Vorige delen:quote:Het is onmogelijk om van iedereen die hier post te verlangen dat ze de naam weghalen van degene die de originele taalfout heeft gepost. Mensen gaan dat namelijk vergeten, bijvoorbeeld omdat dat te veel werk is, of te omslachtig als ze bijvoorbeeld via hun mobiel of tablet FOK!ken, maar vooral omdat het hen gewoon niet boeit wie die originele taalfout heeft gemaakt en ze daar dus niet op letten.
Als iemand zelf het citaat wil anonimiseren, dan is dat prima, maar voor de context is een linkje naar het topic wel handig. Aangeraden wordt om dan niet alleen de naam te verwijderen, maar ook de link naar de post in het citaat omdat de quotealert nog steeds functioneert zolang die link in het citaat staat.
Wordt dit alles niet weggehaald, dan gaan we daar ook geen drama van maken!
Discussies over deze reeks horen thuis in het TTK-feedbacktopic.
Precies, daar zijn ze voor!!quote:Op woensdag 19 november 2014 18:47 schreef [iemand] het volgende:
Ik heb afgelopen jaar anderzorg extra gehad, hiermee kan ik tot 150 euro per 2 jaar declareren voor mn contactlezen.
Als het maar geen kinderlokkers zijnquote:Op woensdag 19 november 2014 21:27 schreef iemand het volgende:
Zo lang je het weekend maar niet in de tas stopt is er niet veel aan de hand denk ik?
Ze hebben toch ook wel douches/lokkers op het werk?
Werk je er net ofzo??
quote:Op woensdag 19 november 2014 10:54 schreef iemandhet volgende:
[..]
Mijn adviseur is een andere mening aangedaan
Webwinkels willen maatregelen tegen Chinese concurrentiequote:Te denenvalt een extra heffingen of zelfs een verbod op zendingen uit China.
quote:Op donderdag 20 november 2014 14:41 schreef Iemand het volgende:
Persoonlijk zou ik asap weggaan, heb dat soort fratsen in mijn studententijd ook gezien bij huizen. Wat een pleurissfeer hing daar door zeikerige huisbazen en diddo chagerijnige huurders
quote:Op vrijdag 21 november 2014 15:31 schreef Iemand het volgende:
Beste Fokkers,
stel, je hebt een 100k annuitaire hypotheek.
Daarover ontvang je 100 euro HRA per maand.
Je hypotheek is aanvankelijk vooral rente, maar beetje bij beetje los je toch principaal af.
Weet de belastingdienst dat?
Krijg ik dus automatisch minder HRA, of moet ik dat zelf aangeven ergens?
Thanks...
Met een kaasschaaf.quote:Op zaterdag 22 november 2014 08:56 schreef iemand het volgende:
Dingen als taakstraffen en dergelijke zijn niet bedacht door de rechter. Maar door de regering en het parlement. Die laatsten zouden bijvoorbeeld taakstraffen kunnen afschaven.
Ik zou bijna vragen "mag het ook in het nederlands?"quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:02 schreef iemand het volgende:
OM had het moeten kunnen bewijzen dat Poolse opzettelijke gevaar vormde voor de omstandigheid met zijn auto.
Echter is dat niet voldoende bewezen, dus dan is het gewoon een ongeluk.
Misschien werd Poolse iets afgeleid of verslapt en raakte de controle over auto kwijt. Dat kun je hem niet snel schuld geven.
Deze ongeluk is een al tragische. Al reed auto 80 km/u, het had iedereen zelfde overkomen en ook van de weg raken.. met gevolg.
Ik kende iemand die in bijrijder zat en zijn beste vriend achter de stuur stond. Ze reed niet harder dan 80, waar de weg mocht. Bestuurder raakte per ongeluk rand van de weg aan rechterkant. Met stevige stuur om uit reflex, reed de auto zo de boom op.
Bestuurder op slag dood en bijrijder liep slechts schrammetjes op.
Beiden waren nuchter, op klaarlichte dag met mooie weer, zon scheen.
Heb je zijn PoHi al eens bekeken?quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:11 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ik zou bijna vragen "mag het ook in het nederlands?"
Nee.quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:26 schreef Gravedigger het volgende:
[..]
Heb je zijn PoHi al eens bekeken?
Ik denk eigenlijk dat die schrijver uit zijn duim lult.quote:Op zondag 23 november 2014 10:52 schreef iemand het volgende:
Het bestaat dus blijkbaar ook met verborgen framerates of beweer je dat de schrijver van het artikel alles uit zijn nek zuigt?
Hikquote:Op zondag 23 november 2014 11:52 schreef iemand met de hik het volgende:
[..]
Ik toch wel een duidelijk verschik. Het gaat om banen waarbij de werknemer gewoon het minimumloon krijgt. Alleen op de kosten die hij niet ziet kan worden bespaard.
quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:11 schreef Wombcat het volgende:
Desbetreffende user is doof.quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:26 schreef Gravedigger het volgende:
Heb je zijn PoHi al eens bekeken?
Ik hou ervan biest te fukkenquote:Op zondag 23 november 2014 23:40 schreef iemand:
laatste keer was ik in een zaakje en door de crisis hebben zaken steeds vaker belegen patat en dan ook nog eens patat van lage kwaliteit ,,, en het heeft dan te lang open en bloot gelegen, toen had ik een kapsalon besteld, en was echt gewoon niet meer lekker door de dooie patat!
dat heb je trouwens ook steeds vaker bij blanke patatzaken!
ben je toch 2,75 euro kwijt hey, en voor dat geld koop je al bijna bij de AH een heel biestfukje!
quote:Op maandag 24 november 2014 19:42 schreef iemand het volgende:
[..]
ik vind sowieso niet dat leger verplicht moet zijn, maar mannen zijn gemaakt om te vechten, vroeger toen we net iets verder waren dan apen, overleefden de meest agresiefste mannetjes, en die mochten ook paren met de vrouwtjes, ze moetsen dieren doden voor voedsel, terwijl de vrouwen voor baby's zorgten
Mannen hebben ergens een kil instict, en de sommige meer als de andere maar je blijft een man met TESTERON, wat daarvoor zorgt, vrouwen hebben dit niet (verwaarloosbaar)
vrouwen hebben ook minder spiervorming etc, het is gewoon zo dat vrouwen verschillen van mannen
Biest is best lekker hoor!quote:Op maandag 24 november 2014 08:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik hou ervan biest te fukken
quote:Op vrijdag 28 november 2014 11:00 schreef iemand het volgende:
[..]
En terecht ook. Beetje in achterhaalde sprookjes willen geloven. Ieder zijn eigen keuze, maar ga dat niet op anderen etaleren.
Juliana deed het anders wel. En vele andere vrouwen ook.quote:Op dinsdag 25 november 2014 00:57 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Biest is best lekker hoor!
Maar om het te fukken, dat lijkt me minder.
quote:Op vrijdag 28 november 2014 16:09 schreef iemand het volgende:
Nogmaals: Hoe gaat deze Goering rant van deze loslopende Paviljoen 5 bewoner dan helpen om die problemen op te lossen? Wat helpt het voor dat probleem als we alle moslims het land uitgooien? Denk je dat ze een soort blusdeken vormen, die we over de brandhaard kunnen gooien en hoepla, alle vlammen zijn uit?
Zoiets?quote:Op vrijdag 28 november 2014 11:26 schreef Platina het volgende:
Het is natuurlijk niet origineel te noemen, maar het valt mij de laatste tijd op dat er enorm veel users zijn die onjuiste vormen van bijvoeglijke naamwoorden en aanwijzende voornaamwoorden hanteren. Ik heb zo even geen voorbeelden bij de hand, maar dikwijls wordt er een extra 'e' aan bijvoeglijke naamwoorden geplakt en standaard wordt 'die' als aanwijzend voornaamwoord gebruikt.
Gaat het niveau hier zo hard achteruit of is dat iets wat al jaren speelt maar mij nu pas opvalt?
quote:Op vrijdag 28 november 2014 16:15 schreef Iemand het volgende:
Geblokkeerd of is er beslag op gelegd?
Want dan gaat de bedrag wat je nog moet ontvangen gewoon naar de schuldeiser.
quote:Op vrijdag 28 november 2014 16:11 schreef iemand het volgende:
Ik verwacht binnen twee dagen een klein bedrag aan geld. Kan ik die nog opnemen?
biest fukken? Neuken met de eerste melk van een pas bevallen koe?quote:Op vrijdag 28 november 2014 11:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Juliana deed het anders wel. En vele andere vrouwen ook.
Nee, met Bernhard. De familie Lippe-Biesterfeld stond bij de andere Duitse adel bekend als de Biests...quote:Op vrijdag 28 november 2014 23:51 schreef Kees22 het volgende:
[..]
biest fukken? Neuken met de eerste melk van een pas bevallen koe?
OK, dat wist ik niet! Heb wel even aan Bernhard gedacht, maar niet aan zijn familienaam.quote:Op zaterdag 29 november 2014 00:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee, met Bernhard. De familie Lippe-Biesterfeld stond bij de andere Duitse adel bekend als de Biests...
Zie Annejet van der Zijl, 'Bernhard, een verborgen geschiedenis'.
quote:Op donderdag 27 november 2014 20:57 schreef Iemand het volgende:
Inmiddels word je van God naar her gestuurd tot je eventueel toch een onderzoek kan krijgen
RIP aan de nabestaanden dan maar.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:31 schreef iemand het volgende:
15 jaar was ik, 99 gulden, een rip uit mijn lijf, maar beste aankoop die ik ooit gedaan heb.
quote:Op zaterdag 29 november 2014 22:03 schreef SuperFood het volgende:
het is belangrijk om ridderlijk voor je fouten uit te komen. ik schaam me diep svp niet meer van die denigrerende icoontjes in mijn formele excuus topic plaatsen dank je wel
quote:
In het (zéér uitzonderlijke) geval dat ik ooit een fout maak, kom ik daar ruiterlijk voor uit.quote:
Ik heb ridderlijk ook wel gehoord. Misschien wat streekgebonden?quote:Op zondag 30 november 2014 09:17 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
In het (zéér uitzonderlijke) geval dat ik ooit een fout maak, kom ik daar ruiterlijk voor uit.
Maar ja, dat ben ik.
Het zou zomaar kunnen. Ik heb het nog nooit gehoord.quote:Op zondag 30 november 2014 09:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb ridderlijk ook wel gehoord. Misschien wat streekgebonden?
Het zal ook wel spreektaal zijn. Maar ja, ik woon in Brabant, daar verneuken ze de taal wel meer.quote:Op zondag 30 november 2014 09:31 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Het zou zomaar kunnen. Ik heb het nog nooit gehoord.
Ome Google wil er niet aan, in ieder geval.
Als je zoekt op 'ridderlijk toegeven' krijg je de suggestie 'Bedoelde u: ruiterlijk toegeven'.
Ken toegevenquote:Op zondag 30 november 2014 09:43 schreef Copycat het volgende:
Ik kom ook uit Brabant, maar ken ridderlijk toegeven ook niet. Alhoewel het wel heel ridderlijk is om iets ruiterlijk toe te geven.
Dit lijkt me een Rusquote:Op zaterdag 22 november 2014 18:11 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ja. Ik ken de combinatie 'ridderlijk toegeven' niet.quote:
Waarom verneukt, ruiter reed een paard wooptiedo.quote:Op zondag 30 november 2014 09:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Het zal ook wel spreektaal zijn. Maar ja, ik woon in Brabant, daar verneuken ze de taal wel meer.
Waar mist 'voor'?quote:Op zondag 30 november 2014 12:07 schreef SuperFood het volgende:
KLB / Ik ga een tijd lang afscheid nemen van FoK
Ik dacht zelf zo, er mist het woordje "voor". Maar misschien mag dit ook en is het enkel op meerdere manieren te interpreteren?
Zoals ik het nu lees gaat TS er heel lang over doen om afscheid te nemen van FOK. "Ik ga voor een lange tijd afscheid nemen van FoK" is volgens mij meer correct.quote:
Het duurt toch ook behoorlijk lang voor hij weg is?quote:Op zondag 30 november 2014 12:11 schreef SuperFood het volgende:
[..]
Zoals ik het nu lees gaat TS er heel lang over doen om afscheid te nemen van FOK. "Ik ga voor een tijd afscheid nemen van FoK" is volgens mij meer correct.
quote:Op zondag 30 november 2014 12:12 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Het duurt toch ook behoorlijk lang voor hij weg is?
Is correcter, ja.quote:Op zondag 30 november 2014 12:11 schreef SuperFood het volgende:
[..]
Zoals ik het nu lees gaat TS er heel lang over doen om afscheid te nemen van FOK. "Ik ga voor een lange tijd afscheid nemen van FoK" is volgens mij meer correct.
Je pilt ze eruit? WTF.quote:Op zondag 30 november 2014 18:25 schreef NieuweNier het volgende:
In het dagelijks leven pil je ze er zo uit. Van die blanke, lang harige, metal autisten. Of tokkies te simpel om een goede baan te krijgen om het te kunnen betalen.
Dat noemen we een tikfout. De L zit nu eenmaal naast de K.quote:
Kijk, dat verklaart een hoop. Desalniettemin, niettegenstaande.quote:Op zondag 30 november 2014 18:53 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dat noemen we een tikfout. De L zit nu eenmaal naast de K.
quote:Op maandag 1 december 2014 10:46 schreef Iemand het volgende:
Chipknip is ook door de neus geboord. Niemand zat daar op te wachten en het is dan ook een faalproject.
Moet je afwasmiddel kokenquote:Op maandag 1 december 2014 13:13 schreef iemand het volgende:
[..]
Dit.
Mocht je toch willen afwassen, kook dan afwasmiddel dat minder belastend is voor het milieu. Bijna net zo duur als gewoon huismerk, en maakt net zo goed schoon.
En ook dit is een tikfout...quote:
quote:Ik ben blij dat de politie dit goed uitzoekt, in plaats van kwakeloos de verklaring van de 61 jarige man te geloven.
Zou het nog wat opleveren?quote:Op woensdag 3 december 2014 14:18 schreef iemand het volgende:
[..]
Onder andere. Maar dat is hetzelfde als je nagels veilen met een schuurmachine.
Waarschijnlijk een typfout, maar toch leukquote:Op woensdag 3 december 2014 23:39 schreef iemand het volgende:
Ja, de succesverhalen zijn saai. Net als dat tv-programma 'ik verrek'. Die gasten screenen ze uitgebreid en als het plannetje 3 keer kut is dan komen ze met de camera.
Het is toch ongelooflijk!quote:Op vrijdag 5 december 2014 01:23 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Alles wat bij 'de' hoort, eindigt ook op -e. Dus je kan zeggen: de boom, deze boom, die boom, elke boom, iedere boom, onze boom, welke boom. Aangezien 'hij' niet op -e eindigt, hoort 'hij' niet bij 'de' en dus ook niet bij 'die'. Je kan dus niet met 'die' naar 'hij' verwijzen.
Ik heb geen idee of dat rijtje ook echt een naam heeft, ik onthoud het gewoon als het rijtje dat op 'e' eindigt
En foutief naar 'hij' verwijzen met 'die' doe je dus omdat 'die' niet veel anders klinkt als 'tie' (eigenlijk -t ie). En die -t komt dus van stam+t omdat het over 'hij' gaat.
Geef eens wat achtergrond dan. Want dat verhaal wat hij citeert is redelijk loeiende nonsens op het einde...quote:Op vrijdag 5 december 2014 02:12 schreef hugecooll het volgende:
Serieus, wat de fuck snap je er niet aan?
En dan niet willen/kunnen uitleggen wat er niet aan klopt
Even voor de duidelijkheid: het gaat niet over de bijvoeglijke of zelfstandige naamwoorden die erna komen
Hij had geen flauw idee waarom iemand 'die' in plaats van 'hij' zou gebruiken. Of eigenlijk in plaats van 'ie'. Dus in dat laatste stukje legde ik uit dat het vrijwel hetzelfde klinkt.quote:Op vrijdag 5 december 2014 06:21 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Geef eens wat achtergrond dan. Want dat verhaal wat hij citeert is redelijk loeiende nonsens op het einde...
"Hij, die zonder zonden is, werpe de eerste steen."
Het gaat over voornaamwoorden en je zegt dat het 'in elk geval' niet klopt omdat zelfstandig naamwoordquote:Op vrijdag 5 december 2014 09:09 schreef Bleie het volgende:
Volgens mij snap ik wel wat hugecooll bedoelt, en het lijkt ook wel te werken, maar alleen als ezelsbruggetje, niet als regel. Wel een wat bijzonder ezelsbruggetje, want het is een nogal diverse groep woorden die hij aanhaalt: aanwijzende, persoonlijke en onbepaalde voornaamwoorden. Geen idee. Het klopt in elk geval niet, want je kunt prima zeggen: "Ken je Henk?" "Ja, die heb ik vorige week nog gezien."
De SC van TTK? Wat moeten die ermee?quote:Op vrijdag 5 december 2014 12:36 schreef spijkerbroek het volgende:
* spijkerbroek duwt het zwikkie naar de SC.
Geen idee, maar dan kan er hier weer ontopic gepost worden.quote:Op vrijdag 5 december 2014 12:40 schreef Lienekien het volgende:
[..]
De SC van TTK? Wat moeten die ermee?
Geen taalfout, maar welquote:Op vrijdag 5 december 2014 00:24 schreef Iemand het volgende:
Dit gebeurt wel vaker in de Arabische culturen, het verschil is dat er nu media bij betrokken is.
Sesamstraat toen nog een enorme impact op haar wereldbeeld. Een wereldbeeld dat al verwrongen was door een wrede marxistische sprookjes vernietigende vader.quote:Op vrijdag 5 december 2014 17:51 schreef DrMabuse het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
http://personanongrata.nl(...)eer-kutdocumentaire/
Exact mijn gedachten bij / na het bekijken van dit docugedrocht.
Ja, naar en na klinken ook bijna hetzelfde, zeker als je het spraakgebrek van de wegvallende eind-r hebt. En reden en rede klinken ook bijna hetzelfde.quote:Op vrijdag 5 december 2014 11:02 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Hij had geen flauw idee waarom iemand 'die' in plaats van 'hij' zou gebruiken. Of eigenlijk in plaats van 'ie'. Dus in dat laatste stukje legde ik uit dat het vrijwel hetzelfde klinkt.
En als je geen flauw idee hebt waarom iets wel of niet zou mogen, dan kijk je naar waarom het wél zou kunnen. Vandaar het eerste stukje.
media ...... is. is wel degelijk ook een taalfout. Maar dat verbaast mij dan weer niks na zo'n aardrijkskundige misser.quote:Op vrijdag 5 december 2014 13:31 schreef Rewimo het volgende:
In een topic over een Roemeense tennisster die mishandeld is door haar vader:
[..]
Geen taalfout, maar wel
Nou ja, de onzin die er gepost wordt over taal is een soort zelfbevestiging van het topic.quote:Op vrijdag 5 december 2014 12:41 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Geen idee, maar dan kan er hier weer ontopic gepost worden.
Ik vind het wel een beetje jammer dat je je op deze manier gedraagt als je eerst letterlijk dit vraagt:quote:Op zaterdag 6 december 2014 01:12 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja, naar en na klinken ook bijna hetzelfde, zeker als je het spraakgebrek van de wegvallende eind-r hebt. En reden en rede klinken ook bijna hetzelfde.
En nieuwsgierig en nieuwschierig.
En als je je afvraagt waarom iets wel of niet kan (zoals mij door buitenlanders wel eens gevraagd wordt) ga je inderdaad na, hoe woorden gebruikt worden. In echt taalgebruik, niet in geklets op internet door minderbegaafden/mindergeschoolden/minkukels.
Daar krijg je netjes antwoord op: ze klinken namelijk vrijwel hetzelfde.quote:Op zaterdag 29 november 2014 01:00 schreef Kees22 het volgende:
Maar over het gebruik van "die" in plaats van "hij" was er in het genoemde topic een vraag. Een vraag die ik zelf ook al een tijdje had: waar komt dat gebruik vandaan?
quote:Op zaterdag 6 december 2014 01:03 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Sesamstraat toen nog een enorme impact op haar wereldbeeld. Een wereldbeeld dat al verwrongen was door een wrede marxistische sprookjes vernietigende vader.
Verder niet zo interessant, die post. Of het verhaal er in.
Maar ik haal uit het verhaal er in het vette citaat.
Op hoe veel verschillende manieren valt dit citaat uit te leggen? Aannemende dat de schijver komma's en spaties slordig gebruikt.
Een wrede vader die marxistische sprookjes vernietigt?
Een vader die wrede, marxistische sprookjes vernietigt?
Een vader die wrede, marxistische vader die sprookjes vernietigt?
misten: er hangt mist.quote:Op zondag 30 november 2014 12:07 schreef SuperFood het volgende:
KLB / Ik ga een tijd lang afscheid nemen van FoK
Ik dacht zelf zo, er mist het woordje "voor". Maar misschien mag dit ook en is het enkel op meerdere manieren te interpreteren?
Maar de derde persoon enkelvoud is toch voor beide werkwoorden gelijk?quote:Op zaterdag 6 december 2014 01:28 schreef Kees22 het volgende:
[..]
misten: er hangt mist.
missen: constateren dat er iets ontbreekt.
Niet origineel in het algemeen, maar wel in een topic over taalfouten.
Wat is de fout?quote:Op zaterdag 6 december 2014 01:28 schreef Kees22 het volgende:
[..]
misten: er hangt mist.
missen: constateren dat er iets ontbreekt.
Niet origineel in het algemeen, maar wel in een topic over taalfouten.
Ik krijg helemaal niet netjes antwoord: je hangt een onbegrijpelijk verhaal over woorden die op -e eindigen. Waardoor de woorden hij en zij opeens vreemd lijken.quote:Op zaterdag 6 december 2014 01:18 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ik vind het wel een beetje jammer dat je je op deze manier gedraagt als je eerst letterlijk dit vraagt:
[..]
Daar krijg je netjes antwoord op: ze klinken namelijk vrijwel hetzelfde.
En daarna voel je blijkbaar de behoefte om anderen minderbegaafden/mindergeschoolden/minkukels te noemen.
Ik vind je misplaatste arrogantie sowieso vrij storend. Haal je zelf even de fouten uit onderstaande post?
[..]
Dit is dus echt klinkklare onzin. Of, zoals een vriendin ooit zei: "Er zit een kern van onzin in."quote:Op vrijdag 5 december 2014 01:23 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Alles wat bij 'de' hoort, eindigt ook op -e. Dus je kan zeggen: de boom, deze boom, die boom, elke boom, iedere boom, onze boom, welke boom. Aangezien 'hij' niet op -e eindigt, hoort 'hij' niet bij 'de' en dus ook niet bij 'die'. Je kan dus niet met 'die' naar 'hij' verwijzen.
Ik heb geen idee of dat rijtje ook echt een naam heeft, ik onthoud het gewoon als het rijtje dat op 'e' eindigt
En foutief naar 'hij' verwijzen met 'die' doe je dus omdat 'die' niet veel anders klinkt als 'tie' (eigenlijk -t ie). En die -t komt dus van stam+t omdat het over 'hij' gaat.
Missen is constateren dat er iets ontbreekt.quote:
Ah zo. Maar misten is een meteorologische situatie, dan kan je ook niet zeggen "er mist". Toch?quote:Op zaterdag 6 december 2014 01:42 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Missen is constateren dat er iets ontbreekt.
Niet het ontbreken zelf!
(Hoewel dat tegenwoordig wel goedgerekend wordt in sommige woordenboeken.)
Nee, dat is "het mist" in de betekenis: er hangt mist. Zoals "het regent" of "het sneeuwt".quote:Op zaterdag 6 december 2014 01:50 schreef remlof het volgende:
[..]
Ah zo. Maar misten is een meteorologische situatie, dan kan je ook niet zeggen "er mist". Toch?
Ik ga het nog één keer aan je proberen uit te leggen. 'Die' en 'hij' zijn allebei voornaamwoorden. Het voornaamwoord 'die' kan vervangen worden door een bepaald aantal andere voornaamwoorden (even los van bezittelijke voornaamwoorden). Het voornaamwoord 'hij' is er daar geen van. Dat sluit het gebruik van het voornaamwoord 'die' in plaats van het voornaamwoord 'hij' dus uit.quote:Op zaterdag 6 december 2014 01:40 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik krijg helemaal niet netjes antwoord: je hangt een onbegrijpelijk verhaal over woorden die op -e eindigen. Waardoor de woorden hij en zij opeens vreemd lijken.
[..]
Dit is dus echt klinkklare onzin. Of, zoals een vriendin ooit zei: "Er zit een kern van onzin in."
Er is één verbinding met de echte taalregels: bijvoeglijke naamwoorden die bij een onbepaald zelfstandig naamwoord gebruikt worden krijgen geen -e als dat zelfstandig naamwoord onzijdig is.
het mooie huis...... een mooi huis
de mooie fiets....... een mooie fiets.
Maar: hetzelfde huis en dezelfde fiets. Allebei eindigend op -e maar toch van verschillend geslacht.
De fiets die daar stond was weg. Hij was wel van mij./Zij was wel van mij. (Volgens het Groene Boekje is fiets m en v.
En verder is het ook "kan ie?"
Dus foutief gebruik van die als persoonlijk voornaamwoord voor hij of zij blijft nog steeds vreemd.
Dit kan ik wel waraderen!quote:Op zaterdag 6 december 2014 02:01 schreef remlof het volgende:
Duidelijk.
Ik dacht je even te pakken op een taalfout in een post in een topic over taalfouten waarin een post uit een topic over taalfouten wordt bekritiseerd, maar helaas
Ik snap na vijf keer lezen en weglaten van het overtollige, dat je het met me eens bent dat het aanwijzend voornaamwoord "die" niet gebruikt mag worden in plaats van de persoonlijke voornaamwoorden "hij" of "zij". Toch gebeurt dat en ik vraag me af waarom of hoe.quote:Op zaterdag 6 december 2014 02:02 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ik ga het nog één keer aan je proberen uit te leggen. 'Die' en 'hij' zijn allebei voornaamwoorden. Het voornaamwoord 'die' kan vervangen worden door een bepaald aantal andere voornaamwoorden (even los van bezittelijke voornaamwoorden). Het voornaamwoord 'hij' is er daar geen van. Dat sluit het gebruik van het voornaamwoord 'die' in plaats van het voornaamwoord 'hij' dus uit.
Waarom je er woordgeslachten bij haalt is mij niet helemaal duidelijk, maar los van het feit dat het niet geldt voor onzijdige woorden, maakt het niet uit of de woorden mannelijk of vrouwelijk zijn.
Dat is dus waarom 'die' niet gebruikt mag worden in plaats van 'hij'. De reden waarom 'die' wel gebruikt wordt in plaats van 'ie' is omdat 'tie' en 'die' dus vrijwel hetzelfde klinken.
'Ie' is spreektaal, dus fouten met betrekking tot 'ie' komen logischerwijs ook voort uit de uitspraak. Ik heb voor het gemak je voorbeelden zonder 'ie' weggehaald, omdat die niet van toepassing zijn.quote:Op zaterdag 6 december 2014 02:25 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik snap na vijf keer lezen en weglaten van het overtollige, dat je het met me eens bent dat het aanwijzend voornaamwoord "die" niet gebruikt mag worden in plaats van de persoonlijke voornaamwoorden "hij" of "zij". Toch gebeurt dat en ik vraag me af waarom of hoe.
Jij denkt dat het gebruik van "die" als persoonlijk voornaamwoord voorkomt uit een klankovereenkomst.
Los van de gezochtheid van je argument, citeer ik uit een anonieme tekst:
"ik schreeuwde terug dat die me met rust moest laten"
"toen zei die"
"Ik zei dat die me met rust
De klankovereenkomst is hier in elk geval volledig zoek.
Ik heb fouten als me en hun meegenomen ter illustratie van het niveau.
enquote:ik schreeuwde terug dat die me met rust moest laten
Dat ie / dat die = qua uitspraak geen heel duidelijk verschil.quote:Ik zei dat die me met rust
Dat is een mooi voorbeeld, aangezien je het ook zo uitspreekt. Alleen is het dan zei+d+ie in plaats van zei+die. Dan mag je ook nog zelf kiezen of je er geen, één of twee koppeltekens tussen zetquote:toen zei die
OK, had ik niet gezien.quote:Op zaterdag 6 december 2014 02:51 schreef hugecooll het volgende:
[..]
'Ie' is spreektaal, dus fouten met betrekking tot 'ie' komen logischerwijs ook voort uit de uitspraak. Ik heb voor het gemak je voorbeelden zonder 'ie' weggehaald, omdat die niet van toepassing zijn.
[..]
en
[..]
Dat ie / dat die = qua uitspraak geen heel duidelijk verschil.
[..]
Dat is een mooi voorbeeld, aangezien je het ook zo uitspreekt. Alleen is het dan zei+d+ie in plaats van zei+die. Dan mag je ook nog zelf kiezen of je er geen, één of twee koppeltekens tussen zet'Zei-die', 'zei d ie' en 'zei-d-ie' zijn dus allebei goed, maar ik zou gewoon gaan voor 'zei hij'.
De laatste twee zien er sowiesouit.
quote:Op zaterdag 6 december 2014 01:03 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Sesamstraat toen nog een enorme impact op haar wereldbeeld. Een wereldbeeld dat al verwrongen was door een wrede marxistische sprookjes vernietigende vader.
Verder niet zo interessant, die post. Of het verhaal er in.
Maar ik haal uit het verhaal er in het vette citaat.
Op hoe veel verschillende manieren valt dit citaat uit te leggen? Aannemende dat de schrijver komma's en spaties slordig gebruikt.
Een wrede vader die marxistische sprookjes vernietigt?
Een vader die wrede, marxistische sprookjes vernietigt?
Een vader die wrede, marxistische vader die sprookjes vernietigt?
Inderdaad: dat had schrijver i.p.v. schijver moeten zijn.
Los van het feit dat je grote interesse ligt op het gebied van plaatsing van komma's en punten en het opsporen van taalfouten toch even een vraag Kees.quote:Verder niet zo interessant, die post. Of het verhaal er in.
Wel aardig.quote:Op maandag 5 mei 2014 20:51 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dank je voor je post dan ben ik dus niet paronide, en denk het niet alleen.
Ik bedoel, WTF? In welke setting heb je ooit het word 'steld' gezien en heeft dat zoveel indruk op je gemaakt dat je denkt dat het een correcte vervoeging van iets is?quote:Op zondag 7 december 2014 13:22 schreef iemand het volgende:
Waarom zou je betalen als je er, zoals je zelf steld, onderuit was gekomen....
Dat is nou niet echt een originele taalfout waar dit topic voor bedoeld is.quote:Op zondag 7 december 2014 13:25 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik bedoel, WTF? In welke setting heb je ooit het word 'steld' gezien en heeft dat zoveel indruk op je gemaakt dat je denkt dat het een correcte vervoeging van iets is?
Ik vind hem redelijk origineel. Ik bedoel: 'Auto verkeerd in prima staat' en 'hij wilt', daar heb ik me ondertussen bij neergelegd. Maar hoe kom je bij een vervoeging van 'stellen' met een d? Er is geen zelfstandig naamwoord 'steld'. Er is geen enkele vervoeging denkbaar met 'steld'. Het is dus niet zo, dat je op regelmatige basis wordt blootgesteld aan het woord 'steld', waardoor dit op de 1 of andere manier in je hoofd blijft hangen, zoals bij 'verkeerd'. Je verzint het dus zelf. Hoe? Er is geen enkele vervoegingsregel die ervoor zorgt, dat je een persoonsvorm (een derde persoon ook nog) laat eindigen op een d, als het werkwoord zelf (en dus de stam) geen d bevat.quote:Op zondag 7 december 2014 13:27 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dat is nou niet echt een originele taalfout waar dit topic voor bedoeld is.
De l zit niet in t kofschip, dus schrijf je een d.quote:Op zondag 7 december 2014 13:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik vind hem redelijk origineel. Ik bedoel: 'Auto verkeerd in prima staat' en 'hij wilt', daar heb ik me ondertussen bij neergelegd. Maar hoe kom je bij een vervoeging van 'stellen' met een d? Er is geen zelfstandig naamwoord 'steld'. Er is geen enkele vervoeging denkbaar met 'steld'. Het is dus niet zo, dat je op regelmatige basis wordt blootgesteld aan het woord 'steld', waardoor dit op de 1 of andere manier in je hoofd blijft hangen, zoals bij 'verkeerd'. Je verzint het dus zelf. Hoe? Er is geen enkele vervoegingsregel die ervoor zorgt, dat je een persoonsvorm (een derde persoon ook nog) laat eindigen op een d, als het werkwoord zelf (en dus de stam) geen d bevat.
En dan sla je ze hard, hoop ik?quote:Op zondag 7 december 2014 13:36 schreef Bleie het volgende:
[..]
De l zit niet in t kofschip, dus schrijf je een d.
Echt, ik vraag mijn studenten weleens naar dit soort fouten, en dat is dan het antwoord.
Het is dan ook jammer dat de oude OP verwijderd is. Daarin stond duidelijk dat dit topic niet bedoeld is voor d/t fouten en overduidelijke typfouten.quote:Op zondag 7 december 2014 13:27 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dat is nou niet echt een originele taalfout waar dit topic voor bedoeld is.
Het blijft natuurlijk een d/t-fout, en die vallen mijns inziens toch echt onder deze beschrijving in de OP:quote:Op zondag 7 december 2014 13:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik vind hem redelijk origineel. Ik bedoel: 'Auto verkeerd in prima staat' en 'hij wilt', daar heb ik me ondertussen bij neergelegd. Maar hoe kom je bij een vervoeging van 'stellen' met een d? Er is geen zelfstandig naamwoord 'steld'. Er is geen enkele vervoeging denkbaar met 'steld'. Het is dus niet zo, dat je op regelmatige basis wordt blootgesteld aan het woord 'steld', waardoor dit op de 1 of andere manier in je hoofd blijft hangen, zoals bij 'verkeerd'. Je verzint het dus zelf. Hoe? Er is geen enkele vervoegingsregel die ervoor zorgt, dat je een persoonsvorm (een derde persoon ook nog) laat eindigen op een d, als het werkwoord zelf (en dus de stam) geen d bevat.
quote:Dit topic is bestemd voor originele taal- en spelfouten. Dus niet het type fouten dat je tegenwoordig (helaas) in bijna ieder topic tegenkomt en bijna gemeengoed is geworden.
quote:Op zondag 7 december 2014 13:44 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
En dan sla je ze hard, hoop ik?
Nou, ik vind van niet. Onder die beschrijving vallen zaken als 'ik wordt', 'hij wilt', 'de auto verkeerd' en zo. Deze is zó van het padje, ik vind hem origineel genoeg.quote:Op zondag 7 december 2014 14:41 schreef DaMart het volgende:
[..]
Het blijft natuurlijk een d/t-fout, en die vallen mijns inziens toch echt onder deze beschrijving in de OP:
[..]
quote:Op zondag 7 december 2014 20:41 schreef Gray het volgende:
Beide wetenschappen hebben relatieve waarheden als fundament. Kortom, Tijn verwijt de ketel dat ie zwarte piet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |