Wat denken jullie? Hebben we maar één incident nodig en dan breekt de Europese Lente uit?quote:"In mei breekt hier de revolutie uit".
Herinnert u zich de Arabische Lente? Een volksopstand tegen regeringen van het Midden-Oosten en Noord-Afrika die in 2010 begon en werd veroorzaakt door werkloosheid, oneerlijke machtsverdeling en een bevolkingsexplosie? Welnu, gelijksoortige ingrediënten vormen ook een serieus geweldsprobleem binnen de Europese Unie anno 2016. Ik voorspel daarom voor mei van dit jaar het begin van een Europese Lente. Een succesvolle revolutie voldoet aan vijf factoren.
1. Een hechte club neemt de leiding
De eerste factor is een centrale commandostructuur, een hechte club die de leiding neemt. Nationalistische partijen over heel Europa, van het Franse Front National en Geert Wilders’ PVV tot Hongaarse en Poolse partijen met daarnaast tal van buitenparlementaire extreemrechtse groepen, werpen zich op als hoeders van de westerse waarden. Zij kunnen, onder andere door sociale media als Twitter en Facebook, sturing geven aan de onvrede die leeft onder de ruim 500 miljoen EU-burgers. Velen staan huiverig tegenover de komst van de door de Europese Commissie afgelopen najaar voorspelde drie miljoen asielzoekers tot eind 2016 en de demografische gevolgen, namelijk oprukkende islamisering en daarmee gepaard gaand herlevend conservatisme. Steeds openlijker storen Europeanen zich aan het lastigvallen door allochtonen van vrouwen, zoals tijdens de nieuwjaarsnacht in de Duitse stad Keulen, het beledigen en bedreigen van homo’s of andersgelovigen als christenen en joden, en moeten leven met angst voor een gecoördineerde terreuraanslag als op 13 november in Parijs met 130 doden.
2. Economische onvrede
Ook economische onvrede vormt een belangrijke drijfveer voor een opstand. De jeugdwerkloosheid bedraagt in EU-landen als Griekenland en Spanje bijna 50 procent. Laaggeschoolden voelen de concurrentie op de arbeidsmarkt door migranten. Wie in aanmerking wil komen voor sociale huisvestiging ziet zijn kansen voorlopig verkeken. Werkloosheidsuitkeringen en pensioenen staan door Europese regelgeving onder druk terwijl de kosten voor de asielopvang schrikbarend groeien. In Nederland verdubbelt sinds 2013 nagenoeg ieder jaar het aantal asielaanvragen, in 2015 tot zo’n 60.000 personen. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek is het merendeel van de Somaliërs (68,9%) en Syriërs (62,2%) afhankelijk van een uitkering.
3. Gebrek aan leiderschap
De derde factor is een wijdverspreid gevoel van onzekerheid door gebrek aan daadkrachtig politiek bestuur. Vicevoorzitter van de Europese Unie Frans Timmermans waarschuwde afgelopen november in Amsterdam zelfs voor het voortbestaan van de 28 landen tellende Europese Unie als de vluchtelingencrisis en eurocrisis elkaar in een „perfecte storm”, versterken, zo groot is de twijfel bij de EU-top over de uitvoerbaarheid van het eigen beleid.
EU-maatregelen voor het aanpakken van het kernprobleem, de asielstroom, blijken een wassen neus. Het Europees Agentschap voor het beheer van de buitengrenzen, Frontex, heeft de laatste jaren geen enkele boot met opvarenden teruggestuurd naar Turkije of Libië, ook al is het vertrekpunt veilig. De zogenaamde grensbewakers maken het migranten juist makkelijker, door hulp bij registratie.
Ieder conflict begint met een incident. Onderschat de massaliteit van een mogelijke strijd niet
4. Een incident
Ieder conflict begint met een incident. Bij de Arabische lente was dat de zelfmoord door verbranding van de Tunesische marktkoopman Mohammed Bouazizi op 17 december 2010. De latente onvrede over corrupt bestuur en miskenning sloeg vervolgens als een steekvlam over naar zo’n tien andere landen in Noord-Afrika en het Midden-Oosten.
5. Gunstige weersomstandigheden
De Europese geschiedenis leert dat opstanden vooral beginnen wanneer de weersomstandigheden dat toelaten. Zelf schat ik mei 2016. Bovendien stijgt in het voorjaar de stroom migranten vanuit Turkije en Noord-Afrika opnieuw tot grote hoogte, de wind gaat liggen en het zeewater warmt op, wat een succesvolle boottocht verzekert. Reken tegen die tijd op ruim tienduizend personen per dag, tegen ongeveer vierduizend nu, die in Griekenland en Italië aan land komen. Die zullen ergens heen moeten. Uit angst voor een stuwmeer aan migranten controleert Zweden en Denemarken de grenzen. Terwijl Duitsland eigenlijk jaarlijks niet meer dan 200.000 vluchtelingen ordentelijk kan opvangen, volgens Horst Seehofer, minister-president van de Duitse deelstaat Beieren. Hongarije heeft al een fysieke barricade opgeworpen in de vorm van een hek. De kans is daarom reëel dat de eerste grote conflicten tussen plaatselijke autochtonen en opeengestapelde nieuwkomers uitbreken op de Balkan en in Griekenland. De Duitse bondskanselier Angela Merkel waarschuwde vorig jaar november in Darmstadt al voor „militaire conflicten” in die regio.
De strijd in het Midden-Oosten en Noord-Afrika richtte zich in eerste instantie tegen de dictatoriale machthebbers en ontspoorde vervolgens in gevechten tussen sjiieten en soennieten en radicale strijdgroepen onderling. Door gebrek aan sterk leiderschap zal de kladderadatsch in Europa vooral een confrontatie zijn tussen voorstanders en tegenstanders van een ruimhartig asielbeleid, tussen islamieten en christenen, joden, seculieren en tussen zwart en wit. Leger en politie staan in het midden.
Onderschat de massaliteit van een mogelijke strijd niet. Verhalen over grootschalige verkrachtingen of een terroristische aanslag kunnen de stoppen ieder moment laten doorslaan. Naast reguliere asielzoekers, die kans maken op een verblijfsstatus, zoals Syriërs, groeit ondertussen de stoet van honderdduizenden uitgeprocedeerde asielzoekers. Frustratie – wegens de afwijzing – en een gerucht over een koranverbranding vormen ook aan die kant een explosief mengsel.
De belangrijkste overeenkomst tussen de Arabische Lente en de Europese Lente – ongeacht uiteindelijk resultaat – blijft de les dat iedere rebellie ontstaat door gebrek aan kordaat, eerlijk leiderschap en het veronachtzamen van de eigen bevolking.
Het is misschien zo dat mensen die ervaring in conflictgebieden hebben eerder denken dat zoiets in Nederland ook kan gebeuren dan mensen die heel hun leven veilig in Nederland hebben gezeten. Misschien is dat onterecht.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:06 schreef Homey het volgende:
Karskens projecteert wat te makkelijk de revoluties in de Arabische wereld op Nederland. Qua welvaart en qua hoe goed de dingen zijn geregeld in Nederland is de kans op een revolutie echt heel klein. De migranten zal die kans wel wat doen laten toenemen, maar alsnog is de kans klein.
Mensen hebben het te goed in Nederland, daarom gaan ze niet de straat op. Zo simpel is het.
We schieten niets op met een conflict.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:16 schreef LXIV het volgende:
En de laatste post uit het vorige topic:
[..]
Het is misschien zo dat mensen die ervaring in conflictgebieden hebben eerder denken dat zoiets in Nederland ook kan gebeuren dan mensen die heel hun leven veilig in Nederland hebben gezeten. Misschien is dat onterecht.
Van de andere kant zijn mensen die in conflictgebieden zijn geweest misschien beter in staat om de 'ingredienten' die nodig zijn om een maatschappij te ontwrichten te onderkennen. Die mensen hebben gezien dat bijvoorbeeld in Joegoslavie het gros van de mensen ook absoluut niet zat te wachten op een burgeroorlog, maar dat die er uiteindelijk wel gekomen is en dat ook dat gros uiteindelijk gedwongen werd om partij te kiezen.
Ik vind het naief om te denken dat het in Nederland nooit kan gebeuren. Ik zie dat de voedingsbodem er is en ook genoeg potentiele actie/geweldsbereidheid (1% bevolking?) om het uit de hand te doen lopen. Maar ik ben dan ook iemand die ervaring heeft met conflicten en het ontstaan hiervan, dus misschien bevooroordeeld.
Met de huidige instroom schieten we ook niets op.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
We schieten niets op met een conflict.
Kan je die voedingsbodem die je ziet wat verder toelichten?quote:Op maandag 11 januari 2016 11:14 schreef LXIV het volgende:
Ik vind het naief om te denken dat het in Nederland nooit kan gebeuren. Ik zie dat de voedingsbodem er is en ook genoeg potentiele actie/geweldsbereidheid (1% bevolking?) om het uit de hand te doen lopen. Maar ik ben dan ook iemand die ervaring heeft met conflicten en het ontstaan hiervan, dus misschien bevooroordeeld.
Er zijn meer mogelijkheden dan een gewapende opstand.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:20 schreef berko13 het volgende:
[..]
Met de huidige instroom schieten we ook niets op.
We hebben er echter ook niet echt last van. De huidige instroom lijken we in Nederland prima aan te kunnen. Daarnaast vang je vluchtelingen ook niet op om er zelf beter van te worden.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:20 schreef berko13 het volgende:
[..]
Met de huidige instroom schieten we ook niets op.
Tja time will tell. In de geschiedenis is onze huidige welvaart ongekend.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is misschien zo dat mensen die ervaring in conflictgebieden hebben eerder denken dat zoiets in Nederland ook kan gebeuren dan mensen die heel hun leven veilig in Nederland hebben gezeten. Misschien is dat onterecht.
Van de andere kant zijn mensen die in conflictgebieden zijn geweest misschien beter in staat om de 'ingredienten' die nodig zijn om een maatschappij te ontwrichten te onderkennen. Die mensen hebben gezien dat bijvoorbeeld in Joegoslavie het gros van de mensen ook absoluut niet zat te wachten op een burgeroorlog, maar dat die er uiteindelijk wel gekomen is en dat ook dat gros uiteindelijk gedwongen werd om partij te kiezen.
Nee, dat is evident. De vraag is dan ook hoe we een conflict kunnen voorkomen. De mogelijkheid tot een conflict zit er in ieder geval wel in.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik zei een paar jaar geleden dat er best een keer een derde wereldoorlog uit zou kunnen breken en die gaan wij nog meemaken. Ik werd met de grond gelijk gemaaktquote:Op maandag 11 januari 2016 11:19 schreef Heilwasser het volgende:
Reactie op laatste post in vorig topic:
Niemand zal kunnen ontkennen dat het in Nederland niet kan gebeuren. Sterker, als we de geschiedenis als richtlijn gebruiken zal oorlog vroeg of laat terugkeren. Punt is echter dat de traditionele ingredienten op dit moment niet aanwezig zijn. Ik geloof direct dat de situatie rondom Europa waarschijnlijker nog slechter is dat menigeen denkt, maar dat betekent niet dat Europa wordt meegetrokken. De vluchtelingenstroom is een extra probleem, dat wel.
Geen last van? Heb je de berichtgeving over de huisvesting, kosten, Keulen en terreurdreiging gemist?quote:Op maandag 11 januari 2016 11:22 schreef 99.999 het volgende:
[..]
We hebben er echter ook niet echt last van. De huidige instroom lijken we in Nederland prima aan te kunnen. Daarnaast vang je vluchtelingen ook niet op om er zelf beter van te worden.
Ik denk dat de soep niet zo heet wordt gegeten. De bereidheid tot een revolutie is nauwelijks aanwezig in ons land, en daarbij werkt ons overheidsapparaat simpelweg te goed. Bovendien hebben de meeste welvarende westerlingen weinig trek in een langdurig gewapend conflict met de nationale strijdkrachten.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, dat is evident. De vraag is dan ook hoe we een conflict kunnen voorkomen. De mogelijkheid tot een conflict zit er in ieder geval wel in.
1) De al langer lopende sociale problematiek met migratenquote:Op maandag 11 januari 2016 11:21 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Kan je die voedingsbodem die je ziet wat verder toelichten?
De kosten zijn nog steeds prima te behappen en we gaan al dik vijftien jaar gebukt onder de dreiging van terreur.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:26 schreef KrappeAuto het volgende:
[..]
Geen last van? Heb je de berichtgeving over de huisvesting, kosten, Keulen en terreurdreiging gemist?
Dan snap je niet wat een wereldoorlog inhoudt.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:26 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik zei een paar jaar geleden dat er best een keer een derde wereldoorlog uit zou kunnen breken en die gaan wij nog meemaken. Ik werd met de grond gelijk gemaaktNu is het vooral speculeren wáár die oorlog gaat starten, of dat deze niet reeds gestart is.
Zo, ik ben dus ook een beetje een Arnold Karskens, want ik heb ook iets voorspeld.
Maar hier in Nederland, waar we protesteren door tenenkrommende plaatjes op facebook te liken? Oh ja, als het echt te bont wordt sturen we het ook nog door. De meerderheid heeft er gewoon geen tijd en/of energie voor. Morgen is het immers weer vroeg dag.
Helemaal juist. De Nederlandse bevolking is in de overgrote meerderheid gezapig geworden en blijft maar geloven in politici ongeacht partij achtergrond die de boel maar blijven belazeren.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik denk dat de soep niet zo heet wordt gegeten. De bereidheid tot een revolutie is nauwelijks aanwezig in ons land, en daarbij werkt ons overheidsapparaat simpelweg te goed. Bovendien hebben de meeste welvarende westerlingen weinig trek in een langdurig gewapend conflict met de nationale strijdkrachten.
Je moet ook niet denken aan wapens en dergelijke. Maar om pesterijen bij moskeeen, het in elkaar timmeren van vluchtelingen, een brandstichting bij een synagoge. Dat soort kleinere 'incidenten'quote:Op maandag 11 januari 2016 11:25 schreef KoosVogels het volgende:
Vraag me ook af wie er precies de wapens op gaan pakken. Begrijp van Karskens dat tegenstanders van de opvang van vluchtelingen de strijd aangaan met andersdenkenden. Persoonlijk heb ik echter weinig zin om met deze mensen op de vuist te gaan. Heb wel wat beters te doen.
Ah bedankt, ik zal eens googlen op tweede wereldoorlog. Wie speelden er ook alweer tegen wie? En was dat nou vóór of nadat George Bush senior minister president van Amerika werd?quote:Op maandag 11 januari 2016 11:29 schreef Heilwasser het volgende:
[..]
Dan snap je niet wat een wereldoorlog inhoudt.
WOII wat beter bestuderen zal veel helpen. We zijn nog nooit verder van een wereldoorlog geweest. Conflicten in het MO betekenen niets, die zijn er altijd. Criminele bendes betekenen ook niets, die zijn er altijd.
Vluchtelingenstromen hetzelfde.
Alleen nummer 7 is een reeel risico.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
1) De al langer lopende sociale problematiek met migraten
2) De diverse aanslagen overal in Europa van de laaste jaren
3) Het beeld van de islam zoals door IS wordt gepresenteert in de westerse media
4) De grote vluchtelingenstroom
5) 'kleine' incidenten zoals in Keulen
6) (Vermeende) voortrekkerij van asielzoekers bij bijvoorbeeld woningtoewijzing.
7) Economische zwakte
8) Falen van Europa
9) Teruglopen van vertrouwen in regering en de reguliere media
10) Problemen met islamieten in volkswijken, criminaliteit, misbruik sociale voorzieningen.
Of 1-10 nu echt zo is al shet in de krant staat is niet zo relevant. Van belang is de perceptie van (een deel van ) de Nederlandse bevolking over deze onderwerpen. En maar 1% is nodig voor het ontstaan van chaos.
De daadwerkelijke kosten zijn natuurlijk maar een fractie van de kosten van de zorg. Maar wat is het beeld van de gewone Nederlander in een achterstandswijk? Die denkt dat het 'handen vol geld kost', terwijl hij net gekort is op zijn uitkering omdat hij een klein beetje zwart bijgeklust had.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De kosten zijn nog steeds prima te behappen en we gaan al dik vijftien jaar gebukt onder de dreiging van terreur.
Tot over tien jaar, dan zal je er wat van snappen.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:33 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ah bedankt, ik zal eens googlen op tweede wereldoorlog. Wie speelden er ook alweer tegen wie? En was dat nou vóór of nadat George Bush senior minister president van Amerika werd?
Dan moet hij maar een normale baan zoeken.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
De daadwerkelijke kosten zijn natuurlijk maar een fractie van de kosten van de zorg. Maar wat is het beeld van de gewone Nederlander in een achterstandswijk? Die denkt dat het 'handen vol geld kost', terwijl hij net gekort is op zijn uitkering omdat hij een klein beetje zwart bijgeklust had.
De PVV er onmiddellijk bij betrekken. Simpele ziel.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:13 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk bepaald niet wat we zeggen. Maar ik snap dat het vanuit PVV-oogpunt wel zo kan lijken. Dan is de focus al snel vrij eenzijdig...
Ik vind het hoogst amusant te lezen dat mensen die vorig jaar hier weggezet werden als kanslozen, klaplopers en profiteurs nu "onze werklozen" en "onze daklozen" genoemd wordenquote:Op maandag 11 januari 2016 11:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
De daadwerkelijke kosten zijn natuurlijk maar een fractie van de kosten van de zorg. Maar wat is het beeld van de gewone Nederlander in een achterstandswijk? Die denkt dat het 'handen vol geld kost', terwijl hij net gekort is op zijn uitkering omdat hij een klein beetje zwart bijgeklust had.
Wat hij zou moeten doen is nu niet relevant. Het gaat erom wat hij daadwerkelijk gaat doen. En ik zie dit soort figuren nu snel de straat op gaan. Daar is niet heel veel meer voor nodig.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:34 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dan moet hij maar een normale baan zoeken.
Boze uitkeringstrekkers vormen nog altijd een kleine minderheid. Die worden gewoon neergeknuppeld als ze gaan lopen rellen.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat hij zou moeten doen is nu niet relevant. Het gaat erom wat hij daadwerkelijk gaat doen. En ik zie dit soort figuren nu snel de straat op gaan. Daar is niet heel veel meer voor nodig.
De kosten zijn meer dan anderhalf miljard euro per jaar voor de groep asielzoekers die in 2015 zijn binnengekomen. Het kost de werkende belastingbetaler honderden euro's per jaar. Met dat geld had bijvoorbeeld studiefinanciering voor studenten gewoon kunnen blijven bestaan, al zij het op een lager niveau (50% van wat het eerst was).quote:Op maandag 11 januari 2016 11:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De kosten zijn nog steeds prima te behappen en we gaan al dik vijftien jaar gebukt onder de dreiging van terreur.
Westerse maatschappijen zijn helemaal niet ingericht op onverwachte onrusten waar meer dan 10 mensen bij betrokken zijn. Dat heeft de nieuwjaarswisseling in Duitsland wel duidelijk gemaakt.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Boze uitkeringstrekkers vormen nog altijd een kleine minderheid. Die worden gewoon neergeknuppeld als ze gaan lopen rellen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
0,5% is niet meer te behappen denk ik.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Boze uitkeringstrekkers vormen nog altijd een kleine minderheid. Die worden gewoon neergeknuppeld als ze gaan lopen rellen.
Zolang die tegenstanders ook zo'n ongeorganiseerd en kansloos zooitje blijven, hebben ze ook weinig perspectief.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:25 schreef KoosVogels het volgende:
Vraag me ook af wie er precies de wapens op gaan pakken. Begrijp van Karskens dat tegenstanders van de opvang van vluchtelingen de strijd aangaan met andersdenkenden. Persoonlijk heb ik echter weinig zin om met deze mensen op de vuist te gaan. Heb wel wat beters te doen.
Ik volg het nieuws zeker wel en zoals ik aangaf is de problematiek in Nederland nogal te overzien.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:26 schreef KrappeAuto het volgende:
[..]
Geen last van? Heb je de berichtgeving over de huisvesting, kosten, Keulen en terreurdreiging gemist?
Dat is waar, daar is de ME erg bedreven inquote:Op maandag 11 januari 2016 11:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Tja, ik geloof er niet zo in. We zijn veel te rijk en welvarend om dat allemaal op het spel te zetten om te kunnen rellen.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
1) De al langer lopende sociale problematiek met migraten
2) De diverse aanslagen overal in Europa van de laaste jaren
3) Het beeld van de islam zoals door IS wordt gepresenteert in de westerse media
4) De grote vluchtelingenstroom
5) 'kleine' incidenten zoals in Keulen
6) (Vermeende) voortrekkerij van asielzoekers bij bijvoorbeeld woningtoewijzing.
7) Economische zwakte
8) Falen van Europa
9) Teruglopen van vertrouwen in regering en de reguliere media
10) Problemen met islamieten in volkswijken, criminaliteit, misbruik sociale voorzieningen.
Of 1-10 nu echt zo is al shet in de krant staat is niet zo relevant. Van belang is de perceptie van (een deel van ) de Nederlandse bevolking over deze onderwerpen. En maar 1% is nodig voor het ontstaan van chaos.
Dus je geeft toe dat we er inderdaad last van hebben?quote:Op maandag 11 januari 2016 11:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik volg het nieuws zeker wel en zoals ik aangaf is de problematiek in Nederland nogal te overzien.
De rest van de partijen houdt er een meer realistisch wereldbeeld op na.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:36 schreef Confetti het volgende:
[..]
De PVV er onmiddellijk bij betrekken. Simpele ziel.
Als dat gebeurt, dan wordt er wat harder geknuppeld. Los van de vraag of ze de capaciteiten hebben om zich zodanig te organiseren.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:44 schreef empa1010 het volgende:
[..]
Dat is waar, daar is de ME erg bedreven indie slaan al voordat er geschreeuwd wordt. Maar wat gebeurt er als alle groepen zich verzamelen, denkende aan de grote groep mensen die het binnenhof bestormden op de avond dat Fortuyn vermoord werd, denkende aan de groepen die tegen azc's zijn, zoals in Geldermalsen. Denkende aan motorbendes, voetbal'supporters' om maar even wat groepen te noemen.
In Noord Korea vind je het antwoord.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:45 schreef Kosmoproleet het volgende:
Waarom krijgt zo iemand de ruimte om angst en wantrouwen te zaaien, dat is eerder de vraag.
Het is niet makkelijk maar de problematiek is goed te overzien en bepaald niet ontwrichtend in de samenleving.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:45 schreef KrappeAuto het volgende:
[..]
Dus je geeft toe dat we er inderdaad last van hebben?
Nou, dan gaan we ons toch allemaal gewelddadig opstellen tegen iedereen waarvan we in onze persoonlijke beleving vinden dat ze ten onrechte belastinggeld kostenquote:Op maandag 11 januari 2016 11:41 schreef KrappeAuto het volgende:
[..]
De kosten zijn meer dan anderhalf miljard euro per jaar voor de groep asielzoekers die in 2015 zijn binnengekomen. Het kost de werkende belastingbetaler honderden euro's per jaar. Met dat geld had bijvoorbeeld studiefinanciering voor studenten gewoon kunnen blijven bestaan, al zij het op een lager niveau (50% van wat het eerst was).
Een groot deel van het geld voor asielzoekers komt uit het budget voor ontwikkelingssamenwerking. Je zou dus zelfs kunnen stellen dat de mensen die het écht nodig hebben (dat wil zeggen, mensen die vooral in Afrika structureel problemen hebben met voeding, onderdak en kleding) lijden onder de asielzoekers die in plaats van een vluchtelingenkamp, waar men veiligheid, eten, onderdak en kleding heeft, Nederland opzoeken.
Het is naïef om de kosten zomaar weg te wuiven.
De terreurdreiging is de afgelopen tijd zeker toegenomen. Kijk eens naar Brussel of Parijs. Anno 2016 moet je als je een weekendje naar deze steden wil naast het weer ook de terreurdreiging checken. Er worden constant evenementen afgebroken vanwege angst voor Islamitische terreur.
De angst leeft bij veel mensen. Dit wordt alleen maar meer naarmate de Islam een grotere positie krijgt in onze samenleving.
Kranten staan open voor verschillende opinies. Dat lijkt me alleen maar goed. Vandaag sabelt een andere columnist in NRC het verhaal en Karskens weer neer.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:45 schreef Kosmoproleet het volgende:
Waarom krijgt zo iemand de ruimte om angst en wantrouwen te zaaien, dat is eerder de vraag.
Hehequote:Op maandag 11 januari 2016 11:45 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De rest van de partijen houdt er een meer realistisch wereldbeeld op na.
Die hebben ze zeker. Als pak 'm beet 1000 asielzoekers in Duitsland met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid capabel genoeg zijn om massa-aanrandingen te organiseren, dan acht ik de groepen die ik opsom toch zeker slim genoeg om op z'n minst contact te leggen met elkaar. Niet dat je daar blij mee moet zijn, maar onmogelijk is het zeker niet.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:46 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als dat gebeurt, dan wordt er wat harder geknuppeld. Los van de vraag of ze de capaciteiten hebben om zich zodanig te organiseren.
Zo is het wel. Maar ik snap dat je vanuit je negatieve wereldbeeld daar anders tegenaan kijkt.quote:
Ja, dat viel mij ook op...quote:Op maandag 11 januari 2016 11:37 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik vind het hoogst amusant te lezen dat mensen die vorig jaar hier weggezet werden als kanslozen, klaplopers en profiteurs nu "onze werklozen" en "onze daklozen" genoemd worden![]()
Die vluchtelingen verbroederen wel het Hollandsche volk blijkbaar.
Brussel en Parijs zijn inmiddels ontwricht. Zweden heeft gigantische integratieproblemen en meer specifiek last van een verkrachtingsepidemie.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is niet makkelijk maar de problematiek is goed te overzien en bepaald niet ontwrichtend in de samenleving.
Koos. Echt...quote:Op maandag 11 januari 2016 11:34 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dan moet hij maar een normale baan zoeken.
Tja, het is een domme vergelijking maar je moet de invloed van een twitter van een onbeduidend raadslid van een onbeduidende partij ook niet overdrijven.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:54 schreef empa1010 het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)er_vergeleken__.html
Dan even dit... zolang dit 'soort' mensen er zijn stevenen we straks af op Fortuyn 2.0 scenario's. Man man man
Vrijheid van meningsuiting.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:54 schreef empa1010 het volgende:
Dan even dit... zolang dit 'soort' mensen er zijn stevenen we straks af op Fortuyn 2.0 scenario's. Man man man
Mensen zijn tegenwoordig toch geil op politiek niet correcte dingen? Nu wordt het verwarrend hoor. Doet zo'n kerel het meest politiek incorrecte wat je je kunt bedenken, en nu gaan al die mensen weer over hun nek.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:54 schreef empa1010 het volgende:
En zodra die gezapigheid wegvalt en de realiteit duidelijk wordt, beseft men zich wat men allemaal over hun kant heeft laten gaan en is de onvrede des te groter.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:31 schreef Megumi het volgende:
[..]
Helemaal juist. De Nederlandse bevolking is in de overgrote meerderheid gezapig geworden en blijft maar geloven in politici ongeacht partij achtergrond die de boel maar blijven belazeren.
Wilders vergelijkt Rutte bij mijn weten niet met Hitler. Dat is nl. nogal wat. En zo ging dat ook toen Fortuyn z'n opkomst maakte en steeds groter werd. Je weet hoe dat afgelopen is.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja, het is een domme vergelijking maar je moet de invloed van een twitter van een onbeduidend raadslid van een onbeduidende partij ook niet overdrijven.
Dan is Wilders die Twittert dat Nederland zonder Rutte beter af is, wellicht nog dreigender.
Dat is ze helemaal niet door de strot geduwd, dat was juist het probleem na WOI..quote:Op maandag 11 januari 2016 11:57 schreef Westerling het volgende:
[..]
En zodra die gezapigheid wegvalt en de realiteit duidelijk wordt, beseft men zich wat men allemaal over hun kant heeft laten gaan en is de onvrede des te groter.
Specifiek in Duitsland, waar ze van alles door de strot is geduwd door op het schuldgevoel over WOII in te spelen, verwacht ik dat effect het grootst.
quote:Op maandag 11 januari 2016 11:57 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Mensen zijn tegenwoordig toch geil op politiek niet correcte dingen? Nu wordt het verwarrend hoor. Doet zo'n kerel het meest politiek incorrecte wat je je kunt bedenken, en nu gaan al die mensen weer over hun nek.
De schuld van Duitsland staat inderdaad buiten kijf. Het huidige Duitsland heeft daar echter bar weinig mee te maken, erfzonden bestaan immers niet in een verlichte wereld. De dingen die ze daar onder invloed van dat schuldgevoel door de strot geduwd zijn, zoals bijv. ook de absurde bedragen die zijn overgemaakt aan Zuid-Europa gaan zich keihard wreken. De jongere generatie wordt door dit soort fratsen keihard genaaid, terwijl zij nergens schuld aanhebben. Dat is een goede voedingsbodem voor allerhande kutzooi.quote:Op maandag 11 januari 2016 12:00 schreef Heilwasser het volgende:
[..]
Dat is ze helemaal niet door de strot geduwd, dat was juist het probleem na WOI..
Die schulderkenning hebben ze na WOII vrijwillig aanvaard. Met de woorden 'dit nooit meer'.
Erg jammer dat men ook hier niets leert van de geschiedenis.
Het CDA verkoopt ook snel zijn ziel aan de duivel hoor. Een stem in het midden van het politieke spectrum is eigenlijk hetzelfde als 25 euro overmaken naar giro 555. Maar toch, ik vind het een stuk prettiger dat Rutte premier is en niet Samsom.quote:Op maandag 11 januari 2016 12:02 schreef WheeledWarrior het volgende:
Gewoon niet meer op de VVD en de PvdA stemmen volgende keer.
Wie dat toch doet moet verder niet meer zeiken.
Wat is er precies mis met iemand vergelijken met Hitler?quote:Op maandag 11 januari 2016 11:59 schreef empa1010 het volgende:
[..]
Wilders vergelijkt Rutte bij mijn weten niet met Hitler. Dat is nl. nogal wat. En zo ging dat ook toen Fortuyn z'n opkomst maakte en steeds groter werd. Je weet hoe dat afgelopen is.
True. Samsom is daar helemaal niet voor geschikt.quote:Op maandag 11 januari 2016 12:05 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Het CDA verkoopt ook snel zijn ziel aan de duivel hoor. Een stem in het midden van het politieke spectrum is eigenlijk hetzelfde als 25 euro overmaken naar giro 555. Maar toch, ik vind het een stuk prettiger dat Rutte premier is en niet Samsom.
Finkers deed dat ook in zijn oudejaarsconference. En nog best grappig ookquote:Op maandag 11 januari 2016 12:07 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Wat is er precies mis met iemand vergelijken met Hitler?
De ontheemden status waar Buma mee kwam vond ik wel een erg goed idee. Maar ja, stem je voor ze, en ze halen er nog 100K binnen had je dat eigenlijk ook wel kunnen verwachten, want dan gooien ze het gewoon op naastenliefdequote:Op maandag 11 januari 2016 12:09 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
True. Samsom is daar helemaal niet voor geschikt.
Zelf ben ik wel benieuwd hoe de christelijke partijen zich gaan presenteren richting de verkiezingen. Uit principe heb ik daar nog nooit op gestemd, maar als de huidige regeringspartijen op deze voet door blijven gaan, zou ik het zomaar overwegen, mits hun programma me bevalt. Staan in elk geval wel redelijk stevig achter hun standpunten doorgaans. Al gaat de SGP me dan weer iets te ver, maar de CU hou ik zeker in de gaten.
Als je dat prima vindt, vind je de ''Minder, minder, minder'' uitspraak van Wilders dan ook prima? Zo niet, waarom niet?quote:Op maandag 11 januari 2016 12:07 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Wat is er precies mis met iemand vergelijken met Hitler?
Ik vind zelf ook dat wij als Nederland zijnde eens moeten stoppen met die inmenging in zaken ver van ons bed die ons totaal niet aangaan. Het levert ons per saldo alleen maar ellende op. Maar Nederlandse politici halen graag witte voetjes in Washington, toch een stukje minderwaardigheidscomplex of zo omdat we maar een klein land zijn.quote:Op maandag 11 januari 2016 12:13 schreef Toefjes het volgende:
[..]
De ontheemden status waar Buma mee kwam vond ik wel een erg goed idee. Maar ja, stem je voor ze, en ze halen er nog 100K binnen had je dat eigenlijk ook wel kunnen verwachten, want dan gooien ze het gewoon op naastenliefde![]()
Plus, de kabinetten Balkenende zijn als een blinde achter Amerika aan blijven lopen, en hebben het beleid actief en politiek gesteund waar we tot de dag van vandaag nog steeds de consequenties van ondervinden. Dat is wel iets wat ik ze nog steeds zeer kwalijk neem.
Moeten we nou allemaal politiek correct blijven of niet? Toch maar wel dus?quote:Op maandag 11 januari 2016 12:14 schreef KrappeAuto het volgende:
[..]
Als je dat prima vindt, vind je de ''Minder, minder, minder'' uitspraak van Wilders dan ook prima? Zo niet, waarom niet?
Ridicule vergelijking, Wilders zei "Minder", Hitler zei "Helemaal geen".quote:Op maandag 11 januari 2016 12:14 schreef KrappeAuto het volgende:
[..]
Als je dat prima vindt, vind je de ''Minder, minder, minder'' uitspraak van Wilders dan ook prima? Zo niet, waarom niet?
Walgelijke policor uitspraak van Wilders dus eigenlijk weer.quote:Op maandag 11 januari 2016 12:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ridicule vergelijking, Wilders zei "Minder", Hitler zei "Helemaal geen".
Heh.
Ik keur beide af. Ik zou beide zaken tot de huiselijke sfeer willen beperken. Het hoort niet thuis in de publieke sfeer.quote:Op maandag 11 januari 2016 12:16 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Moeten we nou allemaal politiek correct blijven of niet? Toch maar wel dus?
D66 heeft het verziekt gelukkig. Ik leerde D66 kennen als een leuke, vrije partij in de jaren 90, ten tijde van van Mierlo. Het stokpaardje was het referendum. Als je ziet hoe krampachtig en apatisch Pechtold daarmee omgaat, verloochend bij alles waar die partij ooit voor heeft gestaan.quote:Op maandag 11 januari 2016 12:16 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik vind zelf ook dat wij als Nederland zijnde eens moeten stoppen met die inmenging in zaken ver van ons bed die ons totaal niet aangaan. Het levert ons per saldo alleen maar ellende op. Maar Nederlandse politici halen graag witte voetjes in Washington, toch een stukje minderwaardigheidscomplex of zo omdat we maar een klein land zijn.
Ik denk trouwens dat het CDA best wel eens de lachende derde kan worden bij de verkiezingen. De VVD haalt altijd wel weer stemmen binnen, maar PvdA en D66 zullen gedecimeerd worden, is mijn voorlopige inschatting.
Nouja, die uitspraak is ook wel een van de redenen dat mensen hem met Hitler vergelijken denk ik, dus zo gek is dat eigenlijk niet.quote:Op maandag 11 januari 2016 12:21 schreef KrappeAuto het volgende:
[..]
Ik keur beide af. Ik zou beide zaken tot de huiselijke sfeer willen beperken. Het hoort niet thuis in de publieke sfeer.
Waar het mij om gaat is de consistentie die sommige mensen missen: wel Wilders afkeuren vanwege zijn uitspraak, maar tegelijkertijd goedkeuren dat mensen iemand met Hitler vergelijken.
Dat hebben we vooral aan wapenontwikkeling (langeafstandrakketten, nucleaire en chemische wapens enz) te danken. Niet omdat wij vredelievend ofzo zijn geworden. Als er tegenwoordig een wereldoorlog uitbreekt wordt dat een ramp voor zowel de mensheid als onze leefomgeving.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:29 schreef Heilwasser het volgende:
[..]
WOII wat beter bestuderen zal veel helpen. We zijn nog nooit verder van een wereldoorlog geweest. Conflicten in het MO betekenen niets, die zijn er altijd. Criminele bendes betekenen ook niets, die zijn er altijd.
Vluchtelingenstromen hetzelfde.
Maar die mensen die op Wilders stemmen vinden het dan ook niet leuk dat ze niet ongestoord mogen roepen dat al die vluchtelingen gedeporteerd moeten worden, en het liefst nog meer dan dat natuurlijk. Want dat mag niet ivm policor. Daarom hebben ze dat policor ook uitgevonden.quote:Op maandag 11 januari 2016 12:21 schreef KrappeAuto het volgende:
[..]
Ik keur beide af. Ik zou beide zaken tot de huiselijke sfeer willen beperken. Het hoort niet thuis in de publieke sfeer.
Waar het mij om gaat is de consistentie die sommige mensen missen: wel Wilders afkeuren vanwege zijn uitspraak, maar tegelijkertijd goedkeuren dat mensen iemand met Hitler vergelijken.
Dus jij vindt dat beide moet kunnen in de publieke sfeer?quote:Op maandag 11 januari 2016 12:22 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Nouja, die uitspraak is ook wel een van de redenen dat mensen hem met Hitler vergelijken denk ik, dus zo gek is dat eigenlijk niet.
Dat minder minder minder vind ik prima, ik heb wat meer moeite met wat Wilders eerder zei dat Den Haag een stad met minder Marokkanen moet worden. Verder is het veel vervelender als jouw gedrag wordt vergeleken met wat van de strafwet mag. Dat is totaal iets anders dan een vergelijking met Hitler.quote:Op maandag 11 januari 2016 12:14 schreef KrappeAuto het volgende:
[..]
Ja hoor, als Wilders dat wil roepen moet hij dat vooral doen. Hij moet er echter, net als die vrouw van de Hitler-vergelijking, wel rekening mee houden dat er weldegelijk grenzen zijn aan wat je wel en niet mag zeggen van de wet.quote:Op maandag 11 januari 2016 12:25 schreef KrappeAuto het volgende:
[..]
Dus jij vindt dat beide moet kunnen in de publieke sfeer?
De vergelijking met Hitler lijkt me op z'n minst belediging. Beide overschrijden de wettelijke grenzen. Het zou me dan ook niets verbazen als Wilders aangifte doet tegen deze vrouw.quote:Op maandag 11 januari 2016 12:26 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat minder minder minder vind ik prima, ik heb wat meer moeite met wat Wilders eerder zei dat Den Haag een stad met minder Marokkanen moet worden. Verder is het veel vervelender als jouw gedrag wordt vergeleken met wat van de strafwet mag. Dat is totaal iets anders dan een vergelijking met Hitler.
Door een vergelijking wordt niemand beledigd en als er overeenkomsten zijn en dat is de waarheid is het alleen pijnlijk maar nog steeds niet strafbaar.quote:Op maandag 11 januari 2016 12:30 schreef KrappeAuto het volgende:
[..]
De vergelijking met Hitler lijkt me op z'n minst belediging. Beide overschrijven de wettelijke grenzen.
Het voordeel is wel dat een échte wereldoorlog lekker snel voorbij is dit keer. Met een paar uurtjes moeten we het grootste deel van de aarde toch wel onleefbaar kunnen hebben gemaakt.quote:Op maandag 11 januari 2016 12:23 schreef D.D.W. het volgende:
[..]
Dat hebben we vooral aan wapenontwikkeling (langeafstandrakketten, nucleaire en chemische wapens enz) te danken. Niet omdat wij vredelievend ofzo zijn geworden. Als er tegenwoordig een wereldoorlog uitbreekt wordt dat een ramp voor zowel de mensheid als onze leefomgeving.
Hele groepen de stempel "criminelen en terroristen" geven mag wel, maar zelf een stempel krijgen, nee, dat mag dan weer niet?quote:Op maandag 11 januari 2016 12:30 schreef KrappeAuto het volgende:
[..]
De vergelijking met Hitler lijkt me op z'n minst belediging. Beide overschrijden de wettelijke grenzen. Het zou me dan ook niets verbazen als Wilders aangifte doet tegen deze vrouw.
De 'vrijheid van meningsuiting' geldt dan ook enkel voor Wilders.quote:Op maandag 11 januari 2016 12:35 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Hele groepen de stempel "criminelen en terroristen" geven mag wel, maar zelf een stempel krijgen, nee, dat mag dan weer niet?
De nieuwe politieke correctheid.quote:Op maandag 11 januari 2016 12:35 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Hele groepen de stempel "criminelen en terroristen" geven mag wel, maar zelf een stempel krijgen, nee, dat mag dan weer niet?
Als je goed leest zie je dat ik beide afkeur.quote:Op maandag 11 januari 2016 12:35 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Oh, dan zijn we het dus gewoon eens. Saai.quote:Op maandag 11 januari 2016 12:47 schreef KrappeAuto het volgende:
[..]
Als je goed leest zie je dat ik beide afkeur.
Aboutaleb inzetten als boegbeeld zou een gouden zet zijn van de PvdA. En Samsom snel afvoeren, die draaikont.quote:Op maandag 11 januari 2016 12:21 schreef Toefjes het volgende:
[..]
D66 heeft het verziekt gelukkig. Ik leerde D66 kennen als een leuke, vrije partij in de jaren 90, ten tijde van van Mierlo. Het stokpaardje was het referendum. Als je ziet hoe krampachtig en apatisch Pechtold daarmee omgaat, verloochend bij alles waar die partij ooit voor heeft gestaan.
PVDA is inderdaad einde oefening, maar ze hebben nog een joker achter de hand: Aboutaleb. Die kan zich ontpoppen tot een game changer t.o.v. de huidige peilingen. En dat is tevens de enige reddingsboei die de PVDA lijkt te hebben nog.
Men laat altijd Hitler zien die als een waanzinnige schreeuwt. Men weet niet dat Hitler een uiterst innemende persoon was die zelfs generaals kon overtuigen dat er toch hoop was in een uitzichtsloze situatie. Hitler had charisma en werd door het grootste deel van het volk als een god vereert. Dat is het gevaar van dictators, hun vriendelijkheid, charisma en de geliefdheid bij het volk.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:54 schreef empa1010 het volgende:
Toen Pechtold een paar keer achter elkaar herhaalde "Europa is goed voor Nederland" (na weer 1 of ander desastreus gebeuren, weet niet meer precies wat) wilde ik een baksteen door de televisie gooien. Alleen heb ik geen bakstenen in mijn woonkamer liggen. En sommige interviews heeft hij trouwens ook bizar grote pupillen was me opgevallen. Volgens mij ook flink aan de 'doping' om zich staande te kunnen houden (wat er bij Wilders trouwens ook af en toe erg dik bovenop ligtquote:Op maandag 11 januari 2016 12:54 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Aboutaleb inzetten als boegbeeld zou een gouden zet zijn van de PvdA. En Samsom snel afvoeren, die draaikont.
D66 was ooit heerlijk vernieuwd inderdaad, met het referendum en de gekozen burgemeester. Mooie frisse wind. Allemaal in de prullenbak gegaan om maar op het pluche te kunnen. Ruggengraatloos.
quote:Op maandag 11 januari 2016 12:57 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Men laat altijd Hitler zien die als een waanzinnige schreeuwt. Men weet niet dat Hitler een uiterst innemende persoon was die zelfs generaals kon overtuigen dat er toch hoop was in een uitzichtsloze situatie. Hitler had charisma en werd door het grootste deel van het volk als een god vereert. Dat is het gevaar van dictators, hun vriendelijkheid, charisma en de geliefdheid bij het volk.
Een vergelijking met Hitler is eigenlijk een compliment, maar dat bedoelen de zielige figuren die Wilders met Hitler vergelijken natuurlijk niet. Zij hopen op een autistische linkse figuur die Wilders omlegt, zodat hun stoel in het nep-parlement weer voor 4 jaar verzekert is
Even tot 10 tellen en dat ding gewoon uitzetten!quote:Op maandag 11 januari 2016 13:02 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Toen Pechtold een paar keer achter elkaar herhaalde "Europa is goed voor Nederland" (na weer 1 of ander desastreus gebeuren, weet niet meer precies wat) wilde ik een baksteen door de televisie gooien. Alleen heb ik geen bakstenen in mijn woonkamer liggen. En sommige interviews heeft hij trouwens ook bizar grote pupillen was me opgevallen. Volgens mij ook flink aan de 'doping' om zich staande te kunnen houden (wat er bij Wilders trouwens ook af en toe erg dik bovenop ligt)
Hitler was wel een begenadigd spreker, iets wat je van de GBL niet bepaald kan zeggen.quote:Op maandag 11 januari 2016 13:07 schreef Ludachrist het volgende:
[..]______________________!!!!!!!!!!!!!!!!!! Een vergelijking met Hitler is eigenlijk een compliment
!!!
Hoe kom je erop.
Zo zeg. Jij bent wel lekker geindoctrineerd door Wilders om zo ALLE Islamiten over 1 kam te scheren en in een hoekje te zetten. Doe je dat ook zo met bv Christenen of Boeddhisten? Of Money gelovigen?quote:Op maandag 11 januari 2016 10:00 schreef TC03 het volgende:
[..]
Hoe kom je aan die 95%?
Voor zover ik weet is de overgrote meerderheid islamitisch. Die passen in mijn ogen niet in onze samenleving tenzij het tegendeel bewezen is. De islamitische cultuur is nou eenmaal niet gestoeld op waarden als vrijheid en gelijkheid.
Ik weet er vrij weinig van, denk dat ik alleen de negatieve dingen opgenomen heb ervan.quote:Op maandag 11 januari 2016 13:09 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Hitler was wel een begenadigd spreker, iets wat je van de GBL niet bepaald kan zeggen.
Mooi verschil te zien hier. Karskens schrijft een column met inhoud en deze man of vrouw schrijft een column over 1 persoon om hem belachelijk te maken. Wie is er nou een journalist die je serieus moet nemen en wie is er de naam journalist niet waardig?quote:Op maandag 11 januari 2016 10:29 schreef 99.999 het volgende:
In de NRC vandaag een tegengeluid van een vaste columnist.
http://www.nrc.nl/next/2016/01/11/oorlog-1576769
[..]
Hij heeft het niet zo op Karskens geloof ik
Hitler's voorganger was Paul von Hindenburg.quote:Op maandag 11 januari 2016 13:11 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik weet er vrij weinig van, denk dat ik alleen de negatieve dingen opgenomen heb ervan.
Maar was zijn bedoeling niet 1 Europa?
Volgens mij zijn voorganger had dezelfde interesses. Napoleon.
Zeg nooit nooit natuurlijk. Maar de kans is gewoon heel erg klein. Enkele jaren geleden was ik in Noord-Korea waar de bevolking straatarm is en zwaar wordt onderdrukt, toch komen ze niet in opstand. In veel landen waar de bevolking arm is ontstaan toch geen revoluties. De Arabische lente heeft ook maar plaatsgevonden in een handjevol landen, meer niet. Het valt allemaal heel erg mee, die Karskens overdrijft enorm. Het lijkt een soort click-bait artikel. Vind Karskens wel een moedige journalist die tenminste met die migranten praat, mainstream journalisten papegaaien het kabinet gewoon na.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Okee dat klopt maar doelde meer op iemand die volgens mij dezelfde interesses had als hij.quote:Op maandag 11 januari 2016 13:12 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Hitler's voorganger was Paul von Hindenburg.
In veel revolutie-theorie gaat het dan ook niet om welvaart an sich, maar om 'relative deprivation'. Als iedereen het ellendig heeft is er, kortgezegd, geen probleem, als er bepaalde groepen zijn die het zichtbaar beter hebben is er wel een probleem.quote:Op maandag 11 januari 2016 13:13 schreef Homey het volgende:
[..]
Zeg nooit nooit natuurlijk. Maar de kans is gewoon heel erg klein. Enkele jaren geleden was ik in Noord-Korea waar de bevolking straatarm is en zwaar wordt onderdrukt, toch komen ze niet in opstand. In veel landen waar de bevolking arm is ontstaan toch geen revoluties. De Arabische lente heeft ook maar plaatsgevonden in een handjevol landen, meer niet. Het valt allemaal heel erg mee, die Karskens overdrijft enorm. Het lijkt een soort click-bait artikel. Vind Karskens wel een moedige journalist die tenminste met die migranten praat, mainstream journalisten papegaaien het kabinet gewoon na.
Hoe krijg je dit soort achterlijkheid verzonnen?quote:Op maandag 11 januari 2016 12:57 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Men laat altijd Hitler zien die als een waanzinnige schreeuwt. Men weet niet dat Hitler een uiterst innemende persoon was die zelfs generaals kon overtuigen dat er toch hoop was in een uitzichtsloze situatie. Hitler had charisma en werd door het grootste deel van het volk als een god vereert. Dat is het gevaar van dictators, hun vriendelijkheid, charisma en de geliefdheid bij het volk.
Een vergelijking met Hitler is eigenlijk een compliment, maar dat bedoelen de zielige figuren die Wilders met Hitler vergelijken natuurlijk niet. Zij hopen op een autistische linkse figuur die Wilders omlegt, zodat hun stoel in het nep-parlement weer voor 4 jaar verzekert is
Vergeten hoe het met Fortuyn is afgelopenquote:Op maandag 11 januari 2016 13:14 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hoe krijg je dit soort achterlijkheid verzonnen?
Marcel van Roosmalen schrijft altijd van dit soort waarnemingen. Daarom is hij ook aangenomen vermoedelijk.quote:Op maandag 11 januari 2016 13:12 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Mooi verschil te zien hier. Karskens schrijft een column met inhoud en deze man of vrouw schrijft een column over 1 persoon om hem belachelijk te maken. Wie is er nou een journalist die je serieus moet nemen en wie is er de naam journalist niet waardig?
Je schrijft nu eigenlijk dat die SP-doos uit Hoogeveen hoopt dat Wilders vermoord wordt, dat is nogal een beschuldiging.quote:Op maandag 11 januari 2016 13:16 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Vergeten hoe het met Fortuyn is afgelopen
Dat Hitler charisma had kun je moeilijk ontkennen.quote:Op maandag 11 januari 2016 13:14 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hoe krijg je dit soort achterlijkheid verzonnen?
Door een 'autistische linkse figuur' zelfsquote:Op maandag 11 januari 2016 13:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je schrijft nu eigenlijk dat die SP-doos uit Hoogeveen hoopt dat Wilders vermoord wordt, dat is nogal een beschuldiging.
Voel je je aangesprokenquote:Op maandag 11 januari 2016 13:17 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Door een 'autistische linkse figuur' zelfs
Zou dat werkelijk van hem uit zijn gekomen?quote:Op maandag 11 januari 2016 13:17 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Dat Hitler charisma had kun je moeilijk ontkennen.
Hij deed alleen verkeerde dingen met dat charisma.
Iemand die het wel snaptquote:Op maandag 11 januari 2016 13:17 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Dat Hitler charisma had kun je moeilijk ontkennen.
Hij deed alleen verkeerde dingen met dat charisma.
Hoort toch thuis in de Prive ofzo, niet in een krant die mensen van nieuws hoort te voorzien. Ik vind het echt walgelijk, mensen zo afbranden.quote:Op maandag 11 januari 2016 13:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Marcel van Roosmalen schrijft altijd van dit soort waarnemingen. Daarom is hij ook aangenomen vermoedelijk.
Dit snap ik niet helemaal, welk bedrijf bedoel je?quote:Op maandag 11 januari 2016 13:18 schreef john2406 het volgende:
[..]
Zou dat werkelijk van hem uit zijn gekomen?
Of zou hij het bedrijf wat hij opgestart had niet meer overzien hebben?
Neen. Het is veel leuker om de GBL scheldend en tierend te zien vertrekken naar het beloofde land dan wel de VS, Ayaan achterna.quote:
Vervang anders bedrijf door organisatie is er niet minder mee hoor het zijn allemaal bedrijven, zelfs een gezin.quote:Op maandag 11 januari 2016 13:19 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Dit snap ik niet helemaal, welk bedrijf bedoel je?
Vanaf het prille begin was het duidelijk wat Hitler voorstond. Voor iedereen.quote:Op maandag 11 januari 2016 13:20 schreef john2406 het volgende:
[..]
Vervang anders bedrijf door organisatie is er niet minder mee hoor het zijn allemaal bedrijven, zelfs een gezin.
Ik was er niet bij weet het dus niet, jij wel?quote:Op maandag 11 januari 2016 13:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vanaf het prille begin was het duidelijk wat Hitler voorstond. Voor iedereen.
Och, in de armste landen is er altijd een puissant rijke elite. Toch komt de bevolking niet in opstand. In Eritrea bijvoorbeeld waar veel migranten vandaag komen heerst al 40 jaar een keiharde dictatuur. Zimbabwe eveneens, zelfs tijdens de periode van hyperinflatie kwam de bevolking niet in opstand.quote:Op maandag 11 januari 2016 13:14 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
In veel revolutie-theorie gaat het dan ook niet om welvaart an sich, maar om 'relative deprivation'. Als iedereen het ellendig heeft is er, kortgezegd, geen probleem, als er bepaalde groepen zijn die het zichtbaar beter hebben is er wel een probleem.
Zowel zijn partijprogramma als, eerder, Mein Kampf, maakten zijn visie uiterst duidelijk.quote:Op maandag 11 januari 2016 13:22 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik was er niet bij weet het dus niet, jij wel?
Of kan je me inlichten?
Ik snap het nog steeds niet helemaal wat je bedoeltquote:Op maandag 11 januari 2016 13:20 schreef john2406 het volgende:
[..]
Vervang anders bedrijf door organisatie is er niet minder mee hoor het zijn allemaal bedrijven, zelfs een gezin.
Mein Kampf is hij daarmee aan de macht gekomen?quote:Op maandag 11 januari 2016 13:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zowel zijn partijprogramma als, eerder, Mein Kampf, maakten zijn visie uiterst duidelijk.
Je vergeet 1 ding en dat is dat dingen zoals partijprogramma's destijds niet binnen 5 seconden voor elke Duitser beschikbaar waren zoals dat nu voor iedereen met 1 muisklik beschikbaar is.quote:Op maandag 11 januari 2016 13:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zowel zijn partijprogramma als, eerder, Mein Kampf, maakten zijn visie uiterst duidelijk.
Laten we nou ook net een crisis achter de rug hebbenquote:Op maandag 11 januari 2016 13:30 schreef empa1010 het volgende:
De opkomst van Hitler heeft met veel meer factoren te maken. O.a. de beurskrach van 1929.
Gelukkig kun je de ene crisis niet met de andere vergelijkenquote:Op maandag 11 januari 2016 13:32 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Laten we nou ook net een crisis achter de rug hebben
Is dat zo is die achter de rug?quote:Op maandag 11 januari 2016 13:32 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Dat maakt zo vreselijk veel verschil inderdaad. Schreef het net ook in een ander topic, dat in de jaren 90 die stromen asielzoekers er ook waren, maar als je het nieuws niet actief volgde, dan wist je het gewoon niet. Laat staan dat je je er boos om kon maken.quote:Op maandag 11 januari 2016 13:28 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Je vergeet 1 ding en dat is dat dingen zoals partijprogramma's destijds niet binnen 5 seconden voor elke Duitser beschikbaar waren zoals dat nu voor iedereen met 1 muisklik beschikbaar is.
Velen zijn gewoon gevallen voor zijn speeches en de manier waarop hij die presenteerde.
Achter de rug? We zitten er nog steeds middenin. En het zal waarschijnlijk het komend jaar nog weer een stuk erger worden. Geld lenen om schulden af te betalen is nou niet een duurzame oplossing voor een crisis namelijk.quote:Op maandag 11 januari 2016 13:32 schreef Toefjes het volgende:
[..]
De gelijkenissen zijn in elk geval wel dat de gewone burger vaak de sjaak is. Al zijn de oorzaken die ten grondslag lagen wel anders, de effecten qua werkloosheid en armoede waren er weldegelijk.quote:Op maandag 11 januari 2016 13:33 schreef empa1010 het volgende:
[..]
Gelukkig kun je de ene crisis niet met de andere vergelijken
Laat ik het zo stellen: In tegenstelling tot de jaren hiervoor lijkt het mij, en mijn gehele familie-vrienden en kennissenkring in economisch opzicht goed te gaan, waar het in de jaren daarvoor toch door ontslagen en schuldgenererende onderwater-huizen gedomineerd werd. Als ik alleen maar voorspoed signaleer vind ik het lastig om te zeggen dat ik me midden in een crisis bevind.quote:Op maandag 11 januari 2016 13:36 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Achter de rug? We zitten er nog steeds middenin. En het zal waarschijnlijk het komend jaar nog weer een stuk erger worden. Geld lenen om schulden af te betalen is nou niet een duurzame oplossing voor een crisis namelijk.
De meeste Islamieten in de wereld onderschrijven gedachtes als:quote:Op maandag 11 januari 2016 13:10 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Zo zeg. Jij bent wel lekker geindoctrineerd door Wilders om zo ALLE Islamiten over 1 kam te scheren en in een hoekje te zetten. Doe je dat ook zo met bv Christenen of Boeddhisten? Of Money gelovigen?
Ik zou me eens gaan verdiepen in hoe de meeste Islamitische mensen denken en wat ze willen. Ga er eens naartoe, probeer een gesprek aan te knopen en je zult zien dat de meesten gewoon in vrede willen leven met hun buren (ook al hebben ze een ander geloof), net als jij.
Het is gewoon onwetendheid van je wat nu je denkkader bepaald dus zorg ervoor dat je meet te weten komt over dit onderwerp.
Tja, columnisten, opiniemakers e.d. mogen de boel wat opschudden, daarvoor heeft men hen in dienst.quote:Op maandag 11 januari 2016 13:19 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Hoort toch thuis in de Prive ofzo, niet in een krant die mensen van nieuws hoort te voorzien. Ik vind het echt walgelijk, mensen zo afbranden.
Wellicht ziet Karskens een rol voor zichzelf weggelegd?quote:Op maandag 11 januari 2016 13:55 schreef DustPuppy het volgende:
Ik vraag me dan wel af wie er na 'la Revolución' dan dit land zou moeten gaan besturen.
Thoughts?
Tja dat is nou precies het denken wat ons in de eerste plaats in de crisis heeft gebracht. Korte termijn denken en heel beperkt kijken. Wel eens gehoord van het spreekwoord: Kijk eens wat verder dan je neus lang is?quote:Op maandag 11 januari 2016 13:51 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Laat ik het zo stellen: In tegenstelling tot de jaren hiervoor lijkt het mij, en mijn gehele familie-vrienden en kennissenkring in economisch opzicht goed te gaan, waar het in de jaren daarvoor toch door ontslagen en schuldgenererende onderwater-huizen gedomineerd werd. Als ik alleen maar voorspoed signaleer vind ik het lastig om te zeggen dat ik me midden in een crisis bevind.
Nou, nu brand je zelf de columnist af omdat hij ook iemand afbrandt. Zo wordt de wereld natuurlijk nooit een stukje gezelliger.quote:Op maandag 11 januari 2016 14:10 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Tja dat is nou precies het denken wat ons in de eerste plaats in de crisis heeft gebracht. Korte termijn denken en heel beperkt kijken. Wel eens gehoord van het spreekwoord: Kijk eens wat verder dan je neus lang is?
Die punten gelden net zo goed voor strenge Christenen. En kijk eens hoeveel er daarvan bv in de USA wonen.quote:Op maandag 11 januari 2016 13:58 schreef KrappeAuto het volgende:
[..]
De meeste Islamieten in de wereld onderschrijven gedachtes als:
1) De vrouw moet altijd haar man gehoorzamen;
2) Belediging van de profeet Mohammed moet vervolgd worden;
3) Homoseksualiteit moet verboden zijn;
4) Verlaten van de Islam betekent vervolging;
5) Sharia is goed.
Bron: Pew Research Center. http://www.pewforum.org/2(...)cs-society-overview/
Dat wil niet zeggen dat alle moslims zo denken, maar er is wel brede steun in Islamitische gemeenschappen voor minstens één van bovenstaande stellingen. Dat is een feit.
Er zullen ongetwijfeld Christenen en Boedhisten bestaan die ook verschrikkelijk gedachtes hebben, maar over het algemeen zijn vooral Christelijke samenlevingen leefbaar voor iedereen, inclusief minderheden. Dat is niet het geval voor Islamitische landen.
Ik brand niet af. Dit is gewoon proberen jou een beetje inzicht bij te brengen. Dat de wereld niet meer je eigen kleine cirkeltje is.quote:Op maandag 11 januari 2016 14:13 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Nou, nu brand je zelf de columnist af omdat hij ook iemand afbrandt. Zo wordt de wereld natuurlijk nooit een stukje gezelliger.
Het aantal strenge Christenen in de wereld die vergelijkbare gedachtes erop na houden worden overschaduwd door het aantal moslims met deze gedachtes. Bijvoorbeeld: meer dan een miljard moslims vindt dat een vrouw haar man altijd moet gehoorzamen. Ik moet nog altijd een betrouwbare bron tegenkomen waaruit blijkt dat een soortgelijk aantal Christenen zulke gedachtes hebben.quote:Op maandag 11 januari 2016 14:18 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Die punten gelden net zo goed voor strenge Christenen. En kijk eens hoeveel er daarvan bv in de USA wonen.
En er zijn genoeg Islamitische landen waar het prima leefbaar is voor minderheden.
Het verhaal van kapitein Ortega zou dus best eens waar kunnen zijn...quote:Op maandag 11 januari 2016 13:51 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Laat ik het zo stellen: In tegenstelling tot de jaren hiervoor lijkt het mij, en mijn gehele familie-vrienden en kennissenkring in economisch opzicht goed te gaan, waar het in de jaren daarvoor toch door ontslagen en schuldgenererende onderwater-huizen gedomineerd werd. Als ik alleen maar voorspoed signaleer vind ik het lastig om te zeggen dat ik me midden in een crisis bevind.
Oh ja, ik zal binnenkort eens googlen op wereld. Bedankt.quote:Op maandag 11 januari 2016 14:19 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ik brand niet af. Dit is gewoon proberen jou een beetje inzicht bij te brengen. Dat de wereld niet meer je eigen kleine cirkeltje is.
De grondgedachte van de islam is gewoon heel anders dan die van het Christendom. Tussen Islam en Jodendom zit trouwens minder verschilquote:Op maandag 11 januari 2016 14:21 schreef KrappeAuto het volgende:
[..]
Het aantal strenge Christenen in de wereld die vergelijkbare gedachtes erop na houden worden overschaduwd door het aantal moslims met deze gedachtes. Bijvoorbeeld: meer dan een miljard moslims vindt dat een vrouw haar man altijd moet gehoorzamen. Ik moet nog altijd een betrouwbare bron tegenkomen waaruit blijkt dat een soortgelijk aantal Christenen zulke gedachtes hebben.
Noem één Islamitisch land waar Christenen, vrouwen, Joden en afvalligen dezelfde levenskwaliteit hebben als de Islamitische bevolking.
Zonder de financiële hulp van veel grote bedrijven zoals Krups, IG Farben maar ook bedrijven uit Amerika was Hitler nooit aan de macht gekomen.quote:Op maandag 11 januari 2016 13:30 schreef empa1010 het volgende:
De opkomst van Hitler heeft met veel meer factoren te maken. O.a. de beurskrach van 1929.
Oké, dit is een behoorlijk sneu interview met zichzelfquote:Op dinsdag 12 januari 2016 21:40 schreef Kosmoproleet het volgende:
Hier trouwens Karskens die zichzelf 8 miljoen complimenten geeft.
http://www.arnoldkarskens(...)=89:weblog&Itemid=50
Dat is niet heel veel anders dan de 'logica' die op diverse fora ontstaat. Meestal is het vooral zo dat het er logisch uitziet omdat er van bepaalde grondbeginselen uitgegaan wordt en aannames in de redenatie zitten.quote:Op maandag 11 januari 2016 13:28 schreef WheeledWarrior het volgende:
Velen zijn gewoon gevallen voor zijn speeches en de manier waarop hij die presenteerde.
Probeer het uit gooi eens een balletje op waar dan ook!quote:Op dinsdag 12 januari 2016 22:44 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dat is niet heel veel anders dan de 'logica' die op diverse fora ontstaat. Meestal is het vooral zo dat het er logisch uitziet omdat er van bepaalde grondbeginselen uitgegaan wordt en aannames in de redenatie zitten.
En als mensen structureel alleen joop.nl, alleen geenstijl.nl, alleen homeopatie.nl of alleen niburu.nl lezen ligt steeds vatbaarder worden voor die logica voor de hand. Mits in de basis de aanleg aanwezig was. Discussies hebben dan hetzelfde effect als speeches.
geweldigquote:Op dinsdag 12 januari 2016 21:40 schreef Kosmoproleet het volgende:
Hier trouwens Karskens die zichzelf 8 miljoen complimenten geeft.
http://www.arnoldkarskens(...)=89:weblog&Itemid=50
Hij is onafhankelijk journalist en verdient weinig. Andere hoernalisten doen precies wat hun opdrachtgever wil en schrijven dus andere shit. Iemand als Jeroen Pauw verdient miljoenen die betaald worden door de VARA en die wordt uiteindelijk betaald door ... juist... onsquote:Op dinsdag 12 januari 2016 22:18 schreef Toefjes het volgende:
Oké, dit is een behoorlijk sneu interview met zichzelf
Dat ene incident hebben we al gehad. Europeanen zijn over het algemeen niet zo snel boos te krijgen maar zolang de incidenten zich blijven opstapelen er de politiek keihard faalt de problemen uberhaupt te benoemen en wegkijkt komt er wel een keer een breekpunt ja. En dan geldt het gezegde wel een beetje: Europeanen zijn best aardig, tot ze het niet meer zijn en ja dan breekt echt de pleuris wel uit hier.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat denken jullie? Hebben we maar één incident nodig en dan breekt de Europese Lente uit?
Door conflicten zijn we in Europa waar we nu zijn, seculier en met al onze vrijheden, tolerant en democratisch. Als er conflicten nodig zijn om die kernwaarden te houden dan is dat maar zo.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Mwoah, freelancers zijn toch net ietsjes opportunistischer dan journalisten in vaste dienst. Wanneer je stukken moet verkopen om geld te verdienen, schrijf je sneller wat de opdrachtgever wil lezen. Dat merk je ook wel in de artikelen die Karskens maakt voor TPO. Niet dat hij daarin leugens verkondigt, maar hij gebruikt wel een bepaalde toon.quote:Op woensdag 13 januari 2016 08:16 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Hij is onafhankelijk journalist en verdient weinig. Andere hoernalisten doen precies wat hun opdrachtgever wil en schrijven dus andere shit. Iemand als Jeroen Pauw verdient miljoenen die betaald worden door de VARA en die wordt uiteindelijk betaald door ... juist... ons
Zou ik niet te hard roepen. Zeker nu zowel Rusland als de VS zich ermee bemoeien en ze allebei een totaal ander idee hebben over hoe ze IS aan moeten pakken en ze zich allebei afvragen of de ander het conflict niet gebruikt om zijn eigen agenda door te drukken. Het hele IS debacle kan best wel eens tot een wereldoorlog leiden als de 2 grootmachten onderling ruzie krijgen en we zijn we al een paar keer best dichtbij ruzie geweest. Ook de vluchtelingenstroom creeert in de EU enorm veel frictie, kijk maar naar oost europese landen die (terecht) weigeren om die barbaren op te nemen terwijl Duitsland onder de voet wordt gelopen en de bevolking het intussen ook beu is.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:29 schreef Heilwasser het volgende:
[..]
WOII wat beter bestuderen zal veel helpen. We zijn nog nooit verder van een wereldoorlog geweest. Conflicten in het MO betekenen niets,
Probleem is dat wij hier een korte termijn geheugen van een goudvis hebben. Over een jaar is iedereen de aanslagen in frankrijk al lang en breed weer vergeten. Ik hoorde dezelfde geluiden over 'de revolutie' na 9/11, vervolgens na de aanslagen in Londen en Madrid.quote:Op woensdag 13 januari 2016 08:52 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat ene incident hebben we al gehad. Europeanen zijn over het algemeen niet zo snel boos te krijgen maar zolang de incidenten zich blijven opstapelen er de politiek keihard faalt de problemen uberhaupt te benoemen en wegkijkt komt er wel een keer een breekpunt ja. En dan geldt het gezegde wel een beetje: Europeanen zijn best aardig, tot ze het niet meer zijn en ja dan breekt echt de pleuris wel uit hier.
Of dat in mei is of pas later weet ik niet maar als deze stroom 'incidenten' door blijft gaan voorzie ik dit jaar nog wel een massale opstand. Ik hoop van ganse harte dat politici vóór die tijd het licht gaan zien en ál die asielzoekers massaal teruggestuurd worden. De enige andere optie blijft denk ik inderdaad een burgeropstand en revolutie. Mensen zijn het zat, zelfs de meest gematige mensen in elk geval in mijn directe omgeving zijn het kotsbeu momenteel.
[..]
Door conflicten zijn we in Europa waar we nu zijn, seculier en met al onze vrijheden, tolerant en democratisch. Als er conflicten nodig zijn om die kernwaarden te houden dan is dat maar zo.
En zo hoort het ook, ik kijk er al naar uit.quote:Op woensdag 13 januari 2016 09:41 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Probleem is dat wij hier een korte termijn geheugen van een goudvis hebben. Over een jaar is iedereen de aanslagen in frankrijk al lang en breed weer vergeten. Ik hoorde dezelfde geluiden over 'de revolutie' na 9/11, vervolgens na de aanslagen in Londen en Madrid.
In mei zitten we gewoon op het terras bier te zuipen.
Dat bedoelde Karskens denk ik ook... in mei blazen ze dat terras, vol bierzuipende mensen, dan ook op en dan begint de revolutiequote:Op woensdag 13 januari 2016 09:41 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Probleem is dat wij hier een korte termijn geheugen van een goudvis hebben. Over een jaar is iedereen de aanslagen in frankrijk al lang en breed weer vergeten. Ik hoorde dezelfde geluiden over 'de revolutie' na 9/11, vervolgens na de aanslagen in Londen en Madrid.
Welnee...wat een irrationele angstmakerij. Enig idee hoe vaak de USA en de Sovjet-Unie op voet van oorlog stonden en dat er uiteindelijk vrij weinig is gebeurt? Dat is één van de reden waarom men zoveel proxy-oorlogen uitvochten tijdens de koude oorlog, om maar niet tegen elkaar te vechten.quote:Op woensdag 13 januari 2016 09:21 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Zou ik niet te hard roepen. Zeker nu zowel Rusland als de VS zich ermee bemoeien en ze allebei een totaal ander idee hebben over hoe ze IS aan moeten pakken en ze zich allebei afvragen of de ander het conflict niet gebruikt om zijn eigen agenda door te drukken. Het hele IS debacle kan best wel eens tot een wereldoorlog leiden als de 2 grootmachten onderling ruzie krijgen en we zijn we al een paar keer best dichtbij ruzie geweest. Ook de vluchtelingenstroom creeert in de EU enorm veel frictie, kijk maar naar oost europese landen die (terecht) weigeren om die barbaren op te nemen terwijl Duitsland onder de voet wordt gelopen en de bevolking het intussen ook beu is.
Dat zijn gevaarlijke coctails die best wel tot een 3e wereldoorlog kunnen leiden als er niks aan gedaan wordt.
Tja rium 60 jaar indoctrinatie met de dreiging dat je familie wat wordt aangedaan als je durft op te staan tegen de grote leider is toch een ander recept dan we in Europa hebben lijkt me. En zelfs in N-korea zie ik ook nog wel een keer een revolutie plaatsvinden zodra mensen daar toegang krijgen tot meer informatie. Alles staat of valt met de controle van de media.quote:Op maandag 11 januari 2016 13:13 schreef Homey het volgende:
[..]
Zeg nooit nooit natuurlijk. Maar de kans is gewoon heel erg klein. Enkele jaren geleden was ik in Noord-Korea waar de bevolking straatarm is en zwaar wordt onderdrukt, toch komen ze niet in opstand.
De hoeveelheid incidenten stapelt zich intussen zo ver op dat men het niet kan vergeten. Intussen is het elke dag wel raak.quote:Op woensdag 13 januari 2016 09:41 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Angstmakerij misschien maar Rusland heeft al gegronde vermoedens dat de VS achter de creatie van IS zit om Assad weg te jagen, en laat dat nou een bondgenoot van Rusland zijn.quote:Op woensdag 13 januari 2016 09:47 schreef Semisane het volgende:
[..]
Welnee...wat een irrationele angstmakerij. Enig idee hoe vaak de USA en de Sovjet-Unie op voet van oorlog stonden en dat er uiteindelijk vrij weinig is gebeurt? Dat is één van de reden waarom men zoveel proxy-oorlogen uitvochten tijdens de koude oorlog, om maar niet tegen elkaar te vechten.
Op dit moment hebben Rusland en USA een gezamenlijke vijand zelfs, maar jij denkt dat enkel een meningsverschil over de aanpak tot een wereldoorlog zou gaan leiden?
Wat een onzin, het komt er gewoon op neer dat Rusland het op lost zoals Rusland dat wilt en dat de USA het op hun manier doet en ze gewoon lekker uit elkaars vaarwater blijven. Beide landen zijn veel te ervaren en begrijpen de consequenties van een conflict veel te goed om überhaupt die richting op te gaan. Zo'n enorme bedreiging is IS ook weer niet voor beide landen.
Het is weer eens een proxy-oorlog. No way dat de grootmachten zich hier direct aan gaan branden. Tevens bondgenoot of niet, ik zie geen enkel NAVO-land op dit moment bereid om Turkije militaire hulp te bieden, daarvoor heeft Erdogan zich iets te weinig als betrouwbare bondgenoot gedragen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 09:58 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
De hoeveelheid incidenten stapelt zich intussen zo ver op dat men het niet kan vergeten. Intussen is het elke dag wel raak.
[..]
Angstmakerij misschien maar Rusland heeft al gegronde vermoedens dat de VS achter de creatie van IS zit om Assad weg te jagen, en laat dat nou een bondgenoot van Rusland zijn.
Of ze elkaar gaan beschieten is natuurlijk de vraag en dat zal niet snel gebeuren maar op een nieuwe koude oorloog zit ook niemand te wachten en als Turkije nog een paar straaljagers neerknalt kan dat ook best wel eens een backlash veroorzaken en aangezien Turkije Navo lid is kan dat grote consequenties krijgen en begint het wellicht tussen Rusland en de EU en komt de VS er vanzelf wel een keer bij, die willen echt geen oorlog missen.
Het argument is ook niet dat er geen onderlinge spanningen zijn, het argument is dat die er altijd al zijn geweest. Hooguit zijn ze even weggeweest na de ineenstorting van de Sovjet-Unie, maar dat was van korte duur. Het blijft echter voornamelijk een spelletje van blaffende honden.quote:Op woensdag 13 januari 2016 09:58 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
De hoeveelheid incidenten stapelt zich intussen zo ver op dat men het niet kan vergeten. Intussen is het elke dag wel raak.
[..]
Angstmakerij misschien maar Rusland heeft al gegronde vermoedens dat de VS achter de creatie van IS zit om Assad weg te jagen, en laat dat nou een bondgenoot van Rusland zijn.
Of ze elkaar gaan beschieten is natuurlijk de vraag en dat zal niet snel gebeuren maar op een nieuwe koude oorloog zit ook niemand te wachten en als Turkije nog een paar straaljagers neerknalt kan dat ook best wel eens een backlash veroorzaken en aangezien Turkije Navo lid is kan dat grote consequenties krijgen en begint het wellicht tussen Rusland en de EU en komt de VS er vanzelf wel een keer bij, die willen echt geen oorlog missen.
Mweh, het Rusland anno 2016 is nog geen schim van de absolute wereldmacht die de Sovjet-Unie ooit was. De problemen zullen inderdaad eerder ontstaan wanneer China z'n militaire macht buiten de eigen landgrenzen wat meer laat gelden, en die tijd komt er vrij snel aan.quote:Op woensdag 13 januari 2016 10:08 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het argument is ook niet dat er geen onderlinge spanningen zijn, het argument is dat die er altijd al zijn geweest. Hooguit zijn ze even weggeweest na de ineenstorting van de Sovjet-Unie, maar dat was van korte duur. Het blijft echter voornamelijk een spelletje van blaffende honden.
Ik zie nog eerder conflicten op 'wereldniveau' ontstaan over bijvoorbeeld de Zuid-Chinese Zee.
Inderdaad, de grootste crisis moet nog komen. De VS heeft intussen ruim 20 biljoen (20.000.000.000.000) dollar schuldquote:Op maandag 11 januari 2016 13:36 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Achter de rug? We zitten er nog steeds middenin. En het zal waarschijnlijk het komend jaar nog weer een stuk erger worden. Geld lenen om schulden af te betalen is nou niet een duurzame oplossing voor een crisis namelijk.
Ik denk het niet. Sowieso is er geen duidelijk doel wat betreft 'deze revolutie'. Wat wil men dan precies gaan doen? Met z'n alle vrijwillig de grenzen gaan bewaken? Is dat de revolutie? Of zetten we de tweede kamer in de fik? Gaan we winkels kapot slaan van buitenlanders (terwijl mensen met een winkel juist wel vaak gewoon hard werken).quote:Op woensdag 13 januari 2016 09:46 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Dat bedoelde Karskens denk ik ook... in mei blazen ze dat terras, vol bierzuipende mensen, dan ook op en dan begint de revolutie
ironisch genoeg zie ik nog eerder 'onze' allochtonen opstaan voor een revolutie tegen immigranten dan 'de nederlander'quote:Op woensdag 13 januari 2016 10:16 schreef Drieklank het volgende:
Welke Nederlandse man komt zijn bed uit om revolutie te spelen? Het is voor menig Jan en Kees al te vermoeiend om boodschappen te halen na een werkdag van 8 uur op kantoor.
Panem et circenses inderdaad. Zolang het volk brood en spelen heeft is het ze niet waard om massaal te gaan rellen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 10:16 schreef Drieklank het volgende:
Welke Nederlandse man komt zijn bed uit om revolutie te spelen? Het is voor menig Jan en Kees al te vermoeiend om boodschappen te halen na een werkdag van 8 uur op kantoor.
Valt wel mee. Ten tijde van de tweede wereldoorlog was de schuld als percentage van het BNP nog hoger. Bovendien zijn er weinig economen die een schuld van 100% zien als absoluut niet meer af te lossen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 10:13 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Inderdaad, de grootste crisis moet nog komen. De VS heeft intussen ruim 20 biljoen (20.000.000.000.000) dollar schuld
http://www.destaatsschuld(...)nigde-staten-vs-usa/
Dat is 100% van het BNP en eigenlijk niet meer af te lossen, de enige uitweg is een totale crash van het systeem, handig toch? de goudstandaard verlaten.
Vooral bangmakerij in mijn ogen.quote:Het is dat de dollar een wereldcurrency is anders waren de VS allang failliet geweest maar als de dollar alsmaar zwakker wordt dan stappen mensen vanzelf een keer over op een andere valuta en dan stort zowel de dollar als de euro in.
De grote crisis moet echt nog komen, dit is slechts uitstel van executie.
Niets mis met brood en spelen. Die twee zaken zijn mij vrij dierbaar in dit leven.quote:Op woensdag 13 januari 2016 10:18 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Panem et circenses inderdaad. Zolang het volk brood en spelen heeft is het ze niet waard om massaal te gaan rellen.
Daarom is het spreken van een revolutie in een westerse maatschappij (op dit moment) ook lachwekkend. Zelfs op het laagste niveau (de bijstand) heb je in Nederland nog ruim toegang tot voer en vermaak.quote:Op woensdag 13 januari 2016 10:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Niets mis met brood en spelen. Die twee zaken zijn mij vrij dierbaar in dit leven.
In het Romeinse rijk ook......quote:Op woensdag 13 januari 2016 10:23 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Daarom is het spreken van een revolutie in een westerse maatschappij (op dit moment) ook lachwekkend. Zelfs op het laagste niveau (de bijstand) heb je in Nederland nog ruim toegang tot voer en vermaak.
Dat ook niet nee. Poetin heeft die aspiraties wel, maar z'n relatief kleine, krimpende landje (qua bevolkingsaantal) heeft een leger dat in de verste verte niet in de buurt komt bij dat van de VS, laat staan de NAVO. Natuurlijk heeft men aan weerszijden de beschikking over een behoorlijk kernwapenarsenaal, maar het lijkt me sterk dat Syrië of Turkije een reden gaan zijn voor het inzetten van kernwapens.quote:Op woensdag 13 januari 2016 10:12 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Mweh, het Rusland anno 2016 is nog geen schim van de absolute wereldmacht die de Sovjet-Unie ooit was. De problemen zullen inderdaad eerder ontstaan wanneer China z'n militaire macht buiten de eigen landgrenzen wat meer laat gelden, en die tijd komt er vrij snel aan.
Dus? Het Romeinse rijk viel uiteen door binnenlandse politiek, niet door immigranten.quote:
Er zijn meer overeenkomsten dan je denktquote:Op woensdag 13 januari 2016 10:25 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Ga je nu serieus het Romeinse Rijk vergelijken met Nederland anno 2016?
Klopt.quote:Op woensdag 13 januari 2016 10:25 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Dus? Het Romeinse rijk viel uiteen door binnenlandse politiek, niet door immigranten.
Vertel, ik ben benieuwd.quote:Op woensdag 13 januari 2016 10:26 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Er zijn meer overeenkomsten dan je denkt
Stijgende belastingdruk, steeds meer belasting op bepaalde groepen die uiteindelijk vertrekken zodat de belastingdruk op het resternde deel nog hoger wordt etc om maar wat te noemen.quote:
Er is sprake van een invasie van barbaren.quote:
Rusland bevecht IS en de USA bevecht IS, dus of IS in het leven is geroepen voor Assad is weinig relevant meer, die bloeden nu toch langzaam leeg. En of Assad het gaat overleven is ook maar de vraag. Rusland is wel bondgenoot, maar die hebben bondgenoten vaker laten vallen als het een betere/stabielere situatie voor henzelf zou opleveren. Het gaat Rusland gewoon om toegang tot het gebied en of Assad of de volgende leider van dat land daar nou zit is niet heel belangrijk.quote:Op woensdag 13 januari 2016 09:58 schreef Metro2005 het volgende:
Toevallig is de belasting net voor de eerste keer in jaren verlaagd.quote:Op woensdag 13 januari 2016 10:28 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Stijgende belastingdruk, steeds meer belasting op bepaalde groepen die uiteindelijk vertrekken om maar wat te noemen.
Ja, dat heet een zoethoudertje. Of was je vergeten dat dat kwam door een 'meevaller' van 5 miljard. Maar intussen hebben we nog steeds een staatsschuld van 466 miljard euro en elk jaar een tekort van 10 miljard. Het is dat de rente extreem laag is. Gaat die omhoog dan schieten de belastingen de lucht weer in.quote:Op woensdag 13 januari 2016 10:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Toevallig is de belasting net voor de eerste keer in jaren verlaagd.
Het hebben van een hoge staatsschuld is geen probleem an sich. Dat hangt namelijk samen met de staat van de nationale economie. Als die in orde is, is een hoge staatsschuld ook geen enorm probleem.quote:Op woensdag 13 januari 2016 10:32 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ja, dat heet een zoethoudertje. Of was je vergeten dat dat kwam door een 'meevaller' van 5 miljard. Maar intussen hebben we nog steeds een staatsschuld van 466 miljard euro en elk jaar een tekort van 10 miljard. Het is dat de rente extreem laag is. Gaat die omhoog dan schieten de belastingen de lucht weer in.
Als de inkomstenbelasting stijgt van 1% naar 2% is er net zo goed stijgende belastingdruk als wanneer deze van 30% naar 60% zou stijgen. Vage algemeenheden over belastingdruk zeggen natuurlijk niet zo veel. De situatie van bijvoorbeeld boeren in die tijd (die natuurlijk een hele andere, meer prominente rol speelden in de pre-industriële samenlevingen dan vandag de dag) is niet te vergelijken met de situatie van de hedendaagse burger in de VS. Ook leed belastingdruk en masse tot extreme armoede en honger in die tijd. Ook geenszins te vergelijken met de hedendaagse Westerse maatschappijen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 10:28 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Stijgende belastingdruk, steeds meer belasting op bepaalde groepen die uiteindelijk vertrekken zodat de belastingdruk op het resternde deel nog hoger wordt etc om maar wat te noemen.
quote:Op woensdag 13 januari 2016 10:36 schreef KoosVogels het volgende:
Bovendien is onze nationale schuldenberg al decennia torenhoog, en dat heeft nooit geleid tot extreme belastingverhogingen.
Nope, ik constateer enkel.quote:Maar ik heb zo'n vermoeden dat jij een type bent dat hoopt op ellende.
Ik zit bepaald niet te wachten op een wereldoorlog nee. Uberhaupt niet op oorlog. Wel hoop ik dat er een vorm van protest / revolutie komt tegen het asielbeleid.quote:Op woensdag 13 januari 2016 10:29 schreef Semisane het volgende:
Volgens mij zou je het gewoon een interessant iets vinden zo'n derde wereldoorlog?
quote:Op woensdag 13 januari 2016 10:48 schreef Metro2005 het volgende:
Wel hoop ik dat er een vorm van protest / revolutie komt tegen het asielbeleid.
Dan heb je weinig besef van wat er op het moment aan de hand is. We leven in totaal onvoorspelbare tijden gezien de strategie van geld bij blijven printen om de economie te stimuleren. Er worden nog steeds elke dag enorme hoeveelheden geld in het systeem gepompt om de economie draaiende te houden. Dit soort maatregelen zijn ongekend en niemand weet de uitkomtst hiervan. Behalve dan dat het logisch verstand is dat dit een keer enorm gaat klappen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 10:21 schreef Monolith het volgende:
[..]
Valt wel mee. Ten tijde van de tweede wereldoorlog was de schuld als percentage van het BNP nog hoger. Bovendien zijn er weinig economen die een schuld van 100% zien als absoluut niet meer af te lossen.
Japan zit bijvoobeeld nog 2,5x zo hoog en in bijvoorbeeld Portugal, Italië en Ierland ligt die schuld ook wel een stuk hoger. Bovendien is de economie van de VS een stuk gezonder en veerkrachtiger. Zeker gezien het feit dat we zojuist de zwaarste economische crisis sinds tijden hebben gehad, is de VS er relatief ongeschonden uitgekomen.
[..]
Vooral bangmakerij in mijn ogen.
Dat is een populair riedeltje in BNW en lolbertarische kringen, maar dit soort vage algemeenheden zeggen weinig. "We weten niet wat de uitkomst van X is, maar logischerwijs leidt het tot de implosie van het hele systeem' is natuurlijk een hilarisch stompzinnige gevolgtrekking.quote:Op woensdag 13 januari 2016 11:33 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Dan heb je weinig besef van wat er op het moment aan de hand is. We leven in totaal onvoorspelbare tijden gezien de strategie van geld bij blijven printen om de economie te stimuleren. Er worden nog steeds elke dag enorme hoeveelheden geld in het systeem gepompt om de economie draaiende te houden. Dit soort maatregelen zijn ongekend en niemand weet de uitkomtst hiervan. Behalve dan dat het logisch verstand is dat dit een keer enorm gaat klappen.
De algemeen geldende mening over asielzoekers in de afgelopen tijd wel fors veranderd.quote:Op woensdag 13 januari 2016 11:12 schreef Drieklank het volgende:
[..]![]()
We zijn vergeten dat we tien jaar geleden ook graag een strenger asielbeleid wilden. En dat kregen we. Maar ijzeren Rita werd fel bekritiseerd. IJzeren Rita mocht geen uitgeprocedeerde asielzoekers op straat zetten. IJzeren Rita mocht uitgeprocedeerde asielzoekers niet uitzetten. IJzeren Rita werd gedwongen tot een generaal pardon. IJzeren Rita moest opstappen.
En nu deze trend is overgewaaid bewegen we weer een andere kant op?
Wat een dom volk. Het stemvee laat zich door alles en iedereen manipuleren om de een of andere mening te hebben. Dat heet dan democratie.
Een populair riedeltje? Het zijn gewoon feiten wat ik noem. Dat je dit soort dingen niet uit overheidskringen hoort is omdat ze mensen niet bang willen maken maar elke gerespecteerde economoon zal je vertellen dat ze geen enkel idee hebben hoe de maatregelen die ze genomen hebben zullen uitpakken.quote:Op woensdag 13 januari 2016 11:35 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is een populair riedeltje in BNW en lolbertarische kringen, maar dit soort vage algemeenheden zeggen weinig. "We weten niet wat de uitkomst van X is, maar logischerwijs leidt het tot de implosie van het hele systeem' is natuurlijk een hilarisch stompzinnige gevolgtrekking.
Nee, jij constateert dat er 'veel geld in het systeem wordt gepompt', dat niemand weet waar dat toe gaat leiden, maar dat de boel wel een keer gaat klappen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 11:49 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Een populair riedeltje? Het zijn gewoon feiten wat ik noem. Dat je dit soort dingen niet uit overheidskringen hoort is omdat ze mensen niet bang willen maken maar elke gerespecteerde economoon zal je vertellen dat ze geen enkel idee hebben hoe de maatregelen die ze genomen hebben zullen uitpakken.
Of ga je het beleid van enorme hoeveelheden geld die er de laatste jaren in het systeem zijn gepompt en nog steeds elke dag gebeuren soms ontkennen?
Dat is volgens mij het enige logisch gevolg. De vraag is alleen wanneer het ontstaat en of er voor die tijd niet andere problemen ontstaan zoals hogere rentes waardoor belastingen omhoog moeten, een economie die in het slop raakt door bv een dalende export waardoor het terugbetalen van de lening een groot probleem wordt etc.quote:Op woensdag 13 januari 2016 11:58 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, jij constateert dat er 'veel geld in het systeem wordt gepompt', dat niemand weet waar dat toe gaat leiden, maar dat de boel wel een keer gaat klappen.
Heb je zelf niet door dat die redenering mank gaat?
En daar gaat het dus fout.quote:Op woensdag 13 januari 2016 12:05 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat is volgens mij het enige logisch gevolg.
Dat gaf ik inderdaad al aan en je ziet hier dus ook direct dat een minder goed wordende economie zoals in 2008 gebeurde direct zijn weerslag heeft op het percentage van het BNP wat opgaat aan staatsschuld. Dat is in nog geen 3 jaar tijd gestegen met bijna 20%.quote:Op woensdag 13 januari 2016 12:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En daar gaat het dus fout.
Net zoals jouw grafiekje waarin de stijging van de staatsschuld in absolute zin weer wordt gegeven. Dat zegt helemaal niets over de houdbaarheid van onze schulden, iets wat je zelf ook al half leek te beseffen. Onderstaande grafiek is wat dat betreft een betere indicator.
[ afbeelding ]
De staatsschuld als percentage van het BNP.
Dat wil wel eens gebeuren wanneer de (westerse) wereld in een economische crisis terechtkomt. Zie bijvoorbeeld de stijging van de staatsschuld als percentage van het BNP aan het begin van de jaren '80. Toen viel de economie ook hard op z'n gat. De werkloosheid vloog door het dak en ons begrotingstekort lag enkele jaren boven de 10 procent. Er was woningnood en veel Nederlanders moesten de eindjes aan elkaar knopen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 12:11 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat gaf ik inderdaad al aan en je ziet hier dus ook direct dat een minder goed wordende economie zoals in 2008 gebeurde direct zijn weerslag heeft op het percentage van het BNP wat opgaat aan staatsschuld. Dat is in nog geen 3 jaar tijd gestegen met bijna 20%.
Ik beweer dan ook nergens dat we niet meer uit dat dal komenquote:Op woensdag 13 januari 2016 12:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat wil wel eens gebeuren wanneer de (westerse) wereld in een economische crisis terechtkomt. Zie bijvoorbeeld de stijging van de staatsschuld als percentage van het BNP aan het begin van de jaren '80. Toen viel de economie ook hard op z'n gat. De werkloosheid vloog door het dak en ons begrotingstekort lag enkele jaren boven de 10 procent. Er was woningnood en veel Nederlanders moesten de eindjes aan elkaar knopen.
De wereld is toen gewoon uit dat economische dal gekropen. Jouw conclusie dat de schuldenberg en de huidige malaise automatisch leidt tot het in elkaar klappen van het systeem, is dus nergens op gebaseerd.
Prima die laatste conclusie trek ik zelf (en vele anderen met mij trouwens).quote:Op woensdag 13 januari 2016 11:58 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, jij constateert dat er 'veel geld in het systeem wordt gepompt', dat niemand weet waar dat toe gaat leiden, maar dat de boel wel een keer gaat klappen.
Heb je zelf niet door dat die redenering mank gaat?
Wat probeer je nou eigenlijk te zeggen?quote:Op woensdag 13 januari 2016 12:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En daar gaat het dus fout.
Net zoals jouw grafiekje waarin de stijging van de staatsschuld in absolute zin weer wordt gegeven. Dat zegt helemaal niets over de houdbaarheid van onze schulden, iets wat je zelf ook al half leek te beseffen. Onderstaande grafiek is wat dat betreft een betere indicator.
[ afbeelding ]
De staatsschuld als percentage van het BNP.
Economisch gezien is er inderdaad weinig aan de hand.quote:Op woensdag 13 januari 2016 12:26 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Wat probeer je nou eigenlijk te zeggen?
Everything is fine here people! Nothing to see! Please walk along!
Die situatie is dus echt totaal niet meer te vergelijken met de huidige.quote:Op woensdag 13 januari 2016 12:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat wil wel eens gebeuren wanneer de (westerse) wereld in een economische crisis terechtkomt. Zie bijvoorbeeld de stijging van de staatsschuld als percentage van het BNP aan het begin van de jaren '80. Toen viel de economie ook hard op z'n gat. De werkloosheid vloog door het dak en ons begrotingstekort lag enkele jaren boven de 10 procent. Er was woningnood en veel Nederlanders moesten de eindjes aan elkaar knopen.
De wereld is toen gewoon uit dat economische dal gekropen. Jouw conclusie dat de schuldenberg en de huidige malaise automatisch leidt tot het in elkaar klappen van het systeem, is dus nergens op gebaseerd.
quote:Op woensdag 13 januari 2016 12:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Economisch gezien is er inderdaad weinig aan de hand.
Dat er sprake was van een economische dip en daar zijn we langzaam maar zeker van aan het herstellen. En nee, we zijn er nog niet, want dat kost nou eenmaal tijd.quote:Op woensdag 13 januari 2016 12:27 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Die situatie is dus echt totaal niet meer te vergelijken met de huidige.
Maar vertel eens, wat is jouw eigen conclusie dan?
Struisvogelpolitiek is dat. Hoe kun je nou serieus denken dat er niks aan de hand is als we een schuldencrisis hebben, een klimaatcrisis, een vluchtelingencrisis, een politieke crisis etc etc??? De hele wereld zit in een gigantische transformatie en alles wat vandaag normaal is zal morgen anders zijn.quote:Op woensdag 13 januari 2016 12:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat er sprake was van een economische dip en daar zijn we langzaam maar zeker van aan het herstellen. En nee, we zijn er nog niet, want dat kost nou eenmaal tijd.
Ik kijk in ieder geval met vertrouwen naar de toekomst.
Vooral blijven doen. Veel verband met de werkelijkheid heeft dat niet, maar daar hoef je je niet per definitie aan te storen, toch?quote:Op woensdag 13 januari 2016 12:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat er sprake was van een economische dip en daar zijn we langzaam maar zeker van aan het herstellen. En nee, we zijn er nog niet, want dat kost nou eenmaal tijd.
Ik kijk in ieder geval met vertrouwen naar de toekomst.
Net zoals de beurzen die ook totaal geen verband meer hebben met de reeele economie.quote:Op woensdag 13 januari 2016 12:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
Vooral blijven doen. Veel verband met de werkelijkheid heeft dat niet, maar daar hoef je je niet per definitie aan te storen, toch?
Een beetje historisch besef doet wonderen. Ik erken dat er crises zijn, maar dat is niet direct reden te vrezen voor het ergste. Gedurende de Koude Oorlog was er sprake van economische neergang in combinatie met de vrees voor een Derde Wereldoorlog. Mensen hadden geen vertrouwen in de toekomst, maar uiteindelijk werd de soep niet zo heet gegeten en werden echte catastrofes afgewend.quote:Op woensdag 13 januari 2016 12:34 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Struisvogelpolitiek is dat. Hoe kun je nou serieus denken dat er niks aan de hand is als we een schuldencrisis hebben, een klimaatcrisis, een vluchtelingencrisis, een politieke crisis etc etc??? De hele wereld zit in een gigantische transformatie en alles wat vandaag normaal is zal morgen anders zijn.
Ik kijk trouwens ook met vertrouwen naar de toekomst maar waarschijnlijk op een hele andere manier als jij. Ik ben blij dat de politieke en ecomische systemen die we hebben gaan crashen. Hoog tijd voor wat anders.
Dat is eigenlijk het enige argument van Koos in de hele discussie. Het gaat prima, gaat u rustig slapen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 12:28 schreef Japie77 het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Zoals ik al zei dus. Weltrusten!
Zoals ik al zei maak ik me absoluut geen zorgen. Ik verwelkom veel van deze veranderingen juist. Ik zie mezelf ook niet als onheilsprofeet. Voor jou (en veel anderen) zal het onheil zijn omdat ze graag willen dat de dingen zo blijven als ze zijn. Maar nieuwsflits, voor veel mensen in Europa is de manier van leven van "vroeger" al de nek omgedraaid en dat zal voor de nederlanders ook komen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 12:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Een beetje historisch besef doet wonderen. Ik erken dat er crises zijn, maar dat is niet direct reden te vrezen voor het ergste. Gedurende de Koude Oorlog was er sprake van economische neergang in combinatie met de vrees voor een Derde Wereldoorlog. Mensen hadden geen vertrouwen in de toekomst, maar uiteindelijk werd de soep niet zo heet gegeten en werden echte catastrofes afgewend.
Het feit is echter dat wij westerlingen het nog nooit zo goed hebben gehad, ondanks dat we net een economische crisis achter de rug hebben en miljoenen vluchtelingen opvangen.
Uiteraard staat het je vrij om de onheilsprofeet uit te hangen. Veel succes daarmee. Ik geniet echter met volle teugen van het leven in ons land en de welvaart die wij hebben. En natuurlijk zijn er crises, maar ik ga er niet vanuit dat die onze manier van leven de nek omdraaien.
Bovendien heeft je overal altijd maar zorgen over maken weinig zin.
Misschien een baan en wat hobby's zoeken, Japie.quote:Op woensdag 13 januari 2016 12:55 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Zoals ik al zei maak ik me absoluut geen zorgen. Ik verwelkom veel van deze veranderingen juist. Ik zie mezelf ook niet als onheilsprofeet. Voor jou (en veel anderen) zal het onheil zijn omdat ze graag willen dat de dingen zo blijven als ze zijn. Maar nieuwsflits, voor veel mensen in Europa is de manier van leven van "vroeger" al de nek omgedraaid en dat zal voor de nederlanders ook komen.
Heb ik allebei. Heb eigenlijk te veel hobby's maar goed das een ander verhaal.quote:Op woensdag 13 januari 2016 12:58 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Misschien een baan en wat hobby's zoeken, Japie.
Wees dan niet zo somber.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:01 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Heb ik allebei. Heb eigenlijk te veel hobby's maar goed das een ander verhaal.
Zoals ik al zei maak ik me absoluut geen zorgen. Ik verwelkom veel van deze veranderingen juist. Ik zie mezelf ook niet als onheilsprofeet. Voor jou (en veel anderen) zal het onheil zijn omdat ze graag willen dat de dingen zo blijven als ze zijn. Maar nieuwsflits, voor veel mensen in Europa is de manier van leven van "vroeger" al de nek omgedraaid en dat zal voor de nederlanders ook komen.quote:
Op het moment dat je ziet dat er allerlei ontwikkelingen gaande zijn is het niet meer dan normaal dat je daar de vraagtekens bij zet.quote:
Welke manier van leven van "vroeger" doel je op? Op het feit dat zowel economisch, maatschappelijk, als technologisch de wereld van nu totaal niet te vergelijken is met pakweg de jaren 80 (of zelfs de jaren 90), laat staan de decennia daarvoor?quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:05 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Zoals ik al zei maak ik me absoluut geen zorgen. Ik verwelkom veel van deze veranderingen juist. Ik zie mezelf ook niet als onheilsprofeet. Voor jou (en veel anderen) zal het onheil zijn omdat ze graag willen dat de dingen zo blijven als ze zijn. Maar nieuwsflits, voor veel mensen in Europa is de manier van leven van "vroeger" al de nek omgedraaid en dat zal voor de nederlanders ook komen.
quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:17 schreef Semisane het volgende:
[..]
Welke manier van leven van "vroeger" doel je op? Op het feit dat zowel economisch, maatschappelijk, als technologisch de wereld van nu totaal niet te vergelijken is met pakweg de jaren 80 (of zelfs de jaren 90), laat staan de decennia daarvoor?
Maatschappijen zijn aan verandering onderhevig, dat klopt en wellicht gaat het nu een tikkeltje snellen of wellicht ben je nu op een leeftijd dat je het bewust meemaakt en je er nu dus ook bewust zorgen om maakt?
De schaal van die grafiek is wel behoorlijk scheef.quote:Op woensdag 13 januari 2016 12:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Economisch gezien is er inderdaad weinig aan de hand.
Enorm is een ongekwantificeerd waardeoordeel, maar er zijn inderdaad stimulerende maatregelen genomen om de fysieke geldhoeveelheden te vergroten middels bijvoorbeeld QE. In Japan doet men dat overigens al sinds begin deze eeuw. In de VS is men er inmiddels weer mee opgehouden. In de EU kwam men pas veel later met het idee en staat het nu nog gepland tot pakweg 2016.quote:Op woensdag 13 januari 2016 11:49 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Een populair riedeltje? Het zijn gewoon feiten wat ik noem. Dat je dit soort dingen niet uit overheidskringen hoort is omdat ze mensen niet bang willen maken maar elke gerespecteerde economoon zal je vertellen dat ze geen enkel idee hebben hoe de maatregelen die ze genomen hebben zullen uitpakken.
Of ga je het beleid van enorme hoeveelheden geld die er de laatste jaren in het systeem zijn gepompt en nog steeds elke dag gebeuren soms ontkennen?
Weinig concrete aanwijzingen? Heb je wel eens geschiedenis geleerd ?quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:16 schreef Monolith het volgende:
Dat is iets dat sommige mensen heel hard roepen, maar waar bijzonder weinig concrete aanwijzingen voor zijn.
Ze komen zelf al met wat voorbeeldjes aan, die nogal strijdig zijn met deze beweringen:quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:44 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Weinig concrete aanwijzingen? Heb je wel eens geschiedenis geleerd ?
http://dailyreckoning.com/fiat-currency/
EVERY fiat currency since the Romans first began the practice in the first century has ended in devaluation and eventual collapse, of not only the currency, but of the economy that housed the fiat currency as well.
Volgens mij zijn deze landen vrij aardig hersteld van die vermeende ineenstorting van hun munteenheden.quote:In 1992, Finland, Italy, and Norway had currency shocks that spread through Europe.
Gemiddelden zeggen geen zak natuurlijk. De Britse pond draait al meer dan 300 jaar mee. Ook dat 'fails and has to be retooled' is een beetje een non-opmerking. Als je daar kleine aanpassingen in een systeem mee bedoelt dan klopt dat wellicht, maar dan is de gemiddelde levensduur van een IT systeem 3 dagen. Zo lust ik er nog wel een paar.quote:En
http://georgewashington2.blogspot.nl/2011/08/a
verage-life-expectancy-for-fiat.html
The Average Life Expectancy For A Fiat Currency Is 27 Years ... Every 30 To 40 Years The Reigning Monetary System Fails And Has To Be Retooled
Daar zitten we aardig aan momenteel.
Zoals ik al eerder aangaf: Natuurlijk herstellen landen daarna wel weer, maar zo'n instorting wil je gewoon niet meemaken maar is gezien de geschiedenis wel bijna een garantie.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:08 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ze komen zelf al met wat voorbeeldjes aan, die nogal strijdig zijn met deze beweringen:
[..]
Volgens mij zijn deze landen vrij aardig hersteld van die vermeende ineenstorting van hun munteenheden.
Maar jij herinnert je de grote instorting van Noorwegen in 1992 nog? De honderdduizenden Noorse vluchtelingen die hier asiel aanvroegen vanwege de erbarmelijke omstandigheden in hun vaderland? Viel dus wel mee met die enorme ineenstorting, die was er niet.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:22 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder aangaf: Natuurlijk herstellen landen daarna wel weer, maar zo'n instorting wil je gewoon niet meemaken maar is gezien de geschiedenis wel bijna een garantie.
Dat zwartgedrukte mag je onderbouwen met staafbaar bewijs. Anders is het kretologie.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:40 schreef Godshand het volgende:
Karskens is niet goed bij zijn hoofd
Er komt geen burgeroorlog.
Een vergelijkbare situatie gedurende 10tallen jaren is de situatie in de VS en Latijns-Amerika. Veel ghetto's, in de VS hebben zwarten het idee dat ze oefenpoppen zijn voor triggerhappy blanke agenten en er is veel werkloosheid.
Rellen zijn er wel, maar een georganiseerde burgeroorlog is het nooit.
De enigen die tegen elkaar willen matten zijn beperkte geesten die niets hebben met migranten en denken dat ze deze wel eruit kunnen stampen, en de beperkte geesten onder onze allochtone bevolking zelf die denken dat ze zomaar een jihad tegen hun gastland kunnen regelen. De mensen die een beetje kunnen nadenken keuren geweld echter af en zullen nu echt geen bazooka's verzamelen om die beperkte geesten hun energie en geld te geven.
Ik zie echt niet de Nederlanders een PVV regering voluit steunen, waarvan de helft vol zit met hooligan/extreem rechts gespuis.
Het huidige systeem is robuust in die zin dat niemand gebaat is bij een val. Alle economieën zijn dermate gelinkt dat het een ergere shock zou betekenen dan we ooit meegemaakt hebben. Dat is iets om zowel optimistisch als pessimistisch van te worden.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:43 schreef Monolith het volgende:
[..]
Maar jij herinnert je de grote instorting van Noorwegen in 1992 nog? De honderdduizenden Noorse vluchtelingen die hier asiel aanvroegen vanwege de erbarmelijke omstandigheden in hun vaderland? Viel dus wel mee met die enorme ineenstorting, die was er niet.
Elk systeem heeft z'n voor- en z'n nadelen en het huidige systeem fungeert aardig.
Nu haal je er weer van alles bij wat er helemaal niet bij hoort en gewoon niet waar is. Waarom denk je dat alle gerespecteerde economen het hebben over beleid wat nu uitgevoerd word wat totaal nieuw is? En geen enkel idee waar dat toe gaat leiden?quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:16 schreef Monolith het volgende:
[..]
Enorm is een ongekwantificeerd waardeoordeel, maar er zijn inderdaad stimulerende maatregelen genomen om de fysieke geldhoeveelheden te vergroten middels bijvoorbeeld QE. In Japan doet men dat overigens al sinds begin deze eeuw. In de VS is men er inmiddels weer mee opgehouden. In de EU kwam men pas veel later met het idee en staat het nu nog gepland tot pakweg 2016.
Aan de andere kant zijn er echter ook weer nieuwe maatregelen voor banken zoals Basel III, die de geldcreatie remmen.
Maar dat is ook helemaal niet het problematische aan jouw posts. Het problematische is het riedeltje dat die geldcreatie niet goed zou zijn of dat deze zou moeten leiden tot de implosie van ons financiële systeem. Dat is iets dat sommige mensen heel hard roepen, maar waar bijzonder weinig concrete aanwijzingen voor zijn.
Jij haalt je informatie uit totaal verouderde economische boeken die feitelijk gewoon helemaal niet kloppen wat pas is aangetoond. Dus tja....quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:08 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ze komen zelf al met wat voorbeeldjes aan, die nogal strijdig zijn met deze beweringen:
[..]
Volgens mij zijn deze landen vrij aardig hersteld van die vermeende ineenstorting van hun munteenheden.
[..]
Gemiddelden zeggen geen zak natuurlijk. De Britse pond draait al meer dan 300 jaar mee. Ook dat 'fails and has to be retooled' is een beetje een non-opmerking. Als je daar kleine aanpassingen in een systeem mee bedoelt dan klopt dat wellicht, maar dan is de gemiddelde levensduur van een IT systeem 3 dagen. Zo lust ik er nog wel een paar.
En verder zijn obscure internetblogjes sinds het jaar nul dé bron wat betreft de wereldgeschiedenis.
Nou, kom maar door met die nieuwe informatie. Ben benieuwd welke economen net zulke zwarte scenario's schetsen als jij.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:34 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Jij haalt je informatie uit totaal verouderde economische boeken die feitelijk gewoon helemaal niet kloppen wat pas is aangetoond. Dus tja....
Dus omdat de Noren niet massaal hun land ontvluchten is alles ok. nee best joh. In WO2 ontvluchten mensen ook niet massaal het land, niks aan de hand dus volgens jouw redenatie.quote:Op [url=http://forum.fok.nl/topic/2275760
/5/50#p159072056]woensdag 13 januari 2016 16:43[/url] schreef Monolith het volgende:
[..]
Maar jij herinnert je de grote instorting van Noorwegen in 1992 nog? De honderdduizenden Noorse vluchtelingen die hier asiel aanvroegen vanwege de erbarmelijke omstandigheden in hun vaderland? Viel dus wel mee met die enorme ineenstorting, die was er niet.
Elk systeem heeft z'n voor- en z'n nadelen en het huidige systeem fungeert aardig.
http://fd.nl/economie-pol(...)-voor-helikoptergeldquote:Op woensdag 13 januari 2016 17:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nou, kom maar door met die nieuwe informatie. Ben benieuwd welke economen net zulke zwarte scenario's schetsen als jij.
quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:56 schreef OostenrijkseSchilder het volgende:
[..]
Dat zwartgedrukte mag je onderbouwen met staafbaar bewijs. Anders is het kretologie.
Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)eem-rechts~a1835159/quote:Onder de PVV-kandidaten voor de Provinciale Staten, trof Kafka een aantal namen met een volgens de onderzoekers extreemrechts verleden. Die van Matthijs Janssen (nummer drie op de Groningse lijst) kwam al eerder boven; hij had als medewerker van de PVV-fractie ondersteuning voor de partij gezocht op extreemrechtse websites als Polinco. Kafka noemt nu ook Alexander van Hattem (derde op de lijst in Noord-Brabant), die als 'Jonge Fortuynist' banden zou hebben aangeknoopt met de extremistische splinterpartij Nieuw Rechts. Sebastian Kruis (tiende op de lijst van Zuid-Holland) noemde Mussolini op een website 'het grootste staatshoofd dat de wereld ooit gekend heeft', aldus de onderzoekers van Kafka.
Bron: https://www.vn.nl/de-nieuwe-extreem-rechtse-vrienden-van-wilders/quote:Of de NVU banden heeft met de PVV? Kusters: ‘Het lijkt me niet verstandig op die vraag in te gaan. Maar dat we daar vrij kunnen staan folderen, dat zegt toch voldoende?’
Ik bestrijd niet dat er PVV-leden zijn die uit extreemrechtse kringen afkomstig zijn. Die zijn er zonder twijfel. Jij stelt echter dat dit de helft is. Daar heb ik wel twijfels bij.quote:Op donderdag 14 januari 2016 13:10 schreef Godshand het volgende:
[..]
[..]
Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)eem-rechts~a1835159/
[..]
Bron: https://www.vn.nl/de-nieuwe-extreem-rechtse-vrienden-van-wilders/
En ook:
NWS / PVV voorman komt uit extreem rechtse hoek...
Zo kan ik wel even doorgaan, genoeg hits van Google
Aangezien er maar 1 lid is, lijkt die me zeker voor de helft rechtsquote:Op donderdag 14 januari 2016 14:20 schreef OostenrijkseSchilder het volgende:
[..]
Ik bestrijd niet dat er PVV-leden zijn die uit extreemrechtse kringen afkomstig zijn. Die zijn er zonder twijfel. Jij stelt echter dat dit de helft is. Daar heb ik wel twijfels bij.
De NVU en PVV zijn op bepaalde terreinen mogelijk gelegenheidsvrienden.quote:Op donderdag 14 januari 2016 15:21 schreef Heilwasser het volgende:
De NVU is een jodenhatende club onrendabelen die doodsbang is voor het joodse wereldcomplot. De PVV is een anti-islam partij die vrij normale banden wil met Israël. De tegenstelling lijkt me duidelijk.
Dat is toch geen revolutie man!quote:Op zaterdag 30 januari 2016 18:23 schreef voetbalmanager2 het volgende:
NWS / Mislukte granaataanslag op vluchtelingen Duitsland
http://www.hln.be/hln/nl/(...)askerde-mannen.dhtml
NWS / Gemaskerde groep valt jonge migranten aan
Als het zo doorgaat in Europa, dan hoeven we niet meer tot mei te wachten
Veel mensen in dit topic kunnen wel een geschiedenislesje gebruiken. Er zijn heel wat roerigere decennia geweest in de vorige eeuw.quote:
Is me onder dat voorwensel niet de EU verkocht zodat die niet meer voorkwamen 1 veilig Europa?quote:Op zaterdag 30 januari 2016 19:57 schreef Monolith het volgende:
[..]
Veel mensen in dit topic kunnen wel een geschiedenislesje gebruiken. Er zijn heel wat roerigere decennia geweest in de vorige eeuw.
Ik heb geen idee wat jou verkocht is. Heb je het bonnetje nog?quote:Op zaterdag 30 januari 2016 19:59 schreef john2406 het volgende:
[..]
Is me onder dat voorwensel niet de EU verkocht zodat die niet meer voorkwamen 1 veilig Europa?
Je wil zeggen dat die roedels losgeslagen jochies een nieuwe regering gaan vormen?quote:Op zaterdag 30 januari 2016 18:23 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Hoeft ook niet.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 18:23 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Zolang ze geen labiele met zich mee slepen vermoed ik dat niet.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 20:05 schreef Heilwasser het volgende:
[..]
Je wil zeggen dat die roedels losgeslagen jochies een nieuwe regering gaan vormen?
Daarom ook dat je alleen een revolutie kunt verwachten bij een totale economische neergang. Wanneer een brood onbetaalbaar word dan moet je je zorgen gaan maken.quote:Op maandag 11 januari 2016 13:30 schreef empa1010 het volgende:
Heb je je al in het economisch klimaat verdiept wat er momenteel heerst?quote:Op zondag 31 januari 2016 12:53 schreef Cherna het volgende:
[..]
Daarom ook dat je alleen een revolutie kunt verwachten bij een totale economische neergang. Wanneer een brood onbetaalbaar word dan moet je je zorgen gaan maken.
Mogelijk wanneer de vluchtelingenstroom blijft aaanhouden zodat de sociale voorzieningen onbetaalbaar worden kun je hoogstens wat kleine schermutselingen verwachten zoals dat in de jaren 80 het geval was(geen woning geen kroning).
Het kan wel zo zijn dat de criminaliteit toeneemt. Een politiestaat zou zich zomaar kunnen ontwikkelen. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Maar ook dat is natuurlijk afhankelijk van de economie.
Wel eens van de jaren '80 gehoord?quote:Op zondag 31 januari 2016 17:58 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Heb je je al in het economisch klimaat verdiept wat er momenteel heerst?
Vertel, wat gebeurde er toen?quote:Op zondag 31 januari 2016 17:59 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wel eens van de jaren '80 gehoord?
'Economisch veilig' nog wel. De economie is nooit veilig. Die revolutie is vooral een product van mensen met het historisch besef van een doperwt.quote:Op zondag 31 januari 2016 18:00 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Vertel, wat gebeurde er toen?
Economisch zit het momenteel nou niet echt veilig in elkaar, dat zou die eventuele revolutie nog wel eens op gang kunnen brengen.
Het is ook nooit de oorzaak van het economisch klimaat alleen. Alleen als de condities juist zijn en de vonk in het vat komt, zal zoiets gebeuren.quote:Op zondag 31 januari 2016 18:06 schreef Monolith het volgende:
[..]
'Economisch veilig' nog wel. De economie is nooit veilig. Die revolutie is vooral een product van mensen met het historisch besef van een doperwt.
Wat de jaren '80 betreft:
[ afbeelding ]
Dat de bom kan barsten is natuurlijk alleen maar goed. Ofwel barst de bom en wordt er een revolutie afgedwongen, ofwel wordt het beleid dusdanig aangepast dat de bom niet hoeft te barsten. In het ergste geval wordt het beleid net voldoende aangepast om het vlammetje bij het lont te doven maar niet voldoende om serieus iets te verbeteren. Vergelijkbaar met een kreeft die lang in lauw water zit en zo langzaam sterft. Dat doet een echt slimme overheid die niet het beste voorheeft met het gewone volk.quote:Op zondag 31 januari 2016 18:10 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Het is ook nooit de oorzaak van het economisch klimaat alleen. Alleen als de condities juist zijn en de vonk in het vat komt, zal zoiets gebeuren.
Verder zit het financiële systeem zo in elkaar dat de duimschroeven elke crisis wat strakker aangedraaid worden. Dat de bom ooit barst lijkt me nou niet ondenkbaar.
Verder snap ik nog steeds niet wat je nou met die grafiek wil zeggen. Wat is het en waar staan die getallen links voor?
Oh de legenda viel weg, dat zijn werkloosheidscijfers.quote:Op zondag 31 januari 2016 18:10 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Het is ook nooit de oorzaak van het economisch klimaat alleen. Alleen als de condities juist zijn en de vonk in het vat komt, zal zoiets gebeuren.
Verder zit het financiële systeem zo in elkaar dat de duimschroeven elke crisis wat strakker aangedraaid worden. Dat de bom ooit barst lijkt me nou niet ondenkbaar.
Verder snap ik nog steeds niet wat je nou met die grafiek wil zeggen. Wat is het en waar staan die getallen links voor?
Aan dat laatste wordt er momenteel wat gedaan. De vraag is wanneer de effecten merkbaar gaan worden. De consument merkt altijd als laatst wat van een crisis.quote:Op zondag 31 januari 2016 18:42 schreef Monolith het volgende:
[..]
Oh de legenda viel weg, dat zijn werkloosheidscijfers.
Verder waren o.a. de krakersrellen in jaren tachtig wel iets heftiger dan die kleine opstootjes van nu.
Verder is dat duimschroef verhaal een beetje onzinnig. Ook al is er hier en daar wel bezuinigd, de sociale voorzieningen zijn nog steeds vele malen rianter dan in de vaak geroemde jaren '50 bijvoorbeeld.
Zolang mensen nog lekker op hun mobieltje kunnen Fok!ken gaat het met die revolutie wel meevallen.
Well, dat valt flink tegen. Volgens CBS data hadden we in 2001 meer te besteden dan in 2012 (laatste data). Pagina 26.quote:Op woensdag 13 januari 2016 12:44 schreef KoosVogels het volgende:
Het feit is echter dat wij westerlingen het nog nooit zo goed hebben gehad,
Oh ik kan me '77 wel herinneren. Toen behoorde Nederland nog tot de armere landen van Europa en ontvingen we nog netto geld uit Brussel.quote:Op zondag 31 januari 2016 20:14 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Well, dat valt flink tegen. Volgens CBS data hadden we in 2001 meer te besteden dan in 2012 (laatste data). Pagina 26.
Het lijkt er zelfs op dat het verschil tussen 1977 en 2012 minder dan 10% is. Een directe vergelijking is alleen niet mogelijk omdat het CBS in 2000 op een nieuwe methodologie is overgeschakeld (de nieuwe methodology leidt, gezien 2000, tot meer koopkracht). De column "Besteedbaar inkomen" lijkt mij het eerlijkste omdat "Gestandaardiseerd inkomen" gecorrigeerd is voor het feit dan huishoudens in het verleden groter waren en die column maakt de recentere jaren dus meer gunstig.
Well, de CBS statistieken lijken het niet met jouw persoonlijke ervaring eens te zijn.quote:Op zondag 31 januari 2016 20:28 schreef Gutmensch het volgende:
Oh ik kan me '77 wel herinneren. Toen behoorde Nederland nog tot de armere landen van Europa en ontvingen we nog netto geld uit Brussel.
Niet dat we het toen slecht hadden hoor, maar we hebben het nu echt veel beter.
Dat komt doordat alleen cijfers nooit het hele verhaal vertellen.quote:Op zondag 31 januari 2016 20:32 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Well, de CBS statistieken lijken het niet met jouw persoonlijke ervaring eens te zijn.
Je mag het dan wel nazoeken maar neem het nou gewoon aan wat er geschreven word dan ziet het plaatje er veel leuker uit vind ik.quote:Op zondag 31 januari 2016 20:32 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Well, de CBS statistieken lijken het niet met jouw persoonlijke ervaring eens te zijn.
Dat is waarquote:Op zondag 31 januari 2016 20:34 schreef Gutmensch het volgende:
Dat komt doordat alleen cijfers nooit het hele verhaal vertellen.
Well, ik wil best geloven dat de ervaring van mensen die hier posten echt hun ervaringen zijn. Echter, het lijkt me dat CBS data een betere overview heeft dan de persoonlijke ervaringen van een persoon.quote:Op zondag 31 januari 2016 20:37 schreef john2406 het volgende:
Je mag het dan wel nazoeken maar neem het nou gewoon aan wat er geschreven word dan ziet het plaatje er veel leuker uit vind ik.
Voor mij voelt het hetzelfde aan hoor, maar die wat beweerde dat we armer waren in 77 niet dacht ik?quote:Op zondag 31 januari 2016 20:47 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Well, ik wil best geloven dat de ervaring van mensen die hier posten echt hun ervaringen zijn. Echter, het lijkt me dat CBS data een betere overview heeft dan de persoonlijke ervaringen van een persoon.
Ik ben in het verleden ook andere data tegengekomen wat op hetzelfde neerkomt; de laatste decennia is de koopkracht in Nederland amper gestegen.
Je bent natuurlijk van harte welkom data te zoeker waaruit het tegendeel blijkt.
De vraag is of de bevolking de onzin nog slikt die politici verkopen om te bevolking rustig te houden.quote:Op zondag 31 januari 2016 18:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat de bom kan barsten is natuurlijk alleen maar goed. Ofwel barst de bom en wordt er een revolutie afgedwongen, ofwel wordt het beleid dusdanig aangepast dat de bom niet hoeft te barsten. In het ergste geval wordt het beleid net voldoende aangepast om het vlammetje bij het lont te doven maar niet voldoende om serieus iets te verbeteren. Vergelijkbaar met een kreeft die lang in lauw water zit en zo langzaam sterft. Dat doet een echt slimme overheid die niet het beste voorheeft met het gewone volk.
Ik denk trouwens dat er een hoop politci in Nederland zijn die wel degelijk het beste voorhebben met het volk maar het groeit hen boven hun petje met de EU, de globalisering, de lobby's etc.
Een soort van Hydra: hak 1 kop er af en er komen er 2 terug, als je de kop al weet te vinden.
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar CBS data suggereerde dat we het in 2012 een beetje beter hadden dan in 1977, en slechter in 2012 dan in 2001.quote:Op zondag 31 januari 2016 20:50 schreef john2406 het volgende:
Voor mij voelt het hetzelfde aan hoor, maar die wat beweerde dat we armer waren in 77 niet dacht ik?
En wat begon er vanaf 2002 mee te spelen in de cijfers?quote:Op zondag 31 januari 2016 21:04 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar CBS data suggereerde dat we het in 2012 een beetje beter hadden dan in 1977, en slechter in 2012 dan in 2001.
Dat is weliswaar zeer ernstig, maar bij lange na geen revolutie.quote:Op zondag 31 januari 2016 21:29 schreef HiZ het volgende:
Ik verbaas me een beetje over de houding dat het in Nederland niet zou kunnen mislopen 'omdat we zo gezapig zijn'. Zweden is veel gezapiger en veel voller van de eigen 'menselijkheid' en daar lopen knokploegen rond in Stockholm die geen ander doel hebben dan immigranten in elkaar te meppen.
Een paar opgeschoten jongeren dat de confrontatie met andere jongeren aangaat? Hoe wil je dat een revolutie noemen?quote:Op zondag 31 januari 2016 21:29 schreef HiZ het volgende:
Ik verbaas me een beetje over de houding dat het in Nederland niet zou kunnen mislopen 'omdat we zo gezapig zijn'. Zweden is veel gezapiger en veel voller van de eigen 'menselijkheid' en daar lopen knokploegen rond in Stockholm die geen ander doel hebben dan immigranten in elkaar te meppen.
Het kan ook dat het nog maar het begin is, als men er geen gehoor aan schenkt zou het dan geen andere vormen kunnen aannemen?quote:Op zondag 31 januari 2016 21:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat is weliswaar zeer ernstig, maar bij lange na geen revolutie.
Het is sowieso gek, omdat je de volksaard niet alleen aan de recente geschiedenis kunt aflezen. Ik twijfel of men de VOC destijds als zo gezapig ervaren heeft. Of korter geleden de acties in indonesie. De huidige welvaart gecombineerd met een vermoeden dat het wel door blijft kabbelen zo maakt gezapig. Als dat gezapige toekomstbeeld verstoord wordt is het met die gezapigheid ook zo gedaan.quote:Op zondag 31 januari 2016 21:29 schreef HiZ het volgende:
Jij denkt dat het daarmee stopt.quote:Op zondag 31 januari 2016 21:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat is weliswaar zeer ernstig, maar bij lange na geen revolutie.
In dat opzicht heeft de NVU meer gemeen met radicale moslims/extreem links die overal een zionistisch complot in zien.quote:Op donderdag 14 januari 2016 15:21 schreef Heilwasser het volgende:
De NVU is een jodenhatende club onrendabelen die doodsbang is voor het joodse wereldcomplot. De PVV is een anti-islam partij die vrij normale banden wil met Israël. De tegenstelling lijkt me duidelijk.
Jij ziet nergens een zionistisch complot? Je weet hopelijk dat zionisten zichzelf als het uitverkoren volk zien en vinden dat ze daarom zo ongeveer alles kunnen maken?quote:Op maandag 1 februari 2016 00:46 schreef Kloon7 het volgende:
[..]
In dat opzicht heeft de NVU meer gemeen met radicale moslims/extreem links die overal een zionistisch complot in zien.
En dan?quote:Op maandag 1 februari 2016 00:09 schreef Kloon7 het volgende:
[..]
Jij denkt dat het daarmee stopt.
Ze doen dit één keer en dan stoppen ze ermee?
Mensen die dit doen zijn al over een bepaald punt heen denk ik.
Mwoah. Nog een paar jaartjes gevuld met incidenten als in Keulen, hier en daar een aanslag en je zal je nog verbazen waar de massa allemaal achter kan staan, vrees ik.quote:Op maandag 1 februari 2016 08:49 schreef KoosVogels het volgende:
Denk ook niet dat de massa zich achter je schaart als je willekeurige immigranten in elkaar gaat timmeren. Dat spreekt tot iets minder tot de verbeelding dan je verzetten tegen een tirannieke overheid.
Precies, ik snap niet goed waarom men aanneemt dat het allemaal wel los loopt. Je hebt gezien hoe snel het tot een ellende kan komen. Die vluchtelingencrisis kwam ook uit het niets, en binnen een paar weken begon het heen en weer alweer.quote:Op maandag 1 februari 2016 08:53 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Mwoah. Nog een paar jaartjes gevuld met incidenten als in Keulen, hier en daar een aanslag en je zal je nog verbazen waar de massa allemaal achter kan staan, vrees ik.
Voor een Kristalnacht was jarenlange nazi-indoctrinatie nodig. De groep geweldplegers zal wellicht groeien, maar de meerderheid zal zich tegen dergelijk geweld blijven keren.quote:Op maandag 1 februari 2016 08:53 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Mwoah. Nog een paar jaartjes gevuld met incidenten als in Keulen, hier en daar een aanslag en je zal je nog verbazen waar de massa allemaal achter kan staan, vrees ik.
Hehe, nee. Maar je haat is duidelijk. Zie je sowieso veel onder werklozen die een zondebok zoeken.quote:Op maandag 1 februari 2016 01:43 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Jij ziet nergens een zionistisch complot? Je weet hopelijk dat zionisten zichzelf als het uitverkoren volk zien en vinden dat ze daarom zo ongeveer alles kunnen maken?
En dit zegt by the way niks over Joden aangezien Joden en zionisten twee totaal verschillende dingen zijn. Zionisten zijn vergelijkbaar met radicale Moslims.
Helemaal eens hoewel de agressieve inborst van bepaalde figuren hier wel wat zorgen oproept.quote:Op maandag 1 februari 2016 08:58 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Voor een Kristalnacht was jarenlange nazi-indoctrinatie nodig. De groep geweldplegers zal wellicht groeien, maar de meerderheid zal zich tegen dergelijk geweld blijven keren.
En zo niet, dan dient de politie keihard op te treden. Want als het aan mij ligt wordt een revolutie niet gebouwd op geweld tegen willekeurige immigranten.
Dat ben ik helemaal met je eens.quote:Op maandag 1 februari 2016 08:58 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Voor een Kristalnacht was jarenlange nazi-indoctrinatie nodig. De groep geweldplegers zal wellicht groeien, maar de meerderheid zal zich tegen dergelijk geweld blijven keren.
En zo niet, dan dient de politie keihard op te treden. Want als het aan mij ligt wordt een revolutie niet gebouwd op geweld tegen willekeurige immigranten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
quote:Op maandag 1 februari 2016 11:49 schreef MMXMMX het volgende:
Ja jammer genoeg gaf Nederland niet genoeg om Theo Van Gogh en dus zijn we gewoon doorgegaan als of er niks gebeurd was. En P fortuyn is vermoord door een Nederlander
Dus ja dat waaide ook gewoon over.
Het lijkt er nu op dat de voetbal Hooligans het begin van verzet aankondigen![]()
De rest zal wel volgen als er meer doden vallen
Het is aan de moderatie hier of ze een podium krijgen ja of nee.quote:Op maandag 1 februari 2016 09:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Helemaal eens hoewel de agressieve inborst van bepaalde figuren hier wel wat zorgen oproept.
quote:Op maandag 1 februari 2016 11:49 schreef MMXMMX het volgende:
Ja jammer genoeg gaf Nederland niet genoeg om Theo Van Gogh en dus zijn we gewoon doorgegaan als of er niks gebeurd was. En P fortuyn is vermoord door een Nederlander
Dus ja dat waaide ook gewoon over.
Het lijkt er nu op dat de voetbal Hooligans het begin van verzet aankondigen![]()
De rest zal wel volgen als er meer doden vallen
Je denkt toch niet serieus dat de gemiddelde Nederlander bereidt is om een stel herzenloze neanderthalers te volgen 'in de strijd'?quote:
Een komeet of zoiets blijft altijd welkom. Krijgt een andere levensvorm over een paar miljoen weer een nieuwe kans.quote:Op maandag 1 februari 2016 12:26 schreef Goldenrush het volgende:
ja en op 21 december 2012 eindigde de wereld
He das jammer dat moet ik dan gemist hebbenquote:Op maandag 1 februari 2016 12:26 schreef Goldenrush het volgende:
ja en op 21 december 2012 eindigde de wereld
quote:Op maandag 1 februari 2016 08:59 schreef Heilwasser het volgende:
[..]
Hehe, nee. Maar je haat is duidelijk. Zie je sowieso veel onder werklozen die een zondebok zoeken.
De problemen die je benoemd zijn er inderdaad. Maar deze zijn niet groot genoeg om een revolutie te ontketenen. Dit zijn tijdelijke problemen die we ook in de jaren 80 hadden. Tenzij je de jaren 80 waar jongeren zich behoorlijk hebben misdragen en tegen het systeem schopte een revolutie noemt. Maar een revolutie is toch iets geheel anders. Dan denk ik met name aan een totaal andere politieke structuur.quote:Op zondag 31 januari 2016 18:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Er wordt wat te gemakkelijk voorbij gegaan aan bepaalde problemen door sommige mensen hier: de groeiende staatschuld (en de pak hem beet 4% van onze nationale begroting die we kwijt zijn aan enkel rente), de toenemende werkonzekerheid, de vergrijzing, het schaarser worden van natural resources, de toenemende onzekerheid op de woningmarkt, in het bijzonder als je niet een goed inkomen hebt, het wegvallen van sociale voorzieningen (inclusief moderne slavenarbeid zoals plantsoenmedewerkers en vuilnismannen die zijn ontslagen en vervolgens hetzelfde werk doen, minder uren per week, voor een behoud van een zeer lage bijstandsuitkering waarmee ze niet rondkomen), het steeds hoger worden van de studiekosten etc
Een voorbeeldje van de toenemende werkonzekerheid en bestaansonzekerheid: http://www.npo.nl/zembla/27-01-2012/VARA_101279996
Het is trouwens tekenend dat er in Nederland steeds meer twee werkelijkheden zijn: een voor bepaalde groepen hogeropgeleide mensen die er warmpjes bij zitten en een voor de onderklasse, de lage middenklasse en de modale middenklasse.
50 jr?quote:Op maandag 1 februari 2016 12:51 schreef MMXMMX het volgende:
Wat ik altijd zo wreed fint is je bent hier maar 1 keer op de aarde en dat je dan je laatste 50 jaar in de bak zit![]()
Na ja dit is wel of topic maar ik moest het ff kwijt
Je mist een belangrijk gegeven.quote:Op maandag 1 februari 2016 08:58 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Daar behoeft men toch geen komeet voor, dat haalt men zich zo wel op de aarde zonder komeet!quote:Op maandag 1 februari 2016 12:28 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Een komeet of zoiets blijft altijd welkom. Krijgt een andere levensvorm over een paar miljoen weer een nieuwe kans.
Amerikanen hebben na 9/11 ook het hoofd koel weten te houden. Als er bij aanslagen in Europa duizenden doden vallen, dan zullen er inderdaad meer geweldsincidenten richting moslims plaatsvinden, maar ik acht de kans klein dat 'het volk' dan in opstand komt. Al is het alleen al omdat je daar geen ene hol mee bereikt.quote:Op maandag 1 februari 2016 23:36 schreef Kloon7 het volgende:
[..]
Je mist een belangrijk gegeven.
Indien terroristen een tweede 9/11 uitvoeren in Europa in meerdere landen tegelijk met duizenden doden, dan kan het snel gaan.
En ja, experts zijn bang voor dit soort gecoördineerde aanslagen in Europa in 2016.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |