Religie een evolutionair succes? Omdat je aangespoord wordt flink kinderen te krijgen.quote:Op zondag 17 augustus 2014 19:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Grinnik, het is gewoon een lastig vraagstuk denk ik.Hoe dan ook is de vraag of religie goed of slecht is niet zo zwart-wit als die op het oog lijkt.
Begrijp me niet verkeerd: ik ben zelf ook geen fan van religie, en als ik zie hoe gelovigen soms denken over bijvoorbeeld moderne wetenschap dan denk ik ook: dat is niet goed.
Maar als ik mijn voorliefde voor wetenschap en rationeel denken even aan de kant zet, en probeer hier objectief naar te kijken dan kan ik eigenlijk niet zeggen dat religie iets slechts is. Het lijkt zoals gezegd een evolutionair succes te zijn. Wat ik alleen niet kan plaatsen is: waarom?
Aha. En welke kennis die wij nu hebben ondermijnt dat idee dan?quote:Op zondag 17 augustus 2014 19:54 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Religie een evolutionair succes? Omdat je aangespoord wordt flink kinderen te krijgen.
In tijden dat we wat minder kennis van zaken hadden was het wellicht nog wel een moreel houvast voor de meesten.
Hmmm..quote:Op zondag 17 augustus 2014 19:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Aha. En welke kennis die wij nu hebben ondermijnt dat idee dan?
quote:
Mhm.. Zou het überhaupt iets met elkaar te maken hebben? De denkbeelden van mensen kunnen losstaan van hun vermogen tot reproductie.quote:Op zondag 17 augustus 2014 20:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Op zich is evolutie een prachtig bewijs uit het ongerijmde voor het nut van religie. Dat zo weinig gelovigen daarop inhaken verbaast me eigenlijk.
"Wat het nut is weet ik niet, maar dat bijna iedereen religieus is pleit voor de veronderstelling dat religie goed is voor mensen".
Ik vind het zelf niet eenvoudig om daar echt iets tegenin te brengen.
Als de evolutietheorie nou eens wetenschappelijk geaccepteerd werd, maar mensen die uit apen voortkomen, come on, btw, waar zijn al die missing links.quote:Op zondag 17 augustus 2014 20:13 schreef robin007bond het volgende:
Wellicht dat veel gelovigen dat argument niet gebruiken omdat je dan eerst de evolutietheorie moet accepteren.
Als je trollt, doe het dan iets minder opzichtig.quote:Op zondag 17 augustus 2014 20:15 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als de evolutietheorie nou eens wetenschappelijk geaccepteerd werd, maar mensen die uit apen voortkomen, come on, btw, waar zijn al die missing links.
Er zijn juist bergen gelovigen die evolutietheorie volledig accepteren. Ik zeg: gemiste kans.quote:Op zondag 17 augustus 2014 20:13 schreef robin007bond het volgende:
Wellicht dat veel gelovigen dat argument niet gebruiken omdat je dan eerst de evolutietheorie moet accepteren.
Laatste troll poging dan :quote:Op zondag 17 augustus 2014 20:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je trollt, doe het dan iets minder opzichtig.
Nog steeds niet begrepen ? We stammen niet af van apen, we hebben wel met de apen een gemeenschappelijke voorvader.quote:Op zondag 17 augustus 2014 20:15 schreef Triggershot het volgende:
Als de evolutietheorie nou eens wetenschappelijk geaccepteerd werd, maar mensen die uit apen voortkomen, come on,
In evolutie bestaat niet iets als een missing link. Ook hier reeds meermaals aangetoond.quote:btw, waar zijn al die missing links.
quote:Op zondag 17 augustus 2014 20:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je trollt, doe het dan iets minder opzichtig.
Dat is inderdaad wel erg.quote:Op zondag 17 augustus 2014 20:22 schreef Triggershot het volgende:
Zie Molurus, er is altijd wel iemand.
Nou ja, eigenlijk zijn we gewoon apen.quote:Op zondag 17 augustus 2014 20:21 schreef ATON het volgende:
[..]
Nog steeds niet begrepen ? We stammen niet af van apen, we hebben wel met de apen een gemeenschappelijke voorvader.
Waarom??quote:Op zondag 17 augustus 2014 19:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Grinnik, het is gewoon een lastig vraagstuk denk ik.Hoe dan ook is de vraag of religie goed of slecht is niet zo zwart-wit als die op het oog lijkt.
Begrijp me niet verkeerd: ik ben zelf ook geen fan van religie, en als ik zie hoe gelovigen soms denken over bijvoorbeeld moderne wetenschap dan denk ik ook: dat is niet goed.
Maar als ik mijn voorliefde voor wetenschap en rationeel denken even aan de kant zet, en probeer hier objectief naar te kijken dan kan ik eigenlijk niet zeggen dat religie iets slechts is. Het lijkt zoals gezegd een evolutionair succes te zijn. Wat ik alleen niet kan plaatsen is: waarom?
Ik verwerp inderdaad elke religieuze interpretatie of verklaring daarvan.quote:Op zondag 17 augustus 2014 20:42 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Waarom??
Heb je mij dan niet gelezen? Was ik zo onduidelijk weer?
Maar ik denk eerder omdat wat ik je uitlegde, niet gelooft. Daarom blijf je met de vraag zitten.![]()
Dan zal je blijven zoeken tot je een ons weegtquote:Op zondag 17 augustus 2014 20:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik verwerp inderdaad elke religieuze interpretatie of verklaring daarvan.
Dat werd gezegd van zoveel zaken die inmiddels wel degelijk wetenschappelijk en zonder goden zijn verklaard.quote:Op zondag 17 augustus 2014 20:44 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Dan zal je blijven zoeken tot je een ons weegt
Kijk, dit is dan weer een voorbeeld van waarom religie gelukkig maakt. Vanuit mijn oogpunt heb ik het antwoord al (maakt rustig), terwijl jij blijft zoeken nog (blijft onrustig).quote:Op zondag 17 augustus 2014 20:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat werd gezegd van zoveel zaken die inmiddels wel degelijk wetenschappelijk en zonder goden zijn verklaard.
Ik vind de 'god of the gaps' minder aantrekkelijk dan jij.
Wie zegt dat ik onrustig ben?quote:Op zondag 17 augustus 2014 20:47 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Kijk, dit is dan weer een voorbeeld van waarom religie gelukkig maakt. Vanuit mijn oogpunt heb ik het antwoord al (maakt rustig), terwijl jij blijft zoeken nog (blijft onrustig).
Blijkbaar hebben we het hier over verschillende soorten gelukquote:Op zondag 17 augustus 2014 20:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wie zegt dat ik onrustig ben?
Ik geniet juist van het onbekende! En ik geniet van de kleine voorzichtige stapjes die de wetenschap zet in dat onbekende terrein.
Als ik ergens gelukkig van wordt is het echte kennis, echte vragen, echte mysteries. Religieuze placebo's kunnen daar voor mij echt niet aan tippen.
Het is waar dat wetenschappelijke kennis slechts partieel is. Maar het spijt me het te moeten zeggen: religieuze kennis bestaat helemaal niet.quote:Op zondag 17 augustus 2014 20:58 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Blijkbaar hebben we het hier over verschillende soorten geluk
Wat jij bedoelt is dat je ervan houdt om te zoeken en meer te weten over wetenschap. Wanneer jij praat, praat je over wetenschap (die nog niet alles weet). Wanneer ik praat, praat ik over religie, die mijn geest gelukkig maakt. Ja, jouw geest is ook gelukkig, maar een ander soort gelukkig dan de mijne, want jij blijft nog zoeken om meer te weten. Maar ik zoek niet meer, omdat ik (denk) het antwoord ken.
Je houdt van zoeken, nietwaar?quote:Op zondag 17 augustus 2014 21:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is waar dat wetenschappelijke kennis slechts partieel is. Maar het spijt me het te moeten zeggen: religieuze kennis bestaat helemaal niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |