Hi allemaal,
Hier een cave hike: geeft een indruk van licht-donker verhoudingen in een cave.
Verder mijn scenario en drooms: in een latere versie zal ik de fotolinks bijsturen.
Scenario:
Kris en Lisanne: hadden geen vaste plannen, maar wel ideeën voor 1 april. Ten eerste omdat Lisanne zich niet lekker voelde en ten tweede omdat ze nog de teleurstelling aan het verwerken waren en nogde tours officieel moesten boeken. Maar we weten welke ze in hun hoofd hadden.
Gesproken met barman en wellicht nog veel anderen (kookclub, massagesalon - muggenolie) en een vraag die meisjes als eerste stellen bij een wandeling in de warmte is vast geweest: Kunnen we ergens zwemmen? onder een watervalletje staan? Als de barman de pianista heeft genoemd, heeft hij wellicht opgemerkt dat als je een klein stukje doorloopt na de Mirador er een quebrada met watervalletje is (en dat dit nog te doen is als wandeling). Een idee.
Ze hadden volgens bronnen veel muggenolie ingeslagen.
Versie met links/bronnen volgt nog.
Juist bij de watervallen sendero's wordt dit als vereiste extra genoemd.
Daarom denk ik dat deze sowieso bovenaan de wenslijst stond.
Zij hadden geld: Mijn eerste gedachte sinds april: dit hadden ze niet voor niets bij zich. Voor een korte wandeling niet nodig. 2x Quetzal trail, 2x Waterfalls, 2x Boquete nature hike. Allemaal mogelijk.
Toen is gebleken dat 1 april F geen tijd voor hen had, omdat hij al bezet zou zijn bij andere tour, zal hij ongetwijfeld hebben opgemerkt: ''ik doe nog even mijn best voor jullie, misschien weet ik wel iemand, enkele, ik vraag wel rond:" . Ook ieder ander, toevallig gesproken kan zoiets gezegd hebben.
Er was op een gegeven moment een gerucht dat ze om twee uur een afspraak op de Mirador zouden hebben. Wat nu als zij de avond ervoor of de dag van 1 april zelf , zelf een slag om de arm hebben gehouden (iets van reserve) en er een vage afspraak is gemaakt via via...van ga dan je plan doen en eventueel zien de gids(en)? jullie dan rond 2 uur op de Mirador. Zo niet dan is het niet gelukt. Voor de zekerheid namen ze geld mee.
Dan kan...het als volgt gegaan zijn: ze zijn aan de Pianista begonnen....halverwege...kwam er toch een auto langs en meldde zich als begeleiding aan. Bij de quebrada werd e.e.a. al anders: ik zie overduidelijk het hoofdje van een slang (wie nog meer) en vraag me af of Kris soms in een fuik staat, bedoeld voor dieren. Bij de laatste twee foto's van Kris zie ik persoonlijk een wat bedenkelijk gezichtje, m.i. voelt ze zich niet op haar gemak. De foto van de achterzijde door Lisanne, neem ik even aan: is een "vreemde", maar zou kunnen duiden op dat Lisanne zich ook een houding geeft, door maar een foto te maken en bezig te zijn. Stel nu ze zijn met jonge zich als gids opwerpende mannen, die een geintje beginnen met de slang bijv., dan is ineens wel duidelijk dat het niet leuk meer is, dit in combinatie met opdringerig gedrag verder de verkeerde kant op, kan maken dat de dames door hebben dat dit de verkeerde kant opgaat en rennen weg. (als Kris dit al kan, misschien zit ze met haar benen vast)
Eerste vraag van mij: wie gaat welke kant op als er een slang is. Hebben K&L naar elkaar getracht te whatsappen, bijv. zijn ze uit elkaar geraakt daar, zijn ze tegengehouden.
Dan komt mijn 1e droom: Overduidelijk Kris, omgeving geheel te beschrijven en komt overeen met Boquete Nature hike pad: midden wat steentjes: links begroeid, rechts meer open, uit een bocht: (ik heb veel gezocht, zal link plaatsen) Kris valt languit in de modder, heel veel modder op het pad, slechts een klein stukje van het pad heeft dat en zij valt er midden in, armen en benen gespreid. Een harde klap, niet leuk.
Waarom van belang: niet weinig modder maar veel. Stel ze zijn op de vlucht: eerste instinct, is gevaar afschudden, NIET op het pad blijven, te makkelijk te volgen dan, zeker als er meerdere belagers zijn: dus zo snel mogelijk omhoog (ook ivm bellen- bereik dat weten ze), dus de bush in hollen, hollen, hollen en dan klimmen, klimmen, klimmen, zo ver en moeilijk mogelijk voor hun achtervolgers. Met alle risico van dien. Maar waren ze samen?
Dan pas als tweede indien er een rivier wordt gevonden, zal Kris zich als ze zich veilig genoeg waand, schoon willen spoelen.... dat gebeurt denk ik ook. M.I. schoongespoeld, maar gedacht er komt iemand aan, geluid gehoord, bang, dus laat dat broekje maar zitten, uit het zicht, wegwezen hier. Broekje achtergelaten. Ben benieuwd of er ergens toch niet slijtage te zien is van de harde val.
Tweede droom: voor mij de essentiële ivm hoe te zoeken. Drie uur 's nachts schiet ik overeind...
droom in derde week april. Ik zit echt recht overeind vanuit een diepe slaap. Voor mij is overduidelijk dat dit over Kris en Lisanne gaat. Waar werd ik nu wakker van: het was nog gaande. Het leek of de hemel openging en een enorme zaklamp een lichtbundel naar beneden richtte: Vanuit zeer hoog, zeer lang, met een omgeving van enorme hoogte (max hoogte van een trail) beide zijde van een trail met hoge bomen....een ronding in het midden, en daartussen de ravijn...akelig woord, een prachtig stuk met een rivier? een bedding, dat zag ik niet in detail. Wat zag ik wel: een schaduw van een persoon (1 denk ik), die van hoog naar laag, kaarsrecht, loodrecht, van erg hoog naar beneden viel in die lichtbundel en toen boem....een pik zwart gat. Echt aardedonker.
Ik ben gaan nadenken hoeveel tellen die val duurde en ik kom zeker tot 7 - 8 en toen de klap.
Pas in een tweede droom kreeg ik beeld van het gat, de ronding. Ik voelde al dat dit klein! was en het gat, erg groot, een enorme grot dus met een kleine ronding boven (gekarteld rond).
Tevens alsmaar "Lisanne later gevallen, been opengehaald aan uitsteeksel rots: een reep huid van haar scheenbeen opgerold". Niet gezien, gedroomd, maar wel dit.
Voor mij is dus overduidelijk dat we moeten zoeken vanuit een trail....Waterfalls, Quetzal, ik heb een drietal specifieke plekken, maar wil dit niet op het forum doen, want in Panama zal er zeker een Nederlander meelezen en ja we kunnen helaas niet iedereen vertrouwen.
Maar het is m.i. een overhangende rotspartij, waarin twee niveau's: Kris is dieper gevallen, dan waar Lisanne bij kon komen. Lisanne heeft de foto van het hoofd gemaakt. Kris heeft nek en zeker voorhoofd end, zwaar verwond met de val. Is overleden aan de val en niet daarvoor.
Wanneer: val 5 april. overleden 6 april (gieren)
Lisanne heeft haar in eerste instantie niet kunnen vinden...een tot enkele dagen geduurd en kon niet
bij haar komen. Wel de rugzak bemachtigd, die is blijven hangen (heeft puntjes van allerlei blaadjes en zand). Kris heeft dennennaalden in het haar als aanwijzing.
Zij hebben zich van hun belagers bevrijd. Maar 4/5 april weer gestuit op mensen die naar hen op zoek waren, en zich dit niet konden veroorloven. Zij waren heel bang, kunnen zelf gesprongen zijn, uitgegleden van bijv. die helling bij de Waterfalls (post Poekje01). Dat was mijn eerste plek, daar staan ook dennenbomen. En dus nog twee anderen.
Lisanne: maakt laatste foto hoofd Kris, doet nog enkele pogingen tot volgen van Sinaproc?, maar precies de andere kant op. Dumpt bewust de rugzak, met alle spulletjes bij elkaar als ze weet dat haar uur bijna is geslagen. Omdat dit het enige is wat zij kan doen: alles netjes bij elkaar verzamelen in de hoop dat de nabestaanden er iets aan hebben. Boodschap ja, vast ergens, of gedacht dat zij dit gedaan hadden maar is niet opgeslagen in mobiel. De gewiste foto misschien een handkus naar de ouders en broer, maar bedacht ze zich omdat ze liever wilde dat de ouders haar zouden herinneren in haar oude gedaante. Ze wilde dit niet als laatste beeld voor hen.
Plek: Hoe te vinden?
Kruising;
- parfumlucht (honden link zoektocht)
- nachtverblijf 7/8 april Sinaproc
- echo geluid gehoord (suonada golpeada) link volgt. Buis met steen aangetikt? > Pipeline trail....de buizen lopen overal door, grote kans ook door de plek van de val. Maar kan ook de onderkant van een metalen hekje zijn van een overgang/brug bij een rivier (een dergelijke plek heb ik ook in gedachte)
- schreeuw gehoord (hoe ver draagwijdte 5 april vanaf Alto Quiel Ranger station - Quetzal trail), 3 mannen rennen daarna weg
- lokatie gieren 6 en 11 april
- lokatie in jungle van de twee lichamen in staat van ontbinding (meer uit te halen dan we nu weten: een hiker, lagen ze bij elkaar, uit elkaar en dan hoe ver enz.) Ik geloof en heb steeds geloofd dat dit gewoon waar was.
- Misschien zelfs eerste gerucht waar: twee lichamen, lagen ze te slapen soms? (nu achteraf met de wetenschap van nu is dit een troostend plaatje in mijn ogen.)
De plek: daar waar de trail een bocht maakt. Beide zijden hoge bomen, Dennenboom!!
er loopt eveneens water, zijstroompje van een waterval? Neig steeds weer richting een waterval.
Indien ik op een plek ben, kan ik het voelen; ik krijg dan overal de rillingen over mijn lichaam.
Bij foto;s en video's wel een gevoel. Maar kan nog niet zeggen: dit is het. Hier. Maar : het is heel moeilijk te vinden. En alleen ervaren hikers die kunnen afdalen in een grot, met de goede apparatuur kunnen sporen vinden.
Ik denk dat Sinaproc heel dicht bij was...maar stel een overhangende rots en zij komen van boven af, dan zouden zij de lokatie niet in het oog hebben, Kwamen zij van de onderzijde aanlopen en waren ze bedacht op dit soort plekken dan mogelijk wel. De lichamen zijn gezien!.
Verbinding water kan heel ver gaan: het kruipt overal door en kan allemaal in de Culebra geraken.
Er kunnen ook grotere lichaamsdelen over dwars in de opening naar het water toe liggen, die nog altijd op de plek liggen.
Voorstel: bij welke zoektocht dan ook: een speurhond en een gids en een begeleider van Sinaproc zou heel fijn zijn.
De echte foto's zien: van de nacht - van de 87 is wenselijk