Ja, hoor. Zet er maar een linkje in. Als mensen dit interessant biedt het een leuk uitgangspunt om er eens over na te denkenquote:Op vrijdag 25 april 2014 17:01 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Ik ben het er helemaal mee eens en wil Ryon hierbij ook bedanken voor zijn uitgebreide bijdrage.
Als Ryon het goed vindt mag die van mij in de OP.
http://www.volkskrant.nl/(...)cht-te-trekken.dhtmlquote:Dat Erwin L. al zo lang vastzit, heeft alles te maken met de beoordeling van zijn psyche. Hij is volledig ontoerekeningsvatbaar, meent de psychiater die hem eerder dit jaar onderzocht en zijn dossier las. De psychiater dicht Erwin L. een 'allesomvattende waanstoornis van het gemengde achtervolgings- en grootheidstype' toe die de verdachte 'verhindert […] het ontoelaatbare van zijn handelen in te zien', en stelt dat 'ziekte-inzicht niet aanwezig is'. Ook wijst hij op dreigende recidive en sluit daarom tbs niet uit.
Knettergek, zoals dat in de volksmond heet. Maar die constatering is gebaseerd op een zeer summier onderzoek waaraan L. zelf niet meewerkte. Om een betere basis voor een afgewogen oordeel te krijgen, besloot de rechtbank hem te laten onderzoeken door het Pieter Baan Centrum (PBC). De verdediging liet ondertussen een contra-expertise doen door forensisch psycholoog Ernst Ameling, voorheen hoofd Psychologie van het PBC.
Nu lijkt het einde van de slepende rechtsgang in zicht. Deze week luisterden de rechters naar de bevindingen van de deskundigen. De psychiater van het Pieter Baan Centrum onderstreepte eerdere conclusies dat L. 'volledig ontoerekeningsvatbaar' is, en dat hem wellicht tbs zou kunnen worden opgelegd. Maar Ernst Ameling, die de contra-expertise deed, sprak slechts van 'verminderde' toerekeningsvatbaarheid. Hij zag 'niets dat op escalatie en herhaling wijst' en suggereerde L. niet op te nemen, maar onder begeleiding te stellen van een maatschappelijk werker. Het OM op haar beurt koos voor een middenweg, en eiste opname van maximaal een jaar in een psychiatrisch ziekenhuis.
Daarmee werd in de Haagse rechtbank niet alleen opnieuw duidelijk hoe complex het dilemma is waarover de rechters zich dienen uit te spreken, maar ook waarom L. al zo lang in voorarrest zit: de magistraten en deskundigen zitten met hem in hun maag. L. zelf, gekleed in een oranje trainingsjack, inmiddels met lange baard en danig vermagerd, hoorde het allemaal hoofdschuddend aan. Op 16 september is het laatste woord aan de rechters. In eerste instantie zou het vonnis op 20 september worden uitgesproken, maar dat bleek bij nader inzien een weinig tactvolle datum, want dan is het Prinsjesdag. Wat ook het oordeel van de rechtbank zal zijn, voor advocate Van Essen is het onbegrijpelijk dat Erwin L. al zo lang vastzit.
Ook Lensink heeft te maken gekregen met de voetbalwet. Hoewel daar waarschijnlijk een andere grondslag voor gebruikt was:quote:Zijn 'symbolische verzetsdaad' was niet alleen een aanval op de monarchie. Er is meer, veel meer aan de hand, zegt Lensink. Als hij dat probeert uit te leggen, vechten grote kwesties als de kredietcrisis, het koningshuis, het justitiesysteem en zijn eigen verleden om voorrang. Waar te beginnen? Alles is in zijn hoofd met elkaar verweven.
De rechter verklaarde Lensink in eerste instantie ontoerekeningsvatbaar. Tegen dat oordeel heeft hij zich met hand en tand verzet. 'Ik ben niet gestoord.' In hoger beroep kreeg Lensink grotendeels gelijk: tegen de wens van het Openbaar Ministerie in schreef het gerechtshof hem tien dagen geleden geen psychiatrische behandeling voor, maar alleen vijf maanden cel.
quote:Rick Land, persvoorlichter bij de gemeente Winterswijk bevestigt het gebiedsverbod van Lensink. Hij stelt dat: "Op Prinsjesdag 2010 heeft de heer Lensink een waxinelichthouder naar de Gouden Koets gegooid. Na dit incident heeft de heer Lensink via de media diverse keren zijn afkeer van het Koninklijk Huis laten blijken. Uit voorzorg hebben wij de heer Lensink om die reden een gebiedsverbod opgelegd tijdens het bezoek van prinses Beatrix aan Winterswijk op 21 mei."
Mja, met dergelijke criteria kun je heel BNW wel achter slot en grendel zetten.quote:De psychiater dicht Erwin L. een 'allesomvattende waanstoornis van het gemengde achtervolgings- en grootheidstype' toe die de verdachte 'verhindert […] het ontoelaatbare van zijn handelen in te zien', en stelt dat 'ziekte-inzicht niet aanwezig is'. Ook wijst hij op dreigende recidive en sluit daarom tbs niet uit.
Wat ik ook eng vind is de roep om particuliere beveiligers wapens te laten dragen.quote:Op zaterdag 19 april 2014 17:30 schreef robin007bond het volgende:
De laatste tijd merk ik dat politici steeds meer besluiten nemen die lijnrecht tegenover bepaalde fundamenten van de democratische rechtsstaat.
Hexagon heeft een goed topic gemaakt over het verbod op stichting Martijn. Er wordt een club verboden omdat deze een controversiële mening heeft. Volgens het hof wogen de rechten van het kind zwaarder, maar welke rechten van het kind worden geschonden bij het uiten van je mening?
Voor dit onderwerp een link naar het topic van Hexagon:
POL / Verbod vereniging Martijn door hoge raad
Een tijdje geleden pleitte Opstelten voor het wettelijk verplichten dat verdachten hun encryptiesleutels moeten afgeven. Dat we verdachten niet horen mee laten te werken aan hun eigen proces vindt Opstelten niet belangrijk. Ik heb weinig kunnen vinden over dit voorstel en of het ook daadwerkelijk is doorgekomen, maar het voorstel alleen vind ik opzienbarend.
http://webwereld.nl/bevei(...)-wettelijk-verplicht
Daarnaast zien we dat onze privacy massaal wordt geschonden. Op heel veel plekken hangen camera's, inlichtingendiensten vergaren data om hun honger naar gegevens te stillen. Alsof je als burger al verdacht bent voordat je überhaupt iets hebt gedaan. Dan hebben we het nu alleen over de overheid, maar ook bedrijven schenden flink de privacy van de burger. We vertrouwen al onze informatie toe aan partijen zoals Google, maar als we kijken hoe licht we omgaan met fundamenten van onze rechtsstaat, dan lijkt het me een kwestie van tijd voordat ook machthebbers toegang willen tot deze informatie.
Van dit topic zou ik graag een overzicht willen maken van maatregelen die politici nemen die tegen onze grondrechten gaan, of tegen de waarden die centraal staan in onze rechtsstaat. Als er dus een nieuwsbericht omtrent dit onderwerp komt, dan stel ik het zeer op prijs als mensen dat hier posten met bijbehorend commentaar (nieuws dumpen kan beter in NWS), en op welke wijze dit schadelijk is voor de samenleving.
Dit topic is mijns inziens nodig omdat veel politici echt lak lijken te hebben aan hoe onze rechtsstaat wordt uitgekleed en hier ook zelf aan bijdragen. Voorbeelden uit het verleden zijn ook prima om in dit topic te posten.
Voorbeelden van andere users:
• Ryon heeft een erg goede post gemaakt over de voetbalwet: POL / Hoe onze rechtsstaat steeds verder wordt uitgekleed
• Raptorix noemt de BIBOB-wet. Naar zijn zeggen kan je al in een slecht daglicht worden gesteld zonder dat er maar een rechter aan te pas is gekomen.
POL / Hoe onze rechtsstaat steeds verder wordt uitgekleed
Zou prachtig zijn als er Londonse rellen komen! Dat de gemarginaliseerde groepen in opstand komen tegen deze graai-graai Big Brother maatschappij (waar privacywetgeving maar één kant op werkt; zag ik ook laatst weer in de documentaire Food Inc).quote:Op vrijdag 25 april 2014 08:52 schreef Ryon het volgende:
[..]
Denk meer richting de UKHet is namelijk geen voorbereiding op wat komen gaat, maar een reactie op wat is geweest en men wil voorkomen.
Vernietiging is niet de oplossing. En rellen gaan altijd gepaard met vernietiging.quote:Op maandag 5 mei 2014 16:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zou prachtig zijn als er Londonse rellen komen! Dat de gemarginaliseerde groepen in opstand komen tegen deze graai-graai Big Brother maatschappij (waar privacywetgeving maar één kant op werkt; zag ik ook laatst weer in de documentaire Food Inc).
Een stimulans voor de economie.quote:Op maandag 5 mei 2014 16:53 schreef waht het volgende:
[..]
Vernietiging is niet de oplossing. En rellen gaan altijd gepaard met vernietiging.
Creatieve vernietiging is anders.quote:
Hier dachten ze op 9 november 1989 ietsjes anders over.quote:Op maandag 5 mei 2014 16:53 schreef waht het volgende:
[..]
Vernietiging is niet de oplossing. En rellen gaan altijd gepaard met vernietiging.
Ja, op 20 juli 1944 ook, en terecht. Als je punt was dat bepaalde zaken vernietigd moeten worden is dat juist, maar tevens is het een teken dat het al extreem ver is doorgeslagen. En zo ver zijn wij helemaal niet, er zijn talloze mogelijkheden om wat er ook fout mocht zijn op slimmere wijze te verbeteren.quote:Op maandag 5 mei 2014 20:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hier dachten ze op 9 november 1989 ietsjes anders over.
Dank je voor je post dan ben ik dus niet paronide, en denk het niet alleen.quote:Op maandag 5 mei 2014 20:48 schreef waht het volgende:
[..]
Ja, op 20 juli 1944 ook, en terecht. Als je punt was dat bepaalde zaken vernietigd moeten worden is dat juist, maar tevens is het een teken dat het al extreem ver is doorgeslagen. En zo ver zijn wij helemaal niet, er zijn talloze mogelijkheden om wat er ook fout mocht zijn op slimmere wijze te verbeteren.
2,3 miljoen keer is er data opgevraagd uit de database, maar daarvoor hoeft de politie niet eens een vordering voor. Hoe kun je dan weten of dit niet wordt misbruikt of zonder aanleiding wordt bekeken?quote:Bij het aantal van 62.000 vorderingen zijn bevragingen van het CIOT niet meegenomen. Die database bevat de actuele verkeersgegevens van elke internet- en telecomklant in Nederland. Elke dag vullen de providers die met nieuwe informatie. De politie kan data opvragen uit die database zonder daarvoor om een vordering te hoeven vragen. In 2013 gebeurde dat maar liefst 2,3 miljoen keer.
https://tweakers.net/nieu(...)-vaker-gegevens.html
Je bedoelt dat ze winkels van hardwerkende ondernemers kapot schoppen en plunderen?quote:Op maandag 5 mei 2014 16:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zou prachtig zijn als er Londonse rellen komen! Dat de gemarginaliseerde groepen in opstand komen tegen deze graai-graai Big Brother maatschappij (waar privacywetgeving maar één kant op werkt; zag ik ook laatst weer in de documentaire Food Inc).
Zo'n Pakistaan met een winkeltje is natuurlijk ook een gore grootkapitalist.quote:Op zaterdag 6 december 2014 19:57 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Je bedoelt dat ze winkels van hardwerkende ondernemers kapot schoppen en plunderen?
Precies die onderdrukt de proletariaat bahquote:Op zaterdag 6 december 2014 20:01 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zo'n Pakistaan met een winkeltje is natuurlijk ook een gore grootkapitalist.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |