Toch is dat wel eens anders geweest. In de jaren 70 gingen de Nederlanders bij het minste geringste de straat op om te protesteren. De Amerikanen hadden daar heel toepasselijk zelfs een naam voor bedacht...Hollanditis. In de jaren erna zijn we het allemaal veel beter gaan hebben en is de motivatie om te protesteren zo goed als volledig verdwenen, we zijn een verzadigd volk geworden, gewend om alles op een presenteerblad aangereikt te krijgen.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 15:18 schreef Cattivo het volgende:
Het broeit, maar wie zal de revolutie starten? Niet in nederland in iedergeval. Wij reageren nooit op politiek. Als Rutte wil dat we tot onze 90e jaar moeten werken zou nog niemand de straten opgaan.
Was dat niet dezelfde groep die nu sinterklaas speelt voor de vluchteling?quote:Op maandag 11 januari 2016 09:52 schreef Hathor het volgende:
[..]
Toch is dat wel eens anders geweest. In de jaren 70 gingen de Nederlanders bij het minste geringste de straat op om te protesteren. De Amerikanen hadden daar heel toepasselijk zelfs een naam voor bedacht...Hollanditis. In de jaren erna zijn we het allemaal veel beter gaan hebben en is de motivatie om te protesteren zo goed als volledig verdwenen, we zijn een verzadigd volk geworden, gewend om alles op een presenteerblad aangereikt te krijgen.
Wat bedoel je?quote:Op maandag 11 januari 2016 09:53 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Was dat niet dezelfde groep die nu sinterklaas speelt voor de vluchteling?
Hoe kom je aan die 95%?quote:Op zaterdag 9 januari 2016 14:57 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Mbt je ideeen over "vluchtelingen" (alsof je die hele groep over 1 kam kunt scheren.) zou ik me eens een beetje gaan verdiepen in de ideeen van verschillende groepen vluchtelingen. 95% van deze mensen passen prima in onze maatschappij, passen zich aan, willen graag werken en hebben niks met extreem gedachtegoed.
Dan hebben jouw opa en oma geluk gehad. Mijn opa heeft zijn broer verloren, is te werk gesteld in Duitsland en mijn oma heeft als kind dagenlang lopen zoeken naar voedsel in de hongerwinter. Daar is niks normaals aan.quote:Op maandag 11 januari 2016 09:35 schreef nils7 het volgende:
[..]
Ik weet niet, als ik met mijn opa's en oma's praat over de oorlog hebben ze eigenlijk "vrij normaal" deze jaren doorstaan.
Tenzij ze alles plat bombarderen.
Hollanditis had specifiek betrekking op de vredesbeweging, niet op de demonstratiebereidheid van de Nederlanders in het algemeen. Was trouwens in de jaren '80, Walter Laqueur verzon de term in '81.quote:Op maandag 11 januari 2016 09:52 schreef Hathor het volgende:
[..]
Toch is dat wel eens anders geweest. In de jaren 70 gingen de Nederlanders bij het minste geringste de straat op om te protesteren. De Amerikanen hadden daar heel toepasselijk zelfs een naam voor bedacht...Hollanditis. In de jaren erna zijn we het allemaal veel beter gaan hebben en is de motivatie om te protesteren zo goed als volledig verdwenen, we zijn een verzadigd volk geworden, gewend om alles op een presenteerblad aangereikt te krijgen.
Het is allang bewezen dat islamieten gewone mensen zijnquote:Op maandag 11 januari 2016 10:00 schreef TC03 het volgende:
Voor zover ik weet is de overgrote meerderheid islamitisch. Die passen in mijn ogen niet in onze samenleving tenzij het tegendeel bewezen is. De islamitische cultuur is nou eenmaal niet gestoeld op waarden als vrijheid en gelijkheid.
Heb ik ooit gezegd dat het geen gewone mensen zijn?quote:Op maandag 11 januari 2016 10:10 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het is allang bewezen dat islamieten gewone mensen zijn
En gewone mensen hebben dus ideeën van rekening houden met elkaar , mensen zijn gelijk en verdienen gelijke behandeling .
Er is iets mis met jouw ogen.
Dat de groep die vroeger op aan de hekken stond te protesteren nu juist de mensen zijn die alles met thee drinken willen oplossen?quote:
Een echte terreurbeweging zie ik ook niet ontstaan. Maar als bijvoorbeeld 5 promille van de Nederlandse bevolking gaat rellen (bijvoorbeeld na een aanslag), dan is de situatie volkomen oncontroleerbaar. En ik denk (uitgaande van bijvoorbeeld de comments op de telegraaf of GS), dat er best wel 5 promille actiebereide Nederlanders zijn. Die kunnen dan andere, minder extreme Nederlanders meenemen. Totdat het punt bereikt wordt dat de helemaal niet actiebereide Nederlanders geforceerd worden om ook partij te kiezen.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 11:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nooit het idee gehad dat Syrie net zo welvarend was als Nederland.
En modern was het zeker niet met de brute Assad-dictatuur.
Het is die brute dictatuur die gewapend verzet veroorzaakte
[..]
Goede vragen...... maar een revolutie/burgeroorlog/ zit er niet in, Gelukkig maar.
Er zijn veel te veel islamietenhaters in dit land die kunnen radicaliseren.
En weer in theorie kan dit uitgroeien tot een terreurbeweging van 1000 personen.
Voorlopig zijn er nog niet eens 10... en 'hun radicale vijanden' zijn te weinig in aantal om voldoende tegenspel te geven wat op een heuse burgeroorlog lijkt
Gelijke behandeling? Uithuwelijking is in die landen nog aan de orde van de dag en als andersdenkende moet je daar altijd uit blijven kijken. Uit de kast hoef je er al helemaal niet te komen. Als vrouw hoef je er zonder hoofddoek al helemaal niet te komen want dan kan men blijkbaar de handen niet van je af houden. 'Gewone mensen' is ook maar een relatief begrip.quote:Op maandag 11 januari 2016 10:10 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
En gewone mensen hebben dus ideeën van rekening houden met elkaar , mensen zijn gelijk en verdienen gelijke behandeling .
Behalve dat Hollanditis wat anders is, is dat gedemonstreer in de jaren 70 een erfenis van de jaren 60. Toen had je de babyboomers die de straat op gingen, en die gingen de straat op om een heleboel te veranderen. Er veranderde ook wat, omdat de vreedzaamheid van die demonstraties geen vanzelfsprekendheid was. Het was de macht van de straat, het potentieel van rellen, niet de macht van het vrije woord.quote:Op maandag 11 januari 2016 09:52 schreef Hathor het volgende:
[..]
Frankrijk is altijd de voordehandliggende kandidaat, ze hebben geen actieve publieke opinie waarin al voorgepolderd wordt, en polderen kunnen ze sowieso niet. De autoritaire staat drukt zijn zin door, tot Fransen met stenen gaan gooien, auto's in de fik steken en de politie te lijf gaan.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 17:06 schreef Andromache het volgende:
[..]
Frankrijk leidde de revolutie in de jaren '60, en is sowieso vrij stakingsbereid. Ik zie het daar ontbranden, als het gaat gebeuren.
Hij heeft het niet zo op Karskens geloof ikquote:Oorlog
Vrijdag werd vanaf de opiniepagina van nrc.next niets minder dan een revolutie aangekondigd. De gewelddadige confrontatie (‘De Europese Lente’) tussen voor- en tegenstanders van een ruimhartig asielbeleid, tussen islamieten en christenen, joden, seculieren en tussen zwart en wit en met leger en politie in het midden, zou beginnen als het klimaat weer wat aangenamer wordt. In mei zouden de eerste conflicten uitbreken, dacht de auteur, om te beginnen in Griekenland en op de Balkan.
Dat hakte erin aan de ontbijttafel.
Het stelde enorm gerust toen ik de naam Arnold Karskens boven het artikel zag staan. Sinds tijdschriften en kranten geen budget meer hebben om hem naar een echte oorlog te sturen doet hij op geheel eigen wijze verslag van de ‘oorlog om de hoek’: de vluchtelingencrisis. Hij doet niet alleen verslag van ‘de veenbrand’, hij staat ernaast met een jerrycan benzine en kondigt alvast aan dat het straks lekker gaat fikken. Nederland wordt een soort Libanon, de grote kladderadatsch komt eraan.
Collega’s van ‘de mainstreammedia’ die dat niet vinden zijn of politiek correct, of ze zijn gewoon lui, of ze werken voor de AIVD.
„Geldermalsen is vonk, de brand moet nog komen. Midden-Oosten is ons voorland”, twitterde Arnold toen tijdens de rellen voor het gemeentehuis de eerste dranghekken door de lucht vlogen.
Er zijn er die Karskens ‘een Hollandse held’ vinden
Er zijn er die hem vanwege dit soort mededelingen ‘een Hollandse held’ vinden, maar die geloven ook in Piet Paulusma, de weerman van SBS die ieder jaar tot het laatste beetje nachtvorst een Elfstedentocht niet uitsluit.
Het ontbreken van iedere twijfel en vooral het gebrek aan zelfspot maken Arnold Karskens onbedoeld humoristisch. De laatste keer dat ik hem zag was op de kerstborrel van uitgeverij Atlas Contact. De oorlogscorrespondent betrad de ruimte alsof hij het marktplein in Raqqa op liep. Met een petje op het hoofd stond hij met een knuist vol pinda’s de potentiële vijanden vanuit een hoekje te observeren. De onschuldige vraag van een onnozelaar of hij werkte aan een fictie- of non-fictieboek leidde al bijna tot een gewapend conflict.
Ik ben geen kei in het voorspellen, maar acht de kans groot dat Arnold Karskens zichzelf op zijn eigen website, in zijn eigen jaaroverzicht, ook eind 2016 weer een aantal veren in de kont zal stoppen vanwege zijn unieke journalistiek. Maar eerst nog even die burgeroorlog in West-Europa.
In mei liggen we hier tegenover elkaar in de loopgraven.
Echt waar.
Ahh ok...zou kunnen, geen idee.quote:Op maandag 11 januari 2016 10:18 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Dat de groep die vroeger op aan de hekken stond te protesteren nu juist de mensen zijn die alles met thee drinken willen oplossen?
Wat vind je van mensen die het volgende vinden:quote:Op maandag 11 januari 2016 10:10 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat mag men vinden. Verschillende van dergelijke gedachten leven ook onder andere gemeenschappen.quote:Op maandag 11 januari 2016 10:43 schreef KrappeAuto het volgende:
[..]
Wat vind je van mensen die het volgende vinden:
1) Sharia moet mogelijk zijn;
2) Homoseksualiteit moet verboden zijn;
3) Vervolging voor het tekenen van een profeet;
4) Vrouwen moeten altijd hun man gehoorzamen;
5) Vervolging voor het verlaten van het geloof;
6) Zelfmoordaanslagen zijn altijd of vaak gerechtvaardigd.
Er zijn grote groepen moslims die minstens één van deze stellingen onderschrijven. Dit zijn hele normale opvattingen in Islamitische gemeenschappen, dus in die zin zijn het zeker normale mensen.
Dat mag. En ik mag het daarop afschuwelijk gedachtegoed vinden en de mening hebben dat het niet wenselijk is om grote groepen mensen met dit gedachtegoed in zeer korte periode naar ons land te halen.quote:Op maandag 11 januari 2016 10:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat mag men vinden. Verschillende van dergelijke gedachten leven ook onder andere gemeenschappen.
Echter ze zullen geen kans krijgen het hier in beleid om te zetten. Ik ben niet zo bang.
Correct, die mening is zeker toegestaan. Er zijn zelfs politieke partijen die dat als belangrijkste boodschap uitdragen.quote:Op maandag 11 januari 2016 10:50 schreef KrappeAuto het volgende:
[..]
Dat mag. En ik mag het daarop afschuwelijk gedachtegoed vinden en de mening hebben dat het niet wenselijk is om grote groepen mensen met dit gedachtegoed in zeer korte periode naar ons land te halen.
Haha, ik had precies het zelfdequote:Op maandag 11 januari 2016 10:29 schreef 99.999 het volgende:
In de NRC vandaag een tegengeluid van een vaste columnist.
http://www.nrc.nl/next/2016/01/11/oorlog-1576769
[..]
Hij heeft het niet zo op Karskens geloof ik
We hebben het nog steeds super goed (algemeen genomen), dus waarom zouden mensen dat op het spel willen zetten. Zolang Nederland welvarend is gebeurt er niks.quote:Op maandag 11 januari 2016 09:52 schreef Hathor het volgende:
[..]
Je zou denken dat als juist als er veel op het spel staat je dat met hand en tand gaat verdedigen. Maar in tegendeel, we zeggen letterlijk: kom maar parasiteren jongens. We hebben het toch al goed genoeg.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:03 schreef D.D.W. het volgende:
[..]
We hebben het nog steeds super goed (algemeen genomen), dus waarom zouden mensen dat op het spel willen zetten. Zolang Nederland welvarend is gebeurt er niks.
Dat is natuurlijk bepaald niet wat we zeggen. Maar ik snap dat het vanuit PVV-oogpunt wel zo kan lijken. Dan is de focus al snel vrij eenzijdig...quote:Op maandag 11 januari 2016 11:08 schreef Confetti het volgende:
[..]
Je zou denken dat als juist als er veel op het spel staat je dat met hand en tand gaat verdedigen. Maar in tegendeel, we zeggen letterlijk: kom maar parasiteren jongens. We hebben het toch al goed genoeg.
De multinationals willen maar al te graag zoveel mogelijk afhankelijken in de samenleving. Garandeert spotgoedkope aanbod van arbeid. Multinationals denken niet aan cultuur, nationalisme of zaken in die trant, dus ze opperen voor open grenzen. Veel 2e Kamerleden behartigen de belangen van deze multinationals ten eerste, wat het gewone volk wil is een tweede.quote:Op maandag 11 januari 2016 11:08 schreef Confetti het volgende:
[..]
Je zou denken dat als juist als er veel op het spel staat je dat met hand en tand gaat verdedigen. Maar in tegendeel, we zeggen letterlijk: kom maar parasiteren jongens. We hebben het toch al goed genoeg.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |