Dat denk ik niet, dat denkt GeenStijl getuige het plaatje dat ze toonden na het virtueel zetten van een handtekening.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Een handtekening voor een referendum is niet minder waard omdat ene meneer Kansenjongere het niet eens is met de reden waarom hij denkt dat sommige van die mensen een handtekening gezet hebben.
Op welke manier politiek en economisch dan? Dan kan je net zo goed samen gaan werken met welk land ook ter wereld. Dan wordt je een slet.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Beste argument voor 'ja' is denk ik Oekraine helpen een economisch succesvolle bufferstaat tussen de EU en Rusland te zijn.
Dus wél economische en politieke samenwerking, maar geen zicht op toetreding.
Ik zie niet echt hoe je daarmee Oekraïne helpt om een economische succesvolle bufferstaat te worden. Bij een ja-stem vrees ik dat Rusland zich alleen maar meer gaat bemoeien met Oekraïne en dus de oorlog weer op zal laaien. Rusland is er nogal van om onder het mom van 'de bevolking bevrijden' een oorlogje te starten. Slecht voor de economie dus.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Beste argument voor 'ja' is denk ik Oekraine helpen een economisch succesvolle bufferstaat tussen de EU en Rusland te zijn.
Dus wél economische en politieke samenwerking, maar geen zicht op toetreding.
Weet je zeker dat het niet door je stevig gekleurde bril komt? Ik zie hier uit het nee-kamp eigenlijk keer op keer dezelfde drogredenen komen, die ook keer op keer keurig worden weerlegd. De argumenten om voor te stemmen zijn wat minder hoogdravend maar worden eigenlijk ook nooit inhoudelijk weerlegd.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:29 schreef Infection het volgende:
Het lijkt er overigens op dat de nee-stemmers een stuk meer en betere argumenten hebben. Ik heb van de ja-kant nog niet zoveel zinnige argumenten gehoord eigenlijk. Waar ligt dat aan? En dit zeg ik niet omdat ik zelf een nee-stemmer ben. Dit is gemakkelijk te zien door alleen dit topic al door te lezen.
Dan hebben we blijkbaar allebei een gekleurde bril, want de dingen die jij niet ziet, zie ik dan weer wel.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:35 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Weet je zeker dat het niet door je stevig gekleurde bril komt? Ik zie hier uit het nee-kamp eigenlijk keer op keer dezelfde drogredenen komen, die ook keer op keer keurig worden weerlegd. De argumenten om voor te stemmen zijn wat minder hoogdravend maar worden eigenlijk ook nooit inhoudelijk weerlegd.
Dat zal bij zowel Ja als Nee bij 99% van de kiezers zo zijn, lijkt me. Als ik op de bezoekers hier afga, dan lijkt overigens vooral het nee-kamp niet heel erg geïnteresseerd in de inhoud.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:32 schreef agter het volgende:
Zullen er ook mensen zijn die Nee stemmen zonder het verdrag inhoudelijk te lezen?
Dat staat nu juist in het associatieverdrag. Het helpt Oekraïne met de (broodnodige) politieke en economische ontwikkeling.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:33 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Op welke manier politiek en economisch dan? Dan kan je net zo goed samen gaan werken met welk land ook ter wereld. Dan wordt je een slet.
Het draait op veel hoop en veel andere dingen die niets zeggen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:36 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat staat nu juist in het associatieverdrag. Het helpt Oekraïne met de (broodnodige) politieke en economische ontwikkeling.
En wij krijgen er als EU hopelijk een bevriende en succesvolle bufferstaat voit terug.
Als je Oekraïne probeert de EU in te trekken, dan zal Poetin zich wel roeren ja.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:34 schreef Infection het volgende:
[..]
Ik zie niet echt hoe je daarmee Oekraïne helpt om een economische succesvolle bufferstaat te worden. Bij een ja-stem vrees ik dat Rusland zich alleen maar meer gaat bemoeien met Oekraïne en dus de oorlog weer op zal laaien. Rusland is er nogal van om onder het mom van 'de bevolking bevrijden' een oorlogje te starten. Slecht voor de economie dus.
Het is veel. Een goed ''project'' (ik zie de unie als een project) uitbouwen kost tijd. Ik zie tal van problemen in de Oostblok wat betreft armoede alleen al, slechte infrastructuur, wat meer prioriteit zou moeten krijgen omdat die landen al bij de unie horen, dan Oekraïne. Maak de Oostbloklanden sterker. Maak daar economisch beleid voor. Dring daar de corruptie terug. Als dat over een lange tijd in orde is, dan kun je andere landen bij gaan betrekken. Het heeft veel weg van probleem op probleem stapelen. Ze lopen veel te hard van stapel.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:33 schreef 99.999 het volgende:
Oekraine komt met dit verdrag niet in de EU.
En landen als Zwitserland, Noorwegen en IJsland hebben al decennia dergelijke verdragen met de EU. Daar zijn beide partijen beter van geworden. Waarom zou dat nu niet kunnen?
Waarom zou Rusland zich nog meer met Oekraine gaan bemoeien na een Nederlandse Ja-stem? Dat hebben ze toch ook niet gedaan toen Frankrijk of Spanje het verdrag goedkeurde?quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:34 schreef Infection het volgende:
[..]
Ik zie niet echt hoe je daarmee Oekraïne helpt om een economische succesvolle bufferstaat te worden. Bij een ja-stem vrees ik dat Rusland zich alleen maar meer gaat bemoeien met Oekraïne en dus de oorlog weer op zal laaien. Rusland is er nogal van om onder het mom van 'de bevolking bevrijden' een oorlogje te starten. Slecht voor de economie dus.
Ik zou als NL graag economisch samen willen werken met veel landen in de wereld. Wij, en onze belangen, worden daar beter van. En het andere land ook.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:33 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Op welke manier politiek en economisch dan? Dan kan je net zo goed samen gaan werken met welk land ook ter wereld. Dan wordt je een slet.
Met Turkije hebben we naar ik meen al meer dan 50 jaar een soort associatieverdrag, wat voor last hebben wij daar concreet van?quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:37 schreef Infection het volgende:
Ik denk dat als dit een associatieverdrag met Turkije was, er een stuk meer nee-stemmers zouden zijn geweest. Terwijl Oekraïne nog veel corrupter is.
Het gaat niet zozeer om een Nederlandse ja-stem. Het gaat om het associatieverdrag zelf, die je met een ja-stem indirect alleen maar verder helpt te verwezenlijken. En met een nee-stem blijft het gewoon zoals het is. Ik zie dus niet waarom Rusland dan opeens zijn kans zou ruiken, dan zouden ze dat nu ook al kunnen doen aangezien dat verdrag er nog niet is.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Waarom zou Rusland zich nog meer met Oekraine gaan bemoeien na een Nederlandse Ja-stem? Dat hebben ze toch ook niet gedaan toen Frankrijk of Spanje het verdrag goedkeurde?
Wel toen Oekraine haar eigen keuze wou maken overigens...
En wat denk je dat er met een plotse nee vanuit Europa gaat gebeuren? Zou Rusland niet juist dan zijn kans ruiken om weer het initiatief in Oekraine te nemen?
Het is heel normaal dat er op een gegeven moment een "go/no-go"-moment is. Bij besluitvorming in de Tweede en Eerste Kamer is het niet anders, daar heeft op een gegeven moment ook iedereen z'n zegje gedaan, zijn alle amendementen afgehandeld en is het ook de keus: ja of nee? De Eerste Kamer heeft zelfs altijd alleen maar de keus tussen een simpel "ja" en "nee".quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:32 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Ik ben geen voorstander van referenda, omdat ik de meeste probleemstellingen te complex vind om terug te brengen tot een vraag waarop het antwoord "Ja" of "Nee" is.
Daarnaast vind ik het alleen zinvol om het volk om haar mening te vragen over onderwerpen waar het verstand van heeft. Als ik hartklachten heb, laat ik liever heel ondemocratisch de cardioloog bepalen welk behandeltraject er nodig is, dan daar een volksraadpleging voor uit te schrijven.
Er zijn vast onderwerpen te bedenken waarbij bovenstaande bezwaren in mindere mate optreden, maar ik heb ze nog niet langs zien komen.
Dat is soms ook prima. Het zou moeten stoppen bij foute handel. Dat kan niet meer. Maar hier wel. Dit land heeft niets te bieden. Het is een buffer. Voor wat?quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:40 schreef agter het volgende:
[..]
Ik zou als NL graag economisch samen willen werken met veel landen in de wereld. Wij, en onze belangen, worden daar beter van. En het andere land ook.
Waar komt dat protectionisme toch vandaan?
We zijn een handelsnatie.
Nogmaals, er is helemaal geen sprake van het in de EU halen van Oekraine. En waarom kunnen trajecten in de Unie en met buurlanden van de unie niet parallel verlopen? De Europese structuurfondsen worden nu ook al ingezet in niet-EU land Noorwegen om daar maar een voorbeeldje van te noemen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:38 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Het is veel. Een goed ''project'' (ik zie de unie als een project) uitbouwen kost tijd. Ik zie tal van problemen in de Oostblok wat betreft armoede alleen al, slechte infrastructuur, wat meer prioriteit zou moeten krijgen omdat die landen al bij de unie horen, dan Oekraïne. Maak de Oostbloklanden sterker. Maak daar economisch beleid voor. Dring daar de corruptie terug. Als dat over een lange tijd in orde is, dan kun je andere landen bij gaan betrekken. Het heeft veel weg van probleem op probleem stapelen. Ze lopen veel te hard van stapel.
Juist voor Nederland is dit gunstig inderdaad.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:40 schreef agter het volgende:
[..]
Ik zou als NL graag economisch samen willen werken met veel landen in de wereld. Wij, en onze belangen, worden daar beter van. En het andere land ook.
Waar komt dat protectionisme toch vandaan?
We zijn een handelsnatie.
Omdat het zinloos geld in iets steken precies is wat het is. Zinloos. En dat is zo'n beetje heel oost Europa. Lat Rusland er maar iets mee doen. Men kan zelf de broek al niet ophouden.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nogmaals, er is helemaal geen sprake van het in de EU halen van Oekraine. En waarom kunnen trajecten in de Unie en met buurlanden van de unie niet parallel verlopen? De Europese structuurfondsen worden nu ook al ingezet in niet-EU land Noorwegen om daar maar een voorbeeldje van te noemen.
Het associatie-akkoord heeft tot nu toe alleen al in Nederland voor vele miljarden schade gezorgd wat betreft de handel met Rusland (hoe je het ook wendt of keert, het is een direct causaal verband). Het lijkt me zeer twijfelachtig of dat goedgemaakt gaat worden door de toegenomen handel met Oekraïne.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Juist voor Nederland is dit gunstig inderdaad.
En ze proberen daar zoveel mogelijk bij te helpen, door zaken duidelijk in hoofdlijnen uit te leggen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:42 schreef Igen het volgende:
(Voorwaarde is wel dat mensen een beetje hun best doen om de feiten op een rijtje te zetten. Maar dat is de verantwoordelijkheid die je als burger in een democratie hebt. Als democraat moet je ook het vertrouwen en het verlangen hebben dat burgers die verantwoordelijkheid kunnen dragen.)
Mwah, de handel met Rusland staat wel op het spel. En dat is nou net één van de grotere spelers op de markt. En vroeger ging het ons zonder de EU ook prima af, ik zou bijna zeggen nog beter zelfs. Nu moet je eerst aan allerlei Europese voorwaarden voldoen om iets mogelijk te kunnen maken. En met vroeger bedoel ik tijdens het VOC-tijdperk.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Juist voor Nederland is dit gunstig inderdaad.
Dan heb je een paar stapjes gemist denk ikquote:Op woensdag 30 maart 2016 22:41 schreef Infection het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om een Nederlandse ja-stem. Het gaat om het associatieverdrag zelf, die je met een ja-stem indirect alleen maar verder helpt te verwezenlijken. En met een nee-stem blijft het gewoon zoals het is. Ik zie dus niet waarom Rusland dan opeens zijn kans zou ruiken, dan zouden ze dat nu ook al kunnen doen aangezien dat verdrag er nog niet is.
Correct en Rusland staat het vrij een dergelijk verdrag met de EU af te sluiten. Daar is zelfs over onderhandeld meen ik.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:41 schreef agter het volgende:
Het staat de Oekraïeners overigens vrij om eenzelfde handelsverdrag met Rusland af te sluiten.
Het is maar net hoe je het bekijkt. Zoals je zelf al zegt, heeft Rusland al een stuk Oekraïne geannexeerd vanwege onder andere dit verdrag. Als dat verdrag na goedkeuring van Nederland dus wordt doorgedrukt, zou het zomaar kunnen zijn dat je Rusland nog veel meer op je dak gaat krijgen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:46 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dan heb je een paar stapjes gemist denk ik. Het proces om tot een associatieverdrag te komen loopt al jaren. Oekraine heeft nu duidelijk voor Europa gekozen en andersom. Het is nu in een fase waarin eigenlijk alleen Nederland nog niet heeft geratificeerd. Een aantal zaken uit het verdrag is al in werking gezet. En Rusland heeft al een stuk Oekraine geannexeerd omdat ze dit verdrag hebben gesloten en ze hebben het oosten van dat land flink gesloopt.
Op het moment dat wij als EU nu besluiten om Oekraïne de rug toe te keren, dan ligt het land dus weer open voor Rusland om haar invloed uit te breiden.
De situatie in de 17e eeuw is niet bepaald te projecteren op de 21e.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:46 schreef Infection het volgende:
[..]
Mwah, de handel met Rusland staat wel op het spel. En dat is nou net één van de grotere spelers op de markt. En vroeger ging het ons zonder de EU ook prima af, ik zou bijna zeggen nog beter zelfs. Nu moet je eerst aan allerlei Europese voorwaarden voldoen om iets mogelijk te kunnen maken. En met vroeger bedoel ik tijdens het VOC-tijdperk.
Het is een wat onlogische redenering maar het kan. Het ligt echter meer voor de hand wanneer we nu Oekraïne afwijzen. Immers er is dan veel meer te winnen voor de Russen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:49 schreef Infection het volgende:
[..]
Het is maar net hoe je het bekijkt. Zoals je zelf al zegt, heeft Rusland al een stuk Oekraïne geannexeerd vanwege onder andere dit verdrag. Als dat verdrag na goedkeuring van Nederland dus wordt doorgedrukt, zou het zomaar kunnen zijn dat je Rusland nog veel meer op je dak gaat krijgen.
Ook in de 20e eeuw ging het stukken beter dan nu hoor. Sinds toetreding tot de EU zijn we er eigenlijk alleen maar op achteruit gegaan. Vooral economisch. Kwa politieke relaties zijn we er misschien op vooruit gegaan, maar is dat het waard?quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De situatie in de 17e eeuw is niet bepaald te projecteren op de 21e.
Overigens gaat het ons rationeel gezien nu veel meer voor de wind.
O wat voor boeiende cijfers baseer je deze claim?quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:53 schreef Infection het volgende:
[..]
Ook in de 20e eeuw ging het stukken beter dan nu hoor. Sinds toetreding tot de EU zijn we er eigenlijk alleen maar op achteruit gegaan. Vooral economisch. Kwa politieke relaties zijn we er misschien op vooruit gegaan, maar is dat het waard?
quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:46 schreef Perrin het volgende:
[..]
En ze proberen daar zoveel mogelijk bij te helpen, door zaken duidelijk in hoofdlijnen uit te leggen.
Iets waar veel politici sterk in kunnen verbeteren, wat mij betreft.
We traden in 1957 tot de EU toe (alhoewel die toen nog anders heette).quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:53 schreef Infection het volgende:
[..]
Ook in de 20e eeuw ging het stukken beter dan nu hoor. Sinds toetreding tot de EU zijn we er eigenlijk alleen maar op achteruit gegaan. Vooral economisch. Kwa politieke relaties zijn we er misschien op vooruit gegaan, maar is dat het waard?
Ik bedoel vooral het overstappen naar de euro.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:55 schreef Igen het volgende:
[..]
We traden in 1957 tot de EU toe (alhoewel die toen nog anders heette).
Die keuze is in 1992 eigenlijk al gemaakt meen ik.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:56 schreef Infection het volgende:
[..]
Ik bedoel vooral het overstappen naar de euro.
Als de 30% niet gehaald wordt heeft mijn stem geen zin, kiesdrempel niet gehaald en het was allemaal nutteloze energie. Wordt de 30% wel gehaald, dan zal het Nee kamp voor liggen waarschijnlijk en stem ik alsnog voor.quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:35 schreef sp3c het volgende:
waarom zou je het van de kiesdrempel af laten hangen??
het is niet bindend ofzo
Inderdaad.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dus voor sommigen is de soort belangengroep die het referendum 'regelt' doorslaggevend voor de referendumwaardigheid van het referendum zelf.
Ik denk dat je het bereik van GS schromelijk overschat.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Voor een veel en veel grotere groep zal het doorslaggevend zijn in hun keuze om nee te zeggen...
Toch is hun grote doel en inzet om de tegenstemmers te mobiliseren. Maar dat gaat ze dus niet lukken? Waar worden de nee-stemmers dan wel door gemobiliseerd?quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:00 schreef karton2 het volgende:
[..]
Inderdaad.
[..]
Ik denk dat je het bereik van GS schromelijk overschat.
De limiet van 300.000 handtekeningen werd een kleine week voor de deadline overschreden. Pas toen de grotere tv uitzendingen (journaals/actualiteiten) aandacht gingen geven ging het als een speer de lucht in.
Ah ok. Daar zit wel wat in.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:56 schreef Infection het volgende:
[..]
Ik bedoel vooral het overstappen naar de euro.
truequote:Op woensdag 30 maart 2016 22:58 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Als de 30% niet gehaald wordt heeft mijn stem geen zin, kiesdrempel niet gehaald en het was allemaal nutteloze energie. Wordt de 30% wel gehaald, dan zal het Nee kamp voor liggen waarschijnlijk en stem ik alsnog voor.
Vind een referendum prima, maar had het ingezet tegen TTIP of iets dergelijks. Niet voor dit soort flauwekul.
Nee, het doel is de drempel van 30% te halen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Toch is hun grote doel en inzet om de tegenstemmers te mobiliseren. Maar dat gaat ze dus niet lukken? Waar worden de nee-stemmers dan wel door gemobiliseerd?
feitelijk betekend het alleen dat ze beloven hun leven te beteren als wij ze geld geven en ondertussen kan de westerse zakenwereld het land leegrovenquote:Op woensdag 30 maart 2016 23:03 schreef Igen het volgende:
[..]
Ah ok. Daar zit wel wat in.
Maar ik geloof dat het wel erg van het topic afdwaalt. Want het associatieverdrag betekent natuurlijk absoluut niet dat Oekraïne de euro gaat invoeren.
Uiteraard....quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:05 schreef karton2 het volgende:
[..]
Nee, het doel is de drempel van 30% te halen.
Plus, wat ik tegen dit referendum heb is dat geenstijl misbruik maakt van de anti-EU sentimenten en deze verweeft met dit referendum waardoor mensen een heel andere vraag beantwoorden dan de vraag die gesteld wordt, wat ik niet eerlijk vind t.o.v. de mensen in de OekraIne.quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
true
het is niet alsof NL er iets aan kan veranderen ofzo, in het uiterste geval sluiten alle overige landen bilaterale verdragen en ben je er ook ... moeten wij weer poppetjes aan de grens zetten om als enigen die vuige Oekrainers buiten te houden
schiet ook allemaal niet op
maar democratie moet af en toe getest worden vind ik, dan liever bij zoiets dan bij iets belangrijks
true, maar dat is hun goed recht daar moet je doorheen kunnen prikken maar daar laat de politiek ook flinke steken liggen, die moeten dit verhaal uitleggenquote:Op woensdag 30 maart 2016 23:06 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Plus, wat ik tegen dit referendum heb is dat geenstijl misbruik maakt van de anti-EU sentimenten en deze verweeft met dit referendum waardoor mensen een heel andere vraag beantwoorden dan de vraag die gesteld wordt, wat ik niet eerlijk vindt t.o.v. de mensen in de OekraIne.
Dat is het gevaar. Dat voor alles een referendum gaan houden. Dan krijg je werkelijk het volk aan het woord. Daar heb ik geen vertrouwen in. Tenminste.....niet in Nederland.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:58 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Als de 30% niet gehaald wordt heeft mijn stem geen zin, kiesdrempel niet gehaald en het was allemaal nutteloze energie. Wordt de 30% wel gehaald, dan zal het Nee kamp voor liggen waarschijnlijk en stem ik alsnog voor.
Vind een referendum prima, maar had het ingezet tegen TTIP of iets dergelijks. Niet voor dit soort flauwekul.
Yep.quote:Op woensdag 30 maart 2016 23:06 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Plus, wat ik tegen dit referendum heb is dat geenstijl misbruik maakt van de anti-EU sentimenten en deze verweeft met dit referendum waardoor mensen een heel andere vraag beantwoorden dan de vraag die gesteld wordt, wat ik niet eerlijk vind t.o.v. de mensen in de OekraIne.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |