Een rechtsstaat definieer ik als een staat met rechten die er zijn om ons te beschermen van anderen, maar ook van machthebbers. Als ik spreek over de fundamenten van onze rechtsstaat dan denk ik aan de kernwaarden waar onze rechtsstaat op berust. Dan denk ik bijvoorbeeld aan onze grondrechten en 'innocent until proven guilty' .quote:Op zondag 20 april 2014 23:43 schreef El_Matador het volgende:
Robin, de eerste vraag is: "wat is 'de' rechtsstaat"?
Tweede vraag: "waarom is wat nu onder "rechtsstaat" valt, 'goed'? Waarom zou je het recht van een bepaald moment moeten volgen?
Geen concreet voorbeeld dus, maar juist een eerste discussie om de begrippen van jouw kant helder te hebben.
Ok dank je. Het laatste punt klinkt mooi in theorie maar is al weinig waard meer in Nederland, dat weet je?quote:Op maandag 21 april 2014 09:49 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Een rechtsstaat definieer ik als een staat met rechten die er zijn om ons te beschermen van anderen, maar ook van machthebbers. Als ik spreek over de fundamenten van onze rechtsstaat dan denk ik aan de kernwaarden waar onze rechtsstaat op berust. Dan denk ik bijvoorbeeld aan onze grondrechten en 'innocent until proven guilty' .
Onze huidige rechtsstaat is goed omdat het ons beschermt tegen willekeur en misbruik van de overheid. Als je alleen al kijkt naar hoeveel onschuldige mensen alsnog in de cel terecht zijn gekomen, dat zou je nog verbazen. Stel dat je verplicht wordt mee te werken aan je eigen proces, dan maakt dat de weg vrij voor totalitaire toestanden en een inbreuk op je privacy. Zolang je niets doet als burger zou je je ook niet angstig hoeven voelen.
De scheiden der machten vind ik ook erg belangrijk. De uitvoerende macht, rechterlijke macht en de wetgevende macht moeten zoveel mogelijk worden gescheiden. Dit om misbruik van een van de partijen te voorkomen. Je wilt bijvoorbeeld niet dat de politie zelf de strafmaat gaat bepalen voor daders, omdat dit de weg vrij zet naar misbruik hiervan.
Minimumstraffen zijn een drama idd. In de VS een groot probleem waardoor mensen met 5 gram wiet op zak jaren de cel in gaan.quote:Op maandag 21 april 2014 09:59 schreef robin007bond het volgende:
Nog een goed voorbeeld vind ik de plannen van de VVD en PVV voor minimumstraffen. De wetgevende macht beperkt de rechterlijke macht in zijn vrijheid om op maat te straffen.
Strenger straffen werkt namelijk niet altijd, dus het kan goed zijn dat het niet houden aan een dergelijke minimumstraf beter is voor de samenleving.
http://www.rijksoverheid.(...)ar-tweede-kamer.html
Hier werd dus al een wetsvoorstel voor ingediend door Opstelten en Teeven. De Raad van State heeft er een mooi advies over uitgebracht.
http://www.rijksoverheid.(...)minimumstraffen.html
Hier nog meer documenten te vinden over het desbetreffende wetsvoorstel.
Het is jammer dat ik niet kan vinden of het wetsvoorstel is geaccepteerd of niet. Dat mis ik wel bij de sites van de rijksoverheid. Een overzicht van ieder wetsvoorstel en gewoon een simpel vinkje met "Goedgekeurd" of "Afgekeurd". Het liefst nog een overzicht van partijen die voor of tegen hebben gestemd. Als zoiets al bestaat dan hou ik me van harte aanbevolen.
Ja, dat laatste werkt ook verwarrend. Je kan beter kijken op de website van de EK:quote:Op maandag 21 april 2014 09:59 schreef robin007bond het volgende:
Nog een goed voorbeeld vind ik de plannen van de VVD en PVV voor minimumstraffen. De wetgevende macht beperkt de rechterlijke macht in zijn vrijheid om op maat te straffen.
Strenger straffen werkt namelijk niet altijd, dus het kan goed zijn dat het niet houden aan een dergelijke minimumstraf beter is voor de samenleving.
Hier werd dus al een wetsvoorstel voor ingediend door Opstelten en Teeven. De Raad van State heeft er een mooi advies over uitgebracht.
http://www.rijksoverheid.(...)minimumstraffen.html
Hier nog meer documenten te vinden over het desbetreffende wetsvoorstel.
Het is jammer dat ik niet kan vinden of het wetsvoorstel is geaccepteerd of niet. Dat mis ik wel bij de sites van de rijksoverheid. Een overzicht van ieder wetsvoorstel en gewoon een simpel vinkje met "Goedgekeurd" of "Afgekeurd". Het liefst nog een overzicht van partijen die voor of tegen hebben gestemd. Als zoiets al bestaat dan hou ik me van harte aanbevolen.
Heel erg bedankt man.quote:Op maandag 21 april 2014 16:18 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, dat laatste werkt ook verwarrend. Je kan beter kijken op de website van de EK:
https://www.eerstekamer.n(...)minimumstraffen_voor
Daar staat dat vinkje wel vermeld (op ingetrokken). Als je geïnteresseerd bent in het grondrechtelijk aspect van een wetsvoorstel dan is de EK sowieso de place to be. In de Senaat wordt over het algemeen dat aspect uitgebreid gevoerd. De afdeling advisering van de Raad van State buigt zich er ook over en gaat daar op in.
Veel wetsvoorstellen kennen een uitgesproken politiek element. Pas als daar in de TK meer duidelijk over gegeven is (wat vindt de TK wel en niet wenselijk en wat wordt het voorstel concreet) kan je gaan kijken of er geen grondrechten geschonden worden. Dat is lastiger dan het lijkt omdat praktisch elk grondrecht een beperkingsmogelijkheid heeft. De VvM kan dus door de wetgever beperkt worden wanneer daar aanleiding toe is. Het betekent dan niet meteen dat er een grondrecht geschonden is. Haatzaaien is bijvoorbeeld strafbaar gesteld in Nederland en ook politici (waaronder Wilders) worden voor hun uitspraken vervolgd. De discussie daarom heen is eerder onderdeel van de rechtsstaat dan een uitkleding ervan.
Dat klopt. Toevallig het onderwerp waarop ik ben afgestudeerd. Maar dat is een buitengewoon interessante en complexe wet met het oog op (bepaalde) grondrechten. Daar kan je een boek vol overschrijven. Nog los van de zeer dubieuze avondklok voor kinderen die de wet ook behelst.quote:Op woensdag 23 april 2014 00:39 schreef Hexagon het volgende:
De voetbalwet bevat ook wel wat dingen die erg creatief gebruikt worden .
Dat onderzoek, is dat ergens te lezen? Eventueel enkele geanonimiseerde fragmenten?quote:Op woensdag 23 april 2014 09:05 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat klopt. Toevallig het onderwerp waarop ik ben afgestudeerd. Maar dat is een buitengewoon interessante en complexe wet met het oog op (bepaalde) grondrechten. Daar kan je een boek vol overschrijven. Nog los van de zeer dubieuze avondklok voor kinderen die de wet ook behelst.
Hier ook een geïnteresseerde. Ik zou me sowieso nog goed in de voetbalwet willen verdiepen.quote:Op woensdag 23 april 2014 11:21 schreef waht het volgende:
[..]
Dat onderzoek, is dat ergens te lezen? Eventueel enkele geanonimiseerde fragmenten?
Het staat online, helaas ook met mijn naam erbij. Maar gelukkig hebben ook grotere geesten dan ik hier interessante dingen over geschreven. De voetbalwet is echt ideaal als je de gespannen situatie tussen grondrechten en het bestuur in Nederland wilt begrijpen.quote:Op woensdag 23 april 2014 11:21 schreef waht het volgende:
[..]
Dat onderzoek, is dat ergens te lezen? Eventueel enkele geanonimiseerde fragmenten?
Ergens in te zien?quote:Op woensdag 23 april 2014 09:05 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat klopt. Toevallig het onderwerp waarop ik ben afgestudeerd. Maar dat is een buitengewoon interessante en complexe wet met het oog op (bepaalde) grondrechten. Daar kan je een boek vol overschrijven. Nog los van de zeer dubieuze avondklok voor kinderen die de wet ook behelst.
Heftig!quote:Op woensdag 23 april 2014 12:57 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het staat online, helaas ook met mijn naam erbij. Maar gelukkig hebben ook grotere geesten dan ik hier interessante dingen over geschreven. De voetbalwet is echt ideaal als je de gespannen situatie tussen grondrechten en het bestuur in Nederland wilt begrijpen.
Mooi (gratis) kritisch artikel:
http://www.publiekrechtenpolitiek.nl/de-voetbalwet-nader-bekeken/
Hier worden een paar belangrijke bezwaren al behandeld. Ten eerste dat de bijnaam van de wet de lading niet dekt (het is geen voetbalwet, maar een overlastwet) en dat er een aantal grondrechten in het geding zijn bij toepassing ervan. De meest omstreden bepaling is de eerder genoemde avondklok voor kinderen (12 minners) die vrij ver gaat. Dat instrument komt van de PvdA vandaan (gesteund door PVV en VVD) maar is echt best wel heavy. Wordt in de praktijk ook niet toegepast.
Een gemeente krijgt de ruimte om een vrij pittig instrument te gebruiken tegen een vrij brede overlastgevende doelgroep (Marokkanen, hooligans, junks, prostituees, hangjongeren en links tuig). Over het algemeen geeft geen burger een fuck om die mensen en dat is ook precies de reden waarom men er kritisch naar moet kijken. Hoever wil men gaan om eventueel overlast te voorkomen? Burgemeesters hebben in het verleden al aangegeven vrij ver te gaan, maar het moet geen vrijbrief worden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |