abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149252077
Antwoorden voor Kris

Nieuws
Laatste zoektocht een deceptie - 18 januari 2015
Kaart van Baru (voormalige gids uit Boquete)
• Zaak Lisanne en Kris op websleuths.com: deel 7

Overzichtskaart - Geruisloos - 09-12
Verschillende kaarten op een rijtje - 14-12

Uitgebreide video door de ouders van Kris

Antwoorden voor Kris door Answers for Kris

Vondsten en coördinaten in Google Maps

Mogelijke routes van de quebrada's naar de 2e kabelbrug (Kris' jeans)
lichtblauw - volgt Quebrada 2, op 2 manieren vanaf Quebrada 1 te bereiken
groen - voorgestelde route Baru (ex-gids Panama, nu Duitsland)
roze - mogelijk pad over/langs de paddocks

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tijdlijn vermissing en vondst Lisanne en Kris - update 4-12
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tijdlijn (kort) - bron: EenVandaag - Fotoverslag

Foto's van de wandeling
SPOILER
Analyses van de foto's
SPOILER
Overzicht en analyses van de telefoongegevens
SPOILER
Nieuwslinks
SPOILER
Kaarten en luchtfoto's
SPOILER
Vondsten Lisanne en Kris
SPOILER
Zoekacties
SPOILER
Algemene foto's
SPOILER
Interviews / getuigen
SPOILER
Flora, fauna, klimaat, zon en maan
SPOILER
Informatie op video
SPOILER
Informatieve posts
SPOILER
Reisverslagen, Criminaliteit en Overige Informatie (o.a. Facebookbeschrijving El Pianista)
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  zondag 1 februari 2015 @ 00:08:01 #2
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_149252135
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 23:49 schreef agter het volgende:

[..]

Hebben jullie al een maand in gedachten wanneer jullie gaan?
Heb jij al besloten of je mee gaat?
pi_149253498
Wilde eigenlijk ook pas weer in dit topic posten tot er er weer nieuws rond de zaak komt, maar kan maar niet slapen vannacht en liep wat te denken... en de wekker gaat alweer over 2 uur 8)7

Kan de Culebra zo breed/en of woest worden - in de periode van de verdwijning van Kris&Lisanne en vondsten die zijn gedaan - tijdens de regentijden/noodweer? En kan de rivier vervolgens weer zo slinken en rustig worden dat de vondst - van bijvoorbeeld de schoen van Lisanne- achter een boom in het gras wordt gedaan (volgens ondertekst in OP bij foto vondst)?

Waarom hebben we niets meer vernomen van de actie van Anchora om OM van Panama aan te klagen namens onzorgvuldig handelen?

Waarom werd het verzoek tot nader onderzoek afgewezen door het OM (van NL of Panama? Staat niet in OP)?

Waarom zijn de hoge concentratie fosfaten (volgens OP) op rib van Kris niet verder onderzocht, terwijl het gevonden huidweefsel van Lisanne in opmerkelijke goede staat verkeerde na 5 maanden? Naast dit huidweefsel werden er ook botten van het been van Lisanne gevonden. Er werd alleen bekend gemaakt dat er een beenvliesontsteking was.
Eerder werd in dit topic gesproken over dat fosfaten (fosfor werd meer gebruikt in deze discussie, maar hou fosfaten aan zoals in OP wordt vermeld) gebruikt om een lichaam sneller te laten ontbinden; dan zou dat toch ook moeten gelden voor het huidweefsel van Lisanne als dit het geval is en niet in goede staat mogen verkeren? En waarom is er niet bekend gemaakt of er wel of niet ook een hoge concentratie fosfaten op de botten van Lisanne zijn aangetroffen?

Waarom nog niets vernomen over de bodemproeven, monsters en soortelijk onderzoek? Zeker om uit te sluiten of er in rivier nou een (te) hoge concentratie fosfaten is of dat er een derde mogelijk iets heeft gedaan met fosfaten.

(En omdat we nu in BNW zitten :P :D )
SPOILER
Waarom zijn de gevonden vingerdrukken niet nader onderzocht? Het is toch niet raar om te verwachten dat ze vingerdrukken van onderzoekers en mensen die de vondst hebben gedaan kunnen onderscheiden van vingerafdrukken van personen die daar los van staan? Neem aan dat ze goed weten wie aan de zaak hebben gewerkt (en bijvoorbeeld handschoentjes hebben gedragen om bewijsmateriaal niet te verpesten?) en van de mensen die vondsten hebben gedaan kunnen ze vragen om vingerafdrukken af te nemen. Ze hadden één match in de database volgens nieuwsberichten, maar vervolgens is er niets meer over gecommuniceerd.

Er worden best veel interessante dingen geconstateerd, vervolgens niet nader onderzocht (tenminste volgens de info die nu bekend is) en daarmee wordt er ook niets defenitief uitgesloten O-)

[ Bericht 2% gewijzigd door MidnightB00m op 01-02-2015 07:43:54 ]
pi_149253605
quote:
7s.gif Op zondag 1 februari 2015 00:08 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Heb jij al besloten of je mee gaat?
Nee. Nog niets besloten. Mijn man is inmiddels wel meer aan het idee gewend, dat ik graag een week of twee met die gekke fokkers op vakantie wil. Een stap tegelijkertijd. :D
Make my day!
  zondag 1 februari 2015 @ 06:14:34 #5
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_149255197
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 15:47 schreef JustinCase het volgende:
Nog zo'n "geheime bron" (in elk geval hier weggehouden) is het mysterieuze meta-data-veld van Perico. Zo is er meer dat niet of moeilijk te checken is, en waar niemand bezwaar tegen maakt.
Ja ik ben normaal van het delen van alles maar alleen in dit ene geval heb ik ervoor gekozen om de parameters en het dataveld niet hier te posten. Ik wil benadrukken dat ik daarom niet overtuigd ben van vals spel per se, maar dat het wel bij het bekijken van de originele foto's een belangrijk aandachtspunt is.

Omdat ik een serie tests heb uitgevoerd, die van een originele Canon camera foto een 1024x768 verkleining maakten.. waarbij de gewraakte parameter dan toch de "juiste" originele lezing had, die anders is dan degene van de foto's die wij kennen. Met andere woorden: normaal blijven alle velden ook bij kopieen intact.

Ik wilde feitelijk alleen maar een helpende hand uitsteken in deze. Het is een stil alarm dat afgaat, waarvan een hypothetische manipulator geen weet heeft. En is het niet afgegaan bij de originele foto's, dan weet je dat ook weer. :)

quote:
19s.gif Op donderdag 29 januari 2015 17:09 schreef El_Matador het volgende:
Daarbij heeft niet alleen het NFI naar die data gekeken, maar ook de Panamezen. Die zijn natuurlijk ook te stom om voor de duvel te dansen, en zeker stommer dan een zolderkamerFOK!ker uit Zuid-Limburg, dat begrijpen we allemaal. :')
Ach, je moet het maar net weten. En weet je het niet, ziet alles er okee uit. Dat maakt iemand niet incompetent, of slimmer of dommer.

[ Bericht 12% gewijzigd door Perico op 01-02-2015 06:31:21 ]
pi_149255870
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 11:23 schreef JustinCase het volgende:

[..]

Dat zeg ik nergens. Wel dat angst voor misdadigers misschien meer levens kost, dan misdadigers. Cijfers daarover heb ik niet, die bestaan waarschijnlijk niet. Voor bepaalde categorieën bestaan wel onderzoeksrapporten, bijv. vuurwapens in handen van brave burgers. Jammer dat die link van lmgtfy het niet doet bij jou. Daarom hier een greep uit wat het opleverde bij mij:

http://www.dailymail.co.u(...)ver-family-home.html
https://www.minnpost.com/(...)risk-having-gun-home
http://www.theguardian.co(...)-100-children-yearly
http://www.medscape.com/viewarticle/753058_2
http://www.france24.com/e(...)-year-old-son-idaho/
http://edition.cnn.com/20(...)ccidential-shooting/

Lijkt me genoeg om te staven wat ik schreef: "doden die in de VS vallen door vuurwapens, door brave burgers aangeschaft tegen boeven, zijn vaak familieleden of andere onschuldigen.

[..]

Het is inderdaad heel veel. Maar in een minuutje of twee heb je een aardige indruk. En voor mijn part deel je de aantallen door vier, of zelfs door tien, omdat angst voor misdadigers niet de enige reden is om een vuurwapen in huis te hebben.
Vandaag weer een Amerikaans jongetje van 3 dat zijn beide ouders heeft neergeschoten:
http://edition.cnn.com/20(...)SS%3A+Top+Stories%29
pi_149256341
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 23:45 schreef vronie het volgende:

[..]

Hij heeft het over de rotsen van de foto. Verder niet belangrijk hoor :)
Mmmm, ja, .... ik hoor het nu ook idd. Foto+rotsen oranje/rode kleur.
Op welke foto staan er rotsen met oranje/rode kleur?
Is dus niet de bewegwijzering van die kleur (op de rotsen) ?
pi_149259733
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 10:08 schreef RapaNui het volgende:

[..]

Mmmm, ja, .... ik hoor het nu ook idd. Foto+rotsen oranje/rode kleur.
Op welke foto staan er rotsen met oranje/rode kleur?
Is dus niet de bewegwijzering van die kleur (op de rotsen) ?
Ik denk dat hij gewoon de foto met de rotsen in het donker bedoeld, die met het rode plastic en die met de vermoedelijke kabelspanner en kabelsleuven er op.

Waarbij ik trouwens niet geheel snap hoe dat metalige ding daar tegen die (wat het lijkt) verticale wand op die plek kan hangen.
Wie dit leest is gek
pi_149259930
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 09:33 schreef kuil het volgende:

[..]

Vandaag weer een Amerikaans jongetje van 3 dat zijn beide ouders heeft neergeschoten:
http://edition.cnn.com/20(...)SS%3A+Top+Stories%29
'O'er the land of the free and the home of the brave?'
pi_149266877
quote:
99s.gif Op zondag 1 februari 2015 13:01 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Ik denk dat hij gewoon de foto met de rotsen in het donker bedoeld, die met het rode plastic en die met de vermoedelijke kabelspanner en kabelsleuven er op.

Waarbij ik trouwens niet geheel snap hoe dat metalige ding daar tegen die (wat het lijkt) verticale wand op die plek kan hangen.
Leuk, een nieuwe visie op de tak met de rode boodschappenzak-stukjes. Tot op heden zag ik er een platte steen met daarop een tak in. Ik ga vanavond nog eens goed kijken
pi_149267244
Vls mij gaat het niet over 1 foto maar over 2 : die met het rode plastic en die met de vermoedelijke kabelspanner en kabelsleuven er op.

Bij de andere nachtfoto is al eens genoemd dat de groeven, kabelsleuven kunnen zijn en dat metaalkleurige dingetje een kabelspanner ( of haak ).
Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)
  zondag 1 februari 2015 @ 16:46:16 #12
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_149267385
quote:
12s.gif Op zondag 1 februari 2015 16:29 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Leuk, een nieuwe visie op de tak met de rode boodschappenzak-stukjes. Tot op heden zag ik er een platte steen met daarop een tak in. Ik ga vanavond nog eens goed kijken
Ehmm sorry maar ik bedoel een andere. Die waar het lijkt of er ooit een kabel over de rand gespannen is. ;)
Wie dit leest is gek
  zondag 1 februari 2015 @ 17:20:11 #13
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_149268369
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 16:41 schreef Lutalo het volgende:
Vls mij gaat het niet over 1 foto maar over 2 : die met het rode plastic en die met de vermoedelijke kabelspanner en kabelsleuven er op.

Bij de andere nachtfoto is al eens genoemd dat de groeven, kabelsleuven kunnen zijn en dat metaalkleurige dingetje een kabelspanner ( of haak ).
Idd. Ik loop nog niet zo lang mee in dit topic maar ik dacht dat er consensus was dat het verdacht veel op dit ding leek:

Wie dit leest is gek
pi_149269383
quote:
99s.gif Op zondag 1 februari 2015 17:20 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Idd. Ik loop nog niet zo lang mee in dit topic maar ik dacht dat er consensus was dat het verdacht veel op dit ding leek:

[ afbeelding ]
Kun je de foto hier plaatsen? Dan kijken we even met je mee :7
  zondag 1 februari 2015 @ 18:01:46 #15
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_149269552
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 17:56 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Kun je de foto hier plaatsen? Dan kijken we even met je mee :7
Er waren al 150 topics vol voordat ik deze foto zag dus ik neem aan dat daar niet veel nieuws meer op te ondekken is. Ik heb gelezen over het mannetje met de pet en de persoon met rugzak die er op zouden staan maar het enige wat ik met zekerheid denk te zien is dat je tegen de onderzijde van de groene bladeren aankijkt en dat de smalle sleuf naar beneden "man made" lijkt

Wie dit leest is gek
pi_149270581
quote:
99s.gif Op zondag 1 februari 2015 18:01 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Er waren al 150 topics vol voordat ik deze foto zag dus ik neem aan dat daar niet veel nieuws meer op te ondekken is. Ik heb gelezen over het mannetje met de pet en de persoon met rugzak die er op zouden staan maar het enige wat ik met zekerheid denk te zien is dat je tegen de onderzijde van de groene bladeren aankijkt en dat de smalle sleuf naar beneden "man made" lijkt

[ afbeelding ]
O ja dat zal allemaal best wel maar wij kijken er nu toch weer na! Wat een ander daarvan vind? Ze hoeven niet te reageren..

Na je opmerking over dat je tegen de onderzijde van de bladeren aankijkt (ik ging ervan uit dat je juist over de rand heen kijkt naar beneden). Heb ik de laptop boven mijn hoofd gedraaid dus vanuit kikkerperspectief en ja, kan kloppen. Dan lijkt er middel op de foto een katachtige te liggen met de poot over een richel of iets anders roodharigs ( :? )
  Moderator zondag 1 februari 2015 @ 18:38:48 #17
236264 crew  capricia
pi_149270725
Als die foto omhoog gemaakt is, zouden ze dan daar vastzitten? Dat ze er niet uit kwamen, tenzij je klimmateriaal zou hebben.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 1 februari 2015 @ 18:43:32 #18
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_149270880
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 18:34 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

O ja dat zal allemaal best wel maar wij kijken er nu toch weer na! Wat een ander daarvan vind? Ze hoeven niet te reageren..

Na je opmerking over dat je tegen de onderzijde van de bladeren aankijkt (ik ging ervan uit dat je juist over de rand heen kijkt naar beneden). Heb ik de laptop boven mijn hoofd gedraaid dus vanuit kikkerperspectief en ja, kan kloppen. Dan lijkt er middel op de foto een katachtige te liggen met de poot over een richel of iets anders roodharigs ( :? )
Ja op die manier. Waarbij ik niet direkt een kat zie maar het idee klopt.
Wie dit leest is gek
  zondag 1 februari 2015 @ 18:47:20 #19
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_149271025
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 18:38 schreef capricia het volgende:
Als die foto omhoog gemaakt is, zouden ze dan daar vastzitten? Dat ze er niet uit kwamen, tenzij je klimmateriaal zou hebben.
Je weet niet wat er rondom is. Hans Kremers noemde het een grot en op de site van RTL geloof ik een rotswand met overhangend bladerdak.
Als ze er vast zaten is het weer lastig te verklaren dat later fototoestel en telefoons bij elkaar met de rugzak teruggevonden zijn.
Wie dit leest is gek
pi_149272456
quote:
99s.gif Op zondag 1 februari 2015 18:47 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Je weet niet wat er rondom is. Hans Kremers noemde het een grot en op de site van RTL geloof ik een rotswand met overhangend bladerdak.
Als ze er vast zaten is het weer lastig te verklaren dat later fototoestel en telefoons bij elkaar met de rugzak teruggevonden zijn.
De bezittingen en botresten van K en L die zijn teruggevonden op de ons bekende locaties zijn door derden daar geplaatst.
pi_149272625
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 19:21 schreef gynaika het volgende:

[..]

De bezittingen en botresten van K en L die zijn teruggevonden op de ons bekende locaties zijn door derden daar geplaatst.
:? :? :? :?
  zondag 1 februari 2015 @ 19:31:00 #22
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_149272916
quote:

[..]

Dat is een mgelijkheid maar (omdat het kan ook niet zo gegaan kan zijn) is de grootste kans om deze plek te vinden gewoon bovenstrooms van de rugtas.
En als er op de 87 overige nachtfoto's niets te zien is dan is het eerder verder geheel open dan dat het in een smalle kloof is
Wie dit leest is gek
pi_149273122
quote:

[..]

Hoe zou jij het zelf noemen?

zondag 1 februari 2015 @ 19:53:10 #24
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_149273783
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 19:36 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Hoe zou jij het zelf noemen?

[ afbeelding ]

Afgaande op 87 zwarte foto's geen kloof, grot of put maar een rotswand(je). Het lijkt wel wat op klei maar dat komt zover ik weet niet voor bij bergrivieren, dat is meer iets voor rivierdelta's
Wie dit leest is gek
pi_149274077
Helaas hebben we hier nog nooit een van die zwarte foto's gezien.
Ik ben benieuwd of daar niet stiekem toch wat op staat. Al zijn het maar van die reflecterende waterdruppeltjes of stofjes. Maar mss heeft de flitser niet gewerkt en staat er dus echt niets op.

Wat weten we van de tijden van die zwarte foto's?
Make my day!
  zondag 1 februari 2015 @ 20:18:44 #26
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_149274668
Ik zat net een Panamafilmpje op youtube te bekijken, daar zit deze scene in bij the lost waterfalls.

Dat lijkt er best wel op al kijk je daar toch wel meer OP de bladeren terwijl ik denk te zien dat de foto's er van onder tegenaan kijken...
Wie dit leest is gek
pi_149275056
quote:
99s.gif Op zondag 1 februari 2015 20:18 schreef Nieuwschierig het volgende:
Ik zat net een Panamafilmpje op youtube te bekijken, daar zit deze scene in bij the lost waterfalls.
[ afbeelding ]
Dat lijkt er best wel op al kijk je daar toch wel meer OP de bladeren terwijl ik denk te zien dat de foto's er van onder tegenaan kijken...
Heb je een link naar die video?
  zondag 1 februari 2015 @ 20:33:34 #28
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_149275318
quote:
1s.gif Op zondag 1 februari 2015 20:28 schreef needle het volgende:

[..]

Heb je een link naar die video?
Sure.

Wie dit leest is gek
pi_149276041
Als je googled op hike hidden waterfalls bouqette dan kom je terecht bij een site van trip advisor waar de volgende recensie uit december 2014 staat:

Deze kleine hike (die soms ook een beetje pittig is) was mijn eerste ontmoeting met het regenwoud en ik was omver geblazen! Ik heb de wandeling ondertussen 2 keer gedaan! Zelfs in de regen is hij de moeite waard. Vanuit Boquete neem je een bus voor $2, dan wandel je een kwartiertje tot de ingang, de inkom is $5 en je hebt maar zo'n 2u a 3u (vele stops voor foto's) nodig voor de hele wandeling. Geweldig perfect als halve dag uitstap zodat je nog een andere activiteit kan doen die dag!

Lijkt prima te passen in een kort programma. Ik heb ook ergens gelezen dat er gelegenheid zou zijn om je op te frissen, dat zou verklaren dat de bh in de tas gaat en het bikini bovenstukje aan.
pi_149277296
Hi allemaal,

Hier een cave hike: geeft een indruk van licht-donker verhoudingen in een cave.

Verder mijn scenario en drooms: in een latere versie zal ik de fotolinks bijsturen.

Scenario:

Kris en Lisanne: hadden geen vaste plannen, maar wel ideeën voor 1 april. Ten eerste omdat Lisanne zich niet lekker voelde en ten tweede omdat ze nog de teleurstelling aan het verwerken waren en nogde tours officieel moesten boeken. Maar we weten welke ze in hun hoofd hadden.

Gesproken met barman en wellicht nog veel anderen (kookclub, massagesalon - muggenolie) en een vraag die meisjes als eerste stellen bij een wandeling in de warmte is vast geweest: Kunnen we ergens zwemmen? onder een watervalletje staan? Als de barman de pianista heeft genoemd, heeft hij wellicht opgemerkt dat als je een klein stukje doorloopt na de Mirador er een quebrada met watervalletje is (en dat dit nog te doen is als wandeling). Een idee.

Ze hadden volgens bronnen veel muggenolie ingeslagen.
Versie met links/bronnen volgt nog.
Juist bij de watervallen sendero's wordt dit als vereiste extra genoemd.
Daarom denk ik dat deze sowieso bovenaan de wenslijst stond.

Zij hadden geld: Mijn eerste gedachte sinds april: dit hadden ze niet voor niets bij zich. Voor een korte wandeling niet nodig. 2x Quetzal trail, 2x Waterfalls, 2x Boquete nature hike. Allemaal mogelijk.
Toen is gebleken dat 1 april F geen tijd voor hen had, omdat hij al bezet zou zijn bij andere tour, zal hij ongetwijfeld hebben opgemerkt: ''ik doe nog even mijn best voor jullie, misschien weet ik wel iemand, enkele, ik vraag wel rond:" . Ook ieder ander, toevallig gesproken kan zoiets gezegd hebben.
Er was op een gegeven moment een gerucht dat ze om twee uur een afspraak op de Mirador zouden hebben. Wat nu als zij de avond ervoor of de dag van 1 april zelf , zelf een slag om de arm hebben gehouden (iets van reserve) en er een vage afspraak is gemaakt via via...van ga dan je plan doen en eventueel zien de gids(en)? jullie dan rond 2 uur op de Mirador. Zo niet dan is het niet gelukt. Voor de zekerheid namen ze geld mee.

Dan kan...het als volgt gegaan zijn: ze zijn aan de Pianista begonnen....halverwege...kwam er toch een auto langs en meldde zich als begeleiding aan. Bij de quebrada werd e.e.a. al anders: ik zie overduidelijk het hoofdje van een slang (wie nog meer) en vraag me af of Kris soms in een fuik staat, bedoeld voor dieren. Bij de laatste twee foto's van Kris zie ik persoonlijk een wat bedenkelijk gezichtje, m.i. voelt ze zich niet op haar gemak. De foto van de achterzijde door Lisanne, neem ik even aan: is een "vreemde", maar zou kunnen duiden op dat Lisanne zich ook een houding geeft, door maar een foto te maken en bezig te zijn. Stel nu ze zijn met jonge zich als gids opwerpende mannen, die een geintje beginnen met de slang bijv., dan is ineens wel duidelijk dat het niet leuk meer is, dit in combinatie met opdringerig gedrag verder de verkeerde kant op, kan maken dat de dames door hebben dat dit de verkeerde kant opgaat en rennen weg. (als Kris dit al kan, misschien zit ze met haar benen vast)
Eerste vraag van mij: wie gaat welke kant op als er een slang is. Hebben K&L naar elkaar getracht te whatsappen, bijv. zijn ze uit elkaar geraakt daar, zijn ze tegengehouden.

Dan komt mijn 1e droom: Overduidelijk Kris, omgeving geheel te beschrijven en komt overeen met Boquete Nature hike pad: midden wat steentjes: links begroeid, rechts meer open, uit een bocht: (ik heb veel gezocht, zal link plaatsen) Kris valt languit in de modder, heel veel modder op het pad, slechts een klein stukje van het pad heeft dat en zij valt er midden in, armen en benen gespreid. Een harde klap, niet leuk.
Waarom van belang: niet weinig modder maar veel. Stel ze zijn op de vlucht: eerste instinct, is gevaar afschudden, NIET op het pad blijven, te makkelijk te volgen dan, zeker als er meerdere belagers zijn: dus zo snel mogelijk omhoog (ook ivm bellen- bereik dat weten ze), dus de bush in hollen, hollen, hollen en dan klimmen, klimmen, klimmen, zo ver en moeilijk mogelijk voor hun achtervolgers. Met alle risico van dien. Maar waren ze samen?

Dan pas als tweede indien er een rivier wordt gevonden, zal Kris zich als ze zich veilig genoeg waand, schoon willen spoelen.... dat gebeurt denk ik ook. M.I. schoongespoeld, maar gedacht er komt iemand aan, geluid gehoord, bang, dus laat dat broekje maar zitten, uit het zicht, wegwezen hier. Broekje achtergelaten. Ben benieuwd of er ergens toch niet slijtage te zien is van de harde val.

Tweede droom: voor mij de essentiële ivm hoe te zoeken. Drie uur 's nachts schiet ik overeind...
droom in derde week april. Ik zit echt recht overeind vanuit een diepe slaap. Voor mij is overduidelijk dat dit over Kris en Lisanne gaat. Waar werd ik nu wakker van: het was nog gaande. Het leek of de hemel openging en een enorme zaklamp een lichtbundel naar beneden richtte: Vanuit zeer hoog, zeer lang, met een omgeving van enorme hoogte (max hoogte van een trail) beide zijde van een trail met hoge bomen....een ronding in het midden, en daartussen de ravijn...akelig woord, een prachtig stuk met een rivier? een bedding, dat zag ik niet in detail. Wat zag ik wel: een schaduw van een persoon (1 denk ik), die van hoog naar laag, kaarsrecht, loodrecht, van erg hoog naar beneden viel in die lichtbundel en toen boem....een pik zwart gat. Echt aardedonker.
Ik ben gaan nadenken hoeveel tellen die val duurde en ik kom zeker tot 7 - 8 en toen de klap.

Pas in een tweede droom kreeg ik beeld van het gat, de ronding. Ik voelde al dat dit klein! was en het gat, erg groot, een enorme grot dus met een kleine ronding boven (gekarteld rond).
Tevens alsmaar "Lisanne later gevallen, been opengehaald aan uitsteeksel rots: een reep huid van haar scheenbeen opgerold". Niet gezien, gedroomd, maar wel dit.

Voor mij is dus overduidelijk dat we moeten zoeken vanuit een trail....Waterfalls, Quetzal, ik heb een drietal specifieke plekken, maar wil dit niet op het forum doen, want in Panama zal er zeker een Nederlander meelezen en ja we kunnen helaas niet iedereen vertrouwen.
Maar het is m.i. een overhangende rotspartij, waarin twee niveau's: Kris is dieper gevallen, dan waar Lisanne bij kon komen. Lisanne heeft de foto van het hoofd gemaakt. Kris heeft nek en zeker voorhoofd end, zwaar verwond met de val. Is overleden aan de val en niet daarvoor.

Wanneer: val 5 april. overleden 6 april (gieren)
Lisanne heeft haar in eerste instantie niet kunnen vinden...een tot enkele dagen geduurd en kon niet
bij haar komen. Wel de rugzak bemachtigd, die is blijven hangen (heeft puntjes van allerlei blaadjes en zand). Kris heeft dennennaalden in het haar als aanwijzing.
Zij hebben zich van hun belagers bevrijd. Maar 4/5 april weer gestuit op mensen die naar hen op zoek waren, en zich dit niet konden veroorloven. Zij waren heel bang, kunnen zelf gesprongen zijn, uitgegleden van bijv. die helling bij de Waterfalls (post Poekje01). Dat was mijn eerste plek, daar staan ook dennenbomen. En dus nog twee anderen.

Lisanne: maakt laatste foto hoofd Kris, doet nog enkele pogingen tot volgen van Sinaproc?, maar precies de andere kant op. Dumpt bewust de rugzak, met alle spulletjes bij elkaar als ze weet dat haar uur bijna is geslagen. Omdat dit het enige is wat zij kan doen: alles netjes bij elkaar verzamelen in de hoop dat de nabestaanden er iets aan hebben. Boodschap ja, vast ergens, of gedacht dat zij dit gedaan hadden maar is niet opgeslagen in mobiel. De gewiste foto misschien een handkus naar de ouders en broer, maar bedacht ze zich omdat ze liever wilde dat de ouders haar zouden herinneren in haar oude gedaante. Ze wilde dit niet als laatste beeld voor hen.

Plek: Hoe te vinden?
Kruising;
- parfumlucht (honden link zoektocht)
- nachtverblijf 7/8 april Sinaproc
- echo geluid gehoord (suonada golpeada) link volgt. Buis met steen aangetikt? > Pipeline trail....de buizen lopen overal door, grote kans ook door de plek van de val. Maar kan ook de onderkant van een metalen hekje zijn van een overgang/brug bij een rivier (een dergelijke plek heb ik ook in gedachte)
- schreeuw gehoord (hoe ver draagwijdte 5 april vanaf Alto Quiel Ranger station - Quetzal trail), 3 mannen rennen daarna weg
- lokatie gieren 6 en 11 april
- lokatie in jungle van de twee lichamen in staat van ontbinding (meer uit te halen dan we nu weten: een hiker, lagen ze bij elkaar, uit elkaar en dan hoe ver enz.) Ik geloof en heb steeds geloofd dat dit gewoon waar was.
- Misschien zelfs eerste gerucht waar: twee lichamen, lagen ze te slapen soms? (nu achteraf met de wetenschap van nu is dit een troostend plaatje in mijn ogen.)

De plek: daar waar de trail een bocht maakt. Beide zijden hoge bomen, Dennenboom!!
er loopt eveneens water, zijstroompje van een waterval? Neig steeds weer richting een waterval.

Indien ik op een plek ben, kan ik het voelen; ik krijg dan overal de rillingen over mijn lichaam.
Bij foto;s en video's wel een gevoel. Maar kan nog niet zeggen: dit is het. Hier. Maar : het is heel moeilijk te vinden. En alleen ervaren hikers die kunnen afdalen in een grot, met de goede apparatuur kunnen sporen vinden.

Ik denk dat Sinaproc heel dicht bij was...maar stel een overhangende rots en zij komen van boven af, dan zouden zij de lokatie niet in het oog hebben, Kwamen zij van de onderzijde aanlopen en waren ze bedacht op dit soort plekken dan mogelijk wel. De lichamen zijn gezien!.
Verbinding water kan heel ver gaan: het kruipt overal door en kan allemaal in de Culebra geraken.
Er kunnen ook grotere lichaamsdelen over dwars in de opening naar het water toe liggen, die nog altijd op de plek liggen.
Voorstel: bij welke zoektocht dan ook: een speurhond en een gids en een begeleider van Sinaproc zou heel fijn zijn.

De echte foto's zien: van de nacht - van de 87 is wenselijk
pi_149278748
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 16:41 schreef Lutalo het volgende:

Op schaal is het eerder een vogelpoepje. De steen ziet er ook niet uit alsof er recent een kabel is weggehaald.
pi_149278810
quote:

[..]

Hans K.
SPOILER
kan dat zo zien. Soit. De één ziet dit, de ander dat. Kun je een foto zien als omhoog genomen, en ook als naar beneden, dan geldt dat voor iedereen. Dus ook voor hem. En, ik zei het al, als wij andere foto's niet zien, kunnen we er ook niet door op het verkeerde been gezet worden.
quote:
Yep.
pi_149278870
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 21:38 schreef matteo_111 het volgende:

[..]

Op schaal is het eerder een vogelpoepje. De steen ziet er ook niet uit alsof er recent een kabel is weggehaald.
Ik ga nog even zoeken: heb bij de lost waterfalls in een video een keer iets dergelijks gezien: ook een diepe sleuf, en in het water lag een hek! De stenen boven bij de waterfalls (lost waterfalls) lijken er zeker op.
pi_149278883
quote:

[..]

Derden zijn de kabouters van dit topic.
pi_149279010
quote:
[ afbeelding ]
Inderdaad, een normale rots in die streek, aan de rand van het water. Alleen aan de verkeerde kant van de CD. Als ik het goed zie kijk je van boven naar beneden de diepte in. Overeenkomsten met de foto 542 zijn markant, maar het is m.i. niet dezelfde plek.
  zondag 1 februari 2015 @ 21:53:12 #36
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_149279244
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 21:46 schreef matteo_111 het volgende:

[..]

Inderdaad, een normale rots in die streek, aan de rand van het water. Alleen aan de verkeerde kant van de CD. Als ik het goed zie kijk je van boven naar beneden de diepte in. Overeenkomsten met de foto 542 zijn markant, maar het is m.i. niet dezelfde plek.
Het was ook geenszins de bedoeling om te veronderstellen dat dit de plek van de foto zou zijn.
Eerder om te laten zien hoe lastig het (bij een expeditie) zal zijn om de plek van de foto te vinden als op een toevallig filmje al iets staat wat er sterk op lijkt.
Wie dit leest is gek
pi_149279503
Een gat als dit: maar dan meer vlak.. is niet makkelijk te vinden:
http://globetrottergirls.(...)enote-3-Entrance.jpg
pi_149279544
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 06:14 schreef Perico het volgende:

[..]

Ja ik ben normaal van het delen van alles maar alleen in dit ene geval heb ik ervoor gekozen om de parameters en het dataveld niet hier te posten. Ik wil benadrukken dat ik daarom niet overtuigd ben van vals spel per se, maar dat het wel bij het bekijken van de originele foto's een belangrijk aandachtspunt is.
Als dat een zo serieus punt is, zou ik zeggen: niet alleen posten op FOK!, maar ermee naar de politie stappen. Doe je dat niet, dan is dat verzaken. Hoe zou je het vinden, als over 30 jaar (gokje) in het bejaardenhuis het journaal van 3 seconden meldt, dat de meiden zijn vermoord? Geconcludeerd op basis van dat veld, dat pas een week eerder werd onderzocht?
quote:
Omdat ik een serie tests heb uitgevoerd, die van een originele Canon camera foto een 1024x768 verkleining maakten.. waarbij de gewraakte parameter dan toch de "juiste" originele lezing had, die anders is dan degene van de foto's die wij kennen. Met andere woorden: normaal blijven alle velden ook bij kopieen intact.

Ik wilde feitelijk alleen maar een helpende hand uitsteken in deze. Het is een stil alarm dat afgaat, waarvan een hypothetische manipulator geen weet heeft.
Wow! Ken je die hypothetische manipulator? Goed, dan is hij jouw Baru. Maar zelfs als die tegen jou zegt dat 'ie er geen weet van heeft, zo iemand kun je natuurlijk niet vertrouwen.
Ik ga, als ik iets ontdek of bedenk, altijd uit van de vuistregel: ik ben een mens, dus een ander kan dat ook bedacht of ontdekt hebben. Maar ik ben me er dan ook eentje.
quote:
En is het niet afgegaan bij de originele foto's, dan weet je dat ook weer. :)

[..]

Ach, je moet het maar net weten. En weet je het niet, ziet alles er okee uit. Dat maakt iemand niet incompetent, of slimmer of dommer.

Maar als je het wèl weet, wat maakt het je dan? Uniek? Dan kan die hypothetische manipulator dus ook uniek zijn. En nog wel door dezelfde kennis die jij hebt. Ergens gaat de logica hier fout.
pi_149279585
quote:

[..]

Ah, jij was erbij?
Make my day!
pi_149279631
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 21:59 schreef doorgaan het volgende:
Een gat als dit: maar dan meer vlak.. is niet makkelijk te vinden:
http://globetrottergirls.(...)enote-3-Entrance.jpg
Je zou er maar invallen. Brrr.
Make my day!
pi_149279669
quote:
[ afbeelding ]
Als je hier van iets verder naar achteren en meer horizontaal een foto maakt zien de schaarse planten er ongeveer net zo uit als die op foto 542, qua stand en groeirichting. Planten groeien naar boven, maar op een helling ook wel eens wat meer horizontaal. Bovendien zijn de beide foto's van die plek vanuit bijna dezelfde stand (staand) genomen lijkt het. Ca. een flinke stap van elkaar verwijderd.

De rots kan dus heel goed bij een waterval o stroom zijn. De achtergrond van foto 550 wijst daar ook op, en beide foto's schelen 1,5 minuut in tijd. De locaties zijn dus heel dicht bij elkaar en waarschijnlijk aan stromend water.
pi_149279709
wat info over cenotes: http://www.selvatravel.nl/mexico-hoogtepunten.html

MBT de vondsten: onder de nachtlokatie zou een dergelijk ondergronds rivierenstelsel kunnen lopen, wat alles verbindt, waar lichaamsresten geleidelijk in terecht komen en verder verspreid.
pi_149279857
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 22:05 schreef doorgaan het volgende:

MBT de vondsten: onder de nachtlokatie zou een dergelijk ondergronds rivierenstelsel kunnen lopen, wat alles verbindt, waar lichaamsresten geleidelijk in terecht komen en verder verspreid.
Dat zouden we na kunnen vragen bij Mata. Hij is de expert op dat gebied.
Mijn (leken) idee is dat het vulkanisch gesteente is, en dat daar dan weinig grotten zijn of onderaardse stelsels lopen. Het gesteente is daar te hard voor.

Maar Mata zal het beter weten. :)
Make my day!
pi_149279861
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 22:05 schreef doorgaan het volgende:

interessant om uit te zoeken/na te vragen of er daar inderdaad ondergrondse rivieren lopen/grotten of aardscheuren.
pi_149280181
Doorgaan, bedankt voor het posten van je dromen. het lijkt me zeer onprettig om dit te ervaren.
Je hebt aardig tijd besteed aan het uitwerken hiervan. Persoonlijk verfrissend een nieuwe hypothese te lezen.

Of die ondergrondse rivieren daar kunnen zijn, geen idee maar als ik naar die foto van Kris kijk in de kloof en of die paden daar zo diep uitgeslepen zijn, dan is het wel de moeite waar dit uit te zoeken.

Zoals je weet ben ik daar nooit geweest en ken ik de grondsoorten daar niet, of het nou een grottenstelsel is/een sinkhole, ben benieuwd of dit na te vragen is bij gidsen of H&T
pi_149280278
In Panama heeft deze man Paul de Boer niet gedoken..lees ik. Maar dit geeft wel een idee van de verbindingen die er kunnen zijn.
http://www.pauldeboer.net/blog/?p=122

Mayas offerden o.a. menselijke resten in cenotes: hier een foto http://www.pauldeboer.net(...)ferddoordemayas.html
De betekenis is dan anders: De Heilige Cenote (Cenote de los Sacrificios) zorgde voor water, maar bleek ook een rituele betekenis te hebben. Bij opgravingen op de bodem van de put in 1923 zijn talloze schedels en botten gevonden van mannen, vrouwen en kinderen. Ook zijn gouden en jade sieraden boven water gehaald, waaronder sommige die uit Colombia afkomstig zijn. (Chichén Itzá )
pi_149280395
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 22:16 schreef ootjekatootje het volgende:
Doorgaan, bedankt voor het posten van je dromen. het lijkt me zeer onprettig om dit te ervaren.
Je hebt aardig tijd besteed aan het uitwerken hiervan. Persoonlijk verfrissend een nieuwe hypothese te lezen.

Of die ondergrondse rivieren daar kunnen zijn, geen idee maar als ik naar die foto van Kris kijk in de kloof en of die paden daar zo diep uitgeslepen zijn, dan is het wel de moeite waar dit uit te zoeken.

Zoals je weet ben ik daar nooit geweest en ken ik de grondsoorten daar niet, of het nou een grottenstelsel is/een sinkhole, ben benieuwd of dit na te vragen is bij gidsen of H&T
Dank je wel Ootje.
Het lastige was het voor me te houden al die maanden.
Ik heb er nog twee gedroomd, maar kan die niet posten.
Nee, het is niet akelig, omdat ik zelf geloof dat het helpt. In alle scenario's al kan hier zeker meer achter zitten, had ik akeligere dromen kunnen hebben.
Ze komen ook met tussenpozen, dat heeft ook een reden denk ik.
pi_149280435
quote:
1s.gif Op zondag 1 februari 2015 22:08 schreef agter het volgende:

[..]

Mijn (leken) idee is dat het vulkanisch gesteente is, en dat daar dan weinig grotten zijn of onderaardse stelsels lopen. Het gesteente is daar te hard voor.

Goed idee!
pi_149281026
Voor mij is dus overduidelijk dat we moeten zoeken vanuit een trail....Waterfalls, Quetzal,

@Dooraan, dus niet vanuit de Pianista Trail, van achter de Mirador?
pi_149281694
quote:
1s.gif Op zondag 1 februari 2015 22:03 schreef agter het volgende:

[..]

Je zou er maar invallen. Brrr.
Ja, arme ouders...nu we richting feb-maart gaan, waarin die meiden vorig jaar hun plannen maakten
waarschijnlijk en bespraken met de ouders, vreselijke tijd voor ze. Diep verdriet.
pi_149281802
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 22:33 schreef Lutalo het volgende:
Voor mij is dus overduidelijk dat we moeten zoeken vanuit een trail....Waterfalls, Quetzal,

@Dooraan, dus niet vanuit de Pianista Trail, van achter de Mirador?
ja, ze zijn wel vanuit daar doorgegaan: ik zoek een verbinding naar de boquete nature hike, zoek mijn link van de foto...ben benieuwd hoe dat loopt in een kaartje. Volgt.
pi_149281852
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 21:07 schreef doorgaan het volgende:
Wanneer zijn de foto's op de mirador dan gemaakt en bij de quebrada? Daar kan je alleen komen via het Pianista pad.
Ik denk dat ze geld bij zich hadden omdat ze na de wandeling wilden gaan eten bij de pizzeria aan het begin van de trail en om een taxi te nemen naar hun hostel.

Je noemt alle dingen die in het nieuws zijn geweest en hier zijn besproken maar het zijn allemaal verschillende locaties die niet in 1 scenario passen.

De Quetzal trail is in de eerste week helemaal afgezocht door sinaproc en veel vrijwilligers.
Je kan niet via de Quetzal trail bij de mirador komen en ook niet met de Waterfall hike. Hoe is dat gegaan dan?
pi_149281965
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 22:21 schreef doorgaan het volgende:

[..]

Dank je wel Ootje.
Het lastige was het voor me te houden al die maanden.
Dat voor je houden deed je vast niet voor niks. Er moet een goede reden voor geweest zijn.
quote:
Doorgaan, bedankt voor het posten van je dromen.
Mijn dank is ook groot, voor die maanden van opkroppen. Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is, dus brand vooral opnieuw los als je het niet meer voor je kunt houden. Maar zoek a.j.b. een geschiktere plek dan deze.

EDIT: of wacht af, hoe de rest van de fantasten erover denkt. Als die jouw onderzoeksmethodiek zien zitten, heb jij hier de balans definitief doen doorslaan. En dat kan niet iedereen zeggen.

[ Bericht 3% gewijzigd door JustinCase op 01-02-2015 23:02:54 ]
pi_149281996
In een dergelijke modderpoel viel Kris in mijn dromen:http://www.boquetenatureh(...)5935605_orig.jpg?250

maar de omgeving is net anders: nl het leek hierop dan met modder en verderop zou het aan de rechterkant uit de bocht komende open moeten zijn: http://boquetesafari.com/wp-content/uploads/2012/01/IMG_8949.jpg

Hoe zouden ze vanachter de Mirador hierop terecht kunnen zijn gekomen? Mata, Matteo ,Baru, wie zou het weten?
pi_149282023
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 22:46 schreef doorgaan het volgende:

[..]

Ja, arme ouders...nu we richting feb-maart gaan, waarin die meiden vorig jaar hun plannen maakten
waarschijnlijk en bespraken met de ouders, vreselijke tijd voor ze. Diep verdriet.
Nou dit zal wel helpen :(
pi_149282164
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 22:53 schreef JustinCase het volgende:

[..]

Dat voor je houden deed je vast niet voor niks. Er moet een goede reden voor geweest zijn.

[..]

Mijn dank is ook groot, voor die maanden van opkroppen. Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is, dus brand vooral opnieuw los als je het niet meer voor je kunt houden.. Maar zoek a.j.b. een geschiktere plek dan deze.
_O_
pi_149282233
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 22:53 schreef JustinCase het volgende:

[..]

Maar zoek a.j.b. een geschiktere plek dan deze.
BNW is niet geschikt voor BNW. ^O^ Of gaat het meer richting TRU? Nou wil ik die andere 2 dromen ook weten. Deze kan ik niks mee.

[ Bericht 3% gewijzigd door 11en30 op 01-02-2015 23:06:02 ]
pi_149282468
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:00 schreef 11en30 het volgende:

[..]

BNW is niet geschikt voor BNW. ^O^ Of gaat het meer richting TRU?
Dromenwaarzeggerij en sterrenwichelarij heeft toch niets met BNW te maken :?
pi_149282475
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:00 schreef 11en30 het volgende:

[..]

BNW is niet geschikt voor BNW. ^O^ Of gaat het meer richting TRU?
Hoezo? Is de ene erkend onzin, en de andere niet?
pi_149282619
Het gaat hier over Kris en Lisanne; er zijn zoveel invalshoeken. Elke hoek hoeft toch niet op een apart subtopic?
Laat nou iedereen gewoon zijn/haar eigen idee daarover vertellen, waar dat ook op gebaseerd is/uit voorkomt.
pi_149282654
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 22:54 schreef doorgaan het volgende:
Hoe zouden ze vanachter de Mirador hierop terecht kunnen zijn gekomen? Mata, Matteo ,Baru, wie zou het weten?
Droom het antwoord, zou ik zeggen, dan weet je het.
pi_149282700
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:09 schreef Lutalo het volgende:
Het gaat hier over Kris en Lisanne; er zijn zoveel invalshoeken. Elke hoek hoeft toch niet op een apart subtopic?
Laat nou iedereen gewoon zijn/haar eigen idee daarover vertellen, waar dat ook op gebaseerd is/uit voorkomt.
Goed joh: God heeft de meiden gedood. In Zijn oneindige wijsheid besloot Hij, dat ze dood moesten.

SPOILER

[ Bericht 11% gewijzigd door JustinCase op 01-02-2015 23:16:15 ]
pi_149282712
quote:
Geheel mijn mening.
pi_149282732
quote:
Het probleem is dat dromen als argument gebruiken de discussie doodslaat.
Want dan hoeft die persoon niet met feiten of logica te komen, want als ze het maar gedroomd heeft telt het mee.
Dan is er geen discussie meer te voeren.
pi_149282779
just in case:
prachtige bijdrages lever je hier! Ik vond je gisteren sterk vandaag alleen weer hier om mensen af te zagen. Reageer dan niet... en blijf on topic..
pi_149282793
quote:
10s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:11 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

Want dan hoeft die persoon niet met feiten of logica te komen, want als ze het maar gedroomtd heeft telt het mee.
Dan is er geen discussie meer te voeren.
Nee, jij slaat een discussie dood, elke keer weer
pi_149282807
quote:
10s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:11 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

Want dan hoeft die persoon niet met feiten of logica te komen, want als ze het maar gedroomt heeft telt het mee. Dan is er geen discussie meer te voeren.
Ja ?
En?

Denk je dat @doorgaan van iedereen hier eist dat 'ie meegaat in haar bevindingen?
Heb je daar de afgelopen postings aanleiding voor gezien?
pi_149282815
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:13 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Nee, jij slaat een discussie dood, elke keer weer
Nee ik houd hem open, jij wordt boos als je geen gelijk krijgt ;)
pi_149282851
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:11 schreef JustinCase het volgende:

[..]

Goed joh: God heeft de meiden gedood. In Zijn oneindige wijsheid besloot Hij, dat ze dood moesten.
Het zou best kunnen dat dat de overtuiging van de ouders van Lisanne is.
pi_149282858
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:15 schreef Lutalo het volgende:

[..]

Het zou best kunnen dat dat de overtuiging van de ouders van Lisanne is....weet jij veel....
pi_149282859
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:14 schreef Lutalo het volgende:

[..]

Ja ?
En?

Denk je dat @doorgaan van iedereen hier eist dat 'ie meegaat in haar bevindingen?
Ik dacht dat dit een discussie forum was, tegen dromen kan je niet argumenteren.
Ik vind het zonde van het topic
pi_149282893
Niet zo zuur hea. Na 156 delen keiharde feiten en ijzersterke scenario's kan er toch wel 1 deeltje gefantaseerde onzin komen? Voor de ontspanning?
pi_149282894
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:06 schreef JustinCase het volgende:

[..]

Hoezo? Is de ene erkend onzin, en de andere niet?
Dank je wel.
Ik zoek naast de dromen verder bijna elk naar buiten gekomen artikel sinds 1 april ook uit.
Gieren, geluiden, contact met zendmast, Sinaproc, rapport van de honden, plekken vondsten,
plek lichamen gezien? schreeuw, als alles samen zou komen...een snijpunt op de kaart van die locaties..dan dan.....toch?!
pi_149282929
quote:
Op zondag 1 februari 2015 21:42 schreef JustinCase het volgende:
Derden zijn de kabouters van dit topic.
Derden ex machina. :D
pi_149282943
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:16 schreef doorgaan het volgende:

[..]

Dank je wel.
Ik zoek naast de dromen verder bijna elk naar buiten gekomen artikel sinds 1 april ook uit.
Gieren, geluiden, contact met zendmast, Sinaproc, rapport van de honden, plekken vondsten,
plek lichamen gezien? schreeuw, als alles samen zou komen...een snijpunt op de kaart van die locaties..dan dan.....toch?!
Maar dat is het m juist, je hebt van alles een soep gemaakt, gewoon alles bij elkaar gemikt

[ Bericht 0% gewijzigd door bladwijzer op 02-02-2015 00:22:34 ]
pi_149282949
quote:
10s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:14 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

Nee ik houd hem open, jij wordt boos als je geen gelijk krijgt ;)
Ik typ en dat komt misschien anders over. Ben helemaal niet boos. ;)
Ik vind dat iedereen hier zijn of haar mening mag geven, ik vind het wel verfrissend te zien hoe anderen denken. Maar hou niet van opmerkingen die op de persoon gericht zijn.
pi_149282987
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:13 schreef ootjekatootje het volgende:
just in case:
prachtige bijdrages lever je hier! Ik vond je gisteren sterk vandaag alleen weer hier om mensen af te zagen. Reageer dan niet... en blijf on topic..
Dank je wel. En lees vandaag eens met de ogen van gisteren.
pi_149283004
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:18 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Ik typ en dat komt misschien anders over. Ben helemaal niet boos. ;)
Ik vind dat iedereen hier zijn of haar mening mag geven, ik vind het wel verfrissend te zien hoe anderen denken. Maar hou niet van opmerkingen die op de persoon gericht zijn.
Ha; op de persoon spelen doe jij herhaaldelijk tegen mij. Maar maakt mij niet uit hoor, ik post toch wel mijn mening.

[ Bericht 0% gewijzigd door bladwijzer op 01-02-2015 23:26:26 ]
pi_149283024
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:14 schreef Lutalo het volgende:

[..]

Ja ?
En?

Iemand die niet eist, geeft net zo goed ruis met zijn/haar onzin als iemand die dat wel doet.
pi_149283030
quote:
10s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:18 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

Maar dat is het m juist, je van alles een soep gemaakt, gewoon alles bij elkaar gemikt
En stel dat nou iemand met deze soep, denkt vanuit de ratio denkt van ja. Met de expeditie gaat kijken en daadwerkelijk iets vind? Zou toch fantastisch zijn?
pi_149283075
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:15 schreef Lutalo het volgende:

[..]

Het zou best kunnen dat dat de overtuiging van de ouders van Lisanne is.
Ga het ze vertellen, of meld je bij RTL-Boulevard.
pi_149283080
ik zal voor de soep: die dingen die ik noem: schreeuw, echo, parfum: de betreffende links van de verslagen van de zoekploegen en het krantenartikel erbij zetten.
Iedereen mag er natuurlijk van denken wat hij wil. Ik zoek net zo hard feiten verder uit. En dat sinds 1 april vorig jaar.
pi_149283089
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:20 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

En stel dat nou iemand met deze soep, denkt vanuit de ratio denkt van ja. Met de expeditie gaat kijken en daadwerkelijk iets vind? Zou toch fantastisch zijn?
ratio?
Make my day!
  zondag 1 februari 2015 @ 23:21:31 #84
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_149283108
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:16 schreef 11en30 het volgende:
Niet zo zuur hea. Na 156 delen keiharde feiten en ijzersterke scenario's
:D _O_

[ Bericht 0% gewijzigd door Nieuwschierig op 01-02-2015 23:27:37 ]
Wie dit leest is gek
pi_149283112
quote:
10s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:19 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

Ha; op de persoon spelen doe jij herhaaldelijk tegen mij. Maar maakt mij niet uit hoor, ik post tocht wel mijn mening.
Mooi, ^O^ , heb jij ook interesse in de expeditie?
pi_149283130
quote:

[..]

Kan je net zo goed een halve gare rondjes laten lopen daar misschien vindt die stomtoevallig wel wat
pi_149283173
quote:
10s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:22 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

Kan je net zo goed een halve gare rondjes laten lopen daar misschien vindt die stomtoevallig wel wat
Ja, met een camera op zijn helm zodat we hier kunnen meekijken. Top idee en wat goedkoper dan de expeditie
pi_149283262
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:20 schreef JustinCase het volgende:

[..]

Ga het ze vertellen, of meld je bij RTL-Boulevard.
Ik? Waarom zou ik in vredesnaam? Reden?

Ik heb het jou gemeld, n.a.v. je bericht.
pi_149283286
quote:
10s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:22 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

Wat let je? ;)
  zondag 1 februari 2015 @ 23:26:03 #90
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_149283289
Ik ben wel van Panama gaan houden, en dat in slechts 8 dagen dit topic en alle links doorspitten.
Dadelijk ga ik er ook nog van dromen, mijn hersens kunnen zoveel schoonheid en mysterie niet in zo'n korte tijd verwerken.
Wie dit leest is gek
pi_149283328
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:16 schreef 11en30 het volgende:
Niet zo zuur hea. Na 156 delen keiharde feiten en ijzersterke scenario's kan er toch wel 1 deeltje gefantaseerde onzin komen? Voor de ontspanning?
Als dat klopt. Niet als die 156 delen de aanloop waren voor een onverhoeds aanval op het gezonde verstand. Maar iedereen z'n meug hoor. Net als bij De Broertjes, waar iemand de verrotte resten tot leven wilde bidden. Alleen had die verzuimd om er 156 schijn-onheilige berichten aan vooraf te laten gaan. Nou ja, al doende leert men.
pi_149283343
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:19 schreef JustinCase het volgende:

[..]

Iemand die niet eist, geeft net zo goed ruis met zijn/haar onzin als iemand die dat wel doet.
Ja?
En?

Doorgaans wordt jouw onzin toch ook geaccepteerd?
pi_149283365
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:25 schreef Lutalo het volgende:

[..]

Wat let je? ;)
Helaas ik ben te laat, ene dromenzieneres met aanhang is me al voor :D
pi_149283367
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 21:07 schreef doorgaan het volgende:

Dan komt mijn 1e droom: Overduidelijk Kris, omgeving geheel te beschrijven en komt overeen met Boquete Nature hike pad: midden wat steentjes: links begroeid, rechts meer open, uit een bocht: (ik heb veel gezocht, zal link plaatsen) Kris valt languit in de modder, heel veel modder op het pad, slechts een klein stukje van het pad heeft dat en zij valt er midden in, armen en benen gespreid. Een harde klap, niet leuk.
Waarom van belang: niet weinig modder maar veel. Stel ze zijn op de vlucht: eerste instinct, is gevaar afschudden, NIET op het pad blijven, te makkelijk te volgen dan, zeker als er meerdere belagers zijn: dus zo snel mogelijk omhoog (ook ivm bellen- bereik dat weten ze), dus de bush in hollen, hollen, hollen en dan klimmen, klimmen, klimmen, zo ver en moeilijk mogelijk voor hun achtervolgers. Met alle risico van dien. Maar waren ze samen?

Dan pas als tweede indien er een rivier wordt gevonden, zal Kris zich als ze zich veilig genoeg waant, schoon willen spoelen.... dat gebeurt denk ik ook. M.I. schoongespoeld, maar gedacht er komt iemand aan, geluid gehoord, bang, dus laat dat broekje maar zitten, uit het zicht, wegwezen hier. Broekje achtergelaten. Ben benieuwd of er ergens toch niet slijtage te zien is van de harde val.

Tweede droom: voor mij de essentiële ivm hoe te zoeken. Drie uur 's nachts schiet ik overeind...
droom in derde week april. Ik zit echt recht overeind vanuit een diepe slaap. Voor mij is overduidelijk dat dit over Kris en Lisanne gaat. Waar werd ik nu wakker van: het was nog gaande. Het leek of de hemel openging en een enorme zaklamp een lichtbundel naar beneden richtte: Vanuit zeer hoog, zeer lang, met een omgeving van enorme hoogte (max hoogte van een trail) beide zijde van een trail met hoge bomen....een ronding in het midden, en daartussen de ravijn...akelig woord, een prachtig stuk met een rivier? een bedding, dat zag ik niet in detail. Wat zag ik wel: een schaduw van een persoon (1 denk ik), die van hoog naar laag, kaarsrecht, loodrecht, van erg hoog naar beneden viel in die lichtbundel en toen boem....een pik zwart gat. Echt aardedonker.
Ik ben gaan nadenken hoeveel tellen die val duurde en ik kom zeker tot 7 - 8 en toen de klap.

Pas in een tweede droom kreeg ik beeld van het gat, de ronding. Ik voelde al dat dit klein! was en het gat, erg groot, een enorme grot dus met een kleine ronding boven (gekarteld rond).
Tevens alsmaar "Lisanne later gevallen, been opengehaald aan uitsteeksel rots: een reep huid van haar scheenbeen opgerold". Niet gezien, gedroomd, maar wel dit.

Voor mij is dus overduidelijk dat we moeten zoeken vanuit een trail....Waterfalls, Quetzal, ik heb een drietal specifieke plekken, maar wil dit niet op het forum doen, want in Panama zal er zeker een Nederlander meelezen en ja we kunnen helaas niet iedereen vertrouwen.
Maar het is m.i. een overhangende rotspartij, waarin twee niveau's: Kris is dieper gevallen, dan waar Lisanne bij kon komen. Lisanne heeft de foto van het hoofd gemaakt. Kris heeft nek en zeker voorhoofd end, zwaar verwond met de val. Is overleden aan de val en niet daarvoor.
Hi Doorgaan,

Thnx voor de moeite. Ik heb je beide dromen maar even uit het scenario gezeefd. Je hele verhaal kent wel wat probleempunten:

- Door het lange wachten geef je geen getuigenis meer van je eigen droom, maar direct een interpretatie.
- Je geeft niet aan wanneer je de dromen hebt gehad. Daarmee kunnen we ook niet nagaan of hier originele informatie in zit of dat het een reactie of verwerking van op dat moment bekende informatie, feiten en/of interpretaties kan zijn.
- Dromen gaan meestal over jezelf en gebruiken God weet wat voor beelden en personen om dat duidelijk te maken. Ken je die ervaring en wat maakt voor jou het verschil dat het hier echt om andere personen gaat?
- Jouw duidingen spelen zich allemaal aan de zuidelijke kant van de continental divide (CD) af. Er zijn geen aanwijzingen dat ze daar nog zijn geweest na de aankomst op de mirador op 1 april 2014 13.00 uur. De CD is de rand waar het ene deel van de aardkorst onder het andere geperst wordt. Geologisch ruig gebied dus, want dat gaat gepaard met aardbevingen en vulkanen. Dat maakt het tevens welhaast ondenkbaar dat er waterstromen van noord naar zuid of andersom zouden zijn.

Misschien kan dit aanleiding zijn om terug te gaan naar je dromen zelf en de duiding weg te laten?

[ Bericht 0% gewijzigd door matteo_111 op 01-02-2015 23:36:44 ]
pi_149283459
quote:

[..]

Het is zeker fantastisch, letterlijker dan jij wellicht bedoelt. Maar toeval bestaat, en zelfs een volledig bezopen uitspraak kan ooit bewaarheid worden.

[ Bericht 33% gewijzigd door JustinCase op 01-02-2015 23:46:57 ]
pi_149283474
quote:
10s.gif Op zondag 1 februari 2015 22:58 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

_O_
Inderdaad niet voor niets: omdat ik heel goed je reactie en die van bladwijzer begrijp. Op een forum wil je zo objectief mogelijk met alle gegevens omgaan. Dit is mijn eerste forum en ik twijfelde of dit de plaats was voor het melden van die dromen. Ik wilde evenmin dit de ouders (via via wordt natuurlijk toch meegelezen) dit opdringen. Maar verder denk en zoek in aardig mee, los van mijn dromen, dus vandaar dat ik het nu toch heb gedaan omdat ik jullie ook al die tijd heb gevolgd. Daarbij had ik soms net iets opgezocht over Pata de Macho bijv. en vervolgens kwam het ook bij jullie langs. Dat gebeurde nogal eens en gaf mij ook weer steun om verder te speuren.
Samen komen je verder!
pi_149283540
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:27 schreef Lutalo het volgende:

[..]

Ja?
En?

Doorgaans wordt jouw onzin toch ook geaccepteerd?
Mijn inbreng, ja. Omdat het geen onzin is. Niet door iedereen, maar dat hou je altijd.
pi_149283650
Hi Doorgaan,

Thnx voor de moeite. Ik heb je beide dromen maar even uit het scenario gezeefd. Je hele verhaal kent wel wat probleempunten:

- Door het lange wachten geef je geen getuigenis meer van je eigen droom, maar direct een interpretatie.
- Je geeft niet aan wanneer je de dromen hebt gehad. Daarmee kunnen we ook niet nagaan of hier originele informatie in zit of dat het een reactie of verwerking van op dat moment bekende informatie, feiten en/of interpretaties.
- Dromen gaan meestal over jezelf en gebruiken God weet wat voor beelden en personen om dat duidelijk te maken. Ken je die ervaring en wat maakt voor jou het verschil dat het hier echt om andere personen gaat?
- Jouw duidingen spelen zich allemaal aan de zuidelijke kant van de continental divide (CD) af. Er zijn geen aanwijzingen dat ze daar nog zijn geweest na de aankomst op de mirador op 1 april 2014 13.00 uur. De CD is de rand waar het ene deel van de aardkorst onder het andere geperst wordt. Geologisch ruig gebied dus, want dat gaat gepaard met aardbevingen en vulkanen. Dat maakt het tevens welhaast ondenkbaar dat er waterstromen van noord naar zuid of andersom zouden zijn.

Misschien kan dit aanleiding zijn om terug te gaan naar je dromen zelf en de duiding weg te laten?

Matteo: begrijp je reactie. ja natuurlijk heb ik mijn data en mijn feiten (ook van mijn dromen) bijgehouden. En kom maar kijken in mijn computer dan kun je nagaan wat voor recherchewerk ikzelf heb verricht. Maar het klopt dat ik het zo ingevuld heb, in combinatie met een scenario. Dat is een keuze geweest, had ook alleen de droom kunnen geven.
pi_149283728
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:33 schreef JustinCase het volgende:

[..]

Mijn inbreng, ja. Omdat het geen onzin is. Niet door iedereen, maar dat hou je altijd.
Dat vindt iedereen natuurlijk altijd van z'n eigen bijdragen.

Omdat je idd altijd houdt dat niet iedereen bepaalde bijdragen kan waarderen, kun je die negeren/accepteren/misschien zelfs wel respecteren.
@Doorgaan is juist door anderen gevraagd haar dromen hier neer te zetten, daaraan heeft ze nu voldaan.

Je kunt het niet iedereen naar de zin maken, de 1 z'n ja is de ander z'n nee enz.
pi_149283869
Nou als iedereen die er over gedroomd heeft het nu even hier neerplempt dan hebben we dat ook weer gehad.
Tis toch komommertijd :P
pi_149283938
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:36 schreef doorgaan het volgende:
Hi Doorgaan,

- Je geeft niet aan wanneer je de dromen hebt gehad. Daarmee kunnen we ook niet nagaan of hier originele informatie in zit of dat het een reactie of verwerking van op dat moment bekende informatie, feiten en/of interpretaties.

Matteo: begrijp je reactie. ja natuurlijk heb ik mijn data en mijn feiten (ook van mijn dromen) bijgehouden. En kom maar kijken in mijn computer dan kun je nagaan wat voor recherchewerk ikzelf heb verricht. Maar het klopt dat ik het zo ingevuld heb, in combinatie met een scenario. Dat is een keuze geweest, had ook alleen de droom kunnen geven.
Dat je die keuze hebt gemaakt zie ik. Op feitelijk niveau betekent dat het inleveren van een zwaar bewerkte en gedeeltelijk afgeknipte foto. Dat houdt de creatieve interpretatie door anderen tegen. Op het niveau van duiding betekent het dat je niet te volgen bent.
pi_149283944
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:21 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

heb jij ook interesse in de expeditie?
Nee
pi_149284221
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:31 schreef doorgaan het volgende:

[..]

Inderdaad niet voor niets: omdat ik heel goed je reactie en die van bladwijzer begrijp. Op een forum wil je zo objectief mogelijk met alle gegevens omgaan.
Niet op elk forum hoor. Hoe het hier zit? Ik blijf het volgen, en nog deelnemen ook zolang het een beetje past bij gezond verstand. Maar aan alles is een grens.
pi_149284259
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:38 schreef Lutalo het volgende:

[..]

Dat vindt iedereen natuurlijk altijd van z'n eigen bijdragen.

Omdat je idd altijd houdt dat niet iedereen bepaalde bijdragen kan waarderen, kun je die negeren/accepteren/misschien zelfs wel respecteren.
@Doorgaan is juist door anderen gevraagd haar dromen hier neer te zetten, daaraan heeft ze nu voldaan.

Je kunt het niet iedereen naar de zin maken, de 1 z'n ja is de ander z'n nee enz.
Ultra-relativistisch geluld gezien heb je gelijk.
pi_149284281
quote:
10s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:42 schreef bladwijzer het volgende:
Nou als iedereen die er over gedroomd heeft het nu even hier neerplempt dan hebben we dat ook weer gehad.
Tis toch komommertijd :P
^O^
pi_149284517
quote:
Hi Doorgaan,
Huh?
pi_149285904
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 00:04 schreef JustinCase het volgende:

[..]

Huh?
Ja die is lastig kort te lullen _O-
pi_149286049
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 00:04 schreef JustinCase het volgende:

[..]

Huh?
Lees even goed door onderaan reageert hij op Matteo
pi_149286168
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 01:21 schreef vronie het volgende:

[..]

In mijn quote reageert hij op doorgaan en niet op Matteo
pi_149286266
quote:
Hi Doorgaan,

Ik bedoelde dit of haal ik nu alles door elkaar :)
pi_149286385
quote:
10s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:26 schreef Nieuwschierig het volgende:
Ik ben wel van Panama gaan houden, en dat in slechts 8 dagen dit topic en alle links doorspitten.
Dadelijk ga ik er ook nog van dromen, mijn hersens kunnen zoveel schoonheid en mysterie niet in zo'n korte tijd verwerken.
Kan ik me heel goed voorstellen na je video, maar panama is mij te ver ik hou het op Egypte waar je ook prachtig kan duiken en snokkelen.
pi_149286415
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 01:43 schreef vronie het volgende:

[..]

Kan ik me heel goed voorstellen na je video, maar panama is mij te ver ik hou het op Egypte waar je ook prachtig kan duiken en snokkelen.
Op schouwen kan je ook goed snorkelen en duiken, lekkere kreeft, oesters en mosselen trouwens :Y), lekker wijntje van de kleine schor erbij...
pi_149286455
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 01:34 schreef vronie het volgende:

[..]

Ik bedoelde dit of haal ik nu alles door elkaar :)
Joh geen idee, geneuzel van jic en bladwijzer is weer klaar, dus we kunnen weer verder.
pi_149286836
quote:
6s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:17 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Derden ex machina. :D
Weer in het land -edit-

[ Bericht 8% gewijzigd door Lavenderr op 02-02-2015 13:45:37 ]
pi_149286974
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 02:19 schreef vronie het volgende:

[..]

Weer in het land i
reactie op geedite post

[ Bericht 16% gewijzigd door Lavenderr op 02-02-2015 13:46:24 ]
pi_149287030
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 01:21 schreef vronie het volgende:

[..]

En daarvoor moet ik dat praten in zichzelf doorploegen?
pi_149287103
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 02:30 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

blijf je nog even on topic, en zijn anders andere plekken om dit te bespreken, dit is het K&L topic ~O> ~O>
Als er beweerd wordt, dat de ene user de andere een ban kan bezorgen, is dat hot news,

Het is één van de weinige geldige redenen om off-topic te reageren. Daar staat of valt namelijk FOK! mee.

Kan het volgens jou? Of is het onzin.

EDIT: Kom met een overtuigend verhaal dat het kan, en ik ga samen met jou daar iets aan doen.

[ Bericht 3% gewijzigd door JustinCase op 02-02-2015 02:45:25 ]
  maandag 2 februari 2015 @ 05:59:12 #118
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_149287985
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 22:01 schreef JustinCase het volgende:

Als dat een zo serieus punt is, zou ik zeggen: niet alleen posten op FOK!, maar ermee naar de politie stappen. Doe je dat niet, dan is dat verzaken. Hoe zou je het vinden, als over 30 jaar (gokje) in het bejaardenhuis het journaal van 3 seconden meldt, dat de meiden zijn vermoord? Geconcludeerd op basis van dat veld, dat pas een week eerder werd onderzocht?
Wat een hilarische gok is dat zeg. Mijn oma van 90 woont nog steeds thuis, dusss..

Mensen die op de zaak zitten en de dossiers kennen, heb ik verwittigd.

quote:
Wow! Ken je die hypothetische manipulator? Goed, dan is hij jouw Baru.
Er is geen noodzaak tot deze hyperbool. Het enige dat ik al die tijd heb gezegd, is dat je zekerheid kunt hebben, dat al die foto's rechtstreeks van de geheugenkaart afkomstig zijn, of dat er een station tussen heeft gezeten.

Meer niet, maar wel een belangrijk iets. Ik heb niet voor niets het woord hypothetisch voor manipulator gezet. Het is een onderzoekspunt, dat de moeite waard is.

quote:
Maar als je het wèl weet, wat maakt het je dan? Uniek? Dan kan die hypothetische manipulator dus ook uniek zijn. En nog wel door dezelfde kennis die jij hebt. Ergens gaat de logica hier fout.
Als er iemand hier rare kronkels maakt, qua logica... je hebt de verkeerde voor je. Ja, er bestaan mensen die graag aandacht willen hebben, of uniek gevonden willen worden, of erkenning willen hebben.

En die zouden het voor mekaar kunnen krijgen dat ze melding maken van een onverifieerbare bijzondere vondst, of van een geheime bron in Boquete die iets opzienbarends meldt, of die gaan paden intekenen die er niet zijn, of wat dan ook, om maar in de schijnwerper te staan, aandacht of medestanders te krijgen. Misschien gebruiken ze er wel een kloon voor.

Maar ik ben het tegenovergestelde. Ik vind dit soort discussies al erg onplezierig. Als ik op dit moment voor altijd mij zou afwenden van de zaak, zou ik er niet om malen. Ik wens alle expeditiegangers veel plezier, aandacht, erkenning, schouderklopjes en sponsoring toe.

Of juist niet natuurlijk, als ze daar wars van zijn

[ Bericht 1% gewijzigd door Perico op 02-02-2015 06:18:15 ]
pi_149288250
quote:
pi_149289268
quote:
14s.gif Op maandag 2 februari 2015 07:36 schreef Poekje01 het volgende:

[..]

Als het niveau van dit topic afdaald naar een podium voor dromenvertellers, zieners en sterrenwichelaars neem ik de moeite niet meer om nog mee te lezen. Bah.

Dit is 1 van de geschikte plaatsen daarvoor; http://www.jhk1.nl/forumj(...)deff92498efb130d4e83

Hopelijk komt er eens wat nieuws in de media zodat er weer serieus gereageerd kan worden :O

[ Bericht 12% gewijzigd door Grijzemassa op 02-02-2015 10:13:21 ]
pi_149289424
Even nuchter terug naar datgene wat er met K en L gebeurd zou kunnen zijn:

Kort na het maken van de laatste foto bij de eerste quebrada, daar is het volgens mij misgegaan. Ze zijn niet verder gekomen.

Een stukje terug, net onder de Mirador aan de Bocas-zijde kunnen ze vastgehouden zijn, op de locatie met de ”voorovergebogen” Kris? Of terug over de Mirador aan de Boquete-zijde kunnen ze ook ergens zijn vastgehouden. Het hoeft niet per se ver van huis te zijn.

Hierbij zijn natuurlijk verschillende scenario’s denkbaar.
  maandag 2 februari 2015 @ 13:26:22 #122
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_149295096
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 09:23 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Als het niveau van dit topic afdaald naar een podium voor dromenvertellers, zieners en sterrenwichelaars neem ik de moeite niet meer om nog mee te lezen. Bah.
Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...
pi_149295447
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 22:01 schreef JustinCase het volgende:
...............................maar ermee naar de politie stappen.
Ik gok dat de NL-se politie hier niet op zit te wachten. Dit is een catch-22 situatie: de opdrachtgevende partij heeft mogelijk gemanipuleerd, de collega-uitvoerder heeft het over het hoofd gezien en een onbekende amateur heeft de (mogelijke) manipulatie ontdekt. Hoe komt dat over? Kleine kans dat de NL-se politie dit aanhangig gaat maken bij haar Panamese collega's (na verificatie). Daarmee zou de NL-se politie haar gebreken tonen.
De familie staat ook met de rug tegen de muur, die kan niet met het vingertje wijzen naar de arrogante Panamesen. De Panamesen zullen ongetwijfeld de bal terugspelen naar NL: het NFI heeft er toch naar gekeken?
pi_149295675
@Grijzemassa en @Gorraay, blijf zelf posten, dan is het voor jullie twee de moeite waard om mee te lezen?
pi_149295857
uit 2004: m.b.t. criminaliteit w.o. wapenhandel Darién Gap
maar ook zo een interessant artikel:http://www.outsideonline.(...)ble-Place-To-Be.html

en anno 2014: reclame voor de jingle trek daar:
http://www.tripadvisor.co(...)ama.html#UR204496065
pi_149295930
Maar iets leukers: voor de echte hikers onder ons; op deze site kun je je hart ophalen: all over the world
http://www.outsideonline.(...)ikes-for-Winter.html
  Moderator maandag 2 februari 2015 @ 14:07:28 #127
249559 crew  Lavenderr
pi_149296308
@doorgaan
Graag on topic blijven :)
pi_149296414
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 13:48 schreef Lutalo het volgende:
@Grijzemassa en @Gorraay, blijf zelf posten, dan is het voor jullie twee de moeite waard om mee te lezen?
Ik vind o.a. de kaartenmakers en de mensen die de foto data analiseren zeer de moeite waard om te volgen. Ook interessant zijn misdaadscenario's en argumenten die iemand daar voor aanvoerd, net als voor verdwalen en ongeluk e.d. Allemaal interessant genoeg om te volgen.

Dromen, glazen bollen en horoscopen niet.
En ik ben niet de enige, het aantal views is bijna gehalveerd t.o.v. eerdere threads

[ Bericht 3% gewijzigd door Grijzemassa op 02-02-2015 14:25:30 ]
pi_149296485
Zoekend naar meer info over de kristallen (van de rotsen) ivm met de kleuren oranje/rood met name,
stuitte ik op dit artikel uit 2011 waarin men aangeeft te hebben ontdekt dat de landengte (istmus) Panama veel ouder is dan men dacht. Het interview was met Efe en daar met Carlos Jaramillo. Mensen met een dergelijke achtergrond (ambientalisten maar even genoemd) kunnen direct uitkomst bieden voor vragen over de rotsen en hun kleuren.

http://senderopanama.blog(...)edad-del-isthmo.html

http://www.zoominfo.com/p/Carlos-Jaramillo/254502862

Goed dit naast mijn dromen!!. Nu weer aan het gewone werk. Tot later allemaal.
pi_149296844
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 14:10 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Ik vind o.a. de kaartenmakers en de mensen die de foto data analiseren zeer de moeite waard om te volgen. Ook interessant zijn misdaadscenario's en argumenten die iemand daar voor aanvoerd, net als voor verdwalen en ongeluk e.d. Allemaal interessant genoeg om te volgen.

Dromen, glazen bollen en horoscopen niet.
Het geeft toch niet als je niet alles meeleest? Eh, bedankt voor de mededeling dat je niet (meer) meeleest als iemand 1 keer ( op verzoek) een droom plaatst, maar of (en wat) je meeleest weet verder toch niemand? Dat wordt toch niet geregistreerd en getoond?
pi_149296971
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 14:23 schreef Lutalo het volgende:

[..]

Het geeft toch niet als je niet alles meeleest? Eh, bedankt voor de mededeling dat je niet (meer) meeleest als iemand 1 keer ( op verzoek) een droom plaatst, maar of (en wat) je meeleest weet verder toch niemand? Dat wordt toch niet geregistreerd en getoond?
Ik post net als de dromers mijn mening, jij hoeft daar ook niet perse op te reageren hoor, kan je ook over heen lezen
Bovendien verdraai je mijn woorden, ik zei als het topic verandert in een podium voor .....
Das niet het zelfde als 1 post over dromen
pi_149297143
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 14:26 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Ik post net als de dromers mijn mening, jij hoeft daar ook niet perse op te reageren hoor, kan je ook over heen lezen
Bovendien verdraai je mijn woorden, ik zei als het topic verandert in een podium voor .....
Das niet het zelfde als 1 post over dromen
Oh, het was alvast een waarschuwing, voor het geval dat?
Zodat we er rekening mee kunnen houden, als we willen dat je blijft meelezen, zoiets?
;)
pi_149297286
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 14:31 schreef Lutalo het volgende:

[..]

Oh, het was alvast een waarschuwing, voor het geval dat?
Zodat we er rekening mee kunnen houden, als we willen dat je blijft meelezen, zoiets?
;)
Maak er van waar jij blij van wordt.
Het is gewoon mijn mening dat dromen niets toevoegen aan dit topic.
En dat post ik.

Had overigens ook netter geweest als ze het in een spoiler had gezet
Er staan nogal wat dingen in die op de persoon spelen van K en L en hun familie, naast nogal gruwelijke omschrijving van verzonnen ongelukken.
pi_149298098
Er zullen geen scenario's te bedenken zijn die bij de families zelf al niet door het hoofd gespookt hebben.

Onnodig idd om dat hier in een smeuïg verhaalvorm (met droom als excuus om lekker veel details er in te verwerken) neer te zetten.

Niet mijn stijl.maar ja ook niet verboden denk ik ;(
pi_149298206
quote:
10s.gif Op maandag 2 februari 2015 15:06 schreef bladwijzer het volgende:
Er zullen geen senario's te bedenken zijn die bij de families zelf al niet door het hoofd gespookt hebben.

Onnodig idd om dat hier in een smeuïg verhaalvorm (met droom als excuus om lekker veel details er in te verwerken) neer te zetten.

Och de meeste dromen zijn bedrog toch? Alhoewel ik toch veel dingen in die dromen tegenkom die ik zelf ook in gedachten had. Maar dat houd ik dan maar voor mij.
pi_149298304
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 15:10 schreef schuschuho het volgende:

[..]

Och de meeste dromen zijn bedrog toch? Alhoewel ik toch veel dingen in die dromen tegenkom die ik zelf ook in gedachten had. Maar dat houd ik dan maar voor mij.
Nou ja dat bedoel ik ook te zeggen. Kwestie van fatsoen om niet alles wat je kan bedenken hier op te schrijven. Maar als het een droom is van iemand die zichzelf erg belangrijk maakt met haar dromen kan het allemaal wel.

Alsof het al niet erg genoeg is.
  Moderator maandag 2 februari 2015 @ 15:23:29 #137
249559 crew  Lavenderr
pi_149298515
quote:
10s.gif Op maandag 2 februari 2015 15:06 schreef bladwijzer het volgende:
Er zullen geen scenario's te bedenken zijn die bij de families zelf al niet door het hoofd gespookt hebben.

Niet kies voor de betrokken personen. Het is al erg genoeg zonder er van alles bij te fantaseren onder het mom van dromen.
pi_149298526
Alsof er in nietdroomscenario's geen 'smeuïge' verhalen hier de revue gepasseerd zijn...
Alsof God ( in cynische bewoordingen) er niet bij gehaald is..
Alsof de kledingkeuze voor de wandeling er niet bijgehaald is..
Enz.
pi_149298691
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 15:23 schreef Lutalo het volgende:
Alsof er in nietdroomscenario's geen 'smeuïge' verhalen hier de revue gepasseerd zijn...
Alsof God ( in cynische bewoordingen) er niet bij gehaald is..
Alsof de kledingkeuze voor de wandeling er niet bijgehaald is..
Enz.
Ik vind toch dat er een grensoverschrijdend verschil is.
In haar verhaal omschrijft ze gevoelens van K en L, de manier waarop ze afscheid van familieleden genomen zouden hebben, pijn en angstervaringen zeer gedetailleerd en op de persoon toegespitst.

Met als excuus dat ze het gedroomd heeft. :(
pi_149298732
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 15:23 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Niet kies voor de betrokken personen. Het is al erg genoeg zonder er van alles bij te fantaseren onder het mom van dromen.
precies.
pi_149298823
quote:
10s.gif Op maandag 2 februari 2015 15:30 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

Ik vind toch dat er een grensoverschrijdend verschil is.
In haar verhaal omschrijft ze gevoelens van K en L, de manier waarop ze afscheid van familieleden genomen zouden hebben, pijn en angstervaringen zeer gedetailleerd en op de persoon toegespitst.

Ik heb hier wel meer van dat soort verhalen gelezen, dit is niet de eerste mogelijke voorstelling van zaken, ervaringen en gevoelens.
pi_149298897
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 15:36 schreef Lutalo het volgende:

[..]

Ik heb hier wel meer van dat soort verhalen gelezen, dit is niet de eerste mogelijke voorstelling van zaken, ervaringen en gevoelens.
Ja het is ook makkelijk scoren op die manier. Het zal wel niet de laatste keer zijn ook.
pi_149298960
quote:
10s.gif Op maandag 2 februari 2015 15:39 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

Ja het is ook makkelijk scoren op die manier. Het zal wel niet de laatste keer zijn ook.
Ik heb niet het idee dat de meeste forummers hier posten om makkelijk te scoren, zoals jij dat noemt.
Als je hier met die intentie leest, kan ik me voorstellen dat je dit topic aan je voorbij wilt laten gaan.
pi_149299404
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 15:42 schreef Lutalo het volgende:

[..]

Ik heb niet het idee dat de meeste forummers hier posten om makkelijk te scoren, zoals jij dat noemt.
Als je hier met die intentie leest, kan ik me voorstellen dat je dit topic aan je voorbij wilt laten gaan.
Ik denk dat jij je geen enkele voorstelling kan maken van mijn intenties. En dat hoeft ook niet.

Mijn punt is dat iemand die iets post dat uit een droom komt die voor waar door moet gaan, zich verder niet hoeft uit te leggen over het hoe en waarom iets op die manier gebeurd zou zijn.

Vervolgens haalt ze allerlei gebeurtenissen en locaties door elkaar en klopt er niets meer van de onderbouwing.
Maar dat hoeft ook niet, want zo gedroomd he? (makkelijk scoren dus)

Andere users die gevoelens benoemen van K en L doen dat om hun scenario te onderbouwen en maken het ook niet zo persoonlijk, van wat ik gelezen heb.
pi_149299764
@Doorgaan dwingt je toch niet om persee in haar dromen mee te gaan?
Er wordt toch op haar gereageerd/vragen gesteld en die doet ze toch niet af met ' bekijk het maar, 't is mijn droom en dat is de absolute waarheid'.
pi_149299920
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 16:12 schreef Lutalo het volgende:
@Doorgaan dwingt je toch niet om persee in haar dromen mee te gaan?
Er wordt toch op haar gereageerd/vragen gesteld en die doet ze toch niet af met ' bekijk het maar, 't is mijn droom en dat is de absolute waarheid'.
Mijn reactie op haar droomscenario is dat het makkelijk scoren is en verder onzin.
Dat is toch ook gewoon een reactie of niet dan.

Als iemand hier met een ander onzin scenario komt zonder fatsoenlijke onderbouwing zou ik ook zo reageren.
Zie het dus gewoon als mijn reactie, waarom heb je daar moeite mee?

Ik heb er nu wel genoeg energie aan verspilt vind ik zelf dus verder laat ik het hierbij.
pi_149300044
Op het volgende punt had ik eerder nog geen antwoord van je gekregen:

quote:
10s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 10:31 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

Tja alles kan. Wie weet zijn ze een groepje straalbezopen koffieplukkers tegengekomen en is dat uit de hand gelopen. Het was 1 april afsluiting van het plukseizoen en dat wordt uitgebreid in de kroeg gevierd. Daarna lopen die koffieplukkers via de trails terug naar hun huis. Of ze slapen eerst hun roes uit in de bush
Ja, er zijn heel veel mogelijkheden waardoor de vrouwen om het leven kunnen zijn gekomen. Is voor jou o-handel een optie?
pi_149300049
Iemand hier enig idee of de plaatselijke ondernemers in Boquete lijden onder deze zaak? Jaarcijfers zijn bekend bij bedrijven en zou er er een daling in het aantal boekingen bij bijvoorbeeld te taalschool te zien zijn?

Of is het daar zo toeristisch dat de boekingen wel blijven komen?
pi_149300118
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2015 05:59 schreef Perico het volgende:

[..]

Wat een hilarische gok is dat zeg. Mijn oma van 90 woont nog steeds thuis, dusss..
Idd een gok, en niet meer dan wat franje.
quote:
Mensen die op de zaak zitten en de dossiers kennen, heb ik verwittigd.

Dat was mijn vraag. Bedankt voor het antwoord.
quote:
[..]

Er is geen noodzaak tot deze hyperbool. Het enige dat ik al die tijd heb gezegd, is dat je zekerheid kunt hebben, dat al die foto's rechtstreeks van de geheugenkaart afkomstig zijn, of dat er een station tussen heeft gezeten.
Je hebt dat inderdaad gezegd, maar als die zekerheid berust op de aanname, dat een eventuele manipulator iets niet weet, en daarom een spoor zou achterlaten op de kaart, is het volgens mijn logica geen zekerheid. Die kan er alleen zijn, als het ook onmogelijk is met welke technische kennis dan ook.
quote:
Meer niet, maar wel een belangrijk iets. Ik heb niet voor niets het woord hypothetisch voor manipulator gezet. Het is een onderzoekspunt, dat de moeite waard is.

Die hyperbool was natuurlijk provocerend bedoeld. Maar ik bouwde ermee voort op de aanname dat zo'n hypothetische manipulator iets niet weet. Als dat geen aanname is, maar een zekerheid, moet je logischerwijs die persoon kennen.
quote:
[..]

Als er iemand hier rare kronkels maakt, qua logica... je hebt de verkeerde voor je. Ja, er bestaan mensen die graag aandacht willen hebben, of uniek gevonden willen worden, of erkenning willen hebben.

En die zouden het voor mekaar kunnen krijgen dat ze melding maken van een onverifieerbare bijzondere vondst, of van een geheime bron in Boquete die iets opzienbarends meldt, of die gaan paden intekenen die er niet zijn, of wat dan ook, om maar in de schijnwerper te staan, aandacht of medestanders te krijgen. Misschien gebruiken ze er wel een kloon voor.

Maar ik ben het tegenovergestelde. Ik vind dit soort discussies al erg onplezierig. Als ik op dit moment voor altijd mij zou afwenden van de zaak, zou ik er niet om malen. Ik wens alle expeditiegangers veel plezier, aandacht, erkenning, schouderklopjes en sponsoring toe.

Of juist niet natuurlijk, als ze daar wars van zijn

Ik bedoelde uniek puur letterlijk: de enige (met wat dan ook). In dit geval de enige die een bepaald iets weet.
Dat was omdat het bekend zijn van dat iets bij anderen hier het punt van discussie was.
pi_149300130
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 16:22 schreef gynaika het volgende:
Op het volgende punt had ik eerder nog geen antwoord van je gekregen:

[..]

Ja, er zijn heel veel mogelijkheden waardoor de vrouwen om het leven kunnen zijn gekomen. Is voor jou o-handel een optie?
O ja OH dat had je me gevraagd, ik denk dat het niet volledig uit te sluiten is maar het is ook niet het eerste dat in me op zou komen.
Ik vind orgaanroof door aaseters dan aannemelijker :X
pi_149300353
quote:
10s.gif Op maandag 2 februari 2015 16:25 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

O ja OH dat had je me gevraagd, ik denk dat het niet volledig uit te sluiten is maar het is ook niet het eerste dat in me op zou komen.
Ik vind orgaanroof door aaseters dan aannemelijker :X
OR met aansluitend OH is ook bij mij niet als eerste opgekomen maar doordat het voor mij zo’n mysterieus gebeuren is geweest, ben ik ook aan die mogelijkheid gaan denken.
pi_149300539
quote:
10s.gif Op maandag 2 februari 2015 16:18 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

Mijn reactie op haar droomscenario is dat het makkelijk scoren is en verder onzin.
Dat is toch ook gewoon een reactie of niet dan.

Als iemand hier met een ander onzin scenario komt zonder fatsoenlijke onderbouwing zou ik ook zo reageren.
Zie het dus gewoon als mijn reactie, waarom heb je daar moeite mee?

Ik heb er nu wel genoeg energie aan verspilt vind ik zelf dus verder laat ik het hierbij.
Ik heb er moeite mee, dat het er naar uit ziet dat bepaalde dingen niet beschreven mogen worden, dat Mientje (of Pietje, Klaasje) gaat uitmaken wat Jantje (of Willemien) niet mag schrijven.omdat Mientje ( of Pietje, Klaasje) daar niet van houdt/onzin vindt/enz.
pi_149300666
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 16:38 schreef Lutalo het volgende:

[..]

Ik heb er moeite mee, dat het er naar uit ziet dat bepaalde dingen niet beschreven mogen worden, dat Mientje (of Pietje, Klaasje) gaat uitmaken wat Jantje (of Willemien) niet mag schrijven.omdat Mientje ( of Pietje, Klaasje) daar niet van houdt/onzin vindt/enz.
Compleet mee eens, en dan gaan zitten wachten tot er voldoende "gelijkgestemden" op het topic zijn, om vervolgens gezamenlijk te gaan hakken op een user en dit pagina's lang te blijven volhouden... :N
pi_149300734
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 16:38 schreef Lutalo het volgende:

[..]

Vervelend voor je maar ik ben toch niet van plan om mijn mening voor me te houden.
Probeer er over heen te lezen dan, zoals je mij ook aanraadde?
pi_149300765
quote:
10s.gif Op maandag 2 februari 2015 16:44 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

Vervelend voor je maar ik ben toch niet van plan om mijn mening voor me te houden.
Je had het over een negeerknop eergisteren, kun je me vertellen waar ik deze kan vinden?
pi_149300790
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 16:45 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Je had het over een negeerknop eergisteren, kun je me vertellen waar ik deze kan vinden?
Uh nee daar heb ik het niet over gehad
  Moderator maandag 2 februari 2015 @ 16:47:33 #157
249559 crew  Lavenderr
pi_149300815
Zullen we een beetje lief zijn voor elkaar?
pi_149300843
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 16:47 schreef Lavenderr het volgende:
ok
pi_149300912
quote:
10s.gif Op maandag 2 februari 2015 16:44 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

^O^ Ik zeg gewoon dat je onzin schrijft en makkelijk wilt scoren.
pi_149301007
quote:
Zoals dit? Het is al erg genoeg zonder er van alles bij te fantaseren onder het mom van dromen.
pi_149301088
quote:
Ja hoor, ben ik meestal ook.

quote:
pi_149301149
Dat laat de Nederlandse Ingrid Lommers, lerares bij de taalschool waar de meisjes lessen volgden, weten. Voor de rest van de week hadden Lisanne en Kris wel allerlei tours geboekt. ,,Het was al laat toen de twee vertrokken, maar het zijn hele slimme en voorzichtige meiden. Zij hebben andere studenten zelfs aangeraden om niet zonder gids op pad te gaan.”
De wandelroute waarnaar de dames hebben gezocht loopt door tropisch woud, waar bijzondere dieren als jaguars, poema’s en tapirs lopen.
Lommers laat weten dat zij de Pianista Trail zelf veelvuldig loopt. ,,Er zijn niet veel afslagen, maar je moet wel oppassen.”
Er wordt met man en macht naar de twee vriendinnen gezocht. Gidsen lopen allerlei tochten, helikopters vliegen over het bosrijke gebied en Lommers heeft zaterdag een oproep uitgezonden via de Indianenradiozender, die veel beluisterd wordt door de bosbewoners. De Spaanse lerares looft een beloning uit voor de gouden tip.
Toch heeft de lerares ook haar twijfels over de zoektocht. ,,Er is gisteren gezocht bij de warmwaterbronnen. De zoektocht duurde maar een paar uur, ik vraag me af of dat genoeg is. Als je verdwaald bent ben je misschien veel verder weg beland.”
De vrouwen zijn kort voor hun verdwijning nog op camerabeelden in het centrum van Boquete vastgelegd, nabij een supermarkt, stelt Lommers. Zij heeft dit vandaag gehoord van de lokale politie.
Omdat de politie nog geen idee heeft wat er gebeurd kan zijn, blijven hulptroepen de komende tijd massaal zoeken

Stukje uit de krant van 5 april, de dik gedrukte zinnen bezorgen me vraagtekens:
1 Dan gaan ze zelf toch niet zover wandelen zonder gids, of kunnen ze gedacht hebben zo bij de watervallen te kunnen komen? Daar wilde ze toch zo graag naar toe?
2 op zaterdag heeft ze een oproep gedaan aan de bosbewoners, die waren al in een vroeg stadium op de hoogte van de vermissing, dus vanuit de andere kant is ook naar ze uitgekeken. Buiten de gidsen om en sinapoc is een derde partij, die daar wonen bekend met het feit dat die meiden daar vermist zijn. Vrij snel en niemand daar wat gehoort of gezien bij de hutten.
3 Dit is ondertussen toch weerlegd van die camerabeelden? Het was toch van de apotheek?
  Moderator maandag 2 februari 2015 @ 16:57:48 #163
249559 crew  Lavenderr
pi_149301184
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 16:52 schreef Lutalo het volgende:

[..]

Zoals dit? Het is al erg genoeg zonder er van alles bij te fantaseren onder het mom van dromen.
Ja bijvoorbeeld. Niet op de persoon maar een algemene tip.
pi_149301700
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 16:22 schreef ootjekatootje het volgende:
Iemand hier enig idee of de plaatselijke ondernemers in Boquete lijden onder deze zaak? Jaarcijfers zijn bekend bij bedrijven en zou er er een daling in het aantal boekingen bij bijvoorbeeld te taalschool te zien zijn?

Of is het daar zo toeristisch dat de boekingen wel blijven komen?
Mij lijkt dat het aantal boekingen bij de taalschool wel teruggelopen zal zijn.

Zo’n ernstig incident als dat van K en L moet wel impact hebben.
pi_149301810
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 16:57 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ja bijvoorbeeld. Niet op de persoon maar een algemene tip.
Ah, dat verduidelijkt veel, ik had het gelezen alsof het door jou op de persoon @doorgaan was gespeeld.
Alsof je bedoelde: @Doorgaan je hebt niet echt gedroomd, maar dat gebruik je als 'excuus'om er op los te fantaseren'.
Maar uit bovenstaande reactie begrijp ik dat het niet zo gelezen moet worden.
Oké.
pi_149302017
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 16:56 schreef ootjekatootje het volgende:
Dat laat de Nederlandse Ingrid Lommers, lerares bij de taalschool waar de meisjes lessen volgden, weten. Voor de rest van de week hadden Lisanne en Kris wel allerlei tours geboekt. ,,Het was al laat toen de twee vertrokken, maar het zijn hele slimme en voorzichtige meiden. Zij hebben andere studenten zelfs aangeraden om niet zonder gids op pad te gaan.”
De wandelroute waarnaar de dames hebben gezocht loopt door tropisch woud, waar bijzondere dieren als jaguars, poema’s en tapirs lopen.
Lommers laat weten dat zij de Pianista Trail zelf veelvuldig loopt. ,,Er zijn niet veel afslagen, maar je moet wel oppassen.”
Er wordt met man en macht naar de twee vriendinnen gezocht. Gidsen lopen allerlei tochten, helikopters vliegen over het bosrijke gebied en Lommers heeft zaterdag een oproep uitgezonden via de Indianenradiozender, die veel beluisterd wordt door de bosbewoners. De Spaanse lerares looft een beloning uit voor de gouden tip.
Toch heeft de lerares ook haar twijfels over de zoektocht. ,,Er is gisteren gezocht bij de warmwaterbronnen. De zoektocht duurde maar een paar uur, ik vraag me af of dat genoeg is. Als je verdwaald bent ben je misschien veel verder weg beland.”
De vrouwen zijn kort voor hun verdwijning nog op camerabeelden in het centrum van Boquete vastgelegd, nabij een supermarkt, stelt Lommers. Zij heeft dit vandaag gehoord van de lokale politie.
Omdat de politie nog geen idee heeft wat er gebeurd kan zijn, blijven hulptroepen de komende tijd massaal zoeken

Stukje uit de krant van 5 april, de dik gedrukte zinnen bezorgen me vraagtekens:
1 Dan gaan ze zelf toch niet zover wandelen zonder gids, of kunnen ze gedacht hebben zo bij de watervallen te kunnen komen? Daar wilde ze toch zo graag naar toe?
Je vraag gaat over wat (anderen) voor de hand liggend lijkt. Daarover zijn al maanden geleden stellingen betrokken door verschillende deelnemers.
Wat Ingrid L. daar zegt, was op 5 april. K&L zouden andere gasten afgeraden hebben zonder gids te gaan. Over wat voor trip dat ging, staat er niet bij, net zo min als mogelijke andere redenen om het die mede-gasten af te raden. Misschien waren die wel iets compleet onverantwoords van plan.
quote:
2 op zaterdag heeft ze een oproep gedaan aan de bosbewoners, die waren al in een vroeg stadium op de hoogte van de vermissing, dus vanuit de andere kant is ook naar ze uitgekeken. Buiten de gidsen om en sinapoc is een derde partij, die daar wonen bekend met het feit dat die meiden daar vermist zijn. Vrij snel en niemand daar wat gehoort of gezien bij de hutten.
Zaten daar dan bosbewoners, die de boodschap van L. gehoord hadden?
quote:
3 Dit is ondertussen toch weerlegd van die camerabeelden? Het was toch van de apotheek?
Kweenie.
pi_149303555
Wat Ingrid L. daar zegt, was op 5 april. K&L zouden andere gasten afgeraden hebben zonder gids te gaan. Over wat voor trip dat ging, staat er niet bij, net zo min als mogelijke andere redenen om het die mede-gasten af te raden.

Waarom zouden K&L dat andere gasten afraden? Ze hadden toen toch nog niet eens zelf die trip gedaan? Vreemd.
  maandag 2 februari 2015 @ 18:37:39 #168
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_149303707
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 18:32 schreef schuschuho het volgende:
Wat Ingrid L. daar zegt, was op 5 april. K&L zouden andere gasten afgeraden hebben zonder gids te gaan. Over wat voor trip dat ging, staat er niet bij, net zo min als mogelijke andere redenen om het die mede-gasten af te raden.

Waarom zouden K&L dat andere gasten afraden? Ze hadden toen toch nog niet eens zelf die trip gedaan? Vreemd.
Dat ging dan over trips als die naar de vulkaan en naar de watervallen.
Niet over de Pianista, die volgens sommige literaire bronnen zelfs geschikt was om met de kinderen te lopen.
Wie dit leest is gek
pi_149303793
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 18:32 schreef schuschuho het volgende:

Er staat dat ze andere studenten hadden afgeraden om zonder gids op pad te gaan.
Toen K en L in Boquete waren was Ingrid in Costa Rica.
Zij heeft ze in Boquete niet gesproken dacht ik? Ik ging er toen (begin april) van uit dat het om een uitspraak ging die in Bocas del Toro (Spanish by the Sea) gedaan was, waar ze eerder waren voordat ze naar Boquete gingen.
pi_149303914
quote:
10s.gif Op maandag 2 februari 2015 18:41 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

Er staat dat ze andere studenten hadden afgeraden om zonder gids op pad te gaan.
Zij heeft ze in Boquete niet gesproken dacht ik? Ik ging er toen (begin april) van uit dat het om een uitspraak ging die in Bocas del Toro (Spanish by the Sea) gedaan was, waar ze eerder waren voordat ze naar Boquete gingen.
Daar had ze ze toch zelf ook niet gesproken? Ze was daar toch druk met haar eigen groep?
pi_149303986
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 18:46 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Daar had ze ze toch zelf ook niet gesproken? Ze was daar toch druk met haar eigen groep?
Ik weet niet of ze ze daar gesproken heeft, wel dat ze ze in Boquete niet gesproken heeft.
Daarom vraag ik me af waar ze dat gezegd zouden hebben.
pi_149304091
quote:
10s.gif Op maandag 2 februari 2015 18:41 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

Ja, ik dacht dat ze studenten in haar pension bedoelde. En het daar gehoord had. Aanname van mij. Op grond van de vraag: hoe weet zij anders dat het studenten waren?

quote:
quote:
10s.gif Op maandag 2 februari 2015 18:49 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

Ik weet niet of ze ze daar gesproken heeft, wel dat ze ze in Boquete niet gesproken heeft.
Daarom vraag ik me af waar ze dat gezegd zouden hebben.
Ingrid L. kan die andere studenten gesproken hebben. Ligt zelfs voor de hand, dat er zoiets gezegd wordt, n.a.v. hun vermissing. Hearsay, in dat geval. Maar dat kan het sowieso wel zijn. Er staat nergens dat ze het K&L zelf heeft horen zeggen.
pi_149304143
[..]

Kweenie.
[/quote]

Camerabeelden apotheek zouden gecheckt worden.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)elden-apotheek.dhtml
pi_149304368
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 18:53 schreef JustinCase het volgende:

[..]

Ja, ik dacht dat ze studenten in haar pension bedoelde. En het daar gehoord had. Aanname van mij. Op grond van de vraag: hoe weet zij anders dat het studenten waren?

[..]

[..]

Ingrid L. kan die andere studenten gesproken hebben. Hearsay, in dat geval. Maar dat kan het sowieso wel zijn. Er staat nergens dat ze het K&L zelf heeft horen zeggen.
Ja idd horen van lijkt het te zijn. Omdat ze het over studenten had, nam ik aan dat het op de taalsschool gezegd was. Ik denk wel dat ze zoiets gezegd hebben maar dat hoeft geen betrekking te hebben op Boquete.

Het blijft wel vreemd dat ze de Pianista dan alleen zijn gaan lopen en ook nog verder zijn gegaan na de mirador.

Maar ja dan beginnen we weer van voren af aan, was het onderschatting, onbekendheid met het gebied, overmoed of waren ze niet alleen :?

Ze hadden een kaart bestudeerd maar welke? En wie was de kaartlezer van de twee?
Stel dat die door een ongeluk niet meer aanspreekbaar was, wist de ander dan ook hoe de route liep?
pi_149304482
SENAFRONT Dismantles Illegal Mining Camp In The Darien

Wednesday, December 17 2014 @ 09:29 AM EST

Contributed by: Don Winner

Views: 489
Gold & MiningThe State Border Service (SENAFRONT) dismantled a criminal organization called 'Bacrin' operating in the province of Darien, specifically in Cerro Tacarcuna of Pinogana.
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_149304749
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 18:55 schreef doorgaan het volgende:
[..]

Kweenie.
Camerabeelden apotheek zouden gecheckt worden.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)elden-apotheek.dhtml
[/quote]

"Zouden" en "zou', zo'n beetje de meest voorkomende woorden in dat artikel. Getuigen zouden het gezegd hebben, zegt niemand minder dan de president van Panama. Dat moet haast wel minimaal 3e hands hearsay zijn. Ik neem althans niet aan, dat die getuigen het persoonlijk aan president Martinelli verteld hebben. Sowieso vreemd, een president die zich op muggenmelk-niveau uitlaat over een specifiek voorval waarvan bijna alles nog onbekend is. Maar goed, er is wel meer vreemd in deze wereld.

quote:
10s.gif Op maandag 2 februari 2015 19:03 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

Ja idd horen van lijkt het te zijn. Omdat ze het over studenten had, nam ik aan dat het op de taalsschool gezegd was. Ik denk wel dat ze zoiets gezegd hebben maar dat hoeft geen betrekking te hebben op Boquete.

Het blijft wel vreemd dat ze de Pianista dan alleen zijn gaan lopen en ook nog verder zijn gegaan na de mirador.
Dan? Omdat ze dat gezegd zouden hebben? Voor hetzelfde kun je aan die uitspraak wat minder betekenis hechten.
quote:
Maar ja dan beginnen we weer van voren af aan, was het onderschatting, onbekendheid met het gebied, overmoed of waren ze niet alleen :?

Misschien was het gesprek over zonder gids iets doen wel zo geëindigd: "Nee, zonder gids moet je echt niet doen. Behalve dan voor echt simpele tripjes, zoals deze Pleasant day Hike... even goegelen... ja, de Pianista. Maar voor de rest heb je gelijk"

quote:
Ze hadden een kaart bestudeerd maar welke? En wie was de kaartlezer van de twee?
Stel dat die door een ongeluk niet meer aanspreekbaar was, wist de ander dan ook hoe de route liep?
Ja, dat kan. Dat maar één van beiden daarnaar gekeken heeft. Net als bij dat afraden, dat hoeft ook maar één van beiden gezegd te hebben, en het wordt al gauw "ze raadden af.. " Los daarvan, dan nog weet je niet hoe intensief. Bedoel je trouwens een kaart op papier, of via de computer?
pi_149304851
Dus waarom laat je je door een krant interviewen, geef je informatie alsof je ze zelf gesproken hebt.
Terwijl dat niet gebeurt is?
pi_149304877
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 19:07 schreef StaceySinger het volgende:

Gold & MiningThe State Border Service (SENAFRONT) dismantled a criminal organization called 'Bacrin' operating in the province of Darien, specifically in Cerro Tacarcuna of Pinogana.
Wat is de betekenis daarvan voor dit topic? Een alibi, voor de criminelen die daar toen aan het gouddelven waren?
pi_149304962
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 19:18 schreef ootjekatootje het volgende:
Dus waarom laat je je door een krant interviewen, geef je informatie alsof je ze zelf gesproken hebt.
Terwijl dat niet gebeurt is?
Dat "alsof" is jouw invulling. Het lijkt voor bepaalde lezers misschien zo, maar het is op zich normaal om iets te vertellen als feit, terwijl je daar niet persoonlijk zelf bij was en het zo waargenomen hebt.

EDIT: mensen zeggen er doorgaans alleen zinnetjes aan toe als "naar men zegt" of, "volgens X, " als ze zelf bewust twijfelen, of erg sterk doordrongen zijn van het belang van bronvermelding enz."
pi_149305012
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 19:19 schreef JustinCase het volgende:

[..]

Wat is de betekenis daarvan voor dit topic? Een alibi, voor de criminelen die daar toen aan het gouddelven waren?
Lijkt me vragen naar de bekende weg. Vele topics wordt er geopperd door onder ander el mata, wie zouden criminelen kunnen zijn die ze daar konden tegenkomen? Nou stel van deze jongens!

Bronnen hiervoor zijn vanmiddag gepost door Doorgaan, ongerepte gebied aan cd zijde is nog nooit gecheckt op de aanwezigheid van koper en goud. Spanjaarden konden hier niet aan de gang omdat er teveel jungle was vroeger.
pi_149305064
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 19:21 schreef JustinCase het volgende:

[..]

Dat "alsof" is jouw invulling. Het lijkt voor bepaalde lezers misschien zo, maar het is op zich normaal om iets te vertellen als feit, terwijl je daar niet persoonlijk zelf bij was en het zo waargenomen hebt.
Nee hoor, lees maar even terug. Jij kwam het de mededeling dat ze het via via had gehoord. Ik niet.

Mijn vraag was, wanneer ze anderen hadden afgeraden zonder gids te gaan (niet mijn woordkeus, of veronderstelling dat ze het uit tweede hand had) waarom gaan ze zelf dan op pad zonder gids.
pi_149305149
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 19:23 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Lijkt me vragen naar de bekende weg. Vele topics wordt er geopperd door onder ander el mata, wie zouden criminelen kunnen zijn die ze daar konden tegenkomen? Nou stel van deze jongens!
Maar dat bericht gaat over Darien.
quote:
Bronnen hiervoor zijn vanmiddag gepost door Doorgaan, ongerepte gebied aan cd zijde is nog nooit gecheckt op de aanwezigheid van koper en goud. Spanjaarden konden hier niet aan de gang omdat er teveel jungle was vroeger.
Nou, kijk eens aan.

[ Bericht 0% gewijzigd door JustinCase op 02-02-2015 19:33:21 ]
pi_149305251
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 19:25 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Nee hoor, lees maar even terug. Jij kwam het de mededeling dat ze het via via had gehoord. Ik niet
Dat dat een reële mogelijkheid is, en dat wil ik nog wel een keer zeggen. Vertellen wat je uit de 2e hand hebt, zonder dat expliciet erbij te zeggen, is de gewoonste zaak van de wereld, op verkouden worden na.
Dat ze tegen de krant doet of ze het K of L zelf heeft horen zeggen, beweer ik nergens.
pi_149305334
Goed lezen just in case:
ik heb het over de post nummer 129 van Doorgaan, niet over de link waar jij nu mee komt.
pi_149305340
quote:

[..]

Hoe kom je daar bij nooit gecheckt? Het is bekend dat in de hooglanden van Chiriqui een schat aan koper zit. De autoriteiten hebben een contract met de Ngobe Bugle bevolking dat er in hun leefgebied geen mijnactiviteiten mogen plaatsvinden. Ook zijn er al eeuwen geruchten over een geheime goudader in Chiriqui
pi_149305389
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 19:32 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Hoe kom je daar bij nooit gecheckt? Het is bekend dat in de hooglanden van Chiriqui een schat aan koper zit. De autoriteiten hebben een contract met de Ngobe Bugle bevolking dat er in hun leefgebied geen mijnactiviteiten mogen plaatsvinden. Ook zijn er al eeuwen geruchten over een geheime goudader in Chiriqui
inderdaad, niet gecheckt dus
pi_149305478
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 19:33 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Nogmaals het is bekend dar er veel koper te vinden is. Dus illigale mijnactiviteiten kunnen er zijn.
Na enorm veel protesten van de Ngobe Bugle bevolking zijn de officiële mijn activiteiten gestopt.

In early 2012, two laws addressing mineral resources were enacted. Law 11 of 2012 prohibits, with some limited exceptions, the exploitation of mineral resources within the Ngäbe-Buglé native reservation. The law also annulled any existing mining concessions located within the reservation.

http://latinlawyer.com/re(...)sdictions/34/panama/

[ Bericht 26% gewijzigd door Grijzemassa op 02-02-2015 19:46:23 ]
pi_149305479
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 19:32 schreef ootjekatootje het volgende:
Goed lezen just in case:
ik heb het over de post nummer 129 van Doorgaan, niet over de link waar jij nu mee komt.
Niet ik, maar Stacey. Ik vroeg daar iets over. Je antwoordde mij dus op een vraag die ik niet stelde? Tja, dan krijg je verwarring.

EDIT: verwarring krijg je sowieso als je reageert op berichten, zonder duidelijk te maken welke dat zijn.
Maar gelukkig gaat dat hearsay verhaal op voor meerdere posts hierboven, bijv. die waar president Martelli iets gezegd zou hebben over muggenmelk.

[ Bericht 8% gewijzigd door JustinCase op 02-02-2015 19:43:57 ]
pi_149305952
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 19:33 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

(Niet) checken van geruchten is iets heel anders dan een gebied (niet) checken op aanwezigheid van kostbare metalen. Ik kan gaan checken of ergens goud zit, en als het er zit, dat lekker voor mezelf houden. En jij kunt daar dan over gaan praten, omdat je het gezien hebt. Dat wordt vervolgens niet aan mij voorgelegd, maar wel doorverteld.

Dan is er gecheckt op goud, door mij, en het praatje daarover is niet gecheckt.
pi_149306134
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 19:16 schreef JustinCase het volgende:
"Zouden" en "zou', zo'n beetje de meest voorkomende woorden in dat artikel. Getuigen zouden het gezegd hebben, zegt niemand minder dan de president van Panama. Dat moet haast wel minimaal 3e hands hearsay zijn. Ik neem althans niet aan, dat die getuigen het persoonlijk aan president Martinelli verteld hebben. Sowieso vreemd, een president die zich op muggenmelk-niveau uitlaat over een specifiek voorval waarvan bijna alles nog onbekend is. Maar goed, er is wel meer vreemd in deze wereld.

President Martinelli werd dan ook op twitter meteen onder vuur genomen...toen duidelijk was waarom hij bijvoorbeeld de zoektocht opschaalde en zich "op muggenmelk" niveau uitliet. Zie tekst artikel
  maandag 2 februari 2015 @ 19:57:25 #191
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_149306333
quote:

grijzemassa toch, die dacht (of denkt) dat kris met haar hoofd in het water ligt, of een deel van het hoofd eigenlijk.
pi_149306496
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2015 19:57 schreef Marrije het volgende:

[..]

grijzemassa toch, die dacht (of denkt) dat kris met haar hoofd in het water ligt, of een deel van het hoofd eigenlijk.
Ja dat postte ik toen de foto net bekend was. Ik denk dat nog steeds, dat de persoon op de foto in het water ligt.
pi_149306663
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 20:01 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Ja dat postte ik toen de foto net bekend was. Ik denk dat nog steeds, dat de persoon op de foto in het water ligt.
Ja, het zou kunnen; het zou kunnen dat zo ook de kringen op de schoenen zijn gekomen...gedeeltelijk in het water.
pi_149307005
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 19:16 schreef JustinCase het volgende:

Bedoel je trouwens een kaart op papier, of via de computer?
Alles wat we aan kaarten hebben van de paden voorbij de CD is door mensen gemaakt naar aanleiding van deze case. Zelfs de satellietbeelden zijn niet best. BING heeft het gebied geactualiseerd, kennelijk doordat er veel gezocht werd online. Google maps hoef je eigenlijk niet te gebruiken want er staat bijna niets op die kaarten en foto's. Ook in de video van Telemetro zie je de verslaggevers met een eigen GPS lopen. Teken dat er domweg geen kaarten bestaan van het gebied.
pi_149307034
Is er ooit door iemand meer vernomen van een zekere user Lux op Op Boquete.ning die het gerucht in de wereld bracht dat K&L, volgens een vriend van hem, om 2 uur een afspraak hadden begin Pianista Pad? Toch behoorlijk opmerkelijk gerucht.
pi_149307314
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 20:14 schreef doorgaan het volgende:
Is er ooit door iemand meer vernomen van een zekere user Lux op Op Boquete.ning die het gerucht in de wereld bracht dat K&L, volgens een vriend van hem, om 2 uur een afspraak hadden begin Pianista Pad? Toch behoorlijk opmerkelijk gerucht.
Bestaat die post nog? Heb je een link?
pi_149307575
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 20:14 schreef doorgaan het volgende:
http://boquete.ning.com/f(...)5%3AComment%3A502488

Aan het begin, om 14:00 u. dat ziet er niet uit als een afspraak die (toen nog) bestond.

NB: Die vriend is in dat bericht "a friend of the girls".

EDIT: die LUX zegt niet van wie hij dat idee heeft, en een andere poster zegt erover dat "the authorities" die draad al volgen (dan, voorzover hij begrepen heeft, oftewel ook hearsay. het was dus wel een gerucht, zo te zien).

Teruglezen van wat gepost is toen er nog hoop was, is ook de moeite waard. Zo schrijft er iemand: "If there is any way that I can be of help regarding Dutch and/or Spanish, I dominate both languages". Geeft zelfs haar telefoonnummer.

[ Bericht 11% gewijzigd door JustinCase op 02-02-2015 20:41:40 ]
pi_149308446
[..]

Bestaat die post nog? Heb je een link?
[/quote]

Ja, zoals justincase aangaf en deze oude post: BNW / Kris Kremers en Lisanne Froon #105 - case closed?
Als rechercheur zou ik hier wel opduiken.

(later ging dit onderwerp nog kort door ivm een advertentie voor "een verwonden verpleegster gezocht")
ik meen via Poekje01
pi_149308556

[ Bericht 100% gewijzigd door doorgaan op 02-02-2015 20:49:58 ]
pi_149309692
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 20:28 schreef JustinCase het volgende:

[..]

http://boquete.ning.com/f(...)5%3AComment%3A502488

Aan het begin, om 14:00 u. dat ziet er niet uit als een afspraak die (toen nog) bestond.

NB: Die vriend is in dat bericht "a friend of the girls".

EDIT: die LUX zegt niet van wie hij dat idee heeft, en een andere poster zegt erover dat "the authorities" die draad al volgen (dan, voorzover hij begrepen heeft, oftewel ook hearsay. het was dus wel een gerucht, zo te zien).

Teruglezen van wat gepost is toen er nog hoop was, is ook de moeite waard. Zo schrijft er iemand: "If there is any way that I can be of help regarding Dutch and/or Spanish, I dominate both languages". Geeft zelfs haar telefoonnummer.
De passage " they had a 2pm appointment at the Pianista trail head' zou ik vertalen met het begin van het Pianistapad, onderaan dus. We weten dat ze toen al heel ergens anders waren. Ze hadden om 14.00 uur al weer bijna terug kunnen zijn.

Die user LUX is overigens een veel postende bewoner, over allerlei verschillende onderwerpen.
http://boquete.ning.com/f(...)r?user=0olbdlulo38dm
Op zich dus niet verdacht te noemen.
pi_149309761
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2015 19:57 schreef Marrije het volgende:

[..]

Dank je wel.

Ik baseer me nu verder ook graag p wat we hebben uit de media en wat we met elkaar bedenken
en wat er misschien nog komt.
Als de foto van de haren niet door de ouders was gepubliceerd zou ik niet met mijn droom gekomen zijn. Ik ga nu ook graag hier gewoon zo concreet mogelijk verder.

En heb een paar vragen aan wie dan ook van hier:
- weet iemand meer over de plek van de gieren op 6 en 11 april, en zouden we die op de kaart
kunnen zetten?
F noemde boven ravijn, op een plek waar ze anders nooit zijn.

- hoe zouden we aan de info kunnen komen over de plekken waar de lichamen gezien zouden zijn.
Diep in de jungle, maar waar ongeveer? Als we al aan deze informatie kunnen komen. Maar zo ja,
dan zou dit ook op de kaart kunnen, als men het er hier mee eens is.

- Heeft iemand een idee van het kruispunt/de cooördinaten van de Quetzal trail (volgens deze afbeelding) http://commons.wikimedia.(...)les_Sign_jquarns.jpg
(in twee richtingen te lopen) en kunnen we die dan op de kaart zetten?
- Hoe komen we aan de overnachtingsplek van Sinaproc - op 8 april ? via NvP?
- Weten we waar dat zakje met etensresten en (de niet gevonden haren) was gevonden? Of het nou wel of niet een gerucht was en/of onderzocht, als we het ook op de kaart aangeven, geeft dat weer overzicht over wel of niet gelopen route. Eens?
pi_149309854
Die user LUX is overigens een veel postende bewoner, over allerlei verschillende onderwerpen.
[/quote]

Nee zo bedoel ik het ook niet natuurlijk. Het gaat mij om de vermeende afspraak om 2 uur begin van het P. pad. Dat komt ergens vandaan en is wel interessant na te gaan.
pi_149310522
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 21:16 schreef matteo_111 het volgende:

[..]

De passage " they had a 2pm appointment at the Pianista trail head' zou ik vertalen met het begin van het Pianistapad, onderaan dus. We weten dat ze toen al heel ergens anders waren. Ze hadden om 14.00 uur al weer bijna terug kunnen zijn.

Ik zag dat hij over van alles meepraat, en dat maakt het voor mij des te waarschijnlijker dat hij een destijds in omloop zijn gerucht postte.
Dat "alweer terug kunnen zijn" zou kunnen betekenen, dat die afspraak mogelijk inderdaad bestond, en dat er dan iemand vergeefs op ze heeft staan wachten. Waarvan LUX zegt: didn't show up. Maar dan is er dus een vriend(in), die zwijgt als het graf, of zelfs van de aardbodem verdwenen is?
pi_149310619
quote:

[..]

Zo bedoel ik het ook niet, de vermeende afspraak om 2 uur bij begin P. pad vind ik opmerkelijk, in de zin dat het ergens vandaan moet komen? Toen wisten we niets.
pi_149310922
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 21:35 schreef JustinCase het volgende:

[..]

Ik zag dat hij over van alles meepraat, en dat maakt het voor mij des te waarschijnlijker dat hij een destijds in omloop zijn gerucht postte.
Dat "alweer terug kunnen zijn" zou kunnen betekenen, dat die afspraak mogelijk inderdaad bestond, en dat er dan iemand vergeefs op ze heeft staan wachten. Waarvan LUX zegt: didn't show up. Maar dan is er dus een vriend(in), die zwijgt als het graf, of zelfs van de aardbodem verdwenen is?
Er heeft iemand vergeefs op ze staan wachten. De volgende ochtend.
pi_149311031
quote:

[..]

Toch schijnt er verwarring over de vertaling van “trailhead” te bestaan. Officieel inderdaad “begin van de trail”.

Maar sommigen die de officiële betekenis niet kennen, bedoelen met “head” de top van de trail.
pi_149311078
@Doorgaan:
Van de sendero los quentzales zijn diverse gps-routes te vinden:
http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=761333
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=zcdtegwkkvayfdqx&language=nl

En nog veel meer.
Make my day!
pi_149311086
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 21:18 schreef doorgaan het volgende:

[..]

- Heeft iemand een idee van het kruispunt/de cooördinaten van de Quetzal trail (volgens deze afbeelding) http://commons.wikimedia.(...)les_Sign_jquarns.jpg
(in twee richtingen te lopen) en kunnen we die dan op de kaart zetten?
Bedoel je die 2 lijnen die elkaar kruisen, als een x ?
pi_149311267
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 21:48 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Ahum, die kruisende lijnen zijn een windroos: Noord, oost, zuid en west.
pi_149311425
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 21:52 schreef matteo_111 het volgende:

[..]

Ik heb zo maar een vermoeden dat als er een dromenexpeditie komt we nog heel wat topics krijgen over verdwenen personen in Chiriqui en Bocas :|W
pi_149311587
quote:

[..]

Waarom verklap je de clou nou al? -O-
pi_149312071
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2015 21:48 schreef agter het volgende:

@Doorgaan:

En nog veel meer.
Het pad Las Quetzales loopt achter langs de vulkaan Baru en nog voor de CD. Tussen beide ligt een dal, niet opgevuld door de lava van de vulkaan en daar loop je dan doorheen.

Bovendien ligt het pad een fors stuk westelijker van het Pianistapad, hemelsbreed ca 5 km van de mirador en door bewoond gebied. Daarmee is het pad buiten het stroomgebied van de rivier waar de meiden gevonden zijn en ook niet eenvoudig te belopen vanaf de Mirador. Je ziet Boquete dan liggen in het dal.

Ik heb wel ergens iets gelezen dat je ook vanaf Las Quetzales over de CD kunt lopen, maar dat is dan ook tussen 5 en 15 km van de mirador naar het westen. De locatie van dat eventuele pad ken ik niet. Daar heb je dan wel weer bereik met de telefoon, want je staat tegenover de zenders op de Baru.
pi_149312140
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 21:58 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Waarom verklap je de clou nou al? -O-
Sorry, je wilde het nog spannender maken? }) :o 8)7 oO/

[ Bericht 13% gewijzigd door matteo_111 op 02-02-2015 22:16:54 ]
pi_149312203

[ Bericht 100% gewijzigd door matteo_111 op 02-02-2015 22:11:17 ]
pi_149312657
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 22:08 schreef matteo_111 het volgende:

Ik heb wel ergens iets gelezen dat je ook vanaf Las Quetzales over de CD kunt lopen, maar dat is dan ook tussen 5 en 15 km van de mirador naar het westen. De locatie van dat eventuele pad ken ik niet. Daar heb je dan wel weer bereik met de telefoon, want je staat tegenover de zenders op de Baru.
^O^ Bedankt!
pi_149314275
quote:

[..]

Ja inderdaad. Sinaproc heeft in één richting gezocht. Ik zoek even de link.
pi_149314429
Hier een voorbeeld van een duidelijk bord voor toeristen: hier zie je dat je in een loop kunt lopen.
http://www.caminandopanam(...)sendero-cerro-gaital
zie bord
pi_149314593
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 21:46 schreef gynaika het volgende:

[..]

Toch schijnt er verwarring over de vertaling van “trailhead” te bestaan. Officieel inderdaad “begin van de trail”.

Maar sommigen die de officiële betekenis niet kennen, bedoelen met “head” de top van de trail.
Zulke 'sommigen' kunnen beter niet in het Engels communiceren. Dat beheersen ze dan echt onvoldoende.
En hun common sense gezonde verstand corrigeert dat gebrek ook niet. Voor genoemde poster, LUX, gaat het sowieso niet op, omdat die Engels schrijft als een native speaker. Nee, dat is (ook in Panama) géén indiaanse luidspreker.
pi_149314612
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 22:20 schreef Lutalo het volgende:

[..]

^O^ Bedankt!
Ja bedankt ook door mij, die kruising heeft mijn aandacht.

Stel ze waren verdwaald en konden/wilden om welke reden dan ook niet terug lopen.
Als ze de vulkaan Baru en zijn ligging goed in hun hoofd hadden, zouden ze gedacht kunnen hebben, om op gevoel die kant op te gaan en weer een trail tegen te komen.
Hoe zouden ze - dan gelopen/geklommen - kunnen hebben? vanaf achter de Mirador, Pianista pad - Quebrada laatste foto om stel...stel..hypothethisch gezien.. op de Quetzal trail te belanden.
pi_149314693
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 23:15 schreef doorgaan het volgende:

[..]

Stel ze waren verdwaald en konden/wilden om welke reden dan ook niet terug lopen.
Als ze de vulkaan Baru en zijn ligging goed in hun hoofd hadden, zouden ze gedacht kunnen hebben, om op gevoel die kant op te gaan en weer een trail tegen te komen.
Hoe zouden ze - dan gelopen/geklommen - kunnen hebben? vanaf achter de Mirador, Pianista pad - Quebrada laatste foto.
Ze zouden een stuk van de Sinaproc zoekroute gelopen kunnen hebben, daar doel je toch op?
pi_149314759
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 21:48 schreef 11en30 het volgende:

[..]

ja, die bedoel ik.
pi_149314832
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2015 21:48 schreef agter het volgende:

@Doorgaan:

En nog veel meer.
Super. Die had ik nog niet gezien. Misschien kan die op de kaart (evt tijdelijk)? Ivm zoekroutes Sinaproc geeft het nog weer beter overzicht.
pi_149314887
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 23:22 schreef doorgaan het volgende:

[..]

Super. Die had ik nog niet gezien. Misschien kan die op de kaart (evt tijdelijk)? Ivm zoekroutes Sinaproc geeft het nog weer beter overzicht.
Rio Caldera gaat er op een gegeven moment vrij dicht langs.
pi_149314941
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 21:44 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Er heeft iemand vergeefs op ze staan wachten. De volgende ochtend.
ja blijft een nazoekertje wellicht..voor de rechercheurs m.i.
pi_149315036
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 23:22 schreef doorgaan het volgende:

[..]

Deze loopt verder:
http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=7212532
Make my day!
pi_149315056
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 23:24 schreef doorgaan het volgende:

[..]

Rio Caldera gaat er op een gegeven moment vrij dicht langs.
Kun je uitleggen waarom dat gebied interessant is? Het is zoals Matteo al diverse keren uitgelegd heeft, aan de Boquete kant van de CD. Dat betekent dat als ze daar verongelukt zijn o.i.d. de resten richting Boquete gespoeld zouden zijn. De Caldera stroomt ook naar Boquete.
De resten zijn aan de andere kant van de bergrug die de CD vormt gevonden, waar de rivieren richting Bocas del Toro stromen. De resten zijn vele kilometers de andere kant op, aan de andere kant van de bergrug gevonden.
pi_149315213
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 16:25 schreef JustinCase het volgende:

[..]

Idd een gok, en niet meer dan wat franje.

[..]

Dat was mijn vraag. Bedankt voor het antwoord.

[..]

Je hebt dat inderdaad gezegd, maar als die zekerheid berust op de aanname, dat een eventuele manipulator iets niet weet, en daarom een spoor zou achterlaten op de kaart, is het volgens mijn logica geen zekerheid. Die kan er alleen zijn, als het ook onmogelijk is met welke technische kennis dan ook.

[..]

Die hyperbool was natuurlijk provocerend bedoeld. Maar ik bouwde ermee voort op de aanname dat zo'n hypothetische manipulator iets niet weet. Als dat geen aanname is, maar een zekerheid, moet je logischerwijs die persoon kennen.

[..]

Ik bedoelde uniek puur letterlijk: de enige (met wat dan ook). In dit geval de enige die een bepaald iets weet.
Dat was omdat het bekend zijn van dat iets bij anderen hier het punt van discussie was.
wat een reuze stom gelul is dit toch allemaal man!
pi_149315310
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2015 23:36 schreef Poekje01 het volgende:

[..]

wat een reuze stom gelul is dit toch allemaal man!
Vertel eens wat er stom aan is?
pi_149317275
quote:
1s.gif Op zondag 1 februari 2015 22:08 schreef agter het volgende:

[..]

Hey, ik zie mijn naam in beeld.

Cenotes zitten inderdaad in heel ander gesteente dan er in het gebied van Kris en Lisanne voorkomt. Cenotes zijn waarschijnlijk gevormd ten gevolge van de enorme meteoriet die bij Chixculub op Aarde stortte (vandaar de naam).

Vulkanisch gesteente verweert heel anders, en ondergrondse rivieren heb ik nergens iets over gelezen.

Er wordt -begrijpelijk; er is geen nieuws- van alles bijgehaald in dit topic, alleen omdat dingen in Centraal-Amerika voorkomen. Dat maakt Panama nog niet gelijk aan Yucatán, zo'n 2000 kilometer noordelijker.

Alsof je Noorse harde granieten en gneisen ineens in Nederland zou verwachten (op de zwerfkeien na)... :N
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_149317276
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 22:18 schreef doorgaan het volgende:
In Panama heeft deze man Paul de Boer niet gedoken..lees ik. Maar dit geeft wel een idee van de verbindingen die er kunnen zijn.
http://www.pauldeboer.net/blog/?p=122

Mayas offerden o.a. menselijke resten in cenotes: hier een foto http://www.pauldeboer.net(...)ferddoordemayas.html
De betekenis is dan anders: De Heilige Cenote (Cenote de los Sacrificios) zorgde voor water, maar bleek ook een rituele betekenis te hebben. Bij opgravingen op de bodem van de put in 1923 zijn talloze schedels en botten gevonden van mannen, vrouwen en kinderen. Ook zijn gouden en jade sieraden boven water gehaald, waaronder sommige die uit Colombia afkomstig zijn. (Chichén Itzá )
Uit Colombia??

Jade komt ook in Mexico en Midden-Amerika in het algemeen voor, waarom uit Colombia?

Ik ben bij die cenotes geweest en heb erin gezwommen. Niet gedoken, nog.

pi_149317280
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:38 schreef Lutalo het volgende:
"Door anderen"? Door wie?

Dromen horen hier toch niet thuis, kom op zeg. De serieuze bijdrages van doorgaan (hoe weet je dat het een vrouw is?) kunnen prima, maar als we gaan neerplempen wat iedereen droomt, dan wordt dit topic een redelijk zooitje, niet?

pi_149317284
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 09:23 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Hopelijk komt er eens wat nieuws in de media zodat er weer serieus gereageerd kan worden :O
Was jou nog vergeten te bedanken toen je afscheid nam. Had toen een selfban. Maar jouw bijdrages, kritisch denken en originele gezichtspunten zijn (in ieder geval door mij en ik denk niet dat ik de enige ben) altijd zeer gewaardeerd.

Gracias y hasta pronto!

pi_149317286
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 01:43 schreef vronie het volgende:

[..]

Panama is ietsje verder dan Egypte, maar ook daar kun je prima duiken. Een van de redenen om erheen te gaan, Boquete is bijzaak. O+

pi_149317287
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 13:53 schreef doorgaan het volgende:
uit 2004: m.b.t. criminaliteit w.o. wapenhandel Darién Gap
maar ook zo een interessant artikel:http://www.outsideonline.(...)ble-Place-To-Be.html

en anno 2014: reclame voor de jingle trek daar:
http://www.tripadvisor.co(...)ama.html#UR204496065
De Darién is heel ver van dit gebied vandaan. Wat is de relevantie van de Darién voor het gebied rond Boquete en Alto Romero precies??

pi_149317289
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 14:13 schreef doorgaan het volgende:
Zoekend naar meer info over de kristallen (van de rotsen) ivm met de kleuren oranje/rood met name,
stuitte ik op dit artikel uit 2011 waarin men aangeeft te hebben ontdekt dat de landengte (istmus) Panama veel ouder is dan men dacht. Het interview was met Efe en daar met Carlos Jaramillo. Mensen met een dergelijke achtergrond (ambientalisten maar even genoemd) kunnen direct uitkomst bieden voor vragen over de rotsen en hun kleuren.

http://senderopanama.blog(...)edad-del-isthmo.html

http://www.zoominfo.com/p/Carlos-Jaramillo/254502862

Goed dit naast mijn dromen!!. Nu weer aan het gewone werk. Tot later allemaal.
Links niet gelezen, maar je weet dat de kleur van gesteenten te maken heeft met de mineralogie? Welke mineralen zijn uitgekristalliseerd in oude vulkanische gebieden?

Daarbij nog de verweringskleur, dat verandert het aanzien van gesteenten ook sterk.

pi_149317291
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 19:07 schreef StaceySinger het volgende:

Hey Stacey, goed je weer es te zien, maar wat heeft deze goudmijnoperatie vele honderden kilometers verderop precies te maken met het noodlot van Kris en Lisanne? :?

pi_149317296
quote:

[..]

Ik maak constant onderscheid tussen criminelen:

• georganiseerde criminaliteit (drugshandel, etc.) - kleine kans, omdat die die meiden zouden ontvoeren en niet vermoorden, ze zijn levend erg veel waard, zelfde voor de ridicule orgaanhandel
• gelegenheidscriminaliteit - heel gangbaar in Latijns-Amerika en beperkt zich vooral tot roofovervallen, lijkt hier geen punt te zijn want juist alle waardevolle spullen waren er nog
• seksuele criminaliteit - het enige motief dat ik in deze zaak zie en het enige gaatje (no pun intended) voor een criminele betrokkenheid

pi_149317958
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 23:14 schreef JustinCase het volgende:

[..]

Zulke 'sommigen' kunnen beter niet in het Engels communiceren. Dat beheersen ze dan echt onvoldoende.
En hun common sense gezonde verstand corrigeert dat gebrek ook niet. Voor genoemde poster, LUX, gaat het sowieso niet op, omdat die Engels schrijft als een native speaker. Nee, dat is (ook in Panama) géén indiaanse luidspreker.
Ik heb dat ooit ergens gelezen en gaf het dus gewoon even door.
pi_149318690
quote:
11s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 04:28 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Hey Stacey, goed je weer es te zien, maar wat heeft deze goudmijnoperatie vele honderden kilometers verderop precies te maken met het noodlot van Kris en Lisanne? :?
BACRIM ( "criminal bands") > individuals transport small drug loads on their backs in groups of 15 to 80 people

http://www.insightcrime.o(...)ombian-bacrim-report

[ Bericht 1% gewijzigd door StaceySinger op 03-02-2015 09:38:54 ]
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_149318888
Even wat vragen verzameld, de zoekmachine werkt niet dus graag even aanvullen :)
Welke concrete vragen leven hier?

--> Welke (ogenschijnlijke) wandelpaden zijn er vanaf CD (vanaf waar je Baru kunt zien volgens mij) in de richting van Baru?
--> Hoe snel kun je vanaf restaurant aan begin Pianista op de CD terecht komen? (1. wanneer je in één keer door rent 2. wanneer je onderweg af en toe wat foto's maakt en een wat relaxter tempo aanhoudt 3. wanneer je onderweg heel veel foto's maakt en pauzes neemt)
--> Wat kost een taxirit van taalschool naar begin Pianista?
--> In welke gebieden (cirkel) kan de noodoproep gedaan zijn? (maw: waar kun je allemaal heenlopen in tijd vanaf laatste "normale" fotolocatie tot eerste noodoproep?)
pi_149321062
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 08:24 schreef gynaika het volgende:

[..]

Ik heb dat ooit ergens gelezen en gaf het dus gewoon even door.
Hm, als je dat met alles doet wat je leest...

[ Bericht 1% gewijzigd door JustinCase op 03-02-2015 11:28:28 ]
pi_149321512
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 11:18 schreef JustinCase het volgende:

[..]

Hm, als je dat met alles doet wat je leest...
Ja, wat heb je toch rare mensen...

Toch had het nut om dit door te geven, omdat daarmee verder kan worden nagedacht over de plaats van de afspraak alsook over de tijd die daarmee was verbonden.
pi_149321520
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 09:43 schreef MeloD het volgende:
Even wat vragen verzameld, de zoekmachine werkt niet dus graag even aanvullen :)

--> Welke (ogenschijnlijke) wandelpaden zijn er vanaf CD (vanaf waar je Baru kunt zien volgens mij) in de richting van Baru?
--> Hoe snel kun je vanaf restaurant aan begin Pianista op de CD terecht komen? (1. wanneer je in één keer door rent 2. wanneer je onderweg af en toe wat foto's maakt en een wat relaxter tempo aanhoudt 3. wanneer je onderweg heel veel foto's maakt en pauzes neemt)
--> In welke gebieden (cirkel) kan de noodoproep gedaan zijn? (maw: waar kun je allemaal heenlopen in tijd vanaf laatste "normale" fotolocatie tot eerste noodoproep?)
Is allemaal al aan de orde geweest. Lees gewoon alle topics even door. :Y :W
pi_149322211
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 11:35 schreef gynaika het volgende:

[..]

Ja, wat heb je toch rare mensen...

Toch had het nut om dit door te geven, omdat daarmee verder kan worden nagedacht over de plaats van de afspraak alsook over de tijd die daarmee was verbonden.
Ja, dat kan natuurlijk niet zonder die kronkel te lezen. Maar wat is er zo goed aan, dat mensen gaan nadenken over plaats en tijd van "de afspraak"? En het bestaan van die afspraak dus als feit aannemen? Ik zie eerlijk gezegd daar het voordeel niet van.
pi_149322320
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 12:02 schreef JustinCase het volgende:

[..]

Ja, dat kan natuurlijk niet zonder die kronkel te lezen. Maar wat is er zo goed aan, dat mensen nu gaan nadenken over plaats en tijd van "de afspraak"? En het bestaan van die afspraak dus als feit aannemen? Ik zie eerlijk gezegd daar het voordeel niet van.
Dat behoef ik toch aan jou niet uit te leggen, je bent zo clever als wat!
pi_149324613
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 22:08 schreef matteo_111 het volgende:

We hadden het eens over de Sinaproc zoekroute ( ong. eenwijdig aan de CD) of ze het hele end weer terug zouden zijn gelopen of (jouw suggestie) opgepikt door een helikopter.

Ze zouden ook overgestoken kunnen zijn naar Las Quetzales en als ze dan in de buurt van een ANAM (Nationale Autoriteit van het Milieu) Ranger Station uitkomen, met de auto weer terug.
. Op het laatste deel van de verharde weg, ongeveer 8 km van het centrum van Boquete, bewaakt Alto Chiquero Ranger Station de ingang aan de oostzijde van het Nationale Park. Het El Respingo Ranger Station is zeker dichter bij het dorp Guadalupe, op slechts 4 km, maar de weg is niet verhard aan deze kant, zodat de rit van Guadalupe naar het rangerstation langer duurt en u een 4 x 4 nodig heeft om het te halen.
pi_149326463
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 09:29 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

BACRIM ( "criminal bands") > individuals transport small drug loads on their backs in groups of 15 to 80 people

http://www.insightcrime.o(...)ombian-bacrim-report
Dank, dat geloof ik wel, zeker door de Darién. Het is toch makkelijk dollars verdienen en drugshandel (net als gouddelven) zie ik niet als criminaliteit.

Maar zegt dat iets over wat er nabij Boquete gebeurd zou kunnen zijn? Het is alsof je een gevaarlijke buitenwijk van Madrid vergelijkt met wat er aan de Costa Brava met toeristen kan gebeuren. Ook ongeveer die afstand tussen Boquete en Darién...

pi_149326565
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 09:43 schreef MeloD het volgende:

1 - Naar de Baru? Waarom zou dat nodig zijn? Ze zijn toch niet bij de Baru geweest? Dat stond voor zaterdag 5 april (2014, red. :7 ) in de planning
2 - Inderdaad, goeie vraag, die kunnen we uittesten door een Domnivoor als een gek naar boven te laten rennen. Ik maak ondertussen wel foto's en doe het gewoon op normaal tempo. :P
3 - makkelijk na te gaan lijkt me. We kunnen hetzelfde doen in Boquete (Bajo of Alto?)
4 - inderdaad, ook om uit te testen. Nog een reden waarop "mijn" (is gewoon Geruisloos' wek) kaartje in de OP staat is omdat ik een inzet erin gezet heb van het GSM-bereik. Je ziet dat precies het gebied waar Kris en Lisanne zaten geen bereik kent.

pi_149326665
deze zwarte foto kwam voorbij bij 1 vandaag. Tijd 03.54

én de flits werkte wel want de foto met de haren is ook om 03.54 gemaakt.
pi_149327552
Eerste vraag stelde iemand hier in het topic. Lijkt me handig om alle vragen te verzamelen en dan later alle haalbare/relevante vragen proberen te beantwoorden :) (mogelijk aan de hand van de "expeditie")
pi_149328351
Misschien weet @Domnivoor nog in welk topic die vragen stonden of heeft hij ze opgeslagen.
  dinsdag 3 februari 2015 @ 15:49:31 #253
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_149328659
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 15:40 schreef Lutalo het volgende:
Misschien weet @Domnivoor nog in welk topic die vragen stonden of heeft hij ze opgeslagen.
Die vragen staan hier. ;)
pi_149328932
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 15:49 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Die vragen staan hier. ;)
+ - trails, routes, paden, naar rechts en links NA de Mirador (oa zoekroutes Mirador)
- motorbikeride 'benefits of retiring in Boquete' (hoe ver kun je komen, waar leidt die 'weg'naar toe)
- 'slachthuis' links aan het begin vd Pianistatrail
- waar nog meer de CD oversteken ( zie post Matteo)
pi_149329802
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 14:36 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dank, dat geloof ik wel, zeker door de Darién. Het is toch makkelijk dollars verdienen en drugshandel (net als gouddelven) zie ik niet als criminaliteit.

Maar zegt dat iets over wat er nabij Boquete gebeurd zou kunnen zijn? Het is alsof je een gevaarlijke buitenwijk van Madrid vergelijkt met wat er aan de Costa Brava met toeristen kan gebeuren. Ook ongeveer die afstand tussen Boquete en Darién...
1 van m'n contacten uit Boquete had het al vrij snel over gangs en illegale goudzoekers.
die struinen die rivieren af bij laagstaand water

en... ik ga ervan uit dat > individuals transport small drug loads on their backs> niet over de normale weg wandelen :)
pi_149334563
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 23:09 schreef doorgaan het volgende:
Hier een voorbeeld van een duidelijk bord voor toeristen: hier zie je dat je in een loop kunt lopen.
http://www.caminandopanam(...)sendero-cerro-gaital
zie bord
Ik weet niet of je ook op de kaart hebt gekeken, maar die loop ligt een paar honderd km verderop. Een voorbeedl is het wel, ja.
pi_149334624
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 16:24 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

1 van m'n contacten uit Boquete had het al vrij snel over gangs en illegale goudzoekers.
die struinen die rivieren af bij laagstaand water

en... ik ga ervan uit dat > individuals transport small drug loads on their backs> niet over de normale weg wandelen :)
Die "illegale" gouddelvers waren toch ook opgepakt in het begin? Is vast komen te staan dat zij niets met de verdwijning van Kris en Lisanne te maken hadden?

En ja, die transportjes verbazen me niet. Maar zijn doorgaans ook geen reden om iemand te vermoorden...

pi_149334703
quote:
Ook dit pad blijft aan de zuidkant. Geen teken van een oversteek over de CD.
pi_149335187
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 13:36 schreef Lutalo het volgende:

[..]

We hadden het eens over de Sinaproc zoekroute ( ong. eenwijdig aan de CD) of ze het hele end weer terug zouden zijn gelopen of (jouw suggestie) opgepikt door een helikopter.

Ze zouden ook overgestoken kunnen zijn naar Las Quetzales en als ze dan in de buurt van een ANAM (Nationale Autoriteit van het Milieu) Ranger Station uitkomen, met de auto weer terug.
. Op het laatste deel van de verharde weg, ongeveer 8 km van het centrum van Boquete, bewaakt Alto Chiquero Ranger Station de ingang aan de oostzijde van het Nationale Park. Het El Respingo Ranger Station is zeker dichter bij het dorp Guadalupe, op slechts 4 km, maar de weg is niet verhard aan deze kant, zodat de rit van Guadalupe naar het rangerstation langer duurt en u een 4 x 4 nodig heeft om het te halen.
Die helikopter was meer ad absurdum.
Na de Mirador afslaan naar wat we denken dat een route is die aan de noordkant van de CD loopt, dan weer over de CD terug naar de zuidkant, dat kost je denk ik een dag. De Route naar las quetzales is ook ee rondje met de helft auto of bus. Om jouw rit te maken moet je denk ik aardig de weg weten.
pi_149335846
Matador, vragen hoeven niet per se nu beantwoord te worden (kan bij de meesten ook niet), maar is meer bedoeld als "to do lijst" voor een eventuele expeditie (door wie die dan ook uitgevoerd gaat worden, door Fok-leden of door locals)

1- Wat kost een ritje vanaf de taalschool in Boquete naar het begin van de Pianista.
2- Waar is Feliciano zijn finca op de BING kaart
3- Hoe lang is het lopen vanaf het begin van de Pianista (restaurant) naar de top (1. wanneer je in één keer door rent 2. wanneer je onderweg af en toe wat foto's maakt en een wat relaxter tempo aanhoudt 3. wanneer je onderweg heel veel foto's maakt en pauzes neemt)
4- Kunnen de dingen met de telefoon ook achteraf zijn gedaan
5- Wat voor water zat er in het flesje
6- Hoe lang is het lopen vanaf de mirador naar de 1e rivierovergang
7 -Steeparea
8- Waren Kris en Lisanne bij de boekingen toen Feliciano kwam of bleven ze in hun hangmatje liggen
9- Waarom is er geen watervallen geboekt
10- Hoe zijn ze bij de Pianista gekomen
11- Wanneer was de massage
12- Waar werd de eerste foto gemaakt op de Piansta
13- Hoe ver kun je met een 4x4 komen
14- Is Osman nou verdronken of is er een onderzoek
15- Is het pad achter de mirador 1 pad of niet
16- kun je de quebrada's naar beneden volgen
17- kun je van de 2e naar de 3e kabelbrug komen zonder die hut midden in de paddock te zien
18- Hoe laag staat die rivier na 2 maanden droogte
19- Kan er gemanipuleerd zijn met de fotocamera zoals Perico aantoonde zonder dat het NFI dat zag
20- Zijn K en L nou in Costa Rica geweest of niet
21- Welke (ogenschijnlijke) wandelpaden zijn er vanaf CD (vanaf waar je Baru kunt zien volgens mij) in de richting van Baru?
22- In welke gebieden (cirkel) kan de noodoproep gedaan zijn? (maw: waar kun je allemaal heenlopen in tijd vanaf laatste "normale" fotolocatie tot eerste noodoproep?)
23- trails, routes, paden, naar rechts en links NA de Mirador (oa zoekroutes Mirador)
23- motorbikeride 'benefits of retiring in Boquete' (hoe ver kun je komen, waar leidt die 'weg'naar toe)
24- 'slachthuis' links aan het begin vd Pianistatrail
25- waar nog meer de CD oversteken ( zie post Matteo)
pi_149335915
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 19:02 schreef matteo_111 het volgende:

[..]

Die helikopter was meer ad absurdum.
Na de Mirador afslaan naar wat we denken dat een route is die aan de noordkant van de CD loopt, dan weer over de CD terug naar de zuidkant, dat kost je denk ik een dag. De Route naar las quetzales is ook ee rondje met de helft auto of bus. Om jouw rit te maken moet je denk ik aardig de weg weten.
De Sinaproccers moeten toch op de 1 of andere manier na hun zoektocht weer terug naar de bewoonde wereld zijn gekomen.
"We" denken idd dat het een zoekroute is, zo staat het wel aangegeven, maar dat kan natuurlijk altijd fout zijn.
pi_149336997
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 18:50 schreef matteo_111 het volgende:

[..]

Ook dit pad blijft aan de zuidkant. Geen teken van een oversteek over de CD.
Klopt. was je daarnaar opzoek, dan?

[ Bericht 2% gewijzigd door agter op 03-02-2015 19:53:26 ]
Make my day!
pi_149337552
quote:
19s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 18:49 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Die "illegale" gouddelvers waren toch ook opgepakt in het begin? Is vast komen te staan dat zij niets met de verdwijning van Kris en Lisanne te maken hadden?

En ja, die transportjes verbazen me niet. Maar zijn doorgaans ook geen reden om iemand te vermoorden...
ja op 9 mei is er een (deel) van een bende opgepakt
pi_149337664
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 20:01 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

ja op 9 mei is er een (deel) van een bende opgepakt
[ afbeelding ]
Hmm, ik zou "illegale" gouddelvers geen "bende" willen noemen, maar weet natuurlijk niet wat ze nog meer op hun kerfstok hebben.

pi_149338204
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 15:57 schreef Lutalo het volgende:

[..]

+ - trails, routes, paden, naar rechts en links NA de Mirador (oa zoekroutes Mirador)
- motorbikeride 'benefits of retiring in Boquete' (hoe ver kun je komen, waar leidt die 'weg'naar toe)
- 'slachthuis' links aan het begin vd Pianistatrail
- waar nog meer de CD oversteken ( zie post Matteo)
Ik zou niet al te veel verwachtingen hebben van die oversteken, èn vanwege de afstand, èn omdat ze al op weg waren naar de rio culebra. We hebben ook geen idee hoe de toestand van de paden was. In de jungle moet je die regelmatig onderhouden. Daarom heeft iedereen ook een machete. Boquete - Bocas is een relatieve hoofdroute als ik het moet inschatten.
pi_149338395
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 19:46 schreef agter het volgende:

[..]

Klopt. was je daarnaar opzoek, dan?
Ik niet, maar anderen wel.
pi_149338437
quote:
19s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 20:05 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Hmm, ik zou "illegale" gouddelvers geen "bende" willen noemen, maar weet natuurlijk niet wat ze nog meer op hun kerfstok hebben.
Meestal uitgebuite sloebers. Ze zouden de spullen en het geld m.i. niet hebben laten liggen.
pi_149338494
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 20:25 schreef matteo_111 het volgende:

[..]

Meestal uitgebuite sloebers. Ze zouden de spullen en het geld m.i. niet hebben laten liggen.
Exact.

Al blijft de vraag hoe die rugzak daar kwam. Dat vind ik een van de belangrijkste (en moeilijkste, vanwege de bereikbaarheid) punten; hoe is die rugzak precies aangetroffen, kan die daar stiekem door Kris en/of Lisanne achtergelaten zijn (en dus niet geroofd) of kan die door dat smalle stuk rivier getransporteerd zijn en dat de inhoud dan nog puntjegaaf is?

pi_149338662
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 20:24 schreef matteo_111 het volgende:

[..]

Ik niet, maar anderen wel.
Omdat jij die oversteek noemde.
Ik ben er niet perse naar op zoek, maar het interesseert me wel.
Interesse vanuit de zoektocht van Sinaproc, er is voor hen een reden geweest daar te lopen, er zal iets van een pad zijn, waarvan men gedacht heeft dat Kris en Lisanne daar gelopen zouden kunnen hebben. Een pad dat dan ook door anderen in gebruik (meer of mindere mate) is, om van ? naar ! te gaan.
De CD lijkt soms een soort van Berlijnse Muur, met alleen een oversteek bij de Pianista Trail.

quote:
omdat ze al op weg waren naar de rio culebra.
Wie en hoe bedoel je dit?
  dinsdag 3 februari 2015 @ 20:33:51 #270
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_149338751
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 20:26 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Exact.

Al blijft de vraag hoe die rugzak daar kwam. Dat vind ik een van de belangrijkste (en moeilijkste, vanwege de bereikbaarheid) punten; hoe is die rugzak precies aangetroffen, kan die daar stiekem door Kris en/of Lisanne achtergelaten zijn (en dus niet geroofd) of kan die door dat smalle stuk rivier getransporteerd zijn en dat de inhoud dan nog puntjegaaf is?
Het antwoord ligt daar in die jungle ;)
pi_149338797
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 20:31 schreef Lutalo het volgende:

De CD lijkt soms een soort van Berlijnse Muur, met alleen een oversteek bij de Pianista Trail.
Stacey heeft in de eerdere topics een kaartje geplaatst met vlaggetjes. Dat is een andere trail (Quetzales?) die ook over de CD gaat, ten westen van de Pianista. Kaart staat nog in de OP dacht ik.

Vanuit Boquete is de Pianista trail de meest logische route over de CD.

pi_149338826
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 20:33 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Het antwoord ligt daar in die jungle ;)
Vooral ook de verklaring van de rijstboertjes; hoe lag/zat/stond die rugzak precies toen ze hem vonden.

pi_149339093
quote:
12s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 20:35 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Stacey heeft in de eerdere topics een kaartje geplaatst met vlaggetjes. Dat is een andere trail (Quetzales?) die ook over de CD gaat, ten westen van de Pianista. Kaart staat nog in de OP dacht ik.

In veel eerdere topics las ik hier nog niet, dus voor mij was het een eyeopener om het bericht van Matteo te lezen, waarin hij schreef dat vanuit die trail ook de CD overgestoken kan worden.

Ja de berichten van @Agter (met links met Quetztal (GPS) trail incl. vlaggetjes) heb ik gezien.
pi_149339144
quote:
12s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 20:35 schreef El_Matador het volgende:

[..]

er zijn 2 paden omhoog naar de cd

pi_149339192
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 20:44 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
In het interview van NeXTV wordt gezegd dat die Alto de Lino-trail "45 min heen en terug" is. Gaat die dan ook over de CD? Kan niet in die tijd, maar zou kunnen dat net als bij de Pianista het pad doorloopt waar de "trail" eigenlijk stopt?

pi_149340395
Die kaart van Stacey heb ik nooit gezien.
Matteo noemt een oversteek tussen 5 en 15 km ten westen van de Mirador. maandag 2 februari 2015 @ 22:08:09 #212
pi_149345099
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 20:44 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Op deze kaart staan ze ook: over de mirador/pianista en via Rio Pata de Macho.
De twee paden linksboven lopen niet door over de mirador volgens deze kaart.

http://s8.photobucket.com(...)zps567ce05f.jpg.html
pi_149345287
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 20:31 schreef Lutalo het volgende:

[..]

Omdat jij die oversteek noemde.
Ik ben er niet perse naar op zoek, maar het interesseert me wel.
Interesse vanuit de zoektocht van Sinaproc, er is voor hen een reden geweest daar te lopen, er zal iets van een pad zijn, waarvan men gedacht heeft dat Kris en Lisanne daar gelopen zouden kunnen hebben. Een pad dat dan ook door anderen in gebruik (meer of mindere mate) is, om van ? naar ! te gaan.

[..]

Wie en hoe bedoel je dit?

De CD is de bovenrand van een bergrug, met vaak behoorlijk steile hellingen ernaar toe. Je kunt er niet overal gewoon overheen lopen, nog afgezien van de dichte begroeiing. We kennen nu twee overgangen bij Boquete. Die via Pata de Macho heeft Sinaproc aangetekend op de zoekkaart (lange kronkelende lijn naar rechtsboven / noordoost. Daar zijn ze dus waarschijnlijk wel geweest

K&L waren onderweg via het pad richting 1e kabelbrug over een arm van de Rio Culebra toen ze de laatste foto gemaakt hebben. Daarna weten we weinig, maar dat is niet de richting van Los Quetzales.
pi_149345500
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 23:20 schreef matteo_111 het volgende:

[..]

helpt wel om steeds meer en beter idee te krijgen over het gebied.
en de evt. nieuwe mogelijkheden/doorsteken te kennen
pi_149345689
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 23:20 schreef matteo_111 het volgende:

[..]

Dat is een mooi kaartje!
Denk je dat die sterren voor een uitkijkpunt staan?
Make my day!
pi_149345852
[..]

Dat is een mooi kaartje!
[/quote]

Misschien de cascades/watervallen?
pi_149346206
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 23:45 schreef doorgaan het volgende:
[..]

Dat is een mooi kaartje!

Misschien de cascades/watervallen?
Inderdaad, maar attractiepunten. Het staat er ook bij: Sendero Culebra, Cascada misteriosa Sendero el pianista, Sendero Pata de macho, enz.
De naam sendero culebra roept bij mij wel vragen op, omdat de Rio Culebra aan de andere kant van de CD ligt. Maar het pad (zwarte stippellijntje gaat niet over de CD (= de afgeknipte rand van de kaart)
Het lijkt me trouwens een toeristenkaart die daar gewoon te koop zal zijn bij de VVV.

[ Bericht 2% gewijzigd door matteo_111 op 04-02-2015 00:02:43 ]
pi_149346397
K&L waren onderweg via het pad richting 1e kabelbrug over een arm van de Rio Culebra toen ze de laatste foto gemaakt hebben. Daarna weten we weinig, maar dat is niet de richting van Los Quetzales.

Het gaat mij er niet om of zij die 'oversteek' gemaakt hebben.
pi_149346777
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 23:57 schreef matteo_111 het volgende:

[..]

Inderdaad, maar attractiepunten. Het staat er ook bij: Sendero Culebra, Cascada misteriosa Sendero el pianista, Sendero Pata de macho, enz.
De naam sendero culebra roept bij mij wel vragen op, omdat de Rio Culebra aan de andere kant van de CD ligt. Maar het pad (zwarte stippellijntje gaat niet over de CD (= de afgeknipte rand van de kaart)
Het lijkt me trouwens een toeristenkaart die daar gewoon te koop zal zijn bij de VVV.
Dat lijkt me niet, te koop bij "de VVV". Het was supermoeilijk om kaarten te vinden van het gebied.

Hoe kom je aan deze duidelijke kaart?

pi_149347083
- Van wie was de rugzak die gevonden is?
- Is het paspoort van Kris op haar kamer gevonden?
- Als het Lisanne haar rugzak was waarom zit dan wel het verzekeringspasje van Kris er in maar niet haar paspoort?
pi_149347141
quote:
19s.gif Op woensdag 4 februari 2015 00:26 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dat lijkt me niet, te koop bij "de VVV". Het was supermoeilijk om kaarten te vinden van het gebied.

Hoe kom je aan deze duidelijke kaart?
http://boquetepanamacoffee.com/coffee-regions-boquete/

Ben trouwens weer eens in de kaarten gedoken. Was dat al een tijd van plan, maar ja, tijd. . .

Markant is dat de bekende kronkelende rode lijn via Pata de Macho en alto Romero loopt, passeert de CD niet op de plek waar de 'koffiekaart' (hierboven genoemd) het sendero pata de macho legt, maar ongeveer vanaf onze 'eigen' mirador. Ik had dat nooit scherp uitgezocht. Dat betekent dat er dicht bij de Mirador een splitsing moet zijn. De tekening van Sinaproc is te onduidelijk om dat te kunnen duiden, maar het lijkt erop dat die al voor de CD is, ergens op de helling boven Boquete. Weer een pad erbij dus..
pi_149347156
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 00:47 schreef jackie12 het volgende:
- Van wie was de rugzak die gevonden is?
- Is het paspoort van Kris op haar kamer gevonden?
- Als het Lisanne haar rugzak was waarom zit dan wel het verzekeringspasje van Kris er in maar niet haar paspoort?
Ieder had een identificatie bij zich. Lisanne besloot haar paspoort mee te nemen (geen ander ID bij zich?) en Kris haar veiliger verzekeringspasje.

Lijkt me niet vreemd.

De rugzak was hoogstwaarschijnlijk van Lisanne; zij draagt hem ook op de Schipholfoto.

pi_149347166
Leuke kaart!

Gelden die trails/paden voor het droge seizoen of voor het regenseizoen? Toen K&L gingen was het droger dan in de afgelopen maanden. Zijn alle paden dan nog wel toegankelijk?
pi_149347180
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 00:52 schreef matteo_111 het volgende:

[..]

http://boquetepanamacoffee.com/coffee-regions-boquete/

Ben trouwens weer eens in de kaarten gedoken. Was dat al een tijd van plan, maar ja, tijd. . .

Markant is dat de bekende kronkelende rode lijn via Pata de Macho en alto Romero loopt, passeert de CD niet op de plek waar de 'koffiekaart' (hierboven genoemd) het sendero pata de macho legt, maar ongeveer vanaf onze 'eigen' mirador. Ik had dat nooit scherp uitgezocht. Dat betekent dat er dicht bij de Mirador een splitsing moet zijn. De tekening van Sinaproc is te onduidelijk om dat te kunnen duiden, maar het lijkt erop dat die al voor de CD is, ergens op de helling boven Boquete. Weer een pad erbij dus..
Eens met de onduidelijkheid van de kaart van SINAPROC. Maar het lijkt alsof dat pad (die rode lijn) evenwijdig aan de CD juist achter de Mirador (aan de Caribische kant) loopt, niet aan de Boquetekant...

Goed punt voor de expeditie; dat pad zien te vinden.

pi_149347183
en kan het dan zijn dat ze door de hoeveelheid water na een aantal dagen niet meer terug konden? En daarom zijn doorgelopen?
pi_149347187
Was deze kaart al niet eens eerder gepost of heb ik 'm van Matteo's Photobucket afgeplukt?
pi_149347196
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 00:54 schreef ootjekatootje het volgende:
Leuke kaart!

Gelden die trails/paden voor het droge seizoen of voor het regenseizoen? Toen K&L gingen was het droger dan in de afgelopen maanden. Zijn alle paden dan nog wel toegankelijk?
Dat zul je moeten bekijken! Ik was er nooit, hoewel ik me er van een afstand al bijna thuis ga voelen.
Regen op steile paden is modder en uitglijden. De trails en paden zijn er en zolang ze worden gebruikt blijven ze. Ik neem aan dat de lokale bewoners wat taaier zijn dan mw. Pitti en gewoon doorlopen.
pi_149347212
quote:
6s.gif Op woensdag 4 februari 2015 00:53 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ieder had een identificatie bij zich. Lisanne besloot haar paspoort mee te nemen (geen ander ID bij zich?) en Kris haar veiliger verzekeringspasje.

Lijkt me niet vreemd.

De rugzak was hoogstwaarschijnlijk van Lisanne; zij draagt hem ook op de Schipholfoto.
Ik heb nooit iets gehoord van een teruggevonden pas of ID van Lisanne.
Van de ID van Kris circuleert een foto.
pi_149347219
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 00:58 schreef matteo_111 het volgende:

[..]

Ik heb nooit iets gehoord van een teruggevonden pas of ID van Lisanne.
Van de ID van Kris circuleert een foto.
Paspoort van Lisanne en verzekeringspasje van Kris zaten in de rugzak. Paspoort van Kris lag op hun kamer.

pi_149347296
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 00:56 schreef ootjekatootje het volgende:
en kan het dan zijn dat ze door de hoeveelheid water na een aantal dagen niet meer terug konden? En daarom zijn doorgelopen?
Voor de 1e kabelbrug is dat onwaarschijnlijk. De rivieren zijn te klein. Het heeft ook niet constant geregend, maar af en toe een dagdeel of een nacht, voor zover we weten.
Als ze voor de eerste regen op de 4e april des avonds de 1e kabelbrug zijn overgestoken hebben ze aan de andere kant misschien vastgezeten tussen de 1e en de 2e kabelbrug. Er is daar de ingestorte refugio naast het pad en waarschijnlijk hogerop een bananenplantage.
Die paden zijn belopen door gidsen op 3 en 5 april.
Hoe verder je doorloopt, hoe groter en gevaarlijker de rivier wordt. Naarmate de tijd voortschreed kwam er structureel meer water.
pi_149347326
quote:
19s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 04:23 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Panama is ietsje verder dan Egypte, maar ook daar kun je prima duiken. Een van de redenen om erheen te gaan, Boquete is bijzaak. O+
Ietsje verder ik ga geen 11 uur in een vliegtuig zitten :N
pi_149347370
quote:
14s.gif Op woensdag 4 februari 2015 00:55 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Eens met de onduidelijkheid van de kaart van SINAPROC. Maar het lijkt alsof dat pad (die rode lijn) evenwijdig aan de CD juist achter de Mirador (aan de Caribische kant) loopt, niet aan de Boquetekant...

Goed punt voor de expeditie; dat pad zien te vinden.
Er is een rode lijn min of meer evenwijdig aan de CD, inderdaad aan de Bocas kant. Dat is dan een pad denk ik. Dat wordt dan dicht bij de mirador twee maal gekruist: door het pad van Pianista/Mirador naar Bocas via de kabelbruggen en door het rode kronkelende pad naar Alto Romero.
Zouden daar ook kabelbruggen zijn? Ik heb daar nooit foto's van gezien. Er is meen ik wel een blog van een amerikaan die gedeeltelijk door de rivier pata de macho afdaalt, maar de rivier is daar te klein voor kabelbruggen. Heb daar even geen link van bij de hand.
pi_149347379
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 00:56 schreef Lutalo het volgende:
Was deze kaart al niet eens eerder gepost of heb ik 'm van Matteo's Photobucket afgeplukt?
Volgens mij heb ik hem al eens gedeeld en hij zit ook in mijn fotomandje. Free 4 all.
pi_149347490
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 01:09 schreef vronie het volgende:

[..]

Ietsje verder ik ga geen 11 uur in een vliegtuig zitten :N
Goed, twee keer zo ver dan Egypte. Het is slechts de heen- en terugreis maar.

Nou dan toch niet. Niemand die je dwingt.

pi_149347507
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 01:13 schreef matteo_111 het volgende:

[..]

Er is een rode lijn min of meer evenwijdig aan de CD, inderdaad aan de Bocas kant. Dat is dan een pad denk ik. Dat wordt dan dicht bij de mirador twee maal gekruist: door het pad van Pianista/Mirador naar Bocas via de kabelbruggen en door het rode kronkelende pad naar Alto Romero.
Zouden daar ook kabelbruggen zijn? Ik heb daar nooit foto's van gezien. Er is meen ik wel een blog van een amerikaan die gedeeltelijk door de rivier pata de macho afdaalt, maar de rivier is daar te klein voor kabelbruggen. Heb daar even geen link van bij de hand.
Bij mijn weten zijn er alleen kabelbruggen over de Culebra, maar het fijne weet ik er natuurlijk ook niet van.

Lijkt me heel sterk dat Kris en Lisanne bij de Pata de Macho geweest zijn, of het moet bergop vanaf de rugzakplek geweest zijn. Maar ook dat lijkt me niet logisch.

pi_149347510
vol

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')