abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 maart 2016 @ 18:23:03 #1
440653 BarryOSeven
Fiat justitia ruat caelum
  woensdag 30 maart 2016 @ 18:23:14 #2
440653 BarryOSeven
pi_161053763
quote:
15s.gif Op woensdag 30 maart 2016 18:20 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wat moet er zonder dat verdrag met Oekraine gebeuren? Die zijn immers door Rusland van een flinke lap grond ontdaan met dit verdrag als excuus. Die wil je dan dus maar lekker in de stront laten zakken en uitleveren aan de grillen van Poetin?
Hardstikke sneu voor Oekraïne natuurlijk maar ik zie niet in waarom wij hun ellende moeten overnemen. In de stront zakken is een groot woord, ze hebben het altijd alleen gekund. We hoeven ons in mijn optiek niet verantwoordelijk te voelen voor de Oekraine.
pi_161053807
Kamer verdeeld over nee-uitslag Oekraïne-referendum

Vandaag over een week is het referendum over het associatieverdrag met Oekraïne. Wat gebeurt er als een meerderheid van de kiezers tegen stemt?

Het kabinet zegt dat het de uitslag serieus zal nemen, hoe die ook luidt. Maar dat het pas een besluit kan nemen, als het referendum achter de rug is. Het gaat tenslotte om een raadgevend referendum, dat niet bindend is.

De Tweede Kamer is verdeeld over die strategie. Het zogenoemde nee-kamp - dat onder meer bestaat uit SP, PVV en Partij voor de Dieren - vindt dat het nu al duidelijk is."Als het Nederlandse volk duidelijk 'nee' heeft gezegd, dan moet Nederland niet tekenen en is het verdrag van tafel", zegt SP-leider Roemer.

Van tafel
Het verdrag met Oekraïne treedt pas in werking, als alle 28 lidstaten het hebben ondertekend, zegt Roemer. "Als Nederland 'nee' zegt, dan is het van tafel en moeten ze opnieuw gaan onderhandelen."

Als premier Rutte de uitslag van het referendum naast zich neerlegt, dan hoopt Roemer "dat heel Nederland hem bij de volgende verkiezingen wegstemt". Hij wijst erop dat het referendum door de wens van een meerderheid tot stand is gekomen en dat je dan niet lichtzinnig met de uitslag mag omgaan. "Je bent een democraat, of je bent het niet."

Het ja-kamp - bestaande uit onder meer de regeringspartijen VVD en PvdA en de oppositiepartijen D66 en GroenLinks - is het niet met Roemer eens.

D66-leider Pechtold vindt niet dat het verdrag bij een 'nee-uitslag' per definitie van tafel is. "Als je met 28 landen een afspraak maakt met Oekraïne, en één land zegt 'nee', dan kun je zelf bepalen hoe je die nee-stem in het verdrag kunt vertalen."

Hij vindt dat het kabinet een 'nee' heel zwaar moet laten meewegen in het uiteindelijke besluit wat er gedaan moet worden. "Het is een raadgevend referendum, dus de uitslag moet hoe dan ook zwaar wegen."

Pechtold zegt dat hij zelf ook niet weet hoe hij precies gehoor zou geven aan een nee-uitslag. "Maar er is nog een week te gaan en het is op dit moment een nek-aan-nekrace. Dus ik ga helemaal niet uit van een 'nee'. Het wordt een 'ja'. Premier Rutte praat vanavond bij Nieuwsuur over het referendum.

Bron

[ Bericht 2% gewijzigd door Peter_Rasmussen op 30-03-2016 18:31:43 ]
  woensdag 30 maart 2016 @ 18:27:40 #4
444371 Bowero
Ik ben totaal geweldig.
pi_161053861
Mooie bron. ^O^
Ik ben nog steeds totaal geweldig.
pi_161053878
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 18:27 schreef Bowero het volgende:
Mooie bron. ^O^
Wat ga jij stemmen?
pi_161053895
@sp3c, of het echt ons probleem is? Ja, wat mij betreft wel. We hebben hard ons best gedaan om dat land meer bij het westen te betrekken en hebben ons parlement het mandaat gegeven een akkoord te sluiten en zijn zo'n beetje het laatste land wat niet heeft geratificeerd. Dan is het ook wel een beetje ons probleem als we plots een streep door dit verdrag zetten. Dan moeten we Oekraine volgens mij ook een goed alternatief bieden.
pi_161053902
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 18:25 schreef Peter_Rasmussen het volgende:
Kamer verdeeld over nee-uitslag Oekraïne-referendum

[ afbeelding ]

Vandaag over een week is het referendum over het associatieverdrag met Oekraïne. Wat gebeurt er als een meerderheid van de kiezers tegen stemt?

Het kabinet zegt dat het de uitslag serieus zal nemen, hoe die ook luidt. Maar dat het pas een besluit kan nemen, als het referendum achter de rug is. Het gaat tenslotte om een raadgevend referendum, dat niet bindend is.

De Tweede Kamer is verdeeld over die strategie. Het zogenoemde nee-kamp - dat onder meer bestaat uit SP, PVV en Partij voor de Dieren - vindt dat het nu al duidelijk is."Als het Nederlandse volk duidelijk 'nee' heeft gezegd, dan moet Nederland niet tekenen en is het verdrag van tafel", zegt SP-leider Roemer.

Van tafel
Het verdrag met Oekraïne treedt pas in werking, als alle 28 lidstaten het hebben ondertekend, zegt Roemer. "Als Nederland 'nee' zegt, dan is het van tafel en moeten ze opnieuw gaan onderhandelen."

Als premier Rutte de uitslag van het referendum naast zich neerlegt, dan hoopt Roemer "dat heel Nederland hem bij de volgende verkiezingen wegstemt". Hij wijst erop dat het referendum door de wens van een meerderheid tot stand is gekomen en dat je dan niet lichtzinnig met de uitslag mag omgaan. "Je bent een democraat, of je bent het niet."

Het ja-kamp - bestaande uit onder meer de regeringspartijen VVD en PvdA en de oppositiepartijen D66 en GroenLinks - is het niet met Roemer eens.

D66-leider Pechtold vindt niet dat het verdrag bij een 'nee-uitslag' per definitie van tafel is. "Als je met 28 landen een afspraak maakt met Oekraïne, en één land zegt 'nee', dan kun je zelf bepalen hoe je die nee-stem in het verdrag kunt vertalen."

Hij vindt dat het kabinet een 'nee' heel zwaar moet laten meewegen in het uiteindelijke besluit wat er gedaan moet worden. "Het is een raadgevend referendum, dus de uitslag moet hoe dan ook zwaar wegen."

Pechtold zegt dat hij zelf ook niet weet hoe hij precies gehoor zou geven aan een nee-uitslag. "Maar er is nog een week te gaan en het is op dit moment een nek-aan-nekrace. Dus ik ga helemaal niet uit van een 'nee'. Het wordt een 'ja'. Premier Rutte praat vanavond bij Nieuwsuur over het referendum.

Bron
Het ja-kamp bestaande uit VVD? Die waren toch juist tegen met Rutte voorop?

http://www.nu.nl/politiek(...)n-europese-unie.html
Niet Fokken met mij.
pi_161053903
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 18:23 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Hardstikke sneu voor Oekraïne natuurlijk maar ik zie niet in waarom wij hun ellende moeten overnemen. In de stront zakken is een groot woord, ze hebben het altijd alleen gekund. We hoeven ons in mijn optiek niet verantwoordelijk te voelen voor de Oekraine.
Dat is in elk geval eerlijk.
  Moderator woensdag 30 maart 2016 @ 18:30:03 #9
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_161053906
gelijk van tafel is een beetje onzin natuurlijk maar een nee stem zou iig wel de positie van de Nederlanders aan de onderhandelingstafel

de EU zal dan (meer) moeten betalen voor onze handtekening onder dat verdrag
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 30 maart 2016 @ 18:30:06 #10
444371 Bowero
Ik ben totaal geweldig.
pi_161053910
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 18:28 schreef Peter_Rasmussen het volgende:

[..]

Wat ga jij stemmen?
Ik bedoelde eigenlijk dat je bron stuk is, maar ik persoonlijk ga voor een 'nee'. Ik vind niet dat de problemen in Oekraïne een probleem zouden moeten zijn, en zoals Rutte al aangaf gaat dat niet lekker met Rusland. Hij vindt dat we daarom Rusland niet hun zin moeten geven, ik denk dat we wel genoeg aan ons hoofd hebben als land om dit erbij te krijgen.
  woensdag 30 maart 2016 @ 18:31:05 #11
444371 Bowero
Ik ben totaal geweldig.
pi_161053935
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 18:29 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:

[..]

Het ja-kamp bestaande uit VVD? Die waren toch juist tegen met Rutte voorop?

http://www.nu.nl/politiek(...)n-europese-unie.html
Oekraïne in de EU is iets anders dan dit verdrag ondertekenen. Volgens het huidige parlement.
pi_161053944
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 18:27 schreef Bowero het volgende:
Mooie bron. ^O^
Sowieso wat sneu om de foto bij een nieuwsbericht te verstoethaspelen.
pi_161053959
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 18:30 schreef Bowero het volgende:

[..]

Ik bedoelde eigenlijk dat je bron stuk is, maar ik persoonlijk ga voor een 'nee'. Ik vind niet dat de problemen in Oekraïne een probleem zouden moeten zijn, en zoals Rutte al aangaf gaat dat niet lekker met Rusland. Hij vindt dat we daarom Rusland niet hun zin moeten geven, ik denk dat we wel genoeg aan ons hoofd hebben als land om dit erbij te krijgen.
Ah, foutje. Goed om te horen! En zo is het maar net natuurlijk. Samenwerking zonder associatieverdrag kan prima. Waarom gelijk een voorportaal tot EU-lidmaatschap bieden aan een corrupte maffia-land met een economie kleiner dan die van Noord-Holland.
pi_161053962
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 18:30 schreef sp3c het volgende:
gelijk van tafel is een beetje onzin natuurlijk maar een nee stem zou iig wel de positie van de Nederlanders aan de onderhandelingstafel

de EU zal dan (meer) moeten betalen voor onze handtekening onder dat verdrag
Ik de k eerder dat het ons minder relevant zal maken.
  Moderator woensdag 30 maart 2016 @ 18:33:04 #15
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_161053976
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 18:32 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik de k eerder dat het ons minder relevant zal maken.
dat roept iedereen altijd over vanalles

als we het niet met de grote meerderheid eens zijn dan zijn we minder relevant.

nou en?
pi_161053982
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 18:31 schreef Bowero het volgende:

[..]

Oekraïne in de EU is iets anders dan dit verdrag ondertekenen. Volgens het huidige parlement.
Volgens iedereen lijkt mij. Behalve dan een deel van de Nee-campagne, maar die snappen dan het verdrag niet :P
pi_161054011
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 18:32 schreef Peter_Rasmussen het volgende:

[..]

Ah, foutje. Goed om te horen! En zo is het maar net natuurlijk. Samenwerking zonder associatieverdrag kan prima. Waarom gelijk een voorportaal tot EU-lidmaatschap bieden aan een corrupte maffia-land met een economie kleiner dan die van Noord-Holland.
Het associatieverdrag is veelal bepaald geen voorportaal voor een EU-lidmaatschap, hoe vaak je het ook roept. Of zijn Noorwegen, Chili en Tunesië al bijna EU lid?
  woensdag 30 maart 2016 @ 18:34:40 #18
444371 Bowero
Ik ben totaal geweldig.
pi_161054012
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 18:33 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Volgens iedereen lijkt mij. Behalve dan een deel van de Nee-campagne, maar die snappen dan het verdrag niet :P
Denk je dat dit verdrag Oekraïne niet dichterbij lidmaatschap zou brengen? Ik denk dat de effecten van het verdrag Oekraïne wel degelijk een verhoogde kans bieden, net als Turkije hoopt op grotere kansen tot lidmaatschap met de afgelopen onderhandelingen.
pi_161054072
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 18:34 schreef Bowero het volgende:

[..]

Denk je dat dit verdrag Oekraïne niet dichterbij lidmaatschap zou brengen? Ik denk dat de effecten van het verdrag Oekraïne wel degelijk een verhoogde kans bieden, net als Turkije hoopt op grotere kansen tot lidmaatschap met de afgelopen onderhandelingen.
Uiteraard het brengt ze dichterbij. Maar met of zonder verdrag is een lidmaatschap minstens meerdere decennia weg. En als het land over 30 jaar klaar is voor serieuze onderhandelingen over een lidmaatschap, dan komen die er, met of zonder verdrag. Turkije heeft al sinds de jaren '60 een verdrag met de EU en haar voorgangers maar sindsdien zijn tientallen landen lid geworden maar ook Turkije zit er nog minstens enkele decennia van af.
  woensdag 30 maart 2016 @ 18:38:30 #20
444371 Bowero
Ik ben totaal geweldig.
pi_161054106
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 18:37 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Uiteraard het brengt ze dichterbij. Maar met of zonder verdrag is een lidmaatschap minstens meerdere decennia weg. En als het land over 30 jaar klaar is voor serieuze onderhandelingen over een lidmaatschap, dan komen die er, met of zonder verdrag. Turkije heeft al sinds de jaren '60 een verdrag met de EU en haar voorgangers maar sindsdien zijn tientallen landen lid geworden maar ook Turkije zit er nog minstens enkele decennia van af.
Daar heb je natuurlijk sterke argumenten, maar desalniettemin denk ik dat ze met de huidige vluchtelingenproblemen en invloeden zeker wel druk zouden kunnen uitoefenen op de EU om tot versneld lidmaatschap te komen.
  Moderator woensdag 30 maart 2016 @ 18:38:45 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_161054112
sowieso moeten ze eerst van al die rebellen af voor ze erbij willen anders moet de EU dat straks zelf op gaan zitten lossen en daar heeft al helemaal niemand zin in
pi_161054153
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 18:38 schreef Bowero het volgende:

[..]

Daar heb je natuurlijk sterke argumenten, maar desalniettemin denk ik dat ze met de huidige vluchtelingenproblemen en invloeden zeker wel druk zouden kunnen uitoefenen op de EU om tot versneld lidmaatschap te komen.
Uiteraard proberen ze het. Maar de harde voorwaarden voor een lidmaatschap zijn totaal onhaalbaar voor Turkije. Daarom kon de EU dat ook makkelijk toezeggen. Je kan er prima weer serieus over gaan praten maar eigenlijk zegt het niks ;).
pi_161054169
Op 6 april uit je luie stoel en NEE stemmen!!!!!
pi_161054190
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 18:38 schreef sp3c het volgende:
sowieso moeten ze eerst van al die rebellen af voor ze erbij willen anders moet de EU dat straks zelf op gaan zitten lossen en daar heeft al helemaal niemand zin in
Over enkele decennia zijn die er wel mee gestopt of het wordt zo'n staatje als Zuid-Ossetië of wellicht ook Noord-Cyprus en daarmee een flinke belemmering voor een eventuele toetreding. Nog los van dat het land er voorlopig toch niet aan toe is.
pi_161054199
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 18:40 schreef juliusceasar het volgende:
Op 6 april uit je luie stoel en NEE stemmen!!!!!
En waarom?
pi_161054205
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 18:14 schreef chroestjov het volgende:
Oekraïne (exclusief Oost-Oekraïne want dat is Rusland) kan beter gewoon neutraal blijven, dat is voor zowel de EU, Oekraïne als Rusland beter, de enige die er baat bij heeft om Oekraïne in directe zin bij de EU te betrekken is de USA (bijnaam NAVO).
De meest geschikte plaats voor dit verdrag is de prullenbak.
Doe afstand van je account en kom nooit meer terug.
pi_161054234
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 18:41 schreef chroestjov het volgende:

[..]

Mag dat land niet gewoon lekker zelf beslissen?
pi_161054400
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 18:42 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nee, de besluitvorming in Kiev is door de fascistoïde coup niet meer serieus te nemen.
Doe afstand van je account en kom nooit meer terug.
pi_161054437
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 18:42 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Oekraïne mag zelf beslissen wat zij willen, maar andere landen mogen ook zelf beslissen wat ze willen. Oekraïne mag kiezen om liever met Rusland of met de EU verbonden te willen zijn, maar de EU en Rusland mogen ook zelf kiezen of zij met Oekraïne verbonden willen zijn of niet.
pi_161054478
Wat is er trouwens democratisch aan als Nederland in z'n uppie een verdrag blokkeert dat door alle andere EU-lidstaten is geratificeerd?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_161054483
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 18:40 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Uiteraard proberen ze het. Maar de harde voorwaarden voor een lidmaatschap zijn totaal onhaalbaar voor Turkije. Daarom kon de EU dat ook makkelijk toezeggen. Je kan er prima weer serieus over gaan praten maar eigenlijk zegt het niks ;).
We hebben in het verleden kunnen zien hoe het gaat met die zogenaamde harde voorwaarden. Die blijken in de praktijk boterzacht.
Verder is het nogal merkwaardig dat we elk jaar meer dan een half miljard euro overmaken naar Turkije als ondersteuning richting het EU lidmaatschap.
pi_161054522
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 18:52 schreef KoosVogels het volgende:
Wat is er trouwens democratisch aan als Nederland in z'n uppie een verdrag blokkeert dat door alle andere EU-lidstaten is geratificeerd?
Dat is de democratische vastgestelde mogelijkheid toch?
Nu ligt dat bij echte Eurofielen idd wel onder vuur, dat klopt.
Maar goed, dan moeten zij er maar voor zorgen dat het vetorecht verdwijnt dan, via democratische wijze.

Overigens denk ik niet dat bij een "nee" de hele boel van de baan is hoor, idem toen bij de Europese grondwet.
I´m back.
  woensdag 30 maart 2016 @ 18:54:40 #34
440653 BarryOSeven
pi_161054532
quote:
Niets, en dat toont aan dat de EU geen democratische instelling is.

Wellicht een idee om in het vervolg eerst zeker te weten dat er draagvlak voor is. Anders is het in den beginne al niet democratisch.
pi_161054571
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 18:54 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Wellicht een idee om in het vervolg eerst zeker te weten dat er draagvlak voor is. Anders is het in den beginne al niet democratisch.
Nou, blijkbaar is dat draagvlak er wel, aangezien de nationale parlementen van alle andere lidstaten gewoon in hebben gestemd met het Associatieverdrag.
pi_161054580
quote:

[..]

Het "ja" kamp gaat sws winnen hoor. Bij een "nee" en als de regering dit al overneemt dan boetseren ze er op één of andere manier wel omheen.
I´m back.
  Moderator woensdag 30 maart 2016 @ 18:56:35 #37
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_161054582
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 18:41 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Over enkele decennia zijn die er wel mee gestopt of het wordt zo'n staatje als Zuid-Ossetië of wellicht ook Noord-Cyprus en daarmee een flinke belemmering voor een eventuele toetreding. Nog los van dat het land er voorlopig toch niet aan toe is.
zou ik niet zo gemakkelijk vanuit gaan, 20/30 jaar is op het wereldpodium helemaal niet zo heel lang
  woensdag 30 maart 2016 @ 18:56:43 #38
440653 BarryOSeven
pi_161054588
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 18:56 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nou, blijkbaar is dat draagvlak er wel, aangezien de nationale parlementen van alle andere lidstaten gewoon in hebben gestemd met het Associatieverdrag.
De EU is dus geen democratische instelling.
  Moderator woensdag 30 maart 2016 @ 18:59:28 #39
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_161054668
quote:
wat is er ondemocratisch aan?

democratie is niet helemaal hetzelfde als 'meeste stemmen gelden' het zou niet democratisch zijn als Nederland in moet stemmen omdat de rest dat ook doet
pi_161054672
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 18:56 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Klopt. Om het democratisch te maken moet je een Europese superstaat maken zodat het democratisch gekozen Europees Parlement (of een Europees referendum) dwarsliggende lidstaten kan overrulen.

Maar daar komt het nooit van, en dus is er geen echte democratie maar gewoon een spelletje van veto's en van het recht van de sterkste, net als normaal gesproken bij internationale betrekkingen het geval is.
  woensdag 30 maart 2016 @ 19:03:47 #41
440653 BarryOSeven
pi_161054767
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 18:59 schreef Igen het volgende:

[..]

Klopt. Om het democratisch te maken moet je een Europese superstaat maken zodat het democratisch gekozen Europees Parlement (of een Europees referendum) dwarsliggende lidstaten kan overrulen.

Maar daar komt het nooit van, en dus is er geen echte democratie maar gewoon een spelletje van veto's en van het recht van de sterkste, net als normaal gesproken bij internationale betrekkingen het geval is.
Yup, en die superstaat gaat dus inderdaad niet komen voorlopig. Dat kan pas als alle mensen met roots hier vervangen zijn en grenzen echt overbodig worden.
pi_161054777
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 18:59 schreef sp3c het volgende:

[..]

wat is er ondemocratisch aan?

democratie is niet helemaal hetzelfde als 'meeste stemmen gelden' het zou niet democratisch zijn als Nederland in moet stemmen omdat de rest dat ook doet
Voor mij voelt het een beetje alsof je met 1 zetel in Tweede Kamer beschikt over het vetorecht.

Overigens moet de democratie inderdaad de belangen van minderheden waarborgen, maar besluitvorming geschiedt toch op basis van meerderheden.
  Moderator woensdag 30 maart 2016 @ 19:06:22 #43
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_161054838
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 19:03 schreef KoosVogels het volgende:
Voor mij voelt het een beetje alsof je met 1 zetel in Tweede Kamer beschikt over het vetorecht.
sterker nog dat is letterlijk wat het is

maar het is niet ondemocratisch, je kunt je afvragen of 1 stem zoveel waarde zou moeten hebben maar die discussie moet onafhankelijk van dit Oekraine vraagstuk gevoerd worden
pi_161054867
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 19:03 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Overigens moet de democratie inderdaad de belangen van minderheden waarborgen, maar besluitvorming geschiedt toch op basis van meerderheden.
Bovendien zeggen de Eurofielen, en daarom zijn ze er zo op tegen (het veto'en), we zitten op een trein en daar kun je niet vanaf springen.
I´m back.
pi_161054869
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 18:50 schreef Igen het volgende:

[..]

Oekraïne mag zelf beslissen wat zij willen, maar andere landen mogen ook zelf beslissen wat ze willen. Oekraïne mag kiezen om liever met Rusland of met de EU verbonden te willen zijn, maar de EU en Rusland mogen ook zelf kiezen of zij met Oekraïne verbonden willen zijn of niet.
Klopt en die keuze hebben de diverse partijen gemaakt, de ene door een verdrag met Oekraine af te sluiten, de andere door een stuk van dat land te annexeren en in een ander deel een rebellengroep te steunen en te sturen. Maar dan nog ben ik benieuwd waarom het voor dat land vanaf nu beter zou zijn om neutraal te zijn en waarom wij dat voor hen moeten beslissen na ze eerst aangetrokken te hebben. Dat is immers wat de door mij gequote persoon stelt.
pi_161054930
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 18:52 schreef grimselman het volgende:

[..]

We hebben in het verleden kunnen zien hoe het gaat met die zogenaamde harde voorwaarden. Die blijken in de praktijk boterzacht.
Verder is het nogal merkwaardig dat we elk jaar meer dan een half miljard euro overmaken naar Turkije als ondersteuning richting het EU lidmaatschap.
Jij verwacht daadwerkelijk een toetreding van Turkije binnen enkele jaren?
Die illusie zal zelfs Erdogan niet hebben.
pi_161054961
quote:
Op zich is het zo dat ieder land het moet ratificeren, dus in die zin is het prima democratisch. Erg ethisch of diplomatiek handig is het niet. Maar ik denk niet dat de tegenstanders zich daar druk om maken.
pi_161054963
quote:
11s.gif Op woensdag 30 maart 2016 19:10 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Vorig jaar 4 miljard aan Erdo overgemaakt door EU, onder kopje voorbereidingen ter toetreding. Als iedereen weet dat Tk geen lid wordt, terughalen dat geld en er nooit meer wat aan uitgeven.
I´m back.
pi_161055004
quote:

[..]

Dat draagvlak was er gewoon volop. Sinds de start van de onderhandelingen over dit verdrag kon je vermoedelijk een keer 5-10 naar de stembus, daarmee had je in het begin van het proces de kaders kunnen stellen. Nu achteraf gaan huilen is op z'n minst een beetje kinderachtig.
pi_161055019
quote:
Och, als Nederland Nee zegt gaan die andere landen gewoon een verdrag sluiten dat hun wel de handelsvoordelen oplevert. De basis is er al.
pi_161055021
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 18:56 schreef sp3c het volgende:

[..]

zou ik niet zo gemakkelijk vanuit gaan, 20/30 jaar is op het wereldpodium helemaal niet zo heel lang
Als de problematiek niet is opgelost, dan zal van toetreding dus geen sprake zijn.
pi_161055042
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 18:56 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Waarom niet? Of zou het EP meer macht moeten krijgen?
pi_161055076
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 19:12 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Vorig jaar 4 miljard aan Erdo overgemaakt door EU, onder kopje voorbereidingen ter toetreding. Als iedereen weet dat Tk geen lid wordt, terughalen dat geld en er nooit meer wat aan uitgeven.
Zodat ze de stroom vluchtelingen naar de EU weer hard aan gaan zetten? Briljant idee wel :)
pi_161055080
quote:
2s.gif Op woensdag 30 maart 2016 19:11 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Op zich is het zo dat ieder land het moet ratificeren, dus in die zin is het prima democratisch. Erg ethisch of diplomatiek handig is het niet. Maar ik denk niet dat de tegenstanders zich daar druk om maken.
Zo'n ramp hoeft het nou ook weer niet te zijn.

Ierland heeft in de eerste ronde bijv. bindend tegen het Verdrag van Lissabon gestemd, toen heeft men de Ierse bevolking met wat extra tekst en uitleg in een aanhangsel gerustgesteld en in een tweede ronde werd het een 'ja'. Volgens mij heeft Ierland hierdoor geen enorme diplomatieke schade opgelopen.
pi_161055101
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 19:16 schreef Igen het volgende:

[..]

Zo'n ramp hoeft het nou ook weer niet te zijn.

Ierland heeft in de eerste ronde bijv. bindend tegen het Verdrag van Lissabon gestemd, toen heeft men de Ierse bevolking met wat extra tekst en uitleg in een aanhangsel gerustgesteld en in een tweede ronde werd het een 'ja'. Volgens mij heeft Ierland hierdoor geen enorme diplomatieke schade opgelopen.
Ik claim nergens een enorme diplomatieke schade. Ik zeg enkel dat het diplomatiek niet zo handig is.
  Moderator woensdag 30 maart 2016 @ 19:17:55 #56
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_161055118
quote:
2s.gif Op woensdag 30 maart 2016 19:14 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Als de problematiek niet is opgelost, dan zal van toetreding dus geen sprake zijn.
lijkt me ook erg onwaarschijnlijk, en als ze al hun problemen wel oplossen zal niemand er problemen mee hebben 20 jaar down the roadaways, associatieverdrag of niet

het is jammer dat dit hele experiment wat in mijn ogen op zijn minst interessant is aangewend werd voor iets wat eigenlijk zo oninteressant is
pi_161055157
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 19:17 schreef sp3c het volgende:

[..]

lijkt me ook erg onwaarschijnlijk, en als ze al hun problemen wel oplossen zal niemand er problemen mee hebben 20 jaar down the roadaways, associatieverdrag of niet

het is jammer dat dit hele experiment wat in mijn ogen op zijn minst interessant is aangewend werd voor iets wat eigenlijk zo oninteressant is
Klopt, ik ben niet op voorhand erg enthousiast over het middel maar had het dan liever gezien over bijvoorbeeld een verdrag als TTIP als we dan toch over een handelsverdrag willen gaan stemmen. Maar aangezien het slechts raadgevend en achteraf is, schiet dat ook niet echt op :P
  Moderator woensdag 30 maart 2016 @ 19:21:50 #58
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_161055224
quote:
2s.gif Op woensdag 30 maart 2016 19:19 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Klopt, ik ben niet op voorhand erg enthousiast over het middel maar had het dan liever gezien over bijvoorbeeld een verdrag als TTIP als we dan toch over een handelsverdrag willen gaan stemmen. Maar aangezien het slechts raadgevend en achteraf is, schiet dat ook niet echt op :P
och het is een signaal aan de politiek dat 'het volk' niet blij is met de ingeslagen weg over een onderwerp dat je never nooit mee gaat nemen tijdens de verkiezingen

interessant om te zien hoe men daar in Den Haag mee om gaat, heel veel meer is het niet inderdaad maar als het echt ergens om ging dan gingen er misschien wat meer mensen stemmen en was dat signaal wat sterker
pi_161055226
quote:
11s.gif Op woensdag 30 maart 2016 19:10 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nee hoor, ik geloof alleen niet zo in de harde voorwaarden van de EU. Het blijft een opportunistisch clubje daar in Brussel.
  woensdag 30 maart 2016 @ 19:22:22 #60
440653 BarryOSeven
pi_161055238
quote:
2s.gif Op woensdag 30 maart 2016 19:15 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Waarom niet? Of zou het EP meer macht moeten krijgen?
Omdat dit soort constructies mogelijk zijn. Logisch gevolg zou inderdaad zijn dat het EP meer macht zou krijgen. Maar gezien die hele EU voor geen meter werkt lijkt het me niet dat er draagvlak is voor nog meer EU.

Dan de andere kant op: minder EU. Want zo gaat het ook niet meer.
pi_161055256
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 19:21 schreef grimselman het volgende:

[..]

Nee hoor, ik geloof alleen niet zo in de harde voorwaarden van de EU. Het blijft een opportunistisch clubje daar in Brussel.
Sinds de EU zich verslikt heeft in Bulgarije en Roemenie zijn de regels toch echt stukken strenger geworden.
  woensdag 30 maart 2016 @ 19:23:13 #62
440653 BarryOSeven
pi_161055259
quote:
10s.gif Op woensdag 30 maart 2016 19:13 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat draagvlak was er gewoon volop. Sinds de start van de onderhandelingen over dit verdrag kon je vermoedelijk een keer 5-10 naar de stembus, daarmee had je in het begin van het proces de kaders kunnen stellen. Nu achteraf gaan huilen is op z'n minst een beetje kinderachtig.
Blijkbaar heeft de volksvertegenwoordiging er in gefaald de burger voldoende te informeren. De schuld ligt hierbij niet bij de burger maar bij de politiek.
pi_161055280
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 19:22 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Omdat dit soort constructies mogelijk zijn. Logisch gevolg zou inderdaad zijn dat het EP meer macht zou krijgen. Maar gezien die hele EU voor geen meter werkt lijkt het me niet dat er draagvlak is voor nog meer EU.

Het is het feestje van politici, dus meer en meer EU lijkt me een zekerheid.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_161055281
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 19:23 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Blijkbaar heeft de volksvertegenwoordiging er in gefaald de burger voldoende te informeren. De schuld ligt hierbij niet bij de burger maar bij de politiek.
Mag van de burger niet verwacht worden dat hij nadenkt over zijn of haar stem?
pi_161055284
quote:
10s.gif Op woensdag 30 maart 2016 19:16 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Zodat ze de stroom vluchtelingen naar de EU weer hard aan gaan zetten? Briljant idee wel :)
Nee, staat daar los van, daarvoor hebben ze 6 miljard toe gezegd gekregen, eerste tranches zijn al overgemaakt. 4,5 miljard en het jaar is 2014 btw.

quote:
Is cultuur allesbepalend? Zeker niet. Ook Turkije kan kiezen voor democratie en godsdienstvrijheid. Maar die keuze is nog nooit van harte gemaakt en het land drijft alleen maar verder bij de Europese waarden vandaan. Ondanks de 4,5 miljard die de EU al heeft overgemaakt aan Turkije ter voorbereiding van toetreding. Daarom getuigt het van wijsheid als we de onderhandelingen met Turkije stoppen en kiezen voor een – wat Merkel noemt – geprivilegieerd partnerschap. Want we kunnen Turkije niet dwingen te worden wat het niet is: een Europees land.
Artikel van Gert-Jan Segers, momenteel F-vz CU Tk.
http://www.dagelijksestan(...)rks-eu-lidmaatschap/

Zijn meerdere bronnen te vinden.
I´m back.
pi_161055308
Ik snap niet zo goed dat men die tegen corruptie is tegen gaat stemmen. Dat het in Oekraïne helaas nog steeds een corrupte teringzooi is, dat zal zo zijn. Nu denk ik dat een beweging van het Westen af er niet aan bij zal dragen dat land minder corrupt te maken. Integendeel, geïsoleerd door Europa aan de ene en Rusland aan de andere kant... wat moet je dan?
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
pi_161055311
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 19:22 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Als je voor minder EU gaat, dan moet je lekker op SP of PVV blijven stemmen. Tot nu toe zien de serieuze partijen immers wel de voordelen van samenwerking.
pi_161055338
quote:
5s.gif Op woensdag 30 maart 2016 19:24 schreef PeteSampras het volgende:
Ik snap niet zo goed dat men die tegen corruptie is tegen gaat stemmen. Dat het in Oekraïne helaas nog steeds een corrupte teringzooi is, dat zal zo zijn. Nu denk ik dat een beweging van het Westen af er niet aan bij zal dragen dat land minder corrupt te maken. Integendeel, geïsoleerd door Europa aan de ene en Rusland aan de andere kant... wat moet je dan?
Er staat in het verdrag opgenomen dat wij hun corruptie over moeten nemen, en dat ze tot de EU toe moeten treden zodra dat gelukt is, en in ruil daarvoor betalen wij 10 miljard euro.

Per maand.
pi_161055356
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 19:23 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, staat daar los van, daarvoor hebben ze 6 miljard toe gezegd gekregen, eerste tranches zijn al overgemaakt. 4,5 miljard en het jaar is 2014 btw.

[..]

Artikel van Gert-Jan Segers, momenteel F-vz CU Tk.
http://www.dagelijksestan(...)rks-eu-lidmaatschap/

Zijn meerdere bronnen te vinden.
Laten we de discussie hier niet teveel vervuilen met dergelijke dubieuze blogjes.

Ryan, wat ga jij stemmen en waarom?
  woensdag 30 maart 2016 @ 19:26:32 #70
440653 BarryOSeven
pi_161055372
quote:
15s.gif Op woensdag 30 maart 2016 19:23 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Mag van de burger niet verwacht worden dat hij nadenkt over zijn of haar stem?
Nee als politicus moet je er vanuit gaan dat de burger niets weet. Als je iets wilt initiëren moet je daar draagvlak voor creëren. Dat betekent dus dat je de burger voldoende moet informeren.

Als dan later blijkt dat er geen draagvlak voor was, dan heeft de politiek hierin gefaald.
pi_161055421
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 19:26 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Nee als politicus moet je er vanuit gaan dat de burger niets weet. Als je iets wilt initiëren moet je daar draagvlak voor creëren. Dat betekent dus dat je de burger voldoende moet informeren.

Als dan later blijkt dat er geen draagvlak voor was, dan heeft de politiek hierin gefaald.
Bijzondere stelling.
  woensdag 30 maart 2016 @ 19:28:49 #72
440653 BarryOSeven
pi_161055460
quote:
15s.gif Op woensdag 30 maart 2016 19:27 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Bijzondere stelling.
Verwarrend he, volksvertegenwoordiging
pi_161055482
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 19:28 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Verwarrend he, volksvertegenwoordiging
Zeker niet, het idee dat een politicus uit moet gaan van compleet achterlijke burgers die nergens iets van snappen is wel wat bijzonder.
  woensdag 30 maart 2016 @ 19:30:16 #74
440653 BarryOSeven
pi_161055516
quote:
2s.gif Op woensdag 30 maart 2016 19:29 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Zeker niet, het idee dat een politicus uit moet gaan van compleet achterlijke burgers die nergens iets van snappen is wel wat bijzonder.
Het zou een valide en in mijn ogen beter alternatief zijn op het arrogante argument: "Het probleem is de complex voor de burger." Tevens ook democratischer.
pi_161055603
quote:
14s.gif Op woensdag 30 maart 2016 19:25 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Laten we de discussie hier niet teveel vervuilen met dergelijke dubieuze blogjes.

Ryan, wat ga jij stemmen en waarom?
Artikel is van Segers fractie-voorzitter van de CU nu?
I´m back.
pi_161055772
quote:
2s.gif Op woensdag 30 maart 2016 19:23 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Sinds de EU zich verslikt heeft in Bulgarije en Roemenie zijn de regels toch echt stukken strenger geworden.
Nee, de criteria van Kopenhagen zijn niet aangepast.
pi_161055800
quote:

[..]

het idee dat een politicus uit moet gaan van compleet achterlijke burgers die nergens iets van snappen
Dat moeten ze sowieso al en dat noemen ze verkiezingen.
Conscience do cost.
  Forum Admin woensdag 30 maart 2016 @ 19:44:15 #78
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_161055963
quote:

[..]

Hef de tweede kamer maar op dan. Gewoon elke week een ander postcodegebied plaats laten nemen. We kiezen juist mensen (laten we het hopen iig) die voor ons de juiste keuzes maken.

Dat heet volksvertegenwoordiging in een democratie. Dat betekent ook dat ze een draagvlak dienen te hebben voor hun stellingen en ideeën, maar daar schort het nogal aan de laatste jaren. Blijkbaar is volksvertegenwoordiging alleen een ding in de weken voor de verkiezingen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_161056423
ls de geschiedenis een ding heeft aangetoond, dan is het dat alle rijken zullen vallen. Brussel bestaat maar 50 jaar, maar vertoont nu al barsten: zie referendum Brexit / Eurocrisis / Vluchtelingencrisis en nu deze soap weer.

[ Bericht 47% gewijzigd door sp3c op 30-03-2016 20:02:06 ]
pi_161056938
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 19:58 schreef Peter_Rasmussen het volgende:
ls de geschiedenis een ding heeft aangetoond, dan is het dat alle rijken zullen vallen. Brussel bestaat maar 50 jaar, maar vertoont nu al barsten: zie referendum Brexit / Eurocrisis / Vluchtelingencrisis en nu deze soap weer.
De EU is geen "rijk". Wás het dat maar. Die basten waar je het over hebt komen juist doordat de EU te weinig macht heeft zodat elk kleinste probleempje gelijk voor een bijna uitzichtloos getouwtrek tussen de lidstaten onderling zorgt.

Wat dat betreft kan je het haast nog beter met de Volkenbond vergelijken.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 30-03-2016 20:15:28 ]
pi_161057056
NWS / [NWS FeedBack] sp3czone

[ Bericht 3% gewijzigd door sp3c op 30-03-2016 20:26:33 (klachten over feedback kunnen daar) ]
  woensdag 30 maart 2016 @ 20:25:44 #82
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_161057324
Die "grote voorsprong" waar de TT over rept is ondertussen wel verdwenen in de peilingen trouwens.

http://www.ad.nl/ad/nl/38(...)endum-Oekraine.dhtml
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
pi_161057455
quote:
7s.gif Op woensdag 30 maart 2016 20:25 schreef Gutmensch het volgende:
Die "grote voorsprong" waar de TT over rept is ondertussen wel verdwenen in de peilingen trouwens.
Zal wel nek aan nek worden. Alhoewel ik wel verwacht dat voorstemmers gespleten zullen zijn tussen het referendum negeren (want Geenstijl !!11!) en zo hopen onder de kiesdrempel van 30% uit te komen en de voor-stemmers die echt gaan stemmen. Het lijkt me dat tegen-stemmers daardoor licht in het voordeel zijn. Maar goed, we gaan het zien.
  woensdag 30 maart 2016 @ 20:36:24 #84
440653 BarryOSeven
pi_161057745
Was er niet vanmiddag nog een krantenartikel waarin stond dat het NEE kamp aan uit uitlopen was? :P

quote:
Referendum Oekraïne: 'Nee-kamp' loopt uit

Op dit moment is 32 procent van de stemgerechtigden van plan te gaan stemmen bij het referendum over een associatieverdrag tussen de Europese Unie en Oekraïne. Daarmee wordt de kiesdrempel van 30 procent nipt gehaald. De tegenstanders van het verdrag zijn de afgelopen weken verder uitgelopen op de voorstanders.

...
http://www.elsevier.nl/ne(...)ende-opkomst-287780/
pi_161058561
.
pi_161058904
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 20:36 schreef BarryOSeven het volgende:
Was er niet vanmiddag nog een krantenartikel waarin stond dat het NEE kamp aan uit uitlopen was? :P

[..]

http://www.elsevier.nl/ne(...)ende-opkomst-287780/
Ze kunnen wel zeggen dat ze gaan stemmen, maar gaan ze dat ook echt doen? Ik ga in ieder geval niet stemmen zodat de kiesdrempel niet gehaald wordt.
pi_161059150
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 21:01 schreef polderturk het volgende:

[..]

Ze kunnen wel zeggen dat ze gaan stemmen, maar gaan ze dat ook echt doen? Ik ga in ieder geval niet stemmen zodat de kiesdrempel niet gehaald wordt.
Die drempel is er al.
pi_161059178
Gehaald.......
pi_161059278
Kan je ergens geld inzetten, trouwens, wat er gaat winnen? Ik wil best een tientje op voor zetten. :).
pi_161059306
Goed voor Ukraijna een stap om uit die olie bazen te komen.

Een Nederlandse heeft een boek geschreven Slag om Oekraine
Op deze site kun je een klein preview lezen in PDF bestand.

"Op 6 april mag Nederland zich in een referendum uitspreken over het Associatieverdrag van de Europese Unie met Oekraïne. Wat houdt dat verdrag in? Wat staat er voor Nederland op het spel? En wat betekent het voor de Oekrainers? In Slag om Oekraine stelt Laura Starink land en bewoners aan ons voor. Een onmisbare gids voor mensen die willen weten waarvoor ze zich straks via de stembus uitspreken."
pi_161059606
quote:
Is dit je fetish?
  Moderator woensdag 30 maart 2016 @ 21:23:50 #92
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_161059915
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 21:10 schreef Szikha2 het volgende:
Goed voor Ukraijna een stap om uit die olie bazen te komen.

Een Nederlandse heeft een boek geschreven Slag om Oekraine
Op deze site kun je een klein preview lezen in PDF bestand.

"Op 6 april mag Nederland zich in een referendum uitspreken over het Associatieverdrag van de Europese Unie met Oekraïne. Wat houdt dat verdrag in? Wat staat er voor Nederland op het spel? En wat betekent het voor de Oekrainers? In Slag om Oekraine stelt Laura Starink land en bewoners aan ons voor. Een onmisbare gids voor mensen die willen weten waarvoor ze zich straks via de stembus uitspreken."
voor de meeste stemmers (voor of tegen) zal het niet zo heel veel uitmaken wat voor land het is en of het zulke leuke mensen zijn
pi_161060040
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 21:06 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Die drempel is er al.
Volgens de prognose gaat 32% stemmen. De marge is echt heel klein. Niet iedereen die zegt dat hij gaat stemmen gaat ook daadwerkelijk stemmen. Veel ja stemmers hebben aangegeven pas op het laatste moment te gaan stemmen. Ze gaan alleen stemmen als de kiesdrempel gehaald is. Ik behoor tot die groep.
pi_161060137
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 21:26 schreef polderturk het volgende:

[..]

Volgens de prognose gaat 32% stemmen. De marge is echt heel klein. Niet iedereen die zegt dat hij gaat stemmen gaat ook daadwerkelijk stemmen. Veel ja stemmers hebben aangegeven pas op het laatste moment te gaan stemmen. Ze gaan alleen stemmen als de kiesdrempel gehaald is. Ik behoor tot die groep.
Hoe weet je die dag dan dat de kiesdrempel gehaald is. Welk tijdstip wordt dat vrijgegeven?
Ik ga trouwens zeker stemmen, tegen in dit geval.
pi_161060268
quote:

[..]

De drempel van MOGEN kiezen is er al. Maar wat maakt het uit? Ben je echt Turk van oorsprong? Wat denk je nu werkelijk over Nederland? Ik verbaas mij over de zwakheid. Als Nederlander. Geen zaken doen met wat duidelijk fout is. Dat werkt niet altijd maar kan een leidraad zijn in je leven.
pi_161060361
quote:

[..]

Ik schaar mezelf ook onder deze groep. 2% is wel een kwetsbare marge.
  Moderator woensdag 30 maart 2016 @ 21:35:18 #97
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_161060506
waarom zou je het van de kiesdrempel af laten hangen??

het is niet bindend ofzo
  woensdag 30 maart 2016 @ 21:39:02 #98
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_161060686
quote:

[..]

Ik behoor ook tot die groep.
pi_161061046
Stem niet.

Nederlanders geven niets om landen die zover weg zijn. Weet ik. Rusland heeft genocide gepleegd in Georgië , in Chechnya en in Oekraine. Maar goed dat is ver weg inderdaad.

Maar vergeet niet dat Rusland een vliegtuig vol Nederlanders uit de lucht heeft geschoten. Echt achterlijk die NEE-kamp
pi_161061081
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 21:48 schreef Szikha2 het volgende:
Stem niet.

Nederlanders geven niets om landen die zover weg zijn. Weet ik. Rusland heeft genocide gepleegd in Georgië , in Chechnya en in Oekraine. Maar goed dat is ver weg inderdaad.

Maar vergeet niet dat Rusland een vliegtuig vol Nederlanders uit de lucht heeft geschoten. Echt achterlijk die NEE-kamp
Jij begrijpt het blijkbaar niet helemaal.
pi_161061100
Ik blijf erbij dat het echt diep, diep triest is om tactisch niet te gaan stemmen.

Ik heb alvast mijn stem op de post gedaan. Blanco. Want ik kan niet zeggen dat een van beide kanten écht overtuigende argumenten heeft. Ik denk dat het zo ingewikkeld is dat alleen de geschiedenis kan uitwijzen of de gemaakte keuze goed of fout was. Maar een gezonde democratie werkt alleen als mensen nadenken en hun schouders eronder zetten. Ik wil dus in ieder geval m'n steentje hebben bijgedragen voor een opkomst boven de 30%, wat de uitslag ook is.
pi_161061120
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 21:49 schreef Infection het volgende:

[..]

Jij begrijpt het blijkbaar niet helemaal.
Jawel. Ik heb familie in Oekraine wonen ( ex vriend van mijn moeder is van Hongaars afkomst woonachtend in Oekraine Karpatia)
pi_161061161
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 21:50 schreef Igen het volgende:
Ik blijf erbij dat het echt diep, diep triest is om tactisch niet te gaan stemmen.
Niet stemmen lijkt me de enige wijze om uit te spreken dat het een onzinnig referendum is dat om de verkeerde redenen gehouden wordt.
  woensdag 30 maart 2016 @ 21:53:36 #104
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_161061228
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 21:52 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Niet stemmen lijkt me de enige wijze om uit te spreken dat het een onzinnig referendum is dat om de verkeerde redenen gehouden wordt.
Je kunt het huidige beleid ook steunen met 'ja'? Straks laat je de 'nee'-stemmers winnen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Moderator woensdag 30 maart 2016 @ 21:56:06 #105
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_161061338
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 21:50 schreef Igen het volgende:

Ik heb alvast mijn stem op de post gedaan. Blanco. Want ik kan niet zeggen dat een van beide kanten écht overtuigende argumenten heeft. Ik denk dat het zo ingewikkeld is dat alleen de geschiedenis kan uitwijzen of de gemaakte keuze goed of fout was. Maar een gezonde democratie werkt alleen als mensen nadenken en hun schouders eronder zetten. Ik wil dus in ieder geval m'n steentje hebben bijgedragen voor een opkomst boven de 30%, wat de uitslag ook is.
zo sta ik er ook in

en tactisch stemmen vind ik sowieso al onzin maar niet stemmen zodat de stem van de meerderheid (van de stemmers) niet geldig is vind ik echt gewoon gek
blijf dan helemaal thuis ipv als de polls zeggen dat de kiesdrempel gehaald lijkt te worden toch nog snel je mening te gaan uiten

maar goed, ik stem ook blanco, niet omdat het me kan boeien allemaal maar zodat de drempel gehaald kan worden.

dat slaat eigenlijk net zo goed ook nergens op
pi_161061347
quote:

[..]

Dan blijf je dus principieel thuis.

Dat is wat anders dan mensen die heel erg vóór het verdrag zijn, maar bang zijn dat een meerderheid tegen is, en dan hopen door thuis te blijven de uitslag onder de 30% te houden zodat die ongeldig is zodat ze toch hun zin krijgen ondanks dat ze verwachten eigenlijk in de minderheid te zijn, maar als de opkomst hoger dan 30% dreigt te worden ineens toch wel willen gaan stemmen. Dan ben je gewoon een achterbakse lafaard.
  woensdag 30 maart 2016 @ 21:57:18 #107
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_161061393
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 21:53 schreef Perrin het volgende:
Je kunt het huidige beleid ook steunen met 'ja'? Straks laat je de 'nee'-stemmers winnen.
Nou en? Het hele referendum laat me koud, los van de vraag wie gelijk heeft of wie gaat winnen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 30 maart 2016 @ 21:57:58 #108
440653 BarryOSeven
pi_161061440
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 21:56 schreef sp3c het volgende:

[..]

zo sta ik er ook in

en tactisch stemmen vind ik sowieso al onzin maar niet stemmen zodat de stem van de meerderheid (van de stemmers) niet geldig is vind ik echt gewoon gek
blijf dan helemaal thuis ipv als de polls zeggen dat de kiesdrempel gehaald lijkt te worden toch nog snel je mening te gaan uiten

maar goed, ik stem ook blanco, niet omdat het me kan boeien allemaal maar zodat de drempel gehaald kan worden.

dat slaat eigenlijk net zo goed ook nergens op
dat slaat overal op, want als er een hele lage opkomst is gaan partijen die nu in het zadel geplakt zitten die wet afschaffen omdat er geen animo voor is. Veel te gevaarlijk, als we wel komen kunnen ze dat niet meer.
pi_161061483
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 21:53 schreef Perrin het volgende:

[..]

Je kan ook niet stemmen. Dat ga ik doen. Wat je er werkelijk mee aangeeft?
  woensdag 30 maart 2016 @ 21:58:54 #110
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_161061484
Meedoen aan dit referendum voelt alsof ik een vaselinevinger in de reet van Jan Roos stop.
pi_161061507
Het referendum is rechtsgeldig bij een opkomst van 30 procent van de kiesgerechtigden (4 miljoen
mensen). De uitslag is niet bindend voor de regering
  Moderator woensdag 30 maart 2016 @ 22:01:37 #112
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_161061591
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 21:57 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

dat slaat overal op, want als er een hele lage opkomst is gaan partijen die nu in het zadel geplakt zitten die wet afschaffen omdat er geen animo voor is. Veel te gevaarlijk, als we wel komen kunnen ze dat niet meer.
als ze het af willen schaffen doen ze dat sowieso wel, denk eerder dat ze daar minder snel toe geneigd zijn als er geen kip op komt dagen
  woensdag 30 maart 2016 @ 22:02:30 #113
440653 BarryOSeven
pi_161061634
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:01 schreef sp3c het volgende:

[..]

als ze het af willen schaffen doen ze dat sowieso wel, denk eerder dat ze daar minder snel toe geneigd zijn als er geen kip op komt dagen
Je kunt moeilijk verantwoorden dat je het afschaft terwijl de burger er zo blij mee is. Als we nu allemaal niet blij zijn en het maar prut vinden en niet gaan, kan de wet weer weg.
pi_161061636
quote:
2s.gif Op woensdag 30 maart 2016 21:58 schreef Ringo het volgende:
Meedoen aan dit referendum voelt alsof ik een vaselinevinger in de reet van Jan Roos stop.
Ken ik de man niet. Het is een keuze.

Uiteindelijk heb je gewoon een roep van het volk. Dat kan.
  Moderator woensdag 30 maart 2016 @ 22:03:42 #115
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_161061687
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:02 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Je kunt moeilijk verantwoorden dat je het afschaft terwijl de burger er zo blij mee is. Als we nu allemaal niet blij zijn en het maar prut vinden en niet gaan, kan de wet weer weg.
lijkt me de vreemdste reden om te gaan stemmen die ik tot nog toe heb gehoord maar iedereen moet het zelf weten natuurlijk :)
pi_161061692
quote:
2s.gif Op woensdag 30 maart 2016 21:58 schreef Ringo het volgende:
Het zou wel heel kansloos zijn als uiteindelijk het associatie-akkoord niet tot stand komt omdat bepaalde Nederlanders geen "vaselinevinger in de reet van Jan Roos" willen stoppen.

Wat dat betreft is het wel echt jammer dat het geen bindend referendum is. Dan zouden mensen dat risico denk ik toch een stuk minder snel nemen.
  woensdag 30 maart 2016 @ 22:07:34 #117
440653 BarryOSeven
pi_161061888
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:03 schreef sp3c het volgende:

[..]

lijkt me de vreemdste reden om te gaan stemmen die ik tot nog toe heb gehoord maar iedereen moet het zelf weten natuurlijk :)
Probeer de volksverlakkers een stapje voor te zijn zoals je ziet. Vreemd of niet.
pi_161061899
quote:

[..]

:Y Ik heb mijn stempas ritueel verbrand
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_161061954
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:03 schreef Igen het volgende:

[..]

Het zou wel heel kansloos zijn als uiteindelijk het associatie-akkoord niet tot stand komt omdat bepaalde Nederlanders geen "vaselinevinger in de reet van Jan Roos" willen stoppen.

Wat dat betreft is het wel echt jammer dat het geen bindend referendum is. Dan zouden mensen dat risico denk ik toch een stuk minder snel nemen.
Een bindend referendum over een verdrag dat niemand heeft gelezen en dat vrijwel niemand interesseert enkel omdat een stel relpubers het wel leuk vonden om te demonstreren dat ze hun hondstrouwe achterban overal toe kunnen mobiliseren zolang ze er hun luie stoel maar niet voor uit hoeven te komen lijkt me niet echt zinvol.
Tenzij je de gevolgen niet koppelt aan het percentage van de stemmers dat Nee heeft gestemd, maar aan het percentage van de stemgerechtigden dat Nee stemt, dan ben je meteen van het tactisch thuisblijven af.
pi_161061965
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:03 schreef Igen het volgende:

[..]

Het is duidelijk dat de meeste mensen niet eens weten waar het over gaat.
  woensdag 30 maart 2016 @ 22:09:34 #121
440653 BarryOSeven
pi_161061973
quote:
14s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:07 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Slim, goor he dat stemrecht.
pi_161062088
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:09 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Een bindend referendum over een verdrag dat niemand heeft gelezen en dat vrijwel niemand interesseert enkel omdat een stel relpubers het wel leuk vonden om te demonstreren dat ze hun hondstrouwe achterban overal toe kunnen mobiliseren zolang ze er hun luie stoel maar niet voor uit hoeven te komen lijkt me niet echt zinvol.
Tenzij je de gevolgen niet koppelt aan het percentage van de stemmers dat Nee heeft gestemd, maar aan het percentage van de stemgerechtigden dat Nee stemt, dan ben je meteen van het tactisch thuisblijven af.
Wat mij niet zinvol lijkt is dat ene meneer Kansenjongere voor heel Nederland bepaalt waar wel en geen bindende referenda over gehouden zouden moeten worden.
pi_161062125
quote:

[..]

Ook dom.
pi_161062190
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 21:50 schreef Szikha2 het volgende:

[..]

Jawel. Ik heb familie in Oekraine wonen ( ex vriend van mijn moeder is van Hongaars afkomst woonachtend in Oekraine Karpatia)
Dan zou je moeten weten dat een nee-stem niet direct betekent dat je Rusland steunt. In tegendeel zelfs. Met een voor-stem trek je Oekraïne dichterbij de EU en dat geeft Rusland alleen maar meer reden om Oekraïne te 'bevrijden' omdat de bevolking dat zogenaamd niet wilt. Wat overigens ook wel gedeeltelijk klopt, aangezien een groot deel van Oekraïne gewoon Russen zijn.

En zoals je zelf al zei, is het niet de eerste keer dat Rusland om die reden een land kapot maakt. Door deze Europese bemoeienis help je Oekraïne dus alleen maar verder de afgrond in. En dan nog niet de corruptie in Oekraïne te vergeten. Zo'n land wil je niet bij de EU. Je kunt het beter laten zoals het is, daar is zowel de EU als Oekraïne veel beter bij gebaat.

En ook door niet te stemmen wordt de kans alleen maar groter dat het verdrag gewoon doorgaat en je dus bovenstaande praktijken zult krijgen.

Het blijft natuurlijk wel een raadgevend referendum, dus de uitslag kunnen ze gewoon naast zich neerleggen. Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen.
  woensdag 30 maart 2016 @ 22:15:55 #125
38496 Perrin
pi_161062204
quote:

[..]

Ik snap dat echt niet :{
  Moderator woensdag 30 maart 2016 @ 22:16:44 #126
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_161062229
Hier wordt JA gestemd.
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  woensdag 30 maart 2016 @ 22:18:20 #127
38496 Perrin
pi_161062281
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:11 schreef Igen het volgende:

[..]

Wat mij niet zinvol lijkt is dat ene meneer Kansenjongere voor heel Nederland bepaalt waar wel en geen bindende referenda over gehouden zouden moeten worden.
Bovendien kan het niet anders dat bepaalde belangengroepen op deze manier genoeg stemmen vóór het houden van een referendum verzamelen.

Alleen als je de groep die het referendum regelt sympathiek vindt, ga je stemmen?!
pi_161062342
Ik ben zwaar voor het verdrag.
Maar ik vind het referendum complete onzin.

Ik wacht met stemmen totdat ik weet wat de opkomst is.
War mij betreft halen ze de 30% niet.
Make my day!
pi_161062362
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:18 schreef Perrin het volgende:

[..]

Bovendien kan het niet anders dat bepaalde belangengroepen op deze manier genoeg stemmen vóór het houden van een referendum verzamelen.

Als als je de groep die het referendum regelt sympathiek vindt, ga je stemmen?!
Als ik het onderwerp niet referendumwaardig of geschikt voor een referendum vind niet.
Tenzij het alternatief (een verwachte uitslag en de gevolgen daarvan) me nog slechter lijkt, dan zal ik wellicht met ferme tegenzin alsnog gaan stemmen.
  woensdag 30 maart 2016 @ 22:21:55 #130
38496 Perrin
pi_161062392
Vinden de mensen die dit referendum onzin vinden alle referenda onzin? Zo nee, welke onderwerpen zijn dan wél geschikt?
pi_161062433
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:15 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ik snap dat echt niet :{
Zal wel een stukje frustratie bijzitten.
Wat dit referendum tegen heeft is dat er GeenPeil (en dus Geenstijl) bij betrokken is. Dan heb je sowieso al tegenstanders, ongeacht de boodschap.
pi_161062489
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:21 schreef Perrin het volgende:
Vinden de mensen die dit referendum onzin vinden alle referenda onzin? Zo nee, welke onderwerpen zijn dan wél geschikt?
De vraag is of stemmers er wel verstand over hebben en of het dan het geld waard is. En natuurlijk heeft dat te maken met de achtergrond van de oproep. Dat zit op niveau sbs6.
pi_161062503
Mensen vergeten dat het niet alleen Geenpeil is, maar ook het Burgercomité-EU en het Forum Voor Democratie die dit mogelijk gemaakt hebben. En natuurlijk de 427.000 mensen die een handtekening gezet hebben.
pi_161062537
Haha de conclusies die er getrokken worden. Ik hoop van harte dat de JA-stemmers winnen maar ben principieel tegen referenda dus ga ik niet stemmen.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_161062544
Ik ben zwaar tegen het verdrag. De EU moet haar huidige problemen oplossen. De EU bestaat namelijk uit tal van landen die armoedig zijn (Roemenië/Hongarije/Griekenland/Bulgarije) en dus eigenlijk totaal niet mee doen, maar ballast zijn. Waarom geen beleid ontwikkelen zodat die landen economisch sterker worden en de leefomstandigheden verbeteren. Daar ligt jaren en jaren werk alleen al. En daarnaast de Vluchtelingencrisis. Het ging zeer moeizaam om tot een compromis te komen en nog steeds niet opgelost. Echt een log apparaat. En dan nu Oekraïne bij willen betrekken. Helemaal van het lotje getikt. De zucht naar een superstaat is aanwezig onder een select groep mensen. Niet bij iedereen gelukkig. Als je in een superstaat wil wonen immigreer dan naar de US. Dan komt je natte droom uit. Ik verkies een levensvatbaar kleinere unie boven een unie waar corrupte staten bij horen. Het is veelzeggend dat prachtige landen als Suisse, Norway en IJsland weg blijven uit de Unie. Niks te zoeken, behalve dat ze veel moeten gaan dokken.
  woensdag 30 maart 2016 @ 22:26:35 #136
38496 Perrin
pi_161062569
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:22 schreef karton2 het volgende:

[..]

Zal wel een stukje frustratie bijzitten.
Wat dit referendum tegen heeft is dat er GeenPeil (en dus Geenstijl) bij betrokken is. Dan heb je sowieso al tegenstanders, ongeacht de boodschap.
Dus voor sommigen is de soort belangengroep die het referendum 'regelt' doorslaggevend voor de referendumwaardigheid van het referendum zelf. :{
pi_161062603
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:24 schreef Infection het volgende:
Mensen vergeten dat het niet alleen Geenpeil is, maar ook het Burgercomité-EU en het Forum Voor Democratie die dit mogelijk gemaakt hebben. En natuurlijk de 427.000 mensen die een handtekening gezet hebben.
Waarbij helaas niet bekend is hoeveel dat deden "om Pechtold heel ongelukkig te maken".
pi_161062650
quote:
Voor onderwerpen als de keuze tussen glijbaan en klimrek in de buurtspeeltuin vind ik het wel geschikt. Of eventueel iets als in Nieuw Zeeland over de keuze van de nationale vlag. Veel complexer past wat mij betreft niet zo in een referendum.
pi_161062662
Het lijkt er overigens op dat de nee-stemmers een stuk meer en betere argumenten hebben. Ik heb van de ja-kant nog niet zoveel zinnige argumenten gehoord eigenlijk. Waar ligt dat aan? En dit zeg ik niet omdat ik zelf een nee-stemmer ben. Dit is gemakkelijk te zien door alleen dit topic al door te lezen.
  woensdag 30 maart 2016 @ 22:29:10 #140
38496 Perrin
pi_161062664
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:27 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Waarbij helaas niet bekend is hoeveel dat deden "om Pechtold heel ongelukkig te maken".
Met een 'ja'-stem kun je Pechtold juist superhappy maken hoor. Naai je die nare GS-bende mooi terug.
pi_161062684
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:26 schreef Perrin het volgende:

[..]

Dus voor sommigen is de soort belangengroep die het referendum 'regelt' doorslaggevend voor de referendumwaardigheid van het referendum zelf. :{
Voor een veel en veel grotere groep zal het doorslaggevend zijn in hun keuze om nee te zeggen...
pi_161062698
quote:

[..]

Een handtekening voor een referendum is niet minder waard omdat ene meneer Kansenjongere het niet eens is met de reden waarom hij denkt dat sommige van die mensen een handtekening gezet hebben.
  woensdag 30 maart 2016 @ 22:29:54 #143
347012 Akwasi
Geen baas.
pi_161062700
quote:
7s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:29 schreef Infection het volgende:
Het lijkt er overigens op dat de nee-stemmers een stuk meer en betere argumenten hebben. Ik heb van de ja-kant nog niet zoveel zinnige argumenten gehoord eigenlijk. Waar ligt dat aan? En dit zeg ik niet omdat ik zelf een nee-stemmer ben. Dit is gemakkelijk te zien door alleen dit topic al door te lezen.
"Ja, samen" "Gun die mensen democratie" "TEGEN POETIN"
Anton Karel Willem Anton Simon Isaak
pi_161062710
quote:

[..]

Dan stem je toch gewoon ja? Dan maak je hem juist gelukkig.
pi_161062742
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:29 schreef Akwasi het volgende:

[..]

"Ja, samen" "Gun die mensen democratie" "TEGEN POETIN"
Daar komt het wel ongeveer op neer ja...
pi_161062777
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:24 schreef Infection het volgende:
Heel grappig die andere, en redelijk aan de bloedgroep verwante clubjes, maar die leggen geen gewicht in de schaal.
  woensdag 30 maart 2016 @ 22:32:12 #147
38496 Perrin
pi_161062808
quote:
Beste argument voor 'ja' is denk ik Oekraine helpen een economisch succesvolle bufferstaat tussen de EU en Rusland te zijn.

Dus wél economische en politieke samenwerking, maar geen zicht op toetreding.
pi_161062810
quote:
Ik ben geen voorstander van referenda, omdat ik de meeste probleemstellingen te complex vind om terug te brengen tot een vraag waarop het antwoord "Ja" of "Nee" is.
Daarnaast vind ik het alleen zinvol om het volk om haar mening te vragen over onderwerpen waar het verstand van heeft. Als ik hartklachten heb, laat ik liever heel ondemocratisch de cardioloog bepalen welk behandeltraject er nodig is, dan daar een volksraadpleging voor uit te schrijven.
Er zijn vast onderwerpen te bedenken waarbij bovenstaande bezwaren in mindere mate optreden, maar ik heb ze nog niet langs zien komen.
pi_161062811
Zullen er ook mensen zijn die Nee stemmen zonder het verdrag inhoudelijk te lezen?
Make my day!
pi_161062838
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:25 schreef George_Zina het volgende:
Ik ben zwaar tegen het verdrag. De EU moet haar huidige problemen oplossen. De EU bestaat namelijk uit tal van landen die armoedig zijn (Roemenië/Hongarije/Griekenland/Bulgarije) en dus eigenlijk totaal niet mee doen, maar ballast zijn. Waarom geen beleid ontwikkelen zodat die landen economisch sterker worden en de leefomstandigheden verbeteren. Daar ligt jaren en jaren werk alleen al. En daarnaast de Vluchtelingencrisis. Het ging zeer moeizaam om tot een compromis te komen en nog steeds niet opgelost. Echt een log apparaat. En dan nu Oekraïne bij willen betrekken. Helemaal van het lotje getikt. De zucht naar een superstaat is aanwezig onder een select groep mensen. Niet bij iedereen gelukkig. Als je in een superstaat wil wonen immigreer dan naar de US. Dan komt je natte droom uit. Ik verkies een levensvatbaar kleinere unie boven een unie waar corrupte staten bij horen. Het is veelzeggend dat prachtige landen als Suisse, Norway en IJsland weg blijven uit de Unie. Niks te zoeken, behalve dat ze veel moeten gaan dokken.
Oekraine komt met dit verdrag niet in de EU.
En landen als Zwitserland, Noorwegen en IJsland hebben al decennia dergelijke verdragen met de EU. Daar zijn beide partijen beter van geworden. Waarom zou dat nu niet kunnen?
pi_161062840
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:29 schreef Igen het volgende:

[..]

Een handtekening voor een referendum is niet minder waard omdat ene meneer Kansenjongere het niet eens is met de reden waarom hij denkt dat sommige van die mensen een handtekening gezet hebben.
Dat denk ik niet, dat denkt GeenStijl getuige het plaatje dat ze toonden na het virtueel zetten van een handtekening.
pi_161062857
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:32 schreef Perrin het volgende:

[..]

Beste argument voor 'ja' is denk ik Oekraine helpen een economisch succesvolle bufferstaat tussen de EU en Rusland te zijn.

Op welke manier politiek en economisch dan? Dan kan je net zo goed samen gaan werken met welk land ook ter wereld. Dan wordt je een slet.
pi_161062892
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:32 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ik zie niet echt hoe je daarmee Oekraïne helpt om een economische succesvolle bufferstaat te worden. Bij een ja-stem vrees ik dat Rusland zich alleen maar meer gaat bemoeien met Oekraïne en dus de oorlog weer op zal laaien. Rusland is er nogal van om onder het mom van 'de bevolking bevrijden' een oorlogje te starten. Slecht voor de economie dus.
pi_161062902
quote:
Weet je zeker dat het niet door je stevig gekleurde bril komt? Ik zie hier uit het nee-kamp eigenlijk keer op keer dezelfde drogredenen komen, die ook keer op keer keurig worden weerlegd. De argumenten om voor te stemmen zijn wat minder hoogdravend maar worden eigenlijk ook nooit inhoudelijk weerlegd.
pi_161062924
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:35 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Weet je zeker dat het niet door je stevig gekleurde bril komt? Ik zie hier uit het nee-kamp eigenlijk keer op keer dezelfde drogredenen komen, die ook keer op keer keurig worden weerlegd. De argumenten om voor te stemmen zijn wat minder hoogdravend maar worden eigenlijk ook nooit inhoudelijk weerlegd.
Dan hebben we blijkbaar allebei een gekleurde bril, want de dingen die jij niet ziet, zie ik dan weer wel.
pi_161062936
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:32 schreef agter het volgende:
Zullen er ook mensen zijn die Nee stemmen zonder het verdrag inhoudelijk te lezen?
Dat zal bij zowel Ja als Nee bij 99% van de kiezers zo zijn, lijkt me. Als ik op de bezoekers hier afga, dan lijkt overigens vooral het nee-kamp niet heel erg geïnteresseerd in de inhoud.
  woensdag 30 maart 2016 @ 22:36:29 #157
38496 Perrin
pi_161062937
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:33 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Op welke manier politiek en economisch dan? Dan kan je net zo goed samen gaan werken met welk land ook ter wereld. Dan wordt je een slet.
Dat staat nu juist in het associatieverdrag. Het helpt Oekraïne met de (broodnodige) politieke en economische ontwikkeling.

En wij krijgen er als EU hopelijk een bevriende en succesvolle bufferstaat voor terug.
pi_161062961
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:36 schreef Perrin het volgende:

[..]

Dat staat nu juist in het associatieverdrag. Het helpt Oekraïne met de (broodnodige) politieke en economische ontwikkeling.

En wij krijgen er als EU hopelijk een bevriende en succesvolle bufferstaat voit terug.
Het draait op veel hoop en veel andere dingen die niets zeggen.
  woensdag 30 maart 2016 @ 22:37:46 #159
38496 Perrin
pi_161062963
quote:
7s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:34 schreef Infection het volgende:

[..]

Ik zie niet echt hoe je daarmee Oekraïne helpt om een economische succesvolle bufferstaat te worden. Bij een ja-stem vrees ik dat Rusland zich alleen maar meer gaat bemoeien met Oekraïne en dus de oorlog weer op zal laaien. Rusland is er nogal van om onder het mom van 'de bevolking bevrijden' een oorlogje te starten. Slecht voor de economie dus.
Als je Oekraïne probeert de EU in te trekken, dan zal Poetin zich wel roeren ja.
pi_161062964
Ik denk dat als dit een associatieverdrag met Turkije was, er een stuk meer nee-stemmers zouden zijn geweest. Terwijl Oekraïne nog veel corrupter is.
pi_161062990
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:33 schreef 99.999 het volgende:
Oekraine komt met dit verdrag niet in de EU.
En landen als Zwitserland, Noorwegen en IJsland hebben al decennia dergelijke verdragen met de EU. Daar zijn beide partijen beter van geworden. Waarom zou dat nu niet kunnen?
Het is veel. Een goed ''project'' (ik zie de unie als een project) uitbouwen kost tijd. Ik zie tal van problemen in de Oostblok wat betreft armoede alleen al, slechte infrastructuur, wat meer prioriteit zou moeten krijgen omdat die landen al bij de unie horen, dan Oekraïne. Maak de Oostbloklanden sterker. Maak daar economisch beleid voor. Dring daar de corruptie terug. Als dat over een lange tijd in orde is, dan kun je andere landen bij gaan betrekken. Het heeft veel weg van probleem op probleem stapelen. Ze lopen veel te hard van stapel.
pi_161063001
quote:
7s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:34 schreef Infection het volgende:

[..]

Waarom zou Rusland zich nog meer met Oekraine gaan bemoeien na een Nederlandse Ja-stem? Dat hebben ze toch ook niet gedaan toen Frankrijk of Spanje het verdrag goedkeurde?
Wel toen Oekraine haar eigen keuze wou maken overigens...
En wat denk je dat er met een plotse nee vanuit Europa gaat gebeuren? Zou Rusland niet juist dan zijn kans ruiken om weer het initiatief in Oekraine te nemen?
pi_161063018
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:33 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik zou als NL graag economisch samen willen werken met veel landen in de wereld. Wij, en onze belangen, worden daar beter van. En het andere land ook.

Waar komt dat protectionisme toch vandaan?
We zijn een handelsnatie.
Make my day!
pi_161063026
quote:
7s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:37 schreef Infection het volgende:
Ik denk dat als dit een associatieverdrag met Turkije was, er een stuk meer nee-stemmers zouden zijn geweest. Terwijl Oekraïne nog veel corrupter is.
Met Turkije hebben we naar ik meen al meer dan 50 jaar een soort associatieverdrag, wat voor last hebben wij daar concreet van?
pi_161063044
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:39 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Waarom zou Rusland zich nog meer met Oekraine gaan bemoeien na een Nederlandse Ja-stem? Dat hebben ze toch ook niet gedaan toen Frankrijk of Spanje het verdrag goedkeurde?
Wel toen Oekraine haar eigen keuze wou maken overigens...
En wat denk je dat er met een plotse nee vanuit Europa gaat gebeuren? Zou Rusland niet juist dan zijn kans ruiken om weer het initiatief in Oekraine te nemen?
Het gaat niet zozeer om een Nederlandse ja-stem. Het gaat om het associatieverdrag zelf, die je met een ja-stem indirect alleen maar verder helpt te verwezenlijken. En met een nee-stem blijft het gewoon zoals het is. Ik zie dus niet waarom Rusland dan opeens zijn kans zou ruiken, dan zouden ze dat nu ook al kunnen doen aangezien dat verdrag er nog niet is.
pi_161063050
Het staat de Oekraïeners overigens vrij om eenzelfde handelsverdrag met Rusland af te sluiten.
Make my day!
pi_161063058
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:32 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Ik ben geen voorstander van referenda, omdat ik de meeste probleemstellingen te complex vind om terug te brengen tot een vraag waarop het antwoord "Ja" of "Nee" is.
Daarnaast vind ik het alleen zinvol om het volk om haar mening te vragen over onderwerpen waar het verstand van heeft. Als ik hartklachten heb, laat ik liever heel ondemocratisch de cardioloog bepalen welk behandeltraject er nodig is, dan daar een volksraadpleging voor uit te schrijven.
Er zijn vast onderwerpen te bedenken waarbij bovenstaande bezwaren in mindere mate optreden, maar ik heb ze nog niet langs zien komen.
Het is heel normaal dat er op een gegeven moment een "go/no-go"-moment is. Bij besluitvorming in de Tweede en Eerste Kamer is het niet anders, daar heeft op een gegeven moment ook iedereen z'n zegje gedaan, zijn alle amendementen afgehandeld en is het ook de keus: ja of nee? De Eerste Kamer heeft zelfs altijd alleen maar de keus tussen een simpel "ja" en "nee".

Het werk van de experts, de cardioloog in jouw vergelijking, is eerder al geweest. Die hebben het verdrag opgesteld, die hebben (als het goed is) een "managementsamenvatting" geschreven waarin de voors en de tegens opgesomd staan. Maar een expert kan geen politieke keuzes maken. Net zoals een cardioloog ook niet kan beslissen of een medicijn dat 200.000 euro per jaar kost, wel of niet acceptabel is. Zo'n keuze is niet meer dan een mening en een mening kan iedereen hebben.

(Voorwaarde is wel dat mensen een beetje hun best doen om de feiten op een rijtje te zetten. Maar dat is de verantwoordelijkheid die je als burger in een democratie hebt. Als democraat moet je ook het vertrouwen en het verlangen hebben dat burgers die verantwoordelijkheid kunnen dragen.)
pi_161063066
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:40 schreef agter het volgende:

[..]

Ik zou als NL graag economisch samen willen werken met veel landen in de wereld. Wij, en onze belangen, worden daar beter van. En het andere land ook.

Dat is soms ook prima. Het zou moeten stoppen bij foute handel. Dat kan niet meer. Maar hier wel. Dit land heeft niets te bieden. Het is een buffer. Voor wat?
pi_161063073
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:38 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Het is veel. Een goed ''project'' (ik zie de unie als een project) uitbouwen kost tijd. Ik zie tal van problemen in de Oostblok wat betreft armoede alleen al, slechte infrastructuur, wat meer prioriteit zou moeten krijgen omdat die landen al bij de unie horen, dan Oekraïne. Maak de Oostbloklanden sterker. Maak daar economisch beleid voor. Dring daar de corruptie terug. Als dat over een lange tijd in orde is, dan kun je andere landen bij gaan betrekken. Het heeft veel weg van probleem op probleem stapelen. Ze lopen veel te hard van stapel.
Nogmaals, er is helemaal geen sprake van het in de EU halen van Oekraine. En waarom kunnen trajecten in de Unie en met buurlanden van de unie niet parallel verlopen? De Europese structuurfondsen worden nu ook al ingezet in niet-EU land Noorwegen om daar maar een voorbeeldje van te noemen.
pi_161063083
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:40 schreef agter het volgende:

[..]

Juist voor Nederland is dit gunstig inderdaad.
pi_161063118
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:42 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nogmaals, er is helemaal geen sprake van het in de EU halen van Oekraine. En waarom kunnen trajecten in de Unie en met buurlanden van de unie niet parallel verlopen? De Europese structuurfondsen worden nu ook al ingezet in niet-EU land Noorwegen om daar maar een voorbeeldje van te noemen.
Omdat het zinloos geld in iets steken precies is wat het is. Zinloos. En dat is zo'n beetje heel oost Europa. Lat Rusland er maar iets mee doen. Men kan zelf de broek al niet ophouden.
pi_161063121
quote:
14s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:43 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het associatie-akkoord heeft tot nu toe alleen al in Nederland voor vele miljarden schade gezorgd wat betreft de handel met Rusland (hoe je het ook wendt of keert, het is een direct causaal verband). Het lijkt me zeer twijfelachtig of dat goedgemaakt gaat worden door de toegenomen handel met Oekraïne.

Maar goed, het kwaad is toch al geschied, dit argument is dus ook wel een beetje een "sunk cost fallacy".

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 30-03-2016 22:45:42 ]
  woensdag 30 maart 2016 @ 22:46:08 #173
38496 Perrin
pi_161063156
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:42 schreef Igen het volgende:
(Voorwaarde is wel dat mensen een beetje hun best doen om de feiten op een rijtje te zetten. Maar dat is de verantwoordelijkheid die je als burger in een democratie hebt. Als democraat moet je ook het vertrouwen en het verlangen hebben dat burgers die verantwoordelijkheid kunnen dragen.)
En ze proberen daar zoveel mogelijk bij te helpen, door zaken duidelijk in hoofdlijnen uit te leggen.

Iets waar veel politici sterk in kunnen verbeteren, wat mij betreft.
pi_161063157
quote:
14s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:43 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Mwah, de handel met Rusland staat wel op het spel. En dat is nou net één van de grotere spelers op de markt. En vroeger ging het ons zonder de EU ook prima af, ik zou bijna zeggen nog beter zelfs. Nu moet je eerst aan allerlei Europese voorwaarden voldoen om iets mogelijk te kunnen maken. En met vroeger bedoel ik tijdens het VOC-tijdperk.
pi_161063173
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:41 schreef Infection het volgende:

[..]

Het gaat niet zozeer om een Nederlandse ja-stem. Het gaat om het associatieverdrag zelf, die je met een ja-stem indirect alleen maar verder helpt te verwezenlijken. En met een nee-stem blijft het gewoon zoals het is. Ik zie dus niet waarom Rusland dan opeens zijn kans zou ruiken, dan zouden ze dat nu ook al kunnen doen aangezien dat verdrag er nog niet is.
Dan heb je een paar stapjes gemist denk ik :P. Het proces om tot een associatieverdrag te komen loopt al jaren. Oekraine heeft nu duidelijk voor Europa gekozen en andersom. Het is nu in een fase waarin eigenlijk alleen Nederland nog niet heeft geratificeerd. Een aantal zaken uit het verdrag is al in werking gezet. En Rusland heeft al een stuk Oekraine geannexeerd omdat ze dit verdrag hebben gesloten en ze hebben het oosten van dat land flink gesloopt.
Op het moment dat wij als EU nu besluiten om Oekraïne de rug toe te keren, dan ligt het land dus weer open voor Rusland om haar invloed uit te breiden.
pi_161063189
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:41 schreef agter het volgende:
Het staat de Oekraïeners overigens vrij om eenzelfde handelsverdrag met Rusland af te sluiten.
Correct en Rusland staat het vrij een dergelijk verdrag met de EU af te sluiten. Daar is zelfs over onderhandeld meen ik.
pi_161063232
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:46 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dan heb je een paar stapjes gemist denk ik :P. Het proces om tot een associatieverdrag te komen loopt al jaren. Oekraine heeft nu duidelijk voor Europa gekozen en andersom. Het is nu in een fase waarin eigenlijk alleen Nederland nog niet heeft geratificeerd. Een aantal zaken uit het verdrag is al in werking gezet. En Rusland heeft al een stuk Oekraine geannexeerd omdat ze dit verdrag hebben gesloten en ze hebben het oosten van dat land flink gesloopt.
Op het moment dat wij als EU nu besluiten om Oekraïne de rug toe te keren, dan ligt het land dus weer open voor Rusland om haar invloed uit te breiden.
Het is maar net hoe je het bekijkt. Zoals je zelf al zegt, heeft Rusland al een stuk Oekraïne geannexeerd vanwege onder andere dit verdrag. Als dat verdrag na goedkeuring van Nederland dus wordt doorgedrukt, zou het zomaar kunnen zijn dat je Rusland nog veel meer op je dak gaat krijgen.
pi_161063234
quote:
7s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:46 schreef Infection het volgende:

[..]

Mwah, de handel met Rusland staat wel op het spel. En dat is nou net één van de grotere spelers op de markt. En vroeger ging het ons zonder de EU ook prima af, ik zou bijna zeggen nog beter zelfs. Nu moet je eerst aan allerlei Europese voorwaarden voldoen om iets mogelijk te kunnen maken. En met vroeger bedoel ik tijdens het VOC-tijdperk.
De situatie in de 17e eeuw is niet bepaald te projecteren op de 21e.
Overigens gaat het ons rationeel gezien nu veel meer voor de wind.
pi_161063273
quote:
7s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:49 schreef Infection het volgende:

[..]

Het is maar net hoe je het bekijkt. Zoals je zelf al zegt, heeft Rusland al een stuk Oekraïne geannexeerd vanwege onder andere dit verdrag. Als dat verdrag na goedkeuring van Nederland dus wordt doorgedrukt, zou het zomaar kunnen zijn dat je Rusland nog veel meer op je dak gaat krijgen.
Het is een wat onlogische redenering maar het kan. Het ligt echter meer voor de hand wanneer we nu Oekraïne afwijzen. Immers er is dan veel meer te winnen voor de Russen.
pi_161063324
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:49 schreef 99.999 het volgende:

[..]

De situatie in de 17e eeuw is niet bepaald te projecteren op de 21e.
Overigens gaat het ons rationeel gezien nu veel meer voor de wind.
Ook in de 20e eeuw ging het stukken beter dan nu hoor. Sinds toetreding tot de EU zijn we er eigenlijk alleen maar op achteruit gegaan. Vooral economisch. Kwa politieke relaties zijn we er misschien op vooruit gegaan, maar is dat het waard?
pi_161063373
quote:
7s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:53 schreef Infection het volgende:

[..]

Ook in de 20e eeuw ging het stukken beter dan nu hoor. Sinds toetreding tot de EU zijn we er eigenlijk alleen maar op achteruit gegaan. Vooral economisch. Kwa politieke relaties zijn we er misschien op vooruit gegaan, maar is dat het waard?
O wat voor boeiende cijfers baseer je deze claim?
pi_161063377
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:46 schreef Perrin het volgende:

[..]

En ze proberen daar zoveel mogelijk bij te helpen, door zaken duidelijk in hoofdlijnen uit te leggen.

Iets waar veel politici sterk in kunnen verbeteren, wat mij betreft.
:Y

Dat is ook wel iets waar Zwitserland een voorbeeld in kan zijn. Bij eigenlijk alle belangrijke referenda maken voor- én tegenstanders een website met informatie. En al die websites zijn altijd volgens hetzelfde principe gestructureerd: Letterlijke referendumtekst // Argumentatie // Participeren in de campagne // ...

Zo kun je dus makkelijk en snel bij zowel de voorstanders en de tegenstanders de belangrijkste argumenten en feiten lezen en dan een onderbouwde keuze maken.
pi_161063388
quote:
7s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:53 schreef Infection het volgende:

[..]

We traden in 1957 tot de EU toe (alhoewel die toen nog anders heette).
pi_161063401
Een prachtig land Zwitserland. Toch wel zo'n beetje het rijkste land van Europa als we kijken naar BBP per capita en dan met een sterk economisch fundament: diversificatie van verdiensten.
pi_161063433
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:55 schreef Igen het volgende:

[..]

We traden in 1957 tot de EU toe (alhoewel die toen nog anders heette).
Ik bedoel vooral het overstappen naar de euro.
pi_161063460
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:56 schreef Infection het volgende:

[..]

Die keuze is in 1992 eigenlijk al gemaakt meen ik.
pi_161063469
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 21:35 schreef sp3c het volgende:
waarom zou je het van de kiesdrempel af laten hangen??

het is niet bindend ofzo
Als de 30% niet gehaald wordt heeft mijn stem geen zin, kiesdrempel niet gehaald en het was allemaal nutteloze energie. Wordt de 30% wel gehaald, dan zal het Nee kamp voor liggen waarschijnlijk en stem ik alsnog voor.

Vind een referendum prima, maar had het ingezet tegen TTIP of iets dergelijks. Niet voor dit soort flauwekul.
pi_161063529
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:26 schreef Perrin het volgende:

[..]

Inderdaad.

quote:
10s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:29 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Voor een veel en veel grotere groep zal het doorslaggevend zijn in hun keuze om nee te zeggen...
Ik denk dat je het bereik van GS schromelijk overschat.
De limiet van 300.000 handtekeningen werd een kleine week voor de deadline overschreden. Pas toen de grotere tv uitzendingen (journaals/actualiteiten) aandacht gingen geven ging het als een speer de lucht in.
pi_161063579
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:00 schreef karton2 het volgende:

[..]

Inderdaad.

[..]

Ik denk dat je het bereik van GS schromelijk overschat.
De limiet van 300.000 handtekeningen werd een kleine week voor de deadline overschreden. Pas toen de grotere tv uitzendingen (journaals/actualiteiten) aandacht gingen geven ging het als een speer de lucht in.
Toch is hun grote doel en inzet om de tegenstemmers te mobiliseren. Maar dat gaat ze dus niet lukken? Waar worden de nee-stemmers dan wel door gemobiliseerd?
pi_161063593
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:56 schreef Infection het volgende:

[..]

Ah ok. Daar zit wel wat in.

Maar ik geloof dat het wel erg van het topic afdwaalt. Want het associatieverdrag betekent natuurlijk absoluut niet dat Oekraïne de euro gaat invoeren.
  Moderator woensdag 30 maart 2016 @ 23:03:44 #191
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_161063606
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:58 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Als de 30% niet gehaald wordt heeft mijn stem geen zin, kiesdrempel niet gehaald en het was allemaal nutteloze energie. Wordt de 30% wel gehaald, dan zal het Nee kamp voor liggen waarschijnlijk en stem ik alsnog voor.

Vind een referendum prima, maar had het ingezet tegen TTIP of iets dergelijks. Niet voor dit soort flauwekul.
true

het is niet alsof NL er iets aan kan veranderen ofzo, in het uiterste geval sluiten alle overige landen bilaterale verdragen en ben je er ook ... moeten wij weer poppetjes aan de grens zetten om als enigen die vuige Oekrainers buiten te houden

schiet ook allemaal niet op

maar democratie moet af en toe getest worden vind ik, dan liever bij zoiets dan bij iets belangrijks
pi_161063656
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:02 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Toch is hun grote doel en inzet om de tegenstemmers te mobiliseren. Maar dat gaat ze dus niet lukken? Waar worden de nee-stemmers dan wel door gemobiliseerd?
Nee, het doel is de drempel van 30% te halen.
  Moderator woensdag 30 maart 2016 @ 23:06:03 #193
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_161063678
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:03 schreef Igen het volgende:

[..]

Ah ok. Daar zit wel wat in.

Maar ik geloof dat het wel erg van het topic afdwaalt. Want het associatieverdrag betekent natuurlijk absoluut niet dat Oekraïne de euro gaat invoeren.
feitelijk betekend het alleen dat ze beloven hun leven te beteren als wij ze geld geven en ondertussen kan de westerse zakenwereld het land leegroven

win win voor iedereen
pi_161063689
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:05 schreef karton2 het volgende:

[..]

Nee, het doel is de drempel van 30% te halen.
Uiteraard....
pi_161063690
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:03 schreef sp3c het volgende:

[..]

true

het is niet alsof NL er iets aan kan veranderen ofzo, in het uiterste geval sluiten alle overige landen bilaterale verdragen en ben je er ook ... moeten wij weer poppetjes aan de grens zetten om als enigen die vuige Oekrainers buiten te houden

schiet ook allemaal niet op

maar democratie moet af en toe getest worden vind ik, dan liever bij zoiets dan bij iets belangrijks
Plus, wat ik tegen dit referendum heb is dat geenstijl misbruik maakt van de anti-EU sentimenten en deze verweeft met dit referendum waardoor mensen een heel andere vraag beantwoorden dan de vraag die gesteld wordt, wat ik niet eerlijk vind t.o.v. de mensen in de OekraIne.
  Moderator woensdag 30 maart 2016 @ 23:08:21 #196
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_161063723
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:06 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Plus, wat ik tegen dit referendum heb is dat geenstijl misbruik maakt van de anti-EU sentimenten en deze verweeft met dit referendum waardoor mensen een heel andere vraag beantwoorden dan de vraag die gesteld wordt, wat ik niet eerlijk vindt t.o.v. de mensen in de OekraIne.
true, maar dat is hun goed recht daar moet je doorheen kunnen prikken maar daar laat de politiek ook flinke steken liggen, die moeten dit verhaal uitleggen

zelfde geld voor de voorstanders van dit verdrag maar die zijn vooral bezig met de kiesdrempel
pi_161063726
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:58 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Dat is het gevaar. Dat voor alles een referendum gaan houden. Dan krijg je werkelijk het volk aan het woord. Daar heb ik geen vertrouwen in. Tenminste.....niet in Nederland.
pi_161063768
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:06 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Plus, wat ik tegen dit referendum heb is dat geenstijl misbruik maakt van de anti-EU sentimenten en deze verweeft met dit referendum waardoor mensen een heel andere vraag beantwoorden dan de vraag die gesteld wordt, wat ik niet eerlijk vind t.o.v. de mensen in de OekraIne.
Yep.
Net als de EU grondwet.
Mensen stemden tegen de wisselkoers van de Euro.
Hoe triest.
Make my day!
  Moderator woensdag 30 maart 2016 @ 23:10:03 #199
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_161063769
al is het anti EU sentiment wel een sterke, als ik zou denken dat het daarom ging zou ik ook tegen stemmen

kappen met die onzin

misschien in de toekomst :P
pi_161063774
quote:
10s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:06 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Uiteraard....
[ afbeelding ]
Je bent onvolledig. Er zijn 3 soorten flyers: 1 met voorargumenten, 1 met tegenargumenten, 1 met neutrale stellingen
pi_161063805
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:10 schreef sp3c het volgende:
al is het anti EU sentiment wel een sterke, als ik zou denken dat het daarom ging zou ik ook tegen stemmen

kappen met die onzin

misschien in de toekomst :P
Jij mag ook niet overal meer posten......
pi_161063806
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:06 schreef sp3c het volgende:

[..]

feitelijk betekend het alleen dat ze beloven hun leven te beteren als wij ze geld geven en ondertussen kan de westerse zakenwereld het land leegroven

win win voor iedereen
Whehe

Ik denk dat je onmogelijk kan inschatten hoe het alles bij elkaar opgeteld uit gaat pakken. Omdat Oekraïne zo corrupt is kan het alle kanten op. Gaan ze hervormen en de corruptie aanpakken, of niet? Gaan westerse landen het land leeg kunnen roven of niet -- gaan corrupte oligarchen hun bedrijven voor te weinig geld aan westerse investeerders verpatsen of gaan ze juist het vrij verkeer van kapitaal tegen de verdragsregels in tegenhouden om hun bezit te beschermen?
pi_161063843
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:06 schreef sp3c het volgende:

[..]

win win voor iedereen
Wat precies leegroven?
  woensdag 30 maart 2016 @ 23:12:53 #204
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_161063845
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:08 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat is het gevaar. Dat voor alles een referendum gaan houden. Dan krijg je werkelijk het volk aan het woord. Daar heb ik geen vertrouwen in. Tenminste.....niet in Nederland.
Dan moet je dat vertrouwen kweken. De "tokkies" hebben een grote bek maar zijn een kleine minderheid. De grote meerderheid van mensen, ook die minder dan de universiteit hebben gestudeerd kunnen echt wel redelijk over dingen nadenken. Juist als je mensen verantwoordelijkheid geeft gaan ze ook echt beter over dingen nadenken. Nu worden mensen als dom volk weggezet als ze niet op een politiek correcte partij stemmen.
pi_161063879
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:11 schreef Igen het volgende:

[..]

Whehe

Ik denk dat je onmogelijk kan inschatten hoe het alles bij elkaar opgeteld uit gaat pakken. Omdat Oekraïne zo corrupt is kan het alle kanten op. Gaan ze hervormen en de corruptie aanpakken, of niet? Gaan westerse landen het land leeg kunnen roven of niet -- gaan corrupte oligarchen hun bedrijven voor te weinig geld aan westerse investeerders verpatsen of gaan ze juist het vrij verkeer van kapitaal tegen de verdragsregels in tegenhouden om hun bezit te beschermen?
So what? Ze komen aan onze zijde en wij gaan handel drijven.
En we helpen ze, maar het is aan hun om hervormingen door te voeren.
Make my day!
pi_161063895
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:08 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik denk dat maar weinig mensen zo'n dikke pil als de EU verdragen zijn weg kunnen lezen, deze kunnen snappen en een weloverwogen mening er over kunnen vormen. Of daar de tijd voor hebben/willen nemen. Dat het te complex is, is geen woord over gelogen.
  Moderator woensdag 30 maart 2016 @ 23:14:49 #207
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_161063896
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:11 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Jij mag ook niet overal meer posten......
damn -O-

quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:12 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Wat precies leegroven?
elk land is rijk, geen idee wat er in de Oekraine te halen valt ... ik ken alleen Donbaz Donetsk en die ijsbaan is gel00t en afgebrand
pi_161063906
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:12 schreef tfors het volgende:

[..]

Dan moet je dat vertrouwen kweken. De "tokkies" hebben een grote bek maar zijn een kleine minderheid. De grote meerderheid van mensen, ook die minder dan de universiteit hebben gestudeerd kunnen echt wel redelijk over dingen nadenken. Juist als je mensen verantwoordelijkheid geeft gaan ze ook echt beter over dingen nadenken. Nu worden mensen als dom volk weggezet als ze niet op een politiek correcte partij stemmen.
Ik vraag mij af hoe dom "het volk" is. De PVV loopt toch wel aardig. Niet door Amsterdammers trouwens.
pi_161063909
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:12 schreef tfors het volgende:

[..]

Denk je echt dat mensen het hele verdrag gaan lezen?
Je bent een optimistisch mens. :)
Make my day!
  Moderator woensdag 30 maart 2016 @ 23:15:43 #210
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_161063920
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:11 schreef Igen het volgende:

[..]

Whehe

in de regel kan het de belangrijke mensen stiekem niet zoveel schelen dat ze daar zo corrupt als de neten zijn, dat maakt de boel alleen maar makkelijker
pi_161063921
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:14 schreef agter het volgende:

[..]

So what? Ze komen aan onze zijde en wij gaan handel drijven.
En we helpen ze, maar het is aan hun om hervormingen door te voeren.
En als dat laatste niet gebeurt pomp je geld in niets.
pi_161063952
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:14 schreef sp3c het volgende:

[..]

damn -O-

[..]

elk land is rijk, geen idee wat er in de Oekraine te halen valt ... ik ken alleen Donbaz Donetsk en die ijsbaan is gel00t en afgebrand
Ik herken je aan je hoofddeksel...

Nog geen reden om fout zaken te doen.
pi_161063963
quote:

[..]

damn -O-

[..]

Graanvelden, olieschuren.. Dat zochten de Duitsers daar. Meer weet ik niet. :D
Make my day!
pi_161063989
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:15 schreef sp3c het volgende:

[..]

in de regel kan het de belangrijke mensen stiekem niet zoveel schelen dat ze daar zo corrupt als de neten zijn, dat maakt de boel alleen maar makkelijker
Dat is zeker zo. De redelijkheid is totaal weg bij bepaalde mensen.
pi_161064010
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:15 schreef Jaroon het volgende:

[..]

En als dat laatste niet gebeurt pomp je geld in niets.
Als je de 17e eeuw leuk vindt; dit is zo'n voorbeeld.
Ennuh: De kost gaat voor de baat uit.
Make my day!
  Moderator woensdag 30 maart 2016 @ 23:18:47 #216
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_161064011
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:16 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik herken je aan je hoofddeksel...
hoppa

quote:
Nog geen reden om fout zaken te doen.
ook niet echt een reden om het niet te doen

betere vraag is of het aan het einde van de rit meer of minder geld op heeft gebracht lijkt mij
pi_161064033
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:12 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Wat precies leegroven?
Bedrijven en landbouwgrond opkopen.

Kan ook zonder associatie-overeenkomst trouwens. Een Chinees bedrijf (uit de grensregio met Rusland, met ervaring om vijanden met militair geweld buiten de deur te houden) had al een intentie-overeenkomst met Oekraïne om een gebied zo groot als België voor 50 jaar te pachten.

Voor ons kan dat leuk zijn (bijv. als een pensioenfonds in zo'n bedrijf belegt) maar ik denk niet dat de Oekraïners er zo veel aan hebben.
pi_161064052
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:18 schreef sp3c het volgende:

[..]

hoppa

[..]

ook niet echt een reden om het niet te doen

betere vraag is of het aan het einde van de rit meer of minder geld op heeft gebracht lijkt mij
Even knuffelen mag.

Het moet wel iets opbrengen. ook voor jou. Al is het sociaal.
pi_161064063
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:10 schreef karton2 het volgende:

[..]

Je bent onvolledig. Er zijn 3 soorten flyers: 1 met voorargumenten, 1 met tegenargumenten, 1 met neutrale stellingen
Maar verspreiden ze die anderen ook? Deze kreeg ik als ongewenste reclame. Maar wel grappig dat je hun zogenaamde neutraliteit zo makkelijk slikt :D.
  woensdag 30 maart 2016 @ 23:21:16 #220
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_161064066
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:15 schreef agter het volgende:

[..]

Denk je echt dat mensen het hele verdrag gaan lezen?
Je bent een optimistisch mens. :)
Nee natuurlijk niet, denk je dat politici die hierover stemmen dat wel doen dan? Eén politicus weet het waarschijnlijk beter dan één gewone burger, maar 100 gemiddeld gewone burgers bij elkaar (plus oplettende journalisten die het verdrag wel doorspitten) weten het 100% zeker beter dan één gemiddelde politicus.
pi_161064071
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:19 schreef Igen het volgende:

[..]

Kan ook zonder associatie-overeenkomst trouwens. Een Chinees bedrijf (uit de grensregio met Rusland, met ervaring om vijanden met militair geweld buiten de deur te houden) had al een intentie-overeenkomst met Oekraïne om een gebied zo groot als België voor 50 jaar te pachten.

Voor ons kan dat leuk zijn (bijv. als een pensioenfonds in zo'n bedrijf belegt) maar ik denk niet dat de Oekraïners er zo veel aan hebben.
Ik heb er naar gekeken. Waar zit het rendement? Grond kost niets.
  woensdag 30 maart 2016 @ 23:22:16 #222
38496 Perrin
pi_161064087
quote:

[..]

damn -O-

[..]

Schaliegas.
pi_161064108
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:18 schreef agter het volgende:

[..]

Als je de 17e eeuw leuk vindt; dit is zo'n voorbeeld.
Ennuh: De kost gaat voor de baat uit.
Iedereen wil iets verdienen. Zwart, blank, grijs en geel. Het moet wel kunnen. Ik zie het daar niet.
pi_161064112
quote:
2s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:21 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Maar verspreiden ze die anderen ook? Deze kreeg ik als ongewenste reclame. Maar wel grappig dat je hun zogenaamde neutraliteit zo makkelijk slikt :D.
Vrijwilligers verspreiden die flyers. Je kon je aanmelden en dan kreeg je de flyers toegestuurd die je wilde hebben. GS heeft de flyers aangeboden aan iedereen die wilde. Dus ja; in deze zijn ze neutraal geweest.
pi_161064149
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:22 schreef Perrin het volgende:

[..]

Schaliegas.
Kan. Dan maak je daar een zakelijke deal over.
pi_161064157
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:23 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Iedereen wil iets verdienen. Zwart, blank, grijs en geel. Het moet wel kunnen. Ik zie het daar niet.
AH, ons schip zeilt de verkeerde haven binnen?
Ik denk dat een stronghold daar juist goed doet voor hun en Europa.
Make my day!
pi_161064173
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:23 schreef karton2 het volgende:

[..]

Vrijwilligers verspreiden die flyers. Je kon je aanmelden en dan kreeg je de flyers toegestuurd die je wilde hebben. GS heeft de flyers aangeboden aan iedereen die wilde. Dus ja; in deze zijn ze neutraal geweest.
Net als je de Telegraaf aangeboden krijgt. Het is een keuze.
pi_161064177
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:19 schreef Igen het volgende:

[..]

Als het helpt de opbrengst te verhogen en kennis en werk naar het land te brengen hoeft het ook zeker niet negatief te zijn. Er zijn nu al Nederlandse boeren met grote bedrijven in dat land. Geloof niet dat die als negatief voor Oekraine worden gezien. En liever Europese investeringen dan Chinese wat mij betreft.
pi_161064190
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:23 schreef karton2 het volgende:

[..]

Optimist.
pi_161064196
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:24 schreef agter het volgende:

[..]

AH, ons schip zeilt de verkeerde haven binnen?
Ik denk dat een stronghold daar juist goed doet voor hun en Europa.
Wat zie je daar werkelijk aan positiefs in? Wat brengt men ons? Naast investering.
pi_161064227
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:22 schreef Perrin het volgende:

[..]

Schaliegas.
Dat was voor een groot deel in nu kapotgeschoten gebied te vinden. En met de lage olieprijzen niet meer interessant. Goede landbouwgrond te over echter.
pi_161064285
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:24 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Kan. Dan maak je daar een zakelijke deal over.
De vraag is wat het associatieverdrag daarover regelt.

In een onderontwikkeld land zoals Oekraïne wil je bijv. ook een "spillover-effect". Dwz. dat je geen eilandjes krijgt van goeddraaiende bedrijven in buitenlandse handen, waarvan de winst naar het buitenland wegvloeit, waar al het hogere personeel vanuit het buitenland is ingevlogen, waar qua Oekraïners alleen wat schoonmaakpersoneel werkt en waar dus, mocht de investeerder zich terugtrekken, voor de Oekraïners niks nuttigs achterblijft. Je wil dat de Oekraïners meeprofiteren van de winst, dat er overdracht van kennis en vaardigheden plaatsvindt zodat ze het op den duur ook zelf kunnen.

De vraag is of het verdrag dat door corruptiebestrijding etc. aanmoedigt, of dat het door het vrij verkeer van kapitaal juist aan Oekraïne verbiedt om een effectief ontwikkelingsbeleid te voeren (omdat door dat vrije verkeer juist geen "zakelijke deal" meer nodig is).

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 30-03-2016 23:30:43 ]
pi_161064308
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:26 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Wat zie je daar werkelijk aan positiefs in? Wat brengt men ons? Naast investering.
Afzetmarkt voor ons.
Goedkope producten vanuit hen. Olie. Graan.
Maar vnl dat ze aan onze zijde staan.

We hebben een bijna identiek verdrag met meerdere zuid Amerikaanse landen.
Waarom is Oekraïne opeens zo belangrijk?
Vorig jaar hoorde je daar nooit iemand over.

Handelsverdragen zijn goed als je niet op een eiland wil leven.
Make my day!
pi_161064341
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:30 schreef agter het volgende:

[..]

Afzetmarkt voor ons.

Die Zuid-Amerikaanse landen zijn wel een stuk welvarender, een stuk minder corrupt en een stuk meer op één lijn met westerse liberale normen en waarden dan Oekraïne. En een stuk verder weg. En geen geopolitiek mijnenveld, half in oorlog met Rusland. Dus dat is wel iets anders.
pi_161064432
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:30 schreef agter het volgende:

[..]

Afzetmarkt voor ons.

Maar die zijn ook volkomen corrupt. Daar kom je niet onderuit.
pi_161064488
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:35 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Maar die zijn ook volkomen corrupt. Daar kom je niet onderuit.
Wie?
Make my day!
  woensdag 30 maart 2016 @ 23:37:27 #237
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_161064502
quote:
Wint Nederland ooit het WK Voetbal JA danwel te NEE.
pi_161064557
quote:
2s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:37 schreef Ringo het volgende:

[..]

Wil U meer of minder belasting?
_O-
Make my day!
pi_161064569
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:37 schreef agter het volgende:

[..]

Wie?
Zeker Oost Europese landen. Maar eigenlijk iedereen. Waar je een beetje naar moet kijken is wat je nog voor een volk doet. Dat is vaak weinig. Ook in Azie trouwens.
  woensdag 30 maart 2016 @ 23:41:03 #240
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_161064605
Referenda zijn voer voor bookmakers, niet voor democraten.
pi_161064617
quote:
2s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:37 schreef Ringo het volgende:

[..]

Alleen met Cruiyf .
pi_161070525
Ik denk eraan om JA te stemmen in de hoop dat er betere rechten komen voor de mensen die in Oekraine wonen.
pi_161070670
quote:
2s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:41 schreef Ringo het volgende:
Referenda zijn voer voor bookmakers, niet voor democraten.
Echte democraten zijn niet bang voor referenda.
  donderdag 31 maart 2016 @ 13:12:17 #244
242879 Onnoman
The On And Only
pi_161071812
kan iemand een opsomming van argumenten geven waarom ik ja of nee moet stemmen?
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_161071881
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 13:12 schreef Onnoman het volgende:
Wat mij persoonlijk heeft overtuigd om nee te stemmen zijn de argumenten van pro-EU politici om ja te stemmen. Zoek die nog eens op 8-)
Conscience do cost.
pi_161072171
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 13:12 schreef Onnoman het volgende:
NRC vat het aardig samen
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-oekraine-referendum

Vooral punten 7 en 10 zijn wellicht interessant.
pi_161072217
quote:

[..]

Mijn idee.
Allah Al Watan Al Malik
  Moderator donderdag 31 maart 2016 @ 16:08:02 #248
8781 crew  Frutsel
pi_161075622
Voor de liefhebbers:
verdragwijzer.nl

Tis maar de vraag hoe 'eerlijk' die is...
  Moderator donderdag 31 maart 2016 @ 16:12:27 #249
8781 crew  Frutsel
pi_161075722
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2016 13:30 schreef 99.999 het volgende:

[..]

NRC vat het aardig samen

Heb het gisteren eens doorgenomen en ik vond dat inderdaad het meest nuttige stuk dat ik er tot nu toe over gevonden heb.
pi_161075766

:T
pi_161076219
quote:
Waar komt deze poll van? :)
Altijd weer lachen: de overheid die ons stemgedrag probeert te manipuleren (net als met de EU-grondwet-referendum (wel alsnog ingevoerd 13.gif)) en vervolgens de backfire omdat ofwel de Nederlandse staat te amateuristisch hierin is ofwel de Nederlander er te gemakkelijk doorheen prikt. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_161076289
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 16:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Geen poll. :@ Gewoon mijn uitkomst van verdragwijzer.nl
Werd boven mij genoemd.
  donderdag 31 maart 2016 @ 16:38:21 #253
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_161076292
quote:
Haha, mijn uitslag was precies andersom.

www.verdragwijzer.nl
pi_161076303
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2016 13:30 schreef 99.999 het volgende:

[..]

NRC vat het aardig samen

Ik ga het vanavond eens rustig lezen. :)
quote:
Bewering 1: Door dit verdrag gaat Oekraïne veel Nederlands belastinggeld ontvangen.

Het is waar dat Oekraïne onder meer door dit verdrag in aanmerking komt voor financiële hulp uit de EU. Dit staat er letterlijk in het verdrag:

„Oekraïne komt in aanmerking voor financiële bijstand via de relevante EU-mechanismen en -instrumenten voor financiering. De financiële bijstand moet bijdragen aan de verwezenlijking van de doelstellingen van deze overeenkomst.”

Het geld kan bijvoorbeeld worden besteed aan het terugdringen van de corruptie en het verbeteren van de werking van de rechtsstaat.
Mogen we dat een beetje vergelijken met die miljarden euro's die naar Turkije gingen om de grenzen beter te bewaken met als resultaat dat de grenzen nog net zo lek waren en ze meer geld eisten? :)
Die corruptie verdwijnt niet zomaar, helaas.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 31 maart 2016 @ 16:45:37 #255
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_161076420
pi_161076559
quote:
14s.gif Op donderdag 31 maart 2016 16:12 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Heb het gisteren eens doorgenomen en ik vond dat inderdaad het meest nuttige stuk dat ik er tot nu toe over gevonden heb.
Klopt, best uitgebreid en genuanceerd allemaal. Zal voor de letterneukers zat op aan te merken zijn maar ik kan het wel waarderen.
pi_161076581
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 16:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Altijd weer lachen: de overheid die ons stemgedrag probeert te manipuleren (net als met de EU-grondwet-referendum (wel alsnog ingevoerd [ afbeelding ])) en vervolgens de backfire omdat ofwel de Nederlandse staat te amateuristisch hierin is ofwel de Nederlander er te gemakkelijk doorheen prikt. :)
Je roept constant wat over manipulatie door de overheid maar waar doel je dan concreet op? Mogen ministers of parlementsleden geen mening hebben?
pi_161076603
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 16:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik ga het vanavond eens rustig lezen. :)

[..]

Mogen we dat een beetje vergelijken met die miljarden euro's die naar Turkije gingen om de grenzen beter te bewaken met als resultaat dat de grenzen nog net zo lek waren en ze meer geld eisten? :)
Die corruptie verdwijnt niet zomaar, helaas.
Nee, je mag het wel vergelijken met middelen die bv Turkije of Kroatië kregen om hun openbaar bestuur te versterken.
pi_161076859
Ik las dat Cargill momenteel al hele havens aan het opkopen is ergens in Oekraïne, klopt dat?
I´m back.
pi_161076937
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 17:07 schreef Ryan3 het volgende:
Ik las dat Cargill momenteel al hele havens aan het opkopen is ergens in Oekraïne, klopt dat?
Als je dat leest, dan check je toch gewoon even de bron?
pi_161076958
quote:
14s.gif Op donderdag 31 maart 2016 17:11 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Als je dat leest, dan check je toch gewoon even de bron?
Kon ik niet. Maar ik denk als het waar is, zal dat op FOK! inmiddels ook wel ingedaald zijn.

Je weet dat Oekraïne de graanschuur was van Sovjetunie, de zwarte aarde, vruchtbare löss bodem zorgt daarvoor en dat Cargill één der grootste multinationals is op het gebied van verwerking van graan e.d. hè?

Enfin, ik heb het maar even gevraagd aan ze, kan er geen bron verder over vinden.

Maar toen ik het zag staan, dacht ik, dat is slim natuurlijk, lekker gebruik maken van de shock doctrine.

[ Bericht 9% gewijzigd door Ryan3 op 31-03-2016 17:40:46 ]
I´m back.
pi_161077419
Oekraïense onderzoekers: verdrag niet goed voor Oekraïne

quote:
Het associatieverdrag tussen de Europese Unie en Oekraïne is niet goed voor de Oekraïense economie. Slechts een handvol grote bedrijven zal ervan profiteren en dat gaat ten koste van de grote meerderheid, zeggen Oekraïense onderzoekers.

De linkse denktank Transnational Institute, die subsidie krijgt voor een 'nee'-campagne, liet een Oekraïens kenniscentrum in Kiev de mogelijke gevolgen van het akkoord voor de Oekraïense economie onderzoeken. De resultaten zijn vandaag gepubliceerd (.pdf).

Europese standaarden

Het Europese associatieverdrag heeft als doel de handel tussen tussen Europa en Oekraïne te vergemakkelijken, maar de onderzoekers zeggen dat de Oekraïense industrie veel te weinig geld en middelen heeft om te produceren volgens de Europese standaarden. Veel Oekraïense bedrijven zullen daardoor failliet gaan, is de voorspelling.

Door het akkoord zal de Oekraïense economie vooral afhankelijk worden van de export van onbewerkte grondstoffen en goedkope landbouwproducten naar de EU. Dat levert veel minder op dan de handel met Rusland, die door de politieke spanningen tussen de landen drastisch is gekrompen.

Goedkoop productieplatform

De onderzoekers verwachten dat het akkoord zal leiden tot een stijging van de werkgelegenheid in Oekraïne, maar dit zullen vooral slecht betaalde banen zijn. Hoogopgeleid personeel zal nog meer naar de EU trekken dan nu al het geval is. Momenteel werkt ongeveer een kwart van de Oekraïners in het buitenland.

Het associatieverdrag leidt ertoe dat de Oekraïense economie wordt overgenomen door het buitenland, zegt het kenniscentrum. Het land zal op termijn alleen nog een goedkoop productieplatform voor Europese bedrijven zijn.
pi_161077456
quote:
Vandaar de activiteiten van Cargill wrs. En of er nu wel of geen associatie verdrag wordt getekend dat huppelt toch wel gewoon door.
I´m back.
pi_161077461
quote:
2s.gif Op donderdag 31 maart 2016 16:53 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nee, je mag het wel vergelijken met middelen die bv Turkije of Kroatië kregen om hun openbaar bestuur te versterken.
En hoe pakt dat goede bestuur uit in Turkije op dit moment?
pi_161077486
quote:
10s.gif Op donderdag 31 maart 2016 17:38 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Ja, idem Egypte trouwens, die hebben een associatie verdrag vanaf 2004 met de EU. Dat is lekker gegaan allemaal dan.
I´m back.
pi_161077570
quote:
10s.gif Op donderdag 31 maart 2016 17:38 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Er is ook niemand die claimt dat het een wondermiddel is :D. Het ging me alleen om een wat zuiverder vergelijking :P
  donderdag 31 maart 2016 @ 17:58:01 #267
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_161077881
vkoblenko twitterde op donderdag 31-03-2016 om 13:54:06 Nexit over de rug van 45 miljoen burgers van Oekraine. Als DAT democratie is...#nrc #referendum https://t.co/TODCfovMT2 reageer retweet
Tsja...
pi_161078021
quote:
10s.gif Op donderdag 31 maart 2016 17:43 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Er is ook niemand die claimt dat het een wondermiddel is :D. Het ging me alleen om een wat zuiverder vergelijking :P
Wit-Rusland komt, Loekasjenko weg en ze willen associatie verdrag, ook doen? Kun je helemaal lange neus trekken naar Poetin hè.
I´m back.
pi_161078058
IMF ook druk bezig uiteraard in Oekraïne: https://www.ftm.nl/artikelen/imf-oekraine

Kijk du_ke hoe de gewone Oekraïner ervan profiteert:

quote:
Aan de lening van het IMF zijn strenge voorwaarden verbonden. Het standaardpakket aan maatregelen waar het IMF sinds de jaren tachtig berucht om is, wordt ook toegepast in Oekraïne. Radicale bezuinigingen op de overheidsuitgaven, waaronder sociale voorzieningen en de gezondheidszorg, vergezeld van verregaande liberalisering van handel en markten die het land openstellen voor buitenlands kapitaal.

Ze zijn Oekraïne al volop aan het verkrachten, zo te zien.

[ Bericht 11% gewijzigd door Ryan3 op 31-03-2016 18:12:01 ]
I´m back.
  donderdag 31 maart 2016 @ 18:06:34 #270
192592 SureD1
------------------------------
pi_161078059
quote:
2s.gif Op donderdag 31 maart 2016 17:58 schreef Gutmensch het volgende:
vkoblenko twitterde op donderdag 31-03-2016 om 13:54:06 Nexit over de rug van 45 miljoen burgers van Oekraine. Als DAT democratie is...#nrc #referendum https://t.co/TODCfovMT2 reageer retweet
Tsja...
Ja dat dus, ik ben er klaar mee, ik laat me niet voor een vruchteloos Nexit karretje spannen :r

Ik ga niet, dat de opkomst maar onder de 30% mag blijven, zijn we meteen van het hele gezeik af...
  donderdag 31 maart 2016 @ 18:07:58 #271
192592 SureD1
------------------------------
pi_161078080
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:47 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Correct en Rusland staat het vrij een dergelijk verdrag met de EU af te sluiten. Daar is zelfs over onderhandeld meen ik.
Sterker, is er al... EU-Russia Partnership Agreement...
pi_161078381
I´m back.
pi_161078541
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 18:04 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wit-Rusland komt, Loekasjenko weg en ze willen associatie verdrag, ook doen? Kun je helemaal lange neus trekken naar Poetin hè.
Er over praten kan altijd. Net zoals er met Poetin ook over een dergelijk verdrag is onderhandeld. Je doet net alsof het iets heel uitzonderlijks is.

Maar Ryan, wat ga jij stemmen en waarom?
pi_161078556
quote:
15s.gif Op donderdag 31 maart 2016 18:06 schreef Ryan3 het volgende:
IMF ook druk bezig uiteraard in Oekraïne: https://www.ftm.nl/artikelen/imf-oekraine

Kijk du_ke hoe de gewone Oekraïner ervan profiteert:

[..]

Ze zijn Oekraïne al volop aan het verkrachten, zo te zien.
Ze hoeven niet om buitenlandse hulp te vragen Ryan. Dat doen ze enkel als ze het blijkbaar hard nodig hebben...
pi_161078577
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 18:25 schreef Ryan3 het volgende:
Cargills terminal iig in Yuzhni: http://www.cargill.com/news/releases/2016/NA31931055.jsp
Een graanterminal binnen een bestaande haven die uitgebaggerd gaat worden. Zoiets heeft pakweg Kampen ook...
pi_161078632
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2016 18:37 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Een graanterminal binnen een bestaande haven die uitgebaggerd gaat worden. Zoiets heeft pakweg Kampen ook...
Ja, dat zei ik ook tegen degene die hiermee kwam, dat is niet het idee dat ik heb bij complete havens die opgekocht worden. Vroeg om meer informatie dus.
I´m back.
pi_161078653
quote:
"De linkse denktank Transnational Institute, die subsidie krijgt voor een 'nee'-campagne"

Klinkt objectief.
pi_161078755
Zeg NEE tegen een tweede Griekenland!!!!!
pi_161078955
quote:
10s.gif Op donderdag 31 maart 2016 18:42 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

"De linkse denktank Transnational Institute, die subsidie krijgt voor een 'nee'-campagne"

Klinkt objectief.
Je zou het ook inhoudelijk kunnen proberen. Het bevestigt precies de vrees die ik in dit topic ook al eerder heb geuit en waar ik eigenlijk nog nauwelijks een weerlegging op heb gezien. Terwijl het toch een fundamenteel probleem met het verdrag is, als het waar is.

Daarom is het jammer als het alleen maar hetzij op grond van de bron genegeerd wordt of sowieso genegeerd wordt.
  donderdag 31 maart 2016 @ 19:05:58 #280
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_161079106
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 18:48 schreef juliusceasar het volgende:
Zeg NEE tegen een tweede Griekenland!!!!!
De verhouding van de EU met Griekenland is totaal anders dan die met de Oekraïne. Onvergelijkbaar zelfs.
pi_161079107
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 18:41 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, dat zei ik ook tegen degene die hiermee kwam, dat is niet het idee dat ik heb bij complete havens die opgekocht worden. Vroeg om meer informatie dus.
Het lijkt mij niet bijzonder logisch dat een dergelijke club dat zou doen. Het kan best dat havens geprivatiseerd worden, dat zouden we in Nederland ook meer mogen doen, maar daar komt een ander soort bedrijven op af.
pi_161079146
quote:
2s.gif Op donderdag 31 maart 2016 19:05 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het lijkt mij niet bijzonder logisch dat een dergelijke club dat zou doen. Het kan best dat havens geprivatiseerd worden, dat zouden we in Nederland ook meer mogen doen, maar daar komt een ander soort bedrijven op af.
Als het IMF flink investeert, dan word je de moeder geprivatiseerd hoor. Denk je soms dat dat niet gaat gebeuren in Oekraïne?
Je denkt toch niet dat er een soort NL wordt gecreëerd daar hè?
I´m back.
pi_161079169
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 18:59 schreef Igen het volgende:

[..]

Je zou het ook inhoudelijk kunnen proberen. Het bevestigt precies de vrees die ik in dit topic ook al eerder heb geuit en waar ik eigenlijk nog nauwelijks een weerlegging op heb gezien. Terwijl het toch een fundamenteel probleem met het verdrag is, als het waar is.

Daarom is het jammer als het alleen maar hetzij op grond van de bron genegeerd wordt of sowieso genegeerd wordt.
Genegeerd wordt het zeker niet, het is in dit topic en het topic in POL bij elkaar zeker een keer of 8 aangehaald, wellicht niet geheel toevallig door figuren die normaal heel boos zijn op de NOS en ik heb het volgens mij ook wel inhoudelijk besproken zien worden. Daarbij hoeft ook het vrij hoge WC-eend gehalte niet genegeerd worden wat mij betreft.
pi_161079226
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 19:08 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Als het IMF flink investeert, dan word je de moeder geprivatiseerd hoor. Denk je soms dat dat niet gaat gebeuren in Oekraïne?
Je denkt toch niet dat er een soort NL wordt gecreëerd daar hè?
Waarom zou ik denken dat er niet geprivatiseerd zou worden als ik
quote:
Het kan best dat havens geprivatiseerd worden,
schrijf?
pi_161079282
quote:
10s.gif Op donderdag 31 maart 2016 19:11 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Waarom zou ik denken dat er niet geprivatiseerd zou worden als ik

[..]

schrijf?
Ik schreef "je moeder" en er wordt wrs juist bezuinigd daardoor op sociale voorzieningen, gezondheidszorg etc. Dat is namelijk hoe privatisering en IMF werkt. Wie worden daar beter van?
Ja, gewone bevolking wordt er beter van als ze hier in het westen kunnen gaan werken op den duur.
Het is niet alsof je dit proces niet kent hè, du_ke.
I´m back.
pi_161079332
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 19:14 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik schreef "je moeder" en er wordt wrs juist bezuinigd daardoor op sociale voorzieningen, gezondheidszorg etc. Dat is namelijk hoe privatisering en IMF werkt. Wie worden daar beter van?
Ja, gewone bevolking wordt er beter van als ze hier in het westen kunnen gaan werken op den duur.
Het is niet alsof je dit proces niet kent hè, du_ke.
Dat het compleet kut gaat in dat land lijkt me geen verrassing Ryan. Beetje gek ook dat je doet alsof dat nieuws is.
pi_161079392
quote:
2s.gif Op donderdag 31 maart 2016 19:09 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Genegeerd wordt het zeker niet, het is in dit topic en het topic in POL bij elkaar zeker een keer of 8 aangehaald, wellicht niet geheel toevallig door figuren die normaal heel boos zijn op de NOS en ik heb het volgens mij ook wel inhoudelijk besproken zien worden. Daarbij hoeft ook het vrij hoge WC-eend gehalte niet genegeerd worden wat mij betreft.
Misschien kun je van 1 van die 8 uitgebreide discussies een post met een inhoudelijk tegenargument citeren. :)

(Rond de Pasen was ik bijv. weg dus het kan zijn dat ik wat gemist heb.)

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 31-03-2016 19:19:19 ]
pi_161079437
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 19:18 schreef Igen het volgende:

[..]

Misschien kun je van 1 van die 8 uitgebreide discussies een post met een inhoudelijk tegenargument citeren. :)

(Rond de Pasen was ik bijv. weg dus het kan zijn dat ik wat gemist heb.)
Ik heb het over dat dit bericht vandaag al een keer of 8 is aangehaald. Ik heb nergens beweerd dat er 8 keer uitgebreid over gediscussieerd is. Wel een wat aparte gewoonte om me constant dat soort zaken in de mond te leggen :P
pi_161079442
quote:
10s.gif Op donderdag 31 maart 2016 19:16 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat het compleet kut gaat in dat land lijkt me geen verrassing Ryan. Beetje gek ook dat je doet alsof dat nieuws is.
Geef het allemaal aan de multinationals en dan komt alles goed dus?
I´m back.
pi_161079456
quote:
10s.gif Op donderdag 31 maart 2016 19:20 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik heb het over dat dit bericht vandaag al een keer of 8 is aangehaald. Ik heb nergens beweerd dat er 8 keer uitgebreid over gediscussieerd is. Wel een wat aparte gewoonte om me constant dat soort zaken in de mond te leggen :P
Denk je dat het mij of wie dan ook een reet interesseert of het nou 8 keer gepost is, of misschien 7 keer of 5 keer of misschien ook wel 9 keer?

Ik wil weten of er een tegenargument is, ja of nee, en zo ja, wat dat inhoudelijke tegenargument dan is.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 31-03-2016 19:21:21 ]
pi_161079457
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 19:20 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Geef het allemaal aan de multinationals en dan komt alles goed dus?
Dat lijkt me niet.

Maar wat is jouw betere alternatief voor Oekraïne? Immers alles wat wordt voorgesteld is kut.
pi_161079461
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 19:21 schreef Igen het volgende:

[..]

Denk je dat het mij of wie dan ook een reet interesseert of het nou 8 keer gepost is, of misschien 7 keer of 5 keer of misschien ook wel 9 keer?

Ik wil weten of er een tegenargument is, ja of nee.
Ja dus.
pi_161079479
quote:
2s.gif Op donderdag 31 maart 2016 19:21 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ja dus.
En wat is dat tegenargument dan? Inhoudelijk graag, dus geen "wc-eend"-klacht.
pi_161079496
quote:
2s.gif Op donderdag 31 maart 2016 19:21 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat lijkt me niet.

Maar wat is jouw betere alternatief voor Oekraïne? Immers alles wat wordt voorgesteld is kut.
Bi-laterale verdragen met landen.
I´m back.
pi_161079588
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 19:22 schreef Igen het volgende:

[..]

En wat is dat tegenargument dan? Inhoudelijk graag, dus geen "wc-eend"-klacht.
Dan moet je even in de topics hier en in POL kijken, zoals ik al aangaf.

quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 19:22 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Bi-laterale verdragen met landen.
maar hoe zie je dat concreet Oekraïne helpen? Hoe houden ze daarmee de multinantionals buiten de deur? En waarom zouden 28 losse verdragen beter zijn dan 1 verdrag met zoveel landen?
pi_161079639
quote:
7s.gif Op donderdag 31 maart 2016 19:25 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik ga niet "de topics" teruglezen, dan ben ik maar zo een week zoet. Vandaar dat ik eerder vriendelijk vroeg of je het misschien kan aanwijzen.

En als het allemaal al langs is gekomen, dan heb je misschien zelf ook wel tenminste één inhoudelijke reden onthouden waarom er op dat rapport iets aan te merken is?

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 31-03-2016 19:29:27 ]
  donderdag 31 maart 2016 @ 19:27:56 #297
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_161079657
Eén bilateraal verdrag met de EU heeft voor de Oekraïne uiteraard veel meer waarde dan 28 verdragen met aparte Europese landen. Nog afgezien van de tijd die met dat laatste gemoeid zou zijn.
pi_161079708
quote:
7s.gif Op donderdag 31 maart 2016 19:25 schreef 99.999 het volgende:

[..]

[..]

maar hoe zie je dat concreet Oekraïne helpen? Hoe houden ze daarmee de multinantionals buiten de deur? En waarom zouden 28 losse verdragen beter zijn dan 1 verdrag met zoveel landen?
Oekraïne moet zelf nog evolueren en uit die burgeroorlog proberen te komen, dus ik stel voor een deling tussen West- en Oost-Oekraïne vaststellen.
En die gebieden waar veel gas in de bodem zit aan Russische invloedssfeer laten.
En dan verder zien.
Weten we ook als EU nog zo happig is dat het daarom niet gaat.
I´m back.
pi_161079742
Wat ik niet snap is waarom Oekraïne niet zelf iets doet tegen de corruptie. Daar heb je geen verdrag voor nodig en dan lijk je erg lui over te komen. En ook over mensenrechten bijvoorbeeld. Daar heb je geen verdrag voor nodig/

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 31-03-2016 19:31:12 ]
  donderdag 31 maart 2016 @ 19:34:42 #300
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_161079824
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 19:30 schreef vigen98 het volgende:
Wat ik niet snap is waarom Oekraïne niet zelf iets doet tegen de corruptie. Daar heb je geen verdrag voor nodig en dan lijk je erg lui over te komen. En ook over mensenrechten bijvoorbeeld. Daar heb je geen verdrag voor nodig/
Geld is altijd een goed smeermiddel daarvoor. Als je bedrijven belet veel geld te verdienen tenzij ze zich aan bepaalde regels houden zullen ze zich veel sneller aan die regels houden :P
  donderdag 31 maart 2016 @ 19:34:51 #301
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_161079830
Vol.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')