abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 1 december 2014 @ 08:57:54 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_147175403
quote:
Winkelen met eigen lege jampot
Claudie Bolster
Utrecht -

Utrecht krijgt de eerste verpakkingsvrije winkel van Nederland. In de speciale eetwinkel moet de klant zelf de rijst, noten, koffiebonen of olie ’tappen’.

Het gaat om legio producten die in dispensers, kruiken of vaten worden aangeboden. Daarbij wil Bag &Buy ook groente van nabijgelegen boerderijen en brood verkopen. „Ik zag deze winkels in de Verenigde Staten en raakte hierdoor geïnspireerd. Het is fantastisch dat je zelf de hoeveelheid van een product kunt bepalen”, aldus initiatiefnemer Wim van Dijk gisteren.

Hij wil met zijn winkel het teveel aan verpakkingen bestrijden. De klant heeft er baat bij, want die betaalt de verpakkings- en marketingkosten niet. Bovendien liggen de prijzen gunstig omdat er in grote hoeveelheden wordt ingekocht.

Van Dijk heeft al een aantal pandjes in sommige winkelstraten op het oog. Hij heeft voor Utrecht gekozen, omdat uit de crowdfunding bleek dat de meeste investeerders een nipte voorkeur hadden voor de Domstad.

Bag & Buy moet een hippe zaak worden waar je zelf je lege jampot mee naartoe kunt nemen. Maar in de winkel liggen ook bakjes en zakken die je de volgende keer zo weer kunt hervullen. „Je hebt immers wel een transportmiddel nodig”, zegt Van Dijk.

Niet alleen in Amerika, ook in Berlijn en Antwerpen bestaan dergelijke winkels al iets langer. Ze zijn daar een succes. De Britse topkok Jamie Oliver heeft de verpakkingsvrije supermarkt als nieuwe trend voor 2015 uitgeroepen.
http://www.telegraaf.nl/b(...)n_lege_jampot__.html

Op zich een sympatiek idee, drievoudig verpakte spullen zijn ergerlijk, een blikje in een doosje etc. Maar het verpakkingsvrij van levensmiddelen in een winkel, ik heb daar zo mijn twijfels bij. Waarom? Ik heb de muizen gezien op oa Hoog Caterijne, in andere winkels en op kantoren waar niet goed met levensmiddelen wordt om gegaan. Dit is de reden waarom ik nooit bv losse noten koop.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_147175433
Dat de klant de eigen verpakking mee moet nemen betekent natuurlijk niet dat alle levensmiddelen daar open en bloot liggen. Als er niet fatsoenlijk mee om wordt gegaan kunnen ze erg snel de deuren sluiten dankzij de NVWA.

Verder een mooi initiatief ^O^
Extremistisch gematigd.
pi_147175532
Lijkt me vrij intensief hygienisch te houden.
Wel veel handiger dan die turkse winkeliers die het niet snappen als je meerdere groenten in een zakje doet.
pi_147175538
Er mag een bepaald percentage insecten in voedsel zitten dus ik zie het probleem niet.

Wat een zorgpunt is poepbacteriën van klanten die je voor geweest zijn en misschien hun shit aan de voorraad hebben toegevoegd :r
pi_147175548
Goed idee, ik zeg doen! ^O^ Uiteraard moet er worden gelet op hygiene, maar dat lijkt me logisch. ;)
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
pi_147175774
Ik stel het me voor met dispensers, dan kan de klant zo min mogelijk verpesten eraan denk ik.
  maandag 1 december 2014 @ 09:42:23 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_147176003
Ik neem aan dat je dan zelf je bakjes meeneemt. Hoe bepalen ze dan het gewicht dat ze afrekenen?
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 1 december 2014 @ 09:47:11 #8
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_147176087
Dit is natuurlijk bij lange na niet verpakkingsvrij he? Alleen naar de consument toe klopt dat. Reken er maar op dat ook zij gewoon een enorme afvalstroom hebben in en naar het magazijn, alleen de primaire verpakking laat je weg. Als je dan bedenkt dat verpakking een beschermende functie heeft voor producten (met vaak een hogere milieudruk), vraag ik me af hoeveel je netto overhoudt aan winst.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
  maandag 1 december 2014 @ 10:06:15 #9
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_147176398
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 09:11 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:
Wat een zorgpunt is poepbacteriën van klanten die je voor geweest zijn en misschien hun shit aan de voorraad hebben toegevoegd :r
Zal wel meevallen

Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_147176645
Van die hele dunne plastic zakjes geven nauwlijks milieuvervuiling en zijn wel zo praktisch, het afwassen van die potten is waarschijnlijk nog slechter voor het milieu. Maar ja, dan is het natuurlijk niet hip meer.

Bedenk ook dat als spullen minder lang goed blijven doordat ze niet verpakt zijn of in grote bulkpotten zit je ook meer weg moet gooien.
pi_147176680
Hoe ziet het er aan het eind van de dag uit in die winkel? Mensen die per ongeluk wat rijst of pasta naast hun bakje laten vallen, of bakjes laten slingeren met producten die ze toch maar liever niet willen....

Hoe het afrekenen dan precies gaat vraag ik me ook af.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_147179376
Over het afrekenen: Bij binnenkomst laat je je meegebrachte verpakkingen afwegen, dan doen ze er iets van een stickertje op, en dat gewicht wordt bij het afrekenen van het gewicht van je pot+product afgetrokken.
Als je vaker komt neem ik aan dat je dat stickertje kunt laten zitten en ze je er wel mee vertrouwen.

Ik vind het een topidee, maar ik zou wel wat transparantie willen zien in het proces van fabriek naar winkel, dat moet natuurlijk ook enigszins afvalvrij zijn. Als het bijvoorbeeld in zakken van 50kg wordt geleverd, vind ik dat al best wel netjes. Scheelt toch meer dan 100 zakjes van een halve kilo + materiaal om die zakjes weer bij elkaar te houden.
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_147179540
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 08:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

http://www.telegraaf.nl/b(...)n_lege_jampot__.html

Op zich een sympatiek idee, drievoudig verpakte spullen zijn ergerlijk, een blikje in een doosje etc. Maar het verpakkingsvrij van levensmiddelen in een winkel, ik heb daar zo mijn twijfels bij. Waarom? Ik heb de muizen gezien op oa Hoog Caterijne, in andere winkels en op kantoren waar niet goed met levensmiddelen wordt om gegaan. Dit is de reden waarom ik nooit bv losse noten koop.
Bij de natuurwinkel hier komen lossen noten uit dispensers, soort lange transparante mini-silo's.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_147179575
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 12:10 schreef PluisigNijntje het volgende:
Over het afrekenen: Bij binnenkomst laat je je meegebrachte verpakkingen afwegen, dan doen ze er iets van een stickertje op, en dat gewicht wordt bij het afrekenen van het gewicht van je pot+product afgetrokken.
Als je vaker komt neem ik aan dat je dat stickertje kunt laten zitten en ze je er wel mee vertrouwen.

Ik vind het een topidee, maar ik zou wel wat transparantie willen zien in het proces van fabriek naar winkel, dat moet natuurlijk ook enigszins afvalvrij zijn. Als het bijvoorbeeld in zakken van 50kg wordt geleverd, vind ik dat al best wel netjes. Scheelt toch meer dan 100 zakjes van een halve kilo + materiaal om die zakjes weer bij elkaar te houden.
Maar is het afwassen van een potje dan per definitie beter voor het milieu dan een plastic zakje?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_147179674
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 12:17 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Maar is het afwassen van een potje dan per definitie beter voor het milieu dan een plastic zakje?
Als je niet met de kraan open en 3 eetlepels afwasmiddel afwast, kan ik me niet voorstellen waarom niet. Sowieso het hele proces wat er achter één zo'n pruttig plastic zakje zit, is gigantisch: daarvoor moet olie uit de grond gehaald worden en het op veel manieren bewerkt worden. Is een drupje water met afwasmiddel dan niet veel gemakkelijker?

Bovendien: Ik laat mijn gekochte droge bonen of pasta thuis echt niet in dat plastic zakje zitten, dat gaat toch weer in een pot of bak. en dan gooi je dat zakje weer weg! Dan kan ik die pot net zo goed mee naar de winkel nemen. En als die pot leeg is en ik doe er weer hetzelfde (droge) product in, dan zou ik hem zelf niet eens afwassen. Een pot met gedroogde pasta wordt toch niet vies?
  maandag 1 december 2014 @ 12:49:30 #16
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_147180557
Ik ben benieuwd of het goedkoper is.
Je zou zeggen van wel omdat er een "proces" tussenuit wordt gelaten van heel de boel te verpakken in
"stuks" verpakkingen.
Maar ik denk het niet, omdat het een "hippe" winkel is of moet zijn.
En er verdiend moet worden.
Rayen 2½ jaar!
pi_147181145
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 12:20 schreef PluisigNijntje het volgende:

[..]

Als je niet met de kraan open en 3 eetlepels afwasmiddel afwast, kan ik me niet voorstellen waarom niet. Sowieso het hele proces wat er achter één zo'n pruttig plastic zakje zit, is gigantisch: daarvoor moet olie uit de grond gehaald worden en het op veel manieren bewerkt worden. Is een drupje water met afwasmiddel dan niet veel gemakkelijker?

Bovendien: Ik laat mijn gekochte droge bonen of pasta thuis echt niet in dat plastic zakje zitten, dat gaat toch weer in een pot of bak. en dan gooi je dat zakje weer weg! Dan kan ik die pot net zo goed mee naar de winkel nemen. En als die pot leeg is en ik doe er weer hetzelfde (droge) product in, dan zou ik hem zelf niet eens afwassen. Een pot met gedroogde pasta wordt toch niet vies?
Dit.

Mocht je toch willen afwassen, kook dan afwasmiddel dat minder belastend is voor het milieu. Bijna net zo duur als gewoon huismerk, en maakt net zo goed schoon. :Y
Sterkheidsbaas van alles.
  maandag 1 december 2014 @ 13:13:47 #18
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_147181156
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 12:20 schreef PluisigNijntje het volgende:

[..]

Het zou overigens best eens kunnen dat de productie van jouw grote glazen pot voor 1kg pasta met mooie decoratieve deksel de energieconsumptie heeft van 1200 plastic zakken. Zeker als je afwassen meeneemt.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
pi_147181213
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 13:13 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Het zou overigens best eens kunnen dat de productie van jouw grote glazen pot voor 1kg pasta met mooie decoratieve deksel de energieconsumptie heeft van 1200 plastic zakken. Zeker als je afwassen meeneemt.
Gelukkig heb ik die niet. Ik heb uberhaupt nog nooit een glazen pot nieuw gekocht omdat ie een glazen pot is.

Alleen maar tweedehands, of om een product heen.

Verder is dit natuurlijk een aanname die nergens op gestaafd is. :')
  maandag 1 december 2014 @ 13:33:48 #20
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_147181713
quote:
2s.gif Op maandag 1 december 2014 13:15 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Gelukkig heb ik die niet. Ik heb uberhaupt nog nooit een glazen pot nieuw gekocht omdat ie een glazen pot is.

Alleen maar tweedehands, of om een product heen.

Verder is dit natuurlijk een aanname die nergens op gestaafd is. :')
Nou die decoratieve deksel is inderdaad nergens op gebaseerd.
Dat van die plastic zakken is niet zo vergezocht trouwens, hier een research uit 1995 waaruit blijkt dat een keramieke mok 1006 keer gebruikt moet worden om break-even te draaien met een zelfde aantal plastic bekers.
http://link.springer.com/article/10.1007%2FBF02393618
Ook hier terug te vinden:
http://greenresearch.com/2009/07/16/reusable-vs-disposable-cups-saving-money-and-energy/

Nederlands onderzoek noemt 500-3000 keer...
http://www.letstalkplastics.com/facts/disposable-coffee-cups-what-impact-do-they-have
pi_147182023
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 13:33 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Dat van die plastic zakken is niet zo vergezocht trouwens, hier een research uit 1995 waaruit blijkt dat een keramieke mok 1006 keer gebruikt moet worden om break-even te draaien met een zelfde aantal plastic bekers.
http://greenresearch.com/2009/07/16/reusable-vs-disposable-cups-saving-money-and-energy/

http://www.letstalkplastics.com/facts/disposable-coffee-cups-what-impact-do-they-have
Das een onderzoek van 20 jaar geleden dus. En dat gaat over keramiek, niet over plastic.
  maandag 1 december 2014 @ 13:51:52 #22
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_147182316
quote:
2s.gif Op maandag 1 december 2014 13:42 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Das een onderzoek van 20 jaar geleden dus. En dat gaat over keramiek, niet over plastic.
Dus je doet alles in hergebruikte plastic potten die als primaire verpakking hebben gediend? Zelfs in dat geval zal het extra gewicht en het afwassen resulteren in zo'n factor 50 verschil, minimaal. Ook dan haal je dat er niet snel uit.

En keramiek is niet heel atypisch vergeleken met glas, mocht je dat gebruiken.

Ook de tijdsduur is weinig relevant, echter dezelfde impact assessment methodes worden nog steeds gebruikt. Op het gebied van plastic productie en afbakovens, alsmede waterreiniging, ketels en afwasmiddel is er niets zo drastisch veranderd dat dit onderzoek totaal onrepresentatief is..
pi_147182461
quote:

[..]

Break-even draaien qua financiën zegt natuurlijk helemaal niets over in welke optie meer of minder belastend voor het milieu is. Ik kan me oprecht niet voorstellen dat het hergebruiken van een glazen pot slechter voor het milieu is dan elke keer plastic gebruiken.
  maandag 1 december 2014 @ 14:06:58 #24
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_147182788
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 13:57 schreef PluisigNijntje het volgende:

[..]

Break-even draaien qua financiën zegt natuurlijk helemaal niets over in welke optie meer of minder belastend voor het milieu is. Ik kan me oprecht niet voorstellen dat het hergebruiken van een glazen pot slechter voor het milieu is dan elke keer plastic gebruiken.
Dit is volgens mij break even op milieu-impact. Enkelmalige impact vs terugkerende impact.
Apart dat je je dat niet voor kan stellen. Uiteindelijk zijn plastic bekertjes slechter, op de zeer lange termijn. Maar je mag je afvragen hoe vaak je zo'n pot vult... Ik geloof persoonlijk niet dat jij een grote pot rozijnen of pinda's 1000 keer vult.
pi_147182950
Ik gebruik in de keuken heel veel omgewassen pindakaaspotten. Ik twijfel of ik die mee zou nemen naar de winkel. Die zijn zo herkenbaar... :@
Professioneel gifmenger.
pi_147182975
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 14:06 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Dit is volgens mij break even op milieu-impact. Enkelmalige impact vs terugkerende impact.
Apart dat je je dat niet voor kan stellen. Uiteindelijk zijn plastic bekertjes slechter, op de zeer lange termijn. Maar je mag je afvragen hoe vaak je zo'n pot vult... Ik geloof persoonlijk niet dat jij een grote pot rozijnen of pinda's 1000 keer vult.
Ze mogen er bij het gebruiken van de wegwerpspullen wel vanuit gaan dat je dat honderden keren doet, maar een pot vullen doe je geen honderden keren?
Overigens gaat het in dat artikel over 'energy':

quote:
A classic study by chemistry professor Martin Hocking in the early 1990s took an energy-focused approach in comparing reusable and disposable cups. Hocking calculated the break-even point for pairs of different types of cups.
He found, for example, that manufacturing one glass cup and washing it 15 times used as much energy as the manufacture of 15 paper cups (...)
Het maken van 1 glas en het vijftien keer afwassen staat dus qua energie gelijk aan het maken van 15 bekertjes, maar dit zegt helemaal niets over milieuvriendelijkheid. Verder vind ik het een zwaar matig artikel ( deze dus http://greenresearch.com/(...)ng-money-and-energy/ ) omdat er dus 1 aspect van fabricage wordt besproken: energie. De impact van alle grondstoffen, manuren, CO2 uitstoot bij vervoer enz enz bij elkaar wordt niet besproken en ook niet in het rekensommetje meegenomen.
pi_147183017
quote:

[..]

Uitgaande van 1006 keer wassen en 4 kopjes koffie/thee per dag, kun je je mok elk jaar vervangen en dan nog ben je milieutechnisch beter uit. Lijkt mij prima. :Y
Professioneel gifmenger.
  maandag 1 december 2014 @ 14:14:34 #28
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_147183052
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 14:12 schreef PluisigNijntje het volgende:

[..]

Ze mogen er bij het gebruiken van de wegwerpspullen wel vanuit gaan dat je dat honderden keren doet, maar een pot vullen doe je geen honderden keren?
Overigens gaat het in dat artikel over 'energy':

:')
Tuurlijk gaan ze ervan uit dat je het honderden keren kan doen, de vraag is alleen van mijn kant of je dat ook doet....

Voor pasta en rijst geloof ik het zo, maar voor 80 van die winkel zal je met een nieuwe container geen winst halen schat ik zo..
pi_147183058
Niet te vergeten dat ik mijn mok echt niet na elk kopje koffie afwas hoor. Als ik 3 kopjes drink is dat uit dezelfde, slechts eenmaal van tevoren afgewassen mok.
  maandag 1 december 2014 @ 14:15:30 #30
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_147183078
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2014 14:13 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Uitgaande van 1006 keer wassen en 4 kopjes koffie/thee per dag, kun je je mok elk jaar vervangen en dan nog ben je milieutechnisch beter uit. Lijkt mij prima. :Y
:Y voor koffie is het, mits je hem niet te vaak laat vallen, zeker goed te doen.
pi_147183085
Een white label winkel is toch niet perse iets nieuws? Het is meer iets van vroeger wat weer terugkomt.
pi_147183139
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 14:14 schreef PluisigNijntje het volgende:
Niet te vergeten dat ik mijn mok echt niet na elk kopje koffie afwas hoor. Als ik 3 kopjes drink is dat uit dezelfde, slechts eenmaal van tevoren afgewassen mok.
Ik heb op mijn bureau een koffiemok en een theemok staan, afwassen gebeurt 1 keer per dag. Maar de ene mok is 20 jaar oud en de andere 1 jaar.
Professioneel gifmenger.
  maandag 1 december 2014 @ 14:17:18 #33
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_147183157
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 14:12 schreef PluisigNijntje het volgende:
Het maken van 1 glas en het vijftien keer afwassen staat dus qua energie gelijk aan het maken van 15 bekertjes, maar dit zegt helemaal niets over milieuvriendelijkheid. Verder vind ik het een zwaar matig artikel ( deze dus http://greenresearch.com/(...)ng-money-and-energy/ ) omdat er dus 1 aspect van fabricage wordt besproken: energie. De impact van alle grondstoffen, manuren, CO2 uitstoot bij vervoer enz enz bij elkaar wordt niet besproken en ook niet in het rekensommetje meegenomen.
Nou pak je net die papieren variant eruit, waarover ze speciaal melden dat dat onrespresentatief is voor alle wegwerpbekers. Tot nu toe ging het over plastic..
pi_147183167
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 10:21 schreef Fokpop het volgende:
Van die hele dunne plastic zakjes geven nauwlijks milieuvervuiling en zijn wel zo praktisch, het afwassen van die potten is waarschijnlijk nog slechter voor het milieu. Maar ja, dan is het natuurlijk niet hip meer.
Daarom, die winkel wordt gewoon een hangout voor D66-stemmers, hipsters en bakfietsmoeders :')
  maandag 1 december 2014 @ 14:18:30 #35
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_147183194
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 14:17 schreef quinoahipster het volgende:

[..]

Daarom, die winkel wordt gewoon een hangout voor D66-stemmers, hipsters en bakfietsmoeders :')
Quinoahipster :)
pi_147183209
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 14:14 schreef Fretwork het volgende:

[..]

:')
Tuurlijk gaan ze ervan uit dat je het honderden keren kan doen, de vraag is alleen van mijn kant of je dat ook doet....

Voor pasta en rijst geloof ik het zo, maar voor 80 van die winkel zal je met een nieuwe container geen winst halen schat ik zo..
Zolang de pot niet breekt blijf ik 'm vullen hoor. Ik ben niet zo'n keukentutje dat elk jaar een nieuwe hippe pastapot moet hebben. En ik blijf me erover verbazen hoe vol de prullenbak soms is na het maken van het avondeten. Stuk of 5 plastic zakjes van groenten/sausjes heb je zo, een plastic bakje waar vlees in zat.
Ook mensen die bijvoorbeeld met portiezakjes kruiden, Knorrmixen en dat soort ongein werken hebben er veel troep van.

Zo verkoopt de AH bijvoorbeeld rode pepertjes per stuk in een plastic zakje :') Waar is dat goed voor in godsnaam? Die kun je net zo goed zelf in een zakkie doen als je dat zo graag wilt, of stel je voor dat je er 5 nodig hebt. Da's 5 keer troep voor 60 gram pepertjes :')
pi_147183220
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 14:17 schreef quinoahipster het volgende:

[..]

Shiiiit, mag ik er dan wel komen? :+
Professioneel gifmenger.
pi_147183228
Als ze losse quinoa gaan verkopen lig ik 3 dagen voor de opening al voor de deur te kamperen :9~
pi_147183283
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 14:17 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Nou pak je net die papieren variant eruit, waarover ze speciaal melden dat dat onrespresentatief is voor alle wegwerpbekers. Tot nu toe ging het over plastic..
Oke, fair enough. Mocht ik nog zin hebben om andere artikelen door te spitten, kom ik er op terug. Punt is wel dat de gemiddelde Nederlander niet verder kijkt dan zijn neus lang is en denkt: "Oh mooi, ik kan lekker allerlei wegwerpspullen gebruiken en dan ben ik nog beter bezig ook".
pi_147183295
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 14:19 schreef PluisigNijntje het volgende:
Zo verkoopt de AH bijvoorbeeld rode pepertjes per stuk in een plastic zakje :') Waar is dat goed voor in godsnaam? Die kun je net zo goed zelf in een zakkie doen als je dat zo graag wilt, of stel je voor dat je er 5 nodig hebt. Da's 5 keer troep voor 60 gram pepertjes :')
Meestal heb je er maar eentje (of nog minder) nodig.

Daarnaast kan voor verse dingen zoals komkommers of paprika's per stuk verpakken nog best eens milieuvriendelijker uitvallen dan NIET verpakken, omdat het tot minder bederf en weggooien leidt.
  maandag 1 december 2014 @ 14:21:58 #41
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_147183305
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 14:19 schreef PluisigNijntje het volgende:
Zolang de pot niet breekt blijf ik 'm vullen hoor. Ik ben niet zo'n keukentutje dat elk jaar een nieuwe hippe pastapot moet hebben.
Dat zeg ik ook helemaal niet. Wat ik bedoel is:

Ik geloof niet dat jij een pot rozijnen/pinda's zo vaak leegmaakt dat het veel milieuwinst oplevert, ik verwacht zelfs dat het schadelijker is.
pi_147183352
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 14:21 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat jij een pot rozijnen/pinda's zo vaak leegmaakt dat het veel milieuwinst oplevert, ik verwacht zelfs dat het schadelijker is.
En daar ben ik ook wel heel benieuwd naar. Het ligt er ook helemaal aan waarvan en op welke manier die pot is gemaakt natuurlijk, en hetzelfde geldt voor het wegwerp spul.
Maar ik verwacht het tegengestelde.

En het ligt ook aan hoeveelheden natuurlijk, glazen potten of plastic zakken van 2kg hebben natuurlijk relatief een kleiner verschil in milieubelastendheid dan elke keer 200 gram halen.
  maandag 1 december 2014 @ 14:24:02 #43
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_147183367
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 14:21 schreef quinoahipster het volgende:

[..]

Meestal heb je er maar eentje (of nog minder) nodig.

Daarnaast kan voor verse dingen zoals komkommers of paprika's per stuk verpakken nog best eens milieuvriendelijker uitvallen dan NIET verpakken, omdat het tot minder bederf en weggooien leidt.
Klopt, heb weleens gehoord dat verpakking vs product betreffende milieudruk 10/90 is. Bij rundvlees en zuivel vele malen hoger.
Ergo, als de verpakking ervoor zorgt dat 1/9 van de producten minder over datum gaat kan het al uit.
pi_147183373
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 14:21 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Dat lukt mij wel. Mijn zoon is een rozijnenmonstertje. O+

En ik begin met n pot die anders in de glasbak zou belanden. Lege pindakaas- of jampot.
Professioneel gifmenger.
pi_147183432
Hoe is dit vernieuwend? Oil en Vinegar werkt toch al jaren zo.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  maandag 1 december 2014 @ 14:26:05 #46
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_147183437
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2014 14:24 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Dat lukt mij wel. Mijn zoon is een rozijnenmonstertje. O+

En ik begin met n pot die anders in de glasbak zou belanden. Lege pindakaas- of jampot.
Dat scheelt ook al behoorlijk natuurlijk, die producten hebben de barriere-eigenschappen van de pot gewoon nodig.
pi_147183479
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 14:24 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Klopt, heb weleens gehoord dat verpakking vs product betreffende milieudruk 10/90 is. Bij rundvlees en zuivel vele malen hoger.
Ergo, als de verpakking ervoor zorgt dat 1/9 van de producten minder over datum gaat kan het al uit.
Hier ligt het er ook weer aan wat je milieubelastend noemt: extra courgettes moeten verbouwen omdat ze wat sneller stuk gaan zou in principe(!) veel minder moeten kosten (in alle opzichten) dan het vervaardigen van wegwerpmateriaal uit grondstoffen die ooit op gaan raken. Courgettes hebben de leuke neiging om zichzelf te reproduceren, zoals u allen hopelijk bekend is. De meeste grondstoffen hebben daar niet zo'n handje van.
pi_147183500
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 10:21 schreef Fokpop het volgende:

Bedenk ook dat als spullen minder lang goed blijven doordat ze niet verpakt zijn of in grote bulkpotten zit je ook meer weg moet gooien.
Dat lijkt me ook het geval. Een dunne plastic verpakking is nauwelijks belastend voor het milieu, terwijl hiermee de houdbaarheid van voedsel wel enorm toeneemt. Als de houdbaarheid ook maar een klein beetje achteruit gaat, en je dus de kans hebt dat je eten moet weggooien, dan is het milieuvoordeel van 'verpakkingsvrij' al weer weg. Laatst was er op Radio 1 iemand te gast die uitleg gaf dat een plastic verpakking voor plakjes kaas veel minder belastend is dan een fractie van een plakje kaas zelf, terwijl de houdbaarheid wel enorm toeneemt wat de plastic verpakking meer dan compenseert. Daarnaast is het schoonmaken van potten met warmwater ook milieubelastend (thuis ook niet geheel efficiënt zal gebeuren).

Al met al een sympathiek idee zo'n winkel: de klanten zullen er vast een beter gevoel door krijgen en er een mooie meerprijs voor willen betalen wat weer mooi is voor de ondernemer, maar ik betwijfel of het beter is voor het milieu (ik kan me voorstellen dat het zelfs belastender is dan de enorme efficiëntie van onze reguliere voedselindustrie).
  maandag 1 december 2014 @ 14:29:16 #49
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_147183517
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 14:27 schreef PluisigNijntje het volgende:

[..]

Hier ligt het er ook weer aan wat je milieubelastend noemt: extra courgettes moeten verbouwen omdat ze wat sneller stuk gaan zou in principe(!) veel minder moeten kosten (in alle opzichten) dan het vervaardigen van wegwerpmateriaal uit grondstoffen die ooit op gaan raken. Courgettes hebben de leuke neiging om zichzelf te reproduceren, zoals u allen bekend. De meeste grondstoffen hebben daar niet zo'n handje van.
Courgettes misschien wel, maar rundvlees en zuivel is behoorlijk belastend in termen van transport, energiebehoefte, stikstofgerelateerde emissies...

En vergeet je watergebruik niet, iets dat voor ons niet zo belangrijk is maar in vele landen zeer zeker wel.
pi_147183603
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 14:29 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Courgettes misschien wel, maar rundvlees en zuivel is behoorlijk belastend in termen van transport, energiebehoefte, stikstofgerelateerde emissies...
Daar zit ook wat in, er is niet voor niets discussie. Transport zou bijvoorbeeld veel minder een issue moeten zijn, als we met z'n allen teruggaan naar lokale producten is dat probleem uit de wereld. Maar nu we eenmaal ananassen en Amerikaanse koeien en dat soort dingen hebben geproefd, willen we daar natuurlijk nooit meer naar terug. Maar het feit dat de paprika's die in de Jumbo in Zeeland liggen van dezelfde boer moeten komen als de paprika's in West-Friesland, is eigenlijk achterlijk. Haal het gewoon van dichtbij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')