abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161061100
Ik blijf erbij dat het echt diep, diep triest is om tactisch niet te gaan stemmen.

Ik heb alvast mijn stem op de post gedaan. Blanco. Want ik kan niet zeggen dat een van beide kanten écht overtuigende argumenten heeft. Ik denk dat het zo ingewikkeld is dat alleen de geschiedenis kan uitwijzen of de gemaakte keuze goed of fout was. Maar een gezonde democratie werkt alleen als mensen nadenken en hun schouders eronder zetten. Ik wil dus in ieder geval m'n steentje hebben bijgedragen voor een opkomst boven de 30%, wat de uitslag ook is.
pi_161061120
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 21:49 schreef Infection het volgende:

[..]

Jij begrijpt het blijkbaar niet helemaal.
Jawel. Ik heb familie in Oekraine wonen ( ex vriend van mijn moeder is van Hongaars afkomst woonachtend in Oekraine Karpatia)
pi_161061161
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 21:50 schreef Igen het volgende:
Ik blijf erbij dat het echt diep, diep triest is om tactisch niet te gaan stemmen.
Niet stemmen lijkt me de enige wijze om uit te spreken dat het een onzinnig referendum is dat om de verkeerde redenen gehouden wordt.
  woensdag 30 maart 2016 @ 21:53:36 #104
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_161061228
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 21:52 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Niet stemmen lijkt me de enige wijze om uit te spreken dat het een onzinnig referendum is dat om de verkeerde redenen gehouden wordt.
Je kunt het huidige beleid ook steunen met 'ja'? Straks laat je de 'nee'-stemmers winnen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Moderator woensdag 30 maart 2016 @ 21:56:06 #105
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_161061338
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 21:50 schreef Igen het volgende:

Ik heb alvast mijn stem op de post gedaan. Blanco. Want ik kan niet zeggen dat een van beide kanten écht overtuigende argumenten heeft. Ik denk dat het zo ingewikkeld is dat alleen de geschiedenis kan uitwijzen of de gemaakte keuze goed of fout was. Maar een gezonde democratie werkt alleen als mensen nadenken en hun schouders eronder zetten. Ik wil dus in ieder geval m'n steentje hebben bijgedragen voor een opkomst boven de 30%, wat de uitslag ook is.
zo sta ik er ook in

en tactisch stemmen vind ik sowieso al onzin maar niet stemmen zodat de stem van de meerderheid (van de stemmers) niet geldig is vind ik echt gewoon gek
blijf dan helemaal thuis ipv als de polls zeggen dat de kiesdrempel gehaald lijkt te worden toch nog snel je mening te gaan uiten

maar goed, ik stem ook blanco, niet omdat het me kan boeien allemaal maar zodat de drempel gehaald kan worden.

dat slaat eigenlijk net zo goed ook nergens op
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_161061347
quote:

[..]

Dan blijf je dus principieel thuis.

Dat is wat anders dan mensen die heel erg vóór het verdrag zijn, maar bang zijn dat een meerderheid tegen is, en dan hopen door thuis te blijven de uitslag onder de 30% te houden zodat die ongeldig is zodat ze toch hun zin krijgen ondanks dat ze verwachten eigenlijk in de minderheid te zijn, maar als de opkomst hoger dan 30% dreigt te worden ineens toch wel willen gaan stemmen. Dan ben je gewoon een achterbakse lafaard.
  woensdag 30 maart 2016 @ 21:57:18 #107
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_161061393
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 21:53 schreef Perrin het volgende:
Je kunt het huidige beleid ook steunen met 'ja'? Straks laat je de 'nee'-stemmers winnen.
Nou en? Het hele referendum laat me koud, los van de vraag wie gelijk heeft of wie gaat winnen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 30 maart 2016 @ 21:57:58 #108
440653 BarryOSeven
Fiat justitia ruat caelum
pi_161061440
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 21:56 schreef sp3c het volgende:

[..]

zo sta ik er ook in

en tactisch stemmen vind ik sowieso al onzin maar niet stemmen zodat de stem van de meerderheid (van de stemmers) niet geldig is vind ik echt gewoon gek
blijf dan helemaal thuis ipv als de polls zeggen dat de kiesdrempel gehaald lijkt te worden toch nog snel je mening te gaan uiten

maar goed, ik stem ook blanco, niet omdat het me kan boeien allemaal maar zodat de drempel gehaald kan worden.

dat slaat eigenlijk net zo goed ook nergens op
dat slaat overal op, want als er een hele lage opkomst is gaan partijen die nu in het zadel geplakt zitten die wet afschaffen omdat er geen animo voor is. Veel te gevaarlijk, als we wel komen kunnen ze dat niet meer.
pi_161061483
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 21:53 schreef Perrin het volgende:

[..]

Je kan ook niet stemmen. Dat ga ik doen. Wat je er werkelijk mee aangeeft?
  woensdag 30 maart 2016 @ 21:58:54 #110
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_161061484
Meedoen aan dit referendum voelt alsof ik een vaselinevinger in de reet van Jan Roos stop.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_161061507
Het referendum is rechtsgeldig bij een opkomst van 30 procent van de kiesgerechtigden (4 miljoen
mensen). De uitslag is niet bindend voor de regering
  Moderator woensdag 30 maart 2016 @ 22:01:37 #112
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_161061591
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 21:57 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

dat slaat overal op, want als er een hele lage opkomst is gaan partijen die nu in het zadel geplakt zitten die wet afschaffen omdat er geen animo voor is. Veel te gevaarlijk, als we wel komen kunnen ze dat niet meer.
als ze het af willen schaffen doen ze dat sowieso wel, denk eerder dat ze daar minder snel toe geneigd zijn als er geen kip op komt dagen
  woensdag 30 maart 2016 @ 22:02:30 #113
440653 BarryOSeven
pi_161061634
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:01 schreef sp3c het volgende:

[..]

als ze het af willen schaffen doen ze dat sowieso wel, denk eerder dat ze daar minder snel toe geneigd zijn als er geen kip op komt dagen
Je kunt moeilijk verantwoorden dat je het afschaft terwijl de burger er zo blij mee is. Als we nu allemaal niet blij zijn en het maar prut vinden en niet gaan, kan de wet weer weg.
pi_161061636
quote:
2s.gif Op woensdag 30 maart 2016 21:58 schreef Ringo het volgende:
Meedoen aan dit referendum voelt alsof ik een vaselinevinger in de reet van Jan Roos stop.
Ken ik de man niet. Het is een keuze.

Uiteindelijk heb je gewoon een roep van het volk. Dat kan.
  Moderator woensdag 30 maart 2016 @ 22:03:42 #115
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_161061687
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:02 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Je kunt moeilijk verantwoorden dat je het afschaft terwijl de burger er zo blij mee is. Als we nu allemaal niet blij zijn en het maar prut vinden en niet gaan, kan de wet weer weg.
lijkt me de vreemdste reden om te gaan stemmen die ik tot nog toe heb gehoord maar iedereen moet het zelf weten natuurlijk :)
pi_161061692
quote:
2s.gif Op woensdag 30 maart 2016 21:58 schreef Ringo het volgende:
Het zou wel heel kansloos zijn als uiteindelijk het associatie-akkoord niet tot stand komt omdat bepaalde Nederlanders geen "vaselinevinger in de reet van Jan Roos" willen stoppen.

Wat dat betreft is het wel echt jammer dat het geen bindend referendum is. Dan zouden mensen dat risico denk ik toch een stuk minder snel nemen.
  woensdag 30 maart 2016 @ 22:07:34 #117
440653 BarryOSeven
pi_161061888
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:03 schreef sp3c het volgende:

[..]

lijkt me de vreemdste reden om te gaan stemmen die ik tot nog toe heb gehoord maar iedereen moet het zelf weten natuurlijk :)
Probeer de volksverlakkers een stapje voor te zijn zoals je ziet. Vreemd of niet.
pi_161061899
quote:

[..]

:Y Ik heb mijn stempas ritueel verbrand
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_161061954
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:03 schreef Igen het volgende:

[..]

Het zou wel heel kansloos zijn als uiteindelijk het associatie-akkoord niet tot stand komt omdat bepaalde Nederlanders geen "vaselinevinger in de reet van Jan Roos" willen stoppen.

Wat dat betreft is het wel echt jammer dat het geen bindend referendum is. Dan zouden mensen dat risico denk ik toch een stuk minder snel nemen.
Een bindend referendum over een verdrag dat niemand heeft gelezen en dat vrijwel niemand interesseert enkel omdat een stel relpubers het wel leuk vonden om te demonstreren dat ze hun hondstrouwe achterban overal toe kunnen mobiliseren zolang ze er hun luie stoel maar niet voor uit hoeven te komen lijkt me niet echt zinvol.
Tenzij je de gevolgen niet koppelt aan het percentage van de stemmers dat Nee heeft gestemd, maar aan het percentage van de stemgerechtigden dat Nee stemt, dan ben je meteen van het tactisch thuisblijven af.
pi_161061965
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:03 schreef Igen het volgende:

[..]

Het is duidelijk dat de meeste mensen niet eens weten waar het over gaat.
  woensdag 30 maart 2016 @ 22:09:34 #121
440653 BarryOSeven
pi_161061973
quote:
14s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:07 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Slim, goor he dat stemrecht.
pi_161062088
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:09 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Een bindend referendum over een verdrag dat niemand heeft gelezen en dat vrijwel niemand interesseert enkel omdat een stel relpubers het wel leuk vonden om te demonstreren dat ze hun hondstrouwe achterban overal toe kunnen mobiliseren zolang ze er hun luie stoel maar niet voor uit hoeven te komen lijkt me niet echt zinvol.
Tenzij je de gevolgen niet koppelt aan het percentage van de stemmers dat Nee heeft gestemd, maar aan het percentage van de stemgerechtigden dat Nee stemt, dan ben je meteen van het tactisch thuisblijven af.
Wat mij niet zinvol lijkt is dat ene meneer Kansenjongere voor heel Nederland bepaalt waar wel en geen bindende referenda over gehouden zouden moeten worden.
pi_161062125
quote:

[..]

Ook dom.
pi_161062190
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 21:50 schreef Szikha2 het volgende:

[..]

Jawel. Ik heb familie in Oekraine wonen ( ex vriend van mijn moeder is van Hongaars afkomst woonachtend in Oekraine Karpatia)
Dan zou je moeten weten dat een nee-stem niet direct betekent dat je Rusland steunt. In tegendeel zelfs. Met een voor-stem trek je Oekraïne dichterbij de EU en dat geeft Rusland alleen maar meer reden om Oekraïne te 'bevrijden' omdat de bevolking dat zogenaamd niet wilt. Wat overigens ook wel gedeeltelijk klopt, aangezien een groot deel van Oekraïne gewoon Russen zijn.

En zoals je zelf al zei, is het niet de eerste keer dat Rusland om die reden een land kapot maakt. Door deze Europese bemoeienis help je Oekraïne dus alleen maar verder de afgrond in. En dan nog niet de corruptie in Oekraïne te vergeten. Zo'n land wil je niet bij de EU. Je kunt het beter laten zoals het is, daar is zowel de EU als Oekraïne veel beter bij gebaat.

En ook door niet te stemmen wordt de kans alleen maar groter dat het verdrag gewoon doorgaat en je dus bovenstaande praktijken zult krijgen.

Het blijft natuurlijk wel een raadgevend referendum, dus de uitslag kunnen ze gewoon naast zich neerleggen. Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen.
  woensdag 30 maart 2016 @ 22:15:55 #125
38496 Perrin
pi_161062204
quote:

[..]

Ik snap dat echt niet :{
  Moderator woensdag 30 maart 2016 @ 22:16:44 #126
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_161062229
Hier wordt JA gestemd.
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG en OWS
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  woensdag 30 maart 2016 @ 22:18:20 #127
38496 Perrin
pi_161062281
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:11 schreef Igen het volgende:

[..]

Wat mij niet zinvol lijkt is dat ene meneer Kansenjongere voor heel Nederland bepaalt waar wel en geen bindende referenda over gehouden zouden moeten worden.
Bovendien kan het niet anders dat bepaalde belangengroepen op deze manier genoeg stemmen vóór het houden van een referendum verzamelen.

Alleen als je de groep die het referendum regelt sympathiek vindt, ga je stemmen?!
pi_161062342
Ik ben zwaar voor het verdrag.
Maar ik vind het referendum complete onzin.

Ik wacht met stemmen totdat ik weet wat de opkomst is.
War mij betreft halen ze de 30% niet.
Make my day!
pi_161062362
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:18 schreef Perrin het volgende:

[..]

Bovendien kan het niet anders dat bepaalde belangengroepen op deze manier genoeg stemmen vóór het houden van een referendum verzamelen.

Als als je de groep die het referendum regelt sympathiek vindt, ga je stemmen?!
Als ik het onderwerp niet referendumwaardig of geschikt voor een referendum vind niet.
Tenzij het alternatief (een verwachte uitslag en de gevolgen daarvan) me nog slechter lijkt, dan zal ik wellicht met ferme tegenzin alsnog gaan stemmen.
  woensdag 30 maart 2016 @ 22:21:55 #130
38496 Perrin
pi_161062392
Vinden de mensen die dit referendum onzin vinden alle referenda onzin? Zo nee, welke onderwerpen zijn dan wél geschikt?
pi_161062433
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:15 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ik snap dat echt niet :{
Zal wel een stukje frustratie bijzitten.
Wat dit referendum tegen heeft is dat er GeenPeil (en dus Geenstijl) bij betrokken is. Dan heb je sowieso al tegenstanders, ongeacht de boodschap.
pi_161062489
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:21 schreef Perrin het volgende:
Vinden de mensen die dit referendum onzin vinden alle referenda onzin? Zo nee, welke onderwerpen zijn dan wél geschikt?
De vraag is of stemmers er wel verstand over hebben en of het dan het geld waard is. En natuurlijk heeft dat te maken met de achtergrond van de oproep. Dat zit op niveau sbs6.
pi_161062503
Mensen vergeten dat het niet alleen Geenpeil is, maar ook het Burgercomité-EU en het Forum Voor Democratie die dit mogelijk gemaakt hebben. En natuurlijk de 427.000 mensen die een handtekening gezet hebben.
pi_161062537
Haha de conclusies die er getrokken worden. Ik hoop van harte dat de JA-stemmers winnen maar ben principieel tegen referenda dus ga ik niet stemmen.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_161062544
Ik ben zwaar tegen het verdrag. De EU moet haar huidige problemen oplossen. De EU bestaat namelijk uit tal van landen die armoedig zijn (Roemenië/Hongarije/Griekenland/Bulgarije) en dus eigenlijk totaal niet mee doen, maar ballast zijn. Waarom geen beleid ontwikkelen zodat die landen economisch sterker worden en de leefomstandigheden verbeteren. Daar ligt jaren en jaren werk alleen al. En daarnaast de Vluchtelingencrisis. Het ging zeer moeizaam om tot een compromis te komen en nog steeds niet opgelost. Echt een log apparaat. En dan nu Oekraïne bij willen betrekken. Helemaal van het lotje getikt. De zucht naar een superstaat is aanwezig onder een select groep mensen. Niet bij iedereen gelukkig. Als je in een superstaat wil wonen immigreer dan naar de US. Dan komt je natte droom uit. Ik verkies een levensvatbaar kleinere unie boven een unie waar corrupte staten bij horen. Het is veelzeggend dat prachtige landen als Suisse, Norway en IJsland weg blijven uit de Unie. Niks te zoeken, behalve dat ze veel moeten gaan dokken.
  woensdag 30 maart 2016 @ 22:26:35 #136
38496 Perrin
pi_161062569
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:22 schreef karton2 het volgende:

[..]

Zal wel een stukje frustratie bijzitten.
Wat dit referendum tegen heeft is dat er GeenPeil (en dus Geenstijl) bij betrokken is. Dan heb je sowieso al tegenstanders, ongeacht de boodschap.
Dus voor sommigen is de soort belangengroep die het referendum 'regelt' doorslaggevend voor de referendumwaardigheid van het referendum zelf. :{
pi_161062603
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:24 schreef Infection het volgende:
Mensen vergeten dat het niet alleen Geenpeil is, maar ook het Burgercomité-EU en het Forum Voor Democratie die dit mogelijk gemaakt hebben. En natuurlijk de 427.000 mensen die een handtekening gezet hebben.
Waarbij helaas niet bekend is hoeveel dat deden "om Pechtold heel ongelukkig te maken".
pi_161062650
quote:
Voor onderwerpen als de keuze tussen glijbaan en klimrek in de buurtspeeltuin vind ik het wel geschikt. Of eventueel iets als in Nieuw Zeeland over de keuze van de nationale vlag. Veel complexer past wat mij betreft niet zo in een referendum.
pi_161062662
Het lijkt er overigens op dat de nee-stemmers een stuk meer en betere argumenten hebben. Ik heb van de ja-kant nog niet zoveel zinnige argumenten gehoord eigenlijk. Waar ligt dat aan? En dit zeg ik niet omdat ik zelf een nee-stemmer ben. Dit is gemakkelijk te zien door alleen dit topic al door te lezen.
  woensdag 30 maart 2016 @ 22:29:10 #140
38496 Perrin
pi_161062664
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:27 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Waarbij helaas niet bekend is hoeveel dat deden "om Pechtold heel ongelukkig te maken".
Met een 'ja'-stem kun je Pechtold juist superhappy maken hoor. Naai je die nare GS-bende mooi terug.
pi_161062684
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:26 schreef Perrin het volgende:

[..]

Dus voor sommigen is de soort belangengroep die het referendum 'regelt' doorslaggevend voor de referendumwaardigheid van het referendum zelf. :{
Voor een veel en veel grotere groep zal het doorslaggevend zijn in hun keuze om nee te zeggen...
pi_161062698
quote:

[..]

Een handtekening voor een referendum is niet minder waard omdat ene meneer Kansenjongere het niet eens is met de reden waarom hij denkt dat sommige van die mensen een handtekening gezet hebben.
  woensdag 30 maart 2016 @ 22:29:54 #143
347012 Akwasi
Geen baas.
pi_161062700
quote:
7s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:29 schreef Infection het volgende:
Het lijkt er overigens op dat de nee-stemmers een stuk meer en betere argumenten hebben. Ik heb van de ja-kant nog niet zoveel zinnige argumenten gehoord eigenlijk. Waar ligt dat aan? En dit zeg ik niet omdat ik zelf een nee-stemmer ben. Dit is gemakkelijk te zien door alleen dit topic al door te lezen.
"Ja, samen" "Gun die mensen democratie" "TEGEN POETIN"
Anton Karel Willem Anton Simon Isaak
pi_161062710
quote:

[..]

Dan stem je toch gewoon ja? Dan maak je hem juist gelukkig.
pi_161062742
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:29 schreef Akwasi het volgende:

[..]

"Ja, samen" "Gun die mensen democratie" "TEGEN POETIN"
Daar komt het wel ongeveer op neer ja...
pi_161062777
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:24 schreef Infection het volgende:
Heel grappig die andere, en redelijk aan de bloedgroep verwante clubjes, maar die leggen geen gewicht in de schaal.
  woensdag 30 maart 2016 @ 22:32:12 #147
38496 Perrin
pi_161062808
quote:
7s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:29 schreef Infection het volgende:
Beste argument voor 'ja' is denk ik Oekraine helpen een economisch succesvolle bufferstaat tussen de EU en Rusland te zijn.

Dus wél economische en politieke samenwerking, maar geen zicht op toetreding.
pi_161062810
quote:
Ik ben geen voorstander van referenda, omdat ik de meeste probleemstellingen te complex vind om terug te brengen tot een vraag waarop het antwoord "Ja" of "Nee" is.
Daarnaast vind ik het alleen zinvol om het volk om haar mening te vragen over onderwerpen waar het verstand van heeft. Als ik hartklachten heb, laat ik liever heel ondemocratisch de cardioloog bepalen welk behandeltraject er nodig is, dan daar een volksraadpleging voor uit te schrijven.
Er zijn vast onderwerpen te bedenken waarbij bovenstaande bezwaren in mindere mate optreden, maar ik heb ze nog niet langs zien komen.
pi_161062811
Zullen er ook mensen zijn die Nee stemmen zonder het verdrag inhoudelijk te lezen?
Make my day!
pi_161062838
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:25 schreef George_Zina het volgende:
Ik ben zwaar tegen het verdrag. De EU moet haar huidige problemen oplossen. De EU bestaat namelijk uit tal van landen die armoedig zijn (Roemenië/Hongarije/Griekenland/Bulgarije) en dus eigenlijk totaal niet mee doen, maar ballast zijn. Waarom geen beleid ontwikkelen zodat die landen economisch sterker worden en de leefomstandigheden verbeteren. Daar ligt jaren en jaren werk alleen al. En daarnaast de Vluchtelingencrisis. Het ging zeer moeizaam om tot een compromis te komen en nog steeds niet opgelost. Echt een log apparaat. En dan nu Oekraïne bij willen betrekken. Helemaal van het lotje getikt. De zucht naar een superstaat is aanwezig onder een select groep mensen. Niet bij iedereen gelukkig. Als je in een superstaat wil wonen immigreer dan naar de US. Dan komt je natte droom uit. Ik verkies een levensvatbaar kleinere unie boven een unie waar corrupte staten bij horen. Het is veelzeggend dat prachtige landen als Suisse, Norway en IJsland weg blijven uit de Unie. Niks te zoeken, behalve dat ze veel moeten gaan dokken.
Oekraine komt met dit verdrag niet in de EU.
En landen als Zwitserland, Noorwegen en IJsland hebben al decennia dergelijke verdragen met de EU. Daar zijn beide partijen beter van geworden. Waarom zou dat nu niet kunnen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')