Dan doe ik vrijwel al die dingen al. Uit mezelf nog wel helemaal.quote:vereer alleen Mij
maak geen afgodsbeelden
misbruik Mijn Naam niet
houd de sabbat in ere
toon eerbied voor je vader en je moeder
pleeg geen moord
pleeg geen overspel
steel niet
lieg niet
zet je zinnen niet op iemand of op iets van een ander.
Als je je naasten lief hebt als jezelf,,heb je dan niet automatisch God ook lief?quote:God liefhebben met alles wat in je vermogen ligt;
en je naaste liefhebben als jezelf.
Nou ja, het is een feit dat de persoon Jesus echt heeft bestaan (gezien de Romeinse verslagen, die dat bevestigden) en hij vond daadwerkelijk dat hij zich moest laten opofferen voor onze zonden. Of je nou gelooft dat ie dat daarmee deed of dat je het als puur symbolisch moest zien. Voor zoiets kun je sowieso niets anders dan respect hebben, los van het religieuze verhaal er om heen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 07:56 schreef LittlemanNL het volgende:
Ik ben niet religieus maar ik heb de vraag al vele malen gesteld aan religieuze mensen. Je moet accepteren dat jezus is gestorven voor je zonden, doe je dat niet, dan ga je niet naar de hemel. Ongeacht hoe goed je hebt geleefd. Die kindermisbruiker die gelovig is wel.
Je moet logica en rechtvaardigheid ook niet op religie proberen toe te passen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 08:24 schreef kogel het volgende:
Ik heb het daar ook eens over gehad met een gelovige. Volgens haar moet je er echt in geloven. Doe je dat niet dan ga je niet naar de hemel. Zoals hierboven aangegeven, ik kan mijn hele leven alles netjes en met eerbied gedaan hebben maar dan nog ga ik niet naar de hemel. Een seriemoordenaar die in zijn dodencel tot inkeer komt en het geloof meeneemt komt vervolgens wel in de hemel.
Heb je misschien een citaat plus een jaartal waaruit dat citaat afkomstig is?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 08:19 schreef erik013 het volgende:
[..]
Nou ja, het is een feit dat de persoon Jesus echt heeft bestaan (gezien de Romeinse verslagen, die dat bevestigden)
In alle gevallen is het het beste om je eigen egoisme te bestrijden. Die van een ander kun je niet bestrijden (en ook niet zien overigens - het is je eigen egoisme gezien in anderen).quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 07:27 schreef erik013 het volgende:
zou een goed mens zijn, met respect en liefde naar anderen, die z'n naasten en zwakkeren helpt wanneer het nodig is en geen crimineel of onfatsoenlijk gedrag vertoont zoals stelen of vreemdgaan, niet in alle gevallen het beste zijn? Als er geen God bestaat dan heb je in elk geval een aards leven van enige betekenis gehad, en als ie toch wel blijkt te bestaan, zou je toch alsnog wel als goed mens 'binnen mogen'? Want de belangrijkste essentie van geloven lijkt me niet zoveel mogelijk in de kerkbanken zitten.
En dat is dan ook de reden dat ik helemaal niet naar een hemel zou willen, als hij zou bestaan. Zit je de hele tijd opgescheept met een onredelijke baas en omringd door hielenlikkers. Daarvan heb ik er veels te veel meegemaakt in het echtquote:Op zaterdag 16 augustus 2014 08:24 schreef kogel het volgende:
Ik heb het daar ook eens over gehad met een gelovige. Volgens haar moet je er echt in geloven. Doe je dat niet dan ga je niet naar de hemel.
De enige mensen die god redelijk noemen zijn de mensen die dat als dogma hebben aangenomen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:25 schreef 00ll0l0l het volgende:
Nee, het opperwezen is niet onredelijk. Of van waar of hoe ken jij hem dan?
Ik denk dat de hele zaak over het geestelijke een psychologisch probleem is geworden dat wat mij betreft zo snel mogelijk overboord kan. En het is iets van echt jaaren en jaaren. Stel dat ik wel de juiste informatie geef. Dan zou daadwerkelijk ik een probleem zijn omdat ik dan wel heel wat zeg!quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:39 schreef Jigzoz het volgende:
De enige mensen die god redelijk noemen zijn de mensen die dat als dogma hebben aangenomen.
Geen idee wat je probeert te zeggen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:52 schreef 00ll0l0l het volgende:
[..]
Ik denk dat de hele zaak over het geestelijke een psychologisch probleem is geworden dat wat mij betreft zo snel mogelijk overboord kan. En het is iets van echt jaaren en jaaren. Stel dat ik wel de juiste informatie geef. Dan zou daadwerkelijk ik een probleem zijn omdat ik dan wel heel wat zeg!
Wat mij betreft is dat gewoon rot op. (Ik of anderen niet natuurlijk). Het is niet mijn zaak, overdreven eer of bezit in die zin.
Het is gewoon echt een storend probleem met dat geestelijke wat liever vandaag dan morgen weg kan.
klopt h e l e m a a l dat ook dat is vorm van zelf proberen de hemel te verdienen. het Belangrijkste is de inderdaad liefde (1 kor 13:13), maar zonder geloof (zonder God serieus te nemen)...wat moet je dan doen in de hemel????? Daarheb je wel met God te makenquote:Want de belangrijkste essentie van geloven lijkt me niet zoveel mogelijk in de kerkbanken zitten.
Hieraan zijn de kinderen van God en de kinderen van de duivel te herkennen. Ieder die de rechtvaardigheid niet doet, is niet uit God, evenmin als hij die zijn broeder niet liefheeft. 1 Joh 3:10quote:Ik ben niet religieus maar ik heb de vraag al vele malen gesteld aan religieuze mensen. Je moet accepteren dat jezus is gestorven voor je zonden, doe je dat niet, dan ga je niet naar de hemel. Ongeacht hoe goed je hebt geleefd. Die kindermisbruiker die gelovig is wel.
Hé, de link tussen moslims en die smiley had ik nog helemaal niet gelegd.quote:
quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 14:05 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hé, de link tussen moslims en die smiley had ik nog helemaal niet gelegd.
Nou, kijk de eerste rij van een volle moskee:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Dat is typisch wat het woord ,,rigide'' betekent. En die lastige rigideheid (of rigidness, zoals genoemd in de video hieronder) willen veroorzaken en misschien ook voor zelf willen hebben. Rigide zijn betekent vast zitten in.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:59 schreef Jigzoz het volgende:
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2014 13:52 schreef 00ll0l0l het volgende:
[..]
Ik denk dat de hele zaak over het geestelijke een psychologisch probleem is geworden dat wat mij betreft zo snel mogelijk overboord kan. En het is iets van echt jaaren en jaaren. Stel dat ik wel de juiste informatie geef. Dan zou daadwerkelijk ik een probleem zijn omdat ik dan wel heel wat zeg!
Wat mij betreft is dat gewoon rot op. (Ik of anderen niet natuurlijk). Het is niet mijn zaak, overdreven eer of bezit in die zin.
Het is gewoon echt een storend probleem met dat geestelijke wat liever vandaag dan morgen weg kan.
Geen idee wat je probeert te zeggen.
Nee, ik zit heel erg op de lijn van 'waar heeft die gast het over?'quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 14:08 schreef 00ll0l0l het volgende:
[..]
Dat is typisch wat het woord ,,rigide'' betekent. En die lastige rigideheid (of rigidness, zoals genoemd in de video hieronder) willen veroorzaken en misschien ook voor zelf willen hebben.
Zoals hier gepost
http://forum.fok.nl/topic/2115328/1/999#142965135
Jij zit heel erg op lijn van de gedachte: ,,ik heb gelijk of jij hebt gelijk'' en daar met opzet een woordstrijd van willen maken. Dit is op geen enkele manier van belang en is alleen maar een hoop gezeik.
Maar ja... mag het na jaaaren en etterlijke jaaaren
Ah, nou dan hoop ik dat er zo nog een paar komen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 14:08 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Atheisten staan dan ook bekend om hun gevoel voor humor.
Haha.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 14:10 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ah, nou dan hoop ik dat er zo nog een paar komen.
Beetje offtopic, maar ach, aangezien we het er nu toch over hebben: waarom zijn moslims eigenlijk vaak zo chagrijnig?quote:
Vraag het aan Najib Amhali, Ali B of Dave Chapelle?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 14:13 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Beetje offtopic, maar ach, aangezien we het er nu toch over hebben: waarom zijn moslims eigenlijk vaak zo chagrijnig?
Het eerste wil ik nog aannemen, het tweede staat allerminst vast. Lijkt mij eerder een verhaal dat er achteraf van gemaakt is, verscheidene decennia na dato. Wellicht om een zinvol iets te maken van zijn executie door de Romeinen. En dat van die gedachte uit de evangelisten hun verhaal deden.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 08:19 schreef erik013 het volgende:
[..]
Nou ja, het is een feit dat de persoon Jesus echt heeft bestaan (gezien de Romeinse verslagen, die dat bevestigden) en hij vond daadwerkelijk dat hij zich moest laten opofferen voor onze zonden.
Het opperwezen in de bijbel wel.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:25 schreef 00ll0l0l het volgende:
Dat zeggen de truthers ook van zichzelf: dat de heisa die zij oproepen komt doordat mensen de waarheid te schokkend vinden, niet aankunnen enz. Of die enkeling die nog steeds loopt te verkondigen dat Boer Jasper erin geluisd is voor de moord op Marianne Vaatstra, om asielzoekers en (indirect) een pedo-netwerk van hoge piefen uit de wind te houden.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:52 schreef 00ll0l0l het volgende:
[..]
Maar waarom gebeurt dat dan niet? Is het een verslaving of zo?quote:Wat mij betreft is dat gewoon rot op. (Ik of anderen niet natuurlijk). Het is niet mijn zaak, overdreven eer of bezit in die zin.
Niet de Islam staat persé onder kritiek, maar de radicale Moslims. En dat is ook niet zo gek, als je de gruwelijkheden van IS ziet.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 14:29 schreef 00ll0l0l het volgende:
Ik persoonlijk ben het er trouwens echt mee oneens dat de Islam soms zo onder kritiek staat.
quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:25 schreef 00ll0l0l het volgende:
Het opperwezen dat uit de beschrijving van de Bijbel blijkt is onredelijk volgens jou.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 14:46 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Het opperwezen in de bijbel wel.
Zindelijk gemaakt? Geloof je het zelf? Ja, er staat ergens een tekst, over latrines maken in een leger dat op veldtocht is. Maar ook Napoleon vond de hygiëne in zijn troepen beneden peil, en hij maakte het dragen van onderbroeken verplicht. Lijkt me in beide gevallen puur praktisch, en niet door een god bedacht. Maar ik doelde niet op regelzucht of bedilzucht, maar vooral op de massale moordpartijen. De zondvloed bijvoorbeeld, of de opdracht andere volken en steden uit te roeien tot de laatste bejaarde, baby en geit. Op de plagen in Egypte, nota bene zelf veroorzaakt door het hart van de farao te verharden, zodat er iets te bestraffen viel. En uiteraard op het idee, dat je alleen zonden kunt vergeven als er iemand voor doodgemarteld is. Dat voornoemd opperwezen, als dat niet gebeurd was, de hele zaak zou ruimen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 15:15 schreef 00ll0l0l het volgende:
[..]
[..]
Het opperwezen dat uit de beschrijving van de Bijbel blijkt is onredelijk volgens jou.
Ik kan de tekst even niet vinden, maar in het nieuwe testament staat dat God de Israelieten met opzet onnuttige geboden gaf, omdat ze te onwelwillend waren. Je moet je voorstellen dat de tijden toen heel anders waren. Alles was zeer primitief. En uit die primitieve tijd worden soms nog weleens zaken het leven nu ingespoten. Die te typisch voor een disfunctionerende en primitieve maatschappij zijn. Die gasten moesten zelfs nog zindelijk gemaakt worden, Deuteronomium 23:13.
Natuurlijk bleek het echte verhaal er ook uit, zoals Christus helemaal naar de aarde voor moest komen om verder toe te lichten. Maar de tijden waren nog steeds vrij primitief. Dit was de meer Romeinse tijd
(
)
Zo'n vent als Christus, met alle respect was op een andere manier handiger geweest dan ...ahum, jawel ..... een ver vóórmiddeleeuws martelwerktuig.
Ook zo'n waanzinnig onderwerp. Zolang er geen schade is, is er ook geen zonde of misbruik.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 14:04 schreef christen96 het volgende:
(als het misbruiken van kinderen )
Is het niet eerder rigide om overal in dit subforum, te pas en te onpas, met die tovergenezing aan te komen zetten? Iedere keer dat het in de ene draad afgedaan is of doodgebloed, doodleuk in een andere draad daarnaar te linken?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 15:24 schreef 00ll0l0l het volgende:
Het komt erop neer dat een mogelijke scheppingsfout, of WAT het dan ook is die rigideheid van mensen is. Hier ook gepost F&L / Tja, wat te denken van deze video waarin man wordt genezen?
pardon? Sinds wanneer richt misbruik geen schade aan?quote:Ook zo'n waanzinnig onderwerp. Zolang er geen schade is, is er ook geen zonde of misbruik.
Waarom, ze kunnen toch gewoon in dit topic posten:quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 15:45 schreef 00ll0l0l het volgende:
Ik verzoek iedereen die dit leest en er wel iets in ziet te reageren. Anders zijn er steeds dezelfde reacties van mensen die daar een zelfde mening over hebben.
Je doet hier wat een boel christenen doen, om het gebod om te geloven te rechtvaardigen. Vroeger zei meneer pastoor of de dominee dan gewoon "Dat eist God van ons, en daar horen mensen geen vragen bij te stellen". Maar dat kan anno 2014 niet meer, en dus wordt er een drogreden gebruikt: "Wie niet in God gelooft, wijst hem af, en heeft dus niets te zoeken in Zijn hemel". Wat natuurlijk nergens op slaat. Een voorbeeld moge dat duidelijk maken:quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 14:04 schreef christen96 het volgende:
maar zonder geloof (zonder God serieus te nemen)...wat moet je dan doen in de hemel????? Daarheb je wel met God te maken
Nee hoor, maar ik ga wel uit van "uitzonderlijke beweringen vereisen uitzonderlijk bewijs".quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 16:38 schreef 00ll0l0l het volgende:
Ik zoek simpelweg discussie over dit onderwerp. Ik post hier nu een paar dagen en bijvoorbeeld pinpoint heeft altijd dezelfde kijk op de zaak die neerkomt op niet-geestelijk. Ongeacht.
Ik bood je aan dit iets meer te verruimen zoals hier verderop (en) contact op te nemen met de persoon uit dit onderwerp. Of ook andere dingen indien nodig. Maar niet echt een reactie.
Ik zie het belang dat je verdedigt ook niet. Ik kan je in ieder geval verzekeren dat het er niet mee verdedigd is.pinpoint is altijd onfeilbaar tegen___!
wow compliment voor het voorbeeldquote:Stel jij woont in een gebied waar Ebola heerst, en je wordt ermee besmet. Dan komt er een vrouw, in een jurk zoals Jomanda die draagt, en zij zegt een geneesmiddel te hebben. Ze spreekt de locale taal, die jij niet verstaat, maar je hoort het van dorpelingen. Jij gelooft daar niets van, en gaat niet naar haar toe. Later blijkt, dat er een middel gevonden is dat werkt, en dat de vrouw dokter is. Ze liep in die jurk omdat haar team overvallen was en ontvoerd, terwijl zij een huwelijksplechtigheid bijwoonde. De koffers met medicijnen waren op het moment van die ontvoering al in het dorpshuis gezet, maar alle kleding zat nog in de auto. De dorpelingen geloven dat ze een engel is, en komen allemaal. Alleen jij niet. Zodra jij die toedracht hoort, ga je alsnog naar het dorpshuis, om dat middel te slikken. Is het dan redelijk, dat je weggestuurd wordt? Omdat je zo'n Jomanda-type niet serieus genomen had?
Een loepzuivere ad hominem, dit. Van A tot Z. En het slaat ook nog eens nergens op.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 17:38 schreef 00ll0l0l het volgende:
Ik denk dat wat is, dat jij bij een groep mensen hoort die in het verleden heel naar behandeld werd. Naar mijn mening was dit onterecht. Veel mensen begrijpen en begrepen die hele zaak niet. Dit was met Janmaat ook toen. Nu zo'n beetje lijkt dat goed te komen door bijvoorbeeld Wilders. Er waren ook vaak uitingen die heel negatief waren over die kijk op de zaak. Toen met Pim Fortuyn kwam dat ook boven. Dat negatieve kan zich inderdaad voordoen. Sommige mensen zijn toen waarschijnlijk aardig geraakt daardoor. Een nog niet helemaal vergeven gevolg daarvan is volgens mij mensen zoals jij die dit op deze manier uiten. Door dat negatieve te doen. En zo wraak te nemen op al die mensen.
Dank voor het compliment.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 17:49 schreef christen96 het volgende:
[..]
wow compliment voor het voorbeeld
en welke redenen zie je om het Evangelie niet serieus te nemen? vanwege de kleding van de dominee/evangelist/wat-dan-ook? wat is de link met die Jomanda-jurk
Als ze mij in een rolstoel naar Jomanda brengen, en ze gaat zingen, spring ik eruit en ren hard weg.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 18:23 schreef 00ll0l0l het volgende:
Jomanda ha ha ha, dit is in ieder geval wel een mooi liedje
Ja, alles werkt inderdaad rigide. Inclusief ''zelf'' indien niet opgepast.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 19:11 schreef Sjeenkske het volgende:
[ afbeelding ]
Mensen doen alsof geloof een gratis lot uit de loterij is, als je meedoet maak je kans op de hemel. Doe je niet mee, dan verwensen ze je naar de hel.
o ha ha die heb ik ook weleens gezienquote:
Ik sta hier nog steeds wel voor open. Of met anderen. Nu lijkt er een interessant geval te zijn. Over een tijdje is het misschien maar afwachten.quote:Want ik heb zelf dingen meegemaakt met mensen en ik bood hem aan de zaak beter te bekijken, zoals ik hier zei. Maar er ontstaat niets met hem.
Je lijkt wel een obsessie met mij te hebben. Eerst zuigen en drammen, en nou al een stuk of wat van dit soort berichten waarin ik de Baarlijke Duivel ben.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 19:40 schreef 00ll0l0l het volgende:
ookal zijn er 100.000 documentaires gemaakt die voluit iets onwaars beweren. Wat het geestelijke betreft proberen mensen dit ook met opzet anders weer te geven. Om wat voor reden dan ook. Pinpoint is daar een heel goed voorbeeld van.
Hé, even voor de goede orde: zou je ten eerste je berichten even door willen lezen voor je ze post en ten tweede niet overal elke discussie willen verbaggeren met dezelfde onzin? Thanks.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 21:38 schreef 00ll0l0l het volgende:
Zeg eens duidelijk wat jouw belang is om overal steeds tegenin te gaan.
Ik snap in ieder geval dat je er ditgevoel van krijgt
JIJ springt er bovenop !!!!!
Hoe kom je bij mij?? Ik zou ook zo'ngevoel krijgen als ik dan wat jij in de post hierboven zegt zegt. Je reageert steeds heel eenzijdig. En zonder dat er een doel of belang uit blijkt. Ik weet niet of je het deurhebt..
Zullen we bij het onderwerp blijven? Dank u.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 21:38 schreef 00ll0l0l het volgende:
Zeg eens duidelijk wat jouw belang is om overal steeds tegenin te gaan.
Ik snap in ieder geval dat je er ditgevoel van krijgt
JIJ springt er bovenop !!!!!
Hoe kom je bij mij?? Ik zou ook zo'ngevoel krijgen als ik dan wat jij in de post hierboven zegt zegt. Je reageert steeds heel eenzijdig. En zonder dat er een doel of belang uit blijkt. Ik weet niet of je het deurhebt..
Sterker nog: in de praktijk blijkt het zonder geloof veel vaker goed te gaan.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 23:04 schreef Shokirbek85 het volgende:
Nee je hoeft niet in een God / Schepper te geloven om goed te leven.
Welnee! Het tegenovergestelde juist! Ik zie hier juist heel veel mensen die misstanden zien en die de wereld heel graag een betere plek maken. Wat is daar nou negatief aan?quote:Op zondag 17 augustus 2014 01:28 schreef 00ll0l0l het volgende:
Naar mijn mening loopt de zaak steeds ziek negatief steeds. Zonder dat daar een reden voor is. Echt een soort van misbruik.
Op zich ook niet licht wat ik er zo van zie.
Vraagje: stel dat iemand op FOK! in allerlei F&L draden de astrologie loopt uit te venten. Dat diegene zegt dat het heel belangrijk is, en dat je de wereldproblemen nooit kunt oplossen zonder die geweldige wetenschap. En dat er dan in elke draad mensen zijn die dat onzin vinden, en het af en toe zelfs gevaarlijke onzin noemen. Waarbij - uiteraard - vaak dezelfde tegenargumenten klinken. Stel ook, dat die astrologie-aanhanger zich gaat beklagen, dat het allemaal ziek, negatief en misbruik is. Zou jij die poster dan gelijk geven?quote:Op zondag 17 augustus 2014 01:28 schreef 00ll0l0l het volgende:
Naar mijn mening loopt de zaak steeds ziek negatief steeds. Zonder dat daar een reden voor is. Echt een soort van misbruik.
Op zich ook niet licht wat ik er zo van zie.
Je opereert onder de verkeerde premisse, namelijk dat een leven zonder God prettiger is dan met God. Waarom zou een gelovige hetzelfde leven leiden als voorheen, maar God opgeven?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 07:27 schreef erik013 het volgende:
Samenvatting: zou een goed mens zijn, met respect en liefde naar anderen, die z'n naasten en zwakkeren helpt wanneer het nodig is en geen crimineel of onfatsoenlijk gedrag vertoont zoals stelen of vreemdgaan, niet in alle gevallen het beste zijn? Als er geen God bestaat dan heb je in elk geval een aards leven van enige betekenis gehad, en als ie toch wel blijkt te bestaan, zou je toch alsnog wel als goed mens 'binnen mogen'? Want de belangrijkste essentie van geloven lijkt me niet zoveel mogelijk in de kerkbanken zitten.
Wat denken rde eligieuze mensen hiervan? Ik ben benieuwd.
"..moet immers geloven...."quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 14:04 schreef christen96 het volgende:
Zonder geloof is het onmogelijk God vreugde te geven; wie hem wil naderen moet immers geloven dat hij bestaat, en wie hem zoekt zal door hem worden beloond.Hebreeën 11: 6
Helaas kan niemand die verslagen ooit produceren als er om gevraagd wordt. De passages van Tacitus en Josephus zijn decennia later geschreven - als je überhaupt al gelooft dat dat geen vervalsingen zijn (bedenk dat we niet meer beschikken over de originele manuscripten, maar slechts over kopieën van kopieën die door christelijke monniken werden gemaakt) .quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 08:19 schreef erik013 het volgende:
[..]
Nou ja, het is een feit dat de persoon Jesus echt heeft bestaan (gezien de Romeinse verslagen, die dat bevestigden
1 Ik zie die premisse niet, wel het in twijfel trekken van de tegenovergestelde premisse.quote:Op zondag 17 augustus 2014 12:58 schreef speknek het volgende:
[..]
Je opereert onder de verkeerde premisse, namelijk dat een leven zonder God prettiger is dan met God. Waarom zou een gelovige hetzelfde leven leiden als voorheen, maar God opgeven?
Wat je uit de passages in elk geval kunt opmaken, is dat er een beweging was die Jezus, Jehshua of hoe 'ie ook maar heette, als inspiratiebron had. Het ligt in de rede, dat er één of meerdere personen bestaan hebben, aan wie de bewonderde daden en uitspraken werden toegeschreven. Meerdere kan heel goed, zo werkt mythevorming wel vaker. Maar ze moeten het idee toch ergens vandaan hebben?quote:Op zondag 17 augustus 2014 13:11 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Helaas kan niemand die verslagen ooit produceren als er om gevraagd wordt. De passages van Tacitus en Josephus zijn decennia later geschreven - als je überhaupt al gelooft dat dat geen vervalsingen zijn (bedenk dat we niet meer beschikken over de originele manuscripten, maar slechts over kopieën van kopieën die door christelijke monniken werden gemaakt) .
quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 07:27 schreef erik013 het volgende:
Ik zelf geloof niet in e...van? Ik ben benieuwd.
Ja, ik zit ook een beetje in die hoek te denken. Gezien wat ik als eerste schreef ...... ////////quote:Op zondag 17 augustus 2014 12:58 schreef speknek het volgende:
[..]
Je opereert onder de verkeerde premisse, namelijk dat een leven zonder God prettiger is dan met God. Waarom zou een gelovige hetzelfde leven leiden als voorheen, maar God opgeven?
Dat is aan de moderatoren.quote:Op zondag 17 augustus 2014 14:18 schreef 00ll0l0l het volgende:
[..]
Misschien hoort zoiets als dit niet echt hier ...
Religie gaat niet over 'in de kerk zitten'.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 07:27 schreef erik013 het volgende:
Ik zelf geloof niet in een God. Niet dat ik het totaal uitsluit, want de 'big bang theory' vind ik ook een theorie die me ver te boven gaat. Maar toch vind ik dat van alle onbevatbare theorieen nog degene waar het meeste aantoonbare bewijs/logische aanwijzingen voor te vinden is. En ook scheelt het dat eigenlijk de meeste wetenschappers die hierin onderzoek naar doen een klein beetje op 1 lijn zitten over hoe en wanneer het ongeveer gebeurd is. Nieuwe informatie door onderzoek kan dat beeld soms nog wat veranderen. Niemand heeft er belang bij om die nieuwe informatie niet te accepteren zolang die informatie goed aantoonbaar en te beargumenteren is, een onderzoeker wil zoveel mogelijk duidelijke feiten.
Dat is wel anders met geloof, waar bij een heleboel verschillende theorieen/religies hebt waarbinnen ook nog eens weer heel veel verschillende substromingen en andere intepretaties van woorden uiit De Bijbel en de Koran toegepast worden. Het is niet meer objectief, want nieuwe informatie zoeken of deze toelaten betekend dat je God/Allah durft te betwijfelen.
Ik ben van mening: moet je niet gewoon als zo'n goed mogelijk mens leven? Als God niet bestaat dan heeft je leven op aarde sowieso altijd nog betekenis gehad. Als je na je overlijden er toch achterkomt dat ie voor jou onverwachts blijkt te bestaan, dan zou ie je toch alsnog toelaten in de hemel.
Want als ik b.v. zie hoe Jesus vond dat een goed mens moest leven:
[..]
Dan doe ik vrijwel al die dingen al. Uit mezelf nog wel helemaal.
Is dat niet de uiteindelijke intentie, dat je die dingen doet? En vereer ik daarmee al niet automatisch Jesus? Ondanks dat ik niet naar de kerk ga.
[..]
Als je je naasten lief hebt als jezelf,,heb je dan niet automatisch God ook lief?
Moet je daarvoor naar de kerk? Want b.v. je kan nog 50 jaar lang de hele week in de kerk aanwezig zijn en dienen, maar als je intussen je schuldig maakt aan aanranding van kinderen...
Dus: als er toch een God nog zou bestaan: zou goed en eerlijk leven dan niet genoeg zijn om Hem/Jesus te vereren en liefhebben? Want als zo'n priester zulke vreselijke daden uiteindelijk vergeven kan worden, zou het veel minder erge feit dat je niet in de kerk kwam (maar verder wel grotendeels leefde zoals Hij/Jesus dat wilden) NIET vergeven kunnen worden?
Samenvatting: zou een goed mens zijn, met respect en liefde naar anderen, die z'n naasten en zwakkeren helpt wanneer het nodig is en geen crimineel of onfatsoenlijk gedrag vertoont zoals stelen of vreemdgaan, niet in alle gevallen het beste zijn? Als er geen God bestaat dan heb je in elk geval een aards leven van enige betekenis gehad, en als ie toch wel blijkt te bestaan, zou je toch alsnog wel als goed mens 'binnen mogen'? Want de belangrijkste essentie van geloven lijkt me niet zoveel mogelijk in de kerkbanken zitten.
Wat denken rde eligieuze mensen hiervan? Ik ben benieuwd.
Het lijkt me dat iedereen dat wel voor zichzelf kan bepalen.quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:07 schreef Meliae. het volgende:
(En het is trouwens aan niemand om te bepalen wie goed is of niet, behalve Hij.)
Ik heb het over religie. Ik heb het niet over dat mens is goed of ik ben niet goed...quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:11 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Het lijkt me dat iedereen dat wel voor zichzelf kan bepalen.
Ja hoor, dat snap ik heel goed. Maar zet het dan ook niet zo stellig neer. Maak ervan 'naar mijn overtuiging' enz.quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:17 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Ik heb het over religie. Ik heb het niet over dat mens is goed of ik ben niet goed...
Wanneer ik schrijf op dit forum, schrijf ik uit mijn religieus denken. Mensen die niet geloven, zullen mijn denkwijze misschien niet snappen. Maar ik vraag dan ook niet om te geloven wat ik geloof, maar om een beetje begrip te tonen (al snap je er zelf geen snars van) dat er andersdenkenden zijn tussen de miljarden 'nuchtere' mensen.
Oh.quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:21 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja hoor, dat snap ik heel goed. Maar zet het dan ook niet zo stellig neer. Maak ervan 'naar mijn overtuiging' enz.
Je maakt me niet kwaad hoor. Dan moet je eerst mijn kinderen schoppen of zo.quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:22 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Oh.
Ik merk voor de zoveelste keer dat ik me vaak niet op de juiste manier uitdruk (en daarmee mensen kwaad maak)
Hehe. Neem het van een F&L-veteraan aan: in F&L is het essentieel om je nauwkeurig uit te drukken.quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:22 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Oh.
Ik merk voor de zoveelste keer dat ik me vaak niet op de juiste manier uitdruk (en daarmee mensen kwaad maak)
Ik bedoel jou ook niet directquote:Op zondag 17 augustus 2014 17:24 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Je maakt me niet kwaad hoor. Dan moet je eerst mijn kinderen schoppen of zo.
Goddeloze kinderen moet je sowieso schoppen.quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:24 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Je maakt me niet kwaad hoor. Dan moet je eerst mijn kinderen schoppen of zo.
Satanskinderen zijn het! Onthoofd ze! Snel! Halal snackbar!quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Goddeloze kinderen moet je sowieso schoppen.
Mijn handicap, ik kan niet zo goed praten of zeggen wat ik denk. Ik baal daar erg van vaak en dan zeg ik gewoon niets meer.quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hehe. Neem het van een F&L-veteraan aan: in F&L is het essentieel om je nauwkeurig uit te drukken.Anders ben je pagina's lang aan het uitleggen dat je iets anders bedoelde dan mensen begrepen.
Kinderen zijn tot de puberteit sowieso moslim.quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:27 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Satanskinderen zijn het! Onthoofd ze! Snel! Halal snackbar!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Oké, dit is dan wel weer komisch.quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:27 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Kinderen zijn tot de puberteit sowieso moslim.
Hoezo, jij gaat dan misschien wel eeuwig lijden in de hel, je kinderen kunnen nog gered worden.quote:
Daar sta je niet alleen in. Het is niet voor niets dat ik al jaren ervoor pleit om debatteren een standaard onderdeel van het onderwijs te maken: de meeste mensen zijn hier namelijk slecht in.quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:27 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Mijn handicap, ik kan niet zo goed praten of zeggen wat ik denk. Ik baal daar erg van vaak en dan zeg ik gewoon niets meer.
Nee, dat zou zielig zijn. In de hemel zit alleen maar sadistisch klotevolk.quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hoezo, jij gaat dan misschien wel eeuwig lijden in de hel, je kinderen kunnen nog gered worden.
Ook als het Hindu profeten zijnquote:Op zondag 17 augustus 2014 17:27 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Kinderen zijn tot de puberteit sowieso moslim.
Egocentrisch klootvolk veel beter ja.quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:30 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, dat zou zielig zijn. In de hemel zit alleen maar sadistisch klotevolk.
que?quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:30 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Ook als het Hindu profeten zijn?
Haha, oke.quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daar sta je niet alleen in. Het is niet voor niets dat ik al jaren ervoor pleit om debatteren een standaard onderdeel van het onderwijs te maken: de meeste mensen zijn hier namelijk slecht in.
En voordat ik begon aan F&L was ik er een heel stuk slechter in dan ik nu ben, maar nog steeds maak ik ook de grootste fouten in argumenten, en heb ik ook last van diverse biases.
Het is de truc om je daar niet door te laten ontmoedigen, maar gewoon te blijven oefenen en eventueel gewoon voorzichtig te zijn met (stellige) uitspraken.
Sommige Hindoedorpjes hebben kinderorakels. Of denken dat er kinderen zijn die door een godheid wordt bestuurd, die vervolgens ook religieuze uitspraken doen.quote:
Juuuup.quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:34 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Sommige Hindoedorpjes hebben kinderorakels. Of denken dat er kinderen zijn die door een godheid wordt bestuurd, die vervolgens ook religieuze uitspraken doen.
Zijn die kinderen ook moslims ?
Dat ging ook niet over specifieke opmerkingen van jou, meer een algemeen goed bedoeld advies.quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:33 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Haha, oke.
Maar nou weet ik ook niet wat ik dan zo 'stellig' heb uitgesproken. Soms ben ik wel fel in mijn schrijven, maar ik probeer me dan gewoon duidelijk te maken. (wat dan weer verkeerd wordt begrepen)
En moslimkinderen zijn ook katholiek, hindoe en Sikhquote:
De term 'moslimkind' lijkt me sowieso stupide. Alsof een kind weloverwogen een religie kan aanhangen. 'Kind van een moslim', oké, maar verder dan dat gaat het niet.quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:37 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
En moslimkinderen zijn ook katholiek, hindoe en Sikh?
IIg tot hun pubertijd ?
Volgens mij snap jij niet helemaal wat ik bedoel met 'moslim'.quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:37 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
En moslimkinderen zijn ook katholiek, hindoe en Sikh?
Ook jij begrijpt het niet helemaal.quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:38 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
De term 'moslimkind' lijkt me sowieso stupide. Alsof een kind weloverwogen een religie kan aanhangen. 'Kind van een moslim', oké, maar verder dan dat gaat het niet.
Dus jij claimt dat de zielen van alle kinderen zich onderworpen hebben aan de wil van Allah ?quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:39 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Volgens mij snap jij niet helemaal wat ik bedoel met 'moslim'.
'Moslim' staat niet voor actief deelnemer van Mohammed's boodschap, maar een ziel die zich heeft onderworpen aan de wil van Allah. Wanneer Jezus en Abraham bijv in de Koran moslims worden genoemd bedoelen ze onderworpen aan ZIJN wil, niet van Mohammedsboodschap.
Hmm.. en een kind kan dit doen, denk je?quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:39 schreef Triggershot het volgende:
'Moslim' staat niet voor actief deelnemer van Mohammed's boodschap, maar een ziel die zich heeft onderworpen aan de wil van Allah.
Nee, jij maakt de fout door je religie te presenteren als breed geldende waarheid en dat is het natuurlijk niet. Dat jij dat allemaal gelooft is prima, maar dat je gaat roepen dat mijn kinderen moslims zijn is echt diepzwakzinnig.quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ook jij begrijpt het niet helemaal.
Lets try again.quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:41 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Dus jij claimt dat de zielen van alle kinderen zich onderworpen hebben aan de wil van Allah ?
Dat klinkt best wel.. fout.
Jij hebt geen idee wat ik geloof, laten we dat voorop stellen.quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:42 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, jij maakt de fout door je religie te presenteren als breed geldende waarheid en dat is het natuurlijk niet. Dat jij dat allemaal gelooft is prima, maar dat je gaat roepen dat mijn kinderen moslims zijn is echt diepzwakzinnig.
Kijk, dat klinkt al een stuk beter.quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:43 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Lets try again.
Kinderen tot hun puberteit, worden in de Islam gezien als 'moslims' diegenen die zich hebben onderworpen aan de wil van Allah, daarmee doelt men op dat als kinderen voor hun puberteit sterven, dat Allah hun zielen als 'moslims' accepteert, en of dat ze pas verantwoordelijk worden voor hun daden na dat ze in de puberteit een standpunt in het leven hebben genomen en daarop voortleven, wat tegen de wil van Allah is.
Een kind kan wat doen? Er wordt geen verwachtingen of verantwoordelijkheden richting een kind geschoven.quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hmm.. en een kind kan dit doen, denk je?
Ik denk namelijk, net als jigzoz, dat kinderen dat helemaal niet kunnen.
Mwuah, kindersoldaten zijn vrijwel incidenteel, het zijn vooral groeperingen die geen georganiseerde structuur hebben en een tekort aan aanhang / manschappen die uit louter noodzaak kinderen gaan ronselen.quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:44 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Kijk, dat klinkt al een stuk beter.
Is dat ook een van de redenen dat men in het midden oosten vaak kindsoldaten gebruikt ?
Zich onderwerpen aan de wil van Allah.quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:45 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Een kind kan wat doen? Er wordt geen verwachtingen of verantwoordelijkheden richting een kind geschoven.
Maar misschien bedoel je daar iets anders dan ik erin lees. Maar wat ik daar lees is: "indien een kind een moslim is, heeft hij/zij zich onderworpen aan de wil van Allah."quote:'Moslim' staat niet voor actief deelnemer van Mohammed's boodschap, maar een ziel die zich heeft onderworpen aan de wil van Allah.
Misschien leg je het wat onhandig uit, dat zou kunnen.quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:48 schreef Triggershot het volgende:
Damn, bepaalde atheist(en) even Molurus en Angstaangevend uitgesloten, zijn behoorlijk traag van begrip, dit voor een vrijdenker.
Dat klopt, en omdat een kind nog niet op een leeftijd is om die keuze te maken, wordt hij dan ook beschouwd als een moslim, dwz iemand die sowieso op het juiste pad zit, iemand die sowieso geen fouten maakt, iemand die sowieso in verzoening is met Allah etc etc etc, dat hier pas verandering in komt wanneer ze dus uit de puberteit een pad op gaan wat hier haaks op in is.quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zich onderwerpen aan de wil van Allah.
Je zei namelijk dit:
[..]
Maar misschien bedoel je daar iets anders dan ik erin lees. Maar wat ik daar lees is: "indien een kind een moslim is, heeft hij/zij zich onderworpen aan de wil van Allah."
En dat klinkt voor mij als een keuze van dat kind. En dan zeg ik: een kind kan zo'n keuze helemaal niet maken. Een kind "moslim" noemen is onzin.
Mwuah nee, ik ben zeker niet beetje vies van wat getroll en als je het zelf dan ook doet en men gaat zijn of haar achterlijke generalisaties wat ik voorheen getroll acht een serieuzer vorm geven, dan zoek je het een beetje op als je het mij vraagt.quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Misschien leg je het wat onhandig uit, dat zou kunnen.
Ja, je weet je humor dan ook zo goed te verbergen dat ik dacht dat je het echt meende. Sorry hoor.quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:52 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mwuah nee, ik ben zeker niet beetje vies van wat getroll en als je het zelf dan ook doet en men gaat zijn of haar achterlijke generalisaties wat ik voorheen getroll acht een serieuzer vorm geven, dan zoek je het een beetje op als je het mij vraagt.
Niet gericht tot jou btw.
Uh....quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:51 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat klopt, en omdat een kind nog niet op een leeftijd is om die keuze te maken, wordt hij dan ook beschouwd als een moslim, dwz iemand die sowieso op het juiste pad zit, iemand die sowieso geen fouten maakt, iemand die sowieso in verzoening is met Allah etc etc etc, dat hier pas verandering in komt wanneer ze dus uit de puberteit een pad op gaan wat hier haaks op in is.
Let wel, dat een kind 'moslim' geacht wordt, betekent niet dat hem de verwachtingen en verantwoordelijkheden van een moslim wordt toegeschreven, het heeft enkel betrekking op hoe Allah hem in de Islam benaderd.
als jij als kind sterft ben je matties met God.quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:06 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Uh....
Hoewel mijn ouders, voorouders zijn opgegroeid als moslims (geen echte aanhangers trouwens), begrijp ik niets van wat je hier schrijft.
Nu weet ik dus wat al de anderen dachten toen ik over God en de Bijbel schreef....
Oh! Het begint te dagen.quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:10 schreef Triggershot het volgende:
[..]
als jij als kind sterft ben je matties met God.
Wanneer wordt jij nu eens een godeloze heiden? Ik dacht dat je jaren terug al over die religie onzin heen gegroeid was ?quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hoezo, jij gaat dan misschien wel eeuwig lijden in de hel, je kinderen kunnen nog gered worden.
Gevalletje realpolitik.quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:15 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Wanneer wordt jij nu eens een godeloze heiden? Ik dacht dat je jaren terug al over die religie onzin heen gegroeid was ?
Op een forum hoeft dat toch niet?quote:
Je zou je eens af kunnen vragen of er ooit een kind beter is geworden van religieus zijn.quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:06 schreef Molurus het volgende:
Maar goed, om even hardop te denken en wellicht ook de advocaat van de duivel te spelen:
Het is waar dat een kind moeilijk voor een religie kan kiezen. Maar gegeven het feit dat mensen onmiskenbaar een natuurlijk talent voor religie hebben, ook kinderen, moeten we kinderen dan volledige vrijheid geven om diverse religies 'uit te proberen'?
Zelf vind ik dat niet zo'n heel aantrekkelijk idee. Persoonlijk lijkt het mij het beste voor kinderen om ze juist rationeel en gestructureerd denken bij te brengen, en niet het soort zweverig en onsamenhangend soort denken dat zo kenmerkend lijkt te zijn voor de diverse religies.
Maar wie ben ik om te zeggen dat het een of het ander werkelijk beter is voor kinderen? Dat lijkt me lastig te beoordelen: de mens heeft tenslotte niet voor niets een talent voor religie.
Als ik dit soort dingen echter zie, dan vind ik dat dus oprecht heel erg eng:
Hangt er vanaf hoe belangrijk je leven is verwikkeld met FOK! he, je kent het zolder gevalletje wel.quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:18 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Op een forum hoeft dat toch niet?
Evolutie heeft nogal de neiging om zaken die negatief uitwerken er keihard uit te filteren.quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:19 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Je zou je eens af kunnen vragen of er ooit een kind beter is geworden van religieus zijn.
Omdat het van ouders op kinderen doorgegeven wordt, er doorgaans aangezet wordt tot flink wat kinderen krijgen, er de dreiging van een hel is, er de beloning van een hemel is, er vaak nogal vijandig wordt gereageerd op geloofsafval, enzovoort.quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Evolutie heeft nogal de neiging om zaken die negatief uitwerken er keihard uit te filteren.
Zolang we niet volledig begrijpen waarom dat in het geval van religie niet is gebeurd kunnen we niet zomaar aannemen dat het niet positieve aspecten heeft.
Kennelijk werkt gelovigheid dus positief uit op de voortplanting. Dat is dan een succes in evolutionaire zin. Welke andere criteria voor 'positief' zijn er?quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:23 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Omdat het van ouders op kinderen doorgegeven wordt, er doorgaans aangezet wordt tot flink wat kinderen krijgen, er de dreiging van een hel is, er de beloning van een hemel is, er vaak nogal vijandig wordt gereageerd op geloofsafval, enzovoort.
Als jij een mogelijk positief aspect weet, dan hoor ik het graag. Ik kan er geen enkele bedenken.
Ik begrijp het verband niet helemaal, maar als je ooit nog je memoires gaat schrijven dan hou ik me aanbevolen.quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:20 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hangt er vanaf hoe belangrijk je leven is verwikkeld met FOK! he, je kent het zolder gevalletje wel.
Ah, op die manier.quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Kennelijk werkt gelovigheid dus positief uit op de voortplanting. Dat is dan een succes in evolutionaire zin. Welke andere criteria voor 'positief' zijn er?
Wat jou gelukkig maakt is het directe resultaat van evolutie.quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:28 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ah, op die manier.
Ik vind geluksbeleving eigenlijk belangrijker. Ik heb tenslotte liever dat mijn kinderen gelukkig zijn, dan dat ze allemaal 15 kinderen krijgen.
Zoals ik keer op keer probeer te zeggen, religie maakt de mens gelukkig. Dat is ook positief, niet?quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:28 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ah, op die manier.
Ik vind geluksbeleving eigenlijk belangrijker. Ik heb tenslotte liever dat mijn kinderen gelukkig zijn, dan dat ze allemaal 15 kinderen krijgen.
Sommige 'atheisten' hebben decadente geindoctrineerde opvattingen en generalisaties over geloof en religieuze zaken, daar kan ik mij niet in vinden, veel gelovigen een dogmatische intolerantie voor alles wat niet in het straatje past, kan mij in geen van beide kwalen vinden of plaatsen, kies meer voor de fundamentele 'humane' zaken die beide overtuigingen verbind.quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:28 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Ik begrijp het verband niet helemaal, maar als je ooit nog je memoires gaat schrijven dan hou ik me aanbevolen.
In de chemische processen wel.quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er is niet zoiets als objectief geluk.
Als dat werkelijk zo is, wat wat mij betreft in principe nog een open vraag is zonder empirische verificatie.quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:29 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Zoals ik keer op keer probeer te zeggen, religie maakt de mens gelukkig. Dat is ook positief, niet?
Hm. Maf dat het in religieuze landen dan altijd zo kut is.quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:29 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Zoals ik keer op keer probeer te zeggen, religie maakt de mens gelukkig. Dat is ook positief, niet?
True, je kunt wellicht vaststellen of iemand geluk ervaart of niet. Mijn punt was meer dat de vraag 'wat maakt gelukkig' afhankelijk is van hoe iemand in elkaar zit. En dat is weer het resultaat van evolutie.quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:32 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In de chemische processen wel.
Ja, ik begreep je punt, wilde alleen eigenwijs doen.quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
True, je kunt wellicht vaststellen of iemand geluk ervaart of niet. Mijn punt was meer dat de vraag 'wat maakt gelukkig' afhankelijk is van hoe iemand in elkaar zit. En dat is weer het resultaat van evolutie.
Wij vinden vetten, suikers en zout niet lekker omdat ze objectief lekker zijn, maar omdat het zeldzame en waardevolle voedingsstoffen waren in ons directe evolutionaire verleden.
Dan nog was het een mooie aanleiding om het punt nog wat verder te verduidelijken, waarvoor mijn dank.quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:35 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja, ik begreep je punt, wilde alleen eigenwijs doen.
Wat ik ook al eerder probeer uit te leggen: Religie maakt mensen gelukkig omdat het hen helpt dit leven vol pijn en verdriet te verdragen. Ze begrijpen waarom dat er is en als je het begrijpt, maakt het je rustig.quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als dat werkelijk zo is, wat wat mij betreft in principe nog een open vraag is zonder empirische verificatie.
Maar als we dat nou eens aannemen, wat op zich gegeven het menselijke talent voor religie nog best plausibel is, dan werpt zich direct een interessante vraag op: waarom maakt religie mensen gelukkig? Wat is het evolutionaire voordeel daarvan, als het een evolutionaire achtergrond heeft? (En dat denk ik wel.)
Onder slechte omstandigheden heeft men wellicht meer behoefte aan religie.quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:33 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hm. Maf dat het in religieuze landen dan altijd zo kut is.
Dat zelfde geldt voor de pijn en het verdriet die je denkt dat daarmee opgelost worden: ook die zijn een succes in evolutionaire zin. Waarom zouden ze dan opgelost moeten worden?quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:38 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Wat ik ook al eerder probeer uit te leggen: Religie maakt mensen gelukkig omdat het hen helpt dit leven vol pijn en verdriet te verdragen. Ze begrijpen waarom dat er is en als je het begrijpt, maakt het je rustig.
Wat het evolutie gedeelte betreft, daar heb ik geen wetenschappelijk antwoord op. Maar ik denk, zoals je eerder schreef: 'Kennelijk werkt gelovigheid dus positief uit op de voortplanting. Dat is dan een succes in evolutionaire zin.'
Hoezo ? Evolutie werkt obv ietwat ruimere tijdschalen de de paar millennia dat wij "beschaving" hebben.quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:33 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hm. Maf dat het in religieuze landen dan altijd zo kut is.
Het wordt niet opgelost. Nog niet, tenminste. Maar je leert door de wegwijzers in de religie wel hoe je ermee moet omgaan. En dan ga je het loslaten. In de zin dat het niet je leven beheerst. Dat er andere belangrijkere dingen zijn om nu voor te leven.quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat zelfde geldt voor de pijn en het verdriet die je denkt dat daarmee opgelost worden: ook die zijn een succes in evolutionaire zin. Waarom zouden ze dan opgelost moeten worden?
Nou, feitelijk bestaat de moderne mens dan ook nog maar enkele millennia.quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:43 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Hoezo ? Evolutie werkt obv ietwat ruimere tijdschalen de de paar millennia dat wij "beschaving" hebben.
Oké. Er is dus een verklaring te vinden voor de slechte leefomstandigheden in religieuze landen. Is er ook een voorbeeld te noemen, al is het er maar één, van een land waar het dankzij religie juist wél beter gaat?quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Onder slechte omstandigheden heeft men wellicht meer behoefte aan religie.Dat sluit nog steeds niet uit dat het positief uitwerkt voor die mensen, ondanks de slechte omstandigheden.
Maar is dat dan niet gewoon een zeer gecompliceerde manier om 'te leren omgaan' met iets dat juist geëvolueerd is om je gedrag te beïnvloeden?quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:44 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Het wordt niet opgelost. Nog niet, tenminste. Maar je leert door de wegwijzers in de religie wel hoe je ermee moet omgaan. En dan ga je het loslaten. In de zin dat het niet je leven beheerst. Dat er andere belangrijkere dingen zijn om nu voor te leven.
Ik zie eerlijk gezegd niet hoe je het een of het ander denkt te kunnen vaststellen.quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:49 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Oké. Er is dus een verklaring te vinden voor de slechte leefomstandigheden in religieuze landen. Is er ook een voorbeeld te noemen, al is het er maar één, van een land waar het dankzij religie juist wél beter gaat?
Turkije.quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:49 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Oké. Er is dus een verklaring te vinden voor de slechte leefomstandigheden in religieuze landen. Is er ook een voorbeeld te noemen, al is het er maar één, van een land waar het dankzij religie juist wél beter gaat?
Ik zal het vanuit religieus oogpunt verklaren: Alles gaat terug naar één punt: God. Hij laat die pijn toe om satan te bewijzen dat er wel degelijk mensen zijn die aan Gods kant staan, al gaat het niet goed met ze (zie Job). Hij wil zoveel mogelijk mensen de kans geven zijn "bewering" te bewijzen. MaarHij heeft ook al gezegd dat het niet eeuwig duurt. Hij gaat ingrijpen. Tot die tijd gaat het gewoon zo zoals het gaat.quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar is dat dan niet gewoon een zeer gecompliceerde manier om 'te leren omgaan' met iets dat juist geëvolueerd is om je gedrag te beïnvloeden?
Pijn en verdriet zijn er namelijk niet voor niets. De meeste andere dieren kennen ze ook, en hebben geen religie nodig om daarmee om te gaan. Waarom wij wel?
Ik verwacht niet dat je dit vanuit evolutie kunt verklaren, ik zelf ook niet. Maar het is wel een machtig interessant vraagstuk. Het lijkt nodeloos gecompliceerd. De mens investeert ontzettend veel in religie qua resources.
Maar evolutie heeft de neiging om verspilling van resources juist eruit te filteren. Dus wat is hier aan de hand?
Ik lees hem net.quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:57 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Ik zal het vanuit religieus oogpunt verklaren: Alles gaat terug naar één punt: God. Hij laat die pijn toe om satan te bewijzen dat er wel degelijk mensen zijn die aan Gods kant staan, al gaat het niet goed met ze (zie Job). Hij wil zoveel mogelijk mensen de kans geven zijn "bewering" te bewijzen. MaarHij heeft ook al gezegd dat het niet eeuwig duurt. Hij gaat ingrijpen. Tot die tijd gaat het gewoon zo zoals het gaat.
Uh.. heb ik me duidelijk gemaakt?
Heb je mijn aanvulling daarboven verderop gezien?
Je kunt dan in ieder geval de grote lijnen schetsen. Ik weet ook niet hoe zwaartekracht werkt, maar ik weet wel dat bakstenen doorgaans naar beneden vallen.quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zie eerlijk gezegd niet hoe je het een of het ander denkt te kunnen vaststellen.
Maar dan heb je ook referenties. De zwaartekracht op aarde, en de ruimte waar gewichtloosheid heerst.quote:Op zondag 17 augustus 2014 19:02 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Je kunt dan in ieder geval de grote lijnen schetsen. Ik weet ook niet hoe zwaartekracht werkt, maar ik weet wel dat bakstenen doorgaans naar beneden vallen.
Eigenlijk kan je die twee niet scheiden. Religie beantwoord de vraag: "Waarom."quote:Op zondag 17 augustus 2014 19:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik lees hem net.
Kan ik hieruit concluderen dat je een evolutionaire achtergrond van pijn verwerpt?Dat kan nog een interessante discussie worden.
Tuurlijk. En zouden we maar drie landen tot onze beschikking hebben, dan was er ook niets zinnigs over te zeggen. Maar we hebben heel veel landen en ook nog eens een beschreven geschiedenis van eeuwen. Wat altijd en overal terugkomt: religie zorgt voor ellende. Positieve effecten zijn er niet te vinden. Althans, ik zie ze niet.quote:Op zondag 17 augustus 2014 19:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar dan heb je ook referenties. De zwaartekracht op aarde, en de ruimte waar gewichtloosheid heerst.
Mensen, of zelfs een heel land, kun je niet op die manier los zien van religie. Er spelen daar veel meer factoren een rol die allerlei onderlinge relaties hebben.
Als je die relaties negeert zou je nog kunnen gaan denken dat mensen zwaartekracht nodig hebben om te kunnen ademen.
Elke waaromvraag blijkt te bestaan uit hoe antwoorden naarmate je ze ontleedt.quote:Op zondag 17 augustus 2014 19:05 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Eigenlijk kan je die twee niet scheiden. Religie beantwoord de vraag: "Waarom."
En evolutie (wetenschap) beantwoord de vraag: "Hoe."
Ik ook niet. Ik constateer slechts dat als het sommetje onder de streep daadwerkelijk slecht was, dat religie al lang uitgestorven zou moeten zijn.quote:Op zondag 17 augustus 2014 19:09 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Tuurlijk. En zouden we maar drie landen tot onze beschikking hebben, dan was er ook niets zinnigs over te zeggen. Maar we hebben heel veel landen en ook nog eens een beschreven geschiedenis van eeuwen. Wat altijd en overal terugkomt: religie zorgt voor ellende. Positieve effecten zijn er niet te vinden. Althans, ik zie ze niet.
Op diezelfde manier zou je kunnen stellen:quote:Op zondag 17 augustus 2014 19:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik ook niet. Ik constateer slechts dat als het sommetje onder de streep daadwerkelijk slecht was, dat religie al lang uitgestorven zou moeten zijn.
Waarom dat niet is gebeurd is een belangrijke vraag, die eerst beantwoord zal moeten worden.
De percentages criminelen en kankerpatiënten zijn extreem veel lager dan het percentage gelovigen. Dat kan je toch niet zijn ontgaan.quote:Op zondag 17 augustus 2014 19:13 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Op diezelfde manier zou je kunnen stellen:
- Ik constateer slechts dat als het sommetje onder de streep daadwerkelijk slecht was, dat criminaliteit al lang uitgestorven zou moeten zijn.
Of, een beetje extremer:
- Ik constateer slechts dat als het sommetje onder de streep daadwerkelijk slecht was, dat kanker al lang uitgestorven zou moeten zijn.
Wat maakt dat uit?quote:Op zondag 17 augustus 2014 19:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
De percentages criminelen en kankerpatiënten zijn extreem veel lager dan het percentage gelovigen. Dat kan je toch niet zijn ontgaan.
Dat het een duidelijk veel harder eruit gefilterd wordt dan het ander. Daaruit kan ik alleen concluderen dat criminaliteit en kanker duidelijk slechter uitwerken op de overlevingskansen van mensen dan religie.quote:
Het aantal kankergevallen stijgt al tientallen jaren. Ook in relatieve zin.quote:Op zondag 17 augustus 2014 19:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat het een duidelijk veel harder eruit gefilterd wordt dan het ander. Daaruit kan ik alleen concluderen dat criminaliteit en kanker duidelijk slechter uitwerken op de overlevingskansen van mensen dan religie.
Voornamelijk omdat we steeds ouder worden. En in hoeverre dat zinvol is vanuit een evolutionair standpunt is natuurlijk maar de vraag. Zolang je geen kinderen krijgt en ook niet bijdraagt aan het succes van je genen in andere familieleden is je bestaan evolutietechnisch gezien zinloos.quote:Op zondag 17 augustus 2014 19:22 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Het aantal kankergevallen stijgt al tientallen jaren. Ook in relatieve zin.
Veroudering, waaronder rugslijtage, is iets dat alleen bestreden wordt zover het het succes van je genen ten goede komt natuurlijk. Sterker nog: het is cruciaal dat we uiteindelijk 'op' zijn en dood gaan.quote:Op zondag 17 augustus 2014 19:22 schreef Jigzoz het volgende:
Maar oké, ander voorbeeld: als we echt niks aan een slechte rug hadden gehad (die heeft iedereen) dan had de evolutie die er allang uitgefilterd.
De vraag die mij bezighoudt is: hoe kan het dat gemeenschappen waarin die 'drang, dreiging en manipulatie' bestaan het beter doen dan seculiere leefgemeenschappen?quote:Op zondag 17 augustus 2014 19:22 schreef Jigzoz het volgende:
Hoe dan ook: religies hebben zo hun methoden om te overleven. Ik kan het rijtje nog wel een keer gaan opnoemen, maar dat lijkt me nutteloos. Als er in religie geen enkele drang, dreiging of manipulatie was geweest, dan had je een punt. Helaas zijn die drang, dreiging en manipulatie er wel.
Interessant, maar als je merkt dat het strijden tegen jezelf, niet lukt. Dat is dan toch het besef dat je geen vrije wil hebt?, want je eet drinkt niet uit vrije wil. Je honger, emoties dwingen je daar toe?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 10:51 schreef k3vil het volgende:
[..]
In alle gevallen is het het beste om je eigen egoisme te bestrijden. Die van een ander kun je niet bestrijden (en ook niet zien overigens - het is je eigen egoisme gezien in anderen).
Wanneer je je eigen egoisme bestrijdt, dan zul je opmerken dat je eigen lichaam jou tegenwerkt. Het egoisme wilt namelijk voor zichzelf genieten in deze wereld. Hou je deze strijd vol, zonder toe te geven aan het eigen egoisme, dan komt gelijdelijk het besef dat geen vrije wil hebt.
Dit besef geeft je een haat tegen datgene wat jou je vrije wil ontneemt, en liefde voor datgene wat jou bevrijdt. Dit heet "those who hate evil Love the Lord". Wanneer je de "Love the Lord" hebt, dan geef je ook om alle (geen uitzondering daargelaten) mensen, en alle mensen geven om jou.
Er is geen moraal te vinden op het vlak van liefde of haat, alleen aantrekking of afstoting. De reden waarom religieuzen zo zot zijn op moraal, is omdat het menselijk egoisme zich daarin verheerlijkt voelt. Immers als je goede handelingen doet, ben je zelf goed en voel je je goed.
Omdat religies veel kinderen krijgen voorschrijven, terwijl 'wij' nu juist de tijd en aandacht die vroeger in het krijgen en opvoeden van kinderen ging zitten gebruiken om extra geld te verdienen. Dat is toch logisch?quote:Op zondag 17 augustus 2014 19:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voornamelijk omdat we steeds ouder worden. En in hoeverre dat zinvol is vanuit een evolutionair standpunt is natuurlijk maar de vraag. Zolang je geen kinderen krijgt en ook niet bijdraagt aan het succes van je genen in andere familieleden is je bestaan evolutietechnisch gezien zinloos.
Dus ik zie geen reden om te denken dat evolutie kanker op hoge leeftijd eruit filtert.
[..]
Veroudering, waaronder rugslijtage, is iets dat alleen bestreden wordt zover het het succes van je genen ten goede komt natuurlijk. Sterker nog: het is cruciaal dat we uiteindelijk 'op' zijn en dood gaan.
Ik vind het toch moeilijk om religie in dat licht te zien: ook zeer jonge mensen zijn gelovig.
[..]
De vraag die mij bezighoudt is: hoe kan het dat gemeenschappen waarin die 'drang, dreiging en manipulatie' bestaan het beter doen dan seculiere leefgemeenschappen?
Natuurlijk hebben wij meer welvaart, maar bezien vanuit evolutie zijn we een mislukking.
Logisch, weet ik niet. Maar rationeel is het zeker niet. Kennelijk zet religie dus aan tot evolutionair positief gedrag, daar waar mensen die dat zonder religie proberen - rationeel of niet - daar kennelijk niet in slagen maar blijven hangen in een (ongetwijfeld geëvolueerde instinctieve) hang naar materiele bezittingen.quote:Op zondag 17 augustus 2014 19:31 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Omdat religies veel kinderen krijgen voorschrijven, terwijl 'wij' nu juist de tijd en aandacht die vroeger in het krijgen en opvoeden van kinderen ging zitten gebruiken om extra geld te verdienen. Dat is toch logisch?
Niet mee eens. Atatürk heeft met succes Turkije voor een deel geseculariseerd toch? En hoe heeft Turkije baat gehad bij religie dan?quote:
Wat? Noem je dat een positieve kant? Ja, als je de lat zo laag legt...quote:Op zondag 17 augustus 2014 19:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Logisch, weet ik niet. Maar rationeel is het zeker niet. Kennelijk zet religie dus aan tot evolutionair positief gedrag, daar waar mensen die dat zonder religie proberen - rationeel of niet - daar kennelijk niet in slagen maar blijven hangen in een (ongetwijfeld geëvolueerde instinctieve) hang naar materiele bezittingen.
Dus als je naar positieve effecten van religie zoekt: there you go.
Waarom religie er beter in slaagt om voortplanting - en daarmee evolutionair succes - te prediken dan wij rationele denkers is wat mij betreft een zeer interessante vraag. Het is bijna een paradox.
Heeft Ataturk niet gedaan, dat is een misvatting.quote:Op zondag 17 augustus 2014 19:35 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Niet mee eens. Atatürk heeft met succes Turkije voor een deel geseculariseerd toch? En hoe heeft Turkije baat gehad bij religie dan?
Helder.quote:Op zondag 17 augustus 2014 19:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Heeft Ataturk niet gedaan, dat is een misvatting.
Turkije is op dit moment democratischer dan ooit te voren, met name vergeleken met Ataturk en de seculieren aan de macht na hem.
De positieve kant is dat religie mensen kennelijk een groter succes maakt dan ze zonder zouden zijn.quote:Op zondag 17 augustus 2014 19:37 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wat? Noem je dat een positieve kant? Ja, als je de lat zo laag legt...
Je kunt ongetwijfeld genoeg dingen aanwezen die Erdogan democratischer kan doen, maar onder zijn regime zijn de minderheden prominent naar voren gekomen, rechten verworven, staatsubsidies voor behoudt van eigen identiteit en cultuur gekregen, iets waardoor iemand 15 jaar geleden nog werd opgesloten of moest vluchten.quote:Op zondag 17 augustus 2014 19:39 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Helder.Misschien off-topic dit, maar ik snap je beweegredenen.
Toch lijkte Erdogan niet heel democratisch, maar goed. Dat is mijn persoonlijke mening.
Even hertaald: door religie krijgen mensen meer kinderen.quote:Op zondag 17 augustus 2014 19:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
De positieve kant is dat religie mensen kennelijk een groter succes maakt dan ze zonder zouden zijn.
En dat is niet de lat hoog of laag leggen, dat is een objectieve constatering. Mijn vraag is niet of religie positief uitwerkt voor mensen - dit wordt eenvoudig gesteund door de feiten. Mijn vraag is: waarom werkt het positief uit?
Correct. Nogmaals: als je andere objectieve criteria weet, ik hou me aanbevolen. "Geluk" als criterium wordt indirect ook weer bepaald door wie wel en door wie niet kinderen krijgt.quote:Op zondag 17 augustus 2014 19:42 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Even hertaald: door religie krijgen mensen meer kinderen.
Hm, nou ja. We praten echt totaal langs elkaar heen. Maar goed, laat maar. Het is verder geen halszaak.quote:Op zondag 17 augustus 2014 19:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Correct. Nogmaals: als je andere objectieve criteria weet, ik hou me aanbevolen. "Geluk" als criterium wordt indirect ook weer bepaald door wie wel en door wie niet kinderen krijgt.
Grinnik, het is gewoon een lastig vraagstuk denk ik.quote:Op zondag 17 augustus 2014 19:47 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hm, nou ja. We praten echt totaal langs elkaar heen. Maar goed, laat maar. Het is verder geen halszaak.
Religie een evolutionair succes? Omdat je aangespoord wordt flink kinderen te krijgen.quote:Op zondag 17 augustus 2014 19:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Grinnik, het is gewoon een lastig vraagstuk denk ik.Hoe dan ook is de vraag of religie goed of slecht is niet zo zwart-wit als die op het oog lijkt.
Begrijp me niet verkeerd: ik ben zelf ook geen fan van religie, en als ik zie hoe gelovigen soms denken over bijvoorbeeld moderne wetenschap dan denk ik ook: dat is niet goed.
Maar als ik mijn voorliefde voor wetenschap en rationeel denken even aan de kant zet, en probeer hier objectief naar te kijken dan kan ik eigenlijk niet zeggen dat religie iets slechts is. Het lijkt zoals gezegd een evolutionair succes te zijn. Wat ik alleen niet kan plaatsen is: waarom?
Aha. En welke kennis die wij nu hebben ondermijnt dat idee dan?quote:Op zondag 17 augustus 2014 19:54 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Religie een evolutionair succes? Omdat je aangespoord wordt flink kinderen te krijgen.
In tijden dat we wat minder kennis van zaken hadden was het wellicht nog wel een moreel houvast voor de meesten.
Hmmm..quote:Op zondag 17 augustus 2014 19:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Aha. En welke kennis die wij nu hebben ondermijnt dat idee dan?
quote:
Mhm.. Zou het überhaupt iets met elkaar te maken hebben? De denkbeelden van mensen kunnen losstaan van hun vermogen tot reproductie.quote:Op zondag 17 augustus 2014 20:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Op zich is evolutie een prachtig bewijs uit het ongerijmde voor het nut van religie. Dat zo weinig gelovigen daarop inhaken verbaast me eigenlijk.
"Wat het nut is weet ik niet, maar dat bijna iedereen religieus is pleit voor de veronderstelling dat religie goed is voor mensen".
Ik vind het zelf niet eenvoudig om daar echt iets tegenin te brengen.
Als de evolutietheorie nou eens wetenschappelijk geaccepteerd werd, maar mensen die uit apen voortkomen, come on, btw, waar zijn al die missing links.quote:Op zondag 17 augustus 2014 20:13 schreef robin007bond het volgende:
Wellicht dat veel gelovigen dat argument niet gebruiken omdat je dan eerst de evolutietheorie moet accepteren.
Als je trollt, doe het dan iets minder opzichtig.quote:Op zondag 17 augustus 2014 20:15 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als de evolutietheorie nou eens wetenschappelijk geaccepteerd werd, maar mensen die uit apen voortkomen, come on, btw, waar zijn al die missing links.
Er zijn juist bergen gelovigen die evolutietheorie volledig accepteren. Ik zeg: gemiste kans.quote:Op zondag 17 augustus 2014 20:13 schreef robin007bond het volgende:
Wellicht dat veel gelovigen dat argument niet gebruiken omdat je dan eerst de evolutietheorie moet accepteren.
Laatste troll poging dan :quote:Op zondag 17 augustus 2014 20:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je trollt, doe het dan iets minder opzichtig.
Nog steeds niet begrepen ? We stammen niet af van apen, we hebben wel met de apen een gemeenschappelijke voorvader.quote:Op zondag 17 augustus 2014 20:15 schreef Triggershot het volgende:
Als de evolutietheorie nou eens wetenschappelijk geaccepteerd werd, maar mensen die uit apen voortkomen, come on,
In evolutie bestaat niet iets als een missing link. Ook hier reeds meermaals aangetoond.quote:btw, waar zijn al die missing links.
quote:Op zondag 17 augustus 2014 20:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je trollt, doe het dan iets minder opzichtig.
Dat is inderdaad wel erg.quote:Op zondag 17 augustus 2014 20:22 schreef Triggershot het volgende:
Zie Molurus, er is altijd wel iemand.
Nou ja, eigenlijk zijn we gewoon apen.quote:Op zondag 17 augustus 2014 20:21 schreef ATON het volgende:
[..]
Nog steeds niet begrepen ? We stammen niet af van apen, we hebben wel met de apen een gemeenschappelijke voorvader.
Waarom??quote:Op zondag 17 augustus 2014 19:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Grinnik, het is gewoon een lastig vraagstuk denk ik.Hoe dan ook is de vraag of religie goed of slecht is niet zo zwart-wit als die op het oog lijkt.
Begrijp me niet verkeerd: ik ben zelf ook geen fan van religie, en als ik zie hoe gelovigen soms denken over bijvoorbeeld moderne wetenschap dan denk ik ook: dat is niet goed.
Maar als ik mijn voorliefde voor wetenschap en rationeel denken even aan de kant zet, en probeer hier objectief naar te kijken dan kan ik eigenlijk niet zeggen dat religie iets slechts is. Het lijkt zoals gezegd een evolutionair succes te zijn. Wat ik alleen niet kan plaatsen is: waarom?
Ik verwerp inderdaad elke religieuze interpretatie of verklaring daarvan.quote:Op zondag 17 augustus 2014 20:42 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Waarom??
Heb je mij dan niet gelezen? Was ik zo onduidelijk weer?
Maar ik denk eerder omdat wat ik je uitlegde, niet gelooft. Daarom blijf je met de vraag zitten.![]()
Dan zal je blijven zoeken tot je een ons weegtquote:Op zondag 17 augustus 2014 20:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik verwerp inderdaad elke religieuze interpretatie of verklaring daarvan.
Dat werd gezegd van zoveel zaken die inmiddels wel degelijk wetenschappelijk en zonder goden zijn verklaard.quote:Op zondag 17 augustus 2014 20:44 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Dan zal je blijven zoeken tot je een ons weegt
Kijk, dit is dan weer een voorbeeld van waarom religie gelukkig maakt. Vanuit mijn oogpunt heb ik het antwoord al (maakt rustig), terwijl jij blijft zoeken nog (blijft onrustig).quote:Op zondag 17 augustus 2014 20:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat werd gezegd van zoveel zaken die inmiddels wel degelijk wetenschappelijk en zonder goden zijn verklaard.
Ik vind de 'god of the gaps' minder aantrekkelijk dan jij.
Wie zegt dat ik onrustig ben?quote:Op zondag 17 augustus 2014 20:47 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Kijk, dit is dan weer een voorbeeld van waarom religie gelukkig maakt. Vanuit mijn oogpunt heb ik het antwoord al (maakt rustig), terwijl jij blijft zoeken nog (blijft onrustig).
Blijkbaar hebben we het hier over verschillende soorten gelukquote:Op zondag 17 augustus 2014 20:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wie zegt dat ik onrustig ben?
Ik geniet juist van het onbekende! En ik geniet van de kleine voorzichtige stapjes die de wetenschap zet in dat onbekende terrein.
Als ik ergens gelukkig van wordt is het echte kennis, echte vragen, echte mysteries. Religieuze placebo's kunnen daar voor mij echt niet aan tippen.
Het is waar dat wetenschappelijke kennis slechts partieel is. Maar het spijt me het te moeten zeggen: religieuze kennis bestaat helemaal niet.quote:Op zondag 17 augustus 2014 20:58 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Blijkbaar hebben we het hier over verschillende soorten geluk
Wat jij bedoelt is dat je ervan houdt om te zoeken en meer te weten over wetenschap. Wanneer jij praat, praat je over wetenschap (die nog niet alles weet). Wanneer ik praat, praat ik over religie, die mijn geest gelukkig maakt. Ja, jouw geest is ook gelukkig, maar een ander soort gelukkig dan de mijne, want jij blijft nog zoeken om meer te weten. Maar ik zoek niet meer, omdat ik (denk) het antwoord ken.
Je houdt van zoeken, nietwaar?quote:Op zondag 17 augustus 2014 21:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is waar dat wetenschappelijke kennis slechts partieel is. Maar het spijt me het te moeten zeggen: religieuze kennis bestaat helemaal niet.
En jij neemt aan dat ik dat niet doe?quote:Op zondag 17 augustus 2014 21:00 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Je houdt van zoeken, nietwaar?
Waarom zoek je niet over religie?
Maar als je het doe, moet je niet doen terwijl je al een mening hebt erover. Je moet open staan. Met moet bedoel ik niet dat je verplicht bent, hoor. Haha!quote:Op zondag 17 augustus 2014 21:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
En jij neemt aan dat ik dat niet doe?
Je denkt toch niet dat ik een mod van F&L wordt zonder een zekere mate van interesse in religie?
Acht je het mogelijk dat iemand die daar volkomen voor openstaat daar dan toch geen religieuze conclusies uit trekt?quote:Op zondag 17 augustus 2014 21:03 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Maar als je het doe, moet je niet doen terwijl je al een mening hebt erover. Je moet open staan. Met moet bedoel ik niet dat je verplicht bent, hoor. Haha!
En als jouw kinderen liever religieus zijn en 15 koters willen?quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:28 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ah, op die manier.
Die vraagt zegt al dat je hoe dan ook niet bereid bent om open te staan voor religieuze verklaringen. Zelf vind ik dat je het kan begrijpen zonder zelf religieus te worden. Ben je bang dat je het gaat geloven als je je open stelt?quote:Op zondag 17 augustus 2014 21:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Acht je het mogelijk dat iemand die daar volkomen voor openstaat daar dan toch geen religieuze conclusies uit trekt?
Als mijn kinderen ooit religieus worden dan zou ik dat heel erg vinden. Als ze 15 kinderen krijgen lijkt dat me wel tof.quote:Op zondag 17 augustus 2014 21:06 schreef hoatzin het volgende:
[..]
En als jouw kinderen liever religieus zijn en 15 koters willen?
Ik bedoel maar aan te geven dat geluksbeleving strikt persoonlijk is.quote:Op zondag 17 augustus 2014 21:08 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als mijn kinderen ooit religieus worden dan zou ik dat heel erg vinden. Als ze 15 kinderen krijgen lijkt dat me wel tof.
Nee, die vraag zegt alleen maar dat ik beide kanten open houdt als mogelijkheden. Maar kennelijk is het een vereiste om de mogelijkheid dat religieuze conclusies incorrect zijn te verwerpen, als ik je goed begrijp.quote:Op zondag 17 augustus 2014 21:08 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Die vraagt zegt al dat je hoe dan ook niet bereid bent om open te staan voor religieuze verklaringen.
Oh, ik heb volgens mij geen enkele moeite om religieus denken te begrijpen. En nee, ik ben ook niet bang om gelovig te worden als ik de mogelijkheid openhoudt dat religieuze overtuigingen waar zijn.quote:Op zondag 17 augustus 2014 21:08 schreef Meliae. het volgende:
Zelf vind ik dat je het kan begrijpen zonder zelf religieus te worden. Ben je bang dat je het gaat geloven als je je open stelt?
Nee, redenen voor geluk zijn persoonlijk.quote:Op zondag 17 augustus 2014 21:11 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik bedoel maar aan te geven dat geluksbeleving strikt persoonlijk is.
Ja dat is beter geformuleerd.quote:Op zondag 17 augustus 2014 21:13 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, redenen voor geluk zijn persoonlijk.
Ik denk dat roken een beter voorbeeld is dan kanker.quote:Op zondag 17 augustus 2014 19:13 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Op diezelfde manier zou je kunnen stellen:
- Ik constateer slechts dat als het sommetje onder de streep daadwerkelijk slecht was, dat criminaliteit al lang uitgestorven zou moeten zijn.
Of, een beetje extremer:
- Ik constateer slechts dat als het sommetje onder de streep daadwerkelijk slecht was, dat kanker al lang uitgestorven zou moeten zijn.
Ik ontweek die vraag niet. Ik dacht dat ik het had beantwoord met wat ik al schreef. Het komt allemaal neer op God. Maar jij wilt bij voorbaat al denken dat hij niet bestaat en alles wat met Hem te maken heeft is voor jou flauwekul. Dus dan ja, eigenlijke is wetenschap en religie snel met elkaar uitgepraat als de ene de andere helemaal ontkent. Er moet dan helemaal nooit never discussies hierover bestaan zelfs, vind ik. Want alle discussies gaan dan blijven cirkelen.quote:Op zondag 17 augustus 2014 21:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee, die vraag zegt alleen maar dat ik beide kanten open houdt als mogelijkheden. Maar kennelijk is het een vereiste om de mogelijkheid dat religieuze conclusies incorrect zijn te verwerpen, als ik je goed begrijp.
Dat zou ik zelf niet uitleggen als ergens voor open staan.
[..]
Oh, ik heb volgens mij geen enkele moeite om religieus denken te begrijpen. En nee, ik ben ook niet bang om gelovig te worden als ik de mogelijkheid openhoudt dat religieuze overtuigingen waar zijn.
Ik krijg echter nu wel de indruk dat bij jou het exacte tegenovergestelde een rol speelt, gezien hoe je reageert op mijn vraag. (En die volledig ontwijkt.)
Zoals ik het zie verwijt je mij, geheel ten onrechte, dat ik me niet verdiept zou hebben in religie en/of daar niet voor open zou staan.quote:Op zondag 17 augustus 2014 21:20 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Ik ontweek die vraag niet. Ik dacht dat ik het had beantwoord met wat ik al schreef. Het komt allemaal neer op God. Maar jij wilt bij voorbaat al denken dat hij niet bestaat en alles wat met Hem te maken heeft is voor jou flauwekul. Dus dan ja, eigenlijke is wetenschap en religie snel met elkaar uitgepraat als de ene de andere helemaal ontkent. Er moet dan helemaal nooit never discussies hierover bestaan zelfs, vind ik. Want alle discussies gaan dan blijven cirkelen.
Sorry, ik doe het weer. Ik verwijt niet, ik trek een conclusie. Je hebt je misschien verdiept, maar je gelooft niet wat je erover te weten ben gekomen. Dat kan en dat mag, maar toch begrijp ik je ook niet. Haha!quote:Op zondag 17 augustus 2014 21:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zoals ik het zie verwijt je mij, geheel ten onrechte, dat ik me niet verdiept zou hebben in religie en/of daar niet voor open zou staan.
En dat is dan, zover ik kan zien, volledig gebaseerd op het feit dat ik zelf niet religieus ben. En sja... dan noem ik dat gewoon een drogreden.
Dat is dan de verkeerde conclusie die je trekt. Dat je niet begrijpt waarom ik het dan toch niet geloof, dat kan. Maar je kunt daar niet uit concluderen dat ik me er niet in verdiept zou hebben.quote:Op zondag 17 augustus 2014 21:26 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Sorry, ik doe het weer. Ik verwijt niet, ik trek een conclusie. Je hebt je misschien verdiept, maar je gelooft niet wat je erover te weten ben gekomen. Dat kan en dat mag, maar toch begrijp ik je ook niet. Haha!
Tuurlijk. Maar het is slechts 1 van de vele 'stel'-en die er voorbij komen. Over het algemeen tracht ik die een beetje te filteren op de mate waarin ze werkelijk iets over de waarneembare werkelijkheid zeggen.quote:Op zondag 17 augustus 2014 21:26 schreef Meliae. het volgende:
Is er niet ergens in je achterhoofd de gedachte van: stel...
Dat sommige religieuze mensen waaronder dominees enzo, niet genoeg weten over de Bijbel, dat ben ik met je eens. (vaak kan ik hen meer vertellen dan zij mijquote:Op zondag 17 augustus 2014 21:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is dan de verkeerde conclusie die je trekt. Dat je niet begrijpt waarom ik het dan toch niet geloof, dat kan. Maar je kunt daar niet uit concluderen dat ik me er niet in verdiept zou hebben.
Sterker nog: als het gaat om publieke debatten tussen atheïsten en religieuzen - youtube staat er vol mee - zijn de atheïstische debaters over het algemeen veel beter geïnformeerd ten aanzien van religie dan hun religieuze opponenten.
[..]
Tuurlijk. Maar het is slechts 1 van de vele 'stel'-en die er voorbij komen. Over het algemeen tracht ik die een beetje te filteren op de mate waarin ze werkelijk iets over de waarneembare werkelijkheid zeggen.
Want ideeën die noch bevestigd noch ontkracht kunnen worden zijn net zo zinloos als talrijk.
Hoi Selfless. De eerste zin klopt inderdaad.quote:Op zondag 17 augustus 2014 19:28 schreef Selfless het volgende:
[..]
Interessant, maar als je merkt dat het strijden tegen jezelf, niet lukt. Dat is dan toch het besef dat je geen vrije wil hebt?, want je eet drinkt niet uit vrije wil. Je honger, emoties dwingen je daar toe?
Begrijp ik hieruit dat je een JG bent?quote:Op zondag 17 augustus 2014 21:42 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Dat sommige religieuze mensen waaronder dominees enzo, niet genoeg weten over de Bijbel, dat ben ik met je eens. (vaak kan ik hen meer vertellen dan zij mij). Maar het gaat dan ook niet om alle christen stromingen. Er kan maar één uitleg van de Bijbel zijn en door de daden van zo'n stroming kan je zien of die de juiste leer hebben.
Jehovah's Getuigen worden vaak gehaat, maar probeer eens een keer met hen te praten. En te luisteren. Vraag ze wat ze geloven, waarom en wat de bewijzen zijn.
Ga zonder vooroordelen. En dan zouden we verder kunnen praten.
Ik ben geen JG. Ik heb wel met hen bijbelstudie gedaan. Dus je hebt al met ze gepraat. Ze hebben het zeker opgegevenquote:Op zondag 17 augustus 2014 21:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Begrijp ik hieruit dat je een JG bent?
Zo ja, dan ben je zeker niet de eerste die ik tegenkom. Niet in dit forum, noch daarbuiten.
Jijzelf kan bepalen welke wel waar is. Je bestudeert de bijbel, je denkt na en je kijkt. Simpel.quote:Op zondag 17 augustus 2014 21:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
PS: vanzelfsprekend zeggen leden van andere stromingen natuurlijk exact hetzelfde over hun eigen stroming. Dat is het probleem dat Christopher Hitchens (1 van die atheïstische debaters) neerzet met zijn trilemma:
1) of alle religies zijn waar.
2) of alle religies zijn onwaar.
3) of er is 1 ware religie, de rest is onwaar.
1) kan overduidelijk niet waar zijn. 2) is een mogelijkheid, 3) is ook een mogelijkheid, maar is lastiger te verdedigen dan 2). Want dan zou je moeten beargumenteren waarom die ene religie waar is, en de rest onwaar.
Ehh, de waarheid is geen keuze.quote:Op zondag 17 augustus 2014 21:50 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Jijzelf kan bepalen welke wel waar is. Je bestudeert de bijbel, je denkt na en je kijkt. Simpel.
Ik word weer verkeerd begrepenquote:Op zondag 17 augustus 2014 21:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ehh, de waarheid is geen keuze.Dus nee, dat kan ik niet bepalen.
Ah, zo. In dat geval doe ik dat ook: op dit moment heb ik geen enkele reden om te veronderstellen dat er ook maar 1 levende religie is die de waarheid spreekt. Ofwel, optie 2) in het trilemma van Hitchens.quote:Op zondag 17 augustus 2014 21:53 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Ik word weer verkeerd begrepen
Ik bedoel dat je zelf kan bepalen wie de waarheid spreekt.
Er zijn bewijzen, meneerquote:Op zondag 17 augustus 2014 21:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ah, zo. In dat geval doe ik dat ook: op dit moment heb ik geen enkele reden om te veronderstellen dat er ook maar 1 levende religie is die de waarheid spreekt. Ofwel, optie 2) in het trilemma van Hitchens.
Rationele theologie, het idee dat het bestaan van goden bewezen kan worden, is al geruime tijd niet gangbaar meer onder filosofen en theologen.quote:Op zondag 17 augustus 2014 21:58 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Er zijn bewijzen, meneer. Bewijzen. Maar ja, je gelooft ze toch niet, al staat het er duidelijk.
Wat ik heb onderstreep - bijna, heel bijna laat je me even wankelenquote:Op zondag 17 augustus 2014 22:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Rationele theologie, het idee dat het bestaan van goden bewezen kan worden, is al geruime tijd niet gangbaar meer onder filosofen en theologen.
Maar wat voor bewijzen hebben we het dan over? Vermoedelijk doel je hier op de Bijbel, of specifieke passages daarin, maar ik ben dan toch wel benieuwd hoe jij denkt dat tekst - wat voor tekst dan ook - een bewijs voor het bestaan van goden kan zijn.
Maar wellicht loop ik nu iets teveel vooruit door van alles aan te nemen.
Dit lijkt me nou precies zo'n moment om deze even te parkeren, te laten bezinken, en later nog eens te bespreken in hoeverre die tekst nu wel of niet door mensen geschreven zou kunnen zijn.quote:Op zondag 17 augustus 2014 22:06 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Wat ik heb onderstreep - bijna, heel bijna laat je me even wankelen
Maar dan denk ik aan waarom en hoe ik geloof, en de bewijzen. De voorspellingen, de gebeurtenissen. Ja, het is tekst, maar geen mens zou het zo kunnen beschrijven of voorspellen. En alles klopt wel degelijk.
quote:
Er waren hier nog een paar andere posts die verwijderd zijn en mogelijk van belang. Zeker in verband met wat ik allemaal zei.quote:
Eentje maar? Ik ken er zeer vele...quote:Op zondag 17 augustus 2014 21:42 schreef Meliae. het volgende:
Er kan maar één uitleg van de Bijbel zijn en door de daden van zo'n stroming kan je zien of die de juiste leer hebben.
Mee eens, op één dingetje na dan: dat er "eeuwen later" bij mijn weten niet meer allerlei verhalen werden geschreven, maar wel geselecteerd uit het woud aan stukken die de ronde deden. Dat komt in grote mate op hetzelfde neer natuurlijk, zeker als je ook nog eens als kerkleiders een vinger in de pap hebt bij het vertalen. Maar toch wou ik het even zeggen.quote:Op maandag 18 augustus 2014 15:23 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Eentje maar? Ik ken er zeer vele...
Heb jij je trouwens wel eens verdiept in de ontstaansgeschiedenis van de bijbel? Ik krijg sterk de indruk van niet. Want dan zou je weten (of er in ieder geval kennis van moeten hebben) dat "de bijbel" bestaat uit verschillende verhalen van diverse oorsprong die bij elkaar zijn gevoegd tijdens verschillende tijdperken op verschillende plaatsen. Zou is het OT grotendeels ontstaan in de 7e eeuw voor chr. Het NT, dat er door de christenen aan is toegevoegd, is tientallen jaren tot eeuwen na christus opgetekend en tijdens het concilie van Nicea tot stand gekomen na veel gekibbel over wat er wel en niet in moest.
Het idee dat er maar één juiste uitleg mogelijk is, moet haast wel berusten op een dogma. En ik verwed er een goede fles wijn onder, dat dit het aloude "Gods Woord" dogma is. Want God is natuurlijk nooit onduidelijkquote:En jij vindt het raar dat er meer dan 1 uitleg is?
Google eens op "Cargo Cult", dan vind je een voorbeeld dat echt gebeurd is. Er komen geen computers in voor, maar wel moderne westerse voorwerpen, waarvan eilandbewoners dachten dat die door goden gemaakt waren, omdat mensen zoiets niet konden. Er ontstond daar een nieuwe religie.quote:Op maandag 18 augustus 2014 20:47 schreef christen96 het volgende:
omdat het onwaarschijnlijk klinkt is het niet waar?
leg een bosjesman uit wat een computer is en hij bindt het ook onwaarschijnlijk. Wil niet zeggen dat ze bestaan....
Ja toch hoor. Zelfs nog eeuwen later :quote:Op maandag 18 augustus 2014 15:40 schreef Pinpoint het volgende:
Mee eens, op één dingetje na dan: dat er "eeuwen later" bij mijn weten niet meer allerlei verhalen werden geschreven, maar wel geselecteerd uit het woud aan stukken die de ronde deden.
Het woord betekent dat iets "ogenschijnlijk on-waar" is.quote:Op maandag 18 augustus 2014 20:47 schreef christen96 het volgende:
omdat het onwaarschijnlijk klinkt is het niet waar?
leg een bosjesman uit wat een computer is en hij bindt het ook onwaarschijnlijk. Wil niet zeggen dat ze bestaan....
De bedoeling van de Bijbel is dat er maar één uitleg is. Het is de mensen later die het zelf hebben veranderd om hun eigen uitleg eraan te geven om hun eigen stromingen te maken. Maar de oorsprong heeft maar één uitleg.quote:Op maandag 18 augustus 2014 15:23 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Eentje maar? Ik ken er zeer vele...
Heb jij je trouwens wel eens verdiept in de ontstaansgeschiedenis van de bijbel? Ik krijg sterk de indruk van niet. Want dan zou je weten (of er in ieder geval kennis van moeten hebben) dat "de bijbel" bestaat uit verschillende verhalen van diverse oorsprong die bij elkaar zijn gevoegd tijdens verschillende tijdperken op verschillende plaatsen. Zou is het OT grotendeels ontstaan in de 7e eeuw voor chr. Het NT, dat er door de christenen aan is toegevoegd, is tientallen jaren tot eeuwen na christus opgetekend en tot stand gekomen na veel gekibbel over wat er wel en niet in moest.
Zoek anders eens op "canonvorming NT" op Wiki of zo.
En jij vindt het raar dat er meer dan 1 uitleg is?
Oh ja? Waar maak je dat uit op? De evangeliën zijn bijvoorbeeld al zo divers over bepaalde zaken dat er niet één uitleg mogelijk is.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 11:50 schreef Meliae. het volgende:
De bedoeling van de Bijbel is dat er maar één uitleg is.
En trek je daar ook conclusies uit?quote:En mijn kennis over de Bijbel is wat er in de Bijbel zelf staat. Over wat de Bijbel is, waarom de Bijbel en hoe het tot stand is gekomen.
Nee daar gaat evolutie ook helemaal niet over.quote:Want al geloof ik in evolutie, het bewijst niet dat Hij niet bestaat.
Als je de Bijbel bestudeert, kom je vanzelf een aantal zaken tegen die precies aangeven hoe God wilt dat hij aanbeden moet worden. ( vergelijk met andere, later erin geschreven versies en je gaat het verschil kennen). Daaruit maak ik het op. Ik moet erbij zeggen dat je dit niet in een paar uur kan weten.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 13:56 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Oh ja? Waar maak je dat uit op? De evangeliën zijn bijvoorbeeld al zo divers over bepaalde zaken dat er niet één uitleg mogelijk is.
dank voor het real-life voorbeeldquote:Google eens op "Cargo Cult", dan vind je een voorbeeld dat echt gebeurd is. Er komen geen computers in voor, maar wel moderne westerse voorwerpen, waarvan eilandbewoners dachten dat die door goden gemaakt waren, omdat mensen zoiets niet konden. Er ontstond daar een nieuwe religie.
Interessant leesvoer. Wel even de sites overslaan waar de term figuurlijk gebruikt wordt.
Een verschil is, dat die eilandbewoners in de luren gelegd werden door iets wat duidelijk zichtbaar en tastbaar was, en dat voor goddelijk versleten.
dat is dus dezelfde(of eigenlijk nog mindere) zekerheid (ik kan het me niet voorstellen) waarmee een bosjesman kan claimen dat computers niet bestaanquote:Zo vind ik de existentie van een omni-potente God onwaarschijnlijk. Niet omdat ik hem niet kan zien maar omdat de ik eigenschap omni-potent onhoudbaar vind.
Hiermee zeg je dus dat ik de bijbel niet bestudeerd heb. Het tegendeel is waar. Ik ben zwaar christelijk opgevoed en dan weet je het wel.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 15:14 schreef Meliae. het volgende:
Als je de Bijbel bestudeert, kom je vanzelf een aantal zaken tegen die precies aangeven hoe God wilt dat hij aanbeden moet worden.
quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 15:31 schreef christen96 het volgende:
dat is dus dezelfde(of eigenlijk nog mindere) zekerheid (ik kan het me niet voorstellen) waarmee een bosjesman kan claimen dat computers niet bestaan
Ik weet wat je bedoelt, maar ik weet niet hoe ik het je moet uitleggen. Ik zal het er maar houden op dat je niet met de juiste mensen hebt gestudeerd. Dat klinkt misschien arrogant( is niet de bedoeling), maar op dit forum gaan uitleggen zonder een Bijbel ter hand is gewoon onmogelijk.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 15:35 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Hiermee zeg je dus dat ik de bijbel niet bestudeerd heb. Het tegendeel is waar. Ik ben zwaar christelijk opgevoed en dan weet je het wel.catechisaties, jeugverenigingen, bijbelstudies, belijdenis gedaan...
Echter: Hoe meer ik de bijbel bestudeerde, hoe groter de verwarring werd.
En als je dan het onstaan van de bijbel bestudeert valt alles op zijn plekje. De bijbel is grotendeels verzonnen. Het scheppingsverhaal (overgenomen), de zondvloed (overgenomen) Abraham die op kamelen reed, de uittocht, David en Salomo... allemaal geen spoor van terug te vinden.
Vreemd? Nee ik vind van niet.
Dit lijkt me alhaast een contradictie. Wanneer je bewijzen hebt, echte bewijzen, dan spreken we van 'weten' en niet van 'geloven'.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 15:14 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Geen conclusies, ik kijk naar de bewijzen en ik geloof.
[..]
Omdat ik de bewijzen geloof
Hier ga je dequote:Op dinsdag 19 augustus 2014 15:31 schreef christen96 het volgende:
[..]
dank voor het real-life voorbeeld
Ik heb het dus over het feit dat je de bosjesman het uitlegt. Nu zijn bosjesmannen kennelijk niet zo kritisch van aard (ik ken er geen een), maar de overeenkomst is dat ze zich zoiets niet kunnen voorstellen
[..]
dat is dus dezelfde(of eigenlijk nog mindere) zekerheid (ik kan het me niet voorstellen) waarmee een bosjesman kan claimen dat computers niet bestaan
Hier ga je de fout in. In je quote zegt iemand (wie?) dit:quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 15:31 schreef christen96 het volgende:
[..]
dank voor het real-life voorbeeld
Ik heb het dus over het feit dat je de bosjesman het uitlegt. Nu zijn bosjesmannen kennelijk niet zo kritisch van aard (ik ken er geen een), maar de overeenkomst is dat ze zich zoiets niet kunnen voorstellen
[..]
OK, zover de gebruiksaanwijzing, maar ik zie hier nog steeds geen bewijs van een godsbestaan. Begrijp me goed. Ik claim hier geen bestaan van welke god dan ook. Het bewijs van zijn bestaan moet dus van jou komen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 15:14 schreef Meliae. het volgende:
Als je de Bijbel bestudeert, kom je vanzelf een aantal zaken tegen die precies aangeven hoe God wilt dat hij aanbeden moet worden.
De bewijzen zeggen dat God bestaat, waardoor wij geloven al kunnen we hem niet zien. Dat is naar mijn inziens weten en geloven.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 15:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit lijkt me alhaast een contradictie. Wanneer je bewijzen hebt, echte bewijzen, dan spreken we van 'weten' en niet van 'geloven'.
Als je stelt dat je eerst moet geloven dat het bewijzen zijn, dan is dat gewoon een cirkelredenatie. Deductief geldig, maar geen argument voor de waarheid daarvan. Dan kun je net zo goed direct veronderstellen dat het waar is, geheel zonder bewijzen. (Die voegen dan namelijk niets toe.)
Je gelooft of je gelooft niet. Meer kan ik er niet van maken.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 16:13 schreef ATON het volgende:
[..]
OK, zover de gebruiksaanwijzing, maar ik zie hier nog steeds geen bewijs van een godsbestaan. Begrijp me goed. Ik claim hier geen bestaan van welke god dan ook. Het bewijs van zijn bestaan moet dus van jou komen.
Zoals je volgens mij eerder ook beaamde (corrigeer me als ik dat verkeerd heb begrepen) : het zijn alleen bewijzen wanneer je gelooft dat het bewijzen zijn. Sja... dat zijn dan toch helemaal geen bewijzen?quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 16:36 schreef Meliae. het volgende:
[..]
De bewijzen zeggen dat God bestaat, waardoor wij geloven al kunnen we hem niet zien. Dat is naar mijn inziens weten en geloven.
Ik heb dat idd gezegd, maar in een ander context geloof ik. God kan ik niet bewijzen, dat is geloof. Maar dat Hij bestaat, daar wil ik eerst bewijzen van. En dat heb ik.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 16:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zoals je volgens mij eerder ook beaamde (corrigeer me als ik dat verkeerd heb begrepen) : het zijn alleen bewijzen wanneer je gelooft dat het bewijzen zijn. Sja... dat zijn dan toch helemaal geen bewijzen?
Omdat jij in die bewijzen gelooft. Dat is dan een soort afgeleid geloof. Dan kan je beter direct in god geloven, zonder de poespas van bewijzen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 16:48 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Ik heb dat idd gezegd, maar in een ander context geloof ik. God kan ik niet bewijzen, dat is geloof. Maar dat Hij bestaat, daar wil ik eerst bewijzen van. En dat heb ik.
Ach. Nou ja, ik geloof en dat is genoeg voor mij. Want daardoor begrijp ik meer (of naar mijn inziens begrijp ik meer) en het maakt mij rustig.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 17:13 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Omdat jij in die bewijzen gelooft. Dat is dan een soort afgeleid geloof. Dan kan je beter direct in god geloven, zonder de poespas van bewijzen.
Wat mij betreft levert alleen bewijs dat zoveel mogelijk losgekoppeld is van de individuele perceptie van waarheid en gedragen wordt door meerdere onafhankelijke bronnen, een waarheidsgetrouwe benadering van de werkelijkheid op.
Verder: ik vraag me nog steeds af waarom goden zo belangrijk zijn voor mensen, dat ze er nog steeds op voortborduren.
Eerlijk gezegd, ik ook niet, maar bewijzen zie ik nog steeds niet.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 16:41 schreef Meliae. het volgende:
Je gelooft of je gelooft niet. Meer kan ik er niet van maken.
Het klinkt niet alleen alsof het niet klopt, volgens mij rammelt dit echt.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 16:48 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Ik heb dat idd gezegd, maar in een ander context geloof ik. God kan ik niet bewijzen, dat is geloof. Maar dat Hij bestaat, daar wil ik eerst bewijzen van. En dat heb ik.
Het klinkt alsof het niet klopt, maar anders kan ik het niet uitleggen
Wel. In mijn ogen...quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 17:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het klinkt niet alleen alsof het niet klopt, volgens mij rammelt dit echt.
Kijk... het is natuurlijk prima als je gelooft dat er een god bestaat. Maar bewijzen heb je feitelijk niet.
Nietes,quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 16:48 schreef Meliae. het volgende:
God kan ik niet bewijzen, dat is geloof.
Wellens, dus laat maar eens die bewijzen zien.quote:Maar dat Hij bestaat, daar wil ik eerst bewijzen van. En dat heb ik.
Ik denk ook dat er iets niet klopt.quote:Het klinkt alsof het niet klopt, maar anders kan ik het niet uitleggen
Je wilt het niet zien als bewijzen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 17:20 schreef ATON het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd, ik ook niet, maar bewijzen zie ik nog steeds niet.
Dan maken we er toch een gedachtenexperiment van?quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 17:24 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Wel. In mijn ogen...
IK denk aan Openbaring en ik kan niet wachten om jullie te bewijzen dat het echt is. Alleen ben ik bang dat ik dan allang dood ben...
Ik geloof niet en dat maakt me ook rustig. En nu ?quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 17:18 schreef Meliae. het volgende:
Ach. Nou ja, ik geloof en dat is genoeg voor mij. Want daardoor begrijp ik meer (of naar mijn inziens begrijp ik meer) en het maakt mij rustig.
"De werkelijkheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, toch niet verdwijnt."quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 17:24 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Je wilt het niet zien als bewijzen.
Tja, zo werken die religies. Nooit ontevreden klanten.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 17:24 schreef Meliae. het volgende:
Wel. In mijn ogen...
IK denk aan Openbaring en ik kan niet wachten om jullie te bewijzen dat het echt is. Alleen ben ik bang dat ik dan allang dood ben...
En als ik geloof in Het Vliegend Spaghetti monster zou dit voor jou voldoende zijn als bewijs van zijn bestaan ? Nou moe, zo kan ik het ook.quote:
Ik ga het nu uit mijn hoofd zeggen, zonder de teksten.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 17:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan maken we er toch een gedachtenexperiment van?
"Stel er gebeurt dit of dat in de toekomst, wat kunnen wij daar dan uit concluderen?"
Wat voor gebeurtenis in de toekomst zou, volgens jou, bewijzen dat er een god bestaat?
(Had je de edit in mijn vorige post gezien trouwens?)
Toch wel: ik. In de bijbel staat, dat als je de buurvrouw begeert, je daardoor al overspel met haar pleegt.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 17:29 schreef ATON het volgende:
[..]
Tja, zo werken die religies. Nooit ontevreden klanten.
Ik ben eerst ook ongelovig. Net als jullie wilde ik eerst bewijzen zien. Ik stelde me open, ik sloot niets uit, ik dacht: Laat maar zien..quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 17:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het klinkt niet alleen alsof het niet klopt, volgens mij rammelt dit echt.
Kijk... het is natuurlijk prima als je gelooft dat er een god bestaat. Maar bewijzen heb je feitelijk niet.
Ik snap die omweg dan ook niet zo.
Waarom: "ik geloof dat ik bewijzen heb" --> "ik geloof in god"
En niet direct: "ik geloof in god"
Wat voegt die extra stap (die eveneens geloof vereist) voor jou toe?
Nu nietsquote:Op dinsdag 19 augustus 2014 17:27 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik geloof niet en dat maakt me ook rustig. En nu ?
Omdat zij jou niet wilt is het niet tot echte overspel gekomen...quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 17:39 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Toch wel: ik. In de bijbel staat, dat als je de buurvrouw begeert, je daardoor al overspel met haar pleegt.![]()
Dat zag ik wel zitten, zo'n virtual reality ervaring. Dus ik haar begeren. En begeren.. en begeren... maar nee, niks.
Daarvoor is het een gedachtenexperiment. Het gaat me dan ook niet zozeer om specifieke 'voorspellingen' in de Bijbel, maar meer in algemene zin: wat voor soort gebeurtenis zou zoiets kunnen bewijzen?quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 17:35 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Ik ga het nu uit mijn hoofd zeggen, zonder de teksten.
Ik heb grote moeite om dit uit te leggen als een voorspelling. Voor mij heeft dit de charme van een horoscoop, kun je je dat voorstellen?quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 17:35 schreef Meliae. het volgende:
In Openbaring wordt gezegd dat er een 'hoer' gaat opstaan.er wordt over hoer gesproken als het zich niet loyaal toont. Dat duidt dan op de Katholieke kerk. Want als je religieus bent, meng je je niet met de wereld. Maar de paus mengt zich met politiek. Eén voorbeeld van een voorspelling dat is uitgekomen.
Zoals ook met horoscopen: je kunt erin lezen wat je wilt. Maar meestal 'blijkt' het pas achteraf ergens een bewijs van te zijn.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 17:35 schreef Meliae. het volgende:
En één voorbeeld wat er gaat gebeuren:
Er gaat een koning opstaan uit het zuiden (of is het het noorden?), dat zich een tegenstander gaat betonen tegenover een wereldmacht, Amerika. (ergens in Openbaring kan je erop uitmaken dat het Amerika is).
Het zou mij eigenlijk helemaal niet verbazen als Amerika nog tijdens jouw leven, op een normale aardse manier, ten val wordt gebracht. Als dat gebeurt, spreken wij elkaar dan weer?quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 17:35 schreef Meliae. het volgende:
Maar het gaat ze niet lukken om Amerika ten val te brengen, omdat God dat zelf gaat doen (tijdens armageddon). Wat wil zeggen dat geen enkel andere wereldse macht het gaat lukken om Amerika te verslaan, hoe ze ook proberen, omdat God het niet toelaat. Dit wou ik jullie toch echt laten zien...
Als je je kunt openstellen voor bewijzen voor god, dan kun je je toch net zo goed direct openstellen voor god? Ik snap die extra stap echt niet.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 17:40 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Ik ben eerst ook ongelovig. Net als jullie wilde ik eerst bewijzen zien. Ik stelde me open, ik sloot niets uit, ik dacht: Laat maar zien..
En toen ik het zag, teksten uit de Bijbel en ondersteuning ervan, toen geloofde ik.
Dat is een wereldse uitleg. Ik vertrouwde op de Bijbel, en daar staat heel duidelijk dat het werkt.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 17:42 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Omdat zij jou niet wilt is het niet tot echte overspel gekomen...
Ja kijk, zo is er altijd van alles te zeggen als je niet gelooft. De Bijbel is heel iets anders dan horoscopen. Dat is geen vergelijking.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 17:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daarvoor is het een gedachtenexperiment. Het gaat me dan ook niet zozeer om specifieke 'voorspellingen' in de Bijbel, maar meer in algemene zin: wat voor soort gebeurtenis zou zoiets kunnen bewijzen?
[..]
Ik heb grote moeite om dit uit te leggen als een voorspelling. Voor mij heeft dit de charme van een horoscoop, kun je je dat voorstellen?
Maar zelfs als er zeer concrete voorspellingen in de Bijbel stonden, bijvoorbeeld: "Op zondag 7 december 1941 zal Japan de Amerikaanse marinebasis Pearl Harbor gaan aanvallen". Dat staat er niet in, maar stel dat. Wat zou dat dan eigenlijk precies bewijzen en waarom?
[..]
Zoals ook met horoscopen: je kunt erin lezen wat je wilt. Maar meestal 'blijkt' het pas achteraf ergens een bewijs van te zijn.
[..]
Het zou mij eigenlijk helemaal niet verbazen als Amerika nog tijdens jouw leven, op een normale aardse manier, ten val wordt gebracht. Als dat gebeurt, spreken wij elkaar dan weer?
(Amerika is namelijk zo goed als failliet.)
De extra stap?quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 17:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je je kunt openstellen voor bewijzen voor god, dan kun je je toch net zo goed direct openstellen voor god? Ik snap die extra stap echt niet.Ze vereisen beide precies evenveel geloof.
Zo werkt de bijbel dus niet, grapjasquote:Op dinsdag 19 augustus 2014 17:50 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Dat is een wereldse uitleg. Ik vertrouwde op de Bijbel, en daar staat heel duidelijk dat het werkt.![]()
Mooi niet dus. Vandaar dat ik nu ongelovig ben.
Ik heb het dan ook puur over het voorspellende karakter van uitspraken in de Bijbel, niet meer dan dat.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 18:47 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Ja kijk, zo is er altijd van alles te zeggen als je niet gelooft. De Bijbel is heel iets anders dan horoscopen. Dat is geen vergelijking.
Dan nog lijkt het me leuk om hierop terug te komen in het (in jouw ogen) onmogelijke geval dat Amerika toch door aardse dingen valt.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 18:47 schreef Meliae. het volgende:
En nee, Amerika gaat niet ten val worden gebracht door aardse dingen. Ik weet dat
Dat is natuurlijk prima, maar dat heeft dan verder weinig met bewijsvoering te maken. Het is niet alsof de antwoorden in de Bijbel leiden tot de overtuiging dat er een god bestaat, zoals je suggereert. Het is dan meer een soort 'package' deal.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 18:47 schreef Meliae. het volgende:
De extra stap?
Wat ik eerder eigenlijk al heb opgeschreven: De antwoorden maken mij rustig. Ik had vragen over waarom zoveel pijn. Ik wil het ook geloven omdat het me rustig maakt. Het doet mij begrijpen....
Het zou bewijzen dat God bestaat, omdat hij dat allemaal al heeft gezegd (ik geloof niet dat mensen zo ver kunnen vooruitzien)quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 18:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook puur over het voorspellende karakter van uitspraken in de Bijbel, niet meer dan dat.
Maar je leest een beetje over wellicht de belangrijkste vraag in die post heen: stel nu eens dat de Bijbel zeer concrete voorspellingen doet die zeer concreet zijn uitgekomen (gedachtenexperiment!), wat zou dat dan eigenlijk precies bewijzen en waarom?
.
Ik hoop nu bijna dat het in mijn tijd gaat gebeuren....(maar dat is dan nog te vroeg. Zoveel mensen moeten nog gered worden...quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 18:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan nog lijkt het me leuk om hierop terug te komen in het (in jouw ogen) onmogelijke geval dat Amerika toch door aardse dingen valt.
Nee, de antwoorden leiden wel tot mijn geloof. Hoe onbegrijpelijk het ook klinkt.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 18:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk prima, maar dat heeft dan verder weinig met bewijsvoering te maken. Het is niet alsof de antwoorden in de Bijbel leiden tot de overtuiging dat er een god bestaat, zoals je suggereert. Het is dan meer een soort 'package' deal.
Dat is dan toch uitsluitend gebaseerd op de aannames dat:quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:03 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Het zou bewijzen dat God bestaat, omdat hij dat allemaal al heeft gezegd (ik geloof niet dat mensen zo ver kunnen vooruitzien)
Even puur uit interesse: waar haal jij de interpretatie vandaan dat dat zou gaan over Amerika? Ik neem aan dat je dat niet zelf hebt bedacht. (Maar misschien vergis ik me daarin.)quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:03 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Ik hoop nu bijna dat het in mijn tijd gaat gebeuren....(maar dat is dan nog te vroeg. Zoveel mensen moeten nog gered worden...)
Je gelooft dat dat zo is, en dat neem ik zo van je aan.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:03 schreef Meliae. het volgende:
Nee, de antwoorden leiden wel tot mijn geloof. Hoe onbegrijpelijk het ook klinkt.
Jij noemt het drogredenquote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is dan toch uitsluitend gebaseerd op de aannames dat:
a) de mens zo'n voorspelling nooit kan doen, en,
b) dat de mens en de christelijke god de enige mogelijke verklaringen zijn voor die voorspelling?
Dit is nu een schoolvoorbeeld van wat ze noemen een 'argumentum ad ignorantiam': een conclusie gebaseerd op beperkte of totaal afwezige kennis.
Stel nu dat jij in de 16e eeuw was geboren en ik, somehow, erin zou slagen om jou met een tijdmachine een kijkje te laten nemen in deze tijd. Je zou dan bijvoorbeeld vliegtuigen zien rondvliegen. Je zou dan, vermoedelijk, tot de conclusie komen dat dat helemaal niet kan, en al zeker niet dat het een door mensen gemaakte machine zou zijn. Zou dat voor zo'n 16e eeuws persoon een goed argument zijn om te veronderstellen dat god dat vliegtuig heeft gemaakt?
Of moeten we dan gewoon concluderen dat een 16e eeuws persoon dat niet weet en niet kan weten?
Voor meer over deze bekende drogreden, zie ook:
Ik heb het niet zelf bedacht, nee. Haha, het ideequote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Even puur uit interesse: waar haal jij de interpretatie vandaan dat dat zou gaan over Amerika? Ik neem aan dat je dat niet zelf hebt bedacht. (Maar misschien vergis ik me daarin.)
Misschien geloof ik eerder wel maar was ik niet overtuigd..quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je gelooft dat dat zo is, en dat neem ik zo van je aan.
Het is mijn stellige overtuiging dat het geloof vooraf gaat aan de zoektocht naar antwoorden en bewijzen.
Eeehm, mensen kunnen prima naar de toekomst reizen. Of iig kan de tijd voor jou anders verstrijken dan de rest van de wereld; zie de relativiteitstheorie.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:24 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Jij noemt het drogreden
Maar wat het eerder bovenstaande betreft, mensen kunnen niet in de toekomst reizen. Dus het zou nooit gebeuren wat jij daar beschrijft
volgens de regels van de gangbare logica klopt het dan ook niet. Dat is nu eenmaal het lot van de gelovige, Die dient te accepteren dat zijn of haar geloof gewoon een gevoelskwestie is en geen verstandskwestie.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 16:48 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Het klinkt alsof het niet klopt, maar anders kan ik het niet uitleggen
Het is dan ook maar een gedachtenexperiment. Maar om dat probleem geheel te vermijden, vervang hier maar '16e eeuws persoon' door 1 van de mensen in dit plaatje:quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:24 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Jij noemt het drogreden
Maar wat het eerder bovenstaande betreft, mensen kunnen niet in de toekomst reizen. Dus het zou nooit gebeuren wat jij daar beschrijft.
Ik bedoelde: waar heb je die interpretatie van de Bijbel vandaan? Dat dat volgens jou in de Bijbel staat was wel duidelijk.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:24 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Ik heb het niet zelf bedacht, nee. Haha, het idee
Aan de hand van de beschrijvingen die in de bijbel staat over hoe we het kunnen herkennen. Zo stond er ook geschreven over de val van Rome. En dat tijdens Jezus' tijd
Dat bedoelde ik.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:26 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Misschien geloof ik eerder wel maar was ik niet overtuigd..
Ik ben morgen terug. Even wat dingetjes doenquote:Op dinsdag 19 augustus 2014 20:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik.![]()
Het begint met de conclusie, en dan komt pas de zoektocht naar bevestiging.
[ afbeelding ]
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat die conclusie niet juist kan zijn, begrijp me niet verkeerd. Maar wie begint met de conclusie zal altijd wel een bevestiging vinden, ongeacht wat die conclusie is, ongeacht of die conclusie juist is.
En uiteindelijk weet je dan helemaal niets.
De bijbel zit in mijn hoofd. Ik heb met vrienden, familie, broeders en zusters, kerkeraadsleden en dominees "gestudeerd".quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 15:39 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Ik weet wat je bedoelt, maar ik weet niet hoe ik het je moet uitleggen. Ik zal het er maar houden op dat je niet met de juiste mensen hebt gestudeerd. Dat klinkt misschien arrogant( is niet de bedoeling), maar op dit forum gaan uitleggen zonder een Bijbel ter hand is gewoon onmogelijk.
Geen probleem hoor, ik ben een groot voorstander van denkpauzes in discussies.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 20:46 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Ik ben morgen terug. Even wat dingetjes doen
Zo zit ik al maanden te wachten of een zekere Biancodinges terug is van zijn denkpauze...quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 21:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Geen probleem hoor, ik ben een groot voorstander van denkpauzes in discussies.
asjeblief niet, laat die lekker wegblijven, heb ik weer een plekkie vrij op mijn blokkeerlijstjequote:Op dinsdag 19 augustus 2014 21:40 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Zo zit ik al maanden te wachten of een zekere Biancodinges terug is van zijn denkpauze...
Die negeert gewoon consequent alle lastige vragen. Dat vind ik in dit geval reuze meevallen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 21:40 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Zo zit ik al maanden te wachten of een zekere Biancodinges terug is van zijn denkpauze...
Helemaal mee eens!quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:55 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
volgens de regels van de gangbare logica klopt het dan ook niet. Dat is nu eenmaal het lot van de gelovige, Die dient te accepteren dat zijn of haar geloof gewoon een gevoelskwestie is en geen verstandskwestie.
Het jammere is dat dit er voor zorgt dat je niet echt met elkaar kunt debateren, want er valt dan niks meer te zeggen, (Degenen die het wel proberen wordt duidelijk gemaakt dat ze niet meer mogen meespelen omdat ze de regels van het spel niet volgen) dat is zeg maar elke keer als je verteld wordt 'dit klopt niet, dat is een drogreden' enzovoorts.
Deze mensen kenden de Bijbel niet. En al sla je me dood, ik kan me niet in hen verplaatsen. Ik zou niet weten wat ik zou doen of denken als ik één van hen was.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 20:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is dan ook maar een gedachtenexperiment. Maar om dat probleem geheel te vermijden, vervang hier maar '16e eeuws persoon' door 1 van de mensen in dit plaatje:
[ afbeelding ]
Het tijdreizen is voor dit gedachtenexperiment namelijk irrelevant.
Deze mensen hebben nog geen contact gemaakt met 'de menselijke beschaving', en zijn in deze foto met pijl en boog aan het schieten op iets dat ze nog nooit hebben gezien: een vliegtuig.
Maar ik schreef het eerder al, aan de hand van de beschrijvingen hebben de mensen die het hebben bestudeerd, het herkend. Toen ik bijbelstudie deed heb ik het ook bestudeerd en ik geloof hetquote:Op dinsdag 19 augustus 2014 20:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik bedoelde: waar heb je die interpretatie van de Bijbel vandaan? Dat dat volgens jou in de Bijbel staat was wel duidelijk.
Heb je nooit in God geloofd? Ook niet toen je nog heel klein was?quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 20:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik.![]()
Het begint met de conclusie, en dan komt pas de zoektocht naar bevestiging.
[ afbeelding ]
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat die conclusie niet juist kan zijn, begrijp me niet verkeerd. Maar wie begint met de conclusie zal altijd wel een bevestiging vinden, ongeacht wat die conclusie is, ongeacht of die conclusie juist is.
Hoezo dat?quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 20:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
En uiteindelijk weet je dan helemaal niets.
In sommige gevallen is dat laatste zonder meer terecht. Ik heb het een paar keer aan de stok gehad met een poster die probeert met "feiten" het goddelijke te bewijzen. Als ik dan die voorbeelden onder de loep neem, en concludeer dat je ze niet als feiten kunt bestempelen (althans niet als datgene wat die poster erin ziet), word ik negatief genoemd, vijandig enzo. Die overtreedt inderdaad regels van een spel.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:55 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
volgens de regels van de gangbare logica klopt het dan ook niet. Dat is nu eenmaal het lot van de gelovige, Die dient te accepteren dat zijn of haar geloof gewoon een gevoelskwestie is en geen verstandskwestie.
Het jammere is dat dit er voor zorgt dat je niet echt met elkaar kunt debateren, want er valt dan niks meer te zeggen, (Degenen die het wel proberen wordt duidelijk gemaakt dat ze niet meer mogen meespelen omdat ze de regels van het spel niet volgen) dat is zeg maar elke keer als je verteld wordt 'dit klopt niet, dat is een drogreden' enzovoorts.
En welke bijbel gebruikte je daarvoor ? De originele Griekse versie of een vertaling ervan ?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 10:34 schreef Meliae. het volgende:
Toen ik bijbelstudie deed heb ik het ook bestudeerd en ik geloof het
De Hebreeuwse. Ik kan namelijk Hebreeuws lezen...quote:Op woensdag 20 augustus 2014 11:15 schreef ATON het volgende:
[..]
En welke bijbel gebruikte je daarvoor ? De originele Griekse versie of een vertaling ervan ?
Stel dat jij van die stam bent, waar iedereen gelooft dat het iets goddelijks is. En het gebied wordt met rust gelaten (bijv. door verbod van de overheid, omdat ze bang zijn dat het volk uitsterft door virussen waar wij resistent voor zijn). Er komt daar iemand met een theorie over vliegtuigen, de machinetheorie. Dat er misschien met gereedschap nieuw gereedschap gemaakt kan worden waar je nieuwe dingen mee kunt, enz. Af en toe drijft er iets voorbij, dat past in die theorie: een bootje met timmerspullen, een half afgemaakte stoel, enz.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 10:34 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Deze mensen kenden de Bijbel niet. En al sla je me dood, ik kan me niet in hen verplaatsen. Ik zou niet weten wat ik zou doen of denken als ik één van hen was.
Maar met de kennis wat ik nu heb, zou ik machinale, dus duidelijk handgemaakte dingen niet als Gods hand zien
Dat is wel tof.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 11:20 schreef Meliae. het volgende:
[..]
De Hebreeuwse. Ik kan namelijk Hebreeuws lezen...
Dit slaat echt nergens op! Waar willen jullie mij hebben?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 11:20 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Stel dat jij van die stam bent, waar iedereen gelooft dat het iets goddelijks is. En het gebied wordt met rust gelaten (bijv. door verbod van de overheid, omdat ze bang zijn dat het volk uitsterft door virussen waar wij resistent voor zijn). Er komt daar iemand met een theorie over vliegtuigen, de machinetheorie. Dat er misschien met gereedschap nieuw gereedschap gemaakt kan worden waar je nieuwe dingen mee kunt, enz. Af en toe drijft er iets voorbij, dat past in die theorie: een bootje met timmerspullen, een half afgemaakte stoel, enz.
Zou je dan neigen naar die theorie, of toch de sjamaan geloven die zegt dat vliegtuigen goddelijk zijn?
Vind je niet dat in de meeste religies vrouwen onevenredig slecht worden behandeld? De straf die Eva heeft gekregen vind ik bijvoorbeeld echt disproportioneel.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 11:27 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Dit slaat echt nergens op! Waar willen jullie mij hebben?
Ik ben een simpel denkend mens. Ik denk niet aan de 16e eeuw en stammen en wat nog meer. Ik leef nu. Met de kennis van nu. En ik geloof nu. Mijn doel is om dit leven voor mij aangenaam te maken. Toen ik niet geloofde was ik verloren. Nu heb ik spirit om alles te nemen zoals alles is.
Misschien vreemd voor jullie, maar dat is dan niet mijn probleem.
Vraag mij over de Bijbel en ik kan je er veel over vertellen.
Dat vind ik best heftig. "Hij zal over u heerschappij hebben". Vat je dit soort dingen op met een hedendaagse interpretatie of ben je er van overtuigd dat het God's woord is?quote:Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben.
Ik kan niet praten over andere religies. Ook niet over andere stromingen van de christenheid. Maar waar ik mijn studie heb gedaan, daar worden vrouwen helemaal niet slecht behandeld. Ze zijn vrouw, moeder, zuster. en als zodanig krijgen ze respect.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 11:33 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Vind je niet dat in de meeste religies vrouwen onevenredig slecht worden behandeld? De straf die Eva heeft gekregen vind ik bijvoorbeeld echt disproportioneel.
Genesis 3:16
Daarmee wordt niet bedoelt dat de man het recht krijgt zijn vrouw te mishandelen. Maar meer dat de man de eindbeslissing heeft.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 11:33 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dat vind ik best heftig. "Hij zal over u heerschappij hebben". Vat je dit soort dingen op met een hedendaagse interpretatie of ben je er van overtuigd dat het God's woord is?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |