Altijd mooi hoe verhitte politieke debatten de fascistoïde trekjes in mensen naar boven kunnen halen.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:30 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
Het geeft ook aan, net als vele andere momenten dat er gestemd kon worden, dat veel nederlanders het stemrecht niet waard zijn.
Wassenaar is een laagopgeleide Tokkie gemeente¿quote:Op donderdag 7 april 2016 11:01 schreef Serieus_Persoon het volgende:
22 van 390 gemeenten stemden voor het verdrag de rest zijn laagopgeleide tokkie gemeenten.
Het was een samenloop van omstandigheden, niet de oorzaak van maar één variabele.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:31 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Die uitslagen hadden niets te maken met het referendum en CDA verloor maar 3 zetels. Ondanks de PVV die net begon en Marijnissen die enorm populair was.
Ik weet niet eens wat precies jouw mening is hier, maar mensen met een andere mening 'het stemrecht niet waard' vinden is nooit erg democratisch.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:30 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
Het geeft ook aan, net als vele andere momenten dat er gestemd kon worden, dat veel nederlanders het stemrecht niet waard zijn.
Ik ben klaar met het nakijken van bachelorscripties en ben aan het nagloeien van de overwinning. Gister in een links bolwerk, een universiteit in Amsterdam, tegen gestemd. En nu blijkt de kiesdrempel ook nog gehaald. Fantastisch.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:31 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
Ik ben bezig met mn bachelor thesis. PRO-CAS-TRI-NA-TION.
Als je de discussie niet kunt winnen ga je gewoon iedereen maar op één hoop gooien, lekker makkelijk zo'n zwart/wit gekleurd wereldbeeldquote:Op donderdag 7 april 2016 11:30 schreef Nielsch het volgende:
[..]
ik marginaliseer niets... feitelijk is het gezien 100% correct dat Wilders (en okee vooruit, Roemer) op dit moment niet de absolute meerderheid van kiezers achter zich hebben. Dus een minderheid.
Zal mij een worst wezen, in vele landen wordt er oorlog gepleegd zodat mensen een stem kunnen krijgen. En hier in Nederland doen we moeilijk als we ongeveer 4x per vier jaar een stem moeten uitbrengen...quote:Op donderdag 7 april 2016 11:31 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Altijd mooi hoe verhitte politieke debatten de fascistoïde trekjes in mensen naar boven kunnen halen.
Spullen pakken voor een weekendje kamperen. Heb ook niet gestemd omdat ik tegen dit type referenda ben. Heb dus nuttiger dingen gedaan.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:28 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:
Maar waar waren Nielsch en 99999 gisteren toen bekend werd dat het nee-kamp won?
welke discussie precies?quote:Op donderdag 7 april 2016 11:33 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Als je de discussie niet kunt winnen ga je gewoon iedereen maar op één hoop gooien, lekker makkelijk zo'n zwart/wit gekleurd wereldbeeld
Het feit dat ze het niet waard zijn betekend niet dat ze het niet mogen hebben of mogen gebruiken.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:32 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Ik weet niet eens wat precies jouw mening is hier, maar mensen met een andere mening 'het stemrecht niet waard' vinden is nooit erg democratisch.
Met een positieve blik op het leven ga je dus vaker een weekendje weg.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:30 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Netflix aan het kijken, weekendje Berlijn aan het plannen, nog een werkgerelateerde mail sturen...
You know, life...
Kijk een verstandige reactie van een voor-stemmer, het kan dus wel.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:30 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Net zei je wat anders.
Hier ben ik het wel mee eens. Het verdrag moet er gewoon komen. Iedereen verdiend een kans om in samenwerking met de EU om op zowel economisch als democratisch gebied vooruitgang te boeken. Ook Oekraïne.
Maar dit verdrag zoals het nu staat is niet compleet en mensen zijn onzeker over de consequenties daarvan. Deze mensen hebben zich laten horen. Deze mensen "negeren" door het verdrag door te drukken zoals het er nu ligt voedt de angst en onzekerheid nog meer.
Dat is niet constructief. Ik ben niet tegen de EU, maar als hier niets mee gedaan wordt begin ook ik te twijfelen.
Ik heb overigens voor gestemt.
Nu is het zelfs een feit?quote:Op donderdag 7 april 2016 11:35 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
Het feit dat ze het niet waard zijn betekend niet dat ze het niet mogen hebben of mogen gebruiken.
Heb je Orwell niet gelezen? Some men are more equal than others.quote:
quote:Op donderdag 7 april 2016 11:34 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
Zal mij een worst wezen, in vele landen wordt er oorlog gepleegd zodat mensen een stem kunnen krijgen. En hier in Nederland doen we moeilijk als we ongeveer 4x per vier jaar een stem moeten uitbrengen...
Mua zo gek is het toch niet om je vraagtekens te zetten bij iedereen laten meebeslissen over alles in de politiek en ook steeds meer politiek te maken. In bijna elk deel van het leven hebben experts een grotere inbreng dan leken maar hier opeens niet. Ik denk dat een totale democratisering helemaal niet zo geweldig is, denk bijvoorbeeld aan die op de universiteit wat levert dat nou op.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:31 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Altijd mooi hoe verhitte politieke debatten de fascistoïde trekjes in mensen naar boven kunnen halen.
Dat blijkt wel uit de asielzoekerscrisis. Maar dat is een ander topic.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Heb je Orwell niet gelezen? Some men are more equal than others.
Het is nog wel een stap van less equal naar not worthy.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Heb je Orwell niet gelezen? Some men are more equal than others.
Nee hoor, dan moet je de vraag van het referendum beantwoorden, en vervolgens is het aan de politiek om er iets mee te doen.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:29 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Als je deel wilt nemen aan de democratie, moet je wel met meer komen dan alleen NEE. Anders kan je het maar beter weer gewoon aan de volksvertegenwoordigers overlaten.
De linkse partijen waren toch ook tegen? Zo raar is het dus niet dat je in een links bolwerk tegen hebt gestemd.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ben klaar met het nakijken van bachelorscripties en ben aan het nagloeien van de overwinning. Gister in een links bolwerk, een universiteit in Amsterdam, tegen gestemd. En nu blijkt de kiesdrempel ook nog gehaald. Fantastisch.
Het gaat niet om Geert. Kap daarmee. Ik heb bijv. niets met die kapstok.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:30 schreef Nielsch het volgende:
[..]
ik marginaliseer niets... feitelijk is het gezien 100% correct dat Wilders (en okee vooruit, Roemer) op dit moment niet de absolute meerderheid van kiezers achter zich hebben. Dus een minderheid.
Dat was ook mooi te zien aan de toenemende bewondering van Poetin en het vaker voor waar aannemen van wat RT roept.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:31 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is ook inderdaad onbegonnen werk...quote:Op donderdag 7 april 2016 11:40 schreef Scrummie het volgende:
Alsof ik bij elke speler van Feyenoord die ik niet goed genoeg vind een alternatief moet aanbieden, pleur op.
quote:Op donderdag 7 april 2016 11:41 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dat is ook inderdaad onbegonnen werk...
Uh nee, zo simpel is het niet. Het is al aangetoond dat de meeste hoofdstukken van de overeenkomst gewoon geïmplementeerd gaan worden, ondanks dit Nederlandse referendum. Dit aangezien het referendum slechts betrekking had op hoofdstuk 2 van het verdrag. Dat zal dus aangepast gaan worden met de onderbouwde mening van het nee-kamp in ogenschouw. En dan moeten we daar een beslissing over nemen. Dat kan met of zonder referendum, dat is aan de Nederlander.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:41 schreef Kurovski het volgende:
Eigenlijk is het heel simpel.
Geeft de regering gehoor aan de uitslag van het referendum dan kunnen niet alle lidstaten de associatie overeenkomst ondertekenen en gaat het dus niet door.
Bedanktquote:Op donderdag 7 april 2016 11:35 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Kijk een verstandige reactie van een voor-stemmer, het kan dus wel.
Ik ben het met je eens en heb ook nog wel twijfel gehad over mijn stem, maar uiteindelijk toch 'tegen' gekozen.
Ik denk niet dat veel mensen begrepen hebben dat het expliciet om één hoofdstuk ging Öquote:Op donderdag 7 april 2016 11:43 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Uh nee, zo simpel is het niet. Het is al aangetoond dat de meeste hoofdstukken van de overeenkomst gewoon geïmplementeerd gaan worden, ondanks dit Nederlandse referendum. Dit aangezien het referendum slechts betrekking had op hoofdstuk 2 van het verdrag.
Heb al gevraagd of dit in de OP kon, maar het sneeuwt onder....quote:Op donderdag 7 april 2016 11:43 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Uh nee, zo simpel is het niet. Het is al aangetoond dat de meeste hoofdstukken van de overeenkomst gewoon geïmplementeerd gaan worden, ondanks dit Nederlandse referendum. Dit aangezien het referendum slechts betrekking had op hoofdstuk 2 van het verdrag. Dat zal dus aangepast gaan worden met de onderbouwde mening van het nee-kamp in ogenschouw. En dan moeten we daar een beslissing over nemen. Dat kan met of zonder referendum, dat is aan de Nederlander.
Nu moet je telkens herhalen.quote:In het Raadsbesluit van 2014 over die voorlopige toepassing is ook te vinden wat de Raad grosso modo als bevoegdheden van de EU ziet in het Associatieakkoord (23 juni 2014, 2014/668/EU) en waar dus het referendum niet aan kan afdoen:
Titel III Justitie, Vrijheid en Veiligheid
Titel IV Handel
Titel V Economische en sectorale samenwerking
Titel VI Financiële samenwerking
Titel VII Institutionele bepalingen
En een aanzienlijk aantal bijlagen.
Dan resteren nog titel I, twee artikelen over algemene beginselen, en titel II, over politieke dialoog en hervorming, politieke integratie, samenwerking en convergentie op het vlak van buitenlands- en veiligheidsbeleid. Die tweede titel is dus eigenlijk het voornaamste, enige, onderwerp van het referendum! Een nee-stem betekent dat Nederland niet meedoet aan het stabiliseren van Oekraïne. Dominee kunnen we dan niet spelen, maar handeldrijven kan gelukkig wel want dat loopt via de EU-component.
Als tegenstander van dit soort referenda voel ik me geen winnaar. Ik heb nergens de kans gehad om te stemmen voor: ik ben tegen dit referendum en dat wil ik graag laten blijken en verder heb ik er geen behoefte aan om meegenomen te worden in de opkomst aangezien ik daarmee dit middel zou legitimeren.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:44 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Bedankt
En ik ben voor een deel blij met de uitkomst. Op deze manier wordt het debat in de samenleving gevoerd en wordt de politiek gedwongen dit ook te doen. De grootte van de kloof tussen politiek en burger is duidelijk en alhoewel er veel ruimte zit, is er ook veel ruimte voor verbetering.
In mijn ogen zijn er alleen maar winnaars na gisteren. (Op het strategisch ja-kamp na, wat een kneuzen) Jammer alleen dat Oekraïne het onderwerp van het referendum is, dat had ik ze niet gegunt. Vandaar ook mijn voor-stem.
tsja, dat eerlijke verhaal was natuurlijk niet sexy genoeg voor Jan Roos en co.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:44 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat veel mensen begrepen hebben dat het expliciet om één hoofdstuk ging Ö
Het ging over de wet om dat verdrag goed te keuren. Die wet was vrij beknopt maar wel geheel het onderwerp van dit raadgevende referendum.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:44 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat veel mensen begrepen hebben dat het expliciet om één hoofdstuk ging Ö
quote:Artikel 1
De op 27 juni 2014 te Brussel tot stand gekomen Associatieovereen-komst tussen de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie en haar lidstaten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds, waarvan de Nederlandse tekst is geplaatst in Tractatenblad 2014, 160, wordt goedgekeurd voor het Europese deel van Nederland.
Artikel 2
Deze wet treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin zij wordt geplaatst.
kst-
Maar het lijkt mij de taak van de politiek om het volk voor te lichten en aangezien zij er alles aangedaan hebben om het maar dood te zwijgen kun je dus ook geen gefundeerde meningen verwachten van zowel voor als tegen.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:47 schreef Nielsch het volgende:
[..]
tsja, dat eerlijke verhaal was natuurlijk niet sexy genoeg voor Jan Roos en co.
Ik klink als een grammofoonplaat, maar nog nooit van Zwitserland gehoord? Die doet precies dat en is het best bestuurde land ter wereld. Case closed.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:38 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Mua zo gek is het toch niet om je vraagtekens te zetten bij iedereen laten meebeslissen over alles in de politiek en ook steeds meer politiek te maken. In bijna elk deel van het leven hebben experts een grotere inbreng dan leken maar hier opeens niet. Ik denk dat een totale democratisering helemaal niet zo geweldig is, denk bijvoorbeeld aan die op de universiteit wat levert dat nou op.
Ik denk dat alle burgers veel meer zouden moeten worden gevraagd naar morele en ethische vraagstukken en veel minder over praktische zaken.
Want? Er zit een duidelijk verschil tussen strategische voorstanders die thuis bleven en kiesgerechtigden die tegen het referendum zijn onafhankelijk van hun positie. Waarom zou die laatste groep zijn mening niet mogen laten horen van jou?quote:Op donderdag 7 april 2016 11:46 schreef Slobeend het volgende:
Ik word heel erg moe van veel niet-stemmers die het referendum gewoon geen reet konden schelen of uit rancune naar initiatiefnemers niet gingen stemmen, nu ineens gaan roepen dat ze strategisch niet gingen stemmen om hun moreel goed te doen, toch belangrijk te zijn en een lange neus naar domme voor-stemmers te trekken.
Scheer je toch weg.
Wederom nonsens natuurlijk.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:48 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:
[..]
Maar het lijkt mij de taak van de politiek om het volk voor te lichten en aangezien zij er alles aangedaan hebben om het maar dood te zwijgen kun je dus ook geen gefundeerde meningen verwachten van zowel voor als tegen.
quote:Op donderdag 7 april 2016 11:48 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Want? Er zit een duidelijk verschil tussen strategische voorstanders die thuis bleven en kiesgerechtigden die tegen het referendum zijn onafhankelijk van hun positie. Waarom zou die laatste groep zijn mening niet mogen laten horen van jou?
Nee, het is aan allerlei maatschappelijk instanties om het volk voor te lichten, daarvoor geeft de politiek ook subsidie. Dat die maatschappelijke instanties van alles weglaten en erbij slepen wat er niets mee te maken heeft is niet de schuld van de politiek.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:48 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:
[..]
Maar het lijkt mij de taak van de politiek om het volk voor te lichten en aangezien zij er alles aangedaan hebben om het maar dood te zwijgen kun je dus ook geen gefundeerde meningen verwachten van zowel voor als tegen.
Het blijkt inderdaad wel hoe slim het was om Ja te gaan stemmen en zo Nee te krijgen als uitslag.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:46 schreef Slobeend het volgende:
Ik word heel erg moe van veel niet-stemmers die het referendum gewoon geen reet konden schelen of uit rancune naar initiatiefnemers niet gingen stemmen, nu ineens gaan roepen dat ze strategisch niet gingen stemmen om hun moreel goed te doen, toch belangrijk te zijn en een lange neus naar domme voor-stemmers te trekken.
Scheer je toch weg.
Ik heb hier alleen een foldertje van de SP gehad, dus wat die maatschappelijke instanties aan het doen waren is mij een raadsel.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:49 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nee, het is aan allerlei maatschappelijk instanties om het volk voor te lichten, daarvoor geeft de politiek ook subsidie. Dat die maatschappelijke instanties van alles weglaten en erbij slepen wat er niets mee te maken heeft is niet de schuld van de politiek.
Alles mag, maar het is nogal achteraf. Genoeg momenten om je mening te laten horen, nu mag de overwinnaar zijn feestje vieren.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:48 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Want? Er zit een duidelijk verschil tussen strategische voorstanders die thuis bleven en kiesgerechtigden die tegen het referendum zijn onafhankelijk van hun positie. Waarom zou die laatste groep zijn mening niet mogen laten horen van jou?
mij ook... ik heb bijna geen enkele instantie of partij (zowel voor- als tegen) duidelijk horen uitleggen waar het daadwerkelijk om ging.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:50 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:
[..]
Ik heb hier alleen een foldertje van de SP gehad, dus wat die maatschappelijke instanties aan het doen waren is mij een raadsel.
Als je überhaupt geen voorstander bent van dit soort referenda dan wist je dit vantevoren natuurlijk.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:46 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Als tegenstander van dit soort referenda voel ik me geen winnaar. Ik heb nergens de kans gehad om te stemmen voor: ik ben tegen dit referendum en dat wil ik graag laten blijken en verder heb ik er geen behoefte aan om meegenomen te worden in de opkomst aangezien ik daarmee dit middel zou legitimeren.
Then again, daar ging het gisteren ook niet over.
Ah, dus omdat jij een feestje wil vieren (ga je gang natuurlijk) mag ik geen mening meer hebben over het middel referendum an sich of discussiëren over de implicaties. Rare gedachtenkronkel, maar okee...quote:Op donderdag 7 april 2016 11:51 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Alles mag, maar het is nogal achteraf. Genoeg momenten om je mening te laten horen, nu mag de overwinnaar zijn feestje vieren.
Je mag die mening best hebben, en ook geven, maar ik zou dan een nieuw topic starten want in feite heb je het over een nieuw onderwerp.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:52 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ah, dus omdat jij een feestje wil vieren (ga je gang natuurlijk) mag ik geen mening meer hebben over het middel referendum an sich of discussiëren over de implicaties. Rare gedachtenkronkel, maar okee...
Het ja-kamp heeft genoeg media aandacht gehad. Dijsselbloem kwam zelfs 2x opdagen bij Eenvandaag. Dus nu niet verongelijkt gaan mekkeren dat de NEE! stemmers in overgrote meerderheid NEE! hebben gestemd. Zo denkt Nederland nu eenmaal over de EU. Bij het vorige referendum stemde ook ruim 60% NEE!quote:Op donderdag 7 april 2016 11:49 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nee, het is aan allerlei maatschappelijk instanties om het volk voor te lichten, daarvoor geeft de politiek ook subsidie. Dat die maatschappelijke instanties van alles weglaten en erbij slepen wat er niets mee te maken heeft is niet de schuld van de politiek.
Ja, ik denk dat je dit echt heel erg overschat. Maar goed, dat is mijn mening.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:52 schreef -mosrednA het volgende:
Dit soort referenda geeft in mijn ogen net dat beetje extra lucht dat men nodig heeft om er gerust van te kunnen zijn dat er wel degelijk mogelijkheden zijn tot inspraak. Daarnaast brengt dit referendum de EU dichter bij de bevolking. Op die manier begint het meer te leven.
nee, vinnik nie...quote:Op donderdag 7 april 2016 11:53 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Je mag die mening best hebben, en ook geven, maar ik zou dan een nieuw topic starten want in feite heb je het over een nieuw onderwerp.
wut, waar heb jij het nu weer over...?quote:Op donderdag 7 april 2016 11:53 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het ja-kamp heeft genoeg media aandacht gehad. Dijsselbloem kwam zelfs 2x opdagen bij Eenvandaag. Dus nu niet verongelijkt gaan mekkeren dat de NEE! stemmers in overgrote meerderheid NEE! hebben gestemd. Zo denkt Nederland nu eenmaal over de EU. Bij het vorige referendum stemde ook ruim 60% NEE!
Volgens mij zijn oorzaken en gevolg van het referendum wel degelijk iets wat je hier zou moeten kunnen bespreken. Voor dom juichen over een uitslag zijn andere delen van dit forum wellicht geschikterquote:Op donderdag 7 april 2016 11:53 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Je mag die mening best hebben, en ook geven, maar ik zou dan een nieuw topic starten want in feite heb je het over een nieuw onderwerp.
Ik heb het over wijsneuzen die achteraf hun gelijk halen. Achteraf kan je altijd claimen dat je strategisch niet gestemd hebt omdat je daarmee achteraf gelijk hebt en een legitimatie hebt, maar niemand die het kan controleren.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:48 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Het zou wel heel bijzonder zijn als de 'nee' stemmers in overgrote meerderheid 'ja' gingen stemmen.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:53 schreef Elzies het volgende:
dat de NEE! stemmers in overgrote meerderheid NEE! hebben gestemd
Zij is van hetquote:Op donderdag 7 april 2016 11:54 schreef Nielsch het volgende:
[..]
wut, waar heb jij het nu weer over...?
Mwah, daar heb je ook wel een punt ja. Alleen maarquote:Op donderdag 7 april 2016 11:55 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Volgens mij zijn oorzaken en gevolg van het referendum wel degelijk iets wat je hier zou moeten kunnen bespreken. Voor dom juichen over een uitslag zijn andere delen van dit forum wellicht geschikter
Dit vond ik inderdaad ook wel jammer. De propaganda, aan beide kanten, was bizar. Meningen als feiten presenteren, deels of gehele onwaarheden verkondigen en het referendum gebruiken als symbool (stem tegen Putin/stem tegen de EU).quote:Op donderdag 7 april 2016 11:51 schreef Nielsch het volgende:
[..]
mij ook... ik heb bijna geen enkele instantie of partij (zowel voor- als tegen) duidelijk horen uitleggen waar het daadwerkelijk om ging.
Niet helemaal logisch geredeneerd dit. Ik ben tegen dit type referenda maar van de uitslag heeft heel Nederland last. Daar mag ik dus best een mening over hebben. Daarnaast ben ik gewoon erg benieuwd van wat voor effect jullie nu precies verwachten van dit Nee?quote:Op donderdag 7 april 2016 11:55 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Ik heb het over wijsneuzen die achteraf hun gelijk halen. Achteraf kan je altijd claimen dat je strategisch niet gestemd hebt omdat je daarmee achteraf gelijk hebt en een legitimatie hebt, maar niemand die het kan controleren.
En wat betreft die andere groep. Als het referendum je niets kon schelen kan de uitslag je ook niets schelen. Op zich zelf is er inderdaad niets mis met tegen het referendum zijn.
Dat zal van persoon tot persoon verschillen wellicht. Zelfs als je tegen het referendum an sich bent kun je nog wel interesse hebben voor de politieke gevolgen van de uitslag ervan.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:55 schreef Slobeend het volgende:
Als het referendum je niets kon schelen kan de uitslag je ook niets schelen.
Dit inderdaad en dat hoor je veel te weinig. Met name punt 2 en 3 vond ik een reden om tegen te stemmen.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:48 schreef Klokov het volgende:
Wat een elitaire reacties van het ja-kamp, werkelijk stuitend. Om even wat perspectief aan te brengen in de discussie hier mijn beweegredenen voor een nee-stem.
• Ik ben principieel tegen de manier waarop de EU heeft gehandeld om het verdrag erdoorheen te drukken. De EU heeft m.i. bijgedragen aan de onstabiliteit door een verdrag neer te leggen dat niet breed genoeg gedragen werd. Dit wist Janoekovitsj, welke later min of meer met goedkeuring van de EU het land uit moest vluchten omdat hij anders doodgeschoten zou worden. De propaganda hieromheen is werkelijk bizar.
• Ook de anti-Ruslandpropaganda is voor mij een schop tegen het zere been. De EU heeft veel meer belang bij een goede relatie met Rusland dan met een goede relatie met Oekraine. Daarin moet m.i. een betere middenweg worden gezocht. M.b.t. de MH17 kwestie had Oekraine het luchtruim moeten sluiten zodra zij de separatisten gingen bombarderen. Ongeacht de partij die daadwerkelijk de MH17 heeft neergehaald is Oekraine op zijn minst medeverantwoordelijk.
- Ook de militaire samenwerking zie ik niet zitten. Hier hebben we als EU niks aan en hiermee jaag je alleen maar Rusland tegen je in het harnas.
- Het kost m.i. teveel geld, zelfs in een situatie zonder oorlog om standaarden in Oekraine op Europees niveau te krijgen.
Dit zijn de hoofdpunten wel. Verder ben ik redelijk pro-Europees. Zo ben ik o.a. voor een centrale Europese krijgsmacht en ook sta ik niet negatief tegenover verdere integratie. Het is jammer dat een groot deel van het nee-kamp om andere redenen stemt maar in dit referendum delen we een gezamelijk doel: een breder gedragen associatieverdrag.
Er was een politieke meerderheid voor invoer van het referendum als instrument.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:48 schreef Nielsch het volgende:
[..]
PVV staat bij mij onderin de lijst, net boven de SP.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:00 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Dit inderdaad en dat hoor je veel te weinig. Met name punt 2 en 3 vond ik een reden om tegen te stemmen.
Maar dan ben je schijnbaar een PVV-er/Wilders aanhanger of andersoortig tokkie.
Het argument dat we moeten zwichten voor de militaire intimidatie van Poetin hoor je juist best veel. Ook die drie oorspronkelijke aanjagers riepen dat vorige week nog in de NRC.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:00 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Dit inderdaad en dat hoor je veel te weinig. Met name punt 2 en 3 vond ik een reden om tegen te stemmen.
Maar dan ben je schijnbaar een PVV-er/Wilders aanhanger of andersoortig tokkie.
Maar als je echt zo begaan zou zijn met de Oekraïners en dit verdrag had je voor moeten stemmen. Nu is het roepen in de woestijn. Maar nogmaals ik heb het dus over de wijsneuzen die hun gelijk gaan halen tov ja-stemmers, niet over alle niet-stemmersquote:Op donderdag 7 april 2016 11:59 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dat zal van persoon tot persoon verschillen wellicht. Zelfs als je tegen het referendum an sich bent kun je nog wel interesse hebben voor de politieke gevolgen van de uitslag ervan.
Nee, door te gaan stemmen legitimeer je dit belachelijke referendum. Dat is dus geen erg logische stap als je tegen dit type referenda bent. Ook al ben je sterk voor een verdrag met Oekraïne.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:03 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Maar als je echt zo begaan zou zijn met de Oekraïners en dit verdrag had je voor moeten stemmen. Nu is het roepen in de woestijn. Maar nogmaals ik heb het dus over de wijsneuzen die hun gelijk gaan halen tov ja-stemmers, niet over alle niet-stemmers.
Ja. Het is een irritatie vanuit het ja-kamp (van mij) naar niet-stemmers die claimen dat niet stemmen de beste optie was als je voor het verdrag was en heel hoog van de toren blazen wat betreft de uitkomst.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Niet helemaal logisch geredeneerd dit. Ik ben tegen dit type referenda maar van de uitslag heeft heel Nederland last. Daar mag ik dus best een mening over hebben. Daarnaast ben ik gewoon erg benieuwd van wat voor effect jullie nu precies verwachten van dit Nee?
Hey, strategisch thuisblijver.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:05 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nee, door te gaan stemmen legitimeer je dit belachelijke referendum. Dat is dus geen erg logische stap als je tegen dit type referenda bent. Ook al ben je sterk voor een verdrag met Oekraïne.
Ik heb 'daar' even gespecificeerd, want dit referendum ging over de wens tot een koerswijziging van reeds in gang gezette processen.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:55 schreef bascross het volgende:
De opkomst bij de Europese verkiezingen in 2009 en 2014 was niet veel hoger, waarmee we kunnen concluderen dat [voor het veranderen van de koers van de EU] ook weinig draagvlak voor is.
Overschatten wat je met dit referendum in praktische zin bereikt t.o.v. het handelsverdrag? Of overschatten wat dit voor een positief effect heeft op de gewone bezorgde burger (mits de politiek hier goed mee omgaat)?quote:Op donderdag 7 april 2016 11:53 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat je dit echt heel erg overschat. Maar goed, dat is mijn mening.
Ik ben begaan met de Oekraïners, en hoop echt dat ze betere banden met Europa kunnen krijgen. Maar toch tegen gestemd.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:03 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Maar als je echt zo begaan zou zijn met de Oekraïners en dit verdrag had je voor moeten stemmen. Nu is het roepen in de woestijn. Maar nogmaals ik heb het dus over de wijsneuzen die hun gelijk gaan halen tov ja-stemmers, niet over alle niet-stemmers.
Ik ben voor dit type referenda. Maar als je tegen dit type referenda bent maar voor het verdrag heb je dus je ego laten prevaleren boven die van de Oekraïners. In feite is dat ook tegen stemmen.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:05 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nee, door te gaan stemmen legitimeer je dit belachelijke referendum. Dat is dus geen erg logische stap als je tegen dit type referenda bent. Ook al ben je sterk voor een verdrag met Oekraïne.
http://www.telegraaf.nl/b(...)ag_referendum__.htmlquote:Medvedev dik tevreden met uitslag referendum
MOSKOU - Dat het Nederlandse volk een nauwere band van de Europese Unie met Oekraïne afwijst, toont precies aan hoe Europa tegenover het politieke systeem in Kiev staat. Dat zei premier Dmitri Medvedev van Rusland donderdag naar aanleiding van het adviserende referendum in Nederland.
Mooi stukje propoganda wat appels met peren vergelijkt.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:08 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)ag_referendum__.html
De Russen zijn in elk geval blij gemaakt en hebben weer wat steun voor hun verwerpelijke agenda.
Nederlanders zijn dus niet geïnteresseerd in Europese politiek. Opdoeken die handel.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:07 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik heb 'daar' even gespecificeerd, want dit referendum ging over de wens tot een koerswijziging van reeds in gang gezette processen.
En dat is helemaal terecht want je bent immers tegen referenda.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:46 schreef Nielsch het volgende:
Als tegenstander van dit soort referenda voel ik me geen winnaar. Ik heb nergens de kans gehad om te stemmen voor: ik ben tegen dit referendum en dat wil ik graag laten blijken en verder heb ik er geen behoefte aan om meegenomen te worden in de opkomst aangezien ik daarmee dit middel zou legitimeren.
quote:Op donderdag 7 april 2016 12:11 schreef grimselman het volgende:
[..]
En dat is helemaal terecht want je bent immers tegen referenda.
Die zijn mij niet zo opgevallen. Maar de volgende keer zal de roep aan één kant om het referendum te boycotten nog veel sterker zijn. Een paar procent minder opkomst en het was ongeldig, dat blijkt dus een veel betere optie dan vergeefs oproepen om te gaan stemmen.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:06 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Ja. Het is een irritatie vanuit het ja-kamp (van mij) naar niet-stemmers die claimen dat niet stemmen de beste optie was als je voor het verdrag was en heel hoog van de toren blazen wat betreft de uitkomst.
De linkse partijen waren voor het verdrag. Behalve de SP alhoewel de meningen binnen de SP ook behoorlijk verdeeld waren. GL was voor, PVDA was voor en er werd op verschillende linkse sites, waaronder de populaire actiesite Indymedia, opgeroepen om het referendum te boycotten omdat het een rechts initiatief was:https://www.indymedia.nl/node/32583quote:Op donderdag 7 april 2016 11:40 schreef Nielsch het volgende:
[..]
De linkse partijen waren toch ook tegen? Zo raar is het dus niet dat je in een links bolwerk tegen hebt gestemd.
PvdD is links en tegen. Qua huidige zetelaantallen is het vrij eerlijk verdeeld over de flanken.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:13 schreef Alektorophobia het volgende:
[..]
De linkse partijen waren voor het verdrag. Behalve de SP alhoewel de meningen binnen de SP ook behoorlijk verdeeld waren. GL was voor, PVDA was voor en er werd op verschillende linkse sites, waaronder de populaire actiesite Indymedia, opgeroepen om het referendum te boycotten omdat het een rechts initiatief was:https://www.indymedia.nl/node/32583
Ik vind het als rechtseling dan ook bijzonder sportief dat de SP wel meedeed maar de rest van links heeft zijn uiterste best gedaan om dit referendum te saboteren.
Daarom is Fylax ook al druk met verhuizen.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:14 schreef hpeopjes het volgende:
Je zou je toch je ogen uit je kop schamen als je in zo'n groen gebiedje woont.
Omdat je dan vermoedelijk in een gebied woont met hoger opgeleide en welvarende mensen?quote:Op donderdag 7 april 2016 12:14 schreef hpeopjes het volgende:
Referendoms!!!quote:Op donderdag 7 april 2016 12:15 schreef ems. het volgende:
Hartverwarmend om te zien dat een meerderheid tegen heeft gestemd. Op naar de volgende referendums.
Jij schaamt je voor wat anderen stemmen? Merkwaardigquote:Op donderdag 7 april 2016 12:14 schreef hpeopjes het volgende:
Nee, dat zijn mensen die boven het ''gewone'' volk uitstijgen. Ubermenschenquote:Op donderdag 7 april 2016 12:14 schreef hpeopjes het volgende:
Precies. Van die mensen die goed zijn in rekensommetjes en daarom denken dat ze politiek begrijpenquote:Op donderdag 7 april 2016 12:15 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Omdat je dan vermoedelijk in een gebied woont met hoger opgeleide en welvarende mensen?
Dit laat wel zien dat het type referenda een serieuze evaluatie kan gebruiken.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:15 schreef De_Hertog het volgende:
http://nos.nl/artikel/209(...)en-niet-opdagen.html
Ipsos heeft een poll gedaan naar redenen om niet te stemmen. De top 3:
• Ik weet niet wat ik moet stemmen 26%
• Ik ben tegen dit referendum 23%
• Omdat ik hoop dat de opkomst niet boven de 30 procent komt 16%
En die daardoor ook succesvoller blijken in het leven. Echt iets om je voor te schamen.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:16 schreef ems. het volgende:
[..]
Precies. Van die mensen die goed zijn in rekensommetjes en daarom denken dat ze politiek begrijpen
Yes alleen maar doen waar Nederland in geïnteresseerd isquote:Op donderdag 7 april 2016 12:10 schreef bascross het volgende:
[..]
Nederlanders zijn dus niet geïnteresseerd in Europese politiek. Opdoeken die handel.
Ik heb het gisteravond eens goed bekeken en het viel me meteen op dat de groene gebieden gemeentes zijn waar links traditioneel een enorme aanhang heeft zoals Amsterdam of Nijmegen oftewel het gemeentes zijn waar de rijke elite wonen zoals Rozendaal.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:14 schreef hpeopjes het volgende:
Nou!quote:Op donderdag 7 april 2016 12:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En die daardoor ook succesvoller blijken in het leven.
Projectiequote:Op donderdag 7 april 2016 12:18 schreef speknek het volgende:
[..]
Yes alleen maar doen waar Nederland in geïnteresseerd is. Iedereen 24/7 op de bank zitten, frikadellen eten en GTST en The Voice of Holland kijken.
Volgens de Europese regelgeving moeten alle landen akkoord gaan met het verdrag, en dit ook ratificeren. Zo niet, geen verdrag. Hetzelfde met de vluchtelingenopvang. Dat is ook een van de nadelen van een grote EU. Maar het hoort erbij. Je kunt niet één soevereine staat iets opdringen omdat een meerderheid van andere staten dat wil.quote:Op donderdag 7 april 2016 11:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat klinkt prachtig maar gaat wel voorbij aan het feit dat wij maar 1 van de pakweg 30 partijen zijn in een al lang en breed uitonderhandelde overeenkomst. Daar plots een andere koers in kiezen kan natuurlijk maar dat komt met een prijs. Alleen op basis van dit referendum gaan de andere landen echt niet het hele verdrag laten vallen. Het nadenken over de gevolgen daarvan lijkt er tot nu toe bij het nee-kamp niet zo in te zitten.
Wat gezien de complexiteit ook niet onlogisch is maar dat is dan ook een van de redenen waarom dit zo'n beroerd onderwerp voor een referendum was.
Niks mis met referenda.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dit laat wel zien dat het type referenda een serieuze evaluatie kan gebruiken.
Niet per definitie. Handelsverdragen hoeven bijvoorbeeld niet door elke lidstaat goedgekeurd te worden, slechts door een meerderheid.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:18 schreef MAHL het volgende:
[..]
Volgens de Europese regelgeving moeten alle landen akkoord gaan met het verdrag, en dit ook ratificeren. Zo niet, geen verdrag. Hetzelfde met de vluchtelingenopvang. Dat is ook een van de nadelen van een grote EU. Maar het hoort erbij. Je kunt niet één soevereine staat iets opdringen omdat een meerderheid van andere staten dat wil.
Die poll hadden ze vooraf moeten doen. Dan was er 100% zeker weten wat anders uit gekomen.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:15 schreef De_Hertog het volgende:
Ipsos heeft een poll gedaan naar redenen om niet te stemmen. De top 3:
• Ik weet niet wat ik moet stemmen 26%
• Ik ben tegen dit referendum 23%
• Omdat ik hoop dat de opkomst niet boven de 30 procent komt 16%
quote:Op donderdag 7 april 2016 12:19 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Niks mis met referenda.
De politiek kan er ook niets aan doen dat er zoveel potentiele voorstemmers thuis op de buienradar fappen omdat ze hopen dat de opkomst lager wordt door bar weer.
Daar vallen toch alle mensen onder die niet zijn gaan stemmen? Die hebben blijkbaar geen interesse in dit soort referendaquote:Op donderdag 7 april 2016 12:18 schreef speknek het volgende:
[..]
Yes alleen maar doen waar Nederland in geïnteresseerd is. Iedereen 24/7 op de bank zitten, frikadellen eten en GTST en The Voice of Holland kijken.
Daarom de volgende keer ook gewoon geen opkomst drempel.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:19 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Niks mis met referenda.
De politiek kan er ook niets aan doen dat er zoveel potentiele voorstemmers thuis op de buienradar fappen omdat ze hopen dat de opkomst lager wordt door bar weer.
Nederlanders zijn ook niet geinteresseerd in Rijkswaterstaat, opdoeken die handel!quote:Op donderdag 7 april 2016 12:10 schreef bascross het volgende:
[..]
Nederlanders zijn dus niet geïnteresseerd in Europese politiek. Opdoeken die handel.
Nee, referenda bindend maken.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:19 schreef ems. het volgende:
[..]
Daarom de volgende keer ook gewoon geen opkomst drempel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |