161252010
Europa mijn anus :')

quote:
volgens de nieuwe afspraken moeten ook criminele activiteiten (bijvoorbeeld XTC-productie of prostitutie) deel uitmaken van de berekeningen. Voor Nederland resulteerde dit in een toename van 1,3 procent.
bron: http://www.europa-nu.nl/id/vjodm3f9mkso/europese_naheffing
  † In Memoriam † donderdag 7 april 2016 @ 12:35:12 #265
230491 Zith
pls tip
pi_161252017
quote:
99s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:32 schreef CrashO het volgende:

[..]

Precies, De gemeenten met een TU (Delft, Eindhoven, Enschede) hebben allemaal een duidelijke NEE gegeven. Al dat groenlinks tuig (Kuch, Wageningen) een Ja
Ah ja, die Wageningen bij de top 5 beste life sciences universiteiten ter wereld behoort. En als enige universiteit in Nederland bij de top 50 beste universiteiten ter wereld. Echte social sciences dat.

pi_161252020
quote:
Je kan het blijven herhalen, het wil er niet in.....
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_161252021
Deze goede post van Ws nog even QFT citeren....

De EU breidt alsmaar zijn macht uit over de burgers van de lidstaten, en de EU breidt alsmaar zijn machtsgebied en invloedssfeer uit. Daar is geen democratische controle op en en daar is geen draagvlak voor onder de bevolkingen. Daar ligt het probleem, niet bij dit referendum, dat is een speldenprik of een stuiptrekking van de democratie.

In wezen is de EU het antwoord van het grootkapitaal op de democratie van de 20e eeuw, met al zijn rechten en vruchten voor zij die arbeid leveren zoals de 40-urige werkweek, minimumloon, vakantiedagen, pensioen en gezondheidszorg. Via de EU hebben we de race to the bottom waarin er moet worden geconcurreerd met de slechtste arbeidsvoorwaarden. De EU moet zich daartoe telkens uitbreiden met het volgende lagelonenland. De democratie begint echter terug te vechten, die is daarbij terecht niet selectief in zijn strijdmiddelen, het is namelijk 5 voor 12. De voorstanders hebben echter niet te klagen, na de referendum-farce van 2005 mogen ze blij zijn dat er geen bloed vergoten is.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_161252038
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:30 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Nee de uitslag is geldig maar niet representatief, de opzet van het referendum zorgde dat het Ja kamp werd verdeeld in een groep die ging stemmen en een groep die niet ging stemmen om de opkomst te drukken. Je krijgt dan altijd een niet representatieve uitslag als de keuze alleen Ja/Nee is.
Tja, op die manier kun je wel eindeloos semantisch gaan discussiëren. Afspraak is dat het referendum zou gelden bij een opkomst van 30%. Dat percentage is gehaald. Die strategische niet-stemmers hebben pech.

Ik zie bijvoorbeeld de VVD ook niet aftreden omdat in 2012 er veel strategische stemmers waren en de uitslag daarom niet representatief was.
pi_161252053
AFP twitterde op donderdag 07-04-2016 om 12:35:45 #BREAKING EU's Juncker 'sad' at Dutch referendum outcome: spokesman reageer retweet
pi_161252060
quote:

[..]

Precies, De gemeenten met een TU (Delft, Eindhoven, Enschede) hebben allemaal een duidelijke NEE gegeven. Al dat groenlinks tuig (Kuch, Wageningen, Amsterdam) een Ja
Zo duidelijk is dat allemaal niet.In Enschede en Eindhoven is de opkomst onder de 30% en in Delft is de opkomst hoger (35%) maar is het aantal Ja stemmen ook relatief hoog (48% tegen 51%).
  donderdag 7 april 2016 @ 12:36:58 #271
262211 hhh38
pi_161252067
quote:

[..]

Je bedoelt studenten die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in politiek? Ik denk dat die technische studenten massaal zijn thuisgebleven, die boeit dit over het algemeen niet zoveel denk ik.
  donderdag 7 april 2016 @ 12:37:16 #272
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_161252078
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:36 schreef Houtenbeen het volgende:
AFP twitterde op donderdag 07-04-2016 om 12:35:45 #BREAKING EU's Juncker 'sad' at Dutch referendum outcome: spokesman reageer retweet
Ik ben ook een beetje sad
wooblabalurg
pi_161252088
quote:
99s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:34 schreef CrashO het volgende:

[..]

Net als 80% van de Ja promotie..
Dit soort pareltjes:

Toch zou ik d'r doen.
pi_161252106
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:35 schreef Montagui het volgende:

[..]

Je kan het blijven herhalen, het wil er niet in.....
Bepaalde figuren zitten natuurlijk nog in een overwinningsroes.

Overigens is het referendum inderdaad een feestje voor Jan Roos en Thierry Baudet. De marktwaarde van beide heren is de afgelopen dagen aanzienlijk gestegen.
  donderdag 7 april 2016 @ 12:40:02 #275
8369 speknek
Another day another slay
pi_161252156
Get it while it's hot ladies! :').

Baudet is tenminste een echte PUA, die laat jullie wel eens lekker waardeloos voelen.
pi_161252198
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:35 schreef MAHL het volgende:

[..]

Tja, op die manier kun je wel eindeloos semantisch gaan discussiëren. Afspraak is dat het referendum zou gelden bij een opkomst van 30%. Dat percentage is gehaald. Die strategische niet-stemmers hebben pech.

Ik zie bijvoorbeeld de VVD ook niet aftreden omdat in 2012 er veel strategische stemmers waren en de uitslag daarom niet representatief was.
Als je woorden uit verband gaat halen is discussie helemaal zinloos dus eindeloos discussiëren hoeft niet als je het eens bent over de betekenis van de woorden.

Verder ben ik een strategische niet stemmer maar zeer tevreden met het resultaat want de politiek met name Rutte heeft nu een probleem wat opgelost moet worden. Zowel met de referendumwet als ook met dit verdrag. Ik ben geen fan van dit kabinet en vind het dus wel leuk dat de voorzitter van de EU in zijn hemd staat. Dit verdrag zelf vind ik totaal onbelangrijk voor Nederland alleen is het jammer voor de Oekraïne.
  donderdag 7 april 2016 @ 12:41:44 #277
262 Re
Kiss & Swallow
pi_161252199
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:40 schreef speknek het volgende:
Get it while it's hot ladies! :').

[ afbeelding ]

Baudet is tenminste een echte PUA, die laat jullie wel eens lekker waardeloos voelen.
Was die niet ook fan van Julien Blanc?
  donderdag 7 april 2016 @ 12:42:19 #278
262211 hhh38
pi_161252216
quote:
3s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:41 schreef Re het volgende:

[..]

Yup.
  donderdag 7 april 2016 @ 12:43:10 #279
8369 speknek
Another day another slay
pi_161252239
quote:
3s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:41 schreef Re het volgende:

[..]

Ja.

(dat is stiekem de werkelijke reden dat ik tegen heb gestemd Baudet+Roos+Wilders = ik hoef geen letter van het verdrag meer te lezen, waar zet ik mijn handtekening)
  donderdag 7 april 2016 @ 12:43:33 #280
454110 Alektorophobia
minderminderminder
pi_161252251
quote:
Klopt maar er speelt iets veel belangrijkers mee. We staan aan het begin van een nieuwe evolutie op het gebied van referenda en inspraak. Dit referendum was meer een grappig en niet al te serieus initiatief van GeenStijl/Forum voor Democratie en was succesvoller dan iedereen had verwacht. Men heeft daarom ook niet goed nagedacht over het onderwerp dat niet zo heel erg leefde. Dat zal de volgende keer wel anders zijn als men 'populairdere' onderwerpen neemt zoal immigratie, grenscontroles of bv de toekomstige toetreding van Turkije.
Ik zie dit referendum als een opmaat naar meer waarbij de referendumwet nog een aantal malen zal worden bijgeschaafd en we uiteindelijk ergens in de toekomst naar een bindend referendum gaan.
pi_161252286
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:43 schreef Alektorophobia het volgende:

[..]

Klopt maar er speelt iets veel belangrijkers mee. We staan aan het begin van een nieuwe evolutie op het gebied van referenda en inspraak. Dit referendum was meer een grappig en niet al te serieus initiatief van GeenStijl/Forum voor Democratie en was succesvoller dan iedereen had verwacht. Men heeft daarom ook niet goed nagedacht over het onderwerp dat niet zo heel erg leefde. Dat zal de volgende keer wel anders zijn als men 'populairdere' onderwerpen neemt zoal immigratie, grenscontroles of bv de toekomstige toetreding van Turkije.
Ik zie dit referendum als een opmaat naar meer waarbij de referendumwet nog een aantal malen zal worden bijgeschaafd en we uiteindelijk ergens in de toekomst naar een bindend referendum gaan.
Nee.
pi_161252332
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:43 schreef Alektorophobia het volgende:

[..]

Succesvoller dan wie had verwacht? Voor GeenStijl was het precies zo succesvol als ze hadden verwacht, want die hadden een winst voor tegen verwacht, en voor iedereen die dit een kutreferendum vond is het helemaal niet succesvol.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  donderdag 7 april 2016 @ 12:47:48 #283
454110 Alektorophobia
minderminderminder
pi_161252369
quote:
10s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:46 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Succesvoller dan wie had verwacht? Voor GeenStijl was het precies zo succesvol als ze hadden verwacht, want die hadden een winst voor tegen verwacht, en voor iedereen die dit een kutreferendum vond is het helemaal niet succesvol.
Ik heb het nog over de periode daarvoor. Het verzamelen van de handtekeningen. Zo begon het.
  donderdag 7 april 2016 @ 12:50:56 #284
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_161252461
quote:
99s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:22 schreef CrashO het volgende:

[..]

Excuses. Was me niet opgevallen, ik had de bovenste drie gepakt, dacht dat die lijst op volgorde stond.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 7 april 2016 @ 12:52:09 #285
262211 hhh38
pi_161252489
http://nos.nl/artikel/209(...)ndum-werkt-niet.html

Is dit al voorbijgekomen?

Aantal goede punten:
- Verander die opkomstdrempel, bijvoorbeeld naar een minimaal percentage voor één van de twee kampen
- "Je kunt ook zeggen: twee derde is thuisgebleven. Als zij bezwaren hadden, hadden ze wel tegengestemd."
- "Hij ziet liever niet dat een referendum wordt gekoppeld aan een onderwerp dat toevallig door de Eerste Kamer en Tweede Kamer wordt behandeld, zoals nu de bedoeling is."

Dat laatste punt vind ik wel belangrijk, want hierdoor is er al een besluit gevallen en hebben vooral de tegenstanders van dat besluit een reden om naar de stembus te gaan. Hierdoor zal tegen in bijna elk geval winnen, wat een vertekend beeld geeft van wat het volk echt denkt.
pi_161252491
quote:
10s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:46 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Nipt de opkomstdrempel van 30 procent(!) halen, is blijkbaar succesvol.
  donderdag 7 april 2016 @ 12:53:57 #287
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_161252523
quote:

[..]

Ik ben het met je eens dat daar ook iets aan gedaan moet worden. Maar een belangrijke reden om dit nu wel te evolueren is dat dit de eerste keer is dat een referendum volgens deze wet is gehouden, en dan mag je best kritisch naar het proces kijken.
Los van de opkomst is er trouwens ook de absurde situatie dat als minder 'voor' stemmers waren gaan stemmen ze hun zin hadden gekregen. Dat kan nooit de bedoeling zijn, lijkt me.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_161252572
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:52 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nipt de opkomstdrempel van 30 procent(!) halen, is blijkbaar succesvol.
Vanzelfsprekend.
Conscience do cost.
pi_161252614
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:56 schreef ems. het volgende:

[..]

Vanzelfsprekend.
Maar ik ben blij voor Roos en Baudet. Vooral voor die laatste. Dankzij z'n nieuw verworven bekendheid kan Thierry immers een lekker extra zakcentje verdienen.
  donderdag 7 april 2016 @ 12:59:06 #290
262211 hhh38
pi_161252618
Overigens gaf maar een kwart aan te zijn gaan stemmen omdat ze het onderwerp belangrijk vonden. Dat geeft ook te denken, dat is maar 8% van het aantal stemgerechtigden.
pi_161252743
Wanneer krijgen we de TTIP referendum?
Land of the free. Home of the brave.
pi_161252750
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 13:05 schreef Scarface88 het volgende:
Wanneer krijgen we de TTIP referendum?
Na de les over lidwoorden.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_161252791
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 13:06 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Na de les over lidwoorden.
Onaangenaam mens :P :D
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)een-onaangenaam-mens
  donderdag 7 april 2016 @ 13:09:58 #294
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_161252796
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 12:20 schreef Zith het volgende:

[..]

Nederlanders zijn ook niet geinteresseerd in Rijkswaterstaat, opdoeken die handel!
Eens. Werkt bij Blija Buitendijks ook heel goed.
Bedankt Hans.
pi_161252799
quote:
Ik ben ook een onaangename lul.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_161252827
Nou nou dikke winst die 20% van de NLers die tegen hebben gestemd....
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  donderdag 7 april 2016 @ 13:13:44 #297
242879 Onnoman
The On And Only
pi_161252844
3,6 miljoen mensen hebben tegen gestemd..
das best veel mensen
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_161252869
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 13:12 schreef ssebass het volgende:
Nou nou dikke winst die 20% van de NLers die tegen hebben gestemd....
En 90% heeft niet voor gestemd ;)
pi_161252883
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 13:13 schreef Onnoman het volgende:
3,6 miljoen mensen hebben tegen gestemd..
das best veel mensen
Als we uitgaan van ongeveer 13 miljoen stemgerechtigden, hebben 2,6 miljoen Nederlanders tegen het verdrag gestemd.
pi_161252924
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 13:16 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Als we uitgaan van ongeveer 13 miljoen stemgerechtigden, hebben 2,6 miljoen Nederlanders tegen het verdrag gestemd.
En hoeveel 'stemgerechtigden' zitten in het gekkenhuis en wisten helemaal niet dat dit vandaag was? .
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_161252925
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 13:16 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

en 1,3 miljoen mensen voor ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')