Denk ook aan ander groot onderhoud dat eens in de zoveel tijd wel degelijk moet gebeuren. Nieuwe dakbedekking, nieuwe badkamer, nieuwe elektra, nieuwe cv-installatie, cv- en waterleidingen vervangen, deuren en raamkozijnen vervangen of restaureren, houtwerk buiten schilderen, ...quote:Op dinsdag 18 november 2014 21:53 schreef pfaf het volgende:
110 per maand voor een studiootje vind ik ook wel erg veel, dan koop je elke 5 jaar een nieuwe keuken?
Dakbedekking bij een benedenwoning? (overigens hebben wij dat deze zomer voor een paar honderd laten doen) waterleidingen en elektra vervangen, waarom? Houtwerk schilders is nog geen 110 euro... Etc. Het zal allemaal prima verder, ik vind het best veel..quote:Op dinsdag 18 november 2014 22:00 schreef Igen het volgende:
[..]
Denk ook aan ander groot onderhoud dat eens in de zoveel tijd wel degelijk moet gebeuren. Nieuwe dakbedekking, nieuwe badkamer, nieuwe elektra, nieuwe cv-installatie, cv- en waterleidingen vervangen, deuren en raamkozijnen vervangen of restaureren, houtwerk buiten schilderen, ...
Daar betaal je via de VvE aan meequote:
Ik vond een keer dit overzichtje (helaas in het Duits) met alle onderhoudskosten bij een appartementengebouw:quote:(overigens hebben wij dat deze zomer voor een paar honderd laten doen) waterleidingen en elektra vervangen, waarom? Houtwerk schilders is nog geen 110 euro... Etc. Het zal allemaal prima verder, ik vind het best veel..
Hoekhuis met een iets grotere tuin en aan het water.quote:Op dinsdag 18 november 2014 18:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waarom was het dan interessant genoeg om te gaan bezichtigen als er een prijskaartje van ¤ 295.000 aan hing?
Dat lijstje lijkt mij niet de norm. Ik ken niemand die om de 40 jaar zijn gasleidingen moet vervangen in de woning om maar eens wat te noemen wat mij opvalt.quote:Op dinsdag 18 november 2014 22:18 schreef Igen het volgende:
Ik vond een keer dit overzichtje (helaas in het Duits) met alle onderhoudskosten bij een appartementengebouw:
http://gentrificationblog(...)nisierungskosten.jpg
Dat is ¤2,87 per m² per maand. In Nederland is arbeid geloof ik iets duurder en in de afgelopen 5 jaar zal er ook wat inflatie zijn geweest, dus laat het bij ons ¤3,- per m² per maand zijn. Dan kom je met 45 m² uit op ¤135,- per maand.
Daar ga je al: aan het water. Het is logisch dat je bij zo'n ligging niet het koopje van de eeuw treft...quote:Op woensdag 19 november 2014 08:43 schreef xzaz het volgende:
Hoekhuis met een iets grotere tuin en aan het water.
Ok.quote:Op woensdag 19 november 2014 10:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat lijstje lijkt mij niet de norm. Ik ken niemand die om de 40 jaar zijn gasleidingen moet vervangen in de woning om maar eens wat te noemen wat mij opvalt.
Als ik het in moet schatten gaat het hier om een enorm ingrijpende renovatie en zijn de bedragen meer te zien als afschrijvingen ten behoeve van een business case. Het gaat kennelijk ook nog om een zeer oude woning. Ook in NL reken je dan beter met 1,5%.
Dus gewoon die 1% aanhouden van het Nibud, die weten prima wat zoiets kost in NL.
Wat ik eerder al aangaf: kopen (en dus ook kopen om te verhuren) geeft in de eerste jaren hogere uitgaven. Banken gaan niet het risico volledig lopen tegen 3,55% om vervolgens de winst bij anderen in de zakken te zien vallen.quote:Op woensdag 19 november 2014 10:21 schreef Igen het volgende:
Ok.
Maar dan komt het dus erop neer dat zelfs zonder fiscale voordelen en zonder inflatie-effect het huren van een woning voor de genormeerde sociale huurprijs 20% duurder is dan de totale kosten van eigendom, m.a.w. dat je als verhuurder een winstmarge van 20% haalt.
Dan lijkt me dat er ergens iets niet klopt. Immers, dan zou je toch wel gek zijn als je verkoopt ipv. verhuurt?
Na 30 jaar een restschuld is gewoon theoretisch onmogelijk.quote:Op woensdag 19 november 2014 10:30 schreef raptorix het volgende:
Over hypotheken gesproken, restschuld word wel enigzins overschat, stel dat je nu huist koopt van 2 ton, en je houd over 30 jaar een restschuld over van 50K, dan moet je je wel realiseren dat die 50K door inflatie een veel kleiner bedrag is dan nu
Mijn adviseur is een andere mening aangedaanquote:Op woensdag 19 november 2014 10:44 schreef DS4 het volgende:
[..]
Na 30 jaar een restschuld is gewoon theoretisch onmogelijk.
Stel je koopt een woning voor 200K. Volledige financiering incl. k.k. 220K. Bank zal eisen dat je minimaal 110K aan vermogen hebt opgebouwd aan het einde van de looptijd.
Na 30 jaar heb je dan 110K over. Zelfs als de loonontwikkeling over die 30 jaar extreem laag blijft (zeg 2% gemiddeld) heb je bij een relatieve waardevermindering van 70% geen restschuld. En waar die relatieve waardevermindering van 70% vandaan zou moeten komen is mij een raadsel.
Alleen indien een land straatarm wordt doordat er b.v. een Mugabe het voor het zeggen krijgt zou zoiets in theorie heel misschien kunnen, maar dan is de waarde van je woning probleem #429 in de prioriteitenlijst.
Nee, jouw adviseur rekent gewoon in zijn voordeel.quote:Op woensdag 19 november 2014 10:54 schreef raptorix het volgende:
Mijn adviseur is een andere mening aangedaan
Maar dat komt omdat Delta Lloyd nogal raar belegt
Mijn adviseur is fixed pricequote:Op woensdag 19 november 2014 10:56 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, jouw adviseur rekent gewoon in zijn voordeel.
Hoe kom jij aan 370 euro aan rente?quote:Op dinsdag 18 november 2014 20:58 schreef Igen het volgende:
[..]
Laat ik een benedenwoning in Amsterdam-Gaasperdam van 45 m² en twee kamers nemen.
Huren kost zo'n 585 euro per maand. Volgens het jaarverslag van mijn woningbouwcorporatie komen de onderhoudskosten bij dat bedrag uit op ongeveer 110 euro per jaar maand.
Kopen kost zo'n 95.000 euro. Als je de rente 20 jaar vastzet, komt dat met 3,55% rente neer op een maandelijkse rentelast van 370 euro per maand. Daarnaast heb je dus 110 euro aan onderhoudskosten. Bovendien reken ik dat je als koper gemiddeld 5 uur extra per maand bezig bent om dingen te regelen, à 20 euro, maakt 100 euro. Kom je uit op 580 euro aan kosten per maand, en dan bouw je nog geen cent kapitaal op.
Verschil: 5 euro per maand. Peanuts.
Ok, slim dat je een onafhankelijke hebt. Maar wat ik bedoel is dat de producten die aangeboden worden door de banken er eerst en vooral zijn voor de banken (en verzekeraars). Dat is niet zo gek natuurlijk, maar het is dus wel verstandig om kritisch te zijn.quote:Op woensdag 19 november 2014 10:58 schreef raptorix het volgende:
Mijn adviseur is fixed price![]()
Maar ging erom dat zelfs onder het voorgespiegelde resultaat zoveel kosten afgaan aan beheerkosten dat ik nooit aan het eindbedrag kom
Inmiddels mijn product laten migreren
Ja, het punt is dat zeker 10 jaar terug het min of meer normaal was dat je product koos bij je hypotheekverstrekker, dat heb ik nu zo gelaten, maar wel met een gunstiger product waarbij ik geen oversluitkosten hoef te betalen.quote:Op woensdag 19 november 2014 11:44 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ok, slim dat je een onafhankelijke hebt. Maar wat ik bedoel is dat de producten die aangeboden worden door de banken er eerst en vooral zijn voor de banken (en verzekeraars). Dat is niet zo gek natuurlijk, maar het is dus wel verstandig om kritisch te zijn.
I know. Ik wilde dat per sé niet. Doordat we bij onze eerste woning meteen een flinke schep eigen geld in konden brengen konden we daar ook prima onderuit. Adviseur vond het toen ook slim bedacht, maar gaf ook aan dat hij toch even flink heeft moeten praten over het waarom met de verstrekker.quote:Op woensdag 19 november 2014 11:58 schreef raptorix het volgende:
Ja, het punt is dat zeker 10 jaar terug het min of meer normaal was dat je product koos bij je hypotheekverstrekker
Als particulier enkele pandjes verhuren =/= 1000den woningen verhuren met bijbehorende wijkontwikkeling. Een beheerspercentage van 3% is ook bij particuliere beheerders geen raar bedrag.quote:Op dinsdag 18 november 2014 19:55 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat jij doet is een aanname presenteren als feit en als ik je vraag op basis waarvan jij die aanname doet verwijs je naar een artikel (commercieel ook nog, dus niet heel wetenschappelijk) waar er slecht 5000 van die honderdduizenden worden verklaard.
En verder is het redelijk feitelijk dat iemand die kan blijven wonen waar hij zit en de lasten op kan hoesten niet een enorm probleem heeft. Dat is een luxeprobleem dat je liever elders wil wonen.
[..]
Edit dan gewoon je eerste post en zelfs dan heb je overigens geen gelijk.
[..]
Het is klinkklare onzin. Je bent ongeveer 1% kwijt van de woningwaarde aan onderhoud. De huur die een corporatie krijgt ligt tegen de 4% van de feitelijke waarde (ballpark).
3% beheerkosten? For what? Innen van gelden?
Ik verhuur zelf meerdere woningen, dus ik heb een aardig idee wat verhuur kost en oplevert. Met corporaties hoef je geen medelijden te hebben. Als ze verlies draaien is dat keer op keer vanwege projecten die niets te maken hebben met sociale huur. Daar verdienen ze gewoon op.
Het is een absurd bedrag en als dat het geval is, dan is die business case niet gezond meer. Ik geloof er alleen niet in.quote:Op woensdag 19 november 2014 13:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Een beheerspercentage van 3% is ook bij particuliere beheerders geen raar bedrag.
Gezien overheids bureaucratie en hogere belastingen plus maatschappelijke taakstelling is dat helemaal niet apart. Zeker als je bijvoorbeeld de kosten van alleen de software al ziet.quote:Op woensdag 19 november 2014 14:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is een absurd bedrag en als dat het geval is, dan is die business case niet gezond meer. Ik geloof er alleen niet in.
Dat mijn activiteiten niet gelijk zijn aan die van een corporatie klopt wel, maar schaalvergroting die tot meer kosten per pand leidt is ook vrij apart, nietwaar?
O, 3% van de huur... Nee, ik dacht dat bedoeld was 3% van de waarde van de woning. Dat meende ik begrepen te hebben uit de post die er eerst mee kwam (niet van jouw hand).quote:Op woensdag 19 november 2014 15:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Gezien overheids bureaucratie en hogere belastingen plus maatschappelijke taakstelling is dat helemaal niet apart. Zeker als je bijvoorbeeld de kosten van alleen de software al ziet.
En 3% van de huur valt echt mee. Zoals eerder gezegd ¤15 per woning per maand (gemiddeld).
Particuliere verhuurders werken daar ook mee (zelfs hoger als ik het mij goed herinner).
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |