Hardstikke sneu voor Oekraïne natuurlijk maar ik zie niet in waarom wij hun ellende moeten overnemen. In de stront zakken is een groot woord, ze hebben het altijd alleen gekund. We hoeven ons in mijn optiek niet verantwoordelijk te voelen voor de Oekraine.quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:20 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wat moet er zonder dat verdrag met Oekraine gebeuren? Die zijn immers door Rusland van een flinke lap grond ontdaan met dit verdrag als excuus. Die wil je dan dus maar lekker in de stront laten zakken en uitleveren aan de grillen van Poetin?
Het ja-kamp bestaande uit VVD? Die waren toch juist tegen met Rutte voorop?quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:25 schreef Peter_Rasmussen het volgende:
Kamer verdeeld over nee-uitslag Oekraïne-referendum
[ afbeelding ]
Vandaag over een week is het referendum over het associatieverdrag met Oekraïne. Wat gebeurt er als een meerderheid van de kiezers tegen stemt?
Het kabinet zegt dat het de uitslag serieus zal nemen, hoe die ook luidt. Maar dat het pas een besluit kan nemen, als het referendum achter de rug is. Het gaat tenslotte om een raadgevend referendum, dat niet bindend is.
De Tweede Kamer is verdeeld over die strategie. Het zogenoemde nee-kamp - dat onder meer bestaat uit SP, PVV en Partij voor de Dieren - vindt dat het nu al duidelijk is."Als het Nederlandse volk duidelijk 'nee' heeft gezegd, dan moet Nederland niet tekenen en is het verdrag van tafel", zegt SP-leider Roemer.
Van tafel
Het verdrag met Oekraïne treedt pas in werking, als alle 28 lidstaten het hebben ondertekend, zegt Roemer. "Als Nederland 'nee' zegt, dan is het van tafel en moeten ze opnieuw gaan onderhandelen."
Als premier Rutte de uitslag van het referendum naast zich neerlegt, dan hoopt Roemer "dat heel Nederland hem bij de volgende verkiezingen wegstemt". Hij wijst erop dat het referendum door de wens van een meerderheid tot stand is gekomen en dat je dan niet lichtzinnig met de uitslag mag omgaan. "Je bent een democraat, of je bent het niet."
Het ja-kamp - bestaande uit onder meer de regeringspartijen VVD en PvdA en de oppositiepartijen D66 en GroenLinks - is het niet met Roemer eens.
D66-leider Pechtold vindt niet dat het verdrag bij een 'nee-uitslag' per definitie van tafel is. "Als je met 28 landen een afspraak maakt met Oekraïne, en één land zegt 'nee', dan kun je zelf bepalen hoe je die nee-stem in het verdrag kunt vertalen."
Hij vindt dat het kabinet een 'nee' heel zwaar moet laten meewegen in het uiteindelijke besluit wat er gedaan moet worden. "Het is een raadgevend referendum, dus de uitslag moet hoe dan ook zwaar wegen."
Pechtold zegt dat hij zelf ook niet weet hoe hij precies gehoor zou geven aan een nee-uitslag. "Maar er is nog een week te gaan en het is op dit moment een nek-aan-nekrace. Dus ik ga helemaal niet uit van een 'nee'. Het wordt een 'ja'. Premier Rutte praat vanavond bij Nieuwsuur over het referendum.
Bron
Dat is in elk geval eerlijk.quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:23 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Hardstikke sneu voor Oekraïne natuurlijk maar ik zie niet in waarom wij hun ellende moeten overnemen. In de stront zakken is een groot woord, ze hebben het altijd alleen gekund. We hoeven ons in mijn optiek niet verantwoordelijk te voelen voor de Oekraine.
Ik bedoelde eigenlijk dat je bron stuk is, maar ik persoonlijk ga voor een 'nee'. Ik vind niet dat de problemen in Oekraïne een probleem zouden moeten zijn, en zoals Rutte al aangaf gaat dat niet lekker met Rusland. Hij vindt dat we daarom Rusland niet hun zin moeten geven, ik denk dat we wel genoeg aan ons hoofd hebben als land om dit erbij te krijgen.quote:
Oekraïne in de EU is iets anders dan dit verdrag ondertekenen. Volgens het huidige parlement.quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:29 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
[..]
Het ja-kamp bestaande uit VVD? Die waren toch juist tegen met Rutte voorop?
http://www.nu.nl/politiek(...)n-europese-unie.html
Ah, foutje. Goed om te horen! En zo is het maar net natuurlijk. Samenwerking zonder associatieverdrag kan prima. Waarom gelijk een voorportaal tot EU-lidmaatschap bieden aan een corrupte maffia-land met een economie kleiner dan die van Noord-Holland.quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:30 schreef Bowero het volgende:
[..]
Ik bedoelde eigenlijk dat je bron stuk is, maar ik persoonlijk ga voor een 'nee'. Ik vind niet dat de problemen in Oekraïne een probleem zouden moeten zijn, en zoals Rutte al aangaf gaat dat niet lekker met Rusland. Hij vindt dat we daarom Rusland niet hun zin moeten geven, ik denk dat we wel genoeg aan ons hoofd hebben als land om dit erbij te krijgen.
Ik de k eerder dat het ons minder relevant zal maken.quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:30 schreef sp3c het volgende:
gelijk van tafel is een beetje onzin natuurlijk maar een nee stem zou iig wel de positie van de Nederlanders aan de onderhandelingstafel
de EU zal dan (meer) moeten betalen voor onze handtekening onder dat verdrag
dat roept iedereen altijd over vanallesquote:Op woensdag 30 maart 2016 18:32 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik de k eerder dat het ons minder relevant zal maken.
Volgens iedereen lijkt mij. Behalve dan een deel van de Nee-campagne, maar die snappen dan het verdrag nietquote:Op woensdag 30 maart 2016 18:31 schreef Bowero het volgende:
[..]
Oekraïne in de EU is iets anders dan dit verdrag ondertekenen. Volgens het huidige parlement.
Het associatieverdrag is veelal bepaald geen voorportaal voor een EU-lidmaatschap, hoe vaak je het ook roept. Of zijn Noorwegen, Chili en Tunesië al bijna EU lid?quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:32 schreef Peter_Rasmussen het volgende:
[..]
Ah, foutje. Goed om te horen! En zo is het maar net natuurlijk. Samenwerking zonder associatieverdrag kan prima. Waarom gelijk een voorportaal tot EU-lidmaatschap bieden aan een corrupte maffia-land met een economie kleiner dan die van Noord-Holland.
Denk je dat dit verdrag Oekraïne niet dichterbij lidmaatschap zou brengen? Ik denk dat de effecten van het verdrag Oekraïne wel degelijk een verhoogde kans bieden, net als Turkije hoopt op grotere kansen tot lidmaatschap met de afgelopen onderhandelingen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:33 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Volgens iedereen lijkt mij. Behalve dan een deel van de Nee-campagne, maar die snappen dan het verdrag niet
Uiteraard het brengt ze dichterbij. Maar met of zonder verdrag is een lidmaatschap minstens meerdere decennia weg. En als het land over 30 jaar klaar is voor serieuze onderhandelingen over een lidmaatschap, dan komen die er, met of zonder verdrag. Turkije heeft al sinds de jaren '60 een verdrag met de EU en haar voorgangers maar sindsdien zijn tientallen landen lid geworden maar ook Turkije zit er nog minstens enkele decennia van af.quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:34 schreef Bowero het volgende:
[..]
Denk je dat dit verdrag Oekraïne niet dichterbij lidmaatschap zou brengen? Ik denk dat de effecten van het verdrag Oekraïne wel degelijk een verhoogde kans bieden, net als Turkije hoopt op grotere kansen tot lidmaatschap met de afgelopen onderhandelingen.
Daar heb je natuurlijk sterke argumenten, maar desalniettemin denk ik dat ze met de huidige vluchtelingenproblemen en invloeden zeker wel druk zouden kunnen uitoefenen op de EU om tot versneld lidmaatschap te komen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:37 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Uiteraard het brengt ze dichterbij. Maar met of zonder verdrag is een lidmaatschap minstens meerdere decennia weg. En als het land over 30 jaar klaar is voor serieuze onderhandelingen over een lidmaatschap, dan komen die er, met of zonder verdrag. Turkije heeft al sinds de jaren '60 een verdrag met de EU en haar voorgangers maar sindsdien zijn tientallen landen lid geworden maar ook Turkije zit er nog minstens enkele decennia van af.
Uiteraard proberen ze het. Maar de harde voorwaarden voor een lidmaatschap zijn totaal onhaalbaar voor Turkije. Daarom kon de EU dat ook makkelijk toezeggen. Je kan er prima weer serieus over gaan praten maar eigenlijk zegt het niksquote:Op woensdag 30 maart 2016 18:38 schreef Bowero het volgende:
[..]
Daar heb je natuurlijk sterke argumenten, maar desalniettemin denk ik dat ze met de huidige vluchtelingenproblemen en invloeden zeker wel druk zouden kunnen uitoefenen op de EU om tot versneld lidmaatschap te komen.
Over enkele decennia zijn die er wel mee gestopt of het wordt zo'n staatje als Zuid-Ossetië of wellicht ook Noord-Cyprus en daarmee een flinke belemmering voor een eventuele toetreding. Nog los van dat het land er voorlopig toch niet aan toe is.quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:38 schreef sp3c het volgende:
sowieso moeten ze eerst van al die rebellen af voor ze erbij willen anders moet de EU dat straks zelf op gaan zitten lossen en daar heeft al helemaal niemand zin in
En waarom?quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:40 schreef juliusceasar het volgende:
Op 6 april uit je luie stoel en NEE stemmen!!!!!
quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:14 schreef chroestjov het volgende:
Oekraïne (exclusief Oost-Oekraïne want dat is Rusland) kan beter gewoon neutraal blijven, dat is voor zowel de EU, Oekraïne als Rusland beter, de enige die er baat bij heeft om Oekraïne in directe zin bij de EU te betrekken is de USA (bijnaam NAVO).
De meest geschikte plaats voor dit verdrag is de prullenbak.
Nee, de besluitvorming in Kiev is door de fascistoïde coup niet meer serieus te nemen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Mag dat land niet gewoon lekker zelf beslissen?
Oekraïne mag zelf beslissen wat zij willen, maar andere landen mogen ook zelf beslissen wat ze willen. Oekraïne mag kiezen om liever met Rusland of met de EU verbonden te willen zijn, maar de EU en Rusland mogen ook zelf kiezen of zij met Oekraïne verbonden willen zijn of niet.quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Mag dat land niet gewoon lekker zelf beslissen?
We hebben in het verleden kunnen zien hoe het gaat met die zogenaamde harde voorwaarden. Die blijken in de praktijk boterzacht.quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:40 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Uiteraard proberen ze het. Maar de harde voorwaarden voor een lidmaatschap zijn totaal onhaalbaar voor Turkije. Daarom kon de EU dat ook makkelijk toezeggen. Je kan er prima weer serieus over gaan praten maar eigenlijk zegt het niks.
Dat is de democratische vastgestelde mogelijkheid toch?quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:52 schreef KoosVogels het volgende:
Wat is er trouwens democratisch aan als Nederland in z'n uppie een verdrag blokkeert dat door alle andere EU-lidstaten is geratificeerd?
Niets, en dat toont aan dat de EU geen democratische instelling is.quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:52 schreef KoosVogels het volgende:
Wat is er trouwens democratisch aan als Nederland in z'n uppie een verdrag blokkeert dat door alle andere EU-lidstaten is geratificeerd?
Nou, blijkbaar is dat draagvlak er wel, aangezien de nationale parlementen van alle andere lidstaten gewoon in hebben gestemd met het Associatieverdrag.quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:54 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Niets, en dat toont aan dat de EU geen democratische instelling is.
Wellicht een idee om in het vervolg eerst zeker te weten dat er draagvlak voor is. Anders is het in den beginne al niet democratisch.
Het "ja" kamp gaat sws winnen hoor. Bij een "nee" en als de regering dit al overneemt dan boetseren ze er op één of andere manier wel omheen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:54 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Wellicht een idee om in het vervolg eerst zeker te weten dat er draagvlak voor is. Anders is het in den beginne al niet democratisch.
zou ik niet zo gemakkelijk vanuit gaan, 20/30 jaar is op het wereldpodium helemaal niet zo heel langquote:Op woensdag 30 maart 2016 18:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Over enkele decennia zijn die er wel mee gestopt of het wordt zo'n staatje als Zuid-Ossetië of wellicht ook Noord-Cyprus en daarmee een flinke belemmering voor een eventuele toetreding. Nog los van dat het land er voorlopig toch niet aan toe is.
De EU is dus geen democratische instelling.quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nou, blijkbaar is dat draagvlak er wel, aangezien de nationale parlementen van alle andere lidstaten gewoon in hebben gestemd met het Associatieverdrag.
wat is er ondemocratisch aan?quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:52 schreef KoosVogels het volgende:
Klopt. Om het democratisch te maken moet je een Europese superstaat maken zodat het democratisch gekozen Europees Parlement (of een Europees referendum) dwarsliggende lidstaten kan overrulen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:56 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
De EU is dus geen democratische instelling.
Yup, en die superstaat gaat dus inderdaad niet komen voorlopig. Dat kan pas als alle mensen met roots hier vervangen zijn en grenzen echt overbodig worden.quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:59 schreef Igen het volgende:
[..]
Klopt. Om het democratisch te maken moet je een Europese superstaat maken zodat het democratisch gekozen Europees Parlement (of een Europees referendum) dwarsliggende lidstaten kan overrulen.
Maar daar komt het nooit van, en dus is er geen echte democratie maar gewoon een spelletje van veto's en van het recht van de sterkste, net als normaal gesproken bij internationale betrekkingen het geval is.
Voor mij voelt het een beetje alsof je met 1 zetel in Tweede Kamer beschikt over het vetorecht.quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:59 schreef sp3c het volgende:
[..]
wat is er ondemocratisch aan?
democratie is niet helemaal hetzelfde als 'meeste stemmen gelden' het zou niet democratisch zijn als Nederland in moet stemmen omdat de rest dat ook doet
sterker nog dat is letterlijk wat het isquote:Op woensdag 30 maart 2016 19:03 schreef KoosVogels het volgende:
Voor mij voelt het een beetje alsof je met 1 zetel in Tweede Kamer beschikt over het vetorecht.
Bovendien zeggen de Eurofielen, en daarom zijn ze er zo op tegen (het veto'en), we zitten op een trein en daar kun je niet vanaf springen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Voor mij voelt het een beetje alsof je met 1 zetel in Tweede Kamer beschikt over het vetorecht.
Overigens moet de democratie inderdaad de belangen van minderheden waarborgen, maar besluitvorming geschiedt toch op basis van meerderheden.
Klopt en die keuze hebben de diverse partijen gemaakt, de ene door een verdrag met Oekraine af te sluiten, de andere door een stuk van dat land te annexeren en in een ander deel een rebellengroep te steunen en te sturen. Maar dan nog ben ik benieuwd waarom het voor dat land vanaf nu beter zou zijn om neutraal te zijn en waarom wij dat voor hen moeten beslissen na ze eerst aangetrokken te hebben. Dat is immers wat de door mij gequote persoon stelt.quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:50 schreef Igen het volgende:
[..]
Oekraïne mag zelf beslissen wat zij willen, maar andere landen mogen ook zelf beslissen wat ze willen. Oekraïne mag kiezen om liever met Rusland of met de EU verbonden te willen zijn, maar de EU en Rusland mogen ook zelf kiezen of zij met Oekraïne verbonden willen zijn of niet.
Jij verwacht daadwerkelijk een toetreding van Turkije binnen enkele jaren?quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:52 schreef grimselman het volgende:
[..]
We hebben in het verleden kunnen zien hoe het gaat met die zogenaamde harde voorwaarden. Die blijken in de praktijk boterzacht.
Verder is het nogal merkwaardig dat we elk jaar meer dan een half miljard euro overmaken naar Turkije als ondersteuning richting het EU lidmaatschap.
Op zich is het zo dat ieder land het moet ratificeren, dus in die zin is het prima democratisch. Erg ethisch of diplomatiek handig is het niet. Maar ik denk niet dat de tegenstanders zich daar druk om maken.quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:52 schreef KoosVogels het volgende:
Vorig jaar 4 miljard aan Erdo overgemaakt door EU, onder kopje voorbereidingen ter toetreding. Als iedereen weet dat Tk geen lid wordt, terughalen dat geld en er nooit meer wat aan uitgeven.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Jij verwacht daadwerkelijk een toetreding van Turkije binnen enkele jaren?
Die illusie zal zelfs Erdogan niet hebben.
Dat draagvlak was er gewoon volop. Sinds de start van de onderhandelingen over dit verdrag kon je vermoedelijk een keer 5-10 naar de stembus, daarmee had je in het begin van het proces de kaders kunnen stellen. Nu achteraf gaan huilen is op z'n minst een beetje kinderachtig.quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:54 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Och, als Nederland Nee zegt gaan die andere landen gewoon een verdrag sluiten dat hun wel de handelsvoordelen oplevert. De basis is er al.quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:52 schreef KoosVogels het volgende:
Als de problematiek niet is opgelost, dan zal van toetreding dus geen sprake zijn.quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:56 schreef sp3c het volgende:
[..]
zou ik niet zo gemakkelijk vanuit gaan, 20/30 jaar is op het wereldpodium helemaal niet zo heel lang
Waarom niet? Of zou het EP meer macht moeten krijgen?quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:56 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
De EU is dus geen democratische instelling.
Zodat ze de stroom vluchtelingen naar de EU weer hard aan gaan zetten? Briljant idee welquote:Op woensdag 30 maart 2016 19:12 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Vorig jaar 4 miljard aan Erdo overgemaakt door EU, onder kopje voorbereidingen ter toetreding. Als iedereen weet dat Tk geen lid wordt, terughalen dat geld en er nooit meer wat aan uitgeven.
Zo'n ramp hoeft het nou ook weer niet te zijn.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Op zich is het zo dat ieder land het moet ratificeren, dus in die zin is het prima democratisch. Erg ethisch of diplomatiek handig is het niet. Maar ik denk niet dat de tegenstanders zich daar druk om maken.
Ik claim nergens een enorme diplomatieke schade. Ik zeg enkel dat het diplomatiek niet zo handig is.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:16 schreef Igen het volgende:
[..]
Zo'n ramp hoeft het nou ook weer niet te zijn.
Ierland heeft in de eerste ronde bijv. bindend tegen het Verdrag van Lissabon gestemd, toen heeft men de Ierse bevolking met wat extra tekst en uitleg in een aanhangsel gerustgesteld en in een tweede ronde werd het een 'ja'. Volgens mij heeft Ierland hierdoor geen enorme diplomatieke schade opgelopen.
lijkt me ook erg onwaarschijnlijk, en als ze al hun problemen wel oplossen zal niemand er problemen mee hebben 20 jaar down the roadaways, associatieverdrag of nietquote:Op woensdag 30 maart 2016 19:14 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als de problematiek niet is opgelost, dan zal van toetreding dus geen sprake zijn.
Klopt, ik ben niet op voorhand erg enthousiast over het middel maar had het dan liever gezien over bijvoorbeeld een verdrag als TTIP als we dan toch over een handelsverdrag willen gaan stemmen. Maar aangezien het slechts raadgevend en achteraf is, schiet dat ook niet echt opquote:Op woensdag 30 maart 2016 19:17 schreef sp3c het volgende:
[..]
lijkt me ook erg onwaarschijnlijk, en als ze al hun problemen wel oplossen zal niemand er problemen mee hebben 20 jaar down the roadaways, associatieverdrag of niet
het is jammer dat dit hele experiment wat in mijn ogen op zijn minst interessant is aangewend werd voor iets wat eigenlijk zo oninteressant is
och het is een signaal aan de politiek dat 'het volk' niet blij is met de ingeslagen weg over een onderwerp dat je never nooit mee gaat nemen tijdens de verkiezingenquote:Op woensdag 30 maart 2016 19:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Klopt, ik ben niet op voorhand erg enthousiast over het middel maar had het dan liever gezien over bijvoorbeeld een verdrag als TTIP als we dan toch over een handelsverdrag willen gaan stemmen. Maar aangezien het slechts raadgevend en achteraf is, schiet dat ook niet echt op
Nee hoor, ik geloof alleen niet zo in de harde voorwaarden van de EU. Het blijft een opportunistisch clubje daar in Brussel.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Jij verwacht daadwerkelijk een toetreding van Turkije binnen enkele jaren?
Die illusie zal zelfs Erdogan niet hebben.
Omdat dit soort constructies mogelijk zijn. Logisch gevolg zou inderdaad zijn dat het EP meer macht zou krijgen. Maar gezien die hele EU voor geen meter werkt lijkt het me niet dat er draagvlak is voor nog meer EU.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:15 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Waarom niet? Of zou het EP meer macht moeten krijgen?
Sinds de EU zich verslikt heeft in Bulgarije en Roemenie zijn de regels toch echt stukken strenger geworden.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:21 schreef grimselman het volgende:
[..]
Nee hoor, ik geloof alleen niet zo in de harde voorwaarden van de EU. Het blijft een opportunistisch clubje daar in Brussel.
Blijkbaar heeft de volksvertegenwoordiging er in gefaald de burger voldoende te informeren. De schuld ligt hierbij niet bij de burger maar bij de politiek.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:13 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat draagvlak was er gewoon volop. Sinds de start van de onderhandelingen over dit verdrag kon je vermoedelijk een keer 5-10 naar de stembus, daarmee had je in het begin van het proces de kaders kunnen stellen. Nu achteraf gaan huilen is op z'n minst een beetje kinderachtig.
Het is het feestje van politici, dus meer en meer EU lijkt me een zekerheid.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:22 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Omdat dit soort constructies mogelijk zijn. Logisch gevolg zou inderdaad zijn dat het EP meer macht zou krijgen. Maar gezien die hele EU voor geen meter werkt lijkt het me niet dat er draagvlak is voor nog meer EU.
Dan de andere kant op: minder EU. Want zo gaat het ook niet meer.
Mag van de burger niet verwacht worden dat hij nadenkt over zijn of haar stem?quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:23 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Blijkbaar heeft de volksvertegenwoordiging er in gefaald de burger voldoende te informeren. De schuld ligt hierbij niet bij de burger maar bij de politiek.
Nee, staat daar los van, daarvoor hebben ze 6 miljard toe gezegd gekregen, eerste tranches zijn al overgemaakt. 4,5 miljard en het jaar is 2014 btw.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zodat ze de stroom vluchtelingen naar de EU weer hard aan gaan zetten? Briljant idee wel
Artikel van Gert-Jan Segers, momenteel F-vz CU Tk.quote:Is cultuur allesbepalend? Zeker niet. Ook Turkije kan kiezen voor democratie en godsdienstvrijheid. Maar die keuze is nog nooit van harte gemaakt en het land drijft alleen maar verder bij de Europese waarden vandaan. Ondanks de 4,5 miljard die de EU al heeft overgemaakt aan Turkije ter voorbereiding van toetreding. Daarom getuigt het van wijsheid als we de onderhandelingen met Turkije stoppen en kiezen voor een – wat Merkel noemt – geprivilegieerd partnerschap. Want we kunnen Turkije niet dwingen te worden wat het niet is: een Europees land.
Als je voor minder EU gaat, dan moet je lekker op SP of PVV blijven stemmen. Tot nu toe zien de serieuze partijen immers wel de voordelen van samenwerking.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:22 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Omdat dit soort constructies mogelijk zijn. Logisch gevolg zou inderdaad zijn dat het EP meer macht zou krijgen. Maar gezien die hele EU voor geen meter werkt lijkt het me niet dat er draagvlak is voor nog meer EU.
Dan de andere kant op: minder EU. Want zo gaat het ook niet meer.
Er staat in het verdrag opgenomen dat wij hun corruptie over moeten nemen, en dat ze tot de EU toe moeten treden zodra dat gelukt is, en in ruil daarvoor betalen wij 10 miljard euro.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:24 schreef PeteSampras het volgende:
Ik snap niet zo goed dat men die tegen corruptie is tegen gaat stemmen. Dat het in Oekraïne helaas nog steeds een corrupte teringzooi is, dat zal zo zijn. Nu denk ik dat een beweging van het Westen af er niet aan bij zal dragen dat land minder corrupt te maken. Integendeel, geïsoleerd door Europa aan de ene en Rusland aan de andere kant... wat moet je dan?
Laten we de discussie hier niet teveel vervuilen met dergelijke dubieuze blogjes.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:23 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, staat daar los van, daarvoor hebben ze 6 miljard toe gezegd gekregen, eerste tranches zijn al overgemaakt. 4,5 miljard en het jaar is 2014 btw.
[..]
Artikel van Gert-Jan Segers, momenteel F-vz CU Tk.
http://www.dagelijksestan(...)rks-eu-lidmaatschap/
Zijn meerdere bronnen te vinden.
Nee als politicus moet je er vanuit gaan dat de burger niets weet. Als je iets wilt initiëren moet je daar draagvlak voor creëren. Dat betekent dus dat je de burger voldoende moet informeren.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:23 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Mag van de burger niet verwacht worden dat hij nadenkt over zijn of haar stem?
Bijzondere stelling.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:26 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Nee als politicus moet je er vanuit gaan dat de burger niets weet. Als je iets wilt initiëren moet je daar draagvlak voor creëren. Dat betekent dus dat je de burger voldoende moet informeren.
Als dan later blijkt dat er geen draagvlak voor was, dan heeft de politiek hierin gefaald.
Zeker niet, het idee dat een politicus uit moet gaan van compleet achterlijke burgers die nergens iets van snappen is wel wat bijzonder.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:28 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Verwarrend he, volksvertegenwoordiging
Het zou een valide en in mijn ogen beter alternatief zijn op het arrogante argument: "Het probleem is de complex voor de burger." Tevens ook democratischer.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zeker niet, het idee dat een politicus uit moet gaan van compleet achterlijke burgers die nergens iets van snappen is wel wat bijzonder.
Artikel is van Segers fractie-voorzitter van de CU nu?quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Laten we de discussie hier niet teveel vervuilen met dergelijke dubieuze blogjes.
Ryan, wat ga jij stemmen en waarom?
Nee, de criteria van Kopenhagen zijn niet aangepast.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:23 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Sinds de EU zich verslikt heeft in Bulgarije en Roemenie zijn de regels toch echt stukken strenger geworden.
Dat moeten ze sowieso al en dat noemen ze verkiezingen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
het idee dat een politicus uit moet gaan van compleet achterlijke burgers die nergens iets van snappen
Hef de tweede kamer maar op dan. Gewoon elke week een ander postcodegebied plaats laten nemen. We kiezen juist mensen (laten we het hopen iig) die voor ons de juiste keuzes maken.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zeker niet, het idee dat een politicus uit moet gaan van compleet achterlijke burgers die nergens iets van snappen is wel wat bijzonder.
De EU is geen "rijk". Wás het dat maar. Die basten waar je het over hebt komen juist doordat de EU te weinig macht heeft zodat elk kleinste probleempje gelijk voor een bijna uitzichtloos getouwtrek tussen de lidstaten onderling zorgt.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:58 schreef Peter_Rasmussen het volgende:
ls de geschiedenis een ding heeft aangetoond, dan is het dat alle rijken zullen vallen. Brussel bestaat maar 50 jaar, maar vertoont nu al barsten: zie referendum Brexit / Eurocrisis / Vluchtelingencrisis en nu deze soap weer.
Zal wel nek aan nek worden. Alhoewel ik wel verwacht dat voorstemmers gespleten zullen zijn tussen het referendum negeren (want Geenstijl !!11!) en zo hopen onder de kiesdrempel van 30% uit te komen en de voor-stemmers die echt gaan stemmen. Het lijkt me dat tegen-stemmers daardoor licht in het voordeel zijn. Maar goed, we gaan het zien.quote:Op woensdag 30 maart 2016 20:25 schreef Gutmensch het volgende:
Die "grote voorsprong" waar de TT over rept is ondertussen wel verdwenen in de peilingen trouwens.
http://www.elsevier.nl/ne(...)ende-opkomst-287780/quote:Referendum Oekraïne: 'Nee-kamp' loopt uit
Op dit moment is 32 procent van de stemgerechtigden van plan te gaan stemmen bij het referendum over een associatieverdrag tussen de Europese Unie en Oekraïne. Daarmee wordt de kiesdrempel van 30 procent nipt gehaald. De tegenstanders van het verdrag zijn de afgelopen weken verder uitgelopen op de voorstanders.
...
Ze kunnen wel zeggen dat ze gaan stemmen, maar gaan ze dat ook echt doen? Ik ga in ieder geval niet stemmen zodat de kiesdrempel niet gehaald wordt.quote:Op woensdag 30 maart 2016 20:36 schreef BarryOSeven het volgende:
Was er niet vanmiddag nog een krantenartikel waarin stond dat het NEE kamp aan uit uitlopen was?
[..]
http://www.elsevier.nl/ne(...)ende-opkomst-287780/
Die drempel is er al.quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:01 schreef polderturk het volgende:
[..]
Ze kunnen wel zeggen dat ze gaan stemmen, maar gaan ze dat ook echt doen? Ik ga in ieder geval niet stemmen zodat de kiesdrempel niet gehaald wordt.
voor de meeste stemmers (voor of tegen) zal het niet zo heel veel uitmaken wat voor land het is en of het zulke leuke mensen zijnquote:Op woensdag 30 maart 2016 21:10 schreef Szikha2 het volgende:
Goed voor Ukraijna een stap om uit die olie bazen te komen.
Een Nederlandse heeft een boek geschreven Slag om Oekraine
Op deze site kun je een klein preview lezen in PDF bestand.
"Op 6 april mag Nederland zich in een referendum uitspreken over het Associatieverdrag van de Europese Unie met Oekraïne. Wat houdt dat verdrag in? Wat staat er voor Nederland op het spel? En wat betekent het voor de Oekrainers? In Slag om Oekraine stelt Laura Starink land en bewoners aan ons voor. Een onmisbare gids voor mensen die willen weten waarvoor ze zich straks via de stembus uitspreken."
Volgens de prognose gaat 32% stemmen. De marge is echt heel klein. Niet iedereen die zegt dat hij gaat stemmen gaat ook daadwerkelijk stemmen. Veel ja stemmers hebben aangegeven pas op het laatste moment te gaan stemmen. Ze gaan alleen stemmen als de kiesdrempel gehaald is. Ik behoor tot die groep.quote:
Hoe weet je die dag dan dat de kiesdrempel gehaald is. Welk tijdstip wordt dat vrijgegeven?quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:26 schreef polderturk het volgende:
[..]
Volgens de prognose gaat 32% stemmen. De marge is echt heel klein. Niet iedereen die zegt dat hij gaat stemmen gaat ook daadwerkelijk stemmen. Veel ja stemmers hebben aangegeven pas op het laatste moment te gaan stemmen. Ze gaan alleen stemmen als de kiesdrempel gehaald is. Ik behoor tot die groep.
De drempel van MOGEN kiezen is er al. Maar wat maakt het uit? Ben je echt Turk van oorsprong? Wat denk je nu werkelijk over Nederland? Ik verbaas mij over de zwakheid. Als Nederlander. Geen zaken doen met wat duidelijk fout is. Dat werkt niet altijd maar kan een leidraad zijn in je leven.quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:26 schreef polderturk het volgende:
[..]
Volgens de prognose gaat 32% stemmen. De marge is echt heel klein. Niet iedereen die zegt dat hij gaat stemmen gaat ook daadwerkelijk stemmen. Veel ja stemmers hebben aangegeven pas op het laatste moment te gaan stemmen. Ze gaan alleen stemmen als de kiesdrempel gehaald is. Ik behoor tot die groep.
Ik schaar mezelf ook onder deze groep. 2% is wel een kwetsbare marge.quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:26 schreef polderturk het volgende:
[..]
Ik behoor ook tot die groep.quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:26 schreef polderturk het volgende:
[..]
Jij begrijpt het blijkbaar niet helemaal.quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:48 schreef Szikha2 het volgende:
Stem niet.
Nederlanders geven niets om landen die zover weg zijn. Weet ik. Rusland heeft genocide gepleegd in Georgië , in Chechnya en in Oekraine. Maar goed dat is ver weg inderdaad.
Maar vergeet niet dat Rusland een vliegtuig vol Nederlanders uit de lucht heeft geschoten. Echt achterlijk die NEE-kamp
Jawel. Ik heb familie in Oekraine wonen ( ex vriend van mijn moeder is van Hongaars afkomst woonachtend in Oekraine Karpatia)quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:49 schreef Infection het volgende:
[..]
Jij begrijpt het blijkbaar niet helemaal.
Niet stemmen lijkt me de enige wijze om uit te spreken dat het een onzinnig referendum is dat om de verkeerde redenen gehouden wordt.quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:50 schreef Igen het volgende:
Ik blijf erbij dat het echt diep, diep triest is om tactisch niet te gaan stemmen.
Je kunt het huidige beleid ook steunen met 'ja'? Straks laat je de 'nee'-stemmers winnen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:52 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Niet stemmen lijkt me de enige wijze om uit te spreken dat het een onzinnig referendum is dat om de verkeerde redenen gehouden wordt.
zo sta ik er ook inquote:Op woensdag 30 maart 2016 21:50 schreef Igen het volgende:
Ik blijf erbij dat het echt diep, diep triest is om tactisch niet te gaan stemmen.
Ik heb alvast mijn stem op de post gedaan. Blanco. Want ik kan niet zeggen dat een van beide kanten écht overtuigende argumenten heeft. Ik denk dat het zo ingewikkeld is dat alleen de geschiedenis kan uitwijzen of de gemaakte keuze goed of fout was. Maar een gezonde democratie werkt alleen als mensen nadenken en hun schouders eronder zetten. Ik wil dus in ieder geval m'n steentje hebben bijgedragen voor een opkomst boven de 30%, wat de uitslag ook is.
Dan blijf je dus principieel thuis.quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:52 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Niet stemmen lijkt me de enige wijze om uit te spreken dat het een onzinnig referendum is dat om de verkeerde redenen gehouden wordt.
Nou en? Het hele referendum laat me koud, los van de vraag wie gelijk heeft of wie gaat winnen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:53 schreef Perrin het volgende:
Je kunt het huidige beleid ook steunen met 'ja'? Straks laat je de 'nee'-stemmers winnen.
dat slaat overal op, want als er een hele lage opkomst is gaan partijen die nu in het zadel geplakt zitten die wet afschaffen omdat er geen animo voor is. Veel te gevaarlijk, als we wel komen kunnen ze dat niet meer.quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:56 schreef sp3c het volgende:
[..]
zo sta ik er ook in
en tactisch stemmen vind ik sowieso al onzin maar niet stemmen zodat de stem van de meerderheid (van de stemmers) niet geldig is vind ik echt gewoon gek
blijf dan helemaal thuis ipv als de polls zeggen dat de kiesdrempel gehaald lijkt te worden toch nog snel je mening te gaan uiten
maar goed, ik stem ook blanco, niet omdat het me kan boeien allemaal maar zodat de drempel gehaald kan worden.
dat slaat eigenlijk net zo goed ook nergens op
Je kan ook niet stemmen. Dat ga ik doen. Wat je er werkelijk mee aangeeft?quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je kunt het huidige beleid ook steunen met 'ja'? Straks laat je de 'nee'-stemmers winnen.
als ze het af willen schaffen doen ze dat sowieso wel, denk eerder dat ze daar minder snel toe geneigd zijn als er geen kip op komt dagenquote:Op woensdag 30 maart 2016 21:57 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
dat slaat overal op, want als er een hele lage opkomst is gaan partijen die nu in het zadel geplakt zitten die wet afschaffen omdat er geen animo voor is. Veel te gevaarlijk, als we wel komen kunnen ze dat niet meer.
Je kunt moeilijk verantwoorden dat je het afschaft terwijl de burger er zo blij mee is. Als we nu allemaal niet blij zijn en het maar prut vinden en niet gaan, kan de wet weer weg.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:01 schreef sp3c het volgende:
[..]
als ze het af willen schaffen doen ze dat sowieso wel, denk eerder dat ze daar minder snel toe geneigd zijn als er geen kip op komt dagen
Ken ik de man niet. Het is een keuze.quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:58 schreef Ringo het volgende:
Meedoen aan dit referendum voelt alsof ik een vaselinevinger in de reet van Jan Roos stop.
lijkt me de vreemdste reden om te gaan stemmen die ik tot nog toe heb gehoord maar iedereen moet het zelf weten natuurlijkquote:Op woensdag 30 maart 2016 22:02 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Je kunt moeilijk verantwoorden dat je het afschaft terwijl de burger er zo blij mee is. Als we nu allemaal niet blij zijn en het maar prut vinden en niet gaan, kan de wet weer weg.
Het zou wel heel kansloos zijn als uiteindelijk het associatie-akkoord niet tot stand komt omdat bepaalde Nederlanders geen "vaselinevinger in de reet van Jan Roos" willen stoppen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:58 schreef Ringo het volgende:
Meedoen aan dit referendum voelt alsof ik een vaselinevinger in de reet van Jan Roos stop.
Probeer de volksverlakkers een stapje voor te zijn zoals je ziet. Vreemd of niet.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
lijkt me de vreemdste reden om te gaan stemmen die ik tot nog toe heb gehoord maar iedereen moet het zelf weten natuurlijk
quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:52 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Een bindend referendum over een verdrag dat niemand heeft gelezen en dat vrijwel niemand interesseert enkel omdat een stel relpubers het wel leuk vonden om te demonstreren dat ze hun hondstrouwe achterban overal toe kunnen mobiliseren zolang ze er hun luie stoel maar niet voor uit hoeven te komen lijkt me niet echt zinvol.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:03 schreef Igen het volgende:
[..]
Het zou wel heel kansloos zijn als uiteindelijk het associatie-akkoord niet tot stand komt omdat bepaalde Nederlanders geen "vaselinevinger in de reet van Jan Roos" willen stoppen.
Wat dat betreft is het wel echt jammer dat het geen bindend referendum is. Dan zouden mensen dat risico denk ik toch een stuk minder snel nemen.
Het is duidelijk dat de meeste mensen niet eens weten waar het over gaat.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:03 schreef Igen het volgende:
[..]
Het zou wel heel kansloos zijn als uiteindelijk het associatie-akkoord niet tot stand komt omdat bepaalde Nederlanders geen "vaselinevinger in de reet van Jan Roos" willen stoppen.
Wat dat betreft is het wel echt jammer dat het geen bindend referendum is. Dan zouden mensen dat risico denk ik toch een stuk minder snel nemen.
Slim, goor he dat stemrecht.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:07 schreef Kijkertje het volgende:
[..]Ik heb mijn stempas ritueel verbrand
Wat mij niet zinvol lijkt is dat ene meneer Kansenjongere voor heel Nederland bepaalt waar wel en geen bindende referenda over gehouden zouden moeten worden.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:09 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Een bindend referendum over een verdrag dat niemand heeft gelezen en dat vrijwel niemand interesseert enkel omdat een stel relpubers het wel leuk vonden om te demonstreren dat ze hun hondstrouwe achterban overal toe kunnen mobiliseren zolang ze er hun luie stoel maar niet voor uit hoeven te komen lijkt me niet echt zinvol.
Tenzij je de gevolgen niet koppelt aan het percentage van de stemmers dat Nee heeft gestemd, maar aan het percentage van de stemgerechtigden dat Nee stemt, dan ben je meteen van het tactisch thuisblijven af.
Ook dom.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:07 schreef Kijkertje het volgende:
Dan zou je moeten weten dat een nee-stem niet direct betekent dat je Rusland steunt. In tegendeel zelfs. Met een voor-stem trek je Oekraïne dichterbij de EU en dat geeft Rusland alleen maar meer reden om Oekraïne te 'bevrijden' omdat de bevolking dat zogenaamd niet wilt. Wat overigens ook wel gedeeltelijk klopt, aangezien een groot deel van Oekraïne gewoon Russen zijn.quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:50 schreef Szikha2 het volgende:
[..]
Jawel. Ik heb familie in Oekraine wonen ( ex vriend van mijn moeder is van Hongaars afkomst woonachtend in Oekraine Karpatia)
Ik snap dat echt nietquote:Op woensdag 30 maart 2016 22:07 schreef Kijkertje het volgende:
Bovendien kan het niet anders dat bepaalde belangengroepen op deze manier genoeg stemmen vóór het houden van een referendum verzamelen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:11 schreef Igen het volgende:
[..]
Wat mij niet zinvol lijkt is dat ene meneer Kansenjongere voor heel Nederland bepaalt waar wel en geen bindende referenda over gehouden zouden moeten worden.
Als ik het onderwerp niet referendumwaardig of geschikt voor een referendum vind niet.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:18 schreef Perrin het volgende:
[..]
Bovendien kan het niet anders dat bepaalde belangengroepen op deze manier genoeg stemmen vóór het houden van een referendum verzamelen.
Als als je de groep die het referendum regelt sympathiek vindt, ga je stemmen?!
Zal wel een stukje frustratie bijzitten.quote:
De vraag is of stemmers er wel verstand over hebben en of het dan het geld waard is. En natuurlijk heeft dat te maken met de achtergrond van de oproep. Dat zit op niveau sbs6.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:21 schreef Perrin het volgende:
Vinden de mensen die dit referendum onzin vinden alle referenda onzin? Zo nee, welke onderwerpen zijn dan wél geschikt?
Dus voor sommigen is de soort belangengroep die het referendum 'regelt' doorslaggevend voor de referendumwaardigheid van het referendum zelf.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:22 schreef karton2 het volgende:
[..]
Zal wel een stukje frustratie bijzitten.
Wat dit referendum tegen heeft is dat er GeenPeil (en dus Geenstijl) bij betrokken is. Dan heb je sowieso al tegenstanders, ongeacht de boodschap.
Waarbij helaas niet bekend is hoeveel dat deden "om Pechtold heel ongelukkig te maken".quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:24 schreef Infection het volgende:
Mensen vergeten dat het niet alleen Geenpeil is, maar ook het Burgercomité-EU en het Forum Voor Democratie die dit mogelijk gemaakt hebben. En natuurlijk de 427.000 mensen die een handtekening gezet hebben.
Voor onderwerpen als de keuze tussen glijbaan en klimrek in de buurtspeeltuin vind ik het wel geschikt. Of eventueel iets als in Nieuw Zeeland over de keuze van de nationale vlag. Veel complexer past wat mij betreft niet zo in een referendum.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:21 schreef Perrin het volgende:
Vinden de mensen die dit referendum onzin vinden alle referenda onzin? Zo nee, welke onderwerpen zijn dan wél geschikt?
Met een 'ja'-stem kun je Pechtold juist superhappy maken hoor. Naai je die nare GS-bende mooi terug.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:27 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Waarbij helaas niet bekend is hoeveel dat deden "om Pechtold heel ongelukkig te maken".
Voor een veel en veel grotere groep zal het doorslaggevend zijn in hun keuze om nee te zeggen...quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dus voor sommigen is de soort belangengroep die het referendum 'regelt' doorslaggevend voor de referendumwaardigheid van het referendum zelf.
Een handtekening voor een referendum is niet minder waard omdat ene meneer Kansenjongere het niet eens is met de reden waarom hij denkt dat sommige van die mensen een handtekening gezet hebben.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:27 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Waarbij helaas niet bekend is hoeveel dat deden "om Pechtold heel ongelukkig te maken".
"Ja, samen" "Gun die mensen democratie" "TEGEN POETIN"quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:29 schreef Infection het volgende:
Het lijkt er overigens op dat de nee-stemmers een stuk meer en betere argumenten hebben. Ik heb van de ja-kant nog niet zoveel zinnige argumenten gehoord eigenlijk. Waar ligt dat aan? En dit zeg ik niet omdat ik zelf een nee-stemmer ben. Dit is gemakkelijk te zien door alleen dit topic al door te lezen.
Dan stem je toch gewoon ja? Dan maak je hem juist gelukkig.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:27 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Daar komt het wel ongeveer op neer ja...quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:29 schreef Akwasi het volgende:
[..]
"Ja, samen" "Gun die mensen democratie" "TEGEN POETIN"
Heel grappig die andere, en redelijk aan de bloedgroep verwante clubjes, maar die leggen geen gewicht in de schaal.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:24 schreef Infection het volgende:
Mensen vergeten dat het niet alleen Geenpeil is, maar ook het Burgercomité-EU en het Forum Voor Democratie die dit mogelijk gemaakt hebben. En natuurlijk de 427.000 mensen die een handtekening gezet hebben.
Beste argument voor 'ja' is denk ik Oekraine helpen een economisch succesvolle bufferstaat tussen de EU en Rusland te zijn.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:29 schreef Infection het volgende:
Het lijkt er overigens op dat de nee-stemmers een stuk meer en betere argumenten hebben. Ik heb van de ja-kant nog niet zoveel zinnige argumenten gehoord eigenlijk. Waar ligt dat aan? En dit zeg ik niet omdat ik zelf een nee-stemmer ben. Dit is gemakkelijk te zien door alleen dit topic al door te lezen.
Ik ben geen voorstander van referenda, omdat ik de meeste probleemstellingen te complex vind om terug te brengen tot een vraag waarop het antwoord "Ja" of "Nee" is.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:21 schreef Perrin het volgende:
Oekraine komt met dit verdrag niet in de EU.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:25 schreef George_Zina het volgende:
Ik ben zwaar tegen het verdrag. De EU moet haar huidige problemen oplossen. De EU bestaat namelijk uit tal van landen die armoedig zijn (Roemenië/Hongarije/Griekenland/Bulgarije) en dus eigenlijk totaal niet mee doen, maar ballast zijn. Waarom geen beleid ontwikkelen zodat die landen economisch sterker worden en de leefomstandigheden verbeteren. Daar ligt jaren en jaren werk alleen al. En daarnaast de Vluchtelingencrisis. Het ging zeer moeizaam om tot een compromis te komen en nog steeds niet opgelost. Echt een log apparaat. En dan nu Oekraïne bij willen betrekken. Helemaal van het lotje getikt. De zucht naar een superstaat is aanwezig onder een select groep mensen. Niet bij iedereen gelukkig. Als je in een superstaat wil wonen immigreer dan naar de US. Dan komt je natte droom uit. Ik verkies een levensvatbaar kleinere unie boven een unie waar corrupte staten bij horen. Het is veelzeggend dat prachtige landen als Suisse, Norway en IJsland weg blijven uit de Unie. Niks te zoeken, behalve dat ze veel moeten gaan dokken.
Dat denk ik niet, dat denkt GeenStijl getuige het plaatje dat ze toonden na het virtueel zetten van een handtekening.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Een handtekening voor een referendum is niet minder waard omdat ene meneer Kansenjongere het niet eens is met de reden waarom hij denkt dat sommige van die mensen een handtekening gezet hebben.
Op welke manier politiek en economisch dan? Dan kan je net zo goed samen gaan werken met welk land ook ter wereld. Dan wordt je een slet.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Beste argument voor 'ja' is denk ik Oekraine helpen een economisch succesvolle bufferstaat tussen de EU en Rusland te zijn.
Dus wél economische en politieke samenwerking, maar geen zicht op toetreding.
Ik zie niet echt hoe je daarmee Oekraïne helpt om een economische succesvolle bufferstaat te worden. Bij een ja-stem vrees ik dat Rusland zich alleen maar meer gaat bemoeien met Oekraïne en dus de oorlog weer op zal laaien. Rusland is er nogal van om onder het mom van 'de bevolking bevrijden' een oorlogje te starten. Slecht voor de economie dus.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Beste argument voor 'ja' is denk ik Oekraine helpen een economisch succesvolle bufferstaat tussen de EU en Rusland te zijn.
Dus wél economische en politieke samenwerking, maar geen zicht op toetreding.
Weet je zeker dat het niet door je stevig gekleurde bril komt? Ik zie hier uit het nee-kamp eigenlijk keer op keer dezelfde drogredenen komen, die ook keer op keer keurig worden weerlegd. De argumenten om voor te stemmen zijn wat minder hoogdravend maar worden eigenlijk ook nooit inhoudelijk weerlegd.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:29 schreef Infection het volgende:
Dan hebben we blijkbaar allebei een gekleurde bril, want de dingen die jij niet ziet, zie ik dan weer wel.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:35 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Weet je zeker dat het niet door je stevig gekleurde bril komt? Ik zie hier uit het nee-kamp eigenlijk keer op keer dezelfde drogredenen komen, die ook keer op keer keurig worden weerlegd. De argumenten om voor te stemmen zijn wat minder hoogdravend maar worden eigenlijk ook nooit inhoudelijk weerlegd.
Dat zal bij zowel Ja als Nee bij 99% van de kiezers zo zijn, lijkt me. Als ik op de bezoekers hier afga, dan lijkt overigens vooral het nee-kamp niet heel erg geïnteresseerd in de inhoud.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:32 schreef agter het volgende:
Zullen er ook mensen zijn die Nee stemmen zonder het verdrag inhoudelijk te lezen?
Dat staat nu juist in het associatieverdrag. Het helpt Oekraïne met de (broodnodige) politieke en economische ontwikkeling.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:33 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Op welke manier politiek en economisch dan? Dan kan je net zo goed samen gaan werken met welk land ook ter wereld. Dan wordt je een slet.
Het draait op veel hoop en veel andere dingen die niets zeggen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:36 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat staat nu juist in het associatieverdrag. Het helpt Oekraïne met de (broodnodige) politieke en economische ontwikkeling.
En wij krijgen er als EU hopelijk een bevriende en succesvolle bufferstaat voit terug.
Als je Oekraïne probeert de EU in te trekken, dan zal Poetin zich wel roeren ja.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:34 schreef Infection het volgende:
[..]
Ik zie niet echt hoe je daarmee Oekraïne helpt om een economische succesvolle bufferstaat te worden. Bij een ja-stem vrees ik dat Rusland zich alleen maar meer gaat bemoeien met Oekraïne en dus de oorlog weer op zal laaien. Rusland is er nogal van om onder het mom van 'de bevolking bevrijden' een oorlogje te starten. Slecht voor de economie dus.
Het is veel. Een goed ''project'' (ik zie de unie als een project) uitbouwen kost tijd. Ik zie tal van problemen in de Oostblok wat betreft armoede alleen al, slechte infrastructuur, wat meer prioriteit zou moeten krijgen omdat die landen al bij de unie horen, dan Oekraïne. Maak de Oostbloklanden sterker. Maak daar economisch beleid voor. Dring daar de corruptie terug. Als dat over een lange tijd in orde is, dan kun je andere landen bij gaan betrekken. Het heeft veel weg van probleem op probleem stapelen. Ze lopen veel te hard van stapel.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:33 schreef 99.999 het volgende:
Oekraine komt met dit verdrag niet in de EU.
En landen als Zwitserland, Noorwegen en IJsland hebben al decennia dergelijke verdragen met de EU. Daar zijn beide partijen beter van geworden. Waarom zou dat nu niet kunnen?
Waarom zou Rusland zich nog meer met Oekraine gaan bemoeien na een Nederlandse Ja-stem? Dat hebben ze toch ook niet gedaan toen Frankrijk of Spanje het verdrag goedkeurde?quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:34 schreef Infection het volgende:
[..]
Ik zie niet echt hoe je daarmee Oekraïne helpt om een economische succesvolle bufferstaat te worden. Bij een ja-stem vrees ik dat Rusland zich alleen maar meer gaat bemoeien met Oekraïne en dus de oorlog weer op zal laaien. Rusland is er nogal van om onder het mom van 'de bevolking bevrijden' een oorlogje te starten. Slecht voor de economie dus.
Ik zou als NL graag economisch samen willen werken met veel landen in de wereld. Wij, en onze belangen, worden daar beter van. En het andere land ook.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:33 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Op welke manier politiek en economisch dan? Dan kan je net zo goed samen gaan werken met welk land ook ter wereld. Dan wordt je een slet.
Met Turkije hebben we naar ik meen al meer dan 50 jaar een soort associatieverdrag, wat voor last hebben wij daar concreet van?quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:37 schreef Infection het volgende:
Ik denk dat als dit een associatieverdrag met Turkije was, er een stuk meer nee-stemmers zouden zijn geweest. Terwijl Oekraïne nog veel corrupter is.
Het gaat niet zozeer om een Nederlandse ja-stem. Het gaat om het associatieverdrag zelf, die je met een ja-stem indirect alleen maar verder helpt te verwezenlijken. En met een nee-stem blijft het gewoon zoals het is. Ik zie dus niet waarom Rusland dan opeens zijn kans zou ruiken, dan zouden ze dat nu ook al kunnen doen aangezien dat verdrag er nog niet is.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Waarom zou Rusland zich nog meer met Oekraine gaan bemoeien na een Nederlandse Ja-stem? Dat hebben ze toch ook niet gedaan toen Frankrijk of Spanje het verdrag goedkeurde?
Wel toen Oekraine haar eigen keuze wou maken overigens...
En wat denk je dat er met een plotse nee vanuit Europa gaat gebeuren? Zou Rusland niet juist dan zijn kans ruiken om weer het initiatief in Oekraine te nemen?
Het is heel normaal dat er op een gegeven moment een "go/no-go"-moment is. Bij besluitvorming in de Tweede en Eerste Kamer is het niet anders, daar heeft op een gegeven moment ook iedereen z'n zegje gedaan, zijn alle amendementen afgehandeld en is het ook de keus: ja of nee? De Eerste Kamer heeft zelfs altijd alleen maar de keus tussen een simpel "ja" en "nee".quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:32 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Ik ben geen voorstander van referenda, omdat ik de meeste probleemstellingen te complex vind om terug te brengen tot een vraag waarop het antwoord "Ja" of "Nee" is.
Daarnaast vind ik het alleen zinvol om het volk om haar mening te vragen over onderwerpen waar het verstand van heeft. Als ik hartklachten heb, laat ik liever heel ondemocratisch de cardioloog bepalen welk behandeltraject er nodig is, dan daar een volksraadpleging voor uit te schrijven.
Er zijn vast onderwerpen te bedenken waarbij bovenstaande bezwaren in mindere mate optreden, maar ik heb ze nog niet langs zien komen.
Dat is soms ook prima. Het zou moeten stoppen bij foute handel. Dat kan niet meer. Maar hier wel. Dit land heeft niets te bieden. Het is een buffer. Voor wat?quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:40 schreef agter het volgende:
[..]
Ik zou als NL graag economisch samen willen werken met veel landen in de wereld. Wij, en onze belangen, worden daar beter van. En het andere land ook.
Waar komt dat protectionisme toch vandaan?
We zijn een handelsnatie.
Nogmaals, er is helemaal geen sprake van het in de EU halen van Oekraine. En waarom kunnen trajecten in de Unie en met buurlanden van de unie niet parallel verlopen? De Europese structuurfondsen worden nu ook al ingezet in niet-EU land Noorwegen om daar maar een voorbeeldje van te noemen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:38 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Het is veel. Een goed ''project'' (ik zie de unie als een project) uitbouwen kost tijd. Ik zie tal van problemen in de Oostblok wat betreft armoede alleen al, slechte infrastructuur, wat meer prioriteit zou moeten krijgen omdat die landen al bij de unie horen, dan Oekraïne. Maak de Oostbloklanden sterker. Maak daar economisch beleid voor. Dring daar de corruptie terug. Als dat over een lange tijd in orde is, dan kun je andere landen bij gaan betrekken. Het heeft veel weg van probleem op probleem stapelen. Ze lopen veel te hard van stapel.
Juist voor Nederland is dit gunstig inderdaad.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:40 schreef agter het volgende:
[..]
Ik zou als NL graag economisch samen willen werken met veel landen in de wereld. Wij, en onze belangen, worden daar beter van. En het andere land ook.
Waar komt dat protectionisme toch vandaan?
We zijn een handelsnatie.
Omdat het zinloos geld in iets steken precies is wat het is. Zinloos. En dat is zo'n beetje heel oost Europa. Lat Rusland er maar iets mee doen. Men kan zelf de broek al niet ophouden.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nogmaals, er is helemaal geen sprake van het in de EU halen van Oekraine. En waarom kunnen trajecten in de Unie en met buurlanden van de unie niet parallel verlopen? De Europese structuurfondsen worden nu ook al ingezet in niet-EU land Noorwegen om daar maar een voorbeeldje van te noemen.
Het associatie-akkoord heeft tot nu toe alleen al in Nederland voor vele miljarden schade gezorgd wat betreft de handel met Rusland (hoe je het ook wendt of keert, het is een direct causaal verband). Het lijkt me zeer twijfelachtig of dat goedgemaakt gaat worden door de toegenomen handel met Oekraïne.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Juist voor Nederland is dit gunstig inderdaad.
En ze proberen daar zoveel mogelijk bij te helpen, door zaken duidelijk in hoofdlijnen uit te leggen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:42 schreef Igen het volgende:
(Voorwaarde is wel dat mensen een beetje hun best doen om de feiten op een rijtje te zetten. Maar dat is de verantwoordelijkheid die je als burger in een democratie hebt. Als democraat moet je ook het vertrouwen en het verlangen hebben dat burgers die verantwoordelijkheid kunnen dragen.)
Mwah, de handel met Rusland staat wel op het spel. En dat is nou net één van de grotere spelers op de markt. En vroeger ging het ons zonder de EU ook prima af, ik zou bijna zeggen nog beter zelfs. Nu moet je eerst aan allerlei Europese voorwaarden voldoen om iets mogelijk te kunnen maken. En met vroeger bedoel ik tijdens het VOC-tijdperk.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Juist voor Nederland is dit gunstig inderdaad.
Dan heb je een paar stapjes gemist denk ikquote:Op woensdag 30 maart 2016 22:41 schreef Infection het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om een Nederlandse ja-stem. Het gaat om het associatieverdrag zelf, die je met een ja-stem indirect alleen maar verder helpt te verwezenlijken. En met een nee-stem blijft het gewoon zoals het is. Ik zie dus niet waarom Rusland dan opeens zijn kans zou ruiken, dan zouden ze dat nu ook al kunnen doen aangezien dat verdrag er nog niet is.
Correct en Rusland staat het vrij een dergelijk verdrag met de EU af te sluiten. Daar is zelfs over onderhandeld meen ik.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:41 schreef agter het volgende:
Het staat de Oekraïeners overigens vrij om eenzelfde handelsverdrag met Rusland af te sluiten.
Het is maar net hoe je het bekijkt. Zoals je zelf al zegt, heeft Rusland al een stuk Oekraïne geannexeerd vanwege onder andere dit verdrag. Als dat verdrag na goedkeuring van Nederland dus wordt doorgedrukt, zou het zomaar kunnen zijn dat je Rusland nog veel meer op je dak gaat krijgen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:46 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dan heb je een paar stapjes gemist denk ik. Het proces om tot een associatieverdrag te komen loopt al jaren. Oekraine heeft nu duidelijk voor Europa gekozen en andersom. Het is nu in een fase waarin eigenlijk alleen Nederland nog niet heeft geratificeerd. Een aantal zaken uit het verdrag is al in werking gezet. En Rusland heeft al een stuk Oekraine geannexeerd omdat ze dit verdrag hebben gesloten en ze hebben het oosten van dat land flink gesloopt.
Op het moment dat wij als EU nu besluiten om Oekraïne de rug toe te keren, dan ligt het land dus weer open voor Rusland om haar invloed uit te breiden.
De situatie in de 17e eeuw is niet bepaald te projecteren op de 21e.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:46 schreef Infection het volgende:
[..]
Mwah, de handel met Rusland staat wel op het spel. En dat is nou net één van de grotere spelers op de markt. En vroeger ging het ons zonder de EU ook prima af, ik zou bijna zeggen nog beter zelfs. Nu moet je eerst aan allerlei Europese voorwaarden voldoen om iets mogelijk te kunnen maken. En met vroeger bedoel ik tijdens het VOC-tijdperk.
Het is een wat onlogische redenering maar het kan. Het ligt echter meer voor de hand wanneer we nu Oekraïne afwijzen. Immers er is dan veel meer te winnen voor de Russen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:49 schreef Infection het volgende:
[..]
Het is maar net hoe je het bekijkt. Zoals je zelf al zegt, heeft Rusland al een stuk Oekraïne geannexeerd vanwege onder andere dit verdrag. Als dat verdrag na goedkeuring van Nederland dus wordt doorgedrukt, zou het zomaar kunnen zijn dat je Rusland nog veel meer op je dak gaat krijgen.
Ook in de 20e eeuw ging het stukken beter dan nu hoor. Sinds toetreding tot de EU zijn we er eigenlijk alleen maar op achteruit gegaan. Vooral economisch. Kwa politieke relaties zijn we er misschien op vooruit gegaan, maar is dat het waard?quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De situatie in de 17e eeuw is niet bepaald te projecteren op de 21e.
Overigens gaat het ons rationeel gezien nu veel meer voor de wind.
O wat voor boeiende cijfers baseer je deze claim?quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:53 schreef Infection het volgende:
[..]
Ook in de 20e eeuw ging het stukken beter dan nu hoor. Sinds toetreding tot de EU zijn we er eigenlijk alleen maar op achteruit gegaan. Vooral economisch. Kwa politieke relaties zijn we er misschien op vooruit gegaan, maar is dat het waard?
quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:46 schreef Perrin het volgende:
[..]
En ze proberen daar zoveel mogelijk bij te helpen, door zaken duidelijk in hoofdlijnen uit te leggen.
Iets waar veel politici sterk in kunnen verbeteren, wat mij betreft.
We traden in 1957 tot de EU toe (alhoewel die toen nog anders heette).quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:53 schreef Infection het volgende:
[..]
Ook in de 20e eeuw ging het stukken beter dan nu hoor. Sinds toetreding tot de EU zijn we er eigenlijk alleen maar op achteruit gegaan. Vooral economisch. Kwa politieke relaties zijn we er misschien op vooruit gegaan, maar is dat het waard?
Ik bedoel vooral het overstappen naar de euro.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:55 schreef Igen het volgende:
[..]
We traden in 1957 tot de EU toe (alhoewel die toen nog anders heette).
Die keuze is in 1992 eigenlijk al gemaakt meen ik.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:56 schreef Infection het volgende:
[..]
Ik bedoel vooral het overstappen naar de euro.
Als de 30% niet gehaald wordt heeft mijn stem geen zin, kiesdrempel niet gehaald en het was allemaal nutteloze energie. Wordt de 30% wel gehaald, dan zal het Nee kamp voor liggen waarschijnlijk en stem ik alsnog voor.quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:35 schreef sp3c het volgende:
waarom zou je het van de kiesdrempel af laten hangen??
het is niet bindend ofzo
Inderdaad.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dus voor sommigen is de soort belangengroep die het referendum 'regelt' doorslaggevend voor de referendumwaardigheid van het referendum zelf.
Ik denk dat je het bereik van GS schromelijk overschat.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Voor een veel en veel grotere groep zal het doorslaggevend zijn in hun keuze om nee te zeggen...
Toch is hun grote doel en inzet om de tegenstemmers te mobiliseren. Maar dat gaat ze dus niet lukken? Waar worden de nee-stemmers dan wel door gemobiliseerd?quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:00 schreef karton2 het volgende:
[..]
Inderdaad.
[..]
Ik denk dat je het bereik van GS schromelijk overschat.
De limiet van 300.000 handtekeningen werd een kleine week voor de deadline overschreden. Pas toen de grotere tv uitzendingen (journaals/actualiteiten) aandacht gingen geven ging het als een speer de lucht in.
Ah ok. Daar zit wel wat in.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:56 schreef Infection het volgende:
[..]
Ik bedoel vooral het overstappen naar de euro.
truequote:Op woensdag 30 maart 2016 22:58 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Als de 30% niet gehaald wordt heeft mijn stem geen zin, kiesdrempel niet gehaald en het was allemaal nutteloze energie. Wordt de 30% wel gehaald, dan zal het Nee kamp voor liggen waarschijnlijk en stem ik alsnog voor.
Vind een referendum prima, maar had het ingezet tegen TTIP of iets dergelijks. Niet voor dit soort flauwekul.
Nee, het doel is de drempel van 30% te halen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Toch is hun grote doel en inzet om de tegenstemmers te mobiliseren. Maar dat gaat ze dus niet lukken? Waar worden de nee-stemmers dan wel door gemobiliseerd?
feitelijk betekend het alleen dat ze beloven hun leven te beteren als wij ze geld geven en ondertussen kan de westerse zakenwereld het land leegrovenquote:Op woensdag 30 maart 2016 23:03 schreef Igen het volgende:
[..]
Ah ok. Daar zit wel wat in.
Maar ik geloof dat het wel erg van het topic afdwaalt. Want het associatieverdrag betekent natuurlijk absoluut niet dat Oekraïne de euro gaat invoeren.
Uiteraard....quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:05 schreef karton2 het volgende:
[..]
Nee, het doel is de drempel van 30% te halen.
Plus, wat ik tegen dit referendum heb is dat geenstijl misbruik maakt van de anti-EU sentimenten en deze verweeft met dit referendum waardoor mensen een heel andere vraag beantwoorden dan de vraag die gesteld wordt, wat ik niet eerlijk vind t.o.v. de mensen in de OekraIne.quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
true
het is niet alsof NL er iets aan kan veranderen ofzo, in het uiterste geval sluiten alle overige landen bilaterale verdragen en ben je er ook ... moeten wij weer poppetjes aan de grens zetten om als enigen die vuige Oekrainers buiten te houden
schiet ook allemaal niet op
maar democratie moet af en toe getest worden vind ik, dan liever bij zoiets dan bij iets belangrijks
true, maar dat is hun goed recht daar moet je doorheen kunnen prikken maar daar laat de politiek ook flinke steken liggen, die moeten dit verhaal uitleggenquote:Op woensdag 30 maart 2016 23:06 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Plus, wat ik tegen dit referendum heb is dat geenstijl misbruik maakt van de anti-EU sentimenten en deze verweeft met dit referendum waardoor mensen een heel andere vraag beantwoorden dan de vraag die gesteld wordt, wat ik niet eerlijk vindt t.o.v. de mensen in de OekraIne.
Dat is het gevaar. Dat voor alles een referendum gaan houden. Dan krijg je werkelijk het volk aan het woord. Daar heb ik geen vertrouwen in. Tenminste.....niet in Nederland.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:58 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Als de 30% niet gehaald wordt heeft mijn stem geen zin, kiesdrempel niet gehaald en het was allemaal nutteloze energie. Wordt de 30% wel gehaald, dan zal het Nee kamp voor liggen waarschijnlijk en stem ik alsnog voor.
Vind een referendum prima, maar had het ingezet tegen TTIP of iets dergelijks. Niet voor dit soort flauwekul.
Yep.quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:06 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Plus, wat ik tegen dit referendum heb is dat geenstijl misbruik maakt van de anti-EU sentimenten en deze verweeft met dit referendum waardoor mensen een heel andere vraag beantwoorden dan de vraag die gesteld wordt, wat ik niet eerlijk vind t.o.v. de mensen in de OekraIne.
Je bent onvolledig. Er zijn 3 soorten flyers: 1 met voorargumenten, 1 met tegenargumenten, 1 met neutrale stellingenquote:
Jij mag ook niet overal meer posten......quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:10 schreef sp3c het volgende:
al is het anti EU sentiment wel een sterke, als ik zou denken dat het daarom ging zou ik ook tegen stemmen
kappen met die onzin
misschien in de toekomst
Whehequote:Op woensdag 30 maart 2016 23:06 schreef sp3c het volgende:
[..]
feitelijk betekend het alleen dat ze beloven hun leven te beteren als wij ze geld geven en ondertussen kan de westerse zakenwereld het land leegroven
win win voor iedereen
Wat precies leegroven?quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:06 schreef sp3c het volgende:
[..]
feitelijk betekend het alleen dat ze beloven hun leven te beteren als wij ze geld geven en ondertussen kan de westerse zakenwereld het land leegroven
win win voor iedereen
Dan moet je dat vertrouwen kweken. De "tokkies" hebben een grote bek maar zijn een kleine minderheid. De grote meerderheid van mensen, ook die minder dan de universiteit hebben gestudeerd kunnen echt wel redelijk over dingen nadenken. Juist als je mensen verantwoordelijkheid geeft gaan ze ook echt beter over dingen nadenken. Nu worden mensen als dom volk weggezet als ze niet op een politiek correcte partij stemmen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:08 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat is het gevaar. Dat voor alles een referendum gaan houden. Dan krijg je werkelijk het volk aan het woord. Daar heb ik geen vertrouwen in. Tenminste.....niet in Nederland.
So what? Ze komen aan onze zijde en wij gaan handel drijven.quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:11 schreef Igen het volgende:
[..]
Whehe
Ik denk dat je onmogelijk kan inschatten hoe het alles bij elkaar opgeteld uit gaat pakken. Omdat Oekraïne zo corrupt is kan het alle kanten op. Gaan ze hervormen en de corruptie aanpakken, of niet? Gaan westerse landen het land leeg kunnen roven of niet -- gaan corrupte oligarchen hun bedrijven voor te weinig geld aan westerse investeerders verpatsen of gaan ze juist het vrij verkeer van kapitaal tegen de verdragsregels in tegenhouden om hun bezit te beschermen?
Ik denk dat maar weinig mensen zo'n dikke pil als de EU verdragen zijn weg kunnen lezen, deze kunnen snappen en een weloverwogen mening er over kunnen vormen. Of daar de tijd voor hebben/willen nemen. Dat het te complex is, is geen woord over gelogen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:08 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat is het gevaar. Dat voor alles een referendum gaan houden. Dan krijg je werkelijk het volk aan het woord. Daar heb ik geen vertrouwen in. Tenminste.....niet in Nederland.
damnquote:Op woensdag 30 maart 2016 23:11 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Jij mag ook niet overal meer posten......
elk land is rijk, geen idee wat er in de Oekraine te halen valt ... ik ken alleen Donbaz Donetsk en die ijsbaan is gel00t en afgebrandquote:
Ik vraag mij af hoe dom "het volk" is. De PVV loopt toch wel aardig. Niet door Amsterdammers trouwens.quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:12 schreef tfors het volgende:
[..]
Dan moet je dat vertrouwen kweken. De "tokkies" hebben een grote bek maar zijn een kleine minderheid. De grote meerderheid van mensen, ook die minder dan de universiteit hebben gestudeerd kunnen echt wel redelijk over dingen nadenken. Juist als je mensen verantwoordelijkheid geeft gaan ze ook echt beter over dingen nadenken. Nu worden mensen als dom volk weggezet als ze niet op een politiek correcte partij stemmen.
Denk je echt dat mensen het hele verdrag gaan lezen?quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:12 schreef tfors het volgende:
[..]
Dan moet je dat vertrouwen kweken. De "tokkies" hebben een grote bek maar zijn een kleine minderheid. De grote meerderheid van mensen, ook die minder dan de universiteit hebben gestudeerd kunnen echt wel redelijk over dingen nadenken. Juist als je mensen verantwoordelijkheid geeft gaan ze ook echt beter over dingen nadenken. Nu worden mensen als dom volk weggezet als ze niet op een politiek correcte partij stemmen.
in de regel kan het de belangrijke mensen stiekem niet zoveel schelen dat ze daar zo corrupt als de neten zijn, dat maakt de boel alleen maar makkelijkerquote:Op woensdag 30 maart 2016 23:11 schreef Igen het volgende:
[..]
Whehe
Ik denk dat je onmogelijk kan inschatten hoe het alles bij elkaar opgeteld uit gaat pakken. Omdat Oekraïne zo corrupt is kan het alle kanten op. Gaan ze hervormen en de corruptie aanpakken, of niet? Gaan westerse landen het land leeg kunnen roven of niet -- gaan corrupte oligarchen hun bedrijven voor te weinig geld aan westerse investeerders verpatsen of gaan ze juist het vrij verkeer van kapitaal tegen de verdragsregels in tegenhouden om hun bezit te beschermen?
En als dat laatste niet gebeurt pomp je geld in niets.quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:14 schreef agter het volgende:
[..]
So what? Ze komen aan onze zijde en wij gaan handel drijven.
En we helpen ze, maar het is aan hun om hervormingen door te voeren.
Ik herken je aan je hoofddeksel...quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:14 schreef sp3c het volgende:
[..]
damn
[..]
elk land is rijk, geen idee wat er in de Oekraine te halen valt ... ik ken alleen Donbaz Donetsk en die ijsbaan is gel00t en afgebrand
Graanvelden, olieschuren.. Dat zochten de Duitsers daar. Meer weet ik niet.quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:14 schreef sp3c het volgende:
[..]
damn
[..]
elk land is rijk, geen idee wat er in de Oekraine te halen valt ... ik ken alleen Donbaz Donetsk en die ijsbaan is gel00t en afgebrand
Dat is zeker zo. De redelijkheid is totaal weg bij bepaalde mensen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:15 schreef sp3c het volgende:
[..]
in de regel kan het de belangrijke mensen stiekem niet zoveel schelen dat ze daar zo corrupt als de neten zijn, dat maakt de boel alleen maar makkelijker
Als je de 17e eeuw leuk vindt; dit is zo'n voorbeeld.quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:15 schreef Jaroon het volgende:
[..]
En als dat laatste niet gebeurt pomp je geld in niets.
hoppaquote:
ook niet echt een reden om het niet te doenquote:Nog geen reden om fout zaken te doen.
Bedrijven en landbouwgrond opkopen.quote:
Even knuffelen mag.quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:18 schreef sp3c het volgende:
[..]
hoppa
[..]
ook niet echt een reden om het niet te doen
betere vraag is of het aan het einde van de rit meer of minder geld op heeft gebracht lijkt mij
Maar verspreiden ze die anderen ook? Deze kreeg ik als ongewenste reclame. Maar wel grappig dat je hun zogenaamde neutraliteit zo makkelijk sliktquote:Op woensdag 30 maart 2016 23:10 schreef karton2 het volgende:
[..]
Je bent onvolledig. Er zijn 3 soorten flyers: 1 met voorargumenten, 1 met tegenargumenten, 1 met neutrale stellingen
Nee natuurlijk niet, denk je dat politici die hierover stemmen dat wel doen dan? Eén politicus weet het waarschijnlijk beter dan één gewone burger, maar 100 gemiddeld gewone burgers bij elkaar (plus oplettende journalisten die het verdrag wel doorspitten) weten het 100% zeker beter dan één gemiddelde politicus.quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:15 schreef agter het volgende:
[..]
Denk je echt dat mensen het hele verdrag gaan lezen?
Je bent een optimistisch mens.
Ik heb er naar gekeken. Waar zit het rendement? Grond kost niets.quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:19 schreef Igen het volgende:
[..]
Bedrijven en landbouwgrond opkopen.
Kan ook zonder associatie-overeenkomst trouwens. Een Chinees bedrijf (uit de grensregio met Rusland, met ervaring om vijanden met militair geweld buiten de deur te houden) had al een intentie-overeenkomst met Oekraïne om een gebied zo groot als België voor 50 jaar te pachten.
Voor ons kan dat leuk zijn (bijv. als een pensioenfonds in zo'n bedrijf belegt) maar ik denk niet dat de Oekraïners er zo veel aan hebben.
Schaliegas.quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:14 schreef sp3c het volgende:
[..]
damn
[..]
Iedereen wil iets verdienen. Zwart, blank, grijs en geel. Het moet wel kunnen. Ik zie het daar niet.quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:18 schreef agter het volgende:
[..]
Als je de 17e eeuw leuk vindt; dit is zo'n voorbeeld.
Ennuh: De kost gaat voor de baat uit.
Vrijwilligers verspreiden die flyers. Je kon je aanmelden en dan kreeg je de flyers toegestuurd die je wilde hebben. GS heeft de flyers aangeboden aan iedereen die wilde. Dus ja; in deze zijn ze neutraal geweest.quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:21 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar verspreiden ze die anderen ook? Deze kreeg ik als ongewenste reclame. Maar wel grappig dat je hun zogenaamde neutraliteit zo makkelijk slikt.
AH, ons schip zeilt de verkeerde haven binnen?quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:23 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Iedereen wil iets verdienen. Zwart, blank, grijs en geel. Het moet wel kunnen. Ik zie het daar niet.
Net als je de Telegraaf aangeboden krijgt. Het is een keuze.quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:23 schreef karton2 het volgende:
[..]
Vrijwilligers verspreiden die flyers. Je kon je aanmelden en dan kreeg je de flyers toegestuurd die je wilde hebben. GS heeft de flyers aangeboden aan iedereen die wilde. Dus ja; in deze zijn ze neutraal geweest.
Als het helpt de opbrengst te verhogen en kennis en werk naar het land te brengen hoeft het ook zeker niet negatief te zijn. Er zijn nu al Nederlandse boeren met grote bedrijven in dat land. Geloof niet dat die als negatief voor Oekraine worden gezien. En liever Europese investeringen dan Chinese wat mij betreft.quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:19 schreef Igen het volgende:
[..]
Bedrijven en landbouwgrond opkopen.
Kan ook zonder associatie-overeenkomst trouwens. Een Chinees bedrijf (uit de grensregio met Rusland, met ervaring om vijanden met militair geweld buiten de deur te houden) had al een intentie-overeenkomst met Oekraïne om een gebied zo groot als België voor 50 jaar te pachten.
Voor ons kan dat leuk zijn (bijv. als een pensioenfonds in zo'n bedrijf belegt) maar ik denk niet dat de Oekraïners er zo veel aan hebben.
Optimist.quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:23 schreef karton2 het volgende:
[..]
Vrijwilligers verspreiden die flyers. Je kon je aanmelden en dan kreeg je de flyers toegestuurd die je wilde hebben. GS heeft de flyers aangeboden aan iedereen die wilde. Dus ja; in deze zijn ze neutraal geweest.
Wat zie je daar werkelijk aan positiefs in? Wat brengt men ons? Naast investering.quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:24 schreef agter het volgende:
[..]
AH, ons schip zeilt de verkeerde haven binnen?
Ik denk dat een stronghold daar juist goed doet voor hun en Europa.
Dat was voor een groot deel in nu kapotgeschoten gebied te vinden. En met de lage olieprijzen niet meer interessant. Goede landbouwgrond te over echter.quote:
De vraag is wat het associatieverdrag daarover regelt.quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:24 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Kan. Dan maak je daar een zakelijke deal over.
Afzetmarkt voor ons.quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:26 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Wat zie je daar werkelijk aan positiefs in? Wat brengt men ons? Naast investering.
Die Zuid-Amerikaanse landen zijn wel een stuk welvarender, een stuk minder corrupt en een stuk meer op één lijn met westerse liberale normen en waarden dan Oekraïne. En een stuk verder weg. En geen geopolitiek mijnenveld, half in oorlog met Rusland. Dus dat is wel iets anders.quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:30 schreef agter het volgende:
[..]
Afzetmarkt voor ons.
Goedkope producten vanuit hen. Olie. Graan.
Maar vnl dat ze aan onze zijde staan.
We hebben een bijna identiek verdrag met meerdere zuid Amerikaanse landen.
Waarom is Oekraïne opeens zo belangrijk?
Vorig jaar hoorde je daar nooit iemand over.
Handelsverdragen zijn goed als je niet op een eiland wil leven.
Maar die zijn ook volkomen corrupt. Daar kom je niet onderuit.quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:30 schreef agter het volgende:
[..]
Afzetmarkt voor ons.
Goedkope producten vanuit hen. Olie. Graan.
Maar vnl dat ze aan onze zijde staan.
We hebben een bijna identiek verdrag met meerdere zuid Amerikaanse landen.
Waarom is Oekraïne opeens zo belangrijk?
Vorig jaar hoorde je daar nooit iemand over.
Handelsverdragen zijn goed als je niet op een eiland wil leven.
Wie?quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:35 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Maar die zijn ook volkomen corrupt. Daar kom je niet onderuit.
Wint Nederland ooit het WK Voetbal JA danwel te NEE.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:21 schreef Perrin het volgende:
Wil U meer of minder belasting?quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:37 schreef Ringo het volgende:
[..]
Wint Nederland ooit het WK Voetbal JA danwel te NEE.
Zeker Oost Europese landen. Maar eigenlijk iedereen. Waar je een beetje naar moet kijken is wat je nog voor een volk doet. Dat is vaak weinig. Ook in Azie trouwens.quote:
Alleen met Cruiyf .quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:37 schreef Ringo het volgende:
[..]
Wint Nederland ooit het WK Voetbal JA danwel te NEE.
Echte democraten zijn niet bang voor referenda.quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:41 schreef Ringo het volgende:
Referenda zijn voer voor bookmakers, niet voor democraten.
Wat mij persoonlijk heeft overtuigd om nee te stemmen zijn de argumenten van pro-EU politici om ja te stemmen. Zoek die nog eens opquote:Op donderdag 31 maart 2016 13:12 schreef Onnoman het volgende:
kan iemand een opsomming van argumenten geven waarom ik ja of nee moet stemmen?
NRC vat het aardig samenquote:Op donderdag 31 maart 2016 13:12 schreef Onnoman het volgende:
kan iemand een opsomming van argumenten geven waarom ik ja of nee moet stemmen?
Mijn idee.quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:52 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Heb het gisteren eens doorgenomen en ik vond dat inderdaad het meest nuttige stuk dat ik er tot nu toe over gevonden heb.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
NRC vat het aardig samen
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-oekraine-referendum
Vooral punten 7 en 10 zijn wellicht interessant.
Waar komt deze poll van?quote:
Ik ga het vanavond eens rustig lezen.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
NRC vat het aardig samen
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-oekraine-referendum
Vooral punten 7 en 10 zijn wellicht interessant.
Mogen we dat een beetje vergelijken met die miljarden euro's die naar Turkije gingen om de grenzen beter te bewaken met als resultaat dat de grenzen nog net zo lek waren en ze meer geld eisten?quote:Bewering 1: Door dit verdrag gaat Oekraïne veel Nederlands belastinggeld ontvangen.
Het is waar dat Oekraïne onder meer door dit verdrag in aanmerking komt voor financiële hulp uit de EU. Dit staat er letterlijk in het verdrag:
„Oekraïne komt in aanmerking voor financiële bijstand via de relevante EU-mechanismen en -instrumenten voor financiering. De financiële bijstand moet bijdragen aan de verwezenlijking van de doelstellingen van deze overeenkomst.”
Het geld kan bijvoorbeeld worden besteed aan het terugdringen van de corruptie en het verbeteren van de werking van de rechtsstaat.
Klopt, best uitgebreid en genuanceerd allemaal. Zal voor de letterneukers zat op aan te merken zijn maar ik kan het wel waarderen.quote:Op donderdag 31 maart 2016 16:12 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Heb het gisteren eens doorgenomen en ik vond dat inderdaad het meest nuttige stuk dat ik er tot nu toe over gevonden heb.
Je roept constant wat over manipulatie door de overheid maar waar doel je dan concreet op? Mogen ministers of parlementsleden geen mening hebben?quote:Op donderdag 31 maart 2016 16:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Waar komt deze poll van?
Altijd weer lachen: de overheid die ons stemgedrag probeert te manipuleren (net als met de EU-grondwet-referendum (wel alsnog ingevoerd [ afbeelding ])) en vervolgens de backfire omdat ofwel de Nederlandse staat te amateuristisch hierin is ofwel de Nederlander er te gemakkelijk doorheen prikt.
Nee, je mag het wel vergelijken met middelen die bv Turkije of Kroatië kregen om hun openbaar bestuur te versterken.quote:Op donderdag 31 maart 2016 16:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ga het vanavond eens rustig lezen.
[..]
Mogen we dat een beetje vergelijken met die miljarden euro's die naar Turkije gingen om de grenzen beter te bewaken met als resultaat dat de grenzen nog net zo lek waren en ze meer geld eisten?
Die corruptie verdwijnt niet zomaar, helaas.
Als je dat leest, dan check je toch gewoon even de bron?quote:Op donderdag 31 maart 2016 17:07 schreef Ryan3 het volgende:
Ik las dat Cargill momenteel al hele havens aan het opkopen is ergens in Oekraïne, klopt dat?
Kon ik niet. Maar ik denk als het waar is, zal dat op FOK! inmiddels ook wel ingedaald zijn.quote:Op donderdag 31 maart 2016 17:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als je dat leest, dan check je toch gewoon even de bron?
quote:Het associatieverdrag tussen de Europese Unie en Oekraïne is niet goed voor de Oekraïense economie. Slechts een handvol grote bedrijven zal ervan profiteren en dat gaat ten koste van de grote meerderheid, zeggen Oekraïense onderzoekers.
De linkse denktank Transnational Institute, die subsidie krijgt voor een 'nee'-campagne, liet een Oekraïens kenniscentrum in Kiev de mogelijke gevolgen van het akkoord voor de Oekraïense economie onderzoeken. De resultaten zijn vandaag gepubliceerd (.pdf).
Europese standaarden
Het Europese associatieverdrag heeft als doel de handel tussen tussen Europa en Oekraïne te vergemakkelijken, maar de onderzoekers zeggen dat de Oekraïense industrie veel te weinig geld en middelen heeft om te produceren volgens de Europese standaarden. Veel Oekraïense bedrijven zullen daardoor failliet gaan, is de voorspelling.
Door het akkoord zal de Oekraïense economie vooral afhankelijk worden van de export van onbewerkte grondstoffen en goedkope landbouwproducten naar de EU. Dat levert veel minder op dan de handel met Rusland, die door de politieke spanningen tussen de landen drastisch is gekrompen.
Goedkoop productieplatform
De onderzoekers verwachten dat het akkoord zal leiden tot een stijging van de werkgelegenheid in Oekraïne, maar dit zullen vooral slecht betaalde banen zijn. Hoogopgeleid personeel zal nog meer naar de EU trekken dan nu al het geval is. Momenteel werkt ongeveer een kwart van de Oekraïners in het buitenland.
Het associatieverdrag leidt ertoe dat de Oekraïense economie wordt overgenomen door het buitenland, zegt het kenniscentrum. Het land zal op termijn alleen nog een goedkoop productieplatform voor Europese bedrijven zijn.
Vandaar de activiteiten van Cargill wrs. En of er nu wel of geen associatie verdrag wordt getekend dat huppelt toch wel gewoon door.quote:Op donderdag 31 maart 2016 17:36 schreef Infection het volgende:
Oekraïense onderzoekers: verdrag niet goed voor Oekraïne
[..]
En hoe pakt dat goede bestuur uit in Turkije op dit moment?quote:Op donderdag 31 maart 2016 16:53 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nee, je mag het wel vergelijken met middelen die bv Turkije of Kroatië kregen om hun openbaar bestuur te versterken.
Ja, idem Egypte trouwens, die hebben een associatie verdrag vanaf 2004 met de EU. Dat is lekker gegaan allemaal dan.quote:Op donderdag 31 maart 2016 17:38 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En hoe pakt dat goede bestuur uit in Turkije op dit moment?
Er is ook niemand die claimt dat het een wondermiddel isquote:Op donderdag 31 maart 2016 17:38 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En hoe pakt dat goede bestuur uit in Turkije op dit moment?
Tsja...twitter:vkoblenko twitterde op donderdag 31-03-2016 om 13:54:06Nexit over de rug van 45 miljoen burgers van Oekraine. Als DAT democratie is...#nrc #referendum https://t.co/TODCfovMT2 reageer retweet
Wit-Rusland komt, Loekasjenko weg en ze willen associatie verdrag, ook doen? Kun je helemaal lange neus trekken naar Poetin hè.quote:Op donderdag 31 maart 2016 17:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Er is ook niemand die claimt dat het een wondermiddel is. Het ging me alleen om een wat zuiverder vergelijking
Ze zijn Oekraïne al volop aan het verkrachten, zo te zien.quote:Aan de lening van het IMF zijn strenge voorwaarden verbonden. Het standaardpakket aan maatregelen waar het IMF sinds de jaren tachtig berucht om is, wordt ook toegepast in Oekraïne. Radicale bezuinigingen op de overheidsuitgaven, waaronder sociale voorzieningen en de gezondheidszorg, vergezeld van verregaande liberalisering van handel en markten die het land openstellen voor buitenlands kapitaal.
Ja dat dus, ik ben er klaar mee, ik laat me niet voor een vruchteloos Nexit karretje spannenquote:Op donderdag 31 maart 2016 17:58 schreef Gutmensch het volgende:
Tsja...twitter:vkoblenko twitterde op donderdag 31-03-2016 om 13:54:06Nexit over de rug van 45 miljoen burgers van Oekraine. Als DAT democratie is...#nrc #referendum https://t.co/TODCfovMT2 reageer retweet
Sterker, is er al... EU-Russia Partnership Agreement...quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Correct en Rusland staat het vrij een dergelijk verdrag met de EU af te sluiten. Daar is zelfs over onderhandeld meen ik.
Er over praten kan altijd. Net zoals er met Poetin ook over een dergelijk verdrag is onderhandeld. Je doet net alsof het iets heel uitzonderlijks is.quote:Op donderdag 31 maart 2016 18:04 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Wit-Rusland komt, Loekasjenko weg en ze willen associatie verdrag, ook doen? Kun je helemaal lange neus trekken naar Poetin hè.
Ze hoeven niet om buitenlandse hulp te vragen Ryan. Dat doen ze enkel als ze het blijkbaar hard nodig hebben...quote:Op donderdag 31 maart 2016 18:06 schreef Ryan3 het volgende:
IMF ook druk bezig uiteraard in Oekraïne: https://www.ftm.nl/artikelen/imf-oekraine
Kijk du_ke hoe de gewone Oekraïner ervan profiteert:
[..]
Ze zijn Oekraïne al volop aan het verkrachten, zo te zien.
Een graanterminal binnen een bestaande haven die uitgebaggerd gaat worden. Zoiets heeft pakweg Kampen ook...quote:Op donderdag 31 maart 2016 18:25 schreef Ryan3 het volgende:
Cargills terminal iig in Yuzhni: http://www.cargill.com/news/releases/2016/NA31931055.jsp
Ja, dat zei ik ook tegen degene die hiermee kwam, dat is niet het idee dat ik heb bij complete havens die opgekocht worden. Vroeg om meer informatie dus.quote:Op donderdag 31 maart 2016 18:37 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Een graanterminal binnen een bestaande haven die uitgebaggerd gaat worden. Zoiets heeft pakweg Kampen ook...
"De linkse denktank Transnational Institute, die subsidie krijgt voor een 'nee'-campagne"quote:Op donderdag 31 maart 2016 17:36 schreef Infection het volgende:
Oekraïense onderzoekers: verdrag niet goed voor Oekraïne
[..]
Je zou het ook inhoudelijk kunnen proberen. Het bevestigt precies de vrees die ik in dit topic ook al eerder heb geuit en waar ik eigenlijk nog nauwelijks een weerlegging op heb gezien. Terwijl het toch een fundamenteel probleem met het verdrag is, als het waar is.quote:Op donderdag 31 maart 2016 18:42 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
"De linkse denktank Transnational Institute, die subsidie krijgt voor een 'nee'-campagne"
Klinkt objectief.
De verhouding van de EU met Griekenland is totaal anders dan die met de Oekraïne. Onvergelijkbaar zelfs.quote:Op donderdag 31 maart 2016 18:48 schreef juliusceasar het volgende:
Zeg NEE tegen een tweede Griekenland!!!!!
Het lijkt mij niet bijzonder logisch dat een dergelijke club dat zou doen. Het kan best dat havens geprivatiseerd worden, dat zouden we in Nederland ook meer mogen doen, maar daar komt een ander soort bedrijven op af.quote:Op donderdag 31 maart 2016 18:41 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, dat zei ik ook tegen degene die hiermee kwam, dat is niet het idee dat ik heb bij complete havens die opgekocht worden. Vroeg om meer informatie dus.
Als het IMF flink investeert, dan word je de moeder geprivatiseerd hoor. Denk je soms dat dat niet gaat gebeuren in Oekraïne?quote:Op donderdag 31 maart 2016 19:05 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het lijkt mij niet bijzonder logisch dat een dergelijke club dat zou doen. Het kan best dat havens geprivatiseerd worden, dat zouden we in Nederland ook meer mogen doen, maar daar komt een ander soort bedrijven op af.
Genegeerd wordt het zeker niet, het is in dit topic en het topic in POL bij elkaar zeker een keer of 8 aangehaald, wellicht niet geheel toevallig door figuren die normaal heel boos zijn op de NOS en ik heb het volgens mij ook wel inhoudelijk besproken zien worden. Daarbij hoeft ook het vrij hoge WC-eend gehalte niet genegeerd worden wat mij betreft.quote:Op donderdag 31 maart 2016 18:59 schreef Igen het volgende:
[..]
Je zou het ook inhoudelijk kunnen proberen. Het bevestigt precies de vrees die ik in dit topic ook al eerder heb geuit en waar ik eigenlijk nog nauwelijks een weerlegging op heb gezien. Terwijl het toch een fundamenteel probleem met het verdrag is, als het waar is.
Daarom is het jammer als het alleen maar hetzij op grond van de bron genegeerd wordt of sowieso genegeerd wordt.
Waarom zou ik denken dat er niet geprivatiseerd zou worden als ikquote:Op donderdag 31 maart 2016 19:08 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Als het IMF flink investeert, dan word je de moeder geprivatiseerd hoor. Denk je soms dat dat niet gaat gebeuren in Oekraïne?
Je denkt toch niet dat er een soort NL wordt gecreëerd daar hè?
schrijf?quote:Het kan best dat havens geprivatiseerd worden,
Ik schreef "je moeder" en er wordt wrs juist bezuinigd daardoor op sociale voorzieningen, gezondheidszorg etc. Dat is namelijk hoe privatisering en IMF werkt. Wie worden daar beter van?quote:Op donderdag 31 maart 2016 19:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Waarom zou ik denken dat er niet geprivatiseerd zou worden als ik
[..]
schrijf?
Dat het compleet kut gaat in dat land lijkt me geen verrassing Ryan. Beetje gek ook dat je doet alsof dat nieuws is.quote:Op donderdag 31 maart 2016 19:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik schreef "je moeder" en er wordt wrs juist bezuinigd daardoor op sociale voorzieningen, gezondheidszorg etc. Dat is namelijk hoe privatisering en IMF werkt. Wie worden daar beter van?
Ja, gewone bevolking wordt er beter van als ze hier in het westen kunnen gaan werken op den duur.
Het is niet alsof je dit proces niet kent hè, du_ke.
Misschien kun je van 1 van die 8 uitgebreide discussies een post met een inhoudelijk tegenargument citeren.quote:Op donderdag 31 maart 2016 19:09 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Genegeerd wordt het zeker niet, het is in dit topic en het topic in POL bij elkaar zeker een keer of 8 aangehaald, wellicht niet geheel toevallig door figuren die normaal heel boos zijn op de NOS en ik heb het volgens mij ook wel inhoudelijk besproken zien worden. Daarbij hoeft ook het vrij hoge WC-eend gehalte niet genegeerd worden wat mij betreft.
Ik heb het over dat dit bericht vandaag al een keer of 8 is aangehaald. Ik heb nergens beweerd dat er 8 keer uitgebreid over gediscussieerd is. Wel een wat aparte gewoonte om me constant dat soort zaken in de mond te leggenquote:Op donderdag 31 maart 2016 19:18 schreef Igen het volgende:
[..]
Misschien kun je van 1 van die 8 uitgebreide discussies een post met een inhoudelijk tegenargument citeren.
(Rond de Pasen was ik bijv. weg dus het kan zijn dat ik wat gemist heb.)
Geef het allemaal aan de multinationals en dan komt alles goed dus?quote:Op donderdag 31 maart 2016 19:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat het compleet kut gaat in dat land lijkt me geen verrassing Ryan. Beetje gek ook dat je doet alsof dat nieuws is.
Denk je dat het mij of wie dan ook een reet interesseert of het nou 8 keer gepost is, of misschien 7 keer of 5 keer of misschien ook wel 9 keer?quote:Op donderdag 31 maart 2016 19:20 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik heb het over dat dit bericht vandaag al een keer of 8 is aangehaald. Ik heb nergens beweerd dat er 8 keer uitgebreid over gediscussieerd is. Wel een wat aparte gewoonte om me constant dat soort zaken in de mond te leggen
Dat lijkt me niet.quote:Op donderdag 31 maart 2016 19:20 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Geef het allemaal aan de multinationals en dan komt alles goed dus?
Ja dus.quote:Op donderdag 31 maart 2016 19:21 schreef Igen het volgende:
[..]
Denk je dat het mij of wie dan ook een reet interesseert of het nou 8 keer gepost is, of misschien 7 keer of 5 keer of misschien ook wel 9 keer?
Ik wil weten of er een tegenargument is, ja of nee.
Bi-laterale verdragen met landen.quote:Op donderdag 31 maart 2016 19:21 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet.
Maar wat is jouw betere alternatief voor Oekraïne? Immers alles wat wordt voorgesteld is kut.
Dan moet je even in de topics hier en in POL kijken, zoals ik al aangaf.quote:Op donderdag 31 maart 2016 19:22 schreef Igen het volgende:
[..]
En wat is dat tegenargument dan? Inhoudelijk graag, dus geen "wc-eend"-klacht.
maar hoe zie je dat concreet Oekraïne helpen? Hoe houden ze daarmee de multinantionals buiten de deur? En waarom zouden 28 losse verdragen beter zijn dan 1 verdrag met zoveel landen?quote:
Ik ga niet "de topics" teruglezen, dan ben ik maar zo een week zoet. Vandaar dat ik eerder vriendelijk vroeg of je het misschien kan aanwijzen.quote:Op donderdag 31 maart 2016 19:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dan moet je even in de topics hier en in POL kijken, zoals ik al aangaf.
Oekraïne moet zelf nog evolueren en uit die burgeroorlog proberen te komen, dus ik stel voor een deling tussen West- en Oost-Oekraïne vaststellen.quote:Op donderdag 31 maart 2016 19:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dan moet je even in de topics hier en in POL kijken, zoals ik al aangaf.
[..]
maar hoe zie je dat concreet Oekraïne helpen? Hoe houden ze daarmee de multinantionals buiten de deur? En waarom zouden 28 losse verdragen beter zijn dan 1 verdrag met zoveel landen?
Geld is altijd een goed smeermiddel daarvoor. Als je bedrijven belet veel geld te verdienen tenzij ze zich aan bepaalde regels houden zullen ze zich veel sneller aan die regels houdenquote:Op donderdag 31 maart 2016 19:30 schreef vigen98 het volgende:
Wat ik niet snap is waarom Oekraïne niet zelf iets doet tegen de corruptie. Daar heb je geen verdrag voor nodig en dan lijk je erg lui over te komen. En ook over mensenrechten bijvoorbeeld. Daar heb je geen verdrag voor nodig/
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |